Verhofstadt

Steeds meer buitenlanders bemoeien zich – op verzoek van de regering – met de Grondwet-campagne in ons land. Dehaene, Fisher en nu (NOS-journaal)Verhofstadt, premier van België.

Verhofstadt: “De Europese Unie eigent zich alle instrumentaria toe van een federale staat. De sluitsteen is het Grondwettelijk Verdrag.”
(Bron: Wall Street Journal Europe)

Mijn advies aan de regering:
Zet George W. Bush in!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 24 mei 2005 :: 13.14 uur

47 Comments

47 reacties

  1. lol :-)

    Reactie door Patrick — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.17 uur

  2. Dan ook maar Berlusconi.

    Reactie door Robert — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.17 uur

  3. Ik word helemaal niet goed van alle buitenlandse commotie. Gisteren had ik bezoek van het Europees Parlement op mijn weblog. Ze hadden gezocht op “europese grondwet songfestival”. Ze halen nu alles erbij. Laat Nederland zijn eigen boontjes doppen en zelf zijn keuze bepalen.
    Ik ben nooit een fel tegenstander geweest van het huidige kabinet (i.t.t. veel bezoekers van de websites van de SP), maar wat het kabinet nu doet verbaast mij ten zeerste…

    Reactie door Rowin — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.19 uur

  4. Verhofstadt verbaast zich over Nederland
    De Belgische premier Verhofstadt snapt er niets van dat er in Nederland zo’n negatieve stemming heerst over de Europese grondwet.

    Belang
    Verhofstadt vindt dat Nederland belang heeft bij de wet. Op Radio 1 zei hij dat de toekomst van Nederland in de Europese Unie ligt. “Nederland is een land van handel, van export. Dus heeft Nederland alle belang bij de Unie.”

    Doorgaan
    Verhofstadt denkt niet dat de grondwet bij een Nederlands nee van de baan is. Hij denkt dat de wet, als een grote meerderheid van de lidstaten voor is, toch door zal gaan.
    © RTLNieuws.nl

    Inderdaad waar blijft Bush??? Of heeft Balkie niet lang genoeg op zijn schoot gezeten????

    Reactie door Sulis — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.19 uur

  5. Snap werkelijkwaar niet waar ze zich mee bemoeien! Als ze in eigen land het lef hadden gehad om ook de bevolking te raadplegen hadden ze daar ook een massaal NEE gehoord, dan hadden ze wel anders gepiept!
    Als dit een voorbeeld is van alle bemoeienis die we nu gaan krijgen van onze buurlanden als gevolg van die Grondwet is mijn stem nog harder NEE!!!

    Ze kunnen het niet winnen op de inhoud, dus wat ze er ook bij slepen aan buitenlandse mensen en adviezen om maar thuis te blijven als men niet weet waar het over gaat, het helpt niet!!! 8) Het werkt alleen maar averechts, dus wat dat aangaat: Ga zo door! ;)

    Reactie door Mirella — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.20 uur

  6. Een tereurdreiging (Code oranje) is ook nog een mogelijkheid ! Want we moeten toch vooral bang gemaakt worden !

    Wim

    Reactie door wim — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.21 uur

  7. En dit soort bemoeienissen zijn straks heel normaal met de nieuwe grondwet!!!!!!!

    Reactie door Sulis — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.22 uur

  8. 6.het zou me niks verbazen als er voor het referendum iets in Nederland gebeurt dat een enorme impact zal hebben op het gebied van terrorisme om alsnog een Ja af te dwingen.

    Reactie door kaatje — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.24 uur

  9. 7. Inderdaad waar blijft Bin Laden?

    Reactie door Sulis — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.26 uur

  10. Uhm ik bedoelde natuurlijk 8 Kaatje. :?

    Reactie door Sulis — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.26 uur

  11. Geweldig die stemmachine!!!!!
    Bedankt SP

    JE KUNT NU AL STEMMEN
    http://www.sp.nl/nieuws/actie/grondwet/stemmachine/

    Reactie door Bollie/Bert — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.38 uur

  12. en, ik dacht dat stemmen was verplicht daar in brussels,maar zo te zien niet altijd,het lijk meer en meer op de”animal farm “in europa

    Reactie door Patrice — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.39 uur

  13. Ach ja, het handelsbelang. Ik kan mij herinneren dat er in 1602 in Den Haag een tokootje werd opgericht onder de naam V.O.C. die gedurende 200 jaar de handelsbelangen van Nederland bijzonder goed (ik laat de politiek correcte inkoppers even zitten) hebben vertegenwoordigd en… zónder een equivalent van een euro grondwet.

    Reactie door Paul Strenen — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.40 uur

  14. Nog een leuk historisch weetje. Toen generaal Dumourieux eind 18e eeuw in Vlaanderen (en vooral Luik) plebiscieten organiseerde en zelfs verkiezingen uitschreef (hij vond dat Vlaanderen een zekere vorm van zelfbestuur verdiende), kwam nog géén 5% van de census opdagen om te stemmen! Het interesseerde hen gewoon niet. Dit tot ergernis van deze generaal (en overigens tot tevredenheid van Nappie).

    Reactie door Paul Strenen — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.42 uur

  15. Kabinet maakt ruzie met zijn eigen volk, en die Belg vraagt zich af wat er met Nederland aan de hand is. Net zo blind als onze regering.

    Reactie door TheSaint — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.45 uur

  16. Hahahaha hij is leuk Bollie/Bert. :D

    Reactie door Sulis — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.49 uur

  17. off topic.
    Hoor net op het nieuws dat de NMA het havenbedrijf op de vingers getikt heeft wegens te hoge tarieven en een monopoly, er moet meer overheidsinvloed komen.
    ?????
    Als het ze uitkomt meer overheidsinvloed!! Snappen ze dan niet dat ze hierover zometeen ook niks meer te zeggen hebben!

    Reactie door kaatje — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.50 uur

  18. Tja, en voor diegenen, die niet genoeg kunnen krijgen van deze buitenlandse bemoeienis, moeten vooral ‘ja’ stemmen, want als de huidige eu grondwet er komt, wordt dit alleen maar méér…

    Reactie door Laurent — dinsdag 24 mei 2005 @ 13.58 uur

  19. Het is maar een kleine stap van verhofstad naar de hofstad groep.
    Wat is het standpunt van de hofstad groep inzake de EU grondwet?

    Reactie door Pieter — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.02 uur

  20. de hofstad groep zal wel tegen zijn, de grondwet biedt namelijk de mogelijkheid eventuele terroristen te executeren.

    Reactie door kaatje — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.04 uur

  21. 19….Business of wel bizness genoemd

    Reactie door Patrice — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.05 uur

  22. Waar bemoeien ze zich allemaal mee in het buitenland?! We zijn toch niet een stelletje kleuters die zich door anderen moeten laten voorschrijven wat we moeten doen?!

    Reactie door IngeB — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.16 uur

  23. misschien kunnen ze Lenin opgraven……

    Alexander

    Reactie door alexander — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.36 uur

  24. Er gaan zelfs geruchten, dat Blair (alias: B-liar) zich ertegenaan zal gaan bemoeien! Dat moet dan indruk maken: de premier van een zo euro-sceptisch land….. Terwijl met deze inmenging het ant-sentiment juist versterkt zal worden! (Waar bemoeit Blair -Bush’s “top dog” in de kennel- zich immers mee?).

    In het Utrechts Nieuwsblad van vandaag staat een lezenswaard artikel van Jan Rensen ( “Politiek onderkent sentiment bij referendum”), waarin hij aangeeft dat het kabinet geheel voorbij gaat aan de vraag, of Nederlanders uberhaupt wel één verenigd Europa willen. Nu gaat het alleen over: ja of nee (deze) “Grondwet”. De bestuurders hebben geen enkel benul van het (res)sentiment dat onder de bevolking leeft.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.40 uur

  25. hehe zou haast roepen…

    Lang leven Holland!!, lang leven Holland!!, lang leven het Nederlandse volk…

    of ben ik nu te nationalistisch ? :)

    Reactie door TheSaint — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.56 uur

  26. 24…they don’t give a fuck…
    of wij zijn toch allen maar kudde stem…

    Reactie door Patrice — dinsdag 24 mei 2005 @ 14.58 uur

  27. wie weet?Als jij maar gellof in god en de koningin

    Reactie door Patrice — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.04 uur

  28. Nee hoor, Jan, ECHT niet, hoor!! Die ZIJN niet door de regering uitgenodigd. Dat zie je weer helemaal verkeerd, hoor! Die zijn uitgenodigd door de Omroepen…. ECH WEL…. NIET!!! :-(

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.04 uur

  29. 19 Pieter: Denk zelfs dat één Europa een beter doelwit is voor terrorisme dan alle lidstaten afzonderlijk. (Met Brussel als hoofddoel) (Dus laat Verhofstad maar oppassen over bangmakerij gesproken !) Een machtsblok aanvallen heeft meer inpact als een landje als Nederland … Zou Amerika zijn aangevallen als er 54 afzonderlijke lidstaten zouden zijn geweeest ?

    Wim,

    Reactie door Wim — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.15 uur

  30. Alle hens aan dek. Het schip dreigt te vergaan…

    Reactie door Henk Tukkers — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.54 uur

  31. Nee, Blair is volkomen ongeschikt voor propaganda doelen, omdat niemand zijn bekakte stemgeluid kan verstaan.

    En al dat gezanik over terroristen, – komen gelukkig niet zo veel voor hier in ons land. Daarom kunnen we Bush er maar beter buiten houden. En ondanks de paniekerige houding hierover, is een terreuractie een zeldzaamheid, ook binnen Europa. Ja, er zijn de IRA en de ETA, maar die zijn verbonden aan een bepaald gebied.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — dinsdag 24 mei 2005 @ 15.55 uur

  32. Ik vind dat een grondwet op z’n minst een heldere en begrijpelijke tekst moet hebben. Nu propageert de ene politicus het al als een EU staat (in het buitenland dan) en de andere zegt dat alles bij het oude blijft. Gelukkig mogen wij dan zeggen dat wij er ook verstand van hebben. Wat voor democratie is dit als de mening van de kiezer niet serieus wordt genomen. Ook Wouter Bos niet, hij gaat net zo lang gaat dreinen tot we ja zeggen. Dit zijn van die schaarse momenten dat ik het met de Marxistische SP hartstikke eens ben, maar ik ben eigenlijk a-politiek omdat politiek altijd dwang betekent en strijd tegen dit of dat en ze gaan met alle eer strijken als het met de economie zelf goed gaat dat zij het hebben gedaan.

    Wouter Bos daar weet je niet eens wat je WERKELIJK stemt. Een dag of wat geleden deed hij alsof hij variëteit wil in het aanbod, dus waar de vrije markt een oplossing kan zijn, moet ook dat door de overheid worden geboden. Waar zijn wij dan nog straks met ons ondernemende burgerinitiatief? Wij zijn Nederland, wij zelf horen de gang van de overheid in de hand te hebben, en die leeft ons leven niet, dat kan gewoon niet!!

    Reactie door W6969 — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.20 uur

  33. Het zou me niks verbazen dat nu de Nederlandse propagandakas
    bijna leeg is, het buitenland bijschiet.

    Het zou me niet verbazen als ik volgende week reclamevliegtuigjes zou zien vliegen met: `EU for safety’

    Ook zou het me niks verbazen als ze Donald Rumsfeld en Arnold Schwarzenegger erbij slepen op primetime met de woorden:
    `Auch wir sind Europäer!’

    Reactie door C.Tilyx — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.21 uur

  34. 32 inderdaad! volgens Bos moet de overheid dan mee gaan concurreren een beetje zoals nu al met de woningcorporaties gebeurt, het is toch te zot voor woorden!
    De overheid, dat zijn wij inderdaad!
    De burger hoort beschermd te worden door de overheid!

    Reactie door kaatje — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.32 uur

  35. Ach zat vanmiddag discussieprogramma op BBC te kijken en daar gaan ze er eigenlijk al vanuit dat alle tien referenda in een nee of zeer krappe ja gaan eindigen….

    Reactie door Bart — dinsdag 24 mei 2005 @ 16.39 uur

  36. Was er niet laatst een Nederlandse diplomaat in Groot Brittannië op de vingers getikt toen hij zich met de verkiezingen aldaar bemoeide? Het was immers niet aan vertegenwoordigers van een regering gelegen om uitspraken te doen over mogelijk kiesgedrag van een volk uit een ander land.

    En wat gebeurt er nu?

    Reactie door Jan Breur — dinsdag 24 mei 2005 @ 17.42 uur

  37. De peilingen voor Engeland zaten ook al op een TEGEN, niet veel minder dan ons land. Helaas duuurt het daar nog een jaar voordat ze er een referendum gaan houden…

    Reactie door PeeJay — dinsdag 24 mei 2005 @ 17.42 uur

  38. Engeland is een vrijer land en niet zo’n sociaal democratie als de as Frankrijk-Duitsland. Ik hoop dat ze dezelfde Eurebellen blijven als eerst wat die grondwet betreft.

    Reactie door W6969 — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.30 uur

  39. het is duidelijk dat het europese ,klootjes volk , moet luistern zoniet .dan met de zweep .komop zeg we stevenen af op een dictatuur .!ik heb alvast de knuppel van mijn opa van de zolder gehaald .

    Reactie door texas henkie — dinsdag 24 mei 2005 @ 22.34 uur

  40. Guy mag dan wel in de verte familie van mij zijn, maar ik ben het echt niet met hem eens!

    Reactie door Koen Verhofstad — dinsdag 24 mei 2005 @ 23.42 uur

  41. Rare tegenstrijdigheid, als Verhofstadt zegt dat de grondwet toch wel wordt aangenomen, ook als Nederland “nee” zou stemmen. Klopt trouwens ook niet met de tekst van het verdrag. Maar er klopt zovéél niet!

    Carla Peijs verdedigt bij Barend en Van Dorp de hoge contributie van Nederland met onze “zeer sterke economie”. Klopt niet met wat Zalm ons al jaren voorhoudt, namelijk een “zeer zwakke economie”.

    Het kabinet roept in zijn folders op om vooral te komen stemmen. Klopt niet met de uitspraken van minister Bot, die zegt om ingeval van twijfel vooral thuis te blijven.

    Trouwens, het JA-kamp roept voortdurend dat wij niet weten waarom wij NEE stemmen. “misverstanden” heet dat dan. Maar er wordt geen moment getwijfeld aan de kennis van de JA-stemmers …

    En dan vanavond, onze minister van Defensie. Die ijskoud beweert dat Nederland niet door een Europa kan worden meegesleept in wereldwijde oorlogen. Trouwens, de oorlog in Irak was eigenlijk niet echt een oorlog en bovendien allang voorbij. Zeker. Niks aan de hand, in Irak. Slechts 100.000 doden, de bevolking er nog ellendiger aan toe dan onder Saddam en dagelijks bloedbaden.

    En die taalvaardigheid in de laatste folder “de Europese grondwet vervangt niet de nationale grondwetten”. Nee, dank je de koekoek, dat hoeft ook niet want die wordt ondergeschikt gemaakt. Maar dat schrijven ze niet, natuurlijk.

    En de punchline van Camille Eurlings, die even berekent dat alle Nederlanders er sinds de komst van de Euro erop vooruit zijn gegaan. Wie gelooft die onzin? Iedereen met een karig inkomen voelt de pijn in zijn kontzak, of niet soms?

    De poppenkast in dit kabinet en het JA-kamp is werkelijk van God los. Dreigen met Auschwitz. De eerste wereldoorlog komt terug. Bosnische toestanden. Misplaatste reclame op het kerkhof van Margraten. Dreigen met massale werkeloosheid. Dreigen met hyperinflatie. Dat alleen al zou een fikse NEE-meerderheid moeten opleveren.

    En Guy Verhofstadt? Zelfs een regionaal taalconflict in een voorstadje van Brussel (Halle-Vilvoorde) heeft hij niet kunnen oplossen. Geweldige Europeaan. Smeedt de volkeren aaneen. Daar kunnen wij stomme Hollanders nog eens een voorbeeld aan nemen.

    Reactie door Olav ten Broek — woensdag 25 mei 2005 @ 0.23 uur

  42. Verhofstadt weet niet wat democratie is. Het valt op dat in Belgie geen referendum wordt gehouden. Over zo iets belangrijks mag de bevolking niet eens een advies uitbrengen. Hoe arrogant kun je worden op het pluche?
    Laten we hopen dat er ook in Frankrijk een duidelijk nee gestemd wordt. Dan kan deze arrogante klub er niet meer omheen om de grondwet te herzien en dan kunnen wij burgers duidelijk maken wat zeker niet in een nieuwe grondwet mag ontbreken. En misschien kan er dan een echte grondwet ontstaan.
    Een mens mag toch hopen?
    ad boogers

    Reactie door ad boogers — woensdag 25 mei 2005 @ 2.33 uur

  43. laatst gewijzigd: 25-05-2005 11:03
    Rechter: extra geld ja-campagne geoorloofd
    De regering heeft niet onrechtmatig gehandeld door 3,5 miljoen euro extra uit te trekken voor de ‘ja-campagne’ voor het referendum over de Europese grondwet. Dat heeft de rechter bepaald.
    Referendumwet
    Het Comité Grondwet Nee had een kort geding aangespannen tegen de Staat. Volgens het comité staat er in de referendumwet dat er voor campagnes maar 1 miljoen euro beschikbaar is.

    Spotjes
    De 3,5 miljoen euro extra gaat op aan een campagne om de kiezers te bewegen om ja te stemmen. Het geld is besteed aan een informatiefolder, die al is verspreid, en aan reclamespotjes.

    Reactie door Wim — woensdag 25 mei 2005 @ 11.27 uur

  44. Wat zou je ook kunnen verwachten als je daar allerlei staatsmonopolisten door de strot geduwd krijgt, zelfs met Internet toegang. Zonder dat je zelf mag bepalen wat je kiest is het allemaal peperduur. Het lijkt alleen maar goedkoop omdat er kolossale belastingbedragen tegenaan worden gesmeten. Als het werkelijk zo goed was, durfde het de concurrentie met de vrije markt makkelijk aan, en ook erover te discussiëren in plaats van dovemansoren te laten zien.

    Reactie door W6969 — woensdag 25 mei 2005 @ 11.52 uur

  45. Vanzelfsprekend wordt het verder optuigen ééner moloch der Europese bureaucratie in Brussel door den heer Verhofstadt met applaus begroet, daar de Belgische hoofdstad garen spint bij den toestroom van bureaucraten, bestuurders en politici.

    http://groenstadt.blogspot.com/2005/05/europese-grondwet-hulp-uit-den-vreemde.html

    Reactie door August Groenstadt — woensdag 25 mei 2005 @ 15.49 uur

  46. Triest! Ze zijn vast vergeten dat Nederlanders over het algemeen nuchter zijn!

    Reactie door cynthia — dinsdag 31 mei 2005 @ 11.55 uur

  47. Yes. orlando lodging ( http://www.x24x7.com/orlando-lodging.html )

    Reactie door orlando lodging — vrijdag 28 oktober 2005 @ 4.57 uur