Zorgkosten veel te hoog!

Als het om inkomensverschillen gaat lopen de meningen wel ‘ns uiteen, maar als het gaat om (gezondheids)zorg dan is vrijwel iedereen voor solidairiteit. Iedereen moet recht hebben op goede gezondheidszorg, ongeacht inkomen. Uit een enquête van de GPD blijkt dat deze hele normale gedachte wordt ondermijnd. 11% van de mensen bezuinigt nu al op tandzorg, medicijnen en fysiotherapie aangezien de kosten te hoog zijn.

Agnes Kant: “Zonder twijfel gaat het hier ook om noodzakelijk zorg, en dat is onacceptabel. Medicijnen worden niet voor niets voorgeschreven. Maar als ze niet gebruikt worden omdat ze te duur zijn geworden, kunnen de medische problemen verergeren, waardoor de uiteindelijke behandeling nog duurder wordt – ook voor de overheid.”

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 04 juni 2005 :: 16.15 uur

88 Comments

88 reacties

  1. En de oplossing is zo simpel. Als men de drempel van status kan overstijgen……

    Reactie door barend — zaterdag 4 juni 2005 @ 17.00 uur

  2. Ik ben hartpatiënt, heb problemen met de luchtwegen en al 8 jaar chronische rugklachten (dankzij pijnbestijding via anesthesie nu bijna verlost van de pijn… aanrader Jan) en kan het me niet veroorloven om te bezuinigen op de ziektekosten al heb ik dat eerst wel even overwogen toen Hoogervorst de premie met 250 euro per jaar ging verhogen om alvast te wennen aan de hogere ziektekosten in het nieuwe zorgstelsel (cadeautje van Europa).
    Maar waarop moet ik bezuinigen?
    Als ik mijn (hart)medicijnen niet slik zal mijn dochter al gauw op zoek moeten gaan naar een nieuwe moeder.
    Zonder pijnbestrijding voor mijn rug had ze nu een moeder gehad die eigenlijk nauwelijks nog iets kon.
    Zonder de goede medicijnen voor mijn luchtwegen loop ik de gehele dag te hoesten en ben ik verschrikkelijk moe.
    Ik kan niet bezuinigen en alle anderen die van de huisarts noodzakelijke zorg krijgen voorgeschreven of anderszins gebruik moeten maken van de gezondheidszorg ongetwijfeld ook niet.
    Agnes Kant, Mevrouw Slagter en alle anderen wens ik komende maandag alle kracht, wijsheid en succes toe bij de behandeling van de nieuwe wet in de Eerste Kamer.

    Reactie door Carla — zaterdag 4 juni 2005 @ 17.03 uur

  3. De hele cultuur betreffende de zorg is de verkeerde kant op geslagen. Ik weet uit mijn omgeving mensen die volgend jaar geen verzekering meer kunnen betalen. In een land als het onze, waar juist deze voorrechten voor iedereen moesten gelden, wordt juist het tegen over gestelde uitgevoerd. Rechten, die door onze ouders bevochten zijn. Die zelfde ouders die nu het slachtoffer van de beul zijn geworden. Mensen die niet de juiste hulp middelen kunnen krijgen omdat het allemaal te duur is geworden. Voor mij is de gedachten te simpel. De oplossing dan, maar ik ben een leek op dat gebied zal mij verteld worden. Een ziekenhuis heeft in mijn ogen, maar en directeur nodig. Een personeels manager die het personeels beleid uitzet en een p&o, die de uitvoering doet, en de controle hierop. Niet elke specialist heeft een heel scala aan secretaresses nodig. We hebben een afspraken bureau, een medisch secretaresse, een secretaresse die de afspraken doet, en ga maar door. Volgens mij, allemaal onnodig personeel. Er worden in de thuiszorg mensen weg gesaneerd, omdat de kosten te hoog zijn, maar er lopen wel een legio managers rond. Misschien zie ik het verkeerd, maar alleen al door goed personeelsbeleid, en vaste loon afspraken, kunnen we de zorg betaalbaar houden. Nu zullen er mensen zijn die zeggen”ja en al die mensen dan”Tja, willen we de zorg voor IEDEREEN betaalbaar houden, zullen er een paar offers moeten brengen.

    Reactie door Redstar — zaterdag 4 juni 2005 @ 17.30 uur

  4. Helemaal mee eens, je zou het niet moeten mogen denken, maar af en toe verwens ik Hoogervorst een of andere dure chronische kwaal. Ik denk dat er weinig mensen het met mij oneens zijn als ik hem als een van de slechtste minister ooit bestempel.

    Reactie door Jory — zaterdag 4 juni 2005 @ 17.40 uur

  5. Dat een algemeen middelgroot ziekenhuis met 2000 FTE 2 directeuren heeft vind ik geen overbodige luxe, het is geen koekjesfabriek en de besturing ervan is complex. Wel vind ik dat ziekenhuizen hun kosten van geneesmiddelen moeten gaan benchmarken, iets wat door de regelmatig verfoeide zorgverzekeraars regelmatig ook wordt geeist. Een ding is wel duidelijk, de komst van DBC’s zorgt er wel voor dat er meer mensen op administratief en automatiseringsgebied moet worden ingezet omdat het een en ander er niet makkelijker op wordt maar volgens onze minister zijn dat aanvangskosten die worden terugverdiend door grotere transparantie. Laten we hopen dat die gelijk krijgt?! Persoonlijk vind ik dat de heren specialisten allemaal in loondienst moeten komen en dat ze moeten worden afgerekend op prestaties. Maar of dat te bewerkstelligen is..
    Ik ben wel benieuwd hoe de SP aankijkt tegen de toekomst waarin er veel vaker dan nu het geval is moet worden besloten of mensen bv. de 80 bepaalde dure geneesmiddelen nog krijgen of niet. Wie gaat dat in de toekomst bepalen? Je kan wel zeggen dat iedereen de zorg moet krijgen die die verdient maar dan wordt het een ander te begrotelijk vrees ik.

    Reactie door Opheffer — zaterdag 4 juni 2005 @ 17.45 uur

  6. Verder vind ik dat alle hulp middelen die naar het schroot gaan, op hergebruikbaarheid moeten worden gecontroleerd, en eventueel gereviseerd moeten worden, zodat anderen er weer gebruik van kunnen maken.

    Reactie door Redstar — zaterdag 4 juni 2005 @ 17.47 uur

  7. @ Opheffer,
    [quote]Je kan wel zeggen dat iedereen de zorg moet krijgen die die verdient maar dan wordt het een ander te begrotelijk vrees ik.[/quote] Wie gaat dan bepalen wie wel goede zorg krijgt en wie niet. Is het niet zo dat er geen verschil mag zijn in de zorg dienst verlening? heeft iemand met weinig geld, niet net zoveel recht op een goed leven, als iemand met veel geld? Ik zou mijn laatste geld geven voor iemand die een operatie niet zou kunnen betalen, maar die kant mag het nooit opgaan.

    Reactie door Redstar — zaterdag 4 juni 2005 @ 17.51 uur

  8. De kant die we nu opgaan is een kopie van de Amerikaanse, ben ik bang. Ook de manier van denken erachter lijkt er erg op. Nog steeds zijn er mensen die denken dat mensen zelf kiezen voor hun situatie. Mijn lieve vriendin heeft een vreselijke ziekte en gaat nu zienderogen achteruit. Ze is enorm duur voor de Zorg. Toch kan ze die nu nog steeds krijgen, zelfs al kost dat haar haar rust en zenuwen vanwege het voortdurende gevecht met de verzekeraar en de gemeente (hulpmiddelen in huis, zoals keuken, beugels e.d.) Voor zulke dingen, en zoals Carla hierboven omschrijft kiest geen mens. Waar kan je verder op bezuinigen? Het aantal managers? Specialisten in loondienst? Nou, ik denk dat die vertrekken naar privé klinieken en de co-assistenten in de ziekenhuizen hun ervaring laten opdoen, samen met de enkele loslopende idealistische geneesheer/vrouw die geld minder belangrijk vinden dan de zieken. Dus, wat dan? Het zorg personeel zit al met een niet te hoog inkomen. Gezamenlijk met alle ziekenhuizen in ons land alles inkopen? Bedden, machines, geneesmiddelen… Misschien een korting op energieprijzen? Kom je er dan? Ik weet het echt niet. Misschien moeten ziekenhuizen zich specialiseren in één of twee onderdelen en in samenwerking met elkaar uiteindelijk een gigantisch groot ziekenhuis worden voor het hele land?

    En in ieder geval, net zoals bij de kinderenkwestie, voorkomen is beter dan genezen. Ook dit kan meegenomen worden in de informatie naar ouders toe: gezonde voeding, gezonde leefwijze en TV en computer niet in de kinderkamer zetten, maar in de woonkamer en er strikte tijden voor hanteren. Meer beweging nemen en gezonder eten.

    Zijn we er dan wel? Ach welnee! Hoe het dan wel moet? Als sla je me dood, Jan. Ik zou het echt niet weten. Maar misschien kan de SP met alle ideeën van de bezoekers van de log een Witboek maken? En dat later als wetsontwerp indienen?

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 4 juni 2005 @ 18.03 uur

  9. Toch bezuinig ik wel op de ziektekosten, ‘t schiet me ineens te binnen dat ik onlangs bij de tandarts heb geprotesteerd tegen het maken van foto’s. De vergoeding daarvan werd 2 jaar geleden ineens geschrapt en dat kostte mij destijds veel geld. Bij navraag bij Amicon bleek het dit jaar tóch weer wel te worden vergoed. En ook ging ik voorgaande jaren altijd 2 x /jaar voor controle, vorig jaar helemaal niet voor controle geweest en dit jaar toch maar weer wel dus 1x. Voor mijn dochter al vast een 2de afspraak gemaakt, voor mezelf moet ik nog uitzoeken of dat nog wel (of inmiddels weer) wordt vergoed.

    Reactie door Carla — zaterdag 4 juni 2005 @ 18.34 uur

  10. http://www.janmarijnissen.nl/boeken/samenleven-20.stm Who needs Jomanda. :D

    Reactie door Sulis — zaterdag 4 juni 2005 @ 18.38 uur

  11. Als het met alle regeltjes niet onbetaalbaar was gemaakt zou ik ook wel solidair willen zijn. Nu word je als mens aan de regels aangepast, wat vaak averechts werkt. Komt daar die grote ontevredenheid misschien vandaan?!

    Reactie door Gerrit van Leeuwen — zaterdag 4 juni 2005 @ 18.39 uur

  12. Hier wordt aanzienlijk bezuinigd.
    De kinderen gaan 1 maal per jaar naar de tandarts,
    ouders gaan alleen als het strikt nodig is.
    Ik heb me al jaren verzet tegen het plaatsen van bruggen en kronen, dus de bezuiniging kan niet verder.

    Op huisartsenkosten bezuinigen we spontaan.
    Het duurt sowieso 4 dagen voordat je er terecht kunt, dus we misbruiken hem voornamelijk voor het uitschrijven van recepten en het schrijven van doorverwijzingen.

    Zelf zou ik graag een goed emailservice opzetten voor diabetici. Veel zaken zijn standaard.

    Wat Agnes zeker moet meenemen is, dat het schandalig is dat insulinespuiters wel zelfmeetapparatuur vergoed krijgen en tablettenslikkers niet.
    Ik mag geen insuline hebben, vanwege een andere ziekte, en ben moeilijk instelbaar met tabletten. Ik betaal nu zelf glucosestrips en heb al vaak hypo’s (en ziekenhuisopname) en hypers (en dus ziekenhuisopname)voorkomen.
    Afspraken met de specialist in het ziekenhuis liggen 3 maanden uit elkaar, dat kan niet anders. Maar dat betekent dus wel dat mensen 3 maanden lang rondlopen met een slecht ingestelde diabetes. Terwijl een paar thuiscontroles en een email bijsturing kan betekenen.
    Veel te weinig is men zich in deze maatschappij bewust dat slecht geregelde diabetes leidt tot blindheid, voetamputaties, en andere invaliditeit.
    Ik denk dat bij genoemde investeringen in de diabeteszorg de kosten op lange termijn worden verminderd.

    Een ander punt is dat meer mensen orgaandonor moeten worden. Hoe korter bv nierpatienten gebruik maken van dialyse en zo, hoe goedkoper de gezondheidszorg.

    Reactie door Molly — zaterdag 4 juni 2005 @ 18.56 uur

  13. Wat ik op mijn werk (in de apotheek) veel zie is dat mensen perse het merk moeten hebben want “tegen de andere kan ik niet…..” en dan hebben ze nog nooit anders geprobeerd.. De mooiste zin is: “ik moet het originele merk hebben van mijn specialist want dat andere is troep”

    En dan de huisartsen die maar rustig hun voorraad aanvullen door recepten uit te schrijven op ziekenfondsverzekerden… en dan niet denken aan het eigen risico van 250 euro per jaar.

    En ik? Ik zit tussen de afspraken van de huisarts en apotheker in en kan niets doen… ( kan wel maar kost me mijn baan en tja met de dure euro is elke euro welkom)

    En 1 juli weer een nieuwe regeling van sommige verzekeringen, ik zet me vast schrap want blijkbaar heb IK volgens de clienten die regels bedacht. Toch jammer dat ik dan ook ziekenfondspremie moet betalen.

    grt

    Een apothekersassistente

    Reactie door Apothekersassistente — zaterdag 4 juni 2005 @ 19.51 uur

  14. Wat wil je met een premier die een mix is van Harry Potter en stijve kleinburgerlijkheid? Die heeft zich zó op z’n eigen zwerende teentje geconcentreerd destijds, toen hij weer beter werd dacht hij dat de hele rest van Nederland dat óók best weer kon zijn en dat er nu best op de zorg bezuinigd kon worden, met alle nare gevolgen vandien. Hebben jullie al gezien op Teletekst, dat Bot de Belgische ambassadeur op het matje heeft geroepen omdat ze in België kennelijk al net zo over ons premiertje denken als wij? Ik weet een nieuwe carrière voor JPB straks: Laat hij zich op de new age-markt gooien. Onlangs is weer aangetoond hoe echt góéd lachen is voor de gezondheid, de bloeddruk zakt en het cholesterol, als JPB iets met zijn natuurlijk komisch talent gaat doen kunnen we tóch nog plezier aan hem gaan beleven en met een nieuw kabinet komt het met de zorg hopelijk ook weer goed.

    Reactie door Joan van der Lingen — zaterdag 4 juni 2005 @ 19.53 uur

  15. Ik ben een WAO-er met 700 euro en heb speciaal een aanvullende verzekering waarin tandartskosten zijn meeverzekerd tot een bedrag van 1275 euro per jaar. Deze comfort verzekering kost mij 60 euro per maand en dekt alles. Ruim voldoende leek het. Totdat alle tandartsen in de buurt vooruitbetalingen ging vragen aan alle clienten. Immers de tandarts is geen bank of verzekeringsmaatschappij, aldus de veel gehoorde reacties van de tandartsen. Nu heb ik een probleem met mijn gebit en moet ik mijn gebit voor 1500 euro herstellen. Vooruitbetalen, dat kan ik niet meer, want sparen lukt al een paar jaren niet meer met de verdubbeling van alle prijzen. De oplossing moest ik volgens mijn tandarts niet bij hem zoeken, maar bij MediFin, een bank waar ik een lening van 18% rente kon afsluiten om m’n gebit op orde te krijgen. De tandarts gaf mij maar al te graag de aanvraagformulieren voor een lening. Volgens MediFin kwam ik niet in aanmerking voor een lening omdat m’n uitkering te laag was om de lening mee af te lossen. Wacht eens even, ik ben toch verdomme verzekerd vroeg ik mijn verzekeringsmaatschappij Agis. Jawel hoor ik was verzekerd maar ze waren niet van plan om vooraf afspraken te maken met de tandarts. Ik moest maar een brief schrijven naar de tandarts van Agis en om bemiddelingshulp verzoeken. Aldus zodoende gedaan en de vraag gesteld of zij svp kontakt konden opnemen met de tandarts voor dekking van 1275 euro van de 1500 euro kosten. Tot op heden niets meer gehoord natuurlijk, behalve dan de maandelijkse automatische incasso van m’n 60 euro (132 gulden!!) die ik eigenlijk ook al niet meer missen kan. Lekkere uitvinding die liberalisering (lees keiharde vercommercialisering) van ook de basiszorg….. natuurlijk zien we het allemaal compleet verkeerd en we begrijpen het niet goed en kunnen het pluche niet meer volgen.
    Met 4 holle kiezen, 7 gaatjes en zonder brug vraag ik mij als 35 jarige af tot waar de grens strekt in de betekenis van het woord tolerantie? Ik kan mij de tijd nog heugen dat ik 12,75 gulden per maand betaalde aan het ziekenfonds en dat Nederland de beste gezondheidszorg kende.

    Reactie door Henk — zaterdag 4 juni 2005 @ 19.54 uur

  16. Volgens mij kan het heel gemakkelijk geregeld worden. Gewoon de ziekenfondspremie innen via de belastingen. Iedereen betaalt een percentage van zijn inkomen. Dus iedereen naar draagkracht.
    Goedkope (maar wel evengoede) medicijnen vergoeden, willen mensen perse een merkmiddel,dan mogen ze dat verschil bijbetalen. Moet je zien hoe snel mensen dan overschakelen op een merkloos middel!

    Reactie door Karin — zaterdag 4 juni 2005 @ 19.58 uur

  17. Tja meer dan één tiende van mijn netto inkomen gaat op aan mijn ziektekostenverzekering.
    Tja en halve wege het jaar opzeggen/ veranderen van ziektekosten verzekering mag volgens het contract niet, (dat ik nooit hebt getekend) ……belachelijk voor woorden hoe duur het voor de minima is geworden.
    Om wel verzekerd te zijn voor de kosten, die je hebt met opgroeiende kinderen word het droog brood eten……met alle gevolgen van dien.

    Reactie door chrisinactie — zaterdag 4 juni 2005 @ 20.18 uur

  18. of stoppen met de ziekte kosten verzekering is ook een optie?

    Reactie door chrisinactie — zaterdag 4 juni 2005 @ 20.19 uur

  19. Karin

    Overschakelen op goedkope maar evengoede medicatie gaat over het algemeen niet op.
    Bij de vervangende medicatie zijn de bijwerkingen vaak heftiger en minder uitgebalanceerd dan bij het orginele middel.De werkende stof is vaak het zelfde maar het hele component is anders met andere bijwerkingen.

    Door jou voorstel intevoeren komt de bewijs last bij de patient te liggen,deze moet dat dan maar bij de verzekering gaan verdedigen dat de bijwerkingen anders zijn,dit houd in dat de patient het weer kan schudden.

    Reactie door Beste Kerel — zaterdag 4 juni 2005 @ 20.29 uur

  20. Beste Beste kerel,

    Best veel clienten slikken merkloze medicijnen zonder problemen er zijn er maar een paar bij die wel degelijk klachten ervan krijgen. Voor die mensen maken de verzekeringen een uitzondering met een schriftelijke verklaring van hun arts kunnen ze de merkmiddelen afnemen. Maar het is natuurlijk onzin om gelijk te piepen dat je merk wilt als je het merkloze nog nooit geprobeerd hebt.

    Zo houden we het duur…

    Reactie door Apothekersassistente — zaterdag 4 juni 2005 @ 20.59 uur

  21. Ja dankzij alle bezuinigingen heb ik nu op mijn 48e al een kunstgebit. :(

    Reactie door Jeanneke — zaterdag 4 juni 2005 @ 21.09 uur

  22. Apothekersassisente

    Ik ben niet gewend om te piepen zonder reden of zonder onderbouwing.
    Maar precies de uitzonderings situatie die jij schetst, stemt mij tot ernstige terug houdendheid.Ik ben niet van plan om bij andere,voor mij dus nadelige bijwerkingen een machtiging bij mijn verzekering aan te vragen terwijl de specialist de orginele medicatie voorschrijft.
    Dat kost mij dus een consult en een periode dat ik de voor mij slechtere medicatie door moet slikken.

    Waarbij ik best een voorbeeld wil aanhalen,slikte een beta blokker van bepaald merk,kreeg merkloze medicatie,volgens bijgaand schrijven was het middel het zelfde.

    Drie kwart jaar lang verergering van de klachten gehad,in eerste instantie geen relatie gelgd met de nieuwe medicatie,dan apotheker gebeld deze wist te melden dat de zogenaamde merkloze medicijnen inderdaad een grotere kans op hartritmestoornissen en in mijn geval zelfs een hartstilstand konden lijden en deze bijwerkingen waren bij de apotheker bekend,heeft toen de zelfde dag nog de oude medicatie terug gebracht,waarna een aantal dagen de klachten weer terug waren op het nivo van voor de merkloze medicatie.

    Ik zit dus echt niet te wachten om dan nog eerst naar de spcialist te gaan(aantal weken) en dan nog een keer wachten op een machtiging(aantal weken).

    Reactie door Beste Kerel — zaterdag 4 juni 2005 @ 21.41 uur

  23. 2. Carla, ik kreeg een brok in mijn keel na het lezen van je bericht. Ik zoals je waarschijnlijk weet ook hartpatiënt. Natuurlijk kan je niet bezuinigen op je hartmedicatie. Je dochter kan niet zonder je. Ik heb een zoon van 11 jaar en ook wij kunnen niet zonder elkaar. Ik zou eigenlijk al vorig jaar geopereerd zijn in het Erasmus MC te Rotterdam. Door grote communicatie problemen tussen de specialisten is mijn operatie vorig jaar uitgesteld en heb ik al die tijd moeten wachten omdat de hartchirurg in het Erasmus MC met de mededeling kwam dat ik eventjes 100 % spanning en stress vrij moest zijn voor de grote hartoperatie die levensverlengend is. Tja, wie kan dat tegenwoordig 100% spanning en stress vrij. Ik heb mijn medisch dossier opgevraagd en hierin legt men de schuld van het niet doorgaan van de operatie bij mij als patiënt, ik zou de spanning niet aan kunnen terwijl de specialisten slecht communiceerden met elkaar. Ze hebben de gegevens echt zo verdraaid in mijn dossier dat niemand eruit op kan maken dat die grote communicatie problemen er ook echt waren. Zo slim gaan de medici hier mee om. En als patiënt sta je met je rug tegen de muur.
    Ik ben nu met een nieuw traject begonnen en word gelukkig nu deze maand geopereerd in het AMC ziekenhuis te Amsterdam met specialisten die veel meer begrip hebben voor de patiënt als mens en je niet zien als nummer zoveel.
    Agnes Kant, kan er iets gedaan worden aan het beter communiceren tussen specialisten en patiënten. En dat de specialisten niet alle schuld op de patiënt schuiven maar ook zelf durven bekennen dat ze echt fouten hebben gemaakt?

    Reactie door Paula Buisman — zaterdag 4 juni 2005 @ 21.56 uur

  24. @ Karin 16,
    Ik heb dit vorig jaar al eens geoppert. Moet helemaal geen probleem zijn, en is bijna volgens Deens systeem. Nederland zou eens vaker naar het buitenland moeten kijken waar het wel goed geregeld is.

    Reactie door Redstar — zaterdag 4 juni 2005 @ 22.05 uur

  25. Vergeet niet dat mensen zich graag mogen aanstellen in onderzoeken. Met andere woorden: men is bijvoorbeeld te lui om naar de tandarts gaan, en gaat dan tegenover enqueteurs lopen klagen dat ‘t ligt aan geldgebrek.

    Blijf sceptisch Jan, ook als de zieligerds een gevoelige snaar bij je raken.

    Reactie door Suave — zaterdag 4 juni 2005 @ 22.26 uur

  26. Hoe is het nou met je rug Jan?
    Gaat het nog een beetje?
    Kalm aan.

    Reactie door roel — zaterdag 4 juni 2005 @ 23.34 uur

  27. @23 Paula je oproep voor een betere communicatie tussen artsen en patiënten ondersteun ik.
    Als patiënt moet je soms alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat er naar je wordt geluisterd.

    Ter illustratie:

    Mijn hartproblemen werden in eerste instantie afgedaan als een vrouwenkwaaltje en doe maar even rustig aan tot en met hyperventilatie. Die huisarts wist van mijn familiegeschiedenis op het punt van hart- en vaatziekten, maar luisterde niet naar mijn klachten en zelfdiagnose. Uiteindelijk heb ik zelf maar een afspraak gemaakt bij de cardioloog die mijn klachten op dezelfde manier af wilde doen, ach je bent een vrouw en veel te jong. Omdat ik weigerde uit het ziekenhuis te vertrekken werd mij een onderzoek toegezegd, ná dat onderzoek mocht ik geen eens meer naar huis. Later die week werd ik gedotterd en zijn er 2 stents geplaatst.

    Wat betreft mijn rug,omdat ik een alleenstaande moeder ben was ik helaas niet in staat tot het inlassen van bedrust. Allerlei onderzoeken heb ik gehad fysio, manuele therapie, ooracupunctuur, bloedonderzoek, MRIscan, Catscan etc. etc.. Maar al die onderzoeken waren min of meer zinloos omdat de huisarts zijn diagnose niet wilde bijstellen en de specialisten niet op mijn verzoek iets lager in de rug/heup wilden diagnostiseren.
    Uiteindelijk kon ik nauwelijks nog lopen, nauwelijks nog iets, niet liggen en dus niet slapen, niet zitten, de hele godganse dag pijn. De neuroloog onthield mij pijnbestrijding, van hem moest ik eerst een, maar welke wist hij niet, operatie ondergaan. Die neuroloog heeft me werkelijk van alles geprobeerd wijs te maken. Ik moest er maar mee leren leven was de conclusie van de huisarts. Toen werd het dus tijd om van huisarts te veranderen. Mijn nieuwe huisarts luisterde en verwees me naar een studievriend, een anestesist, en ook hij luisterde en ik ben nu razendsnel aan het herstellen.

    Mijn grote angst is dat mensen bij wie een verkeerde diagnose wordt gesteld niet meer kunnen strijden voor een betere gezondheid. Dat ze zich bij hun situatie neerleggen …..omdat ze de artsen vertrouwen of het straks niet meer kunnen betalen ……met alle gevolgen van dien.

    Reactie door Carla — zondag 5 juni 2005 @ 0.21 uur

  28. Gratis medische zorg voor iedereen.

    Gezondheidszorg is in een rechtsstaat een recht, omdat het een eerste levensbehoefte is. Over details kunnen we natuurlijk altijd nog praten, maar laat de basis duidelijk zijn.
    Geen privatisering. Ook niet vanwege de ‘vrije markt-werking’. Hiermee creeer je kunstmatig een klassensysteem dat er niet hoeft te zijn, namelijk: wie meer kan betalen, krijgt betere zorg.

    Gelijke kansen voor iedereen. En gelijke zorg voor iedereen.

    Reactie door Henk Tukkers — zondag 5 juni 2005 @ 0.35 uur

  29. Beste Jan,

    Als eerste wens ik je heel veel beterschap toe en dat je maar weer snel mag opknappen.

    De gezondheidszorg is op een punt beland dat het vorm moet krijgen net zoals binnen het bedrijfsleven. En volgens mij is dat een hele slechte tendens,want je hebt te maken met mensen.

    Marktwerking en benchmarketing is een ontwikkeling waar ik niet blij mee ben. Ziekenhuizen moeten straks aangeven wat de prijs voor bijvoorbeeld een heup-operatie moet zijn binnen een DBC (Diagnose Behandel Consult). In die prijs moet alles zitten, poli controles, verpleegligdagen en de operatie etc. Als patient moet je eerst bij je verzekering gaan navragen of ze het in je ziekenhuis vergoeden. Nu blijkt dat het ziekenhuis in Rotterdam het goedkoper doet dan het ziekenhuis in Amsterdam waar je woont. Je verzekering zegt nee je gaat maar naar Rotterdam want die is goedkoper! Of je moet zelf bijbetalen. Wie zit hier op te wachten. Wat mij ook zorgen baart is dat binnen de DBC de verpleegligdagen zijn bepaalt, bij een heup bijvoorbeeld 7 dagen na OK, maar bij een ouder iemand zijn de risico’s en complicaties toch wat groter. Zeggen we dan als ziekenhuis oh sorry u bent 77 wij kunnen u niet opereren want dan snijden wij ons in de vingers, of ja kan wel maar voor elke dag langer moet u bij betalen.
    Zorg moet naar mijn mening voor iedereen toegankelijk zijn en voldoen aan kwaliteit.

    De Zorgverzekeraar maatschappijen krijgen de macht en gezondheidsinstellingen en verzekerden moeten zich gaan schikken en dat is een ontwikkeling die heel wat gevolgen met zich mee gaat brengen.

    Tuurlijk zijn er best zaken binnen de gezondheidszorg waar op bezuinigd kan worden, zoals de bureaucratie die zorgt dat er verschillende schijven zijn die bij een proces worden betrokken en dat maakt de zorg erg duur. Er moet ook echt kritisch worden gekeken naar zorginstellingen maar marktwerking is absoluut niet de oplossing.

    Groetjes Elies

    Reactie door Elies — zondag 5 juni 2005 @ 1.07 uur

  30. Kan er niet een systeem bedacht worden waarbij huisartsen hun eigen patiënten een beetje kennen en de assistente even laten bellen als ze denken: hé, ik heb wel heel lang niets van haar/hem gehoord en dat is toch wel nodig? Mijn eigen huisarts werkt wel zo. Ik heb een tijd last gehad van een erg hoge bloeddruk (nu niet meer gelukkig) en dan belde de assistente me gewoon dat ik een nieuwe afspraak moest maken als ik dat zelf vergat. Nu ik kanker heb zit ik automatisch in een goed driemaandelijks controlesysteem bij het ziekenhuis en ik blijf 10 jaar onder controle, maar in het begin belde mijn huisarts regelmatig om te vragen hoe het ging. Misschien heb ik het erg getroffen met mijn huisarts, maar dat geloof ik niet, ik hoor van mensen in mijn omgeving echt dezelfde verhalen als ze wat hebben. Voor wat betreft apothekersassistente: ik zie inderdaad ook volstrekt niet in waarom je geen merkloze en veel goedkopere medicijnen zou kunnen slikken. Daar is in Nederland een bijzonder scherpe controle op, en zoals bij alles: voor een merk betaal je driedubbel zonder betere kwaliteit.

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 1.33 uur

  31. Ik heb een chronische ziekte in mijn rechterhand en -onderarm. Zonder homeopatische (genees)middelen zou ik arbeidsongeschikt zijn. Deze middelen worden door mijn ziektekostenverzekeraar niet vergoed. Dit is al een kromme situatie. Ik betaal nu zelf €3.500,00 per jaar en kan daardoor volop in het arbeidsproces meedraaien. Ik krijg niets daarvan vergoed, ook niet via de belasting.
    Twee jaar geleden ben ik door mijn toenmalige werkgever ge-outsourced; verkocht aan een ander bedrijf. Ik moest van de ene collectieve ziektekostenverzekering naar de andere. Dat heeft 7 maanden, vele telefoontjes, vele emails, vele formulieren en vele rapporten van artsen gekost om mij in de andere collectieve verzekering te krijgen. Weer 3 maanden later had ik tabak van het verschrikkelijke Amerikaanse bedrijf waaraan ik verkocht was, heb ontslag genomen en ben voor mijzelf begonnen. Ik heb waarschijnlijk met alle ziektekostenverzekeraars in Nederland contact gehad. Natuurlijk wilden zij mij allemaal verzekeren, behalve mij rechterhand en -onderarm. Hoezo keuze? De enige keuze die ik had was mijn collectieve verzekering omzetten naar een particuliere verzekering bij dezelfde maatschappij a €249,00 per maand. En dat heeft mij 8 maanden gekost, plus vele telefoontjes, emails, rapporten, etc.

    Reactie door IJzerbroot — zondag 5 juni 2005 @ 1.47 uur

  32. goed nederlands is INacceptabel en niet ONacceptabel

    Reactie door kaatje — zondag 5 juni 2005 @ 2.08 uur

  33. Al enkele jaren ga ik al niet meer naar de tandarts.
    Hij eist van mij dat ik onmiddelijk betaal voor zijn diensten, en juist dat weiger ik!
    Ik wil alleen dat mijn zorgverzekering de rekeningen betaald via mijn verzekering.
    Achteraf krijg ik wel een vergoeding, maar ik weiger om een voorschot te betalen om maar af te wachten wanneer ik de vergoeding krijg.
    Ondertussen sta ik in het rood, alleen al omdat mijn tandarts beslist om zijn vergoeding onmiddelijk ter beschikking te hebben.
    Dan maar niet meer naar die tandarts en ik weet ook niet naar wie ik me kan raadplegen wegens tandproblemen.
    Dan maar pijn lijden en niet naar die enorme dure zorg!
    Ook Hoogervorst dient op zijn matje te komen met zijn zeer eigenwijze VVD standpunten die rieken naar een Diktator!
    Tot Modaal beschermt de VVD enigzins zijn leden, bovenmodaal en ver daarboven worden door de VVD met handdrukken en beleefde buigingen ontvangen als Men de top van Industry!
    Het somber zijn van ene Zalm is niet te wijten aan het volk maar aan zijn eigen beleidt op zijn ministery.
    De enorme arrogantie van vooral VVD en ook in hun achtervolgende prominenten van de VVD, ook bekend als CDA zullen hun achterban beter moeten voorlichten.
    Wat ben ik erg blij dat ik ooit voor links heb gekozen, maakt het toch vele malen eenvoudiger dan de consertatieve en zg. liberale partijen!

    Reactie door hendrik — zondag 5 juni 2005 @ 2.14 uur

  34. @33. Net zoals Hendrik heb ik met dat directe betalen ook problemen.
    We kunnen gewoon niet met alle 6 kinderen tegelijk gaan, want dan kunnen we het bedrag niet ophoesten.
    Daarbij voelt het toch wel vreemd. Alsof zo’n tandarts je niet vertrouwd. Ze hebben toch een contract met verzekeringen?

    Reactie door Molly — zondag 5 juni 2005 @ 2.35 uur

  35. Ik zit in de WAO en kan gezondheidszorg simpelweg niet betalen.
    Huisarts kom ik dus eigenlijk nooit evenals de tandarts.
    Dit terwijl ik eigenlijk veel therapien nodig heb (psychologen/psychiaters) modder ik maar voort.

    Reactie door Sammy — zondag 5 juni 2005 @ 2.36 uur

  36. @ 30.
    Ja, Joan, je hebt mazzel met je huisarts.
    Ik lever hier in de omgeving al jaren strijd om huisartssen zover te krijgen dat ze een kort onverwacht huisbezoek afleggen bij moeders die verdacht worden van post natale/partale depressie.
    Nee, deze moeders moeten zelf maar naar het spreekuur komen met hun klachten.
    Haha..het is onderdeel van de aandoening dat ze a. het niet onderkennen en b. dat ze zich niet goed kunnen uiten.

    Geweldig hoe goed ze je in de gaten houden.
    Ik ben anders gewend…., maar ja, mijn tijden botsten dan ook met de parttime werkende specialist.

    Reactie door Molly — zondag 5 juni 2005 @ 2.40 uur

  37. De enige manier waarop je het nog kan winnen van die gasten is suicidale pogingen. Dat is toch te gek voor woorden!
    Ik heb een suicidaal verleden, dan passen ze nog een beetje op met je. Maar het is toch te zot voor woorden wat ze met de zorg willen doen? Er is nu een of andere idioot ingehuurd door het ministerie, die uit het hotel-wezen vandaan komt! Toen ik dat hoorde wist ik al meteen wat de uitkomt zou zijn; en ja hoor; een sterren stelsel! Dus voor 2 sterren mag je zometeen als oudere wonen en als je meer sterren wil, kan je daar vet voor betalen! wass gibt es noch schlechter dan dies!??

    Reactie door kaatje — zondag 5 juni 2005 @ 3.00 uur

  38. Er klopt gewoon geen ene donder van. De SP heeft ook laten doorberekenen bij het CPB wat de daadwerkelijke kosten worden om onze ouderen een fatsoenlijk te laten leven.
    Dat heeft alles te maken met het gezeik dat de gezondheidszorg niet meer te betalen zal zijn!
    Mensen, laat je geen oor aan naaien, van de berekeningen van de overheid daar klopt geen donder van!!

    Reactie door kaatje — zondag 5 juni 2005 @ 3.06 uur

  39. En nu, Jan, nu word ik nog echt boos ook midden in de nacht, want mijn georgische vriendin (uit het azc) heeft mij net gebeld en die moet binnenkort het land uit; haar kinderen volgen hier HBO onderwijs, zij volgt Hogeschool onderwijs, ze zijn daar om hun ideeen gemarteld; je zou de overheid toch….

    Reactie door kaatje — zondag 5 juni 2005 @ 3.16 uur

  40. We kunnen natuurlijk ook meer gaan betalen voor de gezondheidszorg. Het schijnt dat de gemiddelde Nederlander in vergelijking met de omliggende landen relatief goedkoop uit is voor zijn zorgkosten. Redstar, ik zeg ook niet dat er geselecteerd moet worden op inkomensklasse maar vorig jaar was er de achterkant van het gelijk waarin aan artsen werd gevraagd wanneer zij een bepaalde behandeling/dure geneesmiddelen nog verstrekte aan een patient en of zij wel de aangewezen persoon waren om daarover te beslissen. Deze dillema’s zullen met een ouder wordende samenleving toenemen en er moet goed over nagedacht worden.
    Ik ben wel voor benchmarketing waarbij bv. gemiddelde ligduur per opname per ziekenhuis wordt vergeleken. IK weet ook wel dat de verschillen soms lastig zijn uit te leggen maar het dwingt in ieder geval tot een dialoog en artsen moeten uitleggen waarom zij een bepaalde behandelwijze hanteren en waarom een andere minder geschikt is. Kan geen kwaad lijkt mij. Maar met concurrentie op prijsgebied ben ik het ook niet eens, kwaliteit dus wel.

    Reactie door Opheffer — zondag 5 juni 2005 @ 9.19 uur

  41. Ik heb al uitgerekend dat ik met de invoering van de standaard ziektenkosten verzekering, ik mij straks niet kan bijverzekeren voor tandarts enz.

    Nu al kan ik de eigenbijdrage voor fysiotherapie of mensendieck of het broodnodige zwemmen in verwarmd water niet veroorloven.

    Op een gegeven moment moet je kiezen tussen verstandig voedsel tot je nemen en je alles ontzeggen of niet of nauwlijks eten en eens iets doen.

    Inkomen is dermate laag dat ik nauwlijks mijn huur op kan brengen.

    Mijn vakantie geld is opgegaan aan de naheffingen van energie van 2 jaar.

    Ben onlangs een week op vakantie geweest, heeft mijn lieve dochter betaald en logeerden bij vrienden.

    Tja wie had dat kunnen denken dat het ooit zover zou komen dat dit leven voor mij eigenlijk niet meer betaalbaar is.

    Ik dacht dat ik een goedkope huurwoning had, dat was ook zo, maar nu niet meer.

    Sinds de euro is mijn toch al schamele inkomen gehalveerd en daarbij kwam dat ik door collectief ontslag mijn baan kwijt ben. wie neemt je nog op je bijna 56 jarige leeftijd.

    Ik ben iemand met zeer veel ervaring en intellectueel schort het er niet aan, maar ben wel gedeeltelijk arbeidsgehandicapt, wat mij in dit land duur komt te staan.

    Als het zo doorgaat zal ik moeten verhuizen, maar de vraag ik waarheen, dit was al een van de goedkoopste plekken.

    Waarschijnlijk wordt het een zeecontainer in de toekomst.

    Let wel mensen ik zeg dit niet om te klagen of zielig te doen, maar dit is de bitter werkelijkheid anno 2005, waar talloze mensen buiten hun eigen schuld in terecht zijn gekomen.

    Ik vrees dat het allemaal nog erger zal worden in de toekomst, daar men geen oog meer voor armoede heeft, ik bedoel de armoede die er is bewust wordt verzwegen.

    Ook is het in de EU zo dat dat onderwerp vooral niet op tafel mag komen. het moet over geld en geld maken gaan.

    Wel geniet ik van de kleine dingen in het leven, maar dat heb ik altijd gedaan.

    Geld zegt mij weinig, maar een tekort is ernstig en het kan niet uitblijven of men komt op den duur ernstig in de problemen.

    De tweedeling wordt steeds groter en ik vrees dat er veel mensen zijn die geen goede gezondheidszorg meer kunnen kopen, laat staan zich in kunnen schrijven in een 5 sterren verzorgingshuis.

    Arm Nederland vervallen tot een a-sociale samenleving, dat het volk niet heeft gewild.

    Reactie door e.krul — zondag 5 juni 2005 @ 10.41 uur

  42. Status is een holle frase, zegt niets over het menselijk zijn!

    Reactie door e.krul — zondag 5 juni 2005 @ 10.53 uur

  43. @41 het is natuurlijk niet de bedoeling om mensen zoals u meer te laten betalen maar het geld te halen waar het aanwezig is. Ik wens u veel sterkte toe.

    Reactie door Opheffer — zondag 5 juni 2005 @ 11.11 uur

  44. zoals uit de meeste reacties blijkt .laat de nederlander zich makkelijk ,knechten , !!!!! zowel door de overheid en de verzekerings maatschappijen .wil je niet zoals in amerika .in de goot terecht komen .dan zul je (moeten leren )je bek open te doen .als een tandarts je niet wil helpen omdat je geen geld hebt .maak een protestbord en ga voor zijn praktijk staan .eens kijken of hij jou wil helpen ? ik zelf heb mee gemaakt dat mijn tandarts een factuur dubbel willen declareren bij de verzekering.toen ik hem daar op wees zij hij waar maak je je druk om .de verzekering betaalt toch.ik heb hem meegegeven dat dit fraude is ,en dat ik aangifte ging doen ik heb later bij het ziekenfonds gecontroleerd en kan je verzekeren dat hij goed naar me geluisterd heeft .ben er nog steeds klant en hij is er vriendelijker door geworden .kortom doe je bek open als ze je als een hond behandelen .kom voor je zelf op (heeft niks met inkomen te maken )want alleen dan kunnen we een mentaliteits verandering teweeg brengen bij die gasten .nogmaals laat je niet ,knechten , maar kom voor jezelf en anderen op .sollidarteit !!!!

    Reactie door texas henkie — zondag 5 juni 2005 @ 11.17 uur

  45. Texas Henkie

    Mijn tandarts doet het voor mij al zo goedkoop mogelijk, aan hem ligt het niet.

    Reactie door e.krul — zondag 5 juni 2005 @ 11.49 uur

  46. Volgens mij vinden de verzekeringsinstellingen dat de gezondheidszorg steeds duurder wordt!

    Reactie door e.krul — zondag 5 juni 2005 @ 11.51 uur

  47. tja, zij hebben het namelijk voor het zeggen!

    Reactie door e.krul — zondag 5 juni 2005 @ 11.52 uur

  48. @25: Pas echter ook op dat je niet te snel veroordeelt!

    Reactie door Jeanneke — zondag 5 juni 2005 @ 11.57 uur

  49. 44. Nou, Texas Henkie, jij durft bij je tandarts! Zeker Marathon Man niet gezien?

    Reactie door Joan van der Lingen — zondag 5 juni 2005 @ 12.06 uur

  50. Hallo Allemaal,
    Ik ben al heel hele tijd niet meer bij een huisarts geweest. Niet dat ik zo gezond ben, maar als ik geen andere klachten heb dan nu, kom ik er niet. De huisarts heeft werk zat, alleen wanneer ik medicijnen nodig heb bel ik.
    Maar buiten dat moet ik wel ineens veel meer betalen (zoals ieder) voor een ziektekoste verzekering. Nu ben ik geen rekenwonder maar vraag me wel af, waar dat geld (miljoenen) blijft. Ze willen weer indirect aan de inkomsten van doktoren knabbelen(zeg maar bijten)en er komen nog meer verhogingen. Leve de EU. Terwijl nu de meeste mensen (waaronder ik) al niet weten waar het geld vandaan moet komen.
    Nu heb ik tijdens het lezen, de reactie gelezen; dan maar via de belastingen. Hebben we daar dan een zo groot vertrouwen in, komem die niet altijd met goed nieuws net voor je vakantie hebt of kerstmis. Ik kreeg half mei bericht dat ik vakantiegeld kreeg, nu begin juni (afgelopen zaterdag)een balastingaanslag, die binnen een paar weken betaald moet worden. Daar gaat mijn vakantiegeld. En dan kun je wel zeggen, dat weet je toch. Maar het is wel een veel hoger bedrag, dan ik wist. Maar ik blijf het positief bekijken, Ik heb mijn vakantiegeld en belastingaanslag van elkaar afgetrokken. Van dit overgebleven bedrag heb ik zaterdag peperkoek meegebracht, zo is er toch nog wat vakantie.

    Reactie door johanna — zondag 5 juni 2005 @ 12.07 uur

  51. De toekomst die met al deze ‘versoberingen’ op het basispakket van de ziektekostenverzkering op stapel ligt is dat een bezoek aan de tandarts door veel mensen pas zal worden afgelegd als het eigenlijk al ‘te laat’ is, en alleen de pijn nog kan worden weggenomen, niet de schade die aan het gebit na vele jaren is ontstaan bij bijvoorbeeld tanderosie die bij regelmatige controle al snel had kunnen voorkomen worden, of anders in ieder geval wel beperkt.

    Het nut van preventieve gezondheidszorg (zoals een controlebezoek aan de tandarts) staat blijkbaar voor de regering niet voldoende vast. Terwijl juist die zorg relatief goedkoop is en ook, om het zo maar even te duiden, indirect een investering is ook in het op peil houden van een hoge standaard van gezondheid onder de bevolking (zoals het hebben van een gaaf gebit). Want dat is ook een van die belangrijke zaken die we met z’n allen moeten koesteren in onze samenleving. Als je als overheid een hoge gezondheidsstandaard wilt behouden als wezenlijk onderdeel in de samenleving (maar eigenlijk een opdracht die deze overheid gewoon hééft te vervullen), dan is het onacceptabel dat deze gezondheidsstandaard voor steeds meer mensen een onbereikbare standaard is geworden. Alsof het om een luxe gaat. Toch lijkt het deze regering hier aan het inzicht te ontbreken dat wat nu (met relatief weinig kosten) geïnvesteerd wordt in het behoud van een hoge gezondheidsstandaard binnen een zorg die voor iedereen even goed toegankelijk is ook een investering is in de samenleving als geheel en in een gezondheidszorg die niet over een aantal jaren met intensieve behandelingen wordt (over)belast en daardoor pas echt onbetaalbaar gaat worden. Beter is het om nu het nut (en de noodzaak) in te zien van preventieve gezondheidszorg dan in de toekomst met die constatering te laat te zijn.

    Zo, voorlopig is dit weer even mijn laatste bijdrage. Ik wens hier nog Jan nog alle beterschap toe met zijn rug, hopend op een voorspoedig herstel.

    Reactie door David Tompot — zondag 5 juni 2005 @ 12.18 uur

  52. In Ontario, Canada betaalt do werkgeever the verzekering premie. De tandardt wordt daar niet by verzekered, en medecijnen ook niet. Men kan in meeste plaatsen waar je werkt een extra verzekering aan neemen voor medicijnen and tandarts en die premies zijn niet to hoog.

    De werkers betaalen belasting op what de werkgever betaald voor hun. Dat gaat op een % van hoe veel je verdient. Zo hoe meer je verdient hoe meer je betaalt voor belasting.

    Daar (in Canada) hebben ze ook allerlie probleemen met gezondhied maar mischien zit er wat bij voor Nederland. Hier in Nederland is het wel harsticke duur om verzekered te zijn. :( En alse het zo door gaat kan niemand het meer betaalen. :(

    Wat web sites hier over.. Je kan de sites in Nederlands vertaalen met: http://world.altavista.com/
    http://www.gov.on.ca/FIN/english/media/2004/bke-ohp.htm
    http://www.university.ca/eng/canadainfo/healthcare/onthealth.htm
    http://www.health.gov.on.ca/

    Sorry, voor de sleckte Nederlandse.. :)

    Reactie door Paula — zondag 5 juni 2005 @ 12.47 uur

  53. Of het nu gezondheidszorg is of WAO beleid, zorginstellingen enz het kabinet kijkt alleen naar de winst op de korte termijn. Ze zeijn al net zo afgestompt als de topmanagers, die ok niet verder kijken dan de volgende aandeelhoudersvergadering.

    Ik weet nog steeds niet of ze gewoon dom zijn, of het interesseert hun niet.

    Alexander

    Reactie door alexander — zondag 5 juni 2005 @ 13.00 uur

  54. Agnes,

    Ik wil niet aan doom denken doen maar dit is helaas toch wat de overheid wilt?????
    Je kan de medicijnen niet betalen of de tandarts(gebleken uit onderzoeken dat slechte tandheelkundigezorg kan leiden tot) hart en vaatziekten en vele infecties.
    Dus versnel je het proces van ziek zijn.
    Nu een arm persoon meer of minder in Nederland daar zitten ze niet mee.
    Het gaat toch alleen om het geld en niet om de poppetjes( mensen).

    Reactie door anita — zondag 5 juni 2005 @ 14.00 uur

  55. Jan en Agnes, c.s.

    Eerder al is een soortgelijke vraag gesteld op dit weblog.
    Daar stonden heel goede reacties. Ook veel reacties die ongetwijfeld zullen motiveren.

    Succes!!!

    Reactie door Molly — zondag 5 juni 2005 @ 14.01 uur

  56. Dinsdag ga ik hier mondelinge vragen over stellen. Hoogervorst gaat ongetwijfeld antwoorden dat het ook zijn bedoeling is dat mensen minder zorg ‘consumeren’, en dat dit onderzoek niet aangeeft dat dat tot problemen leidt. Mijn reactie zal zijn dat het ongetwijfeld ook om zorg gaat die wel degelijk nodig is. Dat kan ook de minister onmogelijk uitsluiten. Het blijkt ook uit de verhalen uit de praktijk, zoals ook een aantal van jullie reacties hier. Bovendien toonde onderzoek van de SP onder fysiotherapeuten aan dat mensen afzien van noodzakelijke hulp omdat ze die niet kunnen betalen. Hetzelfde bleek bij een meldpunt over de verhoging van de eigen bijdrage voor de thuiszorg en een peiling onder apothekers over zelfzorggeneesmiddelen.

    Reactie door agnes kant — zondag 5 juni 2005 @ 14.28 uur

  57. 27. Carla, fijn dat je mijn oproep ondersteund.
    Ik zal in het kort uitleggen wat er met mij gebeurde vorig jaar in het Erasmus MC te Rotterdam.
    Ik raakte in september 2004 buiten bewustzijn in de trein. Ik werd gelukkig gevonden door een medepassagier die de conducteur van de trein waarschuwde. Ik werd met de ambulance naar het Erasmus MC gebracht. Ze deden onderzoeken en vonden vocht achter in mijn longen en mijn lever was niet helemaal in orde. En omdat ik nu toch al in het ziekenhuis was wilden ze meteen vanwege mijn aangeboren hartafwijking pre-operatieve onderzoeken doen zodat ik nog geopereerd zou kunnen worden terwijl ik daar in het ziekenhuis was. Dat waren de plannen. De specialisten boden me geen duidelijkheid en overlegden niet goed met me wat ze nu allemaal precies gingen doen maar ik werd binnenste buiten gekeerd met allemaal onderzoeken. Op gegeven moment omdat de cardioloog zei mevrouw we willen U nu U hier bent zo snel mogelijk opereren voor de pulmonaalklep vervanging in een donorklep. Maar ik kreeg geen datum en het werd steeds maar vooruit geschoven. Ook moest ik terwijl ik in het Erasmus MC lag waar ze een MRI scan hebben toch nog omdat er één jaar wachttijd was voor dat onderzoek bij hun naar het Catharina ziekenhuis in Eindhoven toe terwijl ik opgenomen was in Rotterdam. Ik moest er zelf heen terwijl ik me niet goed voelde. Op gegeven moment omdat ze me aan het lijntje hielden liepen bij mij de spanning en stress volledig op. Ik gaf het op tijd aan dat de spanning en stress opliepen maar daar werd in het begin niet naar geluisterd. Volgens hun was ik hier op gegeven moment niet meer mee te hanteren en kwam ik niet terecht op hartchirurgie maar op de psychiatrie.
    Ja, leuk hé als hartpatiënt terecht komen op afdeling psychiatrie. Ze hielden me hier gedwongen en vonden mijn spanning en stress te groot om geopereerd te worden. De hartchirurg kwam toen met het leuke plan dat de operatie een paar jaar uitgesteld moest worden ik moest voor de hartoperatie 100 % spanning en stress vrij zijn een onmogelijke opdracht, terwijl ze eerst zeiden dat de hartoperatie noodzakelijk was en de hartklep snel aan vervanging toe was. Ze gingen hun communicatie problemen nu gooien op mijn spanning en stress. Zo vermelden ze dit ook in mijn dossier. Mevrouw kon het allemaal niet meer aan. Ik heb brieven geschreven voor beide behandelteams maar ze wilden mij als patiënt niet horen. De hartchirurg van het Erasmus MC was van mening dat hij mij kon beoordeling door het verhaal te horen van zijn collega de cardioloog en dat hij mij kon beoordelen uit mijn papieren dossier waar onwaarheden in vermeld stonden.
    Zo slecht dat er gecommuniceerd werd daar. Ik heb toen drie hele maanden in dat ziekenhuis gelegen zonder dat ik geopereerd ben geweest. Nu is het onderhand juni 2005 en volg ik een ander traject en word gelukkig geholpen in het AMC ziekenhuis te Amsterdam. Maar als patiënt ben jij de dupe van het slecht communiceren tussen die specialisten in het Erasmus MC en ze schrijven in mijn dossier dat het psychise niet goed ging met mevrouw en dat daarom de behandeling is gestaakt.
    Ik wil dus nooit meer een voet zetten in het Erasmus MC.
    Carla, ook ik ben alleenstaand moeder en kan dus heel goed begrijpen hoedat jij je voelt.
    Want ook ik weigerde te vertekken uit het Eramus MC toen ze me niet meer wilden opereren vanwege mijn spanning en stress. En toen het me teveel werd stuurden ze me door naar afdeling psychiatrie waar ik niets te zoeken had. Ik vocht voor mijn leven en er werd een ander etiket op me geplakt. Ik heb het dossier opgevraagd van dit ziekenhuis te Rotterdam en word er helemaal niet goed van hoe dat ze de waarheid verdraait hebben.
    Ik heb ze toen aangegeven dat ik duidelijkheid nodig had wanneer ik nu eindelijk geopereerd zou gaan worden en die duidelijkheid kreeg ik niet. Er werd langs me heen gepraat.
    Carla, ik lees dat ook jij je portie ellende hebt gehad in de begeleiding van specialisten, huisarts enzovoort.
    Waarom behandelen de specialisten ons niet gewoon als mens in plaats van patiënt nummer zoveel.
    Daarom ben ik nu ook zielsblij met het AMC ziekenhuis hier zijn specialisten die je naar waarde inschatten en je behandelen zoals het hoort.
    Ik hoop dat je mijn waargebeurd verhaal (in het kort) nog begrijpt, maar het is heel wat wat ik nu geschreven heb.
    Ik hoop in ieder geval dat Agnes Kant er iets mee gaat doen met het probleem van slecht communiceren tussen specialist en patiënt.

    Reactie door Paula Buisman — zondag 5 juni 2005 @ 14.54 uur

  58. @opheffer Wat is kwaliteit? Als je gaat benchmarken op ligduur heb je mijns inzien niet over kwaliteit. Er bestaat namelijk geen standaardpatient. Hoe ga je rekening houden in die benchmark met complicaties?

    Reactie door Anne — zondag 5 juni 2005 @ 14.58 uur

  59. @49

    “Is it safe”??

    Reactie door Gandalf — zondag 5 juni 2005 @ 15.18 uur

  60. Beste mensen, die tegen meer marktwerking in de zorg zijn:

    Vandaag is de laatste dag om digitale protesthandtekeningen te versturen tegen de plannen van minister Hoogervorst om de keuzevrijheid van de burgers met betrekking tot hun eigen aanbieders van zorg aan te tasten.
    Het is zeer opvallend dat een liberale minister de keuzevrijheid van de consumenten van de zorgsector vermindert. Meer bemoeienis van de zorgverzekeraars leidt tot meer bureaucratie en vermindering van de kwaliteit in de zorgsector.

    Kijk op http://www.zorggeenmarkt.nl en verstuur jullie protest via de PC!

    Reactie door Kees Huizenga — zondag 5 juni 2005 @ 15.37 uur

  61. APK systeem indicatiestelling

    Vele tienduizenden mensen gaan straks gebruik maken van diensten en voorzieningen die vallen onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Sinds 1993 kennen we een systeem van onafhankelijke indicatiestelling in de AWBZ om te zorgen dat alle cliënten de juiste zorg krijgen. Gaan we dat systeem straks ook gebruiken in de WMO? Het kan anders. “Voer een APK systeem in voor indicatiestelling in de WMO.” Dit was één van de vernieuwende suggesties die werd gedaan tijdens het SBO congres over de WMO op 24 mei jl. in het WTC te Rotterdam.

    Het idee voor een APK systeem (Auto Periodieke Keuring) voor indicatiestelling betekent dat de indicatiestelling wordt gedaan door de leveranciers van zorg of diensten (vergelijk de garage). Een onafhankelijke organisatie (vergelijk de Rijksdienst voor Wegverkeer) voert steekproefsgewijs controles uit over de juistheid van indicaties. “Dit zou een geweldige verlichting van de bureaucratie kunnen betekenen en een versnelling van de dienstverlening.” (HB)

    Dit vreselijke idee werd er geopperd op een of ander congres voor gemeente ambtenaren. Het lijkt wel of we werkelijk gedegradeerd worden tot gebruiksvoorwerpen, waar je maar mee mag doen wat je wil. Eerst NO CLAIM, nu de APK. De ziektenkostenverzekering wordt gedegradeerd tot WA-verzekering en voor de mensen die het kunnen betalen en niets (risicoselectie voor de aanvullende verzekering) mankeren is er de WA Casco. Ik kan het allemaal niet meer volgen. Wat mij betreft is de maat vol.

    Ik sluit me volledig aan bij de vorige spreker! Tekenen kan ook via http://www.apotheek.nl

    Nederland wordt wakker! annelies@demaatisvol

    Reactie door Annelies Leermakers — zondag 5 juni 2005 @ 16.10 uur

  62. Beste Jan en Agnes,

    Wat geweldig dat de mogelijkheid bestaat via deze weblog, je mening te geven en te reageren op vraagstukken die ons, de burgers en achterban van de SP, bezighouden!!!! Allereerst wil ik Jan graag van harte beterschap wensen!!
    Vanaf het moment dat ik mocht stemmen, stemde ik gelijk op de SP!! Dit omdat de SP de eerste en enige partij is die naar mijn mening, een keertje NADENKT!!! En die niet alleen denkt aan de rijken die rijker moeten worden! Maar aan iedereen; Zowel aan jong en oud, ziek en gezond, rijk en arm… Eindelijk geen oefenloos gelul en hypocriete uitspraken!! De SP is in mijn ogen dan ook een EERLIJKE no-nonsense partij!!

    Daar ik 21 ben en geen hoge functie bekleed (ik ben administratief medewerkster), heb ik maandelijks niet veel te besteden. Uiteraard ben ik ziekenfonds verzekerd. Maar om me bij te verzekeren voor een tandarts kost me te veel per maand!
    Helaas wil het geval dat ik verschrikkelijk dun tandglazuur heb, en dus normaal gesproken, veel naar de tandarts zou moeten.
    Maar dit is zo verschrikkelijk duur geworden, dat ik dit financieel niet meer kan rechtbreien. (En ik wil niet de zoveelste “jongere” wil worden met torenhoge schulden) Waardoor ik nu al maanden met verschikkelijke kiespijn rondloop!!
    Moet het dan écht zo zijn, dat ik dan maar op mijn 21ste mijn tanden en kiezen moet laten trekken, en een kunstgebit moet nemen die overigens wel vergoed word door het ziekenfonds????
    Dus beste Jan en Agnes, weet dat ik vierkant achter jullie en de SP sta!
    Ik hoop van harte dat het politieke Den Haag ooit eens het licht zal gaan zien, en dat ze eens gaan kijken naar de burgers, inplaats van naar regeltjes en het geld.
    Want ik kan het absoluut niet plaatsen, dat er bijvoorbeeld 3 miljoen vrij gemaakt kan worden voor een Ja-campagne die toch gedoemd was te mislukken. Maar wel zogenaamd elk euro-centje moet omdraaien, en dat de gewone burger daar de dupe van moet zijn!!

    Heel veel succes!!!!!!

    Reactie door Hanneke Ploeg — zondag 5 juni 2005 @ 16.27 uur

  63. @ 60 Annelies Leermakers:

    Wat betreft die zgn. vernederende “APK-keuring”: zie het interview met Agnes Kant in NRC Handelsblad van 16 april 2005:

    http://www.zorggeenmarkt.nl/20050416-kant_nrc.pdf

    Mijn mening is:
    Heel de mens; de mens mag niet en kan niet verdingelijkt worden. De mens is uniek. De mens is subject van zorg. Geen object van zorg, waarop marktwerking toegepast kan worden.

    Reactie door Kees Huizenga — zondag 5 juni 2005 @ 16.53 uur

  64. Anne, natuurlijk is er geen standaardpatient maar je kan wel de gemiddelde ligduur van patienten meten. Als daar enorme verschillen per ziekenhuis zijn kan men op zijn minst de specialisten vragen hoe dat kan. Dan kan het natuurlijk wel zo zijn dat het ene ziekenhuis moeilijkere patienten heeft dan de andere maar laten ze dat maar eens aantonen. Of het aantal klachten per ziekenhuis, wachtlijstontwikkelingen die nu op internet moeten worden gezet. Het vergelijken van dat soort cijfers vind ik een stuk zinvoller dan prijsconcurrentie.
    Kan het minder gebruik maken van fysiotherapie ook te maken hebben met de complexe registratie en facturatie van DBC’s?

    Reactie door Opheffer — zondag 5 juni 2005 @ 17.09 uur

  65. Beste Agnes,

    Hoe zit het eigenlijk met een Referendum over de nieuwe Wet Gezondheidszorg? De Nederlandse burger en niet de verzekeraars zouden het eerste woord erover moeten hebben, toch?

    Veel succes!
    Deian

    Reactie door Deian — zondag 5 juni 2005 @ 17.24 uur

  66. De hele opzet van het ‘span’ Hoogervorst en Ross van Dorp is om de kosten van de zorg tot ver als maar gaat terug te dringen, ongeacht de slachtoffers die daar onderweg bij vallen.
    De gehadicapte/Chronish zieke moet uit het straatbeeld verdwijnen. Als het niet anders kan dan maar opgeborgen maar liefst helemaal weg. De signalen zijn duidelijk toch? Iedereen die zorg nodig heeft voelt het elke dag om zich heen verder afbrokkelen terwijl op de achtergrond de economen verder kibbelen over welk stuk zorg nu aan de beurt is weggesaneerd te worden.
    Hoogervorst wil volgens mij de geschiedenis in als de man die er voor zorgde dat de zorg geen kosten meer opleverde. Dat hij dat doet door de zorgvragers weg te saneren is daarin slechts een kanttekening.
    Zorgvragers, voor het overgrote merendeel mensen die al financieel aan de onderkant hangen worden belast met steeds hogere eigen bijdragen, kosten en steeds minder tegemoetkoming daarin. Slechts de slimsten zullen in staat zijn om, via een onbegrijpelijke procedure, via de belastingdienst nog iets van die kosten terug te krijgen.
    Terug naar het oerwoud, survival of the fittest en zij die daar niet aan voldoen verdwijnen.
    Hoogervorst, juist ja de uitvinder van de omgekeerde solidariteit (zieken betalen voor de gezonden) en de voorkeur voor regeren per decreet, die Hoogervorst bedoel ik

    Reactie door Freek — zondag 5 juni 2005 @ 17.33 uur

  67. tja ik ken dat, je betaald je blauw, en toch niet eens normaal naar de tandarts kunnen gaan!!
    dokter heeft of geen tijd, of verwijst je niet door,
    lekkere wet he? je bent verplicht verzekerd te zijn,
    maar er zorg voor terug verwachten???? nee dat kan niet,
    want dan moet je nog meer betalen, en tja heb je het al krap, en je gaat HELEMAAL NIET naar dr en tandarts, dan heb je misschien nog kans op een bonus ook, nou das aanlokkelijk he???

    Reactie door bluelady — zondag 5 juni 2005 @ 17.52 uur

  68. Hebt u ook last van SPONTANE KLOOF bij het woord hervormingen??
    In dit geval dus de hervorming van ons zorgstelsel zoals regering en coalitie-partijen voorstellen.
    Marktwerking,eigen verantwoordelijkheid en financiele of economische overwegingen komen in de plaats van solidariteit, compassie en sociaal.
    Iedere dag worden de schadelijke effecten van dit beleid duidelijker en het gaat maar door,tot en met de introductie van het nieuwe zorg verzekeringsstelsel in 2006.
    Instellingen en zorgverleners worden op afstand geplaatst en moeten in onderhandeling met verzekeraars over van alles en nog wat,met als resultaat meer bureaucratie en onvrede met de gang van zaken zoals nu weer eens aangetoond bij de recente acties van de huisartsen!!
    Bij een systeem dat word beheerst en gedicteerd door verzekeraars krijg je uiteindelijk ook een ongelijke verdeling van de lusten en lasten bij de zorgontvangers.
    Vooral dat laatste zal in geval van b.v een zelfde situatie waarbij dezelfde behandeling zou moeten plaatsvinden afhankelijk worden of kunnen zijn van de diepte of omvang van de geldbuidel!
    Waar een rijk land dus arm kan zijn.

    Reactie door visgert — zondag 5 juni 2005 @ 19.31 uur

  69. Als de gezondheidzorg te duur wordt dan snappen de mensen wel dat er wat moet gebeuren.
    Maar niet op de manier die Balk-ellende nu voorstaat.
    Mensen die ziek worden of zijn kunnen daar niets aan doen, in ieder geval niemand wil ziek worden.
    Het kabinet denkt als een werkgever uit 1890, toen was er een mens beeld dat mensen lui waren en als ze wat hadden dat aan hun zelf te danken hadden, ze dachten dat mensen alleen te corrigeren waren door ze te straffen. Het was werken niet zeuren wij weten wel wat goed voor jullie is. en het hoogste goed was de markt werking.
    Helaas zit er in dit kabinet veel mensen die nog steeds deze denkbeelden hebben.
    Al zeggen ze dat niet in het openbaar.
    Maar het uit zich wel in het beleid.
    Menssen die ziek zijn worden gestraft, als je geen werk heb eigenschuld ( er is werk zat denken ze dan, straffen door lagere uitkeringen).
    Mensen die zijn afgekeurd! ( ja denken ze dan die zijn lui die willen niet werken, als we ze nu herkeuren gaan ze de bijstand in dat is goedkoper.) dat is weer straffen.
    Als de overheid wil dat de gezondheid beter en goed koper wil maken dan moet het de marktwerken afschaffen en maakt dan iedereen ziekenfonds met een ruim basis pakket zodat iedereen goed is verzekerd en de lasten verdelen naar inkomen en die onzin van eigen bijdrage afschaffen, gewoon via je loon premie betalen.
    Nu is de tweedeling in de verzorging groter dan ooit.
    Van de vvd kan je dit verwachten maar van de cda met hun geloof overtuiging valt het vies tegen.
    Als Harry Potter bij de poort van Petrus staat hebt hij heel wat uit te leggen voor dat hij de goede deur binnen mag.

    Reactie door Herman — zondag 5 juni 2005 @ 20.44 uur

  70. 55. Beste Agnes, betreft de eigen bijdrage van de thuiszorg daar kan ik het volgende op zeggen. Ik heb recht op bijna 9 uur thuiszorg per week. Ik krijg per periode een rekening van de eigen bijdrage die ik moet betalen ondanks het feit dat ik een Wajong uitkering heb. Iedere periode krijg ik een rekening de hoogste rekening die ik heb gehad is momenteel van periode 2/2005 van het Centraal Administratie Kantoor die berekend welke kosten je hebt aan eigen bijdrage. Van periode 2 was dit dus het volgende: week 5 heb ik 6 uur hulp thuis gehad. Week 6 heb ik 4 uur hulp thuis gehad. In week 7 heb ik 6 uur hulp thuis gehad en in week 8 was dit ook 6 uur hulp. Mijn eigen bijdrage voor die periode was 78,78 Euro voor die periode.
    Ik heb in die week 22 uur hulp gehad. Totaal periodebedrag = 259,60Euro. Maximale periodebijdrage = 39,39 Euro en ik moest dus totaal factuurbedrag het bedrag betalen zoals eerder vermeld= 78,78 Euro in periode 2.
    Iedere periode verschild het van bedrag. Dit was een factuur van 13 april 2005 j.l.
    Het is wel erg kostbaar terwijl ik dringend thuiszorg nodig heb omdat ik zoals je weet geopereerd ga worden aan mijn hart vanwege mijn aangeboren hartafwijking.

    Reactie door Paula Buisman — zondag 5 juni 2005 @ 23.30 uur

  71. Naar de tandarts ben ik ook niet gegaan vanwege de kosten tot ik ineens erg veel pijn kreeg aan 1 van mijn kiezen. “Achterstallig onderhoud”, 2 overkappingen en een dubbele zenuwbehandeling. Fikse rekening, dankzij een goede (maar erg dure) gezondheidsverzekering kreeg ik een groot deel van de kosten terug. Moest uiteindelijk toch nog 100 euro zelf betalen voor die zaken die niet vergoed werden. Bovenop alle extra kosten die er maandelijks zijn is dat een flinke hap uit het budget.
    De kosten voor de gezondheidszorg rijzen ook bij mij langzaam aan de pan uit. Thuiszorg is voor ons bijna onbetaalbaar geworden. 3 uurtjes thuiszorg per week kost me 142 euro per 4 weken. We hebben recht op 4 uur, maar dat ene extra uur wat zo ontzettend hard nodig is kunnen we niet meer betalen. Gevolg is wel dat mijn partner en ik alle twee overbelast zijn en dat komt mijn gezondheid absoluut niet ten goede. Door de overbelasting gebruik ik ook meer pijnstillers. Ik ben altijd erg conservatief geweest wat mijn medicijngebruik. Ik moest al jong beginnen met zware pijnstillers. Door mijn bezigheden te matigen en mezelf niet al te vaak over te belasten ging het qua medicijngebruik best goed. Daar is sinds de invoering van de hogere eigen bijdrage drastisch verandering in gekomen. Ik gebruik steeds meer pijnstillers en moet ook steeds zwaardere pijnstillers gaan innemen. Ik ben 33, gebruik nu lichte hoeveelheden morfine. Wat blijft me straks nog aan pijnstillers ter beschikking staan wanneer de stijgende lijn die ingezet voort blijft duren ?

    Reactie door Carolien — zondag 5 juni 2005 @ 23.55 uur

  72. Beste Allemaal, er is een demonstratie gepland, 6 juni van 12- 14 uur tegen het nieuwe zorgstelsel!De huisartsen demonstreren dan en ABVACABO roept op om alle zorgverleners ook te komen!!
    Kom allemaal!!!!
    Agnes heel veel sterkte en succes gewenst en Jan Beterschap!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 6 juni 2005 @ 0.19 uur

  73. De artsen en ziekenhuizen verstrekken TE Veel medicijnen.Toen ik enkele jaren geleden voor 3 dagen op de intensive-care terechtkwam wegens hartproblemen, kreeg ik een AH-tas vol medicijnen mee,later bleek dat ik die medicijnen niet nodig had!Ik ben tegen marktwerking in de zorg. In Cuba is de gezondheidszorg GRATIS. Het kan daar omdat iedereen evenveel verdient. Gezondheidszorg dient gratis te zijn evenals onderwijs.Als de politieke wil aanwezig is, kan het. Maar het is net als met het probleem van de DAk-en Thuislozen, het is op te lossen als de politiek dat wil.

    Reactie door JE. Mulder — maandag 6 juni 2005 @ 7.23 uur

  74. Vandaag demonstratie door de zorgverleners.
    De verzekeraars krijgen de touwtjes te veel in handen.
    Waarom zijn de huisartsen nu weer in overleg met minister Hoogervorst? Ik snap er niets van.
    Het is niet alleen een zaak van huisartsen en minister Hoogervost.
    Het is niet een zaak van alleen de zorgverleners.
    Het is ook een zaak van de patiënten zelf.
    Ik zou zo graag willen dat de patiënten er ook in betrokken zouden worden. Weer word onze stem genegeerd. We zijn toch niet anders gewent van dit kabinet en van minister Hoogervorst.
    Ik maak me grote zorgen over de macht die de zorgverzekeraars krijgen door het plan van minister Hoogervorst.
    Wanneer worden wij de patiënten bij het overleg betrokken?
    Nooit vrees ik. Zo on democratisch is dit kabinet.
    Zorgverleners moeten nu actie voeren en kunnen straks in overleg met minister Hoogervorst net als de huisartsen.
    Maar wij patiënten, hoe gaat het met ons? Alles word over onze ruggen heen beslist.
    Agnes kan hier iets aan gedaan worden.
    Dat de tweede kamer, de politici ook eens luisteren naar de patiënten zelf.

    Reactie door Paula Buisman — maandag 6 juni 2005 @ 9.05 uur

  75. Waarom houden we niet een landelijk referendum om de plannen van minister Hoogervorst zodat iedere stem van elke Nederlander gehoord kan worden. Actie moeten wij mensen houden. Het gaat ook om de ziekenfondsverzekerden zelf en om de particulierverzekerden.
    Ik zou willen dat ik iets op kan zetten. Maar ik moet deze maand geopereerd worden aan mijn hart. Maar ik zou zo graag als CZziekenfonds verzekerde een demonstratie van de grond zien te krijgen. Laten wij nu eindelijk ook eens onze stem horen!!!!!!!

    Reactie door Paula Buisman — maandag 6 juni 2005 @ 9.08 uur

  76. Plan B. Agnes, kom me als je wilt maar intervieuwen in het ziekenhuis als ik geopereerd word dan word minister Hoogervorst met de neus op de feiten gedrukt. Dan kan je meteen met de zorgverleners die mij opereren praten over wat hun van de plannen vinden van minister Hoogervorst. Het is zomaar een idee van me.
    Maar dan weet hij wat hij doet met ziekenfondsverzekerden. Bah, ik ben het zo beu dat er niet naar ons geluisterd word. Als ik mijn stem niet mag laten horen dan maar zo.

    Reactie door Paula Buisman — maandag 6 juni 2005 @ 9.15 uur

  77. Veel succes actievoerders vandaag.
    Het is toch van de zotte dat deze overheid zich wel druk maakt over een kleine belediging richting Balkenende.En wat moesten we tot treurens toe vernemen hoe het hem ging met zijn voet etc etc.
    Maar mensen die de benodigde medicijnen niet krijgen of niet eens de goede juiste behandeling om zo geld uit te sparen daar lopen de overheid en HOOGERVORST gewoon over heen(over lijken uiteindelijk).
    Lees vandaag een goed stuk(www.clubmetro.nl ) over de kwakzalver Renckens.Bond tegen kwakzalvers.
    Maar ik doel dan wel op het ingezonden Paarse stuk als reactie op zijn stukje van de artsen.
    Zoals Renckens lopen er helaas TE VEEL rond in de zorg.
    Hij zegt…..ïk geloof niet in GOD”Nee dat kan ook n iet als je de afgevaardigde van de duivel himself bent.
    Hoop dat we eens verlost worden van zulke arrogante,bedweterige misbruikers van de term Wetenschap.!

    Reactie door anita — maandag 6 juni 2005 @ 10.14 uur

  78. Hoi Jan, ik hoop dat het wat beter met je gaat inmiddels.

    Tja rugproblemen ik weet er alles van, heb 14 jaar ernstige rugproblemen gehad, veel pijn en allerlei ellende.

    Tja ik moest er maar mee leren leven werd er keer op keer gezegd.

    Door ernstige slijtage op verschillende plaatsen in de wervelkolom, was hier niets meer aan te doen zei men.

    Mijn baan in de verpleging moest kon niet meer, daar heb ik nog steeds moeite mee.

    Door jarenlange pijn begon ik toch ernstig te verstijven wat een verstijfde rug en armen opleverde( frosen schoulders) het heeft een 2 jaar gekost om alles weer redelijke soepel te krijgen.

    Door een secondopinie in Nijmegen, werd mij duidelijk gemaakt dat er echt iets moest gebeuren, anders zou ik met het probleem van verstijfing blijven zitten, ondanks mijn dagelijks oefeningen en fysiotherapie.

    Ik kwam bij de pijnpoli terecht, waar men proeven heeft genomen met tijdelijke verdoving van de zenuwen die de ellende veroorzaken.

    De eerste keer prikken was al meteen raak, ik liep als een kievit met een snelheid die ik nimmer voor mogelijk had gehouden.
    Na twee uur was de verdoving uitgewerkt en dat heb ik geweten, heb daarna anderhalve dag met helse pijn in bed doorgebracht.

    De arts wist nu waar hij de blokkades moest zetten, dit gebeurde een aantal weken later.

    Op drie plaatsen zijn zenuwen gelaserd een blokkade gezet.

    Tjonge jonge wat een massel heb ik gehad dat ik al zo veel pijn had op het moment dat de behandeling gebeurde, want ik voelde door de overprikkeling precies waar het zat.

    Ongelofelijk blij ben ik dat ik het heb laten doen.

    Wat dit scheelt in helse pijn, is helemaal te gek.

    Ik kan mij weer veel soepeler bewegen, slaap weer aardig en verstijf niet meer zo.

    De kwaal is niet weg natuurlijk en ik moet goed in de gaten houden wat wel en niet kan, anders gaat het fout, maar dit is wel zo leefbaar geworden.

    Er zit nog ergens een plek die pijn veroorzaakt, maar dan als ik over de grens ga.

    Mijn arts zei: je hoeft helemaal niet met pijn te leven!

    Ik heb massel gehad dat het gelijk goed ging, het gebeurd ook dat het niet goed te zetten valt, omdat men het niet goed voelt waar het precies zit.

    Jan ik hoop dat je rug met rust weer snel geneest en eh neem voortaan niet de hele wereld op je rug mee, dat is te zwaar voor je rug. Hier spreekt iemand die dat aan den lijve heeft ondervonden.

    Reactie door E.krul — maandag 6 juni 2005 @ 10.15 uur

  79. Het verhaal van @78 gelezen en samen met mijn eigen ervaringen en anderen die ik heb gesproken denk ik toch dat “pijnbestrijding” een veel belangrijker en prominenter plaats moet krijgen in de behandeling van een patient met rugklachten. Nu is het zo’n beetje het laatste wat je na jaren van onderzoeken, behandelingen, pijn en pijnstillers, evt. operaties, ziektewet en WAO nog rest om te proberen van de pijn af te komen. Maar de resultaten blijken vaak uitstekend en binnen een korte tijd en relatief goedkoop.

    Reactie door Carla — maandag 6 juni 2005 @ 11.35 uur

  80. Ja; ook ik heb besloten om slechts 1 keer per jaar met mijn minimale dekking naar de tandarts te gaan.

    nu kan het voor mij nog wel uit, want ik heb een oersterk gebid vanuit mijn genen, maar dat geluk heeft niet iedereen.

    Reactie door ReneR — maandag 6 juni 2005 @ 12.46 uur

  81. 78. E. Krul, nogal heel veel mee gemaakt zeg met je rug.
    Ik weet ook wat het is om rugklachten te hebben.
    Ik ben als tiener geopereerd aan scoliose dat is een ruggenwervel in een S-bocht, ik heb vele therapie soorten gehad om mijn ruggenwervel recht te laten groeien. Dit mislukte en toen uiteindelijk de grote Hennington-operatie ook in het AMC ziekenhuis. Ik leef nu met een kaarsrechte rug die operatief recht gezet is. Ik kan mijn rug nooit meer buigen.
    E. Krul, die ernstige slijtage die je hebt met je rug dat is niet niks.
    Je geeft hele duidelijke uitleg over wat er allemaal met je rug gebeurd is. Fijn dat je arts uiteindelijk de blokkades heeft gevonden. En dat je er nu mee kan leven.
    Ik herken dat. Je leert ermee leven met je handicap maar makkelijk is het niet.
    Ik wens je heel veel sterkte, moed, hoop en kracht.

    Paula

    Reactie door Paula Buisman — maandag 6 juni 2005 @ 16.08 uur

  82. De oplossing kan relatief simpel zijn, alle welvaartsziekten dienen gewoon door de persoon zelf extra verzekerd te worden.
    Voetballen in het weekend, prima, maar als je door een stommiteit je benen breekt dan regel je het zelf maar.
    Je lever kapot gezopen, regel het zelf maar.
    Kapot gerookt, idem.
    Met alcohol op achter het stuur en tegen een boom geknald, regel het zelf maar.

    Zo blijft er meer geld over voor de mensen die er niet voor gekozen hebben om ziek te worden, ik wil graag mee betalen aan mensen die buiten hun schuld om ziek zijn geworden.
    Maar als iemand het bijv. nodig vind om op het voetbalveld zijn tegenstander doormidden te schoppen dan betaald hij ook maar zijn ziekenhuisrekening van zijn slachtoffer (of neemt daar een verzekering voor).

    Betalen voor ‘buiten-hun-schuld-om’zieken prima, betalen voor ‘welvaartszieken’ nee dank u.

    Reactie door Ronald — maandag 6 juni 2005 @ 20.28 uur

  83. Vandaag vergaderd als ik het goed heb Agnes in de Tweede Kamer.
    Agnes ik wens je heel veel succes.
    Ik hoop dat de plannen van minister Hoogervorst van de tafel geveegd worden.

    Reactie door Paula Buisman — dinsdag 7 juni 2005 @ 13.23 uur

  84. 52, Leuk om een naam genoot te vinden op de site.
    Nog een Paula. Goed van je om de problemen van Canada en de slechte gezondheidszorg daar ook hier aan bod te laten komen.
    En erg fijn dat je met ons mee denkt hierover. Zodra ik kan lees ik de sites die je aangeeft.

    Reactie door Paula Buisman — dinsdag 7 juni 2005 @ 13.27 uur

  85. @82, Ronald,

    Het is (gelukkig) onmogelijk om te bepalen of iemand door zijn eigen schuld ziek is geworden; er zijn immers legio mensen met longkanker die nooit hebben gerookt.

    Daarnaast moet je je zelfs wellicht eens afvragen of mensen die “hun lever kapot” zuipen of “kapot gerookt” zijn, dit per definitie aan zichzelf te danken hebben.

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 14.53 uur

  86. geld gaad boven de mens.
    de maatschapij gaat voor de natuur
    geld is alles meer dan de mens.
    dus waarde en normen is geld.
    en zorg begin bij de mens.en niet bij het geld heb je wel geld nodig .
    eerst de mens en dan geld
    wand liefde is gratis
    als je normen en waarde kent

    Reactie door joop — woensdag 15 juni 2005 @ 8.36 uur

  87. Terwijl er met preventie weinig extra kosten zijn en een hoger rendement oplevert.
    Bovendien kan er sterk bezuinigd worden op de inkomens van directies van Zorginstellingen. Zij hoeven niet zo’n hoog loon te krijgen. Dat leidt alleen maar tot ongewenste economische uitstralingseffecten.

    Anneke
    Werkzoekend voedingskundige
    (goed in staat om wat aan deie preventie te doen)

    Reactie door Anneke — maandag 20 juni 2005 @ 16.34 uur

  88. Wat onvergeeflijk is los van inkomens, is de wijze waarop ziektekostenverzekeraars omgaan met de belangen van haar cliënten.
    Krijg sterk de indruk dat het niet meer gaat om de mens die een verzekring nodig heeft maar of zij rendabel is voor de verzekering en in plaats van goede afspraken te maken met artsen en ziekenhuizen etc. wordt er steeds meer geknibbeld of erger nog nog mensen onthouden van de noodzakelijke zorg.
    Als er iets met mij aan de hand is ga ik naar belgië , minder mooie ziekenhuizen , betere artsen met aandacht voor de mens en die niet stoppen om 5 uur.

    Reactie door Jan — donderdag 21 september 2006 @ 16.33 uur