Met dank aan minister Donner

Velen hebben hier al vaak voor gewaarschuwd.
En wie wint nu…?

Reden voor de SP om dit samen met de betrokkenen op te pikken en aan de slag te gaan. Meteen na het referendum hebben we een vervolgbijeenkomst waarop we spijkers met koppen slaan. Je hoort ervan.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 21 mei 2005 :: 21.55 uur

26 Comments

26 reacties

  1. niemand wint nu :?

    Reactie door Patrick — zaterdag 21 mei 2005 @ 22.11 uur

  2. Niemand wint. Iedereen verliest bij slechte leiding. Dat geld voor kinderen en voor werknemers. Als ouders niet in staat zijn te reflecteren op hun eigen gedrag,en wat dat met hun kinderen doet,zullen de kinderen onherroepelijk schade daarvan ondervinden. Als leidinggevenden niet reflecteren op hun gedrag is dat precies hetzelfde.

    Reactie door Alie Dekker — zaterdag 21 mei 2005 @ 22.23 uur

  3. Verdorie, Jan. Als ik die link aanklik en op de NOS site kom, dan pikt die site mijn hele scherm in en moet ik uit Internet en opnieuw opstarten! Dat doe ik dus niet meer. Er was nog zo’n link vanmorgen of gisteren of zo. Geen mogelijkheid om daar uit te gaan, zelfs niet met “vorig”…

    Onderwerp: ja, da’s lullig, maar we gaan de VS achterna. Ik kan er niets aan veranderen, tenzij je een handtekeningenlijst maakt en die indient. Dan teken ik direct. Elk geweld is verschrikkelijk.

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 21 mei 2005 @ 22.42 uur

  4. Sfeer verziekt in gevangenissen, goh het lijkt net een afspiegeling van de huidige samenleving en ook daar had deze regering de regie. Ken aantal mensen die er werkzaam zijn, en die bedanken Donner ook.

    Reactie door TheSaint — zaterdag 21 mei 2005 @ 23.15 uur

  5. Ik ben van nood maar achter mijn PC weer gekropen. De sfeer op het songcontest is ook ziek. De vriendjespolitiek is ook hier namelijk het credo. Turkije een kut-nummer; krijgt toch van Nederland 12 punten en ook van Belgie 10. Straks van Duitsland natuurlijk ook 12. Een leuke voorbode; wie straks in de EU het voor het zeggen hebben als heel Turkije erbij komt; bah.

    Laten ze toch snel de vakjury weer in ere herstellen.

    Reactie door ReneR — zaterdag 21 mei 2005 @ 23.49 uur

  6. Ze kregen net 10 punten van “de duitse bevolking”; nou, dan zat ik er toch niet ver naast….

    Reactie door ReneR — zondag 22 mei 2005 @ 0.06 uur

  7. Ja. Velen hadden inderdaad gelijk.

    Dat zagen we ook eergisterenavond in Rondom Tien. Het ging over kinderen die buiten de boot van het onderwijssysteem vallen.

    Daar heb ik al voor gewaarschuwd toen “Weer Samen naar School” zo nodig ingevoerd moest worden.

    Probleem was dat er geen cijfers waren om argumenten te onderbouwen.
    De ouders zitten nu met de problemen, de gevangenisbewaarders en ga maar door.

    Wij Nederlanders zijn een stel stommerikken, denk ik wel eens. We willen alles zelf uitvinden.
    (Dat zou prima zijn als we in andere zaken niet achter anderen aan zouden lopen.)

    Weet je dat er op de universiteiten ook heel veel geld wordt verspild aan het herhalen van onderzoeken die in het buitenland al eenduidige gevens hebben opgeleverd.
    Dat kost niet alleen een hoop geld, maar het betekent ook dat patiënten hier goede medicijnen soms pas jaren later krijgen dan in het buitenland. En dat kost ons systeem dan weer veel meer geld, omdat ze dan natuurlijk ook een paar jaar zieker zijn.

    Nou Jan, wind je maar niet teveel op… :-)

    Reactie door Molly — zondag 22 mei 2005 @ 0.15 uur

  8. En niet alleen bij gevangenissen keist men via vriendjespolitiek.

    het zieke systeem zie je ook al heel lang bij bedrijven en allerlei andere instellingen. Het is erger dan je denkt.

    Reactie door ReneR — zondag 22 mei 2005 @ 1.13 uur

  9. “Met dank aan minister Donner” vind ik HIERBIJ wel erg simplistisch en kort door de bocht.

    Wie gaan er in de fout en waarom ?
    Wat kunnen we doen om dat te voorkomen ?
    Welke maatregelen zijn passend voor welke criminelen/’criminelen’ ?
    Wie kunnen er terug de maatschappij in en wat kunnen we eraan doen om recidive te voorkomen ?

    Wanneer gevangenbewaarders veelvuldig bedreigd worden door gevangenen kun je daar niet simpelweg Donner de schuld van geven.
    Ik krijg steeds meer de indruk dat gevangenen de baas zijn in de gevangenis en dat dat mede veroorzaakt wordt door de boterzachte aanpak die sommige politieke partijen voorstaan.
    Partijen die de daders slachtoffers noemen en slachtoffers in de kou laten staan…
    Spijkers met koppen slaan ? Ik ben benieuwd.

    Reactie door Heraclitus VII — zondag 22 mei 2005 @ 6.09 uur

  10. Spijkers met koppen, beter is het om die gevangene met de koppen tegen elkaar te knallen.

    Reactie door Ronald — zondag 22 mei 2005 @ 7.51 uur

  11. Ronald

    Stoer hoor…

    Reactie door TheSaint — zondag 22 mei 2005 @ 8.24 uur

  12. IK ben stoer, maar nu ff serieus, je zit niet zonder reden in de gevangenis, da’s niet bedoeld om het zo comfortabel mogelijk te hebben.
    Van mij mag de Chain-Gang ook wel in Nederland in gevoerd worden.

    Reactie door Ronald — zondag 22 mei 2005 @ 8.28 uur

  13. Ronald

    Ja je trekt volle zalen met je stoerheid. Ronald werk zelf in die wereld en kan je vertellen dat het geneuzel is. Hard dit en dat werkt niet…als je dat nu nog niet weet, dan moet je maar naar het resultaat van dit Walt Disney kabinet kijken. NadaNopperNix, de burger spuugt tegen het kabinet. Helpt allemaal niet dat harde, blijkt nu wel.

    Reactie door TheSaint — zondag 22 mei 2005 @ 8.49 uur

  14. Nee die softe aanpak van de afgelopen 3 decennia hebben gewerkt.

    Reactie door Ronald — zondag 22 mei 2005 @ 9.09 uur

  15. Ronald

    Blijkbaar was het wel de juiste weg, want ik heb nog nooit dienders zo hard horen klagen. En dat komt niet omdat ze moeten werken, dat komt omdat ze keihard tot aan hun enkels er iedere dag instaan. Ze weten dus waar ze over kletsen. Je moet kiezen voor een middenweg, niet voor hard en niet voor soft. In Nederland is het altijd HARD of SOFT…altijd volledig doorschieten van de ene kant naar de andere kant.

    Reactie door TheSaint — zondag 22 mei 2005 @ 9.12 uur

  16. Ik heb gisteren NOVA hier ook over gezien. Ik vroeg me af of die mensen die in de gevangenis werken ook niet erg gevangen zitten in hun baan door de intimidaties, discriminatie en wantrouwen.

    @ Ronald,
    mocht je de gevangenen met de koppen tegen elkaar willen knallen dan moet je dat wel gezamenlijk met collega’s doen. Zonder vertrouwen kom je daar niet. Nu gaat het ook niet om de gevangenen maar om het personeel.

    Reactie door Renske — zondag 22 mei 2005 @ 9.44 uur

  17. Wat is er eigenlijk nog wel goed in Nederland, alles maar dan ook alles is verziekt.
    Ik begin zolangzaam aan te twijfelen of bestuurders en topambtenaren nog wel geschikt zijn voor het werk wat ze doen.
    Mijn mening is dat de topambtenaren te lang op hun plaats blijven zitten, met als gevolg een tunnelvicie van hier tot, ja tot waar eigenlijk, niet verder dan hun eigen bril??

    Reactie door leen — zondag 22 mei 2005 @ 11.01 uur

  18. Wie alleen maar met symptoombestrijding bezig gaat ziet veel over het hoofd en de gevolgen zijn duidelijk!
    Wie alleen maar met geld bezig is zal alle doen om datgene wat niet winstgevens is naar de knoppen te helpen…Zeer dom eigenlijk!

    Reactie door cynthia — zondag 22 mei 2005 @ 11.34 uur

  19. Ik ben in dubio over dit onderwerp.
    Van de ene kan heb ik er niet zoveel moeite mee als een kinderverkrachter het wat moeilijk heeft in de gevangenis.
    Ook als Mohammed B het moeilijk krijgt zal ik niet echt wakker om liggen. Ik schaar dit onder de noemer billen branden en op de blaren zitten.
    Van de andere kant mág je als overheid nooit mensen afschrijven, wat ze ook gedaan hebben. Ze moeten altijd een minimaal menswaardig bestaan kunnen hebben. Binnen dit menswaardig bestaan hoort ook recht op privacy.
    Ik zeg recht, omdat ik de voordelen van twee gevangen op één cel wel inzie, maar dan moet het wel op vrijwillige basis en met gedetineerden die elkaar ‘liggen’. Dit stond ook in het aanbevelingsrapport dat onderzoek verrichtte over deze zaak.
    In deze zaak komt weer de kortzichtigheid van bestuurders en regering om de hoek kijken. Dikke directeuren die totaal niet weten wat er in hun bedrijf speelt en beleid maken dat nergens op slaat. Graaiende managers die de ballen verstand hebben van het gevangeniswezen, die er even de dienst uit maken.
    De ‘handjes’ op de werkvloer kunnen dan weer de bagger van deze hoge heren rechttrekken. Deze mensen zijn genaaid van twee kanten. De worden geïntimideerd door de gevangenen en door de directeuren, terwijl deze mensen onschuldig zijn.

    Dit land wordt met de dag rotter van binnen. Competente mensen worden weggedrukt door schreeuwers, graaiers, blaters, en windbuilen. Kijk maar naar het kabinet. Wordt het even moeilijk dan geven ze niet thuis. Ze zijn niet instaat om de grondwet positief uit te leggen. Als ik Donner hoor blaten dan denk ik dat die kerel gisteren uit een UFO gelazerd is, zo wereldvreemd is deze man.
    Persoonlijk heb ik een groot conflict met mijn energieleverancier (wie niet ?), en daar is niet doorheen te komen. Het is pure arrogantie. Jaarrekening klopt niet omdat de meterstanden niet kloppen. Incompetentie is daar koning. Maar als consument heb je geen poot om op te staan.
    En geloof me als wij dit niet stoppen dan gaat dit overal gebeuren. Voorbeelden zat UWV, CWI, reintegratie bureau’s noem maar op.
    Incompetentie trekt nog grotere incompetentie aan en als straks alle spilfuncties verziekt zijn (zoals het management) dan hebben we de poppen aan het dansen.

    Gisteren heb ik de animatiefilm Robots gezien. Erg leuk, maar ook de boodschap is erg goed. Het is een aanklacht tegen firma’s die niet meer producten maken om de wereld te verbeteren, maar centen willen uitpersen door intimidatie. In deze film won het ‘goede’. Ik hoop (en die hoop neemt steeds meer toe, naarmate het Nederlandse publiek wakkerder wordt) dat dit in de echte wereld ook gebeurd.

    Reactie door alexander — zondag 22 mei 2005 @ 11.51 uur

  20. Hallo Jan,
    Het zit in ons denken, niet altijd onterecht, dat mensen in (Nederlandsche) gevangenissen boeven en schurken zijn. Maar pas op, wetsovertreders zijn niet altijd boeven (b.v. de jongens en meisjes bij de Maagdenhuis bezetting). En niet alle boeven zitten in de lick.

    Deze wantoestanden in onze gevangenissen, waar delinquenten worden geacht te worden heropgevoed om straks, met een betere moraal (?) weer in de maatschappij te worden losgelaten, – Dit allemaal danken we dus aan het politiek beleid van dit kabinet.
    Misschien speelt bij JP en Donner het idee om als oplossing dan ook maar het gevangeniswezen te privatiseren. Zijn ze in een keer van alle verantwoordelijkheid af. Maar van menswaardige behandelingen, ook van gevangenen, hebben ze nog nooit gehoord. Staat ook niets over vermeld in de EU-grondwet.
    Ja Jan er is nog ontzettend veel herstelwerk te doen.
    Sterkte er mee,
    Amita

    Reactie door Amita — zondag 22 mei 2005 @ 11.52 uur

  21. Alexander, die verloedering begint bij ons zelf. Jij hebt er niet zoveel problemen mee als een kinderverkrachter of Mohammed B het wat moeilijk zullen krijgen in de gevangenis. Ik eigenlij ook niet, maar ik denk wel dat ik op dit punt al aan het afglijden ben, naar harder worden, ongevoeliger worden, ongeïnteresseerd en dies meer. Zolang we zelf merken dat we harder worden en minder betrokken en geïntereseerd in zaken waar we een aantal jaren terug nog wel voor opkwamen, kunnen we we doorhebben dat de verloedering ook bij ons begint. Alleen zal niet iedereen het zelf merken en als ze dat wel doen zal niet iedereen er tegen zijn. Zij hard, dan wij ook hard…. Maar is dat wel zo goed?
    Ik word wel degelijk harder en onverzoenlijker bij bepaalde zaken en bij andere zaken raak ik minder betrokken en geïnteresseerd. Voor mijzelf is dat niet zo slecht. Ik moet tenslotte zien te overleven zonder aan alles ten onder te gaan. Dat neemt niet weg dat ik echt wel zie dat mijn mindere betrokkenheid bij bepaalde dingen en mijn harder worden niet alleen een vorm van zelfbescherming zijn, maar wel degelijk een vorm van verloedering van mijn beschaving.
    En het ergste van alles is dat je wel zal moeten om te overleven.
    De uitwassen zul je inderdaad vinden bij mensen die weinig hinder van een geweten hebben en mensen die egoïstisch en egocentrisch zijn ingesteld. Daarvan zit een aantal in de gevangenis. En dan heb je een opeenhoping van verloedering. Als daar niet strikt en consequent en rechtvaardig gehandeld wordt, loopt het uit de hand. Logisch toch?

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 22 mei 2005 @ 13.53 uur

  22. ook gedetineerde hebben rechten .dat is nl de kurk waar onze rechtstaat op drijft .laat je dat los kun je het wel vergeten .dan krijg je het recht van de sterkste .m.a.w. tasje stelen van bejaarden is dan legaal .moet je niet willen toch.

    Reactie door texas henkie — zondag 22 mei 2005 @ 18.17 uur

  23. Jan,
    mocht je nog behoefte hebben aan praktijkervaringen van gedetineerden: ik ben beschikbaar voor commentaar!

    Reactie door Robert — zondag 22 mei 2005 @ 23.08 uur

  24. Het algemene probleem is, dat het huidige kabinet veelal daar bezuinigt, waar het onverantwoord is en onherstelbare schade toebrengt. Dat zien we nu ook b.v. bij de huisartsen. (Die het merendeel van het werk doen in de gezondheidszorg, maar slechts zo’n 3 % van de kosten betekenen. Ze hebben een belangrijke poortwachter-functie, die juist onnodige medische kosten helpt voorkomen. Zij werken al keihard. Maar nee, ze worden nóg verder uitgeknepen….).
    De bezuinigingen op het gevangeniswezen en de reclassering werken volslagen averechts. Eén voorbeeld: ex-gedetineerden komen nu, zonder enige voorbereiding en begeleiding, na hun celstraf pardoes op straat te staan. Voor hen is het zeer moeilijk om geheel op eigen kracht een “normaal” leven op te gaan bouwen en niet weer in hun oude omgeving te belanden, met alle gevolgen van dien (recidive). Gevolg: weer criminaliteit, weer strafzaken, weer celstraf, enz.
    Het kabinet is “penny-wise and pound-foolish”, dat is wel duidelijk. Om maar te zwijgen over de menselijke llende, die het beleid veroorzaakt.

    Reactie door Olav Meijer — maandag 23 mei 2005 @ 22.41 uur

  25. Kan de NOS eens leren hoe je een website opzet? De link naar de NOS site wijst nu naar een of ander artikel over schaken.

    Reactie door Sander — zaterdag 28 mei 2005 @ 13.30 uur

  26. Dit kabinet heeft niets met het uitschot van de samenleving en ze bedoelen hiermee: wwers, waoers, uitgeprocedeerde vluchtelingen, jongeren zonder diploma en instanties die alleen maar geld kosten zoals in de zorg en criminelen. Melk ze maar uit, ze kunnen toch niets. En eens een dief altijd een dief. Hadden deze mensen maar niet het verkeerde pad moeten kiezen! Hardere maatregelen ( alsof dat werkt!, maar het klinkt wel ok, zijn altijd mensen mee eens!) ja tuurlijk, meer euro`s bedoelt u die u kunt besparen! Cynthia

    Reactie door cynthia — zondag 29 mei 2005 @ 12.07 uur