Inspiratie opdoen?

Op de regeringspagina staan vijf vragen aan minister Balkenende.

Eentje wil ik er toch even uitlichten:

Door wie of wat wilt u zich de komende vier jaar laten inspireren?

Door de mensen in het land. En dan vooral door degenen die niet alles van de overheid of van een ander verwachten, maar zelf verantwoordelijkheid nemen. Ik hoop snel de draad van mijn werkbezoeken weer op te pakken en dan ga ik daar naar op zoek.

Ik zou zeggen, Jan-Peter, ga eens op bezoek bij de mensen die op de Voedselbank zijn aangewezen, ga eens op bezoek bij de mensen die worden herkeurd en met bittere tranen en lege handen naar huis gaan. Misschien eens op bezoek bij de sociale werkplaats die zoveel mensen werk verschaft, of misschien eens de binnenkant van een cel bekijken waar de gevangen steeds meer de mogelijkheid tot normale terugkeer in de samenleving wordt ontnomen. Misschien kun je inspiratie op doen door een keertje langs te gaan bij één van de 26.000 gezichten, of misschien een keer langs gaan bij de mensen die al maanden strijden voor een normale beloning, of de mensen uit de zorg misschien, het onderwijs…?

Genoeg plekken om inspiratie op te doen, zo na het reces.
Uit ervaring weet ik hoe inspirerend het is.
Wil je het weten: kijk dan onder ‘Het land in’.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 19 augustus 2005 :: 12.21 uur

88 Comments

88 reacties

  1. Jan, dat is echt te veel gevraagd, hoor! Zo’n gemakkelijk bla-bla-antwoord was van Balkenende toch te verwachten!
    En zo heeft hij “de mensen in het land” van Wiegel gejat, en bedoelt hij met “zelf verantwoordelijkheid nemen” niets anders dan: “zoek het zelf maar uit!”
    Tja, van de regeringsvoorlichting moeten we het wel hebben…..

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 augustus 2005 @ 12.33 uur

  2. De mensen in het land? daar heeft Balkenende helemaal geen boodschap aan. Ja aan rijke, welgestelde mensen, maar mensen die zijn afgegleden door het beleid waar we al weer een goede 3 jaar mee te maken hebben, die ziet onze MP niet staan.

    Reactie door redst@r — vrijdag 19 augustus 2005 @ 12.35 uur

  3. ach, tot 2007 krijgen we een paar sigaren uit eigen doos en regeren ze straks fijn verder met de pvda. Mensen in het land? Deze man heeft geen enkel idee waar hij het over heeft. Laat hij dat “zelf verantwoordelijkheid nemen” maar eens uitleggen en dan met een voorbeeld komen. Misschien kan hij ergens 1 persoon opduikelen die terecht na herkeuring goed is bevonden voor de arbeidsmarkt en nu een baan heeft gevonden. Dat zou een successtory voor hem zijn. “Mensen uit heel Nederland, wil deze ene persoon nu opstaan!?”

    Reactie door kaatje — vrijdag 19 augustus 2005 @ 12.54 uur

  4. Wij verwachten helemaal niet zo veel van de ov erheid., er is/was ook nooit veel van te verwachten., maar het minste wat we toch wel van de overheid mogen verwachten is dat ze hun WERK doen., en niet gaan zitten lanterfanten met een p.o.s aan het roer!

    Reactie door Jansonius — vrijdag 19 augustus 2005 @ 12.54 uur

  5. “De komende 4 jaar”? Lees ik dat goed? Toch niet als MP van Nederland wel.
    In die hoedanigheid geef ik hem nog geen jaar. Daarna mag hij uit schaamte met een papieren zak over zijn hoofd over straat.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.09 uur

  6. Waarmee kunnen ze u een groot plezier doen als u een vrije dag hebt?
    Ongestoord met Amelie naar de speeltuin”

    Die Amelie, is dat zijn vrouw?

    Reactie door Sonja — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.31 uur

  7. Zo te zien al een vrij oud interview.

    “U was het afgelopen jaar ook minister-president. Wat is u het meest bijgebleven van dat jaar?

    De mooie momenten, zoals de beëdiging. En de beroerde momenten, zoals de onvermijdelijke val van het kabinet. En niet te vergeten het tempo waarin die momenten elkaar kunnen afwisselen.”

    Reactie door Frank — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.36 uur

  8. en balkenende, ga ook eens langs bij al die ex ID klantjes die jaren hun werk met veel plezier hebben gedaan en die nu weer thuis zitten

    Reactie door edwin — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.42 uur

  9. @ Gandalf (5):

    Zodanig “up to date” zijn mag je van een regeringsswebsite toch niet verwachten!
    De vragen zijn gesteld en beantwoord toen JP een jaar MP was! :)

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.43 uur

  10. helemaal met je eens jan. op 1 ding na! waarom moet JP de MP naar de cellen gaan kijken. Als hij er al heen moet, is het om er voor te zorgen dat alle luxe verdwijnt en het vrjkomende geld naar hulpbehoevende onschuldige burgers gaat.

    de laatste tijd weleens naar een bejaardentehuis geweest? 10 dementerende bejaarden op 1 kamer en 1 verpleger/ster die zich de poten uit het lijf loopt. vergelijk dat eens met de bijna 1 bewaker op 1 gevangene situatie.

    kappen met dat begrip voor criminelen jan, ik word moe van je!

    Reactie door nico — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.45 uur

  11. @ Sonja (6):

    Het zou ook nog zijn zuster kunnen zijn! :)

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.45 uur

  12. o, en je zal wel weer niet reageren want dit soort onderwerpen ga je het liefst uit de weg. valt me tegen jan.

    Reactie door nico — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.46 uur

  13. Op gevaar af dat ik een open deur intrap: Amélie is zijn dochtertje. En dat kind kan er natuurlijk niets aan doen dat haar pappie zo’n vervelende man is. Ik moet het netjes houden, nietwaar?

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.52 uur

  14. nico, er is geen sprake van begrip voor criminelen, er is begrip voor de samenleving die is er niet bij gebaat dat criminelen als beter opgeleide crimineel terug keren in de samenleving

    Reactie door edwin — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.54 uur

  15. Kwaliteit in ziekenhuizen??? waar heeft die man het over….mijn moeder werd vorig jaar doodleuk naar huis gestuurd om aan te sterken voor een op handen zijnde operatie, niet eens wetende dat ze al stervende was, en er ook géén thuiszorg was,(werd er vanuit het ziekenhuis niet eens opgewezen dat er terminale zorg nodig was!!!) die taak heb ik toen op mij genomen met alle liefde ….en als je JP dan een brief schrijft (let wel vorig jaar) moet je nog steeds verstoken blijven van een antwoord!Neeee…zijn zorg was in die zelfde tijd wel veilig gesteld met zijn ontsteking in zijn voet. Hij werd op zijn wenken bediend (pc, kantoor en al op zijn ziekenhuiskamer)noemt hij dit kwaliteit..??? Voor zichzelf zeker!!!

    Reactie door pien — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.59 uur

  16. @ L.M. lembeck (13):

    Wedden dat Sonja, net als ik, echt wel wist dat Amelie zijn dochterje was? Snap je het? :)

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 augustus 2005 @ 14.09 uur

  17. Nee Jan, je moet potter niet uit z’n disneymagie halen. Potter is een dromertje, ziet zijn wereldje alleen op papier met daarop een valse voorstelling van zaken verkregen door wat onderdeur ambtenaartjes die ook liever lui dan moe zijn. Kijk, zolang als ze het niet gezien hebben, kunnen ze het altijd nog ontkennen. Maar als ze live ter plekke zijn met de camera in hun smoel, ja lul je er dan maar even uit als je gevraagd wordt wat je er van vindt van je bedellende volksgenoten om een hapje eten te verkrijgen door toedoen van jou (potters) beleid en gepruts. Ik weet me nog goed te herinneren dat onder leiding van onze enige echte porno ruudje (dirty old man) hoe de armoede tot het laast ontkend werd. Ontkenning, ontkenning, en nog eens ontkenning, toen ook al door deze zelfde walgelijke charlatans. Nee hoor, er was volgens hun helemaal geen armoede, hoe kwamen die domme armlastige nederlanders daar toch wel bij. Alles werd toen ook al weggewimpeld, want daar zijn ze meestertjes in.Tuurlijk Jan, weten ze ook wel dat ze er weer de zwaksten en onze groepering de strot afknijpen, is toch ook hun handelsmerk. Als zij het in levende lijve gezien hebben, dan kunnen ze ons niet meer voor gek verklaren en kunnen zij hun amateuristische gepruts niet meer verdedigen of ontkennen. Dit valt straks weer onder één duitse zin uit te leggen, Wir habben es nicht gewusst. Nee, je moet potter niet uit z’n droom halen en in zijn eigen gecreerde nachtmerrie ( de werkelijkheid) storten. Als potter terug komt van z’n magische in hogere zweren verkerende vakantie dan droomt hij hier verder, in zijn eigen gecreerde dromenland of moet ik zeggen (Neverland?.) We weten het natuurlijk wel, maar we doen net alsof we gek zijn. Doen alsof?. Ze zijn gek, punt uit.

    Ps: De centjes zijn al bijna weer verdeeld en nog geen lastenverlichting voor de zwaksten en de armsten. Nee, daar zijn ze vanzelfsprekend en vanouds nog niet uit. Hoe kan het ook anders, het gaat toch om ons, en niet om hun rijke elite golf of tennisvriendjes.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — vrijdag 19 augustus 2005 @ 14.12 uur

  18. @ Nico,

    Beide gebieden moeten anders volgens de SP. Volgens mij doen ze ze liever allebei, want ze zijn allebei hard nodig.

    Kijk trouwens eens 1 blogje terug, volgens mij wordt daar over de gevangenissen gepraat.

    http://www.janmarijnissen.nl/weblog/2005/08/19/weg-met-het-treiterregime/

    Reactie door Bastiaan — vrijdag 19 augustus 2005 @ 14.29 uur

  19. Je neemt deze propaganda toch niet serieus…..

    Reactie door alexander — vrijdag 19 augustus 2005 @ 14.55 uur

  20. “Het kabinet heeft een motto: Meedoen, meer werk, minder regels”

    Laat ik de laatste tijd nu denken dat het motto: “Minder werk, meer regels” is geworden?

    Reactie door Opa-Buiswater — vrijdag 19 augustus 2005 @ 15.42 uur

  21. En over meedoen wil ik het maar even niet hebben……

    Reactie door Opa-Buiswater — vrijdag 19 augustus 2005 @ 15.42 uur

  22. Balkenende zegt gewoon dat hij liever “wegkijkt”. Is dit nieuws?

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 19 augustus 2005 @ 15.59 uur

  23. @ 20 en 21:

    Ja maar, Opa-Buiswater, dat is wel enkele jaren geleden vastgesteld, niet? Het is wel veel gevraagd te verwachten dat ze dat nog weten, laat staan dat ze er serieus de hand aan houden!

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.02 uur

  24. Blijkbaar hebben “wij” (de mensen in het land) hem geïnspireerd tot a-sociale maatregelen!

    Reactie door emma — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.03 uur

  25. #14 edwin,

    dat begrijp ik. maar ik heb hier al meerdere keren de vraag gesteld waarom de SP niet in heeft gestemd met een motie van wilders om na 3 ernstige geweldsmisdrijven automatisch levenslang op te leggen.

    ik ondersteun de gedachte op een kans op terugkeer in de maatschappij, maar het houdt een keer op.

    Reactie door nico — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.22 uur

  26. Of naar de mensen in de partijen.
    Samen met zo’n politicus-buddy.
    Die zijn EN in het land, en behoren tot de 2% mensen welke lid zijn van een partij.
    Het zijn soms mensen die zich wel met de inrichting van NL bezighouden middels politieke interesse en eventueel inzet en de oh zo nodige interne kritiek (zie wat de cda pvvda en d66 aanhang allemaal toeliet…)

    Reactie door Barend — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.24 uur

  27. werkt dat dan? kijk maar naar de vs

    als je weet dat je toch automatisch levenslang levenslang krijgt vervalt elke rem er een nog grotere puinhoop van te maken, of je er 1 of 30 platlegd maakt dan toch niet meer uit

    Reactie door edwin — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.42 uur

  28. @ Nico 925):

    Citaat: “….. maar ik heb hier al meerdere keren de vraag gesteld waarom de SP niet in heeft gestemd met een motie van wilders om na 3 ernstige geweldsmisdrijven automatisch levenslang op te leggen.”

    Gelukkig steunt de SP-fractie zo’n stompzinige motie niet. Sowieso kan je een eindeloze discussie voeren over wat “een ernstig geweldsmisdrijf” is (b.v.: Balkenende in de speeltuin knock out slaan?), verder hebben rechters terecht in het Nederlandse rechtssysteem het monopolie van het opleggen van gevangenisstraf (en de maat daarvan; dus geen automatisme!), en tenslotte, praktisch gesproken, zou de cellencapaciteit nooit afdoende kunnen zijn, ondanks jouw “100.000 cellen extra en 20 man in één cel”.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.47 uur

  29. 3..hoe is het mogelijk dat de man toch nog tot iets vruchtbaars in staat is…ja is flauw. Ik ben ook flauw van deze regering, want ik moet tegenwoordig bezuinigen op eten. Rammelend naar je werk..Zeg J.P., rot alsjeblieft op met je mooie praatjes. sorry hoor..

    Reactie door Kees — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.48 uur

  30. ..betrof o.a. #13.

    Reactie door Kees — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.49 uur

  31. En als Jan Peter niet naar de mensen komt, dan wordt het tijd dat de mensen maar eens een bakkie gaan doen op het Binnenhof.
    Malieveld is ook goed.

    Reactie door Bart — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.53 uur

  32. JP gaat zijn kinderen waarschijnlijk opvoeden met ikke,ikke, nou pappa verdiend genoeg dus je mag golven,hockey,tennis, maar stoor je niet aan leeftijdsgenootjes, ze zullen vast wel jarloers zijn op je…..” pappa is er toch”??? Want IK als belangrijk persoon heb alles al veilig gesteld…ook de geestelijke gezondheid?? Ik zou als kind al gek worden van zo een vader die gaat over zijn zogehete normen en waarden, die zie je niet als je 6 bent maar wel als je 10 bent. Veel succes JP..met de groetjes van de echte Socialist. Weet zeker dat hij onze site leest, want op brieven van mijn kant antwoord hij niet.

    Reactie door pien — vrijdag 19 augustus 2005 @ 17.31 uur

  33. Dat is nu juist wat JPB en kornuiten nu juist NIET willen zien.

    Dat is makkelijker om hun waardeloze beleid door te zetten.

    Wat je niet ziet… dat is er niet!

    Reactie door E.Krul — vrijdag 19 augustus 2005 @ 17.42 uur

  34. Eentje wil ik er toch even uitlichten:
    Door wie of wat wilt u zich de komende vier jaar laten inspireren?

    Door zakkenvullende graaiers zoals die van wooncorporaties, want met slopen kun je je salaris verhogen.

    Reactie door leen — vrijdag 19 augustus 2005 @ 17.44 uur

  35. reactie aan E.Krul:
    verstand komt met de jaren voor JP, ik “was bestuurslid” van onze partij maar moest afhaken door familie omstandigheden (Dood moeder zoals ik al eerder schreef) en financiële nood…) geef mij een normaal salaris “Jan”en ik zeg mijn baan op..en zal een aanwinst zijn…

    Reactie door pien — vrijdag 19 augustus 2005 @ 17.58 uur

  36. 34. de salarissen zijn lang zo slecht nog niet Pien. Ik wil de dood van je moeder niet bagatelliseren, maar hoezo zou dat een reden tot stoppen met een bestuursfunctie moeten zijn?

    Reactie door kaatje — vrijdag 19 augustus 2005 @ 18.05 uur

  37. Off topic maar toch.
    Plannen tegen radicalisering gepresenteerd.
    Gepubliceerd op vrijdag 19 augustus 2005
    Minister Piet Hein Donner van Justitie heeft namens het kabinet een nota naar de Tweede Kamer gestuurd waarin een brede visie op de aanpak van radicalisme en radicalisering wordt gepresenteerd. De nota geeft aan op welke wijze radicalisering een bedreiging vormt voor de samenleving en geeft op hoofdlijnen aan hoe het kabinet die dreiging wil tegengaan.

    Men schreef over drie vormen van radicalisme, ik ben zo vrij geweest er een vierde aan toe te voegen.

    Op dit moment zijn er vier vormen van radicalisme waartegen de overheid moet optreden: islamitisch radicalisme, rechts-radicalisme en dierenrechtenactivisme, sociale-afbraak radicalisme.

    Reactie door leen — vrijdag 19 augustus 2005 @ 18.07 uur

  38. 36 dierenrechtenactivisme, waar slaat dat nou weer op!!?

    Reactie door kaatje — vrijdag 19 augustus 2005 @ 18.13 uur

  39. JeePee zal wel niet naar een voedselbank gaan. JeePeetje gaat natuurlijk alleen naar plekken waar hij enigsinds positief wordt ontvangen.

    Reactie door Jeroen — vrijdag 19 augustus 2005 @ 18.24 uur

  40. Ik zou wel eens willen zien wat er gebeurt als alle SP stemmers op een onbebouwd stuk grond gaan wonen, alle PvdA stemmers op een ander stuk, CDA’s, VVD etc. etc., ver van elkaar en kijken wat er na 2 jaar is geworden van die samenleving. Van mijn part heeft niemand bezit en de grond heeft voldoende resources.( niet allemaal te moeilijk maken, je weet wat ik bedoel!) Wie beschrijft mij die situaties?

    Reactie door tony — vrijdag 19 augustus 2005 @ 18.24 uur

  41. #Kaatje, als iemand dat vertelt waarom zou dat niet waar zijn. Veel mensen hebben bijvoorbeeld minimumloon of hoge vaste lasten. Ligt een beetje aan de persoonlijke situatie, de plek waar je woont, reiskosten die je moet betalen enz. Zelf zit ik ook in zo’n positie, want ik heb een ID-baan in de sector welzijn(binnenkort dus niet meer…)Ik hou soms erg weinig over, en bijv. gemeentelijke belastingaanslagen worden dan echt AANslagen. Dus ‘de salarissen zijn lang zo slecht niet Pien is een wat loze opmerking, want je kent die mevrouw haar persoonlijke situatie niet. Ook iemands verdriet en incasseringsvermogen is voor iedereen anders. Makkelijker getikt dan gedacht dus lijkt me in jouw gval.

    Reactie door Kees — vrijdag 19 augustus 2005 @ 18.59 uur

  42. Het is een grote misvatting dat onze gelefde Minister President geen voedselbanken bezoekt,naar langdurig speurwerk en observatie blijkt JP bijna dagelijks voedselbanken te bezoeken.Het verschil zit hem in de naam,Restaurant,Banket,diner en natuurlijk de èèn is particulier initiatief en de gangen van JP worden bekostigd van gemeenschapsgeld.

    Reactie door Beste Kerel — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.04 uur

  43. 41
    gelefde moet geliefde zijn maar de computer weigert deze combinatie in relatie met Balkenende.

    Reactie door Beste Kerel — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.07 uur

  44. JP moet eens een nachtje door Amsterdam lopen. Ik ga dan met hem mee en laat hem dan de ellendige toestand zien waarin Dak-en Thuislozen verkeren in dit welvarende land.

    Reactie door JE. Mulder — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.15 uur

  45. 38@kaatje
    dierenrechtenactivisme, ja dat staat er, op de site van planet.nl vind je het hele artikel.

    Reactie door leen — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.21 uur

  46. Jeetje wat een flapdrol. Ook die momenten die hem het meest zijn bijgebleven, geeft wel weer aan dat ie meer met zich zelf bezig is dan met de mensen in het land.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.32 uur

  47. Het was me het graai weekje wel.
    Maar het volk snaveltje dicht en oogjes toe maar de graaiers die worden niet moe.

    Reactie door Jofel — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.37 uur

  48. Leen, nr 34, JUIST! En die graaiers bepalen wel het beleid binnen die corporaties en dat is er al helemaal niet meer op gericht dat de verhuurders met de huurders communiceren op een beleefde en dienstverlenenden manier, zoals je dat met je klanten behoort te doen! In Rotterdam wordt stevig geklaagd over die fusie-corporaties die zo groot zijn dat ze op het gebied van de communicatie de boel laten lopen. Uit eerste hand kan ik je zeggen: Dat klopt helemaal! Als je klachten hebt over herrieburen, dan krijgen de buren gelijk en jij wordt een hoek ingetrapt. Zo werkt het tegenwoordig. Je mag verdorie blij zijn dat je mag wonen, zeg! En dat komt inderdaad, omdat er al te veel gesloopt is en er een stevige woningnood is! Schandelijke praktijken voor instellingen die zich verplicht hebben bezig te houden met het huisvesten van de doelgroep ipv het binnenhalen van dikke bonussen en salarissen voor dikke deuren.

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.39 uur

  49. Is het u ook opgevallen dat vooral sociale woningbouw op mooie plekken gesloopt worden en dat daar dure woningen voor terugkomen, die voor de meeste socialewoningbouw huizenhuurders onbetaalbaar zijn.

    Arbeiders dienen niet te wonen op mooie plekken kennelijk.

    Reactie door E.Krul — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.55 uur

  50. Ik ben overtuigd dat onze Minister-president een zeer integer mens is en zich bovenmatig inzet om Nederland een ideaal thuisland te laten blijven zijn.
    Een aantal beleidsmaatregelen die door zijn kabinet werden en worden genomen stuitten en stuiten op weerstand, maar dit is eigenlijk geen nieuws.
    Ook in het verleden werd altijd door oppositie gezocht naar de controverse.
    Dit is ook een elementair recht van de oppositie en zelfs kritiek van regeringsfracties op regering blijft wenselijk.
    Toch bekruipt mij een gevoel dat oppositie zich niet meer laat leiden door regeringszaken en controle hierop maar meer zoekt naar voorpagina politiek.
    Teleurstellend dus ook dat een partij als de SP zich principieel achter alle vormen van kritiek op regeringsbeleid stelt waarbij kritiek doel op zich is en het bieden van alternatieven of meedenken uit den boze.
    Als voorbeelden zonder de intentie te hebben compleet te zijn enige voorbeelden van de SP in de praktijk:
    a.)
    Men stelt zich kritiekloos achter elke staking zonder inhoudelijk in te gaan op beide zijden van de medaille.
    b.)
    Men ziet in volstrekt onvoldoende mate in dat de Zorg is ontspoord door gebrek aan marktwerking waarbij men ook nog eens vergeet slechts een controlerende taak te hebben en eerder een taak heeft om met goede ideeën en alternatieven te komen om deze zorg betaalbaar te houden in de toekomst.
    (Kamerlid, geachte Mevr. Kant)
    c.)
    Met staan relatief veel te kritiekloos tegen het als een (splijt)zwam ontwikkelen van salarissen betaald in de, in zijn algemeenheid, genoemde ‘non profit’ sector omdat dit meestal mensen zijn van linkse signatuur waardoor er een gevoel van hypocrisie legitiem is.
    (waarbij op dit moment dus ook de Zorg grotendeels valt)
    d.)
    Men scoort liefst door inhoudloos kritiek te spuien zonder werkelijk in te gaan op de essentie en gelijktijdig met goede alternatieve ideeën te komen waardoor de positie van de zwakkeren in onze samenleving slechts verbale en dus nietszeggende ondersteuning wordt geboden.

    Ik constateer,met plaatsvervangende schaamte, dat de door mij zeer geachte Hr. Marijnissen van de SP, waarop ik de laatste twee keer gestemd heb, zich op dit Weblog vergeet om inhoudloze kritiek te uiten op onze Minister-president op enige nazomerse overpeinzingen.

    Het zou de SP sieren kritiek meer te verruilen voor meedenken en alternatieven aanbieden.
    Ook als er een nieuwe regering zou worden gevormd waarin de SP voor het eerst regeringsverantwoordelijkheid krijgt moet men nog steeds regeren met een zo hoog mogelijke consensus.

    Ook als de SP in de regering komt verandert de waarde van de Euro niet.

    Reactie door Liberaal-Socialist — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.59 uur

  51. 50 liberaal-socialist

    Noem je naam, weten we ook met wie we te maken hebben!

    Moeilijk incasseren zeker kritiek op Balkenende en kornuiten.

    Als er toch een partij is die meedenkt is het de SP wel.

    Reactie door E.Krul — vrijdag 19 augustus 2005 @ 20.08 uur

  52. off topic nu
    Jan ooit gehoord van arrogancie?
    Laatse news

    “zo de gas prizen zijn gekoppeld aan olie prizen,leuk zeg,wel nederlands militairen zijn niet voor nix in irak geweest,1,000,000,000 pleuro overshot….Kan jij nog betalen?
    Cool!and nog lachen.
    Zeker om aan onderwijs te besteden(300 miljoen voor bouw frauders),de rest om mensen te leren goeien bugers te worden,ook 100 milljion voor onderzoek in de gezondheid zorg(wel te verstaan onderzoek),Nederland loop achter de VS ,Hoogenvorst was erg blij…
    nou ik ben geen nederlander(Frans),maar woon ik wel hier,en dit is ,ja …..ILLUSIE
    oh (in english now)illusion only works if you WANT to believe it..”

    Reactie door Patrice — vrijdag 19 augustus 2005 @ 20.35 uur

  53. Kaatje,(36) dat heeft te maken met voor wie ga je..ben in principe nog steeds beschikbaar als bestuurslid, maar wel met de juiste meeste mensen om me heen afd. en op dit moment vervul ik een sociale/toevoegende functie waar ik onder viel weet genoeg en Jan ook…maar ben daarin discreet, zal daarin in mijn functie nooit uit de school klappen, hoeft niet en wil ik niet, maar ben een socialiste, en ik denk dat niemand zit te wachten op wie en wat ik ben, maar eerder voor iemand voor iemand voor wie ik sta….En ik verdien nu mijn geld in de thuiszorg……..

    Reactie door pien — vrijdag 19 augustus 2005 @ 20.37 uur

  54. Beste meneer Balkenende

    In m’n weblog schreef ik een tijdje terug een stukje onder de titel Beste meneer Balkenende.

    Daarin refereer ik naar het “karaktervolle optreden” van dit kabinet.

    Dat eindigde met:

    Karakter is een gebrek aan twijfel,
    Karakter is gebrek aan fantasie,
    Karakter is aangeboren botheid,
    Karakter is het ongeluk van de mensheid.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — vrijdag 19 augustus 2005 @ 20.42 uur

  55. okay..Jp pesten..,maar nu komt het kabinet met meer geld naar onderwijs en milieu..
    moet je dan argwanend zijn of wordt er nu wel naar Jantje M. geluisterd..dat zijn toch *met de zorg even niet dan*…
    SP knuffels..onderwijs en milieu ?? Die Jp doet jullie zin,dan …toch ?? Wordt JP SPer ?? Of willen ze voor Bea op Prinsjesdag even het populaire jongetje zijn als kabinet…ja sorry..maar er gaat beetje geld naar milieu en onderwijs..bouw scholen…zag ik in Journaal..JP..tomaat voor een daad…haha

    Reactie door eric — vrijdag 19 augustus 2005 @ 20.56 uur

  56. Ja een rotte kan hij krijgen!

    Er zal heus weer een adder onder het gras zitten.

    Reactie door E.Krul — vrijdag 19 augustus 2005 @ 21.11 uur

  57. Beloften zijn mooi, maar tot nog toe komen die niet uit.
    Stomme hollanders, die trappen toch overal in! Nou die groep wordt zienderogen steeds kleiner. Van mij mogen ze vandaag nog nieuwe verkiezingen houden, meneer Balkenende mag een andere baan gaan zoeken van mij!

    Reactie door Helma D. — vrijdag 19 augustus 2005 @ 21.35 uur

  58. @50

    Tsja, dit kabinet heeft het gedaan en nou krijgen ze de schuld nog ook.

    Reactie door Ed Sorrento — vrijdag 19 augustus 2005 @ 21.36 uur

  59. Er gaat wat geld naar milieu en onderwijs… daarna schroevens zde Haagse heren hun eigen salaris op, in tegenstelling tot wat Balkenende (de normen en waardenprediker)eerder beweerden!

    Reactie door E.Krul — vrijdag 19 augustus 2005 @ 21.46 uur

  60. beweerde

    Reactie door E.Krul — vrijdag 19 augustus 2005 @ 21.47 uur

  61. 50 liberaal-socialist

    Beste Liberaal-Socialist, zoals ik uit uw naam opmaak hebt u vaker moeite gehad met keuzes maken.

    In tegenstelling tot u voel ik mij als burger van Nederland bij de SP juist prima op mijn gemak.

    Ik vind dat juist de SP als zij reageren op regeringsbeleid of stakingsacties steunen juist wel met werkbare alternatieven komt. Maar dat zijn waarschijnlijk niet de oplossingen die uw liberale kant graag had gezien.

    Hebt u nooit eens een bezoek gebracht aan een ‘Ons Medisch Centrum’? Staan midden in de maatschappij en hebben daarom uitstekend door wat er leeft in Nederland en hoe de zorg werkt.

    Er is voor mij geen enkele reden om me te schamen voor de SP! Gelukkig kan ik bogen op meer levenservaring want ik heb al vaker dan 2 maal op de SP mogen stemmen.

    En oh ja, door wie wilde onze minister president zich ook al weer laten inspireren?

    “Door de mensen in het land. En dan vooral door degenen die niet alles van de overheid of van een ander verwachten, maar zelf verantwoordelijkheid nemen. Ik hoop snel de draad van mijn werkbezoeken weer op te pakken en dan ga ik daar naar op zoek.”

    Die zal hij inderdaad in de directe omgeving van ‘het kabinet’ ook niet vinden want die zakkenvullende blunderaars nemen hun verantwoordelijk juist niet!

    Reactie door hanri — vrijdag 19 augustus 2005 @ 21.55 uur

  62. @50,

    Voordat je hier gaat lopen verklaren wat de SP volgens jou allemaal wel en niet doet, lijkt het me zinnig je eens aan te melden voor de e-mail nieuwsbrief “Poster” op http://www.sp.nl, alsmede aldaar eens rond te neuzen naar de bezigheden van de SP.

    Daarnaast moet je mij eens uitleggen waarom het volgens jou terecht is dat de zwakkeren in de samenleving het meeste de dupe zijn van het door jou zo aangeprezen, zogenaamd noodzakelijke, bezuinigingsbeleid…

    Reactie door Jeroen — vrijdag 19 augustus 2005 @ 21.59 uur

  63. Ik zou willen voorstellen dat de CDA leden met de heer bak ellende op kop eens bij de eerste Christen gemeenten zouden kunnen gaan wonen, eens met hun grote roerganger, die timmerman bij Nazareth de grond aanvegen en eens daar een goed gesprek gaan voeren over Christelijke waarden en normen. Misschien komt het dan toch weer goed. Verder zouden we eens hisorisch bewust moeten worden en de achtergrond van de bader meinhof bende, de Bruinhemden uit 1930 en b.v de Franse revolutie en de Duitse boeren revolutie bestuderen

    Reactie door Bob Bakker — vrijdag 19 augustus 2005 @ 22.41 uur

  64. helemaal mee eens jan .maar wanneer worden we eens echt boos.

    Reactie door texas henkie — vrijdag 19 augustus 2005 @ 23.16 uur

  65. Oud nieuws…
    De inspiratiebron van Balkenende is een Amerikaanse pseudo-filosoof.
    Op zich zijn goed recht… maar helaas is hij ook de minister-president van ons land.
    Hij houdt van mensen die zelf verantwoordelijkheid nemen.
    Wanneer hij en zijn regering doorgaan op de ingeslagen weg zou die opmerking zich nog wel eens tegen hem kunnen keren.
    Ook nu het tijd lijkt te zijn voor ‘het zoet’ heb ik o.a. de zorg nog niet voorbij zien komen.
    Wel 130 miljoen voor een nieuw op te richten instituut dat als tegenhanger moet gaan dienen voor de miljarden investerende farmaceutische industrie (met ongetwijfeld weer vele overbetaalde managers).
    Het zoveelste voorbeeld van weggegooid geld.

    Reactie door Heraclitus VII — zaterdag 20 augustus 2005 @ 4.55 uur

  66. @65 De inspiratiebron van Balkenende is een Amerikaanse pseudo-filosoof.

    Ik heb vroeger ook eens zo’n boek gelezen, alleen de titel weet ik nog: De kracht van het positieve denken. Gdvrdmme.

    Als het mag, hier maar even.

    HILVERSUM/DEN HAAG (ANP) – De plannen van het kabinet voor lastenverlichting leveren de coalitiepartijen vooralsnog weinig tot geen electorale winst op. In de meeste recente peiling van Interview-NSS krijgt het CDA er vergeleken met vorige week twee zetels bij, maar coalitiegenoot VVD geeft er twee prijs.

    D66 krijgt er één bij en komt op zes. Als er nu verkiezingen worden gehouden komt het CDA op 32 zetels, de VVD op 24. De huidige coalitie komt daarmee nog steeds veertien zetels tekort voor een meerderheid.

    De SP staat deze week op vijftien zetels, evenveel als vorig week. De ingezette terugloop lijkt tot staan gebracht, concludeert Interview-NSS. De PvdA staat net als vorige week op 52 zetels.

    Ter uwer informatie.
    Goede morgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 20 augustus 2005 @ 7.39 uur

  67. bart(31)als je zo graag naar den haag wild .kijk dan op http://www.keerhettij.nl

    Reactie door texas henkie — zaterdag 20 augustus 2005 @ 8.16 uur

  68. Ik heb net even het enorme lulverhaal gelezen van die huichelende nep liberaal socialist. Godallemachtig, onze minister president een integer mens en zich bovenmatig inzet voor zijn homeland?. What the fuck is wrong with you man?. Lekke koppakking ofzo?, want helemaal fris is het allemaal niet meer in die bovenkamer. Of toch nog een onsnapte Tbs’er waar we nog niets van af wisten?. Het enige waar onze huichelende Potter zich bovenmatig voor inzet dat is z’n enorme vette bankrekening. De Sp heeft meer en ruim voldoende argumentatie en geeft voldoende onderbouwing en redenen op om achter stakingen te staan en mee te doen aan humanitaire acties. Menselijkheid, een greintje menselijkheid dat vindt je niet bij deze door liberaal-socialist geprezen vrienden oftewel onze integere kabinet. Wat er ook gebeurd, ze voelen zich nergens over aangesproken, elke argumentatie tot betrekking tot de armsten en zwaksten wordt als vanouds weer weggewimpeld. Integer, je bent niet integer als je in de eerste twee weken van je premierschap al gelijk probeert om je 30% in je zak te drukken. Maar goed, er zullen nou eenmaal mensen zijn die een enorme fan zijn van onze enige echte eigen oerhollandse versie van Damiën het Omen. Ik heb net gelezen dat er onder politicies een onderzoek heeft plaatsgevonden hoe regilieus ze over het algemeen of niet zijn.
    Drie keer raden wie met stip op één staat. Onze enige echte hypocryte huichelende eerste klas judassen met( bonus )sociale smoel. Voor de zoveelste keer, ik vindt het werkelijk onvoorstelbaar dat deze rotzooi en co nog bewonderaars kent of dat minder verstandelijke ontoerekeningsvatbare lunatics deze aan goddienstwaanzin lijdende amateurprutsers met hand en tand verdedigt of ophemelt. Voor de laatste keer, deze rotzooi waar Nederland mee wurgt is niet goed, het is evil, door en door slecht. Een beetje normaal en nuchter denkend of redenerend mens weet dat dit gruwelkabinet niet te verdedigen is. Alleen een gek begint hieraan, maar zeer zeker niet een Sp’er. Want die weet wel beter, omdat die iets unieks bezit integenstelling tot een Cda’er. En dat is verstand en inzicht en het vermogen tot denken.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — zaterdag 20 augustus 2005 @ 8.53 uur

  69. Anders verwoord, dan ik het zelf zou doen, Pimpernel, maar ik ben het eens met je. Alleen, als IK deze premier een boomvrucht noem, wordt mijn reactie verwijderd… Dus vertrouw ik voortaan geheel op anderen die het mooier zeggen misschien, maar in feite wel hetzelfde zeggen. :)

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 20 augustus 2005 @ 9.59 uur

  70. 50/68. Ik verdenk de sociaal-liberalist van een Groen-Links lidmaatschap; daar is dit soort geneuzel het beste op zijn plaats.
    41. Je hebt gelijk Kees, dat was niet tactisch van mij, mijn excuus Pien.

    Reactie door kaatje — zaterdag 20 augustus 2005 @ 11.41 uur

  71. af en toe 6 keer daags denk ik ! boem !,
    vooral na nova, en het zien van jp/geus/jozi,as enz!

    Reactie door a — zaterdag 20 augustus 2005 @ 12.06 uur

  72. Ik ben ook een sociaal-liberaal, alleen ben ik geen VVD liberaal.
    Ik geloof ook dat privatisering kan helpen om producten en diensten te verbeteren en onze samenleven uiteindelijk te verbeteren.
    Alleen zie ik, in tegenstelling tot de sub VVD-ers (dit zijn de aanhangers van de VVD, die er zelf niet aan verdienen) dat het corporate bedrijfsleven in de top totaal doordrenkt is van kleine geesten die alleen op korte termijn vette winsten willen binnenhalen, vaak ten koste van de lange termijn perspectieven.

    Innovatie en ontwikkeling wordt gezien als een kostenpost, even als de kosten van arbeid, waar altijd flink op bezuinigd moet worden.
    Vergelijk het met een vliegtuig die brandstof loost om sneller te kunnen vliegen door de gewichtsreductie.
    Dit gaat even heel goed, maar als je van Amsterdam naar New York viegt is het geen handige zet.

    De huidige bedrijven zijn in handen gevallen van incompetente bestuurders (of competente bestuurders die door de markt incompetent gemaakt worden) die niet meer een voorprong halen door innovatie, investeren en creativiteit het beste product te maken, maar door bezuinigen en samenklonteren een monopolie proberen te krijgen zodat de klanten geen keuze meer hebben. Dit is een stuk makkelijker dan innnovatie. Bij innovatie moet je werken en dat willen de bestuurders niet. Bij een monopolie komt het vanzelf.

    Kijk maar eens goed naar de bouwbedrijven, garages, kabelaars, energiebedrijven, zorg, UWV, reintegratiebedrijven wat voor een slecht product ze produceren.
    Energiebedrijven staan aan top. Zelf voeren ze geen hol uit. Ze kopen energie en verkopen het, en zelfs dit hapert.
    Ze struikelen over de rekeningen, die totaal niet kloppen bij zeer veel kanten.
    Zo’n beetje het enigste wat ze moeten doen, lukt ze niet. Zo’n bedrijf heeft geen bestaansrecht.

    Deze incompetente geesten zijn nu doorgedrongen in de politiek, en zorgen dat andere incompetente minder in de weg gelegd worden. Als ze hun termijn erop hebben zitten krijgen ze een mooi baantje bij een groot bedrijf die ze in hun regeerperiode ‘geholpen’ hebben.

    Reactie door alexander — zaterdag 20 augustus 2005 @ 12.37 uur

  73. JP heeft keer op keer laten zien dat hij niet open staat voor mensen die hem de gevolgen van zijn beleid laten zien. Als hij een héle goeie bui heeft wil hij de mensen best nog een keer uitleggen wat hij bedoelt, maar doorgaans laat hij de ellende bij de mensen zelf en denkt hij waarschijnlijk dat ze zich maar aan moeten passen. Hij vergeet een heel klein beetje dat aanpassen soms helemaal niet (meer) kan en dat mensen ten einde raad zijn. Kan niet gauw genoeg ‘einde JP-II’ zijn wat mij betreft!

    Reactie door Lucy — zaterdag 20 augustus 2005 @ 13.41 uur

  74. @alexander

    Inderdaad.

    het is de paradox van het liberale streven van de laatste regeringen naar het vergroten van de concurentie via marktwerking en liberalisatie.

    Wat je ziet na de puinhoop van paars is het tegendeel: bedrijven; vooral beursgenoteerde zitten blijkbaar haast niks anders te doen dan andere bedrijven op te slokken. De grote jongens gaan dan vervolgens de prijzen bepalen in de branchegebieden.

    Reactie door ReneR — zaterdag 20 augustus 2005 @ 14.30 uur

  75. ik zou j.p willen vragen eens een keer met mevr griffioen te gaan praten (die van het s.p spotje )live op t.v natuurlijk !!!!!!

    Reactie door texas henkie — zaterdag 20 augustus 2005 @ 18.23 uur

  76. # 75 dat soort mensen die zoeken ze toch niet op.
    Nee ,die ellende is een ver van hun bed show.
    Alleen waar ze voordeel uit kunnen halen .Bv moskeebezoek.Daar kunnen ze dan wat stemmen weg trekken(denken ze ).
    Alles maar dan ook alles doen ze met voor bedachte raden.

    Reactie door anita — zaterdag 20 augustus 2005 @ 18.46 uur

  77. Nou Jan-Peter, kom maar eens bij ons langs! Wij willen je graag laten zien hoe het ook kan, op een positieve manier. En dan wordt het vast nog gezellig ook! Vr. gr. M3

    Reactie door Marco, Marian en Maus — zaterdag 20 augustus 2005 @ 18.51 uur

  78. Nou Henk, dan heb ik wel een beter voorbeeld voor hem. Mijn zwaar gehandicapte vriendin die ontzettend duur MOET wonen, omdat er geen alternatief is en die zoveel moet betalen aan Zorg en alles dat daarmee gepaard gaat, dan ze per maand minder overhoudt dan een bijstandsgerechtigde om van te kleden en te eten. De corporatie is Vestia, die vindt dat juist deze (aangepaste) woningen voor de marktwaarde verhuurd moeten worden…. Dat is dus de huursubsidiegrens voor de mensen met smalle beurzen die er nu in wonen. Nieuwe bewoners hebben het financieel een stuk beter, want de huur komt dik boven die grens uit! Ik denk dat die grens rond de 600 euro zal liggen…misschien iets lager. Laat hem maar eens met haar praten. Ze kan haar woordje prima doen. Het probleem alleen is dat het JP geen zier kan schelen. Een chronisch gebrek aan empathie…eigenlijk ook een handicap, om te moeten leven als een emotieloze Vulcan.

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 20 augustus 2005 @ 19.36 uur

  79. lydia (78) mag van mij ook !! ik zie je in september in den haag .en neem de hele straat mee .liefst heel rotterdam .de maat is vol .meer weten http://www.keerhettij.nl

    Reactie door texas henkie — zaterdag 20 augustus 2005 @ 22.15 uur

  80. Henk, je weet het, ik tel voor TWEE!! :)
    En we komen allebei! :)

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 20 augustus 2005 @ 23.07 uur

  81. Balkenende en inspiratie het lijkt wel vloeken.

    Reactie door folkert de lepper — zondag 21 augustus 2005 @ 16.36 uur

  82. Ik heb een paar vraagjes en dat zijn:
    1. Kan de Euro weer terug naar de vertrouwde gulden,het leven is met de komst van de Euro alleen maar duurder geworden.

    2. Kan de knop omgezet worden in de gezondheidszorg en schoppen we met zijn allen minister Hoogervorst eruit is meteen de nieuwe invoering van het nieuwe ziekenfondsstelsel van tafel.

    3. Kan er meer geld komen voor het onderwijs zodat er meer aandacht besteeds kan worden aan kinderen met bijvoorbeeld dyslexie op de basisscholen word daar te weinig aandacht aan besteed.

    4. Of er meer geld en aandacht besteed kan worden aan het contact krijgen op een goede manier met buitenlanders en we ons gaan verdiepen in mensen uit een andere cultuur en vriendschap sluiten met hun.

    5. En als klap op de vuurpijl wil ik heel graag dat premier Balkenende hier thuis eens een weekje overdag komt helpen met het huishouden en praat met de hulp die ik heb van thuiszorg en hen mee helpt met het zware huishoudelijke werk zodat hij ziet wat de mensen van thuiszorg nu werkelijk moeten doen voor de mensen die hun hulp nodig hebben en horen hoedat het er werkelijk aan toe gaat op de werkvloer.

    En dat we Balkenende het gewone burgerleven leren kennen hoe dat het is om iedere cent te moeten omdraaien hoe hoog de vaste lasten zijn en hoe je rond moet komen van 50 Euro per week.
    Dus niet om inspiratie op doen met een bezoekje maar een hele week hier thuis mee helpen en kijken hoe alles werkt als je afgekeurd bent en van een Wajong uitkering moet rondkomen en tegelijk dus zoals ik net zei praten met de hulpen van thuiszorg. En ik kan hem mee nemen naar de basisschool van mijn zoon zodat hij weet hoedat het onderwijs hier in het dorp is. Neem ik hem wel mee naar een tehuis voor dubbelgehandicapten en naar een bejaardentehuis hier in de omgeving.
    En dat alles niet alleen maar een bezoekje maar ook werkelijk iets doen en luisteren naar de situaties.

    Maar ach zoiets zal wel niet gebeuren, Balkenende komt nooit een weekje overdag bij iemand thuis die hem het werkelijke leven als burger wil leren kennen.

    Reactie door Paula Buisman — maandag 22 augustus 2005 @ 9.57 uur

  83. Jan, Dat kun je Jp – harry potter niet aandoen. Op bezoek bij een cliëntenraad zou voor hem al bedreigend zijn. Die clubs hakken al jaren met het bijltje om de afbraak tegen te gaan, dit zijn mensen die elke dagen in de modder van de ‘socialewetgeving’bezig zijn.

    Reactie door Gerrie — maandag 22 augustus 2005 @ 12.47 uur

  84. Wat griezelig! JP is echt een vreemd mens! Hij heeft niet door wat hij doet en hij weet ook nog eens niet wat er leeft onder de mensen…Hij zegt wel dat hij dit wil weten?? Een beetje laat! En ik geloof er ook geen snars van

    Reactie door cynthia — dinsdag 23 augustus 2005 @ 18.06 uur

  85. Wereldvreemd heet dat. En had hij vantevoren niet moeten weten wat er leeft buiten het dorp en het tuinpad van z’n vader…

    Reactie door Kees — zaterdag 27 augustus 2005 @ 11.03 uur

  86. spread bet…

    vanquished deafer impostors,icicle planets applied betting football http://www.extra-sport-betting.com/

    Trackback door spread bet — woensdag 17 mei 2006 @ 19.07 uur

  87. online betting…

    pontific tiredly sanity ivy stroke betting online http://www.more-betting.com/

    Trackback door online betting — zaterdag 20 mei 2006 @ 12.54 uur

  88. credit card processing…

    pit Jim.misjudgment geocentric credit card application http://credit-card-application.1click-credit-card.com/

    Trackback door credit card processing — zondag 21 mei 2006 @ 18.35 uur