Netwerk

Vanavond is er ‘n debat over de Grondwet bij Netwerk.
Ik zou daaraan meedoen. Helaas heb ik het moeten afzeggen in verband met de toestand van mijn rug. Zo goed en zo kwaad als het gaat probeer ik tot 1 juni nog te doen wat ik kan.

Overigens, we hebben Harry van Bommel als mijn vervanger aanbevolen bij de redactie.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 24 mei 2005 :: 14.44 uur

102 Comments

102 reacties

  1. beterschap! de hele dag met die 500 pagina’s telende grondwet zeulen is natuurlijk de pest voor je rug

    Reactie door Hektor — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.49 uur

  2. Jammer Jan, ik was zeker van plan te gaan kijken.

    Maar ik zag dat Ronald van Raak vanavond in Enschede is, dus ik heb al een alternatief.

    Sterkte met je rug!

    Reactie door Marcel Scholts — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.52 uur

  3. Beterschap,maar harry is a goed back up!

    Reactie door Patrice — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.54 uur

  4. Harry is altijd goed! Vraag is: dóet de redactie dat?

    Reactie door Hanny Palmen — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.55 uur

  5. Beterschap Jan. Ik ben benieuwd wie er vanavond allemaal zijn in Netwerk, ik ga zeker kijken en luisteren.

    Reactie door Fjodor — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.11 uur

  6. dat is knap balen voor je van je rug!
    Harry is super, dat komt dus wel goed.

    Reactie door kaatje — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.13 uur

  7. Hanny, natuurlijk doet de redactie dat! Harry is uitstekend opgewassen tegen Kamp en Eurlings. Samen met Rouvoet kunnen ze zich geen betere tegenkandidaat wensen dan Harry (behalve Jan dan ….:-))

    Reactie door Marianne Langkamp — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.14 uur

  8. Hopen dat ze bij Netwerk hem willen hebben!!!

    Reactie door Jan-Derk — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.24 uur

  9. Dus………..Go for it Harry.
    Ik kijk toch liever naar Netwerk dan B&D. Gistertavond voor op gebleven na afloop was ik bekaf, kwam niet door Jan M. en ook niet door het late tijdstip.

    Reactie door Bollie/Bert — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.26 uur

  10. Beslist niet fout om Harry in te zetten ! Met alle respect voor Jan is het ook wel eens goed om een andere SP-er aan het woord te hebben. Omdat er toch al niet zoveel politieke tegenstanders van de strontwet zijn (Die iets zinnigs te zeggen hebben !) Is een ander gezicht op TV een goede zet ! (Om een overkill van Jan te voorkomen anders zou men kunnen denken dat alleen Jan tegen de strontwet is.)

    Wim,

    Reactie door Wim — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.27 uur

  11. Dachten jullie nu echt dat dit mag van de minister van propaganda?
    Een debat tussen wouter bos en minister zalm is natuurlijk veel interessanter. Ze hebben wel dezelfde mening, maar dat maakt niet uit. als de mensen maar overtuigd raken van het feit dat ze voor moeten stemmen. Democratie anno 2005 is europa.

    Waar hebben onze (voor)ouders voor gevochten in de 2e WO?

    Reactie door Edwin — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.31 uur

  12. Een vraag over het kongshuis lijkt me op zijn plaats! :-)
    Wat gaat er met de 6 van de 25 koninghuizen gebeuren? wettelijk en kwa veto’s in hun eigen land, wie wordt verantwoordelijk, mogen ze nog op reis bUIten de EU? e.d.

    Ben benieuwd!!! want stilte uit die hoek vind ik momenteel erg raar.

    Reactie door Barend — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.37 uur

  13. Hallo Jan,
    Laat je rug eens lekker masseren en hou je taai.
    Wij gaan intussen gewoon door met het feest.
    Groet,
    Amita.

    Reactie door Amita — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.39 uur

  14. Eens kijken of het netwerk lukt om het NEE kamp tegen elkaar uit te spelen…

    Reactie door Flint — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.02 uur

  15. Kalm aan met je rug Jan!
    Gelukkig horen we je de hele dag om het uur op radio 1.

    Reactie door roel — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.05 uur

  16. Beterschap Jan!

    Reactie door Helma D. — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.13 uur

  17. Beterschap Jan!

    Reactie door Jeanneke — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.18 uur

  18. HArry zal dat klusje ook kunnne klaren!

    Reactie door RedStar — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.28 uur

  19. `t Is slecht voor de rug om de kar te trekken, beterschap Jan.

    Reactie door C.Tilyx — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.28 uur

  20. Erg veel sterke Jan Marijnissen.
    Ik wens Harry van Bommel veel succes vanavond.
    Kop op Harry!

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.29 uur

  21. Jan, kun je niet vanaf een bed debatteren?

    Reactie door Karin — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.36 uur

  22. Komt dat omdat je zo lang je rug recht hebt moeten houden bij Barend & van Dorp? :)

    Maar serieus: beterschap, Jan!
    En Harry van Bommel is een uitstekende plaatsvervanger, heeft hij al bewezen!

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.44 uur

  23. Wat naar! Dat dat nou uitgerekend nu gebeurt. Beterschap en sterkte.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 24 mei 2005 @ 17.37 uur

  24. Alle vertrouwen in Harry.
    Beterschap!

    Reactie door Jan Breur — dinsdag 24 mei 2005 @ 17.43 uur

  25. Jan,God straft altijd.
    Beterschap.

    Vergeet Bolkenstein niet te feliciteren met zijn benoeming tot commissaris bij Yukos.

    Reactie door Beste Kerel — dinsdag 24 mei 2005 @ 17.57 uur

  26. Ook van deze fam. beterschap en sterkte.
    En de dhr van Bommel is inderdaad een goede vervanger, had minister Bot klem in de tweedekamer vanmiddag, en hij niet alleen er waren er vele die deze minster terecht een verwijt maakte.

    Reactie door leen — dinsdag 24 mei 2005 @ 18.02 uur

  27. Sterkte met je rug! Harry is een goede vervanger!

    Reactie door Sulis — dinsdag 24 mei 2005 @ 18.06 uur

  28. Hallo Jan
    zal ik je even lekker komen masseren?

    Reactie door beppie — dinsdag 24 mei 2005 @ 18.07 uur

  29. Hoi Jan, rugpijn kan heel akelig zijn!! En dan moet je het inderdaad even overgeven, zit niets anders op….Ontzettend veel sterkte en doe kalm aan en voorzichtig!

    Voor Harry heel veel succes natuurlijk, ik ga zéker kijken!

    Reactie door Madelijne Pleines — dinsdag 24 mei 2005 @ 19.01 uur

  30. Beterschap Jan

    Succes Harry

    Reactie door Johan Smeets — dinsdag 24 mei 2005 @ 19.30 uur

  31. Sterkte met je rug,Jan!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 24 mei 2005 @ 19.42 uur

  32. Harry is ook goed. Als er maar flink gevlamd wordt. :)

    Reactie door Jory — dinsdag 24 mei 2005 @ 20.17 uur

  33. Misschien was het je rug die je optreden bij Barend en van Dorp gisteravond zo bedroevend maakte Jan, en hoewel ik een fan van het eerste uur ben waar het je debatingskwaliteiten betreft zal ik er geen traan om laten Harry jou vanavond te zien vervangen in het Netwerkdebat.

    Sterkte, ook met je rug.

    Reactie door Ron — dinsdag 24 mei 2005 @ 21.11 uur

  34. Eindelijk eens een debat op inhoud… Althans, meestal. ;)

    Reactie door Mirella — dinsdag 24 mei 2005 @ 21.27 uur

  35. Nou, Jan, een waardige vervanger. Harry deed het prima.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 24 mei 2005 @ 21.47 uur

  36. Ik donderde bijna van mijn multilederen driezitsbank door de ratelende woordenmachine van heer Eurlings.

    Reactie door Bollie/Bert — dinsdag 24 mei 2005 @ 21.55 uur

  37. Onpartijdige debatleiders,wat een novum in deze campagne.
    Het is god geklaagd dat zoiets opvalt.

    Op Kamp na,drie goede debaters,maar het is en blijft nee voor mij.

    Reactie door Beste Kerel — dinsdag 24 mei 2005 @ 21.56 uur

  38. Heeft iemand nu iets opgestoken van het debat?
    Ik vond van bommel het wel redelijk goed doen, eurlings een schreeuwlelijk (zoals altijd).
    Kamp vond ik ook wel redelijk sterk.
    Rouvoet eigenlijk vrij zwak, jammer.

    Maar t belangrijkste: ik vond het belachelijk gewauwel. Een standaard nederland politici-debat, die alleen begrepen wordt door de politici zelf (mag ik althans hopen)
    Ik kan er in elk geval niets mee…

    Reactie door Edwin — dinsdag 24 mei 2005 @ 21.56 uur

  39. And here are the results of the jury: Camiel Eurlings, one point. Minister Kamp, seven points. Harry ten points. And, finally…André Rouvoet, twelve points. Tja, als we dan tóch Europees denken, dán maar in punten! “Nee’ heeft gewonnen…

    Reactie door Hanny Palmen — dinsdag 24 mei 2005 @ 21.58 uur

  40. Harry heeft een uitstraling die mij zeer aanspreekt. Standvastig, eerlijk en oprecht. Niet uit om, zoals Eurlings deed, zijn propaganda verhaaltje af te steken. Wat een akelig gevoel krijg ik bij die Eurlings. Andre Rouvoet is een integer man. Dat zie je, maar hij had het moeilijk. Ik heb bewondering voor Harry’s prestatie. Ga er maar aan staan.
    Heel veel sterkte met je rug Jan.

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 24 mei 2005 @ 21.58 uur

  41. Klasse gedaan van Bommel. En zoals Edwin (38) zegt heeft het voor mij ook niet echt veel bijgedragen. Ik was tegen en ben nog steeds tegen. Maar het aantal JA stemmers schijnt te groeien volgens De Hond.

    https://n10.noties.nl/peil.nl/

    Reactie door TheSaint — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.00 uur

  42. Jan, genoten van vanavond, eindelijk eens echt debat, in plaats van kretelogie en bang makerij!
    Harry deed het heel goed!! En ook Rouvoet vond ik goed.Eurlings had een waterval aan woorden maar niet zulke sterke eigen argumenten.Kamp deed wel zijn best, doch helaas geen overtuigingskracht.Naar mijn idee dus meer punten voor het nee team! Goed gedaan!!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.00 uur

  43. Ben gesterkt in mijn nee.

    Eurlings geeft mij opstaande nekharen, mijn onderbuikgevoel zit er zelden naast, maar deze man is mij te glibberig.

    Kamp was niet overtuigend maar kwam integer over.

    Rouvoet was ook niet overtuigend en helder.

    Harry was voor mij “onozele burger” wel helder en duidelijk.

    Reactie door Johan Smeets — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.02 uur

  44. Jammer van de energie, ik vond het een stomvervelend programma.

    Reactie door Jory — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.03 uur

  45. @41 Als ik kijk naar niuwspeiling bij @home nieuws is 64% tegen!
    5251 keer is er gestemd.
    http://www.home.nl/nieuws/peiling/

    Reactie door Bollie/Bert — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.05 uur

  46. De Hond schijnt ook pro rechts te zijn …. zegt men. Hij schijnt vaker getracht te hebben om als een soort ‘firestarter’ een trend te zetten.

    Reactie door TheSaint — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.08 uur

  47. volgens Maurice de Hond is het ja kamp aan het inlopen.
    Ik vond het jammer dat Harry niet de mogelijkheid kreeg het meer te hebben over zaken die voor de burger slechter gaan worden en de gevaren van deze grondwet.
    Eurlings is een prima debater.
    Kamp heeft het voor de regering goedgedaan, omdat hij zich als een redelijk iemand toonde die ook normaal kan doen.
    Rouvoet vond ik niet sterk.
    Ik denk dat het een 50/50 debat was.

    Reactie door kaatje — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.09 uur

  48. Vanavond mag Balkenende bij Knevel het weer eens proberen. Ik denk niet dat ik ga kijken. Ik wordt zo moe van Knevel en van balkenende word ik ………………!

    Reactie door Bollie/Bert — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.10 uur

  49. @46
    Vergis je niet Saint. Volgens de peiling van de Hond is de meerderheid van de VVD stemmers tegen deze grondwet. Zo ook bij de PVDA,en Groen Links.

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.10 uur

  50. @47 Het kan verkeren. Eurlings is een schreeuwerige gladde praatmachine die onozel als hij is (cum Laude zegt niet alles)zijn tegenstanders in zijn kamp te trekken. Ik zou nog geen 2e hands auto van hem durven kopen.

    Reactie door Bollie/Bert — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.15 uur

  51. Beterschap met je rug en sterkte Jan.
    Het was gisteravond bij BvD een beetje jammer dat de discussie werd gedomineerd door de perikelen bij Feijenoord maar dit werd wel weer gecompenseerd door een grotere kijkdichtheid die meestal het gevolg is van dit soort plotselinge en of onverwachte ontwikkelingen.
    Je betoog kwam zeer goed over was kort en duidelijk en voor iedereen te begrijpen.
    Heb zo even het debat bekeken bij Netwerk en kwam tot de conclusie dat Harrie een kanjer is vooral ten opzichte van Eurlings die zich zeer irritant en betweterig gedroeg en daarbij gegarandeerd ervoor zorgt dat het beeld wat vele mensen hebben van sommige pro-grondwet politici nog eens word bevestigd.

    Reactie door visgert — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.16 uur

  52. Harry van Bommel deed het erg goed in Netwerk. Zeer ter zake, met goede feitenkennis en gevatte antwoorden zonder ‘populair’ te worden.

    Reactie door Henk Tukkers — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.18 uur

  53. Harry van Bommel de ruggegraat van Jan?
    Nee hoor, het is de overtuiging!
    En die heb je, of die heb je niet.
    Goed gedaan!

    Reactie door roel — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.18 uur

  54. Alie dekker
    Wist ik niet, vertelde ook alleen wat ik in het verleden weleens over de hond heb gehoort, dat hij het niet zo nauw nam.

    Reactie door TheSaint — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.19 uur

  55. 50. ja natuurlijk ben ik het wel met je eens, maar hij is volgens mij wel een goed debater.
    Ik kots zelf ook op dat uitgestreken smoelwerk.

    Reactie door kaatje — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.19 uur

  56. ik heb vanavond een nieuwe debating truc bespeurd. Als je tegenstander dreigt met een goed argument te scoren,dan val je hem in de rede precies op het ogenblik dat hij zijn laatste woorden zegt, zodat de kijkers dat niet kunnen verstaan en naar jou luisteren. Is bij Netwerk vanavond zo’n 5 maal vertoond!
    En Kaatje, Eurlings is helemaal geen goede debater hij is veel te arrogant en doet mij denken aan een middelbare scholier die lid is van de debatingclub van de school.
    Maar nu iets veel seriezer: Er is nu een prognose die iets ongunstiger is voor de tegenstemmers. Dat is precies wat ik op een van de websites voorspeld heb. Dit zal langzaam zo doorgaan tot vlak voor de stemming de prognose ongeveer 50-50 zal zijn met een kleine meerderheid tegen. Na de stemming zal dat dan omgeslagen zijn in een krappe meerderheid voor de vóórstemmers, daar zorgen de stemcomputers wel voor.
    Aad Sweep

    Reactie door Aad Sweep — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.20 uur

  57. 56.We worden dus met het stemmen alsnog vernaggeld, ach het verbaast me ook niet.
    Ben er bij voorbaat wel woest over!

    Reactie door kaatje — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.23 uur

  58. Wat ik wel heel erg verrassend vond is dat de filmpjes over de grondwet toch aandacht besteden aan de negatieve kanten van deze grondwet. Liberalisering van Zorg en onderwijs, 200 miljoen per jaar(maandelijkse verhuizing), de buitensporige bijdrage van Nederland(als klein land) aan Europa. De babilonische spraakverwarring. Het is tekenend voor wat er straks gaat gebeuren. Een hele grote zak geld. Een parlemant dat het normaal vindt om 200 miljoen te besteden aan een verhuizing waar niemand wat van snapt. Hoe krijgen wij daar straks vat op? Gaan we met zijn allen iedere keer naar Brussel als er weer enorme bedragen geld gaan naar dingen waar wij niets van snappen?

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.23 uur

  59. @56 We kunnen de Verenigde Naties vragen om 1 juni waarnemers te sturen!

    Reactie door Bollie/Bert — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.26 uur

  60. 56. Wat een gelul, Aad. Als je zó aan je gelijk wilt komen, dan sta je wel erg zwak. Morrelen aan de stemmachines? Doe effe normaal.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.27 uur

  61. En dan staan we in Brussel …blijken ze in Straatsburg te zitten.

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.28 uur

  62. Die grondwet daar zullen zich wel meer mensen aan vertillen die nu nog Ja zeggen. Jan beterschap!!

    Reactie door W6969 — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.29 uur

  63. Ik vond Rouvoet in het eerste debat zwak, Het leek wel alsof hij niet uit zijn woorden kwam. Het tweede debad vond ik hem goed. Maar als totaalplaatje had ik meer van hem verwacht,

    Eurlings was on speed. Hij ratelde en ratelde. Het sloeg nergens op. Met van die quasi-denegrerende gebaartjes. Hij haalde alleen maar andere mensen aan die ook iets te vertellen meenden te hebben over de EG. Tja dan zit je automatisch goed. Zo’n beetje iedereen is voor.

    Kamp was goed, maar hij wat happig. Hij winst het antwoord al voordat de vraag gesteld werd. Soms is dit goed, maar soms niet goed.

    Harry was goed. Rustig, integer, helder, hij was een waardige tegenstander.

    Toch vind ik dit debat, en alle debatten in Nederland over de grondwet te kort door de bocht en het gaat me teveel op scoren, en zieltjes te winnen met oneliners.
    Het punt dat rouwvoet aansneed, concentratie van macht in Brussel en alle risico’s van dien, vond ik het beste argument. Toch werd dit weer met een foefje weggewuifd. Dit een gele grote waarheid dat alleen een onnozele wegwuift. Macht maakt corrupt en totale macht maakt totaal corrupt. Dit kún je niet naast je neer leggen en is een serieus probleem.

    Vooral de voorstanders (Eurlings in het bijzonder) verzuimden goed en duidelijk het landsbelang uit te drukken.
    Veel verder dan Economie komen ze niet. Een goede economie is belangrijk, maar garandeert niet dat het dan ook goed met het volk gaat. Met multinationals gaat het nu ook goed, maar keilen er wel 1000en mensen uit. Of kijk maar naar ons grote voorbeeld. De VS met hun ijzersterke economie. Maar ongemakkelijk wordt het als duidelijk wordt wat de bevolking moet inleveren voor de rijkdom van enkele.
    Buiten de discussie om zitten er veel verborgen agenda’s die erdoorheen gedrukt moeten worden waar het volk niets van mag weten. Daarom komt de echte discussie niet van de grond, het blijft hangen in oneliners.

    En ik denk dat veel mensen dit voelen….

    Reactie door alexander — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.31 uur

  64. Wie weet hoe het kort geding tegen de staat der Nederlanden is afgelopen? Ik lees er niets over.

    Reactie door Bollie/Bert — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.34 uur

  65. @63
    Helemaal met je eens Alexander. Die verborgen agandas komen maar niet boven water. Ook is er geen enkele voorstander die ons voorbeelden van positieve en concrete voorbeelden kan geven. Het blijft bij simpele retoriek. Wat voelen wij nu concreet als burger van deze grondwet. Als je ergens heilig van overtuigd bent dat iets goed voor je is,weet je dat met concrete, voelbare voorbeelden te onderbouwen.

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.40 uur

  66. wat betreft harrie v bommel is er niks nieuws onder de zon .is wat kennis betreft over buitenlandse zaken een van de beste 2e kamerleden waar ik als socialist ape trots op ben .voor de inval van irak .voorspelde haarie ook de huidige burger oorlog daar . ook de over de massa vernietegings wapens waren door harrie voorspeld .en och als ik zo,n bekwaam iemahd naar netwerk kan sturen .dan is rugpijn minder erg .toch .

    Reactie door texas henkie — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.46 uur

  67. Zonet Balkenende zien stuntelen bij Knevel. Knevel deed weer eens wat hij goed kan, scherp interviewen en Balkenende had het er zo nu en dan moeite mee. En een aantal vragen en opmerkingen van Knevel zinden hem totaal niet. Het mooiste moment vond ik het moment waarop Knevel hem net had gevraagd om het beste tegen-argument te noemen. Het gezicht van Balkenende vertrok en er kwam wat gestamel uit. Na een tijdje ging Balkenende maar over iets anders praten. :)

    De debatten bij Netwerk waren op zich wel redelijk. Ik vond Van Bommel en Kamp erg sterk. Eurlings en Rouvoet kunnen natuurlijk ook goed debatteren, maar Eurlings was weer eens veel te vlug met allerlei argumenten en voorbeelden en Rouvoet kwam vandaag helaas wat minder goed uit de verf.

    De reportages van Netwerk erom heen waren informatief en Sven Kockelman was lekker scherp bij het ondervragen van zowel voor- als tegenstanders.

    Een sterk argument van Van Bommel op het gebied van concurrentie vond ik dat concurrentie er inderdaad toe kan leiden dat producten goedkoper worden, maar dat het niet meer gegarandeerd is dat een product ook daadwerkelijk aanwezig is. Bij product moet je dan ook denken aan b.v. diensten in de zorg.

    Verder vond ik dat Kamp een goed argument had op het gebied van toetreding van nieuwe lidstaten. In de EU grondwet staan hogere eisen vermeld waaraan nieuwe lidstaten moeten voldoen. Dat is op zich een goeie zaak.

    Tot slot zit ik wel een beetje in de maag met uitspraken van John Monks. Ik weet niet echt hoe ik dat moet plaatsen. Wie van jullie kent de inhoud van de huidige Europese verdragen én de Europese grondwet en kan mij uitleggen welke van de twee socialer is?

    Reactie door Nathan — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.48 uur

  68. Na het interview van Knevel met Balkenende is zelfs het kabinetsbeleid een optie om tegen de EU grondwet te stemmen.

    Op de vraag wat de afgelopen jaren de belangrijkste zaken voor Balkenende waren geweest antwoordde deze:
    1) Het voorzitterschap van de EU

    2) De benoemingen van de Hoop Scheffer en Kroes

    3) hervorming(afbraak)sociale zekerheid.

    En dan kijkt hij nog raar op dat maar 19% van de mensen vertrouwen in dit kabinet heeft.Hoezo weten wat er leeft in Nederland.

    Reactie door Beste Kerel — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.49 uur

  69. Jan van harte beterschap
    ron & roos
    heerlen

    Reactie door ron & roos — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.54 uur

  70. @67Nathan, kennen…..? Wat volgens mij Monk en de vakbonden en de kereken als voordeel zien is dat ze met dit grondwetvoorstel als partners worden gezien, het wil echter nog niet zeggen dat men ook naar ze zullen luisteren, in b.v. het verdrag van Nice, zijn deze twee niet niet genoemd als partners.Zals ik het zie hebben we deze grondwet niet nodig om als vakbondsmensen onze stem te laten horen, dat kan volgens mij prima zonder.Maar volgens mij zal het meer indruk maken als we dan per land ons laten horen,dan met zijn allen naar Brussel, Heel Europa plat, lijkt me geweldig!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.59 uur

  71. Sorry, kereken moet zijn kerken, te snel willen doen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.00 uur

  72. Ik hoop dat de achterban van met name de FNV zich zal gaan roeren. Lodewijk de Waal zal zich zeker niet lekker voelen als Camiel Eurlings van het CDA opzichtig met hem aan de haal gaat. Dat kwam bij mij zeer irritant over.

    André Rouvoet en Harry van Bommel vond ik erg goed. Het viel me op dat alle vier strijders er ontspannen bij stonden. Heel goed dat minister Henk Kamp zich duidelijk verwijderde van de bevoogdende en anti-democratische woorden van collega Botte Bot van gisteren in Brussel en vanmiddag in de Tweede Kamer. Deze minister van Buitenlandse Zaken wil nota bene de vrijheid van meningsuiting en het stemrecht aantasten! Camiel Eurlings vond ik te drammerig en te agressief overkomen.

    Reactie door Kees Huizenga — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.02 uur

  73. Als de kerken(en dus ok de Islam) er belang bij hebben om,als gesprekspartner, expliciet genoemd te worden in de grondwet moet er toch een waarschuwingslampje gaan branden. Het ware geloof sluit niemand buiten. Het ware geloof heeft respect voor al het leven op aarde en is er niet op uit zijn dogma’s aan anderen op te leggen!!!!!!

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.07 uur

  74. Overigens zitten ze nu lekker te “roddelen” over je Jan, bij Barend en Van Dorp :)

    Dinant (van Kane) vond je betoog slecht gisteren, en gaat voor stemmen, en Herman van Veen, verdenkt je van handelen in partijbelang (wat dat dan ook moge zijn), en is dus ook voor.

    Reactie door Anton Schuurmans — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.07 uur

  75. @73Alie, volgens mij gewoon een handigheidje van de makers van de grondwet om meer zieltjes te winnen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.11 uur

  76. @70

    Ja, dat zei Van Bommel ook in Netwerk. In Nederland is de overheid doof voor sociale partners en dat zal op Europees niveau wellicht niet veel anders zijn.

    Maar als de vakbonden in de EU grondwet worden gezien als partners en dat nu niet het geval is, dan ben je toch een klein stapje verder. Vandaaruit kun je weer verder bouwen. Monks zegt volgens mij niet dat de EU grondwet een goed verdrag is, maar dat het beter is dan wat er nu is.

    Ik vraag me af of het meer indruk maakt als we per land actie voeren dan als geheel Europa. Volgens mij zal het juist meer indruk maken als de gehele Europese vakbeweging actie gaat voeren in alle hoofdsteden van Europa. Dan hebben de Europese arbeiders hun stem verheven en niet de Nederlandse, Belgische, Franse, Duitse etc.

    Van Bommel zei in Netwerk dat de salarissen en arbeidsvoorwaarden onder druk komen na invoering van de EU grondwet, vanwege de marktwerking. Maar in wezen is dat toch al zo? Je merkt nu al dat Oost-Europese en Aziatische markten drukken op salarissen en arbeidsvoorwaarden in het westerse bedrijfsleven.

    Zou je die verschillen tussen Oost-Europa en West-Europa op dat gebied niet juist kunnen aanpakken door het stapsgewijs invoeren en opvoeren van Europese CAO’s? Dus dat je eerst stapsgewijs de Oost-Europeanen naar onze CAO’s toe laat groeien en daarna gaan we samen verder?

    Ik weet niet of daar een EU grondwet voor nodig is, maar als ik Eurlings goed begrepen heb, is dit met de EU grondwet mogelijk.

    Reactie door Nathan — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.13 uur

  77. Die gretigheid van Camiel Eurlings met z’n krampachtig glimlachende mond en ogen die niet meelachen, maar zeer vijandig kijken….ik kon die close-ups nauwelijks aanzien!

    Vond zowel Harry als Rouvoet érg sterk en vooral integer.

    Maar nu zitten Barend en van Dorp weer een “Ja” te propageren met een voorstemmende Herman van Veen en een voorstemmende jongen van Kane en als de stelling, dat “Bot gelijk heeft dat mensen die de Grondwet niet begrijpen, maar thuis moeten blijven” op een meerderheid uitkomt, dan doe ik vannacht geen oog dicht!! Ik begin me behoorlijk ongerust te maken als ik eerlijk ben….

    Reactie door Madelijne Pleines — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.15 uur

  78. Overigens vind ik het een enorm zwaktebod om er maar voor te kiezen omdat het beter zou zijn dan wat we hebben…

    Nemen we onszelf en Europa nog wel serieus, vraag ik me dan af, moeten we echt voor minimaal 50 jaar vastzitten aan iets dat iets beter is dan wat we hadden?? Kom nou toch!

    Reactie door Madelijne Pleines — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.27 uur

  79. @76
    Dat is nou juist NIET de bedoeling. De reden waarom deze grondwet er komt is omdat Europa bang is de concurrentie met Azië te verliezen. Dat is een reeël probleem. De vraag is echter: kunnen wij op Europees niveau,qua lonen naar een Chinees niveau? Welke, voor ons zeer belangrijke, verworvenheden als zorg en onderwijs geven we daarvoor op? Ben jij bereidt dit op te geven? Ik zie dit als een verloren race. Nu komt het erop aan hoe creatief wij op deze ontwikkelingen inspringen?

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.30 uur

  80. @78

    Ik ben voor vooruitgang en als dat met kleine stapjes moet, dan zij dat zo. Verder heb ik tijdens het debat hier in Groningen van een hoogleraar van de RuG begrepen dat we niet 50 jaar vast zitten aan een statische grondwet.

    @79

    Wij hoeven qua lonen niet naar een Chinees niveau, waarbij opgemerkt dat het Chinese niveau van lonen stijgt. Kijk bijvoorbeeld naar India dat in bepaalde sectoren op Europees niveau komt qua lonen.

    Maar goed, ik zal het een en ander wat ik vandaag weer heb gehoord en gelezen nog eens overdenken.

    Reactie door Nathan — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.38 uur

  81. @76Nathan, dat bedoelde ik ook te zeggen met per land, dus niet zoals tegen de diensten richtlijn, alle vakbonden naar Brussel.
    Ten aanzien van die dienstenrichtlijn, daar is men nog over aan het overleggen, het hangt er erg van af of het oorspronglandsbeginsel wordt, of werklandsbegindsel.
    Naar mijn idee doen veel werkgevers, alles zo goedkoop mogelijk en vinden ze veel mazen in de regeltjes, welke er ook zijn en dan moet er dus ook weer een Europees toezichtorgaan in het leven geroepen worden om e.a. te controleren met alle bureaucratie van dien.Heel die grondwet draait volgens mij alleen om macht, ik ben daar zeer huiverig voor.Bovendien al die artikelen worden zowel door voor als tegenstemmers gebruikt, daarom in mijn ogen te vaag of onduidelijk, dus niet goed!
    Ik vind het ook zo arogant dat ze geen rekening hebben gehouden met als een land nee zegt en dan wat te doen, ik kan me dat haat niet voorstellen.En bovendien is de vraag aan de orde of we willen concureren met VS en CHINA, India, dat verliezen we volgens mij vies alleen al door het bevolkingsaantal verschil!
    In mijn ogen kan je dan beter inzetten op kennis en inovatie en dat wordt door Brussel bijna onmogelijk gemaakt omdat de lobby-isten van de multynationals daar een giga macht hebben en vele euri om hett vol te houden.
    Het zal dus altijd aankomen op onderhandelingen, nou dan moeten we in mijn ogen eerst iets gaan doen aan de mensen die nu veelal in de politiek terecht komen, mensen die niet gehaaid genoeg zijn om het in de zakenwereld te redden en dus proberen via de politiek de ladder omhoog te beklimmen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.40 uur

  82. Beterschap Jan!

    Reactie door Koen Verhofstad — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.43 uur

  83. @80
    Ik hoop echt dat de leefomstandigheden in Azië dusdanig verbeteren dat ze op Europees niveau komen. Zolang mensen zich iedere dag zorgen moeten maken of ze wel of niet te eten hebben zijn ze een speelbal van corrupte groot industrielen. Deze cocurrentiestrijd is misschien een voorbode naar inzicht over eerlijke verdeling van rijkdom. Mondiaal welzijn.

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.45 uur

  84. @83Alie, helpt een concurentiestrijd? Die heeft in mijn ogen alleen maar met consumeerderen vandoen en volgens mij moeten we consuminderen, toch?

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.48 uur

  85. @84
    Wij moeten consuminderen zeker!!. En dat gebeurd ook. Dankzij de Euro worden wij teruggebracht naar onze basisbehoeften en dat is in mijn ogen geen slechte ontwikkeling. Ook voor het milieu is dat niet slecht.

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.55 uur

  86. 84 en 85: Harry van Bommel merkte heel terecht op dat concurrentie zaken misschien wel goedkoper maakt, maar kwantitatief en kwalitatief niet beter!

    Reactie door Madelijne Pleines — woensdag 25 mei 2005 @ 0.05 uur

  87. @ 77 Madelijne Pleines: De uitslag van de B&VD-stelling is:

    66% is het oneens met minister B. Bot;
    34% is het eens met minister B. Bot.

    Er deden meer dan 3800 personen mee aan de beantwoording van deze B&VD-stelling. Frits Barend suggereerde dat deze uitslag misschien ook wel eens de uitslag van het referendum van 1 juni a.s. kan zijn.

    Reactie door Kees Huizenga — woensdag 25 mei 2005 @ 0.21 uur

  88. Jammer van je rug, veel beterschap!
    Alleen jammer dat Erik Meijer hierdoor niet bij ons debat kon zijn in Sittard (Harry verving Jan, Erik verving Harry).
    De medewerker van Erik die er in de plaats voor zat, was naar mijn mening onervaren waardoor het JA-kamp het gelukt om vooral veel onduidelijkheid te kunnen zaaien.
    Geen verwijt naar de vervanger overigens, hij had een goed verhaal, maar het had duidelijker gekunt en hij was niet zo agressief in z’n debat met anderen waardoor de PvdA en GL vertegenwoordigers te veel aan het woord kwamen.
    Het doel van de avond was om duidelijkheid te scheppen en dat is duidelijk niet gelukt, avond mislukt.
    Verdorie :(

    Frank (de medewerker dus): nogmaals, geen verwijt, ik hoop dat deze avond ook voor jou leerzaam is geweest! :)

    Reactie door Emil Jacobs — woensdag 25 mei 2005 @ 0.27 uur

  89. 87) Ja Kees, bedankt, ik had het gezien en gelukkig maar!!! Ik vind de stellingen bij Barend en van Dorp soms wat dubieus en suggestief en vreesde het ergste, maar het valt mee….

    Reactie door Madelijne Pleines — woensdag 25 mei 2005 @ 0.49 uur

  90. Heb zelf een stukje Barend en van Dorp gezien en het niveau nog nooit zo laag bevonden. Wie daar een beslissende conclusie uit kan trekken is voor mij een raadsel. Ik heb alleen maar 0-argumenten gehoord.
    Voor mij heeft het als actualiteit afgedaan; als amusement kan het ooit nog wel eens leuk zijn.
    Niet langer serieus te nemen.
    a boogers

    Reactie door ad boogers — woensdag 25 mei 2005 @ 2.24 uur

  91. Jan, van harte beterschap!
    Jammer dat je niet in netwerk was, hoewel Harry een goede 2de is.
    @ad boogers: is er een tijd geweest dat Barend & van Dorp actualiteit was?
    Dat heb ik dan totaal gemist, vond het meteen al een lachertje.

    Reactie door Margreet — woensdag 25 mei 2005 @ 4.17 uur

  92. Nog wat commentaar n.a.v het Netwerk Eurodebat:
    Ik wil niet zeuren maar het viel me op dat de mengpaneelschuiver duidelijk het volume opdraaide ten gunste van Eurlings tijdens het debat met Harry en ook ook tijdens het duel met Rouvoet
    was Kamp veel duidelijker te verstaan en dat lag niet aan Rouvoet
    zo te horen.
    Tevens kwam deze Kamil Eurlings (die trouwens steeds meer op Vlaams Belang Belg Flip de Winter begint te lijken) voordelig in het studiolicht terwijl Harry volgens mij veel meer in de
    schijnwerpers moest kijken en door de belichting ietwat flets met slagschaduwen in beeld kwam.
    Verder leek het auplauddisseren van het klapvee geïnstrueerd, misschien op commando bij een groen licht? Want CDA/VVD kreeg verdacht veel vaker applaus dan de opponenten.
    Tot slot was het ronduit ergerlijk dat toen Harry van Bommel eindelijk goed op stoom kwam over de Euro,de presentator ineens hem afkapte en over Turkije begon.
    Nee, het leek me allemaal net iets te gladjes geregisseerd door mediatrainers van belanghebbenden.

    Reactie door C.Tilyx — woensdag 25 mei 2005 @ 8.50 uur

  93. @83/85

    Enerzijds is het inderdaad zo dat India en China door hun sterke positie economisch sterk groeien. Maar anderzijds is het ook zo dat de kloof tussen arm en rijk in die landen ook sterk groeit.

    Veel elektronica fabrikanten hebben de afgelopen jaren allerlei ontwikkelcentra in China geopend en er wordt daar veel handel bedreven. Dat is niet zo gek natuurlijk, China is een enorme markt met interressante aspecten.

    Maar deze ontwikkelcentra zijn geopend in de steden en daar zie je dat China zich sterk ontwikkeld, maar op het platteland is er nog altijd erg veel armoede en de mensen daar hebben serieuze problemen om mee te kunnen komen met de stedelingen.

    Ook ik denk dat een stapje terug doen niet verkeerd is. Ik denk dat als je kijkt naar Europa, dat we in West-Europa een stapje terug moeten doen om Oost-Europa de ruimte te geven voor ontwikkeling.

    Dat is goed voor het milieu in West-Europa en op termijn ook voor het milieu in Oost-Europa, omdat we daar zullen moeten investeren in schonere industrie, strengere toepassing van milieuwetgeving en dat soort dingen.

    Ik las vandaag trouwens in het DvhN dat juist dit soort dingen in de EU grondwet zijn geregeld.

    @92

    Verdacht veel vaker applaus? Misschien hadden volgens het publiek de voorstanders vaker betere argumenten dan de tegenstanders.

    Wat betreft de euro vond ik het op zich wel goed dat daar niet te lang over doorgezeurd werd. De euro en Turkije, dat zijn van die dingen waarvan ik denk dat ze niet in dit debat horen.

    Reactie door Nathan — woensdag 25 mei 2005 @ 9.26 uur

  94. laatst gewijzigd: 25-05-2005 11:03
    Rechter: extra geld ja-campagne geoorloofd
    De regering heeft niet onrechtmatig gehandeld door 3,5 miljoen euro extra uit te trekken voor de ‘ja-campagne’ voor het referendum over de Europese grondwet. Dat heeft de rechter bepaald.
    Referendumwet
    Het Comité Grondwet Nee had een kort geding aangespannen tegen de Staat. Volgens het comité staat er in de referendumwet dat er voor campagnes maar 1 miljoen euro beschikbaar is.

    Spotjes
    De 3,5 miljoen euro extra gaat op aan een campagne om de kiezers te bewegen om ja te stemmen. Het geld is besteed aan een informatiefolder, die al is verspreid, en aan reclamespotjes.

    Reactie door Wim — woensdag 25 mei 2005 @ 11.27 uur

  95. Beterschap Jan,..alhoewel ik Harry sterk vind,had ik tegen woordenmachine Eurlings liever jou willen zien..
    Die man is nie wijs,zeg..(helemaal eens met reactie 36 op dit log van Bollie) ratelen en met die woeste blik in zijn ogen..
    hoe zeg ik dat..een V.C.L.B….een venijnige CDA Limbo Blik…
    Sorry Harry..ik ben het met je eens…maar Emiel scoorde daar even..en dat gun ik hem niet..Jan,come “BACK” (kom rug)..en leve Harry !!

    Reactie door eric — woensdag 25 mei 2005 @ 12.50 uur

  96. wat heeft Limbo ermee te maken hollander?

    Reactie door Peet — woensdag 25 mei 2005 @ 15.06 uur

  97. Nou, nou, niet-Noord-Nederlanders, geen ruzie maken. :-)

    Reactie door Fjodor — woensdag 25 mei 2005 @ 15.10 uur

  98. Eurlings is een CDA-gluiperd. Zeker familie van Eelco Brinkman; die keek ook altijd zo eng

    Reactie door ReneR — woensdag 25 mei 2005 @ 16.55 uur

  99. Ik heb er gewoond en elk gesprek met hen eindigt met Limburg. Als je het over lichtstad Parijs hebt, komen zij met Maastricht, als je het over de EU hebt komen zij met dat Limburg veel dichter bij de EU landen ligt. Hun referentiepunt zeg maar. Dacht je nou werkelijk dat Eurlings daar ongevoelig voor was? Ik ken er geeneen die dat niet denkt. Hele buurten tegelijk. En inderdaad, Hollènjer heb ik ook nogal vaak moeten horen daar. Ik mag ze best hoor, maar ze hebben een bepaald gedachtengoed alsof ze denken dat nu alles om Limburg gaat draaien als het om de Nederland-en-de-EU gaat, wat ik nogal betwijfel.

    Reactie door W6969 — woensdag 25 mei 2005 @ 18.20 uur

  100. Ik kreeg trouwens een bijna-lach ervaring bij Rouvoet, toen hij zei dat hij de EU grondwet ondemocratisch vond. Alsof de macht van God zo democratisch is ingericht!!! We zullen volgens de Bijbel allemaal eindigen onder 1 koning, en allemaal Hem bejubelen in het Koninkrijk Gods. Hij zal er wel blindelings op vertrouwen dat het het beste met je voor heeft en ook daadwerkelijk goed is. Maar het menselijk hart is vol hoererij en zonde natuurlijk. Hij zou Genesis eens moeten lezen, waar de menselijke ziel vandaan komt: Gods adem, we zijn een stukje God. Toch lekker om te weten.

    Reactie door W6969 — woensdag 25 mei 2005 @ 18.23 uur

  101. @100

    Wat is dat nu weer voor onzin. Omdat hij Christen is mag hij niet zeggen dat de EU grondwet ondemocratisch is?

    Reactie door Nathan — woensdag 25 mei 2005 @ 20.57 uur

  102. Beste Jan, beterschap

    Ik heb veel bewondering voor HARRY zowel in het debat met Eurlings en Kamp als in de kamer met het vragenuurtje, leuk om te zien dat het NEE kamp lekker samenspant, vooral Geert Wilders was een goede aanvulling. Hierbij wens ik alle politieke partijen heel veel succes deze laatste week, met de campanje tegen de Grondwet, mijn steun hebben jullie, zet hem op. hartelijke groeten Johanne Veenstra.

    Reactie door johanne — donderdag 26 mei 2005 @ 1.03 uur