Poematoerisme

Poema op de Veluwe

Sommige verbanden leg je enkel maar als ze er eenmaal zijn. Verbanden zoals poematoerisme en de Veluwe. De mens blijft een nieuwsgierig wezen.

Ben jij vandaag nog op excursie naar de Veluwe geweest?

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 15 juni 2005 :: 18.10 uur

64 Comments

64 reacties

  1. Nou nee, het zijn prachtige dieren maar ook nogal gevaarlijk. Mensen die dan uit nieuwsgierigheid gaan kijken vind ik bijzonder dom. Wat ik ook jammer vind is dat dit dier niet wordt gevangen door kenners, zoals die van Pantera in Oldeberkoop. Dan kan het leven gespaard blijven van, ik zeg het nogmaals, dit prachtige dier.

    Reactie door Hanny Palmen — woensdag 15 juni 2005 @ 18.45 uur

  2. Dat gezeik over die Poema, de komkommertijd is weer aangebroken!

    Reactie door BJ — woensdag 15 juni 2005 @ 18.55 uur

  3. Ik vind het een verkeerde zaak dat er een heel leger het bos in word gestuurd om dat beest te vangen. Zoals Hanny zegt, laat dat beest gevangen worden door experts en niet door 50 ME’ers.

    Ik vraag me af hoe gevaarlijk de poema voor mensen is. Kijk, als je het beest bewust op gaat zoeken en hem uitgebreid probeert te fotograferen, dan kan ik me voorstellen dat dat gevaarlijk is.

    Maar of hij uit zichzelf mensen aan zal vallen, ik weet het niet. Ik kan me namelijk voorstellen dat hij net als de bruine beren in Scandinavie de mens liever uit de weg gaat.

    Hij scheen een ree te hebben gevangen, nu is een hert voor een poema een natuurlijker prooi dan een mens.

    Maar goed, ik ben geen kenner van de grote katachtigen.

    Reactie door Nathan — woensdag 15 juni 2005 @ 18.59 uur

  4. reactie 2 helemaal mee eens..
    en dan die gapers..op de Veluwe..
    volwassenen en “wijze mensen” die dreutelen over een poema..net kinderen,joh.

    Reactie door eric — woensdag 15 juni 2005 @ 19.03 uur

  5. dat beest schijnt al jaren rond telopen in Nederland en zich hier aardig weet te redden. ik hoop dat het arme beest ontsnapt.

    Reactie door douwejan — woensdag 15 juni 2005 @ 19.03 uur

  6. Ach joh zo’n beest springt wel 2 keer over al die stoffige ambtenaren heen die hem proberen te vangen.

    Reactie door W6969 — woensdag 15 juni 2005 @ 19.13 uur

  7. Echt walgelijk, die ramptoeristen. En als het misgaat, dan natuurlijk moord en brand schreeuwen.
    Je mag haast hopen dat die poema een paar van die lui te grazen neemt.

    Reactie door Karin — woensdag 15 juni 2005 @ 19.31 uur

  8. Er is geen enkele reden het dier dood te schieten, zoals de man van Pathera al zei. Verdoven is een goede mogelijkheid en hij bood aan dat te doen en het dier op te vangen. Elk wild dier kan gevaarlijk zijn als het zich in het nauw gedreven voelt. Poema’s kunnen mensen doden dan, maar over het algemeen ontlopen ze de mensen en dus is het schitterend om te zien met hoeveel lawaai en stampij de politie en de ME en de ramptoeristen rond lopen te rennen met sigaretten aan en helicopters en jeeps. geweldig. Zo kan de poema lekker iedereen ontlopen, omdat het slimme dier precies weet waar die mensen zitten. De gevaarlijkste mensen zijn wel stil: die lui die last hebben van hun mannelijk hormonen en daarom erg graag groot wild willen doodschieten. Dat zijn de jagers. En over het algemeen zijn jagers niet echte “marks men”. D.w.z., dat als ze de kans krijgen om te schieten, ze het arme dier waarschijnlijk “aan” schieten, zodat het (misschien dodelijk) gewond vlucht om zich ergens te verstoppen en te creperen, of, en dat kan dus ook, dat het aangeschoten dier dol wordt en de schutter zal aanvallen en uiteen zal scheuren.
    Laat die man van Panthera het dier zoeken en verdoven en opvangen en haal die schietgrage eikels daar alsjeblieft weg, zeg!

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 15 juni 2005 @ 19.37 uur

  9. zielig stelletje dolgedraaide lui

    Reactie door e.krul — woensdag 15 juni 2005 @ 19.44 uur

  10. Als de Poema nergens vermist wordt, hebben we dat dan ook bij de buurlanden nagevraagd? Welke particuliere circussen zijn wel in het bezit van zo’n vergunning?
    Niemand van de buren ooit met zo’n beest aan een lijntje gezien?
    Niemand die ook weet van zijn buren dat er
    mogelijk zo’n beest in huis is?
    Niemand?????? Wie hield dan daar zo keurig
    zijn mond over dicht?
    Waarom hield de eigenaar mogelijk het dier
    in eigen huis? Was het toch de dierenarts
    die hem tijdelijk aan het oplappen was?
    Doodschieten? Natuurlijk, want als de eigenaar zich niet meldt is er niemand ver-
    drietig om, het beest zeker niet want dat
    was toch al van zijn vrijheid beroofd !!
    Zielig?? Hebben bepaalde hondenrassen nog niet genoeg blijvende grote schade, voor
    sommigen levenslang, aangericht??
    Het zal je maar gebeuren !!!!

    Reactie door Madelief — woensdag 15 juni 2005 @ 19.55 uur

  11. waarom dood schieten ,dierentuin mischien,en dan niet het gezeur over dan is het arme dier toch zijn vrijheid kwijt,nu er zijn miljoenen mensen die niet in vrijheid leven ,ook maar gelijk afschieten, een herintreden in land van herkomst mischien, wat voor het uwv/nee dan kun je beter dood zijn, of de minister van vreemdelingen zaken,kan het dier in dat lege opvangsentrum gaan zitten,heeft het personeel en wat koks,en wordt het keurig op het vliegtuig gezet, en in land van herkomst opgevangen worden,en begeleid.waarom niet met dieren en wel met mensen/apen,jawel wij zijn apen die een beetje kunnen denken,denken we.

    Reactie door ad — woensdag 15 juni 2005 @ 20.47 uur

  12. inplaats de schuldigen op te sporen, en die afgrijzelijk te straffen,een uurtje in de zelfde kooi als de poema en laat dat dier beslissen wat er gebeuren moet met dat soort apen,maar straf (doodstraf)niet een dier voor de fouten van apen!

    Reactie door ad — woensdag 15 juni 2005 @ 20.57 uur

  13. Massahysterie is het. Volgens mij is het geen Poema, maar een ongevaarlijke grote Noorse boskat! Ha ha, lopen ze met man en macht er achter aan.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 15 juni 2005 @ 21.02 uur

  14. Verschijnsel; wat ook in Engeland vaak wordt gezien. Voor een Puma ben ik niet bang trouwens.

    meer voor de volgende jaarafrekening van het energiebedrijf; maar dit is een prima afleider voor deze regering.

    Reactie door ReneR — woensdag 15 juni 2005 @ 21.07 uur

  15. “Tenzij zich een eigenaar meldt, die beter dan wij weet hoe we de poema moeten benaderen”, aldus de politie.

    Ja hoor, wie gelooft er nou dat enig eigenaar zich nog zal melden. Die ziet de kassa al rinkelen, want die zal dan toch echt de rekening gepresenteerd krijgen van deze overtrokken “pumahunt”: -tig manuren en de kosten van het ingezette grootmaterieel.

    En mensen die beter weten dan politie en marechaussee (die mevrouw had gisteren bij het nieuws wel een erg beangstigend trekje op haar gezicht toen ze vertelde dat ze het beest toch echt gingen doodschieten!), die hebben zich al lang en breed beschikbaar gesteld ….

    Reactie door Renée — woensdag 15 juni 2005 @ 21.16 uur

  16. Als die op Pumas loopt krijgen ze hem mooi niet tepakken.

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 15 juni 2005 @ 21.30 uur

  17. Poema’s – goeie muziek toch ??

    Nee even serieus, hoop dat dat beest ontsnapt.
    Vindt het ook gek dat de mensen van Pantera het niet mogen proberen, die hebben tenminste ervaring met grote katachtigen.

    Als hij dan toch doodgeschoten moet worden dan hoop ik dat een ervaren jager op groot wild dit doet (ga ervan uit dat die weten hoe het moet zonder het dier een lijdensweg te geven).
    Beter dan die gasten van de ME of Marachausee, die kunnen nog geen olifant op 10 meter raken.

    Maar hoop dat hij/zij de dans ontspringt.

    Daarbij komt nog: ze wilden toch wolven of zo uitzetten daar in de Veluwe om het groot wild een beetje in toom te houden, wel nu hebben ze een proffesionele jager en aangezien het er maar 1 is zal hij/zij zich niet voortplanten dus hoeven we ook niet bang te zijn dat we straks een poema-plaag hebben.
    Maar ja, dat is wel concurrentie voor de jagers, stel je voor dat we die niet meer nodig hebben ?????

    Reactie door HAC — woensdag 15 juni 2005 @ 21.42 uur

  18. Mijn reacties komen er niet door heen, script-problemen?

    Reactie door Farshad Bashir — woensdag 15 juni 2005 @ 21.48 uur

  19. Nu wel weer, raar

    Reactie door Farshad Bashir — woensdag 15 juni 2005 @ 21.48 uur

  20. Geweldig die poema, dat ie gewoon al een tijdje leeft op de Veluwe, en al herten heeft zitten oppeuzelen. Zo hoort het, alleen dan met wolven en lynxen, die hier ooit van nature voorkwamen. Dat zit er niet in, daarvoor is de Veluwe te klein en te druk met wandelaars etc, maar zo was het oorspronkelijk in Nederland. Gaaf dat het dan even zo terug is.

    Wat ik alleen minder vind is die hysterie en het voornemen hem dood te schieten. Het moet toch mogelijk zijn om het dier door een dierenarts te laten verdoven? En dan kan het dier opgevangen worden bij stichting Panthera.

    Ook behoorlijk aso trouwens dat de eigenaar zich niet meldt, die zou belangrijke info kunnen geven over het gedrag van die poema, hoe reageert hij op mensen, etc. Kan het hem/haar niets schelen wat er met zijn/haar dier gebeurt? Echt schofterig.

    Maar ook zonder de eigenaar hoop ik dat de poema dus gewoon kan verder leven, bij Panthera. Dan maar iets meer kosten voor de samenleving. Liever dat dan een gezond dier doden dat niets misdaan heeft.

    Reactie door Ellen van Nifterik — woensdag 15 juni 2005 @ 21.50 uur

  21. Ok, mijn reactie dan –>
    Eerst zeehondknuppelentoerisme en nu poemadoodschietentoerisme… tja…

    Reactie door Farshad Bashir — woensdag 15 juni 2005 @ 21.51 uur

  22. Ja, ze zijn er weer mensen,de traditioneel geworden berichten omtrend komkommertijd .
    Dit betreft steeds ontsnapt gevaarlijk en of giftig,stekend en bijtend exotisch dierenspul.
    De zomer kan pas echt beginnen met het nieuws van individueel, mogelijk in groepsverband maar hopelijk in kabinetsformaat aftredende bewindslieden!!!

    Reactie door visgert — woensdag 15 juni 2005 @ 22.01 uur

  23. Het is vooral een “nieuwsblob”. Loslopende dieren zijn in de wijk waar ik woon heel normaal: herten, kikkers, egels, vossen en soms een wild zwijn. Overigens echt loslopend , maar wat wil je ook als je op 700 meter lopen van de Veluwe en 2 kilometer van de Ginkelse Heide woont. Ergens in de buurt moet de poema lopen. Ik bibber nu al :)

    Reactie door Alex Mink — woensdag 15 juni 2005 @ 22.27 uur

  24. net als het ,proefverlof, van wilhelm s is dit katje een uitstekende bliksemafleider voor onze minister president en vice minister president om hun falen tijdens de eu begrotings top te maskeren .want dat ze gaan falen is zeker .dus nee!!!! tegen europa .en nee !!! tegen het afschieten van een vermeende ??? poema .weet je nog dat ze in ze in zuidwest engeland al jaren z,on beest zien en nooit gevonden hebben ??? misschien is hij/zij hier wel op vakantie .en gasten schiet je toch niet dood ?

    Reactie door texas henkie — woensdag 15 juni 2005 @ 22.43 uur

  25. Vandaag nog niet, morgen gaan we ….wildkamperen… als dat maar goed gaat :-)

    Reactie door Carla — woensdag 15 juni 2005 @ 22.52 uur

  26. Heb ik dat goed gehoord?
    Nachtwachten worden aangesteld bij de weer
    volop draaiende campings en talloze
    tenten worden te koop aangeboden, met
    gratis staanplaats.
    Niemand die zich in de situatie van ook
    anderen kan verplaatsen, die mogelijk voor
    gaan boven dieren of liever niet soms????

    Reactie door Madelief — woensdag 15 juni 2005 @ 22.58 uur

  27. En toch, Henk, is dit geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Als het dier zich in het nauw gedreven voelt zal het aanvallen. Heeft het toch nog zin gehad om regelmatig naar National Geographic en Discovery Channel te kijken. Je steekt er echt iets van op. Ik denk wel dat er een poema rondloopt, maar vind ook dat de experts en specialisten van Panthera het dier moeten opsporen en verdoven, zodat ze het kunnen meenemen. Een poema als deze kan helpen de dierentuinpopulatie gezond te houden, zodat er daar geen inteelt nodig is om meer welpen te krijgen. Inderdaad, als de politie en mareschaussee en ME gaan schieten dan wordt het een bloedbad! Geen goed idee. Laat dit nu over aan de mensen die er echt verstand van hebben en dat hebben onze jongens en meisjes van de Hermandad NIET! En stomweg afschieten kan nare gevolgen hebben. Als het dier niet gelijk morsdood is zal het wel degelijk aanvallen. En als je het niet gelooft zoek je Amerikaanse websites over Cougars of Mountain Lions. Staat er duidelijk bij. Ook gezien op zo’n kanaal en heb er niet zelf naar gezocht. Ik geloof die natuurwachters daar op hun woord namelijk. Ze werken daar dagelijks met gevaarlijke en wilde dieren. Vraag ze op zijn minst om advies zou ik willen adviseren ( :) ) aan de jagers hier!

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 15 juni 2005 @ 22.59 uur

  28. Ik denk; dat wilde zwijnen; vaak met jongen nog veel gevaarlijker zijn dan een loslopende Puma! Om maar niet te spreken van TBS ers met proefverlof!!!!!!

    Reactie door ReneR — donderdag 16 juni 2005 @ 0.09 uur

  29. Als de kat van huis is……
    wordt hij doodgeschoten.

    hier ben ik het dus niet mee eens!
    Wat heeft dat beest gedaan?
    Er lopen ook giftige adders in het wild,die je kunnen bijten, gaan we daar nu ook een klopjacht op houden.
    Belachelijk.

    Reactie door Ronald — donderdag 16 juni 2005 @ 1.44 uur

  30. Hmm….Ik mis al enkele jaren mijn huispoema. Als-ie naar de naam “Kokki” luistert, moet het hem zijn…..

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 16 juni 2005 @ 9.16 uur

  31. René, een poema is veel groter en sterker dan een wild zwijn. Het dier EET wild zwijn voor ontbijt! Maar je hebt gelijk: een ever met biggen kan heel gevaarlijk zijn. Een in het nauw gedreven poema is dodelijk. Elke grote kat trouwens.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 16 juni 2005 @ 9.32 uur

  32. Een wild zwijn in nood kan ook dodelijk zijn. Zo’n zwijn in het nauw kan mensen behoorlijk toetakelen met die grote hoektanden.

    Een poema is dan wel groter en sterker, een zwijn is agressiever.

    In het Dagblad van het Noorden stond een poos geleden een artikel over wilde zwijnen in de bossen. Een wild zwijn gaat de mens niet zomaar uit de weg en zal de mens proberen weg te jagen indien het zwijn dat van toepassing vind. De poema daarentegen zal contact met mensen proberen te vermijden.

    De mens is niet een natuurlijke prooi van de poema. Dus ik verwacht eigenlijk dat de poema net zomin op mensen zal jagen als de bruine beren in Scandinavie.

    De enige beren die ik daar gezien heb was in een berenpark. Maar volgens de statistieken lopen er zo’n 800 beren in het wild rond. Op m’n trektochten door de wouden ben ik er nog geen een tegengekomen.

    Reactie door Nathan — donderdag 16 juni 2005 @ 9.44 uur

  33. maar gelukkig hield de kamer een debat over de poema… pff, is het ook komkommertijd in de kamer? ik dacht dat kamerleden op hoofdlijnen besturen?

    Reactie door Tom — donderdag 16 juni 2005 @ 10.28 uur

  34. Ook kamerleden zijn blijkbaar gewoon mensen.

    Reactie door Fjodor — donderdag 16 juni 2005 @ 10.31 uur

  35. Vervolg op 30:

    Als het hem is: hij is te lokken met gourmet-kattenvoer, en een drankje erbij ijs- en ijskoud is! :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 16 juni 2005 @ 10.32 uur

  36. Misschien kunnen we De Geus vastbinden aan een boom en zo als lokvoer gebruiken.

    Reactie door ACCEPT — donderdag 16 juni 2005 @ 10.44 uur

  37. laten lopen en uitkijken waar je loopt doen ze in afrika ook uitkijken waar je loop
    is toch mooi eigenlijk een echt wild dier in onze natuur
    beter dan al die assholes die maar van mij lopen stelen zoals den haagse stropdas bandieten
    die zouden ze moeten vangen en moeten verbannen naar een eiland hier heel ver vandaan.

    Reactie door dominee — donderdag 16 juni 2005 @ 10.58 uur

  38. Zou mij niets verbazen als straks blijkt dat het ‘proefverlof’ van deze poema ook is getekend door Donner, die tekent gewoon alles wat hem onder neus wordt geschoven.

    Reactie door HAC — donderdag 16 juni 2005 @ 12.13 uur

  39. een mooi beestje, maar het is natuurlijk belachelijk dat er niet even een telefoontje naar Artis vanaf kan om te informeren hoe de poema gewoon zijn veldje kan krijgen om tot het einde van zijn dagen een fatsoenlijk leventje te kunnen leiden. Schijnbaar is doodschieten een betere trofee..

    Reactie door Jory — donderdag 16 juni 2005 @ 12.20 uur

  40. Dit lijkt me perfekt voor Krista om zich een sterk te maken voor een levend beestje. Waar is ze eigenlijk?

    Reactie door Jory — donderdag 16 juni 2005 @ 12.25 uur

  41. Gevaarlijk dier of niet, doodschieten vind ik toch te ver gaan. Er moet echt wel een betere oplossing zijn, zonder ook mensen in gevaar te brengen.

    Reactie door Cem — donderdag 16 juni 2005 @ 12.28 uur

  42. Is het overigens wel een poema? En niet gewoon een forse wilde kat of iets anders?

    Ik heb het nieuws daaromtrend niet zo gevolgd, maar las vandaag in de krant dat ook de beer bij Lauwersmeer mogelijk geen beer was, maar een grote hond. Honden van het type newfoundlander bijvoorbeeld.

    Reactie door Nathan — donderdag 16 juni 2005 @ 12.46 uur

  43. Zeg, Ronald, zinds wanneer LOPEN slangen? De enige, giftige en potentieel dus gevaarlijke slang in Nederland is de adder. Die is vrij zeldzaam inmiddels. Verder hebben de ringslangen en hazelwormen, hoewel de laatste geen slangen zijn. Beiden zijn ongevaarlijk.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 16 juni 2005 @ 13.36 uur

  44. Een pitbull met een foute baas (zoals er zovelen zij hier) zonder muilkorf is nog veel gevaarlijker dan een Poema of everzwijn.

    Reactie door ReneR — donderdag 16 juni 2005 @ 13.38 uur

  45. Adders zie je in Drenthe nog geregeld. Met name op zonnige dagen kun je ze zien zonnen op de zandpaden, net als hagedisjes. Moet je wel voorzichtig lopen, ze schieten zo weg.

    Reactie door Nathan — donderdag 16 juni 2005 @ 13.49 uur

  46. Mogelijk is die poema, als er al een poema is, niet eens meer in Nederland.

    http://www.nu.nl/news/541941/10/Poema_houdt_zich_verborgen_%28video%29.html

    Reactie door Fjodor — donderdag 16 juni 2005 @ 14.50 uur

  47. Natuurlijk is het geen Poema? Het is waarschijnlijk een forse Noorse boskat! Die kunnen behoorlijk groot worden en wordt ook als huisdier gehouden in Nederland.

    Reactie door ACCEPT — donderdag 16 juni 2005 @ 15.19 uur

  48. Uit de Parlementaire Nieuwsbrief vandaag: “Er wordt in eerste instantie geprobeerd de poema, die rondstruint op
    de Veluwe, levend te vangen. Dat heeft Veerman beloofd aan SP’er Van
    Velzen en GroenLinks-parlementariër Vendrik. De Kamerleden storen zich
    aan uitspraken van een politiewoordvoerster, die zegt het dier te zullen
    afknallen. Maar, zo stelt de Landbouwminister, als verdoven mislukt
    of de situatie te gevaarlijk wordt, zal de poema worden afgeschoten. ‘Ik
    spaar dieren, maar ook mensen’, aldus de CDA’er. ‘En mensen komen op de
    eerste plaats.’ (Nederlands Dagblad).”
    -.-.-.-.-.-
    “De mensen komen op de eerste plaats”: was het kabinet daar maar wat consequenter in!

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 16 juni 2005 @ 15.20 uur

  49. Inderdaad, Olav. Dat is ook mijn wens!

    Een Noorse boskat ziet er echt totaal anders uit dan een poema en bovendien is het dier kleiner dan de lynx. Als de poema nou daar mee wordt vergeleken zou ik niet eens zo verbaasd zijn. De kleur komt overeen en de lynx is de halve hoogte van een poema, terwijl de Noorse boskat anderhalve huis-, tuin- en keukenkater is. Maar men heeft een lange en dikke staart gezien en een lynx heeft die niet.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 16 juni 2005 @ 17.06 uur

  50. zie hier, http://justed.punt.nl/?id=246883&r=1&tbl_archief=&

    en dan met name het bericht van de Burgemeester van Ede:


    “Geachte heer,

    Hartelijk dank voor uw reactie op de berichtgeving over de poema op de Veluwe. Ik waardeer uw betrokkenheid. Graag wil ik u een toelichting geven op het beleid van de politie in dezen.

    Wij hebben bij diverse instanties advies ingewonnen over wat te doen in dit geval. Deze adviezen zijn niet geheel eensluidend.
    De poema is een schuw dier dat zich snel voortbeweegt. Dit betekent dat het praktisch bezien niet mogelijk is het dier te verdoven, omdat het daartoe tot op korte afstand benaderd zou moeten worden.

    Of een poema ook gevaarlijk is voor mensen is niet met zekerheid te zeggen. Het is echter een roofdier en het is zeker niet uitgesloten dat het dier mensen zou kunnen aanvallen als het zich in het nauw gedreven voelt. Omdat dat risico voor ons niet aanvaarbaar is, hebben wij het besluit moeten nemen het dier, als zich de mogelijkheid voordoet, af te schieten.

    Mocht op enig moment blijken dat het wel mogelijk is het dier te vangen of te verdoven, dan zullen wij dat zeker niet nalaten.

    Ik hoop u hiermee vooralsnog voldoende geïnformeerd te hebben.

    Met vriendelijke groet,
    R.C. Robbertsen,
    Burgemeester van Ede”


    Zeg Jan, zie jij niets in jouw mogelijkheden om hier een krachtig tegengeluid tegen te laten horen? Ik neem aan dat zelfs het gebied rondom de Veluwe een gros aan SP-leden kent die zich sterk willen maken voor het behoud van deze bijzondere kat.

    Reactie door Jory — donderdag 16 juni 2005 @ 18.39 uur

  51. ik zal yullie maar uit je lijden halen het was een man?,ik dus verkleed als harry potter dus als balkenende maar ik werdt herkend sorry voor al de op hef.
    ps als we nu dus de echte er heen sturen laten we zeggen om morele steun aan de troepen te geven ha,boem we hebben hem/haar en de echte poema mag/kan dan in rust het volgende hertje eten, hij blij. wij blij.behalve de eliete jagers die willen de herten zelf vermoorden.

    Reactie door ad — donderdag 16 juni 2005 @ 21.08 uur

  52. In het Dagblad van het Noorden verteld een deskundige van Panthera dat het mogelijk om de poema gaat die al in 1997 werd gesignaleerd in Valkenburg. Later zou hij zijn gesignaleerd in Roermond en nog later eens in de buurt van Staphorst.

    Als dat zo is, dan loopt dat beest al zo’n 8 jaar rond in Nederland en is hij er heel goed in geslaagd om mensen te vermijden.

    Daarnaast deelt de deskundige mee dat de poema geen mensen zal doden, hooguit verwonden. Als je de poema per ongeluk laat schrikken, dan zal hij met zijn klauwen uithalen en dan vluchten.

    Op het moment dat je je realiseert dat je oog in oog met de poema stond is die al lang weer verdwenen.

    Wel leuk overigens, dat zoiets het nieuws kan domineren.

    Reactie door Fjodor — vrijdag 17 juni 2005 @ 11.22 uur

  53. Dag Jan,

    Ondanks dat ik bovenstaand verhaal ook nog eens gemailed heb, ben ik een beetje teleurgesteld in de reaktiesnelheid, danwel het gebrek aan interesse in het welzijn van deze poema.

    Gister heb ik een ‘noodmailtje’ gestuurd naast het bericht in reaktie 50 waarin ik met enkele confronterende stukken kwam waarmee wellicht op zijn minst kritische vragen gesteld zouden kunnen worden aan het beleid dat de gemeente Ede voert ten aanzien van de poema.

    Ik hoop dat ik niet teveel gevraagd heb om hier alsnog een oproep te kunnen doen aan jou en de lokale sp fractie in en om het gebied van de Veluwe op te roepen eens goed te kijken naar de stukken die op de website staan.

    Voor de zekerheid zal ik het hier nogmaals posten: http://justed.punt.nl/?id=246883&r=1&tbl_archief=&

    Hopelijk staat het hier niet voor de show…

    Met hoge verwachtingen en een positieve reaktie wacht ik af…

    Reactie door Jory — vrijdag 17 juni 2005 @ 21.28 uur

  54. Het is onbegrijpelijk dat er niet continue naar dit beest gezocht is. Zo langzamerhand raakt dit beest uitgehongerd en ik heb het in Mongolie gezien met sneeuwluipaarden en het beest heeft een enorme overlevensdrang en pakt dan ALLES en zorgt er voor dat hij maanden blijft overleven en altijd een veilige plek heeft.

    Het is dan niet meer te traceren waar dat beest precies zit.

    In dit soort situaties direct handelen en zeker niet oeverloos vergaderen.

    Groetjes

    FreeMax

    June 17, 2005 23:30 pm

    Reactie door FreeMax — vrijdag 17 juni 2005 @ 23.30 uur

  55. ja,die poema was ook jaren terug al in Limburg gesignaleerd…daar had ie toch leuke dingen kunnen doen,zeg…hahaha(sorry,hoor..ik hou van Limburg) Rowen Hezze,Maastricht,Sitterd..Gleen..etc etc

    Reactie door eric — zondag 19 juni 2005 @ 15.03 uur

  56. ik hoop van ganzer harte dat het dier mag blijven leven, hij heeft hier niet om gevraagd en ik weet dat hij echt gevangen moet worden maar een verdoving is een prima alternatief. Geen reden dus om zijn leven zomaar te beeindigen!

    losa

    Reactie door losa — vrijdag 24 juni 2005 @ 14.32 uur

  57. Vangen en … loslaten

    De poema, die op advies van Burgers’ Zoo en anderen dood moest (zie http://dannyfriedmann.nl/blog/2005Jun15_1 ), zou gevangen en vervolgens in Noord-Amerika, waar hij thuis hoort, moeten worden vrijgelaten. Me dunkt dat dit dier bewezen heeft dat het kan overleven in het klein beetje natuur dat Nederland over heeft.

    Reactie door danny friedmann — zaterdag 25 juni 2005 @ 19.01 uur

  58. Eeen Poema valt nooit mensen aan wat een onzin laat dat beest lopen. en een poema heeft geen schadelijke gevolgen voor de wildstand integendeel zelfs het heeft zeer goed voor het behoud van een goede wildstand om een poema te hebben. ik heb echt respect voor deze poema hij is de jagers iedere keer te slim af. ik vind dat het dier niet zo’n hoge opsporingpririteit moet krijgen de veluwe is precies geschikt voor 1 of 2 poema’ de grote van het terretorium is ideaal. ze moeten die poema gewoon laten lopen. overigens valt een poema nooit mensne aan dat is domme onzin. en die poema blijft echt wel op de veluwe en houd zich wel schuil in de bossen. laat dat beestje gewoon lopen. overigens zijn poemas echte overlevers en kunnen ze gedeien in bijna alle klimaten. ik zou zeggen laat die poema alsjeblieft lopen, een poema valt nooit mensen aan hij heeft een ontzettend goed gehoor goed zicht en goede reuk een poema gaat mensen altijd uit de weg een poema is ontzettend schuw. ik ga verder niet in op de mogelijke schuilplaatsen en overlevingstechnieken van de poema want daar help ik die schietgrage randdebiellen alleen maar mee. die het leuk zien om de stuiptrekken van vossen en hazen te zien en al helemaal van peomas. laat dat beest alsjeblieft leven hij is schte geen gevaar voor mensen. geef die poema een plekje op de veluwe!!!!

    Reactie door rambo — zondag 26 juni 2005 @ 15.35 uur

  59. We hebben ook een keer in 2000 3 leeuwen in de stad lopen in Heerenveen dat is logisch dat die gevangen moeten worden ze wandelde midden in de stad dat zou zelfs in afrika nog veel te gek zijn, daar he je reservaten voor. maar een poema op de veluwe die niet agressief is moet daar kunnen blijven. en als ze hem gevangen hebben zet ik er gewoon weer 3 nieuwe neer. we hebben ook al geen noorse boskatten meer in Nederland die zijn allemaal afgeschoten door jagers, laten we alsjeblieft dat een katachtige in Nederland houden. de laatste noorse boskat is gevangen in zee land in 2004 en gelijk naar het laboratorium gebracht en super asociaal hoe er met dieren om word gegaan in nederland. jagers schieten alles af wat los en vast zit, straks hebben we ook geen vossen meer over in Nederland!! het moet niet veel gekker worden nu, waarschijnlijk leeft die poema al veel langer op de veluwe en het is al die tijd uitstekend gegaan. als de Me niet met onmidelijke ingang word terug getrokken ga ik een paar officiren van justitie gijzelen

    Reactie door rambo — zondag 26 juni 2005 @ 15.46 uur

  60. Iets minder serieus maar wel grappig:

    Oud Veluws poema schieten…

    http://www.camonet.nl/extras/index.php?id=80

    Reactie door niels graafman — woensdag 29 juni 2005 @ 0.10 uur

  61. Yes. hosenanzug ( http://www.x24x7.com/hosenanzug.html )

    Reactie door hosenanzug — maandag 10 oktober 2005 @ 15.57 uur

  62. iron wedding rings…

    iron wedding rings…

    Trackback door iron wedding rings — donderdag 1 juni 2006 @ 19.16 uur

  63. Vintage Huge Boob…

    Vintage Huge Boob…

    Trackback door Vintage Huge Boob — donderdag 14 september 2006 @ 2.54 uur

  64. Eat Your Own Cum…

    Eat Your Own Cum…

    Trackback door Eat Your Own Cum — donderdag 14 september 2006 @ 2.56 uur