Solidair met sla-plukkers

Hoe is het met de sla-plukkers afgelopen waar ik in dit bericht over sprak? Niet zo goed.

Een paar zijn er al ontslagen.
De werkgever is ondertussen niet meer bereikbaar.

Lees hier het verhaal en toon je solidariteit.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 15 juli 2005 :: 21.28 uur

97 Comments

97 reacties

  1. Hoi Jan,

    Ik heb het vanavond gehoord op het journaal.
    Vreselijk voor die mensen uit Polen. Ze krijgen maar 5 Euro per uur. En hun werknemer vond het blijkbaar nodig om hun rekeningen te blokeren. Ze worden echt letterlijk uitgebuit sinds ze hier gekomen zijn. Ook hun mogen staken wij Nederlanders willen niet slaplukken en halen hun binnen en dan worden ze nog uitgebuit ook door hun werknemers. Verschrikkelijk vind ik dat.
    Ik hoop in ieder geval dat ik ze hiermee tot steun kan zijn, ik sta volledig achter de actie van de slaplukkers uit Polen.
    Het is niet te geloven dat zo’n werknemers er ook nog eens een paar ontslaat. Die moet eerst eens goed naar zichzelf kijken wat hij die mensen uit Polen aan doet. Ik vind het verschrikkelijk, het moet niet kunnen. Kan de SP niet iets doen voor deze mensen?

    Reactie door Paula Buisman — vrijdag 15 juli 2005 @ 21.32 uur

  2. Wat hier gebeurt, is belachelijk. Regelrecht terug naar de achttiende eeuw!

    Vorig jaar heb ik 4 Polen begeleid bij het werken in Nederland. Allereerst kwamen we ook terecht bij een tuinbouwbedrijf in Gameren. Ook 5 euro per uur. Na twee dagen heb ik gezegd dat dat onder het minimumloon is. Werkgever kwaad: “Ik bepaal hoeveel ze krijgen, niet jij.” Heel droog antwoordde ik daar op dat wat hij bepaalde dan wel volgens de wet moest zijn. Pikant detail: De betreffende werkgever is raadslid voor de VVD in Zaltbommel.

    Het is hoog, héél hoog tijd dat de Polen de bescherming krijgen die ze verdienen. In plaats van het alleen maar hebben over restricties t.a.v. het aantal Polen dat hier mag werken (waar de SP blijkens het congres helaas ook aan meedoet) moeten we het over belangrijker zaken hebben. Hoe beschermen we de werkomstandigheden van de Polen? Hoe helpen we die mensen?

    Historisch gezien zijn we de Polen het één en ander verschuldigd, maar ook zonder de geschiedenis erbij te halen zouden we eindelijk eens moeten inzien dat als de Polen een jaar niet komen, we hier met een enorm groot probleem zitten.

    Reactie door Arno Schotmans — vrijdag 15 juli 2005 @ 21.56 uur

  3. Het is natuurlijk een vreselijk verhaal, hoewel niet onbekend.

    Maar ik vind het absoluut onethisch dat de SP mensen oproept om hun gram te gaan halen, door het bedrijf te emailen. Stel je voor dat ik in de ogen van de SP iets verkeerd doe, en dan word ik overspoeld met emails? Waarvan je wel kunt raden dat ze op zijn minst onprettig zijn. Nee, dat is niet netjes en niet de manier. Je kaart het aan, je maakt er werk van, maar ga niet een volkswoede zitten opporren. In dat geval kun je beter meteen de schandpaal weer gaan invoeren.

    Reactie door Sonja — vrijdag 15 juli 2005 @ 22.43 uur

  4. Om 22.46 uur een poging gedaan om te reageren, maar meneer de slaventer heeft zijn site (deels) gesloten.
    Succesje???

    Reactie door @bacus — vrijdag 15 juli 2005 @ 22.49 uur

  5. Ik kon jammer genoeg niet meer reageren want het formulier bestaat slechts nog uit een formaliteit die niet meer verzonden kan worden. Het is echt van de daken af geroepen dat dit zomaar kan allemaal.

    Reactie door RedSt@r — vrijdag 15 juli 2005 @ 22.54 uur

  6. Ik kan het geen “succesje” vinden dat de SP het voor elkaar heeft gekregen dat iemand zijn website moet sluiten. Zouden ze hier eens moeten proberen, dan is natuurlijk de kamer te klein. Bijzonder teleurstellend dit.

    Reactie door Sonja — vrijdag 15 juli 2005 @ 22.58 uur

  7. @ Sonja,

    Nee, dat is juist erg strak, en wel een suc6. Deze heer heeft wel in de gaten dat hij flink fout bezig is, anders had hij wel een en ander anders opgelost!

    Reactie door RedSt@r — vrijdag 15 juli 2005 @ 23.10 uur

  8. Arno Schotmans@2
    Historisch gezien zijn we de Polen het één en ander verschuldigd, maar ook zonder de geschiedenis erbij te halen zouden we eindelijk eens moeten inzien dat als de Polen een jaar niet komen, we hier met een enorm groot probleem zitten.

    Het probleem is of de luie nederlanders uitbuiten die niet willen werken voor de fooi die ze geboden wordt, of die arme polen die helemaal niets hebben.

    Reactie door folkert de lepper — vrijdag 15 juli 2005 @ 23.11 uur

  9. Ik wilde ze dit schrijven, maar helaas:

    Je zou eens kunnen beginnen met de mensen die voor jullie werken, te behandelen als mensen en ze te geven waar ze recht op hebben:
    - minimumloon
    - goede secundaire arbeidsvoorwaarden
    - goede arbeidsomstandigheden

    Ik kreeg bij het versturen van het formulier deze melding:

    Not Found
    The requested document was not found on this server.
    Web Server at dijckijsbergsla.nl

    Reactie door Henk Tukkers — vrijdag 15 juli 2005 @ 23.17 uur

  10. http://www.sumarbox.nl/webformulier_nl.html
    Dit formulier is van het andere bedrijf van Peter van Dijck, dus kun je hem alsnog laten weten wat je er van vind ;)

    Reactie door RedSt@r — vrijdag 15 juli 2005 @ 23.22 uur

  11. @ RedStar
    Mijn buurman doet ook iets wat niet mag, zal ik zijn email adres hier even neerzetten dan en oproepen dat iedereen hem maar moet gaan mailen daarover? En wat is jouw emailadres eigenlijk? En hoe “strak” zou jij het vinden wanneer ik jouw blog ga flooden, omdat ik het niet met je eens ben? Denk ff na zeg.

    Reactie door Sonja — vrijdag 15 juli 2005 @ 23.26 uur

  12. U moet het wel in context bekijken. Als u in Polen sla zou gaan plukken krijgt u waarschijnlijk niet meer dan 50 eurocent per uur betaalt.
    Polen is 1 van de goedkoopste landen
    van europa.
    Denk nou niet dat deze Polen ook maar 1 euro zullen uitgeven hier in Nederland (en terrecht). Die, zeg, 1000 euro is thuis 10.000 euro waard.
    Ach kom waarom geven we ze niet meteen een uitkering? Het zijn toch ook maar mensen!
    Wij leveren nog wel weer in, we hebben toch allemaal zat geld.
    Niet dan?
    Kijken hou je piept als Mijnheer Kroskowitz
    plotseling jou baantje doet voor de helft van het geld.
    Laat maar komen die Polen!

    Reactie door rommel — vrijdag 15 juli 2005 @ 23.33 uur

  13. Uiterst smerig dat Van Dijck deze Poolse werknemers gewoonweg heeft geloosd! Het maakt niet uit waar een werknemer vandaan komt; iedereen heeft recht op fatsoenlijke arbeidsomstandgheden én het recht om daarvoor op te komen!

    Van Dijck is gewoon een uitbuiter die de kosten van zijn bedrijfsvoering meent te moeten drukken over de rug van zijn werknemers…

    Zoals vele anderen…

    Reactie door Jeroen — vrijdag 15 juli 2005 @ 23.49 uur

  14. @ Sonja,

    Mijn e-mail adres is openbaar, maar ik zou wel willen weten hoe jij je zou voelen als je in de schoenen van die Polen stond.

    Reactie door RedSt@r — vrijdag 15 juli 2005 @ 23.53 uur

  15. @10 RedSt@r

    Bedankt voor de tip. Het bericht uit 9) is verzonden.

    Reactie door Henk Tukkers — vrijdag 15 juli 2005 @ 23.56 uur

  16. Aha, gewoon een ordinaire wraakactie dus. En wat denk je, zou het iets opleveren voor die ontslagen Polen? Worden er straks misschien niet meer Polen ontslagen? Ze zullen jullie wel dankbaar zijn dan.

    Reactie door Sonja — zaterdag 16 juli 2005 @ 0.46 uur

  17. Sla plukkers, asperge stekers, vrachtwagenchauffeurs, het nieuwe uitbuiten is begonnen. En eigenlijk gaat het al hel ver. Poolse werknemers vertellen dat er goedkoop personeel uit het oosten komt. Dus trekken zij naar het westen om hier wat te verdienen een Poolse of Bulgaarse vrachtwagenchauffeur weten dondersgoed dat ze banen innemen van Nederlandsenchauffeurs, maar ze kunnen niet anders zij staan met de rug tegen de muur.
    Proletariërs aller landen verenig u, weg met de uitbuiting.

    Reactie door Harry Sangers — zaterdag 16 juli 2005 @ 0.47 uur

  18. Als men nu ook nog even de uitkeringen aanpast aan de ‘lonen’ van de Polen, komt er weer veel geld beschikbaar voor prestige-projecten.
    Jongeren moeten maar wat langer thuis blijven wonen en ouderen… Tsja, daar komen er nu eenmaal (plotseling :( ) teveel van, dus die moeten maar met minder genoegen nemen of doorwerken.

    Inmiddels hebben we meer euro-miljonairs dan dat we een paar geleden gulden-miljonairs hadden en gaat het de bovenste 10 % van onze samenleving meer dan uitstekend.

    Reactie door Heraclitus VII — zaterdag 16 juli 2005 @ 4.51 uur

  19. @Sonja: zonder dit soort acties komt deze uitbuiting niet op de politieke agenda. Van Dijck weet donders goed dat ie fout zit, dan moet ie ook de consequenties maar dragen.

    Reactie door Johnito — zaterdag 16 juli 2005 @ 5.02 uur

  20. Walgelijk stukje ´1900´ kapitalisme en uitbuiting. Echter, wat vinden de Polen er zElf van? Niet leuk, logisch, maar ik doel op het verlies van baan. Zijn zij nog in NL?
    http://groups.google.nl/group/SPdurft
    Of klik op mijn naam hieronder.

    Reactie door barend — zaterdag 16 juli 2005 @ 6.48 uur

  21. Zeur zeur zeur, typisch hollands hoor, als die slateler polen uitbuit is het niet goed, maar als straks de sla voor 3 euro in de winkel ligt omdat die slateler ‘normale’lonen betaald is het ook weer zeur zeur zeur “Alles is zo duur”

    Zijn jullie nou werkelijk zo kortzichtig dat jullie niet snappen dat als die vent normale salarisen betaald, jullie de sla in de winkel niet meer kunnen betalen?

    Reactie door ronald — zaterdag 16 juli 2005 @ 8.09 uur

  22. 16. Sonja, wat ben jij toch negatief.
    Ikzelf heb geen bericht gestuurd naar één van de bedrijven omdat ik eerst dacht dat het voldoende zou zijn om hier op de weblog van Jan mijn reactie te geven. Maar zo negatief als jij reageerd doet mij er juist aan denken om vandaag eventueel wel een bericht aan die slaboer te sturen. Hoe zou jij het vinden om eerst 12 uur achter elkaar sla geplukt te hebben en de slaboer verlangd dan ook nog eens dat je 4 uur langer door werkt terwijl je bekaf bent. Want ga maar na 12 uur achter elkaar werken dat kunnen wij zelfs niet. Ik heb het gisteren op journaal gevolgd. De 9 ontslagen Polen worden tijdelijk opgevangen door een man die een gouden hart heeft ik ga zo nog even naar de site van Hart voor Nederland dan kan ik die man hier benoemen want die vangt de 9 ontslagen Polen op uit mensenliefde. Dat is menselijk met elkaar omgaan. Niet zoals jij doet Sonja mopperen op ons omdat wij die arme mensen uit Polen tot steun willen zijn dat is alles wat wij willen.
    Ik ondersteun Red Star en alle andere dan ook in hun actie. Je moet dit niet zien als wraakacties. Maar als je het journaal gisteren goed gevolgd hebt dan weet je waar het om gaat. Dan zie je de mensen zelf die hoopvol hier kwamen om het werk te doen wat ze hier graag wilden doen omdat voor hun 5 Euro per uur al veel is.
    Ik ga nu eerst even naar de site van Hart voor Nederland dan weet ik je zo de naam te noemen van die man die de 9 ontslagen Polen opvangt en zal ik het bericht van Hart voor Nederland hier ook even plaatsen om je ogen te openen waar je nu in hemelsnaam mee bezig bent.

    Reactie door Paula Buisman — zaterdag 16 juli 2005 @ 8.12 uur

  23. Beste mensen: als ik straks in Bourgogne druiven ga plukken krijg ik ook 40 euri per dag dus 5 per uur. De wijnboeren die ik ken kunnen ook niet meer betalen.
    Toch staan veel Nederlanders te dringen om er een paar weken aan mee te doen en bemiddelingsbureau verdienen er goed aan, je betaalt zelfs 50 euro inschrijfgeld.
    Dit dankzij het geromantiseerde beeld over de wijnoogst: het is hip en de trendbladen schrijven er graag over straks weer in september.
    Maar wat is nou eigenlijk het verschil met die Polen? (die je trouwens ook veel op de zuidfranse wijngaarden ziet)

    Reactie door C.Tilyx — zaterdag 16 juli 2005 @ 8.29 uur

  24. @Ronald, Dus omdat wij de sla niet te duur willen betalen is het normaal dat werknemers tot wel 15 uur per dag doorwerken? Die meneer Van Dijck is dus eigenlijk een zeer nobel man die er voor zorgt dat de prijs van de sla hier in Nederland op nivo blijft?

    Complete nonsens Ronald. Zeker gezien het feit dat de prijs van de sla sinds de invoering van de Euro al is verdubbeld

    Reactie door Han — zaterdag 16 juli 2005 @ 8.39 uur

  25. Hier ben ik weer, ik heb het volgende gevonden:
    Sinds enkele dagen verschaft Wim Baltussen van FNV Bondgenoten negen Poolse slaplukkers onderdak. De seizoenarbeiders wonen in zijn rijtjeshuis en in een tent in zijn tuin, nadat ze zijn ontslagen bij tuinder Peter van Dijck in Meterik en ,, van hun camping zijn verjaagd “, aldus de vakbondsman.

    Dit is gisteren 15 juli 2005 op internet geplaatst.

    Reactie door Paula Buisman — zaterdag 16 juli 2005 @ 8.40 uur

  26. Vervolg: kijk op de volgende site voor het artikel over Wim Baltussen.
    htp://www.nrc.nl/economie/artikel/1121404088988.html

    Reactie door Paula Buisman — zaterdag 16 juli 2005 @ 8.47 uur

  27. Moet zijn:
    http://www.nrc.nl/economie/artikel/1121404088988

    24. Han, ik ben het helemaal met je eens. De prijs van de sla is sinds de invoering van de Euro al verdubbeld.

    Reactie door Paula Buisman — zaterdag 16 juli 2005 @ 8.50 uur

  28. @Han, de prijs van polen is sinds de invoering van de euro ook verdubbeld (was eerst zo’n 5 gulden per uur).

    Als jullie werkelijk niet de relatie tussen arbeidskosten en de prijs van het uit eindelijke produkt niet zien dan heeft deze discussie geen enkele zin.

    Ik praat niet goed wat die slateler doet, maar ik snap zijn motieven wel.

    Als hij dure werknemers heeft dan wordt zijn produkt duurder, dan wordt hij kapot geconcureerd door slatelers uit landen met lage lonen.

    Of zijn jullie allemaal zo solidair dat als er 2 slasoorten in de winkel liggen,
    Eentje van de hollandse bodem voor 3 euro en 1tje van spaanse bodem voor 1 euro dat jullie allemaal die van 3 euro kopen.

    Schijnheilige boontjes, jullie kopen allemaal die van 1 euro zelfs al had je geld genoeg voor die van 3 euro, hollanders willen geen cent teveel betalen.
    Ik doe het zelf ook alleen ben ik niet zo hypocriet om te zeggen dat die polen niet “uitgebuit” mogen worden omdat ik weet dat anders de sla een stuk duurder wordt.
    Dus M.A.W., wees solidait met de polen en koop alleen dure sla of koop de goedkope maar hou dan op met dat hypocriete gedoe.

    Reactie door ronald — zaterdag 16 juli 2005 @ 8.59 uur

  29. http://www.boekhout.be/nieuws/2004/04juni/04-sla.htm

    ‘Een vaste afnemer wordt voor slatelers zeer belangrijk’

    De berichten liegen er niet om. De slateelt in Europa heeft nog nooit eerder zo’n dieptepunt beleefd als nu. Sinds februari schommelt de prijs tussen de vijf en de tien cent. En geregeld er nog wat onder. Doordat de kostprijs dit overstijgt, valt er momenteel maar weinig aan sla te verdienen. LTO Groeiservice opperde vorige week dat telers mogelijk uit moeten wijken naar een geheel andere productie. Slateler Ees de Winter deelt die visie niet en ziet nog mogelijkheden.

    Hoe ernstig is het met de slateeft?
    “Daar kan ik kort over zijn, zo slecht als nu heeft de slateelt in Nederland er niet voorgedaan. Natuurlijk hebben we vaker te maken gehad met lage prijzen, maar zo’n lange termijn als nu is nog nooit eerder gebeurd. We hebben nu al zo’n vier, vijf maanden te maken met lage prijzen, waardoor de continuïteit van bedrijven gevaar kan lopen. Er kan worden gesteld dat de opbrengst te laag is. De kostprijs per krop is een veelvoud daarvan, al hangt het van de teler af hoe hoog die kosten zijn.Wat is de oorzaak van de lage prijs?
    Sla wordt tegenwoordig in heel Europa geteeld. Er is nergens tegenslag. De oogst is overal zo goed geslaagd, dat er te veel aanbod is. Dit geldt voor alle soorten sla.”

    Is er oogst vernietigd?
    “Ja op grote schaal. Doorgaans gebeurt dit alleen als er teelttechnische problemen zijn geweest, zoals uitbraak van een ziekte. Deze keer is het puur prijstechnisch.”

    Prijstechnisch?
    “Het wordt te duur voor een slateIer om de productie te oogsten. We hebben het eerder meegemaakt, maar nog niet op deze schaal dat tuinders de productie versnipperen omdat dit goedkoper is dan de teelt te laten veilen. Er komen naast de kosten die de veilingen in rekening brengen meer uitgaven bij, zoals verpakking en vervoer naar de klok.”

    Wat verwacht u qua prijsvorming op korte termijn?
    “Er zal weinig veranderen, zolang er nergens noodweer komt of op andere wijze een oogst mislukt.”

    Is er wel een toekomst voor slateelt in Nederland?
    “Ja. De Nederlandse teelt heeft binnen Europa een heel grote voorsprong op voedselveiligheid en kwaliteit. Bezig blijven met de Eurepgap-certificering, wat garant staat voor goede en schone producten werkt in ons voordeel. Daarnaast moeten telers ook aan andere zaken denken.”

    Zoals?
    “Een tuinder moet een deel van de sla al verkocht hebben als hij gaat planten. Nu werken veel tuinders te incidenteel, ze produceren andere soorten sla als die meer op lijken te leveren. Prijspoten is dom. Het zou ook geen kwaad kunnen als Nederlandse slatelers op afzetgebied meer met elkaar zouden samenwerken. De LTO zou het ook meer in die positievere richting moeten zoeken.”

    Westlandsche Courant

    Dus uitgaand dat de slatelers zo’n 10 cent per krop krijgen dan moet zo’n pool minimaal 50 kroppen per uur plukken, dan pas zijn zijn NETTO arbeidskosten er uit.
    Bruto gerekend zal hij minimaal zo’n 200 kroppen per uur moeten plukken wil het uberhaupt nog lonend zijn.
    Vanwege alle overige kosten die een tuinbouw bedrijf met zich mee brengt.

    Reactie door ronald — zaterdag 16 juli 2005 @ 9.10 uur

  30. @ Ronald 28,
    Wij eten onze eigen sla!

    5 € per uur is minder dan mijn 18 jarige buurjongen krijgt voor het werk bij MacDonalds. Ook dat vind ik veels te weinig voor de intensieve arbeid die hij moet verichten, op idiote tijden. Die sla hoeft helemaal niet duur te zijn bij het betalen van een normaal uurloon. Deze mijnheer heeft zijn eigen ambalage bedrijf, dus die komt echt wel uit de kosten.

    Reactie door RedSt@r — zaterdag 16 juli 2005 @ 12.57 uur

  31. Treurig dat er nog steeds mensen zijn die uitbuiting goed willen praten…

    Reactie door Johnito — zaterdag 16 juli 2005 @ 13.05 uur

  32. @redstar, niet elke slateler heeft een eigen assamblage bedrijf.

    @Johnito, nee ik bekijk het verhaal van 2 zijden en niet zo eenzijdig als jou.

    Reactie door ronald — zaterdag 16 juli 2005 @ 13.26 uur

  33. @Johnito #31:

    Ja, helaas. Gevaarlijk gewoon, dat er zoveel mensen in Nederland rondlopen die niet verder kijken dan hun eigen portemonnee en hun eigen tuinhekje.

    Reactie door Arno Schotmans — zaterdag 16 juli 2005 @ 13.35 uur

  34. Er wordt een slaatje uitgeslagen.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 16 juli 2005 @ 13.48 uur

  35. De meeste boeren, tuiners en veehouders e.d. zijn (vermoedelijke) CDA-stemmers en toch gaan ze op ene manier met hun personeel om dat je er beroerd van wordt. Dit jaar zijn het Polen. Vorig jaar waren het Portugezen, weten jullie nog? En waar we niet over horen zijn de illegalen die nog overal voor een rotcent keihard werken zonder fatsoenlijk loon en zonder fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden. CDA staat voor uitbuiten en op de centen bezuinigen. Uiteraard: VVD-ers ook. Typisch Calvinisme op zijn ergst en Holland op zijn smalst.

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 16 juli 2005 @ 13.48 uur

  36. Op den duur lost het probleem zichzelf op, als Nederlandse ondernemers naar Polen vertrekken om daar hun landbouwbedrijf op te zetten. De grond is daar goedkoper, arbeid ook en je hoeft er nog niet elke ademteug te verantwoorden voor je medeburgers.

    Reactie door geldwolfje — zaterdag 16 juli 2005 @ 15.09 uur

  37. @C. Tilyx heel veel plezier in Bourgogne. Ik had me 10 jaar geleden laten inschrijven (was toen werkloos), maar de inschrijfgeld was te hoog; dat had ik toen niet. Een auto ook niet. Maar goed, ik kan ook niet tegen de zon. Niet te vergelijken met Poolse werkers, of misschien moeten ze ook hier inschrijfgeld betalen?
    Prettige vakantie nog.

    Reactie door Beba — zaterdag 16 juli 2005 @ 15.44 uur

  38. De SP wil dat Internet Service Providers “hun mailservers zo inrichten dat gebruikers zoveel mogelijk gevrijwaard blijven van ongevraagde commerciële e-mail (’spam’) en e-mail-bommen.”

    “Dichter bij huis hebben veel Internetgebruikers te maken met virussen en zogenaamde e-mail bommen (een bombardement aan bestanden, die worden verstuurd met de bedoeling de computer van de ontvanger te ontregelen).
    Dat zulk cybervandalisme, dat veelal uit verveling geboren wordt, een probleem vormt behoeft geen betoog
    http://www.sp.nl/partij/theorie/opinies/opinie90.stm

    Goed gedaan hoor SP, die emailbommen.

    Reactie door Sonja — zondag 17 juli 2005 @ 1.10 uur

  39. @38 Sonja.

    Inderdaad. Goed gedaan.

    ‘t Zijn aleen geen bommen. We laten van Dijck weten dat de manier waarop hij zijn medewerkers behandelt, in strijd is met de Nederlandse wetgeving. En dat het geen zaakje is dat ‘wel even in de doofpot wordt gestopt’. De Nederlandse wetgeving geldt ook voor van Dijck. En ook voor zijn Poolse medewerkers.

    Reactie door Henk Tukkers — zondag 17 juli 2005 @ 1.56 uur

  40. @38 Sonja (2)

    Ik heb gewoon mijn naam en e-mailadres vermeld op het formulier van van Dijck’s bedrijf. Ik reageer niet anoniem. Hij mag me er persoonlijk op aanspreken als hij wil. Zou hij dat ook doen?

    Reactie door Henk Tukkers — zondag 17 juli 2005 @ 2.08 uur

  41. ik snap niet dat er niemand ingrijpt op een breder nivo.
    De slaprijs wordt niet alleen bepaald door de hoogte van de arbeiskosten, ze wordt mede bepaald door de subsidie die ze in het buitenland ontvangen voor bepaalde groenten.
    De italiaanse tomaten zijn goedkoper als de nederlandse, terwijl ze van daar naar hier moeten worden vervoerd, terwijl de italiaan ook nniet voor een habbekrats werkt.
    Hier worden de meeste tomaten geplukt in de vakantietijd, met scholieren die een paar weken plukwerk doen, die zullen zeker niet duurder zijn als de gemiddelde italiaan.
    En toch zijn de italiaanse tomaten goedkoper en worden de nederlandse tomaten doorgedraaid om een verdere prijsval te voorkomen.

    Reactie door wever — zondag 17 juli 2005 @ 8.34 uur

  42. Bedrijfsvoeringen en marktposities kunnen
    overzien, ingeschat en gecontroleerd worden.

    Maar door gebrek aan voedsel een Voedselbank moeten voorzien van al dan niet
    ‘óver de houdbaarheidsdatum heen’ is al erg
    genoeg, maar ik ga werkelijk gillen als ik
    door het gedonder van de economie straks evt. weer zou moeten zien, lezen of horen,
    dat verse groenten op de veilingen gemakshalve maar worden “doorgedrááid”, en
    aan de andere kant melodramatisch om ‘hulp’
    van de intussen min-vermogende burger wordt gevraagd. Gaan we soms dan vrolijk aan de slag met entertainprogramma’s in het decor van ‘doorgedraaide tomaten’.

    Pas maar op dat we dat dan zelf niet worden of er door het slordig hándelen van
    derden in terechtkomen, en dat terwijl
    juist ik er wél soép van lúst, hoe grillig
    het lot wel kan zijn.

    Polen hebben het historisch niet verdiend zo behandeld te worden, uit welk gedeelte ze ook vandaan komen, na de geografische
    herindeling van hun land. Degenen die al
    goed Duits spreken, leren ook fabelhaft snel Nederlands en ook vrouwen bewijzen ons
    enorme diensten in zorginstellingen, zijn ook een gedégen voorbeeld van hoe ook zaken
    beter geregeld en uitgevoerd kunnen worden.
    Met name in zorginstellingen zijn ze heel
    goed bezig en dat is gemakkelijk te checken.

    Bedrijfsvoeringen zijn niet alleen door
    Belastingdiensten te controleren, maar voordien ook door accountants die ‘onrecht’
    kunnen signaleren.
    Die beroepsgroep hoor ik nooit aan de bel
    trekken, die is angstaanjagend stil, maar
    ja voor wié werken die ook weer, en door
    wié worden die uitbetaald? Juist ja !!
    Gaan we ná het reces, weer eens hier en daar even wat ‘onderzoekjes’ doén ????

    De slá moet duurder betaald worden? Best en wat te denken van allemogelijke aanbiedingen waarvan je op je Nederlandse klompen kunt uitrekenen dat het dik ónder
    de kóstprijs wordt aangeboden of door kinderarbeid verricht werd en we jóélend onze kóópjes etaleren….Willen we, en gaan we die aanbiedingen dan uit de weg?

    Met het vingertje wijzen naar Van Dijck:
    terecht !!! Echter hij is nu het prototype en om ál die ánderen dan vrijuit te laten
    gaan is op zijn zachts gezegd hypocriet te
    noemen en ráákt het onszélf weer typisch met twee maten meten.

    Wat je róépt, róép je danook over jezélf
    uit.
    Récht spreken is een nauwlúisterend
    vak.
    Recht doén geldt voor een ieder aan
    élk ánder!!

    Kom en máák er een fijne zondag van,
    maar niet te naïef en hártelijke groeten,,,

    Reactie door Madelief — zondag 17 juli 2005 @ 9.19 uur

  43. Mening herzien; ik heb dit weekend nog eens goed nagedacht. Maar op zich is het niet vreemd dat de heer van Dijck zijn sla op tijd van het land wil hebben anders kan hij zijn oogst wel weg gooien en is dat wat we willen?
    Ik heb een neef die een fruitbedrijf heeft en heel moeilijk aan plukkers komt om op tijd de oogst van de appels en peren eraf te halen. Ook de groente en fruittelers in ons land hebben het zwaar te verduren in deze tijd waar we nu in zitten. Vaak word er groente en fruit uit het buitenland verkocht omdat dit goedkoper is. Hoe moeten de groente en fruittelers het hoofd boven water houden als dit vaak gebeurd.
    Hebben jullie hier ook wel aan gedacht.
    Eigenlijk heeft 38. Sonja gelijk ik denk dat Sonja dit bedoelt met wat we aan het doen zijn.
    Ik spreek regelmatig mijn oom die eerst het fruitbedrijf heeft gehad en dan hoor je hoe zwaar ze het hebben om op tijd hun oogst geplukt te hebben en wat ze krijgen aan prijzen voor het fruit dat is maar heel weinig. Mijn neef die het fruitbedrijf van mijn oom heeft overgenomen komt maar moeilijk aan goede plukkers omdat wij Nederlanders dat niet graag doen. Vaak zijn mijn neef en oom zelf tot diep in de nacht bezig met het plukken van fruit en alles wat daarom heen komt kijken. Want het gaat niet alleen maar om het plukken van fruit er komt veel bij kijken voordat je goede kwaliteit van het fruit hebt en voordat het geplukt kan worden. Vandaar dat ik aan de heer van Dijck wil vragen naar zijn kant van het verhaal. Is daar al eens aan gedacht. We horen de media brullen en de heer van Dijck staat aan de zijlijn.
    Terwijl groente en fruittelers het op het ogenblik echt niet makkelijk hebben, ze moeten letterlijk alles doen om het hoofd boven water te houden.
    We waren solidair met de boerenbedrijven toen de gekke koeienziekte uitbrak en probeerden de boeren te steunen omdat hun vee van hun werd afgenomen.
    Waarom kunnen we dan niet solidair zijn met de groente en fruittelers?

    Reactie door Paula Buisman — zondag 17 juli 2005 @ 9.22 uur

  44. @Paula, hehe, eindelijk iemand die het ook van 2 kanten het verhaal bekijkt.

    Reactie door ronald — zondag 17 juli 2005 @ 10.25 uur

  45. 43. Hoi Ronald, zo hoort het toch ook.
    We liepen eigenlijk als kippen zonder kop rond omdat het allemaal maar eenzijdig verteld werd. Maar je moet zoiets nu eenmaal van 2 kanten bekijken. Ik ben in ieder geval gaan nadenken omdat ik de situatie van mijn neef die fruitteler is zo goed ken.
    Ik ben blij dat je het fijn vind om mijn reactie te lezen. Ik blijf nu bij mijn mening en ren niet meer als een kip zonder kop rond omdat het verhaal maar van één kant belicht word.
    De groente en fruittelers hebben het zwaar te verduren en daar moeten we ook solidair naar zijn.

    Reactie door Paula Buisman — zondag 17 juli 2005 @ 10.58 uur

  46. @Paula, ik schrok wakker toe ik laatst hoorde dat een kilo uien minder geld op brengt voor de boer dan wat het netje kost waar ze in zitten.
    (iets van 1 cent de kilo geloof ik op het dieptepunt.)

    Reactie door ronald — zondag 17 juli 2005 @ 11.18 uur

  47. @Ronald en Sonja

    Wat jullie hier doen is de hedendaagse slavernij in de kassen goedpraten met als belangrijk argument, de prijs van het kropje sla hier in de winkel.

    Nou, dan kunnen ze dus ook wat jullie betreft de kleding weer importeren, die zijn gemaakt door kinderen van 5 jaar, die moeten werken meer dan 12 uur per dag voor een handje vol rijst en een afranseling krijgen als ze even te langzaam zijn. Mooie gasten zijn jullie. Dat de mailbox van deze uitbuiter vol raakt, dat raakt jullie kennelijk nog meer dan het grenzeloos egoisme van dit persoon.

    En Sonja; een schandpaal weer invoeren, dat zou inderdaad een heel goed idee zijn. Dan hoop ik dat Mohammed B. als eerste publiekelijk eraan genageld mag worden. Dan ben ik erbij om tegen hem aan te pissen. En ik weet nog wel een heleboel andere kandidaten. Ik zal voor die tijd eerst even flink wat bier achteroverslaan in de kroeg.

    Overigens vind ik, dat er een einde moet komen aan de kapitaalvlucht naar Polen en dergelijke. Laat men eerst maar een wet maken, die het mogelijk maakt om werkelozen hier onder dwang dit werk voor minimumloon desnoods te laten doen en wat er over blijft voor werk, dat mogen de polen doen voor hetzelfde geld en met dezelfde rechten als nederlanders! Het is een misdrijf dacht ik, om mensen onder het minimum te betalen en deze VVD politicus kan blijkbaar gewoon zijn gang gaan.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — zondag 17 juli 2005 @ 11.27 uur

  48. @Paula Buisman

    Inderdaad hebben veel boeren en telers het heel moeilijk. Ze krijgen maar een fractie van de prijs van wat wij ervoor betalen. hetzelfde zie je ook bij de pomphouderij.

    Dan moet je eigenlijk nagaan, waar al het andere geld blijft. En dat geld blijft steken bij de tussenhandel en ook wel bij de regering met zijn absurde accijns en BTW tarieven.
    Het is dus noodzakelijk, om zoveel mogelijk die tussenhandel aan te pakken en de winsten wat meer over de hele linie eerlijk te verdelen. Denk aan Max Havelaar produkten. Het is tijd, om ook hier in Nederland zoiets op te richten. Mischien moeten de boeren hier een keer de handen ineen slaan. Want dit gaat zo niet langer.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — zondag 17 juli 2005 @ 11.34 uur

  49. @Rener, ik probeer deze ‘slavenerij’ goed te praten, ik probeer alleen duidelijk te maken wat de ‘beweegredenen’ zijn van zulke werkgevers.

    Dat groente/fruit telers zo weinig voor hun produkt krijgen is aan diverse zaken te wijden, gevolg is echter wel dat men gewoon niet meer KAN betalen als 5 euro per uur.
    Bij 5 euro per uur en 10 cent voor een krop sla moet die pool alleen al om zijn bruto salaris te verdienen minimaal 70 kroppen per uur plukken.
    Dan is daar nog niet eens de overhead zoals bedrijfskosten etc in verwerkt, als je die daar nog eens bij in rekend zal die pool zo’n 200 kroppen per uur moeten plukken wil het slatelen uberhaupt RENDABEL zijn.

    En ja de consument wenst goedkope sla in de winkel, ze zien alleen niet in dat dat ergens anders ten koste van moet gaan, dat noem ik nu EGOISME.
    En ja de consument koopt liever een paar schoenen van 50 euro uit india of china dan een paar schoenen uit nederland die 150 euro kosten.

    Wordt eindelijk toch eens wakker dat ‘luxe’ artikelen alleen voor minima bereikbaar worden als ze door lagelonen landen geproduceerd worden.

    En ja de overheid int inderdaad belachelijk veel belastingen en accijnsen, ooit eens bij je zelf afgevraagd waarom dat zo is?
    Dat kan ik je wel uitleggen hoor, Nederland int ongeveer 36 miljard aan loonbelasting, zoveel gaat er ook linea recta weer uit aan bijstandsuitkeringen.

    De SP is geweldig in het schreeuwen over hoe geld uit gegeven moet worden, maar hoe dat geld verdiend moet worden en vooral door WIE dat geld moet verdient worden hebben ze echt geen kaas van gegeten.

    Reactie door ronald — zondag 17 juli 2005 @ 11.59 uur

  50. #49 ronald

    Als iets onrendabel gaat worden, dan moet je ermee KAPPEN. Dan moet je dus niet mensen gaan onderbetalen, om toch je produkt nog te kunnen verpatsen. Een simpele economische wet, die hard is en waar menig ondernemer tegenaan hikt. Dit moet je toch weten ronald?

    En weet je, als ik een fatsoenlijk inkomen heb, dan betaal ik graag wat meer hoor. maar die `klant` waar je het over hebt en veroordeeld, die wordt door deze regering al jarenlang een poot uitgetrokken.

    En aan de buitenkant van een krop sla of een schoen.. kun je verdomme toch ook niet zien onder welke omstandigheden die is geteelt? De schuld leggen bij die consument is dus veelal onterecht.

    Die heeft vaak ook geen andere keus. Laten ze de slateelt dan maar ook naar Polen zelf brengen zoals ze dat ook al hebben gedaan met zoveel andere industrieen. Dan hoeven die polen niet meer hierheen te reizen en te verblijven op campings. Voor de werkgelegenheid en de schatkist maakt het toch niet zoveel uit. Alles wat die polen verdienen vliegt weg over de grens.

    Ondertussen zegt de regering, bijgevallen door het CPB meepraatclubje, dat het straks beter zal gaan met de economie. JA Ja, Als er al meer werk komt, dan is dat weggelegt voor polen+ tsjechen enz enz.
    Eerst een pool in de kas, daarna een pool in de fabriek voor half geld en daarna een pool in het management. Maar dan is het te laat om te gaan klagen voor die VVD aanhang he? Want zolang ze maar in de kassen bleven, waren ze er heel blij mee…

    Moraal
    Nu het het hun baan, dan de mijne, daarna de jouwe.
    Dit land is failliet, ze kunnen het nog steeds niet begrijpen.

    Reactie door ReneR — zondag 17 juli 2005 @ 12.27 uur

  51. @Rener, daar ben ik het wel met jeens, als iets onrendabel wordt dat je er dan mee moet kappen, maar dat houd kort door de bocht in, weer meer werklozen, weer minder inkomsten voor de staat en meer uitgaven voor die staat, dus de spoeling wordt nog weer dunner.

    En nee je kan als consument niet aan de buitenkant zien hoe iets geproduceerd wordt, maar consument wel de veelal duurdere produkten uit eigen land kopen, maar nee zoals ik al zei men koopt liever die goedkope schoenen ook al KAN men WEL die duurdere betalen.
    Je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat die mensen die die goedkope schoenen produceren dat echt niet onder ideaale omstandigheden doen.

    Zoals ik al eerder zei, elke nederlander wil luxe artikelen en dat kan alleen betaald worden als die geproduceerd worden door ‘uitbuiting’.

    Ook ik heb beelden gezien van voedselbanken in Nederland, maar ze stonden wel in de rij terwijl ze stonden te bellen met een hagelnieuw mobieltje, toen de journalist daar (terecht) een opmerking over maakte, kreeg ze te horen “Dat ik in de bijstand zit wil nog niet zeggen dat ik geen recht op luxe heb”
    Sinds dat moment heb ik niet zo’n medelijden meer met die mensen hoor.

    Reactie door ronald — zondag 17 juli 2005 @ 12.37 uur

  52. P.S. 5 euro in het uur houd in bij een 40 uurige werkweek is zo’n 800 euro in de maand, dat is net iets meer als een bijstandsuitkering, waarom werken die uitkeringsgerechtigden nog niet?

    Reactie door ronald — zondag 17 juli 2005 @ 12.39 uur

  53. 46. Hoi Ronald, klopt helemaal wat in een netje uien zit kost veel meer dan dat de teler ervoor ontvang. De groente en fruittelers krijgen maar heel weinig voor hun oogst. Ik zal later vandaag eens kijken op internet of ik de juiste prijs kan nagaan wat een teler krijgt voor bijvoorbeeld een kilo uien. Of voor een krat sla. Of hoe ze dit ook berekenen en wat wij er in de winkel voor moeten betalen. Ik ga in ieder geval op onderzoek uit en weet jullie vandaag of morgen hierover meer te vertellen.

    Reactie door Paula Buisman — zondag 17 juli 2005 @ 13.37 uur

  54. 48. Rene R, waar het nu tijd voor is, is de groente en fruittelers te helpen. In plaats van op deze manier met ze om te gaan. Tijd om de handen uit de mouwen te steken. Ik weet van mijn neef dat als hun niet voldoende plukkers hebben dat dit ook komt omdat ze, ze niet voldoende kunnen betalen. En dan springt regelmatig onze eigen familie bij om mee te helpen met plukken voor niks, want mijn neef kan het niet alleen af. Dan is het prettig als er familie overkomt naar Noord-Holland om mee te helpen om op tijd de oogst binnen te halen zodat het fruit niet bederft.
    Weten wij veel wat er voorgevallen is tussen de Poolse arbeiders en de heer van Dijck. We horen het alleen maar via deze weblog van Jan Marijnissen en via de media.
    Normaal sta ik vierkant achter Jan.
    Maar nu heb ik het gevoel dat we vergeten hoe moeilijk de telers het hebben.
    De Poolse arbeiders komen hier naar toe omdat wij Nederlanders geen sla willen oogsten van het land. Mijn neef heeft het geluk dat hij familie heeft die hem mee wil helpen. Als ik strakjes weer opgeknapt ben van mijn hartoperatie en hij heeft te kort plukkers ga ik ook aan de gang bij mijn neef en wil ik er geen cent voor hebben.
    Ik kan dan bij hem of een tante van me logeren en pluk hele dagen mee als mijn conditie het toe laat. Zo zou het moeten gaan. Maar niet alleen familie die vrijwillig aanbied om te helpen maar ook andere mensen die dat graag willen doen omdat de groente en fruittelers het anders verdraait moeilijk hebben om hun hoofd boven het water te houden.
    Nou ik ga vandaag op zoek naar de prijzen die een groente en fruitteler ontvangt voor zijn produkten en zodra ik die gevonden heb publiceer ik die hier op de weblog.

    Verder genieten we allen hoop ik van deze mooie dag. Het weer is zalig, het zonnetje schijnt wat willen we nog meer.

    Reactie door Paula Buisman — zondag 17 juli 2005 @ 13.59 uur

  55. @ ReneR (47):

    Citaat: “En Sonja; een schandpaal weer invoeren, dat zou inderdaad een heel goed idee zijn. Dan hoop ik dat Mohammed B. als eerste publiekelijk eraan genageld mag worden. Dan ben ik erbij om tegen hem aan te pissen. En ik weet nog wel een heleboel andere kandidaten. Ik zal voor die tijd eerst even flink wat bier achteroverslaan in de kroeg.”

    Die indruk had ik al eerder gekregen: in bepaalde opzichten ben je nog niet ontstegen aan het denk- en handelpatroon van de Middleeuwen……

    Reactie door Olav Meijer — zondag 17 juli 2005 @ 16.33 uur

  56. De prijsopgaves van de sla zijn nu onvindbaar mischien komt dit omdat de veiling in het weekend gesloten is. Maar ik wil wel het volgende met jullie delen.

    Wat ik triest vind in dit geheel is dat niet alle informatie hier naar buiten word gebracht zoals de werkelijkheid is. Ik ben op internet wezen kijken en heb gevonden bij de volgende site:
    http:www.zibb.nl/landentuinbouw
    alle artikelen over hoedat het werkelijk gegaan is. Ik heb drie artikelen gevonden.

    De eerste: Mogelijk misstanden op bedrijf slateler deze is geplaatst op 30 juni 2005. Hierin zie je dat de Polen zelf heetgebakerd zijn en niet meer fatsoenlijk luisterden naar de voorman.
    Ik zal een stukje van het artikel dicteren en dat gaat als volgt:

    De vermeende misstanden hebben betrekking op onder meer te lage londen en slechte huisvesting. De slateler kwam in de schijnwerpers toen 100 Poolse seizoenarbeiders op zijn bedrijf hun werk dinsdagavond staakten, omdat een voorman 25 Polen van de nachtploeg dringend verzocht enkele uren door te werken nadat zij er een nachtdienst van 12 uur op hadden zitten. Toen de medewerkers weigerden, mochten ze naar huis van de voorman. Zij (de Polen) vatten dit op als ontslag en gingen in staking.
    —————————————-

    De Polen hadden dus ook aan de voorman kunnen vragen wat bedoeld U met naar huis gaan? Want wij Nederlanders zeggen in de volksmond jullie mogen naar huis en op dat ogenblik was voor de Polen hun thuis de camping. Maar daar werd niet aan gedacht dat de voorman ook wel eens de camping kon bedoelen met zijn opmerking. Want in het artikel staat duidelijk dat de Polen: vatten dit op als ontslag en gingen in staking.
    ——————————————

    Het tweede artikel is van 11 juli 2005 dit heet: Slateler maakt afspraken over seizoenarbeid. Hierin staat onder andere het volgende:
    De teler is akkoord gegaan met de oprichting van een personeelsvertegenwoordiging. Twee afgevaardigden van de slaplukkers praten voortaan wekelijks met de werkgever over problemen met betrekking tot het werk. De Stichting ‘Alles voor groene arbeid’ondersteund deze gesprekken. Deze stichting is een samenwerkingsverband tussen ZLTO,LLTB,FNV Bondgenoten en CNV Bedrijvenbond.
    —————————————-
    Hierin haal ik uit dat de slateler bereid was tot goed overleg en goede samenwerking met de Polen, maar dit zie ik hier op de weblog nergens vermeld staan.

    Derde artikel is: Ontslaggolf bij slateler.
    Hierin staat onder andere het volgende:

    Het overleg dat gistermiddag zou plaatsvinden tussen Van Dijck, FNV Bondgenoten en LTO Nederland is niet doorgegaan, omdat van Dijck de afspraak met FNV en LTO had afgezegd. Daarin zou worden gesproken over de nieuwe afspraken die werden gemaakt na de staking van alle 180 Poolse snijders op 28 juni.

    artikel is geplaatst op 15 juli 2005
    —————————————-

    Weer word niet vermeld waarom van Dijck het gesprek heeft afgezegd, het is maar een hele beknopte beschrijving. Er zijn ontslagen gevallen maar de Polen hebben in eerste instantie niet aan de voorman gevraagd wat bedoeld U met wij kunnen naar huis gaan? Ik denk als ze dat gevraagd hadden dat het er veel minder erg aan toe was gegaan. Dat is iets wat ik toch even kwijt wilde.
    Er word zo slecht gecommuniceerd hier in ons land tussen de mensen onderling.
    De Polen hadden simpelweg kunnen vragen aan de voorman: wat bedoeld U met wij kunnen naar huis gaan? Bedoeld U de camping of terug naar Polen? Waarom is er nooit iemand op zo’n simpele vraag gekomen.

    Reactie door Paula Buisman — zondag 17 juli 2005 @ 18.35 uur

  57. Vervolg 56.
    De internetsite is dus volledig:
    http://www.zibb.nl/landentuinbouw

    Hier kunnen jullie alle drie de artikelen die ik net beschreven heb.

    Reactie door Paula Buisman — zondag 17 juli 2005 @ 18.37 uur

  58. Reactie 37 Beba: Laat ik de vraag anders stellen: Wie kan mij uitleggen waarom 5 euri per uur in de druivenplukkerij, zowel in de Bourgogne als de Côte du Rhône, welke laatste ik veertien dagen per jaar oogst met de sécateur, minder verwerpelijk wordt gevonden door de Nederlander, ja, zelfs als acceptabel, dan wat deze Polen vangen in onze sla- bessen-en bloembollencultuur in de polders?

    Reactie door C.Tilyx — zondag 17 juli 2005 @ 18.49 uur

  59. @C.Tilyx, dat komt denk ik voort uit een misplaatst Robin Hood gevoel bij sommige nederlanders.

    Reactie door ronald — zondag 17 juli 2005 @ 20.37 uur

  60. @ Ronald 59,

    Zolang iemand gevoel heeft ergens over, dan is dat niet aan jou om dat als misplaats te bestempelen. Ik ben het vaak niet met jouw uitspraken eens, maar het is jouw mening. Ik kan daar tegen in gaan, maar ik kan jouw gevoel nooit als misplaats bestempelen, daar het jouw gevoel is, en dat heb je , omdat jij denkt dat het goed is.

    Reactie door RedSt@r — zondag 17 juli 2005 @ 21.02 uur

  61. 60. RedStar, ik ben het helemaal eens met je reactie naar 59. Ronald, toe.
    Jouw gevoel is jouw gevoel, en dat heb je omdat jij denkt dat het goed is.
    Je kan het niet eens zijn met elkaars mening, maar het is jouw mening.
    Niemand kan zeggen dat jouw mening en gevoel verkeerd is. Je kan wel je zorgen delen en proberen de ander te beïnvloeden om zijn/haar mening te herzien en er andere gevoelens over te krijgen. Maar daar ben je immers nog altijd zelf bij als je dit toe laat. Het blijven immers jou gevoelens en jouw mening.

    Reactie door Paula Buisman — zondag 17 juli 2005 @ 22.22 uur

  62. @Redst@r, daar moet ik je wel gelijk in geven, maar met ‘misplaatst’ gevoel (nu wel tussen haakjes :-) ) bedoelde ik eigenlijk dat dit niet echt de juiste gelegenheid is voor dat gevoel, zeker niet omdat het verhaal in eerste instantie zo eenzijdig belicht werd.

    Reactie door ronald — zondag 17 juli 2005 @ 22.36 uur

  63. @42 Madelief “Polen hebben het historisch niet verdiend zo behandeld te worden, uit welk gedeelte ze ook vandaan komen, na de geografische
    herindeling van hun land. Degenen die al
    goed Duits spreken, leren ook fabelhaft snel Nederlands en ook vrouwen bewijzen ons
    enorme diensten in zorginstellingen, zijn ook een gedégen voorbeeld van hoe ook zaken
    beter geregeld en uitgevoerd kunnen worden.”
    Nou Madelief, mijn aangetrouwde familie is trots dat ze van Duitse afkomst zijn (ze zijn ooit 100 j. geleden Duits geweest). Deze mensen worden al 10 jaar voorgetrokken boven andere Poolse arbeiders. Zij moesten alleen hun naam veranderen (dat het meer Duits klinkt) en hebben alle rechten gehad om hier en overal in EU te werken. Toen al waren ze meer discriminerend t.o. eigen volk dan echte “Duitsers”. Hoe wil je dan dat Nederland hier in gaat bemiddelen als ze onderling al pest aan elkaar hebben?
    @C. Tilyx ik weet het. Jij moet maar zo denken, in ieder geval heb je een beetje vacantie.
    Vorig jaar werd mij gezegd (op een uitzendbureau dat ik max. 6.50 per uur zou mogen verdienen) terwijl ik eerder voor 15 euro werkte. Vorige week werd me verteld dat ik te oud ben en te hoog opgeleid en dus geen kans heb om te werken en CWI zegt dat ik moet stoppen met gratis website’s te maken (voor mensen die het niet kunnen). Zij zullen me anders korten op mijn uitkering. Ik heb gezegd dat zij die maar moeten achterhouden. Ik kan geen kant op (te hoog opgeleid, te oud, teveel ervaring en gratis participatie. Zowel betaald als onbetaald werk mag ik als vrouw niet doen. Maar een man (weet uit ervaring) wordt juist gewaardeerd op d.b. eigenschappen. Wat nog erger is, mijn post wordt achtergehouden (sommige bankoverzichten heb ik al 3 jaar niet ontvangen). Ik woon in een regio waar de zustersgemeente in Polen liggen.
    C. Tilyx maak je dus niet druk en neem ook voor mij een wijntje daar in Francië; proost!

    Reactie door Beba — zondag 17 juli 2005 @ 22.46 uur

  64. Hallo allemaal, Ik heb momenteel besloten om niet meer deel te nemen aan deze discussie voordat we werkelijk alle feiten kennen zoals het echt gegaan is. We worden in deze ook tegen elkaar opgezet en ik heb geen zin meer om daar aan mee te blijven doen. Ik lees iedere dag dit onderwerp nog wel maar zal niet eerder reageren voordat ons in alle eerlijkheid alle werkelijke feiten verteld zijn, hoedat de situatie echt is. Ik heb er momenteel even genoeg van. We zijn het een slateler op deze manier erg moeilijk aan het maken en daar pas ik voor. Ik weet niet eens meer of ik sympathie moet voelen voor de mensen uit Polen. Weten ze wel hoe zwaar het is voor de telers om het hoofd boven water te houden? Wie kan mij de werkelijke de echte feiten vertellen zoals het echt gebeurd is. Ik hou er absoluut niet van dat we met de vinger naar een eventuele schuldige wijzen terwijl we de situatie niet eens behoorlijk kennen. Ik hoop van ganser harte dat de slateler op tijd zijn oogst binnen krijgt en dat hij niet al te veel schade heeft gelopen.

    Reactie door Paula Buisman — zondag 17 juli 2005 @ 23.05 uur

  65. Vervolg 64. + dat de slateler eindelijk eens zijn kant van het verhaal kan vertellen. Hebben we ooit zwart op wit gezien wat er allemaal gebeurd is. Via de media hoor je alleen maar de Polen praten. Ik snap de slateler goed dat hij er niet aan mee werkt. Het gaat om de feiten zoals die werkelijk zijn en niet om de geruchten die nu in de wereld verspreid worden. Denk daar met zijn allen ook eens aan. Die slateler zal het nu echt niet makkelijk hebben. De overheid had hem ook kunnen helpen met betere behuizing voor de Poolse arbeiders het is een vreselijk grote kostenpost voor de slateler om zo’n camping te starten voor Poolse arbeiders omdat wij Nederlanders te beroerd zijn om sla te snijden van het land. Als de regering eens ingesprongen was en de slatelers voldoende geld gaf voor goede opvang voor hun arbeiders dan was het voor de slateler ook een stuk makkelijker. Dat zijn allemaal zaken waar we nu niet over praten.
    De regering, de Tweede Kamer waar zijn die in deze kwestie waarom helpen hun de groente en fruittelers niet om hun bedrijf bloeiende te houden.
    En nu stop ik er echt mee, dit waren voorlopig mijn laatste woorden hier op het log van Jan over dit onderwerp.
    Maar klop maar eens aan bij de regering bij premier Balkenende, of minister Zalm of er extra geld is voor de groente en fruittelers?
    Denk er met zijn allen maar eens over na.
    Ik stop er dus voorlopig mee met deze discussie over die arme slateler.
    Waar we echt moeten zijn daar kloppen we niet bij aan en dat vind ik in en in triest.

    Reactie door Paula Buisman — zondag 17 juli 2005 @ 23.13 uur

  66. Een kleine misvatting is volgens mij deze.

    Sommigen onder ons schijnen een uurloon van 5 euro, ruim betaald, gezien het werk, en de prijs van de sla. Het is alegemeen bekend, dat een legio Nederlanders hun neus ophalen voor dit soort werk,en zeker voor 5 euro komt een volwassen Nederlander zijn bed niet eens uit. De slateler heeft hierdoor de mogelijkheid , Polen aan te nemen voor dit werk, en ze hiervoor dus die 5 Neurootjes per uur te geven. Die slateler, wordt er echt niet slechter van, als hij minimaal 8,91 euro per uur geeft.

    Reactie door RedSt@r — maandag 18 juli 2005 @ 0.21 uur

  67. @63 Beba

    Als je nu al websites kunt maken moet het toch goed te doen zijn om jezelf een programmeertaal aan te leren en vervolgens in de ICT te gaan werken?

    O.a. talen als Java (www.sun.com) zijn vrij gemakkelijk te leren. De openbare bibliotheek (waar je misschien nog wel met korting een abonnement kan krijgen) staat vol met cursussen die je daarbij kan gebruiken. Gewoon doen!

    Reactie door geldwolfje — maandag 18 juli 2005 @ 9.19 uur

  68. U kunt nu alsnog de sla-plukkers ondersteunen

    Sinds vrijdag boden wij u de mogelijkheid aan om uw mening te geven over het personeelsbeleid bij Van Dijck Groenteproducties. Het betreft de arbeidsomstandigheden en ontslag van enkele Polen. Helaas bleek al snel dat de contactpagina niet meer bruikba…

    Trackback door Solidair — maandag 18 juli 2005 @ 10.00 uur

  69. @68

    Lees ook eens de reacties van Paula Buisman en Ronald.

    En geef eens antwoord op Sonja’s reactie 38, over het beleid van de SP m.b.t. nettiquette.

    Reactie door geldwolfje — maandag 18 juli 2005 @ 10.10 uur

  70. @Geldwolf

    Dan zal ik daarop reageren.

    Ik vind de actiemethode best kunnen. En weet je waarom? Het is een vreedzame manier zonder geweld. Die VVD er zou een ander emailadres kunnen nemen; is hij van dat geouwehoer af. Sonja maakt zich graag drukker over het vollopen van iemand zijn mailbox (hetgeen men dan cyberterreur noemt), dan het bezigen van moderne slavernij en regelrechte uitbuiting van arbeiders.

    Dat schijnt dan een teken van beschaving te zijn.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — maandag 18 juli 2005 @ 14.44 uur

  71. @C.Tylix #58

    Ik heb een marrokkaanse collega, die regelmatig naar Frankrijk gaat naar familie.

    Hij wist me precies te vertellen, wat men in Frankrijk kwijt is aan lasten en wat met krijgt aan zaken als kinderbijslag. Wat wij hier krijgen in een jaar; dat krijgen ze daar per kwartaal. Als ook zijn baan straks verhuist naar een laagloon land, dan wil hij emigreren naar Frankrijk.

    Het is daar dus stukken goedkopen! Je moet de verdiensten in een land altijd afwegen tegen de lasten in dat land. Je weet inmiddels, hoe creatief onze regeringen daarin geweest zijn; stof genoeg op dit weblog. En dan is 5 euro in Frankrijk mischien helemaal niet zo verkeerd. Maar hier iemand voor 5 euro of minder aan het werk durven zetten, dat staat gelijk aan uitbuiting. Duidelijk??

    Reactie door ReneR — maandag 18 juli 2005 @ 14.52 uur

  72. #55 Olaf Meijer

    Quote:
    “Die indruk had ik al eerder gekregen: in bepaalde opzichten ben je nog niet ontstegen aan het denk- en handelpatroon van de Middleeuwen……”

    Olaf; iemand die graag op een ruwe middeleeuwse manier wil leven in een land, die moet je ook maar zo behandelen. Leren ze het vanzelf af. In Marokko lusten ze zulke gasten ook een betere les dan hier.

    En ach Olaf; zie je weer kans om 1 van je etiketjes op me te plakken die je van je suikertante Meulenbelt hebt meegekregen? Grote jongen ben je weer. Je wordt vast weer beloont met een stukje van je op haar log.

    Reactie door ReneR — maandag 18 juli 2005 @ 15.05 uur

  73. #52 ronald

    antwoord: heel simpel

    A:
    De polen accepteren dit hongerloon
    Omdat de lasten in Polen veel lager zijn.

    B:
    Omdat er nog geen wetgeving is hier blijkbaar die mensen kan dwingen om dit werk te doen.

    Reactie door ReneR — maandag 18 juli 2005 @ 15.08 uur

  74. #54 #53 Paula en ronald

    Inderdaad; wordt de spoeling hier heel dun. Maar ondernemers moeten wel nu eenmaal zich houden aan de wet en CAO’s. Ik wil best voor 5 euro aan het werk, maar dan moeten mijn lasten óóók omlaag, anders ga ik simpelweg dood.

    De economie wordt nóg slechter dan hij al is, als men massaal illegalen en polen in kassen en fabrieken zet, die hun geld allemaal meenemen naar een plek waar Zalm geen BTW meer kan vangen.

    Nogmaals; ik weet Paula; hoe moeilijk ondernemen het is als groenteteler. Maar kijk eens maar de visserij. Daar wordt ook in gesneden. En de textielindustrie is ook hier al lang verdwenen, omdat men te maken kreeg met dezelfde economische wetten als nu die slatelers. Ik hoop verder, dat ze het nog zo lang mogelijk kunnen redden met de beschikbare (legale) middelen die niet zo’n weerstand oproepen.

    Hier in de buurt is ook een boer, die is maar paling gaan kweken. Dat brengt veel meer op dan een krop sla. je moet wel durven; zo’n ommezwaai. Maar iets wat reddeloos verloren is, dat moet je niet langer in stand houden. Overschakelen; tijdig op een ander produkt of gewas is mijn advies.

    Reactie door ReneR — maandag 18 juli 2005 @ 15.20 uur

  75. O ja ronald

    het hebben van een mobieltje is noodzaak; in het geval dat een duur abbonement van KPN niet meer op is te brengen. En je moet altijd standby blijven als een uitzendburo je toch nog gaat bellen of het CWI nietwaar?

    Tegenwoordig kosten die dingen al haast weinig meer en ben je eigenlijk al verplicht om telefonisch voortdurend bereikbaar te zijn. Heb je trouwens wel eens asielzoekers gezien? Die zie ik er ook voortdurend mee lopen; terwijl ze slechts zakgeld hier krijgen.

    Reactie door ReneR — maandag 18 juli 2005 @ 15.27 uur

  76. @ ReneR (72):

    Tip voor jou: als je iemand of iets aan de kaak (=schandpaal!) wil stellen, is het beter dat in deze tijd alleen figuurlijk, en niet letterlijk, te willen doen, evenals b.v. iemand de duimschroeven willen aandraaien. :)

    Ik wens je verder niets dan goeds, hoor. B.v. dat je ooit van je Anja Meulenbelt-complex afkomt. Wie weet….. :)

    Reactie door Olav Meijer — maandag 18 juli 2005 @ 15.39 uur

  77. @Olaf

    Nog even over die personen; die graag dit land terug willen brengen naar de middeleeuwen, zoals dat in Afaghanistan is gegaan; daar heb ik een bijbelse quote voor: Oog om oog, tand om tand en wie het zwaard heft, zal door het zwaard vergaan. Dat willen ze graag, dan mogen ze het voor mijn part ook krijgen.

    Ik ben blij; dat je in elk geval nog gevoel voor humor hebt. Hebben we hard nodig in donkere tijden. Soms maak ik van mijn bijdrage een fel kabaretje, zoals van Gogh dat ook kon en ja, sommige zichzelf opgeblazende ego’s kunnen daar niet tegen. Tsjakkaaaa….

    Reactie door ReneR — maandag 18 juli 2005 @ 16.39 uur

  78. 74. ReneR, ik wil toch graag op je reactie reageren. Ik had gezegd dit niet meer te doen maar jouw reactie daar moet ik gewoon op reageren. En wel omdat je helemaal gelijk hebt wat betreft hoe moeilijk het ondernemen is voor de visserij, en de textielindustrie die hier al verdwenen is. En zo zou je eigenlijk nog veel meer soorten ondernemers kunnen benoemen die het zwaar te verduren hebben in deze tijd van deze economie.
    En je moet zeker durven om een ommezwaai te maken van boer naar palingkweker. Vind ik heel erg dapper van de boer bij jouw in de buurt.
    En je hebt helemaal gelijk dat de economie hier steeds slechter word.

    Kijk maar eens wat er met ons is gebeurd als burger sinds de invoering van de Euro.
    Het lijkt wel of de regering het erom doet om het dit soort bedrijven zo moelijk mogelijk te maken. Ik snap nog steeds niet dat er bedrijven ook boerenbedrijven verdwijnen door deze slechte economische tijd waar we in zitten. Hoe heeft het zover kunnen komen? Weet jij het ReneR, ikke helaas niet.
    Het is toch te gek voor woorden dat boeren en bedrijven en fabrieken dit allemaal overkomt. Het lijkt wel of het de regering niets kan schelen hoeveel mensen er straks op straat staan door het slechte beleid dat er gevoerd word.

    Reactie door Paula Buisman — maandag 18 juli 2005 @ 19.17 uur

  79. 75. ReneR, over mobieltjes gesproken je kan er tegenwoordig al een gratis krijgen (die normaal 186 euro kost)en een jaar lang gratis abonnement en dan nog eens op de kop af iedere maand 100 minuten gratis beltegoed. Hoe makkelijk word het dan gemaakt om een mobieltje aan te schaffen.
    Je moet wel zo heb ik ervaren, eerst het abonnement iedere maand voorschieten maar je krijgt van het bewuste bedrijf het hele jaar compleet terug betaald. Zo makkelijk kom je tegenwoordig aan een mobieltje.
    En zeker heb je het tegenwoordig nodig, je moet immers altijd bereikbaar zijn.
    Ik gebruik mijn nieuwe mobiel de eerste in mijn leven alleen voor noodsituaties, maar er zijn mensen die hem dagelijks gebruiken en overal gebruiken. Ik wil hem niet zo vaak gebruiken, zal hem wel meenemen maar gebruik hem dus alleen in nood situaties.

    Reactie door Paula Buisman — maandag 18 juli 2005 @ 19.25 uur

  80. Zie berichten 9, 10 en 15

    Ik heb antwoord gekregen van het andere bedrijf van van Dijck. Resultaat: sla wordt niet geplukt, maar gesneden, en voor de rest is hun naam haas.

    From : Info Sumarbox
    Sent : Monday, July 18, 2005 5:08 PM
    Subject : RE: Inform me Dutch

    Beste Henk,

    Even voor de duidelijkheid op de eerste plaats wij plukken geen sla, dan zit U bij het verkeerde bedrijf, wij zelf leveren slecht verpakking voor dit soort producten. Ten tweede; sla doen ze sowieso niet plukken, bananen doen ze plukken, sla wordt meestal gensneden. Dit geeft mijn inziens aan dat de doorsnee Hollander alles geloofd wat er door de pers in Nederland naar buiten wordt gebracht, het draait in het leven om feiten en niet wat er gezegd of geschreven wordt. Wij adviseren U dan ook om zelf na te denken en niet zomaar dingen van de pers over te nemen.

    Wij hopen hierop U vraag beantwoord te hebben.

    Met vriendelijke groet,
    Sumarbox bv

    Uw_vraag: Je zou eens kunnen beginnen met de mensen die sla voor jullie
    plukken, te behandelen als mensen en ze te geven waar ze recht op
    hebben:
    - minimumloon
    - goede secundaire arbeidsvoorwaarden
    - goede arbeidsomstandigheden

    Reactie door Henk Tukkers — maandag 18 juli 2005 @ 21.30 uur

  81. Reply to Message… ‘k Had die gast wel persoonlijk willen spreken.

    >Beste Henk,
    >
    >Even voor de duidelijkheid op de eerste plaats wij plukken geen sla, dan
    >zit U bij het verkeerde bedrijf, wij zelf leveren slecht verpakking voor
    >dit soort producten.
    >Ten tweede; sla doen ze sowieso niet plukken, bananen doen ze plukken,
    >sla wordt meestal gensneden. Dit geeft mijn inziens aan dat de doorsnee
    >Hollander alles geloofd wat er door de pers in Nederland naar buiten
    >wordt gebracht, het draait in het leven om feiten en niet wat er gezegd
    >of geschreven wordt. Wij adviseren U dan ook om zelf na te denken en
    >niet zomaar dingen van de pers over te nemen.
    >
    >Wij hopen hierop U vraag beantwoord te hebben.
    >
    >Met vriendelijke groet,
    >Sumarbox bv

    Beste Sumarbox bv

    “zit U bij het verkeerde bedrijf” of bent U een verkeerd bedrijf?

    De Poolse werknemers van uw slasnijdersbedrijf zaten inderdaad bij het verkeerde bedrijf. En nu weten alle Nederlaners dat. Met de billen bloot moet men toch minstens de schijn ophouden, nietwaar?

    met vriendelijke groet

    Henk Tukkers

    Reactie door Henk Tukkers — dinsdag 19 juli 2005 @ 0.52 uur

  82. @ Henk Tukkers (80/81):

    Altijd al had ik me afgevraagd wat slátelers en slap-lukkers nu precies waren. Ik dacht het eindelijk te weten, maar begrijp nu dat de laatsten niet eens bestaan. Zo leren we steeds bij…… :)

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 19 juli 2005 @ 11.16 uur

  83. @80

    Misschien had RedSt@r zich vergist… :?

    Reactie door geldwolfje — dinsdag 19 juli 2005 @ 11.17 uur

  84. Wat een bezorgheid om het wel en wee van Poolse slaplukkers,pardon slasnijders.
    Deze Poolse arbeiders verrichten seizoenarbeid en gaan na gedane arbeid met hun zuurverdiende centjes weer netjes terug naar het land van herkomst.In Nederland zijn ook nog genoeg beroepen die niet fulltime werken en daarnaast dus een uitkering krijgen.Niemand die daar moeilijk over doet.Een voordeel dat deze Poolse arbeiders niet hebben.En dan die mobieltjes.
    Tegenwoordig kosten die dingen al haast weinig meer en ben je eigenlijk al verplicht om telefonisch voortdurend bereikbaar te zijn. Heb je trouwens wel eens die Polen gezien? Die zie ik er ook voortdurend mee lopen; terwijl ze slechts € 5,.uurloon hier krijgen. Met de hartelijke groeten aan ReneR.

    Reactie door Kameleon — dinsdag 19 juli 2005 @ 13.33 uur

  85. Dank je

    Reactie door ReneR — dinsdag 19 juli 2005 @ 13.36 uur

  86. Paula B

    leuk dat je nog even reageerde.

    Ik heb natuurlijk niet alle inzichten in deze economie. het blijft een boeiende wetenschap. Maar ik weet al heel lang; dat als je steeds maar de lasten van burgers omhoog gooit, dat deze burgers dit gecompenseert willen zien in hun loon. De werkgevers betalen dan dus de tol van het overheidsbeleid om bijv. mensen uit de auto te krijgen.

    De werknemers zijn echter te laf om dit probleem op deze wijze te zien. Zij leggen domweg de schuld van de economische malaise en de slechte concurentiepositie neer bij de werknemers en de bonden, door te stellen dat de loonkosten te hoog zijn. Werkgevers en werknemers zouden samen 1 vuist moeten maken tegen het funeste regeringsbeleid wat steeds weer uitdraaid op verlies van koopkracht. Daarnaast komen nog een verliesgevend miljardenverslindend project als de Betuwelijn, waar we allen nu nog steeds voor mogen betalen.

    Het is al gebleken, dat de lasten in dit land veel hoger zijn dan de rest van Europa. Het resultaat laat zich nu heel mooi zien ten opzichte van andere landen. Het begon overigens al onder Lubbers.

    Tot slot gebruik ik zelf geen mobiel. Zo’n ding altijd op zak vind ik lastig en je moet hem altijd opladen. Verder moet nog blijken, of de straling schadelijk is. Er lopen nog onderzoeken die ook wat betreft zendmasten niet veel goeds voorspellen. En soms wil ik ook gewoon onbereikbaar zijn. Gebruik je een mobieltje; dan kunnen ze je altijd traceren. dat vergaten zelfs de leden va de Verhofstadsgroep.

    Reactie door ReneR — dinsdag 19 juli 2005 @ 13.53 uur

  87. Een echte ster is onbereikbaar.

    Reactie door ACCEPT — dinsdag 19 juli 2005 @ 15.20 uur

  88. Eerst een pool in de kas, daarna een pool in de fabriek voor half geld en daarna een pool in het management en ook nog in je bed met je man/vrouw? Maar dan is het te laat om te gaan klagen bij die VVD aanhang he? Want zolang ze maar in de kassen bleven, waren we er heel blij mee…
    Maar het hebben van een mobieltje is noodzaak; in het geval dat een duur abbonement van KPN niet meer op is te brengen. En je moet altijd standby blijven als een uitzendburo je toch nog gaat bellen of het CWI nietwaar?

    Tegenwoordig kosten die dingen al haast weinig meer en ben je eigenlijk al verplicht om telefonisch voortdurend bereikbaar te zijn. Heb je trouwens wel eens asielzoekers gezien? Die zie ik er ook voortdurend mee lopen; terwijl ze slechts zakgeld hier krijgen.

    Reactie van ReneR — maandag 18 juli 2005 @ 15.27

    Tot slot gebruik ik zelf geen mobiel. Zo’n ding altijd op zak vind ik lastig en je moet hem altijd opladen. Verder moet nog blijken, of de straling schadelijk is. Er lopen nog onderzoeken die ook wat betreft zendmasten niet veel goeds voorspellen. En soms wil ik ook gewoon onbereikbaar zijn. Gebruik je een mobieltje; dan kunnen ze je altijd traceren. dat vergaten zelfs de leden va de Verhofstadsgroep.

    Reactie van ReneR — dinsdag 19 juli 2005 @ 13.53.

    Over geloofwaardigheid gesproken………

    Reactie door Narcissus — dinsdag 19 juli 2005 @ 16.30 uur

  89. 86. Hallo ReneR, fijn dat je het leuk vind dat ik nog reageerde. Ik vond gewoon dat ik dat moest doen en ben blij met je uitleg die je nu nog extra geeft.

    Het hebben van een mobieltje is op dit ogenblik noodzakelijk vind ik. Ik gebruik hem in geval van nood. Tegenwoordig moet je overal op letten. De straling van zo’n mobiel is niet goed voor vele dingen, in ziekenhuizen moet je hem ook niet voor niks uit zetten omdat ze medische apparatuur verstoren die levensreddend kan zijn. En zo kan je nog veel opnoemen waarom een mobiel niet goed kan zijn. Maar ik heb hem dus nu aangeschaft omdat ik me niet meer veilig voel op straat.

    Als je simpel nagaat ben je nergens veilig voor. Je kan bij het oversteken op straat al aangereden worden door een fietser, brommer, auto noem maar op. Als je fietst kan je vallen. Als je in de buurt van een kerncentrale woont heb je nog veel meer last van stralingen. Woon je vlakbij Schiphol dan woon je ook niet prettig met de vluchten die over je huis heen komen en kan je bang zijn dat er zo’n ramp gebeurd als in de Bijlmer. Overal waar je gaat en staat kan je in feite onveilig zijn.
    Daarom denk ik er maar niet teveel over na wat de straling van een mobieltje allemaal kan doen.

    Maar in feite ReneR. ben je nergens veilig meer.

    En daar wil ik niet bij stil staan.
    Ik wil van het leven genieten en dat zou iedereen moeten doen. Geniet van het leven en neem het zoals het komt.

    Reactie door Paula Buisman — dinsdag 19 juli 2005 @ 18.21 uur

  90. De arbeidsmarkt is vrij in Nederland !:dat wil zeggen :het economische verhaal van vraag en aanbod !: De vakbonden in Nederland zitten al jaren met hun ballen te spelen ;zo is dit ook met de Partij van de Arbeid : die heeft geen enkele contact met ARBEIDERS ( zie KOK ,DUISENBERG ,…)
    Misschien handig dat de Polen zich organiseren via een vakbond :bijvoorbeeld in Polen of hier in Nederland ! Maar ach zielig he ? :is een beetje overdreven : Ook de Nederlanders houden van goedkope groenten : wel de tuinder wil ook winst maken om zijn investeringen te kunnen aflossen bij de bank en moet op de veiling concureren met andere tuinders : zo is het kringentje toch rond ?

    Reactie door fred — woensdag 20 juli 2005 @ 9.54 uur

  91. Waarom zijn wij niet sollidair met Marokkanen en Turken ? ,die eerst het werk deden en ontslagen zijn bij de komst van de Polen ?
    Het CWI spreekt over een grote toename van werklozen onder deze mensen :VREEMD HE’ ?
    Heel het Westland zit vol met Polen ,terwijl onze “oudere gastarbeiders ” thuis zitten zonder werk .

    Reactie door fred — woensdag 20 juli 2005 @ 10.35 uur

  92. 91. Fred, we zouden eigenlijk solidair moeten zijn met iedereen. Marokkanen, Turken, wij de Nederlanders zelf, Polen, Chinezen, Irakse mensen die hier wonen, mensen die uit Iran hier wonen en ga zo nog maar even door.
    Waar we nu mee bezig zijn is één groep uit onze maatschappij naar voren halen en dat is niet goed. We moeten kijken naar ieder mens in onze samenleving. Ik haat het als we in groepen verdeeld worden. Waarom zien we niet een mens als een mens. Ieder mens is een individu apart. Niet ieder mens is hetzelfde. Wat we nu met zijn allen doen is verkeerd en daar blijf ik bij.

    Reactie door Paula Buisman — woensdag 20 juli 2005 @ 17.34 uur

  93. @Fred

    Daar heb je gelijk in; de groepen, die het hier zo wie zo al moeilijk hebben om aan de bak te komen, worden nu ook nog eens verdrongen dankzij de veel te soepele regels voor werkenden uit het voormalig oostblok.

    @Narcissus

    Blij dat je mij nog even citeert; ik kan het niet eens weer terugvinden, het zal wel weer gecensureert zijn, want gevoel voor humor hebben ze hier niet bij de S.P. en jij blijkbaar ook niet. Ga vooral door met het opslaan van al mijn schrijfsels op je eigen PC, zodat je over een aantal jaren een boekje kunt laten drukken getiteld: “uitspraken van ReneR op het Jan Marijnissen-weblog”.

    Mischien kun je dan nog eens legaal wat geld verdienen.
    Ga zo door mijn jongen ha ha :-)

    Reactie door ReneR — woensdag 20 juli 2005 @ 18.05 uur

  94. Wat mij opvalt aan alle commotie aangaande de Poolse slasnijders, is het gegeven dat het de schuld van de politiek is, dat zij hier nu in grote getalen zijn.
    Toen Polen lid werd van de EU, heeft de politiek nagelaten-wellicht bewust-maatregelen te nemen om te voorkomen dat er zo als nu al zo,n hondderduizend Polen werken.
    Dat zij , die Polen door Nederlandse werkgevers worden uitgebuit, daar mag geen twijfel over bestaan, maar desalniettemin moeten we het geen zielige werknemers noemen.
    Wij moeten ons dan realiseren, dat zij ondanks het gegeven dat zij veelal hier onder het minimumloon werken veel meer verdienen dan de doorsnee Nederlandse werknemer.
    Zij geven immers de meeste van hun zuur verdiende Euro,s uit in hun thuisland en dat is om het maar eens populair te zeggen KASSA voor deze mensen.
    Iedereen kan weten, dat die Euro,s daar een veelvoud waard zijn als diezelfde Euro hier besteed.
    Deze waarheid is tevens ook de oorzaak, dat veel Polen hier bereidt zijn om iedere dag overuren te maken zonder daar zelfs de gebruikelijke toeslag voor te vragen tot vreugde van hun werkgever.
    Ja, als het dan wellicht eens te gek wordt, dan roepen zij zelfs de hulp van een vakbond in waaraan zij overigens nooit een cent hebben betaald en dat waarschijnlijk ook nooit van plan zijn.
    Resumerend : Door het falen van de politiek werken er hier enorm veel mensen al of niet illegaal die doordat zij het hier verdiende geld in dat ,,goedkope,, land kunnen besteden en dus daarover hier
    ook geen BTW betalen, werkers uit Nederland inclusief Marokkanen en Turken het werk ontnemen en hier de werkloosheid opdrijven.

    Reactie door Frans Berloth — vrijdag 22 juli 2005 @ 13.16 uur

  95. Het probleem momenteel is dat er een stel eikels in brussel ervoor gezorgd hebben dat iedereen uit de Oost-blok landen hier onbeperkt kunnen komen :Nu heeft de Ukraine zich aangemeld ,en zo gaat het maar door :De enige motivatie van die eikels in Brussel is ” spoeling ” van dure- en goedkope arbeidskracht en dan slechts op korte termijn :de problemen die daaruit voortvloeien zijn echter op langere termijn ( bijvoorbeeld de criminaliteit ( wij kunnen daar nog wat van leren ) , opstuwen van de huurprijzen ,toename van de zwarte markt ..enz !Lokaal betekent dit tevens afbreuk van het sociale stelsel ( zie ook Duitsland ) Het zou handig zijn dat de sociale stelsel in alle EEG landen op het zelfde niveau ingesteld zouden worden : Wel een leuke speerpunt voor die ballen-wrijvende vakbonden !
    Die Polen zij wel erg slim in hun huisvesting in Nederland :zij verspreide zich over alle wijken in de stad !

    Reactie door Fred — vrijdag 22 juli 2005 @ 13.59 uur

  96. Wat mij opvalt is dat de gemeente ambtenaren van huisvesting weer slapen : In vele steden worden er namelijk kamers verhuurd aan Polen die met z’n tienen of zelfs meer ,in een kamer wonen ! Super goedkoop natuurlijk ,ook echt Oost-Europees !
    Hoe zit het bijvoorbeeld met de rij-belasting en verkopen van handelwaar waar geen belasting over wordt geheven ( bijv. B.T.W ) :zo wordt Nederland inderdaad een Koningrijk !
    Hebben zij overal ontheffing voor gekregen of genomen ?Wat zijn de EEG-bepalingen en regels ?

    Reactie door Fred — vrijdag 22 juli 2005 @ 15.06 uur

  97. Dijckhof foods is al lang niet meer van van dijck ! is er in 2006 al uitgegooid. Heeft nog 10 of 15 % aandelen meer niet. Groenteproducties is al bijna falliet, draait al meer dan 2 jaar negatief.. idem dijckhof foods…als het al niet gebeurt is.
    Wie hoog klimt..kan laag vallen…Boontje komt om z’n loontje

    Reactie door peter — vrijdag 9 november 2007 @ 19.49 uur