Schandelijk

Soms kun je je zo boos en tegelijk machteloos voelen als je leest dat bij de wederopbouw van Atjeh grootschalige corruptie plaats vindt. Dan denk je bij jezelf, wat bezielt die mensen toch? Dat geld is bestemd om honderdduizenden te helpen een nieuw bestaan op te bouwen. Hoe kun je dat op je geweten hebben? Je verpest het voor iedereen. Voor de getroffenen, maar ook voor de mensen die helpen. Zij gaven in goed vertrouwen hun geld voor de wederopbouw. Laten we hopen dat het Indonesische parlement, dat de regering vandaag ter verantwoording roept, de onderste steen boven krijgt.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 01 juli 2005 :: 15.36 uur

71 Comments

71 reacties

  1. Karel Glastra van Loon is overleden, een trieste dag, iedereen de hem kende veel sterkte

    Reactie door Jack — vrijdag 1 juli 2005 @ 16.02 uur

  2. Hoe kan er nou plotseling 100 milioen euro verdwijnen? Heeft een hulporganisatie dat geld dan aan deze zeven ministers gegeven. Ik meende dat de Indonesische regering ook een conflict heeft met Atjeh. Ik hoop dat het opgehelderd wordt.

    Reactie door reint — vrijdag 1 juli 2005 @ 16.20 uur

  3. Daar kan ik kort in zijn. Ze hebben geen geweten, net als ons kabinet. Die gaan ook over lijken!!! Ik heb er destijds al voor gewaarschuwd en dus geen geld gestort. Sorry, maar ik weet hoe het in de praktijk gaat met dat geld en daar heb ik absoluut geen zin in. Zo gaat dat in Nederland met goede doelen ook. Eerst wordt er van dat geld onder de vergadering flink gegeten en gedronken, reisjes gemaakt en dergelijke. Tenslotte verrijken de hoge boeven met stropdas zichzelf nog even. Wat er dan nog overblijft, wordt misschien nog iets mee gedaan.

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 1 juli 2005 @ 16.20 uur

  4. Zojuist is Karel Glastra van Loon overleden… :( Zie teletekst 111

    Reactie door Johnito — vrijdag 1 juli 2005 @ 16.30 uur

  5. #3 kort en bonding, je hebt helemaal gelijk

    Reactie door HAC — vrijdag 1 juli 2005 @ 18.00 uur

  6. Het is om te janken! Het is werkelijk niet te bevatten wat dergelijke hufters bezield! Hoe halen mensen het toch telkens in hun botte kop zichzelf te verrijken over de rug van mensen die verteerd zijn door pijn en ellende?

    Reactie door Jeroen — vrijdag 1 juli 2005 @ 19.16 uur

  7. Het is gewoon een moderne vorm van lijkenpikken. Het is al zo vaak gezegd dat er geen actie meer is waar niets aan de strijkstok blijft hangen. Het spreekwoord is niet voor niets, de één zijn dood, de ander zijn brood. Geef zelf ook inmiddels niets meer aan acties, kan schijnbaar niet meer.Ga niet voor meneer zijn nieuwe pooierbak of villa betalen. Vindt het jammer dat het weer altijd de kwetsbaren en armen en zwakkeren treft.Het is ziekmakend dat de hebzucht en inhaligheid zo groot is, dat mensenleed er niet meer toe doet. Hebzucht en macht regeert. En dat is precies waar deze planeet aan tenonder gaat.

    Reactie door De rode pimpernel — vrijdag 1 juli 2005 @ 19.22 uur

  8. Er speelt veel meer. De bevolking heeft geen “drive” om zelf te beginnen en te organiseren en dergelijke. Daarbij zitten er nog steeds Indonesische soldaten. Een deel helpt mee, een ander deel vecht nog steeds tegen rebellen in het binnenland van Atjeh. Er is nu iemand aangesteld en ik hoop dat het hem zal lukken. Maar Indonesië wilde al snel de buitenlandse pottenkijkers weg hebben, omdat men heel goed weet dat hun manier van werken daar niet door de beugel kan. En als er iets goeds gebeurt is het dankzij de buitenlandse hulpverleners daar.Er zit een enorm verschil tussen Atjehers en Indonesiërs… en een groot wantrouwen en ook haat. Hoe men dat moet aanpakken, ik zou het niet weten, maar het is wel veel complexer dan de meeste mensen denken ben ik bang.

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 1 juli 2005 @ 20.01 uur

  9. Ach ja…Het lijkt mij eerder nieuws als zoiets niet gebeurd… +++ THAT’s LIFE, THAT’s REALITY! +++ En in Nederland-Politiestaat worden corrupte bouwfraude-bedrijven – HEIJMANS dus – gesteund door de overheid en vrolijk bijgestaan door de hermandad bij het ontruimen van ‘hun’ bij elkaar geroofde panden. +++ THAT’s LIFE, THAT’s REALITY! +++ Slavernij afgeschaft? Wake up, you idiots!

    Reactie door eLama — vrijdag 1 juli 2005 @ 23.18 uur

  10. #7 Het zijn niet alleen de gasten die een pooierbak of een villa hebben.
    Zelfs hun EIGEN mensen ‘vragen’ nu driemaal zoveel om een huis te bouwen dan voor de ramp, hoezo solidariteit ??

    Reactie door HAC — zaterdag 2 juli 2005 @ 0.05 uur

  11. Macht corrumpeert…

    Reactie door Joost — zaterdag 2 juli 2005 @ 0.56 uur

  12. Joost, klopt! Zei de dominee ook afgelopen zondag! :)

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 2 juli 2005 @ 9.31 uur

  13. Het zijn sterke schouders die de macht kunnen dragen.

    Helaas zijn die schouders dun gezaaid, all over the world.

    Als alle politici, qua financieel gedrag eens zo integer waren als de mensen van de SP.
    Dan waren we al een heel eind op de goede weg.

    Reactie door Johan Smeets — zaterdag 2 juli 2005 @ 10.01 uur

  14. zo zie je maar weer, de wereld is ziek en gestoord,……
    ze helpen zogenaamd overal, maar helaas is het steeds maar voor even!!!!!

    Reactie door blue lady — zaterdag 2 juli 2005 @ 10.56 uur

  15. Er zijn te veel mensen op deze wereld, die nog niets weten van socialisme.
    Nog nooit van gehoord hebben en het ook bewust niet willen weten!

    Heb mededogen ook voor deze “medemensen”.
    Zaai geen negativiteit.

    Groet,
    Amita.

    Reactie door Amita — zaterdag 2 juli 2005 @ 10.56 uur

  16. Er zijn te veel mensen op deze wereld met een veel te groot ego, er zijn nog steeds te weing mensen die mededogen met hun medemens hebben.

    Ik kan geen respect opbrengen voor zulke egoisten, ze richten te veel leed en ellende aan op deze wereld.

    Reactie door e.krul — zaterdag 2 juli 2005 @ 11.20 uur

  17. Zaai je negativiteit als je je stem verheft tegen mensen die geen medeogen kennen? Ik denk het niet!

    Reactie door e.krul — zaterdag 2 juli 2005 @ 11.23 uur

  18. mooie verspreking: medeogen, bedoel natuurlijk mededogen.

    Reactie door e.krul — zaterdag 2 juli 2005 @ 11.23 uur

  19. #13Als alle politici, qua financieel gedrag eens zo integer waren als de mensen van de SP.
    Dan waren we al een heel eind op de goede weg

    Wacht even af tot de aanstaande verkiezingen kijk dan even of de heren/dames van de SP hun 30 % loonsverhoging accepteren of niet.
    Dan kun je zeggen of ze integer zijn qua finacieel gedrag, maar daar twijfel ik toch zeer sterk aan.

    Reactie door HAC — zaterdag 2 juli 2005 @ 12.18 uur

  20. Een mens is een raar ding.

    Reactie door e.krul — zaterdag 2 juli 2005 @ 12.40 uur

  21. @ Jan Marijnissen

    Wel heel naief die hoop van je Jan.

    Ik had al van tevoren aangegeven, dat het erg scheef zal gaan lopen met de gelden daar, als het eenmaal in handen komt van de indonesische overheden. Corruptie is in Indonesie een onderdeel van de politieke en ambtelijke cultuur, dat had je kunnen weten. Het parlement van Indonesie zal daar niks aan gaan doen, de ene keer in de regering en de andere keer in de oppositie, zijn ze zelf ook onderdeel van deze graai-cultus geworden.

    (doet me ook denken aan de PvdA hier).
    Ik ben blij; dat ik geen cent heb gegeven. Het is hard, maar ik geef niet aan dom beleid en naieve projecten.

    Reactie door ReneR — zaterdag 2 juli 2005 @ 12.58 uur

  22. #19 HAC

    het maakt voor een SP-raads of parlementslid niks uit; al zou die 100% verhoging krijgen. Het statuut van de partij bepaald al, dat ze dit moeten storten in de partijkas en zo hou je de boel zuiver op de graad en dat is de redding van de S.P. als nog enige echte overgebleven arbeiderspartij. (en ook voor zijn achterban).

    Reactie door ReneR — zaterdag 2 juli 2005 @ 13.01 uur

  23. Eerlijk gezegd heb ik wel wat gestort.
    Niet uit naïviteit, maar omdat er toch altijd wat aankomt.

    Ik denk wel dat we ons meer moeten bezinnen op de structurele problemen rond ontwikkelingshulp.
    Dit probleem speelt namelijk al zo’n 50 jaar, en is direct de oorzaak van veel armoede.

    De mens is van nature gewoon egoïstisch.
    Het enige wat je daar tegen kan doen is een open maatschappij promoten.
    Vrije verkiezingen, vrije pers, onafhankelijke rechterlijke macht, vakbonden, vrouwenorganisaties enzovoorts.
    Die moeten de machthebbers en de ambtenarij controleren en (indien nodig) aanklagen.

    Verder denk ik (in het algemeen) dat het gebruiken van Max Havelaar producten meer zin heeft dan geld overmaken. Uiteindelijk moeten deze economiën zichzelf kunnen redden. Ik denk wel dat het goed zou zijn als de overheid ‘fair trade’ promoot of zelfs verplicht (als dat mogelijk/controleerbaar is).

    Reactie door arend — zaterdag 2 juli 2005 @ 13.43 uur

  24. (23) Arend,
    De mens is van nature egoïstisch…mwoah.
    Er zijn toch heel veel mensen die wel gestort hebben. Door de jaren heen blijkt echter, dat enkelen (in verhouding, maar dat is altijd zo) het verzieken voor hulpverleners en hulpbehoevenden.
    Storten wil bijna zeggen, symbolisch helpen…dat vind ik erg.

    Reactie door Warrior — zaterdag 2 juli 2005 @ 14.34 uur

  25. #22
    Dus als ik het goed begrijp vindt de sp het dus helemaal niet erg dat er een loonsverhoging doorgevoerd wordt want dat spekt de partijkas, dat dit dus over de ruggen van de burgers gaat maakt dus niet uit.
    Ook burgers die de sp NIET steunen (net als ik) betalen dus toch mee aan de sp-partij, hmmm, lijkt een beetje op een systeem wat een aantal jaren is gevallen, je weet wel, een vlag met een hamer en sikkel, dat ook niet werkte.
    Als de sp als organisatie dat geld nu eens doneerde aan een instelling(liefdadigheid) dan zou ze dat sieren.
    Het zal nu wel gebruikt gaan worden voor feestjes en partijtjes enz enz.
    Gelukkig zijn ze alweer 2 zetels gedaald in de peilingen, jammer genoeg is de pvda met 4 gestegen, mensen leren het ook nooit.

    Reactie door HAC — zaterdag 2 juli 2005 @ 17.29 uur

  26. Hé HAC, waar ben je mee bezig?
    Zoek je een stok om de SP te slaan?
    Waarom?
    Heb je een hekel aan socialisme?
    aan solidariteit?
    aan menswaardigheid?
    Weet, dat de SP bestaat uit een groep mensen, die een betere wereld willen, met een zo goed mogelijk leven voor iedereen, dus ook voor jou!
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zaterdag 2 juli 2005 @ 17.39 uur

  27. (26)Dat zullen alle partijen wel van zichzelf zeggen….een beetje kritiek moet kunnen….en een eigen mening ook.
    Dat mensen geld steken in hun partij is hun zaak, en niks mis mee.
    Aparte regeling overigens…

    Reactie door Warrior — zaterdag 2 juli 2005 @ 18.35 uur

  28. @Warrior,

    De mens is inderdaad van nature egoïstisch, zoals elk ander dier.
    Tegelijkertijd heeft elk mens een neiging tot ‘groepsvorming’, zoals elk groepsdier eigenlijk.

    Dat niet iedereen egoïstisch is heeft te maken met de mate waarin je ‘de groep’ belangrijker vind dan jezelf. En hoe groot die groep is; de eigen familie, het dorp of de hele wereld.

    Ik ben voor internationale solidariteit, maar daarvoor moet er hier en daar wel orde op zaken worden gesteld.
    Ik noemde al eerlijker handel (Max Havelaar).

    Maar ik zou er ook niet om rouwen als er wat foute regimes zouden vallen.
    Het verdwijnen van hulpgelden leidt niet alleen tot directe schade, volgende keer wordt er ook minder opgehaald.
    Het vermindert ook de animo van buitenlandse investeerders, en leidt soms tot allerlei geweld.

    Reactie door arend — zaterdag 2 juli 2005 @ 19.01 uur

  29. #26 Nee hoor niks mee, met solidariteit en menswaardigheid ( met opzet noem ik niet socialisme).
    En ik ben het met 70 % van de stellingen/meningen wel eens. Maar daar staat tegenover dat ik van nature een afkeer heb van rood (groen links,pvda,sp enz).
    Ik vertrouw mensen/groepen/parijen niet die zich beter voordoen dan ze zijn.
    Toch zeker die ‘sociale geitewollen sokken’ die zodra ze uit het politieke veld zijn vertrokken zich nogal kapitalistich gaan gedragen, dan komt de ware aard te voorschijn.
    Daar komt bij dat wanneer je meerdere items(de reacties, bedoel ik) leest op dit weblog dan zijn sommige van die ‘sociale’ nogal agressief(niet echt sociaal zullen we maar zeggen). Dat terwijl dat altijd werd toegeschreven aan de ‘rechtse’ parijen.
    Laten we niet vergeten dat de eerste politieke moord door een ‘linkse’ is gepleegd, niet door een rechtse.
    En als er al demonstraties zijn (tegen rechts), dat die linkse altijd agressief en destructief zijn.
    Zoals ik al eerder heb gezegd, de volgende keer stem ik Wilders en never nooit sp/pvda/groen links.
    En dat ondanks de dubbele ontkenning.

    Reactie door HAC — zaterdag 2 juli 2005 @ 19.38 uur

  30. Sommige mensen zijn buitensporige rare dingen.

    Reactie door e.krul — zaterdag 2 juli 2005 @ 21.19 uur

  31. Beste HAC,

    Wat bedoel je met de “eerste politieke moord” die door “links” gepleegd zou zijn?

    Je bedoelt toch niet de moord op Pim Fortuyn zeker?

    Reactie door Olav ten Broek — zondag 3 juli 2005 @ 0.18 uur

  32. Ik had van mijn Bijstandsuitkering 25 euro gestort op Giro 555.Toen ik hoorde van de directeur van de Hartstichting die bijna 2 ton salaris ving, besloot ik op hetzelfde moment,Geen Cent, meer te geven aan goede doelen.Elke keer hoor je verhalen dat er geld aan de strijkstok blijft hangen.We worden al genoeg bedonderd door dit Kabinet!

    Reactie door JE. Mulder — zondag 3 juli 2005 @ 5.21 uur

  33. Ik werd benoemd als een idioot met hersens als een oester toen ik benoemde dat die indo regering gewoon niet deugt. Ik kan er verder ook niets aan doen. Ik heb wel 25 euri gegeven in de wetenschap dat dat dat zooitje schorem aan het hoofd van Indonesië niet deugt. Schorem zegt u? Ja Jan Marijnissen. Met hoofdletters SCHOREM!!!!! Het gaat mij niet eens om die 25 euro maar om het idee. Gaat u als SP (waar ik op gekozen heb) het probleem benoemen van corruptie en strijkstokken?

    Reactie door Rob — zondag 3 juli 2005 @ 10.17 uur

  34. Hallo Jan,

    Het is natuurlijk erg dat die Atjeh’ers (en zij niet alleen!) dat doen. Maar niet erg verwonderlijk. De mensen daar die geen cent hebben om hun reet te krabben, doen alles om geld te verdienen. Als dat door stelen van hulpgoederen is, zullen ze het niet nalaten. Moreel verwerpelijk, maar begrijpelijk.

    En je hoop op hulp van het Indonesische parlement is aandoenlijk, maar buitengewoon naief natuurlijk. Een (moslim)land met zoveel corruptie en waar de politiek het volk minacht (zoals in elk land -helaas- ) zal echt niet zn best doen om dat op te helderen. Sancties werken ook niet, dat hebben verschillende landen al aangetoond. Misschien een idee om de VN er heen te sturen? Al is die harder nodig in Darfur waar volgens mede-genocidepleger Pronk GEEN genocide plaatsvindt. Gadver, wat een klootzak. “links”? Dus niet. Asociaal.

    Maar goed, succes met de SP, al zal ik niet op jullie stemmen, het voortbestaan van een linkse en een rechtse volkspartij acht ik in dit ingeslapen land meer dan nodig.

    Groeten,

    Torero

    Reactie door Torero — zondag 3 juli 2005 @ 11.06 uur

  35. @HAC

    Ik ben het met je eens dat je een eigen mening moet hebben en ik onderschrijf, het beeld van linkse demonstranten versus rechtse. Maar ik denk dat je de Kristallnacht bent vergeten.

    Over de lonen van de SP-dienaren: Ze hebben voor zover ik weet, ALTIJD tegen loonsverhogingen gestemd HAC. Dus de S.P. is ècht op dat gebied zuiver. Hoezeer je het ook wil stereotyperen.

    je noemt ook de SP in 1 adem met Groen-links (uit DEZE hoek kwam ook de moordenaar van P.F. voort uit Wageningen) en de PvdA. Dat is niet juist!!! Deze partijen zijn niet (meer) links maar opgeschoven naar rechts-liberaal; getuige ook hun opstelling ten opzichte van de EU-grondwet. Geef je ogen goed de kost op dit weblog, dan kom je er vanzelf wel achter.

    Ik wens je daarbij veel succes.

    Reactie door ReneR — zondag 3 juli 2005 @ 11.28 uur

  36. Schandelijk….

    Als je even op het kanaal met de vakjes op teletekst klikt, dan ontdek je dat Minister Remkes 15 miljoen uitgeeft om Iran van gekleurde informatie te voorzien.

    Bah.

    Reactie door ReneR — zondag 3 juli 2005 @ 11.31 uur

  37. Het was te verwachten dat het fout liep. Ik heb nooit de illusie gehad dat de arme mensen daar een dollar van kregen.
    Ze moesten voor de ramp al alles in het werk stellen om te overleven en dit zal ook na de ramp niet veranderen.
    De regering daar is hetzelfde als de regering hier. In Indonesië geven ze de rijke hotelhouders en de vakantieparadijzen het eerste geld om dit weer te herbouwen, in de hoop dat de toeristen komen en er weer geld in het laatje komt. De armen kunnen dan ook weer hun kostje bij elkaar schrapen door schoenen te poetsen, boodschappen te toen, auto’s te wassen, e.d.
    Dat er geld verdwijnt is schadelijk, vooral als de bestemming onbekend is.
    Nederland doet exact hetzelfde. De rijken (topmanagers) krijgen het allemaal in hun reed geschoven in de hoop dat de economie aantrekt en de laagbetaalde weer hun leven in dienst kunnen stellen om de rijken nog rijker te maken. In Nederland verdwijnt ook geld, met het verschil dat het we weten waar het heengaat. (Bouwbedrijven, reintegratie bureaus….) maar niemand doet er iets aan. 100 en miljoenen weg en wat is het eind oordeel. Één paar maanden schoffelen voor de directeur van die boevenbende.

    Het grote verschil tussen Indonesië en Nederland is dat de Indonesiërs sterven van de honger en dit in Nederland nog niet zo is. Wel drogen oude mensen uit in verzorgingstehuizen, maar dat ik geen probleem, die leveren toch niets meer op. Maar wat regering betreft is de Nederlandse geen haar beter.

    Reactie door alexander — zondag 3 juli 2005 @ 11.45 uur

  38. @Alexander,

    Verschil tussen fraude in Nederland en in Indonesië; in Nederland kost een stukje weg ineens 5 miljoen ipv 3 miljoen. Maar de weg ligt er wel, iedereen kan er gebruik van maken.
    In veel ontwikkelingslanden wordt geld gestopt in wegen die nooit worden aangelegd, of zo ondeugdelijk dat men er amper wat aan heeft.
    Daardoor blijft de infrastructuur slecht en de mensen arm, een belangrijk verschil.

    Dat men investeert in de tourismeindustrie vind ik niet raar; 1 hoogseizoen levert meer op dan 5 jaar ontwikkelingshulp.
    Niet alleen de rijken verdienen aan de touristen.
    Bovendien gaat men met zelfverdiend geld voorzichtiger om dan met hulp uit het buitenland. Hoe sterker de eigen economie, hoe minder de corruptie.

    Verder zijn er genoeg dollars wèl aangekomen, daar waar het nodig is. Helemaal voor niks is noodhulp nooit, al mogen de betrokken regeringen best even aan hun taas getrokken worden.

    @ReneR,

    De media in Iran worden geleid door een man die verdacht wordt van een moord in Oostenrijk en meervoudige gijzeling in Iran zelf.
    Een man die het wrede regime in Iran niet wreed genoeg vindt (hij is een hardliner) en bovendien vindt dat wreedheid overal de norm zou moeten zijn.
    Hij roept op tot een wereldrevolutie.

    Ik vind dat daar best wat anti-propaganda uit de vrije wereld tegenover mag staan.

    Reactie door arend — zondag 3 juli 2005 @ 13.54 uur

  39. kunnen wel weer de wijze westerse opsteken .maar ook wij hebben (bouw)fraudes .waar ligd het aan dat wij ons systeem beter vinden als andere .terwijl we het zelfde doen !!! toch????

    Reactie door texas henkie — zondag 3 juli 2005 @ 18.17 uur

  40. (39) Volgens mij ligt dat aan het feit dat hier de overgrote meerderheid (nog?) een goed leven kan leiden.
    Het is hier niet zo dat een enkeling hier alles heeft, en de rest niets. Hier hebben heel veel mensen het heel erg goed (zeker ten opzichte van andere landen)en een minderheid weinig. Je weet ook wel dat mensen die van drie naar twee vakanties per jaar moeten, net zo hard klagen (of meer) dan de echte minima.

    Reactie door Warrior — zondag 3 juli 2005 @ 20.13 uur

  41. @ Arend 38: Wat je schrijft over Ahmadinead, de nieuwe premier van Iran
    moet nog bewezen worden!!
    Hij is nog maar net democratisch gekozen of het demoniseren door de US is alweer begonnen. (net als bij democratisch gekozen Chavez van Venezuela overigens, die Bush ook liever niet als leider heeft)

    Ik maak bezwaar tegen het nakauwen van propaganda, bedoeld om op voorhand al een gekozen nieuwe president, wie dan ook in diskrediet te brengen.
    Als de feiten omtrent Ahmadinead waar zijn
    is het een ander verhaal, maar daar hebben wij in het westen toch onze VN voor, plus
    internationaal Gerechtshof? En dan maar te hopen dat die hem bij voldoende bewijs aanpakt want lieden met wat op hun kerfstok als Bladic, Karadzic en Sharon lopen nog steeds vrij rond.

    Reactie door C.Tilyx — zondag 3 juli 2005 @ 22.24 uur

  42. @Texas Henkie,

    Ik leg het je net uit.
    Toevallig weet ik uit betrouwbare bron dat er in Marokko wegen liggen (volgens de kaart) die eigenlijk niet bestaan.

    Al 20 jaar geleden las ik over een rioleringssysteem op Sicilië dat niet functioneert, omdat de ‘materialen’ door de maffia zijn geleverd.

    Dat is het verschil met de fraude in Nederland; we betalen meer dan gepland, maar we krijgen wel dat waar we om vroegen.
    In andere landen betaalt men, maar er komt niks terug.

    Reactie door arend — zondag 3 juli 2005 @ 22.33 uur

  43. Wie herinnert zich nog de fraudes na onze Zeeuwse watersnood? Hier zijn we geen haar beter. Fraude is overal in een kapitalistische samenleving. Er is niets nieuws onder de zon.

    Reactie door a boogers — zondag 3 juli 2005 @ 23.00 uur

  44. (43) En niet in de communistische staten?
    Het voormalige oostblok bedoel ik…
    Mwoah…lijkt me wel

    Reactie door Warrior — zondag 3 juli 2005 @ 23.23 uur

  45. was allemaal te verwachten.

    Reactie door daniel565 — maandag 4 juli 2005 @ 9.00 uur

  46. #38 Arend

    Ik begrijp wel je wereldverbeterende emoties. Maar graag dan niet ten koste van de belastingbetaler.

    Remkes heeft niet in de gaten Arend; dat dat geld voor hetzelfde doel veel beter in eigen land besteed kan worden.

    En over terreur gesproken; hebben meer westerse en exotische leiders boter op hun hoofd. Als het merendeel van het iraanse volk in meerderheid zo’n despoot kiest, dan moet je dat respecteren. Haider was ook even onder luidt protest van Jan en alleman aan de macht. T was in die tijd net of het einde van de beschaving in Europa uitbrak.

    En ziedaar; het viel allemaal wel mee.
    Angst is een slechte raadgever. We hebben het geld hier harder nodig. Als het volk daar voor zo’n idiooit kiest, dan moeten ze zich er ook maar mee redden!

    Reactie door ReneR — maandag 4 juli 2005 @ 16.02 uur

  47. arend(42) joep v. de nieuwenjuizen fraudeert ff 115 miljoen bij elkaar met de fennek .en ik heb er nog niet een zien rijden .maar we gaan wel met zijn alle bij schoonpapa eten (v.d, valk)zou ik in tiel niet doen trouwens want schoonpappa had een beetje?gefraudeerd met de bouw(tekening)en dan wil er weleens wat instorten niet ?wij zijn hier geen haar beter als in athje !!

    Reactie door texas henkie — dinsdag 5 juli 2005 @ 1.19 uur

  48. @ReneR,

    15 miljoen is echt peanuts, enig idee wat onze regering weggeeft aan honderden subsidiesponzen, die vaak ook nog onze eigen regering dwarszitten? Ik denk aan het uitjouwen van Verdonk, vrijdag, alsof haar voorouders direct betrokken waren bij de slavenhandel.

    Een half jaar geleden las ik over 9(!) verschillende subsidiesponzen, die gezamenlijk het roken in verpleeghuizen, via procedures, gingen verbieden.
    Hoogbejaarde mensen, slecht ter been, mogen op hun eigen kamer niet meer roken, want dat is ‘ongezond’.
    Daarvoor heb je dan 40 jaar gewerkt.
    Mag je met -15 naar buiten strompelen. Asociaal, dat vind ik zonde van mijn belastinggeld.

    Verder was Haider goed fout, maar hij had geen strafblad zoals Ahmadinead (moord).
    En haider riep niet op tot een wereldrevolutie. Bluf natuurlijk, maar wel weer de zoveelste haatzaaier per km2 aldaar.
    Juist in het midden-oosten is een tegengeluid nodig.
    Normen en waarden zoals antisemitisme, homohaat en onrechtvaardigheid worden hier ook geïmporteerd. Denk aan de Iraanse film Zahra’s ogen, hier in diverse moskeeën verkrijgbaar.
    Tolerantie mag je best promoten, 15 miljoen is echt niks.

    @Texas Henkie,

    Ik heb het nu 2 x uitgelegd;
    Je kunt een brood kopen voor 2 euro, en dan ineens 3 euro moeten betalen. Dat is klote, maar je kunt wel eten.
    Of je kunt een brood kopen, en een lege zak ontvangen, dan heb je niks te eten. Of je dan 1, 2, 3, of meer euro’s voor dat ‘brood’ betaald hebt doet niet ter zake.
    Dat is het verschil tussen fraude ‘hier’ en fraude ‘daar’; je bent het geld echt kwijt.

    Mensen in Nederland zijn geen haar beter dan in Atjeh. Maar vrije pers, onafhankelijke rechters en democratie zorgen wel voor vervolgen van corrupte figuren. Daardoor is de corruptie in totaal gewoon minder. En minder ingrijpend.
    Waarom overleven wolkenkrabbers in Japan zwaardere aardbevingen dan veel lagere flatgebouwen in Turkije?

    Zo’n voorbeeld met 1 instortende garage slaat nergens op; alsof vd Valk dat zo had gepland bij zijn eigen bedrijf. Zou jij je eigen zaak met opzet ondeugdelijk laten bouwen?
    Het bouwen van wat-dan-ook kost in dit ambtenarenparadijs eeuwen, daarom heeft men de procedure stiekem (en achteraf ten onrechte) versneld.

    Dat is fout, maar niet te vergelijken met wat we nu in Atjeh hebben gezien.

    Reactie door arend — dinsdag 5 juli 2005 @ 11.43 uur

  49. Shit, toch wel een lang en onleesbaar stuk geworden, eigenlijk.

    Reactie door arend — dinsdag 5 juli 2005 @ 11.45 uur

  50. het motel in tiel is door v.d.valks eigen bouwbedrijf gezet .en de gemeente was op de hoogte van de malversaties .maar kneep de ogen dicht.je bent wel heel lief voor de grote jongens arend!!!! toevallig lid van de v.v.d. .fraude is fraude jongen .

    Reactie door texas henkie — dinsdag 5 juli 2005 @ 17.29 uur

  51. @Texas Henkie,

    Kun je niet lezen jongen?
    Ik ben niet lief voor de grote jongens.
    Ik ben geen VVD-er.

    Ik constateer wel een feit.
    Namelijk dat ik liever een brood koop voor 3 euro, dan een lege broodzak voor 2 euro, ook al is dat goedkoper.
    Dat is (voor de 4e keer) het verschil tussen de fraude bij nederlandse bouwbedrijven en de op Atjeh verdwenen ontwikkelingshulp.

    Had je misschien ook een antwoord op de vragen die ik stelde, of kun je 1 van mijn argumenten weerleggen?

    Ook het voorbeeld van het vdValk hotel heb ik uitgelegd; er zullen altijd ondeugdelijke constructies worden ontworpen. En iemand die op wil schieten zal de jarenlange ambtelijke procedures met smeergeld versnellen. En dan kan er wat mis gaan, daar moeten ze ook voor boeten. Daar hebben ze dus ook niet voor gekozen. Maar het is niet te vergelijken met het verdwijnen van miljoenen euro’s naar ‘niks’.

    Nog een keer die vraag die je wel niet zult beantwoorden;
    Waarom overleven wolkenkrabbers in Japan zwaardere aardbevingen dan veel lagere flatgebouwen in Turkije?
    En zo’n incident als met die garage bij vdValk, hoe vaak komt dat nou voor?

    Reactie door arend — dinsdag 5 juli 2005 @ 23.33 uur

  52. arend (51)wolkenkrabbers in japan zijn niks beter als die in turkye .gebouwen die instorten (ook tijdens de grote beving in kobe) zijn oud .of staan in de armere wijken in steden .zowel in japan als turkye .en vergis je niet hoeveel schade er destijds was in kobe .ten tweede komen in japan veel meer bevingen voor als in turkye .(o.a de sjunami)dus hebben ze meer ervaring en is het lonerder om beving bestendige huizen te bouwen .en fraude is fraude .fraude heeft niet altijd met geld te maken !scebrenica 8000 mensen vermoord .foto rolletje weg !!!!!! dat is vele malen !!!!!! erger dan eeen weg die er niet zou liggen .

    Reactie door texas henkie — woensdag 6 juli 2005 @ 6.52 uur

  53. @Texas Henkie,

    Je hebt gelijk dat elke stad oude wijken kent, die dus kwetsbaarder zijn dan nieuwere wijken. Je kunt ook niet elk gebouw om de 10 jaar vervangen, de meeste mensen willen dat niet eens.

    De Aardbeving in Kobe (7.2 schaal richter) kostte inderdaad 5.000 mensen het leven. Vooral omdat de houten huizen in deze dichtbevolkte stad vlam vatten door gebroken gasleidingen en elektriciteitskabels.
    De aardbeving in Izmit, Turkije (7.4 schaal richter) kostte 14.000 mensen het leven.

    Nu zijn er heel veel factoren waarom een aardbeving veel of weinig slachtoffers maakt. Bevolkingsdichtheid, tijdstip, plaats en diepte vh episch centrum, enz.
    Maar in Turkije waren ze het toch wel met me eens dat veel bouwbedrijven iets uit te leggen hadden.

    Dat komt; 30 jaar geleden was Turkije geen echte democratie. Als er wat fout ging moest men dat gewoon slikken. Het aanklagen van fraude gebeurde alleen als de elite dat nodig vond.
    Gebouwen uit die tijd voldoen dus vaak niet eens aan de Turkse veiligheidseisen.

    Nu is Turkije wèl een democratie, en veel bouwbedrijven zijn aangeklaagd vanwege slechte constructies.
    Ik denk dat huizen die nu gebouwd worden wèl aan allerlei eisen voldoen.

    Het aantal aardbevingen per jaar heeft daar niets mee te maken (Turkije heeft daar zat ervaring mee) en tsunami’s al helemaal niet.
    Een tsunami is een vloedgolf die ontstaat door (bijvoorbeeld, hoeft niet) een aardbeving onder water.
    Daar helpt geen enkele constructie tegen, alleen een hoge berg.

    Jouw vergelijkingen tussen appels en peren en druiven missen de essentie.
    De genocide in Srebreniça heeft niks met fraude te maken. Het verdwijnen van de fotorolletjes misschien wel, maar met of zonder foto’s was er toch wel een burgeroorlog.
    Denk je echt dat er maar 1 leven was gered als die rolletjes nooit waren kwijtgeraakt?

    De essentie is hier dat het verdwijnen van hulp direct armoede veroorzaakt, en dus ook ondervoeding en sterfte.

    Het stoppen van miljarden euro’s in wegen die niet worden aangelegd kost niet alleen veel geld. Geld dat beter besteed zou kunnen worden. Aan wegen bijvoorbeeld.
    Het zorgt er ook voor dat bij elk volgend project er minder geld beschikbaar komt van donorlanden en goedgeefse nederlanders.

    Kofi Annan zei het al van de week; Afrika heeft geen hulp nodig, maar handel.
    Een goede infrastructuur (wegen bijvoorbeeld) is dan noodzakelijk.

    Reactie door arend — woensdag 6 juli 2005 @ 14.36 uur

  54. Arend

    15 miljoen euro vind jij peanuts.

    15 miljoen geven aan een radiozender; om wat signalen naar een ver van je bed land te zenden, vindt ik ook veel te duur. Er zij heel wat instellingen, die heel blij zouden zijn met een klein deel van dat geld al hoor.

    Reactie door ReneR — woensdag 6 juli 2005 @ 15.57 uur

  55. arend (53)laat maar.

    Reactie door texas henkie — woensdag 6 juli 2005 @ 23.12 uur

  56. @ReneR,

    Och, de publieke omroep krijgt zo’n 640 miljoen subsidie per jaar, plus ruim 200 miljoen aan ster-inkomsten.

    Daarvoor hebben we verzuilde omroepen, terwijl de verzuilde samenleving bijna niet meer bestaat.
    We hebben 3 netten, die de helft van de tijd teletekst of herhalingen uitzenden.
    Verder zenden ze precies uit wat de commerciëlen ook uitzenden; wat nederlands drama (is ook weer een stimuleringsfonds voor), nieuws, actualiteiten, kunst en vooral veel crap.
    In grote lijnen biedt de PO dus hetzelfde, maar dan gesubsidieerd.

    Ik ben wel voor het voortbestaan van een publieke omroep, maar het huidige is echt geldverspilling.
    Denk aan de NMO (minder dan 1 % marktaandeel) die haar subsidie niet op kreeg en dus maar een soapserie bij de commerciëlen ging sponseren.

    Tik voor de gein op google eens ‘subsidiespons’ in. Je valt van je stoel; organisaties die 100.000 krijgen voor een matige website.
    Miljoenen euro’s voor een haastige ‘ja’ campagne, die de bewindslieden zelf nauwelijks kunnen verdedigen.
    En tegelijk ook miljoenen euro’s naar het ‘nee’ kamp.
    De gemeente Amsterdam onrdekt bij een inventarisatie, dat zo’n 50 (!) ‘terroristische en radicaliserende organisaties’ subsidie krijgen…

    En dat is alleen Amsterdam, en er zullen ook nog wel niet-terroristische organisaties subsidie ontvangen.

    Ik denk dat er wel ergens 15 miljoen vandaan gepeuterd kan worden.

    Bovendien; als de democratie niet daar naar toe gaat, komt de dictatuur naar hier.
    Via satellieten, maar ook via films als Zahra’s ogen en de kronieken van Zion.
    En via eerdergenoemde, blijkbaar gesubsidieerde, organisaties.
    Ook op internet ben ik wel op sites gekomen waar revisionisme, antisemitisme en onthoofdingen worden gepromoot.

    Reactie door arend — donderdag 7 juli 2005 @ 13.12 uur

  57. Vandaag is Londen na Madrid opgeschrikt door een paar bommen. 3 maal raden wie daar achter zitten]\

    En dan wil deze regering ons uit de auto jagen de trein en bus in. Nou; ik heb mijn leven lief en ze stappen zelf maar uit hun dure limousines.

    De auto is zo slecht nog niet

    Reactie door ReneR — donderdag 7 juli 2005 @ 15.16 uur

  58. Goed graafwerk arend. inderdaad krijgen veel te veel organisaties subsidies.

    Maar ik heb zoeven daarvoor geschreven; dat dat geld voor of van Remkes veel beter in eigen land besteed kan worden voor hetzelfde doel!! (#46)

    Wat heb ik dan toch weer eens gelijk gekregen; als je dit afzet tegen het verschrikkelijke nieuws van vandaag.

    Reactie door ReneR — donderdag 7 juli 2005 @ 15.20 uur

  59. De Indonesische regering heeft onlangs bij Nederlandse Defensie een order geplaatst voor 4 marineschepen. Totale kosten: ruim een miljard euro.
    Is dat wellicht een verklaring voor het verdwenen hulp-geld?

    Reactie door Terrebel — donderdag 7 juli 2005 @ 23.20 uur

  60. @ReneR,

    Ik heb het ook gezien, wat een …..

    In Nederland volgt de AIVD zo’n 150 relinazi’s, plus een berg meelopers. Maar zolang ze alleen wat munitie sparen en een overvalletje plegen kunnen we er niks tegen doen.
    De AIVD weet gewoon wie er op excursie gaan en gingen naar landen als Afghanistan en Syrië. Maar training in ‘omgang met fragmentatiebommen in een supermarkt’ is geen bewijs van ‘terroristische intenties’.
    Natuurlijk…

    Onlangs werd ene Nouredine el F (met doorgeladen machinepistool) aangehouden in A’dam.
    Met 2 gesluierde opblaasvarkentjes in zijn auto. Beiden staan bekend als radicaal, 1 werkt voor subsidiespons ‘al-aqsa’. Inmiddels om bedrijfstechnische redenen (EU-lijst van terroristische organisaties) omgedoopt tot ‘jeruzalem’. Of die stichting al subsidie is toegewezen weet ik niet.

    Waarom zijn die netwerken bekend, toch vrij, en dan ook nog jarenlang GESUBSIDIEERD!

    Ik ben het met je eens dat er in Nederland wel betere doelen zijn voor die 15 miljoen euro.
    Maar ik denk dat er nog véél meer plaatsen zijn waar flink bezuinigd kan worden.
    Nederland is een rijk land, we moeten gewoon beter met ons geld omgaan.

    En ik blijf erbij; als we de democratie niet naar het midden-oosten brengen, komen zij ons de dictatuur brengen.

    Wat we vandaag in Londen zagen, wordt onderwezen in moskeeën, op satellietzenders en internetsites.
    En verdedigd door Geert Mak en andere talentlozen.
    Een tegengeluid is echt hard nodig, ook in Iran en omgeving.

    Reactie door arend — donderdag 7 juli 2005 @ 23.43 uur

  61. @Terrebel,

    Ik ben er niet zo voor als arme landen veel geld uitgeven aan wapens. Zeker niet als het om onnatuurlijk grote ‘rijken’ gaat, waar best een paar eilanden onafhankelijkheid verdienen.

    Maar je kunt er vanuit gaan dat deze aankoop uit de schatkist van Indonesie zelf komt.
    De hulpgelden zijn verdwenen bij allerlei lokale overheden, organisaties, ambtenarij enzovoorts.

    Reactie door arend — donderdag 7 juli 2005 @ 23.50 uur

  62. @ReneR,

    Ik neem aan dat je niet gereageerd hebt, natuurlijk.
    Wie is die mijnheer Schep?

    Reactie door arend — vrijdag 8 juli 2005 @ 20.39 uur

  63. Ha ha, die is lekker. Mag ik je van harte feliciteren ReneR. Maar inderdaad ophoepelen, want dat soort lui hebben hier helemaal niets te zoeken.

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 8 juli 2005 @ 21.18 uur

  64. arend miljoenen euro voor de nee!!!!!!!!!! campagna ????? gelul!!!!!! weaart kan de s,p de rekening indienen?

    Reactie door texas henkie — vrijdag 8 juli 2005 @ 22.19 uur

  65. @Texas Henkie,

    Je klinkt nogal boos, als je iets niet weet kun je het ook gewoon vragen hoor.
    Volg anders het nieuws wat beter, of leer met ‘google’ omgaan.

    Maar goed, het antwoord; de referendumcommissie had 1 miljoen euro beschikbaar gesteld voor maarschappelijke organisaties, zowel voor- als tegenstanders.
    Zo kregen ook de fascisten rond eurodusnie (die Pim Fortuyn een bijtende stronttaart in zijn gezicht douwden) 40.000 euro subsidie.

    Politieke partijen kregen geen subsidie uit deze pot, zij krijgen immers subsidie uit andere potjes waar ze op hun eigen manier mee om kunnen gaan.
    De SP stak dat geld in hun ‘nee’-campagne, ze niet failliet dus het indienen van een rekening lijkt me overbodig.

    Reactie door arend — vrijdag 8 juli 2005 @ 23.16 uur

  66. “ze ZIJN niet failliet” bedoel ik natuurlijk.

    Reactie door arend — vrijdag 8 juli 2005 @ 23.17 uur

  67. ReneR,

    Het stukje van jou is er al weer uitgegooit door de webmaster. Bah, je mag ook hier geen kritiek geven op sommige dingen. Zeer slap en ondemocratisch webmaster.

    Reactie door ACCEPT — zaterdag 9 juli 2005 @ 12.50 uur

  68. #60 arend

    Dan is het tegengeluid dus HIER (in die moskeeen en daarbuiten ook heel erg nodig. Ik heb het gevoel; dat een propagandastunt in Iran slechts zeer langzaam of zelfs averechts zal werken. Gelet op de onkunde van de EU-grondwetmachine, kunnen gasten als Remkes en zijn AIVD beter hun mond houden.

    Ik ben het met je eens; dat er een hele hoop geld weggehaalt kan worden bij de door jou genoemde dekmantels van religieuze onvrijheden.

    Reactie door ReneR — zaterdag 9 juli 2005 @ 16.14 uur

  69. @ReneR,

    Er kan hier ook meer opgetreden worden, inderdaad.
    Wat dat betreft pluim voor de SP Den Haag, die vragen stelt over de al-soenna moskee in die stad.

    En och, misschien werkt zo’n tolerantie verspreidende zender heel langzaam, maar eerlijk duurt het langst. In europa is democratie ook niet in 1 week ingevoerd.
    Een voettocht naar Rome begint met 1 stap.

    À propos, heb je eigenlijk nog antwoord gehad van die Mijnheer Schep?

    Reactie door arend — zaterdag 9 juli 2005 @ 20.36 uur

  70. @arend

    http://home.rica.net/alphae/419coal/

    Nee; nog niks gehoort. Maar ik denk ook niet dat dit de bedoeling was hoor. Er was alleen een link naar de KLPD in zoetermeer en daar moest je het bericht aan doorsturen.

    Het adres kun je ook, samen met de informatie over “419 scam” vinden op de link hierboven.

    Reactie door ReneR — zondag 10 juli 2005 @ 12.14 uur

  71. @Yorick de haan

    Werk jij soms 7 dagen in de week?

    Reactie door ReneR — zondag 10 juli 2005 @ 12.17 uur