PvdA, GL en SP?

Stelling op de SP-site:

‘Ook al hadden PvdA en GL enerzijds (voor) en de SP anderzijds (tegen) een andere opvatting over de Europese Grondwet, de drie partijen moeten blijven zoeken naar mogelijkheden om samen te komen tot een nieuwe, inhoudelijke coalitie. Ons land verdient een alternatief voor een regering met CDA en/of VVD.’

Wat vind jij?

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 08 juni 2005 :: 22.29 uur

77 Comments

77 reacties

  1. Ik vind daar behoorlijk wat van, maar zal me niet meer inspannen dat op te schrijven. Dat wordt toch maar verwijderd.

    Reactie door Joan van der Lingen — woensdag 8 juni 2005 @ 22.38 uur

  2. Dat vind ik ook, hoe sneller hoe beter.

    Reactie door Redstar — woensdag 8 juni 2005 @ 22.38 uur

  3. Wanneer is het zover kan niet wachten.

    Reactie door Anton — woensdag 8 juni 2005 @ 22.43 uur

  4. Je verzwakt de positie van de Sp,je geeft de huidige coalitie de kans verschillen uittespelen tussen de linkse partijen.

    Als je al met de PvdA gesprekken voert doe het dan in het geheim en kom na de verkiezingen met een kant en klaar programma van SP,PvdA en GL naar buiten.

    Het liefst zonder de kliek van de PvdA rond Bos(de D66 kant)maar met mensen als Depla en Duyvenstein.

    Reactie door Beste Kerel — woensdag 8 juni 2005 @ 22.43 uur

  5. In een democratie ben je vrij in je politieke keuze. Deze politieke vrijheid zal NIET ten onder gaan aan frustratie en onwaarachtigheid als we kiezen voor: liefde en verantwoordelijkheid, compassie en solidariteit, redelijkheid, vertrouwen en integriteit.
    Een vrije maatschappij is voor mij een maatschappij waar mensen zich nauw verbonden voelen en tegelijkertijd vrij zijn, deel van een geheel en toch onafhankelijk.

    Dus als er een coalitie gevormd gaat worden tussen deze partijen( met de CU ook) en ze weten een visie op een nieuwe maatschappij te ontwikkelen dan moet dat kunnen. Vrij om te kiezen voor een partij maar met een gesamelijke visie.
    Dat zal in mijn ogen een heel krachtige verschuiving naar links geven.

    Reactie door Alie Dekker — woensdag 8 juni 2005 @ 22.49 uur

  6. Ja! Dat is volgens mij het enige wat nog overblijft om weer een beetje socialer Nederland te krijgen. Wouter Bos moet wel wat stelliger worden en niet zo makkelijk draaien als het anders beter uitkomt (door dat gedraai heb ik de PvdA na vele jaren vaarwel gezegd). Maar ik sta zeer achter deze stelling!

    Reactie door Lucide — woensdag 8 juni 2005 @ 22.49 uur

  7. Als ik de peilingen zoals ze nu staan bekijk, sta je sterker, maar zoals je weet is het geheugen van de stemmers nogal kort, en verwacht ik wel weer winst voor Wouter Bos.Ik verwacht wel een ommezwaai bij de PVDA door het referendum, en mischien ligt daar ruimte…

    Reactie door Lambert — woensdag 8 juni 2005 @ 22.50 uur

  8. Een geheel rechts georienteerde coalitie is niet goed, maar een geheel links georienteerde coalitie is ook niet goed.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 juni 2005 @ 22.54 uur

  9. Ronald (7)

    Ik denk dat een coalitie met PvdA niet geheel links zal zijn. Ten hoogste centrum links

    Ik geloof wel in zo’n coalitie. Sp als geweten, PvdA als rechts alternatief en GL als vulmiddel.

    Alexander

    Reactie door alexander — woensdag 8 juni 2005 @ 22.57 uur

  10. Een mens moet zich inzetten voor de politieke sfeer waarin hij het algemene goed nastreeft.
    (Hannah Arendts)

    Het algemeen belang is in mijn ogen bij een meer links georienteerde coalitie beter gediend dan bij rechts.

    Reactie door Alie Dekker — woensdag 8 juni 2005 @ 22.57 uur

  11. Pvda is een zwalk partij….. wachten op Peter R de Vries?

    Reactie door chrisinactie — woensdag 8 juni 2005 @ 22.58 uur

  12. Laat de SP in vredesnaam zichzelf blijven, de anderen hebben al genoeg bewezen 1) niet naar hun achterban te luisteren en 2) vergeten zijn wat socialisme inhoudt.

    Reactie door Sonja — woensdag 8 juni 2005 @ 23.01 uur

  13. PvdA is verouderd en vastgeroest. Het “je bent arbeider dus je stemt PvdA” zit nog erg in de hoofden van mensen.
    Het woord arbeider moet voorgoed uit het woordenboek geschrapt. Net als de gewone man of allochtoon. We zijn mensen. Levende wezens die hun tijd hier vol maken zo goed als maar mogelijk is.

    Reactie door Alie Dekker — woensdag 8 juni 2005 @ 23.04 uur

  14. Eerst maar een stemmen en dan verder zien, wat mij betreft.

    Reactie door Peter — woensdag 8 juni 2005 @ 23.11 uur

  15. Pvda moet je niet mee samenwerken als SP. De Pvda is een partij met een ouderwetse partij structuur. Alle zegen komt van boven en iedereen moet maar doen wat de partij leider vindt. Ze zijn niet rood, ze zijn niet links en ze zijn verre van socialisten. De SP zal veels te veel zijn “eigenheid’ verliezen door de Pvda. En dan word je op lange termijn een D66 waar de honden geen brood meer van lusten.

    Reactie door TheSaint — woensdag 8 juni 2005 @ 23.12 uur

  16. @Alexander, PVDA is geen rechts alternatief, de PVDA zal juist naar links optrekken om niet gezien te worden als een te rechtse partij t.o.v. de SP en Groenslinks.

    Ik denk dat zo’n coalitie nog geen jaar stand houd omdat als er moeilijke beslissingen zoals over de WAO hervormingen of het zorgstelsel moeten worden genomen (nee die worden niet teruggedraaid door de PVDA (maar dat leg ik later wel uit)) dit of door de strot van de SP gedrukt wordt of de SP uit de coalitie zal moeten stappen.

    Dat de PVDA de huidige maatregelen van dit kabinet niet zal terug draaien is simpel omdat heeeeeeel veel stemmers uit het verleden die op de PVDA stemden omdat ze tot de onderste regionen van de salarisschaal behoorden nu ondertussen vaak bovenmodaal verdieners zijn geworden, dit is een niet te onderschatten stroming binnen de PVDA, mijn vader die als simpele schilder is begonnen stemt al eeuwen PVDA maar ondertussen is ie absoluut geen modaler meer maar is hij wel de absurde particuliere verzekerings premie’s behoorlijk beu.
    De PVDA is nu gewoon tactisch tegen de hervorming van het zorgstelsel omdat ze nu niet in de regering zit, zodat ze later kunnen zeggen als het misgaat “zie je wel” maar als het goed gaat en hun de komende periode wel in de regering zitten ze zullen zeggen “wij kunnen niet aan onze ‘oude garde’ achterban uitleggen waarom hun ineens weer torenhoge premie’s moeten gaan betalen.
    De PVDA profileert zich graag als een partij die opkomt voor de minima maar de werkelijk macht binnen de partij ligt toch echt bij de oude garde, en dat zijn echt geen minima meer hoor.
    Dus als er al een coalitie met de SP en GL zou komen dan lijkt de PVDA ineens heel erg rechts dus zullen ze meer ‘links’ georienteerde besluiten moeten nemen die op hun beurt niet gepikt zullen worden door de oude garde.

    Reactie door Ronald — woensdag 8 juni 2005 @ 23.13 uur

  17. Laten we in ieder geval toch vooral rustig blijven! En we gaan toch niet in e e n graf met onze antipoden liggen? Of was Europa toch eigenlijk niet zo belangrijk?

    Reactie door Simon (van humblisme.nl) — woensdag 8 juni 2005 @ 23.17 uur

  18. @14
    Daar is de SP dan nog altijd zelf bij. Ik geloof niet dat we in elkaar over moeten vloeien maar ik geloof wel dat door samenwerking er veel geleerd en afgeleerd kan worden. Mits er een gesamelijk doelstelling is en een gesamelijke visie op hoe het dan wel moet.

    Reactie door Alie Dekker — woensdag 8 juni 2005 @ 23.17 uur

  19. Ik mag hopen dat de drie fractie-voorzitters en andere partij-bestuurders dit al met elkaar hebben besproken en precies weten welke rol een ieder m.n de fractie-voorzitters spelen om na de verkiezingen met een krachtige linkse sociale coalitie ons land te regeren.

    Elkaar nog niet gesproken ?? Kom op… bel elkaar even, jullie worden het vast wel eens. ;-)

    Reactie door Carla — woensdag 8 juni 2005 @ 23.18 uur

  20. De wijze hoe de SP de tegencampagne heeft gevoerd, maakt die partij voor mij redelijk onbetrouwbaar. Een linkse coalitie spreekt me aan, maar soms bekruipt mij het gevoel dat je beter niet met de SP in zee kan gaan.

    Reactie door Pieter — woensdag 8 juni 2005 @ 23.22 uur

  21. Alie Dekker
    Als je weet hoe de Pvda in elkaar zit, dan weet je ook dat tegenspreken en samenwerken niet echt een hot item is van de Pvda. Dus ik geloof daar niet in. Het is echt een mega stugge partij als het om standpunten gaat en rare combinaties van socialisme en vvd achtige stellingen.

    Reactie door TheSaint — woensdag 8 juni 2005 @ 23.24 uur

  22. Pieter

    En het zelfde gevoel heb ik over de PvdA.

    Reactie door Beste Kerel — woensdag 8 juni 2005 @ 23.30 uur

  23. Ons land verdient een alternatief voor een regering met het CDA/VVD.

    Klopt, maar welk heb je als je de PVDA uitsluit?

    Tijd om te gaan emigreren!

    Reactie door Robert — woensdag 8 juni 2005 @ 23.31 uur

  24. degene die denk dat je met de p.v.d.a kan samenwerken ,moet naar de dierenarts .kan wel eens zijn dat hij/zij een ezel is .ik heb niemand van die partij afstand horen nemen van de uitspraak van .van aartsen dat nee stemmers facisten en communisten zijn .maarja mensen vergeten vlug . laat ze eerst maar eens art 3 uit onze statuten overnemen .

    Reactie door texas henkie — woensdag 8 juni 2005 @ 23.31 uur

  25. @The Saint
    In onze hele maatschappij is het nog niet echt doorgedrongen dat samenwerking (links, rechts, groen, geel ) alleen mogelijk is als mensen afstappen van hun angst en hun ego’s.
    So be It. Misschien de volgende generatie.

    Maar nu is er wel een tendens gaande. Een stap in de goede richting. En die richting is sociaal. Heb vertrouwen in de kiezer. De PvdA zal wel moeten luisteren uiteindelijk en de oude garde blijft niet eeuwig zitten.

    Reactie door Alie Dekker — woensdag 8 juni 2005 @ 23.35 uur

  26. Wouter Bos is een geslepen politicus. Hij weet dat het moment dat hij zegt dat hij volledig gaat voor een coalitie met de SP en GL, de PvdA zal gaan verliezen in de peilingen.
    Het is dus leuk te theoretiseren over een samenwerking tussen de SP, GL en de PvdA, maar die zal er nooit komen.

    Reactie door ricardo kamperveen — woensdag 8 juni 2005 @ 23.41 uur

  27. 25

    Zonder D66 natuurlijk geen regering,al was het alleen maar in het LANDSBELANG of niet Ricardo.

    Reactie door Beste Kerel — woensdag 8 juni 2005 @ 23.46 uur

  28. ricardo kamperveen
    Achja…in Nederland zijn er nog partijen met een identiteit zoals de SP. Ken een partij D66 .. moet ik het afmaken?

    Alie Dekker
    Zelfs Fortuyn heeft die oude garde niet weggekregen. Maarja misschien heb je wel gelijk hoor en ik ongelijk, maar als ik de Pvda bekijk zie ik een soort vvd..

    Reactie door TheSaint — woensdag 8 juni 2005 @ 23.47 uur

  29. doen!

    Het lijkt me verstandig om de raakpunten te onderzoeken, al was het alleen maar om de meest draconische problemen van kabinet Balkenende 2 te ontkrachten of nietig te verklaren. Ik denk dat Europa sowieso nog best 4 jaar kan wachten en dat geeft gelijk de mogelijkheid om eens te onderzoeken welk Europa Nederland dan wél wil.

    Ik zie allerlei mogelijkheden voor zowel GroenLinks als de Partij van de Arbeid om zich weer te rehabiliteren van de desastreuze paarse jaren en zich weer eens te bedienen van een wat links en zelfverzekerd karakter.

    Uiteraard zijn er ook nadelen, zoals het water bij de wijn doen van alle partijen en de gedachtenverandering (lees: consumentisme) dat in de negentiger jaren ons allen is ingeprent. Let wel: Ik ben niet voor drastische bezuinigingen, maar wel voor structurele veranderingen die wellicht nog het meest tegen de 3e weg (paars) aanschurken, maar die constructief zullen blijken voor tenminste de komende jaren.

    Uiteraard zal de SP van een bepaalde sentimentaliserende groep veel tegenwind kunnen verwachten, maar dat is iets dat de partij op de koop toe zal moeten nemen, we doen het tenslotte niet voor spek en bonen, toch?
    Bovendien zal deze nieuwe jas erg verfrissend blijken voor het zittende bestuur in alle regio’s en dat ervaar ik als bijzonder effectief en positief.

    Wie dan uiteindelijk de premier mag leveren interesseert me niet, zolang er maar een duidelijk profiel naar voren komt waarin de meest basale idealen van de sp zoveel mogelijk worden vertegenwoordigt.

    Alleen dan kun je daadwerkelijk zeggen dat je vóór iets kunt zijn :)

    Toevoeging: de expertise heeft de SP in huis. van Bommel en Kant hebben zich bewezen als bijzonder bekwame politici die binnen en buiten de partij respect genieten. Daarnaast zie ik in Amsterdam veel talent dat absoluut een bijdrage aan het kabinet (gl groen, sp rood en pvda-?) zou kunnen leveren.
    Momenteel heeft de SP alle wind mee, Europa staat nog even buiten de deur voor zolang het duurt, dus nu is het de tijd om te beslissen.
    Hup!

    Reactie door jory — woensdag 8 juni 2005 @ 23.53 uur

  30. Wouter Bos doet erg zijn best om afstand te nemen van de SP. Bij de volgende verkiezingen zal hij voor de vorm gaan praten met de SP en GL, om vervolgens tot de conclusie te komen dat hij toch maar het beste door kan gaan met Jan Potter Balkenende.
    Sommigge PvdA-ers noemen zich nog socialisten, terwijl Wouter Bos zich steeds meer ontpopt als een neo-liberaal.
    Vóór de Europese Grondwet, vóór de markteconomie, vóór een twee- partijenstelsel….
    Als we daarmee moeten samenwerken, moet de PvdA wel heel erg veel consessies doen.

    Reactie door roel — woensdag 8 juni 2005 @ 23.54 uur

  31. @the Siant
    Hoogstwaarschijnlijk hebben we allebeide een beetje gelijk . De waarheid ligt meestal ergens in het midden.

    Reactie door Alie Dekker — woensdag 8 juni 2005 @ 23.54 uur

  32. Ben niet echt voor deze combinatie maar is iedergeval beter dan het huidige kabinet.
    De politieke personen bij GL en PVDA waren wel voor maar veel van hun achterban was tegen de grondwet. Ze moeten dus wel beter leren luisteren naar hun achterban.

    Ik vind wel dat we moeten proberen om er voor te gaan.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 8 juni 2005 @ 23.58 uur

  33. Hallo meneer Marijnissen,

    Is een coalitie met CU niet een (goede) optie?

    Vriendelijke groet,
    Marco

    Reactie door Marco — donderdag 9 juni 2005 @ 0.02 uur

  34. Als de ChristenUnie straks gaat winnen, heb je een ruime meerderheid.

    Maar of dat gaat lukken, SP GL PVDA en CU.
    ik vraag het mij af.

    dan word de rol van de pvda misschien wel te klein, maar ik ben bang dat Wouter liever met Harry Potter in zee gaat.

    Maar goed wie ben ik ???

    Reactie door Jean-Paul — donderdag 9 juni 2005 @ 0.03 uur

  35. @24 De oude garde blijft niet zitten zeg je, zolang de mensen in het oude patroon blijft hangen en stemt naar gelang hun kerkelijke afkomst, gaat er weinig veranderen. Het duurt niet lang meer en iedereen, arm en modaal voelt het in zijn beurs.
    De Geus voeld zich geweldig hoor, hij zat nog maar een paar maanden in de kamer toen zag ik op de tv al, lopend op de miljoenairs beurs. Daar is hij op zijn gemak. Voor hem is het grote graaien ook al begonnen.
    Het word de hoogste tijd dat er een andere regering komt en hoop dat er tussen nu en de verkiezingen de mensen wakker worden. En kiezen voor een regering en niet voor hun geloof. Die hadden vroeger al een afspraak, de regering zei toen tegen de kerk, houden jullie ze dom dan houden we ze arm. En daar zijn nu ook weer bijna.

    Reactie door johanna — donderdag 9 juni 2005 @ 0.06 uur

  36. Beste Jan, gaat het nog wel?Beterschap!
    Wat mij betreft niet met de PVDA, Wouter is bij Zalm in de leer geweest en heeft daar(door?)veel VVD trekjes over genomen.Ik zou zeggen voer je eigen koers en werk samen waar het kan.Ik vind het zo wie zo niet goed al van te voren dingen te regelen, frisse winden waaien over het algemeen toch schoner.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 juni 2005 @ 0.10 uur

  37. Is dit een retorische vraag? We gaan toch wel stemmen in de SP mag ik hopen als het zo ver zou komen?

    Voor mij geen PvdA, dat kost de SP op alle fronten de opbouw die zo lang duurde.

    De PvdA mag wat mij betreft continue in het hemd gezet worden, want hun zetelaantal met name door zwevende kiezers is de SP meer waard.

    Nog 1 maal niet meeregeren is mijn advies, daarna incasseren.

    TENZIJ, de EU en andere genoemde zaken kan leiden dat Bos nog voor e val van DIT kabinet vervangen word door een nog-linkse pvda top. Maar of Kok cs dat toelaten…

    Wat denk je zelf eigenlijk Jan, geef eens inzicht in je denkwijze van bijv. 3 scenarios aub.

    Reactie door barend — donderdag 9 juni 2005 @ 0.17 uur

  38. @29 Bij de volgende verkiezingen speelt JP’tje echt niet meer mee…

    Reactie door Lambert — donderdag 9 juni 2005 @ 0.18 uur

  39. @Johanna
    Ik bedoelde de oude garde van de PvdA waar the Saint het over had.

    Maar je hebt volgens mij wel gelijk dat de kerk van nu nog steeds uit gaat van zijn eigen dogma’s. Het ware geloof sluit niemand uit.
    Door het NEE tegen de grondwet hebben de Nederlanders laten zien dat ze een integere politicus nu herkent. Dat geldt zeker ook voor André Rouvoet en Harry van Bommel.
    Dat stemt toch hoopvol voor de toekomst. We zijn als volk gegroeid en laten ons niet meer bang maken.

    Reactie door Alie Dekker — donderdag 9 juni 2005 @ 0.18 uur

  40. De ChristenUnie en de Partij van de Dieren zijn ook goed mogelijk om zelfs de SP elan te geven. Op een gegeven moment stagneert de groei nou eenmaal bij gebrek aan verwezenlijkte idealen en het eeuwige vergeefse oppositie voeren.

    Reactie door jory — donderdag 9 juni 2005 @ 0.25 uur

  41. Hoewel ik denk dat het de kans enorm vergroot op een socialere regering, heb ik er ook een angstig voorgevoel bij. Eén stap dichter bij een twee-partijenstelsel zoals in de VS…

    Reactie door b@rt — donderdag 9 juni 2005 @ 0.32 uur

  42. Dag Jan,

    Wat bedoel je met “een inhoudelijke, nieuwe coalitie”?

    Reactie door Henk Tukkers — donderdag 9 juni 2005 @ 0.41 uur

  43. Ik zie eerder een regering van de SP/CU/Wilders dan een regering van de PvdA/GL/SP. De PvdA zal echt nimmer samenwerken met de SP omdat de PvdA economisch gewoon een ‘rechtse’ (lees: liberale) partij is. Het gedoe met de EU-grondwet werd dan ook aangegrepen door de PvdA om de lichte verkering met de SP uit te maken. Ik denk dat de SP gewoon lekker oppositie moet blijven voeren totdat ze groter is dan de PvdA. Ik denk dat de andere partijen dan pas bereid zullen zijn om te praten.

    Reactie door Daniël O. — donderdag 9 juni 2005 @ 1.27 uur

  44. Groen Links is misschien groen, maar never nooit links (te veel PPR invloed), de PvdA, is nog wel P, maar niet meer van de A. Het enige wat de SP kan doen is zijn idealen trouw blijven en wachten, wachten, wachten terwijl de anderen de boel verkloten. Instappen in een coalitie met de twee eerder genoemde partijen leidt hoogstens, maar waarschijnlijk niet eens, tot een regering die het iets minder verkeerd doet, dan deze. Iets minder verkeerd is nog steeds niet goed.

    Reactie door Cpt. Iglo — donderdag 9 juni 2005 @ 3.38 uur

  45. Ik ben het met de stelling eens, maar vermoed dat Bos/PvdA deze eventuele mogelijkheid alleen maar zal gebruiken om zijn onderhandelingspositie ten opzichte van het CDA te verstevigen.
    Een soort wraak voor het spelletje dat vòòr Balkende II gespeeld werd.
    En omdat er binnen het CDA ook nog steeds mensen zitten die vinden dat ze C serieus moeten nemen, staat voor mij nu al vast dat PvdA en CDA de volgende regering gaan vormen.

    Reactie door Heraclitus VII — donderdag 9 juni 2005 @ 4.01 uur

  46. Vernieuwing en bijstelling van meningen is aan de orde van de dag. Men zal elkaar niet vinden, zolang de lef er niet is om het althans met elkaar te vinden.
    Misschien moeten we ons in politiek Nederland niet zo gedragen als de Nederlander die op vakantie toch uitsluitend biefstuk met appelmoes wenst en liever niet aan iets onbekends begint.
    Het getuigt van moed en is een grote inspanning om althans te proberen uit te vinden wélke kiezer zich thuisvoelt binnen wélke partij.
    Het getuigt van het zich richten op een beter perspectief van véél minder partijen
    dan de versplintering die eigenlijk al heel
    wat jaren versplintering veroorzaakt, vertraging en zich alleen het eigene van de eigen partij als ideaal ziet.
    De grote kunst zal het zijn elkaar wezenlijk te vinden op terreinen die we allemaal gemeenschappelijk hebben en waar over en weer wel degelijk de eigen inbreng nog steeds een niet te onderschatten inbreng in het geheel kan bewerkstelligen.
    Had de SP gedacht dat de CU zo wezenlijk dichterbij kon komen?
    Een samenwerking tussen SP, CU, PvdA en GL zie ik wel degelijk tot de mogelijkheden behoren. Laten we er eens niet vanuit gaan dat binnen al deze partijen nog steeds de aan hen toegedichte “soort mensen” zitten. Dat is al allereerst een verouderd idee.
    Net zoals bij de uiteenliggende sporten waar ook de aanhang een doorsnee is geworden van de hele Nederlandse samenleving is ook politiek denkend Nederland in beweging gekomen, langzaam maar toch, en dat het CDA ver is gekomen is niet te danken aan de eigen haan die koning moest kraaien, maar samenvoeging van (ver-)bindende voorwaarden.
    Het zou een enorme vooruitgang betekenen indien de wil getoond wordt dat bundelen van positieve elementen wel degelijk enkele passen vooruit betekent en een zeer energieke uitstraling kan hebben om wat men gemeenschappelijk dan wel heeft.
    Ik, voor mij, zou het geweldig vinden en de verrassing van de eeuw als de dynamiek, gekoppeld aan slagvaardigheid en eigen wijsheid een samenwerkingsvorm zou opleveren door de inzet van
    SP, PvdA, Groen Links en CU.
    De verruiming die kan ontstaan, ook door het elkaar scherp houden in de onderlinge discussie kan absoluut veel groter zijn, dan de bindingsangst die dat tegenhoudt.
    Laten we eens goed nadenken over een nieuwe naam. Laten we eens een appél doen, op ons vermogen tot ruimer denken, zeker ook om de nieuwe generaties niet op te zadelen met soms toch wat verkrampte denkbeelden over hoe het éigen partijtje toch het beste aan zijn eigen trékjes zou kunnen komen, dát is in de vorige eeuw toch ruimschoots bewezen niet meer nog veel langer te kunnen volhouden.
    Laten we vooral zelf niet voor de ander beslissen, wie er in welk partijtje zou thuishoren, dat is wel heel narrow-minded!
    Zeker verwacht ik ook dat dankzij het vak maatschappijleer dat op middelbare scholen intensief wordt gegeven er in de toekomst nog meer jongeren zullen zijn die zich
    willen conformeren aan een breedgeworteld
    politiek denken. Ook de niet regerende partij kan in de Kamer dan een veel duidelijker beeld geven wat er in onze samenleving wezenlijk speelt, q.e.d.

    Reactie door Madelief — donderdag 9 juni 2005 @ 6.55 uur

  47. As het mot dan mot het maar, alles beter dan dit.

    Reactie door Johan Smeets — donderdag 9 juni 2005 @ 7.12 uur

  48. Elke keer als er gezinspeeld wordt op een eventuele coalitie met PvdA, Groen Links en de SP bekruipt me een gevoel van waakzaamheid. Zoals voor elke verkiezing zal Wouter Bos weer zijn ‘linkse praat’de wereld in helpen, maar het zou me helemaal niets verbazen als de PvdA direct naar het CDA zouden stappen voor de eerste coalitiebesprekingen.
    De PvdA is al lang geen linkse partij meer. (behalve vlak voor verkiezingen dan)

    Reactie door Han — donderdag 9 juni 2005 @ 7.36 uur

  49. Er moet zeker een regering komen van PvdA, GL en SP. Natuurlijk zie ik het liefst een regering met alleen de SP, maar dat lijkt me voorlopig niet haalbaar. De partijen waar we de meeste overeenkomsten mee hebben zijn dan toch PvdA, Groenlinks. Een coalitie met deze partijen zie ik voor de SP als enigste regeringsmogelijkheid.

    Maar de PvdA zal ook wel moeten, ook al wil Wouter Bos liever met het CDA. In de peilingen (www.peil.nl) is te zien dat bijna 50% van de PvdA stemmers overweegt SP te stemmen en en een evengroot percentage overweegt GL te stemmen. De helft van de PvdA stemmers geeft de voorkeur aan een coalitie van PvdA, GL en SP. Wrijf die cijfers maar eens onder de neus van Wouter Bos!

    Reactie door Simon — donderdag 9 juni 2005 @ 9.26 uur

  50. Jan, is dit niet een herhaling van zetten? Nauwelijks een week geleden of zo had je het hier ook al over.
    Mijn gevoel zegt: Liever niet.
    Mijn verstand zegt: je hebt de PvdA nodig, anders gaat de PvdA toch weer met het CDA verder en dat moeten we wel voorkomen.
    Mijn advies zou zijn: probeer met de PvdA afspraken te maken over de meest belangrijke kwesties, waaronder de sociale voorzieningen, en kunnen er dan geen convenanten gesloten worden waar men zich dan ook aan houdt? Zowel GL, als de PvdA, de C.U. en de SP?
    Maar ik heb er wel een hard hoofd in.
    Alleen, alle andere combinaties zijn nog minder wenselijk! Dus: wat is wijsheid? Toch maar proberen dan? Onder voorwaarden: misschien.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 9 juni 2005 @ 9.27 uur

  51. Ik zal er nog een nachtje over slapen voor ik een antwoord geef!

    Reactie door e.krul — donderdag 9 juni 2005 @ 10.20 uur

  52. Hallo Jan,
    Samenwerken, ja graag.
    Maar . . . . het mag niet zo zijn dat we als SP compromissen moeten doen, welke in strijd zijn met onze eigen doelstellingen!
    En met die prijsvechter Wouterje Bos, is het altijd oppassen voor vuil spel!
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — donderdag 9 juni 2005 @ 10.42 uur

  53. Beslist niet met een pvda met Wouter Bos…
    We zouden beter moeten weten.
    Samenwerken JA. Regeerakkoord NEE.

    Grt
    Dirk

    Reactie door Dirk — donderdag 9 juni 2005 @ 10.47 uur

  54. JA EN HET BELANGRIJKSTE VERGAT IK !!!!!!!!

    HEEL DUIDELIJK wil ik stellen, me al nooit
    speciaal aan een partij te willen binden,
    daar waar ook de religie-uitvoering in gebreke bleef in een ook breed maatschappelijk denken én dóén. Die éénzijdigheid bracht verstarring en stilstand. Die stilstand ook in religieus denken heeft me altijd al tegen gestaan.

    ECHTER ALLE LOF voor mensen die zich meer
    willen binden aan een partij, dan er alleen op te stemmen, en minder waardering
    breng ik op voor diegenen die binnen die
    partij zo mogelijk nog overduidelijk keer op keer zeggen toch liever op een andere te
    (gaan) kiezen, maar hun lidmaatschap niet opzeggen, en flink reklame maken voor noch
    vlees, noch vis, dat kan ik geen betrokkenheid noemen. Dat laat onverlet dat men in beperkte mate moet kunnen zeggen wat mogelijk een verschil van inzicht inhoudt.
    VOOR MIJ, die de partij op afstand dus gevolgd heeft vanaf de oprichting, is het TRAJECT dat de heer JAN MARIJNISSEN ZELF
    GESTART IS EN AFGELEGD HEEFT, ten behoeve
    van een stuk maatschappij-vernieuwend denken van ABSOLUUT GROTE BETEKENIS GEBLEKEN, WAARVOOR LANDELIJK HEEL GROTE WAARDERING EN ERKENTELIJKHEID OP ZIJN PLAATS IS.!!!
    Ik zeg traject, omdat hetgene wat hij zeker
    ook bij de jonge kiezer losmaakte en ontdeed van ambtelijke taal, die meer het rationele dan het emotionele element erin
    leek te willen houden, van een baanbrekendheid getuigde die de wisselwerking moest gaan stuwen tussen de
    diverse andere partijen.
    Het politieke debat werd eindelijk openlijk
    dynamischer, en won aan brede publiekelijke interesse. Dat is wel degelijk ook zijn verdienste. Inslápen in de bankjes bleef eindelijk achterwege, zowel letterlijk als figuurlijk.
    Na 35 jaar en dat mag gevierd worden in
    2007 en zou de grootste beslissing aller
    tijden zijn, niet in zo’n harnas te sterven maar, met recht een ‘eigentijds’
    RUIMTEPAK aan te trekken, politiek adviseur te worden en dan hopen dat de heer
    Harry van Bommel en wie daartoe verkozen worden zich volledig gaan toeleggen op het
    verder door-verbinden van mensen en meningen.
    Sociaal is de SP gebleken,
    de BINDENDE SCHAKEL waarop Nederland toen
    zat te wachten en die TOT EN MET zijn
    functie nu misschien grotendeels gehad heeft en een eigen historie heeft, en die
    als erfenis kan nalaten, een werkelijk
    voorbeeldige, VOORBEELDFUNKTIE.
    Dat is dus niet het wegcijferen van een partij, nee, dat is zich zelf ondergeschikt, of beter, nu nevengeschikt maken aan een groter bestel en dienstbaar, opnieuw gerelateerd aan zeer groot
    Sociaal Plichtsgevoel, Structuurmakende
    Partij, waarop dan in trots en dankbaarheid op mag worden teruggekeken.
    Met lof, en voor mij dat dan nog maar één
    keer omgezet bij een afscheid in:
    CUM LAUDE !
    Op die manier zou het een majestueus (!)
    afscheidsfeest kunnen betekenen en tevens
    ook voor de andere partijen een heel vrolijke receptie voor de nieuw op te richten partij waarin diverse partijen kunnen aanschuiven en zich zo mogelijk bijv. noemen de:
    Nieuwe Alliantie !

    BEDANKT DE HEER JAN MARIJNISSEN VOOR ALLES

    Reactie door Madelief — donderdag 9 juni 2005 @ 10.57 uur

  55. Als er een coalitie komt met de SP, op welke terreinen is de SP dan bereidt om compromissen te sluiten?

    Reactie door BJ — donderdag 9 juni 2005 @ 11.11 uur

  56. Zolang het huidige partijbestuur bij de PvdA aan de macht is zal er nooit worden samengewerkt met de SP. Daar zijn ze veel te bang voor.
    In alle ernst, ik sla de kans dat er met het CDA kan worden samengewerkt hoger aan dan met de PvdA. Het CDA is een over het algemeen heel nuchtere partij die de SP niet zal afwijzen omdat ze bang zijn er leden aan te verliezen.

    Reactie door f.baron — donderdag 9 juni 2005 @ 11.38 uur

  57. Doen! En hopelijk ook héél snel!

    Reactie door Yup — donderdag 9 juni 2005 @ 11.45 uur

  58. Als de SP echt zo groot wordt als de peilingen aangeven, kan de PvdA daar toch niet om heen? Ik zou niet weten wat voor coalitie anders mogelijk is: PvdA met CDA is de vorige keer compleet mislukt, VVD verliest te veel om door te regeren.
    Ik vertrouw er op dat de SP wel bij haar principes blijft en dus nooit een regeerakkoord zal sluiten dat tegen de ideeen van de SP in gaat.

    Reactie door frederique — donderdag 9 juni 2005 @ 11.52 uur

  59. Ik kan er niet echt om juichen maar ik denk dan aan de alternatief: weer hetzelfde, een coalitie CDA PVDA en VVD. En nog meer afbraak. Wat vaak niet terug te draaien is meer.

    Dan liever een linkse coalitie. Zo links mogelijk, dan.

    Reactie door Anja — donderdag 9 juni 2005 @ 12.12 uur

  60. Het lijkt me het beste als de SP eerst groter in zetelaantal wordt dan de PvdA.

    Reactie door Johnito — donderdag 9 juni 2005 @ 12.20 uur

  61. @60 Johnito.
    De PvdA hád aan de regering kunnen
    zijn als alles net even iets anders in
    elkaar had gezeten, meer politieke ver-
    bondenheid met die partijen waarvan
    heus wel steun te verwachten was.
    De PvdA ondervindt niet altijd terecht
    kritiek, waarbij wel degelijk ook door
    Wouter Bos zeer sociale aanpak voor
    ogen had, en als voorbeeld noem ik dan
    maar even de eigen bijdrage ziekenfonds
    Ik maak me sterk als door mij eerder
    genoemde partijen zich even niets aan
    zouden trekken van misschien net iets
    te ongenuanceerde kritiek, of door
    eigen emoties mogelijk begrijpelijk
    lichtelijk vertekend, dan zou na een
    grondige evaluatie er een beginselbe-
    reidheid mogelijk zijn die met de steun
    van zeer veel kiezers, waarvan er veel,
    juist ook een grote groep blanco of in
    het geheel niet meer stemt, omdat men
    het gehakketak op onderdelen meer dan
    genoeg heeft moeten aanzien en slikken.
    Uitgerekend, die grote groep en de
    “nieuwe kiezer” zal met groot genoegen
    een grote club vooruitstrevenden hun
    steun willen betuigen. Zij kunnen dan
    verder bouwen aan vernieuwing en hoeven
    zich niet telkenmale bezig te houden
    met of renovatie keer op keer, danwel
    te veel voorzichtigheid aan de dag
    hoeven te leggen tbv “monumentenzorg”.
    Het Historisch besef en de gehanteerde
    denkbeelden in individueel verband
    kunnen op zich alleen maar mee werken
    ten goede aan een veel groter geheel,
    dat althans elk zijn fundament heeft om
    op verder te bouwen.
    Johnito, er zal snel genoeg gaan
    blijken, dat er “geen tijd meer is”,
    dat er “gehandeld en niet geaarzeld”
    moet worden, of maar wéér de zaken op
    zijn afwachtende beloop laten.
    Wachten om te bezien, hoeveel zetels SP
    er meer zouden krijgen? Niet genoeg om
    alleen het voortouw te nemen, maar heus
    evengoed meer dan voldoende om die
    samenwerking goed mogelijk te maken.
    Heus, het is een kwestie van lef hebben
    en aanpakken. Het is een kwestie van
    willen en zorgvuldig handelen.
    CDA + PvdA wordt het zeker niet m.i. en
    zullen er onophoudelijk besluiten
    genomen worden die binnen het Kabinet
    veel en vaak niet unaniem zullen zijn,
    integendeel, als ik kijk naar wat er nu
    werd aangericht.
    Waar zijn ons top politieke schakers…
    en volgens mij zijn die nu bijna aan
    zet….en ooit leg ik je uit dat ik dat
    al begin februari ergens in het
    openbaar heb vastgelegd.
    Het is éénvoudig een groeiproces, dat
    hier en daar enige modificatie nodig
    heeft….en….het lijkt de enige
    mogelijkheid, om ook de jongeren onder
    ons in grote getale geboeid te houden
    in een stroomversnelling die zich
    mogelijk aan ons toont, alles beter dan
    weer van die dijkdoorbraken, die
    politiek gezien, meer vernielen dan mij
    lief is.

    Reactie door Madelief — donderdag 9 juni 2005 @ 13.09 uur

  62. Wellicht kan de SP en PvdA achterban t.z.t. beslissen, wel zo democratisch.
    Op welke gronden en in welke mate de SP bereid is een compris te sluiten met pvda aangaande a b of c.
    PvdA doet dit ook en dan de uitslag gelijk oversteken. In zeer korte tijd kan dit resultaat uitbeelden. Uit die bijv. 2 bladen blijkt dan vrij vlot: kan het of niet, en zijn beiden daar content mee of niet?
    Want STEL de SP gaat met de pvda in zee, dan acht ik de kans op een snel vallend kabinet groot. Die val moet dan wel richting de pvda zijn en de opstand richting de SP.

    Reactie door barend — donderdag 9 juni 2005 @ 14.53 uur

  63. @Jan Marijnissen

    Ik ben voorstander van dat 20-punten programma waar je het eens over had, die de beoogde coalitiegenoten dienen over te nemen. Dan kun je op de partij van je keus stemmen; zonder strategisch te gaan stemmen. Want dat heeft de S.P. toen de das omgedaan.

    Natuurlijk ben ik ook altijd hier 1 van de grootste PvdA en GL haters, maar dit land kan geen Balkenende 3 meer verdragen vrees ik. Dit land vervalt steeds meer in armoede. Ik hoop alleen, dat er bij GL en PvdA wat nieuw bewustzijn gaat groeien. Vooral het EU debacle, daar zullen ze toch nu van geleert moeten hebben? De oude partijelite zoals Kok zullen ze achter zich moeten laten.

    Mischien kan eventueel een partij als die van Peter R de Vries er ook nog wel bij. Maak hem maar minister van Justitie of de staatssecretaris.

    Indien de PvdA de samenwerking op die 20 punten afwijst; dan moeten we keihard de confrontatie aangaan, waar dit maar mogelijk is. En dan vooral tijdens de debatten op welke media dan ook!!! En dan maar wachten; hoe die; wat ik noem, politieke ijsberg PvdA langzaam zal smelten en wegkwijnen door zijn eigen arrogantie.

    Reactie door ReneR — donderdag 9 juni 2005 @ 14.59 uur

  64. Helaas moet ik de sceptici (als Roel (30), Heraclitus VII (45) en Han (48)) hier gelijk geven. Ik heb weinig vertrouwen in de huidige PvdA, zowel vanwege haar politieke opstelling en haar uitspraken(b.v. wat betreft de Europese “Grondwet”), als het voortdurende gedraai van psrtijleider Wouter Bos. Bovendien heeft Bos zich onlangs nog zeer negatief over de SP uitgelaten, en in een Trouw-interview eigenlijk laten doorschemeren dat hij de SP en GL achter de hand wilde houden om een coalitie met het CDA tot stand te kunnen brengen. Dit laatste is zijn wens, is mijn overtuiging. En àls het al, gedwongen door de verkiezingsuitslag, tot serieuze coalitiebesprekingen tussen PvdA, de SP en GL zou komen, dan moet de SP zeer goed opletten dat ze niet haar uitgangspunten gaat verloochenen. Een alternatief voor de huidige coalitie zal er zeker wel komen -al was het maar vanwege de nieuwe zetelverdeling- maar of dat een coalitie met PvdA, SP en GL zal zijn, betwijfel ik sterk. Voorlopig moet de SP in elk geval niet afwijken van haar koers!

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 9 juni 2005 @ 17.54 uur

  65. Als we hetzelfde zouden doen als de huidige coalitie; in feite één blok met één plan aan de kiezer presenteren, geven we al te veel toe aan de wens van sommigen om een soort twee partijenstelsel te creeren.

    Het lijkt me daarentegen wel zinnig (zo niet broodnodig) om de plannen van de linkse partijen op elkaar af te stemmen en een alternatieve koers voor Nederland aan de kiezer te presenteren, maar niet te veel ten koste van de eigen identiteit van de afzonderlijke partijen (als men op de SP stemt moet men niet het gevoel hebben dat dat een stem voor bijvoorbeeld Wouter Bos is).

    Daarnaast is mij de koers van de PvdA een raadsel en kun je je afvragen hoe de huidige tendens jegens de politiek zich zal ontwikkellen: mocht de bevolking zich nog meer tegen de gevestigde orde keren, moeten ze wel weten dat wij daar niet bijhoren…

    Reactie door Jeroen — donderdag 9 juni 2005 @ 18.27 uur

  66. @Jeroen

    Volgens mij heb je altijd al een soort 2-partijenstelsel gehad qua regeringsaccoord. Of het was centrum-links; of het was centrum-rechts. Nu kan deze trend doorbroken worden met de strategie, die de S.P. of jan M. zelf heeft verzonnen. Het is de gok waard.

    En kan de S.P. eindelijk eens rekenen op het zetelaantal, waar ze op grond van de peilingen recht op heeft.

    Reactie door ReneR — donderdag 9 juni 2005 @ 20.28 uur

  67. @66, ReneR,

    Mee eens, dat is zeker de gok waard! Een compromisloos SP programma is een pracht van een alternatief. Een duidelijke afstand tussen de SP en de zgn. gevestigde orde zal zeker een positieve uitwerking hebben.

    Reactie door Jeroen — donderdag 9 juni 2005 @ 21.06 uur

  68. Het is leuk,maar ook noodzakelijk om eens te filosoferen over een situatie die op dit moment nog niet bestaat,namelijk als de bevolking bij verkiezingen aangeeft een linkse regering te prefereren.
    Maar het is niet ondenkbaar dat de PVDA grote groepen van kiezers kwijtraakt aan de SP volgens diverse voorspellingen .
    In dat geval zal de SP zeker uitgroeien tot de grootste oppositie-partij als om welke reden dan ook regerings-deelname uitgesloten is.
    Regeringsdeelname zou geweldig zijn maar dan alleen als je ook echt iets kunt betekenen,zonder afbreuk te doen aan je ideologie of principes.
    Jammer maar de situatie op dit moment is dat verkiezingen niet aanstaande zijn,en in de tijd dat het zover is kan en kunnen er nog veel onvoorziene dingen gebeuren die de bevolking cq de kiezer van mening doen veranderen al of niet gemanipuleerd door media die recent ook al hebben bewezen niet helemaal onafhankelijk te zijn!!!

    Reactie door visgert — donderdag 9 juni 2005 @ 22.43 uur

  69. @61 Madelief: Wauw hee wat een uitgebreide reactie, waarvoor dank. Ik ga echter een stuk korter reageren, het is hier tenslotte niet mijn show, maar die van JM.;)

    Ik heb de afgelopen pakweg 12 jaar het reilen en zeilen van de Pvda een beetje gevolgd, genoeg om te weten dat ze zonder een stevige druk vanaf de linkerkant, automatisch naar rechts kijken. De rol van de PvdA als linkse, sociaal-democratische partij (door sommige media om voor mij onbegrijpelijke redenen nog “socialistisch” genoemd) is al zeker sinds Paars 1 uitgespeeld. De PvdA heeft bij monde van Kok haar ideologische veren afgeschud, heeft uitvoering gegeven aan de privatiserings- en liberaliseringsagenda van de VVD, daarmee de publieke sector verminkt, daarmee het land, dat mede door hun beleid al verdeeld was onder het mom van multicultureel, gespleten in groepen die steeds verder van elkaar verwijderen, en weigert daar verantwoording voor af te leggen.

    De PvdA zal, bij een eventuele linkse coalitievorming, duidelijk voor links moeten kiezen. Voor het terugpakken van, en teruggeven aan het volk, van de publieke sector, het publieke domein, dat nu steeds verder ten prooi valt aan de haaien van de marktgod. Dit zullen ze alleen doen met een sterke, liefst grotere SP ter linkerzijde.

    Natuurlijk hoeft er niet gewacht te worden tot de volgende verkiezingen om daar een begin mee te maken. Burgers kunnen daar zelf ook initiatieven in nemen. Ik zelf vind het belangrijk om de huidige maatschappelijke situatie en haar voorgeschiedenis te benoemen, zonder te vervallen in constant negativisme en pessimisme, zonder de illusie van verdeeldheid.Alleen met een optimistische kijk op de zaken kunnen er positieve veranderingen plaatsvinden.

    Het initiatief dat de SP in Horst neemt voor het zogenaamde Europa-ontbijt vind ik hiervan een concreet voorbeeld. Zie http://darealjohnito.web-log.nl/log/2753789. Een initiatief als Een Ander Nederland vind ik ook prima, maar ik heb het idee dat de top van de PvdA er niet erg achter staat, en met de recente uitspraken van Wouter Bos over de SP lijkt dat bevestigd te worden.

    Vandaar dat ik het liefst heb dat de SP groter in zetelaantal wordt, en zo het initiatief voor coalitievorming meer naar zich toe kan trekken.

    Nu is het toch nog een lang stuk geworden, sorry, is niet mijn gewoonte.

    Reactie door Johnito — vrijdag 10 juni 2005 @ 1.05 uur

  70. @69) Goede morgen Johnito !
    Met wat er ook voor jouw redenering te zeggen valt, lijkt mij toch weer méér versplintering op te treden dan dat er evt. gebundeld gaat worden.
    Als we nu nog weer eens moeten gaan afwachten wat er voor evt. initiatieven ontplooid zouden kunnen worden, dan vrees ik toch dat het heel lang wachten wordt.
    Als evt. inbreng of meer medezeggenschap
    in een samengaan van div. partijen afhanke-
    lijk wordt gemaakt van wat zetels méér van de SP, dan lijken verkiezingen toch ook vaak grotendeels te worden bepaald door de invloed die op dat moment door de hipes in de media wordt bepaald, die daar zelf ook nog eens een ‘gekleurd’ schepje bovenop legt.
    Gebleken is hoe kiezend Nederland daarmee is omgegaan, dus zit ik er niet op te wachten het dáár vanaf te laten hangen.
    Nieuwe kiezers hebben echt geen zin om zich bezig te gaan houden met alle ‘partijgevoeligheden’. Die willen een duidelijk en strak beleid en binnen niet al te veel jaren zal overduidelijk blijken hoe wijs het zal zijn geweest om tijdig in te grijpen en er voordien voor te zorgen de diverse groeperingen reeds nu te bundelen. Vergeet niet dat het oprichten van welke partij danook, en zo kunnen er véél meer komen, een kwestie van geld is en er zelfs mensen zullen zijn die daar graag in zullen investeren, met zelfs de gok het te kunnen verliezen. Daar is dan louter en alleen sprake van ‘de persoonlijke boodschap’ en juist nu wat, in wezen gelijkgezinde partijen, tot een machtsmogelijk front te maken, voorkomt dat de Nederlandse kiezer nog verder van huis (en haard verlaten) raakt en weet je zeker niet welke poppetjes, naar wiens pijpen aan het dansen zijn. Dat zie je al bijna aankomen, en of dat dan zo’n aangename verrassing zou zijn, waag ik dus ernstig te betwijfelen.

    Reactie door Madelief — vrijdag 10 juni 2005 @ 3.11 uur

  71. dit kk politiek op dondren met die blauw op straat
    grote fan van mourad b

    Reactie door sander — vrijdag 10 juni 2005 @ 12.19 uur

  72. Nou, ik heb toch het idee dat het niet meer alleen maar om partijgevoeligheden draait bij de meeste kiezers, en dat een duidelijk beleid alléén niet meer voldoende is. Dat was misschien in de Pim Fortuyn-periode het geval, maar het referendum van 1 juni heeft volgens mij laten zien dat mensen het gehad hebben met alle marktpraatjes van het neo-liberalisme, en dat er een toenemende bewustwording is over de vraag welke kánt het op moet met Nederland, Europa en de wereld.

    Reactie door Johnito — vrijdag 10 juni 2005 @ 12.21 uur

  73. @72) Ja, daarin heb je gelijk Johnito, de

    bewustwording is wel aan het groeien, maar
    die nu nog gestalte geven, óók in brede
    maatschappelijke zin, waarbij ook buiten-
    religieus Nederland zich ‘thuis’ kan voelen, dáár zal het straks binnen 10 jaar
    ontzettend, overduidelijk om gaan.

    De verdeeldheid dan op onderdelen binnen de
    kleinere partijen zullen dan niet meer tot
    ondersteuning blijken te zijn, maar keer op keer referenda intern moeten gaan betekenen en hen de kop gaan kosten.

    Democratie bedrijven ligt dan eerder in
    handen van een partijbestuur dan dat de
    eigen achterban geraadpleegd werd, of wie
    weet wel zo veel mogelijk vermeden.

    De dan eerstvolgende verkiezing laat dan
    weer via stemgedrag weten, waar ze het wel
    of niet mee eens waren over de ‘bewind-
    voering’ en slaat iedereen weer achterover
    van de beoogde winst van zetels die niet
    alleen verlies betekende, maar ook zeer
    nadrukkelijk gezichtsverlies.

    Regeren is in Nederland, hélpen vóóruit te
    zién, juist in aanmerking nemend de historie en soms zelfs hysterie die eraan
    vooraf ging.

    Overigens denk ik nog steeds dat die partij gevoeligheden er nog steeds liggen
    en dan niet te vergeten als voorbeeld de
    dochter van Joop den Uyl nog steeds bij
    politiek betrokken en háár vader was 50
    jaar geleden de ‘denktank’ voor de pvda.

    Kan zij bijv. meegaan in een constructief
    toekomstig ander beleid onder andere naam?

    Het feestje van D66 dat er over niet te lange tijd moet komen…

    Kijk ook naar de levensloop hier op het
    internet van de PPR, dat ik er zojuist op
    nasloeg en weer meer wijzer werd door het
    nogmaals me laten herinneren, hoe precies
    destijds het deze partij vergaan is, en
    waar ongetwijfeld óók de SP en anderen hun
    lering uit kunnen trekken en zien waar hun
    kiezers mogelijk vandaan komen en in de toekomst naar toe zullen trekken.

    Ja, echt ik wilde het ook kort houden J.,
    maar misschien dat je net als ik, dan nu
    net, gevoelsmatig al maanden lang, met weer
    de neus meer gedrukt op dié feiten, de bui
    zie hangen en de historie zich opnieuw zal
    herhalen.. We zitten er met zijn allen bij en kijken ernaar, is ‘t ‘n wonder dat…ik er handenwringend naar moet zitten
    kijken???? Dan denk ik het een glorieuze
    daad van de SP zélf zou vinden, na ampel beraad én plan van opbouw, het voortouw
    in handen te nemen, het initiatief tot.. te
    nemen, en wel degelijk ook bestuurlijk een
    eigen inbreng kan houden.
    Een waardig afscheid enerzijds, en een trots begin anderzijds zal hoe dan ook een
    goed gevoel kunnen geven, het is maar hóé
    je tegen de dingen aankijkt en wat je als
    een wezenlijk prio wilt beschouwen, fijn
    weekend Johnito, en uiteraard mag je het
    desnoods volledig met me oneens zijn, maar
    alleen op de media afgaan, doe ik al lang
    niet meer…..

    Reactie door Madelief — vrijdag 10 juni 2005 @ 14.51 uur

  74. Op de website van Jan onder “discussie met parlementsleden” woedt dezelfde discussie als hier.Mijn bijdrage van hedenmiddag 13.10 uur is nog steeds niet geplaatst. Vandaar dat ik hier mijn mening nog eens kort geef! Een evt regering met SP, Gl en PvdA leidt slechts tot een verzwakking van de SP en op termijn tot een driepartijenstelsel in ons land. De PvdA is nu eenmaal een neo-liberale partij, ook al hebben sommige kiezers dat nog niet door.De SP zou hier zoveel water in de wijn moeten doen, dat de linkerhelft bij de daarop volgende verkiezingen zou afhaken, en het rechterdeel zou de gedachte krijgen dat ze net zo goed op de PvdA zouden kunnen stemmen. Afgezien nog van het feit dat Woutertje het uiteindelijk toch niet zou doen, maar de SP slechts als wisselgeld zou gebruiken in de onderhandelingen met het CDA.En aan GL wil ik helemaal geen woorden vuilmaken!
    Aad Sweep

    Reactie door Aad Sweep — vrijdag 10 juni 2005 @ 18.30 uur

  75. Als alle socialistische partijen zien hoe het nu in Nederland geregeerd word, moet het toch een aansporing zijn om samen naar oplossingen te zoeken; om zo samen een sociaal beleid te voeren.
    Het moedeloos, machteloos, gevoel wat mensen van dit kabinet krijgen ,moet een halt worden toe geroepen.
    Waarom zitten die gasten daar nog ,het geloof in een democratie word toch met voeten getreden.
    Dit doet ons Nederlanders geen goed. Het vertrouwen daalt en daalt en daalt en daalt…………….!!!!!!!!!!
    Ik heb het gevoel dat het diepte punt zo langzamerhand bereikt is M.v.g Ton de Haas

    Reactie door Ton de Haas — maandag 13 juni 2005 @ 9.58 uur

  76. Gezien het feit dat een groot deel van de PVDA het niet met Wouter Bos eens is en even met de rug naar hem toe ging staan bij het referendum is voor mij een duidelijk teken.
    Samenwerken daar waar mogelijk en elkaar dan versterken is prima. Niet alleen omwille van een blokvorming opgaan in één partij.

    Reactie door A.H. Bisschop — dinsdag 14 juni 2005 @ 15.38 uur

  77. Natuurlijk moet de combinatie van deze onbetrouwbare rechts radicalen zo snel mogelijk om zeep geholpen worden. Na de val van de muur wordt het tijd voor een nieuw links machtsblok. En als we Nee tegen de grondwet kunnen zeggen als kein landje waarom dan niet de nieuwe rode generatie van Europa initieren. Het wordt tijd dat de internationale wee gaat klinken.

    Reactie door Kameraad Michael — woensdag 15 juni 2005 @ 13.37 uur