File ideeën

File is een probleem waar iedereen mee te maken heeft. Geen verjaardag zonder discussie over het probleem of de oplossing. De één bruikbaar, de ander niet. Wat ik echter altijd mooi vind is wanneer mensen de daad bij het woord voegen. Je visie uitdragen en jezelf er helemaal voor inzetten. Zo ook Rob die mij de foto’s mailde van zijn oplossing.

Blijf rijden

Gebruik knipperlicht

Houd afstand

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 14 juni 2005 :: 13.27 uur

45 Comments

45 reacties

  1. Een fijnmazig goed aaneensluitend betaalbaar openbaarvervoer lijkt me een betere optie.

    Reactie door leen — dinsdag 14 juni 2005 @ 13.37 uur

  2. Hoezo heeft iedereen te maken met “file”?

    Ja, nu eventjes, maar verder niet.
    We hebben geen auto en we hebben het onderwerp gebannen van verjaardagen.

    Reactie door Molly — dinsdag 14 juni 2005 @ 13.46 uur

  3. Openbaar vervoer werkt niet.
    Ik ‘moet’ vanaf Roosendaal (NB) naar Rozenburg (Rotterdam).
    Moet iemand mij maar eens vertellen hoe en welk openbaar vervoer ik moet nemen om daar om 7 uur s’ochtends te zijn ??
    Met de auto; 1 uur heen, 75 minuten terug.
    Welk openbaar vervoer kan dat ook ???
    En ga dan niet vertellen dat ik dan maar moet verhuizen want mijn baas stuurt mij elke keer ergens anders heen, dus verhuizen is geen optie.

    Reactie door HAC — dinsdag 14 juni 2005 @ 14.16 uur

  4. Gebruik u knipperlicht dat geeft overzicht.
    Helemaal mee eens, maar toen ik nog zo’n PC hoofstraat tractor reed gebeurde elke keer weer het volgende : ruimte genoeg, richting aangeven en dan zien dat degene op de linkerbaan gauw gas geeft om het gat dicht te rijden, fijn hoor, toch zeker met zo’n 4WD waar geen vermogen in zit.
    Toen maar besloten om te kijken of er gat is en dan gewoon naar links zonder richtingaanwijzer, werkte veel beter.
    Dit zal wel bij meerdere bestuurders gebeuren (gat dichtrijden, bedoel ik dus)

    Voor de rest, mooie stickers, mooie tekst,en als iedereen zijn verstand eens gebruikte tijdens het autorijden dan zou het allemaal een stuk beter gaan op de weg

    Reactie door HAC — dinsdag 14 juni 2005 @ 14.23 uur

  5. Goeie actie… ;) Áls ik al een keer in de file sta rijd ik ook altijd zo met voldoende ruimte voor mensen die het nodig vinden in te halen of die van een invoegstrook komen…
    Gelukkig hebben we hier eigenlijk nooit file, dus dat scheelt weer! 8)
    Moet er niet aan denken elke dag kweeniehoelang in de file te staan/rijden… :?

    Reactie door Mirella — dinsdag 14 juni 2005 @ 15.57 uur

  6. Inderdaad je verstand gebruiken op de snelweg.
    Voorbeeld.
    Groningen Zwolle is 101 km. Als ik me aan de snelheid hou, doe ik er 1 uur over. Bijna de gehele weg tot Zwolle is 120 km maximaal. Als ik voor 2/3 van de af te leggen weg b.v. 140 km/p.u. rij ben ik behoorlijk in overtreding. Ik doe dan gek genoeg over het traject Groningen- Zwolle 52 minuten. Dan heb ik maarliefst 8 minuten gewonnen. Geweldig toch.
    Mijn volgende vraag is: wat ga ik met die 8 minuten doen? En om die luttele minuten winst rijdt half Nederland als een achterlijke, in hun zogenaamde bolides van de baas. En door die figuren ontstaan ook vaak files.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 14 juni 2005 @ 16.01 uur

  7. beter en gratis openbaar vervoer (voor de sceptischie kunnen we makkelijk betalen als j.p wat meer terughaald bij europa )en zoals o.a in deutsland het mogen berijden van een lichte twee wieler tot bijv 250 cc met een auto rijbewijs .

    Reactie door texas henkie — dinsdag 14 juni 2005 @ 17.20 uur

  8. Ik kom weer in de file
    en sluit weer achteraan
    dat is soms even stilstaan
    en stapvoets verder gaan.

    Dat heb ik iedere morgen
    op weg naar mijn kantoor
    ik wil dan lekker rijden
    maar velen zijn mij voor.

    Zo is op weg naar het werk
    een hele grote toer
    ik ga toch maar eens denken
    aan het openbaarvervoer.

    © http://www.seipie.nl

    Reactie door Henk van Zijp (Seipie) — dinsdag 14 juni 2005 @ 17.35 uur

  9. Hallo Jan,
    Wij hebben nooit meer file, – gewoon omdat we onze auto verkocht hebben.
    We waren die file- en parkeerproblemen, alsmede de parkeerkosten meer dan zat.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — dinsdag 14 juni 2005 @ 18.15 uur

  10. Waarom wordt er op de rijschool niet speciaal aandacht geschonken aan het file probleem. De werking van de file is eenvoudig, het is te vergelijken met het samengetrokken deel van een rups, als de objecten achter het stilstaande samengetrokken deel van de rups niet telkens aansluiten en ook tot stilstand komen en de voorhoede van de rups ruimte heeft om weer vaart te maken heeft de file geen voeding en lost de file op… Daarom, afstand houden.. Toch sluiten veel automobilisten elke keer weer aan en komen tot stilstand waardoor ze zelf de fileveroorzakers zijn, zij voeden immers het samengetrokken deel van de rups. Tegenargumenten als ‘ ja, dan maak je de file aleen maar langer’ zijn daarom bullshit, degene die elke keer aansluit en tot stilstand komt is de file !

    Reactie door Swell — dinsdag 14 juni 2005 @ 18.31 uur

  11. maak de benzine 5 euro per liter

    Reactie door dominee — dinsdag 14 juni 2005 @ 18.34 uur

  12. Tja, van het mobiliteitsprobleem komen we niet meer af, zeker niet nu al het ov langzaamaan verdwijnt en/of niet toereikend genoeg is. Maar een deel van de oplossing van de fileproblematiek ken ik wel: meer motorrijden…en voor de automoblisten onder ons (ben ik overigens ook): mocht je onverhoopt in de file komen, geef motorrijders dan de ruimte!

    Reactie door Hanny Palmen — dinsdag 14 juni 2005 @ 18.41 uur

  13. Het fileprobleem kan men gewoon laten bestaan. Geen punt.
    Eerst en vooral eisen dat iederen auto 0,0 emissie heeft en verder zoeken de mensen die zo graag in de file staan (want ze stappen zelf in de auto, niemand verplicht hun dat) het maar uit.
    Voorts is het iets dat zich vanzelf oplost omdat de fossiele brandstoffen over een kleine 10 jaar zo schaars worden dat men die niet meer voor autorijden gebruiken kan.
    De vrijgekomen middelen kan men dan mooi gebruiken om de armoede in Nederland te bestrijden, een soort anti WAO ingreep aanpak.

    Reactie door Ard Olsthoorn — dinsdag 14 juni 2005 @ 19.08 uur

  14. Boeit me niet, reistijd = werktijd en de diesel wordt ook al door de baas betaald.
    Lekker warm in de file, nee hoor, gewoon de airco een standje hoger zetten :D

    De enige oplossing voor Files is gewoon meer asfalt (extra rijstroken dus, niet extra wegen), na alle belastingverhogingen op auto’s en brandstof mag zo langzaamaan toch wel duidelijk zijn dat het niet gewerkt heeft en ook niet gaat werken.
    Rekeningrijden zal ook niet gaan werken want ook dat zal door de baas betaald gaan worden.
    En al die verhoging zal uiteindelijk door de consument moeten worden betaald, want de fabrikant gooit de prijs van koffie omhoog, de schilder wordt weer duurder, de auto’s van de energieleverancier lopen ook niet op lucht dus ook die prijzen zullen stijgen etc. etc.

    Bron http://www.telegraaf.nl

    Benzine in Nederland het duurste
    AMSTERDAM – De hoge benzineprijzen zijn veel automobilisten een doorn in het oog. Vooral na een verblijf in het buitenland – waar de tarieven (veel) lager liggen – valt de prijs die híér aan de pomp moet worden neergelegd voor een liter brandstof vies tegen. Betaalt men in Nederland voor een liter loodvrije benzine zo’n 1,32 euro, in Luxemburg kost diezelfde liter slechts 0,99 euro, in Spanje 0,95 en in Griekenland zelfs 0,89 euro.

    Reactie door Ronald — dinsdag 14 juni 2005 @ 20.35 uur

  15. Ik rij zo’n 30.000 km per jaar, en heb in totaal al zo’n 200.000 km in dit land gereden.

    Ik heb NOOIT in de file gestaan, in elk geval niet in Nederland.

    Al die filemeldingen op de radio dat is allemaal aandachtstrekkerij van de Randstad…

    Reactie door Theodor — dinsdag 14 juni 2005 @ 20.40 uur

  16. Hélemaal geen last van ik rij fiets……

    Reactie door chrisinactie — dinsdag 14 juni 2005 @ 20.47 uur

  17. Ik rij lekker op m’n motor door weer en wind naar m’n werk. Mocht er hier in het Noorden al opstopping zijn, dan scheur ik al die stukken blik op 4 wielen lekker voorbij. Dus heb er zelf nooit geen last van!

    Reactie door ACCEPT — dinsdag 14 juni 2005 @ 20.50 uur

  18. ik woon in de noord/oost polder, en wat mij op valt is dat in de morgen +-7 uur, en ik rij richting amsterdam, dat 70-80% te hardt gaat,en daarvan 30-40% zijn natuurlijk de volvo/bmw/4wd aso. die hebben zoveel haast om in de file te gaan staan net voorbij almeare,ik vindt dat mensen met zuinige auto’s korting moeten krijgen en dat die grote 5cilinders en meer, exstra moeten gaan betalen wandt dat zijn stuk voor stuk de aso’s van de weg die veel al veelste hard rijden,kontrole graag tussen lelystad/almeare en dan niet om 10 uur maar om/tussen half 6 en 8 uur,gegarandeerd dat 80% een boete heeft en daarvan 20% zijn rijbewijs kwijt is en dat zijn dus veelal weer de 4wd/bmw/volvo aso

    Reactie door ad — dinsdag 14 juni 2005 @ 20.59 uur

  19. @Ad,18
    Kopers van aso-bakken profiteren met de kilometerheffing straks gigantisch van de afschaffing van de BPM. Een Suzuki Alto zal er amper goedkoper door worden. Betalen per kilometer gaan we straks allemaal. De compensatie komt bij de rijken terecht.

    Reactie door Theodor — dinsdag 14 juni 2005 @ 21.12 uur

  20. Eigelijk zou iedereen op de motor naar het werk moeten! Nu zit er vaak 1 persoon in zo’n grote auto die 1 op 10 rijd. Mijn lichte motorfiets rijd 1 op 30, dus ook veel milieuvriendelijker ook nog. In de file kunnen twee motoren naast elkaar staan en ze zijn korter dan een auto, dus zou de file 4 keer korter zijn! Ook inhalen is veiliger, omdat je heel weinig ruimte nodig hebt. Je hebt bijna ook geen onderhoudskosten en geen APK keuringen. Ik betaal € 2.45 per maand aan verzekering en € 55 voor een heel jaar aan wegenbelasting.
    Ik zou dus wel gek zijn om dagelijks in de auto te stappen naar m’n werk.

    Reactie door ACCEPT — dinsdag 14 juni 2005 @ 21.22 uur

  21. Komkommertijd? Zit je verlegen om onderwerpen, Jan?

    Reactie door L.M. Lembeck — dinsdag 14 juni 2005 @ 22.27 uur

  22. Momenteel wonen we echter in de polder (en toch in de Randstad): in de spits rijdt er ieder half uur een bus, buiten de spits ieder uur (tenminste, dat staat op het bordje …), na achten niets meer.
    Dichtsbijzijnde woonkernen: 3, 5 en 10 km.

    Best hoor, die bus, maar: als ‘ie al rijdt willen we over het algemeen niet naar enige halte langs de route èn we kunnen ‘m niet betalen. Daarom hebben we een auto, maar die wordt dadelijk ook te duur: om kluizenaar te worden hoef je dus binnenkort de Randstad niet meer uit.

    Reactie door Renée — dinsdag 14 juni 2005 @ 23.56 uur

  23. Wist u dat we met z,n allen in het bezit zijn van maar liefst 7 miljoen auto,s??
    Het lijkt er dus op,maar het is allang een feit dat grote groepen mensen zich nergens iets van aantrekken,ondanks wetenschappelijke studies die aantonen dat het autoverkeer grote schade aan mens en milieu veroorzaakt.
    Waar en op welk moment zal de wal het schip keren,want als deze ontwikkeling zich voortzet zullen hier maar ook elders rigoreuse maatregelen nodig zijn om de leef-omgeving van velen nog enigzins te beschermen.

    Reactie door visgert — woensdag 15 juni 2005 @ 0.09 uur

  24. Heb eens een leuk experimentje gedaan toen een collega en ik elk in onze auto op vrijdagmiddag vanuit Den Haag vertrokken naar het noorden des lands.
    (we waren in de loop van de week op verschillende dagen daar naar toe gereisd)
    Van die collega wist ik van eerdere ritjes waarin ik met hem meereed dat hij een notoire rechtsrijder was.
    Vanaf Den Haag heb ik juist per definitie links gereden, ik ging pas naar rechts op het moment dat ik links harder zou moeten rijden dan 130.
    Ik had het nooit voor mogelijk gehouden maar van Den Haag tot Zwolle zijn we elkaar diverse malen gepasseerd en kwamen uiteindelijk voor de ijsselbrug naast elkaar in de file terecht.
    Was dus een leerzaam ritje.

    (Wel een enigszins komkommerposting, maar past goed bij de link hierboven)

    Reactie door twijfelaar — woensdag 15 juni 2005 @ 1.27 uur

  25. Iedereen last van file? Volgens mij is dat vooral van toepassing in het zuiden en westen, al zal daar ook wel niet _iedereen_ er last van hebben.

    Van vrienden, die bij een IT-dienstverlener werken, heb ik begrepen dat er ‘s ochtends veel van hun collega’s uit Groningen onderweg zijn naar Leeuwarden en omgeving. En omgekeerd zijn er collega’s uit Leeuwarden bezig de andere kant op te rijden.

    Ik heb wel eens gevraagd of het niet handiger is als hun collega’s uit Leeuwarden in Leeuwarden werken en dat zij in Groningen blijven. Maar dat schijnt te maken te hebben met kennis en weet ik het wat. Raar, maar goed, het zal wel.

    En het zal vast ook in andere delen van Nederland gelden.

    Reactie door Fjodor — woensdag 15 juni 2005 @ 10.59 uur

  26. Moeten ze in Den Haag niet een geldverslindende commissie in het leven roepen om te onderzoeken waardoor het file probleem ooit ontstaan is?

    In de jaren 60 en 70 zijn vele vormen van bedrijvigheid de stad uitgejaagd en neergezet op industrieterreinen buiten de stad. Daardoor werd de woon-werk afstand groter.

    In de jaren 60 en 70 zijn slaapsteden als Almere en Lelystad uit de grond gestampt, om de woningnood in bijvoorbeeld Amsterdam op te lossen. Daardoor werd de woon-werk afstand weer groter en groter.

    Andere kleinere steden als Zaandam en Purmerend zijn in de loop der jaren ook omgevormd tot forensensteden. Daardoor werd de woon-werk afstand weer groter.

    In de tussentijd is er aan het wegennet niet genoeg gedaan. Er zijn wel nieuwe snelwegen aangelegd zoals de A5 en de A6, maar de A1 en de A2 zijn al sinds mensenheugens grotendeels 2-baans, terwijl er nu 3x zoveel auto’s rondrijden als 25 jaar geleden.

    Een bredere snelweg lost het file probleem niet op, omdat er teveel trechters in het wegennet zitten. Als een 2-baans A6 samen moet gaan met een 2-baans A1, om bij Muiden verder te gaan in een 2-baans snelweg, dan gaat dat geheid fout.
    Dit soort samensmeltingspunten heb je ook bij A1/A27, bij A1/A28 en bij A2/A28.
    Een oplossing, die zou kunnen helpen, is bijvoorbeeld om dit soort samensmeltingspunten uit elkaar te trekken.

    Een oplossing, die ook had kunnen werken, was bijvoorbeeld de verhuizing van KPN naar Groningen. Dit zorgde enerzijds voor een zekere mate van werkgelegenheid in de provincie groningen en anderszijds haalde je daarmee veel mensen weg uit de regio den haag.

    Daardoor komen er enerzijds woningen vrij in het zuiden van de randstad en het wegverkeer wordt zo verplaatst van de randstad naar het noorden van het land.

    Hoeveel van dit soort grote bedrijven zouden we kunnen verplaatsen vanuit de Randstad naar bijvoorbeeld Friesland, Groningen en Drenthe?

    Reactie door Michel Smit — woensdag 15 juni 2005 @ 11.42 uur

  27. @26

    Spreiden van bedrijven en het werk dichter bij de mensen brengen zou kunnen helpen. Nu heeft de overheid daar niet zoveel in te zeggen, wel zou de overheid voorwaarden kunnen scheppen waarbinnen bedrijven zulke initiatieven zelf zouden kunnen gaan ontplooien.

    De kanttekening is dan wel dat als je gaat spreiden, dat je natuurgebieden versnippert raken. Daarnaast moet je rekening houden met groei.

    Door werk naar het noorden te verplaatsen creëer je weliswaar ruimte in bijvoorbeeld de Randstad, maar voor hoelang? Op den duur zou die ruimte, vanwege de bevolkingstoename, weer benut worden.

    Efficiënter en goedkoper openbaar vervoer, daar ligt mijns inziens een groot deel van de oplossing. In Drenthe worden allerlei buslijnen geschrapt en de spoorlijn tussen Zwolle en Emmen ligt ook al lange tijd onder vuur. Zolang zulke ontwikkelingen doorgaan is het niet zo gek dat mensen in de auto stappen.

    Reactie door Fjodor — woensdag 15 juni 2005 @ 12.57 uur

  28. In het noorden word door sommigen gezeurd om een dure magneetzweeftrein. Daar is het noorden volgens mij niet echt bij gebaat, het is leuk, maar waar het noorden echt behoefte aan heeft is goed openbaar vervoer.

    De gele schoolbussen die in sommige delen van het noorden langs de dorpen gaan om kinderen op te halen zijn goede voorbeelden hiervan.

    Reactie door Fjodor — woensdag 15 juni 2005 @ 13.00 uur

  29. Stimulering thuiswerk. En dan een uurtje of twee later naar het werk gaan ?

    Reactie door alexander — woensdag 15 juni 2005 @ 13.27 uur

  30. @29

    Lang niet iedere werkgever ondersteund flexibele werktijden. Velen doen dat al wel, maar er zijn ook nog genoeg werkgevers die het storend vinden als sommigen al vroeg beginnen en vroeg naar huis gaan en dat anderen laat beginnen en laat naar huis gaan. Valt op zich ook wel wat voor te zeggen, zeker als je in projectverband werkt.

    Reactie door Fjodor — woensdag 15 juni 2005 @ 13.44 uur

  31. de trein naar het noorden komt er nooit van zijn levensdagen ze zijn er al meer als 10-15 jaar over aan het ouwehoeren,het is alleen maar goed voor die $#%koppen en geld verslinders, ik/wij noemen het de werkverschaffing voor uitgeranceerde overbetaalde gemeente werkers,ze hebben voor 15-? jaar terrug in emmeloord naast de snelweg er mee rekening gehouden door ruimte te laten naast de snelweg aan 1 kant,maar ze zijn het er niet overeens nu/toen aan welke kant het moet komen,HOE dom kun je worden/zijn,dat ding komt er nooit.2elk bedrijf wil graag in het midden van het land zitten,vliegveld mischien/andere voordelen?? een oplossing vliegveld bij lelystad/dorp,wat overlast die 5 boeren? en de bewoners die er last van hebben ga maar weer terrug naar de stad,kom ik er wel wonen.en uiteraard werken op het vliegveld!voorbeeld veel stedelingen die hier zijn komen wonen/maar nog steeds werken in de stad waar ze weg komen?/ zeuren over spoeivliegtuigen, geeft lawaai,gaan naast een uien bedrijf(voorbeeld) wonen,weer zeuren,geeft zo’n lawaai als de koeling aanmoet of er geen stillere moters op kunnen, durven ze zelfs te eisen!,of gaan op het platteland/waar? wonen,boeren arbijders woning/maar nog steeds in de stad werkend?en weer zeuren ze wand de trekkers en ander landbouw spul gaan/zijn aan het om 4 uur in de morgen en ik heb mijn slaap nodig wand ik moet om 7 uur met mijn auto naar het werk in de stad en dus weer in de file staan bij almere,

    nr 24 ik reed ooit een tijd naar almere +-60 km afstand,.met de afgrijzelijke snelheid van 110/1 op 17-18.4 jaar geleden..heb dit ook een keergedaan met 125-130,kwam uit op een tijds winst van 0 tot 5 minuten,en een benziene ramp van 1op11-13,kun je nagaan wat een bmw/volvo/4wd zuipt bij 160-180 en meer en zelfs met aanhangwagen/1op 4tot7, maar ja dat maakt dat volk geen reed uit,kerel zeg die paar eeuuro’s.. en weer stonden ze naast mij in de file,HA

    Reactie door ad — woensdag 15 juni 2005 @ 16.10 uur

  32. Locatie van het bedrijf is tegenwoordig vooral een kwestie van “wat krijg je van de gemeente”.

    In het Drentse Coevorden staat een grote fabriek van de Amerikaanse huisdiervoer-fabrikant IAMS. Een Nederlander vraagt zicht af waarom de Amerikanen in de zuidoost-hoek van Drenthe gaan zitten en niet bij Amsterdam of Rotterdam.

    De Amerikanen verbaasden zich daar weer over, voor hen geld: heel Nederland is in de buurt van Rotterdam of Amsterdam, dus wat dat betreft is waar je zit niet boeiend. Wat wel boeiend is, dat is dat de grond in Drenthe veel goedkoper is dan in Rotterdam of Amsterdam en directe omgeving.

    Tja, het is maar net in welke orde van afstanden je hebt leren denken. In Nederland zijn we gewend om in heel kleine afstanden te denken.

    En ook in Nederland zelf zijn er verschillen, mensen uit het westen denken in nog kleinere afstanden dan mensen uit het noorden.

    Ook hier in het noorden hebben we veel gezeik van Randstedelingen die klagen over de geur van uitgereden mest, het lawaai van tractors en dat soort dingen. Het erge is zelfs dat die Randstedelingen het soms ook nog voor elkaar krijgen om een boer iets op te leggen.

    Het komt nu zelfs in Drenthe voor dat dorpelingen en boeren woningen op het platteland opkopen om te voorkomen dat er Randstedelingen in komen. Randstedelingen hebben blijkbaar niet door dat de boer niet voor niets koeien heeft of zijn land bemest, daar verdient hij zijn brood mee!

    Reactie door Nathan — woensdag 15 juni 2005 @ 17.08 uur

  33. In de stad waar ik woon hoor ik mensen die in de spits langer over een afstand doen die ik met de fiets binnen de stad afleg als lage status low profile figuur.

    Als je statistisch mag verwachten (huidige situatie) dat ca de helft op de fiets naar het werk zal blijven gaan, gaan de grote steden het fileprobleem krijgen als je het werk dichter bij veel werknemers plaatst. Verplaats je bedrijven naar nu nog provinciesteden, wordt dit probleem alleen maar verplaatst.

    Voor mij is en blijft de oplossing dat bussen, particulier, én desnoods overheid, af en aan rijden. Bussen betekent minder ruimte innemen op de weg per persoon, en als dat af en aan rijdt wordt het vanzelf wel aantrekkelijker. Met net als in het vliegtuig een koptelefoontje (eigen koptelefoontje omwille van het oorsmeer en oormijt) die je dan inplugt op een apparaat met een zenderknop. Een ideetje misschien??

    Reactie door W6969 — woensdag 15 juni 2005 @ 19.32 uur

  34. Ach ja, elke liter die verbruikt wordt is er toch weer een he. Lekker veel verbruiken is erg goed voor de schatkist en vooral voor eh.. de oliepoepers. Dus eh als ik een oliepoeper was zou ik tegen jullie zeggen, ‘blijf nog maar ff lekker in de file staan ! ‘ Koop allemaal een grote benzineslurpende asobak en sluit maar aan, 7,2 miljoen.. ? Dat kan veel beter ! Als jullie allemaal eens een auto aanschaffen ! (advies van Shell).. Iedereen bij de geboorte verplicht een auto en eerst zestien jaar warm laten draaien voordat je erin rijden gaat, da’s het beste..!

    Reactie door Swell — donderdag 16 juni 2005 @ 0.09 uur

  35. @34

    Veel mensen, zeker op het platteland, kunnen niet zonder auto. Mijn ouders wonen op het platteland hier in het noorden en als zij boodschappen willen doen, dan zijn ze zo 5 tot 10 km verder.

    En als mijn vader naar het ziekenhuis moet, dan moet hij naar Emmen en dat is voor hem zo’n 20 tot 25 km verderop.

    En omdat Nederland liever niet heeft dat mensen op het platteland met het openbaar vervoer gaan, word openbaar vervoer tot een minimum beperkt. De mensen zijn gewoon aangewezen op de auto.

    Reactie door Fjodor — donderdag 16 juni 2005 @ 10.35 uur

  36. @32

    Inderdaad, laat die lui uit de Randstad lekker daar in hun steden blijven wonen en wegblijven uit het noorden.

    Goed, ze mogen hier vakantie komen vieren, goed voor de toeristensector hier. :-D Maar voor de rest mogen ze wat mij betreft wegblijven.

    Reactie door Fjodor — donderdag 16 juni 2005 @ 10.37 uur

  37. Ik heb nog nooit een probleem met de file gehad. Laat staan dat ik op mijn verjaardag tijd ga besteden aan zoiets triviaals. Het is merkwaardig dat autobezitters altijd denken dat een ieder ander ook zo’n stinkding bezit.

    Nog merkwaardiger is het dat zij maar blijven klagen over een probleem waar zij zelf de oorzaak van zijn. Er is dan ook maar één echte oplossing voor de file: doe de auto de deur uit. En je hebt er gegarandeerd nooit meer last van. Nooit meer.

    Reactie door Sonja — donderdag 16 juni 2005 @ 22.50 uur

  38. De regering moet aan spreidingsbeleid gaan doen naar bedrijven toe. Het is toch te gek; dat je veel bedrijven graag in die Randstad laat zitten? Dan vraag je om problemen. Een meter grond wordt op den duur onbetaalbaar in die regio.

    net zo goed; dat de Sp de allochtonen beter wil spreiden in wijken; zo moet men dat zelfde principe ook op economisch gebied hanteren.

    Reactie door ReneR — donderdag 16 juni 2005 @ 23.39 uur

  39. gewoon bumper aan bumper blijfen rijden….hoef ik teminste niet zo veel autowrakken open te knippen…

    Reactie door brandweerman — donderdag 16 juni 2005 @ 23.55 uur

  40. File`s ?????

    Geen last van wij rijden over de vluchtstrook…..
    Net als al die politie auto`s en Ambulance`s en rijkswaterstaatauto`s en de wegenwacht……..en al die motorrijders!!!!!!!!!

    Reactie door brandweerman — donderdag 16 juni 2005 @ 23.57 uur

  41. @38

    Lijkt me op zich wel goed om bedrijvigheid te concentreren in een paar centra, i.p.v. alles te verspreiden over het land. Daardoor slibt het land juist dicht.

    Als je verspreid over het land allerlei centra hebt, dan genereer je juist veel verkeer tussen die centra.

    Bovendien is het voor het milieu ook nog eens goed om niet overal auto’s te hebben rijden.

    Reactie door Fjodor — vrijdag 17 juni 2005 @ 9.05 uur

  42. Openbaar vervoer, Wonen in je werk, etc.
    Daar hebben we het hier toch niet over.

    Én hebben jullie file.web-log.nl gelezen en toegepast ?
    Wat zijn jullie bevindingen?

    Reactie door Rob — maandag 20 juni 2005 @ 0.54 uur

  43. M.i. worden files steeds weer op de verkeerde manier ‘bestreden’. Meer geld van de automobilisten richting staatskas, geen alternatieven daar tegenover. Ik denk dat dit al jaren bekend is, maar ja; het is een leuke bron van inkomsten.

    Nu zie ik wel iets in filespreiding, maar dan zal men openingstijden van bedrijven en instellingen moeten gaan veranderen/flexibiliseren. Derhalve zou het mogelijk worden om rond een uur of zes ‘s ochtends te beginnen, maar ook rond een uur of elf. Stoppen met werken en weer terug naar huis idem dito.

    Wat het milieuvraagstuk betreft; een heet hangijzer tegenwoordig. En helemaal als ‘verkiezingslokkertje’, zat ik langs de volgende lijnen te denken.

    We hebben tegenwoordig het A-F-keurmerk voor zuinige auto’s. Als men dat koppelt aan de uitstoot, blijft er een categorie auto’s over die het milieu minder (van minimaal is geen sprake) belasten. Als de regering ervoor zorgt dat eigenaars van deze auto’s bv. geen wegenbelasting betalen,promoot men de aankoop van dergelijke auto’s.

    Dit soort dingen kan men volhouden tot er een openbaar vervoer is wat zich qua reistijd en comfort kan meten met de auto. Als dat een feit is, mag men wat mij betreft de accijzen verzesvoudigen. Eerder dan dat betekent slechts dat de automobilist nog steeds als melkkoe wordt gebruikt met als excuus het milieuvraagstuk.

    Groet,

    Robert

    ps) gezond verstand ipv politieke dogma’s!

    Reactie door Robert — dinsdag 21 juni 2005 @ 15.24 uur

  44. linksrijders ! Ingehaald, direct naar rechts !

    Zo niet, veroorzaakt u een kop van een file (begin v. een file)

    Reactie door Rob — maandag 27 juni 2005 @ 12.44 uur

  45. @Nathan

    Helemaal mee eens! Op zich heb ik er niks tegen wanneer Randstedelingen naar het oosten (of in jou geval naar het noorden) verhuizen, maar laat ze hun arrogantie dan alsjeblieft in de Randstad achterlaten?

    Voor wat files betreft: stap op de motor en er gaat een wereld voor je open! Ten eerste kun je tussen de rijen door rijden, en ten tweede kom je er weer achter dat er veel leukere routes zijn dan de autobaan, die niet (veel) meer tijd kosten.

    Reactie door John — dinsdag 8 november 2005 @ 14.29 uur