Half miljoen handtekeningen!

Half miljoen handtekeningen!

De actie van de huisartsen, tandartsen en apothekers tegen het nieuwe zorgstelsel heeft binnen één week een half miljoen handtekeningen opgeleverd. Vanochtend werden ze aangeboden aan de Eerste Kamer, die vandaag over het onderwerp vergaderd. Volgende week wordt er gestemd.

Ja, ik wil zelf kiezen!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 07 juni 2005 :: 10.47 uur

75 Comments

75 reacties

  1. Mooi resultaat. Hopelijk helpt het.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 10.58 uur

  2. Peilingen-, nipo-, -interview nss, enz. gewijze is dus heel europa tegen zo een usa systeem dat hier stap voor stap in de mik gedouwd word.
    Komen er weer looneisen, alles kost weer meer geld, meer stress, meer zieken enz…

    Reactie door barend — dinsdag 7 juni 2005 @ 11.31 uur

  3. Het is enigszins hoopgevend dat de CDA-fractie in de Eerste Kamer ook de nodige problemen heeft met de nieuwe Zorgstelselwet. Maar gerust ben ik er niet op. Invoering van de nieuwe wet, zelfs al per 1 januari 2006, zou een grof schandaal zijn. De zoveelste afbraak van de in decennia opgebouwde sociale regelingen. Het kabinet heeft zo’n haast omdat het donders goed weet dat het al lang geen meerderheid van de bevolking vertegenwoordigt, en bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2007 onderuit zal worden gehaald. Politiek gajes is het, anders niet!!!

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 7 juni 2005 @ 12.09 uur

  4. meer marktwerking in de gezondheidszorg lijkt me eigenlijk vrij logisch dat dat ongewenst en ongepast is. Ik hoop dat het cda eindelijk eens voet bij stuk houdt in de eerste kamer.

    Reactie door Jory — dinsdag 7 juni 2005 @ 12.14 uur

  5. Duidelijk dacht ik. Heel opvallend inderdaad. hoe ze met sneltreinvaart er van alles nog even voor 2007(verkiezingen) er doorheen willen drukken. Er moet hier heel snel een eind aankomen. Het is al veel te ver gegaan. Maar volgens mij wordt Nederland een klein beetje wakker en pikt dit langzamerhand niet meer en dat is mooi.

    Reactie door ACCEPT — dinsdag 7 juni 2005 @ 12.21 uur

  6. Bij alle discussies hierover: ik kan het gewoon niet betalen.Hoe kan ik eraan ontsnappen? Feitelijk wordt het verplicht verzekerd zijn je door de strot geduwd.

    Reactie door van Doorn — dinsdag 7 juni 2005 @ 12.25 uur

  7. Geweldig! Nu maar kijken of de Eerste Kamer wil luisteren.

    Reactie door Farshad Bashir — dinsdag 7 juni 2005 @ 12.30 uur

  8. @ 3 en 5
    SP derde partij, van 13 naar 21 zetels, en als ik het om mij heen beluister begrijp ik dat menigeen wouter bos en balkenende ‘bedankt’! , uitgerekend zij maken, zo lijkt het, dat de zwevende kiezer wat dichter bij de grond blijft :-)

    SP derde partij door referendum Het referendum over de Europese Grondwet heeft grote invloed gehad op de politieke keuze van kiezers. PvdA, VVD en D66 gaan in de opiniepeiling van Maurice de Hond flink achteruit in het aantal zetels. De SP is de derde partij van Nederland geworden. Ten opzichte van acht weken geleden gaat de SP van 13 naar 21 zetels en de ChristenUnie van 6 naar 9. De PvdA zakt van 50 naar 41 zetels (het laagste niveau in twee jaar, aldus De Hond) en de VVD van 22 naar 18. Het aantal zetels van D66 neemt af van 5 naar 3. Het CDA wint
    iets en komt op 32 zetels, GroenLinks blijft op 8 steken. De Groep Wilders heeft nu 11 zetels, de partij van Peter R. de Vries twee.

    Tuurlijk het zijn maar peilingen, maar een vallend kabinet doet de SP nu geen kwaad.
    Gezien de andere ideeen kan NL er mee op vooruitgaan zelfs.

    Dus w.m.b. mag het kabinet opstappen.
    Nieuwe verkiezingen uitschrijven, en laat de SP eens verantwoording dragen. Misschien worden we wel verantwoordelijk voor eerlijker verdeling en dat de mensen weer weten waarvoor en waarom ze werken, weer zin in een eerlijker NL krijgen.

    Reactie door barend — dinsdag 7 juni 2005 @ 12.39 uur

  9. De voorgestelde marktwerking in de zorg is een volstrekt zeepbel: het komt op totale zegenschap van de verzekeraars neer ( en verhoging van hun winsten en winstaandelen). Wat we nu mogen gadeslaan is de wiegelisering van de nederlandse gezondheidszorg.

    Reactie door Bo Tor — dinsdag 7 juni 2005 @ 12.56 uur

  10. Eigenlijk waren we als SP er al mee bezig, en kan e.e.a. snel verklaard worden.

    http://www.janmarijnissen.nl/weblog/2005/01/26/de-vvd-zorg/#comments

    Daar kan je uit concluderen dat er weer wat mensen in de top bij de macht zijn gekomen die ons eens flink willen melken met dingen die nu eenmaal voorvallen. Zeker in een ongezond leefklimaat als NL momenteel al sinds een decennia of 2 a 3 verworden is.

    Reactie door barend — dinsdag 7 juni 2005 @ 13.01 uur

  11. ~Mooi Resultaat van de huisartsen en de apothekers.
    Ik heb vanmorgen bij mijn huisarts het formulier getekend.
    Op het formulier staat het volgende:

    JA, ik wil graag keuzevrijheid houden in de gezondheidszorg. En stel het daarom niet op prijs dat mijn verzekeraar gaat bepalen naar welke zorgverlener ik moet gaan.

    Samen met mijn arts wil ik zelf kunnen kiezen naar welke fysiotherapeut of ziekenhuis ik ga.
    Samen met mijn arts en apotheker wil ik zelf kunnen bepalen welk geneesmiddel het beste voor mij is.

    Dergelijke beslissingen moeten aan zorgverleners en patiënten overgelaten worden. Niet aan verzekeraars.

    Met vriendelijke groet,

    Naam:

    Adres:

    Woonplaats:

    Deze kaart kunt u inleveren bij uw huisarts of apotheek.

    Aan de leden van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal

    JA, ik wil zelf kiezen!

    Zelf mijn huisarts kiezen
    Zelf mijn apotheek kiezen
    Zelf mijn geneesmiddelen kiezen
    Zelf mijn fysiotherapeut kiezen
    Zelf mijn ziekenhuis kiezen
    Kortom, keuzevrijheid houden in de zorg!

    ~Deze teksten staan op het formulier dat de huisartsen en de apothekers bij hun hebben liggen om de handtekeningen te verzamelen.

    ~Ik doe al mee, U ook?
    Ik hoop dat er nog een half miljoen of meer handtekeningen bij komen.

    Reactie door Paula Buisman — dinsdag 7 juni 2005 @ 13.02 uur

  12. @ 11
    Waarom heb ik dat formulier niet?
    Moet ik daarvoor naar de huisarts?

    Zou het graag ondertekenen.
    Kan het al via de SP site, electronisch?

    Zo ja dan betaal ik uit eigen zak een reclame-jpg voor hier op de lokale kabelkrant!

    Zijn ze helemaal besodemietert, moet je voor je partner bijv. vanuit de randstad naar groningen reizen of andersom, omdat de werkgever daar ‘lid is’ van een ‘zorgkring’
    _)*&*(^@%$#*^%@$#*)&@$_@*(#490=234

    Reactie door barend — dinsdag 7 juni 2005 @ 14.03 uur

  13. Van het andere weblog over de zorg heb ik deze website gehaald: http://www.apotheek.nl. Hopenlijk is dit nog aktief en kunnen er nog steeds virtuele handtekeningen bijgeplaatst worden!

    Dat verder daargelaten: we kunnen ongelooflijk boos zijn op het huidige Kabinet en heel terecht ook, maar het maakt volgens mij helemaal niets uit of we een rechtse of linkse regering hebben in het huidige Europa. Overal worden de sociale voorzieningen en de Zorg, Wonen e.d. afgebouwd. Dit is een vooropgezet plan van de Europese Unie om ons op min of meer gelijk niveau te brengen met de nieuwe Oost Europese landen. Het massale TEGEN de grondwet moet direct van invloed kunnen zijn hierop. Stoppen met Europa. PAS OP DE PLAATS maken en goed gaan bekijken of de afbraak van alles waar wij en onze ouders/grootouders voor gevochten hebben wel echt moet doorgaan, of dat er alternatieven te vinden zijn. Ik vind het niet nodig om de landen waar goede voorzieningen zijn, omlaag te trekken naar een niveau zoals in Oost Europa. Het is WEL nodig om de nieuwe landen te helpen zo snel mogelijk een zo goed mogelijk eigen systeem op poten te zetten. DAT IS HELPEN. Afbraak gaat snel, opbouwen en herbouw gaat heel traag.
    Voor volgend jaar kijk ik, als bijstandsgerechtigde tegen een zorgverzekering van tussen de 1000 en 1100 Euro aan, met een kleine kans dat ik tot 330 euro kan terughalen via de Belastingdienst (wat nauwelijks zal lukken!). Dat is ruim 300 euro meer dan nu en nu is het al te veel. DOORGAAN DUS MET DE ACTIES!!

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 7 juni 2005 @ 14.04 uur

  14. je kan allen wat terugkrijgen als je hoge aftrekposten hebt, verder kan je het wel vergeten

    Reactie door E.Krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 14.18 uur

  15. Klopt niet, Krul.

    Letterlijk uit het AD van 1 juni:

    Om de premie voor de nieuwe zorgverzekering betaalbaar te houden heeft het Kabinet de zorgtoeslag ingesteld. Daarmee springt de Overheid de verzekerden bij voor wie de premie in verhouding tot hun inkomen te hoog is. Verzekerden met een laag inkomen krijgen meer toeslag dan verzekerden met een hoger inkomen. Voor een eenpersoonshuishouden kan de zorgtoeslag oplopen tot maximaal 330 euro per jaar. Voor een meerpersoonshuishouden ligt de grens bij 920 euro per jaar. De zorgtoeslagen worden uitbetaald door de belastingdienst. Wie volgens de gegevens van de belastingdienst in aanmerking komt voor de zorgtoeslag onvangt in september 2005 automatisch een aanvraagformulier. Dat zijn er vijf a zes miljoen. Anderen kunnen een aanvraagformulier binnenhalen via de website van de Belastingdienst. Voldoet de aanvraag aan de voorwaarden dan stuurt de Belastingdienst binnen acht weken een beschikking met daarop vermeld het bedrag van de zorgtoeslag. Vanaf eind december betaalt de Belastingsdienst dat bedrag maandelijks uit.

    Verzekerden krijgen vóór 16 december 2005 een polisaanbod van hun eigen verzekeraar. Ze hoeven niet direct te beslissen. Tot 1 mei 2006 krijgen ze de tijd om een polis te kiezen, OF bij hun eigen verzekeraar, OF bij een ander. De verzekering gaat (met terugwerkende kracht) in per 1 janauri 2006. Niemand hoeft dus tijdens de overgant onverzekerd rond te lopen.

    Uit: Het AD van 1 juni 2005 – Uw Goed Recht.

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 7 juni 2005 @ 14.35 uur

  16. Hadden ze eigenlijk per stuk in een pillendoosje moeten doen,
    met plakkertje!!

    Reactie door Molly — dinsdag 7 juni 2005 @ 14.35 uur

  17. bij een poll kun je maar 1 vakje aangeven, echter dit klopt niet volgens mij.

    Waar geef je minder geld aan uit?

    Gepubliceerd op dinsdag 07 juni 2005

    Veel Nederlanders zitten krap bij kas en bezuinigen. Waar bezuinig jij op?
    Totaal 23 keer gestemd

    Vakantie. 1 4%

    Kleding. 3 13%

    Eten. 4 17%

    Vrijetijdsbestedingen. 4 17%

    Uitgaan. 4 17%

    Vervanging huishoudelijke apparaten. 1 4%

    Auto. 1 4%

    Op andere zaken. 4 17%

    Ik bezuinig niet. 1 4%

    Bij veel mensen valt er niet meer te bezuinigen wegens een chronisch te kort aan geld en verder alle vragen van toepassing op voor hen.

    Reactie door E.Krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 14.38 uur

  18. @ 11 Paula,
    Ik begrijp van de SP dat de manifest-onderteken-actie voorbij is nu de handtekeningen overhandigd zijn, maar dat naar gelang de uitkomst meer in deze lijn kan volgen, ook van de kant van de SP.

    Reactie door Barend — dinsdag 7 juni 2005 @ 14.44 uur

  19. Helaas, het nieuwe zorgstelsel (kan je dat eigenlijknog wel zo noemen?) komt er dus.

    Reactie door Wiegers — dinsdag 7 juni 2005 @ 15.02 uur

  20. Het verbaast mij zo te lezen dat Hoogervorst zélf die kaart ook ondertekend heeft! Zal hij aan een Meervoudige Persoonlijkheids Stoornis lijden?

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 15.22 uur

  21. @ Joan, oink?
    Kan die dan nog wel achter dit beleid staan? Aftreden is een stille wens van hem!?

    Reactie door barend — dinsdag 7 juni 2005 @ 15.43 uur

  22. In de discussies die nu aan gang zijn over dit stelsel, ligt ook weer een kans van de SP. Draag duidelijk uit wat onze alternatieven zijn. Een volksverzekering naar draagkracht bijvoorbeeld. Probeer de mensen te overtuigen van de juistheid van de beste partij van Nederland, nu is de tijd daar!!!

    Reactie door Frank Stoffer — dinsdag 7 juni 2005 @ 15.44 uur

  23. 21. Nee, serieus, het stond destraks op Teletekst. Inmiddels is het daar alweer veranderd omdat het debat in de Eerste Kamer aan de gang is, maar er stond echt dat hij een half miljoen handtekeningen in ontvangst had genomen en zelf één van de ondertekenaars was geweest. Niet te geloven! Maar ja, we wisten al dat de man niet spoort.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 15.46 uur

  24. BEn het volledig eens met je Joan! Zoiets staat ook op http://www.google.nl beschreven ;)

    Reactie door Pieter — dinsdag 7 juni 2005 @ 15.55 uur

  25. @22 eens!

    Reactie door barend — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.09 uur

  26. Ik krijg zojuist een brief zum kotsen van mijn zorgverzekeraar(-achmea)
    Ik vat samen:
    Als in een autoadvertentie vertellen ze mij wat ik zoal doe dagelijks, doelende op zicht en gehoor, ogen en oren dus.
    Ik moet nu profiteren (yagh) en nog meer voordeel als ik er snel bij ben! (Wat nu als ik traag ben door ziekte, geen voordeel dan dus…)
    Bottomline, de brief in ondertekend door de zorgverzekeraar en … een grote brillen keten!
    Ik was er van overtuigd dat ik alles wel ingedekt had, extra en al, maar nee, het ‘health pakket’ bevat nog een module.
    Neem ik die, dan kan ik gratis ogen en oren laten meten (doen de brillenmeters tegenwoordig kennelijk ook, geen departement dat dat tegen de borst stuit?)
    en indien nodig een gehoorapparaat of bril met tot wel 50% korting kopen. (Afhankelijk van model en/of merk) ook uit ‘het luxe achmea glasprogramma, antikras, spiegel etc)

    Leuk he, de zorg in NL, leuker kunnen we het niet maken, duurder wel.

    Reactie door barend — dinsdag 7 juni 2005 @ 16.55 uur

  27. Op de website van http://www.eerstekamer.nl is (vanaf 17.00 uur) Minister Hoogervorst nu live te beluisteren.
    Misschien is dat wel ergens aangegeven op deze website of in de berichten, maar het duurt te lang om dat nu na te kijken.

    Reactie door Laura — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.09 uur

  28. Het had vandaag een mooie dag voor de politiek kunnen zijn als ze naar het land gingen luisteren, maar met zo een regent als Wiegel wordt het dus noppes. En het CDA? Schei toch uit!!!!!!! Het grootste gespuis van Nederland. Ondemocratisch als de *******. Wanneer leren de gelovigen eens barmhartig te zijn. Of haat God de mensheid? En word de gezondheidszorg alleen voor de heel rijken toegankelijk?

    Reactie door jojo — dinsdag 7 juni 2005 @ 17.50 uur

  29. 18. Barend, dat snap ik niet dat de handtekeningen actie voorbij zou zijn want vanmorgen lag het bij onze huisarts en de apotheek nog volop in voorraad. En werd er nog steeds gevraagd om je handtekening te zetten. In ons dorp zijn ze er dus nog mee bezig. Mischien nog wel in meer woonplaatsen in het land. Als het stop gezet zou zijn dan zou mijn huisarts en de apotheek hier toch van op de hoogte moeten zijn. Ze hebben immers nog geen 1 miljoen handtekeningen dacht ik.

    Reactie door Paula Buisman — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.08 uur

  30. @29 Ik begrijp je. Dat idee had ik ook en wilde gelijk ergens gaan ondertekenen / e-formulier invullen. Maaaaarrrr:

    Ik citeer I Palm:

    Ja, dit was een bliksemaktie van apothekers en artsen die de actie met het aanbieden vanmorgen hebben afgesloten.
    Wij wachten even de beraardslagingen in de eeerste kamer af en beraden ons dan op verdere aktie,

    met vriendelijke groet,

    Ineke palm
    actiegroep Zorg geen Markt

    Reactie door barend — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.18 uur

  31. Hey, Webmaster, wat heb je nou met het weblog gedaan? Al die zaken die nu aan de rechterkant in het bijlagenveld staan, stonden eerst links van de kantlijn. Ik vind dit zo niet prettig. Kan het weer teruggedraaid worden?

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.41 uur

  32. hear, hear! Ik vind het ook geen verbetering, Lydia.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 19.49 uur

  33. Alle verandering is moeilijk. Houd vol, houd moed en kijk het eens eventjes aan.

    Namens de webmaster: Bas

    Reactie door Bas — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.14 uur

  34. 33. Nou, Bas, sommige veranderingen vind ik gelijk een hele verbetering, hoor! Bijvoorbeeld als dit kabinet valt en er komt iemand anders voor JPB, zal ik echt niet aan hoeven wennen! Maar deze verandering vind ik wel een heel stuk minder, hoewel het leuk is van de minilettertjes verlost te zijn.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.17 uur

  35. Verandering van spijs doet eten ;-)

    Reactie door Patrick — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.21 uur

  36. Nog geen week na het referendum (waarvan ze zo goed hadden geleerd meer naar het volk te luisteren…) ziet het er naar uit dat we een rampzalig neo-liberaal zorgstelsel door onze strot gedrukt krijgen!

    Dit is wat mij betreft écht de grens! Het kan niet zo zijn dat een kabinet wat al lang geen draagvlak meer heeft onder de bevolking ons land blijft verzieken met dergelijke ingrijpende veranderingen!

    Op nos.nl:

    07 Juni 2005 17:47
    Senaat bijna eens met zorgstelsel
    DEN HAAG Het ziet ernaar uit dat de Eerste Kamer instemt met het nieuwe zorgstelsel. Het CDA heeft nog wel wat kritiekpunten, maar de fractie gaat wel akkoord met het voorstel van minister Hoogervorst.

    Reactie door Jeroen — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.21 uur

  37. Jawel, mensen alweer een dun en klein doekje voor een hele aderlating van dit kabinet zou ik zo zeggen als men het heeft over de z.g zorgtoeslag want bedenk dat deze toeslag uit de algemene middelen betaald word.
    Want op het moment dat op termijn nog meer bezuinigingen noodzakelijk zouden zijn,is het niet ondenkbaar dat men juist op deze toeslagen zal gaan korten,met alle toch al negatieve gevolgen van de nieuwe zorg-verzekeringswet .

    Reactie door visgert — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.24 uur

  38. Ik ben er wel een voorstander van dat de markt wordt vrijgegeven. Degene die verkiest om het van een overheidsinstantie af te nemen, die blijft daar dan maar bij als dat zo geweldig is, de rest die een andere mening heeft, is eindelijk eens vrij om iets op de eigen maat af te nemen.

    Ik kom zelf uit de thuiszorg, en die markt is vrijgegeven, maar dat het duurder is, komt juist doordat de overheid er minder geld aan uit geeft. Het was dus ogenschijnlijk goedkoper, maar in werkelijkheid betaalt de rijke veruit meer dan jullie socialistische figuren, en wordt nog te kakken gezet als gierig en kakkerig bovendien. Als ik ooit rijk ben, ben ik dus weg uit Nederland, en kunnen jullie je socialistische heilstaat des te beter als socialisten onderling regelen, zonder verdere politieke tegenstand van mijn kant. Zie het dan zelf maar eens zo goed op te lossen.

    Reactie door W6969 — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.33 uur

  39. @37, Visgert,

    Inderdaad. Ik ben ook erg benieuwd hoe dat in de nabije toekomst gaat uitpakken. We voelen de bui alweer hangen.

    Wat zullen ze morgen weer voor fraais verzinnen?

    Reactie door Jeroen — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.38 uur

  40. @38,

    Schijnbaar begrijp je niet helemaal goed wat wij “socialistische figuren” eigenlijk precies nastreven. Het is in beginsel erg simpel, je zult er zelf vroeger toen je klein was ook weleens van hebben gehoord: eerlijk delen.

    Ik hoop niet dat je snel rijk wordt, want we kunnen écht niet zonder ruimdenkende mensen zoals jij!

    Reactie door Jeroen — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.48 uur

  41. @38,

    Schijnbaar begrijp je niet helemaal goed wat wij “socialistische figuren” eigenlijk precies nastreven. Het is in beginsel erg simpel, je zult er zelf vroeger toen je klein was ook weleens van hebben gehoord: eerlijk delen.

    Ik hoop niet dat je snel rijk wordt, want we kunnen écht niet zonder ruimdenkende mensen zoals jij!

    Reactie door Jeroen — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.49 uur

  42. 38. Zonder jouw hulp? Tja, dat gaat niet lukken. Maar het is wél een hele uitdaging om het te proberen, dus wordt maar gauw rijk.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.20 uur

  43. @ 38
    Het is een illusie om te veronderstellen dat je in het nieuwe zorg-verzekerings systeem iets te kiezen zou hebben.
    Dit is steeds weer een van de argumenten van onze valkuil-regering want je bent afhankelijk van schaarste in die markt die men niet aanpakt,voor een veronderstelde betere zorg moet je dus meer gaan betalen voor hetzelfde.
    Een optie zou nog kunnen zijn de als paddestoelen uit de grond schietende prive-klinieken maar deze zullen zich het liefst concentreren op cosmetish-chirurgische behandelingen en andere behandelingen waarvoor je geen uitgebreide medische of topklinische zorg nodig hebt.
    Ik wens u dus alle gezondheid toe die er op deze aardkloot bestaat en mocht u onverhoopt toch worden overvallen van enig ongemak,zoek dan als eventueel rijkgeworden landgenoot gerust het verre buitenland op.

    Reactie door visgert — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.31 uur

  44. Een tussenzinnetje van de kleine Napoleon in TweeVandaag: “Het is maar goed dat er geen referendum komt”.
    Hij weet dus waar hij mee bezig is.
    Ik hoop dat ze de uitzending bewaren…
    Zoals ook andere uitspraken van het secreet dat per decreet zou willen regeren de moeite van het bewaren waard zijn…
    “Als je chronisch ziek bent, moet je maar wat meer betalen”.

    En dan de vertoning vandaag in de Eerste Kamer… met een vriendelijke 79-jarige oma als belangrijkste ‘kritische vragen’-stelster.
    En zo wordt weer een stukje Nederlands fatsoen ten grave gedragen door dit normen-en-waarden-kabinet… :(
    Marktwerking… marktwerking… marktwerking…
    Ter compensatie krijgen zij die het niet meer redden een gratis houtje… om op te bijten.

    Reactie door Heraclitus VII — woensdag 8 juni 2005 @ 1.58 uur

  45. Zie op Teletekst staan dat Hoogervorst heeft laten “doorschemeren” dat hij aftreedt als het nieuwe zorgstelsel per 1 januari een chaos gaat opleveren. In de plaats: wat koop je daarvoor als je onverzekerd raakt? En in de tweede plaats: wat moeten we met de term “doorschemeren”? Hoeveel kanten kan een politicus dáár wel niet mee op? Kunnen we het even zwart op wit als spijkerharde garantie krijgen? Maar verder, wat door een stelletje blunderaars in een paar jaar is afgebroken, zal door verstandige mensen nog in geen 15 jaar kunnen worden hersteld.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 8.28 uur

  46. 500.000 handtekeningen… en toch drammen ze die wet erdoor heen! Wanneer gaat dit kabinet eens inzien dat ze totaal tegen de wilo van het volk in druizen?

    Reactie door Chantal — woensdag 8 juni 2005 @ 8.59 uur

  47. 46

    over 2 jaar
    zo lang niemand van gelijk voet tegen in gaat blijven ze doorgaan
    heet bord voor hun kop
    het volk telt niet bij deze knapen en snotneuzen

    Reactie door dominee — woensdag 8 juni 2005 @ 9.25 uur

  48. 46

    over 2 jaar
    zo lang niemand van gelijk voet tegen in gaat blijven ze doorgaan
    heet bord voor hun kop
    het volk telt niet bij deze knapen en snotneuzen

    Reactie door dominee — woensdag 8 juni 2005 @ 9.26 uur

  49. Die no-claim regeling is ook leip! Ik loop nog wel 2 jaar bij het VUmc, dus ik weet nu al (terwijl de wet nog niet eens van kracht is) dat ik mijn no-claim kwijt raak.

    Hoogervorst is een ………..! (vul zelf maar in)

    Reactie door Chantal — woensdag 8 juni 2005 @ 10.11 uur

  50. 49. Ik heb kanker. Kan ik zelf natuurlijk ook echt heel erg veel aan doen, maar aan no claim hoef ik nooit meer te denken.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 10.23 uur

  51. 50. ik bedoelde het ironisch, trouwens.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 10.25 uur

  52. Op dagen als vandaag word ik misselijk van het feit dat ik Nederlander ben.
    Ik kan mij niet voorstellen dat ik dit kan gaan betalen.

    Reactie door Hans van Leeuwen — woensdag 8 juni 2005 @ 10.34 uur

  53. Kijk Jan, hier had dus ook weer een referendum over gehouden moeten worden. Het gaat ons namelijk allemaal aan. Het is zeer ingrijpend wat er op ons af komt en reken maar dat, nu het voorstel door de 1e kamer geloodst is, het hek straks van de dam is en er weer allelei lapmiddelen aan te pas moeten komen om de zaak weer enigzins te repareren. De mensen die het al zo moeilijk hebben worden opnieuw de dupe en nog meer gezinnen zullen daardoor volgend jaar aangewezen zijn op liefdadigheid van anderen. Het is gewoon een schande wat er nu gebeurd in Nederland. Natuurlijk moet de gezondheidszorg anders, maar pak dan eerst die geldverslindende managers aan de top aan. En geloof me, als dat is gebeurd zijn er ook geen zgn pyamadagen meer en kan zorg naar maat verleend worden en hoeven de ziekenfondspremies niet omhoog. Er is geld genoeg voor de zorg, het moet alleen beter verdeeld worden.

    Reactie door Carel — woensdag 8 juni 2005 @ 10.56 uur

  54. @50, Joan,

    Inderdaad, mensen die net zoals jij juist ALLE mogelijke extra steun verdienen, omdat ze ernstige aandoeningen hebben, worden het hartst gepakt! Ik vind het schandelijk van Hoogervorst!

    Joan, hou je taai!!

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 11.20 uur

  55. 54. Dank je Jeroen. Nou heb ik gelukkig nog werk, maar er zitten ook mensen met een minimum-uitkering in precies dezelfde situatie. En dat vind ik écht schandelijk, dat daar geen rekening mee wordt gehouden.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 11.28 uur

  56. @38, Bon voyage! En vergeet niet Harry mee te nemen.

    Reactie door Bo Tor — woensdag 8 juni 2005 @ 12.18 uur

  57. Bah, die vervelende minister Hoogervorst het lijkt erop dat hij gaat winnen met zijn Amerikaanse plannen voor dit nieuwe zorgstelsel. Verzekeraars die het voor het zeggen hebben. Ik hou mijn hart vast wat er allemaal mis kan gaan. We hebben nog één week de tijd dan komt het in de Eerste Kamer ter bespreking. Maar het voorstel is helaas al aangenomen door de Tweede Kamer. Waarom word er toch weer niet naar ons geluisterd. Ik baal hiervan als een stekker. Die minister Hoogervorst is zelf denk ik nog nooit ziek geweest. En al zou hij dat wel zijn geweest dan heeft hij genoeg geld voor behandeling in een privé-kliniek denk ik zo.
    We moeten alert blijven met zijn allen. Nog meer acties op touw zetten want het is al door de Tweede Kamer toe gelaten !!!!!!
    Nu de Eerste Kamer nog en dan wat gebeurd er dan?

    Reactie door Paula Buisman — woensdag 8 juni 2005 @ 12.21 uur

  58. @55, Joan,

    Inderdaad, dat is absoluut onaanvaardbaar! Het is mij een raadsel wat het kabinet tot deze totaal onmenselijke waanzin drijft.

    Goede vrienden van ons zitten in een dergelijke situatie en het is hartverscheurend om te zien hoe deze lieve mensen met alle ellende die ze al over zich heen hebben gekregen, vervolgens nog even worden nagetrapt door de tirannen uit Den Haag!

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 12.24 uur

  59. Als er een referendum hierover zou worden gehouden; dan weet ik nu al de uitslag.

    Maar het is gebleken onlangs; dat de beide kamers eigenlijk niet de mening vertolken van het merendeel hier, dus zal die eerste kamer ook wel weer acoord gaan. Officieel zijn ze er ook alleen maar voor om de deugdelijkheid van de wetgeving te bekijken. Sorry; maar van mij mogen ze de kanker krijgen. Niks geleerd ook van het verzet tegen de EU-grondwet.

    het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 13.28 uur

  60. Dus, Eerste Kamer opheffen en het geld naar de zorgsector overbrengen.

    Mogelijk ook Defensie opheffen (behalve transport afdeling) en het geld naar de zorgsector overbrengen.

    Goed, toch?

    Reactie door Ahimsa — woensdag 8 juni 2005 @ 13.47 uur

  61. Ik ben voor Ahimsha; maar waarom alleen de afdeling transport behouden? En niet de EOD? Er valt toch daarna niks meer te transporteren?

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 14.14 uur

  62. Kijk a.u.b. nu naar http://www.stand.nl (citaat):

    Stelling van woensdag 8 juni 2005

    Verzekeraars krijgen te veel macht in het nieuwe zorgstelsel

    Als alles goed gaat, vervalt vanaf 1 januari 2006 het verschil tussen het ziekenfonds en de particuliere verzekeringen. Doordat dit onderscheid wegvalt, ontstaat er concurrentie tussen de verzekeraars. Om de burger te lokken en met aantrekkelijke offertes te komen, onderhandelt de verzekeraar met de zorgaanbieders over gunstige tarieven en goede kwaliteit. Kan de burger het straks nog wel overzien? Wordt de verzekeraar niet een te sterke onderhandelingspartner voor de burger en delft hij dan het onderspit? In Stand.nl praat Sjors Fröhlich woensdag met Martin Bontje, algemeen directeur van Zorgverzekeraars Nederland, over de stelling: “Verzekeraars krijgen te veel macht in het nieuwe zorgstelsel”.

    Surf naar http://www.stand.nl en stem EENS of ONEENS

    Einde citaat.

    Nu is 85% het met deze stelling eens!

    Reactie door Kees Huizenga — woensdag 8 juni 2005 @ 14.44 uur

  63. Je bent te laat Kees; de uitzending is toch altijd van 13.30 tot 14.00?

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 14.59 uur

  64. @ 63 ReneR van OPZIJ: je kunt nog wel stemmen over de stelling! Daar ging het mij om.

    P.S.: Wat is jouw relatie met OPZIJ overigens? Reageer je als privé-persoon of namens Opzij?

    Reactie door Kees Huizenga — woensdag 8 juni 2005 @ 15.10 uur

  65. http://img.photobucket.com/albums/v246/gaffeur/Compaanic.jpg

    Reactie door Patrice — woensdag 8 juni 2005 @ 15.27 uur

  66. @61 ReneR, we kunnen ermee, naar mijn idee, van hulp zijn voor vredesoperaties. De echte verdesoperaties bedoel ik en niet de verkapte oorlovoering.

    Reactie door Ahimsa — woensdag 8 juni 2005 @ 17.46 uur

  67. @62 Kees, ik weet niet of het enige zin heeft om op stand.nl te gaan stemmen.
    Het is te laat: de Nederlandse geszondheidszorg is al aan de kartel verzekeraars (winstaccountants)verkocht. De gezondheidsmedewerkers en de patienten hebben weinig nu te zeggen.
    Het zou zeker anders zijn geweest als een Referendum uitgeschereven was.

    Reactie door Ahimsa — woensdag 8 juni 2005 @ 17.51 uur

  68. Hierbij een zeer kritisch (juridisch) commentaar van NRC Handelsblad van vandaag over het zorgdebat van gisteren in de Eerste Kamer.
    In Den Haag heerst de politiek van de angst en het korte termijn denken. Minister Hoogervorst staat dichter bij die “arme zorgverzekeraars” dan bij de burgers die grondwettelijk (zie art. 22 lid 1 GW) van overheidswege (!) recht hebben op een goede medische zorg. De zorgregie gaat van het ministerie van VWS naar de zorgverzekeraars. Als er brand is, grijpt de minister in. Tja, als het kalf verdronken is, dempt men de put!

    Nu de visie van de hoofdcommentator van NRC Handelsblad (citaat):

    Overhaaste zorgwet

    Dat er nu voor het eerst sinds decennia uitzicht is op een fundamentele hervorming van het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel is een prestatie van formaat. De eer hiervoor komt toe aan minister Hoogervorst (Volksgezondheid, VVD). Gisteravond werd duidelijk dat hij de benodigde wetgeving met succes door de Eerste Kamer heeft geloodst. Het ziet er dus naar uit dat Hoogervorst slaagt waar voorgangers faalden: het ongewenste onderscheid tussen ziekenfonds- en particulier verzekerde verdwijnt om plaats te maken voor één basisverzekering.

    Tot zover het goede nieuws. Want aan de andere kant is de Eerste Kamer er nauwelijks in geslaagd de niet-geringe bezwaren te verhelpen die kleven aan de voorgenomen stelselwijziging van Hoogervorst. CDA en VVD hebben hooguit wat scherpe kantjes kunnen wegslijpen. Zo zegde de minister toe dat de huisarts als enige mag doorverwijzen naar de specialist, waarmee de positie van de zogeheten ‘eerstelijnszorg’ verzekerd lijkt. Ook komt er een regeling die moet voorkomen dat mensen straks onverzekerd zijn.

    Maar voor het overige blijft de stelselherziening overhaast, omslachtig, onoverzichtelijk. Overhaast omdat veel fracties terecht bezorgd zijn over de vraag of zorgaanbieders en patiënten tijdig kunnen inspelen op alle veranderingen die het nieuwe systeem met zich meebrengt. Omslachtig wegens de zorgtoeslag waarmee miljarden euro’s worden rondgepompt in het systeem. Onoverzichtelijk omdat de precieze details van de invoering nog altijd niet bekend zijn. Volgens het beproefde Haagse procédé van de salamitactiek heeft Hoogervorst de invoeringswetgeving separaat aan de Tweede Kamer gezonden. Naar verwachting zal daarover pas in september gestemd worden.

    Eigenlijk deelden alle fracties in de Eerste Kamer deze zorgen. De regeringspartijen oordeelden echter dat, ondanks alles, het nieuwe stelsel de voorkeur verdient boven het bestaande. De senatoren van CDA, VVD en D66 kiezen kennelijk voor het coalitiebelang en nemen daarbij grote risico’s voor lief. De vraag blijft immers waarom Hoogervorst geen uitstel duldt, zoals voorgesteld door de oppositie. Is hij bang dat uitstel leidt tot afstel? Het lijkt erop dat dit het geval is, omdat op dit moment het vertrouwen in de huidige coalitie onder de bevolking een dermate laag niveau heeft bereikt dat de minister ervan kan uitgaan dat hem geen tweede regeringsperiode is beschoren. Tegelijkertijd is dit de slechtst denkbare motivatie voor het aan de dag leggen van daadkracht.

    De wetgeving waar de Eerste Kamer volgende week dinsdag naar verwachting voor zal stemmen is op vele punten gebrekkig. Ofwel, om een term van oud-minister Hirsch Ballin (Justitie, CDA) te gebruiken, ‘defect’. In 1991 formuleerde Hirsch Ballin in de nota Zicht op wetgeving een aantal criteria om de kwaliteit van wetgeving te beoordelen. Het ging hierbij onder meer om: doeltreffendheid en doelmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid, en eenvoud, duidelijkheid en toegankelijkheid. Op al deze punten is de voorliggende wetgeving kwestieus. En Hoogervorst zag dat gisteren ook onder ogen. Hij gaat er echter van uit dat hij die defecten onderweg eenvoudig kan repareren. Als de keuzevrijheid voor patiënten van hun verzekeraar niet van de grond komt, zal hij ingrijpen. Ook zal hij ingrijpen als blijkt dat patiënten niet zelf hun dokter blijken te kunnen kiezen. Met zoveel woorden zei de minister dat hij verwacht dat er fouten aan het licht zullen komen.

    De senaat – en de burger – moet er maar op vertrouwen dat de floddermethode werkt. Hoogervorst begon zijn antwoord in eerste termijn met een steunbetuiging aan de ,,arme verzekeraars”, die straks een regiefunctie in het stelsel krijgen, en die de afgelopen tijd zo vaak met zoveel wantrouwen zijn bejegend. Dat is misschien symbolisch voor het feit dat in het denken van de minister het kennelijk niet de burger is die centraal staat. Hoogervorst speelt hoog spel, en beloofde af te treden indien de uitvoering straks ontaardt in chaos. Daaraan moet de minister worden gehouden.

    8 juni 2005

    Einde citaat NRC Handelsblad.

    Reactie door Kees Huizenga — woensdag 8 juni 2005 @ 18.41 uur

  69. Ha die Jeroen (42 aangaande 38 van mij)

    Ik ben het volkomen eens met eerlijk delen. Ik werk en lig krom voor de helft van mijn geld inclusief BTW om anderen te helpen. Geen probleem hoor, maar ik kan slechts het mijne doen om het zo efficiënt mogelijk tegen de beste prijs kwaliteitsverhouding te laten plaatsvinden. Ik ken heus mijn grenzen. Ik blijf in NL tenzij het werkelijk te gortig wordt, communistisch of zo.

    Ik bedank iedereen die me rijkdom toewenst, of goeie reis. Jullie is het nog meer gegund dan mij. Wist je dat als je de grens over gaat, dat er in de lucht een keurige scheidslijn te zien is waar de wolken ophouden en de lucht blauw wordt? :-)

    De vrije markt laat de beste leverancier overleven. Of de overheid nou concurrentie toestaat binnen zichzelf of niet, het zal een verbetering geven. Zelfs China kan er niet omheen om overheidsdiensten of anti-diensten niet langer door 1 leverancier te laten gebeuren, maar experimenteert nu ook met concurrentie tussen verschillende overheidsleveranciers. Als er geen vraag naar is, gaat er toch te weinig klandizie naartoe en zullen die zelf te rade gaan wat ze het beste kunnen doen. Die mentaliteit wordt niet versterkt door ambtenaren per uur te betalen en maar te hopen dat er geen regenten mentaliteit met pluche gaat ontstaan. Dus persvrijheid is NU ons enige middel om een vinger aan de pols te houden. In hoeverre is dit voorrecht echt duidelijk?? Straks kun je daaraan een 2e vinger aan de pols toevoegen, de klanttevredenheid over de een of de ander. Er zijn zat mogelijkheden om misstanden aan te kaarten en als publiek zijn we inmiddels als we willen veel beter geïnformeerd als tijdens Karl Marx. Dat vind ik persoonlijk een verbetering die zo’n vrije markt experiment toestaat. En als de overheid gewoon blijft bestaan, laat die de concurrentie dan maar voor zijn als het zo goed werkt. 2 dingen waar men voor een zo goed mogelijk product rekening mee moet houden. Verder blijf je altijd een optimum zoeken tussen prijs en kwaliteit. Zowel overheid als commercieel.

    @ Visgert (wat een prachtige voorchristelijk aandoende naam!)
    De schaarste in de markt aanpakken, betekent dat je de vraag doet afnemen of van een aanbod creëert. De vrije markt acht ik hiertoe prima in staat, de overheid daar is het maar afwachten of de voorkeur niet ligt bij milieu, defensie, EU bijdragen of wat dan ook. En dat is nou precies het probleem. Als kiezer sluit je een gigantische package-deal waarin je kwartjes van Kok betaalt die natuurlijk weer heel ergens anders aan besteed worden. In de tijd van Lodewijk XIV immers werd ook allerlei belasting verzonnen (op gekleurd papier bijvoorbeeld) om oorlogen te bekostigen. Een overheid denkt altijd in strijd tegen dit en dat, nooit gaat het vriendelijk en altijd klopt die zichzelf op de borst voor het oplossen van problemen waar ze alles te danken hebben aan degenen die het geld opbrengen. En dat staat me tegen.

    @Bo Tor
    Harry de Winter? Gezellie!!

    Reactie door W6969 — woensdag 8 juni 2005 @ 18.44 uur

  70. 69. Knullie, hoe lang leef je al? En heb je ooit geleefd?

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.14 uur

  71. @69,(toepasselijk berichtnummer, zeg…)

    Noem mij eens een voorbeeld van een sector die in Nederland geprivatiseerd is en daardoor beter functioneert dan voorheen.

    Neem daarnaast ook eens in ogenschouw dat de keuzevrijheid op het spel staat! Een patient kan niet meer in een specialistisch ziekenhuis naar eigen keuze worden behandeld, omdat dat door de zorgverzekeraar wordt bepaald.

    Het is tevens een feit dat de overlevingskansen voor bijvoorbeeld iemand met kanker veel groter zijn in specialistische centra, zoals het Daniel de Hoed te Rotterdam, dan in de meeste regionale ziekenhuizen!

    Afsluitend vind ik het risico van de adhoc invoering van het nieuwe zorgstelsel veel te groot. Hoeveel mensen moeten eerst het slachtoffer worden van slechte ziekenhuizen alvorens “de vrije markt de beste leverancier laat overleven”?

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.22 uur

  72. 71. Weet je dat ik bij jouw aanhef heel veel dubbelzinnige gedachten heb gehad en me heb afgevraagd: wat bedóélt hij nou met die associatie bij dat rechtse pikkie? En toen zag ik de ondertekening pas. A dirty mind is a joy forever!

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 22.11 uur

  73. Ben ik nou gek…? Is dit a-sociaal of niet?? Als het nieuwe zorgstelsel een chaos wordt ben ik weg!!! HUH ?:O Dat is toch net zoiets als….. je snoeppapiertje op straat weggooien en denken de stratenveger komt wel langs; of lekkere klerezooi maken en een ander de troep laten opruimen…. Als die Hogervorst er een puinhoop van maakt….laat hem dan ook maar lekker z’n eigen stront vegen…! Zo dat vind ik ervan.

    Reactie door Karin — woensdag 8 juni 2005 @ 22.20 uur

  74. @69, Ik bedoelde deze Harry dus niet, Harry de Winter heb dus zelf gekozen en het wordt je eigen presentatiekaartje. Dan kunnen je woorden verder niet meer verbazen.

    Een knulletje met economisch opleiding die door wapens wordt gefascineerd kan geen goede raadgever zijn.

    Dat je de mensen als cijfers ziet is je eigen keuze en dat je ze door experimenten laat wegbarsten spreekt je vermeende sociale angagement tegen.

    Ga lekker spelen.

    Reactie door Bo Tor — donderdag 9 juni 2005 @ 9.44 uur

  75. Yes. fitness leisure ( http://www.x24x7.com/fitness-leisure.html )

    Reactie door fitness leisure — maandag 3 oktober 2005 @ 23.26 uur