De verantwoordelijkheid van Donner

De ontsnapte TBS-er Wilhelm S heeft hoogstwaarschijnlijk een moord gepleegd voordat hij gisteravond werd aangehouden in Amsterdam.

Minister Donner stuurt een brief naar de Kamer over hoe dit heeft kunnen gebeuren. Op basis van deze brief en het spoeddebat dat morgen wordt gehouden zal blijken of minister Donner persoonlijk verantwoordelijk te houden is voor deze verschrikkelijke gebeurtenis en of zijn aftreden gewenst is.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 15 juni 2005 :: 18.20 uur

153 Comments

153 reacties

  1. Als ik Donner zou zijn zou ik opstappen maar ja of hij dat doet…… vast niet

    helaas

    Reactie door Marjan — woensdag 15 juni 2005 @ 18.52 uur

  2. Persoonlijk verantwoordelijk. Dat vind ik op zich wel een wat harde stelling. Voor hetzelfde geld was er niets gebeurd.

    Dit soort dingen kunnen volgens mij altijd gebeuren, er zijn in het recente verleden wel vaker ontsnappingen geweest. Maar daar hoor je niets over, omdat de lieden keurig netjes zijn opgepakt en er geen moord gepleegd is.

    Ik zou liever zien dat Donner maatregelen zou nemen om een herhaling te voorkomen dan dat al dat gedoe in de kamer. Maar goed, dat is weer typisch Nederland.

    Reactie door Nathan — woensdag 15 juni 2005 @ 18.52 uur

  3. Lijkt mij geen zaak om nu over te gaan debatteren. Boeven die ontsnappen, het is van alle tijden. Vreselijk dat er dan gemoord wordt, maar ook dat is van alle tijden. Een minister moet vertrouwen dat zijn personeel de boeven opgesloten weet te houden. Dat moeten we allemaal. Fouten maken is ook van alle tijden. Helaas.

    Reactie door sylans — woensdag 15 juni 2005 @ 18.52 uur

  4. Inderdaad. Donner is mijn man niet, maar moet je hem straffen voor een fout van zijn personeel of een fout in de procedure die er dan mogelijk al heel lang zit?

    Reactie door Nathan — woensdag 15 juni 2005 @ 18.54 uur

  5. tja het is natuurlijk wel weer bizar dit. Maar je maakt mij niet wijs dat al die TBS’ers even leip zijn. Waar we voor moeten waken is dat niet al die gekken gaan lopen moorden. Maar we moeten ook niet mensen opsluiten “voor de zekerheid”. Het lijkt me dat deze man wat te vroeg “losgelaten” is. Er was ook een begeleider bij. In de uitvoering zijn ze dus wat te kort geschoten. Dat vind ik raar. Maar ik vind niet dat Donner daarvoor moet opstappen, hoewel wat mij betreft het hele zooitje per direct mag opstappen maar dat is weer wat anders.

    Reactie door Degtyarev Pekhotny — woensdag 15 juni 2005 @ 18.56 uur

  6. http://www.telegraaf.nl
    De man is in de negentiger jaren al 7 keer eerder ontsnapt. Wat moest die man nog meer doen om te bewijzen dat hij vluchtgevaarlijk is?

    Reactie door Karin — woensdag 15 juni 2005 @ 19.04 uur

  7. Zo werk je in de hand dat elke politieke tegenstander onder de psychiaters van Wilhelm S iemand vrij zou kunnen laten (in geval van geladen politieke emoties) om een minister te treffen met het nul fout kampdiscipline wapen, en zo ongekozen oppositie te voeren.

    Reactie door W6969 — woensdag 15 juni 2005 @ 19.11 uur

  8. Wat mij persoonlijk bevreemd is, dat volgens de media,deze man al zeven maal niet correct was omgegaan met het verlof.
    Op zo,n moment neem je als Minister wel een risico om je handtekening onder een verlof te zetten.
    Misschien dat zal blijken dat Donner procedureel geen blaam treft,dan nog denk ik dat het erg moeilijk wordt voor deze Minister om zijn huidige beleid te blijven verdedigen.

    Reactie door Beste Kerel — woensdag 15 juni 2005 @ 19.15 uur

  9. bespaar je de moeite.

    Deze lui zijn niet weg te branden van het pluche, want ze weten,
    als ze eraf zijn, komen ze nooit meer terug.
    Zalm besodemietert het land en blijft zitten,
    Balkenende stuurt het de verkeerde EU-kant uit en doet alsof zijn neus bloed,
    De Geus maakt het lnd asociaal en blijft,
    demente Brinkhorst,
    Donner, ach,wat een rariteitenkabinet.

    Reactie door john — woensdag 15 juni 2005 @ 19.25 uur

  10. Dit feit staat niet op zich zelf.
    De waarschuwing was reeds eerder gegeven dat het huidige beleid inzake een falend beleid is.
    Donner is hier voor volledig politiek verantwoordelijk.
    Er is slechts 1 oplossing:
    AFTREDEN

    Reactie door Jacobo — woensdag 15 juni 2005 @ 19.40 uur

  11. Ergens in het traject moet een inschattingsfout gemaakt zijn, want dat iedereen vrijuit zou kunnen gaan, doet wat vreemd aan. De TBS-kliniek zou de hoogste
    verantwoordelijkheid moeten krijgen t.a.v.
    hun cliënten, boven een O.M. en een Minister, immers een Directie zou de hoogste zeggenschap moeten hebben, als deskundigen.
    Overigens hoe komt de dader zo snel aan een wapen en waarom werd de privacy niet
    overruled ten behoeve van het voorkomen van
    een incident. Is er nu nog geen Wet die
    hiermee de Politie terzijde kan staan?
    Veel vragen, veel onduidelijkheden en vooral weer veel schuiven naar de andere schijven betrokken bij deze trieste gang
    van zaken. Over de hachelijke positie van
    de begeleiders bij een dergelijk ‘verlof’betrokken, nog maar te zwijgen, wat lopen die veel risico!!!!!!!!

    Reactie door Madelief — woensdag 15 juni 2005 @ 19.44 uur

  12. Tussen vier uur en half vijf vanmiddag was op Radio 1 een psychiater in de studio die vertelde dat er een bepaalde tijd staat voor “genezing” van zo’n man. En dat is echt binnen een paar jaar dan. Toen hij hoorde dat Wilhelm Schippers al sins 1991 TBS had was hij even stil en daarna verbaasd dat deze man op verlof mocht. Inmiddels had duidelijk moeten zijn dat deze man nooit zou “genezen”. Even later bleek dat ook zo te zijn: en passant had hij wel weer even een oude man vermoord. Nee, Donner is hier niet direct voor aansprakelijk, maar als hoogste baas dan weer wel. Hji zal echt strenger moeten optreden tegen psychiatrisch personeel van TBS inrichtingen en zulke mensen door een onafhankelijk psychiater laten testen, zodat de puntjes weer even op de I gezet kunnen worden. Mensen die jarenlang met zulke criminelen in een gebouw zitten, zijn volgens mij te snel geneigd bepaalde dingen over het hoofd te zien. Misschien een idee om de psychiatrische staf te laten rouleren langs alle TBS inrichtingen zodat er geen band geschapen kan worden tussen hen en de criminelen?

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 15 juni 2005 @ 19.44 uur

  13. Ze moeten zo langzamerhand een aantal psychiaters op dit dit dolgedraaide kabinet zetten!

    Misschien zet dat wat zoden aan de dijk of misschien een aantal dolgedraaide ministers aan de dijk!

    Reactie door e.krul — woensdag 15 juni 2005 @ 19.47 uur

  14. Het is diep triest dat dit is gebeurd.
    Ik vind dat de minister zijn verantwoordelijkheid moet nemen en af moet treden.
    Het is hem wel degelijk te verwijten dat zo’n gevaarlijk zieke man vrij kon rondlopen en in zo’n korte tijd al een slachtoffer wist te maken.
    Onvoorstelbaar dat deze man op verlof mocht.

    Reactie door Helma D. — woensdag 15 juni 2005 @ 19.50 uur

  15. Vraag: hoe komen we toch van dit dolgedraaide kabinet ( dat wij echt niet verdiend hebben) af?

    Reactie door e.krul — woensdag 15 juni 2005 @ 19.52 uur

  16. 14

    Waarschijnlijk doet de dolgedraaide Donner het af als: de verkeerde man op de verkeerde plaats!

    Reactie door e.krul — woensdag 15 juni 2005 @ 19.54 uur

  17. Wat was het een tijdje geleden?
    Meisje verkracht door een TBS’er die niet terug was gekomen van verlof?

    Men kan of wil niet leren………
    Totdat eigen geliefden de dupe zijn….

    Reactie door Molly — woensdag 15 juni 2005 @ 20.03 uur

  18. Dit vind ik een zaak waar heel secuur mee omgegaan moet worden. De eerste vraag is: kan minister Donner verantwoordelijk worden gesteld, omdat medewerkers van justitie hun werk niet goed hebben gedaan of was deze ontsnapping een risico dat in het parlementair goedgekeurde beleid was ingecalculeerd? In het laatste geval kan Donner niet verantwoordelijk worden gesteld.
    Als de man in Landsmeer werkelijk door Schippers vermoord is, zijn er nog meer vragen. 1. Was hij een toevallig slachtoffer of een oude bekende waarmee nu een rekening vereffend is die mogelijk – in het kader van de behandeling – eerder en op een andere manier vereffend had kunnnen worden? 2. In hoeverre heeft de klopjacht die de laatste dagen op Schippers geopend is, bijgedragen tot de moord? Ik denk aan het spreekwoord: een kat in het nauw maakt rare sprongen.

    Reactie door Lau Kanen — woensdag 15 juni 2005 @ 20.18 uur

  19. ik heb de uitleg proberen te volgen op tv,maar kon er geen reed van begrijpen,heel veel dure woorden voor,,ja ik ben verandwoordelijk voor de gang van zaken,
    ps een gewone arbeider die dit op zijn geweten heeft wordt op staande voet ontslagén geen uitkering,omdat hij zelf schuldig is aan zijn ontslag,deze l%mstr^%l krijgt als hij op moet stappen 5 jaar wacht geld.gek he dat de nl,der steeds meer de politiek wantrouwt.

    Reactie door ad — woensdag 15 juni 2005 @ 20.21 uur

  20. Wat veel mensen niet weten, is dat Donner al eerder “deelname aan een criminele organsatie” op z’n bord is geschoven. Datzelfde geldt voor meineed. Waar rook is, is vuur: IK begrijp, n.a.v. bovenstaande best hoor, dat ie blijft zitten waar ie zit. (Alhoewel ik denk, dat er genoeg mensen zijn die hem liever gisteren dan vandaag zien oprotten)

    Reactie door Peter — woensdag 15 juni 2005 @ 20.47 uur

  21. 7 keer ontsnapt. Dit is een intelligent figuur die in staat is om psychiaters om de tuin te leiden en dus in staat is emoties te manipuleren en in te schatten wat men van hem vindt als hij A of B zegt. Daar helpt dus geen Donner tegen of welke minister dan ook, gewoon vastzetten voorgoed. Soms houdt het ook een keertje gewoon op.

    Reactie door W6969 — woensdag 15 juni 2005 @ 20.54 uur

  22. @19: Je vergelijking is in mijn ogen niet correct.

    De gewone arbeider die een ernstige fout maakt word inderdaad ontslagen, de directeur niet. Zou dat in dit geval dan ook niet voor de bewakers, rechter of psychiaters moeten gelden?

    Reactie door Nathan — woensdag 15 juni 2005 @ 20.57 uur

  23. Als datgene wat zojuist bij Netwerk is gezegd dat niet de Deskundige maar een jurist uiteindelijk beslist dan is er toch iets fundamenteel mis. Blijkbaar is daar iets gondig mis in de oordeelvorming en zijn zij een groter gevaar. Maar Donner de Weiro die hij al zijn hele leven is. Dus het zal weinig uitmaken of hij blijft of niet.

    Reactie door jojo — woensdag 15 juni 2005 @ 21.00 uur

  24. Ik heb toch altijd begrepen dat straffen uitgedeeld worden mede omdat er “lering uit getrokken” moet worden. Wat heeft het dan voor zin om iemand, die blijkbaar psychisch zo labiel is dat er TBS wordt opgelegd, alleen maar te behandelen? Of eerst de bak in en daarna naar de kliniek?

    Nee, eerst middels TBS brengen tot het besef van de gepleegde misdaad – zoals Wiland in de verkeerde discussie ;-) zo mooi omschreef als delictinzicht -, al duurt het 20 jaar, en daarná opgelegde straf uitzitten.

    Heb je gratis en voor niets ook nog een leuke uitloop voor het geval je het als psychiater net niet helemaal goed hebt ingeschat.

    Reactie door Renée — woensdag 15 juni 2005 @ 21.09 uur

  25. mischien hadden ze die van Persie ook beter in het trainingskamp kunnen houden….

    Reactie door ReneR — woensdag 15 juni 2005 @ 21.16 uur

  26. Zo onderhand heeft Donner zelf dwangverpleging nodig/TBS. Hij past best wel tussen de gewetenloze psychopaten. De Geus zou ik ook wel willen nomineren.

    het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — woensdag 15 juni 2005 @ 21.19 uur

  27. Laten we dan maar het hele kabinet dwangverpleging geven. Stelletje gevaarlijke gekken voor dit land!!!

    Reactie door ACCEPT — woensdag 15 juni 2005 @ 21.22 uur

  28. Niet over lullen maar gewoon de doodstraf geven !!!!!

    Anders gaat hij de bak in (of krijgt weer verlengde tbs) en vroeg of laat loopt die ****zak weer op straat en misschien is het dan jouw vader/moeder/broer/zus/vrouw/kind.

    Waar is de gerechtigheid in dit land ??

    Misschien helpt het als diegene die het papiertje ondertekent medeverantwoordelijk wordt gesteld aan de misdrijven die de tbs’ers uitvreet tijdens zijn verlof ?
    Dus in dit geval minister Donner als medeplichtige van moord beschuldigen ??
    Misschien dat er dan wat voorzichtiger wordt omgegaan met verloven.

    Reactie door HAC — woensdag 15 juni 2005 @ 21.32 uur

  29. Ik heb een beter idee. Laten we zulke gasten gebruiken voor proeven in laboratoriums. Hebben ze eindelijk geen onschuldige dieren meer nodig. Is dit geen goed idee?

    Reactie door ACCEPT — woensdag 15 juni 2005 @ 21.36 uur

  30. Dit is ook een les aan de SP.

    Vanaf de jaren zestig zijn we een andere koers ingeslagen. Een koers van mondigheid, een koers van het durven kritiek hebben tegen het establishment.
    Dit had te maken met enerzijds de booming economy die ons land doormaakte, financieel mogelijk gemaakt door veel investeringsgeld vanuit vooral de VS. (Marshall Plan)
    Hele goede sociale basisstructuren vinden hun bron en invulling in deze tijd.
    Een wereld, heel kort na de laatste wereldoorlog was aan het veranderen en dit mijns inziens in een positieve zin.
    Daar waar voor de oorlog voor de minder financieel krachtige er bijna geen mogelijkheid was om een universitaire studie te kunnen volgen was dit na deze oorlog wel mogelijk.
    Dit ontwikkelde zich tot een nieuwe middenklasse van gestudeerde mensen en kinderen opgevoed met vrijheid van meningsuiting en een groot gevoel voor democratie.
    Tot hier geen woord van kritiek want in deze tijd zijn werkelijk goede aanzetten gemaakt tot wat leidde tot een zeer sociale gemeenschap.
    Zoals in elk proces gaat en ging dit proces ook gepaard met weeffouten.
    Zo werd enige decennia werk gezien als secundair voor ons geluk en welvaart maar zeker voor ons welbevinden.
    Het kon niet op. “Minderwaardig” werk werd uitbesteed aan eerst Italianen en Spanjaarden en daarna aan Marokkanen en Turken.
    Omdat wij (dachten te zijn) de morele gidsen van vrijwel geheel de wereld lieten wij onze wetgeving en tolerantie ontaarden.
    Kritiek op misbreuk van sociale voorzieningen en kritiek op de nieuwe Nederlandse burger werd en wordt nog steeds gezien als politiek incorrect.
    Inderdaad, er was af en toe, en meestal van “rechtse zijde” wel eens gevraagd om een nationale introspectie, maar beloond met hoongelach en vergelijk met minimaal de laatste wereldoorlog tot maximaal het denkgoed van de SS of erger, goedsprekers van de Holocaust.
    Ons rechtssysteem is ontaard doordat veelal mensen van linkse signatuur hier niet alleen de uitvoerende macht zijn geworden maar zich terug kunnen vinden in een wetgeving opgesteld en aangepast door leeftijd en denkgenoten.
    Dit heeft zeker niet alleen negatieve gevolgen gehad. Kritiek zonder inhoud is uit den boze.
    Er zijn zaken waar we terecht nog trots op mogen zijn;
    - Onze houding ten opzichte van onze homoseksuele medeburger
    - Onze houding ten opzichte van euthanasie
    - Onze houding ten opzichte van behandeling soft- en harddrugs patiënten en ons daaraan gelieerd beleid.
    - En nog veel meer….

    Ons gedoogbeleid ten opzichte van vele andere belangrijke onderwerpen is echter wel ontspoord.
    1.)
    We zien onze bijstand wet niet meer als een door ons geheel werkende volk opgebrachte en zeer sociale hulp maar als een, zelfs zonder enige tegenprestatie, verworven recht waar alle verantwoordingen liggen bij de werkenden die dit bedrag moeten opbrengen waarbij slechts alleen gediscussieerd mag worden op inhoud in de zin van verhoging.
    2.)
    Wij zien werk aangeboden dat onder ons niveau ligt niet als passende arbeid en weigeren dit met behoud van uitkering.
    3.)
    Wij laten ons niet zeggen dat we misschien wel gedeeltelijk arbeidsgeschikt zijn zonder compensatie.
    4.)
    Wij stonden en staan kritiekloos tegen het feit dat de gevangenissen worden bevolkt door een overmatig aantal allochtonen
    5.)
    Wij staan zeer kritisch tegen elk initiatief om onze allochtone medeburger op zijn verantwoording te wijzen ten opzichte van de Nederlandse Gemeenschap
    6.
    Wij stonden kritiekloos tegen de ontwikkelingen die ons rechtssysteem hebben gemaakt tot de meest softe van de wereld en schuiven alles wat daardoor fout gaat naar anderen.
    7.)
    Sommige, gelukkig niet iedereen, vonden het een overwinning voor de rechtsstaat dat mensen die voor hadden duizenden onschuldige mensen te vermoorden werden vrijgesproken omdat zij de werkelijke daad wel wilden uitvoeren maar nog niet hadden gedaan.
    8.)
    Sommigen, gelukkig niet iedereen, verafschuwen regeringen die nog werkelijk proberen om met veel bloed werkelijk inhoud te geven aan vrede, vrijheid en democratie en zien liever hun voorbeeld in despotische regimes en hun leiders.
    9.)
    Alle linkse mensen hebben1 ding gemeen.
    Zij zullen, zelfs gelet op het verleden, nooit toegeven dat ze het verkeerd hebben gezien.
    10.)
    Ook de SP is “politiek” verantwoordelijk, niet per casus, maar door hun opportune opstelling in teveel belangrijke zaken.

    De les aan de SP?
    Wordt als partij inhoudelijk en durf eens kritiek te uiten daar waar wellicht ook de eigen achterban zou moeten worden aangepakt.

    Daar is lef voor nodig….en die heb ik bij de SP nog nooit gezien!

    Reactie door Jacobo — woensdag 15 juni 2005 @ 21.45 uur

  31. Een hoop gebreuzel op tv van de “Hoge Heeren”maar totaal geen woord van medeleven en compassie met die arme man en zijn nabestaanden.Alles weer zoals gewoonlijk eigen belang voorop.

    Reactie door Peet — woensdag 15 juni 2005 @ 21.49 uur

  32. Aftreden van Donner is altijd gewenst!

    Reactie door Farshad Bashir — woensdag 15 juni 2005 @ 21.53 uur

  33. Donner had al moeten aftreden toen met de ontvoering van het Chinese meisje.

    Maar nu is de maat echt vol. Hij is gewoon te laks en niet meer te handhaven. Blijft hij, dan zal de kloof tussen burger en politiek verder toenemen. Hij zal dan heel veel schade aanrichten.

    Reactie door Ellen van Nifterik — woensdag 15 juni 2005 @ 22.00 uur

  34. Ik denk toch; datje bij de verkeerde site zit.

    Verder nog iets jacobo?

    Reactie door ReneR — woensdag 15 juni 2005 @ 22.03 uur

  35. Hij mag het hele kabinet meenemen als hij gaat.

    Ben toe aan vernieuwing nu!

    Reactie door Johan Smeets — woensdag 15 juni 2005 @ 22.08 uur

  36. Word het niet eens tijd om de rechters eens flink aan te pakken..

    Grt
    Dirk

    Reactie door Dirk — woensdag 15 juni 2005 @ 22.14 uur

  37. Ik vind het verbazingwekkend dat het hele land hierover in rep en roer is. Alleen omdat een TBS’er een man heeft vermoord. Goed, een tragische gebeurtenis, maar volgens mij lopen er meer (potentiële) moordenaars rond dan er opgesloten zitten. Hoe graag ik Donner ook weg zou zien gaan, hierom is het niet nodig. De Kamer heeft zelf ingestemd met dit systeem.

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 22.33 uur

  38. jammer dat er weer zo onbezonnen gereageerd word .door sommige mensen .en de pers komt hun ,bazen , de vvd cda d66 pvda weer tegemoed door overdreven op te reageren .zodat de aandacht afgeleid word van de eu begrotings top dit weekend . wilhelm.s heeft proefverlof gekregen op last van de rechter!!dus de rechtbank is met de begeleiders verandwoordelijk voor het niet ,terugkomen , van het proefverlof .(moord is nog niet bewezen dus daar moet je je mond overdicht houden )de minister (donner)is niet!!!!!! verandwoordelijk voor de uitspraak van de rechter !als we voor iedere gerechtelijke dwaling een minister naar huis sturen ,kunnen we iedere week naar de stembus en daar is de demecratie niet mee gediend .uiteraard zal clown peter r de vries van dit voorval dankbaar gebruik maken .

    Reactie door texas henkie — woensdag 15 juni 2005 @ 22.34 uur

  39. P.S. Jan: de titel van dit stukje vind ik dan ook erg suggestief: wat bedoel je hiermee? Is het de verantwoordelijkheid van Donner dat die 73-jarige man dood is? Als dat zo is, dan vind ik dat je je niet moet laten verleiden tot populisme…

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 22.34 uur

  40. Sorry hoor, maar Donner is verantwoordelijk voor de procedures en volgens mij zijn die niet toereikend.
    En het zou je vader maar zijn. Ik vind het risico dat bewust genomen wordt ongehoord. Zeker geen mensenleven waard.

    Reactie door Helma D. — woensdag 15 juni 2005 @ 22.41 uur

  41. miss cleopatra,
    de leiding blijft verantwoordelijk voor de medewerkers, het is raar maar als ik in de fout gaat heb mijn leidinggevende wel degelijk zich te verantwoorden over mijn gedrag.

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 15 juni 2005 @ 22.45 uur

  42. Wat is het alternatief dan? Levenslang opsluiten? Afschieten?

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 22.46 uur

  43. Wie beschouw jij dan als de medewerkers, trouwens? De rechtbank?

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 22.48 uur

  44. Als iemand ongeneeslijk ziek is en een gevaar voor anderen en waarschijnlijk ook zichzelf: JA, levenslang “verplegen”.

    Reactie door Helma D. — woensdag 15 juni 2005 @ 22.49 uur

  45. Hoe is die kerel in godsnaam in een resocialisatietraject terecht gekomen??
    Antwoord?
    Dit soort tbs-ers zijn gehaaid. Ze kunnen perfect toneel spelen. Denken hun plannen zorgvuldig uit. Weten de juiste personen (zwakke schakels in het tbs personeel) op de juiste manier te benaderen, te bespelen. Deze man ging 3 keer per maand met verlof. Voor al een behoorlijke tijd. Heeft vertrouwen gewekt bij zijn begeleiders. Na veel geduld zijn kans gegrepen. Dit soort tbs-ers zijn echt gevaarlijk. Je hebt een goed oog nodig en sterk in je schoenen staan om ze eruit te pikken.
    Mijn vrouw heeft een behoorlijke tijd in een resocialisatieproject gewerkt met dit soort mensen. Op die afdelingen zitten vaak niet de juiste mensen. Die laten zich bespelen door dit soort gehaaide gasten. Zorgen mede daardoor dat diegenen die wel geschikt zijn voor resocialisatie opdraaien voor misstappen en vergrijpen en zodoende teruggeplaatst worden in de kliniek. Weten drugs- en alcoholcontroles te ontlopen. Ik heb er geen woorden voor. Ik heb dit soort verhalen dagelijkt bij het avondeten op mijn bord gekregen. Onvoorstelbaar. En dit is nog maar het topje van de ijsberg.

    Reactie door Yvo — woensdag 15 juni 2005 @ 22.54 uur

  46. Helma D: Ehhh, dat kan/mag dus niet in het huidige systeem. Daar kun je Donner dus niet op aanvallen. Ik blijf erbij dat de keuze van de kop een ‘slip of the tongue’ of beter gezegd ‘een slip of the keyboard’ was van Jan Marijnissen.

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 22.54 uur

  47. Minister Donner is niet persoonlijk verantwoordelijk natuurlijk, maar als minister wel en daarom zou hij af moeten treden.

    Reactie door Carla — woensdag 15 juni 2005 @ 23.01 uur

  48. De kop van Jan ( :) ) dat mag ie zelf uitzoeken, ik zeg daar niets over.

    Ik ben wel boos over het feit dat iedereen, dus ook ik, mijn man, mijn zoontje, en alle andere mensen die me dierbaar zijn, blootgesteld worden aan “risico’s”, waarover achteraf, als het fout gaat, plastisch gesproken wordt, alsof het niet over mensenlevens gaat.

    Hoewel ik van mening ben dat tbs-ers ook rechten hebben, vind ik dat die van de niet tbs-ers grof wordt geschonden door dat van de tbs-ers voorop te stellen, met de hoop dat het allemaal wel goed zal komen.
    Ik vraag me af, als iemand dat risico bewust accepteert, hoeveel slachtoffers ie dan acceptabel vindt…

    Reactie door Helma D. — woensdag 15 juni 2005 @ 23.03 uur

  49. Nog schokkender is dat men een duidelijke psychopaat blijkbaar niet kan herkennen en gewoon kansen blijft geven. De psychopaat is inderdaad superintelligent en maakt gebruik van alles dat hem geboden wordt. Begeleid verlof? Prima, opeens ben je gewoon wèg. Psychopaten kunnen herkend worden. Maar daar zijn onafhankelijke psyhiaters voor! Ze zijn niet allemaal zoals Hannibal Lector! Ze kenmerken zich juist doordat ze zulke keurige en aardige en sociale mensen zijn. Totdat ze gaan toeslaan…. Voor mij heeft de psychiatrie hier gefaald samen met de betrokken jurist die hem goedkeurde voor verlof.

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 15 juni 2005 @ 23.07 uur

  50. Probleem is dat mensen vaak in discussies hun emoties of persoonlijke gevoelens niet kunnen scheiden van de inhoud. Jammer.

    Donner heeft namelijk wel degelijk iets gedaan. Als men verkiezingsprogramma’s en kranten zou lezen, dan zouden meer mensen wellicht een wat beter gefundeerde mening hebben. In het verkiezingsprogramma van het CDA bijvoorbeeld pleitte men al voor het volgen van TBS-gedetineerden op proefverlof via de satelliet. Daar hoor ik hier niemand over. Of wisten we dat niet?

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 23.08 uur

  51. Ja, goh! Mensen hebben gevoel!
    Gevoel en inhoud, nee, dat kan echt niet samen.

    Natuurlijk beweer ik niet dat Donner stil heeft gezeten, toch blijft hij verantwoordelijk. Het is zijn post tenslotte.
    Inhoudelijk pleit ik voor levenlange verpleging voor ongeneeslijk geestelijk zieke mensen. Want wat is anders het alternatief?
    Er lopen al genoeg zieke geesten vrij rond.

    Reactie door Helma D. — woensdag 15 juni 2005 @ 23.13 uur

  52. De paniek is groot vanavond in Den Haag. De leiders van de regeringsfracties bellen sms-en om morgen in de Tweede Kamer een ramp te voorkomen. Normaal komt die vreselijke Boris Dittrich klaar in iedere denkbare microfoon, maar vanavond is de grootste ijdeltuit onder de Haagse kaasstolp onbereikbaar. Maxime Verhagen bouwt de verdedigingswallen op rond minister Donner die in een schofterige persconferentie ijskoud van “een bedrijfsongeval” sprak.

    Alsof het godverdomme de gewoonste zaak van de wereld is dat een genadeloze killer met twee brandnetelthee lurkende sociotherapeutes in de trein door Nederland toert. Of het de gewoonste zaak van de wereld is dat niet de deskundige behandelaars met een oordeel komen over geschiktheid voor een proefverlof, maar de rechters die de laatste maanden keer op keer bewijzen het idee te hebben in Utopia te leven.

    Of het de gewoonste zaak van de wereld is ook dat meneer de moordenaar nog een keer of vijf met zijn vrouw kan bellen zonder dat er bij de dame een telefoontap is aangelegd. Of het de gewoonste zaak van de wereld is dat je pas na een dag of 5 deze killer op televisie aan het volk toont. Of het de gewoonste zaak van de wereld is dat minister Donner na de gijzeling en verkrachting van het meisje in Eibergen niet de voorstellen van kamerleden heeft opgevolgd en TBS-ers te voorzien van enkelbanden met GPS waardoor ze min of meer te volgen zijn. Of het ten slotte ook de gewoonste zaak van de wereld is dat er geen enkel woord van medeleven is voor de nabestaanden van de vermoorde Amsterdammer, maar dat gekke-Pietje alleen maar bezig is met schoonvegen van zijn eigen straatje. En dat ook niet voor de eerste keer.

    De politiek in Nederland staat ver af van de huiskamer. Dat weten de regeringspartijen maar al te goed en dus vrees ik dat de opstelling van ochtendbladen als De Telegraaf en De Volkskrant bepalend zal zijn voor het politieke lot van minister Donner. Snijden ze in de kranten zijn strot eraf, dan zullen de regeringsfracties hem laten vallen. Is er ook maar een ietsie-pietsie begrip voor meneer Donner, dan zullen de politici opnieuw de Nederlandse huiskamers de rug toekeren en kiezen voor het eigen hachje. Want politici in Nederland hebben een rubberen ruggengraat. Met uitzondering vandaag van de LPF-er Joost Eertmans die wel begrijpt hoe Nederland klaar is met minister Donner.

    Reactie door Diana — woensdag 15 juni 2005 @ 23.19 uur

  53. Diana,
    godin van de jacht

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 15 juni 2005 @ 23.22 uur

  54. Ik heb niets tegen emotie, ook niet in een debat. In een debat prefereer ik wel de rede boven de emotie. Iedereen die zich weleens verdiept heeft in het discussieren en debatteren zal weten dat ieder argument moet rusten op een objectieve en feitelijke basis.

    (Emotie en hysterie liggen vandaag in dit land trouwens zorgwekkend dicht bij elkaar.)

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 23.31 uur

  55. Vind je het gek, miss cleopatra, met al die dingen die momenteel spelen in dit land, het lijkt de Efteling wel, maar dan anders!

    Reactie door Diana — woensdag 15 juni 2005 @ 23.34 uur

  56. Mja. Da’s geen excuus om dan maar direct populistische onzin te spuien, daar hebben we de LPF toch voor in dit land?

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 23.36 uur

  57. Ach, schei toch uit joh, populistische onzin! Waar we de LPF voor hebben kan mij me reet roesten, maar dat Donner wereldvreemd is, is wat mij betreft een feit! Wat mij betreft heeft hij het doodvonnis van die man op dat bootje getekend!

    Reactie door Diana — woensdag 15 juni 2005 @ 23.39 uur

  58. De reactie van jacobo, posting 30, is mij uit het hart gegrepen en ondersteun ik volledig. Het lijkt er ook op dat de SP meer en meer een belangengroepering van minder draagkrachtigen dan een politieke beweging met consistente visie aan het worden is.
    Als de verzorgingsstaat je werkelijk aan het hart gaat, dan zul je bereid moeten zijn om misbruik en oneigenlijk gebruik actief te bestrijden en te bestraffen. in plaats daarvan wordt dit vaak met de mantel der liefde bedekt omdat de daders ook als slachtoffer van het kapitalisme worden gezien. En zo wordt onze verzorgingsstaat van binnen uitgehold door lieden die de solidariteitsgedachte aan hun laars lappen en enkel rechten claimen.

    Reactie door Henk — woensdag 15 juni 2005 @ 23.41 uur

  59. Dan kunnen we elkaar tóch de hand schudden Diana: dat Donner wereldvreemd is, daar ben ik het helemaal mee eens.

    En natuurlijk moet die man weg, maar niet hierom.

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 23.42 uur

  60. Maar het heeft weinig met Donner te maken wat ik bij 58 schreef. Sorry.
    Het hele beleid rondom TBS gaat echter uit van de veronderstelling dat we van eenieder weer een goed mens kunnen maken. Cursusje hier, traininkje daar, proefverlofje en de grootste crimineel is veranderd in een sociaal voelende burger. Makkelijk zat. Nou, vergeet het maar. Je moet ook eens accepteren dat er bij sommigen zoveel schroefjes los zitten dat het niet meer te repareren is. Dus: levenslang uit de maatschappij halen.
    Zeker socialisten die het collectieve belang altijd boven het individuele belang stellen (is toch zo, nietwaar ?), moet dit aanspreken.

    Reactie door Henk — woensdag 15 juni 2005 @ 23.47 uur

  61. http://www.dclama.nl/

    Voor wie nog wat wil lachen, klik op deze link en klik vervolgens op: “gerrit’s grote flipperkast deel 1″

    (Powerpoint)

    Reactie door ReneR — woensdag 15 juni 2005 @ 23.51 uur

  62. *zingt*

    “Wie gaat dat betalen, zoete lieve Gerritje”

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 23.52 uur

  63. Miss cleopatra, het spijt mij maar waarom zou je geen emotie mogen tonen ? en laten we wel wezen van dit kabinet zou toch hysterisch worden ??
    Het is toch zo dat in dit land het strafrecht toch een lachertje is.

    Iedereen zegt dat we Amerika achterna gaan en dat klopt. 15 jaar geleden hadden we het niet voor mogelijk gehouden dat HIER in Nederland een politieke moord zou worden gepleegd, nee, dat gebeurt hier niet.
    Nu hebben we ook al drive-by shootings.
    En bendes die elkaar afmaken (is niet slecht, ruimt lekker op, maar is zo slecht voor de toeristen)
    En het de strafmaat hobbelt er ACHERAAN.

    De enigste manier om hier een beetje een rem op te zetten is VOORUIT lopen met de strafmaat.
    En maak de straffen cumultatief.
    Iemand die een bank overvalt met een vuurwapen bv.
    -bezit van illegaal wapen = 2 jaar.
    -bedreiging met dodelijk wapen = 4 jaar
    -beroving van bank = 4 jaar.
    Totaal 10 jaar en dan GEEN aftrek van voorarrest of goed gedrag !!!
    Nu wordt er alleen beroving ten laste gelegd, 4 jaar minus voorarrest plus goed gedrag = 2,5 jaar.
    Dit is een voorbeeld, weet de juiste strafmaten niet maar toch ……….je weet wat ermee bedoel.

    Reactie door HAC — donderdag 16 juni 2005 @ 0.12 uur

  64. “Miss cleopatra, het spijt mij maar waarom zou je geen emotie mogen tonen ?”

    Lees mijn reactie nog eens, zou ik zeggen.

    Reactie door miss cleopatra — donderdag 16 juni 2005 @ 0.14 uur

  65. @Jacobo en Henk. Misschien moet je eens ‘n boek lezen. Begin ‘ns met ‘Hoe dan, Jan?’ en kom dan nog ‘ns terug.
    Verwijten ok, maar dan wel op basis van onderzoek en studie. Geen gratuite praatjes svp.

    Reactie door Jan Marijnissen — donderdag 16 juni 2005 @ 1.07 uur

  66. weer een seen keertje van:iedereen heeft zijn best gedaan, dus mij valt niets te verwijten.
    Dit is al de zoveelste keer dat een t.b.s.ér voor groot crimineel onrust zorgt.
    Maar Donner heeft de regels gezet, dus hier is sprake van een ïncident”.
    LULLEN.
    Donner stelt de regels, en als die niet deugen moet hij de konsekwentie aanvaarden.
    ERUIT, meneer de “veilige”regelmaker!!!

    Reactie door wever — donderdag 16 juni 2005 @ 1.10 uur

  67. iedereen gaat voorbij aan het fijt dat deze man al twee eerdere uitbraak pogingen achter zijn naam heeft staan. en zijn we het meisje uit albergen al vergeten ? ik vind dus dat Donner weg moet. Ook dit had voorkomen kunnen worden…

    Reactie door erik — donderdag 16 juni 2005 @ 1.13 uur

  68. Wat mij nog het meest verbaasde, was dat de begeleiders van een tbs’er op verlof, geen aanhoudingsrecht hebben.

    Reactie door Henk Tukkers — donderdag 16 juni 2005 @ 1.16 uur

  69. Voor mij is het duidelijk dat Donner plaats moet maken. Het TBS-beleid moet op de schop en hij vertikt het om hieraan iets te doen, getuige zijn persconferentie afgelopen woensdag.

    Het huidige TBS-beleid gaat ervan uit dat iedereen kan worden behandeld en uiteindelijk kan worden genezen. Dat is een misvatting. Bepaalde groepen mensen hebben een stoornis die niet te genezen is, hooguit kan deze onder controle worden gehouden met medicijnen. Dit moet geaccepteerd worden en de overheid, rechters en de behandelaars dienen hiermee rekening te houden. Er is met dhr S. een onacceptabel risico genomen. De man kan niet zonder medicijnen en is dus NIET genezen. Zulke personen moeten gewoon opgesloten worden en hun medicijnen krijgen.

    De waardigheid die de overheid moet betrachten tegenover deze mensen is dat het moet blijven zoeken naar manieren om deze mensen te genezen. Door nieuw te ontwikkelen behandelingen kunnen deze mensen misschien genezen worden en dan kan er resosialisatie plaatsvinden.

    Reactie door Erik — donderdag 16 juni 2005 @ 2.03 uur

  70. Had de tweede kamer niet zes maanden geleden al gevraagd om maatregelen om dit soort gevallen juist te voorkomen?

    Om het dan ijskoud af te doen als een bedrijfsongevalletje gaat me wat ver, mijnheer Donner…

    Als je deze TBS’er had voorzien van een band met een zendertje was ie binnen twee minuten te traceren geweest. Niks aan de hand.

    Als je blijkbaar zo hard de wens van de kamer negeert moet je ook een vent zijn en je conclusies trekken, lijkt me.

    Reactie door Rob — donderdag 16 juni 2005 @ 3.39 uur

  71. Ik zag vandaag twee fietsers plat liggen, ik hoop dat ze het overleven, en ik weet dat 2 of 3 mensen vandaag dood zijn gegaan in het verkeer, en nog een aantal door bedrijfsongevallen, om maar te zwijgen over de rest van de doden wereldwijd.
    Je hoort daar zo weinig over.
    Bert

    Reactie door bert — donderdag 16 juni 2005 @ 4.33 uur

  72. “Minister Donner stuurt een brief naar de Kamer over hoe dit heeft kunnen gebeuren. Op basis van deze brief en het spoeddebat dat morgen wordt gehouden zal blijken of minister Donner persoonlijk verantwoordelijk te houden is voor deze verschrikkelijke gebeurtenis en of zijn aftreden gewenst is.”

    Ja en ?
    Persoonlijk vind ik dat je geen enkel risico moet nemen met mensen waarvan deskundigen zeggen dat je er geen risico mee moet nemen.
    Die mensen zijn geworden wie ze moesten worden… gebaseerd op genetisch materiaal en (levens)ervaringen.
    Blijvend uit de samenleving = blijvend uit de samenleving.
    Maar wanneer ‘de politiek’ daar niet voor kiest, kun je een minister niet naar huis sturen wanneer er iets fout gaat tijdens een volgens alle regels uitgevoerd verlof.
    Er zijn overigens serieuzere zaken aan de orde in de aanloop naar de lange zomervakantie of wordt de tijd volgemaakt met dit type incidenten-politiek ? :-(
    Hoogervorst en De Geus staan wat mij betreft hoger op het lijstje naar huis te sturen ministers… die hebben meer slachtoffers op hun geweten.

    Reactie door Heraclitus VII — donderdag 16 juni 2005 @ 6.08 uur

  73. hoi
    systeem is goed zegt donner.
    nou als dat systeem er voor zorgt dat er slachtoffers vallen ,moet je toch ff afvragen of dat systeem wel deugt!
    vond donner toch al een clown met zijn rooie neus :)
    groetjes

    Reactie door john polder — donderdag 16 juni 2005 @ 6.32 uur

  74. Als de minister van justitie, inderdaad toestemming moet geven voor proefverlof, dan is Donner wel degelijk verantwoordelijk voor wat er gebeurd is.
    Hij moet het dossier gelezen hebben en wist dus van eerdere ontsnappingen. Als hij dit ontkent, kan hij beter worden vervangen door een stempeltje met zijn handtekening. Wie ongezien iets tekent is erg dom bezig en zeker niet geschikt als minister. De hoeveelheid te tekenen stukken kan geen excuus zijn.

    Reactie door Rob de Tombe — donderdag 16 juni 2005 @ 7.31 uur

  75. @30 Jacobo Soms ben ik het wel enigzins met Jacobo eens, maar dit is wel een erg ongenuanceerd verhaal. Net of alles wat er mis is in Nederland te wijten is aan links beleid. Neen, als we een rechtse regering hebben zoals nu dan zijn we zeker op de goede weg?

    Reactie door reint — donderdag 16 juni 2005 @ 7.47 uur

  76. @Heraclitus VII
    “Hoogervorst en De Geus staan wat mij betreft hoger op het lijstje naar huis te sturen ministers…”

    Hier ben ik het verschrikkelijk mee eens.
    Door de veranderingen in zowel de gezondheidszorg als de WAO is het aannemelijk om te stellen dat er slachtoffers kunnen vallen. Hetgeen door het herkeuringsbeleid van de Geus al is voor gekomen. Oorzaak en gevolg!

    http://www.omroep.nl/vara/tv/zembla/welcome2.html?20050421/zembla

    Deze slechtste regering op één na, namelijk Balkenende één, is niet weg te branden. Hier trek je niet zo makkelijk de `stekker eruit`.
    Ik zou graag zien en velen met mij dat deze regering stopt met het beschadigen van Nederland en het veld ruimt. M.i. hebben ze geen poot meer om op te staan.

    Reactie door Gandalf — donderdag 16 juni 2005 @ 8.38 uur

  77. @76
    “Deze slechtste regering op één na, namelijk Balkenende één, is niet weg te branden. Hier trek je niet zo makkelijk de `stekker eruit`.
    Ik zou graag zien en velen met mij dat deze regering stopt met het beschadigen van Nederland en het veld ruimt. M.i. hebben ze geen poot meer om op te staan.”

    De bevolking wordt gevraagt een nieuw kiesstelsel te schrijven. Nou dan weet ik wel wat daarin opgenomen moet worden. Namelijk een ‘functioneringsgesprek’ in de vorm van een bindend referendum op de helft van de periode. Meer dan de helft ontevreden? Opzouten dan!

    Reactie door Yvo — donderdag 16 juni 2005 @ 8.56 uur

  78. @ jacobo 30:
    Jacobo uit zich als een met zout bestrooide blaaspad. Met stijgende verbazing volg ik hem op dit log.
    Onwaarschijnlijk Don Quichotterig hoe hij met zijn uiterst rechts gebral weerklank zoekt, de verbeten moeite die hij neemt
    om zijn eigen rechtse propaganda hier hijgerig uit te venten tegen beter weten in. Beste Jacobo, bespaar je gram jegens `links nederland’, bespaar jouw `les’
    aan de SP, :) , als je niks anders hebt te
    melden hebt dan smalle borreltafelpraat
    mag je dat best optypen hoor, maar stuur het dan graag naar de Teulegraaf, die hebben daar speciale kolommen voor.

    Reactie door c.tilyx — donderdag 16 juni 2005 @ 9.01 uur

  79. ik vind dat als men zo een tbs-er uit het oog verliest omdat ie niet terugkeert naar de instelling, dat men METEEN die opsporing had uit moeten geven!!a) omdat ie toen minder gevaarlijk was ivm met de medicatie!!
    zijn telefoon had zeker afgetapt moeten worden, en nog veel meer,
    hoe kan het eigenlijk ook nog eens mogelijk zijn, dat men schipper pas op het bureau herkent? een iedere politie moet toch op zijn minst het opsporingbevel in zijn kop hebben zitten, of niet?
    maar donner verantwoordelijk of niet, (in mn ogen wel) heeeft het erover dat het allemaal zo zal blijven, dat men deed wat men kon, nou DONNER van mij mag je weg, want je kunt schijnbaar niks goed doen!!!!

    Reactie door bluelady — donderdag 16 juni 2005 @ 9.30 uur

  80. Waar ik met mijn pet niet bij kan is dat iemand die al 7 keer ontsnapt is tòch met verlof mag, TEGEN het advies van de instelling in. Wie dáár zijn toestemming voor heeft gegeven heeft gefaald. Ik weet niet of dat Donner of de rechter is, maar die persoon zal niet zo lekker slapen lijkt me.

    Reactie door Lucy — donderdag 16 juni 2005 @ 9.32 uur

  81. ik ben bang dat die schipper door het zien vd beelden op tv, in paniek is geraakt en wist dat ie ergens moest gaan onderduiken, en dus geld etc nodig zou gaan hebben,..
    had men dit eerder gedaan , dan zou men dit niet hebben gehad!!
    maar nog kwader ben ik op de idioot, die hem het wapen heeft gegeven, wie geeft een gestoorde zieke idioot nou een wapen???

    Reactie door bluelady — donderdag 16 juni 2005 @ 9.48 uur

  82. Donner denkt vast; ‘ ze laten mij toch ook loslopen,.. dan mag die andere psychopaat ook’ ..

    Reactie door Swell — donderdag 16 juni 2005 @ 9.50 uur

  83. Donner zei tijdens het vragenuurtje afgelopen dinsdag dat niet Hij, maar de Rechter had besloten deze dader te resocialiseren.Hier zal hij weer wel mee kunnen blijven zitten. Wat mij betreft mag dat hele systeem van TBS op de schop. Of laten we het omdraaien; eerst TBS, daarna gevangenisstraf.Ennuh Long Stay afdeling? Laten we hierbij de Amerikanen nadoen met werkkampen, dan doen ze teminste nog wat voor de maatschappij en betalen ze mee aan hun eigen heropvoeding. Wel aan een ketting met hun voeten.

    Reactie door M.Bogaers — donderdag 16 juni 2005 @ 9.52 uur

  84. haha swell

    Reactie door bluelady — donderdag 16 juni 2005 @ 9.52 uur

  85. Diana slaat in nr. 52 de spijker op de kop. Het is immers overduidelijk dat ernstige fouten zijn gemaakt. En al heeft minister Donner niet persoonlijk met de heer W.S. in het treinstation Utrecht Centraal gelopen, hij is hoe dan ook POLITIEK verantwoordelijk voor het gebeurde.
    Hij is verantwoordelijk voor het geven van verlof, niet de rechter. In dit geval is het, naar ik heb begrepen, ook nog gebeurd tegen het advies van de behandelende instantie “Veldzicht” in. Verder is het van de zotte dat een dergelijk potentieel gevaarlijk persoon überhaupt KAN ontsnappen aan begeleiders. Maatregelen moeten worden getroffen dat zoiets onmogelijk is. Verder is veel te lang gewacht met publieke bekendmaking (wie garandeert immers dat de betrokken persoon zijn medicijnen inneemt?) en het tappen van de telefoon.
    Met minister Donner zijn al diverse discussies over dit onderwerp geweest; hij heeft nagelaten in de uitvoering adekwate maatregelen te nemen. Overigens is iemand, die al zo lang in TBS zit, eigenlijk niet meer te genezen, zeggen gedragskundigen. Deze persoon had dus al lang in de “long stay” moeten zitten. Dat is nu ook al mogelijk: dat bepaalde personen levenslang de maatregel TBS houden, zonder verlof.
    Een heel andere kwestie is, dat de beslissing over het al dan niet uitspreken of verlengen van TBS nu uitsluitend is overgelaten aan de rechter, die anders kan beslissen dan gedragskundigen adviseren. Terecht heeft forensisch psychologe prof. C. de Ruiter gisteren op TV ervoor gepleit, dergelijke beslissingen in de toekomst over te laten aan een team, waarin, naast een jurist, ook gedragskundigen zitten. Zodat de kans op (fatale) vergissingen kleiner wordt. Dit is in het buitenland ook veelal het geval.

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 16 juni 2005 @ 10.06 uur

  86. Dit kabinet is al geruime tijd de regie over Nederland kwijt. Door een steeds meer terugtredende overheid doet iedereen maar wat … Mijn idee; Het einde van Zwalkenende 2

    Reactie door Wimpie — donderdag 16 juni 2005 @ 10.19 uur

  87. Ik ben er op tegen om iedereen maar levenslang op te sluiten. TBS is een goed systeem (voor zover ik dat kan beoordelen). Maar: hoe kan het in godsnaam dat een kliniek adviseert om deze man op een longstay afdeling te plaatsen, het OM dat klaarblijkelijk ook heeft gevraagd en de rechter dat naast zich neerlegt en de man in zo’n resocialisatietraject plaatst. Hoe kan dit? Wat is het deskundig oordeel dan waard? Dit had voorkomen kunnen worden als de man op basis van medische argumenten was beoordeeld. En dus zit er volgens mij een grove fout in het systeem. TBS moet blijven bestaan, maar niet het werk zijn van juristen alleen.

    Overigens vind ik dat een minister die met droge ogen beweerd dat er geen fouten zijn gemaakt, moet aftreden. Dat kun je niet volhouden. Piet Hein – operatie geslaagd, patient overleden – Donner moet opstappen.

    Reactie door Tom — donderdag 16 juni 2005 @ 10.22 uur

  88. Dit is al het derde geval van ontsnapte tbs’r, tijdens Donner’s beleid. M.i. zit er wel degelijk iets fout in dit beleid. Hier ook misschien teveel bezuinigd?
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — donderdag 16 juni 2005 @ 10.40 uur

  89. bert:

    bedankt voor deze eractie, eindelijk iemand die een beetje weet te relativeren.

    Reactie door miss cleopatra — donderdag 16 juni 2005 @ 10.40 uur

  90. Die rechter die het verlof goedkeurde…………….weg!!

    Donner is EINDverantwoordelijk……weg!!

    De gasten die die lul moesten begeleiden………..onbekwaam…………………………weg!!

    Blijkt iemand op de verkeerde plaats te zitten moet ie gewoon wat anders gaan doen, dat is zo simpel als wat.
    Als een voetbalelftal geen successen behaalt moet de trainer toch ook weg??
    Dat noemen ze de EINDVERANTWOORDING!!!!!!!!!!!

    Reactie door Eef — donderdag 16 juni 2005 @ 10.46 uur

  91. @90: Als op een boorplatform van de Shell een medewerker een fout maakt, dan gaat de directeur van de Shell toch ook niet weg?

    Je moet de dingen niet groter maken dan ze zijn. Anders kun je wel bezig blijven.

    Reactie door Nathan — donderdag 16 juni 2005 @ 10.53 uur

  92. Dit kabinet heeft het woord Eindverantwoording nooit (willen) begrijpen. Wel het gezegde; praten als Brugman.En een rechter wegsturen zullen ze niet zomaar doen, want daaraan is nog altijd een tekort.En de primaire reacties van dit kabinet zijn nu eenmaal, tekorten opvullen en waar we teveel van hebben wegsturen. (bijv. WAO-ers en uitkeringstrekkers)

    Reactie door M.Bogaers — donderdag 16 juni 2005 @ 10.58 uur

  93. die is niet de enige die weg moet daar in den haag.
    dommer zou als straf eigenlijk zelf een week bij schippers in zijn cel moeten zitten.

    Reactie door dominee — donderdag 16 juni 2005 @ 11.02 uur

  94. Indien de minister slechts de rechterlijkemacht heeft gevolgd, is hem niets verwijtbaar. Dan moet inderdaad de wet maar aangepast worden, daar kan hij wel voor zorgen.

    Reactie door Karim — donderdag 16 juni 2005 @ 11.09 uur

  95. Wat gebeurt er dan als Donner aftreedt ? Komt er een ander van dezelfde coalitie, met hetzelfde beleid.
    Wat misschien wel eens de moeite van het debat waard is, is wat we met al die TBS’ers aanmoeten. Als je TBS krijgt van de rechter, ben je geen frisse jongen( hoeveel vrouwelijke TBS’ers zijn er eigenlijk ?)maar misschien dat we ons moeten afvragen of de psychiaters in het TBS-gebeuren terzijde moeten worden geschoven. Ik vind het zielig voor je als je niet lekker in je vel zit en dan maar mensen gaat neersteken of verkrachten, maar ik ben zelf meer geinteresseerd in de onschuldige slachtoffers die vallen. Ik mag van een overheid verwachten dat ze mijn gezin beschermt tegen dit soort mafkezen, en dat ze bij de afweging tussen de rechten van de TBS’ers en mijn rechten onvoorwaardelijk voor mijn rechten kiezen ! Waarom zou ik ook maar een greintje risico moeten lopen om door zo’n mafketel aangevallen te worden, omdat we zo nodig vinden dat hij moet resocialiseren ?
    Vasthouden dus ! Goed verzorgen, maar wel binnen blijven!

    Reactie door John M — donderdag 16 juni 2005 @ 11.10 uur

  96. @12

    Je doet net alsof het begeleidend personeel deze meneer heeft “vrijgelaten”. Beetje meer respect zou wel op z’n plaats zijn! Ik denk niet dat degene die hem in Utrecht heeft laten “ontsnappen” op dit moment erg gelukkig is…

    Reactie door Klaas — donderdag 16 juni 2005 @ 11.19 uur

  97. Er is maar één goed functionerende “Long Stay” -afdeling in dit land, en dat is Vak K in de vergaderzaal van de Tweede Kamer.

    Reactie door X.D. de Boer — donderdag 16 juni 2005 @ 11.32 uur

  98. Ze hebben hem niet vrijgelaten Klaas, maar ze hebben hem TE VRIJ gelaten. Met de historie van deze verdachte moet je zeker de vinger goed aan de pols houden en dat hebben ze/hij/zij dus nagelaten.
    Ik heb hier dus geen respect voor.

    Reactie door Eef — donderdag 16 juni 2005 @ 11.36 uur

  99. Doner is te laat, de TBSer in dit geval is te snel weg(gelopen) donner was verantwoordelijk, dus voor de zoveelste keer deed hij zijn naam eer aan Bak-ellende, weg met die man, weg met al zijn companen ook!

    Reactie door Goos Kamphuys — donderdag 16 juni 2005 @ 11.45 uur

  100. @89
    bert:

    bedankt voor deze eractie, eindelijk iemand die een beetje weet te relativeren.

    Ik dacht even, lees ik dat nu goed?
    Als je vlug leest, dan lees je het tóch echt!!!

    Reactie door Gandalf — donderdag 16 juni 2005 @ 11.46 uur

  101. SP, stuur Donner naar huis en zorg dat TBS-ers over wie ook maar een greintje twijfel bestaat gewoon binnenblijven. En al die rechters die vinden ‘dat iedereen toch uitzicht op vrijlating moet houden’ moet je het gras voor de voeten wegmaaien.
    Wetten veranderen en zorgen dat deze wereldvreemde softies eindelijk gaan doen waar ze voor betaald worden: RECHTspreken en de maatschappij beschermen tegen gewetenloze gestoorden.

    Reactie door nico — donderdag 16 juni 2005 @ 11.59 uur

  102. Als Donner maar opstapt! Het maakt me niet uit waarom precies. Persoonlijk ben ik geen groot voorstander van gewapende begeleiding (uberhaupt). Wapens horen niet in onze samenleving. Maar Donner is wel de grootste dropstaaf van het hele kabinet.

    Reactie door raimo — donderdag 16 juni 2005 @ 12.06 uur

  103. Kan iemand mij vertellen waarom dit debat vanmiddag live wordt uitgezonden op de TV?
    De debatten over de nieuwe zorgverzekering en de wao (van de laatste week) werden namelijk niet live uitgezonden..
    Bedankt alvast voor het antwoord.

    Reactie door Laura — donderdag 16 juni 2005 @ 12.14 uur

  104. Geef je helemaal gelijk Nico.
    Het zijn wel die EINDVERANTWOORDELIJKEN die moordenaars,verkrachters, pedofielen en noem ze maar op, de samenleving insturen. Ze maken er een klerezooi van. Die 73 jarige man die nu vermoord is heeft misschien z’n hele leven wel gewerkt om nu een bootje te kunnen bekostigen. En ondanks dat nog niet bewezen is dat die Wilhelm de dader is….er zijn inmiddels voorbeelden te over.

    Reactie door Eef — donderdag 16 juni 2005 @ 12.15 uur

  105. Wat heeft iedereen toch tegen die begeleiders,dat zijn hulpverleners die geen enkele opsporings of aanhouding bevoegdheid hebben.

    Of ze zelfs een burgelijke staandehouding kunnen verrichten is eigenlijk nog de vraag want ontvluchten is dacht ik niet strafbaar.

    Reactie door Beste Kerel — donderdag 16 juni 2005 @ 12.15 uur

  106. ik vindt gewoon dat tbs ers die dit als achtergrond hebben niet en nooit een dagje uit kunnen en mogen,NOOIT!
    en ik meende dat donner en de kamer die hier mee in gestemt hebben,verandwoordelijk zijn,en als ze er nog mee bezig zijn ,,dan zijn ze dus met levens aan het spelen,en dus schuldig,,geef mij de minister post voor pak em beet een dag,dan zeg ik geen gezeur morgen komen tbs ers die 1,moorden hebben gepleegt,niet meer op verlof,,2 verkrachters,wat zeer ernstig is,,nooit meer verlof,,3 kinder verkrachters/misbruikers nooit meer verlof.
    emotioneel nee hoor gewoon doen,dit duurde mij 9 min en geen maanden en maanden van overleg

    Reactie door ad — donderdag 16 juni 2005 @ 12.17 uur

  107. Het hele strafbeleid moet hernieuwd worden, ja deze tbs’er had het weer eens goed bekeken, want ertussen uitknijpen was te simpel.
    Maar het strafbeleid hier in Nederland is gewoon ziek! Het enigste wat het doet is straffen en door middel van straffen iemand in bedwang proberen te houden, ipv het achterhalen waar het mis is gegaan bij deze persoon die tot “zieke handelingen” in staat is. Natuurlijk moet iemand boeten als die een fout heeft gemaakt die niet door de beugel kan, waar het omgaat is “het waarom die persoon zo handeld” want daar ligt de daadwerkelijke oorzaak van het probleem, daar kunnen we met z’n allen als maatschappij ook van leren, door het daadwerklijke kwaad achter criminele activiteiten aan te pakken en op te lossen en dan zijn we goed op weg in Nederland om een vredige samenleving te hebben.

    Reactie door AE van Hattum — donderdag 16 juni 2005 @ 12.19 uur

  108. de uitslag lijkt ons allemaal wel bekend, toch? Donner geeft een excuus en mag gewoon blijven zitten als ie belooft het nooit meer te doen.

    Reactie door Jory — donderdag 16 juni 2005 @ 12.21 uur

  109. Alle Paniek is terecht., maar weet dat ook de fietsende Held van het Binnenhof., als je met zo,n kameraad in de loopgraven zou liggen wachtend op de vijand, weet dan wel dat als de Tanks aan komen rollen je waarschijnlijk worst verlaten en het alleen op moet knappen., de “Held”is dan al vertrokken, je mag het alleen doen!., en zo is het hier ook Donner verlaat je (ons) hij laat de burger (wie heeft in godesnaam die naam bedacht

    Reactie door Goos Kamphuys — donderdag 16 juni 2005 @ 12.27 uur

  110. Revicide heet dat toch, wat Donner dan doet? :?

    Reactie door Patrick — donderdag 16 juni 2005 @ 12.27 uur

  111. Donner beweerd zich van geen kwaad bewust te zijn, en dat alle diensten op de juiste wijze hebben gefunctioneerd.

    Hoe moet ik dit dan opvatten? Operatie geslaagd maar patient overleden?

    Het moet niet gekker worden!

    Reactie door SPeels — donderdag 16 juni 2005 @ 12.28 uur

  112. Excuus van de coalitie: Ja als we Donner wegsturen dan lost dat het probleem niet op, dat foefje hebben ze vaker gebruikt.

    Reactie door AE ********** — donderdag 16 juni 2005 @ 12.32 uur

  113. @112: Het is inderdaad een bekend trucje.

    Maar ze hebben natuurlijk wel een beetje gelijk. Donner wegsturen betekent niet dat er daarna betere regels komen, dat er beter beveiligd word etc.

    Donner wegsturen is daarom meer iets symbolisch zijn. Of het een goed idee is, dat is een tweede. Er zou iemand anders moeten worden ingewerkt, dat kost tijd en geld en de nieuwe persoon zou vast ook net zo iemand zijn. Vriendjespolitiek.

    Het lijkt me beter om na de verkiezingen het hele zooitje op te ruimen en in een keer te vervangen.

    Reactie door Nathan — donderdag 16 juni 2005 @ 12.44 uur

  114. Volgens minister Donner is er in de procedure niets fout gegaan. Een TBSer die door verzorgers als niet te behandelen wordt beschouwd mag blijkbaar met slechts één begeleider, die zeer beperkte middelen heeft om in te grijpen als er iets mis gaat, op het drukste station in Nederland overstappen. Blijkbaar vindt de minister dit een correcte procedure, waar niets mis mee is. Ik vind dat hier van alles mis mee is. Donner had na het incident van vorig jaar beloofd de procedures aan te scherpen. Als dit het resultaat is, vind ik wel degelijk dat het tijd is om op te stappen.

    Reactie door Asteria Straathof — donderdag 16 juni 2005 @ 12.50 uur

  115. diagnose;

    Er was eens;

    Er was eens een mannetje, hij hield er zo van om met zijn tanige vingers (van het vasthouden van vele documenten) de twee kei-harde handvaten van zijn zwarte herenfiets vast te houden en dan met de spier witte en weinig behaarde benen rond te trappen dat het een lieve lust was.

    Dit mannetje had wel is last van zadelpijn of soms òòk wel is een behoorlijke zware “achterhand”. (vak K ziekte)

    Al voort-fietsend dacht het mannetje daar moet denk ik toch wat aan te doen zijn? ik ben daar namelijk zelf voor verantwoordelijk tenslotte. En zo ging het mannetje alras naar de dokter, niet zijn eigen huisdokter want die was met vakantie gegaan omdat die zo had geprotesteerd tegen de nieuwe wet van hans de collega van het mannetje, de vervangende huisarts ging aan de slag met het mannetje die vervolgens tijdens het onderzoek meedeelde geachte patient geacht mannetje U heeft te overdadig veel aangekoekt zitvlees, gaat heen best mannetje en verminder snel uw zitvlees!

    Ja dokter waar moet ik dan heen beste eerwaarde dokter? dat mag u zelf weten mannetje vertelde dokter als u maar heel en heel ver weg gaat en heel erg en heel lang weg blijft, gaat u maar snel henen en zeker ook lopend, laat dus de fiets uw heren rijwiel waarvan alle lampjes altijd branden vooral thuis of u kunt hem ook stallen op het cs in utrecht, ga mannetje bijvoorbeeld maar eerst is naar la compostella u weet wel die route voor lopende rustzoekers, mogelijk komt u wel tot enige rust denk het zeker want u heeft zo,n denkhoofd tenslotte als je u tegenkomt dan denk je al gauw goh wat een intelligent denkhoofd heeft dat mannetje toch met dat haar er bovenop, want ging heer dokter voort, ik had ook nog gedacht u naar kliniek veldzicht te sturen maar helaas is dat voor u niet weggelegd, u bent daarvoor veel te eigenwijs en te darmlastig voor ik kan het andere clienten ook niet aandoen u daarbij op kamer of cel erbij te zetten, men kan u daar kortweg niet hebben, helaas voor u , maar zeker wel weer goed voor het verplegend personeel, dat wel, die blijven dan gevrijwaard van uw bandenplak en solutie uitleg en bandenlichters lampjes aan of uit theologie-prietpraat.

    en nog wat mannetje, als je loopt kun je niet van de fiets kletteren!

    met vriendelijke groet dokter

    Reactie door Goos Kamphuys — donderdag 16 juni 2005 @ 12.55 uur

  116. Wie haalt het in zijn hoofd om iemand die al zo vaak is ontsnapt nog een keer recht te geven op proefverlof? Dit is toch te gek voor woorden! Waar blijven de flinke jongens nu van VVD en CDA????

    Reactie door Robert — donderdag 16 juni 2005 @ 13.07 uur

  117. Ja; draaideur-TBS-ers loslaten met instemming van justitie, waar Donner dus wel degelijk eindverantwoordelijk voor is, dat is een zware zaak.

    Donner heeft zich bovendien voor mijn gevoel zich de afgelopen tijd te veel verdiept in die Pro-campagne voor de grondwet. En dan glipt er wel eens iets achter je rug weg.

    Reactie door ReneR — donderdag 16 juni 2005 @ 13.25 uur

  118. In het boek: “een moord kost meer levens”, van Peter R. de Vries,wordt o.a. in de keuken gekeken van een TBS-kliniek. Het moge duidelijk zijn dat het TBS-systeem een ondeugdelijk systeem is. Na jaren verblijf in zo’n kliniek kan het niet anders dan dat je er nog meer verknipt uitkomt als dat je er ooit inkwam.
    Het TBS-systeemheeft zijn beste tijd gehad. GEDWONGEN behandeling werkt niet. Ieder ego verzet zich tegen dwang, dus waarom zouden we dat wel van een TBS-er verwachten.

    Maar wat is dan wél de oplossing? Detentie? Na zijn straf uitgezeten te hebben komt iemand weer vrij. Ongeacht wat iemand op zijn kerfstok heeft staan: het is een feit dat de meeste weer hun criminele activiteiten oppakken na vrijlating.

    We moeten leren leven met het idee, dat het leven, de maatschappij onveilig is. Net zoals vliegen, bergbeklimmen, autorijden, onveilig is. Er vallen per jaar honderden doden in het verkeer. Het aantal moorden per jaar ligt een stuk lager.
    Wees op uw hoede, za’k mar zegge

    Reactie door frits — donderdag 16 juni 2005 @ 13.37 uur

  119. Wilhelm Schippers is een psychopaat van het soort als Hannibal Lektor. Het is heel goed mogelijk dat hij de rechter zover heeft weten te krijgen, omdat de man zeer intelligent is. Maar dat ook ene psychiater er ingetrapt schijnt te zijn, verbaast me erg. Uitgaande van eerdere rapportages had dit wel degelijk vookomen kunnen worden. Misschien is ons land nog niet gewend aan echte psychopaten.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 16 juni 2005 @ 13.44 uur

  120. 119 L.M. Lembeck. Overal waar macht te verdelen valt, vindt je psychopaten. Het kenmerk van een psychopaat is dat hij niet opvalt als een ‘psychopaat’. Een psychopaat kan een uiterst charmante persoonlijkheid uitstralen. Het blijken vaak de mensen waarvan je het niet verwacht.
    De meeste macht wordt verdeelt in de politiek. Is het u ook wel eens opgevallen
    dat bijna alle politici schijnbaar nooit zichtbaar emotioneel geraakt worden tijdens heftige debatten? Ze schijnen immuum te zijn voor kritiek.
    Een psychopaat wordt gekenmerkt door de afwezigheid van ‘gevoel’.

    Er zou sprake moeten zijn van een psychiatrisch onderzoek, voordat iemand zijn intrede doet in de politiek.

    een prettige middag verder,

    Reactie door frits — donderdag 16 juni 2005 @ 14.03 uur

  121. Rita Verdonk is nog zo’n psychopaat, maar reken maar niet dat zij TBS krijgt…

    Reactie door Snix — donderdag 16 juni 2005 @ 15.04 uur

  122. Donner moet weg. Niet vanwege het TBS-beleid (enkelbandje had hier wonderen kunnen verrichten), maar omdat hij een volstrekt oncapabele, arrogante minister is. Het verzet tegen dit kabinet is voor een deel aan deze man te danken.

    Reactie door @bacus — donderdag 16 juni 2005 @ 15.34 uur

  123. Ik zit nu naar het debat te kijken op nederland 1 NOS… En ik moet eerlijk zeggen Jan, ik ben het behoorlijk eens met Joost Eerdmans (LPF).
    Donner verhuld zich té erg achter “het geweldige TBS systeem”. En hij mag dan ook van mij van harte opstappen!
    Hij waait met alle winden mee om zijn eigen straatje schoon te houden en z’n hagje te redden!
    Mijn mening hierover:

    1. Die enkelbandjes waren al 10 jaar geleden heel erg normaal in Amerika. Waarom zou dat hier zo moeilijk moeten zijn???

    2. Die taps. Het aftappen van telefoneren of een printtap. Zoals Lousewiese v.d. Laan al zei: Waarom wordt hier zo moeilijk gedaan over het tappen? Vanaf 1 juli is het aftappen van het telefoneren pas wettelijk toegestaan. Maar een print-tap geeft toch de informatie die je nodig hebt??? Je ziet welk telefoonnummer op welke tijd en waar zich bevind wanneer deze naar een ander nummer belt.

    3. Nu na meer dan een uur gekeken te hebben naar dit debat… Hoe kan het zijn dat er niemand begint over het doorgeladen vuurwapen??? En natuurlijk is Donner hier niet direct verantwoordelijk voor, maar ik hoor geen SP geen Groenlinks, zelfs geen pruik die Wilders heet, hierover vragen stellen. Want hoe kan het dat een loslopende TBSser, in een paar dagen beschikking kan krijgen over een moordwapen.
    Een parlementair onderzoek vind ik in dit geval totaal niet op zijn plaats!!!
    De technische reserche mag van mij alle laden open trekken, binnenvallen en uitzoeken en reconstrueren hoe dhr. S (dus dhr. Schippers) vanaf het moment dat hij ontsnapte tot het moment dat hij gearresteerd werd in de woning van het 73-jarige slachtoffer, wat hij gedaan heeft en wie hij gebeld heeft.

    Want naar mijn mening kloppen er politiek een heleboel dingen niet.

    Dit is de zoveelste fout van Donner, waar hij wel degelijk eindverantwoordelijk voor is!

    Liefs, Hanneke (21 jr.)

    Reactie door Hanneke Ploeg — donderdag 16 juni 2005 @ 16.23 uur

  124. Ben benieuwd of Donner het lef heeft om zijn excuses aan te bieden aan de familie van die Man die onlangs door die TBS er is vermoord.

    Reactie door ReneR — donderdag 16 juni 2005 @ 16.53 uur

  125. wat heb je aan een excuse van een minister,kijk maar naar de klokkenluiders,die kunnen klingelen tot ze een ons wegen,maar achter de rug om gaan ze gewoon weer verder met veraad manipulatie,pppff wat een woord,oplichten,envalsheid in geschrifte,DAT is waar deze gvd politiek voor staad,

    Reactie door ad — donderdag 16 juni 2005 @ 17.50 uur

  126. Wederom een karige uitleg met bergen cliché’s en onbevredigende antwoorden van Donner!

    Reactie door Jeroen — donderdag 16 juni 2005 @ 18.52 uur

  127. Hallo Meneer de Uil,
    waar brengt U ons naartoe?

    Naar fabeltjesland!

    Reactie door Jeroen — donderdag 16 juni 2005 @ 18.53 uur

  128. We hebben een fantastisch tbs stelsel. Maar waar de wetenschap nog helemaal niet aan toe is. (Donner: de grens van de wetenschap) Toch zijn er personen die denken dat ze wel verder zijn dan de wetenschap om resocialisatie beleid uit te kunnen voeren. Dat kunnen niet anders dan charlatans zijn die niet weten wat ze doen. Daardoor ontstaan als vanzelfsprekend fouten.
    Wat we nodig hebben zijn bekwame vakmensen, rechters, psychiaters die de grens van de wetenschap als leidraad kunnen hanteren. Zolang die er niet zijn maar een wat minder futuristisch stelsel. Totdat de wetenschap wel een betrouwbare analyse kan maken.

    Grt
    Dirk

    Reactie door Dirk — donderdag 16 juni 2005 @ 19.37 uur

  129. Het wordt echt tijd dat dit onderwerp uitgebreid aanbod komt.
    Mijn voorstel hierin is:
    Wanneer een behandelde niet na 10 jaar kan worden vrij gelaten ,moet men deze voor goed opsluiten.
    Dan wordt het toch niks met deze patient.

    Reactie door P.de Man — donderdag 16 juni 2005 @ 20.06 uur

  130. Wellicht moet ook gezocht worden naar een nieuwe, meer humane, wijze van levenslange opsluiting voor gedetineerden die “niet verwijtbaar” gevaarlijk zijn, maar onmogelijk in de maatschappij kunnen herintreden.

    Reactie door Jeroen — donderdag 16 juni 2005 @ 20.49 uur

  131. Vanavond Donner gezien in de debatten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen touw aan kan vastknopen. Als je mij zou vragen wat Donner nou allemaal heeft gezegd-ik kan het niet navertellen.
    Die man is bedoeld, of onbedoeld een meester in het leggen van rookgordijnen.

    Dan is het toch wel een verademing om aan het eind van het debat Geert Wilders te horen zeggen dat Donner zijn biezen moet pakken.
    Das klare taal!

    Reactie door frits — donderdag 16 juni 2005 @ 21.02 uur

  132. En als ze er écht niet uitkomen heb ik hier nog een tip: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Boeddhisme/gevang.html

    Reactie door frits — donderdag 16 juni 2005 @ 21.13 uur

  133. Mischien kunnen we een eiland als Schiermonnikoog ofzo gebruiken als plek voor alle gedetineerden en TBS. ers.

    kunnen ze nooit ver komen. Donner mag er van mij dan ook verplicht gaan wonen.

    Reactie door ReneR — donderdag 16 juni 2005 @ 22.42 uur

  134. tja nu, na het horen vd woorden van Donner, denk ik helemaal :
    INPAKKEN EN WEGWEZEN!!!
    begrijpt die man uberhaubt wel waar ie mee bezig is???
    het jaren geklungel en geklooi, om nederland op orde te krijgen, komt me de keel uit, niets is erop vooruit gegaan.
    Dus indien we echt wat aan de situatie willen doen:
    PAK DAN GEWOON DEN HAAG EENS AAN!!
    je werkt daar, je doet je taak niet naar behoren, fouten blijven gebeuren: moven, wegwezen,………niet maanden zeiken en debatteren, hoppa, wegwezen!!!
    je hebt je kans verknald, volgende!!!!

    (maar ja, wie volgt hem op dan?)

    Reactie door bluelady — donderdag 16 juni 2005 @ 23.10 uur

  135. Meneer Donner wanneer mag Wilhelm weer met verlof? Hij zal het toch niet weer doen?

    Reactie door wreker — vrijdag 17 juni 2005 @ 0.30 uur

  136. Hoe deden ze dat ook alweer in de middeleeuwen als je iemand doodde? Oja, hand eraf…

    Reactie door Vic — vrijdag 17 juni 2005 @ 0.57 uur

  137. k snap het denk ik niet, hoor. HELP! Waarom mag Donner aanblijven?? Het ligt m.i. WEL aan Donner! Hoezo hoort een dergelijk risico bij dit TBS-systeem? Het systeem werkt prima. In 9 van de 10 gevallen kan een TBS-er gewoon, met aanvaardbaar en algemeen geaccepteerd risico op verlof. Alleen in het 10e geval geven psychiaters en staf aan: deze persoon kan NIET op verlof. Dan EN JUIST DAN komen de rechter EN Donner/minister van justitie in het spel voor de uiteindelijke beslissing. En DIE TWEE! zijn voor die keuze aangesteld en verantwoordelijk: toch wel op verlof of toch niet! Nu hadden we twee maal het nummertje 10. EN twee maal kiest Donner fout. En twee maal zegt Donner het systeem werkt niet, maar ik heb een juiste keuze gemaakt…….. NEE!!! Als het fout gaat in de gevallen 1 tot en met 9 DAN hebben we te maken met het geaccepteerde risico door te kiezen voor dit TBS-systeem. Juist en alleen voor nummertje 10 is Donner verantwoordelijk voor zijn keus! Is de uitleg van Donner voldoende om te mogen aanblijven?? Begrijp ik iets niet?

    Reactie door Karin — vrijdag 17 juni 2005 @ 4.05 uur

  138. Toen, in Belgie, Dutroux ontsnapte nam de betreffende minister ontslag. De nederlandse politiek zou daar een voorbeeld aan kunnen nemen. De ene flater volgt de andere op, de stem van het volk wordt compleet genegeerd.
    Niet alleen Donner moet opstappen, nieuwe verkiezingen moeten er komen.

    De staat verdrukt; de wet gelogen
    de rijkaard leeft zelfzuchtig voort
    Tot ‘t merg wordt d’arme uitgezogen
    en zijn recht is een ijdel woord

    Reactie door Rien — vrijdag 17 juni 2005 @ 8.27 uur

  139. Wat mij helemaal ontgaat is het volgende.

    Iedereen vindt dit kabinet waardeloos. Nou lijkt mij dat oppositiepartijen in zo”n omstandigheid elke mogelijkheid aan zouden moeten grijpen dit kabinet, of één van zijn ministers de grond in te boren. Maar nee hoor. Bij het debat over de europese grondwet kon ik het me nog voorstellen dat je de boel niet weg probeert te stemmen, omdat je anders nooit een referendum meer krijgt, maar nu?

    Ik heb zwaar de indruk dat de oppositiepartijen al die draconische maatregelen van het kabinet, waarvan ze roepen tegen te zijn, maar wat mooi vinden. Dan hoeven zij het in de volgende periode niet te doen. Als je nu honderd euro door een ander (regeringspartijen) af laat pakken geven wij (oppositie) er, nadat het hele sociale bestel gestorven is wel weer 1 euro terug en kloppen ons op de borst?

    raar dat niemand dit meer wil begrijpen en den haag de rug toekeert.

    Reactie door herman — vrijdag 17 juni 2005 @ 9.16 uur

  140. ik las zojuist dat die SCHIPPERS bij een eerdere vluchtpoging , eens een periode van 9 maanden is weggeweest!!!
    ik vind het wel heel vreemd dat men nu deze info heeft, maar dat ik daar gisteren niets van gehoord heb!!

    bah men heeft al zo weinig vertrouwen in den haag, maar doordat dit soort dingen dus schijnbaar door de beugel kunnen,
    word het vertrouwen er echt niet beter van!!

    diegenen die grove fouten maken, mogen van mij al pleite gaan, maar voor mij mogen ook diegenen die er geen moer mee uitspoken ook wel opdonderen ,..

    overal, mooie lange lulkoekverhalen, loze beloftes, maar wat men ook doet niks gaat er goed!!!!!

    opdoeken die boel!!!

    Reactie door bluelady — vrijdag 17 juni 2005 @ 10.11 uur

  141. Heel veel reacties maar niemand heeft zich afgevraagd of deze toestand ook nog iets te maken heeft met bezuinigen op de reclassering.
    Is resocialisering iets anders dan reclassering?
    Veel reageerders gaan er van uit dat ze zelf foutloos de dag doorkomen.
    Als je je vergist in het verkeer kun je veel slachtoffers maken waar je dan verantwoordelijk voor bent, hiervoor wil men een hoge straf.
    Als dezelfde vergissing geen gevolgen opleverd doordat een ander alert reageert wordt er niet gestraft en ook degene die alert heeft gereageerd wordt niet beloond.
    Dus oplossen gaat niet alleen risico verkleinen zou kunnen maar als een ander risico hierdoor groter wordt het meteen een stuk ingewikkelder.
    Misschien is het beter alert maken van de hele samenleving een goed idee?
    H.van Schijndel.

    Reactie door H.v.Schijndel — vrijdag 17 juni 2005 @ 10.19 uur

  142. #121 Snix
    Rita Verdonk is nog zo’n psychopaat, maar reken maar niet dat zij TBS krijgt…

    Ik vraag mij af dat wanneer ik hier zou beweren dat Jan Marijnissen een psychopaat zou zijn en TBS zou moeten krijgen (wat ik natuurlijk ook niet zou menen) of er hier niet de pleuritus zou zijn uitgebroken.
    Het bericht blijft echter wel staan wat een zeer merkwaardig beeld oproept ten aanzien van het wisbeleid alhier.
    Alhoewel ik tegenstander ben van wissen in het algemeen (beter is bediscussieren) wordt hier duidelijk door loggers en SP/Jan Marijnissen met twee maten gemeten.

    Reactie door Jacobo — vrijdag 17 juni 2005 @ 11.04 uur

  143. Gewoon heel jammer dat minister Donner kennelijk al die tijd niet ingezien heeft dat juristen niet het laatste woord kunnen hebben, maar wel deskundigen zoal een onderzoeker op het gebied van mentale aandoeningen!! Niet alleen maar dit hele kabinet heeft niet veel verstand van zaken, blijkbaar

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 juni 2005 @ 13.22 uur

  144. Gewoon heel jammer dat minister Donner kennelijk al die tijd niet ingezien heeft dat juristen niet het laatste woord kunnen hebben, maar wel deskundigen zoal een onderzoeker op het gebied van mentale aandoeningen!! Niet alleen hij maar dit hele kabinet heeft niet veel verstand van zaken, blijkbaar

    Reactie door cynthia — vrijdag 17 juni 2005 @ 13.23 uur

  145. Natuurlijk was dit een verkeerde inscahtting van Donner..maar toch vind ik dat de SP vandaag de 17e juni een heel verstandig standpunt inneeemt over TBS.
    debat is inderdaad constructief voor samenleving,en Donner heeft verkeerd ingeschat..maar om hem dan te laten vallen is weer te zwaar…Goed politiek voeren,vind ik dat..Wel kun je vraagtekens zetten bij de handtekening van Donner (was een fout),en dat hij zegt in de Kamer:
    “..niemand weet waar precies de knelpunten zitten..daar moeten we uitkomen..”
    Dan is Donner inderdaad niet helemaal goed ingevoerd in een TBS-systeem dat al sinds 1930 bestaat..Dus “iets” verwijtbaar is ie wel. Zijn warempelse woordgebruik zou hem toch moeten passen in 1930..jotamejee..
    Elke minister heeft ruzies met of artsen of politie of WAO…of..beetje sufkanbinet,he..zou je denken als buitenstaander..en de GRondwet ook al NEE.
    Best wel zielig,he..

    Reactie door eric — vrijdag 17 juni 2005 @ 13.32 uur

  146. Ik heb vanaf het begin geen vetrouwen gehad in die Donner. Hij heeft geen daadkracht, alleen maar slap juridisch geblablablaaa. Die juristen moeten eens leren dat de praktijk telt en niet hoe iets juridisch in elkaar zit. Al die onzin regeltjes van moorden die kunnen verjaren en dieven die de “legale” eigenaar van gestolen schilderijen worden. Slecht rechtssysteem in dit land. Die verdachte TBS’er is ook al 7x eerder ontsnapt en dan laten ze hem nog door notabene 1 vrouw begeleiden. Dom, dom. Donner moet aftreden maar dat is alweer niet gebeurt. Ook niet goed van de SP dat ze geen motie van wantrouwen ondersteunt hebben. Heb ik toch meer respect voor de LPF.

    Reactie door Rob Senden — vrijdag 17 juni 2005 @ 13.56 uur

  147. Voor mij maakt het niet uit of een procedure deugt of niet. Een minister blijft eindverandwoordelijk. Als hij een krabbel zet onder een verlofverklaring dan keurt hij indirect zijn procedures goed. Als die later niet kloppen dan zijn er aanwijsbare fouten gemaakt. De kamer vind ik op een enkel kamerlid na, een stel slapjanussen, met de VVD voorop.
    Ook van de SP had ik meer vuurwerk verwacht. Een gemiste kans.

    Reactie door Ron Fluit — vrijdag 17 juni 2005 @ 15.16 uur

  148. En niemand denkt aan die arme Donner.
    Hoe zou hie zich voelen?
    Hij heeft getekend, en nu is er iemand vermoordt

    Reactie door wreker — vrijdag 17 juni 2005 @ 16.57 uur

  149. De coalitie is veel te bang,dat ze moeten opstappen,en zullen nooit of te nimmer,een bewindsman/vrouw weg sturen…Dit betekent,dat ze maar kunnen doen wat ze willen,en zullen OOK in de toekomst(die mij niet kort genoeg kan zijn)blunder op blunder stapelen,ZONDER dat ook maar IEMAND daar iets aan kan doen…Een grove schande in de Nederlandse parlementaire geschiedenis…

    Reactie door J.Harkema...Zwolle — vrijdag 17 juni 2005 @ 20.11 uur

  150. Proefverlof moet kunnen maar wel op betere voorwaarden: bijv. met enkelbandje.
    Bovendien wel graag overeenstemming over longstay ja of nee en hoelang: bij twijfel altijd de langste periode.
    Getekend voor een proefverlof en client ontsnapt: onmiddellijk groot alarm en echt wel telefoons aftappen en wat maar nuttig en nodig kan zijn om samenleving en delinquent te beschermen.

    Reactie door Magda — zaterdag 18 juni 2005 @ 0.23 uur

  151. We wachten op de volgende slachtoffers.
    Hoeveel blunders mag je maken om weggestuurd te worden.Donner had moeten vertrekken.Maar het ruimd goed op zo.
    Hierbij feliciteer ik dit kabinet met deze nieuwe blunder,op naar de volgende.

    Reactie door B Vossen — zaterdag 18 juni 2005 @ 2.21 uur

  152. discover card…

    courser Fontainebleau odd?galleys retraction,encouraged nails directives?visa credit card http://visa-credit-card.credit-card-4u.us/

    Trackback door discover card — zondag 21 mei 2006 @ 18.56 uur

  153. Hey Jan u bent echt mijn grote idool dit is serieus, niet spottend, ik mag helaas nog niet stemmen maar zodra ik dat mag ga ik echt wel op u stemmen
    doei

    Reactie door Twan — dinsdag 14 november 2006 @ 18.00 uur