Barend en Van Dorp

Gisteravond mochten de kijkers bij B&vD zeggen wat ze woensdag gaan stemmen, maar ook wat ze de laatste keer gestemd hebben bij de Tweede Kamerverkiezingen.

Globaal: twee-derde zegt NEE, een-derde zegt JA.

Opmerkelijk is dat bij de meeste partijen de overgrote meerderheid iets anders zegt dan de top. Zo niet bij de SP.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 27 mei 2005 :: 0.24 uur

45 Comments

45 reacties

  1. En nou maar hopen dat de mensen die gereageerd hebben een representatief beeld van alle stemmers geven. (en dan bedoel ik de mensen die daadwerkelijk naar de stembus gaan).
    Maar mijn nee heeft die “grondewet”

    nog ff een grapje:
    http://www.sp.nl/nieuws/actie/grondwet/stemmachine/

    lachen joh

    Reactie door v/h theemuts — vrijdag 27 mei 2005 @ 0.28 uur

  2. ik lach me rot, maar mijn linkje werkt!!!!

    Reactie door v/h theemuts — vrijdag 27 mei 2005 @ 0.29 uur

  3. ik heb genoten van de uitslag.vooral het feit dat ongeveer twee derde van de PvdA en ook van GL zich tegen hun eigen partij keert. Een beetje zelfgenoegzaamheid zit er bij mij wel bij,ik heb n.l.al enkele jaren beweerd dat bij die partijen de top alleen uit is op macht, die ze ten onrechte verkrijgt door middel van hun “linkse” geschiedenis. De kiezer gaat het eindelijk inzien!
    Aad Sweep

    Reactie door Aad Sweep — vrijdag 27 mei 2005 @ 0.32 uur

  4. Volgens mij komt dit omdat deze EU-grondwet ook echt zaken vertegenwoordigt die we als SP-ers zéker niet bevorderlijk vinden voor een goede Europese samenwerking. Vind het overigens, voor wat de andere linkse partijen betreft, opmerkelijker dat de politici voor deze grondwet zijn, dan dat hun kiezers tegen zijn, ik begrijp niets van het “zwaktebod” van een “kleine verbetering” als argument om voor te stemmen, ik vind dat wel zo naïef!

    Reactie door Madelijne Pleines — vrijdag 27 mei 2005 @ 0.33 uur

  5. aanvulling op (3)
    Groen Links zal zich zelf wel reduceren tot vrijwel nul, maar wanneer staat er in de PvdA nu eens iemand op die zegt: “tot hier en niet verder” en die dan met de helft of meer verder gaat met een andere, wél linkse partij.Met zo’n partij zou de SP goed kunnen samenwerken!

    Reactie door Aad Sweep — vrijdag 27 mei 2005 @ 0.46 uur

  6. Ik hoop op 1 ding, dat als men NEE zegt, dat de tegenstanders van de grondwet het de voorstander partijen heel lang helpen herinneren dat zij wilde dat wij JA moesten stemmen. Altijd heel irritant als partijen hun kont er trachten uit te draaien of beginnen te nuanceren. Want ze doen daadwerkelijk alles om ons te manipuleren.

    Heb de Eu grondwet al te koop gezet op marktplaats.nl en op Ebay, als ze er nog staan…

    Reactie door TheSaint — vrijdag 27 mei 2005 @ 0.48 uur

  7. Ik hoorde de groen-links vertegenwoordigster aan tafel letterlijk zeggen: dat naast de invoering van de marktwerking er nu ook dieren rechten in de grondwet zijn opgenomen.
    Raar om te denken dat daardoor de grondwet een verbetering zou zijn. JUIST die marktwerking hadden ze moeten afschieten. Vrij en onvervalste marktwerking. Wat houdt dat nu eigenlijk in? Volgens mij houdt dat in dat als je niet meer kunt concureren je helaas het loodje moet leggen. Dat er veel fusies zullen plaats vinden. Dat er open grenzen zijn en een goedkopere bouwer de aanbestedingen krijgt toebedeeld. Ik ben geen kenner op dat gebied maar had zeker van de VVD hier concrete voorbeelden van willen horen. Niks van dat alles. Geen woord over de vrij en onvervalste concurentie. Raar toch eigenlijk voor de liberalen?

    Reactie door Alie Dekker — vrijdag 27 mei 2005 @ 0.49 uur

  8. Dat van die goedkopere bouwers begrijp ik niet. Denk je dat ze in Europa geen opzetpraktijken hebben. Die zijn er al lang, en daar zal Marijke Vos evenmin iets aan kunnen doen als in ons eigen land.Je hebt van Ad Bos gehoord hoe hij er over denkt.En
    de boetes die zijn opgelegd staan in geen verhouding tot de gemaakte winsten

    Reactie door Aad Sweep — vrijdag 27 mei 2005 @ 0.56 uur

  9. @Aad
    Je beschrijft precies waar de macht dan komt te liggen. Als deze fraude netwerken ook op Europees niveau bestaan en de overheid daar niets aan kan(wil) doen. Bij wie ligt dan de macht over wat wij als burgers moeten betalen voor de geleverde goederen en diensten? Natuurlijk bij de groot industriëlen, verzekeraars e.d.
    Net als bij de invoering van de EURO sprong de markt er direct op in om de prijzen te verhogen.

    Reactie door Alie Dekker — vrijdag 27 mei 2005 @ 1.03 uur

  10. alie(7)in europa expres (officiele uitgave van min buitenlandse zaken )verklaart euro perlemantarier catelijne buiten weg (g.l) dat o. frankrijk (ganzelevertjes)en spanje (stierenvechten )ik citeer:MAAR DIE UITZONDERING VOOR STIEREN VECHTEN EN GANZELEVER DAN ?BUITENWEG:SPANJE EN ANDERE LIDSTATEN WAREN NOOIT AKKOORD GEGAAN MET EEN BEPALING!!OVER DIEREN WELZIJN IN DE EUROPESE GRONDWET ALS HUN MISSELIJKE STRADITIES ALS STIEREN VECHTEN DAN VERBODEN KUNNEN WORDEN. kortom pure afpersing van die landen .nee was het .nee is het ,en nee blijft het

    Reactie door texas henkie — vrijdag 27 mei 2005 @ 3.06 uur

  11. Met alles dat mij lid van de SP doet zijn, hoop ook ik dat het NEE en TEGEN gaat worden, a.s. woensdag. Waarom ik daarover dan toch zo sceptisch ben, ondanks peilingen, en bevreesd dat het op het laatste nippertje JA en VOOR zal blijken te worden?

    De campagne-voerende voorstanders zouden zich opeens “genuan-ceerd” opstellen? Wat is er genuanceerd aan, om, na maanden van onbeargumenteerde manipulatie om jouw zin en eigenbelang beloond te krijgen, je dan maar in te dekken als het er de schijn van heeft dat jij je zin misschien wel niet gaat krijgen?

    Dat is Politiek.

    Onbegrijpelijk, dat nog niemand echt expliciet en hoorbaar heeft opgemerkt dat de tegenstanders onder ons, burgers, almaar te horen kregen dat ze dit Verdrag ofwel niet kenden, danwel niet begrepen of oneigenlijke motieven hadden, terwijl bij de voorstanders klakkeloos wordt aangenomen dat ze expert zijn en de nobelste motieven hebben.

    Er wordt in dat Verdrag zalvend gesproken over mensenrechten, dierenrechten en sociale solidariteit, maar ALLES zal onderhavig worden aan marktwerking en “eerlijke concurrentie”. Wie niet begrijpt dat de enige betekenis daarvan is dat ALLES zo goedkoop en efficiënt en winstgevend (voor de ondernemer!) mogelijk zal moeten worden gedaan en geleverd, die verdiend die meedogenloze wereld die wij dan zullen erven. (Kijk eens welke persoon “van onbesproken gedrag” die “eerlijke concurrentie” nu moet garanderen. Moet ik dat er nog even bij vermelden?)

    Het ‘Verdrag van Nice’ is een contract met de duivel, zeker, en bedacht door de monopolisten van onze samenleving, slechts uit op eigen voordeel. Ieder (“bescheiden”, Bolkestein) voordeel van het komend verdrag zal teniet worden gedaan door exact dezelfde bepalingen die dat “voordeel” zouden bieden.

    Maar je hoeft mij niet te geloven, hoor.

    Europese samenwerking? Uiteraard en houd dat trouwens maar ‘ns tegen, zolang een land iets heeft (te bieden), wat een ander land wil hebben. Een Verenigd Europa? VOOR WIE?

    Droom verder, Grumpy

    Reactie door Grumpy — vrijdag 27 mei 2005 @ 7.30 uur

  12. madelijne .weer een turfje min bot zonder debat in goede morgen nederland .waar referendum ja! daphne buns koek praat over onwillige kiezers .zo wel het nos als rtl journaal houden de passage waarin chirac verklaard dat frankrijk meer macht krijgt angst vallig buiten beeld .dit landje begint aardige trekken van een dictatuur te krijgen .

    Reactie door texas henkie — vrijdag 27 mei 2005 @ 7.57 uur

  13. BvD is natuurlijk niet zaligmakend, maar het is wel hoopgevend.

    Reactie door Jan Breur — vrijdag 27 mei 2005 @ 8.06 uur

  14. Artikel 93 wetboek van Strafrecht

    De aanslag ondernomen met het oogmerk om het Rijk geheel of gedeeltelijk onder vreemde heerschappij te brengen of om een deel daarvan af te scheiden, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste twintig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

    Duidelijk genoeg toch.
    Waarom let u niet Openbaar Ministerie??

    Reactie door John van Gellecum — vrijdag 27 mei 2005 @ 8.13 uur

  15. John van Gellecum

    Heb dat ook al eens zoiets opgemerkt, zo is het logisch dat als er een soort invasie plaats vindt van Nederlands grondgebied dat je dit mag afslaan. Balkenende heeft dus de taak Nederland te beschermen tegen invloeden van buiten de Nederlandse grenzen. Er is zelfs ergens een artikel dat het onder landsverraad valt, weet niet precies welke, maar meen zelfs dat je de kogel ervoor kan krijgen.

    Reactie door TheSaint — vrijdag 27 mei 2005 @ 8.28 uur

  16. 14: he-he-he-he balkenende voor 20 jaar in de bak…

    Reactie door Edwin — vrijdag 27 mei 2005 @ 8.29 uur

  17. Aan allen,

    Je gaat toch zeker wél stemmen op 1 juni? Je weet wel, wegens de
    Europese Grondwet!

    Heb je de folder ontvangen? Weet je alle “ins and outs” om goed
    voorbereid te gaan stemmen
    en heb je een juist beeld van wat en hoe het moet gaan worden, maar
    vooral: wat het JOU oplevert?
    NEE DUS!!
    In de folder en overige info wordt met geen woord gerept over wat dit
    jou en mij zal gaan kosten!
    Ze kijken wel uit, want wat hebben ze al een geld verknoeid aan de Euro
    en Europa.

    Hoorde ik het goed dat de Euro is verouderd en dat er nieuw geld gemaakt
    moet gaan worden?
    Wat een stel onbenullen want toen de gulden er nog was waren er nog
    steeds muntjes van Wilhelmina
    in omloop (1948!) en die deden het ook nog best.

    Weet je dat Nederland (lees Den Haag) ca 480(!!) euro per inwoner
    afdraagt aan de EU als “contributie”?
    Weet je ook dat Frankrijk en Duitsland slechts ca 27 Euro betalen??
    En dat Belgie en Ierland ca 48 euro KRIJGT??!!
    Als je wel eens via Breda naar Belgie rijdt moet je al die gigantische
    betonconstructies zien net vóór Antwerpen!!
    Hebben jij en ik betaald!!! En hou je hart én portomonnee maar vast!!!

    Groene stroom gaat duurder worden als gewone stroom omdat de subsidie
    stopt??
    Wat doen ze dan met al die woekerwinsten? Waar blijft ons belastinggeld
    dan?
    Weet je wat je voor een kilowatt/uur stroom betaalt?
    Waarschijnlijk iets tussen 30 en 40 eurocent. In Frankrijk betaalt men
    9,5 eurocent per kilowatt/uur!!!
    Stroomprijs gekoppeld aan olieprijs? OPLICHTERS ZIJN HET!! Ik zeg mijn
    groene stroom contract op!

    Een gezin uit Musselkanaal ging naar Canada voor een nieuwe toekomst.
    Ondanks alle goede voorbereidingen liep het tegen en moesten ze na 8
    maanden het land uit en
    kwamen terug in Musselkanaal. En wat denk je?
    Geen woning, geen uitkering, worden overal afgewezen en/of weggestuurd.
    Ze zitten nu in een caravan bij familie en krijgen eten van familie,
    vrienden en kennissen.
    Hadden ze dan terug moeten komen met zwartgeverfde gezichten zodat ze
    dan misschien wél een woning,
    inrichting, (gas, water en licht hoef je niet te betalen), zakgeld, en
    misschien ook nog een auto zouden kunnen krijgen?

    De buitenlandse hulpbehoevende krijgt dezelfde(?!) rechten als jij en
    ik, DUS: hebben jij en ik
    dezelfde rechten als die buitenlandse hulpbehoevende???
    Kom er maar eens om en als je er wat van zegt zijn de rapen helemaal gaar.

    En wat te denken van dat geintje met die Tom de Graaf die met alle
    geweld een “gekozen burgemeester” wilde?
    Ik vroeg mij wel eens af welk kostenplaatje daaraan zou hangen. En
    volgens mij kun je beter,
    als een burgemeester nodig is, dat per plaats langzamerhand invoeren en
    leren van “onvolkomenheden”.
    Toen die boel klapte en meneer opstapte bleek er 1,2 miljard (!!!) euro
    vrij te komen voor onderwijs en
    zorg. Stel dat daarvoor een referendum zou zijn geweest, wat had JIJ dan
    gekozen?
    Voor zo’n “bestuurlijke vernieuwing” of voor onderwijs en zorg??!!

    Den Haag heeft haar huishoudboekje niet in orde. Als jij 100 euro per
    week inkomen hebt kun je maximaal
    100 euro per week besteden. Geef je te veel uit, dan komt er
    uiteindelijk een man met een tas en een
    zwarte hoed en die neemt jouw TV mee. Den Haag krijgt 1 miljoen binnen
    en geeft 2 miljoen
    uit (of nóg méér) en wat ze te kort komt plukken ze bij jou en mij weer
    vandaan.
    Wij hebben 60 jaar met bloed, zweet en tranen gewerkt aan de opbouw van
    Nederland en in 2 jaar
    hebben ze dat naar de bliksem geholpen.
    Was “Paars-1″ en Paars-2″ dan wel zo slecht?
    Persoonlijk vond ik Wim Kok een goede en representatieve premier (als je
    vergelijkt met wat er nu aan de hand is!)
    en kijk nu eens wat een stel stripfiguren over onze toekomst beslist!!

    NEDERLAND IS VERROT!!
    Het is tijd dat we ophouden met de ZWIJGENDE MEERDERHEID te zijn!!
    Ga stemmen en stem NEE. Laat langs deze weg Balkenende weten dat we hem
    en zijn kabinet zat zijn!!
    Zorg met elkaar op 1 juni voor een enorme opkomst en een overduidelijk
    NEE naar Den Haag.
    Hij is bang dat Nederland (lees: hijzelf !!) zijn gezicht verliest
    binnen de EU. HET ZIJ ZO!!
    Wat te denken van de Zwitsers? En van de Engelsen, zweden en de Denen
    die geen Euro willen??
    En bovendien: Gezichtsverlies?? De gewone man in de EU zit te kijken wat
    de Fransen en Hollanders gaan doen.
    Ga je niet stemmen, krijgen de JA-stemmers een grotere verhouding t.o.v.
    de NEE-stemmers.
    Als de Nederlandse stem echt zo belangrijk is binnen de EU dan hebben
    jij en ik NU de kans.

    Let wel: Jij en ik zijn NIET tegen vooruitgang, echter is dit VOOR ONS
    zeer zeker GEEN vooruitgang!!!
    Ook zijn jij en ik niet tegen het helpen van de hulpbehoevende medemens,
    tegendeel.
    Maar er zijn ook hulpbehoevende echte “Hollandse(!)” medemensen en die
    worden stelselmatig de deur gewezen!
    SCHANDE!!

    Stel dat Den Haag zich toch durft te veroorloven om een overweldigend
    NEE naast zich neer te leggen
    is het misschien wel tijd om het hele land plat te leggen en Den Haag
    op deze wijze te dwingen om naar het volk
    te luisteren!! Samen zijn we sterk! Kijk maar in de geschiedenis!!
    Gaan jij en ik geschiedenis schrijven en de toekomst van jouw en mijn
    land vorm geven en hoeveel langer
    acepteren wij nog het gepruts in en van Den Haag?

    Jazeker! Ik ben boos!
    En Den Haag: Zonder jullie zijn wij beter af !!!

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 27 mei 2005 @ 8.39 uur

  18. ACCEPT

    Ja je kan in dit land volledig aan het gas gaan hangen als het even tegen zit. Je kan een flesje butagas van de overheid krijgen in de hoop dat je het snel opsnuift en kapot neervalt. Ik heb in mijn hele leven nog nooit een regering gezien die zo slecht is in het creatief zijn. Een heleboel problemen kan je zo oplossen door creatief te zijn. Maar ik denk dat ze het express doen in de hoop dat ze van alles door onze strot kunnen rammen. Alleen blijkt het Nederlandse volk nog steeds lekker weerbaar en eigenwijs, het volk is de baas, niet de volksvertegenwoordigers….power 2 the people!!!

    Reactie door TheSaint — vrijdag 27 mei 2005 @ 8.53 uur

  19. 60 jaar vrede ,vrijheid,rijkdom,sociale voorzieningen,overzichtelijkheid….enzovoort.
    waarom doen politici toch alles om dat met de euro,het grondwet-verdrag af te breken,in een veel te hoog tempo?

    ben ik conservatief,als ik dankbaar ben voor al die jaren in het mooiste land van de wereld,en opgegroeid in de mooiste tijd ,in de mooiste democratie?
    willen alle politici dan zo graag een baantje in brussel?….
    tijd voor een keiharde rem op de afbraak van alles wat nederland schonk aan zijn burgers.

    frans.

    Reactie door frans — vrijdag 27 mei 2005 @ 8.53 uur

  20. Hallo Jan,
    De SP is (meestal) eensgezind met zijn leden – en vise versa.
    De vertegenwoordigers van andere partijën zijn vergeten wie ze vertegenwoordigen en vinden hun positie belangrijker dan de mening van partijgenoten.
    Over democratie gesproken!
    Groet,
    Amita.

    Reactie door Amita — vrijdag 27 mei 2005 @ 8.58 uur

  21. Frans

    Dat is de kern ook van alles. Maar het gaat natuurlijk om hun baantjes en hun toekomst. Dat is echt de kern waar alles om draait, vandaar ook het fanatisme.

    Het gaat echt niet om een JA of NEE of andere zaken, maar om hun baantje. En mensen die dat niet geloven, moeten nog maar eens te rade gaan bij zichzelf en deze vraag stellen :

    ‘wanneer wordt een politici fanatiek ? precies tijdens verkiezingen of als zijn eigen belangen in gevaar komen’

    Heb je meteen je antwoord…JA stemmen en je maakt het ze heel erg makkelijk. Want je geeft ze de kans om in een grotere speeltuin te spelen waar totaal geen controle is.

    Reactie door TheSaint — vrijdag 27 mei 2005 @ 9.00 uur

  22. Ben ik helemaal mee eens, ze kunnen in dit kleine pokkeland de zaken nog niet rond krijgen, daar maken ze al een puinhoop van.
    Straks kunnen ze dat op Europees nivo gaan doen, zaken vullen, de burger laten betalen en als ze klaar zijn dan krijgen ze nog een leuk baantje aangeboden ook.
    Maar ja dat zijn dus politici, met een baby op de foto en als de camera niet kijkt jatten ze de lolly uit de mond van de baby.
    Nee, nee en nog eens NEE.

    Reactie door HAC — vrijdag 27 mei 2005 @ 9.59 uur

  23. De wet van drie

    Houdt de wet van drie in ere

    Al je daden zullen drie keer keren

    Leer de wet en leer ook goed

    Wat je zaait je oogsten moet

    Reactie door dominee — vrijdag 27 mei 2005 @ 10.10 uur

  24. Jaaah @10, Texhenk, de dierenrechten inderdaad, wat te denken van het laatste nieuws (uit het Agrarisch Dagblad):

    Den Haag (25 mei 2005) – Het doden van mannelijke eendagskuikens met een shredder is ” diervriendelijk”, omdat de haantjes zeer snel gedood worden. Dat heeft minister Veerman van Landbouw in een brief aan de Tweede Kamer geschreven. De bewindsman ziet geen reden de methode te verbieden.

    Een shredder, oftewel dierversnipperaar! Wordt dat ook EU-directief vastgelegd? En moet ik bang zijn dat er ook eentje komt voor het menselijk arbeidsoverschot?

    Reactie door C.Tilyx — vrijdag 27 mei 2005 @ 10.23 uur

  25. @24

    Een dierversnipperaar? Bizar, of een leven niks voorsteld!!!

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 27 mei 2005 @ 10.57 uur

  26. 24, C.Tilyx,

    Ja, SCHANDALIG!
    Ik weet wel iemand om te testen of ie ook mensvriedelijk is,
    minister veerman op precies te zijn!

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 27 mei 2005 @ 11.47 uur

  27. @24 en 25: Dood moeten ze hoe dan ook, want ze zijn financieel niet rendabel (en voor subsidie hiervoor zijn we niet, toch?).
    Dan is een zeer snelle dood beter dan een langzame.

    Een dierversnipperaar klinkt heel erg, maar is niet erger dan andere manieren van doden van dieren. Zelfs humaner, omdat het zeer snel gaat.

    Ooit komt er een tijd dat ze het geslacht van het dier kunnen bepalen, zodat er gewoon geen onnodige haantjes meer geboren worden. Als de ontwikkeling maar door gaat

    (maar goed: je merkt dat ik wat dit betrefd absoluut geen sp-er ben)

    Reactie door Edwin — vrijdag 27 mei 2005 @ 11.49 uur

  28. De volgende discussie na dit referendum zou moeten gaan over de toekomst van de parlementaire democratie, welke bewezen heeft niet meer te functioneren.
    Immers, onze “volksvertegenwoordigers” vertolken zelden tot nooit de meningen van hun achterban.
    Jan M. is vaak een uitzondering op deze stelling :) dat moet ik hem nageven.

    Ik snap dat het systeem met “volksvertegenwoordigers” ooit eens handig is geweest, immers….we konden (en kunnen) niet met tig miljoen mensen naar de 2de kamer om aldaar onze eigen stem te laten horen. Dat is fysiek gewoon onmogelijk.

    Echter, in dit internet tijdperk is het vrij eenvoudig om een virtuele 2de kamer te creeren, waarin alle stemgerechtigden passen en hun stem kunnen laten horen.
    Wij hebben geen vertegenwoordigers meer nodig!

    Waarom laten wij ons dit achterlijke systeem nog welgevallen als mondige belasting betalende burgers?

    Of kan iemand nog argumenten VOOR dit systeem verzinnen?

    Reactie door Charles — vrijdag 27 mei 2005 @ 11.50 uur

  29. Zou aan # 29 nog 2 prikkelende stellingen willen toevoegen:

    Democratie (in z’n pure vorm) = het volk beslist

    Democratie (in de parlementaire vorm) = een elite beslist voor het volk

    Reactie door Charles — vrijdag 27 mei 2005 @ 11.57 uur

  30. 29.
    Interessant, maar (nog) geen goed idee.
    Internet is nog veel fraudegevoeliger dan de lieden uit de Tweede kamer.

    Reactie door kaatje — vrijdag 27 mei 2005 @ 12.19 uur

  31. Het luisteren naar de leden is de kracht van de SP.
    als meedere polieke partijen dit ook maar eens deden dan zou Nederland er anders uitzien.

    Alexander

    Reactie door alexander — vrijdag 27 mei 2005 @ 12.29 uur

  32. Ik kijk nooit alleen als Jan in de uitzending zit want ik vind het een K** programma. Vooral die Frits haalt het bloed onder mijn nagels vandaan. Ik had zijn kop gisteren toch wel graag willen zien bij deze uitslag. :)

    Reactie door Sulis — vrijdag 27 mei 2005 @ 13.11 uur

  33. # 28 & 29
    wat een idee, perfect.
    En wat die fraudegevoeligheid betreft, dat elektronisch stemmen,kan daar nu al niet mee gesjoemeld worden?? Voor dat je weet is Nederland het toch eens met die *** europese grondwet.
    Kan Balkenende toch nog lachen.

    Reactie door HAC — vrijdag 27 mei 2005 @ 13.30 uur

  34. http://jpt.tomaatnet.nl/pic/NEE.jpg

    Reactie door Jory — vrijdag 27 mei 2005 @ 14.07 uur

  35. #18 TheSaint

    Maar realiseer je je daarbij wel; dat we de “mazzel” hadden, dat met name D66 aanstuurde op dit referendum binnen het kabinet? Anders moesten we net als bijv. de duitsers lijdzaam toezien; hoe onze volksvertegenwoordigers (die op dat ene moment in de historie net toevallig in de Kamer zitten)in meerderheid het kabinet toestemming geven hun krabbel onder die grondwet te zetten.

    Wij; hebben hier nog verdomd mazzel met die strategische blunder; de inschattingsfout van deze coalitie. Anders moesten we het weer slikken Saint…

    Reactie door ReneR — vrijdag 27 mei 2005 @ 15.47 uur

  36. #34 Jory

    Vraag me toch nog sterk af; hoe je als echte S.P. er voor kunt stemmen (21%). Dat zal denk ik wel te maken hebben met de PvdA en GL bloedgroepen binnen die S.P.?

    Reactie door ReneR — vrijdag 27 mei 2005 @ 15.49 uur

  37. #28 Charles

    Mee eens; het kan best wel op een bepaalde schaal en voor bepaalde onderwerpen worden ingevoerd. Ik meen dat in Zwitserland het volk ook meer macht heeft via rechtstreekse invloed?

    Reactie door ReneR — vrijdag 27 mei 2005 @ 15.52 uur

  38. #6 TheSaint

    Zet heel Nederland maar te koop! Komt er in feite toch op neer. 13 provincies in een dozijn.

    Reactie door ReneR — vrijdag 27 mei 2005 @ 15.55 uur

  39. 17 Accept

    AMEN!! dat is nog eens echte arbeidersklasse-taal!!

    Maar eh…die Kok, die heeft volgens mij dat stripboek geschreven, met uiteindelijk al die strip”helden” erin. Ik snap niet; dat je ooit heimwee of nog respect zou kunnen voelen voor die vent. Ik ben door die zool beduvelt en bestolen, die krijgt van mij geen crediet.

    Maar ja; honger maakt rauwe bonen zoet. Wat was eigenlijk de beste regering die we ooit hebben gehad na 1970? Ik kan er geen antwoord op geven. Het wordt alleen maar slechter en corrupter.

    Reactie door ReneR — vrijdag 27 mei 2005 @ 16.06 uur

  40. @39 ReneR

    Nee Rene, ik heb geen enkel respect voor die Kok. Integendeel zelfs. Ik bedoel eigelijk om je een voorbeeld te geven, als je Kok naast Bush zet, lijkt het toch wel even wat anders dan wanneer je kwajong Balkie ernaast zet. Schamen moeten we ons als Nederlander dan toch? Ja, natuurlijk was Paars 1 & 2 ook niet best, maar wat voor zootje we nu hebben, dat slaat alles!!!

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 27 mei 2005 @ 16.39 uur

  41. 32: Met een enigszins perplexe reactie (wat hij voor een deel ook weer probeerde te verbergen) had ‘Frits’ er toch wel moeite mee om een verklaring te vinden voor die zo onverwachts afwijkende mening van de kijkers over de EU-Grondwet. Een tegenvaller voor hem, zeker nu ook zijn “beste vriend” Henk zich liet ontvallen (aan het eind van het programma) tégen deze Grondwet te zijn.

    Natuurlijk, voor iemand als Frits die meer dan een miljoen euro aan salaris opstrijkt, is het waarschijnlijk moeilijk voor te stellen dat mensen (terechte) vrees hebben voor de veranderingen die in Nederland en Europa zullen optreden als de Grondwet een feit zou zijn. En ook moeilijk te accepteren dat deze Grondwet straks door een meerderheid van ‘onwetende’ en ondankbare burgers kan worden verworpen.

    Als de mensen hier straks massaal ‘nee’ stemmen (en de burgers in Frankrijk dat ook doen), laat er dan ook op een passende (en ludieke) manier afscheid genomen worden van deze Grondwet: de verzamelde exemplaren van de Grondwet op de brandstapel (inclusief al het staatspropagandamateriaal). Mits de Europese milieunormen dat toelaten natuurlijk. Om nog in ieder geval enigszins een ‘warm’ gevoel over te houden aan ‘Europa’: want Europa houdt niet op te bestaan als deze Grondwet er niet komt.

    Reactie door David Tompot — vrijdag 27 mei 2005 @ 16.42 uur

  42. @ TheSaint (6):

    Je hebt de EU-”Grondwet” al te koop gezet op marktplaats.nl. Was dat tegen elk aannemelijk bod? :)

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 28 mei 2005 @ 19.05 uur

  43. @ Tilyx (24):

    Onderzocht wordt of de “shredder” kan worden aangepast aan andere gebruiksmogelijkheden. Zo is al geopperd deze op uilskuikens te testen. Van regeringswege is echter inmiddels bezorgd gereageerd: men zou dit wel eens te rucksichtslos kunnen gaan doen….. :)

    Reactie door Olav Meijer — zaterdag 28 mei 2005 @ 19.13 uur

  44. Aan allen,

    Het bericht om tegen de grondwet te stemmen (nr 17 hier) bereikte mijn mailbox en ik kan het niet nalaten om hier een reactie op te geven.

    Nergens wordt gerefereerd naar bronnen waar deze persoon de informatie vandaan heeft gehaald, verder lijkt zijn / haar beslissing om nee te zeggen eerder beinvloed worden door Balkenende dan door feiten.

    “Ga stemmen en stem NEE. Laat langs deze weg Balkenende weten dat we hem en zijn kabinet zat zijn!!” Ja, dat is slim hoor, je ontevredenheid over Balkenende en de huidige regering (de euro misschien ook nog wel) afreageren door nee te zeggen. Niet dus!!

    Ik zeg ja tegen de grondwet en dat mag iedereen weten! Nederland kan niet zonder de EU, als wij dalijk nee zeggen zal de rest van de EU gaan beslissen wat ze met dat stomme drugsgedogende landje aan moeten. Dan zit ik er liever zelf bij, zodat we ook een stem hebben.

    “Weet je dat Nederland (lees Den Haag) ca 480(!!) euro per inwoner afdraagt aan de EU als “contributie”? Weet je ook dat Frankrijk en Duitsland slechts ca 27 Euro betalen??”

    De 1e fout die hier wordt gemaakt is dat het geen 480 maar 180 euro is (http://www2.rnw.nl/rnw/nl/ achtergronden/europa/ economieeuropa/ act20050519_begroting?view=Standard) , dat scheelt zo’n 300 euro per persoon en dus betaalt Nederland maar 2.880.000.000 euro ipv 7.680.000 euro.
    Vervolgens zegt hij dat Duitsland en Frankrijk maar zo’n 27 euro per persoon betalen. Laten we een klein rekensommetje maken. Duitsland heeft 83 miljoen inwoners (http://www.ceja.educagri.fr /pab/pays/alle.htm) en Frankrijk heeft 53 miljoen inwoners (http://users.skynet.be/ zoekheteensop/frankrijk.htm).

    Duitsland betaalt dus 27 euro per inwoner, met hun 83 miljoen inwoners is dat 2.241.000.000 euro. Frankrijk betaalt ook 27 euor per inwoner, met 53 miljoen inwoners is dat 1.431.000.000 euro.

    Dit veranderd de zaak nogal. Als we ons daarnaast bedenken dat de sociale voorzieningen in Frankrijk zo slecht zijn dat je zonder baan niks kan, hebben wij niet zoveel te klagen.

    Dit waren zomaar 2 voorbeelden waarom ik het niet eens ben met onderstaande persoon. Als deze dingen al niet kloppen kan je nagaan wat er wel waar zou moeten zijn van het verhaal.

    Ik roep jullie allemaal op te gaan stemmen. Ik zal niet zeggen dat je ja moet stemmen, alhoewel ik dat uiteraard aanbeveel. Ik wil alleen dat je je beslissing neemt op gegronde feiten en niet om emotionele redenen (bijv je onvrede over Balkenende, de euro, of een toetredend Turkijke), dat staat namelijk los van de grondwet.

    Mvg
    Renny

    Reactie door Renny Vos — dinsdag 31 mei 2005 @ 12.52 uur

  45. ff een leuke link:
    http://www.cda.nl/domains/cda/pages/article.asp?content=11010000004928_2_10000000001941&navid=

    Ik ben het roerend eens met Renny Vos.
    En hou alsjeblieft op over arbeiderstaal. Net of Nederland een industrieland is, ik zit momenteel in England en weet dus wel iets van wat een duidelijke industrieland is, of liever was.

    Ik snap niet waarom er zo tegen is gestemd. Het was een goed document, een hele verbetering vergeleken met de oude verdragen van Nice enz. die nu dus blijven gelden.
    Ik las dat men een meer sociaal Europa wilde? nou zonder de grondwet blijft de EU een economies verdragenclubje.
    Ik krijg het idee dat mensen hebben tegengestemt niet omdat ze het een slechtte grondwet vonden maar omdat ze niets met Europa te maken willen hebben, dat de EU een slecht ding is dat geld kost en de macht van Nederland verminderd.

    Laat ik eerst even reageren op dat het geld kost:
    Nederland is in verhouding een betaler aan de EU pot, oke nou ja je hebt nu eenmaal betalers, we hebben te weinig onderontwikkeling, arme wij zeg!!
    Echter naar schatting heeft de EU en al haar verdragen een stijging van de welvaart veroorzaakt in Nederland van 9%, dat is niet een beetje mensen! En al dat gezeur over de Euro, ga over de grens naar Duitsland of Belgie en je ziet hoe leuk de Euro is, ik wou dat de Britten ook meededen in plaats van aan hun erg irritante pond vast te klammen.

    Nu over dat Nederland haar zelfbeschikking en macht verliest:
    Nederland is een handels land, 70% van BNP komt uit het buitenland, als je Nederland isoleerd is het een arm landje van niks. En welke macht heeft Nederland nou eigenlijk op het international toneel. Als andere (VS meestal) het goed vinden hebben we een rol(letje), zie in Irak we doen mee maar niet volgens onze regels of die we willen (VN).
    En zelfbeschikking, ik heb nog niet echt gemerkt dat Nederlanders of HET VOLK zo happy is met de nationale overheid. Sommige zaken zijn beter internationaal te regelen. b.v. waterbeleid: samenwerken met Belgie, Frankrijk en Duitsland om de waterafvoer van de Maas en Rijn te regelen lijkt mij wel iets nuttig!! Landen zijn met elkaar verbonden dat moet je niet ontkennen maar gebruik van maken.

    Ik zie deze NEE als een uitspatting van Nationalisme die ik dacht dat Nederland niet had, behalve met voetbal dan.

    Op zich moet ik zeggen dat de discussie waarvan ik zelfs hier wat heb gemerkt wel goed is. Het brengt de mensen dichter bij de politieke keuzes van Europa. Dat ze het vervolgens verpesten door daarop (sorry) dom te reageren is jammer, het geeft blijkt dat HET VOLK (wat overigens een oude onzinnige term is) de directe democratie nog niet aankan. Hoeveel mensen weten er nou wat er in de grondwet staat? Nee, daarvoor hebben we volksvertegenwoordigers die dat voor ons lezen en bekijken en bediscuseren of een ‘goed’ plan is. Dat HET VOLK deze mensen niet bekwaam acht blijkt uit het referendum. Dat is best jammer maar niet alleen schuld van de politiek maar ook van het Volk dat het denkt beter te weten. Bij dit laatste zet ik grote vraagtekens!

    KORTOM GEZOCHT: een land (niet nati-staat) met weinig nationalisme, een nadenkende bevolking en een Sociale Economie!! Kent iemand zo’n land? Ik hoopte de EU, Snik snik!

    Reactie door bert — donderdag 2 juni 2005 @ 18.18 uur