Sherlocks gevraagd

null

De politie van Amsterdam weet het kennelijk allemaal niet zo goed meer, want zij heeft een prijsvraag uitgeschreven voor de beste plannen om criminaliteit tegen te gaan. Ik heb nog wel een paar ideeën, maar ik weet niet of goed onderwijs, betere begeleiding en gelijke kansen voor iedereen behoort tot het takenpakket van de Amsterdamse politie .

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 04 juni 2005 :: 16.12 uur

98 Comments

98 reacties

  1. Ik snap wat je bedoelt met voorkomen is beter dan genezen.
    Gaan we nog meer naar de erkn… politiek.
    Onder de politiek vormen zich de (over-)groot-) ouders en dus hun kinderen.

    Anderzijds, die pet past ons allemaal, hoewel de spotjes het dan weer hebben over kijken en melden, niet zelf ingrijpen.

    Weer een andere invalshoek is des SPs: De leden (zij dien in NL wonen) zijn de ogen en oren van de politie (Nederland)

    Reactie door barend — zaterdag 4 juni 2005 @ 16.58 uur

  2. Tja en ik meen me oud Commissaris Nordholt te herinneren bij BvD die onlangs ook nog wel het één en ander ter verbetering wist aan te dragen.

    Je hebt gelijk Jan, alles staat en valt bij goed onderwijs, betere begeleiding en gelijke kansen.

    Reactie door Carla — zaterdag 4 juni 2005 @ 17.08 uur

  3. @2 Ik wilde ‘m net aanhalen. In de jaren 90 was Nordholt wel degene die de politie dichterbij de burger bracht. De afgelopen jaren is dit sterk afgebroken en is de politie van je beste kameraad in het tegenovergestelde kamp geplaatst.

    Reactie door Jory — zaterdag 4 juni 2005 @ 17.42 uur

  4. Moet gelijk denken aan de uitspraak van Hillary Clinton destijds:

    IT TAKES A VILLAGE TO RAISE A CHILD.

    Volgens mij klopt dit als een bus.

    Als ik dan kijk naar de opvoedprogramma’s die opeens als paddenstoelen uit de grond schieten en naar het gedrag van al hele kleine kinderen, dan krijg ik het toch wel benauwd, hoor. Met jouw: Voorkomen is beter dan genezen – manier, gaat het wel heel erg lang duren voor we mensen krijgen die nadenken en navragen voor ze iets gaan doen. Zelf zou ik beginnen bij de consultatiebureaus. Kinderen zouden tot aan het vijfde jaar elke maand verplicht op controle moeten komen. Goede kinderpsychologen halen de meeste kinderen met problemen er dan wel uit. Maar wat daarna? Hoe vertel je het de ouders, dat ze het niet goed (genoeg) doen, omdat ze (te) weinig weten? En zitten er voldoende mensen van allerlei afkomsten, zodat ook de zwakste groepen hulp kunnen krijgen?

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 4 juni 2005 @ 17.52 uur

  5. Waarom loont misdaad ?

    -In drugs zit goed geld
    -als je drugs nodig hebt, heb je veel geld nodig, jatten en beroven is dan makkelijker en sneller verdient dan werken.
    -werken loont niet, alleen hogere opleiding, is niet voor iedereen weggelegd. 40 uur werken per week en aan het eind van de maand tweederde van je loon afstaan aan vaste lasten… waar doe je het voor ??
    -pa kijkt niet naar me om, ma ben ik tot last… who cares ?
    -zwart geld houdt de economie ook draaiende.. who’s bennefit ??

    Reactie door Terry — zaterdag 4 juni 2005 @ 18.01 uur

  6. Misschien het Franse schoolsysteem? Om 0800 uur beginnen en dan worden de kinderen tussen 1800 en 1930 weer opgehaald. Eten en huiswerk maken gebeurt op de school. Zo lopen ze niet buiten te lanterfanten. En anders zorgen dat er een zorgouder thuis is als de kinderen uit school komen.
    Bovendien lijkt het me een taak voor het onderwijs om kinderen te leren dat geld makkelijk is, maar lang niet alles!! Dat het om veel meer gaat dan geld en status. Jan, dit wordt ontzaglijk groot zo??

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 4 juni 2005 @ 18.06 uur

  7. Is het niet dat goed en slecht zo met elkaar verweven zijn dat ze niet meer van elkaar te onderscheiden zijn ? In feite is het zowat anarchie, zij het binnen grenzen. Beveiligings en installatiebedrijven, leveranciers van alarminstallaties, bouwbedrijven, politie, gevangeniswezen, justitie, catering, het leger, de koninklijke marine die met bootjes van vele miljoenen belastinggeld op jacht gaan naar een klompje cocaine verstopt op een zeilbootje..?? Wie plukt daar de vruchten van ?? De ‘Botenverkoper’ !!?? En iedereen die ertussen zit… de regering ?? De opdrachtgevers…

    Stel dat er over tien jaar geen misdaad meer bestaat.. zullen er een hele hoop mensen zich om moeten scholen… voor die iedereen een gelijke kans. Maar met zoveel controlefreaks op een kluitje zal er altijd wel iemand een regel vinden om een ander op te sluiten. Ruimte is wat we nodig hebben, rovers en dieven zullen er altijd zijn zo is het altijd geweest. Als je met een hoop mensen op een kluitje gaat wonen, wonen daar relatief net zoveel criminelen als ergens anders denk ik zo.

    Reactie door Terry — zaterdag 4 juni 2005 @ 18.32 uur

  8. Beetje vreemde gang van zaken om een prijsvraag uit te schrijven. Politie heeft specialisten rondlopen die behoorlijk hoge salarissen krijgen om dit soort dingen uit te denken. Poging tot dichter bij de burger te komen ? raar. Aangezien de politie niet je beste vriend is zegt Remkes, ga ik ze niet helpen…dikke neus.

    Reactie door TheSaint — zaterdag 4 juni 2005 @ 18.35 uur

  9. We verliezen onze identiteit en integriteit in het streven naar HEBBEN i.p.v. ZIJN. Dat maakt ons kwetsbaar.
    Velen hebben de moed verloren zelfstandig te denken en onze eigen beslissingen te nemen.
    We zijn passief en hebben geen enkele actieve inbreng in onze relatie met de wereld, de stad en zelfs de wijk en stellen ons machteloos op t.o.v. de media en de politiek.
    We voelen ons machteloos, eenzaam en onzeker.

    Allemaal massal in therapie. Want onze angsten projecteren we naar de medemens. Iedereen heeft in meer of mindere mate een gekwetst kind in zich. Iedereen is op zoek naar geluk en raakt gefrustreerd.

    Een toegankelijker oplossing is dat mensen in hun directe leefomgeving weer de kans krijgen om samen te praten. Iedereen worstelt wel eens met de dingen van alle dag. Wat het betekent om mens te zijn. Een mix van jong en oud en alle kleuren van de regenboog. Het gevoel verbonden te zijn met de wijk, stad of land en er toe doen(iets betekenen of nalaten) zal een positief effect hebben op de mens.

    Dus inderdaad niet de taak van de politie maar je laat in je stelling wel de kern van het probleem zien denk ik.

    Reactie door Alie Dekker — zaterdag 4 juni 2005 @ 18.44 uur

  10. @ Alie
    Zoals wel vaker kan ik het grondig met je eens zijn.

    Reactie door Alex ander — zaterdag 4 juni 2005 @ 19.08 uur

  11. Tsja,

    Ik las laatst nog een aardig artikel waarin werd gesteld dat we in grote lijnen kunnen kiezen tussen een meer “collectieve aanpak” (zie de opmerkingen van Jan) en een “individuele aanpak” (een “Angel-Saksische benadering” waarbij je de zaken “oplost” door mensen massaal in de gevangenis te gooien – zie de VS met de “three strikes and you are out” wetten en meer dan 2 miljoen mensen in de bak).

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — zaterdag 4 juni 2005 @ 19.19 uur

  12. Als politie loop je altijd achter de feiten, zij controleren en leggen vast, zij veranderen de wereld als de feiten gepleegd zijn, en meestal niet ten goede. Ik zie voor de politie geen taak in preventie, zij behouden alleen hun baan als de dieven en andere criminelen blijven doen waar ze het beste in zijn. Hoogstens zorgen zij ervoor dat anderen tijdelijk werk krijgen om voor degene van wie ze een strafbaar feit hebben vastgelegd te zorgen in de zin van gevangenispersoneel, justitie.. etc.

    Problemen pak je aan bij de bron, legaliseren van zou een goede stap in de richting zijn. Europa speelt hierbij een grote rol.
    Maar helaas, ik hoorde het gisteravond ook al iemand zeggen, de politiek is ziek, en heeft een eigen leven buiten de werkelijkheid van het leven op straat en we horen ze alleen klagen als er te weinig geld binnenkomt. Zolang we onszelf ‘verrijken’ met middelen voor bescherming van onze veiligheid is daar geen haan die erover kraait. En wie geld heeft kan zich die middelen permitteren, zodra zij die geld hebben zich onveilig gaan voelen, verhuizen ze naar dure beveiligde woongebieden…. pff het eind is zoek en daarbij de motivatie om echt collectief iets te bereiken. Uiteindelijk stelen de armen van de armen en leven de rijken achter hoge beschermende muren zonder zich te hoeven bekommeren om wat daarachter die muur gebeurd.

    Reactie door Terry — zaterdag 4 juni 2005 @ 19.38 uur

  13. De verharding van de maatschapij zal nog grotere problemen gaan geven, het normen en waarden kabinet die veel mensen tot aan de afgrond brengt.
    Laat de komende kabinetten maar eens meer aandacht geven wat de oorzaak is voor een deel daar van, armoede bestrijding is daar in een belangrijk punt, crimineel gedrag kan ongewild worden gevoed door armoede, een mens moet toch leven.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 4 juni 2005 @ 19.52 uur

  14. Hoewel… waar ik woon valt het gelukkig allemaal reuze mee maar de tendens in de stad is er wel. Ik heb godzijdank al kunnen ontvluchten, en inderdaad, met veel sociale controle en heel weinig politie kom je een heel eind, politie zaait angst bij de jeugd die omgezet wordt in rare sprongen waar weer last van ondervonden wordt.. zo gaat het balletje rollen en is frustratie een feit. Maar jeeee, je zou in zo’n buurt wonen. Dan moet je zorgen dat je wegkomt en niet voet bij stuk houden, krijg je spijt van denk ik zo.

    Reactie door Terry — zaterdag 4 juni 2005 @ 20.04 uur

  15. Hallo Jan,
    Hier vlakbij (in Amsterdam)is een politieschool, een flink complex, waar veel mensen, al of niet in uniform, bezig zijn.
    Naar mijn mening wordt daar ook flink gestudeerd op criminaliteitsbestrijding.
    Weten ze het ineens daar ook niet meer?
    De enige verbetering die ik kan bedenken is – haal het politie takenpakket uit de politiek, zodat ze eindelijk kunnen functioneren waar ze voor bedoeld zijn.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zaterdag 4 juni 2005 @ 20.20 uur

  16. Het is tekenend dat de politie het blijkbaar zelf niet meer weet. Daar gaat mijn laatste meetje vertrouwen in onze politie. Ik zelf denk aan de volgende oplossingen:

    - zwaardere straffen voor moordenaars en verkrachters
    - chemische castratie pedofielen en verkrachters
    - afpakken staatsburgerschap uitheemse misdadigers en uitzetten
    - probleemjongeren verplicht naar Glenn Mills-school sturen
    - meer geld voor reclassering ‘kleine’ misdadigers
    - spreiden inheemse en uitheemse Nederlanders
    - meer mogelijkheden slachtoffers om schade te verhalen op daders
    - beter onderwijs en meer benadrukken eigen verantwoordelijkheid

    Alleen op elk van die punten zal helaas wel een of andere groep haar voet er tussen zetten, ten ongenoegen van de burger. Veel ‘linkse’ mensen vinden het bijvoorbeeld niet eerlijk als je misdadigers terugstuurt naar het land van herkomst, ook al kan je de misdaad ermee halveren. En ‘rechts’ wil weer geen geld voor reclassering, ook al kan je er mee voorkomen dat mensen opnieuw in de fout zijn. Zolang ‘links’ en ‘rechts’ een bord voor de kop blijven houden en niet gewoon kijken naar werkende oplossingen, zal de misdaad in Nederland alleen maar verder toenemen.

    Reactie door Daniël O. — zaterdag 4 juni 2005 @ 21.30 uur

  17. meetje = beetje :)

    Reactie door Daniël O. — zaterdag 4 juni 2005 @ 21.31 uur

  18. {dagelijkse files,monitoren en corrigeren} Tip 1;Ga in het spitsuur met motor op de invoegstroken monitoren.
    Het doel is 2ledig nl toezien op de juiste manier van ritsen,{het helemaal uitrijden van de ritsstrip wordt niet of niet goed gedaan} het verkeer rijdt daar zo langzaam dat men in de autoos kan kijken en zo kan er misschien een misdaad “”opgelost”"worden.extra visitatiemogelijkheden creeeren!
    Moeten wij potverdorie nou alles verzinnen ik zit hier denkwerk te verichten en de verantwoordelijke wat doen die dan?
    Het is een luiheid waar ik mij mateloos aan erger!
    Onderscheidende creativiteit homaar!
    Kom naar buiten en kijk!!
    Make some sense!

    Reactie door TonZandboer — zaterdag 4 juni 2005 @ 21.39 uur

  19. We moeten eerst eens van het idee af niets kan, maar alles mag.
    Met niets kan doel ik dan op de financieële bijdrage van de overheid op diverse projecten. En met alles mag doel ik op het gegeven, dat tegenwoordig alles schijnt te moeten kunnen.

    Verder is de jeugdzorg in Nederland totaal ingeslapen, en worden problemen te laat onderkent. Neem nu alleen al het VTO team (vroegtijdige onderkenning) van scholen . Als ouder kan je 3 jaar aangeven dat je vind dat er iets moet gebeuren, maar dat is niet zo. Na 3 jaar komen ze opeens met het feit dat je kind mss een probleem heeft.

    Goede begeleiding probleem jongeren, en jonge criminelen zou ook een uitkomst zijn.

    Reactie door Redstar — zaterdag 4 juni 2005 @ 22.03 uur

  20. Het bovenstaande geef ik gratis en voor niks weg!

    Reactie door TonZandboer — zaterdag 4 juni 2005 @ 22.31 uur

  21. Terry, hele volksstammen KUNNEN niet weg! En vluchten is geen oplossing. Probeer eens productief te denken? Zoals Carla en ja, zoals ik?

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 4 juni 2005 @ 22.39 uur

  22. uw opvoeding dient uw dieners
    straffen helpt dat echt?
    buiten dat je vrijheid kwijt ben leer je hoe je het beter kan doen
    8 van 10 komen terug
    crimineel ben je en wordt geschapen door onze maatschappij

    geld drugs luxe is het vergif voor ons land
    kijk op tmf de hiphop sterren verheerlijken dat alles
    daardoor word je al zijn besmet als je niet sterk genoeg bent

    voor zedenmisdrijven zou tbs 4 life moeten komen

    Reactie door dominee — zaterdag 4 juni 2005 @ 22.41 uur

  23. Misschien ga ik wel veel te ver, maar ik vind dat zedendelinquenten helemaal niet de kans moeten hebben om kinderen te krijgen. Dat is gewoon de kat op het spek binden.

    Reactie door Karin — zaterdag 4 juni 2005 @ 23.13 uur

  24. Euhhh mensen, ik hoor wel eens een leraar (m/v) roepen dat hij of zij geen politieagent is.

    Andersom zal ook wel eens geroepen worden (politie is geen opvoeder.)

    Reactie door barend — zondag 5 juni 2005 @ 0.13 uur

  25. 21 Er is geen oplossing, elke nieuw opgelegde regel of wet zal leiden tot minder vrijheid, en vluchten doen we allemaal, of je je nu voortbeweegt of niet, als je je ergens niet prettig voelt ga je daar vandaan. Het enigste wat je echt kunt veranderen is je eigen leven en daar zijn mogelijkheden toe, in bijna elke situatie. Je kunt wel met je vinger blijven wijzen en mensen de vrijheid ontnemen en meer en meer regels toewijzen maar dat is de controlefreak die zijn ‘tuintje’ netjes bijharkt. Misschien moet deze zijn eigen leven gaan leiden, moeilijk, maar door dit niet te doen zijn we waar we nu zijn en kunnen we ons niet vinden in de wereld waarin we leven.

    Een oplossing is er niet maar goede opleidings mogelijkheden daar ben ik het helemaal mee eens zouden een grote bijdrage leveren om wanneer een kans gezocht wordt dat deze kans ook gevonden kan worden, zo van, de deur staat open.. Een vak moet geleerd kunnen worden.

    Reactie door Terry — zondag 5 juni 2005 @ 0.32 uur

  26. het politiecorps weet dondersgoed de zeven “W”s , ze vielen mij daar ook wel eens mee lastig.
    Preventie is het toverwoord, als je al begint met de brede school visie, dan ben je al een heel eind op weg!

    Reactie door leipe loetje — zondag 5 juni 2005 @ 1.40 uur

  27. Wat een zurige stelling. Hoezo zou beter onderwijs, gelijke kansen voor iedereen, etc. niet aanslaan bij de politie? Tijdens mijn rechtenstudie heb ik stage gelopen bij de politie, eerst bij de geuniformeerde dienst, daarna bij de recherche en daarna nog bij een speciaal opsporingsteam omdat tijdens mijn stage een erg akelige lustmoord werd gepleegd. In alle geledingen heb ik de politiemensen als échte mensen ervaren. Mensen die betrokken waren bij de maatschappij, voor een kutsalaris de zwaarste klussen opknapten (haal b.v. iemand die zich opgehangen heeft maar eens naar beneden, en licht vervolgens z’n nabestaanden in). Ik denk dat de politiemensen aanmerkelijk meer kijk hebben op wat werkt of niet werkt dan politici die inmiddels geheel buiten de alledaagse realiteit zijn komen te staan en ik vind het moedig van de Amsterdamse politie dat ze durven zeggen: wij weten het ook niet meer, hebben júllie nog ideeën? De SP-reactie is makkelijk en demagogisch. Voor een beetje onderwijs gaat een drugsrunner die flink wat kan verdienen écht niet in de schoolbanken zitten om een brave, oppassende jongen te worden, hoor. Get real.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 1.41 uur

  28. Joan, pas op voor zo’n reactie.
    Ik kom uit de zware wereld vandaan en weet waar ik over praat, voor mijn soort mensen is er geen redding meer, maar ik mag nog steeds mijn mening verkondigen; gelukkig.
    Preventie is het toverwoord, maar daar moet wel geld voor vrijgemaakt worden. Bijvoorbeeld in het kader van de brede school visie.

    Reactie door leipe loetje — zondag 5 juni 2005 @ 1.49 uur

  29. even een testje doen:
    Ik heb de oplossing tot een paar moorden in A’dam.
    Even kijken of er morgen weer zo’n pipo voor de deur staat.

    Reactie door leipe loetje — zondag 5 juni 2005 @ 1.55 uur

  30. Leipe loetje, waar ben jij nou mee bezig, wil je dood of zo!!??
    Het gaat toch gewoon om de vraag of de politie wel om weet te gaan met de uitdagingen die ze van dag tot dag meemaken? Ik heb deze vraag gesteld aan mijn oom die al sinds jaar en dag bij de politie werkt en hij weet het ook niet meer.

    Reactie door kaatje — zondag 5 juni 2005 @ 2.05 uur

  31. Hoezo moet ik oppassen leipe loetje? Tegenwoordig komt vrijwel alle zware criminaliteit voort uit drugscriminaliteit, en is ook internationaal. Daar boks je met een buurthuisje en een leuk trainingsprogramma voor de kids echt niet meer tegenop, hoor. Afgezien natuurlijk dat het wel wat helpt bij hangjongeren die aan het zieken, vernielen enz. zijn, maar de harde criminaliteit is tegenwoordig een wereld op zich, en uitval op school is ook niet zo makkelijk op te lossen. Je moet niet met akela, wij groeten u-oplossingen komen voor een subcultuur die niet weet waar je het over hebt als je zo begint. Ik vind dat écht demagogisch, en heel erg makkelijk gezegd. Alleen schiet niemand er ook maar ene moer mee op, met dat soort makkelijke kreten. Nou, leipe loetje, hoop dat er morgen niemand voor je deur staat, en ik ga in elk geval lekker slapen. Welterusten.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 2.11 uur

  32. Lieve Joan, ik ben dronken, leipe Loetje was een alter ego van Kaatje; ik schaam me diep, maar ik wilde even m’n gal spuwen. Het spijt me. Joan, hoe is het trouwens afgelopen met je onderzoek?

    Reactie door kaatje — zondag 5 juni 2005 @ 2.16 uur

  33. Sorry, voor iedereen, ik heb me dus verlaagd tot een alter ego; het kwam even in me op om met een slok op bepaalde uitspraken te doen. Het spijt me Jan.

    Reactie door kaatje — zondag 5 juni 2005 @ 2.22 uur

  34. O, nou meid, dat overkomt iedereen wel eens. Alles was goed, hoewel ik toch niet met een echt lekker gevoel wegging. Ik zit op zo’n mailkring voor vrouwen met borstkanker in Amerika, en daar wordt altijd bloedonderzoek gedaan, hier helemaal niet, wordt alleen onderzocht of via de lymfe is uitgezaaid. Dus ik gevraagd, maar kreeg te horen dat hier alleen wordt onderzocht op wat nog te genezen is, dat als via het bloed is uitgezaaid dit sowieso naar plekken is waarbij je de hoop kan opgeven, en dat het niet echt opschiet dat te weten voordat het zich openbaart omdat er dan toch niks meer aan te doen is. En daarom controleren ze alleen de plekken waar ze nog wat kunnen doen, lekker een chemokuurtje of een borst eraf. Ik vond dat niet echt geruststellend. Maar goed. Het is gewoon leren leven met een tijdbom in je lijf. Ik verander er wel erg door. Nou, kaatje, ga jij ook lekker naar bed, dan heb je morgen minder een kater. En ik ga nu echt slapen, ben bekaf! Welterusten, mooie dromen, en morgen gelijk yoghurt nemen als je wakker wordt tegen de kater. Dat helpt bij mij altijd.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 2.22 uur

  35. Joan. doe wat goed voor je is weiffie

    Reactie door kaatje — zondag 5 juni 2005 @ 2.25 uur

  36. ja, jij ook kaatje. Ga nou maar lekker slapen, het is haast half 3.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 2.26 uur

  37. maar had je uitzuiingen of niet?

    Reactie door kaatje — zondag 5 juni 2005 @ 2.27 uur

  38. Nee kaatje, gelukkig niet. Maar dit was pas de eerste keer. En nou ga ik écht lekker slapen, want ik rol om van de slaap! Trusten.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 2.29 uur

  39. ik zit nu met een big smile op m’n gezicht dat het ergste dus nog niet op jou van toepassing is, meisje Joan, ga lekker slapen, wij denken aan je!

    Reactie door kaatje — zondag 5 juni 2005 @ 2.32 uur

  40. Er is in het verleden veel geld naar de politie gegaan. In de jaren 80/90 werden de politiebureaus gemoderniseerd en aangepast aan de eisen van die tijd. Moderne design bureaus waar agenten in Jan de Bouvrie-achtige kantoren iets achter computers zitten te doen.
    Geef mij de Cock maar, houten bureau uit het jaar nul en dito inrichting, maar wél resultaat.
    Als ik op straat toevallig een politieauto zie zeg ik wel eens gekscherend tegen mijn kleindochter, “kijk, zo ziet nou een politieagent er uit”. Ik bedoel maar. Het wachten is nu op de volgende valkuil namelijk marktwerking bij de politie.

    Reactie door Gandalf — zondag 5 juni 2005 @ 6.32 uur

  41. Goeie morgen overigens…………!

    Reactie door Gandalf — zondag 5 juni 2005 @ 6.34 uur

  42. De politie heeft een ***baan, ze mogen niets en als ze al een keer hun wapen trekken en gebruiken worden publiekelijk aan de schandpaal genageld. Terwijl deze mensen thuis ook vrouw/man en kinderen hebben die graag zien dat pa/ma weer thuis komt. En wat moet je als er een junk op je afkomt met een mes, ik zou het wel weten, het magazijn leegschieten, het volgende erin en weer leegknallen. Scheelt de samenleving weer een hoop geld.
    Legalisering van drugs heeft alleen maar het effect dat de drempel verlaagt wordt en dat MEER mensen het gaan gebruiken.
    Wat voor samenleving krijg je dan en zou jij willen dat je kinderen gaan gebruiken ??
    Drugdealers/drugsfabrikanten gewoon levenslang geven, behandelen als meervoudige moordenaars, want dat zijn het toch ?
    Gewoon alle straffen verhogen. Kijk maar naar die voetbalsupporters die een paar weken geleden zijn opgepakt, die krijgen straffen waarvan de politie steil van achterover valt.
    Wat voor boodschap stuurt zo’n rechter naar de samenleving ??

    Reactie door HAC — zondag 5 juni 2005 @ 10.15 uur

  43. Daniel O

    - zwaardere straffen voor moordenaars en verkrachters
    Werkt niet, heeft nooit gewerkt, zie good old usa.

    - chemische castratie pedofielen en verkrachters
    Is in strijd met de rechten van de mens, ja zelfs voor hun ja.

    - afpakken staatsburgerschap uitheemse misdadigers en uitzetten
    Wederom in strijd met onze grondwet, wat als het gewoon Nederlanders zijn, zoals de meeste zijn.

    - probleemjongeren verplicht naar Glenn Mills-school sturen
    Goed idee! Alleen wat is een probleem, niet willen leren?, eens flink matten? ga zomaar door. Ik was ook geen lieverdtje op school. Probleem school dan gelijk, lijkt me niet. Vindt dat tegenwoordig alles wel heel snel als probleem gezien wordt.

    - meer geld voor reclassering ‘kleine’ misdadigers
    Goed idee!

    - spreiden inheemse en uitheemse Nederlanders
    Goed idee! alleen onuitvoerbaar.

    - meer mogelijkheden slachtoffers om schade te verhalen op daders
    Ja en nee, want iemand helemaal uitkleden kan hem weer tot misdaden drijven en het ‘ik heb niets te verliezen’ syndroom oproepen.

    - beter onderwijs en meer benadrukken eigen verantwoordelijkheid
    Mee eens, alleen eigen verantwoordelijkheid gaat niet altijd op.

    Reactie door TheSaint — zondag 5 juni 2005 @ 10.40 uur

  44. HAC

    Ze mogen voldoende. Probleem bij de politie is dat ze met personeel zitten wat niet streetwise is, hoge opleiding, weinig ballen. Ga je in de beveiliging kijken of partikuliere recherche zie je dus wel heel veel vakmensen en aanpakkers. En dat komt weer omdat ze niet wegkruipen achter een uniform, badge, vuurwapen of wapenstok. Daar zit het probleem bij de politie, stuur een politieagent kaal de straat op, zonder pasje en hij weet niet meer hoe hij moet handelen.

    Reactie door TheSaint — zondag 5 juni 2005 @ 10.47 uur

  45. Ik denk niet dat het probleem opgelost kan worden op de werkvloer, daar spant men zich al uitermate in in om het zo leefbaar mogelijk te maken.

    Een functionele samenwerking leverd meer op en tegelijkertijd degene in het kabinet aanpakken die verantwoordelijk is voor de gang van zaken.

    Zijn we ondertussen het mistige gelul en de non-daden niet zat?

    Reactie door e.krul — zondag 5 juni 2005 @ 10.47 uur

  46. Ongelijkheid in de samenleving en geen gelijke kansen leidt ook tot criminaliteit.

    De ene mens denkt bekijk het en de andere mens wil zijn eigen waarde behouden.

    Reactie door e.krul — zondag 5 juni 2005 @ 10.49 uur

  47. de politie is de waakhond van het kapitaal .en aangezien het grootste deel van ons ,grootkapitaal ,corrupt en crimineel is .bijvoorbeeld het witwassen van drugsgelden in .o.a vastgoed sector en bouwbedrijven .zal er voor de man/vrouw in de straat weinig veranderen .in mijn buurt zijn de criminelen de baas .het enige wat de overheid nog doet is het groen bijhouden .staat zo opgeruimd .

    Reactie door texas henkie — zondag 5 juni 2005 @ 11.26 uur

  48. Elke inwoner van Nederland werknemer maken van de AIVD en het vervolgens werknemers verbieden criminele activiteiten te ontplooien!

    Reactie door Terrebel — zondag 5 juni 2005 @ 11.26 uur

  49. Ik wil even nr 4 aanhalen. Want je moet bij de wortel beginnen met preventie. Dat is dus bij de geboorte! Consultatiebureau bezoek moet verplicht gesteld worden en er moeten goede kinderpsychologen werken die hierop gespecialiseerd zijn! Dan haal je het kaf uit het koren! Het meeste dan toch. Wat er dan mee moet gebeuren weet ik ook niet. Medisch onderzoek naar de wering van de hersenen en met name de voorhoofdskwab, omdat het geweten daar zou zitten en een stevige hulp en controle bij en op het consequent opvoeden van de kinderen. Alle kinderen trouwens. Misschien wel eerst een twee jarige cursus over opvoeden voor iemand kinderen mag maken en krijgen? Gaat we erg ver, maar je voorkomt misschien heel veel ellende.

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 5 juni 2005 @ 11.46 uur

  50. 49. Lydia, méén je dit nou echt? Het leest namelijk een beetje raar. Hersenonderzoek naar de voorhoofdskwab op het consultatiebureau onder toezicht van psychologen nadat de ouders een tweejarige opleiding tot het ouderschap hebben gedaan?

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 12.15 uur

  51. Je hebt gelijk,Jan..
    Ik zag jaren terug schorem van de straat rondhangen en ze deden eigelijk niets..rondhangen,soms wat dingen uithalen..richting crimineel ging dat echt..en dat werd steeds erger dan..van lichte naar zware crimineel..
    En toen zag ik op een dag die vervelende rotvent werken in de patattent..he,dacht ik nog..is er van dat klojo toch wat geworden..aardige jongen,zeg..hielp goed. Werk en onderwijs “civiliseren” en brengen mensen beter tot hun recht.
    Geen onderwijs en geen werk…en de hel brandt af..Logisch toch?
    Ik zie dat steeds weer in mijn eigen omgeving.

    Reactie door eric — zondag 5 juni 2005 @ 12.30 uur

  52. @49 Jij hebt ook niet vooraan gestaan toen onze lieve heer de hersenen uitdeelde. Nu niet eerst zelf een fijne jeugd hebben en misschien je eigen kinderen verkeerd opvoeden.

    Reactie door johanna — zondag 5 juni 2005 @ 12.33 uur

  53. sorry geen 49 maar 4

    Reactie door johanna — zondag 5 juni 2005 @ 12.34 uur

  54. vroeger hadden je minder mensen in ons land dus minder criminaliteit
    nu hebben we heelveel meer mensen in ons land dus meer criminaliteit

    kijk maar het verkeer hoeveel files hadden we 1920 en vergelijk dat met nu

    er is geen oplossing voor
    leef verder vergeet het
    als de criminaliteit je raakt doe aangifte (heeft ook geen zin maar goed)
    misschien helpt het voor je gevoel

    misschien is het wel beter als de politie de aangiften eens serieus nemen in plaats het op een hoop gooien.
    voor een autoradio(aangifte) zit al gauw anderhalf uur op het buro
    dat is langer als de dief op het buro zit, als die al gepakt wordt.
    dus ik doe nooit aangifte, na de laatste keer nu los ik het zelf op als de kans zich voor doet.
    ben niet voor geweld maar een corrigerend tikje moet mogelijk zijn

    Reactie door dominee — zondag 5 juni 2005 @ 12.53 uur

  55. 52

    Hersenen worden niet uitgedeeld door onze lieve heer
    Die worden gevormd daar levenservaring
    Maar erg vaag?

    4

    het is moeilijk om te zeggen dat ouders het niet goed doen
    maar wie zijn wij omdat te zeggen
    gedrag problemen zitten vaak in 2 factoren ouders en aangeboren gedragproblemen
    maar dat soort problemen hoeven niet altijd te leiden tot crimineel gedrag
    crimineel dat ben je of niet
    iedereen doet wel eens dingen die hij of zij beter niet hadden kunnen doen

    ik denk wel dat zedenmisdrijven een aangeboren iets is, of meegekregen van hun eigen jeugd van seksueelmisbruik
    hoewel dat ook niet altijd geval hoeft te wezen
    dat het gaat gebeuren

    Reactie door dominee — zondag 5 juni 2005 @ 13.33 uur

  56. Ik denk ook dat het komt door de steeds groter wordende kloof tussen bestuur en politiek en de rest van het land. Wie heeft nog de illusie dat er mensen in Den Haag zitten die echt de kennis en het overwicht hebben om te weten wat goed is voor de rest? Ik niet in elk geval. Soms denk ik wel eens, die appel der kennis in de Bijbel, ik heb nooit begrepen wat er mis was met kennis, waarom dat bedreigend zou zijn. Heb voluit gestaan achter de spreiding van inkomen, kennis en macht van Den Uyl in de jaren zeventig. Aan de andere kant heeft het als keerzijde, nu door de massamedia iederéén zich kan informeren, dat je steeds meer gaat inzien dat die mensen in Den Haag ook maar gewone sukkels zijn, alleen met wat meer ambitie en geldingsdrang. Op een gegeven moment kun je ze niet meer serieus nemen, en krijg je de neiging zelf je eigen zaakjes wel op te knappen. Als je daarbij ook je gevoelens van solidariteit met anderen kwijt raakt en gewoon voor het geld gaat, dan kun je makkelijk het criminele pad op gaan, denk ik. Criminaliteit is wel van alle tijden, maar het cynisme en het gebrek aan geloof in het ons vertegenwoordigend gezag is van nu en is ook meer van Nederland dan van andere landen, naar mijn mening althans. En ik weet ook niet hoe je dat nog op zou kunnen lossen. Geloof wat je kwijt bent komt niet meer terug. Wie moet je nou nog serieus nemen? Ik bedoel, eerst moest ik erom lachen, die nieuwste gaffe van Balkenende en Bot die de Belgische ambassadeur op het matje roepen omdat een Belgische minister uitspraken heeft gedaan over Balkenende die waar zijn. Met als gevolg dus dat iedereen zich weer rot lacht, dat die uitspraken die niemand zouden zijn opgevallen nu breed worden uitgemeten en herhaald en Balkenende van zijn 19% aan resterend gezag weer een paar procentjes kwijt is. Maar dat slapstickgevoel gaat zich gaandeweg wel uitbreiden naar álle gezagsdragers. Kok had bij grote groepen van de bevolking een zekere mate van gezag (en is dat met zijn dikbetaalde commissariaten volledig kwijtgeraakt). Maar nog maar 5 jaar terug hadden mensen in ieder geval nog de illúsie dat mensen in Den Haag echt wísten wat goed was voor de rest van het land, visie hadden, een beleid uitdroegen waar over nagedacht was. Hoeveel procent van de bevolking zal daar nú nog in geloven? Of ooit nog in geloven? En ik weet absoluut zeker dat er een samenhang is tussen criminaliteit en dit soort gevoelens van onlust en cynisme.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 13.34 uur

  57. Mogelijk een simpele tip:

    Sluit de regering en de top van het bedrijfsleven voor onbepaalde tijd op. Dit zou zo’n 70% van de criminaliteit in ons land oplossen!

    Reactie door Martin van Essen — zondag 5 juni 2005 @ 14.00 uur

  58. @56 Joan
    Wat er mis is met die appel der kennis, is niets anders als dat
    die ‘op zichzelf’ staand aangewendt wordt, onder veronachtzaming
    van twee andere fundamentele aspecten als tot het leven behorend.
    Op het indiviuele vlak kunnen deze aspecten heroverd, begrepen en opnieuw uitgedragen worden.

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 14.25 uur

  59. 58. Nou, Pim, was voor jouw reactie al van plan vanmiddag naar de kerk te gaan. Dan heb ik alweer een aspect heroverd hoewel nog niet begrepen natuurlijk. Maar voor dat opnieuw uitdragen voel ik wel wat. Veel plezier nog vandaag, ik ga er vandoor.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 14.45 uur

  60. Die aspecten hebben niets met enige kerk van doen, zij het in zoverrre dat ze door diezelfden vebasterd zijn.(ter onderwerping van de vrije geest)
    Die aspecten hebben dus niets met geloven van doen maar met realiteit.

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 14.53 uur

  61. 60. Pim, het gaat hier
    1. om criminaliteit en
    2. ik maak zelf wel uit wat voor mij realiteit is en of ik naar de kerk wil gaan en ga en waarom.
    Prettige middag nog.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 15.15 uur

  62. Helaas, Joan, ik verwachtte deze reactie wel. Maar het IS al bewezen dat hersenonderzoek kan uitwijzen of een mens goed zal en kan functioneren. Wat wij geweten noemen, is terug te vinden in de voorhoofdskwab. Die zijn bij mensen die ontsporen en er nauwelijks gevoel bij hebben, vaak veel kleiner dan bij de mensen die de grens kunnen leggen tussen wat wel en wat niet kan en die spijt kunnen hebben over een verkeerde actie. Bij de mensen waar de kwab te klein is, is empathie niet aanwezig. Je ziet het inderdaad al bij kleine kinderen, als ze bv een kleiner zusje of broertje niet accepteren en proberen het nieuwe kindje geweld aan te doen of zelfs te doden. Ze zullen dan ook huisdieren zo aanvallen. In veel gezinnen zijn er geen huisdieren, maar wel vaak kleinere kinderen. En natuurlijk is daarnaast de huiselijke omgeving en de opvoeding en aandacht heel belangrijk. Ik denk dat het bij veel te veel kinderen om te beginnen ontbreekt aan fatsoenlijke huisvesting (te veel mensen in een te kleine woning) en ook aan aandacht en warmte en veiligheid. Nog steeds zijn er gezinnen waar kinderen zelfs nauwelijks speelgoed hebben en ze niet naar een peuterklasje kunnen gaan waar ze ook al leren samen te spelen en te delen. Het is heel complex. Maar als ik in de diverse programma’s zie hoeveel ouders volledig ontspoorde, vaak hele kleine, kinderen niet meer de baas kunnen, zodat er een SUPER NANNY op af moet, dan denk ik dat dit steeds vaker zo het geval zal zijn. Het ontbreekt aan authoriteit, consequent handelen en grenzen stellen. Ouders weten het niet meer. Denk je dat ik dit leuk vind? Echt niet! Maar als je om je heen kijkt en je ziet dat soort kinderen dat zich vreselijk misdraagt, wat wil je anders dan de ouders verplichten een opvoedcursus te laten volgen? Het gaat om de kinderen. NIET om die ouders. De kinderen moeten op de allerbeste manier opgevangen en geholpen worden. Zij zijn onze toekomst. Om die zekerder te stellen mogen wij die kinderen niet laten verloederen. En ik denk dat we ze nu te veel en te vaak laten verloederen.

    PS: Ik las dat je eerste onderzoek goed is gegaan. Ik blijf duimen voor je. Ik mag dan grauwen soms, maar bijten doe ik zelden.

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 5 juni 2005 @ 15.21 uur

  63. @61 Joan
    1)Dit heeft alles van doen met o.a criminaliteit.
    2)In geen van deze zaken heb ik zover mij bekend je van advies willen dienen. Is misschien alleen maar projectie) ;-)

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 15.21 uur

  64. Ach, Jan , ik vind jouw oplossingen een beetje goedkoop aandoen. Je weet natuurlijk barstens goed dat de gevolgen van onderwijs pas op lange termijn in de samenleving duidelijk zullen worden. Bovendien is de onderwijsparicipatie nog nooit hoger geweest dan nu, net zoals de gemiddelde onderwijsduur. Tóch heeft dat de criminaliteit niet kunnen oplossen.
    Datzelfde geldt voor de gelijke kansen. Nog nooit zijn er zoveel kansen voor bijna eenieder in de samenleving geweest. Ze worden echter lang niet door iedereen benut, dat is iets anders.
    Ik denk dat op korte termijn een verhoging van de strafmaat, zodanig dat een (aspirant-)dader zich wel twee keer bedenkt, gekoppeld aan een hogere pakkans, wél zoden aan de dijk zal zetten.
    Het is in ieder geval de moeite waard om het eens op een andere manier aan te pakken dan met de geldverslindende “sociaal-werkers-buurthuizen”-methode.

    Reactie door Henk — zondag 5 juni 2005 @ 16.06 uur

  65. Off topic.
    Het kan verkeren dat mensen elkaar een ‘ prettige middag’ toewensen, en ook wel eens ‘veel plezier’
    Terwijl de onderliggende boodschap van het tegendeel verhaald.
    Een vorm van manipulatie van de werkelijkheid?

    Tenzij begrepen.

    maar dit terzijde.

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 16.31 uur

  66. Een leuke Videolink (criminaliteit in relatie tot economy)

    http://clients.world-television.com/worldeconomicforum_annualmeeting2005/_S12382.asp#

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 17.03 uur

  67. Henk

    Hogere straffen, hogere agressie…hele simpele wijsheid die iedereen die werkt in die tak weet. Hoe zwaarder de straffen hoe hoger het agressie gehalte zal zijn bij een aanhouding. Geloof me, je glijd zo af naar nivo usa.

    Reactie door TheSaint — zondag 5 juni 2005 @ 17.43 uur

  68. Precies! Daarom bij de bron beginnen. Om te proberen de ellende te voorkomen. Ook voor de kinderen veel prettiger om strak gehouden te worden en grenzen gesteld te krijgen. Dat geeft structuur. Die hebben ze nu niet of nauwelijks.

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 5 juni 2005 @ 19.43 uur

  69. 62. En wat doen we met de opengekliefde hoofden met kleine hersenkwabben, Lydia? Verdergaand wetenschappelijk onderzoek?

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 19.48 uur

  70. Klucht rond de Gucht is natuurlijk veel te makkelijk, komedie wordt tragedie ook. Maar zullen ze nou echt van de pot gepleurd zijn in Den Haag? Schrijft zo´n minister een nette brief met excuses, neemt Bot daar geen genoegen mee?!?!?!!! En al onze Belgenmoppen dan, ad die decennia, decennia, decennia lang? Is onze ambassadeur ooit op het matje geroepen? Zal Nederland gewoon zichzelf opblazen met zo veel zeeeeeeer belangrijke en gewichtige mensen? 1 satéprikkertje erin en met een grote knal heeft alles zichzelf opgelost. Mogen de Belgen hier gewoon opnieuw beginnen.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 19.55 uur

  71. Joan

    Dit was geen mop maar de waarheid,daarom komt dit zo hard aan.
    Wat zullen die Belgen lachen.

    Wiegel kan meteen met de Belgische ambassadeur gaan carpolen,samen een heil Botje eten.

    Reactie door Beste Kerel — zondag 5 juni 2005 @ 20.06 uur

  72. 71. Wie zal de adviséúr zijn van Balkenende? Een SP’er incognito? Ga straks eens Belgisch nieuws kijken, hoe hard ze lachen.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 20.24 uur

  73. Daar klappen rappe tongen,
    De ganse lieve dag.
    Daar klinkt uit frisse longen,
    Gejok en gulle lach.
    Daar klinkt de echte landstaal,
    Geleerd uit moeders mond.
    Eenvoudig, zonder omhaal,
    Goed Zeeuws en dus goed rond.
    Daar werd de oude zede,
    Getrouwelijk bewaard.
    En ‘t huis in dorp en steden,
    Bleef zuiver Zeeuws van aard.
    Daar leeft men zo eendrachtig,
    En vrij van droef krakeel.
    Daar dankt men God almachtig,
    Voor ‘t toegemeten deel.
    Z’n móéder natuurlijk! Dat is z’n adviseuze. Die heeft gezegd: jungske, loa je nie kiste!!!
    Uit een interview met haar, natuurlijk met de E.O.:
    De pers, zei mevrouw Balkenende, moest zich eens wat matigen. Er werd maar van alles geschreven en dat leidde tot onrust onder de bevolking. Ook parlementsleden zouden zich, wat haar betreft, moeten beperken tot opbouwende kritiek, waar de regering iets aan had.

    Nou, en dat is dan nog binnen de grenzen! Wat denkt zo’n vlegel van een Belgische minister wel! Die losmaking van Nederland is nog niet vergeven. Dus zij heeft JPB natuurlijk gemaand die ambassadeur te laten ontbieden bij Bot, en als hij geluk heeft blijft het bij de mattenklopper!

    En dat is ook gelijk een prima suggestie voor de Amsterdamse politie, gewoon weer strafregels schrijven op het bureau, en als ze echt héél stout zijn nog de mattenklopper en daarna een uurtje afkoelen in de cel. Zul je eens zien hoe klein die grote zware jongens worden! En de onverbeterlijken moeten nog bij mevrouw Balkenende langs, want als ik dit zo lees:
    “mevrouw Balkenende was helemaal echt, tot in de kleinste details: het misprijzende pruilen, het eindeloos optrekken der wenkbrauwen, het tot spleetjes samenknijpen van haar ogen, vlak voor ze iets bijzonder venijnigs zei. Dat deed ze veelvuldig”.
    dan weet zij de wind er wel onder te houden.

    Zullen wij dááruit het gedrag van Balkenende moeten duiden? Niet een te kleine hersenkwab, maar een te dominante moeder die venijnige dingen zei? Uit dat soort dingen komt het overgrote deel van het criminele gedrag voort. Dus misschien is Lydia’s psycholoog op het consultatiebureau zo gek nog niet, maar dan liever toch niet gewapend met een scalpel om die hersenkwab weg te snijden!

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 20.43 uur

  74. Zo heet als de soep opgediend wordt ie na lang blazen uiteindelijk niet gegeten.

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 21.22 uur

  75. @Joan
    Niet alleen Balkenende gedraagt zich naar wat hem geleerd is. Ook jij en ik gedragen ons naar het voorbeeld wat je thuis hebt gekregen. Je blik op de wereld en hoe je met mensen omgaat is nauw verbonden met hoe je familie zich gedraagt.
    Een consultatiebureau kan pas iets constateren als het al te laat is. De politie doet ook aan symptoom bestrijding.

    Ik pleit voor het onderkennen van je rol als ouder/familie/medeaardbewoner en de impact die je gedrag heeft op hoe kinderen zich later opstellen in de wereld.
    Waar haalt een kind zijn zelfbeeld vandaan? Zijn er voldoende goede voorbeelden in de directe omgeving waar een kind zich aan kan spiegelen? Ben je zoals je bent goed genoeg of ben je nooit goed genoeg in de ogen van je omgeving?
    Er is genoeg over geschreven en er zijn genoeg goeie projecten op dit gebied. Nu komt het er op aan in hoeverre we dit als onze meest belangrijke opdracht gaan zien. Welk voorbeeld geef je?

    Reactie door Alie Dekker — zondag 5 juni 2005 @ 21.26 uur

  76. @Alie
    En weer kan ik niet anders als het grondig met je eens zijn.

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 21.29 uur

  77. Ja, ik laat mijn kinderen een goede opleiding volgen.
    En daarna?
    Misschien worden ze wel adviseur bij een bank of tussenpersoon voor een verzekeringsmaatschappij.Kunnen ze met wazige producten, hier in Nederland, ongestraft hun klanten oplichten!

    Reactie door wreker — zondag 5 juni 2005 @ 21.29 uur

  78. @Wreker
    In eerste instantie hangt dat af van de ‘opleiding’ die jij als ouder geeft en niet van het ‘laten’ volgen van een goede opleiding.

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 21.33 uur

  79. 75. Ik vind dat je daarmee de eigenheid van mensen volstrekt ontkent, Alie. En ook dat het goede voorbeeld voor de een de absolute hel voor de ander kan zijn. Wat is nou “goed”? Zolang mensen elkaar niet teveel tot last zijn, laat iedereen het dan lekker zelf uitzoeken!

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 21.36 uur

  80. Een nieuwe tot nu toe nog niet ontdekte kennis economie?

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 21.38 uur

  81. @76
    Het is mooi om te zien dat er meer mensen zo denken.

    @77
    Over wat een goede opleiding is kunnen we veel zeggen maar op dit moement ontbreekt er zeker nog veel aan.
    Ik zou het prachtig vinden als de samenleving de school ook gaat zien(naast de opvoeding in het gezin) als een voorbereiding op het leven. Bevorder het zelfstandig denken. Bevorder probleemoplossingsvaardigheden t.o.v. levensproblemen. Bevorder communicatievaardigheden. Onderken dat elk mens unieke kwaliteiten heeft. Stoom niet iedereen klaar voor het hoger onderwijs maar zoek waar de passie ligt. Dat zou geweldig zijn. Mensen die met hart en ziel hun werk uitvoeren.

    Boven alles bevorder het zelfbeeld.

    Reactie door Alie Dekker — zondag 5 juni 2005 @ 21.39 uur

  82. @Joan,
    Wat voor beperking stel je aan mensen, ieder voor zich het ‘lekker’ zelf laten uitzoeken. De absolute hel.

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 21.40 uur

  83. Het zelf uitzoeken gebeurde tot dusver omdat (bijna) niemand tot zoeken bereid was.

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 21.41 uur

  84. 82. Kijk, Pim, zoals jij voor Alie mooi bent en voor mij de absolute hel.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 21.42 uur

  85. Ieder mens heeft een keuze. Ik wil helemaal niemand wat opleggen. Ik wil juist benadrukken dat er keuzes zijn.

    Reactie door Alie Dekker — zondag 5 juni 2005 @ 21.48 uur

  86. Sorry Joan, Ik lees hier de hele tijd ‘Pim’ maar ik heet echt Alex ander. Allemaal ontkenningen van een je gegeven werkelijkheid

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 21.48 uur

  87. 85. Nee, dat weet ik wel, Alie.
    86. En Mip/Pim, de mij gegeven werkelijkheid door iemand die zichzelf van vele namen bediende was dat hij voortaan hier zou verschijnen als Alex ander, omdat hij werkelijk Alex heette en er hier al een Alexander was. Maar op het voor mezelf een beetje behapbaar te houden blijf ik je maar gewoon Pim noemen, hoewel ik ook best Mip wil zeggen, hoor. En verder zeg ik voorlopig helemaal niks meer, want ik ga iets anders doen.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 21.56 uur

  88. @87 Joan
    Iets anders doen is beter, als meer van hetzelfde.

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 22.00 uur

  89. Joan, jakkes, ik houd niet van bloederige taferelen. Jij weet ook wel dat zulke onderzoeken gebeuren middels een MRI-scan in kleur.
    Alie, consultatiebureaus die goed werken kunnen bij een drie-jarige al “ander” gedrag constateren. Dat is niet te laat.

    Met medicatie en een goede opvoeding kan veel gered worden. Bovendien, het is maar een idee. Deze dingen heb ik opgepikt uit de programma’s op Discovery. Dus ze zijn niet uit de lucht gegrepen.

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 5 juni 2005 @ 22.06 uur

  90. 89. O, gelukkig Lydia, dat het niet met een mes hoeft. En nog bedankt voor de goede wensen bij 62. Ik blijf het wel oneens met je over de hersenkwab, hoor. Of dat nou met een scan gaat of niet. Opvoedcursussen voor ouders die er zelf echt niet uitkomen vind ik trouwens een prima idee. Ik zou het sowieso erg prettig vinden als mensen voordat ze het besluit nemen kinderen te krijgen eens nadenken over hoe ze het zelf hebben gehad vroeger, wat voor soort kind ze waren en of ze gelukkig zijn geweest als kind, of ze denken een goede, consequente, evenwichtige ouder te kunnen zijn. Waaróm ze kinderen willen, wat voor toekomst ze die kinderen kunnen en willen bieden en dan bedoel ik dat niet in materiële zin. Ik vind het onbegrijpelijk dat veel mensen bij dit soort vragen helemaal niet stil staan.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 22.53 uur

  91. Niet onafhankelijk, maar onderling afhankelijk?

    Reactie door Alex ander — zondag 5 juni 2005 @ 23.10 uur

  92. Ik vraag me af waarin de hersenen afwijken van mensen die lid zijn of zelfs leiding geven aan de VVD. Als dieven en criminelen een afwijkende grote voorhoofdkwab hebben hoe zal het er dan uitzien bij iemand die op grote schaal steelt en mensen beroofd en moeten we ons niet afvragen of dat wel wenselijk is ? Misschien is het idd beter mensen in een vroeg stadium hierop te onderzoeken zodat later deze mensen geen schade kunnen brengen door lid te worden of zelfs leiding te geven aan een partij die op zeer grote schaal de samenleving ontwricht met haar leugenachtige dievenkoers. Gek genoeg lijken deze mensen allemaal goed te kunnen studeren en hebben op een af andere manier een redelijke opleiding kunnen volgen. Het blijft dan ook zeer de vraag of we dit wel toe hadden moeten staan, wetende van de afwijkende ruimte in het voorhoofdkwab.

    Terug naar de studio….

    Reactie door Terry — maandag 6 juni 2005 @ 9.29 uur

  93. Het is misschien wel een liberaal idee om volgens de lijnen van de vrije marktwerking per opbod, of hoogste bieder, de hoofden met daarin de afwijkende voorhoofdkwab te ontdoen van het vette lijf en te verhandelen voor eens een grondig laboratoriumonderzoekje zodat we eindelijk te weten komen waar al die vreselijke uitzichtloze VVD ideeen vandaan komen… !!

    Reactie door Terry — maandag 6 juni 2005 @ 9.42 uur

  94. Terry, niet alleen waar ze vandaan komen, maar vooral toch hoe ze er vanaf geholpen kunnen worden eh ;-)

    Reactie door Patrick — maandag 6 juni 2005 @ 11.18 uur

  95. Het opengaan van de grenzen en het opheffen van een gezonde grenscontrole is naar mijn mening ook een oorzaak. De laatste tijd zie je regelmatig verhalen over ramkraken en overvallen op winkels door rondtrekkende inwoners vanuit voornamelijk nieuwe EU-landen zoals Litouwen. Deze informatie komt overigens van de politie zelf.

    Ook daarom heb ik tegen gestemd (maar dat was niet mijn voornaamste reden), want ik hou mijn hart nog vast, als straks ook de afgelegen streken (Roemenie/Bulgarije/Servie); die nu nog ver van mijn bed zijn, straks wel heel dichtbij komen; geholpen door de corrupte kliek in Brussel. Eigenlijk zijn we al te ver gegaan. Van roversbendes uit Spanje of Griekenland heb ik in elk geval nooit gehoort.

    Reactie door ReneR — maandag 6 juni 2005 @ 12.54 uur

  96. @ Lydia (49):

    “Want je moet bij de wortel beginnen bij preventie. Dat is dus bij de geboorte!” Bedoel je hiermee preventie dankzij het voorbehoedsmiddel condoom? :)

    Serieus: je gaat wel erg ver. Een wereldje is te winnen met verplichte consultatie (inderdaad), verbetering van woon- en leefomstandigheden, onderwijskansen, enz. Alles te vergaand voor de politie (op zichzelf). En al deze maatregelen werken alleen op lange termijn, maar dat is altijd zo geweest en zal niet anders zijn bij dit onderwerp.

    Overigens: laat niemand de illusie koesteren dat criminaliteit kan worden uitgebannen. Die kan alleen bestreden en wellicht verminderd worden. Criminaliteit bestaat in ALLE lagen van de bevolking, al verschilt de aard ervan (b.v. “witteboordencriminaliteit tegenover “kleine, veelvoorkomende criminaliteit”). Bovendien hangt het er maar net van af, wat de samenleving als criminaliteit definieert!

    Samenvattend: elke samenleving krijgt de criminaliteit die ze verdient!

    Reactie door Olav Meijer — maandag 6 juni 2005 @ 18.56 uur

  97. 96. Nou, Olav, het hangt er maar net van af wat de samenleving als criminaliteit definieert? Op een aantal randgebieden na die meer op het gebied van de vrijheid van meningsuiting liggen is het toch wel vrij universeel vind ik, en heel grof en kort door de bocht gekoppeld aan de 10 geboden. Overigens ben ik er een groot bepleiter van dat psychisch sadisme en psychische mishandeling, hoe moeilijk bewijsbaar ook, strafbaar dient te worden gesteld. Die staat eigenlijk ook in die 10 geboden, in hebt uw naaste lief gelijk uzelve. Alleen hebben de meeste mensen zichzelf niet lief. That´s the catch.

    Reactie door Joan van der Lingen — maandag 6 juni 2005 @ 22.04 uur

  98. @ The Saint:

    - Werkt niet, heeft nooit gewerkt, zie good old usa.
    Geen enkele straf ‘werkt’, maar een boef die langer zit opgesloten kan dus langer geen misdaden plegen. Vooral in het geval van verkrachters is dit van toepassing.

    - Is in strijd met de rechten van de mens, ja zelfs voor hun ja.
    Nou, dat is dan jammer voor ze. Overigens gebeurt het in Californie sinds kort ook al, dus het kan best. Overigens zet men ze dan gewoon aan de medicijnen; niemand z’n ballen worden er afgehakt hoor. :P

    - Wederom in strijd met onze grondwet, wat als het gewoon Nederlanders zijn, zoals de meeste zijn.
    Dan passen we de grondwet maar aan. De meeste misdadigers hebben naast de Nederlandse een ander staatsburgerschap, dus het is juridisch mogelijk om ze uit te zetten door de Nederlandse af te pakken.

    - Goed idee! alleen onuitvoerbaar.
    In het huidige Nederland is helaas *elke* oplossing onuitvoerbaar. Dat komt niet omdat het niet kan, maar omdat de politiek en de bureaucratie niet wil.

    - Ja en nee, want iemand helemaal uitkleden kan hem weer tot misdaden drijven en het ‘ik heb niets te verliezen’ syndroom oproepen.
    Een goede reden voor boeven om dus niet weer de fout in te gaan want dat kost ze nog meer geld. En wat mij betreft krijgen ze bij een derde misdaad (niet overtreding!) gewoon levenslang.

    - Mee eens, alleen eigen verantwoordelijkheid gaat niet altijd op.
    Dat moeten we ze dan ook door middel van onderwijs bijbrengen. Ik ben voorstander van het voorkomen van misdaad, het hard aanpakken van misdaad en het goed begeleiden kleine misddigers voor herintreding maatschappij. Drie zaken die we nu niet hebben in Nederland, met een golf van misdaad als gevolg.

    Reactie door Daniël O. — maandag 6 juni 2005 @ 22.06 uur