Praat mee svp

…over de toekomst van Europa.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 20 juni 2005 :: 10.52 uur

29 Comments

29 reacties

  1. Als een bedrijf naar de fillistijnen dreigt te gaan roept men een externe goeroe binnen. Meestal helpt dit omdat de zittende macht meestal aan kokerdenken vastzit. Maar waar halen wij zoiemand vandaan?

    Reactie door antoon — maandag 20 juni 2005 @ 11.14 uur

  2. Nou, uit het Europees Parlement bijvoorbeeld? Bij voorkeur uit de GUE hoek?

    Reactie door Arno Schotmans — maandag 20 juni 2005 @ 11.41 uur

  3. De verschillen in inzicht hoe het verder moet zullen nu wel aan het licht komen. En ook de verschillen in belangen. Het is nu zaak, dat men gaat kijken waar men het wel over eens kan worden. Dat het allemaal wat langzamer gaat, is wel duidelijk. Maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Een les is wel dat de Europese elite de burgers meer en eerder moeten informeren over welke kant ze op willen.

    Reactie door reint — maandag 20 juni 2005 @ 11.57 uur

  4. in ieder geval moet er een brede discussie komen met eerlijke voorlichting .voorwat betreft de gevolgen van het concureren met china en andere aziatische landen o,a, voor ons leefmilieu . en sociale stelsel .europa zal zich ook wereld wijd hard moeten maken voor een eerlijke verdeling van de welvaart .en impopulaire problemen zoals de overbevolking aan de kaak moeten stellen c,q aan moeten pakken . europa is en moet een samenwerkings verband blijven tussen de eu landen .een grondwet geeft teveel macht aan het grootkapitaal mede om het feit dat een grondwet de identitiet en cultuur afpakt van haar inwoners .

    Reactie door texas henkie — maandag 20 juni 2005 @ 12.21 uur

  5. Hoe je het ook wend of keert; Europa komt er aan. We staan pas aan het begin. Net als een klein kind moet het eerst leren lopen; en we weten dat dit met vallen en opstaan gebeurt.

    De huidige ‘crisis’toestand is gunstig. Men is min of meer gedwongen terug te gaan naar ‘af’.
    Ofschoon iedereen er van overtuigd is dat de samenwerking uitgebreidt kan worden, gaat het nu om de vraag ‘Hoe dan?’

    De communicatie met ‘de burger’moet aanzienlijk worden verbeterd. Daarnaast moet de Europese regelgeving eens helder worden uiteengezet aan de hand van praktijkvoorbeelden.Dit gaat wel eens fout, want als je de laatste column van Ronald Plasterk voor het wekelijkse programma ‘Buitenhof’leest, http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/22311068/items/22887660/ dan is het plotseling voor iedereen begrijpelijk dat het Europa van nu een bijna Kafka-aanse bureaucratische moloch is.

    Kortom, Europa heeft het in zich iets moois te kunnen worden. Maar laten ‘we’ er wel de tijd voor nemen.

    een zomerse groet!

    Reactie door frits — maandag 20 juni 2005 @ 13.02 uur

  6. @ 1 Antoon, we hadden er een, maar die is in 2002 vermoord.

    Reactie door Paul Geveke — maandag 20 juni 2005 @ 13.34 uur

  7. Zolang Europa niets anders is als een log bureaucratisch en geldverslindend apparaat dat totaal aan de wil en wensen van de “Europeanen” voorbij gaat heeft het geen bestaansrecht.

    Reactie door Giel — maandag 20 juni 2005 @ 13.36 uur

  8. Het ‘concurrentiemechanisme’ vervangen ‘samenwerking en partage’, is toch vrij simpel Jan? ;-))

    Wanneer ‘gelijke kansen’ en ‘gelijke rechten’ niet alleen theoretisch maar ook politiek inhoudelijk onze priorteiten zijn, dan zullen we als eerste ‘het politiek-economisch concurrentie beginsel’ overboord dienen te gooien.

    Reactie door Peter Hoopman — maandag 20 juni 2005 @ 13.46 uur

  9. Het belangrijkste probleem van de EU is dat het zo ondemocratisch als de pest is.

    Veel regelingen zijn tot stand gekomen op basis van onderhandelingen door regeringsleiders die soms zelfs geen meerderheid in eigen land hebben doordat daar een ondemocratisch districtenstelsel wordt toegepast. Bij de onderhandelingen geldt meestal het recht van de sterkste, maar piepkleine landen kunnen weer chantage plegen door dreigen de boel te blokkeren, waarmee ze grote voordelen binnen kunnen halen (voorbeeld: het bankgeheim van Luxemburg). Door dit soort zaken raken middelgrote landen als Nederland in de verdrukking. En er komen allerlei regelingen tot stand waarvoor geen draagkracht bij de bevolking is.

    Het beste is geheel overnieuw te beginnen en alle macht bij het Europese parlement te leggen. Dat parlement moet gebaseerd zijn op basis van evenredige vertegenwoordiging. Geen vetorecht meer, maar als de vertegenwoordiging van een land in meerderheid tegen is, moet daar extra gewicht aan worden toegekend. Daarmee bereik je dat voor de aanvaarding van een maatregel een meerderheid van rond de 60% nodig is.

    Als er een voldoende meerderheid voor is, kan de EU in principe een superstaat worden; maar het valt sterk te betwijfelen of zo een meerderheid in Europa bestaat. De praktijk zal zijn dat de Europese samenwerking zo ver zal gaan als de bevolking wil en dat is zover als ze er het nut van inziet. De volkeren van de meeste landen willen nou eenmaal voor een belangrijk deel baas in eigen huis blijven.

    Op zo een manier bereik je een doorzichtige snelle besluitvorming zonder langdurige onderhandelingen en vreemde compromissen. En wie is er nou bang voor democratische besluitvorming? Hooguit de economische belangengroepen die via ondemocratisch lobbyen nu voordeeltjes weten binnen te slepen.

    Mijn idee is een nieuwe EU beginnen op democratische grondslag. Vervolgens het parlement laten beslissen wat men van de oude EU wil overnemen en vervolgens de oude EU opheffen. Landen die niet mee willen doen moeten er maar buiten blijven en daarmee wordt dan de samenwerking geminimaliseerd. Geen uitzonderingen meer voor landen als Groot Brittannië.

    Reactie door Drob — maandag 20 juni 2005 @ 13.50 uur

  10. Een EU op basis van democratie, dus 1 land is gelijk aan 1 stem.
    Niet kijken naar het aantal inwoners.
    Dan hebben de kleine landjes net zoveel inspraak als de grote alhoewel de grote daar het niet mee eens zullen zijn, want dan verliezen ze een hele hoop macht.

    Als dat gebeurt dan kunnen we eens verder kijken.

    Ook werd er gezegd dat de nieuwe grondwet een verbetering zou zijn voor de dieren.
    Echter Spanje schaft het stierenvechten niet af, Frankrijk gaat door met het gedwongen voeren van de ganzen en Belgie heeft net voor het goedkeuren van de grondwet het vogeltjesvangen erdoor gedrukt.
    Dus deze landen beschermen eerst wat zij belangrijk vinden ook al zijn de burgers van de andere eu-landen het er niet mee eens, in elk geval DEZE burger is het er niet mee eens.

    Wat mij betreft kunnen we ook gewoon UIT de EU.
    De regels die ons aanstaan nemen we over en wat ons niet bevalt negeren we gewoon.
    Mochten de ander landen ons gaan boycotten dan nemen we daar toch gewoon maatregelen,
    bv het invoeren van het bankgeheim, lagere belasting voor bedrijven enz enz.
    Voordeel is ook dat we buitenlanders kunnen weren die hier willen werken.
    En aangezien hier steeds meer werkeloosheid is snap ik nog steeds niet dat onze regering nog steeds buitenlanders toelaat.

    Reactie door HAC — maandag 20 juni 2005 @ 14.33 uur

  11. ik wil best mee praten , en mee denken, maar wordt er wel geluisterd?
    Ik persoonlijk zou veel meer betrokken en actief willen zijn, maar dat is een wens natuurlijk

    Reactie door Redstar — maandag 20 juni 2005 @ 16.01 uur

  12. De SP. heeft met haar tegenstem het paard van Troje binnengelaten. Kijk maar eens na de commentaren van @6 en @10.De teleurgestelde gewezen LPF’ers zien hun kans schoon om weer een voet tussen deze achterdeur te krijgen. Want waarom staat de SP. in de peilingen opeens zo onwaarschijnlijk hoog.Dat is toch niet aan hun oppositie voeren in de tweede kamer te danken maar uitsluitend aan het Europarlement echec.

    Reactie door Eurofiel — maandag 20 juni 2005 @ 16.28 uur

  13. Als we écht iets willen veranderen in Europa (te beginnen in Nederland) zullen we naar mijn mening andere mensen met andere prioriteiten in de top moeten plaatsen.

    Meepraten heeft zo weinig zin als er niemand naar je luistert…

    Reactie door Jeroen — maandag 20 juni 2005 @ 16.31 uur

  14. @12, Eurofiel,

    Wat is er naar jouw mening mis met het oppositievoeren van de SP? Ik spreek legio mensen die juist op de SP zouden stemmen omdat dat de enige partij is waar zij nog vertrouwen in hebben, gezien de SP zich zo krachtig verzet tegen het kabinetsbeleid waar men zo’n grote hekel aan heeft!

    Reactie door Jeroen — maandag 20 juni 2005 @ 16.36 uur

  15. #12 Inderdaad een teleurgestelde LPF’er zullen we maar zeggen (voorheen CD).
    Ik zal in elk geval nooit SP (of welke linkse partij dan ook) stemmen.
    Bij de volgende verkiezing gaat mijn stem richting Wilders.
    En die peilingen neem ik met een korreltje (zak) zout. Het zou mij hoogstens verbazen als de SP inderdaad 20 zetels zou krijgen.
    Als je hier de logs leest dan zou je denken dat DE SP het referendum heeft bepaalt, forget it.
    Ik had ook wel in de gaten dat die grondwet niet deugde maar daar had ik de SP niet voor nodig.

    En wat Jeroen zegt dat klopt, de meeste mensen stemmen op een partij die tegenover het huidige kabinet staat.
    Of ze over twee jaar daar nog net zo over denken is vers twee.

    Reactie door HAC — maandag 20 juni 2005 @ 16.58 uur

  16. Europa is aan het einde van zijn groei, maar erger nog, aan het einde van zijn bloei.
    Nederland had net zoveel gelijk als ongelijk door een groot deel van de bijdrage aan deze unie te willen zien verlaagd.
    Gelijk, omdat de Engelsen op dit moment geheel ten onrechte een enorme korting krijgen.
    Gelijk, omdat nog steeds de Fransen bespottelijk hoge bedragen aan landbouwsubsidie krijgen.
    Ongelijk, omdat we solidair moeten blijven ten opzichte van de nieuwe lichting landen.
    Ongelijk, omdat we keihard, en liefst met andere landen, de financiële kaalslag door juist Engeland en Frankrijk aan de kaak moeten stellen.
    Ondertussen gaan we gewoon met zijn allen naar de klote.
    De rest van de wereld keek en kijkt verbijsterd naar onze lage arbeidsparticipatie.
    Een inzet waar de heenweg naar het werk bijna op hetzelfde tijdstip valt als de terugweg.
    Wij, met zijn allen, en vooral in Nederland, zijn verworden tot een volk van luie varkens met grote bekken. Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken.
    Op naar de armoede. Want, wat je zaait zal je oogsten.

    Reactie door Jacobo — maandag 20 juni 2005 @ 17.39 uur

  17. Opgelucht, Tom? Oh,ik bedoel Jacobo natuurlijk. Nog niet zo lang geleden stond hier een link naar een internationaal en tamelijk gewichtig Magazine over de arbeidsparticipatie in de Westerse Wereld. Ik meen me te herinneren dat Nederland behoorde bij de drie beste, na Canada en België.
    Jan, kan je de webmaster vragen die link er weer eens op te zetten? Dan kan Tom misschien zijn herinnering oppoetsen?

    Zolang de Europese regeringen vol zitten met megalomane mannen van in de vijftig, zal er weinig tot niets veranderen. We hebben mensen met visie nodig. Die mogen 25 of 95 zijn, als ze maar visie hebben. Onder de jongeren van nu zijn heel veel visionaire politici, ook zij met een sociaal en milieuvriendelijk hart! Zolang die mensen geen kans krijgen, kan je een rechtvaardig Europa vergeten, ben ik bang.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 20 juni 2005 @ 19.24 uur

  18. De toekomst moet goed zijn!
    Anders hoeft het niet.
    Het lijkt mij goed dat we niet meer kinderen fokken dan dat we te eten kunnen geven.
    Het lijkt me dat we moeten ophouden met het volscheiten van ons nest.
    Het lijkt me dat we niet meer moeten pakken dan dat we kunnen geven.
    Van mij mag het radicaal anders.
    Skip de EU en ga verder op het niveau van de Verenigde naties.
    We hebben zoveel spullen, zoveel kennis…
    We doen er alleen geen ruk mee…

    Economie brengt u en anderen rondom u ernstige schade toe.

    Reactie door originalGiel — maandag 20 juni 2005 @ 21.50 uur

  19. eur(opa)zou wijsheid moeten hebben verstand komt met de jaren zeggen ze maar of dit voor het oude continent opgaat bewijfel ik, het is nog steeds loszand ieder wil zijn zin hebben het zijn dan net kinderen als ik mijn zin niet krijgt ga ik dwars liggen .

    Reactie door folkert de lepper — maandag 20 juni 2005 @ 22.04 uur

  20. Wat ik al een paar dagen geleden voorstelde, om kennis te delen in Europa waardoor we elkaars economieën kunnen versterken.

    Bijvoorbeeld door franse boeren een tijdje te laten meedraaien in de UK waar de boeren efficienter werken. Hierdoor hoeven we in de toekomst minder geld te besteden aan sommige landen en wat meer aan andere landen met een mindere economie.

    Samen sterk.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 20 juni 2005 @ 22.06 uur

  21. M.i. is het allerbelangrijkste dat de Nederlandse regering opkomt voor de Nederlandse belangen. Dat als gemaakte afspraken niet worden nageleefd Nederland dit niet meer pikt. Dat als Nederland te veel dreigt te moeten gaan betalen, Nederland dat dus niet meer doet. Als Duitsland en/of Frankrijk de afgesproken normen weer niet halen/nakomen, Nederland hier een punt van maakt en niet rust totdat alle afspraken worden nageleefd. Nederland moet zorgen in Europa met of zonder EU-grondwet, dat niemand meer om Nederland heen kan. Er zijn vast wel wat meer landen die samen met Nederland willen vechten voor een eerlijk Europa. Europa moet ernaar streven niet alleen economisch rijk te zijn, maar ook sociaal rijk te zijn. Nederland moet Europa duidelijk maken dat je alleen onder de voorwaarden sociaal én economische daadwerkelijk samen kunt groeien.

    Reactie door Karinn — maandag 20 juni 2005 @ 22.21 uur

  22. Nou, Karin, dan mogen ze wel eens beginnen bij de gasprijs die op 1 juli fors hoger wordt, waardoor ook de electriciteit fors omhoog zal gaan. Dat was toch Brinkhorst die zei dat door Marktwerking de prijzen zouden dalen? Regering: zorg dat de minima dit keer niet mee hoeven in die verhoging!!! We kunnen dit niet langer betalen!
    Erg geloofwaardig, die Brinkhorst! NIET.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 20 juni 2005 @ 22.29 uur

  23. Of je zit in de Europese Unie of je stapt eruit. Natuurlijk wil elk land de eigen belangen voorop stellen,dat is logisch. Maar als je in de Unie zit,dan moet je soms toegevingen doen,die je eigenlijk liever niet wilt.Als je daartoe als land niet bereid bent,kun je er beter uitstappen.

    Reactie door JE. Mulder — dinsdag 21 juni 2005 @ 7.57 uur

  24. Mijn mening is dat Nederland uit de eu moet stappen en terug moet gaan naar de burgers. Vandaag zag ik in het centrum weer een graffity leus ik moet zeggen dat deze opvallend harder beginnen te worden deze namelijk zei;”eu grondwet is hitlers droom”.
    Aub geef nederland terug aan de burgers en voorkom onnodige leuzen en spanningen op straat. Moeten jullie in Den Haag en Brussel nu alles over ons te beslissen hebben, ik laat het niet eens toe en reken maar dat ik daar niet de enige in ben. Achterlijk zooitje die politicie, ze bedoelen het goed, maar er komt alleen maar gekloot van.
    Gisteren in het journaal Gerda Verburg (cda) over het nieuwe WAO stelsel; “het gaat om veel mensen dus dan mogen we er wel zorgvuldig naar kijken”. Naar alles wat u daar in Den Haag bespreekt moet zorgvuldig worden gekeken, elke keer bij elke handeling en elke procedure moeten altijd de maatschappelijke effecten, kortom wat gebeurd er met die wet in het leven van de burger, worden bekeken. Bestaat daarbij dan de mogelijkheid dat de burger op problemen stuit? Wat voor problemen en hoe zwaar zijn die problemen, wat is het emotionele effect erachter? Wil ik als politici wel dat die burger problemen ervaart bij wetten die ik hem voorschrijf, of ben ik dan meer politieagent aan het spelen ipv dat ik HET BELANG vertegenwoordig?
    Daarbij parkeerdt men zich in miljoenen zoniet miljarden kostende gebouwen, maar als wij als burger willen weten wat Nederland op heeft gemaakt aan geschenken, toen zij voorzitter was van EU, dan wordt besloten om dat maar niet openbaar te maken. Nou dan kan ik al raden dat het geen florisant nieuws is. Rot kabinet Balkenende, voor de mensen alles duurder maken en zelf, maar wacht maar af want revolutie is iets dat niet in 1 dag gebeurd, maar al wel merkbaar is om ons heen.

    Reactie door AE van Hattum — dinsdag 21 juni 2005 @ 9.23 uur

  25. Waar is de doos met deze betrouwbare politici die europa voor ons gaan besturen. We hebben een EU grondwet soap achter de rug en steggelen nu over onze bijdrage aan de EU.
    Deze beide zaken (en nog tientallen andere) zijn door de EU bobos onder het genot van lunch en diner geregeld. Hoe hebben nederlandse politici deze zaken ooit goed kunnen vinden? Hoe heeft men zo kunnen zitten slapen. Was de franse subsidie of de engelse rebate soms geheim voor deze mannen en vrouwen? Was de wijn te sterk?

    Nog geen maand geleden was dit allemaal bekend en maakten onze ministers de ene reclamespot na de andere voor DEZE EU. Nu nadat het volk heeft mogen spreken…….

    Nee, betrouwbare politici…….. er zijn er maar weinig hoor.

    Reactie door John — dinsdag 21 juni 2005 @ 10.31 uur

  26. Iemand zondag de column van Plasterk op Buitenhof gezien? Daar sluit ik me graag bij aan: Europa doet alles precies omgekeerd!

    Reactie door Jan Breur — dinsdag 21 juni 2005 @ 12.33 uur

  27. Laat ik me tot de kern bepalen.
    Hoe ga je met je buren om, hoe houd je vrede?
    Ieder dopt zijn eigen boontjes. Je bent vriendelijk, houdt rekening met elkaar maar je overloopt elkaar niet.Je bemoeit je niet met zaken die jou niets aangaan. Nood aan de man, bied je je hulp aan. Je overlegt over zaken die je het beste gezamenlijk kunt aanpakken en komt aldus tot een plan. Is de hele straat ermee gemoeid, ga je met z’n allen rond de tafel zitten.
    Dit is, in een notendop, de basis voor een goede samenleving. Projecteer die op Europees niveau.
    In Brussel mag van mij een denktank zitten. Bollebozen die met goede ideeën komen op economisch en sociaal terrein. Afgevaardigden van de lidstaten bespreken de haken en ogen en komen, na overleg met het thuisfront, tot een al dan niet algemeen geldend besluit. Het gaat dan om hoofdzaken.
    Je kunt één grondregel vaststellen:
    Wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet.
    Wie wil er arm zijn, sterven van de honger, bestolen of bedrogen worden, als een beest door een arena worden gejaagd en gedood, geknecht worden, achtergesteld, vernederd, zonder inspraak geregeerd?

    Reactie door paardenman — dinsdag 21 juni 2005 @ 12.42 uur

  28. zie:
    http://www.janmarijnissen.nl/weblog/2005/06/10/gesteund-door-het-nee/#comments

    onderaan

    Reactie door Marco — dinsdag 21 juni 2005 @ 13.28 uur

  29. Bijzonder jammer dat de -verre van ideale- Grondwet is weggestemd. Hoewel de presentatie ervan door het Nederlandse kabinet aangevuld met GroenLinks en PvdA belachelijk slecht was, is het toch zonde dat we geen stap vooruit doen in Europa.

    Om in de (nabije) toekomst een (economisch, politiek & militair) tegenwicht te kunnen bieden aan VS, China en Islamitische Wereld, zullen we toch een EU nodig hebben. Samen staan we sterk. Lijkt me een aardig sociaal uitgangspunt.

    De nadelen zullen dan even weggeslikt moeten worden, maar de voordelen zijn op lange termijn en op grotere schaal bezien veel belangrijker.

    Jammer dat de SP, CU en Wilders/LPF dat doel niet onder ogen will/den zien.

    Groeten,

    Torero

    Reactie door Torero — zondag 3 juli 2005 @ 11.14 uur