Kenniseconomie?

TNS-NIPO onderzocht de actualiteit van de lesmethoden in het basisonderwijs:

44% van de lesmethoden is tenminste 11 jaar oud. Van dat percentage is 7% achttien jaar of ouder en 1% zelfs 23 jaar of ouder.

400.000 kinderen leren Aardrijkskunde uit boeken waarin de Sovjet-Unie en de DDR nog worden vermeld.

Eén miljoen kinderen krijgen les met sterk verouderde methoden.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 09 juni 2005 :: 17.21 uur

56 Comments

56 reacties

  1. Misschien is het ijdele hoop dat de muur weer opgetrokken wordt?

    Reactie door Jory — donderdag 9 juni 2005 @ 17.36 uur

  2. En dan vraag ik me weer af waarom er zoveel op onderwijs bezuinigt wordt. Het zou te duur zijn. Idd, aanschaf van boeken en dergelijke is erg duur, maar waarom. Alleen van een herdrukje kan het toch allemaal niet op lopen die kosten. Het is te gek voor woorden.

    Solidariteit voorop!!!

    Reactie door Redstar — donderdag 9 juni 2005 @ 17.50 uur

  3. lig je in bed of ben je al weer op de been?

    Reactie door a — donderdag 9 juni 2005 @ 17.56 uur

  4. Ipv praatgroepen te subsidieren die zich gaan buigen over het neo-creationistiche ‘Intelligent Design’ kan onze minister van Onderwijs haar (ons) onderwijsbudget inderdaad beter besteden aan het versterken van de kenniseconomie.

    Voor wie een interssante discussie wil zien over het onderwijs in Duitsland:
    http://www.zdf.de/ZDFde/inhalt/8/0,1872,1021352,00.html
    (Das Philosophisches Quartett – lernen lernen)
    Duurt ca. 1 uur. Videolink aan de linkerkant vd pagina.
    Citaat uit de uitzending: “Kein Kind ist verloren, an das ein Lehrer glaubt.”

    Reactie door Henk Tukkers — donderdag 9 juni 2005 @ 18.05 uur

  5. Het was een onderzoek in opdracht van “educatieve uitgeverijen”, die er natuurlijk alle belang bij hebben dat er zo veel mogelijk nieuwe boekjes verkocht worden. Een goed docent kan uit verouderde lesboekjes uitstekend les geven.

    Reactie door Cpt. Iglo — donderdag 9 juni 2005 @ 18.10 uur

  6. Hoe zit het nu eigenlijk met die censuur hier?

    Reactie door Maria — donderdag 9 juni 2005 @ 18.20 uur

  7. @5, ik denk dat je gelijk hebt over die uitgeverijen maar dat van die leraren weet ik niet. Het is ook lastig voor de kinderen; veel van stencils af leren en maken en het zoekraken ervan.Ook zorgen al die copieen ervoor dat budget slinkt en dat is toch al niet veel.En nieuwe onderwijsmethoden zijn heel erg duur.Ook op middelbare scholen is de aanschaf van al die boeken elk jaar duurder, juist ook, omdat vaak de nieuwste druk vereisd wordt.Met die tweede fase in het middelbaar onderwijs kun je vaak niet eens van school wisselen, met b.v. een verhuizing, elke school doet het weer op eigen wijze, leuk die concurrentie maar het is steeds duurder aan het worden, terwijl ik altijd hoor dat marktwerking de zaak goedkoper zou maken!!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 9 juni 2005 @ 18.24 uur

  8. Waar maken wij ons druk over?
    Dit kabinet heeft liever lesmethodes uit het feodale tijdperk.
    Dus wij zijn veel moderner dan de wens van onze regenten!

    Reactie door Gekke Gerrit — donderdag 9 juni 2005 @ 18.58 uur

  9. Welnee; de regering wil het volk het liefste dom houden.

    daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.

    Reactie door ReneR — donderdag 9 juni 2005 @ 19.51 uur

  10. Nederland glijd af naar een bananenrepubliek.

    Reactie door ACCEPT — donderdag 9 juni 2005 @ 20.30 uur

  11. Al het geld zit natuulijk in dat sjieke nieuwe gebouw van het ministerie van onderwijs…

    Reactie door Jeroen — donderdag 9 juni 2005 @ 21.14 uur

  12. 10. ACCEPT

    Die bananen hebben we al toch? De republiek volgt spoedig.

    Reactie door Carel — donderdag 9 juni 2005 @ 21.24 uur

  13. Och,

    De ouderdom van onderwijsmethoden zegt nog niets over hun kwaliteit. Wel moeten uiteraard het materiaal en de feiten kloppen.

    Verder: Wat voor een onderwijsminister hebben we? Een minister die wel wat ziet in ‘intelligent design’, een ‘product’ uit Christelijk fundamentalistische hoek. En dat geeft te denken.

    Wat ik daar van vind ken je hier lezen.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — donderdag 9 juni 2005 @ 21.34 uur

  14. Nou nieuw hoeft niet altijd beter te zijn.
    Ik heb sterk mijn twijfels of nieuwe lesmethoden wel altijd beter zijn dan de oude. Nem bijvoorbeeld dingen als taal en rekenen… de huidige jeugd is echt erbarmelijk slecht in grammatica.

    Reactie door Radje — donderdag 9 juni 2005 @ 21.35 uur

  15. De lessen die dit kabinet tot nu toe heeft geleerd t.a.v de kennis van de toestand in onze huidige samenleving en economie doen eveneens denken aan een zéér verouderd feodaal, en inmiddels weer achterhaald systeem.
    Ca. 14.000.000 inwoners wordt de les gelezen met achterhaalde methodes.

    Reactie door Alex ander — donderdag 9 juni 2005 @ 22.06 uur

  16. Als dat lesmethoden zijn uit de jaren 50 en 60, dan is daar niets mis mee. Daar werd nl erg gelet op gedrag, houding, orde en netheid, beleefdheid en respect en veel, heel veel leerwerk. Ohja, en netjes schrijven en hoofdrekenen. En keurig in rijen naast en achter elkaar zitten met het gezicht naar het schoolbord voorin de klas en de leerkracht op ene podiumpje zodat die goed gezien werd door iedereen. En rust en stilte in de klas. Ouderwets? Ja, èn? Misschien wel weer een heel goed voor de kinderen van vandaag met hun veel te grote mond en brutaliteit. Dus wat is er mis met oude leermethoden dan?

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 9 juni 2005 @ 22.21 uur

  17. @16
    Met oude leermethoden is niets mis.
    Of dat ook het geval is met de kennis economie waag ik te betwijfelen.
    Je zou dit woord kunnen vertalen met het uitbuiten van kennis die nog verworven moet worden. (tot op heden)

    Reactie door Alex ander — donderdag 9 juni 2005 @ 22.29 uur

  18. Kenniseconomie, het zoveelste inhoudsloze lokkertje van de politiek voor het stemvee. Voer voor politieke rhetorici.

    HOE KUN JE EEN SAMENLEVING BOUWEN OP BASIS VAN ECONOMISCHE CONCURRENTIE?

    Hoe lang duurt voordat onze kenniseconomie specialisten eens met de voeten op de grond landen in plaats van geilend achter hun interessant lijkende hersenspinsels te paraderen.

    Kun je je politiek mee onderscheiden, amehoela.

    Reactie door Peter Hoopman — donderdag 9 juni 2005 @ 22.31 uur

  19. Balkie preekt al twee jaar dat we een achterstand hebben in onze kennis en daarom aan de groei v.d.economie.
    Maar misschien is het wel zo dat hij achterop geraakt is in de groei van de kennis van wat werkelijk leeft in een samenleving.

    Reactie door Alex ander — donderdag 9 juni 2005 @ 22.36 uur

  20. Eindelijk weer eens een goed topic.

    Maar signaleren is niet alleen voldoende.
    Waar ligt de schuld van het ontsporen van ons onderwijssysteem?
    Gemakkelijk om deze regering de schuld daar van te geven. Dat is dus ook niet zo.
    Het moest allemaal anders, het moest allemaal met de afwijzing van het bedrijfsleven als initiator en richtinggever.
    Linkse, of lees maar, socialistische regeringen hebben het failliet van ons onderwijssysteem bewerkstelligd.
    Wat nu alleen nog rest is terug te gaan naar dit zelfde bedrijfsleven om te vragen hoe het wel moet.
    De SP, als grootste vijand van de werkende mens, zou zich eens moeten beraden.
    En in het bijzonder de Heer Jan Marijnissen.

    Reactie door Tom — donderdag 9 juni 2005 @ 22.37 uur

  21. 20
    Inderdaad, signaleren is niet voldoende om met open ogen in de val te lopen.
    Doe dus ff je huiswerk over.

    Reactie door Alex ander — donderdag 9 juni 2005 @ 22.40 uur

  22. Den Haag komt langzaam maar zeker in de ban van de economie van het zekere weten,
    tekort te schieten in het kennis van het onzekere weten.

    Reactie door Alex ander — donderdag 9 juni 2005 @ 22.50 uur

  23. @20,Tom,

    Zo te zien ben je ook een slachtoffer van beroerd onderwijs…

    Reactie door Jeroen — donderdag 9 juni 2005 @ 22.52 uur

  24. kennen bedoel ik dus.

    Reactie door Alex ander — donderdag 9 juni 2005 @ 22.53 uur

  25. 20) Tom ik geloof dat het kapot gemaakt is door de wisselwerking tussen links en rechts. Kortom het gebrek aan samenwerking wurgt: onderwijs, solidariteit, creativiteit, vrijheid, rechtvaardigheid en levensgeluk.

    Reactie door Peter Hoopman — donderdag 9 juni 2005 @ 22.55 uur

  26. 25 Peter.
    Gedeeltelijk misschien, maar hoe is het gesteld met dát gedeelte van links en het gehele midden,dat opgerukt is naar rechts.

    Reactie door Alex ander — donderdag 9 juni 2005 @ 23.00 uur

  27. Is er een leraar of lerares in de zaal???
    Ik zou zo graag van de vakmensen zelf willen horen wat ze willen.
    Voor elke sector geldt dat de kracht bij de uitvoerders moet liggen en de leiding in dienst is van deze groep uitvoerders. In het onderwijs, de zorg of welke bedrijfstak ook ontneemt men de mensen de zeggenschap over het vak dat ze met hart en ziel willen uitvoeren. Je ontneemt mensen hun passie voor het vak en de liefde voor hun werk. Dat is doodzonde.

    Reactie door Alie Dekker — donderdag 9 juni 2005 @ 23.01 uur

  28. @27 Alie
    Vakmensen willen gewoon leven voor hun vak en er liefst niet aan kapot gaan. ;-)

    Reactie door Alex ander — donderdag 9 juni 2005 @ 23.12 uur

  29. vanwege een ‘economie’ van de kennis.

    Reactie door Alex ander — donderdag 9 juni 2005 @ 23.14 uur

  30. @29
    Het zal economisch veel en veel beter gaan als je mensen hun zeggenschap terug geeft. Geen enorm overhead aparaat. Geef mensen hun kracht terug. Laat mensen meebeslissen. Creatief denken, brainstormen, kleineer ze niet en laat je niet kleineren. Groei als samenleving en neem de macht over je eigen werk en leven.

    Proactiviteit: is meer dan alleen maar initiatief nemen. Het betekent dat wij als mensen verantwoordelijk zijn voor ons eigen leven. Ons gedrag wordt bepaalt door onze beslissingen, niet door onze omstandigheden.
    Neem je de beslissingsbevoegdheid weg dan neem je ook de proactiviteit weg. Ergo…neerwaartse spiraal en een breuk tussen overheid en burger en werknemer en werkgever.

    Reactie door Alie Dekker — donderdag 9 juni 2005 @ 23.25 uur

  31. Nou bij onsch syn dien atlassen gansch bi den tiet hoor! Genen “DDR” of “Sovjet-Unie”. Syn dat uytgheverijen?

    Reactie door W6969 — donderdag 9 juni 2005 @ 23.36 uur

  32. @29 Alie
    Zeker weten. Onder 26 ben ik vergeten te vermelden, dat die ruk naar rechts inmiddels wel tot staan gebracht is.
    Maar een hoop mensen zijn m.i. ‘vergeten’
    wat ‘links’ is, zoals volgens dit kabinet
    NEE stemmers (62%) communisten zouden zijn.
    Enige heroriëntatie vindt inmiddels al plaats.

    Reactie door Alex ander — donderdag 9 juni 2005 @ 23.36 uur

  33. Kijk eens aan, dat huis der historie is er dus al.

    Reactie door barend — vrijdag 10 juni 2005 @ 0.00 uur

  34. wat hopelijk niets van doen heeft met
    verouderde lesmethoden waarin de Sovjet-unie en de DDR nog worden vermeld. ;-)

    Reactie door Alex ander — vrijdag 10 juni 2005 @ 0.04 uur

  35. Wat is er mis met oude lesmehodes? Jammer dat er verouderde dingen als de Sovjet unie en de DDR nog worden aangeleerd, maar verder kan ik het alleen maar toejuigen dat er gebruik wordt gemaakt van oude lesmethodes. Tegenwoordig staan de schoolboeken bol van de plaatjes en overdreven veel geneuzel om de boel op te leuken. Geef mij maar boeken waar de stof simpel en helder wordt uitgelegd. En bovendien: 13 jaar geleden waren ze toch niet harstikke dom?

    Reactie door Simon — vrijdag 10 juni 2005 @ 0.13 uur

  36. Zo is dat, Simon, dat gezeik over de ouderdom van de boeken. Hoe ouderwetser de lesmethoden zijn, hoe beter. Als ik voor mijn kinderen nog een basisschool moest kiezen, dan koos ik er weer een met lesmethoden van minstens 20 jaar oud en personeel dat allemaal boven de 50 is.
    Mijn kinderen hebben op zo’n school gezeten en bezoeken nu beiden het VWO, dus echt dom wordt je van dat ouderwetse onderwijs nu ook weer niet. Ik kan me nog herinneren dat ze een reisplan moesten maken met het spoorboekje van ’79/’80. Geweldig !

    Reactie door Henk — vrijdag 10 juni 2005 @ 0.32 uur

  37. @ 35 simon,
    Dus toen (zeg 15 jaar terug) leerden kinderen(toen-)modern en waren, daar zinspeel je m.i. op, niet zo dom als nu gemiddeld.
    Nu is men dus iets dommer, maar wel bezig met net die leerboeken waar ze vroeger dan wel wat slimmer mee waren. Wat klopt hier niet?

    Reactie door barend — vrijdag 10 juni 2005 @ 0.45 uur

  38. Kennis kun je je hele leven opdoen, boeken kun je je hele leven kopen, naar mijn idee zit ‘t ‘m veel meer in wat je kinderen bijbrengt aan liefde en motivatie om kennis op de juiste momenten in je leven op te doen, die momenten kies je uiteindelijk zelf. Als je dat op een kind weet over te brengen, dan komt het wel goed, geloof ik….

    Reactie door Madelijne Pleines — vrijdag 10 juni 2005 @ 2.04 uur

  39. Een appels en peren-vergelijking…
    Lesmateriaal (zeker van sommige vakken) moet regelmatig vernieuwd worden.
    Lesmethoden moeten niet steeds vernieuwd worden, omdat er nu eenmaal veel ambtenaren een leuke boterham verdienen in Zoetermeer. Er zijn meer leerkrachten uit het onderwijs gestapt omdat ze ‘gek’ werden van steeds weer nieuwe systemen/ideeën, dan omdat de leerlingen zoveel moeilijker zijn dan vroeger.
    En ik durf te stellen dat de lesmethoden van vroeger, de type scholen van vroeger, beter functioneerden, beter aansloten bij zowel de mogelijkheden van de leerlingen als bij vervolgopleidingen/werk dan tegenwoordig.

    Reactie door Heraclitus VII — vrijdag 10 juni 2005 @ 2.17 uur

  40. Kennis-economie:
    De hoogste bieder krijgt de meeste kennis?

    Reactie door Helma D. — vrijdag 10 juni 2005 @ 6.39 uur

  41. @16 Helemaal mee eens Lidia. Maar ik ben bang dat het ijdele hoop is. De ouders van die kinderen zijn ook zo, dus zoals de ouders zongen ………..

    Reactie door Gandalf — vrijdag 10 juni 2005 @ 6.48 uur

  42. Ik zou bijna zeggen….de leermethodes kunnen me niet oud genoeg zijn :)

    Wel eens geprobeerd je zoon/dochter op de basisschool te helpen met rekenen?
    Geloof me, ik kan aardig rekenen hoor, maar de methodes die ik heb gezien slaan helemaal nergens op!
    Nodeloos ingewikkeld en niet intuitief. Geen wonder dat de kids problemen hebben met rekenen.

    Reactie door Charles — vrijdag 10 juni 2005 @ 7.25 uur

  43. Triest dat oude materiaal. Maar aan het huidige schort ook een en ander.
    Ik moest volgens de methode mijn leerlingen uitleggen dat de Betuwelijn een heel goed plan is.
    Schoolmethodes zullen altijd vrij snel verouderen. In onze aardrijksundeboeken moet de 5e baan van Schiphol nog worden aangelegd en is Rotterdam nog de grootste haven ter wereld, maar daar kan je altijd wel een toelichting opgeven.
    Waar we voor uit moeten kijken is dat we in de fuik lopen van de grote uitgevers.
    Die zijn flink binnen gelopen toen schoolboeken vanwege de Euro moetsen worden vervangen en toen basisvorming/ tweede fase werden ingevoerd.
    Kunnen ze nu mooi wat terug doen, door de basisscholen die met wel heel oud materiaal werken tegemoet te komen.

    Reactie door Bart — vrijdag 10 juni 2005 @ 8.20 uur

  44. ……..we hebben in ieder geval de boekjes nog.

    Reactie door Carla — vrijdag 10 juni 2005 @ 8.44 uur

  45. Vroeger heette de opleiding tot onderwijzer (geen leerkracht, want dat is echt minder dan een onderwijzer) een Kweekschool en kreeg je op de Lagere School vaak te maken met Kwekelingen, die stage liepen zonder een cent te verdienen. Tegenwoordig komen er mensen van de PABO af, die nauwelijks kunnen lezen, schrijven en rekenen en die geen enkele kennis van topografie schijnen te hebben. Als ik kijk hoe Amerikanen moeite hebben met het terugvinden van een willekeurig land en ik zie dat hier nu precies hetzelfde aan de gang is, dan maak ik me ernstig zorgen over het onderwijs van de laatste 25 jaar. Leerkrachten die het hebben over: “Hun zijn en hun hebben.” En leerkrachten die echt durven te zeggen:”Hun hebben een grotere auto als mij.” Die nauwelijks iets weten van vervoegingen en als je dan weet dat een goede beheersing van de eigen taal in woord en geschrift noodzakelijk zijn om andere talen GOED te leren, dan houd ik mijn hart vast voor deze moderne leermethoden. “Hun hebben een betere school als wij hier…” BRRRRRR!!! Waar ligt Port-au-Prince? Frankrijk? Ja, echt, dit zijn antwoorden die ik op radio en TV al gehoord heb … van… Leerkrachten!!

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 10 juni 2005 @ 8.47 uur

  46. Tja, hoe groter een school hoe meer mogelijkheden de directies hebben om het lesmateriaal up to date te houden………..

    Reactie door chrisinactie — vrijdag 10 juni 2005 @ 9.03 uur

  47. Je mag toch hopen dat de leraar aanvullende informatie toevoegd!

    Reactie door e.krul — vrijdag 10 juni 2005 @ 9.46 uur

  48. Dat komt denk ik omdat deze overheid zijn prioriteiten verkeerd stelt.
    Geeft liever miljoenen uit aan campagneflyers waar ze van te voren weten dat dit weggegooid geld is,dan dat ze daadwerkelijk het geld in de juiste zaken stopt zoals onderwijs,zorg en veiligheid.
    Ja regeren is moeilijker dan ze denken.
    Het zijn stuk voor stuk(op dit moment) verwende mannen en vrouwen die alleen doordrammen en hun zin willen krijgen(machtsvertoon) soms wel op sm achtige wijze.
    Zal mij benieuwen hoe deze regering over een paar jaar in de geschiedenisboekjes komt te staan.
    Als kabinet lieg en bedrieg! Dat hoop ik.

    Reactie door anita — vrijdag 10 juni 2005 @ 10.14 uur

  49. Kijk dan meteen naar de methodes om talen te leren alstublieft. Ik ben afgestudeerd docent Frans en werd tijdens mijn stages in het begin enorm warm gemaakt voor het onderwijs en had er heel veel zin in. In mijn studietijd is alles op de schop gegaan en mocht er geen klassikaal les meer gegeven worden. Naar mijn idee worden kinderen VEEL te veel losgelaten. Het idee erachter is mooi, maar mijn ervaring is dat kinderen in de puberleeftijd niet kunnen uitmaken wat precies belangrijk is om te leren en als je dan een nogal vrijblijvend onderwijsstelsel hebt, vallen veel leerlingen gewoon uit de boot. Het helpt dan gewoon niet om de exameneisen te gaan verlagen, want het algemene niveau gaat omlaag. Leerlingen in die leeftijd zouden juist moeten blokken. Waarom kan er niet een goede balans gevonden worden tussen hard studeren en op een normale manier met elkaar omgaan? Lik op stuk beleid en betere regels mbt het blijven zitten. Leerlingen die 2 jaar in dezelfde klas zitten en nog niets uitvoeren zijn een ramp. Ze zijn een storend element in de klas en zorgen voor onrust. Natuurlijk zijn er kinderen die meer gemotiveerd moeten worden en daar is niets op tegen, maar bij collega’s en zelfs de directie hoor je dan vaak ‘laat hem maar een beetje, hij is een doubleur maar we kunnen hem niet kwijt’.

    Het klassenklimaat is niet meer optimaal, het respect is weg en ouders bemoeien zich te weinig met un kinderen, ze worden veel te veel losgelaten en zoals eerder gezegd is het allemaal te vrijblijvend. Dat heeft mij uiteindelijk doen besluiten om uit het onderwijs te gaan, terwijl ik het heerlijk vond om voor de klas te staan. Echter, ik ben een leraar en wil kinderen iets leren, of ze helpen in de begeleiding. Ik ben geen coach die er alleen maar is om hen te motiveren om alvast die ene oefening af te maken. Dan had ik net zo goed een fluit in mijn mond kunnen stoppen en op een voetbalveld gaan staan. Een coach hoort bij de sport, een leraar voor de klas.

    Reactie door Irene — vrijdag 10 juni 2005 @ 10.27 uur

  50. Op sommige scholen leer ook nog rekenen met
    guldens.

    Oude boeken kunnen ook nog goed zijn maar kinderen moeten wel dingen leren die nog bestaan. Als je het bij geschiedenis over de Sovjet-Unie hebt kan ik nog voorstellen maar bij aardrijkskunde moet je wel kaartjen hebben die up-to-date zijn.

    http://www.sp.nl/db/nieuws/kamernieuwspage.html/3247

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 10 juni 2005 @ 12.04 uur

  51. Kenniseconomie;

    vandale; 1 economie waarin de productiefactoren arbeid en kapitaal sterk gericht zijn op de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologie…

    zijn we ooit met het ontwikkelen van oude technologie bezig geweest dan?

    Het woord kenniseconomie is toch vreemd?

    Reactie door Jeroen — vrijdag 10 juni 2005 @ 13.54 uur

  52. Kenniseconomie

    Zou het ook de Veronica-economie kunnen noemen.

    Je hoort er alleen maar bij als je Jong; wild en getalenteerd bent/ambitieus enz.

    De rest zal mag stikken en barsten.

    Reactie door ReneR — vrijdag 10 juni 2005 @ 14.23 uur

  53. @20
    Knap van je om zoveel onzin in een paar regels te persen. Zo ken je weer Tom.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 10 juni 2005 @ 17.29 uur

  54. 26) Het politieke krachtenpel denkt dat daar de winst te halen is………

    ten koste van de verliezers.

    Links en rechts hebben er vandaag beide (eigen)belang bij om dit destructieve spel ten koste van de samenleving te spelen.

    van concurentie naar samenwerking dat is de doorbraak die dient te komen

    Reactie door Peter Hoopman — vrijdag 10 juni 2005 @ 18.42 uur

  55. Dat heet gelijktrekken. Gelijktrekken met het niveau van de arme landen om ons heen!
    Hoe lang zijn ze al bezig om de eu een feit te maken? Volgens mij al heeeeel lang!
    Een soort verborgen agenda….Of niet dan?

    Reactie door cynthia — zaterdag 11 juni 2005 @ 13.00 uur

  56. Wij wonen in een dorp; kleine basisschool dus, en ‘dus’ weinig geld en verouderde methodes. Dat een taal-of rekenmethode oud is, zegt misschien niets over de kwaliteit van de inhoud, maar op een gegeven moment raken de spullen gewoon versleten. Niet echt leuk om sommen te maken uit een oud beduimeld boek. Wij hebben als ouders ook aan de bel getrokken toen onze oudste zoon topo moest leren van een zeer verouderde kaart. Er werd van hem verwacht dat hij landen ging leren die niet eens meer bestonden! Lekker stimulerend. Gelukkig zijn er dit jaar nieuwe kaarten aangeschaft (eindelijk).
    De staat van onderhoud van het schoolgebouw zelf is ook heel slecht, en ook daar is de reden geldgebrek. Ook voor de leerkrachten niet bepaald een prettige omgeving om te werken, hetgeen helaas goed merkbaar is.
    Dan maar in de stad naar school? Ook niet echt een optie, ten eerste vanwege de afstand, ten tweede omdat ze hier dan geen sociaal leven meer over hebben. Onze oudste zoons zitten inmiddels op het voortgezet onderwijs, en die school is gelukkig wel goed. De andere twee zitten hun tijd hier uit; twee leergierige kinderen die een hekel hebben aan school omdat ze zich doodvervelen. Naar mijn mening zou er niet alleen meer geld gestopt moeten worden in goede lesmethodes en betere gebouwen, maar moet er ook eens echt werk gemaakt worden van toezicht op de kwaliteit die geleverd wordt. Laat ze die leerkrachten die hun best doen om er wat leuks van te maken maar eens in het zonnetje zetten, en pak degenen die er met de pet naar gooien aan!

    Reactie door elizabeth — donderdag 30 maart 2006 @ 22.44 uur