Kinderen en de STER

Volgens de nieuwe kabinetsplannen wordt het jeugdblok op de publieke omroep reclamevrij. Dat is goed nieuws. In 2003 stemde een meerderheid van de Kamer in met een voorstel van de SP om hier een eind aan te maken.

Nu wordt het reclamevrije jeugdblok definitief ingevoerd. Reclamevrije jeugdblokken zijn al praktijk in Noorwegen en Zweden. Het is goed dat ouders nu ook in ons land kunnen kiezen voor kinder-tv zonder reclame.
Onderzoek heeft uitgewezen dat het veelvuldig blootstellen aan commerciële boodschappen jonge kinderen ongelukkiger en materialistischer maken. Kinderen kunnen immers moeilijk onderscheid maken tussen fictie en werkelijkheid.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 24 juni 2005 :: 23.28 uur

30 Comments

30 reacties

  1. Ja natuurlijk is dat zo…kan je zonder onderzoeken trouwens ook al bedenken..als je een beetje je gezond verstand gebruikt..
    De SP is trouwens erg goed bezig,hoor.
    Merk,dat de SP bij de Grondwet een belangrijke rol had..in 2003 dat voorstel dan vwb reclamevrije kinderTV..Jan we dwingen als SP gewoon steeds meer respect af…argumenten werken uiteindelijk altijd en kwestie van overtuigen..SP doet dat..

    Reactie door eric — vrijdag 24 juni 2005 @ 23.38 uur

  2. Geldt voor pubers en volwassene ook!

    Reactie door e.krul — vrijdag 24 juni 2005 @ 23.47 uur

  3. Sinds ik heb besloten dat ik geen tv meer wil kijken via de kabel, kijk ik ik alleen nog naar de tv via internet. Zonder reclame, een verademing!

    Reactie door Arjen — vrijdag 24 juni 2005 @ 23.52 uur

  4. Ik merk het zelf aan mijn dochter: Als ze tussen de programma’s door reclame ziet , dan roept ze al: dat wil ik ook!. Kinderen zijn heel beinvloedbaar, en zien niet het verschil tussen reclame en gewone programma’s.
    Prima initiatief van de SP!!

    Reactie door Karin — vrijdag 24 juni 2005 @ 23.58 uur

  5. Overigens: Nog 2 minuten..dan ben ik jarig!!

    Reactie door Karin — vrijdag 24 juni 2005 @ 23.58 uur

  6. Van Harte gefeliciteerd Karin en een fijne nacht en dag.

    Reactie door e.krul — zaterdag 25 juni 2005 @ 0.00 uur

  7. Hallo Karin,
    Gefeliciteerd en veel goede dingen toegewenst.

    Ja Jan,
    Reclame opbrengsten maken veel mogelijk;
    reclame verpest zo veel;
    reclame in de sport vind ik onjuist;
    reclame, je breekt er je nek over.
    ethiek in de reclame? – laat me niet lachen.
    Eerlijk gezegd, ik ben er een beetje onpasselijk van.
    Reclame, het is allemaal zo dubbel, ongevraagd en meedogenloos.
    Lang leve de plaatsen zonder reclame.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zaterdag 25 juni 2005 @ 9.52 uur

  8. Een goed product verkoopt zich zelf!
    Is niet al uit onderzoek gebleken dat het rendement van reclame niet opweegt tegen de kosten en dat die kosten tóch aan de klant worden doorberekend.
    Een aantal jaren geleden was het bij de publieke omroepen verboden om tussen en voor en na kinderprogramma’s reclame uit te zenden. En ineens mocht het wél. Iemand is toen de regelgeving gaan veranderen.
    En nu weer terug, hoera! Toch nog een prettig bericht.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 25 juni 2005 @ 11.16 uur

  9. Mooi dat de reclames bij Zeppelin verdwijenen (voor een gedeelte). Nu nog ‘normale’ kinderprogramma’s en ik zal Ned. 3 vaker aanzetten. Vaak zap ik nu naar de belg of zelfs de BBC voor leuke kinderprogramma’s. Waar zijn Donald Duck, Tom en Jerry en weet ik wat voor leuke tekenfilms allemaal gebleven? Allemaal ingeruild voor rare tekenfilms vol geweld en andere onzin waar mijn dochter van 2,5 niet naar hoeft te kijken…

    Reactie door Mirella — zaterdag 25 juni 2005 @ 11.32 uur

  10. Ik dacht dat het juist de bedoeling van dit kabinet was om jonge kinderen materialistischer te maken, opdat zij later volgzame consumenten zullen worden? Nou ja, ik kan me vergissen.

    Ik stel dan in ieder geval ook voor om die reclameborden in de publieke ruimte (zoals ook Ned. 1, 2, en 3 in feite is) die als paddestoelen uit de grond schieten drastisch te gaan beperken. Het is de openbare ruimte, de straat is er van iedereen, en niemand heeft erom gevraagd, noch wordt ons iets gevraagd, en zeker kinderen bewegen zich in de openbare ruimte. Persoonlijk wil ik het koste wat het kost voorkomen dat mijn dochter zich inbeeldt dat zij maat 36 & cup C moet hebben om mee te tellen, bijvoorbeeld. Of die autoreclame om de hoek. Daar staat een mooie auto op, en de tekst “Lekker leven.” Kon ik erbij, dan had ik er allang “Lekker kleven.” van gemaakt.

    Verder is het waar dat kinderen moeilijker onderscheid kunnen maken tussen fictie en werkelijkheid. Maar de mate van het wel en niet onderscheid kunnen maken wordt voor een groot deel bepaald door de opvoeding. Helaas zijn de meeste ouders ook geen bewuste consumenten maar willoze consumptieslaven, en stellen zich in deze dan ook heel ‘kinderlijk’ op. Dat is een legitieme conclusie want kijk maar waar volwassenen naar kijken op tv! Je bent wat je kijkt.

    Maar, willen we onze kinderen wérkelijk beschermen tegen de tv, haal dan ook echt álle uitzendingen eraf die propagandistisch zijn = iets proberen te verkopen. Dus ook een ‘life-style’, ‘blingbling’, ‘Temptation Island’, en de tietenkontparade op de muziekzenders. Om maar wat te noemen. En zeker, om te beginnen, Amerikaanse zenders als CNN, waarvan iedereen zo onderhand toch wel weet dat dat geen onafhankelijke televisiezenders zijn maar grote propagandamachines die dagelijks doen aan geschiedsvervalsing en stikt van de ‘omissies’. Orwell: “History is a palimpsest”

    Een goede maatregel dus, maar trek uit die wens van ouders en de regering dan ook de VOLLEDIGE conclusie en hou het niet bij Sesamstraat en Villa Achterwerk.

    Reactie door Sonja — zaterdag 25 juni 2005 @ 11.36 uur

  11. ‘Jeugdblok’ … Welk?
    NPS weg: Klokhuis weg? Sesamstraat weg?

    Reactie door Lucide — zaterdag 25 juni 2005 @ 11.37 uur

  12. Ik vraag me af, zou v/d Laan bij Talpa ook op de loonlijst staan.
    En maakt ze nu op de TV vrij baan voor de Mol.
    Dat er geen reclame komt bij de kinderprogrammas vind ik heel goed. Maar moet daarvoor alles veranderen en mogen we straks alleen maar slaapverwekkende programmes worden uitgezonden. Door de staats TV goedgekeurde zeikprogrammas.

    Reactie door johanna — zaterdag 25 juni 2005 @ 11.38 uur

  13. Waarom niet alle die reclame aan banden in plaats van alléén bij de publieke omroepen ? Of zie ik dit verkeerd ?

    Reactie door Kijker — zaterdag 25 juni 2005 @ 11.50 uur

  14. En maakt niemenand zich druk om onze extremistische vrouwenhandel na 0.00 uur op tv? Beetje vreemd, onze jonge vrouwen moeten het dus maar uitzoeken met dat soort reclame.

    Reactie door Ninka — zaterdag 25 juni 2005 @ 11.52 uur

  15. @9 Tom & Jerry barst ook van het geweld Mirella maar ik ben er gek op. Mag voormij wel een avondvullend programma worden.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 25 juni 2005 @ 14.50 uur

  16. @15
    Maarja, ik ben 58 jaar en geen 2,5 jaar.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 25 juni 2005 @ 14.51 uur

  17. Ninka, de vrouwen die zich zo vertonen willen dat zelf. Ze verdienen er een heleboel geld mee. Ik vind dat deze vrouwen ALLE andere vrouwen omlaag halen. Maar als je bedoelt dat er vrouwenhandel is en loverboys, dan heb je wel gelijk. Het ontbeert ons aan fatsoenlijke educatie aan meisjes en jonge vrouwen over hun eigenwaarde, zodat ze tenminste de mogelijkheid hebben bewust te kiezen voor dit “vak”….

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 25 juni 2005 @ 15.07 uur

  18. Gandalf, ik ben (bijna) 56 en ik vind dat je kleine kinderen NIET voor de TV moet zetten zonder dat de ouders erbij zijn en dan nog niet langer dan een half uur per dag. Kinderen moeten zich kunnen ontplooien en hun fantasie kunnen laten werken. Door die rot TV stompen ze af. Maar ik vind bv ook dat kinderen nooit TV en computers op hun kamer moeten hebben. Zowel TV kijken als met de computer werken en spelen zou gewoon in de huiskamer moeten gebeuren onder toezicht van de ouders. Is ook veiliger.

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 25 juni 2005 @ 15.09 uur

  19. L.M. Lembeck, en hoe zit het dan met de educatie van de bellers en de mannen die met de kinderzitjes over de zones rijden?
    De gebruikers zeg maar? Altijd zo lekker makkelijk om te zeggen dat die vrouwen ervoor kiezen, dit standpunt zou ik nu weleens willen omdraaien. Er zijn veel mannen die ervoor kiezen. Die onbekende groep die blijkbaar door het aantal zenders onzichtbaar in onze straten loopt, dat vind ik pas eng als vrouw.

    Reactie door Ninka — zaterdag 25 juni 2005 @ 15.16 uur

  20. Beste L.M. ( Was het Leonora of Lidia) Ik ben zoals eerder gezegd 58 en ik vind ook dat je kinderen niet alleen voor de tv moet laten zitten. Dat heb ik nergens beweerd en zo heb ik mijn kinderen en nu mijn pleegdochter ook opgevoed. Maarja, tot welke leeftijd? Mijn pleegdochter is 12 jaar en ze beslist nu zelf wel wat ze wil zien. Binnen de grenzen die wij stellen zoals het tijdstip en “onze” normen binnen het gezin en dat gaat heel goed. Haar interesse ligt meer bij animalplanet en soortgelijke. Maar jongere kinderen moet je zoveel mogelijk beschermen tegen al het vulles dat ontvangen wordt, ook via internet. Mijn kleinzoon van net 4 jaar vindt zelfs Bassie en Adriaan eng. Nu vind ik dat ook, maar meer om een andere reden.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 25 juni 2005 @ 16.03 uur

  21. Inderdaad worden kleine meisjes en jongetjes ook groter. Vind het daarom ook zo apart dat ouders zich drukker maken om lollies dan “bouncing tits”.

    Reactie door Ninka — zaterdag 25 juni 2005 @ 16.30 uur

  22. Dus het arugment dat de vrouwen er heeeeeeeel veel geld mee verdienen dekt de lading. Geloof dat ik langzaam met de tijd meega. Maar dan kunnen we toch ook uitstekend hier een ROC opleiding van maken als het zo’n mooie carriere kans is voor vrouwen? Of snap ik het nu weer net niet? Help me het te begrijpen of is dit nu een enorm taboe dat zelfs in Den Haag hier nooit met een woord over gerept word. Normen en waarden van Balkenende…..zou die nou nooit na 0.00 eens zappen? Of vind hij dat prima passen bij de normen en waarden? Je hoort hem er met geen woord over dus blijkbaar is het prima. Ik zal eens een opleidinkje gaan volgen dan want ik kan niet eens zo kijken en praten. Pfff wat heb ik nog veel te leren, maar word wel super rijk begrijp ik nu.

    Reactie door Ninka — zaterdag 25 juni 2005 @ 18.03 uur

  23. ninka (22)niet alle mannen heten oudkerk !geen reclame meer bij kinderprogrammas is een stap in de goede richting .nu nog die zwaar gesponsorde kinderopvang fabrieken opdoeken dan ben ik tevreden

    Reactie door texas henkie — zaterdag 25 juni 2005 @ 18.43 uur

  24. Laat ik voor de duidelijkheid nog even zeggen dat mijn dochter zeker niet de hele dag achter de tv hangt hoor! ;)
    Maar het valt me gewoon op dat als ik eens wat leuks zoek voor haar om naar te kijken dat ik dan al snel bij de Belg of BBC uitkom. Afgezien van de Teletubbies heeft Zeppelin weinig te bieden, behalve herhalingen van onzinnige programma’s uit het jaar 0. Wees vernieuwend, maak nieuwe, leuke en vooral leerzame programma’s dan leren de kinderen die wél de hele dag achter de tv hangen er ook nog wat van…

    Reactie door Mirella — zaterdag 25 juni 2005 @ 20.07 uur

  25. Goed nieuws dat die Reclamevrije jeugdblokken ingevoerd wordt. Want de kinderen worden van vroegs af aan al gemanipuleerd en gehersenspoeld! Vooral die MC Donald reclame heb ik een gruwelijke pest aan.

    Reactie door ACCEPT — zaterdag 25 juni 2005 @ 20.46 uur

  26. http://www.scharlakenkoord.nl/prostitutie.html

    40% van de onderzochte hoeren hebben een incestverleden.
    60% dus niet. Voor die 60% gelden andere redenen, voornamelijk GELD

    Hoe dit percentage in de pornoindustrie ligt weet ik niet.

    Hoofdfactor is dus geld. Ik zie dagelijks mensen om me heen naar hun werkgever rijden om geld te verdienen, niet omdat ze het nou zo leuk vinden, maar om de dagelijkse uitgaven te kunnen betalen.

    Reactie door Frits — zaterdag 25 juni 2005 @ 22.00 uur

  27. Ik vind dat er niks meer in etalages meer mag staan!! Als je langs een etalage loopt hoor je alleen maar “dat wil ik ook” SCHANDE!!

    Reactie door Chiel — zaterdag 25 juni 2005 @ 22.16 uur

  28. Alle reclame wordt “opgespaard” en vanaf 12 aug..is alle troep bij Talpa te zien..
    rond het voetbal..zeg,gaat SP daar nog wat mee doen ??..want er zijn me een partij StudioSport-supporters droevig..dat zijn eventueel Sp-stemmers..hoor en zijn er niet weinig..(marketing adviesje..hebben jullie het niet op..maar wel leuk,hoor als je in 2007 wil winnen..
    Tenminste ik wel..1 op de 30.000 % kans,dat Talpa Sport beter wordt..maar ik vreessss…een RECLAME-SPORT PRGOGRAMMA..met lekker veel adverteerders..
    Wil je Van Hooijdonk zien..toets 3
    wil je Ajax zien…toets 2…en meer van die onzin…IK vreeeeessss en SP,protesteer zou ik zeggen..als ik jullie programma zie onder “Sport”..doe wat !

    Reactie door eric — zondag 26 juni 2005 @ 16.37 uur

  29. Hallo Jan,
    Alle reclame gaat altijd “ten koste van”.
    Indien het een verkocht wordt, blijft het andere liggen!
    Waarom eigenlijk?
    Omdat niet geproduceerd wordt naar behoefte, maar naar capaciteit!!!
    Waarom moeten er zo veel verschillende merken zijn van hetzelfde product?
    Waarom moet de een meer verkopen dan de ander?
    De marktbehoeften zijn meestal welbekend.
    Produceer dan “samen” niet meer dan nodig is, – weet iedere producent meteen waar hij aan toe is, en komen we zo tot een eerlijker verdeling en is reclame niet meer nodig.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zondag 26 juni 2005 @ 18.06 uur

  30. Reclame is een vast verschijnsel’maar het mag best wel wat minder (schreeuwend).

    Reactie door ReneR — maandag 27 juni 2005 @ 16.58 uur