Duizelingwekkend

844.000.000.000

844.000.000.000, oftewel 844 miljard euro is er vorig jaar wereldwijd uitgegeven aan bewapening.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 07 juni 2005 :: 16.03 uur

170 Comments

170 reacties

  1. En voor hoeveel geld kan het armoedeprobleem in de wereld opgelost worden zodat mensen niet meer hoeven om te komen van de honger en ellende en in menswaardige omstandigheden kunnen leven?

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.06 uur

  2. Ik zie de voorstanders van legers en landsverdediging al opdoemen.
    Het is nodig enzo.
    Maar even kapitalisties bekeken, brengt het wapentuig dan ook ‘zijn waarde’ op?

    Reactie door barend — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.08 uur

  3. Maar er is ook goed nieuws: http://www.nieuws.nl/bericht/5/58639

    ;)

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.08 uur

  4. Millennium Doel 1: halveren extreme armoede

    Wereldwijd leven naar schatting 1, 3 miljard mensen in extreme armoede – ze moeten rondkomen met minder dan 1 dollar per dag. De helft van dat aantal leeft in Afrika, de andere helft vooral in Latijns Amerika en Azië. Dat blijkt uit cijfers van de Voedsel en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties, de FAO. En er is weinig reden tot optimisme, want het aantal armen stijgt nog steeds.

    Ik vind het een Godsgeklaagd schandaal, eerlijk gezegd, ook dat iedereen altijd maar doet of oorlog en wapenhandel bij het leven hoort en je het moet accepteren als het weer. Onzin. Elk mens kan voor zichzelf beslissen er niet aan mee te doen. Ouders kunnen op hun kinderen inpraten niet het leger in te gaan. Mensen kunnen beslissen zich niet als kanonnenvee te laten afslachten en kunnen weigeren mee te vechten. Mensen kunnen ophouden zich angst te laten aanpraten en zich tegen elkaar te laten opzetten. Er bestaan geen vijanden. Die bestaan alleen maar in je eigen hoofd, en machthebbers manipuleren die angst maar al te graag.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.14 uur

  5. 3. Inderdaad goed nieuws, Daniël, en vooral omdat een ruime meerderheid van de Oostenrijkers achter die plannen staat!

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.18 uur

  6. Dit doet me denken aan een legende. Sorry, alleen opgeslagen in het engels.

    There is an old Peruvian legend that tells of a city where everyone was happy. Its inhabitants did as they pleased, and got along well with each other. Except for the mayor, who was sad because he had nothing to govern. The jail was empty, the court was never used, and the notary office produced nothing, because a man’s word was worth more than the paper it was written on. One day, the mayor called in some workmen from a distant place to bui
    > an enclosure at the center of the village’s main square. For a week, the sound of hammers and saws could be heard. At the end of the week, the mayor invited everyone in the village to the inauguration. With great solemnity, the fence boards were removed and there could be seen…a gallows. The people asked each other what the gallows was doing there. In fear, they began to use the court to resolve anything that before had been settled by mutual agreement. They went to the notary office to register documents that recorded what before had simply been a man’s word. And they began to pay attention to what the mayor said, fearing the law. The legend says that the gallows never was used. But its presence changed everything.

    Reactie door Alex ander — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.18 uur

  7. Niet te geloven zeg wat een geldverspilling!!!! Hier kan ik me echt kwaad om maken. Hoeveel monden kunnen hiermee worden gevoed?!

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.21 uur

  8. pfff wat een geld….wat meen je wat je allemaal voor goede dingen met dat geld had kunnen doen….

    Reactie door TheSaint — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.25 uur

  9. Heej dit log is wel erg links zo he Webmaster. :P

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.28 uur

  10. 6. Alles wat verandert, kan ook weer terug naar de oorspronkelijke staat.

    De wereld verandert enorm, door de massamedia, door het Internet. Vroeger was het veel makkelijker mensen angst aan te jagen, want het is veel makkelijker het onbekende angstaanjagend af te schilderen. Tegenwoordig wordt het onbekende bekend, kun je afstanden overbruggen, praten over verschillen en die begrijpelijk maken. Het enige wat dus nog meetelt in oorlogen is wat natuurlijk altijd al, verborgen onder de patriottische vlaggen, het enige was wat telde: macht en bezit. En mensen kunnen gewoon weigeren er nog aan mee te doen.

    Weten jullie waar het onderstaande over gaat?

    quote:
    Meer dan 30.000 man trekken op vanuit Noord-Brabant onder bevel van de Held van Waterloo, de Prins van Oranje Willem George Lodewijk, de latere Koning Willem II. Militair gezien wordt het een makkie, het Belgische Maasleger wordt bij Hasselt verslagen, het Belgische Schelde leger bij Leuven. En dan vinden de Grote Mogendheden het welletjes, een Frans leger trekt tergend langzaam naar het Noorden en dus kan de Kroonprins zich zonder gezichtsverlies met zijn mannen zich weer terugtrekken op zijn uitvalsbasis in Noord-Brabant. Zij worden overal als Helden gehuldigd. Wie mee heeft gedaan aan de 10-daagse veldtocht blijft voor eeuwig een held, zelfs zoo’n 60 jaar later zal de jonge Koningin Wilhelmina nog veteranen van de 10-daagse veldtocht huldigen.

    De grootste verliezen tijdens de 10-daagse veldtocht worden veroorzaakt door honger, dorst, ongelukken, zieken, onderlinge vechtpartijen en nauwelijks door vijandelijk vuur, de Belgen waren immers zoo wijs om zich steeds snel uit de voeten te maken, want zij hadden toch de beste kaarten in handen en dan telt een nederlaag meer of minder niet zoo mee…
    unquote.

    Juist ja. Van Speyk: Dán liever de lucht in!!! Slechts 150 jaar geleden. Dat is nu ondenkbaar. Maar wij zitten nu wél in Afghanistan. Als het ver genoeg van je bed is, dan wordt het ineens gelegitimeerd. Mensen moeten er simpelweg niet meer aan meedoen.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.37 uur

  11. lol css klopt niet helemaal :) kan best nog kleine hoor dat lettertype webmaster hehe

    Reactie door TheSaint — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.48 uur

  12. @10 Joan
    I agree!

    Dante zei het zo in zijn Devine Comedy:

    Op de dag waarop de mens toestaat dat de ware liefde zich manifesteert, zal al wat ordelijk is veranderen in verwarring, en zal al wat we juist en waar achten opnieuw gewogen worden.
    De wereld zal een waarachtige wereld worden zodra de mens zal weten lief te hebben – tot die tijd zullen we leven in de veronderstelling dat we de liefde kennen, maar zonder de moed haar tegemoet te treden.() Tot dan leven we een uur in angst voor elke minuut vrede.

    Reactie door Alex ander — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.49 uur

  13. Rustig, rustig hij gaat vast nog een vergrootglas inbouwen. :)

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.49 uur

  14. Off@topic

    Hierbij wil ik ook even aangeven dat de vergelijking met Harry Potter door die ene belg met Balkenende een belediging is aan de schrijfster van dit boek en de kinderen die nu wellicht een negatieve associatie krijgen met deze held uit hun boek.

    Neemt niet weg; dat die belg ook zijn eigen mening mag hebben. Daar hebben ze tenminste meer gevoel voor humor dan in menig zwartekousendorp in Zeeland gebruikelijk is!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door ReneR — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.50 uur

  15. @ReneR: Inderdaad zo had ik het nog niet bekeken. Echt een beleding voor de schrijfster van Harry Potter. :D :P

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.52 uur

  16. Nou jongens, door de webmaster zijn veel mensen hier in één klap van een logverslaving afgeholpen! Ik in elk geval, want ík ben veel te ijdel om aan een leesbrilletje te gaan!

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.55 uur

  17. schandalig veel geld is dat. Agressie zit in de menselijke natuur gebakken, daar kunnen we ook niets aan doen.

    Overigens vind ik het wel een beetje tendentieus een stapel dollars af te beelden. Daar hadden ook wel wat euro’s bij mogen liggen.

    Reactie door jan — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.56 uur

  18. Hahahah nou dat niet hoor Joan. Dan log ik gewoon verder op mijn eigen log zonder leesbrilletje. ;)

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.57 uur

  19. En Ja wat een kleine lettertjes, waarom is dat zo, of heeft de site gebrek aan megabites voor al onze reacties? Kan me indenken, dat mensen nu meer moeite hebben om de zaken te volgen hier. Dat zou jammer zijn.

    Reactie door ReneR — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.58 uur

  20. Ik heb er hier met +3 geen last van ;-)

    Reactie door Alex ander — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.00 uur

  21. Duizelingwekkend….ja al die lilliputlettertjes, lijkt of ze op den duur gaan wandelen kriskras door de tekst.

    Reactie door ReneR — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.01 uur

  22. “Take all that money that we spend on weapons and defence each year, and instead spend it feeding, clothing and educating the poor of the world, which it would many times over, not one human being excluded, and we could explore space, together, both inner and outer, for ever, in peace.”

    Bill Hicks

    Reactie door Bart — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.01 uur

  23. Wat zeggen jullie? Ik zie er niks van!

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.03 uur

  24. 23. Ze willen ons natuurlijk allemaal naar Anja Meulenbelt hebben. Want daar is het nog normaal. Zal Anja blij mee zijn!!!!

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.07 uur

  25. 9. Ik denk dat Sulis gelijk had. De SP wil meer stemmen, dus niet teveel linkse praat!! Dat schrikt de kiezers af.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.10 uur

  26. Nou, dat bedrag valt me weer erg mee, ik had gedacht dat het veel en veel meer zou zijn. Per wereldburger is het minder dan 150 Euro, daar heb je geen eens een pistooltje voor met een paar kogeltjes. Bovendien is het vroeger veel meer geweest lees ik in het artikel, dus deze discussie gaat weer eens helemaal over niks.

    Reactie door Hans — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.12 uur

  27. Huh? Welke kleine lettertjes???

    Maar ff ontopic: Jezus Christus, wat een enorm bedrag! Belachelijk gewoon…

    Reactie door Johnito — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.12 uur

  28. Zo, oorlog voeren loont goed zo te zien. Hier hadden medicijnen voor aids patienten betaald kunnen worden. En de armoede terug gedrongen.
    Jaja

    Reactie door Redstar — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.17 uur

  29. 26. dat is wel erg vanuit jezelf geredeneerd, Hans. Hierboven schreef ik over de 1,3 miljard mensen die in extreme armoede leven, zij moeten rondkomen van minder dan 1 dollar per dag. Zij werken dus meer dan een half jaar voor de wereldwapenwedloop. Dat vind ik nogal absurd, wreed, en te gek voor woorden.
    27. Die letters zijn zó klein dat ik las off topic, wat een enorm bedrag.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.17 uur

  30. Huh????? Zal de webmaster dronken zijn? Nu weer groot maar raar smal, zodat je idioot lange lappen krijgt ook als je maar een paar woorden schrijft.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.20 uur

  31. Triest dat we dergelijk absurde uitgaves in die mate kennen, noodzakelijk? Dacht het niet.

    Onder de mensen leeft de vrede, nu nog alleen de leiders in hun nakie laten staan.

    Referendum, wereldwijd?

    p.s. lettergrootte kan weer terug naar “normaal”.

    Reactie door Johan Smeets — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.21 uur

  32. Ik weet wat ik wil worden. Webmaster!!!!

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.22 uur

  33. Dat is snel.

    Reactie door Johan Smeets — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.22 uur

  34. 33. En nóg sneller weer terug! Hij heeft echt een neut teveel gehad.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.23 uur

  35. @30 Joan
    Kleine lettertjes dragen (in dit geval) bij tot vrije asociatie en verdergaande socialisering van de samenleving.:-D

    Reactie door Alex ander — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.24 uur

  36. En dan zulke Republikeins Amerikaanse dictatenverspreiders als Rumsfeld en Condi Rice maar briesen over de dreiging van 100.000 lullige Kalashnikovs die aan de enige echte Latijns Amerikaanse Democratie Venezuela zijn geleverd door de Russen.
    Zielig.

    Reactie door c.tilyx — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.24 uur

  37. 35. Ik vind dit wel een beetje Marx Brothers worden. Vooral die heel afwisseling van heel serieus en slapstick. Maar die Jan Marijnissen verveelt zich natuurlijk gek met die rug en wil eens experimenteren! Nou, ik ga eindelijk boodschappen doen. Was ik 2 uur terug al van plan.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.27 uur

  38. @29
    wat is je punt precies? Die armoede? Die bestrijdt je niet door de wapenwedloop te stoppen. Dat heeft meer te maken met democratie, rule of law, economische vrijheid, vrije pers, betrouwbare politie en betrouwbare rechterlijke macht, en stabiliteit in een land.

    Het is wat goedkoop om uitgaven zo neer te zetten. Hoveel geeft de wereld uit aan wc-papier? Zal ook een lekker bedrag zijn. Of aan vakantie? Of aan deodorant? Nederland geeft jaarlijks zeker een miljard uit aan huisdieren. Alle honden en katten de deur uit in Nederland en we bestrijden de armoede. Dat gelooft toch ook geen hond. Get real here!!

    Reactie door Hans — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.28 uur

  39. @35 Joan
    Zo heb ik uiteindelijk met jouw, samen kunnen lachen.

    Reactie door Alex ander — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.38 uur

  40. @Hans: je beweert dus echt met droge ogen dat het volslagen nuttig is om zoveel aan bewapening uit te geven? En hoe dacht je dat in bepaalde landen de stabiliteit ondermijnd wordt eigenlijk? Door de smurfen? Ik vraag me af wat Isabel Allende daar op zou zeggen.

    Reactie door Johnito — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.39 uur

  41. Foutje. Was dus @37 Joan

    Reactie door Alex ander — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.39 uur

  42. Het leger moet als een paraplu zijn, niet te groot (niet te tillen dus) maar zeker ook niet te klein want dan wordt je nat.

    Ik maak me dan ook meer zorgen om het feit dat bepaalde landen een veel te grote paraplu hebben (de VS, engeland, rusland, china etc etc) en andere landen een veel te kleine Paraplu (nederland, duitsland, frankrijk).

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.41 uur

  43. Hallo Jan,
    Daar waar de meeste energie in gestoken wordt door de mensheid, is inderdaad de ontwikkeling van wapens. Wapens om de baas te kunnen spelen over vermeende vijanden. Net of er geen andere mogelijkheid tot communicatie bestaat.
    Gebrek aan ruimte, gebrek aan voedsel, e.a., waren in het verleden oorzaak van veroverings-/rooftochten.
    Naderhand is dit doorgeslagen in machtswellust en hebzucht.
    Dit is in deze tijd toch niet meer nodig!!!
    Met de huidige communicatiemiddelen, en de transportmogelijkheden, is het toch mogelijk om tot een betere verdeling van alle levensbehoeften te komen, zodat iedereen op onze planeet zo gelukkig mogelijk kan leven.
    Helaas, zijn er mensen die menen dat ze meer rechten hebben dan anderen. Het zijn deze mensen, die vanuit hun liberale levenswijze de wapenindustrie in leven houden uit angst voor . . ., ja waarvoor eigenlijk?
    Velen praten over vrede, maar voeren oorlog. Wil je echt vrede?? echt? – stop dan met oorlogvoeren!!! Iedereen!
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.42 uur

  44. 38. In de eerste plaats, Hans, als ik een echt zéér, zéér ruime schatting maak en ervan uitga dat 30% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere huisdieren heeft (quod non) en ik ga er dan tevens van uit dat Nederlanders net zo veel besteden aan een huisdier als onze Belgische zuiderburen (en met die Hollandse zuinigheid waag ik dat te betwijfelen), dan kom ik op 120 miljoen. Dat scheelt dus 880 miljoen en zoals gezegd, ik heb echt heel erg ruim en aan de hoge kant geschat. Een miljard is duizend miljoen. Dat dierenvoedsel valt daarbij dus weg op dezelfde manier als jij en ik als stipjes in het heelal wegvallen.
    Verder was mijn punt, dat jij uitgaat van je eigen wettelijk beschermd inkomen in dit land. Als je inkomen lager is dan 1 dollar per dag en de gemiddelde uitgaven voor een wereldburger zijn 150 euro, dan moet je dus zeer aanmerkelijk langer dan een half jaar (want ik had de wisselkoers nog niet eens meegerekend, een euro is natuurlijk veel meer waard dan een dollar) werken voor diezelfde uitgaven. En dat vind ík een grof schandaal. Uitgaven aan deodorant, vakantie, huisdieren, zijn niet onnodig. Uitgaven aan wapenhandel wel.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.43 uur

  45. Dt wordt alleen nog maar erger met die uitgaven. Met de huidige plannen van de hoge heren en dames in de EU, gaan we een hele nieuwe wapenwedloop tegemoet.
    Die plannen zijn door het niet doorgaan van de grondwet heus niet van tafel.

    Reactie door kaatje — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.44 uur

  46. 41. Nou, gelukkig Alex! En nu ga ik mijn biologisch verantwoorde rice milk weer kopen. Dat is míjn bijdrage in de strijd tegen de Europese landbouwlobby! (en voordat er weer types als Hans, Dirk, etc. over me heen gaan vallen: ik maak soms wel eens een grapje).

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.47 uur

  47. @46 Joan
    :-) Ik ook. :-)

    Reactie door Alex ander — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.52 uur

  48. De wereld draait op angst, aangezwengeld door geperverteerde en verknipte gristenfundamnetalistische Amerikaanse Republikeinen, want angst is kassa, angst roept om wapens en kruistochten tegen het Kwade. Angst is het enige wat ze hebben om de paniekerig gemaakte massa’s onder de duim te houden. Hoe meer angst, hoe meer de wapenkoersen op de beurzen omhoogschieten.

    Reactie door c.tilyx — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.01 uur

  49. @ Joan (10):

    Een voorvader van mij (van Zwitserse afkomst) heeft als luitenant-generaal meegedaan aan de 10-daagse veldtocht. In zijn dagboek schreef hij over een bepaalde slag: “Er waren wel dertien gewonden.” Hij staat vereeuwigd op een schilderij in de aula van de Leidse universiteit. Hij is voor zijn trouw door koning Willem II beloond. Zijn mannelijke afstammelingen waren alle militairen, totdat mijn vader besloot het militair kostuum te verruilen voor een domineestoga. Dus je hebt gelijk: je kan ervoor kiezen niet meer mee te doen aan oorlogvoeren….. :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.07 uur

  50. Dit is zeker ontmoedigingsbeleid voor mensen met lange stukken tekst. :D

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.16 uur

  51. Olla allemaal hier spreekt een boekhouder van een andere planeet.

    Ik zag dat jullie enorm veel geld uitgeven aan van die dingetjes waar je je eigen soort mee kunt dood maken.

    IK WIL DE MANAGER SPREKEN !!!!!!!

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.18 uur

  52. 49. Wat leuk, Olav! Ook om dat dagboek nog te hebben. En natuurlijk. Elk mens kan voor zichzelf elke dag keuzes maken (al is dat soms verdomde moeilijk, ik neem me elke dag voor minder te eten, minder te computeren, mij niet onnodig op te winden, meer aan sport te doen, vriendelijker te zijn voor mijn medemens, etc.). Maar zulke écht grote keuzes als het niet hanteren van een wapen tegen je medemens en niét in het leger gaan, die zijn volgens mij aanmerkelijk makkelijker om standvastig in te zijn. Gij zult niet doden. Heel simpel als het je directe omgeving betreft en dan voel ik óók wel eens aanvechtingen. Waarom zou je het dan ineens bij anonieme mensen uit een ander land wél kunnen of volgens de logica van Bush c.s. moeten? Gewoon nee zeggen.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.20 uur

  53. Misschien kunnen we die keiharde wapenhandelaren en lobbyisten wel zo gek krijgen te vechten voor sociale gelijkheid, zij weten tenminste wel hoe ze een hele wereld in hun macht kunnen krijgen.

    Reactie door kaatje — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.23 uur

  54. 53. Daar heb je gelijk in, Kaatje! Dat verbaast me ook altijd, dat mensen zo veel wantrouwender staan tegen het vriendelijke en positieve dan tegen het agressieve, moordzuchtige en negatieve.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.25 uur

  55. Boter op ons hoofd

    Doordat wij allen hier in Nederland belasting betalen zijn wij ook een rader
    in deze gigantische oorlogsindustrie, en dus medeverantwoordelijk voor dit hoge bedrag…dus, geen belasting meer betalen!

    Reactie door jan — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.26 uur

  56. En dan onderduiken Jan 54.?

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.28 uur

  57. 55 Ik heb nog wel een plekje voor je op de hooizolder. Daar kun je wel een tijdje blijven. Mocht het gevaarlijk worden, dan heb ik wel een wapen voor je. Je moet je tenslotte wel kunnen verdedigen he?

    Reactie door jan — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.33 uur

  58. 56. Hahahaha een hooizolder heb ik altijd hele andere gedachtes. Maar goed bedankt voor het aanbod. Laat dat wapen maar zitten ik pak de hooivork wel. ;)

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.38 uur

  59. :)

    Reactie door jan — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.44 uur

  60. @Jan 54, dan ook geen FIAT, Renault, Mercedes, DAF, Scania, Phillips, Thompson, Motorola, etc etc meer kopen, die maken namelijk ook allemaal wapentuig.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.49 uur

  61. Ter vergelijking:

    Ik had eens een expert horen vertellen dat er 100 miljard dollar nodig was om alle energie, die de wereld nodig heeft (op termijn) te winnen via renewables (eco-stroom, [zonnecellen, winsturbines, getijdenstroom, geothermische projecten] minerale diesel, waterstof e.d.)

    Alexander

    Reactie door alexander — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.57 uur

  62. kan er een overzichtelijke lijst gemaakt worden door iemand, zodat ik in 1 oogopslag kan zien welke van welke bedrijven ik geen producten meer moet kopen om niet bij te dragen aan hun wapenproductie, zodat ik ook echt iets kan doen?

    Reactie door kaatje — dinsdag 7 juni 2005 @ 18.58 uur

  63. @Kaatje, dat kan wel, maar dat zou zo’n lange lijst worden en jij zou niet meer in staat zijn om nog maar iets te kopen (bij wijze van spreken).
    Sterker nog veel mensen werken bij bedrijven die op hun beurt weer indirekt meewerken aan de productie van oorlogstuig.
    Zo’n beetje alle grote en bekende merken produceren wapens of produceren produkten die gebruikt worden om wapens te produceren.

    * Phillips produceert communicatie systemen voor tanks, pantservoertuigen e.d.
    * Stork heeft met special produkts een dochter bedrijf dat pantservoertuigen en helicopter onderdelen maakt.
    * Daf bouwde de legervrachtwagens en de huidige panstervoertuigen van het nederlandse leger.
    * Scania bouwt nu de nieuwe vrachtwagens voor het nederlandse leger.
    * Mercedes bouwt ook trucks en jeeps voor div. legers.
    * Renault bouwt onderstellen voor kannonnen en bouwt tanks.
    * Puch (jawel van de brommers) bouwt ook jeeps voor het oostenrijkse leger.
    * Hoogovens heeft kannonnen gereviseert voor het NL leger en een paar arabische landen.
    En als klap op de vuurpijl heeft Hoogovens de AR-9 uitgevonden (automatisch geweer), het NL leger was niet geinterreseerd, het ontwerp is verkocht aan de amerikanen, die hebben het aangepast aan hun eisen, en jullie kennen hem nu allemaal als de M-16 (jawel een nederlandse uitvinding).

    Dit zijn maar een paar voorbeelden, kun je voorstellen hoeveel toeleveringsbedrijven er hierbij alleen al betrokken zijn.

    P.S. Italie is na China de 2 na grootste landmijnen producent ter wereld en produceert ook de Falmera antie personeels landmijn, een niet te ruimen landmijn.

    Dus een lijst maken is bijna ondoenbaar.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.19 uur

  64. 61.. dat vind ik een goeie, helaas is de industrie zo met elkaar verweven dat we alleen nog maar uit ons eigen moestuintje kunnen eten.

    Gezien het vooral grote landen zijn die veel geld uitgeven aan defensie is het belangrijk dat het Europa wat onze regering ons aan wilden smeren er nooit komt.

    Reactie door Terry — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.19 uur

  65. ja, begrijpelijk, zucht….

    Reactie door kaatje — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.20 uur

  66. Ach ja. Hoe lang is het al niet geleden, 40 denk ik, dat Annie Schmidt schreef
    Hoeveel Chinezen zouden er wezen, 1 miljard? Als die Chinezen door blijven kezen gaat het hard! En dan nu de eerste landmijnen producent? Blij dat ik bij de sociale dienst werk. Je kunt véél zeggen, maar iedereen komt daar levend naar buiten en er wordt niet verdiend aan wapentuig.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.25 uur

  67. 59Ronald Ja, dat is ook een idee!

    Ik zou niet weten hoe je die miljarden uitgaven kunt verminderen, laat staan voorkomen. Laten we er proberen mee te leven dat het zo is.
    Maar om nou steeds met de vinger naar anderen te wijzen, verandert ook niets.

    Reactie door jan — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.28 uur

  68. Laat ik nu altijd heel goed de kleine lettertje lezen!

    @toch moet het kunnen liefde uitzenden,werkt heel ontwapenend ;)

    Geld is toch alleen maar één ruilmiddel?

    Reactie door chrisinactie — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.32 uur

  69. Het is verdorie haast geen doen, zo met mijn neus bijna IN het scherm, anders kan ik het ook niet meer lezen. WEBMASTER !!!! HULLUP!! :-)

    Joan, eenderde van de wereldbevolking is extreem arm. Er komen er meer bij. Ook in de rijke landen is men bezig armoede te creëren. Minder erg misschien dan die anderen, maar wel armoede.

    Met dit gigantische bedrag zouden armoede en onwetendheid binnen tien jaar uitgebannen kunnen zijn plus nog veel meer goede dingen gedaan worden voor onze planeet.
    We hebben echt geen wapens nodig als iedereen het goed heeft, eten heeft, een dak boven het hoofd, kinderen naar school, goede baan met voldoende inkomen. Maar dit heeft wat langer nodig, ben ik bang…. Het KAN wel..

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.52 uur

  70. @66, je kan die uitgaven niet verminderen, er hoeft maar een gek cq land ter wereld zich te bewapenen en de rest moet wel volgen.

    De europese landen moeten zich juist beter bewapenen, niet om in het wilde weg andere landen aan tevallen, maar gewoon als grote stok achter de deur.
    Waarom denken jullie dat men in Sudan de EU recht in hun gezicht uitlacht inzake de kwestie Darfour.
    Als Europa een grote stok had gehad om daar de machthebbers te slaan dan hadden ze dat niet gedurfd en was de genocide ook al in een veel eerder stadium gestopt.
    M.A.W. eerst praten en als ze niet willen luisteren sla je ze met een grote stok op hun hoofd net zolang ze wel luisteren en stoppen met dat soort zieke acties.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.59 uur

  71. Ja Ronald kwaad met kwaad bestrijden werkt altijd erg goed he. NOT :? Ik denk dat jij zelf te vaak met de stok hebt gekregen.

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.04 uur

  72. 69. In de rijke landen is er sprake van relatieve armoede die voor degene die daar geen uitzicht meer in ziet ook wurgend kan zijn, Lydia, dat ben ik helemaal met je eens. Maar die relatieve armoede kan niet vergeleken worden met de acuut levensbedreigende armoede in de Derde Wereld, dat doe jij dus ook niet. Ik ben absoluut met je eens dat het kán, zowel de armoede als de oorlog de wereld uit. En hoewel jij en ik het niet meer zullen meemaken, ben ik er ook zeker van dat er ooit een tijd komt dat het zal lukken, of dat de wereldbevolking in elk geval een heel eind in die richting zal komen. Weliswaar was de 20e eeuw de meest gewelddadige eeuw uit de menselijke historie, maar tegelijkertijd ook de eeuw met de grootste alfabetisering, verspreiding van inzicht, opkomst van de massamedia die een betere controle op wantoestanden mogelijk maakten, bewustwording, opkomst van bewustzijn van mensenrechten waarover verdragen werden afgesloten, natuurlijk lang niet overal, maar wel in grote delen van de wereld. Ik ben een heel optimistisch mens, en ik denk dat eigenbelang de mens ooit zal dwingen in vrede met elkaar te leven.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.06 uur

  73. @38 met pleerollen worden niet zoveel mensen afgemaakt als met 844.000.000.000 euros aan wapentuig.
    Verder zegt het inderdaad iets over de staten die dit geld neer tellen.

    @44 zegt: En dat vind ík een grof schandaal. Uitgaven aan deodorant, vakantie, huisdieren, zijn niet onnodig. Uitgaven aan wapenhandel wel.
    Ik vind het maar half waar. Defensie is vandaag volgens mij nog wel nodig.
    Als we het beter doen misschien op een andere dag niet meer.
    Deo lijkt mij op zich een overbodig product. Ff de oksels wassen helpt ook!

    @53 zegt: Dat verbaast me ook altijd, dat mensen zo veel wantrouwender staan tegen het vriendelijke en positieve dan tegen het agressieve, moordzuchtige en negatieve.
    Ik: zal wel iets met het politieke mooipraat bloed te maken hebben. We worden niet sinds gister voor de gek gehouden!

    Reactie door Giel — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.17 uur

  74. @63: laat dat nu net mijn plan met nog enkele anderen zijn, ingaande rond 2008…

    Reactie door Johnito — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.18 uur

  75. Overigens is dit ook nog wel een informatieve link met betrekking tot wapenhandel: http://www.antenna.nl/amokmar/

    Reactie door Johnito — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.18 uur

  76. 63 moet 64 zijn bij 74. Of zo.

    Reactie door Johnito — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.20 uur

  77. 73. Wil je alsjeblieft mensen niet afraden om deo te gebruiken? Je ruikt namelijk je eigen lichaamsgeur niet. Alleen je oksels wassen is écht niet genoeg!!! En de wereld is groter dan de politiek. Het verbaast me dat zoveel mensen zo ontzettend wantrouwend in het leven staan, vooral mannen.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.26 uur

  78. @70 Ik denk dat de stok van Europa dik genoeg is om Darfur mee te knuppelen. Maar als het alleen bij knuppelen blijft raken we alleen nog maar verder van huis. Ik heb het gevoel dat er meer dan alleen geknuppeld/ geknuffeld moet worden.

    Eerlijkheid, scholing, levensbehoeften, uitzicht op een goede toekomst…. En wat dies meer zij.

    Reactie door Giel — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.28 uur

  79. Hear hear Giel 78. :)

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.32 uur

  80. 78. Precies, Giel. En dan liefst niet vanuit een ideologische hoek, wat mij betreft. Want dan ligt de volgende oorlog alweer om de hoek. Scholing vanuit verschillende perspectieven met begrip en respect voor elk standpunt, dat lijkt me de hemel op aarde.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.39 uur

  81. Wapens wordt met zorg onderhouden en behandeld, was dat ook maar met mensen zo!

    Reactie door e.krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.43 uur

  82. @78, nou dat zal je lelijk tegenvallen hoor, europa heeft geen middelen om in te grijpen in darfour.
    Voor de rest is scholing prima, maar je moet wel eerst die knipnicht van een machthebber daar wegjagen voor dat je daar aan kan beginnen.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.46 uur

  83. Zag laatste een oude aflevering van Star Trek
    (Die met Captain Kirk en good ol’ Spock)
    waarin een erg jonge Joan Collins beweerde:
    “De wereld veranderde toen op een dag de regeringsleiders besloten al het geld dat opging aan oorlog voeren te besteden aan het bereiken en handhaven van vrede.”
    Een fraai beeld maar vooraleer toekomstmuziek.
    Zolang er tenminste regeringsleiders zijn die verdienen aan de handel in wapens.

    Reactie door Terrebel — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.48 uur

  84. 83. Ik denk dat het niet alléén met geld en wapenhandel en bezit te maken heeft.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.54 uur

  85. 81

    Wapens worden (natuurlijk) met zorg behandeld en onderhouden, was dat maar zo met mensen!

    Reactie door e.krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.03 uur

  86. dinsdag 7 juni 2005
    Duizelingwekkend
    Geplaatst onder: Algemeen, Buitenland om 16.03 uur

    844.000.000.000, oftewel 844 miljard euro is er vorig jaar wereldwijd uitgegeven aan bewapening.

    Je zou je finaal de ogen uit het hoofd schamen, mijn god en dat wij daar ongewild aan mee betalen is nog het ergste van de nachtmerrie!

    Reactie door e.krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.06 uur

  87. @62 Kaatje

    Een gekookt eitje van een echte scharrelkip
    is in ieder geval onverdacht,

    Reactie door Alex ander — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.13 uur

  88. @Alex ander, van die boer die ook levert aan een groothandel die op zijn beurt weer levert aan kazerne’s, bakker’s (die weer aan kazerne’s leveren) etc. etc.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.14 uur

  89. 88
    OK, onder voorbehoud dan, dat dat kippetje een jaartje in quarantaine in je eigen tuin heeft gescharreld.

    Reactie door Alex ander — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.24 uur

  90. Jemig, 844 miljard Euro wereldwijd uitgegeven aan bewapening.
    Vreselijk groot bedrag. En hoeveel heeft Nederland er namens dit kabinet aan bijgedragen zonder met ons te overleggen?

    Mijn God, dat bedrag kan toch zoveel beter besteeds worden. Er heerst zoveel armoede in de wereld en zoveel verdriet. Er is zo’n grote kloof tussen arm en rijk. Moet je eens nagaan wat er met die 844 Miljard Euro gedaan kan worden voor vele mensen die kansloos zijn.

    Reactie door Paula Buisman — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.25 uur

  91. War makes the world go round. :(

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.26 uur

  92. Vervolg: als ze het nu eens gingen besteden aan mensen die geen dak meer boven hun hoofd hebben en letterlijk op straat staan. Mensen die de hoop hebben opgegeven om nog een beter bestaan te kunnen op bouwen. Laat ze daar maar eens zoveel miljard Euro aan gaan besteden. En zo kan ik nog veel meer opnoemen.

    Reactie door Paula Buisman — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.27 uur

  93. 844 miljard. Als dat elk jaar zo is, berg je maar als WO III uitbreekt, dan krijg je alles van sinds WO II over je heen. Lood is niet gezond, zeker niet als het met 900 m/s jouw kant op komt.

    Reactie door W6969 — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.30 uur

  94. @Paula, dan zouden al die mensen die nu in die industrie werken, dakloos worden.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.32 uur

  95. Dat is zeker duizelingwekkend.

    Maar ik krijg haast een dwangbuis gevoel met deze smalle middenbaan, ook het tekstvak waar je in moet typen is te smal er word niet helemaal weergegeven (rechter kant).
    Het rechter deel met links mag ook wel wat naar rechts.
    Dit zowel in Firefox als IE.

    css aanpassingen:

    menu, left:830px
    content, left:240px en width:550px

    Ziet er dan al een stuk beter uit vind ik zelf.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.35 uur

  96. @77 Misschien heb je gelijk v.w.b. die deo. Mijn vrouw heeft toch wel wat hints gegeven… Dat neem ik dus terug. Alleen dat verschil in wantrouwen zie ik nog niet zo. Ik vind mijzelf goed van vertrouwen maar dan stoot je ook vaak je neus. Dat alleen, is niet vol te houden. Ik doe mijn best open te staan voor alles en iedereen wat mijn pad kruist. Het lukt alleen niet altijd. En er zijn grenzen. Ik zou bijna willen stellen dat mannen misschien wel beter van vertrouwen zijn. De meeste mannen zijn de afgelopen eeuwen zo goed van vertrouwen geweest dat zij keer op keer de oorlog in zijn getrokken. Waarschijnlijk elke keer op basis van vertrouwen dat ze hadden in hun leiders en de goede zaak die hun werd voorgehouden. Het lijkt mij juist dat vrouwen veel sneller kijken of er ergens iets achter zit… en het dus niet vertrouwen.
    Jij zegt: En de wereld is groter dan de politiek. Daar ben ik het helemaal mee eens. En denk, was het maar waar. Want wie heeft het hier nou voor het zeggen: Wij? Of de politieke kliek die alles regelt zonder dat we er blij van worden? Willen wij 844.000.000.000 uitgeven aan pief paf poef? Wie staat toe dat er voetbalvelden fraai oerwoud verdwijnen?
    Je hebt gelijk dat het mensen zijn maar de politiek is het instrument wat gebruikt wordt om onze maatschappij te ordenen en in de hand te houden. Dus in die zin vind ik politiek retebelangrijk. En de politiek vertrouwen is wel een hele grote opgave voor mij, daar geef ik je zeker gelijk in. Maar ik denk dat mensen die afgelopen week tegen hebben gestemd de politiek in zijn geheel ook niet vertrouwden. Kortom wantrouwen is niet meteen zo kwaad. Zoals ik het zie is het eerder dat we teveel vertrouwen hebben in de hotemetoten van de politieke kliek. Maar er geen greep op krijgen.

    Reactie door Giel — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.38 uur

  97. de ironie wil dat ik eerst het vakantiedraadje zag

    Reactie door jory — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.41 uur

  98. @80 Ik zou willen zeggen we hoeven alleen maar het goede te doen.
    Maar ik besef dat elk land, elke ideologie zich daar waarschijnlijk op beroept.
    Dus dat wordt toch wel lastig. Toch gaat het om het goede. Geen twijfel.
    Ik praat nu wel heel stoer.
    Misschien komt het door mijn eigen leven. Volgens mij heb ik zo een opvoeding/ scholing gehad. Zelf nadenken/ niet nalullen. Zelf redeneren en voelen. En bij mij vaak op basis van: Wat Gij nie wil dat U geschiedt doe dat ook een ander niet (masochisten uitgezonderd). Ik bedoel, daar kom ik dacht echt ik een heel eind mee in de intermenselijke omgang. Zonder fatsoenlijke opvoeding/scholing zou ik niet weten hoe ik was uitgepakt…

    @82 De foute moeten worden geknuppeld. Zeker! Zeker de rotte appels eruit anders kun je beter meteen je geld persoonlijk overhandigen!
    Echt het probleem zit hem niet in het knuppelen. Want laat mij raden. Het meest evan die 844.000.000.000 pegels zijn waarschijnlijk door het westen uitgegeven. Met Amerika als nr1. Correct me if I am wrong want zoals het een fout burger betaamt reageer ik nu schaamteloos zonder de link/ inhoud te hebben gelezen(oeps).
    Dus wij hebben de dikste knuppels YEAH!
    De kneep zit hem in de nazorg… Net als in Irak. Die gasten waren in een poep en een zucht opgerold. Maar nu het moeilijkste stukje. Even vrede bewaren en de bevolking helpen. Tja daar heb je wat meer inzicht voor nodig dan het reguliere ragwerk met de stok.

    Reactie door Giel — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.08 uur

  99. Nederland? 7 miljard euro voor een paar straaljagers die in de VS worden gekocht. Voor 700 miljoen euro 4 marineschepen naar Indonesie, waar tientallen miljoenen onder de armoede grens leven. Twee voorbeelden om wat aan te doen.

    Reactie door Martin Broek — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.12 uur

  100. @99, Straaljagers hebben net als auto’s niet het eeuwige leven en de F16′s lopen tegen die tijd op hun laatste benen.
    Die 4 Marineschepen MOETEN weg omdat ze weg bezuinigd zijn, niet omdat ze zo graag willen verkopen hoor.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.17 uur

  101. Over nut en noodzaak om een Amerikaans wapenprogramma mee voor te financieren kunnen de meningen verschillen, maar die schepen worden gloednieuw geleverd. De Nederlandse overheid verleent hiervoor een krediet omdat Indonesie ze anders niet wil hebben. Laten we het bij de feiten houden.

    Reactie door Martin Broek — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.23 uur

  102. 96. Niet misschien. Ik héb gelijk wat betreft die deo, en je vrouw ook. Ik bedoel met dat verschil in vertrouwen tussen mannen en vrouwen misschien meer, dat mannen eerder geneigd zijn hotemetoten te vertrouwen omdat het nou toch éénmaal hotemetoten zijn en dat toch niet voor niets zullen zijn geworden (nee, door gladde praatjes waar vooral mannen eerder in tuinen) en dat vrouwen misschien eerder ergens iets achter zoeken omdat ze op hun intuitie afgaan, maar uiteindelijk toch meer geneigd zijn het beste van mensen te denken. Maar dat baseer ik echt puur op mijn eigen omgeving, dus het zal geen wet van Meden en Perzen zijn!

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.24 uur

  103. @95 we kijken er nog verder naar, maar dit zijn overigens de standaardmaten van ook de sp.site

    Reactie door Bas — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.25 uur

  104. @martin broek, yep de schepen worden gloednieuw geleverd, net zoals 46 hagelnieuwe kannonen die aan noorwegen zijn verkocht die al wel door defensie waren aangeschaft maar al wegbezuinigd waren voordat ze geproduceerd waren, maar er contractueel niet meer onderuit konden.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.27 uur

  105. 98. Als iedereen dat nou dacht, dat wat gij niet wilt, etc., dan heb je ook geen ideologie meer nodig. Dan kunnen mensen misschien gewoon denken dat zolang iedereen op z´n eigen manier het goede wil, je beter in vrede kunt samenleven, elk met z´n eigenaardigheden. Op wijk- en stads- en land-niveau lukt dat meestal best. Nu ook nog met de verre landen.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.30 uur

  106. Hoeveel arbeiders hebben hun kinderen te eten kunnen geven van de orders die hun fabriek heeft binnengesleept?

    Reactie door BJ — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.33 uur

  107. @106, BJ,

    Laat de fabrieken beter iets zinnigers produceren: zonnepannelen, milieuvriendelijke auto’s…etc…

    Reactie door Jeroen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.41 uur

  108. 106. En hoeveel arbeiders zullen hun kinderen te eten kunnen geven als dat geld besteeds wordt aan andere zaken?

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.41 uur

  109. @104 & 106: Om met 106 te beginnen in Nederland werken 12.000 mensen in de defensie-industrie er gaan honderden miljoenen overheidssubsidie heen.
    Het is duizelingwekkend zo begon deze discussie. Het is duizelingwekkend dat Nederland op voorhand 7 milard uitgeeft aan een nieuw gevechtsvliegtuig, waarvan nog maar moet blijken of we het militair uiteindelijk de beste koop is, als ze klaar zijn. KIjk nog eens naar een herhaling van het nieuws vanavond. Dan zie dat er er andere zorgen zijn in Nederland, dan toys fot the boys.
    Het is duizelingwekkend dat Nederland het financiele risico voor een wapenleverantie aan een land met hoge schulden voor zijn rekening neemt, waar het afgelopen halfjaar 1.000 mensen om het leven zijn gebracht door het leger. Lief dat de Nederlanders 150 miljoen inzamelen voor de slachtoffers in Zuidoost Azie. Jakarta is ook lief en koopt hier voor de exportmarkt ontwikkelde (ja echt Ronald) marineschepen en zo blijft het geld naar de lage landen stromen.

    Reactie door Martin Broek — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.43 uur

  110. @jeroen, als er een lucratiever markt is voor dat soort produckten ipv wapens dan zullen de meeste fabrieken wel omschakelen, maar de realiteit is gewoon dat als er geen wapens meer verkocht zouden worden, deze mensen dus gewoon keihard op straat zouden komen te staan.

    @Joan, niemand, want als er een markt voor zou zijn dan zou iemand er wel induiken.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.44 uur

  111. @110,

    De markt onstaat door vraag en aanbod. De industrie produceert wapens naar gelang hoeveel vraag daar naar is (vanuit de regeringen). De vraag wordt aangewakkerd door bangmakerij vanuit de V.S. en het voeren van zinloze oorlogen, waar miljoenen onschuldige mensen door worden getroffen.

    Reactie door Jeroen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.53 uur

  112. @martin, 12.000 is wel een erg lage schatting hoor.
    Denk persoonlijk dat er wel zo’n 300.000 tot 400.000 mensen (inclusief defensie zelf met 64.000 werknemers) financieel betrokken zijn met de wapenindustrie en defensie van Nederland (toelevering’s bedrijven en alles meegerekend.)

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.53 uur

  113. @jeroen, als ik een fabriek zou bezitten en het zou meer winstgevend zijn om schone auto’s te produceren dan wapens dan is de keus snel gemaakt hoor.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.54 uur

  114. @110,

    Regeringen kunnen op dezelfde manier een grotere vraag voor bijvoorbeeld milieuvriendelijke producten creeren; het ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen, zullen we maar zeggen.

    Reactie door Jeroen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.55 uur

  115. 109. Martin: Helemaal met je eens. 110. Ronald, Zolang de psychologische druk van een op niets gebaseerde angst niet doorbroken wordt, dan zal het volk blijven slikken dat miljarden naar de wapenindustrie, die een bijzonder sterke lobby heeft met name in Amerika, zal blijven worden gesluisd. Het gaat er om die angst te doorbreken. En die behoefte is er altijd hoor, de consumptie neemt altijd toe. Daar sta ik overigens helemaal niet achter, maar liever produktie van sprekende telefoons met beeldscherm, van huishoudrobotten, van nieuwe vormen van snel en efficient openbaar vervoer dat zowel het fileprobleem als de vervuiling op kan lossen, ik noem maar wat zijstraten, dan wapens.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.57 uur

  116. @113,

    De somma geld die nu aan wapens wordt uitgegeven, kan simpelweg ook in andere zaken worden geinvesteerd door overheden: het effect op de werkgelegenheid is dan precies hetzelfde.

    Reactie door Jeroen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.58 uur

  117. @jeroen 113, zo simpel is het niet hoor.
    Simpel voorbeeldje de sluiting van vliegbasis twente zal tot gevolg hebben dat er een hoop toeleveranciers van die basis in grote financiele nood zullen komen omdat er gewoon geen markt meer is voor hun diensten/producten.

    Wel ben ik van mening dat zolang er een noodzaak is voor een defensie apperaat al hun middelen in Nedrlandse fabrieken door nederlandse arbeiders zou moeten worden geproduceerd.
    Liever iets duurdere nederlandse produkten dan goedkopere (voornamelijk) duitse produkten.

    Verder blijft het probleem dat als er ook maar 1 kwaadwillend land is dat zich bewapend de buurlanden niet achterkunnen blijven.
    Het beste voorbeeld daarvan blijft Hitlerduitsland, door de kop-in-het-zand politiek van Chamberlin is europa in een onnodig lange oorlog gestort.
    En het fabeltje van dat Nederland geen vijanden in de buurt heeft om gevaar van te duchten gaat niet op nu ook verder wegliggende landen relatief makkelijk aan lange afstands wapens kunnen komen.

    Wat trouwens de VS aan hun wapens uitgeeft is hun zaak en niet de onze.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.08 uur

  118. @117, Ronald,

    Ik zeg ook niet dat we het leger af moeten schaffen (kon dat maar), het mag alleen wereldwijd wel een beetje minder.

    Wat de V.S. doet is hun zaak, tót wij er hier last van krijgen, doordat de ze hun defensiepolitiek aan ons opdringen. Daarnaast bemoeit de V.S. zich ook met iedereen, dus ach, laten wij dat dan ook maar met hen doen.

    Reactie door Jeroen — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.14 uur

  119. 94. Ronald, nee hoor de mensen die in de industrie werken worden echt niet dakloos. Maar het geld kan toch wel eerlijker verdeeld worden!!!!

    Verder sluit ik me helemaal aan bij de reactie van Joan @115.

    Er zijn nog zoveel andere vormend van industrie waar de mensen die nu in de wapenindustrie werken naar toe kunnen.

    Ikzelf wil helemaal niet mee doen aan al die bang makerij van terrorisme en oorlogen. Er is al genoeg geweld en genoeg oorlog. De mensen die in de wapenindustrie werken kunnen hun kwaliteiten elders ook heel goed uitvoeren maar dat hoeft echt niet alleen maar te draaien om het maken en vervaardigen van die vreselijke wapens. Eigenlijk zouden alle wapens, bommen, tanks, massa vernietigings wapens zoals in Irak gebruikt kon worden, alles zou moeten belanden op een grote schroothoop en volledig vernietigd moeten worden. Ik haat geweld en wapens.

    Echt helemaal angstvrij ben ik echt niet hoor. Denk maar eens aan die verschrikkelijke moord aanslag op Pim Fortuyn en aan die van Theo van Gogh. Zo iets mag gewoon niet meer gebeuren.

    Hoe meer wapens er gemaakt worden, hoe meer gevechtsvliegtuigen er in gezet worden hoe leuker het voor de terroristen word om ons land aan te vallen. Zo zie ik het en
    niet anders. De wapenindustrie moet minder. Er moet meer geld aan betere doelen besteed worden.

    Reactie door Paula Buisman — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.17 uur

  120. @117, Ronald,

    Wat betreft de sluiting van vliegbasis Twente ben ik geheel met je eens dat het, zeker nu, een onhandige beslissing is van Kamp. Ze hadden bij defensie beter kunnen bezuinigen door geen troepen uit te zenden naar Irak en Afghanistan.

    Reactie door Jeroen — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.19 uur

  121. Kijk ik heb niet gezegd dat het leger helemaal afgeschaft moet worden. Maar ik ben van mening dat onze militairen niet overal zo ingezet moeten worden waar het kabinet en de Europese Unie dit willen. Minder wapens betekend:
    minder wapenhandel en
    minder mensen die dood gaan door een kogel of een bom en
    minder zelfmoord aanslagen door terroristen en
    minder kinderen die de dood vinden omdat ze op een mijn
    hun voeten neer zetten terwijl ze aan het spelen zijn.
    En ga zo maar even door met al die gruwelijkheden.

    Ik heb een tijd terug een documontaire gezien van War Child waar Marco Borsato de ambasadeur van is. Daar werd je geconfronteerd met die oorlogsbeelden, vreselijk is dat. Het is nu zo’n goed doel dat War Child bestaat. Zoveel kinderen die kansloos zijn door die verschrikkelijke oorlogen. De oorlog haal je niet uit een kind. De oorlog zit in het kind dat in die landen leeft. Daarom is het lied van Marco Borsato “de Speeltuin” ook zo treffend. Het verdriet van die kinderen die hun ouders verliezen en continu die verschrikkelijke beelden in hun hoofd zien afspelen. Kinderen die hun ouders die stervende zijn in hun armen vast houden omdat ze neer geschoten zijn.
    Is dat nu echt een reden waarom die wapen-industrie zo hard nodig is? Nee toch zeker……..

    Reactie door Paula Buisman — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.31 uur

  122. jongens en meiden .willen we dit log interesant houden ? maak er dan geen schadbox van maar beperk je tot de onderwerpen .tsja en 844 miljard dat is (van)baalen .geen wonder dat het aantal v.v.d.ers met dubbele kin gestaag groeit .maar als nederlander ben ik natuurlijk ape strots dat er bij de 844 miljoen ook 7 miljard bij zit van onze ,papieren ,j.s.f. jes .toch???? het moet maar eens afgelopen zijn met de kapitalistische systeem .het is weer tijd voor het gezonde verstand .

    Reactie door texas henkie — woensdag 8 juni 2005 @ 8.40 uur

  123. er staat in geen van de 121 onderwerpen voor jouw inzending ook maar één letter dat niet over het onderwerp gaat, Texas Henkie. Dus eerst even lezen graag voortaan.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 9.01 uur

  124. De wereld is een slagveld, een mijneveld en een pijp kaneel.

    Het hangt er maar net van af waar je stapt en en hoe je zuigt.

    Reactie door e.krul — woensdag 8 juni 2005 @ 10.03 uur

  125. Het wordt tijd voor een nieuwe Morele Herbewapening: een vuist maken tegen de ons door Amerika opgedrongen consumptiedwang en prestatiemaatschappij.

    Door de Republikeinse machthebbers wordt thans wereldwijd angst gebruikt om verdeeldheid te creëren tussen bevolkingsgroepen: arm en rijk, blank en zwart, gristen en moslim, en vooral weer als vanouds links en rechts. En dat stimuleert de wapenverkopen, het liefst zouden Bush en consorten de EU ook vrij vuistvuurwapenwapenbezit dicteren zoals in Cowboyland zelf, en bovendien: hoe meer wapens vrij zijn, hoe meer vraag naar beveiliging natuurlijk; ook een groeimarkt, vooral die van kogelvrije kleren, in Amerika kopen rijke ouders die al voor hun schoolgaande kinderen.

    Reactie door C.Tilyx — woensdag 8 juni 2005 @ 10.43 uur

  126. Een extra complicerende omstandigheid is, dat investeerders in wapenproductie (en de toeleveringsbedrijven daarvan) zo’n grote winstmarge uit deze “tak van sport” behalen. Zij plegen dan ook een sterke lobby te hebben -met alle bijverschijnslen als omkoping van dien- en zelf de politiek sterk te beïnvloeden (in plaats van het omgekeerde). Voor de Tweede Wereeldoorlog hielden b.v. staalfabrikanten bijeenkomsten om te bezien hoe zij de oorlog konden bevorderen (oorlogspropaganda, politieke financiering). Hitler heeft ook zo ver kunnen komen doordat hij door het grootkapitaal (Krupp, IG Farben, Thyssen e.d.) werd gesteund. Zeker, in principe zou de wapenindustrie moeten worden omgevormd tot civiele productie. Maar zoiets is werkelijk “a hell of a job”, omdat het direct ingaat tegen de wetmatigheden en logica van de kapitalistische productiewijze.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 8 juni 2005 @ 11.01 uur

  127. @126, Olav,

    Reden te meer om de bezem d’r eens flink doorheen te halen! Te beginnen hier in Nederland en Europa en bij voorkeur wereldwijd.

    Wat betreft de logica en wetmatigheden van het huidige geglobaliseerde extreem-kapitalisme (ik bedoel dus niet kapitalisme in het algemeen), zoals door onze strot gedrukt door de neo-liberale heersende klasse, denk ik dat er echt een omslag moet komen in het mondiale denken, te beginnen bij “de gewone man”, welke er eerst van doordrongen moet zijn dat de gevestigde orde niet deugt.

    De enige weg lijkt voorlopig dus om voortdurend allerlei misstanden aan het licht te brengen om het grote ongelijk van rechts bloot te leggen.

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 12.02 uur

  128. 112 Ronald, wist ik niet dat zoveel mensen betrokken zijn bij de productie van…dood.
    En Chamberlain had geen zand nodig om z’n kop in te steken, want hij liet gewoon Hitler doorgaan zodat hij voor hem in Europa de zaken zou kunnen klaren. Helaas..
    Dus vandaag zijn anderen bezig om de zaken weedr te klaren…in het oosten…

    Reactie door Ahimsa — woensdag 8 juni 2005 @ 12.30 uur

  129. De diverse links zoals de verwijzing “cathegorieen” staan nu rechtsboven geplakt. Met als gevolg, dat je nu smallere teksten hebt. Ik vindt het geen goede keus..maar ja, wie ben ik.

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 13.16 uur

  130. #121

    Nou; ik heb wel vaak gezegd, dat het leger moet worden afgeschaft!

    Wat hebben we er in vredesnaam nog aan dan?
    Het enige onderdeel, wat zijn dienst bewijst is uitgerekend het onderdeel, dat nog bezig is om de troep van voorgaande conflicten op te ruimen. Die mag dan ook blijven bestaan wat mij betreft. Maar denk er eens goed over na:

    Waarom hebben we een leger NODIG? (In een land waar straks steeds meer mensen verrekken van de honger?).

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 13.21 uur

  131. @ Jeroen (127):

    Ik ben het met je eens.

    Vervolg op nr. 126:
    Citaat uit een interview met de jurist prof. A.T.J.M. Jacobs (Universiteit van Tilburg) in de Staatscourant van 25 mei jl.:
    “Het militair-industrieel complex zal behoorlijk gaan piepen als de voorliggende Europese grondwet wordt afgewezen. Dat weet ik zeker. De grondwet smokkelt namelijk vergaande mogelijkheden voor militaire samenwerking en het gezamenlijk aanschaffen van materieel, tanks, geweren, gevechtsvliegtuigen de Europese samenwerking binnen. Dat is nagenoeg ongemerkt gebleven.”

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 8 juni 2005 @ 14.04 uur

  132. @131, Olav,

    Dat is een prachtcitaat! We hebben dus een eerste vernietigende slag uitgedeeld. Dat smaakt naar meer…

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 14.13 uur

  133. @Amhisa 128, Peace is selling, but who’s buying?

    @Rener 130, zolang er gekken op de wereld rondlopen die niet het verschil zien tussen mijn en dijn zul je altijd een leger nodig hebben.
    Een leger kan je ook gebruiken om dictator’s, mensenrechtenschender’s e.d. te verwijderen.
    Ware het niet dat de nederlandse politek te schijterig is om het leger daar ook daadwerkelijk voor te gebruiken.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 juni 2005 @ 17.47 uur

  134. Mag ik er even op wijzen dat het beeld nog eens extra vertekend wordt door de goedkoopheid van wapens uit communistische (linkse, socialistische) landen? Dat links en socialisme staan voor dwang en het onvrijwillig afstaan van vermogen door “de rijken”?

    Reactie door W6969 — woensdag 8 juni 2005 @ 18.49 uur

  135. En bij deze klaag ik tegen een maatschappij die alles van de overheid zou verwachten. Een beetje verzorgingshuis draait op zo’n 200 vrijwilligers. Die nemen met elkaar hoe lullig klein hun dienst ook, hoe klein de tijd die ze besteden ook, een zaterdag of een zondagmiddagje hier en daar, een taak van de overheid weg die geld kost, die bewijst dat we nog enige beschaving in onze donder hebben, dat we elkaar ook gratis nog VRIJWILLLIG bereid zijn te helpen.

    Als we dit niet doen, dan roepen we alleen maar een geldverslindende en inefficiënte overheid over ons af, die door het belonen van dwang-diensten, alleen maar de boel zal verergeren. Laat de boel maar schrikken door te bezuinigen, en een prikkel blijven dat men zelf in de eigen omgeving eens gaat kijken of de naastenliefde (desnoods zonder godsdienst (Marx is anti godsdienst) in ere hersteld kan worden. Uit Das Kapital kun je niet als een robot je levenswijze afdraaien, het is een tijdsgebonden document.

    Reactie door W6969 — woensdag 8 juni 2005 @ 18.53 uur

  136. 135. Laat de boel maar schrikken door als overheid langdurig in staking te gaan lijkt me als eerste reactie een beter idee. Het rotte is allen, dat zoveel andere mensen die helemaal geen lesje nodig hebben daarmee ook getroffen worden. Jonkie, dat je rijk wordt, wat voor jou een conditie was om te emigreren zei je bij een ander onderwerp, zit er helaas niet in. Maar kun je desondanks vertrekken? Als vrijwilliger naar Siberië? Daar doe je hiér ook goed werk mee, dus in het hiernamaals word je dubbel beloond.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.18 uur

  137. @134,

    Verdiep je eerst eens in termen als communisme en socialisme alvorens hier appels met peren te vergelijken.

    Daarnaast lijk je werkelijk te denken dat we hier een stelletje Karl Marx fans zijn, je vertekende wereldbeeld is werkelijk hilarisch!

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.43 uur

  138. @134,

    Enne, als ik zo vrij mag zijn: wat is jouw club?

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.44 uur

  139. #133 Ronald.

    Inderdaad Ronald; ik ken deze gedachte. Maar ben JIJ dan bereid om met je eigen vlees en bloed je voor de “gekken” te gooien om de kapitalisten, zoals het koningshuis te beschermen?

    Ik vind trouwens, dat deze regering óók niet weet, dat ze van onze spullen (lees inkomen) moeten afblijven. Al jarenlang bedrijft men legale diefstal via de belastingen (via Brussel en straks die kilometerheffing)en dat moet je toch, als rechts georienteert persoon toch aanspreken?

    En als China dit land bijv. wil binnenvallen, nou dan doen ze maar, ik leg ze geen strobreed in de weg, want dit land is moreel al failliet en ingelijft in superstaat Europa. Ik wens ze alvast veel succes.

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 19.44 uur

  140. En degenen; die altijd het hardste roepen, dat we een leger nodig hebben en dat we hier en daar in de wereld moeten “ingrijpen”, die schijten vaak zelf in de broek, zodra er 1 kogel om hun oren komt fluiten. Nee; dat mag het klootjesvolk gaan doen. bah

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 19.46 uur

  141. @rener, ik ben zelf 3 x in een oorlogsgebied geweest (1 x blauwhelm in bosnie in ’94, 1 x IFOR in bosnie in ’96 en 1 x KFOR in Kosovo in 2000), wat heb jij gedaan voor de vrede en veiligheid van wildvreemde mensen?

    Reactie door Ronald — woensdag 8 juni 2005 @ 20.13 uur

  142. 141. Ja, daar ben ik ook wel een beetje benieuwd naar. Overigens ook naar hoe en waarom jij daar terecht kwam, Ronald, en hoe je er op terug kijkt, met name dan voor wat betreft je gevoelens over oorlog en vrede.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 21.04 uur

  143. Ronald,@141
    jij zal vast niet uit liefdadigheid daar heen gegaan zijn, zal je wel voor getekend hebben zo maak ieder zijn keus.

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 8 juni 2005 @ 21.05 uur

  144. Ik lees toch echt bij Jan’s stukjes dat die solidariteit wil afdwingen en hij scheldt op de oppositie (asociaal e.d.) en verder op die demonstratie waar links de boventoon voerde (vakbonden) riep men om de val van het kabinet. Als dat niet naar het zo “goedbedoelde” Marxisme riekt, en dus naar communisme, vraag ik me af of JULLIE je huiswerk over deze foute stroming wel hebben gedaan!

    Socialisme is een legale variant van het gedachtengoed van Marx, dat via democratische verkiezingen aan de macht wil komen. Ik beschuldig de SP niet bij voorbaat van ALLE onvrijheden van een Oostblokland, maar het neigt er wel een stukje naar. Ik hoop hiermee dus wat duidelijker te zijn voor de genen die nog steeds niet door hebben wat socialisme werkelijk inhoudt.

    Reactie door W6969 — woensdag 8 juni 2005 @ 21.21 uur

  145. @Joan en Folkert,
    ook ik moest voor mijn nummer opkomen, ik had toen helemaal niks met het leger en had er eigenlijk ook niet zoveel zin in hoor, maar daar ik geen zin had om 9 maanden op mijn kloten te zitten heb ik als dienstplichtige er voor gekozen om uitgezonden te worden naar Bosnie (’94).
    Dit hield daarintegen wel in dat ik in totaal 14 maanden dienstplicht heb gedaan (9 maanden + 5 maanden vrijwillig nadienend).

    Dit vond ik eigenlijk wel een goede (levens)ervaring (ondanks de nare ervaringen aldaar) dus heb ik toen besloten om beroeps te worden om nog vaker weg te kunnen.
    Maar naar mate de jaren volgden en bezuiniging op bezuining volgde (de een was nog niet klaar en de andere werd alweer afgekondigd).
    En daardoor alles efficienter en goedkoper moest worden werd het werk steeds minder leuk en de komende invoering van het Up or Out systeem (simpel gezegd 85% van de militairen kan erop rekenen dat ze voor hun 35e defensie moet verlaten) heeft mij doen besluiten mijn kisten aan de wilgen te hangen en mijn heil ergens anders te gaan zoeken.

    Voor wat betreft Joan’s andere vraag over oorlog en vrede, ik heb natuurlijk het liefst vrede maar soms is oorlog (helaas maar waar) een noodzakelijk kwaad, al is het maar om mensen die in de verdrukking zitten te helpen.
    Oorlog is iets vreselijks en je wenst dat helemaal niemand toe en zal ook niet zeggen dat het hebben van een groot leger een oorlog kan voorkomen maar het kan wel als breekijzer dienen als politici druk willen uit oefenen op bijv. de machthebbers van Darfour om de mensenrechten te respecteren.
    Buitenlands beleid staat of valt namelijk met het feit of je evt. harde woorden en dreiging ook waar kunt maken.
    Een gehandicapte in een roelstoel (absoluut niet denigrerend bedoeld) maakt met een dreigement dat ie mijn gaat slaan geen indruk, maar als er achter die gehandicapte 10 potige kerels staan dan loop ook ik liever een blokje om (gewoon het eerste voorbeeld dat me te binnen schoot).

    Zoals ik al eerder zei, een leger is als een paraplu, niet te groot (want niet te tillen) maar ook niet te klein (want dan wordt je nat).
    Eigenlijk zou de paraplu zo groot moeten zijn dat zo nu en dan er ook andere mensen onder kunnen schuilen als het bij hun regent.
    Het hele probleem is alleen dat het al meer als 60 jaar niet geregend heeft in Nederland en dus denkt iedereen dat een paraplu niet meer nodig is, maar als het dan begint te regenen dan ben je wel te laat.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 juni 2005 @ 21.28 uur

  146. Beste Ronald 141, wie ben ik om jouw dadendrang in twijfel te trekken. Met alle resoect voor je persoonlijke motieven om naar het front gaan, welke die dan ook mogen geweest zijn.

    Helaas ben ik nog steeds niet onder de indruk van de prestaties van het legioen Karremans in Sebrenica dat zich door Bladic het rijdend geschutsmaterieel liet afpakken, vervolgens aan de zijkant stond bij een massaslachting en toen het ultieme rolletje film als bewijsmateriaal kwijtraakte.

    Jouw benadrukken van `ik ben er geweest’ doet me denken aan die Oud-Indiëveteranen
    die zich eigenlijk vernaggeld voelen door
    de plichtsdwang voor een verloren zaak waarmee Romme en Beel hen indertijd opzadelde in `47.

    Reactie door C.Tilyx — woensdag 8 juni 2005 @ 21.29 uur

  147. 144. Niet iedereen kan slim zijn, W6969. Hier iets voor de verdere zelfstudie:

    Naar hun beginsel van organisatie kan men binnen het socialisme verschillende stromingen onderscheiden: het collectivisme, het anarchisme, het syndicalisme, het communisme en het democratisch socialisme. Naar de opvatting omtrent de mogelijkheid en de wijze van verwerkelijking onderscheidt men het utopisch, het wetenschappelijk socialisme of marxisme, het revolutionair, het evolutionair, het reformistisch socialisme en het plansocialisme. Al deze nuances zijn in de loop van de geschiedenis van het socialisme aan de orde gekomen.

    Het socialisme als ideologie is niet geworteld in de moderne arbeidersbeweging, maar in christelijke voorstellingen getransponeerd in het wereldlijke, en in elementen van de filosofie van de oudheid (Plato’s Staat bevat socialistische denkbeelden). In onze tijd raakt het socialisme, op wereldschaal bezien, weer meer vervreemd van zijn tientallen jaren onlosmakelijk schijnende band met de arbeidersklasse in marxistische zin.

    Maar het geeft niet, hoor. Als je verder nog vragen hebt, ben je welkom.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 21.35 uur

  148. 145. Ronald, ik begrijp absoluut wat je bedoelt en realiseer me ook goed dat ik er niet goed over kan oordelen. Desondanks hoop ik dat mensen eens gewoon zonder paraplu natgeregend gaan worden. Als je ruzie hebt met je vrouw, dan sla je haar ook niet plat, Ronald. Want dan beland je gelijk in de cel. Het klinkt misschien simplistisch maar dat is het niet echt. Oorlog is niet meer dan ruzie op grote schaal. En zoals huiselijk geweld tegenwoordig (dat is ook nog niet zo lang zo) in het Wetboek van Strafrecht staat, zo moeten we dezelfde ontwikkeling gaan krijgen met oorlog. En dat gaat ook gebeuren, daar ben ik van overtuigd. Anders vermoordt de mensheid zichzelf. Met de huidige massa-vernietigingswapens is ontwapening en vrede en intermenselijk begrip en beschaving echt nog de enige oplossing. En voor degenen die nu schamper lachen: denk eens na over het alternatief?

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 21.43 uur

  149. @C. Tilyx 147, je hoeft me ook helemaal niet in twijfel te trekken hoor, ik voel me ook niet door je aangevallen.

    Voor wat betreft de prestaties van het ‘legioen karremans’ daar wil ik nog wel even op in gaan.
    Ze zaten in Srebrenica als ratten in de val in een enclave die niet te verdedigen was, een ijzervretend engelse generaal had een realistische inschatting gemaakt dat er een tot aan de tanden toe bewapende gemechaniseerde brigade (+/- 2500 man, Tanks en ander zeer zwaar geschut) benodigd was om het te verdedigen.
    Dutchbat zat daar met +/- 150 man die als zwaarste wapen een .50 machinegeweer bij zich hadden (zo’n ding maakt hooguit een kras op een tank.)
    Verder is later bekend geworden dat men afgesproken had dat de Serviers Srebrenica mochten binnenvallen inruil voor een wijk van Sarajevo.
    Er is daar gewoon een vuil spel gespeeld en daar zijn met name de Jan Soldaat de dupe van geworden.
    Karremans en zijn glas heffen is ook pas later bekend geworden dat men hem een uur of 4 lang heeft laten geloven dat ie dood geschoten zou worden, ze hebben hem die kamer binnen gebracht in de veronderstelling dat ie dood geschoten zou worden, nou neem van mij maar aan dat je dan dat glas graag accepteert hoor.
    Nu zal ik niet ontkennen dat er geen fouten door dutchbat zijn gemaakt, maar het is absoluut niet Dutchbat noch Karremans zijn schuld dat die enclave is gevallen.
    Die jongens zijn daar naar binnen gestuurd met veel te weinig mensen en materiaal en een veel te licht mandaat en dat alles met dank aan ons aller vriend Relus Ter Beek die tegen alle adviesen van zijn generaals in toch mensen die kant opstuurde.
    Maar goed dat is mijn mening.

    En voor wat betreft het “ik ben er geweest gevoel” dat was meer bedoeld als een reactie op Rener die over mensen oordeeld zonder te weten wat die daadwerkelijk hebben gedaan.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 juni 2005 @ 22.03 uur

  150. @148 Joan, je hebt ook wel gelijk, maar helaas ondanks al onze wetten en wethandhavers zijn we nog steeds niet in staat om huiselijk geweld te voorkomen.
    Hoe moeten we het dan op zo’n schaal voorkomen waar de belangen vele malen groter zijn.

    De mensheid is zowiezo gedoemd om zichzelf te vernietigen, kijk maar naar de natuur.
    Hoe meer natuurlijke wapens een dier heeft (tanden, klauwen etc etc), hoe rustiger hij is, hoe minder natuurlijke wapens hoe agressiever hij is.
    De mens heeft van nature geen wapens, alleen hij heeft wel hersens die wapens kunnen uitvinden.
    Een van nature agressieve soort die wapens heeft is gewoon een recept voor een hoop ellende.
    Helaas het is niet anders, zolang er 1 gek rondloopt met een wapen ben je wel genoodzaakt om er zelf ook 1 te hebben om je beschermen tegen die gek.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 juni 2005 @ 22.09 uur

  151. 844 Miljard dollar is niet alleen een bom duiten (vergeef me de woordspeling), maar betekent ook een heleboel, vaak zinloos, geweld. En veel leed voor de getroffen mensen, veelal onschuldige burgers.

    Als we van die 844 miljard nou ‘es elk jaar 1 procent af kunnen krijgen, dan hebben we over enkele decennia al een wereld die leefbaarder is.

    Reactie door Henk Tukkers — donderdag 9 juni 2005 @ 0.11 uur

  152. Het is kiezen: willen we graag oorlog en zelfdestructie, dan besteden we geld aan wapens, en willen we graag vrede, dan geven we geld en energie aan nuttige en leuke dingen. Het is zo simpel, maar de politiek en economisch belanghebbenden maken het onnodig moeilijk. Omdat wij dat toestaan.

    Reactie door Johnito — donderdag 9 juni 2005 @ 2.51 uur

  153. Ach je moet het met andere ogen bekijken.
    Als die industrie stopt weet je wel hoeveel mensen er werkeloos worden ??
    Niet alleen degene die echt in de wapenindustrie zitten maar ook in de toeleveringsbedrijven.

    Een ander verhaal is Osama Bin Laden : zo rijk als het maar zijn kan en wat doet hij met zijn geld, verderf en terreur zaaien.
    Als hij zijn geld ten goede had gebruikt dan had het er in het Midden Oosten anders uitgezien en ik durf erom te wedden dat Amerika had meegeholpen met investeringen, net als de europese landen maar ja, het heilige geloof staat dat niet toe.

    Van elke euro ontwikkelingsgeld blijft de helft aan de strijkstok hangen, een kwart wordt door de lokale regering ingepikt (om wapens van te kopen) en je moet blij zijn als er inderdaad een kwart bij de bevolking zelf komt.

    En wat betreft zelfdestructie : laat maar komen, als de mens verdwijnt is dat alleen maar goed, de natuur redt zich prima zonder die tweevoeters die overal een
    zooitje van maken.

    Maar ik zal het wel mis hebben zoals altijd.

    Reactie door HAC — donderdag 9 juni 2005 @ 10.31 uur

  154. Zonder optimisme komen we inderdaad nergens

    Reactie door Johnito — donderdag 9 juni 2005 @ 12.16 uur

  155. @144, Taaie knakker,

    Nou is het wel mooi geweest. Ik ben socialist en zekers geen communist, en weet donders goed wat het verschil is.

    Het zou van mij ook onfris zijn als ik bepaalde politieke partijen aan bijvoorbeeld Lonsdale jongeren koppel en vervolgens die partijen van fascisme ga betichten.

    Dit is het laatste beetje aandacht wat je van me krijgt, dus geniet er nog even van. Je kunt typen tot je ‘n ons weegt, dit is mijn laatste reactie op jouw gebrabbel.

    Reactie door Jeroen — donderdag 9 juni 2005 @ 19.07 uur

  156. #141 Ronald

    Nou breekt me de klomp!~

    Ik heb alleen hééél eerlijk gezegd, dat het eigenlijk dwaas is, om je vlees en bloed met een gezin thuis; te gaan opofferen om de belangen van het politiek gepeupel in deze verrotte maatschappij!

    En wat IK heb gedaan? IK heb een aantal jaren gewerkt in een gekkenhuis; waar ik te maken had met ex-soldaten uit oorlogsgebieden zoals Joegoslavie en Irak; totaal verknipte figuren geworden. En wat mensen zoals wij moeten rechttrekken, dat hebben de mensen veroorzaakt; die JOU het veld in sturen. Nee, laat ze het zelf maar opknappen. Kok had zelf naar Srebrenica moeten gaan en die Mbladic weg moeten jagen. Dan was het een vent met Ballen. Zelfs Julius Ceasar streed in de voorste linies. Maar politici; dat zijn de lafste lui vaak die er bestaan.

    Jij hebt een veel te romantisch beeld van deze zaken Ronald! Je hebt denk ik meer een soort van Florence-Nightingale-gevoel, maar dan wel in camouflagepak met machinegeweer.

    Ik weet ook waar ik over praat Ronald. Ik ken vrienden die in Syrie hebben gezeten en mijn broer zat zelf in Unifil Libanon, waar op den duur ook de kogels om hem heen floten. En nu wordt hij nog steeds achtervolgt door nachtmerries voor koningin en vaderland! Het heeft zijn leven kapot gemaakt.

    Reactie door ReneR — donderdag 9 juni 2005 @ 20.48 uur

  157. Oorlog kent alleen verliezers!

    Reactie door Jeroen — donderdag 9 juni 2005 @ 21.24 uur

  158. Op http://www.home.nl:

    NAVO-topman De Hoop Scheffer eist meer geld
    09 juni 2005, 21:28:07

    BRUSSEL (ANP) – NAVO-topman De Hoop Scheffer vindt dat veel landen hun defensie-uitgaven moeten verhogen. De meeste NAVO-landen, waaronder Nederland, voldoen niet aan de afspraak om minstens 2 procent van hun economie te besteden aan defensie.

    Reactie door Jeroen — donderdag 9 juni 2005 @ 22.31 uur

  159. Eigenlijk is het te ziek voor woorden om je als land aan een afspraak te moeten conformeren die bepaald dat je een x-bedrag aan “defensie” te besteden.

    Ik stel een andere afspraak voor: fabricage en verkoop en bezit van oorlogstuig strafbaar stellen, en ieder land dient een x-bedrag per jaar te besteden aan het gerechtshof dat deze rechtszaken gaat voeren. Ik ben alleen bang dat binnen de kortste keren het gerechtsgebouw aan flarden wordt geschoten door één of andere mogendheid met een autist als president en de wapen-en olielobby als zijn bovenbazen…

    Reactie door Johnito — donderdag 9 juni 2005 @ 23.58 uur

  160. Dan zal je toch eerst moeten zorgen dat je een stel fatsoenlijke rechters hebt want wat nu op die stoel zit is het doodgooien niet waard.

    Reactie door HAC — vrijdag 10 juni 2005 @ 11.05 uur

  161. @145 Ronald, ik heb alle begrip voor je verhaal en ik ga niet oordelen. Wel denk ik dat alle oorlogsvelden erna vol zitten met de lijken van gewone mensen die liever bij hun gezin thuis zouden zijn gebleven.

    Denk eens na of er niet soms sprake van misleiding en misbruik zou zijn?

    Reactie door Bo Tor — vrijdag 10 juni 2005 @ 12.29 uur

  162. Jaap de Hoop Scheffer mag die troep zelf uit eigen zak gaan betalen! Wat een zeurder.

    Reactie door ReneR — vrijdag 10 juni 2005 @ 15.05 uur

  163. Japie is een beetje aan het doordraaien! Alsof 844.000.000.000 al niet krankzinnig genoeg is zeker! Bush zal wel in zijn nopjes zijn met Japie’s functioneren…

    Bij deze varander ik mijn naam op dit weblog naar “Jeroen (de marktkoopman)”, gezien er inmiddels meerdere Jeroenen actief zijn…

    Reactie door Jeroen (de marktkoopman) — vrijdag 10 juni 2005 @ 18.13 uur

  164. Reactie door Bas — vrijdag 17 juni 2005 @ 12.07 uur

  165. ringtones

    ringtones And there came unto that sacrifice the three brothers also of that villaism, geist, Tresilian, Vasumanas, and Old-testament, the sae

    Trackback door ringtones — dinsdag 4 oktober 2005 @ 18.02 uur

  166. great blog. it’s nice to be here! hours drive from where: http://cribspace.blogspot.com/2005/10/open-doors.html , hours drive from where

    Reactie door jonathan baumann — zaterdag 8 oktober 2005 @ 4.06 uur

  167. 6/11/2006 3:23:44 PM

    Reactie door backgammon rules — zondag 11 juni 2006 @ 15.29 uur

  168. 6/11/2006 5:42:14 PM

    Reactie door wedding rings — zondag 11 juni 2006 @ 17.47 uur

  169. 12/06/2006 11:21:44

    Reactie door online backgammon — maandag 12 juni 2006 @ 10.58 uur

  170. 22/06/2006 00:31:03Online Backgammon

    Reactie door online backgammon — woensdag 21 juni 2006 @ 23.34 uur