Red de NPS!

De NPS wordt door het kabinet opgeheven. Dit gaat hoogst waarschijnlijk ten koste van goede en kwalitatieve programma’s als Zembla, Andere Tijden, Buitenhof, PREMtime, maar ook goed bekeken en verantwoorde programma’s als Sesamstraat en Het Klokhuis.

Dit is onacceptabel. Veranderingen in de omroepstructuur zijn niet verkeerd, maar programma’s als deze kun je niet zomaar in de prullenbak laten verdwijnen.

Op de site van de NPS kun je je steun betuigen!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 29 juni 2005 :: 17.17 uur

95 Comments

95 reacties

  1. Ik heb mijn steun gegeven. Het is van de gekke eigenlijk. In 2008 zit dit kabinet er niet eens meer. De NPS moet blijven bestaan.

    Reactie door Redstar — woensdag 29 juni 2005 @ 17.20 uur

  2. Dit kabinet maakt overal een zooitje van, het begint op een regiem te lijken.

    Reactie door e.krul — woensdag 29 juni 2005 @ 17.24 uur

  3. laten we in ieder geval afspreken dat indien de NPS echt verdwijnt en de SP in het kabinet komt, de NPS opnieuw opgezet wordt.
    Het is een superschande, die muts van D66 zou opgesloten moeten worden.

    Reactie door kaatje — woensdag 29 juni 2005 @ 17.24 uur

  4. Er lopen meer gekken buiten dan dat er in gekken huis zitten

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 29 juni 2005 @ 17.33 uur

  5. getekend :-) vooral om de leuke internetsoaps die ze hebben …en alle andere goeie uitzendingen die ze maken

    Reactie door Patrick — woensdag 29 juni 2005 @ 17.44 uur

  6. He Patrick alles goed met je?

    Reactie door e.krul — woensdag 29 juni 2005 @ 17.47 uur

  7. Hoi Krul,

    Ja, nog drie maanden, dan ben ik precies een jaar thuisloos… maar krijg ik eindelijk een eigen plekje!

    Reactie door Patrick — woensdag 29 juni 2005 @ 17.50 uur

  8. De SP weer in de bocht…lekker alles laten zoals het altijd is geweest.
    Wat een intriest conservatief bolwerk, die SP!
    Dergelijke programmas kunnen ook in het nieuwe omroepbestel gemaakt blijven worden, sterker nog…DAT is juist de taak van de omroepverenigingen in het nieuwe bestel.

    Jan M.: als je echt wat voor je achterban wilt betekenen, vraag je aan de verantwoordelijk bewindspersoon per wanneer de burgers in dit land belastingverlaging krijgen i.v.m. de besparingen die dit nieuwe model gaan opleveren.
    Dan doe je tenminste iets nuttigs en concreets i.p.v. flauwekul te verkopen.

    Reactie door Charles — woensdag 29 juni 2005 @ 17.51 uur

  9. Maar er wel Talpa, toch?

    Reactie door Ger Gerrand — woensdag 29 juni 2005 @ 17.54 uur

  10. Dit kabinet wilt toch niet de geschiedenis ingaan als ‘de moordenaar van Sesamstraat’s Bert en Ernie, Pino, Ieniemienie en Grover’ etc.?? X Indra

    Reactie door Indra — woensdag 29 juni 2005 @ 17.55 uur

  11. 8 waarom nou juist de NPS, liever zie ik dat de NPS blijft bestaan en dat de KRO verdwijnt, bijvoorbeeld.
    De NPS maakt onafhankelijke tv, dat zul je bij de omroepen niet vinden, dat is het verschil Charles.

    Reactie door kaatje — woensdag 29 juni 2005 @ 18.07 uur

  12. onafhankelijke tv bestaat niet, Kaatje….nergens niet, nooit niet.

    Bovendien word de KRO gesteund door 1000-en leden, de NPS door niemand.

    Reactie door Charles — woensdag 29 juni 2005 @ 18.12 uur

  13. Is er ergens een handtekenings actie dat de KRO zou moeten verwijnen i.p.v. de NPS? Welke is de site, ondertekenen gauw!

    Reactie door Bo Tor — woensdag 29 juni 2005 @ 18.14 uur

  14. Weet jij hoe dat gaat met uitzendrechten s’nachts Jan? Ik ben daar oprecht in geinterresseerd. Ik vind het zo ongelovelijk als ik na 0.00 uur aan het zappen ben. Er zijn toch ook vrouwen in de politiek gekomen om enigzins die kant te vertegenwoordigen lijkt me zo? Vind het zo raar dat ze met geen woord rept over de vrouwenhandel en goede programma’s van tv gooit. Volgens mij heeft ze wel wat anders te doen dan zich als “man” te gedragen. Goh wat zijn we flink.

    Reactie door Ninka — woensdag 29 juni 2005 @ 18.23 uur

  15. Bush tegen Balkenende : ” pssst, je mot olle moaatschoppijkwietische omwoepen fan de TV verwijdewren, ben je fan hill ‘t geseik af, die koein weten dan niet beter meer.” “iedereen die niet in de pas loopt kewoon…deleten !” ” suig nog mar efen dor” ….. ” Yeah, so ist good “…

    Reactie door Swell — woensdag 29 juni 2005 @ 18.27 uur

  16. Laten we inderdaad educatieve en kritische programma’s van het scherm halen.

    De burgers worden te slim, ze hebben ons door.

    Het lijkt inderdaad steeds meer op staatsindoctrinatie waar ze naar toe willen.

    Reactie door Johan Smeets — woensdag 29 juni 2005 @ 18.35 uur

  17. Kunt altijd nog gaan volksdansen in de Groene Engel als de NPS weg is.

    Reactie door Ger Gerrand — woensdag 29 juni 2005 @ 18.36 uur

  18. Ja het zijn goeie programma’s. Maar er zullen wel weer opnieuw kwalitatief hoge programm’s worden gemaakt.

    Reactie door frits — woensdag 29 juni 2005 @ 19.07 uur

  19. Maar je bent wél van die vreselijke Prem af. Dát is me ook wat waard.

    Reactie door Henk — woensdag 29 juni 2005 @ 19.20 uur

  20. Als we mogen kiezen welke omroep weg zou moeten, dan zie ik liever de TROS dan de NPS opgeheven worden. De TROS is ons “nationaal herhaalkanaal”.

    Reactie door emma — woensdag 29 juni 2005 @ 19.28 uur

  21. Emma,
    In de meeste bejaardethehuizen merken ze daar niets van.

    Reactie door Ger Gerrand — woensdag 29 juni 2005 @ 19.33 uur

  22. DEN HAAG (ANP) – De oppositiepartijen in de Tweede Kamer springen in de bres voor de NPS. Ze zullen donderdag bij staatssecretaris Van der Laan (Media) aandringen op behoud van de ledenloze omroep.

    In de kabinetsplannen wordt de NPS opgeheven en gaan publieke omroepen met elkaar concurreren om programma’s uitgezonden te krijgen. Door het verdwijnen van de NPS is de toekomst van programma’s als NOVA, Zembla en Buitenhof ongewis.

    GroenLinks-fractievoorzitter Halsema spreekt van ,,onbehoorlijk bestuur”. ,,In een sfeer van rancune over kritische actualiteitenprogramma’s dacht de coalitie met het schrappen van de NPS kennelijk ook de bezuiniging voor de reguliere omroepen wat te verzachten”, zegt Halsema. Haar pleidooi tot behoud van de NPS wordt gesteund door PvdA, SP en LPF. Voor een kwalitatief, onafhankelijke publieke omroep is de NPS nodig, stellen zij.

    D66

    Ook vier prominente D66′ers steunen de NPS in de strijd om haar voortbestaan. In een brief aan de D66-fractie noemen zij de NPS succesvol. Het is daarom ,,volstrekt onverantwoord” haar op te heffen. Ze vrezen dan voor de toekomst van NPS-programma’s als NOVA, Buitenhof en Andere Tijden.

    De vier zijn oud-staatssecretaris voor de media Aad Nuis, oud-partijleider Hans van Mierlo, voormalig voorzitter van de raad van bestuur van de NOS Gerrit-Jan Wolffensperger en ING-bestuurder Alexander Rinnooy Kan. Ze roepen de D66-fractie in de Tweede Kamer op zich te verzetten tegen de omroepplannen van hun partijgenoot, staatssecretaris Medy van der Laan.

    Die komt in haar plannen dan wel met de garantie dat er geld beschikbaar blijft voor dergelijke NPS-programma’s, maar de vier twijfelen ernstig of de andere omroepen ze wel kunnen overnemen, zoals Van der Laan stelt.

    In een toelichting zegt Nuis dat het plan om de NPS op te heffen als een duveltje uit een doosje lijkt te zijn gekomen. ,,Met de nieuwe plannen is het evenwicht tussen samenhang en diversiteit eruit gehaald. Het slaat nu allemaal erg door naar diversiteit, terwijl de NPS juist zorgde voor die samenhang”, zegt Nuis.

    Die D66 toch, ‘t is toch wat.

    Reactie door Gandalf — woensdag 29 juni 2005 @ 19.41 uur

  23. @ 20, hoe bedoel je? Niet alle bejaarden zijn zodanig vergeetachtig dat zij 10.000 keer een aflevering van Schone Schijn bekijken en nog steeds denken deze voor de 1e keer te zien!

    Reactie door emma — woensdag 29 juni 2005 @ 19.58 uur

  24. De NPS is een bron van informatie voor iedereen die geintreseert is in de maatschapij van het moment. ZO verschrikkelijk belangrijk.
    Het lijkt net of het kabinet wil dat de burger niet of nauwelijkt zijn eigen mening (leert vormen) vormt door middel van opini makers als de NPS.

    Er word nergens zo hard in gelooft als de TV-media. dat weet de politiek beter dan wie ook.

    Het lijkt op CENSUUR !!!

    Reactie door Greasle — woensdag 29 juni 2005 @ 19.59 uur

  25. Het is toch niet te geloven dat we het hier over hebben in een land waar een stoetegelgooier 2,5 jaar krijgt (met aftrek en bonussen).
    Wat betreft die bejaarden, je hebt gelijk Emma.

    Reactie door Ger Gerrand — woensdag 29 juni 2005 @ 20.05 uur

  26. Ik vergeet het bijna natuurlijk typisch een zaak voor D66.

    Reactie door Ger Gerrand — woensdag 29 juni 2005 @ 20.06 uur

  27. Mijn God….krijgen we dan nóg meer soaps?

    Reactie door ReneR — woensdag 29 juni 2005 @ 20.19 uur

  28. En dat gegeil zoals in temptation island?

    Reactie door ReneR — woensdag 29 juni 2005 @ 20.19 uur

  29. Deze reactie net achtergelaten op de “Red de NPS pagina”

    Weg met de NPS

    De NPS heeft als ledenloze omroep geen bestaansrecht.

    Even makkelijk als de NPS in NOS-Laat werd geschoven kan het er nu weer uitgehaald worden. Verder is het natuulijk zo dat als NOVA gestraft wordt voor haar linksigheid, het gelijk bewijst dat de NPS geen neutrale omroep is. Het is het een of het ander: Of je bent neutraal en dan KAN NOVA niet gestraft worden voor zijn linksigheid, of je bent niet neutraal en dan kan het wel.

    Sesamstraat is bij de oprichting van de NPS naadloos overgegaan van de NOS naar de NPS. En op die manier kan Sesamstraat nu ook weer naadloos naar een andere omroep gaan. En als andere omroepen geen geld aan Sesamstraat willen besteden, weten we gelijk van welke omroep we GEEN lid meer hoeven te worden.

    Bij Buitenhof is het een geval van een nieuwe presentator huren en zijn omroep laten meebetalen (Jeroen Pauw/BNN of Karel vd Graaf/AVRO).

    En dan zou ik graag eens horen hoe bijvoorbeeld de 3fm programma’s van de NPS onmisbaar zijn. Nog nooit iets over cultuur of neutraliteit in die programma’s gehoord. Vroeger werd er nog wel eens een CJPpas weggegeven, maar zelfs die schaamlap is verdwenen.

    Reactie door Nepkarel — woensdag 29 juni 2005 @ 20.22 uur

  30. Hebt u afgelopen zondag bij het programma Buitenhof Wim de Bie gehoord en gezien??
    Dit was de tot nu toe de helderste en beste analyse van wie ook in medialand.
    Want programma-makers met een idee dienen zich voortaan te melden bij een door de overheid te benoemen driekoppige raad van bestuur, die in hun duurbetaalde ondeskundigheid wel eens even uit gaan maken wie en wat en waarvoor en tegen welke prijs programma,s mag gaan maken over welk onderwerp.
    Het resultaat is zeer waarschijnlijk veel meer van hetzelfde,dus pulpprogramma,s zonder veel inhoud en kritiek en een uittocht van goede programma-makers naar elders, waar het maar de vraag is of men wel past voor de doelgroep waarvoor men daar programma,s maakt.

    Reactie door visgert — woensdag 29 juni 2005 @ 21.11 uur

  31. @visgert
    Het toenemende aantal randdebielen(doelgroep) is waarschijnlijk de reden waarom mevr. vd Laan de NPS de laan uit wil sturen.

    Reactie door Alie Dekker — woensdag 29 juni 2005 @ 21.26 uur

  32. Laat al die comerciele jongens de boel maar over nemen dan weten we zeker dat we progamma s krijgen die we zien willen volgens hen, sex drugs and rock en roll de comercielen stoppen je er mee vol.
    Hebben zij wel leden eigenlijk.

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 29 juni 2005 @ 22.07 uur

  33. @folkert, zij hoeven geen leden, zij krijgen dan ook geen subsidie.

    Wat mij betreft wordt dat hele publieke bestel afgeschaft, een geldverslindende organisatie die kwa reclame hoeveelheid bijna niks onderdoet voor de commercieelen.

    Reactie door Ronald — woensdag 29 juni 2005 @ 22.17 uur

  34. Beetje raar trouwens dat de SP het opneemt voor de NPS vooral nadat de SP eigenlijk tijdens de grondwet campagne wel tot de conclusie was gekomen dat bijv. NOVA een door belastingbetaler betaalde prive spreekbuis van de PVDA is.

    Kijk laten we reeel wezen, NOVA, buitenhof en dergelijke zijn linkse bolwerken (lees PVDA), dat kan je niet gewoon niet eens ontkennen.
    Na jaren van frustratie bij rechtse partijen over deze gang van zaken krijgt een rechtse meerderheid in het parlement eens de kans om er wat aan te doen.

    Wie wind zaait zal eens storm oogsten, had de NPS maar daadwerkelijk objectief moeten zijn, misschien hadden ze de dan de dans ontsprongen.

    P.S. NOVA kost op jaarbasis 15 miljoen euro !!!!!

    Reactie door Ronald — woensdag 29 juni 2005 @ 22.23 uur

  35. Ronald@33
    ze gaan wel lopen zeuren dat ze het oneerlijke concurentie vinden.
    Als zij vrije ondernemers willen zijn moeten ze niet uit die subsidie pot mee willen vreten zij kiezen voor een vrij ondernemerschap.
    Het omroepbestel is een ander verhaal dat daar ook de commercie in is gekomen heb je vooral aan de jongens van tros, veronica te danken die hebben min of meer ons omroep bestel naar de kloten geholpen.

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 29 juni 2005 @ 22.26 uur

  36. @Folkert, het IS ook oneerlijke concurentie, de commercieelen moeten het hebben van de reclame inkomsten, het publieke bestel vreet van 2 walletjes en subsidie EN reclame inkomsten.

    Hoe zou jij het vinden als jou concurent wel door de staat gesponserd zou worden en jij niet.

    Nog zo iets belachelijks, de NOS was bereid om 30 miljoen euro voor de voetbalrechten neer te leggen.
    Als de NOS 30 miljoen heeft voor voetbalrechten dan heeft ze blijkbaar een budget dat 30 miljoen te groot is.

    Reactie door Ronald — woensdag 29 juni 2005 @ 22.31 uur

  37. Mocht dit nieuwe “kroonjuweel” van D66 ook geen doorgang vinden, dan is het toch echt tijd om deze club ook af te schaffen.

    Ben benieuwd hoe de “oud kopstukken van D66″ zich weer in allerlei bochten gaan wringen als men toch voet bij stuk houdt en de NPS opheft.
    Dat is dan al 2x in heel korte tijd dat Van Mierlo zich op deze manier uitlaat.

    Reactie door Ad — woensdag 29 juni 2005 @ 22.36 uur

  38. Ik zal Prem heel erg missen! En Zembla, Tegenlicht, Andere Tijden, Met het Mes op Tafel, twee voor Twaalf. Misschien niet allemaal NPS, maar wel Nederland 3. Met het verdwijnen van de NPS zal Ned. 3 verdwijnen, vrees ik. Prem weet feilloos het zere been te vinden om flink tegenaan te schoppen. Ik zie graag dat hij daarmee doorgaat!

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 29 juni 2005 @ 22.37 uur

  39. Ronald@36
    dat vindt je terug in de belasting of zeg maar wat vroeger kijkgeld was kijken was niet meer betaalbaar, zoals alles wat is geprivatiseerd…
    Wat dacht je als er helemaal geen reclame op nederland 1,2,3 was dan hadden nu alleen de commercielen het voor het zeggen en was er helemaal geen publieke omroep meer.

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 29 juni 2005 @ 22.37 uur

  40. Ik hoop dat het i.t.t. kleurnet (myster) deze maal wel helpt, maar ik ben bang van niet……
    De banner heb ik inmiddels na zelf ‘online tekenen’ op 3 sites gezet.

    Reactie door barend — woensdag 29 juni 2005 @ 22.45 uur

  41. @Folkert, reclame op de publieke zenders prima, maar dan geen subsidie meer, maar niet van 2 walletjes willen vreten.

    Ik zal in iedergeval geen traan laten om de publieke zenders.

    @Lydia, als die programma’s genoeg kijkers trekken dan zullen ze vanzelf wel bij een andere zender verschijnen.
    Maar blijkbaar kijken er niet genoeg mensen naar anders was het al wel bij de commercieelen te zien geweest.

    M.A.W. heel nederland kan opdraaien voor het kijkplezier van een vrij kleine groep mensen, dan heb ik liever dat ze dat geld gebruiken voor betere doeleinden (bijv. afschaffing no-claim voor de minima.)

    P.S. zou Jack Spijkerman voorkennis hebben gehad?

    Reactie door Ronald — woensdag 29 juni 2005 @ 22.48 uur

  42. Opvallend is dat de drie regeringspartijen de letter D van Democratie in hun naam hebben staan.
    Wellicht staat de D voor heel iets anders.
    Daarom is het logisch dat zij onafhankelijke programma’s en omroepen laten verdwijnen.

    Reactie door bep — woensdag 29 juni 2005 @ 23.21 uur

  43. @ 34 Belachelijke veronderstelling dat NPS een niet objectief, dus links bolwerk zou zijn net als Nova en Buitenhof.
    Het publieke omroepbestel is er juist als tegenwicht: om geen spreekbuis te zijn van benepen rechtse visies die ons door multinationals worden aangesmeerd om de massa’s geraffineerd te brainwashen tot consumentisme: Kleinburgerlijke amerikaanse soaps als `The Bold en the Beautiful’, en republikeins gekleurd nieuws van cnn en fox geplukt aan de kijker voorgeschoteld, stompzinnige talkshows uitzenden die de debilisering van de maatschappij op de meest onsmakelijk mogelijke wijze in kaart brengen.
    Dat is natuurlijk ook wat dit kabinet wil:
    bevorderen van centraal gestuurde tunnelvisie want stel je voor dat een kind gaat nadenken over wat echte vriendschap is, en over sociaal met elkaar omgaan, en om hoe leuk het is om zelf creatief te zijn i.p.v. hebben en kopen na het zien van Bert en Ernie!
    Goh, NPS mag vooral niet teveel het onafhankelijk leren denken bevorderen!
    Het wordt tijd om de commerciëlen te saboteren! Met satirische persiflages voor mijn part.
    De naam Talpa roept bij mij trouwens beelden op van zwerende klieren
    waar vanwege het pus geen pleisters op willen plakken, en de programma’s zullen daarmee straks de beeldbuis ook wel vettig doen beslaan.

    Reactie door C.Tilyx — woensdag 29 juni 2005 @ 23.25 uur

  44. @C.Tilyx, als je wist dat de VARA mede financier van die programma’s is dan weet je dondersgoed dat ze absoluut alles behalve objectief zijn.
    Kijk alleen al eens naar de namen die het presenteren en durf dan nog eens met droge ogen te beweren dat ze objectief zijn.

    Sesamstraat niet commercieel?, goh toch raar dat je je nek breekt bij de Bart Smit over sesamstraatpoppen en allerhande sesamstraat prullaria.

    Als je wilt dat de NPS blijft maken ze er maar een leden omroep van en betalen ze je programma’s maar uit de inkomsten van hun leden, het zlefde geld voor de overige publieke zenders, eens kijken hoelang het duurt voor ze op de fles gaan.

    P.S. Sesamstraat is trouwens van origine een amerikaans commercieel produkt hoor.

    Reactie door Ronald — woensdag 29 juni 2005 @ 23.33 uur

  45. (34)als je de aanhef van dit artikel goed leest .zie je dat jan nova ook niet!! noemt.ook ik vind nova een borreluurtje van de p.v.d.a. .maar het gaat er nu niet om of je een programma goed of slecht vind .het gaat er om dat dit dictatoriale!! kabinet je net zo dom wil gaan houden als de amerikanen en de russen .kortom staats televisie !!!!!! en staats televisie is een wezelijk onderdeel van een dictatuur .de v.v.d, is in mijn ogen de baath partij van nederland !!!!!!! word wakker mensen .en ronald.

    Reactie door texas henkie — woensdag 29 juni 2005 @ 23.34 uur

  46. @40 bep

    Demonencratie lijkt me wel van toepassing!

    Reactie door Jansonius — woensdag 29 juni 2005 @ 23.36 uur

  47. Toen ik vanmiddag op internet las dat de NPS een handtekeningenactie was begonnen, heb ik gelijk mijn handtekening gezet voor het behoud van de NPS.

    Reactie door Henk Tukkers — woensdag 29 juni 2005 @ 23.53 uur

  48. Ik heb het van de week me al meer afgevraagd. Zou v/d Laan bij talpa op de loonlijst staan?
    Op dezelfde dag dat de nps te horen krijgt, dat het gedoemd is te vertrekken, maakt talpa zijn nieuw programma bekent.
    Enkele namen die genoemt zijn oa. kopspijkers, dit was het nieuws, barend en van dorp. de postcode loterij en ga zo maar door. Ja ja NIEUWE programma’s. Het zijn wel allemaal programma’s die van 2, 3, 4 komen. Allemaal programma’s waarvan je weet dat ze goed bekeken worden. Die door de andere zenders bekent zijn gemaakt en de begin kosten hebben betaald. Dus voor talpa een groot deel gesneden koek is en alleen maar reclamegeld hoeft te vangen.

    Reactie door johanna — donderdag 30 juni 2005 @ 0.18 uur

  49. Ach, nps weg, tros slachtoffer van de vertrossing. Niks erg. Programma’s waarin een elitair gezelschap hun opinie willen opdringen zullen wel blijven.
    Het zou beter zijn als er straks geen tv programma’s meer worden gemaakt vóór de bevolking, maar dóór de bevolking.

    Grt
    Dirk

    Reactie door Dirk — donderdag 30 juni 2005 @ 0.50 uur

  50. @49 precies! exact! google maar een op kleurnet myster luc sala !!

    Reactie door barend — donderdag 30 juni 2005 @ 1.21 uur

  51. Het opheffen van de nps ten gevolge van de gewijzigde omroepstructuur is gewoon overheidscensuur!

    Volgens het nieuwe stelsel moeten straks omroepen met elkaar gaan concureren voor zendtijd, waardoor de diversiteit om zeep wordt geholpen en een paar hoge ome’s bepalen wat er op ONZE 1,2& 3 te zien is!

    En toen was er Talpa? Lameniehuile! Kan dit alles werkelijk toeval zijn? Het kabinet verlost van de voor hun zo vervelende onafhankelijke linkse programma’s en De Mol koopt straks Nova, Andere Tijden, Sesamstraat…etc… en maakt daar inhoudsloze liberale, commerciele programaatjes van…

    Proeven wij hier eenzelfde sfeertje als bij het weggeven van de KLM?

    RED DE NPS!

    Reactie door Jeroen — donderdag 30 juni 2005 @ 1.44 uur

  52. Het is, behalve een handtekening zetten, ook mogelijk om Medy een mailtje te sturen, via de Officiële site van OC&W: http://www2.minocw.nl/bewindslieden/reageer_c.jsp

    Reactie door Hay — donderdag 30 juni 2005 @ 2.28 uur

  53. De NPS dient te blijven.Als er iets weg moet dat is het dit Kabinet.Ik kijk graag naar Buitenhof,Nova,Prem-time,Zembla, Andere Tijden enz,en met mij velen blijkt uit de reacties tot nu toe.Ik heb graag mijn handtekening gezet voor het behoud van de NPS.

    Reactie door JE. Mulder — donderdag 30 juni 2005 @ 3.20 uur

  54. Wanneer het geen onderdeel was van een veelomvattend afbraakprogramma zou ik er nog om kunnen glim- of grimlachen.
    Er is jarenlang gemorreld aan de kwaliteit van de publieke omroep. Nooit was het zo’n rommeltje als sinds de invoering van o.a. de zogenaamde zendercoördinatoren.
    Prachtige programma’s worden ‘s nachts of overdag uitgezonden, op prime time zijn voornamelijk herhalingen of spelletjes te zien. En op momenten dat er wel iets behoorlijks te zien is… overlapt het andere programma’s die het aankijken waard zijn (vaak in dezelfde ‘categorie’).
    Er is geschoven en geschoven… met programma’s, met omroeporganisaties. Geschoven tot het echt een rommeltje werd.

    En dan… op het moment dat Talpa bovengronds komt… komt er een meisje vertellen dat de budgetten van de omroepen worden teruggedraaid en dat de NPS kan verdwijnen. Kan iemand in de gaten houden hoe het dat meisje verder vergaat ?

    Zorg, onderwijs, volkshuisvesting, uitkeringen, e.d. zijn onderwerpen waar ik eerder over wakker lig,
    maar als onderdeel van waar dit stel *censuur* mee bezig is, kan ik me ook hierover druk maken.
    Talpa, het Latijn voor mol of het anagram van plaat, voor de plaat die mensen die niet doorhebben wat er gebeurt blijkbaar in hun hoofd hebben ? :(
    Normen en waarden… tsja, wie had ze niet ? Mijn vertrouwen in ‘de politiek’ kan niet veel lager worden…

    Reactie door Heraclitus VII — donderdag 30 juni 2005 @ 4.34 uur

  55. Zondag de column van Wim de Bie op Buitenhof gezien. Ben het er helemaal mee eens.

    Reactie door Jan Breur — donderdag 30 juni 2005 @ 7.17 uur

  56. Tuurlijk mijn handtekening gezet!
    Wat een onzin om programma’s die al jaren worden bekeken door bijna alle kiezers, als volksvertegenwoordiging van diezelfde kiezers te willen laten verdwijnen.

    Reactie door Helma D. — donderdag 30 juni 2005 @ 7.32 uur

  57. Natuurlik weg met kabinet en de nps moet blijven.

    Reactie door Peter — donderdag 30 juni 2005 @ 8.30 uur

  58. Ook vanmorgen op Radio 1: Tweederde van de Nederlanders is TEGEN opheffen van de NPS….

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 30 juni 2005 @ 9.24 uur

  59. Wie het nu nog niet ziet, wil het niet zien… dit tuig, dit kabinet, is kwaad en teleurgesteld, ze hebben niet de steun van het volk zoals ze dachten te krijgen, worden uitgejoelt, voelen zich terecht belachelijk gemaakt, staan op het puntje van breken en daarom nu een flinke afranseling van de heren waardeloze machtshebbers als een kat in het nauw met rare sprongen om alsnog de opdrachten van hun geldschieters waar te maken. De haat is overgekomen en wordt nu beantwoord, dit is pas communicatie !! Zo ga je met je mensen om… opgerot !! Nu kan het nog !!

    Reactie door Swell — donderdag 30 juni 2005 @ 9.29 uur

  60. Er is maar een klein stapje voor nodig om de afbrokkeling van een democratie in te zetten en te wandelen op de weg naar een dictateur.

    Reactie door e.krul — donderdag 30 juni 2005 @ 9.33 uur

  61. Kan de NPS ook een programma maken met als doel om dit kabinet weg te krijgen ? Lijkt me een prima actiemiddel ! Elke avond een stukje in Nova waarin de burger zijn mening mag geven over alle onzinnege maatregelen en wetten en alle negatieve gevolgen voor onze portomonee (Lees: Economie)Kijken wie het wint ? Negatieve pubiciteit is dodelijk voor dit kabinet dus … Actie !

    Reactie door Wimpie — donderdag 30 juni 2005 @ 10.01 uur

  62. sommige onzinnige opmerkingen maar achter mij gelaten…..
    Ik ben trots dat de SP zich hier ook voor inzet.NPS ook handtekening te zetten op http://www.omroep.nl/nps/actie
    Zembla,tegenlicht waren nu net de redacties die zaken die eigenlijk de doofpot waren in gestopt naar buiten bracht.
    De rest van de redacties is gekleurd…doet aan wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
    En let op mijn woorden(als john de mol) omkoopbaar is dan wordt TALPA de overheidzender.
    De rest is gewoon tegen elkaar uitgespeeld of omzeep gebracht.
    Ik las gisteren in de METRO dat dit kabinet snel wat zaken erdoorheen jast omdat het politieke klimaat op springen staat(in mijn eigen woorden gezegd).
    Dus zal het eindelijk zover komen????

    Reactie door anita — donderdag 30 juni 2005 @ 11.09 uur

  63. ageda Tweede Kamer
    donderdag 30 juni 2005

    Citaat:”Hierna debatteert de Kamer over bevordering van op Iran gerichte vrije media”.

    Misschien wil Iran de NPS wel overnemen ter bevordering van de op Nederland gerichte vrije media.

    Reactie door Beste Kerel — donderdag 30 juni 2005 @ 11.22 uur

  64. Mijn favoriete webradio is NPS-Output. Handen af van de NPS!

    Reactie door Johnito — donderdag 30 juni 2005 @ 12.21 uur

  65. Ronald@41
    @Folkert, reclame op de publieke zenders prima, maar dan geen subsidie meer, maar niet van 2 walletjes willen vreten.

    Ik denk dat je t toch verkeerd ziet het ontstaan van de publieke omroepen heb een andere geschiedenis dan die van de commerciele zenders die hebben alleen maar geld er ingepompt om te verdienen en als ze verlies gaan lijden willen ze ook dat ze gesubsidieerd worden over twee walletjes gesproken voor mij mogen ze allemaal verdwijnen zal ook daar niet mee gaan huilen met deze geldwolven uit dit bos.
    Omroepen moeten leden hebben om te mogen uitzenden gericht op een doelgroep.
    Dat de ster ontstaan is heb meer met de ontwikkeling te maken wat ik al eerder melden de vertrossing en veronicanisering binnen de omroepen daar deze de mogelijkheden hebben gebruikt door ook een ledenbestand op te bouwen.
    Het bewijs is wel dat veronica zich uit het bestel terugtrok daar zij zich beknot voelde door de omroepwet maar eerst wel er uit vreten over twee walletjes gesproken, de tros durfde het niet aan. .

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 30 juni 2005 @ 12.32 uur

  66. Is ons iets gevraagd toen de NPS werd opgericht?

    Als straks iedereen met een goed creatief idee de kans krijgt daar een televisie programma over te maken dan mogen ze van mij alle omroepen opheffen. Misschien dat de SP dan ook een eigen tv programma kan gaan maken (of een voetbalvereniging, vakbond, kunstenaar, wereldverbeteraars, gewone dorpsgekken).
    Lijkt me heel goed tegen de Hilversumse inteelt.

    Grt
    Dirk

    Reactie door Dirk — donderdag 30 juni 2005 @ 12.47 uur

  67. NPS WEG ?? Het is grof en het is een schandaal..
    Zo zei Bie het..van KootenBie..voor de ouwere jongeren onder ons..hij had een gastcolumn in Buitenhof..die je kunt teruglezen op hun site..en die columns klopt helemaal…Schandaaaaalig Van der Laan..ideetje VVD,dat we (effe vlug) zoek een meisje..die het slechte nieuws mag brengen..dat staat zielig..ja we hebben haar..van der Laan..”laame nou effe uitpraaten,,verdomme…laame uitpraaate..”

    Reactie door eric — donderdag 30 juni 2005 @ 12.58 uur

  68. @ 6 “Is ons iets gevraagd toen de NPS werd opgericht?”
    Is jou gevraagd om deze opmerking hier te plaatsen?

    Reactie door Sonja — donderdag 30 juni 2005 @ 13.15 uur

  69. @34 Vind ik een goede biecht van je kant Ronald. Dus Rechts zou alles kunnen doen, volgens jou… (gelijk in een dictatuur?)

    En wat doe je hiermee: WAARHEID staat boven Links en Rechts, boven Regeringen,Leger, Konijnklijk Huis etc.

    Kun je het even volgen?

    En als toevallig WAARHEID meermalen tegen de linker kant blijft hangen, dan kan ik me voorstellen dat je met veel jaloesie blijft toekijken!

    Reactie door Bo Tor — donderdag 30 juni 2005 @ 13.36 uur

  70. Nee, Sonja. Ons is inderdaad niets gevraagd, maar het is zowaar een meer dan uitstekende omroep geworden met hele goede in interessante programma’s. Net zomin als iemand hier is gevraagd om een reactie te plaatsen. Dus waarom doe je dan zo lelijk?

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 30 juni 2005 @ 13.42 uur

  71. Dit is echt het meest onlogische plan wat er te bedenken viel. Eerst zeiden ze dat er geen amusement meer op tv mocht, maar meer cultuur, educatie, informatie, actualiteiten e.d. Als er 1 omroep is die dit verschrikkelijk goed invult is dit de NPS, ook voor kinderen trouwens (getuige sesamstraat en klokhuis). Da komt dit plan, en dan gaan ze roepen dat al deze programma’s ontzettend goed zijn en zeker niet van de buis mogen. Waarom in Godsnaam hef je die omroep dan op? Dan vind ik het ‘geen-reclame-op-de-publieke-tv’-deel van de VVD veel beter. Ik snap er werkelijk geen bal meer van. Het zullen wel weer bezuinigingen zijn.

    Reactie door maarten — donderdag 30 juni 2005 @ 14.07 uur

  72. Ik vind het een slechte zaak dat ze de NPS willen opheven. Je kan wel zeggen dat door de goede programma’s van de NPS bij andere omroepen onder te brengen dat ze dan wel behouden blijven maar dat is geen garantie dat ze ook zo goed blijven als ze nu zijn.

    En dat van die raad van bestuur van de omroep
    staat mij ook niet zo aan, daardoor krijg je minder veelzijdige programma’s. Ik vind dat de verschillende omroep hun vrijheid moeten behouden om de programma’s te willen maken die ze willen maken en dat er alleen wordt gekeken dat er niet allemaal onwaardeden worden verteld.
    En laat de kijkers maar oordelen over de programma’s.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 30 juni 2005 @ 14.50 uur

  73. Even voor alle schreeuwers dat de NPS en de publieke zenders moeten blijven.

    Lees dit maar eens:

    Bestuurders en directieleden omroepen:

    Het inkomen van de omroepdirecteuren stijgt fors boven het gemiddelde inkomen van topfunctionarissen bij andere private organisaties die door de overheid voor een substantieel deel worden gefinanceerd. De bezoldiging van directeuren en bestuurders van de omroepen, inclusief pensioenbijdragen en andere werkgeversbijdragen, ligt tussen de 180.000 en 205.000 euro. Dit blijkt uit een door de Publieke Omroep vrijgegeven inkomensoverzicht van 2002. Bij de omroepsalarissen werd gekeken naar het meest recente jaar en werden alle personeelslasten meegerekend.

    De salarissen van de omroepdirecteuren zijn de afgelopen jaren ruim gestegen. Zo liep de bezoldiging van de AVRO-directie op van 254.155 in 2000 naar 362.000 euro in 2002. Een stijging van 42 procent. De twee directeuren van de TROS verdienden ieder 162.617 euro in 2000. Vorig jaar is het salaris gestegen naar 205.664 euro. Over 2002 bedroegen de directiekosten van de KRO 262.593 euro. Een stijging van zo’n 10 procent vergeleken met 2001. (Bron KRO-cijfers: KRO Communicatie & Marketing, 28/08/03) De VARA-directie kostte 735.813 euro in 2002. En de laagst betaalde directeuren zijn van de EO. De driekoppige directie ontving vorig jaar 107.307 euro per persoon.

    De omroepverenigingen betalen hun directies grotendeels uit het geld dat de overheid beschikbaar stelt voor het maken van programma’s. De voorzitters van de omroepverenigingen worden met eigen geld van de verenigingen betaald. De voorzitters van de TROS, KRO en de VARA zijn ook directeur van de genoemde omroepen, zodat hun salaris deels betaald wordt uit overheidsmiddelen. (Bron: NRC, 27/08/2003, ‘Directeuren van omroep bij bestbetaalden’)

    Raad van bestuur Publieke Omroep:

    De salarissen van de leden van de raad van bestuur van de Publieke Omroep zijn met een kwart gestegen in 2003. De bezoldiging van de drie bestuursleden en de directeur NOS RTV bedroeg vorig jaar 800.000 euro, dit jaar is dat meer dan één miljoen euro. De inkomstenstijging van de raad van bestuur vond plaats bij het aantreden van de nieuwe leden van de raad. Harm Bruins Slot is de voorzitter, Cees Vis en Ruurd Bierman zijn de andere leden van de raad van bestuur van de Publieke Omroep.

    (Bron: NRC, 30/08/03, ‘Salaris top Publieke Omroep fors hoger’)

    Reactie door ronald — donderdag 30 juni 2005 @ 21.09 uur

  74. ronald@73,
    wie schreeuwt er hier, heb je wel in de gaten hoe de salarissen van managers van geprivatiseerde bedrijven gestegen zijn o.a. de energie bedrijven wat presteren die er meer voor dan chaos te scheppen voor de consument vindt je niet erg he, alleen wat je uitkomt.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 30 juni 2005 @ 21.37 uur

  75. @Folkert, ook dat vind ik wel erg, maar wat ik bedoel is dat de veel lieden wel schreeuwen inderdaad over de salarissen van de managers van de energie bedrijven maar zwijgen over deze salarisen.

    Alleen wat je uitkomt kun je dus ook hier op deze mensen toepassen.

    Reactie door Ronald — donderdag 30 juni 2005 @ 21.56 uur

  76. Ronald@75,
    hier vinden we elkaar gooi al die opvreters er uit en laat er een prestatie contract tegen over zetten, wordt het beoogde doel niet gehaald dan strafkorting geven in plaats van een vet salaris waar enkele huishoudens van kunnen leven..

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 30 juni 2005 @ 22.08 uur

  77. @Folert, waar we van af moeten is die semi-geprivatiseerde sectoren het is OF volledig overheid OF volledige marktwerking (waar de klant uiteraard koning dient te zijn).

    In het laatste geval kun je dus dingen zoals in de supermarkten wereld is gebeurd.
    Eentje verlaagt de prijzen en hop de rest zal wel moeten volgen.

    Nu worden die semi-geprivatiseerde bedrijven zoals de NUON, Essent de hand boven het hoofd gehouden.
    Wat mij betreft moet het toegestaan worden dat bijv. Duitse energie bedrijven met hun gaan concureren.
    Dan moeten ze wel presteren en op de kleintjes gaan letten.

    Reactie door ronald — donderdag 30 juni 2005 @ 22.43 uur

  78. Brinkhurst zal dat wel niet zo vinden, die doet niets aan energie bedrijven die beweert dat alles goed gaat.
    Maar ook als er werkelijk marktwerking komt waar de klant koning is zijn er toch altijd veliezers en dat zijn de werknemers,zie o.a. de supermarkt oorlog.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 30 juni 2005 @ 22.49 uur

  79. heel goed, die linkse propeganda heeft lang genoeg geduurd. Opheffen die NPS maffia

    Reactie door Hektor — donderdag 30 juni 2005 @ 23.04 uur

  80. Hektor@79,
    wat zou je zeggen om de haagse maffia op te heffen.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 30 juni 2005 @ 23.09 uur

  81. Nu weet ik wat er wordt bedoeld met bestuurlijke vernieuwing: Staatstelevisie

    Reactie door bep — donderdag 30 juni 2005 @ 23.23 uur

  82. …Ruim baan voor Talpa en alle andere commercielen helaas en inperken die linkse kritische vriendjes van de NPS…zo stompzinnig wordt er gedacht door dit kabinet…dat heeft Medy niet gedaan,die mag het vuile werk opknappen met de NPS-ers..maar VVD-elite Zalm en Van Aartsen en die vreselijke Dittrich genietend op het zonnige strand…genaaid worden heet dat in het Nederlands…Vreselijk de NPS pakken heet “N”(naaien),”P”recies..voor het “S”omerreces..De NPS history ..schande

    Reactie door eric — vrijdag 1 juli 2005 @ 13.07 uur

  83. Hektor zegt wat de regering denkt. Wat een geluk dat dat rechtse programma van Harrie Mens bij de commercielen zit, kunnen ze dat niet aanpakken, als ze dat al zouden willen. Als NOVA en Buitenhof straks naar de commercielen gaan, bijv. Talpa,
    zal dan de berichtgeving even objectief zijn? En wat als De Mol zich met politiek gaat bemoeien (als hij dat al niet doet).
    Een Nederlandse Berlusconi?

    Reactie door Peer — vrijdag 1 juli 2005 @ 13.27 uur

  84. Er zijn nu belangrijkere zaken dan het redden van een omroep. Ik kan me er niet druk om maken. Er zijn genoeg andere omroepen, die ook dergelijke programma’s kunnen maken.

    Dit hele land gaat namelijk naar de verdoemenis.

    En…Yorick de Haan ik hoop dat je deze laat staan als webmaster van de S.P. Want ik begrijp totaal niet, waarom eenzelfde reactie werd gewist; tenzij je een bijbaantje hebt bij de NPS. Met de disclaimer ernaast mag je me dat wel eens nog een keertje uitleggen.

    het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — vrijdag 1 juli 2005 @ 14.40 uur

  85. Don’t fuck with my Coockie Monster. Sesamstraat moet blijven!!! Het kabinet was BAGGER, is BAGGER, en als er niets gebeurt blijft het B A G G E R ! ! !

    Reactie door Wappie the Wolf — vrijdag 1 juli 2005 @ 16.03 uur

  86. ronald (73),

    Dat de mensen hier ‘schreeuwen’ is alleen vanwege de goede programma’s van NPS.

    Dat de directies voor een groot deel worden betaald van geld dat bedoel is voor maken van programma’s is geen goede zaak. Ik vind dat daar wat aan gebeuren moet.

    Bedankt voor jouw informatie hierover.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 1 juli 2005 @ 16.10 uur

  87. NPS maakt o.a programma’s die te kritisch zijn! En dat zint de heren niet, dus terug naar de staats-televisie. Aktie d.m.v. marathon uitzending van bv NOVA.
    Het is handje klap in Den Haag de ene partij stemt voor de onzinnige WAO (plannen) uitvoering de ander krijgt zijn zin met de media wet. D66 heeft kansen gehad om de stekker eruit te trekken maar ze vinden zich belangrijk. Hoor je Boris nog over zijn motie die gericht was tegen de wachtgeld regelingen en eigen wao voorzieningen van de heren in Den Haag.
    Dit is ook door NOVA aan de kaak gesteld.
    En er nu ook nog ervoor zorgen dat een van de weinige kwaliteits programma’s die Den Haag in de gaten houdt moet verdwijnen er zijn gewoon geen woorden voor.

    Reactie door Ben Arts — vrijdag 1 juli 2005 @ 16.41 uur

  88. nu wordt er nog beslist over de omroepen straks over de programmering en voor we het weten hebben we staatstelevisie.

    Reactie door hennie — vrijdag 1 juli 2005 @ 20.16 uur

  89. #78.
    Ja laat Brinkhorst maar schuiven.
    Door zijn dochter zit hij aardig gebakken in regering en koningshuis.
    Hier in Almere las ik gisteren een aardig maffiastukje…..
    Zoals jullie weten betalen stadsverwarmingsmensen al van 1994 30 % teveel voor hun verwarming.
    Omdat ze rare regels hanteren(de prijs wordt bepaald van het gemiddelde verbruik van een controlegroep burgers bv.)
    Maar nu stond er in de krant dat wij 35.000 huishoudens MEEBETALEN aan de schuld van NUON aan de overheid.
    En dat de gemeente dit stilzwijgend mee akkoord gegaan is.
    In een ander gedeelte van de stad wordt nog stadsverwarming aangelegd en die krijgen het tegen een gunstiger prijs dan de mensen die er al wonen.
    Dat is nu wat liberalisering ons brengt.
    En Annemarie Jorritsma maar roepen….dank zij mijn man heb ik een fantastische carriere opgebouwd in de politiek(ja over vele gezinnen hun rug).
    Ik persoonlijk ben wel 2 x door haar politieke carriere gepakt,maar voel ze iets?????? Nee ze hebben een prachtig stukje grond ,haar man bouwt daar een paleis en mevrouw loopt mooi weer te spelen met haar zgn HAAGSE contacten.
    Nu nadat zij hier burgemeester is geworden is het hier bergafwaarts gegaan.
    Zonde van zo’n mooie stad.

    Reactie door anita — zaterdag 2 juli 2005 @ 13.09 uur

  90. Het argument om NPS te laten verdwijnen is dat het geen leden heeft. Maar dat hebben RVU of Teleac ook niet en die mogen wel blijven, dus is er niet goed over nagedacht of er zit meer achter. Dit is een nieuw Kroonjuweel van D66, na bestuursvernieuwing nu omroepvernieuwing (maar verbetering?) Nou ja, juweel? Als je een kroon hebt is je kies, op de wortel na dan, behoort rot.

    Reactie door barend — zondag 3 juli 2005 @ 23.57 uur

  91. Paula, die hier regelmatig meepraat. Heeft vorige week een donorklep gekregen. De operatie is geslaagd, al moesten ze ook nog een extra kunststofring plaatsen omdat een andere klep te groot was. In de loop van deze week komt ze weer naar huis toe!

    Groet Patrick

    Reactie door Patrick — maandag 4 juli 2005 @ 11.06 uur

  92. Paula al kan ik je niet persoonlijk, ik wens je beterschap met hopelijk een beter zicht op de toekomst.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 4 juli 2005 @ 20.00 uur

  93. Sterkte Paula!

    Reactie door Dino — woensdag 6 juli 2005 @ 15.41 uur

  94. Hoi Patrick dank je dat je afgelopen maandag je bericht voor mij geplaatst hebt. Ik ben diezelfde maandag ook alweer thuis gekomen. Het gaat tegenwoordig zo snel dat ze je thuis willen hebben om daar verder te revalideren. Maar dat valt best wel tegen merk ik zelf.
    Folkert de Lepper en Dino dank voor jullie reacties. Ik ben op 22 juni 2005 geopereerd aan de aangeboren hartafwijking; Tetralogie van Fallot. Mijn pulmonalisklep moest vervangen worden voor een donorklep en de tricuspidalisklep was sterk vergroot doordat mijn rechterhartkamer sterk vergroot was. Om de tricuspidalisklep weer het normale werk te kunnen laten doen hebben ze hier een kunststofring omheen gedaan. Ik ben nu dus om precies te zijn net 3 hele dagen thuis dus vanaf maandagmiddag 4 juli j.l. tot nu. Ik moet de komende tijd nog rustig aan doen en moet langzaam revalideren.
    Maar het computeren kan ik niet laten als ik me redelijk goed voel. Ik ben in ieder geval blij dat ik weer hier kan zijn op de weblog van Jan Marijnissen.
    Jan Marijnissen is vandaag geopereerd aan zijn Hernia, ik las op de weblog dat de operatie geslaagd is. Hier ben ik heel erg blij mee. Jan namens mij heel veel sterkte, moed en kracht toe gewenst.

    Reactie door Paula Buisman — woensdag 6 juli 2005 @ 20.50 uur

  95. De NPS mag niet verdwijnen. Het is absurt dat hierover een discussie gaande is en dat de minister die hiervoor verantwoordelijk is niet beseft wat ze de mensen van NPS aan doet. Evenals de vele trouwe kijkers van de NPS. We kunnen de NPS niet missen.

    Reactie door Paula Buisman — vrijdag 8 juli 2005 @ 9.58 uur