Vakantie of aflossen?

Palmboom

Een kwart van de Nederlanders gaat dit jaar niet op vakantie wegens geldzorgen. Hoe is het met jou?

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 07 juni 2005 :: 20.16 uur

197 Comments

197 reacties

  1. vakantie wat is dat? …ojah, da’s iets wat van die mensen die wel geld hebben doen eh? mag allang blij zijn als ik mn verzekering van de ziektenkosten nog kan betalen :?

    Reactie door Patrick — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.19 uur

  2. Ik ga niet met vakantie, maar eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik een dure kookcursus geboekt heb, en theaterabonnementen voor het nieuwe theaterseizoen. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen, en ik heb liever wat extraatjes verspreid over het jaar dan een vakantie die je toch na een week weer vergeten bent.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.19 uur

  3. Wij gaan wel op vakantie, maar wel een stuk goedkoper dan voorgaande jaren. Dus niet meer met het vliegtuig in een appartement, maar met de auto naar Spanje en daar 2 weken kamperen. Ook hartstikke leuk, dus mij hoor je niet klagen. Maar het is wel triest dat mensen hun vakantiegeld moeten gebruiken om schulden af te lossen. Daar is vakantiegeld toch niet voor bedoeld. Het geeft wel aan hoe erg mensen er op achteruit zijn gegaan tijdens Balkenende I & II.

    Reactie door Karin — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.19 uur

  4. Ben in april naar Praag geweest en nu aan het aflossen ;)

    Reactie door Johnito — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.37 uur

  5. en de helft van mijn vakantiegeld gaat op aan North Sea Jazz. Gewoon omdat mijn vriendin en ik dat verdienen.

    Reactie door Johnito — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.38 uur

  6. Ik heb er de gemeentelijke belasting mee betaald. Dat was het dan.
    En dat terwijl ik 3 functies vervul voor de prijs van 1:
    Productiemiddel/marktslaaf/doorgeefluik.

    Reactie door Giel — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.38 uur

  7. Ik beslis dat altijd op het laatste moment aangezien wij zonder kinderen niet gebonden zijn aan een bepaalde tijd. Maar ook omdat we nu nog niet kunnen zeggen of we het kunnen betalen. Het vakantiegeld is al weg vanwege achterstanden dus zullen we eerst moeten sparen. Dan zal het waarschijnlijk een weekje in Nederland worden. Maar dat is ook heel leuk zeker als je het niet vaak doet.

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.40 uur

  8. Ik werk 24 uurtjes met twee kindjes, mijn man fulltime in de bouw. Vorig jaar waren we alleen al aan kinderopvang (4 dagdelen en 1 middagje bso)en de ziektekostenverzekering bijna 7500 E kwijt. Dan begrijpt een ieder wel waar onze vakantiecentjes blijven….Maar goed we zijn gelukkig en gezond en dan is elke dag een feestje

    Reactie door Judith — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.42 uur

  9. Alleen verdiener met een kleintje…. Laat zich raden, nietwaar…?

    Reactie door Anh Thom — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.44 uur

  10. 1 Patrick

    Nee hoor, niet altijd Patrick. Ik kreeg een weekje Portugal van mijn dochter!

    Heerlijk bij mijn vrienden in de algarve doorgebracht!

    Niet iedereen krijgt dat zomaar in de schoot geworpen.

    Reactie door e.krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.46 uur

  11. 10. Wat lief van je dochter! Dan zul jij ook wel een lieve vader zijn geweest en dan heb je het dik verdiend.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.49 uur

  12. Oh, ja da’s wel top Krul :-)

    Reactie door Patrick — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.50 uur

  13. Mijn vakantiegeld ging op aan achterstallige energie rekeningen, zoals bij de meeste van mijn Hofgenoten het geval is.

    Verder geen geld voor uitjes, nieuwe aanschaffingen, kleding, sporten en therapie en bezuinigen op voedsel.

    Dit geldt voor veel mensen.

    Gelukkig heb ik altijd weinig wensen gehad en ben al blij met de prachtige bomen voor mijn huis en de vogels die fluiten in de bomen en de fijne mensen om mij heen!

    Reactie door e.krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.50 uur

  14. Nog steeds 3 keer per jaar op vakantie

    Reactie door jan — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.51 uur

  15. 12 Patrick

    Nee… Patrick, ik ben wel een lieve moeder, dat wel!

    Reactie door e.krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.51 uur

  16. Ik heb ouders die me meenemen op vakantie :)

    Eerst met moeders naar Parijs en overmorgen met pa naar Moskou en St. Petersburg.

    Moest ik het zelf betalen dan zou het liften door Oost-Europa worden. Vorig jaar gedaan en dat was goed low budget!

    Reactie door Renske — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.52 uur

  17. 8 Judith

    Het lijkt mij wel erg als je je kinderen niet meer de dingen kan geven die je zou willen, lijkt mij heel verdrietig.

    Reactie door e.krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.53 uur

  18. Sulis

    Volgens mij is een weekje Nederlander duurder dan een weekje Turkije!

    Reactie door e.krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.55 uur

  19. 16 Renske

    Geweldig, vergeet vooral niet naar het blauwe zomerpaleis van de Romanov`s te gaan, dit mag je niet missen!

    Reactie door e.krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.58 uur

  20. Lieve krul, dat is maar net wat ze leuk vinden, kinderboerderij, zandbak, schommel etc., dagje strand, een ijsje op zijn tijd. Stukje fietsen, naar het park (is heel groot) Het hoeft allemaal niet zo moeilijk.

    Reactie door Judith — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.58 uur

  21. E.Krul,

    Niet mijn weekje Nederland. ;) Maar ik zal het zeker in overweging nemen. Goedkoper is altijd beter. :)

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 20.59 uur

  22. al uitgegeven
    vorig jaar al
    als wsw er heb je niet zo veel
    dus op = op

    Reactie door dominee — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.02 uur

  23. 15. Sorry, Krul, heb altijd gedacht dat je een man was! Ben het er trouwens wel mee eens dat je geen geld nodig hebt om intens te kunnen genieten van dingen. Maar echt geldgebrek en geldzorgen kunnen tegelijkertijd wel een hele grote spelbreker zijn bij het levensgeluk. Zeker alleenstaande ouders met kinderen en een klein inkomen bewonder ik enorm, er zijn natuurlijk vaak onverwachte uitgaven met kinderen, er is geen partner om een beroep op te doen, petje af!

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.02 uur

  24. Ach vakantie…ik ga nooit op vakantie, tenminste niet in het buitenland. Gewoon lekker met mensen weg waar je ontiegelijk mee kan lachen en dan is het ook allemaal prima. Want daar gaat het toch om, beetje fun hebben.

    En dan even iets offtopix
    Ik zag bij 2 vandaag dat Polen opgeleid worden tot matroos omdat ze in Nederland niet te vinden zijn. Waarom geloof ik dat nu niet, kan de SP dat nu achterhalen of er eigenlijk wel moeite is gedaan om in Nederland mensen te vinden, want je krijgt er ook een 5 jarige opleiding bij. Zijn genoeg jongens en meiden die vrijwillig het leger in gaan dus zullen ongetwijfeld ook jongens en meiden te vinden zijn die dat leuk vinden.

    Reactie door TheSaint — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.03 uur

  25. Degene die het spreekwoord geld maakt niet gelukkig heeft bedacht was zelf vast heel rijk. Ik snap het wel geluk zit in jezelf. Maar inderdaad zonder zorgen leven maakt toch wel erg gelukkig.

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.04 uur

  26. Saint,

    Wat een absurd offtopic bericht. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat er geen mensen in Nederland voor te vinden zijn. Zou hier ook graag meer over weten. Wel lekker goedkoop natuurlijk. :?

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.06 uur

  27. 24 Saint

    Nou misschien worden mensen verstandiger en willen ze geen opleiding van 5 jaar in oorlog voeren!

    Reactie door e.krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.09 uur

  28. 25 Sulis

    Nou inderdaad, het zou mij nou zo leuk lijken om hier en daar een vakantie uit te delen, maar ja geen geld!

    Reactie door e.krul — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.11 uur

  29. @Sulis en TheSaint, dat is vrij simpel te verklaren hoor, iedereen in nederland wil een leuke en goed betaalde baan, matroos valt daar niet onder (geen sociaal leven/gezinsleven mogelijk).
    Vroeger hadden mensen geen keus en moest je vaak noodgedwongen matroos worden, tegenwoordig wil iedereen een kantoor baan van 8 tot 5 hebben.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.11 uur

  30. Ronald
    Maar daarmee kan je het toch niet afdoen. Matroos, schipper is best een goed beroep, ja je bent weleens van huis, maar ben je als militair ook en zo nog wel tig beroepen. Politici idem. We halen onze politici toch ook neit uit polen. Ja ik vindt het 3 x niets … maarja

    Reactie door TheSaint — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.14 uur

  31. Ronald zou het? Ik weet het niet hoor. Ik zou er toch weleens meer over willen weten.

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.14 uur

  32. 28.Krul Ik vind de gedachte al heel liefdevol dankjewel. :)

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.16 uur

  33. Helaas ook voor mij geen vakantie dit jaar. Als kleine zelfstandige (marktkoopman) is het stevig aanpoten om de rekeningen op tijd betaald te krijgen.

    Dit kabinet heeft een ronduit vernietigend effect op de koopkracht van de consument en daarmee uiteraard op de gehele economie.

    Reactie door Jeroen — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.17 uur

  34. @TheSaint, ja als militair ben je wel eens een paar maanden (max 6 maanden) van huis, maar als matroos op de grote vaart ben je 9 tot 10 maanden per jaar van huis, da’s andere koek hoor.
    Tja da’s dus de keerzijde van een hoger opgeleid en welvarend land, zoals ik al zei iedereen wil een goedbetaalde baan van 8 tot 5 (liever nog van 9 tot 4) een hoop vakantiedagen en elke dag thuis bij moeders de vrouw.
    Dus zijn dat soort beroepen alleen nog maar aantrekkelijk voor de ‘vrije’ jongens, en die groep is nou eenmaal niet zo groot meer in nederland.

    @Sulis, Ja hoor, werkt echt zo, de polen hebben nu geen keus, maar als Polen welvarend genoeg is en de scholing is daar op het goede niveau wil ook geen Pool (uitzonderingen daar gelaten) meer matroos worden hoor.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.21 uur

  35. P.S. als de economie in nederland weer aantrekt dan zakt de instroom van jongeren bij defensie ook weer in hoor, op dit moment is 7 van de 10 jongeren die defensie ingaat een zogenaamde ‘kansloze’ op de arbeidsmarkt.
    De toelatingseisen voor diverse defensie eenheden zijn sinds de afschaffing van de dienstplicht al ettelijke malen drastisch naar beneden bij gesteld.
    Zowel fysiek als opleidingseisen (voor soldaat is Basisschool al genoeg)
    Voor onder officier heb je aan LTS-B al voldoende.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.26 uur

  36. Nou daar word ik niet vrolijk van Ronald die oorlogsindustrie.

    Reactie door Sulis — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.28 uur

  37. Vakantie moet altijd een doel hebben, nog een streven. Tot rust komen elders? “Waar even uit zijn”?? Is thuis dan wel zo rustgevend? Goeie test dus hoe gelukkig we eigenlijk thuis zijn. Vakantie is trouwens ook een goeie test voor hoe iemand zonder datgene is wat er altijd al als vanzelfsprekendheid was, dus wat dat betreft juich ik het weer toe.

    Reactie door W6969 — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.28 uur

  38. Mensen, op vakantie gaan is een LUXE geen grondrecht. Niet op vakantie gaan is ook helemaal geen drama. Sterker nog, 4 keer per jaar op vakantie gaat best vervelen. Dan is het helemaal niet speciaal meer.

    Een week of wat lekker thuis en wat fietsen om de stad/dorp waar je woont kan ook heerlijk ontspannend zijn.

    It’s not about having what you want, it’s about wanting what you’ve got!
    (gratis wandelvakantie door eigen dorp/stad voor diegene die als eerste artiest, titel en album goed heeft ["best of" telt niet])

    Het glas is niet half vol of leeg, maar gewoon twee keer te groot.

    Waar is onze Nederlandse soberheid gebleven?

    Reactie door Nepkarel — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.31 uur

  39. Vakantie? Nee helaas al een paar jaar niet meer. Dat lukt niet meer met een WAO/WW-uitkering. Een baan zit er op mijn leeftijd niet meer in, dus probeer ik zelfstandig aan de kost te komen, maar dat is door de slechte economie ook al niet makkelijk. Nou ja, beter dan niets zullen we maar zeggen.

    Op zich vind ik het best wel een uitdaging om creatieve, goedkope oplossingen te vinden. Maar op sommige noodzakelijke kosten valt gewoon niet verder te bezuinigen.

    Reactie door Margreet — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.33 uur

  40. Ik ga de hele vakantie werken om het collegegeld bij elkaar te krijgen.

    Reactie door Kinge — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.36 uur

  41. Voor het eerst sinds jaren niet op vakantie. Aan collegeld en andere studiekosten van de kinderen ben ik 2 maandsalarissen kwijt. En dat blijft de komende jaren zo.

    Reactie door Toon — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.39 uur

  42. Vakantie betekent ook veel stress…als je 1 week kunt gaan dan ben je drie dagen aan het pakken, dan een dag (min.) reizen dan vijf dagen vakantie, weer een dag reizen en dan weer drie dagen uitpakken, was draaien, opruimen etc.

    Reactie door Judith — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.40 uur

  43. nee, dat zit er niet in! Heb een parttime baan en spaar voor september want dan ga ik weer naar school.

    Reactie door cynthia — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.42 uur

  44. @38: vakantie is inderdaad geen grondrecht maar ik vind wel dat iedereen een vakantie verdient. Gewoon omdat het kan ontspannen, omdat het leerzaam kan zijn, omdat het allerlei zaken in een verfrissend perspectief kan zetten en omdat het leven er in mijn ogen niet alleen maar is om te werken. Eerder andersom.

    Ik ga wel eens op vakantie (of naar North Sea Jazz) terwijl ik weet dat ik de daaropvolgende maanden behoorlijk uit mijn portemonnee zal bloeden. Maar ik weiger om alleen maar voor mijn werk te leven, om alleen maar voor mijn rekeningen te werken, om daardoor alleen maar stress te kennen. En als North Sea Jazz of vakantie echt financieel onhaalbaar worden op een gegeven moment: ik weet ook heel goed te genieten van een zonnige zomerdag in het Zuiderpark of op het strand.

    Reactie door Johnito — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.44 uur

  45. Nee, ik ook niet.

    Reactie door Lucy — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.47 uur

  46. Ik heb wel geld voor een paar daagjes weg (low-budget), maar ik weet niet of ik het doe. Ik zet mijn vakantiegeld op een spaarrekening voor onvoorziene uitgaven.

    Reactie door Alexandra van Dijken — dinsdag 7 juni 2005 @ 21.49 uur

  47. Het is een feit dat steeds meer mensen ook diegene die tot voor kort nog redelijk konden leven van hun inkomen, meer moeite hebben met het betalen van allerlei rekeningen die bovendien steeds hoger worden.
    Het is voor velen dan ook niet de vraag waar gaan we dit jaar op vakantie,maar hoe knopen we de eindjes nog aan elkaar in dit EURO-TERREUR tijdperk!!!!
    Laatst was een argument om voor de EU-grondwet te stemmen nog meer welvaart maar voor wie is deze welvaart dan wel bedoeld???
    U raad het al juist voor de bedenkers en alle andere profiteurs die in dit systeem steeds rijker en machtiger worden.

    Reactie door visgert — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.02 uur

  48. Overigens zie ik dat het aantal huishoudens dat om doodgewoon te eten afhankelijk is van een Voedselbank inmiddels is gestegen tot 12.000. Ik doe het altijd maar maal 4 voor het standaardgezin, dan heb je de grotere gezinnen en de alleenstaanden zo door de bank genomen gelijk meegenomen. Dan zit je dus op 48.000 mensen, waarvan veel kinderen, waar geen geld meer is om gewoon eten op tafel te zetten, laat staan dat er geld is voor uitjes of vakantie.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.33 uur

  49. p.s. bij 48: Je hebt soms van die rechtse brallers hier op de site, die zo schrijven van en wie van jullie betaalt er 55% belasting, huh, huh, huh????, stelletje communisten? Nou vermoed ik altijd dat dat heel erg jonge jongetjes zijn, met van die vurige jeugdpuistjes en een minderwaardigheidscomplex. Tóch vraag ik me wel eens af of dat ze nou echt helemaal niks doet. Dat er kinderen zijn in dit ontzettend rijke land, die zonder eten naar bed moeten omdat er geen geld voor is. Want het is vaak een heel grote stap om je aan te melden bij de voedselbank, er is veel valse schaamte. Het werkelijke aantal mensen dat ervoor in aanmerking komt zal veel hoger liggen.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.39 uur

  50. Dit jaar nog naar Zuid-Frankrijk……
    Volgend jaar blijft er na betaling van de Fiscale bijtelling over mijn bedrijfsbusje,ook over de BPM !!!weinig meer over……en met 100 km per uur is het op de buitenlandse wegen ook te gevaarlijk!!!! dank mevr. Peijs…….

    Reactie door René — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.44 uur

  51. Het vakantiegeld is helemaal opgeslokt door nog openstaande posten die bedacht zijn door ons a-sociale kabinet. Het is geen kwestie meer van normaal en gezond LEVEN, maar van OVERLEVEN. Op de vraag of we op vakantie gaan moet ik dan ook antwoorden: WE HEBBEN NOG NIET EENS GELD GENOEG OM THUIS TE BLIJVEN!!!
    Mijn dochter van 17 kan komend jaar niet die studie gaan volgen die ze graag wil doen, moeten we ‘n jaartje uitstellen…..
    Door ontslag zit ik al ruim ‘n jaar thuis. Solliciteren als 50+ is ‘n ramp, ik doe het enkel voor de uitkering, want er is geen werkgever (lees: aso) die mij nog ‘n eerlijke kans geeft.
    Zal ik dan toch maar tomaten gaan plukken?

    Reactie door Ben — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.47 uur

  52. @Ben, als je de mentaliteit hebt dat je werkgevers als ASO ziet dan maak je inderdaad mijn inziens terecht geen kans op een baan.

    Reactie door Ronald — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.51 uur

  53. Ronald, ik ben het niet altijd met je eens, maar deze keer wel.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.58 uur

  54. @Ronald 52: de mentaliteit van veel (niet alle) werkgevers ten opzichte van 50plussers is anders ook niet om naar huis te schrijven. Geldt trouwens ook ten opzichte van diverse andere groepen uit de hoek waar de klappen al jaren vallen.

    Reactie door Johnito — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.59 uur

  55. Ben
    Je vermommen als kont tijdens je sollicitatie gesprek, dat herkennen ze wel, denken ze, heyyyy dat is een bruinwerker die wil ik wel in dienst hebben, die bukt diep genoeg. Zien ze graag de stakkers.

    Reactie door TheSaint — dinsdag 7 juni 2005 @ 22.59 uur

  56. 54. Het gaat juist om dat “niet alle”. Het is mij altijd een groot raadsel waarom mensen op hoge toon niet om respect voor zichzelf vragen maar dat éisen, terwijl ze het zelf niet kunnen opbrengen.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.04 uur

  57. Joan van der Lingen
    Omdat die mensen misschien NAAR 1000 AFWIJZINGEN HUN BUIK ERVAN VOL HEBBEN!!! Beetje mensenkennis is handig als je over dit soort zaken wil meepraten. Hersens gebruiken Joan.

    Reactie door TheSaint — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.08 uur

  58. ik kan gelukkig wel op vakantie maar ik vindt dit te gek voor woorden,,een vierde niet op vakantie gewoon asosiaal,maar ja je mag in dit land de schuldigen nog niet bij hun gristelijke wortel pakken en goed draien,al denk ik daar steeds vaker aan/ en blijf je in nederland/vakantie vieren vergeet niet goed te kijken wandt 1 week in nederland is schofterig duur voor dat geld kun je twee weken naar het buiten land, ik ver@#m het om mijn geld in nederland uit te geven,
    een zeer kwade/teleurgestelde nederlander/gadver wat een smerig/goor woord,nederlander/je kunt je nog beter belg noemen die zeggen teminste de waarheid meneer harrie L potter.

    Reactie door ad — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.22 uur

  59. Mijn vakantie-geld is op aan een huur-achterstand :(… ik wil al heel lang naar Ibiza om mijn beste vriendin op te zoeken, want die heb ik 7 jaar al niet gezien! Maar helaas kun je vakanties niet op afbetaling kopen ;) Iedereen die wel gaat: fijne vakantie!
    x

    Reactie door Indra — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.24 uur

  60. Al jaren ga ik niet op vakantie. Maar wandelen in het Gein is nog steeds geweldig.

    Reactie door Hetty — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.26 uur

  61. 57. Saint, ik ben zelf werkloos geweest en heb toen echt heel letterlijk 250 keer gesolliciteerd, door het hele land en zelfs in het buitenland. Ik weet nog dat ik mijn sollicitatiebrief naar St. Maarten nog niet op de bus had gedaan toen daar die cycloon losbarstte die het hele eiland vernietigde. Dus je hoeft mij helemaal niet te vertellen hoe ontzettend gefrustreerd je daar van raakt. Maar met een houding dat alle werkgevers aso’s zijn kun je wel heel zeker weten dat je nooit meer een baan zult vinden. En ik zie niet in waarom je hier allemaal maar in een klaagkoor zou moeten gaan meezingen hoe asociaal de hele wereld wel niet is, uitgezonderd de schrijvers hier op de weblog. Je zult mij nooit horen zeggen dat onrecht niet bestaat of dat het allemaal zo makkelijk is. Maar een béétje naar jezelf kijken kan helemaal geen kwaad.

    Reactie door Joan van der Lingen — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.27 uur

  62. Joan van der Lingen
    Joan je neemt je eigen meetlat en legt die langs iemand anders en zo moet zij of hij het ook maar doen, want jij deed dit en dat. Zo werkt dat niet. Iedereen heeft een ander nivo van stress, doorzettingsvermogen e.d.

    Het is heel sjiek hoor om jezelf als meetlat te nemen en daarmee alles af te doen en het te hebben over klaagkoren. Zegt meer over jouw sociale inzicht dan iemand die zijn flat uitgaat omdat hij of zij een kans wilt. Kortom…bekrompen en weinig socialistisch Joan.

    Eerst wat ik/wij leerde tijden de opleiding NOOIT op straat jezelf te nemen al meetlat. Want niet iedereen is hetzelfde. De een kan beter met frustratie omgaan dan de ander en dit zal doorwerken in alles wat hij of zij doet. Is geen klaagkoor, is inzicht hebben.

    Reactie door TheSaint — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.45 uur

  63. Ik weet nog dat er ooit in Nederland campings waren waar van die tenthuisjes stonden. Die betaalbaar waren en waar je als kind een geweldige vakantie kon hebben.
    Ik weet nog dat ik speelde, tussen de kleine caravans en tenten, met heel veel verschillende kinderen van allerlei komaf.
    Ik was twee jaar geleden weer op die camping. Weg jeugdherrineringen. Alleen maar dure superdeluxe huisjes. Wie kan dat betalen?? Wat een verschraling van de werkelijkheid. Want de werkelijkheid is dat ieder mens het waard is om mee te leven. Alle kinderen en alle volwassenen samen. Nog een jaar verder en ik denk dat er hoge hekken omheen komen te staan. Oh oh wat zijn we blij dat onze kids niet hoeven te spelen met van die arme sloebers.

    Reactie door Alie Dekker — dinsdag 7 juni 2005 @ 23.56 uur

  64. 62. Ik zeg helemaal niet Saint (rare naam trouwens als je het over meetlatten en socialisme hebt) dat iemand dingen zou moeten doen als ik. Niemand MOET sowieso iets, wat mij betreft, ze gaan hun gang maar. Maar als Ben inderdaad weer graag aan het werk wil, en dat kan ik me erg goed voorstellen als de zorgen je boven het hoofd groeien en je kind haar studie moet uitstellen, dan heb ik alle begrip voor zijn frustratie, maar heeft hij er meer aan als mensen zeggen dat hij zich beter anders kan opstellen dan dat alle wolven meehuilen in het bos. Daardoor zal hij echt geen baan vinden, hoor! Ik denk dat hij meer aan mijn advies heeft dan aan het jouwe onder post 55.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 0.00 uur

  65. 63. Maar die heb je toch nog steeds wel, Alie? Ik ben 2 jaar terug op roeivakantie geweest in Nederland en onderweg kamperen, en we hebben op allemaal heel gewone kleine campings met tenten en een enkele caravan gestaan hoor, niks superdeluxe huisjes!

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 0.04 uur

  66. Ja ik weet dat ze er nog wel zijn. Helaas worden steeds meer campings omgetoverd tot luxe villawijken.

    Reactie door Alie Dekker — woensdag 8 juni 2005 @ 0.07 uur

  67. Als antwoord op Jan’s vraag:

    Ik ben zo’n 19 jaar niet op vakantie geweest. Eigenlijk had ik gehoopt dat ik dit jaar naar m’n vriendin in engeland had gekund, al was het maar voor een paar dagen. Ze heeft een spierziekte en ik weet niet of ze volgend jaar wel kan halen.
    Maar de financien laten het gewoon niet toe.
    De kleine kinderen gaan met hun vader mee als railrunner. Vader reist gratis vanwege z’n werk. Komt goed uit want het spul is gek van treinen. Het spoorwegmuseum Utrecht is een favoriet uitje.
    De ouderen gaan af en toe een dagje er op uit.

    En nu maar hopen dat we het geld voor schoolboeken op tijd bij elkaar hebben…..

    Vakantie…..

    Reactie door Molly — woensdag 8 juni 2005 @ 0.18 uur

  68. Zelf ben ik al in geen 28 jaren echt op vakantie geweest.
    Almaar schulden afbetalen en naar fam. op de Antillen is voor ons niet te betalen.
    Nu met een beroepsziekte durf ik niet meer te reizen.
    Ik weet al helemaal niet hoe het er uitziet in mijn woonplaats even verderop, te veel angst.
    Ziekte van mij is bekend maar hulp is er weinig, of ik moet reizen en dat is juist het punt!
    Ook jij enorm veel sterkte beste Jan.

    Reactie door Hendrik — woensdag 8 juni 2005 @ 0.19 uur

  69. Voor mij is elke dag een feest. Ik maal niet om vakantie. Een onderzoek (van enkele jaren geleden) heeft uitgewezen dat mensen gestressder van vakantie terugkomen, dan dat ze d’r heengaan.

    Sterkte Hendrik, zo te lezen kun je wel een hart onder je riem gebruiken.

    Reactie door Henk Tukkers — woensdag 8 juni 2005 @ 1.27 uur

  70. Vakantie ? We zijn in 1991 nog een week naar België geweest, dus dat zit er even niet in…
    Eerlijkheidshalve… dat heeft bij ons meer met gezondheidsredenen te maken dan met iets anders.
    In de categorie “ieder nadeel hep s’n foordeel”: Het uitgespaarde geld komt nu goed van pas…

    Reactie door Heraclitus VII — woensdag 8 juni 2005 @ 2.06 uur

  71. Ik ben een van die zogenaamd waardeloze mensen die een week vakantie neemt, terwijl het eigenlijk niet kan.
    Mijn vriend en ik hebben samen een inkomen van e. 3000,= . Dan zou je zeggen, daar mag je je handjes mee dichtknijpen, toch?
    Ware het niet dat ik aan leningen (waar ik echt niets aan kan doen) bijna e. 1000,= per maand kwijt ben en mijn vriend nog in een domme dexia like constructie zit van e. 350 per maand.
    Dan blijft er bar weinig over.
    Toch gaan wij een week op vakantie en we laten al die rekeningen even liggen.
    Mogen wij in godsnaam ook eens een keer wat?

    Reactie door kaatje — woensdag 8 juni 2005 @ 2.28 uur

  72. Wij zouden graag kinderen willen, dat kunnen we met de nieuwe zorgconstructie wel vergeten.
    Wij hebben contacten en zitten er echt over na te denken om naar Zweden te verhuizen.
    Het wordt toch bijna masochistisch om in Nederland te blijven?

    Reactie door kaatje — woensdag 8 juni 2005 @ 2.33 uur

  73. Jan, wil je die kleine lettertjes weer weghalen?

    Reactie door kaatje — woensdag 8 juni 2005 @ 2.34 uur

  74. Al jaren van finaciele ellende, ben je het wel een keer zat. Je komt iemand tegen die ook te maken heeft met leningen. het lijkt voor de buitenwereld alsof je het heel goed hebt; alles is maar schijn.
    in mijn omgeving gaan de middenklassers allemaal kapot als de rente maar iets zal gaan stijgen en dat zal gebeuren.

    Reactie door kaatje — woensdag 8 juni 2005 @ 2.42 uur

  75. Aan het eind van het jaar heerlijk naar Thailand om een goede vriendin van me een bezoek te brengen. Verder mijn vakantiedagen van het vorige jaar nog ‘opmaken’. Relaxen in Nederland.

    Reactie door Robert — woensdag 8 juni 2005 @ 3.10 uur

  76. Zórgen is een groot woord omdat ik nog wel iets te kiezen heb. Niettemin is ongeveer 1/3 van mijn vakantietoeslag is opgegaan aan achterstallige energierekeningen, 1/3 aan een aflossing en de rest was voor een nieuwe bril, waardoor ik o.a. mijn werk weer fatsoenlijk kan doen. Echt vrij waren die keuzes dus niet.

    Reactie door Kees van Iwaarden — woensdag 8 juni 2005 @ 6.05 uur

  77. Een nacht op een camping in Euro.pa kost tegenwoordig tussen de 30 en 80 eurotjes.
    Kamperen wordt wel heel elitair zo. Kon vroeger, (voor de euro) voor de helft!
    That’s diffrent cake.

    Reactie door Gandalf — woensdag 8 juni 2005 @ 6.53 uur

  78. Sinds jaren gaan we dit jaar weer een weekje naar de zon.
    De afgelopen jaren zijn we in Nederland gebleven. Dat was achteraf net zo duur met veel slechter weer, dus we kunnen net zo goed iets verder weg gaan.
    Vakantie voor ons is er helemaal even tussenuit zijn, daar sparen we dan ook voor. Als we er geen geld voor zouden hebben, dan gingen we ook niet. Het betekent wel dat we andere dingen dus niet doen, je kan je geld tenslotte maar één keer uitgeven.

    Reactie door Helma D. — woensdag 8 juni 2005 @ 7.19 uur

  79. Ik ga NIET op vakantie. Gelukkig ben ik in staat om zuinig te leven. Ik reserveer elk jaar mijn vakantiegeld om eventuele tegenvallers (die er elk jaar wel zijn ) op te vangen. Met een bijstandsuitkering is het practisch ook onmogelijk om op vakantie te gaan. Ik ben blij dat ik geen schulden heb en al mijn rekeningen kan voldoen.

    Reactie door JE. Mulder — woensdag 8 juni 2005 @ 7.27 uur

  80. Ik ga op vakantie, omdat m’n pa betaalt. Als ik zelf zou moeten betalen zou ik niet zo ver weg kunnen, als ik überhaupt al zou kunnen… maar dat is koffiedikkijken, moet ik eerlijk zeggen. Ik woon erg fijn bij m’n ouders (en dat is al uit financieel oogpunt gedaan: als ik op mezelf zou wonen zou ik er een aantal banen bij moeten nemen om naast mijn studie rond te komen, waardoor ik geen tijd meer zou hebben voor belangrijke dingen zoals de SP)

    Reactie door Jan Breur — woensdag 8 juni 2005 @ 7.41 uur

  81. 77. het kan echt goedkoper.
    Happycamp van vrijuit, als je met z’ n vieren in een stacaravan gaat zitten, kost het je nog geen e. 100,= de man voor een week.

    Reactie door kaatje — woensdag 8 juni 2005 @ 7.55 uur

  82. verdomme, ook wij sloebers, moeten toch ergens nog een week vakantie vandaan halen!
    ik laat er echt de rekeningen voor liggen en zie het daarna wel weer tegemoet, maar zonder die ene week vakantie, kan je mij wel opdweilen.

    Reactie door kaatje — woensdag 8 juni 2005 @ 7.58 uur

  83. Sinds ’96 niet meer op vakantie geweest en ook nu is het vakantiegeld weer op voor ik het gekregen heb.
    Ziektekosten, lokale heffingen, energie en water, huur, kat met diabetes, m’n eigen chronische ziekte, 8 jaar ‘paars’ en 3 jaar coalitie van zwarte kousen en bruine laarzen hebben dat schier onmogelijk gemaakt.
    Ik zou graag nóg een referendum zien waarin we alle privatiseringen konden terugdraaien.
    Vooralsnog heb ik slechts weer wakker kunnen liggen van de nieuwste ontwikkelingen aan het ‘ziektekostenfront’……en gelezen dat 2004 een prima jaar was voor de bouw.

    Reactie door Jan — woensdag 8 juni 2005 @ 8.21 uur

  84. Door het overleiden van schoonpa in januari hebben wij voor het eerst in 5 jaar de gelegenheid (lees: financiele middelen) om op vakantie te gaan. Dat wil zeggen als de burocratische rompslomp achter de rug is. Ik hoor dat we dat redden voor het einde van de zomer…

    Reactie door Han — woensdag 8 juni 2005 @ 8.32 uur

  85. Wellink : er komen nog meer hervormingen want de economie stagneert.

    Wat doet die kabinet het toch slim, je laat de economie kapot lopen om je zin door te kunnen drukken. Je grijpt niet in, geen creative oplossingen, maar gewoon wachten tot het goed vastloopt.

    Maak je borst maar nat…vakantie…over 10 jaar pas weer.

    Reactie door TheSaint — woensdag 8 juni 2005 @ 8.51 uur

  86. 69. Vind ik inderdaad ook, Henk. Al die stress van vakanties, ik doe het maar zo heel nu en dan. Ik ben in 2000 voor het laatst echt met vakantie geweest (en toen ook voor het eerst in zeker 10 jaar) en dat was gelijk een grote en erg leuke reis naar Cuba, ben ontzettend blij dat ik dat gezien heb voor de dood van Fidel Castro want daarna zal de V.S. de boel wel gaan overnemen daar en het was zó mooi, muziek op elke straathoek, oude mannetjes die je als je op een terrasje zat ten dans vroegen gewoon om het dansen en zonder bijbedoelingen, de prachtige oude koloniale huizen in pasteltinten, sommige een beetje vervallen maar de huizen die door de partij bezet werden prachtig gerestaureerd, al die ophitsende teksten van het régime te pas en te onpas, de grote autoweg waar naast de oldtimers ook gewoon fietsen op reden en waar je nog het bermtoerisme zag dat wij in de jaren vijftig hadden, ik heb er volop van genoten, ondanks de armoede van de Cubanen, we hadden als gewetenssusser heel veel meegenomen en ook achteraf nog gestuurd. Door onze reisleider die zelf Cubaan was zijn we ook nog meegenomen het land in, voor een feest bij Cubanen op de boerderij en naar het strand en hij wist ook heel veel over de geschiedenis en de revolutie te vertellen. Ik heb nu een vriendin in Argentinië wonen en daar ga ik zeker een keer naartoe, ze zit er voorlopig nog 3 jaar dus ik kan nog even sparen, en dan combineer ik het gelijk met Patagonië. Maar zo eens in de 10 jaar een échte vakantie vind ik veel leuker en levert ook veel minder stress op dan zo’n jaarlijks verplicht nummer. Hoewel ik me goed kan voorstellen dat de situatie heel anders is als je een gezin met kinderen hebt. Dan doe je het natuurlijk ook voor de kinderen, en dan is het heel naar als het écht niet meer kan.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 8.52 uur

  87. Wij trekken de stoute schoenen aan en gaan wildkamperen.

    Reactie door Carla — woensdag 8 juni 2005 @ 8.56 uur

  88. Naar de Costa Blanca. Waarschijnlijk de laatste keer, want het wordt vogend jaar niet meer betaalbaar voor ons met al die hoge lasten en wat ze nog meer van plan zijn. Dus volgend jaar met de tent en kofferbak vol met Aldi of Lidl levensmiddelen!!!

    Reactie door ACCEPT — woensdag 8 juni 2005 @ 8.58 uur

  89. ga als zelfstandige met een minimuum inkomen weer lekker 3 weken naar zweden .met mijn bus (bj 1990) gooi gewoon mijn zaak dicht . ik heb me n.l niet gek laten maken door banken ,familie ,en de politiek, ik zit nog steeds in mijn eerste bedrijfspand (180 euro per maand huur )ik zit nog steeds in mijn eerste (huur)huis (200)euro per maand .mijn vrouw rijd in een nissannetje van 1989 . kortom als je je niet gek laat maken door ons kapitalistiche consumerende systeem blijft er met een minimuum inkomen ook financiele ruimte over om op vakantie te gaan .ik zelf heb de mogelijkheid om mijn inkomen te verhogen door meer te gaan werken (nu 5 dagen )zodat ik nog meer ,spulletjes, kan kopen .maar spulletjes maken mij niet gelukkig .maar een middag in de speeltuin met mijn dochter wel .kortom we zijn allemaal slachtoffer van het kaspitalistiche systeem zoals dat door amerika na de oorlog in onze strot is geduwd .nou ik heb geen zin die flauwe kul .word wakker mensen .de meeste moeten zich al de pleures werken .om rond te komen en betalen zich scheel aan kinder opvang(fabrieken )met van die in een vette mercedes rijdende directeuren .die hun zakken vullen met de opvang van kinderen met vette (gemeentelijke)subsidies .mijn dochter zal het nooit meemaken dat ze ook maar 1 minuut in z,on instelling terecht komt .menselijke waardidheid weet je nog ?ik vind het jammer te moeten constateren dat steeds meer mensen die ingeruild hebben voor geld . zonde !!

    Reactie door texas henkie — woensdag 8 juni 2005 @ 9.03 uur

  90. @ 83

    Tja… als driedubbele mantelzorger ben ik ook toe aan een paar vakantiedagen.
    Ik weiger echter me in de schulden te steken voor wat dan ook en zeker niet voor vakantie.
    Dus dweil ik mezelf elke dag op.

    Wat mij elk jaar dwars zit is dat je zelfs tijdens de vakantie op de kleintjes moet letten, omdat je anders de rest van het jaar niet uitkomt.
    Niet het niet op vakantie kunnen geeft een arm gevoel. Nee, de zorgen om het komend schooljaar maakt dat je de restjes maaltijd van de kinderen opeet, zodat zij de volgende dag een waterijsje hebben.

    Ik gun iedereen van harte een fijne vakantie.

    Reactie door Molly — woensdag 8 juni 2005 @ 9.04 uur

  91. Een vlucht boeken of vluchten in een boek:
    het komt op hetzelfde neer.

    Reactie door J.Meinardi — woensdag 8 juni 2005 @ 9.08 uur

  92. Dit jaar drie weken naar Brazilie! Vorig jaar in thailand de cultuur en natuur kunnen proeven, nu wordt het piranha’s vangen in de amazone!.
    Het is allemaal een kwestie van prioriteit stellen (rij geen auto bv. en woon in een huurhuisje), daarnaast moet ik zeggen dat ik geluk heb met een goed salaris.

    Reactie door Joris — woensdag 8 juni 2005 @ 9.08 uur

  93. Wat een mazzel heb jij, Joris (92)…Zelfs met een salaris waar ikzelf tevreden mee ben lukt het me niet om met vakantie te gaan. Rijd ook geen auto, woon ook in een huurhuisje, maar de prioriteiten liggen bij schoolgeld straks in september en o.a een beugel voor mijn jongste. Ik vind meer aansluiting bij Molly (90).
    Ik maak er wel een gezellige boel van: heb zelfs 4 hele weken vrij en ik heb mijn huisje onderverhuurd (scheelt weer een maandhuur) en we ‘verkassen’ voor de duur van een maand naar het schip van mijn verloofde en maken straks de Hollandse wateren onveilig!
    Iedereen een zonnige en fijne vakantie gewenst.

    Reactie door frances — woensdag 8 juni 2005 @ 9.28 uur

  94. In december ga ik nog een keer op vakantie naar Tsjechie, maar dat is gratis. Mijn broer woont daar, dus hoef ik alleen maar de brandstofkosten te betalen om er te komen.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 8 juni 2005 @ 9.35 uur

  95. Ik ben hbo-docente, alleenstaand, en ik ga gaten dichten.
    (Of doe ik nou toch miep-miep na?)

    Reactie door Zezunja — woensdag 8 juni 2005 @ 9.37 uur

  96. Hallo lieve thuisblijvers, jullie hebben allemaal een mini-tomaatje verdiend, dit kabinet een mand vol rotte tomaten!

    Reactie door e.krul — woensdag 8 juni 2005 @ 9.49 uur

  97. 94 Accept

    Komen wel, maar terug kan dat ook?

    Reactie door e.krul — woensdag 8 juni 2005 @ 9.52 uur

  98. 91

    Nou ik zie toch enige verschillen!

    Reactie door e.krul — woensdag 8 juni 2005 @ 9.54 uur

  99. Je kan natuurlijk ook nog een geweldig boek schrijven over de reizen, die je nooit hebt gemaakt!

    Reactie door e.krul — woensdag 8 juni 2005 @ 9.55 uur

  100. Wij gaan niet op vakantie. Onze zoon gaat dit jaar voor het eerst naar de middelbare school.

    452,– boeken
    100,– extra benodigdheden (gymspullen, voor binnen en buiten, schriften etc, goeie schooltas)

    Hij moet ook nog een andere fiets en er komt nog een acceptgiro voor de ‘vrijwillige’ ouderbijdrage. Dan zijn er dit jaar ook nog uitstapjes waarvoor een bijdrage gevraagd wordt.

    Ik betaal met liefde voor de opleiding van mijn kind. En we kunnen het ook betalen (als we niet op vakantie gaan). Ik maak me erg veel zorgen om mensen die er 2 of 3 op de middelbare school hebben. Of je nu onder modaal zit (en een kleine tegemoedkoming kan krijgen) of een modaal inkomen hebt en het allemaal zelf moet betalen.

    HET IS BIJNA NIET OP TE BRENGEN!!!

    Reactie door Tom — woensdag 8 juni 2005 @ 10.00 uur

  101. Dat bedoel ik dus Tom. Ik heb er 2 op de middelbare school… Het is ook weer voor het eerst in jaren dat we weg kunnen.

    Reactie door frances — woensdag 8 juni 2005 @ 10.04 uur

  102. 95. Nee, je lijkt meer op een muts.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 10.06 uur

  103. Dit jaar zullen we wel niet met vakantie gaan, althans niet in de zomer. In het najaar misschien een weekje Ameland (lekker uitwaaien) en in de zomer druk aan het klussen in huis, kost ook geld…
    Verder het hele jaar door af en toe naar wat evenementen toe in de paardensport en en abonnement op de dierentuin, ik mis de vakanties eigenlijk niet eens. Maar ja, wij zijn dan ook strontverwend met een vrijstaand huis op het Groningse platteland dus eigenlijk is het hier altijd vakantie…
    Hoewel we volgend jaar wel plannen hebben om naar Schotland te gaan, dus dat word een jaartje sparen daarvoor… De laatste keer dat wij echt in het buitenland op vakantie zijn geweest is zo’n 4 jaar geleden naar Tsjechie.

    Het is eigenlijk te zot voor woorden dat er mensen zijn die als gevolg van dit kabinetsbeleid niet meer op vakantie kunnen. Wij gaan niet op vakantie omdat we andere dingen moeten doen, niet omdat het niet kan.

    Reactie door Mirella — woensdag 8 juni 2005 @ 10.17 uur

  104. @97 Krul

    Ha ha, dat zou ook nog wel gaan Krul.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 8 juni 2005 @ 10.31 uur

  105. Ja jan, het wordt steeds gekker in dit land. Armen gaan naar de kerk, de rest wat arm is/wordt zijn aangewezen op voedselpakketten. Helaas kan ik van mijn schamele WAO uitkering ook niet op vakantie, al jaren niet trouwens. Kijk om he heen, de rijker worden rijker, de armen elk jaar weer armer. Maar dat wisten jullie ongetwijfeld al.

    Reactie door Carel — woensdag 8 juni 2005 @ 10.33 uur

  106. Wegens WW en daarna WAO al 12 jaar niet meer op vakantie geweest.
    En dat voelt als een vogeltje in een kooitje vooral als je ruim 10 jaar reisleidster geweest bent en zo vrij als een vrij vogeltje kon gaan en staan waar ik wilde.
    Als ik dan ook Spaanse/Oostenrijkse muziek hoor komen de tranen vanzelf.
    Maar de cvs/me houd me eigenlijk ook thuis net zoals geldgebrek.
    Ik vind mijn computer (als enigste luxe) heel belangrijk om contact te houden met de buitenwereld.Daar gaat mijn vakantiegeld ook inzitten.
    Ik wil zeker niet zielig doen want ik heb nog een heerlijke flat,warmte en geen honger dus wat wil ik nog meer.
    Dat Rosenmuller i.p.v. zijn € 25.000 niet aan de overheid terug gaf maar aan de CVS/ME patiënten om met onderzoek aan te tonen dat Hoogervorst het bij het verkeerde eind heeft.
    Dan had hij met zijn geld niet Zalm (1 pers ) gelukkig gemaakt maar duizenden mensen.

    Reactie door anita — woensdag 8 juni 2005 @ 10.37 uur

  107. Uit het interview met Wellink uit de Volkskrant van vanmorgen:
    Behalve van structurele hervormingen, hangt economisch herstel nu af van burgers en ondernemers. ‘Aan alle voorwaarden voor herstel is voldaan, op één na: de burger en de ondernemer hebben onvoldoende vertrouwen om zich te gedragen zoals ze dat in het verleden hebben gedaan.’

    Hoe zal dat nou toch komen????? Zal het misschien iets met dit kabinet te maken hebben, dat iedere geloofwaardigheid kwijt is onder de bevolking? Ik geloof onmiddellijk dat we economisch zware tijden beleven en dat het niet allemáál is terug te voeren op dit kabinet. Maar wel weet ik dat de keuzes die zij gemaakt hebben, die zo disproportioneel slecht uitpakken juist voor de zwakste groepen in de samenleving, ervoor hebben gezorgd dat hun krediet op is. Als dit kabinet nou écht zo staat voor het landsbelang, en het vertrouwen bij burgers wil herstellen, dan moeten ze maken dat ze weg komen. Nieuwe verkiezingen, waarbij eens een keertje géén knollen voor citroenen worden verkocht maar een reëel beeld wordt geschetst van hoe het ervoor staat. En waarbij eerlijke en solidaire keuzes worden gemaakt. Dan willen mensen best een keer de vakantie overslaan.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 10.39 uur

  108. @ 91

    “Een vlucht boeken, of vluchten in een boek”
    Dat is niet altijd hetzelfde.

    Ik vlucht liever de sahara in met de kinderen achter me aan rennend, dan dat ik in de tuin zit met kinderen die me steeds nodig hebben.
    :-)

    Reactie door Molly — woensdag 8 juni 2005 @ 10.46 uur

  109. @107

    Hallo Joan.

    “gedragen zoals ze in het verleden hebben gedaan”.

    Mijn vader werkte keihard.
    Het bedrijf waar hij werkte beschikte over een aantal zomerhuisjes aan de kust.
    Elk jaar werd er geloot wie er 10 dagen naar toe mocht. (Het jaar daarna mocht je niet meedoen aan de loting).
    Zo hadden wij ook eens de mazzel.
    We kregen een dienstauto om naar het huisje te gaan. Volle tank die niet vol terug hoefde erbij.
    Bij aankomt stond er een bloemetje van de baas en lag er voor de kinderen een reep chocolade.

    Jaren en jaren hebben we op die vakantie geteerd. Het was geweldig wakker te worden met de zee kabbelend op de achtergrond. (En natuurlijk die dia-avonden he….. awwwww!!!)

    Met sinterklaas was er een groot feest voor de kinderen en met kerst was er een kerstpakket, met producten die iedereen lekker en feestelijk vond.

    Het thuisfront voelde zich daardoor ook veel meer bij het werk betrokken. Dus over overuurtjes werd niet zo moeilijk gedaan.

    Je werd ook niet tijdens je vrije dag of in de vakantie gebeld…..

    De vader van m’n kinderen mag morgen meedoen met de ambtenarenstaking. Doet hij dat, dan moet hij of loon of een vrije dag inleveren. Het gebaar van z’n werkgever bestaat eruit dat hij geen proces aan z’n broek krijgt vanwege werkweigering.

    Weetje, als ik op vakantie mag…ooit… kom ik mischien niet meer terug…

    Reactie door Molly — woensdag 8 juni 2005 @ 10.59 uur

  110. ff een ander geluid, wij gaan zo’n 3 a 4x per jaar met vakantie, gewoon erop uit, we zien wel. Ik geef toe dat ik de verhalen die ik hierboven lees soms hartverscheurend en ook heel herkenbaar vind. Mijn eerste vakantie was op mijn 21e samen met mijn vriendin, ik was nooit met mijn ouders op vakantie geweest, die hadden het doel gesteld ons een opleiding te geven zodat we het beter zouden hebben als zij , dat is ze ook gelukt en daar ben ik ze nog steeds dankbaar voor.
    Ik heb wel een hoop andere zaken van mijn ouders geleerd, laat je nier verleiden tot snel geld, maak geen schulden, maak keuzes en zorg voor een buffertje. Die les probeer ik over te brengen op mijn kinderen, zodat zij niet in de val trappen. Ik hoop dat iedereen een beetje vakantie kan houden, laat dat pakje shag is liggen in de winkel en neem je kinderen voor hetzelfde geld mee naar een zwembad, dat is voor hun ook vakantie. zoek uit bij je gemeente hoe je korting kan krijgen op musea, bibliotheek etc.. neem je kinderen daar in de zomervakantie mee naar toe, dat is ook vakantie, zet een oude tent in tuin dat je gekocht hebt op internet, dat is ook vakantie. Als je niet veel geld hebt moet je een beetje creatief zijn.

    Suc6 Jack

    Reactie door Jack — woensdag 8 juni 2005 @ 11.01 uur

  111. Als ik de log hier lees komt de SP in 2007 met 21 zetels in de tweede kamer.

    De laatste peilingen geven dat ook weer.

    Als veel mensen dan maar niet weer voor dat leuke smoeltje van Wouter Bos kiezen !!!

    We zullen zien.

    Reactie door Jean-Paul — woensdag 8 juni 2005 @ 11.05 uur

  112. 109. Inderdaad, Molly, dat was bij ons ook zo. Nou hebben wij morgen een personeelsdag en die was al gepland voor de staking, dus dat is niet expres gedaan. Maar er was vorige week al een werkonderbreking en als je daaraan mee wilde doen moest je dat melden, dan werd het van je loon afgetrokken van je vakantiedagen en later zou het zelfs ook nog verrekend worden met als ik het me goed herinner de werkgeversbijdrage ziektekosten en ik gelóóf zelfs het pensioenfonds. Mooi dat niemand zich aangemeld heeft natuurlijk, ik ook niet, ik kijk wel link uit!!! Ik kan me dat inderdaad ook nog herinneren, die Sinterklaasfeesten waar je als kind mee naartoe mocht, als de dood dat je bij Sinterklaas op schoot zou moeten gaan zitten maar je kreeg wél allemaal een cadeau mee naar huis. Maar goed, ik ga nu gauw naar mijn werk, heb een BiLa en had allang weg moeten zijn (aan al dat soort termen zal ik ook wel nooit wennen, al werk ik inmiddels al 36 jaar, ik blíjf daar altijd inwendig bij gniffelen).
    En Jean-Paul van 111, ik denk dat niemand hier op dit log voor dat leuke smoeltje van Bos zullen kiezen. Voor hem wordt het trouwens óók tijd dat JPB opstapt, want hij begint behoorlijk kaal te worden en de liefste schoonzoon van het land met een kale kop, nee, dat past niet!

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 11.18 uur

  113. Waar het effect van vraag en aanbod het meest zichtbaar is, dat is in de reisbranche. Als je schoolgaande kinderen hebt ben je gebonden aan de schoolvakanties. In die periode gaat de prijs pakweg 2,5 keer omhoog! Dus zonder kinderen is vakantie dubbel zo goedkoop. Ik bedoel, mét kinderen is de vakantie dubbel zo duur.
    Deze zomer blijven wij op ons tuinhuisje/volkstuin. Kost ook 800 euro p.j. maar dan heb je wel wat. Maar ja, je moet er van houden.
    In de tijd dat wij ons pleegkind nog niet hadden hebben we veel verre reizen gemaakt, toen kon dat nog. Zuid Amerika, Mexico, Indonesië. Maar buiten het hoogseizoen natuurlijk. Dat was toen best betaalbaar. Tegenwoordig wordt het met de bus naar Spanje in de meivakantie, is niks mis mee, maar dan zijn de euro’s wel weer op.
    Voor wie gaat, hoe dan ook, een prettige vakantie.

    Reactie door Gandalf — woensdag 8 juni 2005 @ 11.21 uur

  114. HEt kabinet is de oorzaak, omdat ze maar wat aanmodderen, en een valse voorstelling van zaken hebben.
    Het is niet zo dat dik betaalden managers de economie maken. sterker nog deze remmen de economie af, omdat ze veel kosten en weinig opleveren.
    Economie wordt gemaakt door hardwerkende mannen en vrouwen in loondienst en/of kleine/middelgrote ondernemers.

    Als sommige mensen geen geld meer hebben, of het niet meer veilig vinden om het uit te geven dan zal de econimie stagneren.
    Eerst sneuvelen de luxe-artikelen, die vervangen worden terwijl ze nog fatsoenlijk functioneren (electronica, Meubels, Auto’s)
    Er zijn in mijn kennissenkring al veel mensen die geen auto meer vervangen en nog een jaartje doorrijden in hun huidige auto. Dit geld ook voor meubels.

    Dit werk als rot van binnenuit. Het tast alles aan. Laats hoorde ik dat Wehkamp klaagde over de verminderde omzet.

    Vakanties is een branche die direct de conjuctuurschommelingen voelt.

    De volgende stap de bouwmarkten, en renovatie / klusbedrijven. Deze zijn nu ook al onder spanning.
    Echte grote projecten worden niet meer gedaan door particulieren. Badkames blijven zoals ze zijn

    Stel de overheid zou de minimumlonen verhogen:

    van iedere 1000 euro krijgt ze de BTW al direct terug. Daarbij komen nog eens de accijnzen. Dus men kan stellen dan ongeveer 250 euro weer direct terug komt van iedere 1000 euro salaris.
    die 750 euro verwijnt in de economie, waardoor ook weer banan geschapen worden, dat uitkerening scheelt voor de overheid.
    Ik weet niet hoeveel dit uitmaakt in geld, maar ik dan dat het van de 1000 euro zeker 100 euro zal zijn. Hoe harder de economie gaat draaien, hoe hoger dit bedrag zal zijn.

    De randdebielen die nu in het parlement zitten denkn dat Nederland hetzelfde mechanisme werkt als in de VS. In de VS zijn de mensen totaal anders, omdat de cultuur anders is. Met de mythe “The amarican Dream” wordt iedereen voorhegouden dat deze munlitimiljonair kan worden als die maar hard genoeg werkt.
    Ze zijn vergeten dat eurodisney bijna fallliet ging, omdat de europeanen vertikten om de dure merchendising te kopen. Veel toeristen kwamen met de koelbox.

    HEt systeem in de VS is zwaar overbelast. De gemiddelde amerikaan barst van de schulden en de inkomsten worden steeds minder. Dat ze drie banen hebben (dayjob, eveningjob en Weekenend job) is de redding van de Amerikaanse economie. Maar hoe lang gaat dit nog goed ?

    Alexander

    Reactie door alexander — woensdag 8 juni 2005 @ 11.22 uur

  115. Mooi verhaal over je minimumloon, maar ik ben van menig dat wanneer je het minimumloon in een keer zo hoog trekt dat veel bedrijvigheid wegtrekt uit Nederland en dan heb je een groter probleem. (ik zeg trouwens niet verlagen, voordat die discussie weer losbarst)

    Ik ga ook op vakantie. in de zonnige zomer ga ik naar een regenland 1e klasse!

    Reactie door MPL — woensdag 8 juni 2005 @ 11.31 uur

  116. Zelf houd ik erg van reizen in het buitenland. Het liefst zoek ik tevoren een route uit, met de meest interessante bezienswaardigheden, in een gebied waar ik niet eerder ben geweest. (Twee keer ben ik met een georganiseerde reis meegegaan, omdat dat niet anders kon).Zo veel mogelijk spreek ik de landstaal; als ik die nog niet beheers, leer ik in elk geval zo veel mogelijk eenvoudige basiswoorden en -zinnen. Want ik vind het erg belangrijk met de autochtone bevolking te kunnen communiceren. Ik trek het liefst rond met rugzak en tent (niet altijd), en reis per openbaar vervoer of lift. (Het laatste tegenwoordig nog zelden; ik ben de jongste niet meer, hè… :)). Soms ga ik met een vriend(in), soms alleen. Ik houd een dagboek bij en maak foto’s. Geniet van natuur, cultuur en contacten met de bevolking en andere reizigers.
    Bakken op het strand is niets voor mij. Ik vind dat zinledig, en bovendien is mijn huidtype daar uitermate ongeschikt voor!
    In de jaren negentig heb ik vanwege financiële omstandigheden nauwelijks kunnen reizen. Nu verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat wel weer te kunnen doen. Ik gun eenieder hetzelfde, en wens degenen, die daartoe nu niet in staat zijn, betere mogelijkheden in de toekomst!

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 8 juni 2005 @ 12.06 uur

  117. Wat een jankers.

    Als hier op dit log een filter werd geplaatst waardoor alle negatieve berichten niet meer werden geplaatst zou het log ophouden te bestaan.
    Klote land dat Nederland, dat is de standaard teneur.
    Ik zou zeggen, stuur een brief naar je uitkeringsinstantie en zeg de uitkering op en neem de kuierlatten naar jou Utopia.
    Nederland is totaal verziekt, dat is hier de tendens, en daar ben ik het nog mee eens ook.
    Dit volkje is zo lui als een varken, heeft de meeste vrije dagen van de wereld en werkt ook nog eens per dag het kortst van de wereld.
    Te kort geld voor vakantie? Neem een (bij) baan!! Moe van je gewone job kan je al niet worden of het moet van de heen en terugreis zijn wat nog de meeste tijd in beslag neemt.
    De grootste leugen? Dat er niet genoeg banen zijn!
    Natuurlijk geldt dit niet voor iedereen, maar wel voor 90 % van de contribuanten hier.
    En vakantie? Ga eerst eens aan het werk en dat niet die luizige 36 uur per week of zelfs nog minder.
    Het moet toch niet gekker worden!

    Reactie door Tom — woensdag 8 juni 2005 @ 12.08 uur

  118. Al jaren niet meer op vakantie geweest, de vouwwagen staat al jaren op stal. Tja wat moet je als wao-er en alleenstaande vader (weduwnaar) met 3kids. Elk jaar gaan we er op achteruit met dit kabinet. Ouderalleen korting moeten we dit jaar weer in leveren, nieuw beleid per 1-1-2005. Ach de politiek luistert niet,en als ze wel luisteren,verstaan ze ons niet.
    Het Jaar 2007 zal voor de politiek wel weer het zelfde worden, met CDA voorop, er zullen weer hele volksstammen op de oude garde stemmen. Ook dit jaar geen vakantie maar het geeft niet, we zijn het wel gewend.

    Reactie door cornelis — woensdag 8 juni 2005 @ 12.22 uur

  119. Maak je wel ff een reisverslag a la reizende oom Olav op RooieKater? :P ;)

    Reactie door Sulis — woensdag 8 juni 2005 @ 12.24 uur

  120. Voor wie niet naar het buitenland kan: er bestaat in Nederland een campingnet van Staatsbosbeheer, doen we ook weer eens dit jaar: primitieve maar mooigelegen campings zonder frutsels en tamtam. Bij de ANWB kun je een jaarkaart kopen voor 8 euro en dan kost kamperen met gezin en twee kinderen zelden meer dan 12 euro per nacht. Ze zijn fietsvriendelijk, auto’s mogen niet op het terrein, en het sanitair blok is nergens schoner dan daar omdat de kampeerders dat in onderling overleg doen, en na tien uur is het heerlijk rustig, donker en vredig. Er is veel sociale controle, want diefstal hebben we er nog nooit meegemaakt.
    Tip: Probeer eens die van Hooghalen, vlakbij de Sterrenwacht Westerbork, midden in het bos met véél picknicktafels. Ook de locatie Kollumerpomp aan het Lauwersmeer is
    schitterend gelegen aan een vogelgebied en vlak bij de Waddenzee, `s ochtends gewekt met een vogelconcert, geen auto te horen!

    Reactie door Jacob Meinardi — woensdag 8 juni 2005 @ 12.32 uur

  121. Ik had een verhaal geschreven over hoe mijn ervaring(en) met vakantie, was zeker te kritisch, ik weet niet wie het beheer doet van deze blog. Het verhaal kwam er kort op neer dat je i.p.v. te verzwelgen in het feit dat je geen vakantie kan houden je je ook pro-actief kan opstellen en keuzes kan maken, Een kaartje voor het zwenbad is net zo duur als een pakkie shag toch….. Maar ja waar moet je dan tegen zijn……..

    Reactie door Jack — woensdag 8 juni 2005 @ 12.52 uur

  122. @120, Jack,

    Ik vind dat als iemand hard moet werken om zijn gezin te onderhouden, hij toch echt in staat moet kunnen zijn een keer met vakantie te gaan.

    Daarnaast vind ik zelfs dat diegene, als hij ervoor kiest om te roken, gewoon een pakje shag moet kunnen kopen: met hoge accijnzen pakt men alweer vooral de minder bedeelden.

    De lasten van de gewone man rijzen de pan uit, waardoor voorheen normale zaken, zoals vakantie of een pakje shag onbetaalbaar worden en zijn voorbehouden aan de kapitaalkrachtigen van onze maatschappij: de nationale taart wordt niet eerlijk meer verdeeld!

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 13.23 uur

  123. jaja Jeroen alleen de rijken mogen straks nog een gore longziekte oplopen. Leven is niet eerlijk verdeeld…

    Reactie door TheSaint — woensdag 8 juni 2005 @ 13.37 uur

  124. @ Jeroen,
    Dat beweer ik ook niet, maar er is een verschil in attitude, mijn ouders konden ook niet op vakantie, hun voornaamste motivatie was, wij moeten een keuze maken en we vinden dan scholing voor onze kinderen belangrijker dan vakantie (mijn ouders zijn allebei gaan werken met hun 14 jaar) Een gevolg van hun houding is dat ik nu bij jou categorie “kapitaalkrachtigen” hoor. Ik heb het allemaal wel zelf moeten doen… In de jaren tachtig had ik en mijn vriendin 50 gulden om een week van te leven, eten, drinken etc.. We hadden een bijstandsuitkering. Mijn vriendin was een cursus boekhouding aan het volgen bij de LOI en ik solliciteerde me rot. We hebben toen werk gevonden en zijn door blijven studeren, het gevolg is dat we nu allebei werken, (ik heb net een tijdje thuisgezeten na 15 jaar) maar ik had vrij snel weer een baan. We wonen in een volkswijk, hebben geen hoge hypotheek etc.. en proberem het leven een beetje leuk te houden. Mijn ouders hebben mij door niet op vakantie te gaan een toekomst gegeven, ik woon in een volksbuurt en zie de kinderen van de straat, ze lopen de hele dag met een zak chips rond als avondeten, de ouders zie ik de kratten bier en shag aanslepen. En maar klagen dat ze het slecht hebben, dat noem ik pas kapitaalkrachtig. Als ik ‘s ochtends om 7.15 in mijn auto stap slapen zitten hun nog in een alcoholslaap…
    Ik klaag niet, ik heb een goed leven nu en ik gun het iedereen maar hou eens op met dat gezeik over kapitaal, ik ben net zo’n speelbal van het lot als jij.

    Reactie door Jack — woensdag 8 juni 2005 @ 13.41 uur

  125. Vakantie wat is dat? Als ik op vakantie ga wordt dit tot nu toe betaald door mijn ouders omdat ze het nodig vinden in verband met mijn gezondheid dat ik me even een paar weken kan ontspannen. Vorig jaar ben ik met mijn zoon op kosten van mijn ouders en hadden we hun caravan te leen bij een leuke boerencamping in Drente geweest. Gewoon in eigen land op een kleine gezellig boerencamping waar voor de kinderen veel te doen is. Mijn ouders willen ons dit jaar mee nemen voor een vliegreis naar Turkeije. Ook weer op hun kosten en dan met mijn zussen en hun familie erbij. Gewoon simpelweg omdat ze er zo van genieten dat ze ons op vakantie kunnen trakteren. Ik ben mijn ouders hier zeer dankbaar voor, anders had ik nooit op vakantie gekunt samen met mijn zoon.
    Maar ofdat de vliegreis naar Turkeije door zal gaan voor mij dat hangt af van de zware hartoperatie die ik deze maand moet ondergaan. Ik kan niet in de toekomst kijken ofdat ik dan al voldoende hersteld ben.

    Reactie door Paula Buisman — woensdag 8 juni 2005 @ 13.44 uur

  126. @122, TheSaint,

    Welja, draai m’n hele verhaal even lekker in de soep. Waar het mij in beginsel om gaat is simpelweg dat de gewone man net zoveel recht op de normale zaken van het leven heeft als de meer kapitaalkrachtigen.

    Gezien de normale man van zijn koopkracht is beroofd door het regeringsbeleid, worden voor hem normale zaken onbetaalbaar. De hoop duiten wordt dus niet eerlijk verdeeld.

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 13.49 uur

  127. Ook vakantie-aanbieders worden knap zenuwachtig..de euro richt behoorlijk wat aan. Maar zolang Jaap-Jan,directeur Reisbureau, nog op zijn jacht zit,is er geen probleem.
    zeilend zegt hij aan zijn “fellow zeiler”
    ..”gehoord,vrind..mijn reisbureau is failliet..geen Monaco dit jaar..wordt Lutjebroek..ook een mooie jachthaven,hoor.
    varen we daar toch naar toe..kom ik mijn mensen tegen,die normaal bij hadden moeten boeken..wat zeg jij Kerel”..

    Reactie door eric — woensdag 8 juni 2005 @ 13.51 uur

  128. @123, Jack,

    Als het nu zo goed met je gaat, terwijl je het vroeger moeilijker had, dan ben je het toch met me eens dat mensen die het iets breder hebben best iets meer mogen bijdragen voor mensen die het iets minder hebben getroffen?

    Je weet tenslotte hoe het is als je van weinig rond moet komen.

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 13.52 uur

  129. @123, Jack,

    Ik sta op de markt en weet donders goed wat er speelt onder het volk. Er zijn ook minder bedeelden die niet aan het door jouw geschetste stereotiepe beeld van de “klagenden” voldoen.

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 14.02 uur

  130. Jack 123. Tussen de kapitaalkrachtige en de shag en bier aanslepende ouders en chips vretende kinderen zitten nog een heleboel andere mensen die door omstandigheden niet op vakantie kunnen. Zoals ik ook. Ik werk ook hard. Door mijn gezondheid kan ik helaas maar 3 uur per dag werken. Mijn man werkt 40 uur in de week en keihard! Toch hebben wij te weinig geld om met vakantie te gaan, zakken chips en kratten bier aan te slepen. Dat is geen zieligdoenerij dat is gewoon de realiteit. Maar inderdaad iedereen is een speelbal en ik misgun niemand zijn of haar vakantie. Alleen zijn het niet alleen de mensen wie jij noemt die niet met vakantie kunnen gaan.

    Reactie door Sulis — woensdag 8 juni 2005 @ 14.04 uur

  131. 125) Jeroen snap je wel hoor..

    Reactie door TheSaint — woensdag 8 juni 2005 @ 14.11 uur

  132. @93

    Ik wens je heel veel vaarplezier met je VERLOOFDE.
    Je hebt het dubbel en dwars verdiend.

    Voor de rest van Nederland…..
    Mochten jullie het water op gaan.. neem een reddingsboot mee…
    FRANSJE KIEST HET RUIME SOP!!!!!!

    Reactie door Joke Faas — woensdag 8 juni 2005 @ 14.12 uur

  133. Dat ik niet met vakantie kan verwijt ik niemand anders dan dit kabinet en hun beleid. Verder gun ik iedereen rijk of arm whatever hun vakantie.

    Reactie door Sulis — woensdag 8 juni 2005 @ 14.13 uur

  134. Sinds 1987 budgetteer ik strak. Elke maand ga ik er voor zitten en pak ik mijn kasboekje. Daarin heb ik een “rekening” gezet op elke bladzijde en uitgerekend wat ik per maand daar op moet storten. Voor mijn WA- en Inboedelverzekering stort ik elke maand een relatief laag bedrag. Dat doe ik ook voor telefoonkosten, kleding&schoeisel, reiskosten, Hoogheemraadschap en nog een paar. Als de rekening komt, eens per drie maanden, of per half jaar of per jaar, dan kan die rekening gewoon direct betaald worden. Zo spaar ik ook voor vakanties tegenwoordig. Hooguit 10 euro per maand, hoor en normaliter ga ik niet ieder jaar op vakantie. Mijn vakantiegeld is nu al op een gewone spaarrekening gezet. Ik wil nl eind van dit jaar een week naar een vriendin in Engeland en de reis is erg duur. Die gaat me meer dan 375 euro kosten. Want ik vlieg niet, ik ga met de veerboot en wil een hut alleen. Eten doe ik niet aan boord. Ik heb mijn eigen eten bij me. Alleen thee koop ik aan boord en een flesje water. Vorig jaar ben ik ook een week geweest. Mijn vriendin is 82 jaar en elke keer kan de laatste keer zijn dat ik haar heb kunnen zien. Vandaar dat ik botje bij botje leg, zodat ik dit jaar weer een weekje naar haar toe kan gaan. Het geheim is niet zozeer goed met geld omgaan, want dat doen heel veel mensen. Maar ik denk zelf dat het geheim het Budgetteren is. Opzij zetten van geld voor dingen als de verzekering en de belasting en zo. Je houdt dan wel minder over per maand om van rond te komen, maar ik eet desnoods droog bruin brood met een appel, zodat ik kan blijven wonen in een flatje met verwarming en water en electriciteit en zodat ik de belangrijke zaken als huur en energie, verzekering e.d. kan betalen. Ik merk wel heel erg goed dat het iedere maand moeilijker wordt. Nu heb ik nog beleg op brood en eet ik zeker vier keer in de week vlees (aanbiedingen), maar ik zal terug moeten naar twee tot drie keer in de week vlees, vis of ei en de andere dagen vegetarisch. Gewoon zonder dus. Maar hoe lang ik dit kan volhouden? Dit jaar nog wel, denk ik. Volgend jaar niet meer, want dan komt de zorgverzekering a zo’n 100 euro per maand erbij en dat is ruim het dubbele van wat ik nu betaal. Dus dat merk je aan je eten en je kleding en schoenen en zo. Dat wordt minder. Uitgaan doe ik al jaren niet meer. Roken doe ik gelukkig niet, drinken = af en toe een rood wijntje van nog geen 5 euro per fles en op verjaardagsvisite met bloemen en cadeaus is allang afgeschaft. Ik heb haast geen enkel abonnement meer, behalve dan de SP en de Woonbond en Stichting CISA (voor alleenstaanden).
    Zoals ik zei, nu kan het nog net. Volgend jaar wordt het fors minder… en als ik Naut Wellink mag geloven, wordt het NOG VEEL ERGER, want we moeten nóg meer bezuinigen. En laat ik nou denken dat dit precies is wat het grote EU Plan is: De west Europese landen afbreken zodat tenminste een derde financieel moeilijkheden zal krijgen en daarvan 2/3 het echt arm zal krijgen, opdat de rijken in heel Europa rijker en rijker kunnen worden. Blijf waakzaam!

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 8 juni 2005 @ 14.14 uur

  135. Het is de top van de ijsberg!

    Wat dacht je van de kinderbijslag, waar die voor wordt gebruikt? Niet voor de kinderen hoor in veel gezinnen! Wat zijn ze toch achterlijk; dat ze daar nu ineens van opkijken.

    Ikzelf ben al 8 jaren niet meer met vakantie gegaan om financiele redenen. Vorig jaar 1 weekje een last-minute geboekt in het naseizoen per bus naar Spanje. het kon nog net…

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 14.19 uur

  136. #24 TheSaint

    ja; dat lijkt me vreemd. Want ik zat me rot te zoeken op internet e.d. ook, om een baan te vinden op een schip, maar nergens iets kunnen vinden voor iemand, die geen ervaring heeft hierin. En nu trekken ze een blik polen open? Schandalig.

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 14.23 uur

  137. ReneR 135. Zie nou wel! Echt het onderzoeken waard dus. :?

    Reactie door Sulis — woensdag 8 juni 2005 @ 14.24 uur

  138. @133, Heer Lembeck,

    Ik denk inderdaad dat een nauwkeurige financiele planning enorm bij kan dragen aan het voorkomen van financiele problemen.

    Als ik Uw verhaal lees, vind ik het schandelijk van de overheid dat U (en vele andere mensen zoals U), ondanks Uw nauwkeurige financiele planning, zoveel moeite moeten doen om de eindjes aan elkaar te knopen.

    U maakt deel uit van een groep minder bedeelden die juist wat extra zouden krijgen!

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 14.27 uur

  139. #24

    Het zelfde verhaal is overigens ook bekend ten aanzien van de zorgsector.

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 14.27 uur

  140. Rener
    Bedoel ik dus, zat het vanochtend ook aan een vriend te vertellen die dus mensen bemiddeld naar werk en vroeg of hij daar iets van af wist. Maar nee, en reageerde net zo verbaasd. Hij zei ook, kan me niet voorstellen dat wij geen jongens en meiden in Nederland kunnen vinden voor dat soort werk.

    Reactie door TheSaint — woensdag 8 juni 2005 @ 14.31 uur

  141. Het is heel simpel:
    We worden met z’n allen uitgezogen door de regering en de gemeentes. Daarom kunnen een hoop mensen niet meer op vakantie. En het wordt nog veel erger…nu dat de economie niet de verwachtte stijging zal inzetten. Op teletekst worden we alvast voorbereid daarop. De komende jaren nog meer hervormingen(lees bezuinigingen)
    Dus bijna niemand kan straks nog met vakantie, de auto de deur uit en weer op de fiets naar je werk met een broodtrommeltje achterop.
    Ze zijn nog lang niet klaar om Nederland nog verder te verkankeren.

    Reactie door Eef — woensdag 8 juni 2005 @ 14.31 uur

  142. 136 Ja Sulis

    Ze vragen allemaal mensen met papieren; ervaring en “monsterboekjes” (wat het ook mag zijn). Maar het is bekend in deze economie; dat ervaring niet meer telt, als je spotgoedkoop bent, zoals die kinderen, die in de supermarkt vakken vullen; stagiares en dus buitenlandse werknemers.

    Ik wil graag op een schip; de zeelucht is beter dan wat ik hier opsnuif trouwens.

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 14.32 uur

  143. @141, ReneR,

    Inderdaad, werkgevers moeten door de overheid aangezet worden om mensen zonder ervaring of de benodigde berg papieren een kans te geven. Als je je werk met plezier doet, leer je tenslotte snel!

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 14.41 uur

  144. Vakantie?
    Heb beslist een nieuwe bril nodig ( 550 euro) dus de zee zal ik niet zien dit jaar…

    Reactie door Paul Jan Petersen — woensdag 8 juni 2005 @ 14.50 uur

  145. Oeps, hij zei “meneer” tegen me! :) Jeroen, ik ben al bijna 56 jaar van de andere kunne, hoor. Op ende top vrouw. Maar wel lief van je. :)
    Overigens, zonder gekheid: het helpt wel degelijk! Anders had ik een gat in mijn hand gehad van heb ik jou daar! :)

    René, mail me eens?? Heb je toch nog wel ergens?? Ik heb iets leuks voor je…

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 8 juni 2005 @ 14.50 uur

  146. @144, Mevrouw Lembeck,

    Neemt U mij niet kwalijk! :)

    Reactie door Jeroen — woensdag 8 juni 2005 @ 14.55 uur

  147. Beste Lydia

    ik zal je even mijn voor spam-bedoelde hotmail geven, want ik weet dat spam-machines weblogs als deze graag afstruinen. Ik pik je mail wel tussen de troep eruit. Ik ben benieuwd.. :-o

    resi86@hotmail.com

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 14.56 uur

  148. ReneR 141. Monsterboekjes? :O Vaag…ook nooit van gehoort. Als jij toch graag op een schip wil werken zou ik me aan gaan melden als matroos bij onze overheid. Ben ik weleens benieuwd met wat voor antwoord ze dan komen. ?????

    Reactie door Sulis — woensdag 8 juni 2005 @ 15.11 uur

  149. @24 Dit geldt ook voor het bedrijfsleven. Er zijn bedrijven die alleennog met een uitzendbureau voor Polen werken.

    Reactie door wim — woensdag 8 juni 2005 @ 15.16 uur

  150. Sulis
    Monsterboekjes daar komen Zalm, Balkenende en andere enge politici in voor. Vandaar monsterboekjes.

    Reactie door TheSaint — woensdag 8 juni 2005 @ 16.16 uur

  151. Ik woon aan het strand, in Zandvoort,dus ga ik met vakantie bij voorkeur niet meer naar een buitenlands strand.
    Dit jaar ga ik met de bus naar Spanje,in Oktober,lekker goedkoop en je bent er toch even uit.
    Dure vakanties kan ik mij niet meer veroorloven,met twee studerende kinderen.
    In het vervolg ga ik mijn vakantie geld,wat er na belastingen van over is,gebruiken om mijn ziekte kosten verzekering te betalen.
    Schulden heb ik gelukkig niet en dat wil ik zo houden,dus koop ik geen dure artikelen,wat weer niet goed is voor de economie.

    Reactie door beppie — woensdag 8 juni 2005 @ 16.31 uur

  152. Mijn vakantie geld ging op aan achterstallige rekeningen: ziekenfonds, verzekeringen, etc.

    En één familie bezoek (opa/oma/tante/etc, met het gehele gezin. (6 personen)
    Waar ik anders financieel het geld niet voor heb…….
    Ik ben ook meer dan 1. 1/2 jaar niet met mijn gehele gezin bij mijn ouders geweest.
    Oorzaak: door de financiele bezuinigingen van de overheid ben ik met mijn gezin niet meer op familie bezoek geweest.(daarnaast is openbaar vervoer is erg duur)
    Omdat ik juist op deze kosten moest gaan bezuinigen. Om nog te kunnen eten en een dak boven mijn hoofd te houden, etc.

    Denk daarbij ook maar aan het duurder worden van water, gas, licht, voeding……….etc

    Reactie door chrisinactie — woensdag 8 juni 2005 @ 16.57 uur

  153. Hallo Jan,
    Mijn vriendin en ik zijn het hele jaar door met vakantie, zonder dat we nou zo “rijk” zijn.
    We trekken veel rond, en regelen dat zelf, op onze eigen manier, in ons eigen tempo. we maken hierbij geen gebruik van de vakantie industrie, welke voor mij, met hun belachelijke seizoenprijzen, reserveringskosten, reisverzekeringen, etc. teveel op uitbuiters lijken.
    Zo leven wij vrij en blij, – en kunnen van soms maar een paar euro best goed rondkomen, ook al omdat onze behoeftes beperkt zijn en we het leuk vinden voor ons zelf te zorgen.
    Voor ons is het leven bijna een feest en dat wens ik iedereen toe, – en ik weet dat het ook mogelijk is!!!
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — woensdag 8 juni 2005 @ 17.12 uur

  154. Het lijkt net op 1960 een tijd waar in veel mensen het vakantiegeld toen ook al besteden om hun schulden of achterstanden weg te werken, zo doende ook geen geld meer over was om op vakantie te gaan.
    Wie durft te beweren dat alles zoveel beter is voor de lagere inkomens die hebben het nooit zelf meegemaakt hoe het was/is om rond te komen .

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 8 juni 2005 @ 17.59 uur

  155. Geniet van het leven, dan maar van de kleine dingen maar ik weiger het gewoon te gaan vinden dat ik, en velen anderen met mij, door invloed van partijen als de VVD, CDA en D66 tot de laatste druppel uitgemolken worden zodat een ander slag van de bevolking, een kleine minderheid, als een vorst leven kan. Verschil mag er wezen maar zoals deze heren denken de pot te moeten verdelen.. (geen goed woord voor over)

    Vakantie..? Ik ben nog aan het natellen..
    oeps…potje is leeg

    Reactie door Terry — woensdag 8 juni 2005 @ 18.00 uur

  156. @Sulis, ze moeten zelf 11500 functies (lees mensen) inkrimpen bij defensie, dus ze zitten volgens mij op Rener te wachten.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 juni 2005 @ 18.10 uur

  157. @154 Zo is het echt….Ik ken de verhalen van mijn ouders!

    Reactie door chrisinactie — woensdag 8 juni 2005 @ 18.12 uur

  158. @117

    Ach, laten we in het weergeven van de realiteit vergeten zijn te reageren op nr 117/Tom.

    Proficiat met je fijne leven, en dat alles voor jou zo prettig in elkaar steekt.

    Maar waar haal je het recht vandaan te oordelen over het leven van een ander.

    Ik ben geen uitkeringstrekker, maar een hardwerkende moeder van een gezin met 6 kinderen, waarvan 2 een psychiatrische aandoening hebben, waardoor zij constante begeleiding nodig hebben gedurende alle dagen van de week, alle weken van het jaar.
    (Ik slaap 4 tot 5 uur per nacht.)
    Toen we deze kinderen kregen wisten we nog niet dat deze problematiek in de familie zat, dus we hebben gelukkig een aantal leuke jaren gehad.

    Ouders die zelf voor psychiatrisch zieke kinderen zorgen kunnen niet zomaar even gaan werken om een vakantie bij elkaar te scharrelen. Simpelweg niet, omdat de opvang voor die kinderen zo gespecialiseerd moet zijn, dat je meer geld moet uitgeven dan dat er binnenkomt.

    Het is wel mogelijk een persoonsgebonden budget aan te vragen. Daarvoor zijn verklaringen nodig. Dat betekent weken lang wachten, want men heeft wel wat anders te doen dan wat papiertjes te copieren en op te sturen. Daarna moet je de meest onzinnige vragen invullen en kun je weer tot sint juttemis wachten. Mocht men, volgens de systematiek der willekeur, besluiten tot toekenning, dan kunnen de kinderen ergens op de wachtlijst geplaatst worden. Ooit kunnen ze dan in de grote vakantie een weekje in een logeertehuis terecht, misschien.

    Meenemen naar een camping kan niet.
    Ik wil niet dat anderen zich storen aan mijn kinderen.

    Als klagen maar iets aan de situatie zou veranderen, dan zou ik het doen.
    Maar ik wil niet mijn mond houden als me gevraagd wordt door Jan wat wij met de vakantie doen.
    Jan is een van de weinige politici die echt wil weten wat er onder de mensen leeft en wat er in Nederland om gaat staan.

    Dus hou maar op met mensen hier jankers te noemen.

    We zijn hier echt niet tegen jou aan het uithuilen hoor!!!

    Reactie door Molly — woensdag 8 juni 2005 @ 18.58 uur

  159. Ik moet er wel een beetje om lachen…..
    Ik solliciteer me ‘n ongeluk, zowel directe als open brieven. De antwoorden daarop van werkgevers zijn veelal negatief. Heb ik ‘n te laag salaris ingevuld dan zeggen ze doodleuk waarom ik zo’n laag bedrag invul! Vul ik ‘n te hoog salaris in dan is de reden dat ik veel te duur ben.
    Ook ‘n goeie is de smoes dat ik te oud ben, want het team is veel jonger en daar past ‘n 50+ niet (meer) in.
    Maar ‘t ergste zijn die werkgevers die helemaal NIETS laten horen. Daar doe je dan al die moeite voor. Ik vind ze geen aso’s, ze zijn gewoon aso’s!

    Reactie door Ben — woensdag 8 juni 2005 @ 18.59 uur

  160. Als ik niet serieus naar mezelf keek en vervolgens niet serieus telkens weer ‘n sollicitatiebrief schrijf dan had ik er al lang mee op moeten houden.
    Waar het mij om gaat is ook een beetje respect van de kant van de werkgever en dat is er vaak niet!!

    Reactie door Ben — woensdag 8 juni 2005 @ 19.05 uur

  161. 120. Jacob: Hartelijk bedankt voor de tip. Dat wist ik niet en heb het genoteerd.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.20 uur

  162. #156 @Ronald

    Ronald; met het geld wat vrijkomt door defensie af te schaffen; kun je vervolgens weer veel werk en banen scheppen als overheid!! Banen; die veel zinvoller zijn voor deze samenleving, bijvoorbeeld in onderwijs; creches; verpleging.

    DAT IS VEEL ZINVOLLER DACHT JE OOK NIET??

    Dus kun je je bezwaren weer snel aan de kant schuiven. En weet je wel wat die soldaten veelal doen in die kazernes?? Veelal NIKS!! Heb het zelf 14 maanden mogen uithouden op een kazerne. Kun je hetzelfde zeggen?

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 19.25 uur

  163. 132. Joke, voor zoiets ben ik nog eens in de cel beland. Het is in het leven niet eerlijk verdeeld.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.28 uur

  164. 130. Sulis, weet je dat ik er altijd, net als bij Krul, van overtuigd ben geweest dat jij een mán was??? Raar, raar, raar! Joan kun je trouwens ook als mannennaam zien, maar ik ben ook gewoon een vrouw, hoor!

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.30 uur

  165. #148 Sulis

    Ik denk, dat ze vanuit de overheid al lang hebben gescreend via dit weblog en mij als anarchist hebben bestempeld…de AIVD struint tegenwoordig weblogs als deze af om terrorissten e.d. op te sporen. Geloof me, ze weten al meer over je dan je denkt. En ik predik de revolutie hier. Ik denk dan ook, dat een baan in die richting er niet inzit. Alhoewel ik geen strafblad heb.

    Op een booreiland leek me ook wel wat; maar mijn sollicitaties in die richting hebben ook nog geen resultaat opgeleverd. Nu heb ik werk in een pharmaceutisch bedrijf, dus kan ik nog even de kat uit de boom kijken.

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 19.32 uur

  166. Ik meende trouwens; dat een (aan)monsterboekje een soort van C.V. van matrozen en zeelui is. En hierin staat officieel in vermeld, op welke schepen je hebt gedient en andere relevante zaken.

    Reactie door ReneR — woensdag 8 juni 2005 @ 19.36 uur

  167. @ben, hoezo, jij wilt iets van die werkgever, niet andersom hoor.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 juni 2005 @ 19.38 uur

  168. 134. Lydia, ik denk zeker niet dat hier een EU-plan achter zit. Wél een regering vanuit ons kent ons kent ons, mannen die het veel te lang veel te goed hebben gehad. En hun roots vergeten zijn. Zalm z’n broer staat op de mart, maar hij spreekt hem waarschijnlijk niet zo vaak. Lodewijk de Waal bijvoorbeeld, hij wordt misschien een volgende minister die tegen mij ooit zei dat hij armoede zo onesthetisch vond, maar dat het hem persoonlijk niet raakte, zijn vader mocht binnen het katholieke kerkbestuur niet de post van penningmeester krijgen, want stel dat hij in zo’n arm gezin met 6 kinderen iets naar zijn eigen beurs zou sluizen. Het zijn al die mannen die met elkaar vette grappen zitten te maken, nooit een boodschap hebben gedaan, nooit bij de Aldi zijn geweest, totaal vervreemd zijn van hun eigen vrouwen, kinderen, zussen, broers, etc., maar die vanuit een totaal isolement waarin geen plaats meer is voor mensen voor het land zitten te beslissen. Het is inderdaad, ik ben het weer eens helemaal met René eens, tijd voor de revolutie. Maar dan niet voor de revolutie van de beterwetenden, maar van de mensen.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.39 uur

  169. 138. Jeroen, jij maakt dezelfde fout als ik bij een paar anderen! Lembeck = Lydia = vrouw.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.40 uur

  170. @Renr, heb er zelf veel langer als 14 maanden rondgelopen tot vrij recent en ik weet dat het niks doen odertussen echt wel is afgelopen hoor.
    Tijd staat niet stil hoor.

    bron telegraaf

    ‘Vaker nee zeggen tegen crisisoperaties’
    DEN HAAG – “Defensie zal de komende twee jaar wat vaker nee moeten zeggen tegen militaire uitzendingen in het buitenland.” De reorganisatie en de omvorming van het leger tot een expeditionaire krijgsmacht hebben een zware tol geëist. “De spankracht is bereikt.”

    Die waarschuwing uitte staatssecretaris Van der Knaap van Defensie woensdag tijdens een personeelsoverleg met de Tweede Kamer. Eerder op de dag had minister Kamp al geroepen dat het “piept en kraakt” in zijn organisatie door alle eisen die aan de krijgsmachtonderdelen zijn gesteld.

    Van der Knaap sprak van een tijdelijke situatie. Het opleiden van 15.000 nieuwe mensen vergt een enorme krachtsinspanning. Hij heeft te veel signalen binnen gekregen dat het personeel het tempo niet meer bij kan houden.

    De bewindsman verwacht dat het opzetten van de nieuwe organisatie op 1 januari 2007 zal zijn voltooid. Tot die tijd moet er meer aandacht worden besteed aan de sociale aspecten van de reorganisatie en de opleiding. De consequentie daarvan is dat Nederland vaker ‘nee’ zal moeten zeggen tegen verzoeken om mee te doen met vredesmissies of crisisbeheersingsoperaties. Kamp liet eerder op de dag tijdens een overleg over het jaarverslag van de Rekenkamer al weten dat twee gelijktijdige operaties met de Apache-gevechtshelikopters, zoals onlangs in Irak en in Afghanistan, ” tot de grote uitzonderingen gaan behoren”.

    De staatssecretaris zegde onder grote druk van de Kamer toe met een visie op het nieuwe personeelsbeleid te komen. PvdA, VVD en LPF, samen een meerderheid in de Kamer, dreigde de bewindsman met een motie als hij de Kamer niet in staat wilde stellen mee te praten over de uitwerking van het beleid van ‘up or out’. Van der Knaap noemde dit systeem uiterst noodzakelijk om tot een flexibele, parate organisatie van jonge krijgers te komen. Het personeelssysteem heeft als kern dat militairen voor hun 35e jaar de dienst moeten verlaten als er binnen de krijgsmacht geen verdere carrière voor hen is weggelegd.

    De bonden waren blij met de druk van de Kamer. “De discussie die tot nu toe over het systeem is gevoerd is tamelijk gênant,” zei voorzitter Van den Burg van de FNV-bond AFMP na afloop van het debat. Volgens hem moet Defensie een dergelijke visie nog helemaal ontwikkelen.

    Wel is hij uiterst content met de toezegging van Van der Knaap dat de bonden de Raad van State mogen adviseren over de wetswijziging van de Ambtenarenwet die nodig is om het up-or-out-systeem binnen Defensie door te voeren. ” Dat is volstrekt uniek.” Hij waarschuwde echter tegelijk dat de bewindsman er wel voor moet zorgen dat ” de bonden vertrouwen krijgen in de uitwerking van het systeem. Zonder dat vertrouwen zullen wij het college negatief adviseren over de wetswijziging,” aldus Van den Burg.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 juni 2005 @ 19.41 uur

  171. 142. Wat snuif je dan op, René? Zullen we de strijdbijl van Fortuyn trouwens maar begraven?

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.43 uur

  172. 153. Lief heksje, ik hoop dat het altijd op deze manier voor je mogelijk blijft!

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.45 uur

  173. 156. En bij het UWV moeten er óók nog eens 9.000 uit na alle eerdere reorganisaties! Tenminste, dat was het laatste wat ik gelezen heb. Die mensen hebben allemaal een goede opleiding en hebben toch denk ik ook allemaal vanuit een bepaalde visie voor hun baan gekozen. Kunnen die nou niet eens op een positieve manier worden ingezet? Vast wel. Laat iemand dáár eens over gaan nadenken, hoe je dat als collectief maatschappelijk nuttig kunt inzetten, in plaats van een reintegratietraject voor elk.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.51 uur

  174. 158. Molly, Tom is een apart geval. Heb mededogen. Hij heeft nog nooit een vriendin gehad, en seksuele onthouding doet vreemde dingen met mensen.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.55 uur

  175. 159. Ben, nu je het wat beter uitlegt kan ik het goed begrijpen. Maar krijg je geen begeleiding vanuit het UWV? Je hebt toch recht op een reintegratiebudget op jouw leeftijd? Laat dat nog even weten, desnoods via een ander onderwerp?

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 19.59 uur

  176. Iemand anders zei het al; Het lijkt wel op de jaren 50-60.
    Mijn ouders konden nooit op verkantie al hadden ze gratis treinreizen want mijn vader werkte bij het spoor. Vakantie geld ging naar huishoud dingen. Mijn ouders hebben nog een tafel in de kamer staan die hij op de fiets thuis bracht van Apeldoorn naar Assel. Gekocht met vakantie geld en hij is er nog trots op.
    Heel jammer dat men weer terug moeten naar die tijden.

    Reactie door Paula — woensdag 8 juni 2005 @ 21.55 uur

  177. Wij gaan een weekje naar de zuiderburen, aangezien we geen auto hebben, moesten we speuren naar een alternatief voor de Thalys, want anders hadden we daar geen eurocent te besteden gehad!Blijken de Belgen toch een goedkoop spoorkaartje te hebben, voor 16 euri(enkeltje), reis je daar heel Belgie voor door!Vorig jaar zijn we thuis gebleven, we gaan alleen op vakantie als het op een redelijke manier kan, ik ga echt geen 500 of meer euri betalen voor een weekje huishuur!We hebben ook vaak in trekkershutten geslapen dat is ook goed te doen.Persoonlijk vind ik het niet erg om niet op vakantie te gaan, ik geniet al waanzinnig van het niet hebben van tijdsdruk!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 juni 2005 @ 0.28 uur

  178. @174
    ***grijns***

    Reactie door Molly — donderdag 9 juni 2005 @ 1.07 uur

  179. En….. uit al deze reacties kiest Jan een winnaar die gratis een dagje wordt verwend.
    Kapper, lunch, bezoek aan een chocolademuseum (‘k-noem-maar-wat), discussie, diner met tomatensoep, een een film, waarna veilig vervoer naar huis….

    …. Welterusten allemaal!!

    Reactie door Molly — donderdag 9 juni 2005 @ 1.15 uur

  180. Ik kan helaas niet zelf mijn vakantie betalen omdat ik een Wajong uitkering heb en alleenstaand moeder. Mijn ouders willen toch dat ik op vakantie ga en dankzij hun hebben mijn zoon en ik vorig jaar 2004 voor twee weken op vakantie gekunt. Toen zijn we naar een campeerboerderij in Drente geweest. En dit jaar eind 2005 worden we door mijn ouders mee genomen voor een vliegreis naar Turkije. Ofdat dit door kan gaan voor mij weet ik niet dat hangt erg van mijn herstel af na mijn zware hartoperatie. Maar met mijn inkomen kunnen mijn zoon en ik nooit op vakantie. Iedere cent moet omgedraait worden. Ik kom zelf rond van 50 Euro per week voor de dagelijkse boodschappen. Een vakantie is voor mij en mijn zoon luxe.
    De vaste lasten worden steeds hoger en dat merk je goed in deze zware tijd.

    Reactie door Paula Buisman — donderdag 9 juni 2005 @ 2.26 uur

  181. Goedemorgen Paula.

    Ja, dat merk je zeker.
    En vandaag voel ik me behoorlijk opstandig.
    Morgen is een van de kinderen jarig.
    Het is toch te gek dat het dan door je hoofd schiet dat het maar goed is dat hij autistisch is, want dat scheelt weer een feestje.
    Hij heeft toevallig de hele dag vrij van school, dus voor hem is dat al mazzel hebben.

    Op zo’n dag zou je lekker moeten kunnen ontbijten, dan met de trein naar Amsterdam en een dagje Nemo “doen”.

    Vorig jaar kregen we via een collega een gratis kaartje.
    Hij heeft genoten!!
    In z’n eentje, want Pa zat buiten op een bankje urenlang te wachten…..

    Reactie door Molly — donderdag 9 juni 2005 @ 8.59 uur

  182. 159 Ben

    Die klacht hoor ik vaker, dat mensen geen reactie krijgen op hun sollicitatiebrief.

    Ik heb dat nog nooit gehad, in alle gevallen( ik zit nu op 85 sollicitatiebrieven)
    heb ik tot nu toe reactie gehad.

    Er zitten ook hele hartelijke antwoorden tussen.

    Maar evengoed is afwijzing niet leuk.

    Reactie door e.krul — donderdag 9 juni 2005 @ 9.34 uur

  183. De reden van de afwijzingen, zal ongetwijfeld de leeftijd zijn, en de gedeeltelijke arbeidshandicap, al zal men dit nooit zeggen.

    En dan te bedenken dat de pensioengerechtigde leeftijd is opgetrokken, er is nog een lange frustrerende weg te gaan.

    Reactie door e.krul — donderdag 9 juni 2005 @ 9.40 uur

  184. Reintegratietraject, dit betekend dat je het zelf regelen hoor, ik heb tot nu toe niet de toevoeging van het geheel gezien.

    Heel jammer, want het kost veel geld!

    Reactie door e.krul — donderdag 9 juni 2005 @ 9.44 uur

  185. Ik ben sinds een jaar werkloos. Doe af en toe wat freelance werk maar een vaste baan wil maar niet lukken. Vakanties zit er voor mij ook niet in hoewel het voor mij persoonlijk geen gemis is. Ik heb ( gelukkig ) geen schulden en heb een familie die me steunt in de wat moeilijkere tijden. Ook mijn vriendin heeft een goede opleiding maar komt in haar branche ( lerares ) nauwelijks aan de bak en werkt nu in de bibliotheek hier in Breda. Fijn al die bezuinigingen jongens! Dhr. Zalm is al jaaaaaren goed bezig met het verneuken van vele burgers` toekomstperspectieven. Laten we verdomme beginnen met het stoppen van al die privatiseringen. AUB!!!

    Reactie door Vic — donderdag 9 juni 2005 @ 13.08 uur

  186. #171 Joan

    Weet je Joan; je kunt dit weblog en zijn bezoekers maar het beste zien als een soort politieke arena. Soms zijn mensen als ik het heel erg met je eens en soms dan moet je ze even erg tegen de haren instrijken. Bij jouw moest ik even aan de noodrem trekken (toen) en dat blijf ik doen, als je bijv. ooit gaat zeggen, dat de holocaust een verzinsel zou zijn. (dat doe je natuurlijk niet; het is maar een zwaar voorbeeld.). Maar ik val je ook heel graag bij en ik vind ook je stukken veelal zeer goed (echt waar) ;-)

    Ik heb hier zwaar mot gehad met vele anderen, juist, omdat mijn ideeen vaak recht toe recht aan zijn en vanuit mezelf komen. maar we kunnen altijd weer samen door 1 deur, omdat de S.P. ons samen bindt en dat zal blijven doen.

    Reactie door ReneR — donderdag 9 juni 2005 @ 16.12 uur

  187. Vakantie??
    Dit jaar maar ff niet.
    Maar als we flink sparen(en alle rekeningen kunnen betalen) misschien volgend jaar wel……..of het jaar daarna.

    Reactie door Diny — donderdag 9 juni 2005 @ 23.10 uur

  188. vakantie? even denken. dit jaar al 2 weken cuba gedaan. in november nog 2,5 week naar Mexico en in augustus nog een lang weekend naar Rome.

    dus ja, ik ga gewoon op vakantie. gewoon prioriteiten stellen als je niet alles kan. dus niet roken (pakje per dag is al ruim 120 euro per maand!. gewoon strak budgetteren, geen geld uitgeven als je het niet hebt en niet op krediet kopen.

    Reactie door jan — vrijdag 10 juni 2005 @ 0.17 uur

  189. Ik lees net de reactie van Jan hier boven en hij heeft het over strak bugetteren.
    Laat ik u een voorbeeld geven. Ik ben 28 jaar.
    * Mijn huur: 450 euro voor 25m2 (ik sta op de wachtlijst voor een huurhuis van de gemeente, maar aangezien ik er nog ‘maar’ 2 jaar opsta kan ik zeker nog 2 jaar wachten). De uitspraak huurcommissie is geschied en ik heb recht op huurverlaging. De onderhandelingen tussen een jurist (wat ben ik blij met mijn rechtsbijstandverzekernig!!!) en de verhuurder is in gang gezet, maar kan nog een paar maanden duren.
    * Mijn salaris: 1260,- euro bruto. (Ik hou er iets meer dan 1000 van over). Ik heb een goede HBO studie gedaan maar ondanks dat Nederland beweert nog steeds een lerarentekort heeft, hebben ze op geen enkele school hier in de buurt een normaal aantal uren een docent van mijn vakagebied nodig. (behalve 6 uur vervanging in Utrecht, 8 uur vervanging in Maastricht, maar dat zou gekkenwerk zijn, vooral omdat het alleen maar vervaningsuren zijn). Voor omscholing heb ik geen geld maar ik ben blij met mijn baantje als servicemedewerkster in een callcenter.
    * Ziekenfondsverzekering bijna 50 euro.
    * Andere verzekeringen zoals de rechtsbijstandverzekering: rond de 35 euro.

    Uiteindelijk spaar ik per maand 30 euro en hou ik aan het eind rond de 20 euro over. Mijn ouders wonen in het noorden terwijl ik in het zuiden woon. Geld voor een auto heb ik niet (gelukkig wel een rijbewijs al) en als ik een keer extra naar mijn ouders wil gaan kan dat eigenlijk niet.

    De enige luxe die ik thuis heb zijn een telefoon en computer, waarmee ik op het internet kan. Als ik arbeidsongeschikt zou raken zal ik dat ook weg moeten doen. Nu is dat niet het einde van de wereld, maar het zou jammer zijn. Uiteraard heb ik een goedkoop abonnement.

    Uitgaan doe ik al heel lang niet meer en ik werk twee jaar bijna non-stop. Langer dan 3 dagen vrij heb ik in de afgelopen 2 jaar niet kunnen opnemen omdat ik bijwerk in vakanties om iets te kunnen bekostigen als er iets kapot gaat of ik zou iets extra’s willen. In andere gevallen gooi ik er een brood-week tegenaan om te kunnen bekostigen op eten. Ik weet dat dat niet verstandig is, maar als je dat niet te vaak doet kan dat best en je valt er ook nog eens vanaf!
    Vakanties zitten er niet in maar ook avondjes uit niet.

    Begrijp me goed, ik wil niet als een kip zonder kop hier lopen klagen want ik weet dat er mensen zijn die het nog erger hebben getroffen. Ik ben ook gewoon positief ingesteld en naast mijn baan ben ik mijn eigen lesmethode aan het ontwikkelen om later mijn eigen zaak op te zetten, het geven van Franse lessen aan particulieren en eventueel groepen volwassen mensen.

    Doordat ik nu al elke eurocent moet omdraaien durf ik niet goed te lenen, bang dat ik daaraan vast ga zitten.

    Ik vraag mij af hoe ik nog meer moet bekostigen als ik nu al zo’n strakke marges heb.

    Reactie door Irene — vrijdag 10 juni 2005 @ 11.25 uur

  190. Dit jaar ga ik weer drie weken liften door frankrijk, dat kost niks (campings in Frankrijk zijn ook erg goedkoop) en dan hou je geld over om daar lekker te kunnen eten/leuke dingen te doen. Ik zou ook deze week naar oerol gaan maar doordat we 1 juli gaan verhuizen hebben we er geen tijd meer voor. Ik denk dat het belangrijk is uit te geven naar wat je binnenkrijgt, voor veel mensen is dat misschien ook niet te doen, ik weet het niet, mij lukt het altijd wel. Ik verdien maar 700 euro netto per maand maar kan wel veel dingen doen omdat ik alles op een wat goedkopere manier doe (vakantie dus liften, veel spullen tweedehands, geen auto, zuinig met energie) daardoor kan ik andere dingen weer wat duurder doen (zoals eten, ik eet alles biologisch) Ik denk echt dat het een kwestie van keuzes maken is.

    Reactie door Brenda — dinsdag 14 juni 2005 @ 11.05 uur

  191. Ik zou ook best eens op vakantie willen…
    ik ben 1 keer een weekendje weg geweest maar ECHT op vakantie….ben k nog nooit geweest…als k strax mijn studie helemaal af heb en genoeg gespaard heb ga ik een keertje op vakantie! iemand nog tips voor een leuk vakantie land?!

    :p

    Reactie door Anne — donderdag 16 juni 2005 @ 17.25 uur

  192. Hoi Brenda, heb je een eigen huisje? nee toch, want dan is 700 euro erg weinig!
    Dan ben je 400 euro kwijt aan vaste lasten en dan nog eten en drinken etc…

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 juni 2005 @ 13.48 uur

  193. Nee ik huur samen met mijn vriend een driekamerappartement, de huur is 520 euro en ik betaal daarvoor 275 per maand, verder alleen ziekenfonds van 30 euro en internet van 10 euro per maand, dat waren de vaste lasten. Ik verdien inderdaad niet veel, maar dat komt omdat ik pas 20 ben. Maar daar geef ik dan ook gewoon niet veel uit. Ik zou met borgstelling van mn ouders ook een klein huisje kunnen kopen maar daar zitten dan weer zoveel financiele risico’s aan vast. Nu hebben wij eigenlijk nooit een financiele tegenvaller ofzo (als de wasmachine kapot is, dan zorgt de huisbaas voor een nieuwe bijvoorbeeld) en dat is erg fijn!

    Reactie door Brenda — vrijdag 17 juni 2005 @ 16.59 uur

  194. Gelukkig heb je het best ok voor elkaar brenda!

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 juni 2005 @ 18.05 uur

  195. Laag inkomen. Geen geldzorgen. Geen vakantieplannen. Tevreden.

    Reactie door Berna — vrijdag 1 juli 2005 @ 19.00 uur

  196. free ringtone verizon

    free ringtone verizon We thought that of all the painless breastings to the Eternal Twiss’s that leadi

    Trackback door free ringtone verizon — woensdag 5 oktober 2005 @ 15.33 uur

  197. nou leuk hoor, heb ik meer als een jaar vakantie uren lopen sparen, breek ik mijn been dus zit meer als 6 weken thuis en ja hoor… pikken ze hier gewoon je vakantie uren af, ach gewoon weer een jaartje werken ik bedoel thuis zitten met een gebroken been is ook vakantie in dit land:P

    Reactie door martijn — woensdag 18 juli 2007 @ 23.54 uur