Rood sein

In de Volkskrant van vandaag is te lezen dat het personeel van ProRail alarm slaat. Niet vanwege de hoogte van de lonen, maar vanwege de enorme druk die op hen ligt. Het aantal arbeidsplekken is drastisch verminderd, terwijl de druk om alles op tijd te laten rijden alsmaar is vergroot. Resultaat: steeds vaker rijden treinen ‘door het oog van de naald’. Het aantal treinen dat door een rood sein reed is gestégen.

‘De computer maakt zo veel fouten dat de treindienstleider ze niet allemaal kan herstellen.’

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 21 juni 2005 :: 11.43 uur

33 Comments

33 reacties

  1. Dit is een log om goed bij na te denken.
    Wat voor een risico je loopt.
    Misschien een idee om de treinen met airbagszones te laten maken(soort kreukelzones)???????

    Reactie door anita — dinsdag 21 juni 2005 @ 12.04 uur

  2. Ook in dit landje komen de “zegeningen”van het privatiseren zo langzaam maar zeker aan de oppervlakte. En maar doorgaan…..terwijl we aan Engeland toch zo een mooi voorbeeld hebben.. En Borssele mag waarschijnlijk ook nog eens langer openblijven van vvD66, die daarmee dus hun laatste restje geloofwaardigheid hebben verspeeld evnals hun verkiezingsprogram…( was niet helemaal on-topic maar moest het ff kwijt..;-) )

    Reactie door Opa-Buiswater — dinsdag 21 juni 2005 @ 12.06 uur

  3. En zal deze manier van met mensen omgaan, mensen met een nogal verantwoordelijke job, betreffende de onderhoudskwaliteit gehalte van techniek op het spoor nu doen toenemen of afnemen.. i wonder….

    Reactie door barend — dinsdag 21 juni 2005 @ 12.08 uur

  4. Leuk om te horen… ik moet nog 3 jaar studeren, ergo 3 jaar met de trein!

    Reactie door Jan Breur — dinsdag 21 juni 2005 @ 12.22 uur

  5. Efficiency betekent dat alles sneller moet kunnen voor minder geld. Dat daarbij de menselijke factor zowel als te duur wordt gezien, als als de meest onbetrouwgare schakel wordt beschouwd, maakt dat bij de zogenaamde reorganisaties deze factor drastisch wordt ingekrompen.
    Het zou kunnen dat bij normale operationele omstandigheden het maximale uit de menselijke factor kan worden geperst terwijl de bedrijfsvoering op gewenst niveau blijft.
    Maar als het mis gaat (bv omdat de techniek het laat afweten; lees: door een menselijke factor de techniek crasht, of door de menselijke factor het probleem niet snel genoeg verholpen wordt) dan is daar slechts de mens die de boel weer aan de praat moet krijgen. Bij ProRail is dat er nu dus 1 in plaats van 5!

    Toen ik zondag vanuit Zwolle probeerde in Rotterdam te komen wist ik dat dat niet via Utrecht kon vanwege werkzaamheden aan het spoor tussen Utrecht en Gouda. Dat toen ik in Amersfoort op de aansluiting via Schiphol stond te wachten op dit moordend hete station er plotseling allerlei ‘niet instappen’-treinen aanmeerden die wel richting Amsterdam verdwenen, maar geen vervoersmodaliteit bleken te kunnen zijn werd later verklaard met een wisselstoring bij Duyvendrecht. In het nieuws vertaald met ‘computerstoring op Amsterdam CS die niets met de hitte te maken heeft’.
    Keuzeopties waren de bus nemen die door de NS ingezet wordt (volle bus in de hitte), of afslaan naar het Brabantse land. Daar rijden alle treinen die 20 jaar geleden nog overal in Nederland te vinden waren.
    Tussen Geldermalsen en Gorinchem reed de machinist met gevaar voor ieders leven toch door terwijl de signalering bij de overwegen niet meer betrouwbaar functioneerden, maar hij reed dan nog tenminste, en zonder dooien (behalve dan misschien door de hitte).
    De totale treinreis duurde zo’n 6 uur, inclusief overstapvertragingen, wat geen geld is voor reizen met 40% korting ;-)

    Reactie door Marco — dinsdag 21 juni 2005 @ 13.17 uur

  6. En dan te bedenken dat er nog zoveel actie nodig is om een einde te maken aan de ammoniaktransporten. Twee ongelukken kort na elkaar bij Amsterdam Centraal, had daar de ammoniaktrein bij gezeten, dan had Amsterdam er nu heel wat minder zonnig bij gelegen…

    Reactie door Guido — dinsdag 21 juni 2005 @ 13.20 uur

  7. Nog even, – en er gebeuren echt grote ongelukken.
    Dit kan toch niet!!!!
    Elke dag is er wel iets met het spoor,
    weigerende wissels;
    seinen die het af laten weten;
    soms kan een trein niet vertrekken omdat de deuren niet willen sluiten;
    ontspoord goederenvervoer.

    De laatste trein die nog op tijd reed, is al heel lang geschiedenis.

    Wie is er nou gek?
    Groet,
    Amita.

    Reactie door Amita — dinsdag 21 juni 2005 @ 13.27 uur

  8. Doodeng! En heel afschuwelijk dat de medewerkers zo onder druk staan!

    Reactie door Madelijne Pleines — dinsdag 21 juni 2005 @ 13.58 uur

  9. Gaat de SP hier nu keihard iets doen?!

    Reactie door Robert — dinsdag 21 juni 2005 @ 14.04 uur

  10. nog ff en ik ga toch maar echt op kamers. Veel te duur eigenlijk, maarja…

    Reactie door Jordy — dinsdag 21 juni 2005 @ 14.33 uur

  11. Jaren geleden was het achterstallig onderhoud al bekend, nu doet iedereen alof het nieuws is.

    Reactie door e.krul — dinsdag 21 juni 2005 @ 14.34 uur

  12. De dwang van het budget is allesoverheersend ook hier.

    Reactie door e.krul — dinsdag 21 juni 2005 @ 14.38 uur

  13. je loopt echt niet meer risico, als je de trein pakt, als zonder geld ziek worden in deze maatschappij!

    Reactie door e.krul — dinsdag 21 juni 2005 @ 14.51 uur

  14. Lekker bedrijf is dat; Prorail. Maar om nou als werknemer ANONIEM je beklag te doen over deze zaken vind ik geen sterke troef. Werknemers die slecht betaald worden, zoeken naar middelen om hun baas mee terug te slaan.

    Het bedrijf heet ook niet voor niets PROrail. De goede verstaander leest dan ook dat ze dus eigenlijk vóór nóg meer rails zijn. Om de drukte op het huidige spoornet te verminderen zal er binnenkort wel worden gelobbied om dit spoorwegnet fors uit te gaan breiden, “Want zo kan het niet langer”.

    Prorails is dan de lachende derde.

    Reactie door frits — dinsdag 21 juni 2005 @ 15.14 uur

  15. eerst de politieke onschendbaarheid van bestuurders opheffen .zodat we de hoogstverandwoordelijke op kunnen sluiten bij rampen . dan worden ze wel wat minder arrogant .

    Reactie door texas henkie — dinsdag 21 juni 2005 @ 17.19 uur

  16. @15 encore

    Er zijn nog veel te veel “onschendbaren”.

    Als je ballen hebt dan ook hoofdelijke verantwoordelijkheid accepteren.

    Heb je die niet dan opzouten.

    Reactie door Johan Smeets — dinsdag 21 juni 2005 @ 17.33 uur

  17. zij die politiek onschendbaar zijn, schenden vaak de eerlijkheid en hun aangezicht

    Reactie door e.krul — dinsdag 21 juni 2005 @ 17.35 uur

  18. Ach ja, een paar mensen hebben gelukkig van die tien jaar privatisering hun beurs kunnen vullen, heeft er toch nog iemand plezier van gehad… nu is het wachten op de grote knal en draaien we het zaakje uit noodzaak weer om.

    Reactie door Swell — dinsdag 21 juni 2005 @ 18.23 uur

  19. Het zoveelste keiharde feit dat bewijst dat privatisering niet werkt. Stel je voor dat over twee jaar de specialisten van onze ziekenhuizen met een soortgelijke mededeling komen!

    Reactie door Jeroen — dinsdag 21 juni 2005 @ 20.10 uur

  20. @7: Dat is nu een redenering waar geen bal van klopt natuurlijk. Want als de seinen het laten afweten, wissels niet werken of deuren niet sluiten staan de treinen stil. Dat is juist de reden dat we er zoveel van merken. Maar een stilstaande trein kan niet op een andere stilstaande trein botsen, is het niet?

    Dus já, het niveau van het vervoer staat wel degelijk onder druk, maar de veiligheid ervan nauwelijks! (waarbij ik het niet over slecht onderhoud heb, maar enkel de lage bezetting bij de verkeersleiding.)

    Reactie door Jurjen — dinsdag 21 juni 2005 @ 21.07 uur

  21. @20, Jurjen,

    Als volgens jou de veiligheid niet of nauwelijks onder druk staat, hoe verklaar je dan het grote aantal recente ongevallen en ontsporingen?

    Het spoorsysteem is onderverdeeld in zgn. “baanvlakken” om botsingen te voorkomen; een computersysteem regelt zo de afstand tussen afzonderlijke treinstellen. Als een dergelijk systeem de soep inloopt bij een onvoldoende bezetting van de verkeersleiding, heb je al een potentieel rampscenario.

    Reactie door Jeroen — dinsdag 21 juni 2005 @ 21.28 uur

  22. En dan willen ze òns nog wel uit die auto, de trein in jagen???

    Levensgevaarlijk!!!

    Reactie door ReneR — dinsdag 21 juni 2005 @ 23.34 uur

  23. Goed gezegd, Opa-Buiswater (nr. 2)!

    @ Frits (14):
    Soms hebben werknemers geen andere keus dan anoniem hun beklag gedoen, wegens de autoritaire bedrijfscultuur. Als je dan als “klokkenluider” meteen ontslag krijgt -of op termijn, door allerlei manipulaties- en b.v. ook nog een gezin hebt, moet je deze weg wel bewandelen.

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 22 juni 2005 @ 10.33 uur

  24. Volgens mij heeft Van Vollenhoven(Raad voor de Transportveiligheid)ruim een half jaar geleden nog een aanvaring gehad met minister Peijs over de veiligheid van het spoorverkeer. Dit na aanleiding van een ongeval te Amsterdam, door onder andere het rijden door een rood sein.
    Toen werd het afgedaan als incident en zou er geen sprake zijn geweest van structurele tekortkomingen aan het spoor.
    Heeft de minister toen de kamer naar aanleiding van de uitspraken van Vollenhoven, de kamer verkeerd geinformeerd? (reden tot aftreden van een minister) Of wist ze zoals gewoonlijk weer niet beter en is ze verkeerd ingelicht!!!

    Het wordt tijd dat dit kabinet zijn gevolg trekt uit de diverse probleempjes de laatste tijd in de diverse ministeries.

    Het beste maar weer.

    Reactie door Marcel Hamminga — woensdag 22 juni 2005 @ 19.24 uur

  25. @ Marcel Hamminga (24):

    De “aanvaring” was kennelijk niet al te heftig, want geen van tweeën heeft dusdanige averij opgelopen, dat die is gezonken….. :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 23 juni 2005 @ 16.48 uur

  26. Waar doen we moeilijk over?

    Dat de mensen die bij ProRail werken overbelast worden vanwege een drastische beperking van de arbeidsplaatsen is juist een van de zegeningen van de vrije marktwerking in het openbaar vervoer.

    Nu de gezondheidszorg nog.. en de politie.. en.. en.. en..

    Reactie door Henk Tukkers — vrijdag 24 juni 2005 @ 0.33 uur

  27. Ik werk als treindienstleider bij Prorail. Dat wij ons verhaal anoniem moeten doen komt omdat in ons kontrakt staat dat wij niet over ons bedrijf mogen praten met de pers e.d.
    Allereerst in tegenstelling tot wat er in de pers wordt gesuggereerd hadden wij eerst met de directie een conflict over de werkdruk/veiligheid, daarna is pas het conflict over het CAO er bij gekomen (CAO over 2004,2005 en 2006 is 4,75% dan veel??)Alleen voor het CAO had de meerderheid van treindienstleiders en verkeersleiders ecter NIET gestaakt.
    Over de veiligheid het volgende:
    Het spoor is relatief nog steeds veilig, het holt echter achteruit. Zie het aantal botsingen, ontsporingen, door rood (STS)heen rijden. Ik als treindienstleider moet steeds vaker machinisten waarschuwen langzaam te rijden omdat stukken spoor of wissels slecht of kapot zijn.
    De werkdruk van treindienstleiders is toegenomen doordat we grotere gebieden hebben gekregen omdat wij automatische rijweg instelling (ARI) hebben gekregen.
    Dit systeem verlicht ons taak alleen als er geen vertragingen of verstoringen zijn.
    Is dit wel het geval dan is het systeem juist bewerkelijker als voorheen.
    Ook is ons werkdruk toegenomen door het aantal werkzaamheden aan de baan, dit wordt zelfs door Karla Peijs erkent in haar reactie op het Volkskrant bericht.
    Volgens ons directie zijn wij vogens werkbelevingsonderzoeken tevreden over ons bedrijf. Prorail is een groot bedrijf met merendeel kantoorpersoneel. Ik neem aan dat deze tevreden zijn, zij hebben ook niet mee gestaakt. Deze tellen uiteraard wel mee in deze werkbelevingsonderzoeken. Op onze werkplek
    is er ook tevredenheid over de werksfeer en plaatselijk leiding. Echter gaf ook veel ontevredenheid aan over veiligheid, directie, en gehoord worden door hoger leidinggevenden.
    Voor iedereen die meer wil weten kijk eens
    op http://www.FNVspoor.nl of http://www.treindienstleiders.nl.
    Ook op http://www.rijdendpersoneel.nl kan je veel vinden over veiligheid bij de spoorwegen dan van de kant van machinisten en conducteurs.

    Reactie door treindienstleider — zondag 26 juni 2005 @ 22.45 uur

  28. Kijk eens aan: zo gaat het tenminste nog eens ergens over in dit log.

    mbt ProRail:

    1) veiligheid gaat voor alles;
    2) om dat te waarborgen moet de organisatie gemotiveerd aan het werk zijn;
    3) als er een te beperkt budget is moet dit budget op zijn minst groot genoeg zijn om het reguliere onderhoud te blijven doen samen met alle reguliere loonkosten;
    4) om de organisatie gezond te houden zullen de werknemers serieus genomen moeten worden;
    5) als de werknemers zich niet serieus genomen voelen komen er harde onderhandelingseisen op tafel;
    6) bij een staking is er maar één optie, nl al het treinverkeer stilleggen, want dan is de veiligheid gewaarborgd;
    7) dit is een ontstellend machtsmiddel, dat in proportie moet worden gezien ten opzichte van de op tafel gelegde eisen;
    8) dreigen met absolute machtsmiddelen is onverstandig want dan neem je extra verantwoordelijkheden op je schouders;
    9) het op tafel leggen van alternatieve scenario’s is geen machtsmisbruik, maar getuigt van realiteitszin.

    Veel succes.

    Reactie door Marco — dinsdag 28 juni 2005 @ 1.00 uur

  29. Wie is Hans Marijnissen nou weer?
    http://www.hans-marijnissen.com/spoorwegveiligheid/index.html

    http://www.treindienstleiders.nl bestaat niet (?)

    Reactie door Marco — dinsdag 28 juni 2005 @ 1.08 uur

  30. Sorry, het meet zijn: http://www.treindienstleider.nl
    Het onderwerp veiligheid op het spoor is gisteren behandeld in de vaste kamercomissie met de minister. Naar ik heb begrepen heeft de SP hier ook een prominente rol gespeeld. Ga zo door!!

    Reactie door treindienstleider — woensdag 29 juni 2005 @ 11.10 uur

  31. Hallo,

    Ik ben zelf treindienstleider geweest en moet zeggen dat de systemen geen fouten maken maar de mensen die erachter zitten !!! Dat komt doordat ze niet goed met de systemen om kunnen gaan.

    Reactie door Ronald — vrijdag 15 juli 2005 @ 14.27 uur

  32. Ik heb geen zin om op deze site ruzie te maken over vakmanschap van de treindienstleiders.
    Maar misschien maken wij veel fouten omdat het systeem niet bedienvriendelijk is.

    Reactie door treindienstleider — zaterdag 16 juli 2005 @ 0.02 uur

  33. http://home.quicknet.nl/qn/prive/s.dekkers/index.html

    Beste mensen kijk hier eens naar, en bedenk dat je hier met ik weet niet hoeveel tonnen aan gewicht overheen denderd, in een bocht, en met 120 km per uur.
    De schotplaten en moeren zijn gewoon los.
    De bielsen schuiven heen en weer en hangen los van de grond.
    Ik heb staan kijken naar een IC die voorbijkwam en zag dat ie opafstand gezien, zeker 5 cm naar beneden dook.

    en dan durven ze nog steeds iets anders te beweren?
    NS beter een staatsbedrijf!!!!nu word er naar de munten gekeken en niet altijd naar de veiligheid,…toch?
    misschien iets voor een vraagje in de kamer?op de link ziet men het bewijs!!

    Reactie door tom — vrijdag 22 juli 2005 @ 0.05 uur