G8 reaches deal for world’s poor

De woorden zijn er…nu de daden.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 11 juni 2005 :: 19.10 uur

35 Comments

35 reacties

  1. Daden…uh…dat ligt vaak moeilijker..zeker bij GB en VS..We wachten af,he..

    Reactie door eric — zaterdag 11 juni 2005 @ 19.27 uur

  2. hallo Jan,
    De vrijschelding van 40 miljard dollar aan schulden lijkt mij toch een flinke daad. Gebeurd niet elke dag – en is in ieder geval een goed begin.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zaterdag 11 juni 2005 @ 20.23 uur

  3. Jammer dat je niet op de eo-jongerendag was…
    volgend jaar wel weer!?
    I.p.v. Balkenende of whatever?

    Reactie door asdf — zaterdag 11 juni 2005 @ 22.15 uur

  4. Oeps, sorry mijn reactie was een beetje impulsief en off-topic hier :S

    Reactie door asdf — zaterdag 11 juni 2005 @ 22.16 uur

  5. “But it will do little to immediately help millions in at least 40 other countries that also need 100% debt relief.”

    Dat is het commentaar van de internationale hulp organisaties.
    En ik kan dat wel begrijpen. Mr.Straw van de UK zegt dat het nu tijd is moedige daden te stellen.
    Moedige daden ??
    40 miljard is een schijntje van een procent van het bedrag dat deze G8 landen uitgeven aan Wapens. In 2004 alleen al 365 miljard.

    Reactie door Henk Wichard — zaterdag 11 juni 2005 @ 22.39 uur

  6. Het Britse artikel komt erop neer dat de kwijtgescholden schulden moeten worden geïnvesteerd in onderwijs, infrastructuur. Wat valt er nou te investeren als men geen geld heeft, er worden toch leningen kwijtgescholden die niet meer te betalen zijn? Wat voor ander geld is er dan opeens?

    Wat als straks die verplichtingen weer niet kunnen worden nagekomen, komen dan de schulden weer terug of komt men weer met straks kwijt te schelden leningen als “beloning” (iets wat zo werkt althans)?

    Wat doen knappe koppen, die gaan toch deels weer naar het Westen? Waar is die infrastructuur voor? Tegelijk toch ook voor Westerse bedrijven die er zitten? Wie gaan betaald worden om die dingen op te zetten? Westerse bedrijven? Allemaal dingen die niet uit dit fantastische artikel naar voren komen.

    En als men het niet aan de verantwoordelijkheid van die landen wenst over te laten wat er mee wordt gedaan, in hoeverre is niet in de eerste plaats aandacht nodig voor de verandering van de mentaliteit van degenen die het uitgeven?

    Het Westen is relatief rijk geworden door een mentaliteit van herinvestering van winst. In arme landen wil men zo graag weelde laten zien, dat vaak de eerste de beste winst in luxe wordt gestoken. Zo dweil je met de kraan open waar dat nog steeds heerst.

    Je dweilt ook met de kraan open als de productie daar telkens worden verstoord en verpest door gratis en tweedehands afdankertjes, en dumppartijen dankzij onze bierbuiken, boterbergen en melkplassen.

    In hoeverre wordt natura handel en zwarte markt eigenlijk meegenomen in de economische cijfers van die landen?
    Wat blijft er aan de strijkstok hangen?

    Allemaal vragen vragen vragen waarom het maar wil niet wil lukken en de boel steeds maar weer in het moeras terugzakt. Je wordt er soms moedeloos van als je het je hele leven lang al aanziet op de TV etcetera.

    Reactie door W6969 — zaterdag 11 juni 2005 @ 23.34 uur

  7. Van mij eigen ‘bescheiden’ weblog:

    Een bijzondere dag

    Er zijn van die dagen dat alles goed gaat. Nadat ik heerlijk heb geslapen, word ik wakker terwijl de vogels buiten fluiten. Het zonlicht schijnt door een kier in de gordijnen naar binnen. Het is zaterdag… en ik draai me nog een keer om. Ontbijten, wassen, scheren, tanden poetsen, boodschappen doen, krant lezen, internetten, het gesprek met mijn moeder, eten koken, televisie kijken, zelfs de dagelijkse blog schrijven is een feest.

    Alles gaat vandaag geweldig.

    G8 scheldt armste landen schulden kwijt

    LONDEN – De ministers van Financiën van de G8, de groep van de zeven rijkste geïndustrialiseerde landen en Rusland, hebben zaterdag een akkoord bereikt over kwijtschelding van de schulden van de armste landen ter wereld. Dat heeft de initiatiefnemer van de kwijtschelding, de Britse minister van Financiën Gordon Brown, zaterdag gezegd.

    Het schrappen van de schulden moet een einde maken aan de armoede in Afrika, waardoor de landen de strijd kunnen aangaan met de ziektes die jaarlijks miljoenen levens eisen, waaronder aids. De ministers spraken daarom een pakket aan maatregelen af, waaronder verdubbeling van de ontwikkelingshulp en opvoering van de campagnes die onder meer aids moeten tegengaan.

    Bron: de Volkskrant

    Ik voelde het al toen ik vanochtend wakker werd. Vandaag is een bijzondere dag.

    —–

    Dit is een geweldige stap in de goede richting!!!
    En morgen is er weer een dag.

    Reactie door Henk Tukkers — zondag 12 juni 2005 @ 1.43 uur

  8. eerst zien dan geloven

    Reactie door folkert — zondag 12 juni 2005 @ 4.10 uur

  9. Dat de schulden worden kwijtgescholden is een goede zaak, maar waarom heeft men indertijd niet gekozen voor een renteloze lening? Het blijkt nml.dat van de openstaande schuld van nu nog 210 miljard, dat dat een rentedragende lening is geweest,dus een renteberekening over de hoofdsom.

    Reactie door JE. Mulder — zondag 12 juni 2005 @ 5.37 uur

  10. Het is goed en rechtvaardig dat de schulden worden kwijtgescholden. Tijdens de koude oorlog zijn veel leningen verstrekt vanwege politieke belangen. De dictators en de rijke elite van deze landen hebben hun zakken ermee gevuld.
    Om toekomstige armoede te voorkomen is het ook goed, dat men meer aan geboorte- beperking gaat doen. Hier ligt een mooie taak voor de Paus. Naast goedkope Aidsremmers zou de pil gratis moet worden verstrekt.

    Reactie door reint — zondag 12 juni 2005 @ 7.43 uur

  11. Praatjes vullen geen gaatjes ….
    Druppel op een gloeiende plaat ….

    Hoeveel werd er ook al weer uitgegeven aan
    wapens …. ?

    Reactie door Carla — zondag 12 juni 2005 @ 8.55 uur

  12. Frankrijk, Duitsland en Italië, als Europese landen, delen geld uit aan die
    arme landen?? Prachtig hoor! Die landen die
    met “JA” Europa wilden opbouwen en de resp.
    verantwoordelijke regeringen houden aan de
    daartoe gemaakte financiële afspraken m.b.t. de betalingsbalans?
    Wie hielden in Europa ook al weer de hand
    boven “eigen hoofd”?
    Handig eigenlijk is het niet?
    Jezelf in Europa dan buiten spel zetten,
    want uitsluiting zou er dan op den duur
    moeten zijn, en intussen zijn de investe-
    ringen elders in volle gang en de economische verplichtingen die andere landen al lang als ‘tegenprestatie’ afgedwongen. Deze manier van handelen is de
    moderne manier van ruilhandel:
    schuldbekentenissen tegen handelsakkoorden.
    Wie hoeven zich niet aan regeltjes te houden en wie wél? Wie gaan straks de wan-
    betalersregeringen in Europa een helpende
    hand bieden, als zij aan “één Europa”
    financieel niet kunnen voldoen?
    Zijn dat dan Frankrijk, Duitsland en Italië? Wij zouden dan een oogje moeten
    dichtdoen als zij aan hun Europese verplichtingen niet kunnen voldoen?
    Zijn zij veel slimmer dan de gemiddelde
    kiezer en zijn ze hun tekorten reeds door
    de achterdeur-konstructie stapsgewijs aan
    het verminderen?

    Slim van Fankrijk en Nederland dan om vierkant “NEE” te zeggen en de handen vrij
    te hebben en ons niét te binden aan een grondwet voor Europa, maar de druk die ze op arme landen ermee hadden kunnen uitoefenen misschien heel groot. Heb je dat op tijd in de gaten kun je een verdrag
    nog elegant opzeggen, maar je onttrekken aan een goedgevonden WET?

    Overigens binnen die ‘rijke’ Verenigde Staten barst het van de ‘provincies’ waar
    er talloze “gratis voedsel”-punten zijn,
    en écht even anders dan wat hier het Leger
    des Heils doet, of diverse gemeenten voor
    daklozen. Dáár zijn juist de ZORGverzeke-
    ringen veelal onbetaalbaar, ook voor de
    keurig verdienende middenstander.

    Maar goed we zullen straks wel weer nieuwe expansie in de economie mogen verwachten….en die zal ….áántrekken!!

    Investeringen komen er zeker, kleine fabriekjes in het hele land van ‘houten
    hammen en kazen’, zoals ze vroeger in DEN
    HAAG ook al demonstratief op de ontbijttafel voor het raam goed zichtbaar waren. Je zou toch denken dat de tijden sindsdien behoorlijk veranderd zijn!

    Niet dus: voor duizenden gezinnen weer veel brood-belegd-met-Tevredenheid !!
    Taboe, uiteraard om met je armoede te koop te lopen. DE Nederland houdt zijn rug recht, verstikt psychisch en fysiek nu in
    een hypocriet beleid t.a.v. zórg, werk en
    huisvesting en dat betreft velen!!

    ‘t Grappige en mooie van veel Nederlanders is tevens, dat ze door al die waterlanders hier inmiddels zo goed hebben moeten leren roeien met de riemen die ze hebben, dat net dat iétsje meer in dat plakje worst van de slager ook al niet meer wordt uitgedeeld en dagjes uit duurder zijn dan een week goedkope vakantie. Het paspoort en de bijkomende verzekeringen zijn dan vaak al net zo hoog als de ‘last minute’aanbieding zelf.
    Nederland, flink aan het werk helpen,
    niet zieker laten worden dan hoeft, kan wel
    degelijk ook door vakantiemogelijkheden in allerlei vorm te subsidiëren en aanmoedigen.
    Dié Nederlander waarvan de accu wordt ver-
    nieuwd, ziet inderdaad kans om rijk geworden aan ervaring anderen nog kleine
    handreikingen te doen.
    Dát soort Nederlanders verdienen de lintjes, die tegen hun wil de afgelopen jaren een massa-ontslag vaak nooit meer te
    boven kwamen om welke reden danook en als
    marionettenspeeltjes van overheid slechts
    nog een pionnetje mochten zijn.
    Maar goed, de recreatiebungalowparken rijzen weer als paddestoelen uit de grond.
    Raar eigenlijk dat ik het dan ineens zo
    muf vind ruiken, daar zou toch niet een luchtje aan kunnen zitten, of wel?
    Reken je rijk en koop je huis aan de
    Beversdijk, wie van u is er aan de beurt?

    Reactie door Madelief — zondag 12 juni 2005 @ 10.37 uur

  13. Het kan nog beter, het westen moet toegeven dat hun rijkdom is gebaseerd op o.a. rooftochten, slavenhandel, koloniale uitbuiting en bloedzuigerij.
    Lang geleden (en nog steeds) maar nog niet vergeten.

    Het zal een lange weg worden om alles eerlijk delen te bereiken.
    Laten we deze druppel uitbreiden naar een regenbui op de gloeiende plaat.

    Imagine is geschreven voor alle mensen.

    Reactie door Johan Smeets — zondag 12 juni 2005 @ 10.41 uur

  14. Wat we er ook over kunnen denken, het is in ieder geval een BEGIN. Beter dan NIKS! En Uganda heeft de juiste reactie gegeven: eindelijk kunnen we de rente gebruiken voor educatie en voorlichting op het gebied van de gezondheidszorg! Uganda heeft tienduizenden mensen die sterven aan Aids, maar ook een manier om mensen te overtuigen hoe ze HIV kunnen voorkomen. Dat, en onderwijs, vindt men daar dus belangrijk. Deze eerste reactie geeft HOOP.

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 12 juni 2005 @ 11.37 uur

  15. Inderdaad, eerst zien dan geloven.

    Reactie door Nikki — zondag 12 juni 2005 @ 11.49 uur

  16. Het is een begin, en dat is positief, maar ik vraag me af in hoeverre kwijtschelding van schulden helpt in een wereldeconomie die nog steeds gebaseerd is op de ouderwetse principes van uitbuiting, en het betalen door de armen in het Westen van de rijken in het Zuiden?

    Ik ben zeker geen econoom, maar ik weet wel dat er eerst iets structureels moet veranderen, vóór we nu een feestje gaan bouwen en lekker gaan slapen. Acties blijven nodig.

    Reactie door Johnito — zondag 12 juni 2005 @ 12.23 uur

  17. @14

    Inderdaad het is een begin en dat is op zich goed. Nu hopen dat de woorden ook daden worden en dat het begin ook daadwerkelijk een begin is van iets goeds.

    Reactie door Fjodor — zondag 12 juni 2005 @ 13.52 uur

  18. Hopelijk laten Bob Geldof en Bono zich niet in slaap sussen.

    Reactie door Johnito — zondag 12 juni 2005 @ 14.22 uur

  19. Johnito, ik denk niet dat je daar bang voor zult hoeven te zijn. Zeker Bono niet! Maar ook Bob Geldoff niet. Ze zitten er echt bovenop, hoor.

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 12 juni 2005 @ 15.18 uur

  20. @19

    Ik had liever gezien dat anderen daar bovenop zaten. Regeringsleiders, topmensen uit het bedrijfsleven etc.

    Reactie door Fjodor — zondag 12 juni 2005 @ 15.42 uur

  21. Schulden kwijtschelden….laten de banken dat hier nou ook eens doen! Ze bulken van het geld. De noden zijn dichterbij huis dan men denkt.

    Reactie door ReneR — zondag 12 juni 2005 @ 16.07 uur

  22. Het beste is om op woensdag 6 juli 2005 persoonlijk stelling te nemen tegen de G8 in Schotland!

    Reactie door Farshad Bashir — zondag 12 juni 2005 @ 18.35 uur

  23. Mee eens Fjodor, maar voor de bewustwording van de massa zijn Bono en Geldof in mijn ogen zeer geschikte personen. Daarom ReneR, hoop ik dat deze twee er inderdaad bovenop blijven zitten.

    @Farshad Bashir: mee eens, al wordt het voor mij nog een hele toer om vrij te krijgen in die periode, vrees ik.

    Reactie door Johnito — zondag 12 juni 2005 @ 19.02 uur

  24. Eindelijk het werd tijd. Als het nou maar niet onder het mom van goedkope handel word gedaan.

    Reactie door Frank Maas — zondag 12 juni 2005 @ 20.01 uur

  25. http://www.globalinfo.nl/article/articleview/613/1/1/

    Reactie door Johnito — maandag 13 juni 2005 @ 1.30 uur

  26. Na ‘brood en spelen’ is ‘verdeel en heers’ het favoriete adagium van de Groten der aarde…
    Uitstekende link, Johnito.

    Reactie door Heraclitus VII — maandag 13 juni 2005 @ 4.48 uur

  27. @25 Johnito Het bedrijfsleven gaat natuurlijk voornamelijk naar Afrika vanwege haar eigen belangen. De arme bevolking daar heeft daar weinig tot niets aan. Dat is natuurlijk ook het kernpunt van de liberale visie; dat iedereen voor zijn eigen belang gaat. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Overigens zullen ze met slechte demonstranten wel de relschoppers bedoelen, die dingen gaan vernielen; en dat kan toch ook niet de bedoeling zijn.

    Reactie door reint — maandag 13 juni 2005 @ 6.42 uur

  28. @27

    Tuurlijk gaat het bedrijfsleven voor eigen belang, het is echter niet helemaal juist om te stellen dat de bevolking er niets aan zou hebben.

    Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkelingen in Oost-Azië. Door de investeringen van bedrijven daar zijn daar veel mensen aan het werk en is de welvaart gestegen.

    Een kanttekening is dat de welvaartsstijging niet voor iedereen geld. In China bijvoorbeeld zie je dat met name de hoger opgeleiden in de steden goede banen hebben en een redelijke mate van welvaart kennen. De arme mensen op het platteland profiteren er echter niet van, wat er toe heeft geleid dat de kloof tussen arm en rijk groter aan het worden is.

    Misschien dat op den duur de armen op het plattelander ook van zullen profiteren, maar op korte termijn zie ik dat niet gebeuren. Hier ligt denk ik ook een taak voor de overheid, om de welvaart beter te verdelen.

    Wellicht via belastingen, maar dat zou misschien wel negatief kunnen werken voor de net verkregen welvaart van de middenklasse en hogere klasse. Dat zou hun weer kunnen ontmoedigen. Dan krijg je vragen als: waarom zou je nog veel tijd steken in een universitaire studie als het je niets oplevert en je na jaren studie net zo veel verdient als een ‘eenvoudige’ arbeider?

    Reactie door Fjodor — maandag 13 juni 2005 @ 9.13 uur

  29. @28 Fjodor Bedrijven zijn wat betreft ontwikkelingslanden met name geïnteresseerd in goedkope grondstoffen en goedkope arbeidskrachten. Zou het niet zo kunnen zijn, dat ze ook wel eens misbruik maken van de kwetsbare positie van de bevolking in deze landen?

    Reactie door reint — maandag 13 juni 2005 @ 10.57 uur

  30. @29

    Tja, westers bedrijfsleven in ontwikkelingslanden, dat heeft voor- en nadelen. Voornamste voordelen zijn een bron van inkomsten en werkgelegenheid, nadelen zijn uitbuiting en milieuvervuiling.

    Het grootste gevaar zit ‘m volgens mij echter niet zozeer in de bedrijven zelf, maar in de regimes in zulke landen. Die omarmen de bedrijven en zijn zo corrupt als het maar kan. Als ze wat leuke dingen krijgen, dan laten ze uitbuiting en milieuvervuiling toe.

    Vakbonden zouden daar wat aan kunnen doen, maar die hebben in dat soort landen weinig te zeggen.

    Westerse bedrijven in ontwikkelingslanden moet kunnen, maar er moet een mechanisme komen om uitbuiting en milieuvervuiling te voorkomen.

    Maar misschien komt dit ook vanzelf. In India zie je dat de klasse die profiteert van de westerse bedrijven mondiger geworden is. De hoger opgeleiden in India die tegenwoordig ook taken verrichten met meer verantwoordelijkheid dan louter productiewerk zijn mondiger geworden en zo kan een proces ontstaan waarbinnen de lokale bevolking als corrigerende factor optreed.

    Een belangrijke kanttekening is natuurlijk wel dat dit optreden ook mogelijk is. Kijk, als de regering het leger inzet tegen al te mondige bevolking, dan werkt het natuurlijk niet.

    Maar goed, de kern van mijn verhaal is dat westers bedrijfsleven in ontwikkelingslanden niet louter een slechte zaak is.

    Reactie door Fjodor — maandag 13 juni 2005 @ 11.09 uur

  31. Aanvulling op @30, natuurlijk zijn niet alle regeringen en ambtenaren in ontwikkelingslanden corrupt!

    Reactie door Fjodor — maandag 13 juni 2005 @ 11.10 uur

  32. Ik betwijfel of dit werkelijk wat uithaalt. In veel van de armste landen met de grootste buitenlandse schulden zitten corrupte incabele leiders, die niets doen voor hun volk. Als het beleid in die landen niet verandert, kun je over twintig wederom veertig miljard dollars aan schulden wegpoetsen en zijn die landen nog steeds arm.
    Maar in het westen moeten wij ook anders gaan denken. Door geld te geven “kopen” we misschien een rein geweten, maar arme landen zijn er niet door geholpen. Wat ze eerder nodig is hebben is een eerlijke kans met hun producten tot onze markten. Zo kunnen boeren en producenten uit die landen zichzelf ontwikkelen en bereik je meer mee dan geld geven aan corrupte leiders.

    Reactie door ricardo kamperveen — maandag 13 juni 2005 @ 15.42 uur

  33. @30 Fjodor Die ontwikkeling hebben we in Nederland natuurlijk ook doorgemaakt; ik bedoel de emancipatie van de arbeiders- en andere klassen. En misschien nog steeds bezig. Het is te hopen dat het in de ontwikkelingslanden wat sneller gaat.

    Reactie door reint — maandag 13 juni 2005 @ 15.43 uur

  34. wie zitten in g8 eigenlijk?
    welke landen?
    Japan/V.S/U.k/Rusland/Duitsland/Frankerijk.
    kan iemand me vertellen wie nog meer daar in zit?
    dankje wel alvast.

    Reactie door peter — zaterdag 2 juli 2005 @ 0.14 uur

  35. France, Germany, Italy, Japan, the United Kingdom, the United States, (the G6, 1975), Canada (the G7, 1976), and Russia (not participating in all events),

    Reactie door jap — donderdag 7 juli 2005 @ 19.34 uur