De windvaantjes in Brussel en Den Haag

Was de overgrote meerderheid van de (ook Nederlandse) Europarlementariërs ‘n paar dagen geleden nog woest op Tony Blair, gisteren stonden ze voor ‘m te juichen. ‘Tony geeft ons een nieuwe toekomst met maximale vrijhandel en niet zoveel bemoeizucht vanuit Brussel’, hoor je nu zeggen.

Hetzelfde zie je in ons land waar VVD, PvdA en D66 nu plotseling als een blad aan de boom zijn omgedraaid en nu ook vinden dat er iets moet gebeuren aan de veel te hoge afdrachten aan Brussel en aan de besteding van dat geld.

De draai om de oren die ze van kiezers hebben gehad is hard aangekomen!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 24 juni 2005 :: 0.10 uur

46 Comments

46 reacties

  1. Oei…….. Denkt u dat ze hersenletsel hebben opgelopen?
    Weet niet of u naar de BBC heeft gekeken maar even later kwam (niet geheel toevallig) het bericht dat het tax credit system welke door Blair en Brown is opgezet jammerlijk heeft gefaalt. Zo’n 6 miljoen van de UK aller armsten blijken nu bijna 2 miljard pond ontvangen te hebben en moeten dit nu ineens terug betalen.
    ( Er wordt aan het begin van het belastingjaar een schatting gemaakt over het te verwachten inkomen en de armsten krijgen vervolgens geld van de belastingdienst per maand uitbetaald. Aan het eind van het belastingjaar vind een controle plaats.) Blijkbaar heeft de belastingdienst een forse fout gemaakt. Vele in de UK zijn ineens afhankelijk van voedselpakketten.
    En dan vinden ze dat Blair de financiele hervormingen in de EU moet doorvoeren, laat me niet lachen.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 24 juni 2005 @ 1.38 uur

  2. Het is algemeen bekend dat politici met alle winden meedraaien Het gaat de coalitie er niet om of Tonny Blair gelijk heeft of niet, of Nederland al dan niet (niet dus) geld terugkrijgt vanuit Brussel, Nee het gaat de coalitie-genoten om lijfsbehoud, om hun/haar eigen baantjes.Zo bevreesd zijn zij voor nieuwe verkiezingen…

    Reactie door JE. Mulder — vrijdag 24 juni 2005 @ 1.49 uur

  3. Het is inderdaad opvallend om te zien hoe de heersende (Nederlandse en Europese) bestuurders nu ineens van standpunt verspringen, nu ze zien dat de huidige koers niet goed valt onder de bevolking. Net zo opvallend is het om te zien dat al die ‘leiders’ die het eerst nog hadden over ‘Europese eenheid’, nu elkaar in de haren vliegen (Schroder, Juncker, Chirac, Blair, Balkenende, Verhofstadt, enzovoorts).

    Ik denk verder dat het wel een goede zaak is dat Blair Junkcer zal opvolgen als raadsvoorzitter, omdat er dan een nieuwe en kritische wind kan waaien. En als het meezit, zijn we over een paar jaar ook af van Chirac en Schroder, en zal er een wat meer eurosceptische wind waaien in de EU. Langzaam afbouwen deze wannabe-superstaat en hervormen tot vooral een economisch verbond.

    Reactie door Daniël O. — vrijdag 24 juni 2005 @ 3.34 uur

  4. politiek opportunisme in ‘overdrive’.
    Ging het de kiezers om de veel te hoge afdrachten aan Brussel en aan de besteding van dat geld? O ja???
    Of ging het de kiezers om precies dit gedrag van opportunisme van hun ‘leiders’, of ging het om art. I – 16 of andere artikelen? En als we ‘af zijn van Chirac en Schroder’ wat voor pro-americaanse wind zal er waaien in de Eu???? Wat voor spelletjes speelt Blair?
    En zijn grote ‘vriend’ Balkie?
    We worden wederom genaaid, is het niet?
    Waar is de SP nu?? Ik mag dan een gewone burger zijn -voorheen pvda stemmer- maar ik voel me wederom belazerd! Heb ik nee gestemd om mij af te laten leiden door dit gedoe? Het gaat nu allemaal alleen maar over deze nieuwe toekomst met maximale vrijhandel? Precies waar ik tegen stemde? SP — Help aub!!!

    Reactie door Piet — vrijdag 24 juni 2005 @ 5.29 uur

  5. De draai om de oren die ze van kiezers hebben gehad is hard aangekomen!

    Was die klap maar zo hard aangekomen dat ze knockout gingen.

    Reactie door jansen — vrijdag 24 juni 2005 @ 8.00 uur

  6. blair ,barrosso,berlusconi ,balkenende ,en de rest van de kliek dachten dat ze die ,dutchies ,wel konden ringeloren .mooi niet dus . een duidelijker bewijs dat actie voeren helpt is er niet . europese samenwerking o.k . een grondwet nee!

    Reactie door texas henkie — vrijdag 24 juni 2005 @ 8.27 uur

  7. Vrijemarkt door onderlinge concurrentie is wetenschappelijk volstrekt onmogelijk.

    Wanneer nemen politici, economen en andere slaapkoppen eens vijf minuten de tijd om hier over na te denken.

    Of is hun menselijke psyche een jungle, gelijk aan de (“vrije”) markt, waar geen zonnestraaltje meer kan door dringen.

    De “vrije markt” aanhangers zijn tegen solidariteit en tegen vrijheid.

    Reactie door Peter Hoopman — vrijdag 24 juni 2005 @ 8.46 uur

  8. Die verrekte Engelsman is toch een spion voor de achterbakse Amerikanen. Alles wat die vermalijde Engelsman zal beweren, welke richting hij ook opgaat, het zal ten gunste zijn voor het meest zieke werelddeel dat er hier op deze aardkloot te vinden is… Amerika, cancer of the world. Ik denk dat blair beter af is met een goede economie voor zijn echte compagnon dan een goede economie voor zijn naasten … Engeland….droppen !

    Reactie door Swell — vrijdag 24 juni 2005 @ 9.00 uur

  9. Het is natuurlijk vooral een stukje toneel dat die politici opvoeren.

    Reactie door Jan Breur — vrijdag 24 juni 2005 @ 9.08 uur

  10. Wat een cynisme allemaal ! Nou krijg je een keer gelijk, en dan doe je er weer zo negatief over.

    Reactie door Karin — vrijdag 24 juni 2005 @ 9.22 uur

  11. Vrije markt is een illusie. Zelfs op een vlooiemarkt bestaam er onderling vaak prijsafspraken tussen kraamhouders. En de grote jongens van grote bedrijven als banken en Shell doen het ook. Ik denk; dat dit spel ook in de politiek gangbaar is.

    Partijen ale CDA/VVD/PvdA prijzen hun programma’s aan als uniek; terwijl het allemaal hetzelfde liberale shit is en we er allen dezelfde prijs voor gaan betalen na de verkiezingen.

    met ziekenfonds hetzelfde.
    Dacht ik uitgestapt te zijn bij Geove naar een andere kleinere ziekenfonds (uit onvrede met Geove) blijkt veel later, dat deze kleine ziekenfonds gewoon een dochter-tak is van Geove!!!! Dat is toch verneukerij!!

    Marktwerking….pffff…ja; binnen de grenzen van een monopolist.

    Reactie door ReneR — vrijdag 24 juni 2005 @ 9.23 uur

  12. Van politiek heb ik geen verstand, maar vind wel dat in europa alle politieke leiders, waarvan de achternaam met een B of C beginnen moeten aftreden. En in nederland het hele alfabet.

    Reactie door johanna — vrijdag 24 juni 2005 @ 9.52 uur

  13. Ze hebbn nog veel meer klap en klop nodig!

    Reactie door e.krul — vrijdag 24 juni 2005 @ 11.00 uur

  14. Hallo Jan,
    Heb Blair nog nooit iets “goeds” zien doen.
    Behalve daemagogische kletspraat verkopen in dat bekakte accent van hem.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — vrijdag 24 juni 2005 @ 11.03 uur

  15. Tony Blair:
    (Per 1.7.05 de nieuwe EU-voorzitter)

    “I am pro-European”

    Dus voortaan:

    * rijdt men GB rechts, net als bijna alle andere EU-landen ?
    * geen mijlen meer, maar kilometers ?
    * geen ounces meer, maar grammen ?
    * geen ponden meer, maar Euro’s?
    * geen inches meer, maar centimeters ?

    Of wordt het, zoals bij alle politici, weer:

    “Let vooral op wat ik zeg; niet op wat ik doe” ?

    Reactie door Wimpie — vrijdag 24 juni 2005 @ 11.07 uur

  16. Het volk heeft dan wel NEE gestemd.,

    ze gaan gewoon door met alles naar europa-norm te brengen, de ww, de wao, straks de aow, de pensionen,

    Dus gaan ze dat europa superstaat nog wel weer proberen ,en zijn we er alvast klaar voor, en is het nu natuurlijk te wijten aan overijverige ambtenaren

    Blijf de rotzooi doorlichtten mensen!!!

    Want de volgende vern..king wordt alweer gepland, en laat u vooral geen zand in de ogen strooien.,

    eens een dief altijd een dief!

    en als ze willen ,kan het heus wel per onmiddelijk veranderd worden, dat hebben we ook met het pc-prive projekt gezien!

    Dus ,weer listen en bedrog en achterklap

    Wou dat het Torentje maar afbrandde!

    Reactie door Jansonius — vrijdag 24 juni 2005 @ 11.07 uur

  17. Wie gelooft de leugenachtige Blair nou eigenlijk nog?

    Inderdaad men is bang voor zijn positie of baantje daar in Brussel, achterbakse onbetrouwbare zooi!

    Reactie door e.krul — vrijdag 24 juni 2005 @ 11.17 uur

  18. Je snapt niet dat die lui niet kostziek van zichzelf worden.

    Reactie door e.krul — vrijdag 24 juni 2005 @ 11.19 uur

  19. herstel: kotsziek

    Reactie door e.krul — vrijdag 24 juni 2005 @ 11.20 uur

  20. en dan dat gezeik over onze kinderen, en hun toekomst, maar ze nu wel even weer meer radio-actief afval in de maag splitsen.,

    balkenende zou een voorbeeld moeten nemen aan john f kennedy., niet omdat het makkelijk is, maar omdat het moeilijk is moeten we de periode van meer kernenergie overslaan.,

    maar vooral weer dat onderdeurtje uit texas imiteren.,geweldig naar elkaar kijken ,wat doen hun ,doen wij dat ook, wat een angst ,of zou balkensukkeltje ertbij willen horen.,

    ik doe donald duck na, hahaha……….

    Reactie door Jansonius — vrijdag 24 juni 2005 @ 11.21 uur

  21. Agnes, je hebt Ross niet goed begrepen.
    Ze ziet een verzorgingshuis niet als hotel, maar hoopt dat het verblijf er net zo kort duurt. Dat is pas echt kostenbesparen. Niet leuk voor de familie maar het scheelt er veel in de zorgkosten en AOW.
    16@ Jansonius.
    Het ligt niet aan het torentje, maar aan die achterbakse ministers die daar vergaderen.

    Reactie door johanna — vrijdag 24 juni 2005 @ 11.31 uur

  22. @21 johanna

    de uitspraak is: k’zie je in het torentje.,
    (dus dan weet je dat er gekonkeld gaat worden)

    Het Torentje is het symbool geworden, en ze hebben zich aan die konkelarij gehecht.,

    Zou fijn zijn als het afbrandde!

    Reactie door Jansonius — vrijdag 24 juni 2005 @ 11.41 uur

  23. Blair was voor de oorlog.
    Is hij goed voor nederland en europa of alleen een goede woordentovernaar?

    And just as he can cajole Labour audiences into applauding ideas they instinctively oppose, so Mr Blair yesterday charmed what should have been the most hostile of crowds.

    http://www.guardian.co.uk/eu/story/0,7369,1513580,00.html

    Reactie door Teun — vrijdag 24 juni 2005 @ 11.56 uur

  24. 16 helemaal mee eens, de superstaat wordt gewoon voorbereid.
    Deze week kon ik bijna niet meer geloven dat ik in Nederland woon en niet in Amerika. WAO afgeschaft, Verdonk verantwoordelijk voor martelingen in Kongo, CDA wil meer kerncentrales, dat vermindert de CO2 uitstoot (wat er met het kernafval moet gebeuren weet niemand, hoezo rentmeesterschap!?).
    Zomaar een kleine greep, wanneer verjagen we als volk dit zooitje uit Den-Haag?!

    Reactie door kaatje — vrijdag 24 juni 2005 @ 12.38 uur

  25. Jan..wie typt dit nou ..jij of een medewerker,die voor je typt..
    Maar je hebt wel gelijk…VVD PvdA en D66
    beginnen een partij te draaikonten..daar word je in het normale leven 3x voor uitgelachen..maar “politiek” betekent..”manoevreren..draaikonten…eufemisme…wil je nog meer? politiek manoevreren…nou daar zijn zij goed in,alleen de SP heeft het door..da’s mooi..
    Je ziet het goed Jan..goede bril heb je..

    Reactie door eric — vrijdag 24 juni 2005 @ 12.55 uur

  26. mooie vergelijking…alsof een Duitser tegen een Nederlander zegt…”haben Sie auch solche hekel aan Deutsche..(?)
    (hee flip…jij bent zelf Duitser,man..)
    beetje dat gejammer en gedrag van VVD PVDA D66 nu vwb Europa..ja erg,he..terwijl die partijne eerst volmondig ja zeiden..
    Slimpies.he..

    Reactie door eric — vrijdag 24 juni 2005 @ 12.59 uur

  27. ad @23:

    They were going to give him hell. Only 24 hours earlier, the European parliament had cheered an attack on Britain, denouncing perfidious Albion and its wicked plot to remake the continent in its own image. [...] But when he [Tony] arrived, they found the words stuck in their throats [...] their anger dissolved. [...] they seemed overwhelmed by the occasion.

    [The Guardian]

    Widely blamed for the fiasco of the Brussels summit last week, Mr Blair escaped unscathed from a debate in the European Parliament, insisting that “only by change will Europe recover its strength, its relevance, its idealism and its support amongst people”.

    {The Independent]

    http://news.independent.co.uk/europe/story.jsp?story=649238

    Meer inhoudelijk

    The Guardian:

    Later, he held out a second spoonful of sugar. He wanted to demolish the “caricature” that “Britain is in the grip of some extreme Anglo-Saxon market philosophy that tramples on the poor and disadvantaged.” No, Blair’s Britain had a minimum wage, a New Deal for the unemployed and spent serious money on health and education. It was, in fact, a social model. “It is just that we have done it on the basis of, and not at the expense of, a strong economy.” [...]Economic efficiency and social justice were not alternatives, he told his audience, but went hand in hand. The ideal they all cherished was not to be discarded but simply implemented differently, to fit with the “modern world we live in”. Only such change would see their cause “recover its strength, its relevance, its idealism and therefore its support amongst the people.”

    The Independent:

    The British budget rebate, worth €4.6bn (£3bn) annually, could be negotiated but only on one key condition. Mr Blair said he could not agree to plans unless they “at least set out a process that leads to a more rational budget; and that this must allow such a budget to shape the second half of that [financial] perspective up to 2013.

    “Otherwise it will be 2014 before any fundamental change is agreed, let alone implemented.”

    Reactie door Marco — vrijdag 24 juni 2005 @ 14.14 uur

  28. Ik schreef reeds dinsdag de 21e (@70):

    Als Blair (UK) zegt dat er beter fundamenteel naar de algehele europese begrotingsstructuur kan worden gekeken dan dat bestaande afspraken op de helling worden gezet dan zegt ‘iedereen’ dat de Britten hun poot stijf houden. Ik denk juist dat in dit tijdsgewricht het PRECIES HET JUISTE MOMENT is om deze fundamentele kwestie op de agenda te zetten, want dan gaan we europese belangen afwegen tegen nationale. Daarna kunnen kwesties als landbouwsubsidies en importafdrachten meer concreet langs de europese meetlat gelegd worden, inclusief eventuele overgangsconcessies. Met als resultaat een breed gevolgd inhoudelijk debat over waar we allemaal als lidstaten staan, met als gevolg waarschijnlijk nieuw elan. Daarna is het project ‘grondwettelijk verdrag’ plotseling een stuk concreter (te maken), en hebben we waarschijnlijk een positief gewaardeerd fundament onder onze samenwerking gelegd ipv dat we half begrijpen waar het over gaat! Het wordt dus hopen dat per 1 juli Blair cs dit initiatief voortvarend vorm gaan geven.

    http://www.janmarijnissen.nl/weblog/2005/06/18/impasse-in-europa/#comments

    Blair kicks ass!

    Reactie door Marco — vrijdag 24 juni 2005 @ 14.45 uur

  29. Op (oa) http://www.nrc.nl/documenten/artikel/1119502636135.html
    staat Blairs toespraak. Daarin spreekt hij ook over het GWverdag:

    The reality is that in most Member States it would be hard today to secure a ‘yes’ for it in a referendum.
    There are two possible explanations. One is that people studied the Constitution and disagreed with its precise articles. I doubt that was the basis of the majority ‘no’. This was not an issue of bad drafting or specific textual disagreement.
    The other explanation is that the Constitution became merely the vehicle for the people to register a wider and deeper discontent with the state of affairs in Europe. I believe this to be the correct analysis.
    If so, it is not a crisis of political institutions, it is a crisis of political leadership. People in Europe are posing hard questions to us. They worry about globalisation, job security, about pensions and living standards. They see not just their economy but their society changing around them. Traditional communities are broken up, ethnic patterns change, family life is under strain as families struggle to balance work and home.
    [...]
    The Laeken Declaration which launched the Constitution was designed “to bring Europe closer to the people”. Did it? The Lisbon agenda was launched in the year 2000 with the ambition of making Europe “the most competitive place to do business in the world by 2010″. We are half way through that period. Has it succeeded?
    I have sat through Council Conclusions after Council Conclusions describing how we are “reconnecting Europe to the people”. Are we?
    It is time to give ourselves a reality check.
    [...]
    That is the context in which the Budget debate should be set. People say: we need the Budget to restore Europe’s credibility. Of course we do. But it should be the right Budget. It shouldn’t be abstracted from the debate about Europe’s crisis. It should be part of the answer to it.
    [...]

    Zijn beleidsvoornemens die hierna volgen is natuurlijk voor ons SPers koren op de molen, dus dan gaan we dat vermalen tot meel en dan bakken we er een prachtig brood van (of een pizzabodem met veel tomaten erop, maar dan kun je de bodem niet meer zo goed zien).

    En het leuke is, we zijn nog maar net begonnen!

    Reactie door Marco — vrijdag 24 juni 2005 @ 15.10 uur

  30. @27./@28.Marco. Zie @1.

    De roep van Blair om financieel te hervormen betekent een verdere afbraak van alle sociale verworvenheden. Ik volg Blair al geruime tijd en slechts weinig Britten geloven Blair op z’n woord. Tijdens de Britse verkiezingen speelde de kwestie Irak. Blair had beweerd dat Sadam Hussein massa vernietigingswapens had die de UK in slechts 45 minuten konden treffen. Een van vele leugens, blijkt achteraf. De UK bevindt zich nu in een oorlog met Irak die illegaal is en waar alleen Israel en de USA hun voordeel mee doen. Irak financierde het verzet tegen Israel en was daarmee een bedreiging voor Israel en de USA die op hun beurt weer Israel financieren.

    Blair gebruikt de financiele hervorming van de EU als werktuig om zijn (niet zo sociale) neoliberale kapitalistische ambitie door te drukken.
    Enige tijd geleden had de UK een probleem met mad cow disease. Toen bleek dat Britse boeren al vele jaren uit eigen belang besmette runderen in de voedselketen hadden gebracht. Uit angst om inkomsten te verliezen. Voor vele jaren zullen Britten aan Cruyfelt Jacob disease overlijden. Die Europese landbouw subsidies garanderen veilig voedsel in de EU. Daar kan de UK nog wat van leren.
    Het grote geld lokt. De politieke elite en large compagnie CEO are closing ranks om dit doel te bereiken. Ongeacht wat de bevolking daar van vindt.

    Lets kick Blairs ass!

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 24 juni 2005 @ 15.35 uur

  31. Kreuzfeld-Jacob (een tijdje geleden zei een een of andere gek dat BSE nu ook bij schapen was aangetroffen ;-( )

    Ik heb dat item over die 2bln pond sterling als misgecalculeerde belastingcompensatie nog nergens gezien.

    Volgens mij staan we op europees vlak op een kruispunt, dus kunnen we kiezen. Dan zijn er diverse snelle figuren die ons de weg gaan wijzen, dus we maken er een feestje van op het plein midden op het kruispunt om eens te bespreken welke kant we het best (met wie) op kunnen gaan.

    Chirac heeft ook een leuke geschiedenis, maar dat lijkt onze grootste vriend wel. En Schröder kan er ook wat van. Dadelijk gaan we nog mee met Verhofstadt!

    Laten we dus iedereen maar eens zijn/haar zegje laten doen, en dan kijken waar we staan/naar toe gaan.

    Reactie door Marco — vrijdag 24 juni 2005 @ 15.50 uur

  32. ad @1

    http://news.independent.co.uk/uk/politics/story.jsp?story=649008

    Dawn Primarolo, the Paymaster General, [...] held out the prospect of the Treasury writing off up to £1bn of the £1.9bn overpaid to poorer families. It will not claw back demands caused by a computer mistake and will suspend the pursuit of disputed claims.

    Weer een administratieve miskleun zonder weerga waarbij dit de eerste reparatiestappen zijn na de uitspraken van de Ombudsman aldaar.

    Reactie door Marco — vrijdag 24 juni 2005 @ 16.11 uur

  33. Ja de draai om de oren is hard aangekomen,zeker .
    Ook 2 oktober is hun niet in de kouwe kleren gaan zitten?????
    Maar wat zijn wij burgers er nu daadwerkelijk bij opgeschoten???????

    Reactie door anita — vrijdag 24 juni 2005 @ 16.57 uur

  34. Ja de draai om de oren is hard aangekomen,zeker .
    Ook 2 oktober is hun niet in de kouwe kleren gaan zitten?????
    Maar wat zijn wij burgers er nu daadwerkelijk bij opgeschoten???????

    Reactie door anita — vrijdag 24 juni 2005 @ 16.57 uur

  35. Marco, de koeien kregen VSE, omdat ze veevoeder aten waar kadavers van geslachte schapen in verwerkt waren en er schapen tussen zaten die aan “Scrapie” leden. Een vergelijkbare hersenziekte. Nu er geen dieren meer verwerkt worden in veevoeder voor herbivoren gaat het stukken beter. Maar de schapen werden gegeten door de koeien en de koeien werden gegeten door de mensen.
    Scrapie werd BSE en vervolgens Kreuzfeldt Jakobs.

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 24 juni 2005 @ 22.50 uur

  36. Excuus, VSE is natuurlijk BSE. Het is ook echt te heet!!

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 24 juni 2005 @ 22.51 uur

  37. Dat ik dat wist was misschien aan mijn cynische verwoording te merken.
    - Schapen aten destijds ook schapen (Scrapie);
    - Koeien destijds ook schapen en koeien (BSE; waarin Bovine op ‘rund’ slaat, en Spongiform Encephalopathy hoe de hersens eruit gaan zien op ziekelijke wijze);
    - Mensen destijds ook koeien en schapen (Kreuzfeld-Jacob; gelijk een veel duurdere naam);
    - en vroeger mensen ook mensen (Kuru; Nieuw-Guinese naam van honderd jaar geleden).

    Ik ben dus maar gras gaan eten want iemand moet dat toch doen ;-)

    Om nog even op die ‘gek’ terug te komen:
    http://europa.eu.int/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/05/105&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en
    en
    http://www.onderzoekinformatie.nl/nl/oi/nod/onderzoek/OND1284404/
    etc

    Reactie door Marco — zaterdag 25 juni 2005 @ 10.18 uur

  38. Overigens is het zo dat tegenwoordig ons vee nog steeds gevoed wordt met ‘krachtvoer’ dat afkomstig is van vetsmelterijen en ‘destructoren’ waar karkassen en slachtafval naartoe worden gebracht, en waar dan na een verhittingsproces van boven de 1000 graden Celsius (met een soort van homogenisering) uiteindelijk een bepaald type korrels overblijft die eiwitrijk suppleren aan het zogezegd wetenschappelijk verantwoorde dieet voor onze medevoeters, welke dan na steekproefsgwijze keuring versneden in de vorm van snel klaargestoomd vlees ten behoeve van de immer naar goedkoop vlees smachtende consument de supermarktoorlog ingeslingerd wordt.

    Reactie door Marco — zondag 26 juni 2005 @ 14.13 uur

  39. @38. marco Het gaat erom dat boeren geen angst hebben om een geval van vermoedelijke BSE te melden, dat ze weten dat ze financieel gecompenseert worden.

    BSE is pas met zekerheid vast te stellen nadat een dier geslacht is en dan moet er speciaal voor getest worden. Wanneer men BSE vermoed wordt de complete veestapel vernietigd en de boerderij gaat in isolatie voor geruime tijd. Zonder subsidies kan de verleiding groot worden om bij twijfel niets te melden en het desbetreffende rund te laten slachten. Britten hebben dit gedaan. BSE of scrapie wordt overgebracht door hersenen te consumeren. In het krachtvoer in de EU wordt al lang geen hersenmateriaal meer verwerkt.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 27 juni 2005 @ 0.57 uur

  40. #24 Kaatje

    Ook ik ben voor kernenergie.

    Natuurlijk moeten we het ergens bveilig opslaan; het afval. maar als de straling over 10.000 jaar nihil is; geloof me dan maar, dat we het al lang veilig hebben gestopt diep onder de grond op de maan of mars. Want de wetenschap gaat sneller dan de halfwaardetijd van kernafval. In dat opzicht ben ik een optimist.

    Verder als we zo doorgaan met de olie etc; dan id daar geen dijk meer tegen te bouwen; dus wat hebben we te verliezen?

    Reactie door ReneR — maandag 27 juni 2005 @ 16.31 uur

  41. @39 Rob.

    Wat jij zegt over het BSE-testtraject is in principe waar. Wat ook waar is is dat BSE (en de varianten in andere zoogdieren) moeilijk vast te stellen is vanwege de lange incubatietijd. Wel was er een experimentele test in ontwikkeling die ook bij nog levende wezens een mate van zekerheid kon verschaffen over het voorkomen van deze sponshersenenziekte.

    Over slachtafval: deze wordt in verschillende categorieën opgesplitst (laag – midden – hoogrisico) en dan op verschillende wijzen behandeld. Ik heb inderdaad ook begrepen dat sinds 2000 of zo de destructiewet is aangepast, alleen kan ik de details niet vinden op internet…?
    Wel zijn er europese richtlijnen omtrent deze zaak, en dat betreft natuurlijk overkoepelende wetgeving (directives).
    Ik heb ergens gelezen dat na het ‘destructie’-proces de restanten aangeboden worden aan de afvalverbranding. Ik heb nog nooit een boekhouding daar betrekking op hebbende kunnen inzien. Wel betreft het hier allemaal theorie.
    In de UK was de minimum-eis het slachtafval minimaal 1000 graden Celsius te verhitten om het spul ‘onschadelijk’ te maken. Zenuwen zitten door het hele organisme, maar concentraties ervan zitten in de hersenen en de wervelkolom.
    Het omzettingsproces van ‘gewone’ prionen naar de schadelijke variant is alleen statistisch mogelijk gebleken. Hoe het in feite gaat is nog onbekend. Wel wordt aangenomen dat de schadelijke variant aan de oorsprong ligt van het sponzig worden van hersenweefsel.

    Door de huidige maatregelen aangaande het verwijderen van de grootste concentraties van zenuwweefsel wordt statistisch veel risico uitgesloten. Maar de kans om K/Creuzfeld Jacob te krijgen is sowieso zo laag gebleken dat er al stemmen op zijn gegaan om die gigantische kosten van preventieve handelingen meer in het risicoperspectief te trekken.
    Feit is dat er regelmatig allerlei gecontamineerd diervoeder wordt ondekt. Zeker is dat het ‘destructie’-proces de spullen in de chemische componenten splitst waar het uit was samengesteld. Hier is iets dubieus aan.

    Misschien is mijn stelling op @38 niet langer waar. Ik kom er nog wel een keer op terug.
    Wel valt er een hoop op internet te lezen over wat onze katten en honden te eten krijgen, en wat het verschil is tussen europese en amerikaanse producten in deze.

    Reactie door Marco — maandag 27 juni 2005 @ 20.07 uur

  42. http://www9.minlnv.nl/pls/portal30/docs/FOLDER/MINLNV/LNV/STAF/STAF_DV/KAMERCORRESPONDENTIE/2004/BIJLAGEN/PAR04174A.PDF

    bevat eem bekostigingsvoorstellenrapport aangaande de destructiesector welke zeer informatief is over deze sector (mei 2004).

    http://www9.minlnv.nl/servlet/page?_pageid=106&_dad=portal30&_schema=PORTAL30&p_item_id=105842

    bevat de antwoorden van de Minister van LNV op schriftelijke vragen van CDA-Kamerlid Atsma betreffende de contaminatie van diervoeder zoals in een radio-uitzending van Argos (VPRO) aan de orde werd gesteld (juni 2005). Hier stelt Veerman dat VWA-controles geen contaminatie met diermeel heeft vastgesteld in diervoeders, maar in het bovenstaande PDF-rapport staat dat diermeel in diervoeder is toegestaan mits het niet op kannibalistische wijze in de voedselketen terecht komt.

    Bekend is dat DNA-tests hele dure tests betreffen, en dat het geen 1-2-3-klaartests zijn.
    De vraag is dus welke garanties reëel afgegeven kunnen worden dat (en in hoeverre) de destructieboekhouding klopt, en of het diervoedertraject vanaf de grondstoffenproductielijn tot aan het voedermoment feilloos op ‘veiligheid’ (statistisch begrip) af te checken is.

    Reactie door Marco — maandag 27 juni 2005 @ 20.54 uur

  43. De destructiewet heb ik ook op http://www.wetten.overheid.nl gevonden, en wel door te zoeken naar ‘karkas’ in de tekst, en niet naar ‘destructie’ in de titel (?).

    Verder heeft de VPRO-Argossite bij het (nog steeds beluisterbare) item van 6 mei jl
    http://www.vpro.nl/programma/ochtenden/afleveringen/21455444/
    een zeer werkbare link naar de EU-directieven omtrent veevoeders, vlees(afval)verwerking en TSE-pathologieën, dat is de overdraagbare vorm van het sponsachtige ziektebeeld.

    Omdat de incubatietijd van BSE minstens vijf jaar is, is het traceren van de oorzaak ervan een lastige kwestie. Een gevolg daarvan is dat de eventueel traceerbare diervoedertransporten dan minstens vijf jaar geleden hebben plaatsgevonden, wat inderdaad oud nieuws is. Nieuwer nieuws kunnen we dus de komende vijf jaar verwachten. De Argos-uitzending van 6 mei was mede naar aanleiding van het eerste nederlandse Creutzfeldt Jacob slachtoffer.
    Volgens http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/medical_notes/355601.stm
    werd deze ziekte in 1995 voor het eerst medisch omschreven, 9 jaar na het optreden van het eerste geval van BSE in de UK.

    Maar het ging mij eigenlijk helemaal niet om BSE, maar om wat voor shit we ons vee te eten geven. Overigens ben ik sinds 1987 vegetariër, maar daarvoor woonde ik als omnivoor een tijdje in London of all places. Toen hadden ze het nog niet over gekke koeien.

    Reactie door Marco — dinsdag 28 juni 2005 @ 0.08 uur

  44. Het is al vele tientalle jaren bekent dat wanneer men hersenmateriaal van soortgenoten consumeert (kannibalisme) de kans op scrapie of BSE reel is. Vandaar dat er al tientallen jaren Europese maatregelen bestaan. Dat de ziekte van een soort op de andere kon overgaan is wat nog niet zo lang bewezen is. Twijfels waren er al lang.
    Ondanks dat de UK deze kennis had heeft de UK tot in de jaren ’80 hersenmateriaal in krachtvoer verwerkt en lager temperaturen gebruikt. Ook zijn er besmette runderen in de menselijke voedselketen terecht gekomen.
    Ziedaar, die o zo geweldige liberale kapitalistische markt. Concurentie in de landbouw. Bush en Blair’s ambitie.

    Reactie door rob de kuster — dinsdag 28 juni 2005 @ 0.54 uur

  45. De incubinatietijd bij mensen kan zelfs 30 jaar bedragen.

    Waar het mij om gaat is dat de landbouwsubsidies er zijn voor een reden, namelijk veilig voedsel.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 28 juni 2005 @ 2.38 uur

  46. american express card…

    quart.repositioning achieves!partook:Andover toughly overruns.credit card http://www.credit-card-time.com/

    Trackback door american express card — zondag 21 mei 2006 @ 18.56 uur