Vakbondsleden zeggen NEE tegen grondwet

De vakbonden hebben officieel nog geen afstand genomen van de grondwet. Sterker nog, Lodewijk de Waal prijst de grondwet aan omdat ie zo sociaal zou zijn.

FNV

Om deze reden is er een actie begonnen om een tegengeluid te laten horen. Op deze pagina kun je lezen waarom je ook als vakbondslid het beste NEE kunt stemmen.

Op de site van de FNV kan je zien dat 60% van de stemmers tegen is.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 23 mei 2005 :: 10.50 uur

17 Comments

17 reacties

  1. Als lid van de SP én het FNV hoop ik dat ik eindelijk mij uit mijn spagaat kan oprichten!!

    Reactie door Bert — maandag 23 mei 2005 @ 11.09 uur

  2. ik wilde mijn lidmaatschap al opzeggen!
    Vechten van binnenuit is natuurlijk veel beter, goede actie Jeroen!

    Reactie door kaatje — maandag 23 mei 2005 @ 11.12 uur

  3. Ik heb net ook mijn stem uitgebracht op de site van de FNV. Ik ben niet eens lid. Het zijn dus niet alleen FNV-leden. Dat nuanceert de boel.

    Reactie door MPL — maandag 23 mei 2005 @ 11.17 uur

  4. Goede zaak. Ik was al bang dat de FNV alwéér ingekakt zou zijn

    Reactie door Jan Breur — maandag 23 mei 2005 @ 12.05 uur

  5. En ik zal ook nooit lid worden van de FNV. Vooral niet nu ik weer weet dat mijn inkomen er weer flink op achter uit zal gaan na de komende stakingen. De FNV is een doelbewuste ondemocratische instelling die meer oog heeft voor haar eigen belangen dan die van de werknemers. Maar desondanks zal ik nee stemmen.

    Reactie door jojo — maandag 23 mei 2005 @ 12.05 uur

  6. Leuke voorzitter heb je dan als vakbond. Wordt je als voorzitter van de FNV eigenlijk gekozen?

    Reactie door Pieter — maandag 23 mei 2005 @ 12.14 uur

  7. Nu is http://www.stand.nl bezig met de volgende stelling:

    Stelling van maandag 23 mei 2005 Luister LIVE naar Radio 1

    Een nee-stem voor de Grondwet is een drama voor Europa.

    Het lijkt erop dat de politiek moet gaan rekenen op een nee-stem van Nederland bij het referendum over de Europese Grondwet, volgende week woensdag. De voorzitter van de Europese Commissie, Barroso, is ‘zeer bezorgd’ over de laatste peilingen. Daaruit blijkt dat de meerderheid van de Nederlanders van plan is om tegen de Grondwet te stemmen. De vraag is: hoe erg is het eigenlijk als Nederland tegenstemt? En wat betekent een Nederlands ‘nee’ voor Europa? Oud-premier Lubbers zei gisteren dat het geen drama is als Nederland tegen de Grondwet stemt. In Stand.nl praat Sjors Fröhlich maandag met Farah Karimi, Tweede-Kamerlid voor GroenLinks, over de stelling: “Een nee-stem voor de Grondwet is een drama voor Europa”.

    Surf naar Stand.nl en stem EENS of ONEENS

    Einde citaat van Stand.nl.

    Nu is 84% het oneens met deze stelling!

    Reactie door Kees Huizenga — maandag 23 mei 2005 @ 13.50 uur

  8. #6

    Nee; de kandidaatsvoordracht en verdeling van de baantjes vind ook plaats via vriendjespolitiek en zo zit die PvdA ook in elkaar.

    Reactie door ReneR — maandag 23 mei 2005 @ 15.28 uur

  9. Jojo schreef: “En ik zal ook nooit lid worden van de FNV. Vooral niet nu ik weer weet dat mijn inkomen er weer flink op achter uit zal gaan na de komende stakingen. De FNV is een doelbewuste ondemocratische instelling die meer oog heeft voor haar eigen belangen dan die van de werknemers. Maar desondanks zal ik nee stemmen.”

    Dit geluid hoor ik vaker in de SP…….
    En hoewel ik het wel begrijp, vind ik het jammer dat er niet vaker door leidende leden van de partij op gereageerd wordt.

    De vakbeweging is simpelweg de enige krachtige instelling die we als werknemers hebben. Er is geen alternatief. Maar de makke van de vakbeweging is dat zolang leden zich er niet tegenaan bemoeien er geen druk is om strijdbaar te zijn.
    Daarom is het naar mijn mening ook van belang dat het Bonds- en Bedrijvenwerk (Solidair) van de SP sterker wordt opgebouwd.

    Helaas heb ik niet het idee dat in veel afdelingen de opbouw van Solidair, je mengen in discussies binnen de vakbeweging en je aansluiten bij acties als ze er zijn, hoog op de agenda staat. Dus komop…..
    Als je het van belang vindt dat er een organisatie ontstaat die echt opkomt voor de belangen van werknemers, wordt dan actief binnen de SP in het Solidair-netwerk en wordt actief binnen de bond om dingen te veranderen. Alleen zeuren heeft geen zin.

    Reactie door Michel Eggermont — maandag 23 mei 2005 @ 16.09 uur

  10. Je vergeet Michel dat de feitelijke achtergrond van de vakbond niet de saamhorigheid als geheel te nemen maar alleen eigen volk, helaas het is waar, eerst. Want, waren het niet de diamandbewerkers die alleen wilden profiteren? Of zoiets. Die saamhorigheid is bulshit. Het is in en in triest dat veel jongeren zich niet thuisvoelen alleen maar omdat de toekomstperspectieven negatief zullen zijn. En bovendien gaan we staken voor een stukje voetnoot in een CAO-boekje. Ik kan helaas niet controleren wat zij doen bij de raden van toezicht van bijvoorbeeld de pensioenfondsen. MAW, wat en waar gaan mijn premies heen? En bovendien, zijn de CAO’S van de COR’S slechter of beter dan die van de Bonden? Ik weet een ding. De mensen met de laagste inkomens kunnen barsten. Dat was in het verleden al zo en dat zo blijven.

    Reactie door jojo — maandag 23 mei 2005 @ 16.50 uur

  11. #9 Michel

    Het merendeel van de FNV bond is tegen de grondwet en..
    het merendeel van de PvdA achterban is tegen de grondwet Toeval?

    Als dat geen druk is op de top van beide groepen; dan weet ik het niet meer…

    heb dus maar niet de illusie; dat die top; zoals de Waal en ook zijn commissariaat-geile opvolgers zich een biet zullen aantrekken van wat de achterban steeds roept.

    Quote:
    “De vakbeweging is simpelweg de enige krachtige instelling die we als werknemers hebben”.

    Welnee; je zit nog in de jaren 70 en 60. De vakbond heeft zijn macht verspeelt; maar eigende zich onterecht de macht toe; die het meende te hebben op basis van de laatste grote demonstratie. Terwijl dik; dik meer dan de helft; of meer van de demonstranten daar niet eens lid van was.

    De enigste gangbare en bekende groepering in deze maatschappij; die het actievoeren hoog in het vaandel heeft staan en nog niet is verleerd; dat is de S.P. En vandaar uit moet er ook actie worden gevoerd en niet via die kleffe polderige bonden. Ik hoop dan ook; dat vanuit die S.P ooit een nieuwe arbeidersbeweging zal ontstaan, die uiteindelijk ervoor zal zorgen, dat de FNV leeg zal lopen. Hetzelfde zal met die PvdA moeten gebeuren. Beiden zijn elkaars verlengstuk. Wil de S.P. groot worden en wat betekenen voor de arbeiders, dan zal dus die PvdA en de kliek neo-liberalen eromheen geelimineert moeten worden.
    PvdA weg; symbiont FNV weg. OPROTTEN WEG!!! Kok weg; Bram Peper; Netelenbosch weg; de Waal weg; opsodemieteren, opzouten.

    En voor de discussies; moeten de ex-PvdA leden hier maar komen bij de S.P. Want hier mag nog discussie worden gevoerd!! “Solidair” moet zich niet aansluiten bij de bond; maar er zelf eentje worden.

    Reactie door ReneR — maandag 23 mei 2005 @ 16.51 uur

  12. (9) Michel Eggermont
    ik heb twee keer moeten lezen om te weten of je het over de vakbonden of de PvdA had. Jouw beschrijving is op allebei in dezelfde mate van toepassing. Tot en met de funktie van de SP in het geheel. Er zijn in de PvdA ook mensen die vinden dat SP-ers maar lid van de PvdA moeten worden om daar dan de discussie te voeren. De oproep van “Een ander Nederland” is in feite het begin dat tot zoiets leidt binnen tien jaar.gelukkig werkt het niet: met zo’n 62.000 (nu nog?) PvdA leden, 45000 SP-leden en naar mijn schatting zo’n 10.000 GroenLinksers is het aantal odertekenaars nog steeds niet verder gekomen dan 1543 vanavond.
    Gelukkig !!

    (8) en (11) ReneR.
    hebben wij gemeenschappelijke genen? Wij zijn het vrijwel altijd eens.
    Aad Sweep

    Reactie door Aad Sweep — maandag 23 mei 2005 @ 20.27 uur

  13. Aan ReneR ( 11 )

    als ik jou naam aanklik, kom ik op de homepage van het blad OPZIJ !!!

    Kun je even controleren of dit de bedoeling was, ik verwachte meer iets in de trant van solidair.

    Groet,
    JP

    Reactie door Jean-Paul — dinsdag 24 mei 2005 @ 10.41 uur

  14. Pieter, de CAO onderhandelingen worden wettelijk bindend verklaard en dus is het een ondemocratisch trekje dat zonder dat de kiezer er ook maar iets over te vertellen heeft gehad, er zaken mee moet doen.

    Verder ben ik geen lid van een vakbond, en die bepaalt voor het hele bedrijf meteen maar eventjes van alles op dezelfde socialistische wijze als waar ik tegen zou stemmen als het om politiek ging. Eigenlijk zou ik met mijn voeten moeten stemmen maar zie maar eens elders je brood even te gaan verdienen. Ik ben heus wel sociaal hoor, maar als het zo moet JUIST niet. Ik zit al de helft van het jaar voor een o zo sociale overheid krom te liggen en als je de BTW erbij optelt nog meer.

    Reactie door W6969 — dinsdag 24 mei 2005 @ 17.12 uur

  15. Michel Eggermont, als de vakbeweging zo goed weet om een bedrijf te runnen, ze zijn vrij om zelf een communistisch achtig gerunde onderneming op te richten, een waar arbeidersparadijs waar je maar met je pink hoeft te bewegen om een ander te dwingen je hoge lonen te geven.

    Zullen we wel eens eventjes zien hoe concurrerend dat is…

    Reactie door W6969 — dinsdag 24 mei 2005 @ 17.15 uur

  16. Beste Aad, Jojo en ReneR,

    Helaas lezen jullie mijn reactie niet in het geheel.

    Ik heb het over een strijdbare vakbeweging. In de jaren 60 was de vakbeweging zeker ook niet strijdbaar, pas in de jaren 70 (en niet vanuit de top, maar vanuit de basis) Ik leef niet in die tijd, ik baseer me op mijn eigen ervaringen. We hebben een beweging nodig die de strijd van werknemers leidt, ondersteund en stimuleert. Die door heeft dat de kracht niet ligt in slim onderhandelen maar in tonen van kracht.

    Een ieder die het is gelukt een grote staking te organiseren zonder vakbond en een manier weet op de langere termijn deze strijdbaarheid vast te houden nodig ik uit het uit te leggen.

    Enkel lege praatjes overtuigen mij niet. Met het (meehelpen) met het organiseren van wilde stakingen heb ik ervaring (Spoorwegen 2001), maar het is niet voor niets dat de actieleiders van die beweging die nu nog actief zijn geen andere keus zagen dan binnen de vakbeweging actief te worden.

    Vanuit de realiteit waarin we nu staan: acties bij gemeentes en railverkeersleiding breng je je zelf volledig (en mede werknemers) in een volledig isolement waardoor de kans op succes verminderd wordt. Het gaat er nu om om deze activiteiten te ondersteunen en te bekijken hoe je kan helpen. Een ieder die met succes een staking probeert te organiseren weet hoe belangrijk eenheid in de actie is.

    genoeg stof tot discussie, maar wel graag op grond van ervaringen.

    PS W6969, je begrijpt waarschijnlijk wel waarom ik niet op jou reageer
    Politieke eenheid onder werknemers is volgens mij inderdaad een illusie. Met het wegvagen van de verschillen tussen PvdA, GL en SP worden we niets wijzer, maar

    Reactie door Michel Eggermont — woensdag 25 mei 2005 @ 1.28 uur

  17. oeps er was iets blijven staan wat ik nog niet had afgemaakt….

    Reactie door Michel Eggermont — woensdag 25 mei 2005 @ 1.30 uur