NOVA

Gisteravond had NOVA de drie belangrijkste voorstanders van de Europese Grondwet aan tafel:
Premier Balkenende en de vice-premiers Zalm en Brinkhorst.

Balkenende op het CDA-feest in januari 2003

Tsja, wat moet je nou van zo’n optreden zeggen?

Eén ding weet ik wel: Het is dubieus hoe de publieke omroepen zich in deze campagne opstellen. Wat is er journalistiek aan het besluit om drie voorstanders aan tafel te zetten, zónder tegenstanders?
Komt er nu ook ‘n uitzending met slechts tegenstanders?

Nee, natuurlijk niet: aanstaande vrijdag zit ik er samen met Geert Wilders…én Wouter Bos. Ik vind dat niet erg. Ik hou van debat. Erg vind ik dat onze publieke omroep z’n objectiviteit dreigt te verliezen en daarmee zijn waarde.

(Na afloop even geluisterd naar ‘Het Oog’ op R1. Weer Thijs Berman, PvdA-Europarlementariër, en fervent voorstander van de Grondwet. Omdat ie voormalig NOS-verslaggever is, krijgt ie met de regelmaat van de klok de totale vrijheid om zijn propaganda de ether in te slingeren.)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 21 mei 2005 :: 0.01 uur

47 Comments

47 reacties

  1. Ik hoop dat je deze wanpraktijken aan de kaak stelt bij Barend en van Dorp maandagavond Jan.

    Reactie door Peet — zaterdag 21 mei 2005 @ 0.04 uur

  2. Wat mij betreft draaien we de kraan dicht voor de publieke omroepen, zolang ze doorgaan met die eenzijdige berichtgeving. Ik heb er echt geen behoefte aan dat mijn belastinggeld (is weliswaar niet veel, maar toch) uitgegeven wordt aan Europese staatspropaganda.

    Reactie door Daniël O. — zaterdag 21 mei 2005 @ 0.30 uur

  3. Zojuist bij BvD de aankondiging van een grootschalige tv uitzending pro referendum uiteraard,volgende week vrijdag met medewerking van diverse bekende nederlanders
    Ook vno-ncw en diverse andere maatschappelijke instellingen zullen meewerken o.a ook het FNV!!!!
    Hoe durven ze,om mede in naam van veel aangesloten vakbondsleden die massaal tegen dit kabinet hebben gedemonstreerd en op termijn wel eens de dupe zouden kunnen worden van de vergaande liberalisering en vrijhandel in Europa om aan dit soort van kabinets en of media propaganda hun medewerking te verlenen.

    Reactie door visgert — zaterdag 21 mei 2005 @ 0.30 uur

  4. @ 3 visgert: Met name voorzitter Lodewijk de Waal van de FNV zou zich nog wel eens flink achter zijn oren moeten krabben. Zijn naderend afscheid van de FNV kan niet slechter zijn (qua timing).

    Ik herhaal: hoe meer pro-propaganda, hoe meer dat zich tegen de boodschappers zal keren. De zenuwkramp van regeringswege is al te opzichtig!

    Reactie door Kees Huizenga — zaterdag 21 mei 2005 @ 0.44 uur

  5. Ja, Visgert, dit is een grof schandaal! De FNV heeft al een tijdje een website waarin Lodewijk de Waal de grondwet aanprijst. Nee, hij geeft geen stemadvies, maar De Waal geeft alleen maar voordelen van de grondwet. Die kan je stuk voor stuk weerleggen. En gelukkig blijkt ook op die site dat de meerderheid van mensen die daar een stem uitbrengt (60%) tegen de grondwet is. Namens wie praat De Waal eigenlijk?
    De Waal riep na 2 oktober vorig jaar heel stoer dat er vanaf dat moment minder gepolderd zou worden, maar het tegendeel is het geval. De aftredende FNV-voorzitter gaat er tegelijkertijd prat op dat hij ook op Europees niveau mag meepraten via de sociale dialoog. Hoe rijmt hij dat in godsnaam met de vakbondsacties tegen de dienstenrichtlijn? Volgens de FNV-top heeft de dienstenrichtlijn niets te maken met de grondwet. Maar daarin wordt de liberalisering van diensten wel in beton gegoten.
    Tijd om zelf in actie te komen. Ik kom snel met een oproep tegen de grondwet, die zo veel mogelijk vakbondsleden kunnen ondertekenen.
    En woensdag 25 mei komen vakbondsleden om 13.00 uur naar het FNV-Congres in de Doelen te Rotterdam om duidelijk te maken wat wij vinden van de EU-grondwet en de zogenaamde “hervormingsagenda”van het kabinet Balkenende.

    Reactie door Jeroen Zonneveld — zaterdag 21 mei 2005 @ 0.55 uur

  6. Dag Jan.

    Aan elk voordeel zit een nadeel (citaat van Johan Cruijff). Ik zag vanavond in NOVA drie politici die met hun kont draaiden.

    Zalm probeerde de verzwegen wisselkoers van de Gulden tov de Euro ‘weg te poetsen’ met het versleten argument dat de algehele balans er hetzelfde door blijft. Inkomens 10% achteruit, maar de prijzen ook 10% achteruit. Het kernwoord blijft ‘verzwegen’. Als de wisselkoers ‘er niet toe doet’, kun je als minister van financien toch gewoon open kaart spelen en dit openbaar maken? Als de directeur van de Nederlandse Bank, meneer Brouwer, het niet openbaar had gemaakt, hadden we het nog steeds niet geweten. Zalm koos er destijds voor om de Nederlanders niet wijzer te maken dan ze al waren… mondje dicht

    Brinkhorst had het voornamelijk over ‘de familie’. Hij heeft het minstens vijf keer gezegd, k’ had het eigenlijk moeten turven. Ik dacht even dat hij zijn eigen familie bedoelde, maar hij bedoelde de familie van jou en mij, van ons. En dat is volgens Brinkhorst de EU. Hij wilde niet op gevoelens of emoties spelen, en daar had hij gelijk in. Want de EU-familie daar heeft (een enkele uitzondering daargelaten) geen enkele Nederlander een emotionele band mee. We moeten ook oppassen volgens Brinkhorst, dat we ons niet apart plaatsen door Nee te zeggen in het referendum. Interviewer Jeroen Pauw vroeg Brinkhorst (hij noemde hem zelfs schekscherend ‘excellentie’) dat dat toch niet het geval kon zijn, omdat een Nee Nederland niet apart plaatste. Nederland bleef gewoon deel van de EU met de bestaande verdragen, zoals alle andere lidstaten. Brinkhorst heeft de vraag niet beantwoord, maar begon weer een verhaal over zijn familie.

    Balkenende. De meest zenuwachtige van de drie. Daar hebben de visagistes een zware kluif aan gehad, maar hij zat er dan ook bij of hij net van de Cosata del Sol kwam. “Beste mensen, vetrouw ons nu maar, want wij weten wat het beste voor u is. Om eigen bestwil. Amen” (van HT). Ondertussen blijkt nog slechts 20% van de Nederlandse bevolking vertrouwen te hebben in Jan-Peter en de zijnen.

    Drie voorstanders gehoord. En drie redenen om Tegen te stemmen.

    Groeten.

    Reactie door Henk Tukkers — zaterdag 21 mei 2005 @ 1.19 uur

  7. Typo’s.. oyoyoy…

    k’ = ‘k
    Cosata del Sol = Costa del Sol

    ;)

    Reactie door Henk Tukkers — zaterdag 21 mei 2005 @ 1.26 uur

  8. @jan marijnissen

    Heel goed samengevat; maar ik stel voor, dat je deze tekst nu gewoon eens een keer laat hóren, als je straks dus aan tafel gaat van die zelfde NOS en in plaats van direct kritiek op de grondwet te leveren, eens deze gang ter sprake brengt! Ik ben benieuwd naar de kleur op de gezichten van de gespreksleiders.

    Reactie door ReneR — zaterdag 21 mei 2005 @ 1.34 uur

  9. #6 Jeroen

    Klasse Jeroen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door ReneR — zaterdag 21 mei 2005 @ 1.37 uur

  10. Ik sluit me aan bij ReneR.

    En even los van dit. Stel dat NL zich inderdaad helemaal zou isoleren, zou dat de koopkracht van de burger verder doen dalen dan wat de euro heeft veroorzaakt?

    Jan, weet je wat ook een goeie zou zijn… Probeer van het CBS eens de exacte gegevens te krijgen over de inhoud van hun zogenaamde winkelmandje aan de hand waarvan koopkrachtcijfers worden bepaald. Alleen productcategorien worden gepubliceerd maar de exacte producten en vervangingen in de loop der tijd niet. Waar het op neerkomt is dat men vind dat onze koopkracht heztzelfde is gebleven als we wegwerpmeubilair kopen inplaats van duurzaam of als we kankerverwekkende groente van de aldi consumeren in plaats van rotzooivrij spul.

    Reactie door Klaasvaak — zaterdag 21 mei 2005 @ 2.07 uur

  11. Europa dreigt niet een superstaat te worden, maar is dat al. Europa wordt bestuurd door een “comitologie” onder leiding van een Commissie. Op dit moment al wordt de ruimtelijke ordening van Nederland – bijvoorbeeld volkshuisvesting, bedrijventerreinen en spitsstroken – volledig platgelegd door Europese richtlijnen. Zie verder mijn blog.

    Reactie door Willem Dezwijger — zaterdag 21 mei 2005 @ 2.52 uur

  12. Wat me bij Nova opviel: dat er steeds maar werd gezegd dat er toch zulke goede argumenten voor de grondwet zouden zijn, als we naar de inhoud zouden kijken. Maar aansprekende argumenten bleven volgens mij uit. Of moet het minder regeltjes zijn: minder bescherming voor werknemers en werkgevers vrijbuiten onder een Bolkestijn-richtlijn? Of is het ‘t financiële voordeel voor Nederland dat Zalm noemde… De stok achter de deur als Duitsland of Frankrijk nogmaals onder het stabiliteitspact uit willen komen? Maar is er ook een financieel voordeel voor de Nederlander met een inkomen van modaal of minder in hun portemonneete noemen? Nee, laten we het vooral positief benaderen zoals Brinkhorst stelde… En ja, vooral over het voordeel voor de Nederlandse burger, aldus onze premier… Is er dan ook één argument vóór de grondwet, die je je na afloop van dit eenzijdige vraaggesprek blijft herinneren om te gaan twijfelen… “ja, nu weet ik waar ik ja tegen zeg”?

    Reactie door Mathijs Spaas — zaterdag 21 mei 2005 @ 3.08 uur

  13. Hoe Brinkhorst het presteerde om alsnog impliciet op angsten in te spelen, was werkelijk verbazend en ik moest lachen om de manier waarop hij Europa als “de Tros” (grote familie) neerzette…Zalm die zijn verbale boodschap maar niet weet te “ondersteunen” met zijn mimiek….. en over Balkenende wil ik het niet eens hebben, maar zijn blunder om naar de holocaust te verwijzen tijdens het bezoek van Bush, maakte hij alleen maar groter….

    Overigens is ook de cameraman bij dit programma verkeerd bezig…mij viel op dat hij in het publiek toch wel zeer selectief de mensen in beeld bracht die instemmend zaten te knikken, meer dan een schamel aantal van twee mensen kon zijn lens echter niet “vangen”…..

    Reactie door Madelijne Pleines — zaterdag 21 mei 2005 @ 5.02 uur

  14. Ik vindt het allemaal te ver gaan een grondwet ga je niet verkopen via bekende smoeltjes, reclame buro’s of andere ideeen. Dat is zo serieus dat moet zichzelf verkopen. Maar nee ze verslijten de burger voor randdebiel, nu denk ik dat de meeste burgers ook oppervlakkig zijn. Maar om er een stel kneuzen van te maken gaat toch wel erg ver, het zal wat zijn als “bekende Nederlanders” de grondwet moeten gaan aanprijzen. Dit geeft toch wel weer hoe simpel men over de Nederlanders denkt. Ben ook wel benieuwd welke reclame buro’s er achter deze regering staan, die ons voor randdebielen verslijten.

    Reactie door TheSaint — zaterdag 21 mei 2005 @ 6.07 uur

  15. The three of them had a perfect opportunity to ‘sell’ the grondwed to the public and they missed it! The whole show was a waste of time except to show how unorganized our leaders really are!

    It looks like they just want something and are unable to explain in any kind of meaningful way why they want it and why it would be better for Holland. Wonder what is behind it all and what surprises are in store for us when it is all finished…

    Reactie door Paula — zaterdag 21 mei 2005 @ 8.31 uur

  16. Ik heb de uitzending niet gezien. Ik had even mijn buik vol van die lui! Maar de foto suggereert een platvloers feestje daar en ik heb nu eenmaal een hekel aan carnavaleske toestanden.
    De argumenten VOOR zijn uitgemolken, volgens mij. Inmiddels heb ik via de verschillende websites veel gelezen. Ik heb de folders gelezen en de Preambule. Uiteindelijk toch helemaal. En ik was,ben en blijf tegen deze grondwet, dit VERDRAG, dat voor meer dictatuur kan zorgen in Europa en dat mijn vertrouwde landje dat een van de oprichters is geweest van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, de voorloper van deze EU, als onbelangrijke provincie wegzet, behalve als het erom gaat de burgers ervan nog verder uit te melken en meer geld uit ze te persen voor deze wantoenstand!

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 21 mei 2005 @ 8.46 uur

  17. Wederom stip ik aan: niet regeren met de (huidige top van de-)PvdA dus!

    Reactie door barend — zaterdag 21 mei 2005 @ 9.30 uur

  18. In de hele uitzending werd volgens mij niet een keer ingegaan op inhoudelijke tekortkomigen van de Grondwet. Steeds weer versmalden de NOS-interviewers de discussie met Zalm, Brinkheurst en Balkenende tot de vraag hoe het toch kwam dat de bevolking het zo oneens was met het Kabinet over de Grondwet. En daardoor kregen de aanwezige bewindslieden telkens weer alle ruimte om uiteen te zetten dat de weerstand van de bevolking tegen de Grondwet niet zoweer een gevolg is van een verstandige afweging, maar van stemmingmakerij. Slechte journalistiek. Domheid, luiheid of partijdigheid?

    Reactie door Ed Sorrento — zaterdag 21 mei 2005 @ 9.51 uur

  19. Het opdringen om ja te stemmem lijkt langzaam aan
    staats despotisme te worden.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 21 mei 2005 @ 10.00 uur

  20. Ik vroeg me ook af of die journalisten nou echt zo slecht zijn of puur en alleen partijdig.

    Er kwam werkelijk niet één serieuze tekortkomening van de grondwet aan bod, alleen maar de “domme indianenverhalen”.

    De uitzending was één grote “bevestiging” van hoe “dom” de tegenstanders zijn, dit werd dan ook weer eens “bevestigd” door die straatinterviews.

    Kreeg die Pauw niet een paar ton belastinggeld om ook eens af en toe een kritische vraag te stellen ? Of heeft ie het te druk om zich te verdiepen in de grondwet en waarom sommige mensen er zo’n moeite mee hebben ?

    Reactie door Degtyarev Pekhotny — zaterdag 21 mei 2005 @ 10.16 uur

  21. @6 en anderen,
    dat van die ‘familie’ viel mij ook op. Later bij BvD gebruikte mevr. Kroes het woord ook al. Waarschijnlijk zo’n interne memo (afgekeken van Fox-news ;-)

    Reactie door Ben vd Spank — zaterdag 21 mei 2005 @ 10.31 uur

  22. @18
    “En daardoor kregen de aanwezige bewindslieden telkens weer alle ruimte om uiteen te zetten dat de weerstand van de bevolking tegen de Grondwet niet zoweer een gevolg is van een verstandige afweging, maar van stemmingmakerij.”

    Ik heb de uitzending zelf niet gezien, maar als ik de commentaren hier zo lees, dan hebben de interviewers een reactie uit de heren gekregen waaruit je kunt opmaken hoe ze over de bevolking denken. Dat vind ik best een goeie insteek van de interviewers.

    Er wordt onder ‘het volk’ al vaker gesproken over hoe de regering over ‘het volk’ denkt. Maar blijkbaar hebben de heren dat nu ook in Nova nog eens onderstreept.

    Reactie door Nathan — zaterdag 21 mei 2005 @ 10.48 uur

  23. Ik heb de uitzending gezien. Je kan zeggen dat het niet objectief is van NOVA om alleen voorstanders aan tafel uit te nodigen. Tegelijkertijd moet je dan ook kijken naar de manier van intervieuwen. Voor mij geldt dat de uitzending als geheel geen positieve indruk heeft achtergelaten voor het ja-standpunt, eigenlijk in tegendeel. Het meest viel mij op hoe beteuterd Zalm zat te kijken. Wat een verschil met het enthousiasme waarmee hij onder Paars het miljoenenkoffertje omhoog hield op Prinsjesdag een jaar of wat geleden !!! Alleen al de aanblik van deze man geeft nou niet bepaald vertrouwen. Om over Brinkhorst en Balkenende maar te zwijgen. De eerste heeft zo weinig twijfel over zichzelf, dat hij ongeloofwaardig wordt en de tweede probeert zijn onzekerheid zo erg te verbloemen, dat hij ongeloofwaardig wordt. Ik denk niet dat door deze uitzending ook maar iemand naar het ja-kamp is overgelopen !

    Reactie door simbro — zaterdag 21 mei 2005 @ 11.37 uur

  24. @ 18

    Dat viel mij ook al op, als het om de inhoud gaat weten ze niet wat ze moeten zeggen en verliezen dus het debat. Dat zal wel de reden zijn… Hopen dat het volgende week dan eindelijk wél eens over de inhoud kan gaan…

    Reactie door Mirella — zaterdag 21 mei 2005 @ 12.16 uur

  25. maak je niet druk, als dit de drie meest overtuigende voorstanders van de grondwet hadden moeten zijn dan stemt binnenkort heel europa als nog tegen

    Reactie door Marijn — zaterdag 21 mei 2005 @ 12.50 uur

  26. Ja Jan,
    ik kan mij voorstellen dat je je machteloos voelt.
    Dat is geen plezierige manier van leven he????
    Het kwaad regeert onder het mom van DEMOCRATIE.
    nu maak er maar DEMONCRATIE van.
    Sterkte Maandag en hou geen lang verhaal maar stel de vragen zelf zodat ze in het nouw zelf komen en jij de echte antwoorden kan geven.
    Succes op naar boven de 45.000 leden.
    Daar wacht ik op.

    Reactie door anita — zaterdag 21 mei 2005 @ 12.57 uur

  27. de uitzending vond ik erg amusant .want er moet veel aan de hand zijn wil je die 3 ,gasten, aan je tafel krijgen . en hou alsjeblieft eens op met ,jan je moet ze de oren wassen,!! een referendum is een volks raad pleging .wij!!!!!! moeten op 1 juni de bek open doen .daar heeft jan geen flikker mee te maken .die moet na 1 juni samen met zijn fractie genoten het werk in de kamer doen .nogmaals het is op 1 juni aan het volk om te beslissen .en niet door de politici. snap u .prettig weekend allemaal

    Reactie door texas henkie — zaterdag 21 mei 2005 @ 19.04 uur

  28. Wordt het niet eens tijd dat we het fenomeen bij de naam gaan noemen: staatsomroep i.p.v. publieke omroep?

    Reactie door Janco — zaterdag 21 mei 2005 @ 19.06 uur

  29. @Janco, inderdaad NOS staatsomroep, spreekbuis politburo,
    partijorgaan.

    Reactie door C.Tilyx — zaterdag 21 mei 2005 @ 19.23 uur

  30. Is dit dan de nieuwe vorm van democratie?
    Dit is puur propagandaTV!
    Het moet niet gekker worden toch.. Nog even en je krijgt thuis bezoek van een “werammenJAerinknokploeg” als je dreigt nee te gaan stemmen.

    Reactie door snoek — zaterdag 21 mei 2005 @ 21.41 uur

  31. ‘Television the drug of the nation’
    De neerlandsche staatstelevisie: het Fox van Europa.

    Volgens mij hebben ze bij de publieke omroep de grondwet niet goed gelezen, want er staat ook iets over in dat het publieke tv bestel op de schop moet.

    Ik heb ook mijn twijfels over dat programma dat over een paar dagen op de commerciel gaat worden uitgezonden.

    Jan, kan je niet regelen dat je vergezeld met Rouvoet en Plasterk Balkenende en zijn aanhag de oren wassen?
    Brinkhorst zijn aardappel sloeg al behoorlijk vast bij die vervelende Knevel.

    Bij het volgende referendum moet er voorafgaand een vier weken durende mediastilte ingesteld worden.

    Reactie door Pieter — zaterdag 21 mei 2005 @ 21.49 uur

  32. “Een deel van wat de tegenstanders als argumenten gebruiken, zijn niet relevant of gewoon niet waar… maar opvallend is wel dat de voorstanders maar echt mondjesmaat met argumenten voor komen. Het pijnlijkste is dat de regering tot op heden ondanks miljoenen maar niet met onderbouwde argumenten vóór weet te komen en zich beperkt tot moddergooien en het beledigen van de tegenstanders.

    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dankzij de Nederlandse regering de kloof tussen bevolking en bestuur nog nooit zo groot is geweest.

    Of ik nou voor of tegen ga stemmen, ik voel letterlijk braakneigingen als ik aan de gedragingen van dit kabinet denk… daadwerkelijk fysieke oprispingen. Een gevoel dat ik ten opzichte van Fortuyn, Wilders en zelfs Janmaat nog nooit gehad heb (en die draag ik bepaald geen warm hart toe, in tegendeel zelfs).

    Ik vrees dat ik niet de enige ben en dat hierdoor, wat de uitkomst van het referendum ook zal zijn, we bijvoorbaat al verloren hebben. En het gedrag van het huidige kabinet een grotere negatieve invloed op deze samenleving zal hebben dan welke nee- of ja stem ooit zou kunnen hebben….”
    …………..

    Kan je dit even doorgeven aan je collega-politici van de regeringspartijen, Jan?

    Bedankt.

    Reactie door Eric — zaterdag 21 mei 2005 @ 22.19 uur

  33. Tja, dat de publieke omroepen verdomd eenzijdig zijn toonde Henry Sturman al maaaanden geleden aan in HP/De tijd.

    O wacht, is dat niet zo’n eng rechts blad? Ja als het uit die hoek komt kan het natuurlijk niet waar zijn.

    Daarom ben ik blij dat “onze” Jan er nu ook achter komt. Het begint erop te lijken dat de politieke stroming die niet tot de machtselite behoren zo veel mogelijk zwart gemaakt en buitengesloten worden. Traditioneel hadden de rechtse partijen daar al wat langer last van. Het me goed doet dat links het nu ook begint te merken.

    De publieke omroepen en de kranten zitten al decennia lang bij de machthebbers op schoot en schrijven en zeggen precies wat die lui willen.

    Wat een controlerend instituut zou moeten zijn is verworden tot het schoothondje en het propaganda orgaan van de regerende klasse. Het wordt tijd dat dit aan de kaak gesteld wordt. En het kan mij niet schelen of links of rechts dit doet.

    Reactie door Jan — zaterdag 21 mei 2005 @ 23.40 uur

  34. tja je hebt volkomen gelijk (Jan) maar waarom hebben we deze klacht nooit eerder gehoord, zoals bij Pim etc.

    Reactie door Hektor — zondag 22 mei 2005 @ 0.20 uur

  35. De publieke zenders waren altijd al een spreekbuis voor politieke partijen (vooral Links). Ik vind dat de publieke zenders weer neutraal moeten worden. Geert Wilders en Jan Marijnissen moeten ook hun standpunten kunnen verdedigen!

    Reactie door rommie — zondag 22 mei 2005 @ 1.00 uur

  36. De staatsomroep heeft geen enkel bestaansrecht. Dit kabinet trouwens ook niet. Allebei zo snel mogelijk opdoeken, dat lijkt mij maar het beste. Vergeet ondertussen niet, om even te gaan stemmen in de poll op deze site: http://cptiglo.web-log.nl/.

    De topdrie tot nog toe is:

    Bij het referendum over de Europese Grondwet ga ik:

    “Nee” stemmen [56.3%]
    “Ja” stemmen [13.2%]
    Wildplassen in het stemhokje [9%]

    Reactie door Kuijk — zondag 22 mei 2005 @ 1.41 uur

  37. Rommie schreef:

    “tja je hebt volkomen gelijk (Jan) maar waarom hebben we deze klacht nooit eerder gehoord, zoals bij Pim etc.”

    Omdat Pim zo gemarginaliseerd werd dat links hem niet serieus hoefde te nemen, tenminste dat dacht men. De enige die echt bereid was om op een gelijkwaardige manier met hem in debat te gaan was, jawel, Jan Marijnissen. De sociaal-democratische media knapte voor de andere partijen het werk van de oppositie op!

    Pas nu merken de linkse partijen die het sociaal-democratische paradigma niet delen wat voor een slaafse lakei de media is voor de zittende macht.

    Reactie door Jan — zondag 22 mei 2005 @ 10.00 uur

  38. Het is inderdaad een grof schandaal wat Lodewijk de Waal nu doet. Hij laat zich gebruiken door Balkenbende. Op zich niets nieuws. Woensdag om 13.00 uur zullen wij het andere geluid moeten laten horen. Maar het moet geen bijeenkomst worden van de SP, IS of andere partijen. Kom met z’n allen in een T shirt van een van de FNV Bonden.
    Daar zullen wij een aantal artikelen van de EU Grondwet in Jip en Janneke taal gaan uitleggen.
    Als de Waal zich niet meer houdt aan interne afspraken mbt geen stemadvies, dan doen wij het ook niet.

    Dinsdagochtend aan het begin van het FNV Congres moeten er 2 moties aan de orde komen.
    Motie 1: Balkenende, uithangbord van onze vijand, moet afbesteld worden om op het FNV Congres te komen spreken
    Motie 2: De Waal moet zijn medewerking aan operatie ‘ voor’ de Grondwet of ‘ tegen’ de Grondwet intrekken.

    En Jan Marijnissen moet maandag eens gaan vertellen voor het volk bij BvD dat de Bolkensteinrichtlijn in de grondwet van EU staat en dat het daarom onmogelijk is voor vakbondsleden zowel CNV als FNV voor de EU Grondwet kunnen stemmen.

    Reactie door Niek Stam — zondag 22 mei 2005 @ 10.11 uur

  39. Waar maken jullie je allemaal druk om? Uit de peilingen blijkt al dat een meerderheid van de Nederlandse bevolking tegen gaat stemmen, en zich dus niet laat beinvloeden door de propaganda van Balkenende. Ik denk zelfs dat als Balkenende tegen de grondwet was, meer mensen voor zouden gaan stemmen, al was het maar om hem dwars te zitten.

    Reactie door Karin — zondag 22 mei 2005 @ 12.37 uur

  40. http://evoting.cs.may.ie/research.shtml

    Het stemsysteem is behoorlijk te manipuleren!!

    Reactie door Ruud — zondag 22 mei 2005 @ 12.59 uur

  41. Het gaat hier om de totale ongeloofwaardigheid van de Nederlandse leiders. Het leuke is dat hoe meer zij JA schreeuwen, des te meer Nederlanders NEE gaan stemmen. Je merkt dat de JA campagne de Nederlanders zo tegen de haren instrijkt, dat hij een averechts effect teweeg brengt, en terecht!

    Reactie door Ruud — zondag 22 mei 2005 @ 13.05 uur

  42. Dit hele referendum is als een afgeklove botje wat de honden [het volk] krijgen toegeworpen, onder het mom van ‘democratie’. Het heeft slechts een consultatief karakter.
    Nadien zal het percentage Nee-stemmers gebagatelliseerd worden en zal het kabinet gewoon een volmondig ‘JA’ laten horen aan de rest van Europa.
    Deze beslissing staat voor hen allang vast en verklaart gedeltelijk hun enorm klungelige gestuntel met voorlichtingsbrochures e.d.
    Ze hebben gezegd ‘zich te houden’ aan de uitslag van het referendum, maar wij weten intussen waar dit soort ‘beloftes’ vandaan komen, inderdaad: uit hun Absolute–Staat Syndicaat…

    Reactie door Arnold Memmenberg — zondag 22 mei 2005 @ 13.39 uur

  43. @jan (37)

    Je gelooft toch werkelijk niet dat de SP nu merkt welke kleur de Staattelevisie heeft. Dat was genoegzaam bekend, echter nu de uitzending niet in hun straatje past wordt er pas geklaagt.

    Reactie door Hektor — zondag 22 mei 2005 @ 16.59 uur

  44. @Hektor

    Ja daar heb je gelijk in. Ik bedoelde ik dat ze het nu pas *aan den lijve* ondervinden. Ik had duidelijker moeten zijn.

    Reactie door Jan — zondag 22 mei 2005 @ 22.15 uur

  45. kan er eventueel, in een of ander achterkamertje, danwel een wandelgang, geen deal worden gesloten in de trend van: we stemmen allemaal graag JA, als JP nieuwe verkiezingen in ons land uitschrijft?
    Iets wat er toch wel van komt, als ons NEE wordt genegeerd…

    Reactie door henno — maandag 23 mei 2005 @ 3.52 uur

  46. Aan allen,
    >
    >
    >
    > Je gaat toch zeker wél stemmen op 1 juni? Je weet wel, wegens de Europese
    >
    > Grondwet!
    >
    >
    >
    > Heb je de folder ontvangen? Weet je alle “ins and outs” om goed voorbereid
    >
    > te gaan stemmen en heb je een juist beeld van wat en hoe het moet gaan worden, maar vooral: wat het
    >
    > JOU oplevert? NEE DUS!!
    >
    > In de folder en overige info wordt met geen woord gerept over wat dit jou en mij zal gaan kosten!
    >
    > Ze kijken wel uit, want wat hebben ze al een geld verknoeid aan de Euro en Europa.
    >
    >
    >
    > Hoorde ik het goed dat de Euro is verouderd en dat er nieuw geld gemaakt moet gaan worden?
    >
    > Wat een stel onbenullen want toen de gulden er nog was waren er nog steeds muntjes van Wilhelmina
    >
    > in omloop (1948!) en die deden het ook nog best.
    >
    >
    >
    > Weet je dat Nederland (lees Den Haag) ca 480(!!) euro per inwoner afdraagt aan de EU als “contributie”?
    >
    > Weet je ook dat Frankrijk en Duitsland slechts ca 27 Euro betalen?? En dat Belgie in Ierland ca 48 euro KRIJGT??!!
    >
    > Als je wel eens via Breda naar Belgie rijdt moet je al die gigantische betonconstructies zien net vóór Antwerpen!!
    >
    > Hebben jij en ik betaald!!! En hou je hart én portomonnee maar vast!!!
    >
    >
    >
    > Groene stroom gaat duurder worden als gewone stroom omdat de subsidie stopt?? Wat doen ze dan met al die woekerwinsten? Waar blijft ons belastingeld dan? Weet je wat je voor een kilowatt/uur stroom betaalt?
    >
    > Waarschijnlijk iets tussen 30 en 40 eurocent. In Frankrijk betaalt men 9,5 eurocent per kilowatt/uur!!!
    >
    > Stroomprijs gekoppeld aan olieprijs? OPLICHTERS ZIJN HET!! Ik zeg mijn groene stroom contract op!
    >
    >
    >
    > Een gezin uit Musselkanaal ging naar Canada voor een nieuwe toekomst.
    >
    > Ondanks alle goede voorbereidingen liep het tegen en moesten ze na 8 maanden het land uit en kwamen terug in Musselkanaal. En wat denk je?
    >
    > Geen woning, geen uitkering, worden overal afgewezen en/of weggestuurd. Ze zitten nu in een caravan bij
    >
    > familie en krijgen eten van familie, vrienden en kennissen.
    >
    > Hadden ze dan terug moeten komen met zwartgeverfde gezichten zodat ze dan misschien wél een woning,
    >
    > inrichting, (gas, water en licht hoef je niet te betalen), zakgeld, en misschien ook nog een auto zouden kunnen krijgen?
    >
    >
    >
    > De buitenlandse hulpbehoevende krijgt dezelfde(?!) rechten als jij en ik,
    >
    > DUS: hebben jij en ik dezelfde rechten als die buitenlandse hulpbehoevende??? Kom er maar eens om en als je er wat van zegt zijn de rapen helemaal gaar.
    >
    >
    >
    > En wat te denken van dat geintje met die Tom de Graaf die met alle geweld een “gekozen burgemeester” wilde?
    >
    > Ik vroeg mij wel eens af welk kostenplaatje daaraan zou hangen. En volgens mij kun je beter, als een burgemeester nodig is, dat per plaats langzamerhand invoeren en leren van “onvolkomenheden”. Toen die boel klapte en meneer opstapte bleek er 1,2 miljard (!!!) euro vrij te komen voor onderwijs en
    >
    > zorg. Stel dat daarvoor een referendum zou zijn geweest, wat had JIJ dan gekozen? Voor zo’n “bestuurlijke vernieuwing” of voor onderwijs en zorg??!!
    >
    >
    >
    > Den Haag heeft haar huishoudboekje niet in orde. Als jij 100 euro per week in te komen hebt kun je maximaal 100 euro per week besteden. Geef je te veel uit, dan komt er uiteindelijk een man met
    >
    > een tas en een zwarte hoed en die neemt jouw TV mee. Den Haag krijgt 1 miljoen binnen en geeft 2 miljoen uit (of nóg méér) en wat ze te kort komt plukken ze bij jou en mij weer vandaan. Wij hebben 60 jaar met bloed, zweet en tranen gewerkt aan de opbouw van Nederland en in 2 jaar hebben ze dat naar de bliksem geholpen. Was “Paars-1″ en Paars-2″ dan wel zo slecht?
    >
    > Persoonlijk vond ik Wim Kok een goede en representatieve premier (als je terug denkt met wat er nu aan de hand is!) en kijk nu eens wat een stel stripfiguren over onze toekomst beslist!!
    >
    >
    >
    > NEDERLAND IS VERROT!!
    >
    > Het is tijd dat we ophouden met de ZWIJGENDE MEERDERHEID te zijn!!
    >
    > Ga stemmen en stem NEE. Laat langs deze weg Balkenende weten dat we hem en zijn kabinet zat zijn!!
    >
    > Zorg met elkaar op 1 juni voor een enorme opkomst en een overduidelijk NEE naar Den Haag.
    >
    > Hij is bang dat Nederland (lees: hijzelf !!) zijn gezicht verliest binnen de EU. HET ZIJ ZO!!
    >
    > Wat te denken van de Zwitsers? En van de Engelsen en de Denen die geen Euro willen?? En bovendien:
    >
    > Gezichtsverlies?? De gewone man in de EU zit te kijken wat de Fransen en Hollanders gaan doen.
    >
    > Ga je niet stemmen, krijgen de JA-stemmers een grotere verhouding t.o.v. de NEE-stemmers.
    >
    > Als de Nederlandse stem echt zo belangrijk is binnen de EU dan hebben jij en ik NU de kans.
    >
    >
    >
    > Let wel: Jij en ik zijn NIET tegen vooruitgang, echter dit is VOOR ONS zeer zeker GEEN vooruitgang!!!
    >
    > Ook zijn jij en ik niet tegen het helpen van de hulpbehoevende medemens, integendeel. Maar er zijn ook hulpbehoevende echte “Hollandse(!)” medemensen en die worden stelselmatig de deur gewezen!
    >
    > SCHANDE!!
    >
    >
    >
    > Stel dat Den Haag zich toch durft te veroorloven om een overweldigend NEE naast zich neer te leggen is het misschien wel tijd om het hele land plat te leggen en Den haag op deze wijze te dwingen om naar het volk te luisteren!!
    >
    > Samen zijn we sterk! Kijk maar in de geschiedenis!! Gaan jij en ik geschiedenis schrijven en de toekomst van jouw en mijn land vorm geven en hoeveel langer accepteren wij nog het gepruts in en van Den Haag?
    >
    >
    >
    > Jazeker! Ik ben boos!
    >
    > En Den Haag: Fuck You!!
    >
    >
    >
    > Stuur deze mail zoveel mogelijk door. (kan in no-time héél Nederland rond zijn!)
    >
    >
    >
    > Met vriendelijke groet,

    Reactie door Pluisje — zondag 29 mei 2005 @ 18.59 uur

  47. Aan allen,

    Na bovenstaand bericht te hebben gelezen kan ik het niet nalaten hier een reactie op te plaatsen.

    Nergens wordt gerefereerd naar bronnen waar deze persoon de informatie vandaan heeft gehaald, verder lijkt zijn / haar beslissing om nee te zeggen eerder beinvloed worden door Balkenende dan door feiten.

    “Ga stemmen en stem NEE. Laat langs deze weg Balkenende weten dat we hem en zijn kabinet zat zijn!!” Ja, dat is slim hoor, je ontevredenheid over Balkenende en de huidige regering (de euro misschien ook nog wel) afreageren door nee te zeggen. Niet dus!!

    Ik zeg ja tegen de grondwet en dat mag iedereen weten! Nederland kan niet zonder de EU, als wij dalijk nee zeggen zal de rest van de EU gaan beslissen wat ze met dat stomme drugsgedogende landje aan moeten. Dan zit ik er liever zelf bij, zodat we ook een stem hebben.

    “Weet je dat Nederland (lees Den Haag) ca 480(!!) euro per inwoner afdraagt aan de EU als “contributie”? Weet je ook dat Frankrijk en Duitsland slechts ca 27 Euro betalen??”

    De 1e fout die hier wordt gemaakt is dat het geen 480 maar 180 euro is (http://www2.rnw.nl/rnw/nl/achtergronden/europa/economieeuropa/act20050519_begroting?view=Standard) , dat scheelt zo’n 300 euro per persoon en dus betaalt Nederland maar 2.880.000.000 euro ipv 7.680.000 euro.
    Vervolgens zegt hij dat Duitsland en Frankrijk maar zo’n 27 euro per persoon betalen. Laten we een klein rekensommetje maken. Duitsland heeft 83 miljoen inwoners (http://www.ceja.educagri.fr/pab/pays/alle.htm) en Frankrijk heeft 53 miljoen inwoners (http://users.skynet.be/zoekheteensop/frankrijk.htm).

    Duitsland betaalt dus 27 euro per inwoner, met hun 83 miljoen inwoners is dat 2.241.000.000 euro. Frankrijk betaalt ook 27 euor per inwoner, met 53 miljoen inwoners is dat 1.431.000.000 euro.

    Dit veranderd de zaak nogal. Als we ons daarnaast bedenken dat de sociale voorzieningen in Frankrijk zo slecht zijn dat je zonder baan niks kan, hebben wij niet zoveel te klagen.

    Dit waren zomaar 2 voorbeelden waarom ik het niet eens ben met onderstaande persoon. Als deze dingen al niet kloppen kan je nagaan wat er wel waar zou moeten zijn van het verhaal.

    Ik roep jullie allemaal op te gaan stemmen. Ik zal niet zeggen dat je ja moet stemmen, alhoewel ik dat uiteraard aanbeveel. Ik wil alleen dat je je beslissing neemt op gegronde feiten en niet om emotionele redenen (bijv je onvrede over Balkenende, de euro, of een toetredend Turkijke), dat staat namelijk los van de grondwet.

    Mvg
    Renny

    PS: laat het duidelijk zijn dat dit alleen een (korte) reactie is op bericht nr 46, er zijn nog veel meer redenenen te noemen maar vanwege tijdgebrek zal ik daar verder niet op ingaan. Is overigens te vinden op: http://www.sp.nl/nieuws/actie/grondwet/weblog/2005/05/24/bij-nee-nieuw-referendum/ onder nummer 134

    Reactie door Renny Vos — dinsdag 31 mei 2005 @ 22.36 uur