Het lesgeld wordt afgeschaft!

De Kamer zal hoogstwaarschijnlijk vanavond instemmen met het afschaffen – nog dit jaar – van het lesgeld voor zestien- en zeventienjarigen. Alle fracties in de Kamer zijn het daar nu over eens. Een goede zaak, onderwijs hoort vrij toegankelijk te zijn voor iedereen. De vraag is alleen waar dit van betaald zal worden. De coalitie zoekt het geld binnen de onderwijsbegroting zelf. Voor de SP is dat niet acceptabel, dat zou betekenen dat het onderwijs er op andere punten op achteruit gaat. Het ‘aardgaspotje’ zoals het in de volksmond wordt genoemd is een veel betere optie om deze lastenverlichting te financiëren.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 30 juni 2005 :: 18.33 uur

58 Comments

58 reacties

  1. zoals verwacht gooien ze ons vanaf nu zo af en toe een bot toe.

    Reactie door kaatje — donderdag 30 juni 2005 @ 18.37 uur

  2. Schaf de kinderbijslag maar af en als tegenprestatie moeten de scholen (alle vormen) vrij toegankelijk zijn, dus kosteloos.
    Dubbel snijdend zwaard;
    1) de ambtenaren die de kinderbijslag regelen kunnen vervallen.
    2) de ambtenaren die het schoolgeld regelen kunnen vervallen.
    Dus een hoop administratie minder en ook minder geldverspilling.

    Reactie door HAC — donderdag 30 juni 2005 @ 18.54 uur

  3. Vestzak – broekzak systeem dus.

    Zou beter zijn om het lesgeld voor ouders met lagere inkomens af te schaffen, daar is lastenverlichting pas echt nodig.

    Het geld van deze lastenverlichting kan nooit uit het onderwijs zelf komen. Maar gebeurt het wel, goed opletten, want misschien kunnen ze wel verkapt gaan bezuinigen op het onderwijs. Zou niet de eerste keer zijn…

    Reactie door Renske — donderdag 30 juni 2005 @ 19.02 uur

  4. @ 2 Klinkt goed.

    Reactie door Johan Smeets — donderdag 30 juni 2005 @ 19.21 uur

  5. Heel fijn voor degenen die het betreft. Onze tweeling is net 18. Net klaar met lesgeld betalen en nou betaal ik me blauw aan collegegeld etc. Net als met vut/prépensioen. 55-plussers geen centje pijn. Ik ben 1 jaar te jong en betaal me blauw als ik eerder wil stoppen. Kan niet want ik moet collegegeld betalen.
    Graag de volgende keer in stappen, zodat we er allemaal met een middeninkomen iets aan hebben.

    Reactie door Toon — donderdag 30 juni 2005 @ 19.37 uur

  6. Waar werd dat geld eigenlijk voor gebruikt,ging dat naar onderwijs of werden daar andere projecten mee gefinacieerd?
    Ben erg benieuwd.

    Reactie door Ronald — donderdag 30 juni 2005 @ 19.50 uur

  7. Ik ben er erg blij mee, anders moest ik (lees: mijn ouders) volgend jaar 950 euro op gaan hoesten..

    Reactie door Joost Schellevis — donderdag 30 juni 2005 @ 20.13 uur

  8. kaatje (1),

    Klopt, er is nog maar erg weinig vertrouwing in het kabinet en als ze willen hun mooie baantje niet verliezen, vooral niet omdat ze (de ministers) straks 30% loonsverhoging krijgen.

    Dus proberen ze voor hun eigen belang het vertrouwen van de bevolking weer terug te krijgen.
    Het vertrouwen wat ze zelf bij de meeste mensen er uit geschopt hebben.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 30 juni 2005 @ 20.46 uur

  9. Zou mooi zijn als ik voor mijn mbo als 18 jarige ook niet meer zou moeten betalen van ook ruim €900,-
    Maar ja, krijg wel studiebeurs…

    Reactie door asdf — donderdag 30 juni 2005 @ 21.03 uur

  10. Wat is de lering die hieruit getrokken moet worden, dat anderen het moeten opbrengen voor deze groep, zal wel weer bezuinigen worden op uitkeringen, ambtenaren, werkelozen en wao ers etc. die geen vuist kunnen maken tegen dit kabinet met zijn normen en waarden.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 30 juni 2005 @ 22.16 uur

  11. Veel maakt het niet uit want ik heb gelezen dat de aardgasmeevaller te danken is aan de privatisering van de nutsbedrijven. En daar zijn wij weer meer voor gaan betalen. Dus zo’n ‘weggevertje’ is het niet!

    Reactie door Sonja — donderdag 30 juni 2005 @ 22.16 uur

  12. @5,

    Precies, er zijn nu meer van die dingen die er zijn zoals spaarloon enzo. Ik heb daar dus ook niets aan. Voor ons geen lasten verlichting.

    Reactie door Redstar — donderdag 30 juni 2005 @ 22.26 uur

  13. De verkiezingscampagne is alweer begonnen!!!!!

    Reactie door Hans — donderdag 30 juni 2005 @ 22.27 uur

  14. belachelijk dat het wordt ‘afgeschaft’. Alsaf het nu gratis zou zijn. Ik vind dat de gebruiker moet betalen in deze

    Reactie door Hektor — donderdag 30 juni 2005 @ 23.05 uur

  15. Nederland zou er in zijn geheel beter uitzien als onderwijs gratis was.

    Reactie door wreker — donderdag 30 juni 2005 @ 23.38 uur

  16. Ik ben hier niet zo in thuis dus enkele vragen over:
    “De Kamer zal hoogstwaarschijnlijk vanavond instemmen met het afschaffen van het lesgeld voor zestien- en zeventienjarigen.”

    Hoeveel is dat lesgeld per jaar?

    En hoe is het voor de ouders van de jongere dan 16 die aldus op zich al lang ‘betaald’ op school zitten?

    En oudere leerlingen en Studenten?

    Ouderbijdrage ook exit?

    Boekengeld?

    Reactie door barend — vrijdag 1 juli 2005 @ 0.52 uur

  17. PS: gevoelsmatig denk ik: sigaar uit eigen doos. Corrigeer me gerust als ik er naast zit.

    Reactie door barend — vrijdag 1 juli 2005 @ 0.53 uur

  18. Wat doet Zalm met de miljarden extra van de aardgasbaten?

    Reactie door JE. Mulder — vrijdag 1 juli 2005 @ 1.15 uur

  19. Korte reactie…
    Het is een eerste poging om modaal te laten zien dat dit voor hen het beste kabinet is.
    De onderkant van de Nederlandse samenleving heeft de normen en waarden-koning allang afgeschreven.
    Het, ongetwijfeld, dure advies:
    “Laat de meer dan 100.000 miljonairs met rust, doe iets extra’s voor modaal en je zult zien dat je gaat stijgen in de polls.
    De onderkant (20 – 25 %) kun je rustig afschrijven. Die hebben in 2007 wel iets anders aan hun hoofd dan Tweede Kamer-verkiezingen.
    Prettige vakantie en tot over twee maanden.”

    Na al het geneuzel over politieke moorden ben ik zo langzamerhand benieuwd wanneer er hier echt iets gebeurt…
    Prettig reces, allemaal !

    Reactie door Heraclitus VII — vrijdag 1 juli 2005 @ 4.20 uur

  20. Deze poging om met een menselijk gezicht het zomerreces in te gaan, haalt de opkomende solidariteit onder de burgers behoorlijk onderuit. Waarom geen maatregel waar iedereen iets aan heeft. Zalm heeft weer gegoocheld. Ik denk dat Zalm het grootste deel van de burgers ontzettend blij maakt door het hele kabinet inclusief zichzelf weg te goochelen en nooit meer terug te vinden. Hocus pocus pilatus pas, ik wou dat dit kabinet er niet meer was.
    Goede morgen overigens.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 1 juli 2005 @ 6.15 uur

  21. Volgens mij is dit een poging om in de peilingen weer wat op te krabbelen. Hopenlijk trappen de kiezers daar niet in

    Reactie door karin — vrijdag 1 juli 2005 @ 9.06 uur

  22. Natuurlijk trappen de kiezers daar wel in. Het is niet toevallig dat deze volgorde in de maatregelen is gekozen. Maar goed, het is een goede zaak dat het onderwijs weer een beetje opgepoetst wordt.

    Reactie door Maarten — vrijdag 1 juli 2005 @ 10.15 uur

  23. Natuurlijk trappen de kiezers daar niet in hoe blind moet je zijn om daar nog in te trappen ? Tis elke x hetzelfde liedje voor de verkiezingen krijg je 1 euro erbij en erna gaan er weer 2 af … het 1 stapje naar voren 2 stappen terug effect. Zo kan het toch niet langer :(

    Reactie door lisette — vrijdag 1 juli 2005 @ 11.53 uur

  24. Dit is weer een onderdeel van het vieze politieke spelletje. Ze weten dat de kiezer zich wel weer laat misleiden. Door langzamerhand weer iets positiefs te brengen gaan ze in de peilingen vanzelf weer omhoog.

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 1 juli 2005 @ 11.56 uur

  25. We gaan de Partij van de Arbeid keihard inmaken op 7 maart 2006!!!

    Reactie door Robert — vrijdag 1 juli 2005 @ 12.10 uur

  26. Denken jullie nou werkelijk dat wanneer er een andere coalitie aan de ‘macht’ is dat deze en andere regeltjes gaan verdwijnen ??
    Tegen die tijd zijn we dit weer gewend, weten we niet beter en de heren in den haag gaan gewoon door.
    Kijk maar naar het kwartje van Kok, is ook nog niet terug gedraaid, waarom niet ? simpel het brengt gewoon geld op net als al die andere regeltjes.

    Reactie door HAC — vrijdag 1 juli 2005 @ 12.13 uur

  27. “Zeg Aart Jan, hoe zit dat nu met die WAO, loopt dat een beetje”?
    “Jazeker Jan Peter, zoals je weet houden we voet bij stuk en gaat alles gewoon door”.
    “Maar gaat ons dat niet een hoop kiezers kosten bij de volgende verkiezingen Aart Jan”?
    “Welnee Jan Peter, we hebben Gerrit nog, kijk daar komt hij net aangelopen samen met Jozias en Maxime”.
    “ Wat hoor ik nu van Aart Jan, heb jij een plannetje Gerrit?.
    “Jazeker Jan Peter, dat gaat als volgt; kijk onder die WAO ers zitten toch geen potentiële kiezers, die zijn allemaal gehersenspoeld door de SP dus daar hoeven we niet op te rekenen”.
    “En de andere burgers geven we netjes gedoseerd een paar euro’tjes en viola, we kunnen na 2007 weer 4 jaar vooruit en ik wil beginnen met het lesgeld af te schaffen voor 16 – 17 jarigen, dat is maar een kleine groep. Misschien haal ik dat geld wel uit de WAO pot”.
    “Dus dan krijgen wij die 30 % erbij na 2007 Gerrit?”
    “Jazeker, Jan Peter”.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 1 juli 2005 @ 12.58 uur

  28. Fijn voor de mensen die kinderen van 16 en 17 hebben, maar zoals al wordt vermeld, moet dat geld uit het onderwijs komen. Dat zal dus wel betekenen dat mijn collegegeld volgend jaar weer aardig omhoog gaat.

    Reactie door Jessica — vrijdag 1 juli 2005 @ 13.24 uur

  29. Hartstikke aardig,
    maar….
    hoeveel duizenden kinderen zijn ook alweer thuis omdat er voor hen geen plaatsje is in het onderwijs?
    Hoeveel staan er ook alweer op de wachtlijst?
    Hoe zit het ook alweer met de rechtsongelijkheid tussen kinderen met dyslectie van ouders die wel allerlei testen en dus een dyslexie-verklaring kunnen betalen en kinderen met dyslectie van ouders die dat niet kunnen?
    Hoe zit het ook alweer met het pestprobleem op de scholen?
    Was het niet dat kinderen en jongeren veel te weining gym krijgen?

    Moet ik doorgaan?

    Ik kan me,net zoals anderen, niet aan de indruk onttrekken dat hier nederlanders met stroop om de mond worden gesmeerd.
    En dan het vrij opnemen van die spaartegoeden… Dat betreft toch ook een bepaalde groep in de maatschappij? Nl. diegenen die kunnen sparen.

    Ik had wel leukere dingen met het geld kunnen doen, iets waar iedreeen iets aan had gehad.
    Nu zet je alleen maar groepen binnen de bevolking tegen elkaar op.

    Reactie door Molly — vrijdag 1 juli 2005 @ 13.27 uur

  30. Vestzak & Broekzak politiek.
    Zo’n Zalm die regelmatig overkomt als een of andere misselijkmakende Kwal.
    Ik heb ‘t geprobeerd om ‘t uit te leggen hoe ‘t zo’n beetje in elkaar steekt maar die kinderen van mij hebben dan zó iets van: Als dit zó is dan zijn er wel érg véél zieke egoïsten in dit land.

    Reactie door Lezer — vrijdag 1 juli 2005 @ 13.54 uur

  31. Bedankt 16 Erik Elfferich voor deze zeer
    uitvoerige info, waar velen nogmaals mee
    geholpen zijn en ik melding maakte o.m. in
    het item “Pas op de plaats van de W.A.O.
    op 22 juni j.l., die voor menigeen dan zo
    heet, omdat ze net boven de grens zitten
    van de Bijstandsregelingen.
    Ergerlijk is dan dat Nederland zichzelf zo
    goed verzorgd wordt, als medische hulp of
    openbaar vervoer zelfs gratis is en de beter gesitueerden in ons land zich niet
    realiseren hoe belangrijk het is dat vooral
    jongelui zich in hun studietijd zich juist
    niet moeten hoeven bekommeren over een evt.
    bijbaan, die dan in aanvulling op hun beurs
    eerder voorhanden zou moeten zijn voor lui
    wier achterban, niet-, minder- of helemaal
    niet kapitaalkrachtig is. Die stress be-
    vordert de studieresultaten zeer negatief
    en kan ook een depressie opleveren of een
    gevoel van burnt out te zijn (alhoewel men
    dat graag op een dienstverband van toepassing wil laten zijn).
    Zes jaar VWO en vier jaar WO zijn samen niet zelden 10 stressjaren, juist omdat men
    zich verschrikkelijk intensief moet bezig
    houden met in het rooster in te passen
    “bijbanen”.
    De Overheid die hier al veel langer in het
    kader van de zgn versoepelde benadering
    rekening had moeten en kunnen houden, blijken kwa departementen nog steeds geen
    feeling met elkaar te houden, en het overkoepelend orgaan en eerste uitvoeringsdeskundige zou bij uitstek het
    Kabinet moeten zijn.
    Coördinatie vergt in Nederland zoiets als
    nog een sub-departement er naast.
    Een ieder in zijn eigen tempo zijn zaakjes
    afhandelen kán in het Bedrijfsleven al helemaal niet, daar wordt zo veel mogelijk
    op elke nivo bewaakt en begeleid.
    Verhalen in de trant van: ” Dat gaan wij op de agenda zetten”…komen de Nederlanders inmiddels de strot uit…en
    zal vermoedelijk uitdraaien op een satirisch programma van de winter, dat de
    Kiezer, de Burger, de Nederlander graat ziet uitgezonden, en waarvan de Overheid,
    als “juffie optredend” het zou willen ver-
    hinderen, terwijl de Belastingbetaler in
    wezen de dienst uitmaakt volgens dat Kies-
    recht, en waar het hun plichten betreft en
    hun lasten, ook zeker hun lusten.
    Censuur past alleen daar waar
    De Nederlandse Leeuw echt in het geding zou komen en buitengewoon smakeloos met het medium tv wordt omgesprongen.
    Inderdaad, een dergelijk exebitionisme naar de buitenwereld toe werkt niet bevor-
    derlijk voor de public relations van de
    Staat der Nederlanden, maar daar zouden
    boetes voor kunnen worden ontworpen.
    Men had dat al lang kunnen voorzien toen
    de Zedenwet niet adequaat werd aangepast en
    alle mogelijke produkties op alle mogelijke zenders eerder werden gepropageerd dan geweerd. Als Brussel in Europese zin ergens een funktie kon hebben was het zeker in dat opzicht, maar werd niet als zodanig mede opgepakt, en de oorzaak zal ongetwijfeld commerciële belangen hebben, Nederland vakantieland in
    veel opzichten, respectsloos omgaand met
    normen, zolang deze geld in het laadje kunnen brengen, jammer…..en zo veel dat
    toch écht ánders kan…

    Reactie door Madelief — vrijdag 1 juli 2005 @ 14.17 uur

  32. De-elitairisering van onderwijstoegankelijkheid?
    Een stoere stellingname. Het lijkt een gul gebaar maar is het niet. Zelfs het `aardgaspotje’ is daarvoor al teveel vooruit besteed aan megalomane projecten bedoeld om de gewone burger een gevoel van nog meer boerenlullenbewustzijn te geven: luxe theaters, grootse gebouwen voor dure ambtenarij, golfvelden in eigen woonplaats op de plek van het mooie picknicveldje waar het plebs nu ineens niet meer mag komen, vrije teugel voor projectontwikkelaars en zich in het kabinet ingekochte eurobizz-exploitanten.
    Onbeperkt en drempelloos onderwijs, ongeacht IQ, blijkt alleen mogelijk voor wie met een gouden lepel in de mond is geboren. (ik zeg maar geen bék, anders word
    ik weer een een jaloerse communist gevonden door sommige rechtse brallers die vanuit hun `gelijk’ zelfs aanspraak menen te mogen maken op J.M.’s weblog)
    Kortom die korting op lesgelden is een minderwaardig gebaar, bedoeld om het volk
    te mennen, lees rustig te houden.

    Reactie door C.Tilyx — vrijdag 1 juli 2005 @ 15.36 uur

  33. Jan, ik hoorde het zojuist in het radionieuws van vier uur. Karel Glastra van Loon is overleden vandaag.

    Mijn welgemeende condoleances! Wat een groot verlies.

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 1 juli 2005 @ 16.01 uur

  34. Als ze dit gaan betalen uit de onderwijsbegroting is dat de zoveelste sigaar uit eigen doos! Alsof er in het onderwijs nog wel wat te halen valt! Dit komt natuurlijk niet bepaald ten goede aan de kwaliteit, welke toch al betrekkelijk is.

    Reactie door Jeroen — vrijdag 1 juli 2005 @ 19.34 uur

  35. Als iemand aan met een laag inkomen en, tot voor kort, met een schoolgaande dochter, weet ik dat mensen met een laag inkomen dit geld toch wel (geheel of gedeeltelijk) terug kregen van de overheid..

    Degenen die er dus werkelijk van profiteren zijn de mensen met een modaal en boven-modaal inkomen. Leuk voor hun, maar ik heb wel het idee dat de mensen die onderaan de inkomens ladder staan de meeste tikken krijgen, de minste reserves hebben..
    Het zijn dus niet de minima die profiteren van dit kadootje…

    Reactie door Janneman — vrijdag 1 juli 2005 @ 20.42 uur

  36. Het is ook nooit goed.

    Reactie door Ger Gerrand — vrijdag 1 juli 2005 @ 20.52 uur

  37. Even een update:
    pvda + 4
    sp – 2
    Zeg het maar ???

    Reactie door HAC — vrijdag 1 juli 2005 @ 23.52 uur

  38. Er is LEERPLICHT, dus waarom lesgeld?

    Reactie door wreker — zaterdag 2 juli 2005 @ 0.22 uur

  39. @40
    Omdat deze regering ook uitgaat van betaalplicht:
    niets voor niets

    En als je dan kijkt naar de kwaliteit van het onderwijs………..
    tjonge-tjonge…

    Reactie door Molly — zaterdag 2 juli 2005 @ 1.27 uur

  40. Ons kindje van 12 jaar gaat na de vakantie naar de middelbare school. Dat kost een smak euro’s die we er graag voor overhebben. Helaas is ons gezamenlijk inkomen een fractie boven de grens voor “tegemoetkoming studiekosten” dus alles moeten we zelf betalen. Met ons beider inkomen vallen wij overal nét buiten. Uiteindelijk zijn wij slechter af dan menigeen met een lager inkomen. Dus waarom nou die groep met 16-17 jarigen paaien. Dit ondermijnt het prille solidariteitsgevoel dat bij de burgers ontstaat door dit arrogante kabinet. En dat zal wel de achterliggende gedachten zijn. Op dit moment: PVDA/SP/GL samen 80 ! zetels. Gooi de knuppel maar in het hoenderhok.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 2 juli 2005 @ 7.09 uur

  41. Mijn dochter gaat volgend jaar naar de middelbare school. Mmm, waar zullen we nu weer eens op gaan bezuinigen? Auto en eigen huis hebben we niet. Vakantie van 10 dagen per jaar – nee dat hebben we echt nodig om niet in de bijstand terecht te komen (freelancers hebben geen vangnet). Nou dan maar wéér op eten en kleding. Karig wordt het, zeer karig.

    Reactie door Sonja — zaterdag 2 juli 2005 @ 12.00 uur

  42. De diverse voorstellen vanuit de om de eer vechtende politieke partijen hebben één ding gemeen: onvrede met de economische ontwikkelingen. Omdat er nogal hypocriet met eerdere waarschuwingen hieromtrent is omgesprongen, en nu blijkt dat de meerderheid (dat zijn Jan, Marie, Hansje en Grietje Modaal) het harde gelag betaalt (op kosten wordt gejaagd zodat de markteconomische bestedingsruimte afneemt) trekt met (zogenaamd) solidair de portefeuille open (lijkt het wel).
    Vreet uw spaarloon nu maar op (kostenneutraal; VVD) is nog wel het navrantste voorbeeld.

    Het afschaffen van het lesgeld (wat tot mijn stomme verbazing Boris Diettrich vorige week vrijdag in Nova-politiek als balletje opgooide met september als als startdatum: over financieel beheer van ons land gesproken) is op zich een slim voorstel, want:
    1) het is in tegenstelling tot de overige voorstellen WEL structureel, is dus beter voor de economie;
    2) het ontlast juist gezinnen met schoolgaande kinderen (is al duur genoeg), waar dan meer geinvesteerd kan gaan worden (kinderen zijn onze toekomst);
    3) het helpt de drempel tot de keuze voor onderwijs mede verlagen, wat ook een investering in de toekomst is.

    Johan Remkes zag tijdens de uitzending de zin ervan in, maar kon zich niet goed voorstellen hoe dat per september geimplementeerd moet gaan worden, omdat de begrotingsloopgravenoorlog tbv Prinsjesdag net gaat beginnen, dus hij zei dat dat voorstel ongetwijfeld voorwerp van discussie zou worden in dit opzicht.
    Dat het voorstel erdoorheen wordt gejast is echt symptomatisch voor de werkwijze van dit kabinet, en ondanks het feit dat er geroepen WERD dat ieder zijn verantwoordelijkheid moet nemen schuift men doodleuk deze collectieve constructieve verantwoordelijkheidszet af op de begroting van OC&W.

    Dat is schandalig. Maar nog schandaliger is het dat niet ingezien wordt dat de economie structureel gesaboteerd wordt, en via ombuigingen en semi-diefstal (de sigaar-uit-eigen-doos methodiek) op incidentele wijze compensatoire maatregelen worden getroffen, waarvan het electorale gewin het primaire doel lijkt te zijn.
    Dit is geen regeren meer, dit is koersloos ronddobberen en water hozen van het ene ruim in het andere, waarbij bij toeval nog wat overboord verdwijnt.

    Helaas is er een nadeel bij het aftreden van het kabinet: moet die halfhartige oppositionele querulanterij het roer overnemen? Dat is dan tenminste nog aan de kiezer om over te besluiten.

    Reactie door Marco — zaterdag 2 juli 2005 @ 12.46 uur

  43. Volgens mij kan het direct al worden gefinanciert met de inkomsten vanuit de steeds maar stijgende olieprijs.=kassa voor Zalm.

    Reactie door ReneR — zaterdag 2 juli 2005 @ 12.49 uur

  44. Spijt me, René, maar de Staatsschuld is weer aann het stijgen, dus vergeet dat maar. Ze zullen eerder verder willen bezuinigen in die neergaande spiraal waar we nu al in zitten, volgens een economie hoogleraar van de Universiteit van Tilburg.

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 3 juli 2005 @ 11.04 uur

  45. #46

    Zucht…ik wil emigreren

    Reactie door ReneR — zondag 3 juli 2005 @ 11.42 uur

  46. Ja, ReneR, emigreren wil ik ook wel. Maar dan laat je de mensen hier in de steek.
    Maar nu terug naar het lesgeld. Waarom wel afschaffing voor 16-en 17 jarigen en niet voor 18, 19 en 20-jarigen?
    Studiekosten zijn dermate hoog geworden dat het weer een elitair gebeuren dreigt te worden. Je kunt alleen nog studeren als pa een dikke burger is. Willen we daar naar toe?
    En wat zit er werkelijk achter deze afschaffing waar wonder o wonder de hele kamer het mee eens is?

    Reactie door a boogers — maandag 4 juli 2005 @ 1.12 uur

  47. reactie op janneman

    Waarom altijd dat gezeur over minima die krijgen genoeg vrijstellingen. Er zijn ook gewoon gezinnen waar man en vrouw hard werken om de studie van hun kinderen te bekostigen. Mogen die ook eens een meevaller hebben

    Reactie door angahu — maandag 4 juli 2005 @ 15.01 uur

  48. @40 Mee eens. Leerplicht betaalplicht?
    Op de school van mijn zoon is helemaal geen leerplicht! Als de zomervacantie laat valt zoals hier nu,zijn de rijkeluiskinderen meestal allang met vrijstelling vertrokken met hun ouders naar het 2e huis in Zuid Frankrijk, ja die ouders hebben schijt aan vacantietijden, en mag ik mijn kind van het schoolplein plukken samen met andere ouders die zich wel aan de afspraken over vacantiespreiding houden. Dat is ook zo met de crocusvacantie als er met wintersport gegaan moet worden, het zijn altijd dezelfde kinderen die de laatste schooldag niet keurig netjes uitzitten maar daar mag je vooral niks van zeggen want anders misgun je een ander zijn lol.
    Ja want die ouders spekken natuurlijk wel spontaan de schoolkas extra. Ergerlijk vind ik dit!
    Laten de rijken de crisis betalen!

    Reactie door C.Tilyx — maandag 4 juli 2005 @ 15.34 uur

  49. #48 Ja daar heb je gelijk in. Maar ergens moeten ze ook een grens trekken; anders krijgen we weer een heel leger eeuwige studenten. We mogen nu al blij zijn, dat ze in elk geval tot hun 18e recht hebben op gratis lessen.

    In een shitland als deze moet je de weinige zegeningen van deze regering dan maar gaan koesteren tot 2007….

    Reactie door ReneR — maandag 4 juli 2005 @ 16.10 uur

  50. @ angahu,

    Zelf heb ik ook geen minimaal inkomen, wel hoge lasten (eigen schuld dikke bult..)
    Maar ik weet dat ik het beter heb als mensen die met hun gezin van een minimaal inkomen moeten rondkomen. Ik verwacht dat als jij en jouw vrouw hard moeten werken en dan nog niet genoeg inkomen verwerven dat ofwel jouw lasten te hoog zijn (duur huis, dure auto) ofwel je via subsidies of belastingen compensatie kunt krijgen..

    Wanneer je werkelijk op het minimum zit dan is er, ondanks alle ontheffingen en vrijstellingen, geen ruimte meer voor belastingvoordeel, laat staan een eigen huis of auto voor de deur..

    Natuurlijk klaag ik ook steen en been wanneer er weer aanslagen binnenkomen waar anderen vrijstelling voor krijgen, maar ik weet dat wanneer puntje bij paaltje komt ik het, zij het soms met moeite, kan betalen. Diegenen met recht op vrijstelling kunnen dat vrijwel zeker niet.

    Ik denk dat het belangrijk is om te beseffen waar het gebrek aan geld vandaan komt, heb je hier zelf een keuze in gehad door jouw uitgave patroon of ben je slachtoffer van de omstandigheden.

    Uiteindelijk denk ik, om terug te komen op de discussie, dat iets essentieels zoals onderwijs gratis zou moeten zijn, dat de hoeveelheid onderwijs die je kunt “genieten” niet afhankelijk mag zijn van de financieele situatie thuis.

    Reactie door Janneman — zondag 10 juli 2005 @ 10.52 uur

  51. Heel fijn, ons jongste kind is net 18. Dan worden ze dus echt duur, Ziektekosten 60 euro, kinderbijslag vervallen. Onze oudste is 20 en studeert. Deze mannen kosten ons dit jaar alleen al aan studiekosten zo’n 3700 euro.Als je je niet de p….is werkt (samen 90 uur per week) kun je het wel schudden. En de regering zich maar afvragen waarom de consumenten niet consumeren. Kop uit het zand, Den Haag!!

    Reactie door anneke tanneke — zondag 31 juli 2005 @ 16.02 uur

  52. Erg late reactie, maar ik kom er nu pas achter dat inderdaad alléén de hogere inkomens hier voordeel bij hebben.
    Als je namelijk zoals wij een tegemoetkoming hebt voor het lesgeld, dan is die bij deze dus óók afgeschaft.
    Conclusie: heb je een hoog inkomen, dan krijg je een kadootje van 936 Euro! Als je geen hoog inkomen hebt, krijg je per saldo HELEMAAL NIETS!

    Reactie door Wilko — dinsdag 20 september 2005 @ 10.35 uur

  53. Nederland is het enige land waar lesgeld betaald moet worden,terwijl kinderbijslag boven de 18 jaar ook niet meer opgaat.
    Dit is een doelgroep die juist overal de dupe van is (de ouders wel te verstaan).
    ook de nieuwe ziektenkostenwet ga je lekker betalen voor 18 plussers.
    Dus ouders van schoolgaande 18 plussers,hou je vakantiegeld ook volgend jaar maar appart.pure discriminatie van leeftijdsgroeperingen. GEWOON VOOR IEDEREEN AFSCHAFFEN DAT LESGELD!

    Reactie door ronny wheelen — woensdag 21 september 2005 @ 21.33 uur

  54. click here…

    TrAm-Pam-Pam-000912223×3234 click here …

    Trackback door click here — vrijdag 23 juni 2006 @ 7.05 uur

  55. Ik betaal eerdere keer dik 950 euro en ben 21 jaar, moet het zelf betalen wil graag dat ik een jaartje niet zo’n inmens bedrag hoeft tebetalen, door dit kan in anderhalve maand
    tot 2 maanden mijn kont ervan werken! Om het terug teverdienen. Ik wil best lesgeld betalen maar dan wel gemeentschapelijk bedrag zo’n 500 euro vind ik wel mooi is toch 1100 piek ;-)

    Reactie door Storm — woensdag 28 juni 2006 @ 14.37 uur

  56. waarom wordt dyslectie niet erkend?wij als ouders moeten nu 150euro per maand betalen om onze 9jarige zoon de juiste lesmethode te laten volgen naast het reguliere onderwijs,er is een wachtlijst van een half jaar.hij heeft 12 weken vanuit school deze lessen gevolgd is 1 avi omhoog geklommen,daarna moest hij opnieuw worden ingeschreven dus een half jaar wachten.en heeft hij een terugval zowel op school als emotioneel. dit kan toch niet gebeuren in een land als Nederland?blijkbaar wel

    Reactie door angelique — vrijdag 8 december 2006 @ 21.10 uur

  57. Schaf dan maar ook de lesgeld voor volwassenen ook af

    Reactie door Albert — zaterdag 11 augustus 2007 @ 6.52 uur

  58. Ik kijk de laatste 2 dagen naar tv op te kijken hoe ze het ons weer gaan verkopen. Ik begrijp heel goed dat dingen betaald moeten worden. Dat heb je thuis en ook in het land. Maar het zijn bedragen waar een mens stijl van achter overslaat. Miljarden, Miljoenen, Repararen, Hoge kosten. Het is is het ene potje met het andere potje dichten. Stel prioriteiten. Dat moet je thuis ook doen. Of je nu een gezin bent of alleenstaande ouder. Als ik hoor dat wij Nederland meer en ook nog eens extra Ontwikkelings geld betalen dan breekt bij mij de pleu….. uit. Geef eerst je eigen oudere die ons land hebben opgebouwd na de oorlog een leefwaardig aow -inkomen waar ze rustig van kunnen leven. Gratis OVkaart voor tram en bus.Bv 24x perjaar gratis reizen met de trein.Indien dat gewenst is. Bibliotheek kaart, museumkaart,( evt zwembadkaart in ziekenfonds.)Alleenstande met kinderen onder en boven de 18 jaar een extraatje Er is een groep die niet gevraagd heeft om van een uitkering SD/wao tegaan/moeten leven.Tig jaar getrouwd geweest en geen alimentatie krijgen is een 2e geestelijke dreun. En wat je krijgt is armoede. Je hebt de moeilijke leeftijd boven de 50 te zijn. Je carriere was moeder,huisvrouw,vrouw, manger van een gezin (bedrijf). Geen hoge opleiding en haal je die toch nog even krijg je te horen dat je te oud en te duur bent. En zo zijn er vele groepen die in armoede leven.TNT post 11000 mensen eruit. Ziekenhuizen , vastpersoneel eruit vrijwilligers der in. Maar wel warme broodjes, kroketten en soep willen gaan verkopen aan mensen die net van ok komen.Moet er niet aan denken. Lijkt CenterParcs wel. Waar is men mee bezig. Concurentiestrijd hoe luxe is mijn/ons ziekenhuis.Verbouwingen plegen die miljoenen kosten en vervolgens weer gesloopt moeten worden van de brandweer. Is het niet om je dood te schamen. Het wordt tijd dat de gewone mensen weer eens de straat op gaan. En hun ongenoegen tonen. Want we stemmen wel. Maar bepaalde heren spreken te veel in eigen belang. Jan wordt de man van het volk. Er moet iets gebeuren. Nu praten ze al weer over Europa. Eerst in ons land de boel op orde, daarna kun je andere gaan helpen. Want als het om hulp gaat staan we altijd voorop. En geven het meest. Ben zelf alleenstaande moeder van 55 heb 2 kinderen 19 en 22. Een werkt en woont zelfstandig. De ander studeert. Maar ik ben en blijf alleenstaant en geen alleenstaande moeder. Want mijn kind(eren) zijn ouder dan 18. Alsof ze niets kosten. Ze gebruiken water, licht, verwarming, moeten eten, en drinken. Kleding wassen. Ze ergens bij helpen of steunen. Studie financiering 72 euro. Ziektekosten 110 euro. Baantje is voor kleding, sport, reizen in het weekend. vacantie. Enz ,enz. Moet ik aan mijn kind geld vragen voor gebruik van ons huis met alles daarop en daarin. De een kan veel werken en makkelijk studeren de ander heeft daar meer moeite mee. Mijn dochter wil onderwijzeres worden. Schaf boekengeld en lesgeld af voor die waar we een te kort aan hebben. Jeugzorg, onderwijs,verpleging, verzorging. Ze kunnen zo zien waar we een te kort in hebben en in krijgen.Ik hoop dat Jan genoeg tegen gas kan geven. Want echt socialer is het nog niet. Het lijkt in den Haag wel een presticeslag. Het gaat dacht ik om de mensen die hier mogen wonen en zijn. Zien die weer het zonnetje schijnen dan klaard het in heel het land op. En komt er tevredenheid. Eerst de dingen die belangrijk zijn. Een koers uitzetten niet voor 4 jaar maar langer. Ik kijk naar buiten en zie een klein zonnetje wel is het bewolkt. Denk dat het nog lang duurdt voor alle wolken in den Haag zijn opgetrokken.
    Een ding is altijd makkelijk praten over ons land en de mensen die hier leven. Als je zelf niet die problemen kent waar een grote groep Nederlanders meezitten.Hoe kom ik de maand weer door. En moeders moeten wel verplicht werken, vroeger voor de luxe nu voor de vaste lasten. Zijn we er nu beter op geworden of ben ik gek. Waar is dan al dat geld wat door die 2 verdieners is verdient en ook weer uit gegeven. Waar gaat het naar toe. Hoge salarissen worden toch doorberekent naar de klant.Het lucht mij op dit stukje te schrijven. Ben van huis uit positief. Maar heb bij veel dingen mijn bedenkingen. Ik wens den Haag veel sterkte. Jan Marijnissen laat je niet kisten. Maar denk aan je Hart.

    Reactie door netty — donderdag 20 september 2007 @ 13.54 uur