‘Nederlands nee vanwege onwetendheid’

‘Nederlanders hebben massaal nee gestemd tegen invoering van de Europese grondwet omdat ze niet goed op de hoogte waren gesteld. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie.’

(Bron: RTL)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 15 juni 2005 :: 17.11 uur

57 Comments

57 reacties

  1. Goedemiddag, Jan.

    Wel vreemd dat niemand gezegd zou hebben dat men tegen inhoudelijke aspecten van de grondwet was/is.

    Reactie door Molly — woensdag 15 juni 2005 @ 17.15 uur

  2. Ze vergeten erbij te zeggen wiens schuld het was dat de nederlanders onwetend waren. Dit kan namelijk op meerdere manieren worden geïnterpreteerd en wordt nu al als goed nieuws gezien voor de EU. Terwijl, wie zeg mij, dat als er goede inlichting was geweest, de brochures duidelijk, leesbaar een waarheidsgetrouw waren en de debatten op TV objectief werden gevoerd, dat Nederland dan geen Nee gad gestemd?

    Wat mij betreft mosterd na de maaltijd dat door brussel alleen als doordram-middel kan worden gebruikt. We kunnen beter naar de toekomst kijken.

    Reactie door Dennie — woensdag 15 juni 2005 @ 17.16 uur

  3. Het mag misschien aan mij liggen maar het probleem ligt zeker niet bij de grondwet of de inhoud ervan. Het probleem is dat dit weer 1 van de eerste referenda’s is in een tijd en dat de mensen zo willen laten weten dat er iets mis is. Hoe zou het kunnen zijn de de vertegenwoordigers van “het volk” zo met alles bezig zijn dat de wens van de normale mens vergeten wordt. En de vraag is als over de euro en HSL geen referendum wordt gehouden waarom hierover wel. Is het omdat het voor de hand lag dat het er wel door kwam of omdat het de oprechte bedoeling is om de wens van het volk door te laten komen.(dat zal het vast ook niet wezen gezien de drempel en de campagnes)

    Reactie door John Mulder — woensdag 15 juni 2005 @ 17.26 uur

  4. Jan, we zijn al weer twee weken verder hoor. De wereld ook…

    Reactie door Kelvin — woensdag 15 juni 2005 @ 17.30 uur

  5. Nachtmerrie werkelijkheid !!!!

    Gisteren schreef ik in mijn column nog of u bang was. Vandaag blijkt dat deze vraag niet ongegrond is. De overheid blijft ervan overtuigd dat het TBS systeem perfect werkt.

    Het is echter een systeem met zeer veel gaten waarin de menselijke fout kan fataal kan zijn zo als nu voor de zoveelste keer blijkt. Niet u maar een medeburger werd vandaag vermoord omdat de gogen weer een s een TBSer goed genoeg vonden om op begeleid verlof te gaan.

    Ontvoering van een meisje en de moord op een 80 jarige man in Den Haag waren niet voldoende om de eikels in het Haagsche gekkenhuis tot maatregelen te bewegen. Ook nu heeft Donner alle verloven van TBS-ers ingetrokken,net als vorige keer. Nadat de storm van kritiek is gaan liggen mogen de heren TBS-ers weer op proefverlof om weer een burger te verkrachten of te vermoorden. Of ze wonen gewoon weer in de straat waar hun slachtoffers wonen. Het TBS systeem is zo lek als een mandje en de burger laat het leven door deze achterlijke achterhaalde manier van zogenaamd behandelen. De heren worden daar in die klinieken niet behandeld en al helemaal niet als ze niet meewerken. De behandelmethodes houden niks in en de TBS-er leert er niks van. Maar als de TBS-er inzicht krijgt in zijn eigen handelen en toegeeft dat zijn handelswijze onjuist was staat hij binnen afzienbare tijd weer op straat. Delict inzicht heet dat. Maar er zijn ook TBS-ers die het spelletje slim weten te spelen en dus ook buiten komen als ze maar doen wat er van de heren gevraagd wordt.

    Het systeem werkt niet en het is een puinhoop binnen de TBS instellingen. Er is een zeer groot verloop in het personeel en het personeel staat vaak niet sterk genoeg in de schoenen om de TBSer de baas te kunnen. Angst heerst vaak meer op de werkvloer van de TBS kliniek dan verstand. Personeel wat gegijzeld wordt of klappen oploopt is komt dan ook regelmatig voor waardoor mensen in de WAO belanden. Let wel ik kan het weten want ik heb er gewerkt. Het is een ramp.

    Ik heb al meer geschreven over dit onderwerp en ben nog lang niet klaar. Lees mijn website http://decolumnist.web-log.nl/

    Reactie door Wiland Roscher — woensdag 15 juni 2005 @ 17.35 uur

  6. Eerdmans heeft van de Columnist al eerder mail ontvangen over dit thema maar er niks mee gedaan. ik roep richting Den Haag maar iedereen in dat verrekte parlement is doof. SP REAGEER !!!!!!!

    Reactie door Wiland Roscher — woensdag 15 juni 2005 @ 17.37 uur

  7. Hallo Jan,
    Hebben ze bij de EU-commissie niets beters te doen?
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — woensdag 15 juni 2005 @ 17.37 uur

  8. Toevallig heb ik meegedaan aan die enquête. De vraagstelling was enigszins dubieus. Er werd gevraagd waarom je nee had gestemd. Je kon vervolgens kiezen uit, ik meen mij te herinneren, 5 mogelijke redenen. 4 waren al ‘voorgedrukt’ en de 5e heette ‘andere reden’.
    Als je had ingevuld dat je nee had gestemd om inhoudelijke redenen, zoals ik, werd er vervolgens helemaal niet gevraagd waarom, of op welke gronden. Ook luidde een van de opties niet ‘ik heb nee gestemd omdat ik niets wist van de grondwet’, maar (en let op, dit is nogal een verschil in interpretatue): “ik heb nee gestemd omdat het niet duidelijk was wat exaxt de gevolgen voor Nederland waren als de grondwet ingevoerd zou worden”.

    Het lijkt me een gevalletje van misleiding, kortom.

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 17.44 uur

  9. @5 De rechter zelf heeft ook geen vertrouwen in het TBS systeem, want hij/zij heeft tegen het advies van de deskundigen geadviseerd dat deze verdachte weer geresocialiseerd moest worden. Anders was hij op een long stay afdeling terechtgekomen, wat natuurlijk ook triest is. Maar dit is dus nog triester.

    Reactie door reint — woensdag 15 juni 2005 @ 17.51 uur

  10. Misschien dat de Nederlander beter geinformeerd is dan de gemiddelde Europeaan. Daar zal het vast niet aan liggen. Maar misschien hebben we het wel even gehad met Eoropa.

    Reactie door jojo — woensdag 15 juni 2005 @ 17.57 uur

  11. Het lijkt mij eerder een manipulatief verhaaltje. Waarom is er trouwens niet alles op alles gezet om de nieuwe zorgwet niet door te laten gaan? Er waren toch ook wel andere alternatieven gewest om dit probleem op te lossen. Zie mijn weblog hierover

    Reactie door Redstar — woensdag 15 juni 2005 @ 18.00 uur

  12. Ik kan niet geloven dat dit een representatieve uitkomst is. Er zijn genoeg Nederlanders die zich van te voren goed geinformeerd hebben en daarom tegen hebben gestemd. Is dit een manier om het Nedelandse nee niet serieus te nemen? Of om de bijdrage zo hoog te laten? Wie gaat er vertellen hoe deze enquete tot stand is gekomen?

    Reactie door Jeanne — woensdag 15 juni 2005 @ 18.00 uur

  13. hahahahaha, het zijn slechte verliezers…

    Reactie door chrisinactie — woensdag 15 juni 2005 @ 18.04 uur

  14. Nog effe en we gaan allemaal naar de klote.

    Laat die onozelaars maar schuiven, naar ons en de Sp wil men niet luisteren.

    Tot dat de pleuris uitbreekt!

    En dan vooral dom kijken, zijn ze goed in.

    Reactie door Johan Smeets — woensdag 15 juni 2005 @ 18.04 uur

  15. 8) Inderdaad, uitkomsten en vooral interpretaties van enquetes zijn via de vraagstelling makkelijk te manipuleren.

    Meneer Wallstrom van de EU wil eigenlijk zeggen: de uitslag van het referendum was een vergissing, een vergissing die enkel even ‘rechtgezet’ hoeft te worden…

    Reactie door Henk Tukkers — woensdag 15 juni 2005 @ 18.08 uur

  16. Ik vind dat ik uitstekend ben voorgelicht door het “nee-kamp”.

    Reactie door aren — woensdag 15 juni 2005 @ 18.11 uur

  17. De eurocommissie denkt dat wij in een dommecratie leven.
    Degene die het volk het domst kan houden wint.
    Hebben wij ze door?

    Reactie door Gekke Gerrit — woensdag 15 juni 2005 @ 18.19 uur

  18. Die gasten weten ook niet van ophouden. Leer nou om te gaan met je verlies!

    Reactie door Farshad Bashir — woensdag 15 juni 2005 @ 18.33 uur

  19. Zeg Wiland reactie 5…uh dit gaat over de Grondwet,hoor…wake up,he..
    Of zoals Jan zegt “Wake up-call” ook voor jou dus,…hihi

    Reactie door eric — woensdag 15 juni 2005 @ 19.07 uur

  20. En trouwens..niks 2 weken verder..nu
    Europese Grondwet blijt juist nu steeds actueel…meerdere landen willen NEE..
    dus niks oud nieuws,hoor. Het is niet voorbij…het begint..Dat snappen de stakende huisartsen ook,wel en de plisie..ook..die zijn boos op Remkes..
    het leven,he..stoute plisie-agenten..

    Reactie door eric — woensdag 15 juni 2005 @ 19.10 uur

  21. Van een onafhankelijk onderzoek is in ieder geval geen sprake, Europese Commissie. Dan maar liever onwetend, maar wel intelligent.

    Reactie door W6969 — woensdag 15 juni 2005 @ 19.14 uur

  22. Ik ken de vragen niet uit die enquète, maar ik weet wel dat zulke enquètes te sturen zijn door de vraagstelling. ZIjn het open of gesloten vragen en zo ja, HOE zijn ze gesteld? Zo kan je een uitkomst van te voren vaststellen met een vooral berekend percentage. Het zou me niets verbazen als zoiets hier was gebeurd.

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 15 juni 2005 @ 19.29 uur

  23. En natuurlijk ligt het weer aan het domme volk dat het niet snapt!

    Wat een dolgedraaide gehaktballen zeg!

    Reactie door e.krul — woensdag 15 juni 2005 @ 19.41 uur

  24. Als ze het kunnen gooien op slechte voorlichting, kunnen ze zich permitteren om onze “nee” niet zo zwaar op te nemen. Een jaartje propaganda er tegenaan gooien en dan weer een referendum, denken ze mischien.

    Het houden op Nederlandse ontwetendheid en Franse “ja daar heb je de Fransen weer…”, is ook een manier om te zorgen dat er geen inhoudelijke discussie op gang komt om WEL tot een goed, aanvaardbaar grondwet te komen.

    Reactie door Anja — woensdag 15 juni 2005 @ 19.42 uur

  25. ja hoor onwetenheid , wat willen ze nou .hun uitkering betaler aanvallen,wie zijn nu de nietweters,wat ze ook niet weten is dat er nog heel wat gebeuren gaat.want volgen onze dure uitkering trekkers,komt er toch hel en verdoemenis bij tegen stem,en dreiging met oorlog,nu dan stel terroristen weet wie je voor onwetent uitscheld ,opvreters en niets anders

    Reactie door ad — woensdag 15 juni 2005 @ 19.44 uur

  26. Op de gemeentehuizen zouden exemplaren liggen van de grondwet, in veel gevallen waren die er niet of lagen er 1 of 2 inkijk exemplaren.

    Zelf onvoldoende informatie verspreiden en dan anderen de schuld geven, lekker laf weer hoor.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 15 juni 2005 @ 20.08 uur

  27. `Nederlanders hebben massaal nee gestemd tegen invoering van de Europese grondwet omdat ze niet goed op de hoogte waren gesteld. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie’

    Lees: Onze Nederlandse bondgenoot onder het leiderschap van Balkenende heeft jammerlijk gefaald omdat onze kostbare EU-propaganda foutief is gedicteerd en de brede volksmassa’s niet repressief genoeg zijn gewaarschuwd voor de consequenties van een Nee!

    Wij, Barroso, zullen ons beraden op represaillemaatregelen.

    Reactie door c.tilyx — woensdag 15 juni 2005 @ 21.02 uur

  28. WELK ONDERZOEK!!???

    Weer is mij persoonlijk niks gevraagd. Weet je; die hele EU begint me door dit soort arrogante berichten en gemanipuleer steeds meer tegen te staan.

    Uit die EU; zo snel mogelijk.

    Barroso houdt nog steeds vast aan die hoge netto-betaling van Nederland, op redelijkheid heb ik hen niet niet kunnen betrappen.

    Reactie door ReneR — woensdag 15 juni 2005 @ 21.14 uur

  29. “De Duitse president Köhler weigert voorlopig de Europese grondwet te ratificeren”.

    Zeker in het verleden vaak vakantie genoten aan de nederlandse kust,toch besmettelijk die domheid.

    Reactie door Beste Kerel — woensdag 15 juni 2005 @ 21.29 uur

  30. Weet niet waar, maar heb gelezen dat Barosso misschien nederland nog een keer wil laten stemmen.
    Hoe ze ook kletsen de mensen hebben gewoon nee gestemd en niet of ze het wel of niet hebben begrepen maar om dat ze zich verneukt voelen door dit kabinet.

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 15 juni 2005 @ 21.35 uur

  31. folkert: wil je alsjeblieft voor jezelf spreken? Er zijn namelijk ook mensen die niet zo kinderachtig zijn en ‘gewoon’ inhoudelijke argumenten hadden.

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 21.39 uur

  32. één van de oorzaken van onwetendheid is “onwilwetendheid”. weet iemand het verschil tussen linkse en rechtse onwilwetendheid?

    Reactie door Dichter Bij — woensdag 15 juni 2005 @ 21.55 uur

  33. miss cleopatra@31,
    en toch is het zo ik vind dat en velen met mij of moet ik daar ook een enquette gaan overhouden, heb je zand in je ogen en beweeg je ook niet tussen het volk aan je naam te lezen lijkt het wel zo.
    Als het het niet bevalt wordt er geschermd met inhoudelijke argumenten dit heb ik vaker gelezen maar ja ik ben geen acedeem maar een gewoon persoon die geen moeilijke verhalen schrijft die de helft van de mensen toch niet snappen, dit schrijft ik op personelijke titel zo goed.

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 15 juni 2005 @ 22.11 uur

  34. Of anders gezegd:
    Geen nederlands JA, vanwege onbgrip bij de regering voor de NLers.

    Reactie door barend — woensdag 15 juni 2005 @ 22.36 uur

  35. Hm, volgens mij hebben meer Nederlanders NEE gestemd, omdat ze juist meer te weten waren gekomen en het daar niet mee eens waren.

    Anecdote: vanavond op ZDF in het programma Reporter werd gesteld:

    “Deutschland ist der grösste Netto Zahler Europa’s mit 95 Euro pro Einwohner.”

    Ze vinden ook dat ze de grootste exporteur in Europa zijn. Overigens had het programma een duidelijke Anti Europa tendens verder.

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 15 juni 2005 @ 22.51 uur

  36. Folkert:

    “en toch is het zo ik vind dat en velen met mij”

    Kijk Folkert: het eerste deel van je zin is fout. ‘En toch is het zo’. Laten we dat eens schrappen, want ik word een beetje allergisch van mensen die de exclusieve claim op de waarheid denken te hebben.

    ‘ik vind dat en velen met mij’: prima, een mening mag je hebben. Ik hoef er echter niet mee eens te zijn, wel?

    ‘Schermen’ met inhoudelijke argumenten?

    Ik heb nee gestemd vanwege een heleboel inhoudelijke argumenten. Ik heb namelijk de grondwet gelezen. En jij?

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 23.03 uur

  37. miss cleopatra@36
    en toch vindt ik het zo en velen met mij oke, en je hoeft het ook niet eens te zijn prima.
    En ik heb de grondwet niet gelezen want besodermieterd worden we toch, nu spelen de heren politici er de mooie jongen mee dat het volk er het er niet mee eens was is dat ook niet hypocriet.

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 15 juni 2005 @ 23.14 uur

  38. Ik zeg altijd maar: je moet niet lullen over dingen waar je geen verstand van hebt.

    “Opinions are like assholes – everybody’s got one”

    Reactie door miss cleopatra — woensdag 15 juni 2005 @ 23.35 uur

  39. Miss Cleopatra

    Quote:

    “Ik heb nee gestemd vanwege een heleboel inhoudelijke argumenten. Ik heb namelijk de grondwet gelezen. En jij?”

    Een hele prestatie; ik hoop, dat je er geen tic; of nachtmerries aan over hebt gehouden.

    Reactie door ReneR — donderdag 16 juni 2005 @ 0.05 uur

  40. Oei, een zwaktebod… op de persoon spelen. Klassieke fout.
    Heeft u geen beter verweer, meneer ReNer?

    Reactie door miss cleopatra — donderdag 16 juni 2005 @ 0.21 uur

  41. Die EC heeft zelf een onderzoek nodig.

    Reactie door Johnito — donderdag 16 juni 2005 @ 1.43 uur

  42. Maakt het eigenlijk uit of tegenstemmers de inhoud van de grondwet wel helemaal kennen of niet, vraag ik me af. Ook al zouden sommigen het als een proteststem tegen de regering gebruikt hebben, dan hebben we het nog altijd over een regering die een sociaal afbraakbeleid voortzet, op basis van principes die wel degelijk in die grondwet staan. Ik vind de kwalificatie “kinderachtig” van Miss Cleopatra dan ook misplaatst. Ik ken zelfs mensen die puur vanwege hun intuïtie “Nee” gestemd hebben. En volgens mij is dat goed.

    Reactie door Johnito — donderdag 16 juni 2005 @ 1.49 uur

  43. miss cleopatra @36
    Ik heb nee gestemd vanwege een heleboel inhoudelijke argumenten. Ik heb namelijk de grondwet gelezen. En jij?

    miss cleopatra 40
    Oei, een zwaktebod… op de persoon spelen. Klassieke fout.

    U verwijt en een ander dat deze op de persoon speelt zie zelf welke oogkleppen u draagt.

    Zie de splinter voor het hoofd bij een ander maar de balk bij uzelf niet.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 16 juni 2005 @ 7.04 uur

  44. Oh boy, jij begrijpt er echt niets van…

    Reactie door miss cleopatra — donderdag 16 juni 2005 @ 10.38 uur

  45. miss cleopatra@44
    wat schrijft u helder en duidelijk jammer dat het aan mij niet besteed is.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 16 juni 2005 @ 11.33 uur

  46. Ja,het is heel moeilijk voor ze om te zeggen….Ja SP gefeliciteerd dat jullie een betere compagne hebben gevoerd.
    Van dit kabinet kan je alles verwachten.
    Ze liegen en bedriegen toch alles wat maar kan.
    Op onze Almere site stonden de uitkomsten per stemlokaal(zijn ze verplicht) op de Almeresite maar natuurlijk zo onderelkaar gezet dat je het wel moest uitprinten om duidelijk de tegenstemmen te tellen.
    Zeer kinderachtig,maar dat is dit kabinet toch????

    Reactie door anita — donderdag 16 juni 2005 @ 11.38 uur

  47. Niet te hopen dat straks de CDU het in Duitsland voor het zeggen krijgt.

    De Balkenende van onze oosterburen Mw.Merkel gaf in het europa debat in de bundestag aan,zich in navolging van de CSU MP van Beieren,Stoiber,zich hard te willen maken voor een toetreding van Kroatie tot de EU.

    Bij zulk een voorstel proef ik weer een historische en religieuze gore bijsmaak.

    Reactie door Beste Kerel — donderdag 16 juni 2005 @ 11.45 uur

  48. #40 Miss Cleopatra Quote:

    “Oei, een zwaktebod… op de persoon spelen. Klassieke fout.
    Heeft u geen beter verweer, meneer ReNer?”

    Eh….hallo…heb ik iets gemist dan? Ik wil me nergens mee bemoeien maar tegen wat moe(s)t ik me dan verweren? Ik plaats gewoon even een losse opmerking hoor, ik bedoel er niks negatiefs mee, echt niet, het was alleen maar als grapje bedoeld, want ik denk, dat als ik die grondwet zou lezen, ik er dagenlang nog koppijn zou van hebben o.i.d.

    Trouwens, een ieder die dat presteert; krijgt mijn respect, dus ook jij of….jullie…..??

    Reactie door ReneR — donderdag 16 juni 2005 @ 13.45 uur

  49. Dus wij zijn niet goed op de hoogte?

    Misschien zijn we naar de smaak van de Europese Commissie wel iets TE goed op de hoogte…

    Reactie door Jeroen — donderdag 16 juni 2005 @ 20.13 uur

  50. ik vindt het wel een beetje vreemd d of t kweet het niet,
    maar dat er over en weer gekibbelt wordt wie wel of gedeeltelijk of niet HET gelezen heeft als je twijvelt niet in halen zeg ik dan maar,
    ik schrijf soms/ meestal stukjes die op dat moment recht uit mijn hardt komen soms erg ruw maar dat bomt mij niks,en als je het er niet mee eens bent nou dan niet,maar een beetje gaan bekvechten of je het wel of niet gelezen hebt en dan wel of niet recht hebt er een mening over te hebben iedereen mag een mening(elke mening was/is goed) hebben over de gront wet je hebt altijd gelijk als het maar nee was,nogmaals bij twijvel niet in halen,bij de een is dat met 100 meter bij de ander bij 500 meter,maar uitijndelijk altijd goed

    Reactie door ad — donderdag 16 juni 2005 @ 22.44 uur

  51. Nederlanders hebben massaal nee gestemd tegen invoering van de Europese grondwet omdat ze niet goed op de hoogte waren gesteld. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie.
    Bah, spuug, getverrrr.
    Inderdaad wat een arrogantie. Een flutonderzoekje met wat flutvragen. En dan je politieke koers uitzetten. Hoe suf gaat het nog worden?
    Ik ben een Nedelander en als er gerefereerd wordt naar Nederlanders wil ik ook echt geraadpleegd worden. Politici moet verboden worden uit monde van een heel volk te praten. Het is duidelijk niet representatief. En als alleen maar een keus uit beperkte voorbedrukte beantwoording mogelijk is? Tjonge, wat voor een keuze hebben wij Nederlanders dan?
    Echt niet bedankt.
    Luisteren moeten ze!
    Maar de oren zitten dicht met verkoopspinsels. Uitstelwurmen en bralbeesjes.

    Reactie door Giel — vrijdag 17 juni 2005 @ 13.39 uur

  52. refereren aan en verwijzen naar… ahem… dacht ik…

    Reactie door Giel — vrijdag 17 juni 2005 @ 13.42 uur

  53. Het geponeerde heef een zekere realiteitswaarde. De Nederlander al was die adequaat geïnformeerd dan noch zou er van intellectueel electoraal gedrag geen sprake kunnen zijn omdat den Nederlander geëtaleerd heeft een beperkte intelligentie zeer goed te kunnen combineren met ruggengraatloosheid. We hebben een parlement dat het schaamrood om de kaken dient te krijgen wanneer zij zich opponeren als volkvertegenwoordigers. We hebben een kabinet dat werkelijk democratieondermijnend werkt zonder te beseffen waar ze nu werkelijk mee bezig is.

    Slechts het uitzitten van de politieke rit telt om vervolgens het verraden volk de rug toe te keren in weelde. Een Europa is een scherts en heeft het brave volk slechts de euro opgeleverd. Dezelfde euro die er voor gaat zorgen dat een Europa met Nederland voorop een utopie zal blijken in navolging van eerdere pogingen.

    Een volk krijgt de regering die het verdient. Wellicht dat er binnenkort toch een beweging opstaat die helder gaat denken door Nederland weer te begrenzen, met een eigen bloeiende economie en eigen munteenheid. Maar ja, zolang er volk rondloopt in dit land dat juicht bij de geldautomaat toen de eerste euros waren te verkrijgen verdient niet beter. Het verdient wat het nu heeft. Samen op weg naar armoe, ziekte en ellende.

    Reactie door Max — vrijdag 17 juni 2005 @ 17.32 uur

  54. Geen wonder dat veel mensen onwetend zijn, als de SP haar best gedaan heeft om ze onwetend te houden.

    Bij voorbeeld door ze het leugenachtige sprookje voor te houden dat we het zo slecht gekregen hebben door de euro, en dat we voor hetzelfde product nu in euro’s betalen wat we vroeger in guldens betaalden!

    Reactie door paul kuiper — vrijdag 17 juni 2005 @ 22.16 uur

  55. Tuurlijk worden we als een stelletje onnozelle gasten afgeschilderd.Hoogmoed komt voor den val, en daar hebben ze behoorlijk last van. Aan kapsones en sterallures geen gebrek. Zijn gewend overal hun zin in door te drijven als een drammerig klein kind. Toen we tegenstemden konden we natuurlijk niet voor onzelf denken.Worden dan ook niet als volwaardig denkend mens beschouwd. Zij hebben gelijk en daar heb je je maar houden. Wij weten alles weer beter hoor!!!!! En bij chaos? Mogen jullie de rotzooi weer opruimen.

    Reactie door De rode pimpernel — zaterdag 25 juni 2005 @ 13.41 uur

  56. Dat klopt. De Nederlandse regering(en)(NR) en ook het Europese Parlement (EP) verzuimden om duidelijke informatie te verstrekken over het Europese proces. Ik hoop dus dat dit feit in hun onderzoek ook naar voren is gekomen. Natuurlijk is het ook zo dat een ieder de plicht heeft zich te verdiepen in deze materie ongeacht zijn afkomst.

    De NR is blijven steken in partijpolitieke stok- en prietpraat en terrorismebangmakerij. Zij hadden echter de taak duidelijk te maken wat er allemaal op de bevolkingen van Europa afkomt. Natuurlijk, uitbreiding met 10 nieuwe lidstaten is prachtig maar wat de consequentie daarvan is wordt niet verteld. Vergelijk het maar met het toetreden van 10 Oost-Duitslanden en je kunt nagaan wat het resultaat is. Duitsland is nooit meer de “oude” geworden na “Die Vereinigung” en ik vraag mij af wanneer “Europa” zich zal herstellen van deze 10. Ik vat het op als een volledige shake-out van de huidige sociale stelsel(s), meer werkeloosheid en een toename van de lasten.

    Jammer is echter dat we in feite allemaal JA hadden moeten stemmen. Hoe verkeerd het ook lijkt, de globalisering die gaande is en die niet meer te stoppen is kunnen we met een ratificering van een nieuw verdrag (dat dan geen grondwet heet) beter het hoofd bieden.

    Hieruit blijkt maar weer eens hoe fout dit Kabinet is. Het is in staat een volk zodanig tegen zich in het harnas te jagen dat een van de redenen om NEE te stemmen het Kabinet zelf is.

    ————————-
    This nation becomes too small to solve the big problems, but also too large to solve the small ones.

    Uitspraak van Daniel Bell Amerikaans socioloog.

    Reactie door OccamsRazor — zondag 26 juni 2005 @ 10.38 uur

  57. Wellicht zou de heer Marijnissen eens de moeite kunnen nemen om te reageren. Hoewel ik mij goed kan indenken dat het hem net als zijn collegae worst zal zijn. En daarmee aantoont dat het Haagse pluche slechts voorbestemd is voor vazallen. En dat het parlement zinloos is zolang Nederland wordt geregeerd door ambtenaren die politici zien komen en verdwijnen.

    Reactie door Max — woensdag 20 juli 2005 @ 2.19 uur