10-2 of 1-2?

Vandaag stemde het parlement van Letland in met de Europese Grondwet. Dat brengt de totaalscore op 10 vóór en 2 tégen.

In drie landen heeft het volk het laatste woord gehad: Spanje, Frankrijk en ons land. In die landen is de score: 1 vóór en 2 tégen.

Toeval?

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 02 juni 2005 :: 19.50 uur

38 Comments

38 reacties

  1. lijkt me geen toeval, ik heb echt het idee dat het Europese volk in meerderheid deze grondwet niet wil, helaas krijgen ze er lang niet overal iets over te zeggen.

    Reactie door kaatje — donderdag 2 juni 2005 @ 19.56 uur

  2. Nee hoor het volk wil gewoon wat anders. Ik ben blij dat wij dit referendum hebben gehad anders was dit net zo als de Euro gewoon besloten.

    Reactie door Sulis — donderdag 2 juni 2005 @ 19.56 uur

  3. Vraag is alleen wel; kunnen dit soort complexe problemen wel door referenda worden besloten? Leuk hoor dat er veel mensen komen; maar ik denk niet dat meer dan 1 promille het verdrag (niet grondwet) ook heeft gelezen?

    Reactie door Harry — donderdag 2 juni 2005 @ 20.02 uur

  4. Helemaal mee eens Jan,

    Toch denk ik dat het goed is dat nog meer landen zich via een referendum uitspreken, mijn verwachting is dat er meer volken tegen deze arrogante manier van regeren zijn.Zo had ik ook gehoopt dat Blair het referendum zou doorzetten na ons nee.

    vr gr en veel sterkte met de rug.
    Jankees en Tanja

    Reactie door jan-kees — donderdag 2 juni 2005 @ 20.02 uur

  5. Geen idee. Misschien kun je de motieven van Spanje om voor te stemmen nog eens verduidelijken? Ik denk niet dat iemand dat nog precies weet.

    Reactie door Joan van der Lingen — donderdag 2 juni 2005 @ 20.09 uur

  6. Nu hoor ik Balkenende over een ‘maatschappelijke discussie’, zal je vertellen hoe het verloopt. Binnen 1 maand, misschien nog wel eerder is dit een stoffige oude fossiel geworden en geen hond hoor je er meer over. Geen politici meer in de wijken, geen informatie, business as usual….wedden? Ik vindt dit zulk bedrog van politici in Denhaag. Je kan gewoon de uitkomst op je vingers natellen. En dat is typische Nederlandse politiek.

    Reactie door TheSaint — donderdag 2 juni 2005 @ 20.30 uur

  7. gisteren een engelse zender werdt gezecht het mischien leuk was eens te kijken naar de landen die voor waren dat die er geld aan overhielden,en de landen die tegen stemde alleen maar betalen,maar of dat helemaal waar is weet ik niet,maar ze temperen nu wel hun grote monden,vorige week was het nog wat bezielt die hollanders en ze zijn wat erg de verkeerde kant door geslagen.maar nu wordt er eindelijk eens verder gekeken dan hun neus lang is,ze vragen/inter het nu aan ons,en niet/minder aan de politiek.

    Reactie door ad — donderdag 2 juni 2005 @ 20.33 uur

  8. 1-2 zonder twijfel!

    Reactie door Jan-Derk — donderdag 2 juni 2005 @ 20.35 uur

  9. @6: Tja, Frankrijk ontvangt volgens mij wel flink wat landbouwsubsidie van de EU, dus die redenering gaat denk ik niet helemaal op.

    Reactie door Nathan — donderdag 2 juni 2005 @ 20.41 uur

  10. 8.Ik denk het wel want ze konden net als in Nederland niet anders omdat ze voor de Euro ook al geen referendum hielden. Ze hadden liever geen referendum gehouden.

    Reactie door Sulis — donderdag 2 juni 2005 @ 20.43 uur

  11. Hier ene hoogleraar Hoen die een verklaring heeft waarom Spanje voor de EU grondwet stemde:

    “Voor landen die al lang bij de EU betrokken zijn is het moeilijker om de voordelen te zien dan landen zonder EU-geschiedenis. Daarom is in Spanje massaal voor gestemd. Zij weten nog hoe het is om buiten de Unie te functioneren, Nederland niet meer.”
    http://www.gic.nl/VerlengdBericht.asp?ali=24476&katern=1

    Reactie door Nathan — donderdag 2 juni 2005 @ 20.51 uur

  12. We hadden hier toch een dame, madelijne of madelein was het…die turfde toch het een en ander. Misschien moet ze eens gaan turfen wat politici waar maken van hun prietpraat van vandaag. Ze praten wel allemaal mooi, maar laat nu maar eens zien of je die burger weet te vinden….en niet voor 1 maandje ofzo, maar voor altijd. Dien een plan van mij part in dat iedere politici verplicht 1 dag in de week op straat is te vinden, tussen de burgers waar hij of zij thuis hoort. Krijgen we misschien ook dat debiele elitaire randje er van af. Ze konden ook folderen voor de EU Grondwet…dus nu ook de beentjes bewegen tussen de burgers.

    Reactie door TheSaint — donderdag 2 juni 2005 @ 20.53 uur

  13. @12: Zeker, en dan niet alleen in de Randstad tussen de burgers rondlopen, maar ook op het platteland en in de provinciesteden in de rest van het land. Ga eens in dorpshuizen op bezoek en kom eens bij de boeren over de vloer.

    Jan Marijnissen heeft onlangs een soort rondreis door Nederland gehouden en ik denk dat iedere partijleider dat zou moeten doen. Een keer per jaar een rondreis maken door het land. Gewoon de burger opzoeken en zonder allerlei pers praten met de burgers over hoe zij tegen allerlei zaken aan kijken.

    Reactie door Nathan — donderdag 2 juni 2005 @ 21.20 uur

  14. Sluit me helemaal bij 12 en 13 aan. De straat op die arrogante grijns van de smoelwerken en face to face in debat met de burger. Ze moeten maar eens meer voorbeeld gaan nemen aan de SP. Niet alleen maar lullen ook doen!!!

    Reactie door Sulis — donderdag 2 juni 2005 @ 21.22 uur

  15. Iemand enig idee hoe betrouwbaar Volkspoll.nl is? De VVD is daar de grootste partij. En de partij die niet zegt dat ze verloren heeft, maar luidkeels uitdraagt dat de democratie gewonnen heeft staat derde.
    http://www.volkspoll.nl/poll/index.php

    Reactie door Nathan — donderdag 2 juni 2005 @ 21.33 uur

  16. Ik snap zowie zo niet, dat niet bij alle landen een referendum wordt gehouden …lekker democratisch allemaal……..lekkere eensgezindheid ook :)
    OP deze manier is het nadenken over een gezamelijke grondwet al helemaal overbodig!

    Reactie door gerard van sprundel — donderdag 2 juni 2005 @ 21.34 uur

  17. @15 Nathan, Ook ik heb die site bezocht en me het één en ander afgevraagd.

    Eigenaar van de site is ene Jan K. en geeft via Dotcompany onderstaande info over zichzelf:

    Age: 18
    Education: grammar-school
    Hobbies: computing and stock trading
    Best in: solution based and creative thinking

    The mission I have is to make Dotcompany a multi-million revenue company within a number of years. In the beginning I will probably have some problems with my age, there will always be superficial people that don’t see my real value but I don’t care about that. I know there always are a lot people that see a light in my ideas and I am sure they won’t regret they do. I won’t give up the things I am doing and will let them succeed. I am sure I will manage things with Stephan and our other people by my side.

    Open up the limit!

    Reactie door Carla — donderdag 2 juni 2005 @ 21.48 uur

  18. En ook in Denemarken is volgens de peilingen nu een meerderheid tegen!

    Reactie door Frank — donderdag 2 juni 2005 @ 22.24 uur

  19. Ik sluit me ook aan bij 12. the Saint en 13. Nathan aan.
    Madelijne wil je weer voor ons gaan turfen en mocht je hulp nodig hebben hierbij dan doe ik dit graag. Kunnen we elkaar aflossen met het turfen de een de ene maand dan kom je de volgende maand hiervan bij en de ander de volgende maand. Dan kunnen we elkaar aflossen met het turfen als de andere het er ook mee eens zijn en jijzelf natuurlijk ook Madelijne. Ik help heel graag hiermee.
    We zouden Madelijne hier dus mee kunnen helpen als ze het nog eens een keer wil doen.

    Reactie door Paula Buisman — donderdag 2 juni 2005 @ 22.29 uur

  20. (12) ja mensen schrijf het in je agenda zodat je het in 2007 niet vergeten bent . dinsdag nog een fascist en communist .en donderdag een verstandige burger .en het ergste is nog dat bos!!!!!!!! weer oppositie leider is !!!!! mooi niet .hij kan terug naar shell .(als productie medewerker bij de nafta kraker )

    Reactie door texas henkie — donderdag 2 juni 2005 @ 22.46 uur

  21. Friesland heeft ook in ruime meerderheid tegengestemd.
    Het is dus 1 vóór, drie tegen.

    Reactie door Farshad Bashir — donderdag 2 juni 2005 @ 23.05 uur

  22. De 1-3 komt eraan:

    Denemarken neigt nu ook naar ‘nee’
    KOPENHAGEN – Ook in Denemarken is nu een meerderheid tegen de Europese grondwet. In een peiling die tussen maandag en woensdag is gehouden, zei 39 procent tegen het verdrag te zijn. 30 Procent is voor, 29,7 procent weet het nog niet, meldde het onderzoeksbureau Greens donderdag.

    Bij de vorige peiling van Greens in april was nog 34,3 procent voor en 26 procent tegen. Niet eerder meldde het onderzoeksbureau een meerderheid voor het ‘nej’. De Denen vellen op 27 september in een referendum hun vonnis over de Europese constitutie. De Deense premier Rasmussen zei donderdag daar niet van te zullen afwijken na de afwijzingen van Frankrijk en Nederland. (bron telegraaf)

    Reactie door Paul Ulenbelt — vrijdag 3 juni 2005 @ 0.01 uur

  23. Volgens mij zijn in al die landen de parlementen volgens democratische principes gekozen, dus volgens mij heeft het volk overal het laatste woord gehad.

    Reactie door BJ — vrijdag 3 juni 2005 @ 0.44 uur

  24. 1-4 ligt in het versschiet:

    Zelfs euro-minnend Luxemburg wankelt. En daarmee premier Jean-Claude Juncker, huidig voorzitter van de EU, die zijn lot heeft verbonden met de beslissing van de Luxemburgers op 10 juli. Enkele maanden geleden kon hij dat nog rustig doen, maar begin mei bleek het nee-kamp op een verbazingwekkende 41 procent te staan. In oktober 2004 was dat nog 24 procent.

    @ 23 Het verschil tussen het oordeel van parlementen en de uitkomst van referenda laat zien dat de meerderheid in de parlementen de mening van de bevolking over de EU-grondwet niet representeert. Dat is toch verontrustend?

    Reactie door Paul Ulenbelt — vrijdag 3 juni 2005 @ 0.52 uur

  25. Het zou erg goed zijn in elk land een referendum te houden om te kunnen zien hoe de mensen er zelf over denken. Dat ‘Europa’ een probleem heeft zal nu toch wel duidelijk zijn, hoop ik.

    Reactie door Lucide — vrijdag 3 juni 2005 @ 9.43 uur

  26. @25: Zeker, ik ben het dan ook helemaal niet eens met politici die er nu mee willen stoppen. Het ratificeringsproces mag van mij inderdaad stoppen, maar ik zou wel graag willen weten hoe de bevolking van andere landen over de EU denkt. En ik vind ook dat de andere burgers het recht hebben om hun zegje te doen. Voor de politiek is dit bovendien een mooie kans om de Europese burgers iets meer bij Europa te betrekken.

    Reactie door Nathan — vrijdag 3 juni 2005 @ 10.01 uur

  27. Het is duidelijk 2-1 ipv 2-10. Hoe bang men in europa is voor de mening van de burger zelf wordt mooi geïllustreerd door de uitspraak van de luxemburger Juncker die zei dat hij blij was dat er maar in 10 lidstaten een referendum wordt gehouden. Hij is dan in ieder geval verzekerd van 15 staten voor omdat daar de politieke elite (net als in Frankrijk en Nederland) zonder tegenspraak zullen instemmen. 

    Reactie door daan — vrijdag 3 juni 2005 @ 12.08 uur

  28. “Europese Grondwet is na het Franse Non en het Nederlandse Nee dodelijk getroffen en dat moet klip en klaar erkend worden. Geen geknutsel meer om haar tot leven te wekken. We kunnen ook verder met het bestaande Verdrag van Nice. Dat is minder goed dan het Europese Grondwettelijk Verdag, maar het is geen ramp. Wel moet de rol van de nationale parlementen bij de Europese besluitvorming, die in een protocol bij de Grondwet was voorzien, ook onder Nice gegarandeerd worden. Dat is eenvoudig. De 25 EU-lidstaten moeten dat protocol gewoon goedkeuren, los van de Grondwet, die inmiddels museumstuk is geworden.

    Door Hans van Baalen, VVD-woordvoerder Europese zaken”

    En daar hebben we het begin al. De EU grondwet an sich is weggestemd, maar dat betekent niet dat (delen van) de inhoud nu van de baan zijn.

    Reactie door Nathan — vrijdag 3 juni 2005 @ 13.13 uur

  29. @Jan Marijnissen

    Jan; natuurlijk stemmen al die armetierige landen voor de grondwet! Een referendum daar zou hetzelfde resultaat laten zien.

    Deze landen zijn natuurlijk ook voor de Bolkenstein richtlijn. Er verdwijnt steeds meer industrie naar deze landen en wat er nog hier overblijft; daar kunnen ze zich straks ook op gaan storten via lagere CAO-lonen. Op deze landen hoeven we niet te rekenen. Het is dus zo dat nederland al langer in de verkoop staat. Kunnen we er nog een 2e Zwitserland van maken? En goede produkten en gas; dat verkoopt zichzelf altijd wel, daar hebben we zelf geen EU voor nodig.

    Reactie door ReneR — vrijdag 3 juni 2005 @ 13.40 uur

  30. re: Europese Unie Nee?

    Trackback door Overpeinzingen — vrijdag 3 juni 2005 @ 15.12 uur

  31. Tuurlijk stemmen de arme landen voor de grondwet. Dat is toch niet zo gek? Die zien de subsidies al aankomen.

    Maar op zich is dat niet echt verkeerd. Portugal, Griekenland en vooral Ierland hebben daar goed gebruik van gemaakt. En met name Ierland is er met sprongen op vooruit gegaan. Als Nederland profiteren we daar ook weer van.

    Ik vind het ook niet echt verkeerd dat er industrie naar Oost-Europa trekt. Goed voor die landen. Maar dan moeten we er wel als de drommel voor zorgen dat we er ook voor zorgen dat die mensen daar fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden krijgen en dat daar aan het milieu word gedacht. Daarmee haal je diverse concurrentie voordelen weg en krijg je een evenwichtiger verdeling van de welvaart in de EU.

    Waarschijnlijk wat een idealistisch beeld, maar ik geloof dat je vanuit je idealen moet werken. Maar, eerst moeten we af zien te geraken van die neoliberalen.

    Hier ligt een grote rol voor maatschappelijke organisaties en de linkse politieke partijen. Verenigt u op Europees niveau en schop de neoliberale torens in Brussel omver!

    Reactie door Fjodor — vrijdag 3 juni 2005 @ 15.44 uur

  32. @15,17

    Volkspoll, hmmm, een initiatief van de Volkspartij met Vreemde Denkbeelden?

    Momenteel wordt de VVD trouwens op de hielen gezeten door de CU.

    Reactie door Fjodor — vrijdag 3 juni 2005 @ 15.58 uur

  33. Ik denk dat het vooral opmerkelijk is dat in bijna alle Oostblok-landen (m.u.v. Polen en Tsjechië) de politiek voor of tegen zegt.

    Elk land heeft andere redenen om voor of tegen te zeggen. Wel kun je je wenkbrauwen fronsen bij het belang van elk land. Gaat het om eigen belang of kijkt men verder dan de grenslijn? In geval van de ex-satellietstaten gaat het duidelijk om dat laatste. De keuze tussen EU en SU, tussen kapitalisme en communisme als je het zo wilt noemen, is snel gemaakt.

    Reactie door Hilde — vrijdag 3 juni 2005 @ 16.26 uur

  34. @3) nou harry, indien dit het geval is, waarom hebben de voorstanders het niet beter uitgelegd dan?
    die kozen er toch zelf voor, om op het laatste moment , campagne te voeren en de burgers negatieven dingen de strot in te duwen!!
    omdat men dacht dat als men de mens op het laatst de angst in zouden jagen dat ze wel JA zouden gaan stemmen,
    tja beter wat meer de burgers serieus nemen, en ver van te voren, proberen het volk uit te leggen, waarom het goed en belangrijk was!!
    maar nee, men dacht door er ff flink geld tegenaan te gooien dat men er wel achteraan zou hobbelen, nou niet dus !!
    vette les voor de politiek!!

    tja en nu verliezingen!!! (nee is geen spelfout)

    Reactie door bluelady — zaterdag 4 juni 2005 @ 13.04 uur

  35. Het braafste jongetje van de klas heeft een rotstreek uitgehaald.

    Reactie door Pieter — zaterdag 4 juni 2005 @ 13.11 uur

  36. in Letland lijkt me de bevolking ook voor, Belgie lijkt me een interessanter geval…… “belgie had voor gestemd”
    met een Vlaams Blok lijkt me de kans klein dat was de kans aan de belgen gegund om te stemmen dat dit idd “goed” zou zijn gegaan

    Reactie door jaap — maandag 6 juni 2005 @ 13.32 uur

  37. @ 15, 17 & 32
    ik vind dat volkspoll ook vreemd ja, die student die dat in elkaar heeft gezet, weet duidelijk nog niet dat niet elk deel van de bevolking internet: ouderen niet, mensen die nauwelijks kunnen rondkomen ook niet, allochtonen komen vaak ook niet op nederlandse websites. leuk concept, maar het kan zo de prullebak in.

    Reactie door Bart — maandag 6 juni 2005 @ 15.54 uur

  38. @ 17 & 37
    Inderdaad zeg. Als zelfs Maurice de Hond er altijd ruim naast zit met een bekend stempubliek. Hoe kan dan iemand die niks van zijn stemmers weet een representatieve poll publiceren. Feit dat de site o.a. door de Telegraaf werd bekroond met een artikel is al helemaal van de dolle! De poll (die inmiddels spoorloos verdwenen is) had resultaten waar een kabinet van Wilders, VVD en ChristenUnie uit zou rollen. Kortom de bedenker heeft het wel erg hoog in zijn bolletje gekregen en snapt nog niet helemaal dat het internet niet representatief is.

    Reactie door Albert — maandag 6 juni 2005 @ 16.11 uur