Weg met het treiterregime

Gisteravond was er een interessante bijdrage van het NOS-journaal over de nadelen van het nieuwe treiterregime in de gevangenissen in ons land.

Oud-gevangenisdirecteur Scheffelaar Klots sprak wijze woorden. Hij critiseerde de kortzichtigheid van politici die zich geliefd willen maken bij de kiezer door steeds maar op te roepen tot harder en langer straffen. Scheffelaar Klots wijst hen erop dat de gevangenen nu steevast ‘slechter’ uit de gevangenis komen dan dat ze erin gaan. Zo snijdt de samenleving zich in eigen vingers. Haat en vergelding zijn geen wijze raadgevers als het gaat om resocialisatie en het voorkomen van recidive.

Morgen Beter is een initiatief dat hier wat aan wil doen. Steun ze!

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 19 augustus 2005 :: 0.10 uur

60 Comments

60 reacties

  1. Helemaal mee eens. Het aantal cellen is sinds 1980 gestegen van 4.000 to 16.000. Tijdens de huidige kabinetsperiode is er echter 20% bezuinigd op de begroting voor het gevangeniswezen. Hoe kunnen de bewaarders en begeleiders hun werk dan nog goed doen?

    Petitie ondertekend.

    Reactie door Henk Tukkers — vrijdag 19 augustus 2005 @ 1.02 uur

  2. Inderdaad, het huidige gevangenisbeleid werkt averechts! Delinquenten moeten intensief worden begeleid tijdens EN na het uitzitten van hun straf, zodat de kans op recidive wordt verkleind.

    Bovendien verdienen deze mensen -die om wat voor reden dan ook de fout in zijn gegaan- een eerlijke kans bij hun terugkeer in de maatschappij.

    Reactie door Jeroen — vrijdag 19 augustus 2005 @ 1.11 uur

  3. Dacht even dat het over het “kabinet” ging!

    Reactie door Jansonius — vrijdag 19 augustus 2005 @ 4.16 uur

  4. Ook de sfeer onder de detentiemedewerkers mag wel eens nader bekeken worden, die is vaak niet best. Racisme, treiteren, mensen die niet samen willen werden vanwege afkomst enz. Of is dit een ‘normaal’ maatschappelijk verschijnsel..?

    Reactie door Kees — vrijdag 19 augustus 2005 @ 6.52 uur

  5. @3 Dacht ik ook!!!!

    Gevangenisdirecteur Scheffelaar Klots is een. Maar wat vinden andere “deskundige” er van?

    Reactie door Gandalf — vrijdag 19 augustus 2005 @ 6.55 uur

  6. Yep, stuur de politici die er anders over denken een week op werkbezoek naar bv. Texas, sluit ze daar een week op en kijk hoe hun mening veranderd als ze wijdbeens terugkomen.

    Reactie door Johan Smeets — vrijdag 19 augustus 2005 @ 6.56 uur

  7. Verdonk is opgeklommen in zo’n treiterregime.

    Reactie door Sonja — vrijdag 19 augustus 2005 @ 8.22 uur

  8. sluit alle spraakmakende ministers maar op zoals bv dekker maak de huur nog gekker peis ga eens voor lange tijd op reis donner tijdloos achter de tralies samen met lieve zoete gerritje en dan harry potter de wereld verrrotter en geus die ziet de armoe heus verdonk mep ze er af van die honk en hoogervorst die met de zorg morst en zo zijn er nog meer waar wij nederlanders van krijgen hartezeer …

    Reactie door marianne — vrijdag 19 augustus 2005 @ 8.50 uur

  9. Ik heb dat al lang zien aankomen. Heb de afgelopen paar jaar ook mensen uit het gevangeniswezen gesproken die dit van dichtbij waarnamen.

    Straffen dient enkel te gebeuren als het werkt, anders is daar niemand mee geholpen. En zeker de maatschappij niet.

    Reactie door Jan Breur — vrijdag 19 augustus 2005 @ 8.52 uur

  10. Off topic
    Sorry hoor maar……….

    “Hoe dat bedrag wordt verdeeld, is nog niet duidelijk. Wel is al bekend dat er 100 miljoen meer komt voor de kinderopvang en dat 100 miljoen wordt gebruikt om volgend jaar de benzine-accijns te bevriezen”.

    100 000 ontvangen belastinggeld gebruiken om volgend jaar de belasting op brandstof niet te verhogen????????
    Snap ik niet. Ik heb alleen maar l.o. en lts.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 19 augustus 2005 @ 10.27 uur

  11. moet zijn: 100 000 000
    Sorry

    Reactie door Gandalf — vrijdag 19 augustus 2005 @ 10.28 uur

  12. 10. schandalig inderdaad van dat belastinggeld!
    Beter personeel moet er zeker worden aangenomen. De zoon van mijn ex zat in een penitentiaire inrichting in Lelystad, toen hij kiespijn had, werd hem de noodzakelijke tandartszorg ontzegd. Ik ken zo talloze voorbeelden.

    Reactie door kaatje — vrijdag 19 augustus 2005 @ 10.39 uur

  13. Ik denk dat het een boekhoudkundige truuk is Gandalf op een toekomstige begroting. (?)Men was misschien van plan om eerst die accijns wel te verhogen en dat zat dan in die begroting verrekend. Denk ik hoor, maar ik heb gelukkig meer verstand van mensen…

    Reactie door kees — vrijdag 19 augustus 2005 @ 10.41 uur

  14. Jan, heb jij ook gehoord over die 2000 pleeg- en weeskinderen in de VS die voor medicijntesten worden gebruikt, soms met de dood maar dikwijls met ernstige aandoeningen tot gevolg? BBC-documentaire Guinee Pigs gaat hierover. Grootschalige afspraken tussen farmaceutische industrie, doktoren en weeshuizen. DIT SLAAT TOCH ALLES!!

    Reactie door Paul Geveke — vrijdag 19 augustus 2005 @ 11.27 uur

  15. Het loopt weer tegen verkiezingstijd aan en dan moet het “zoet” er komen anders stemmen de CDA-ertjes voor een andere god.

    Reactie door alexander — vrijdag 19 augustus 2005 @ 11.27 uur

  16. @ Paul Geveke
    Schandalig
    is dit nog ergens terug te zien op het internet ?

    Reactie door alexander — vrijdag 19 augustus 2005 @ 11.29 uur

  17. Al gevonden

    http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/this_world/4038375.stm

    Reactie door alexander — vrijdag 19 augustus 2005 @ 11.33 uur

  18. @13 Ok, Kees, dus winst/belasting dat op zeker moment (2006) niet binnenkomt wordt als verlies gezien en zodoende verekend met de winst/belasting 2005? Is toch fictief?
    Maar laat maar, het zal wel weer menige sigaren uit eigen dozen zijn.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 19 augustus 2005 @ 11.50 uur

  19. @ Sonja (7):

    Ze heeft dus inderdaad een prima “vooropleiding” gehad! :)

    Uiteraard moet deze petitie worden gesteund.

    Op 1 augustus schreef ik op Anja Meulenbelts weblog het volgende (Over tolerantie(2), nr. 2):
    “Gisteren zag ik op TV (SBS 6) een heel interessante documentaire, getiteld: “Eenzame opsluiting of groepstherapie”. Hoewel het gaat over het gevangeniswezen, is een duidelijke parallel aanwijsbaar met dit onderwerp.

    Aan de ene kant werd het regiem getoond van de Ohio Supermax Prison (1998), een “moderne”, streng beveiligde gevangenis waarin de 465 gedetineerden 23 uur per dag in een geïsoleerde cel verblijven, totaal gecontroleerd worden en een zeer eentonig en vernederend bestaan (b.v. buiten de cel voortdurend geboeid zijn) hebben. Er zijn nauwelijks onderwijsprogramma’s, en woede, frustraties, agressie en verveling voeren de boventoon. Disproportioneel veel (pogingen tot) zelfmoorden vinden plaats, en sommigen snijden zelfs eigen lichaamsdelen af! Er is geen enkele aandacht voor psychische problemen. Resultaat: mensen komen er slechter uit dan erin (als ze er al uitkomen).
    Hiertegenover de San Francisco County Jayil: 60 gedetineerden volgen hier twaalf uur per dag een groepstherapie (waarbij ze het herkennen van gevoelens en het uiten daarvan leren, gesprekken hebben met familieleden van slachtoffers, e.d.). Ze slapen gemeenschappelijk in slaapzalen. Ze mogen hun familieleden twee keer per week zien, en dagelijks bellen.
    Resultaat: de gedetineerden maken een enorme persoonlijke groei door en krijgen inzicht in hun eigen gedrag. Ze spreken dan ook zonder uitzondering uit het door hen aangedane leed in de toekomst zo goed mogelijk te willen verzachten.
    Hoewel het om dezelfde soort daders van zware delicten gaat als in de eerstgenoemde gevangenis, bleek na een proefperiode dat alleen in het begin één incident had plaatsgevonden, en daarna nooit meer!

    Drie maal raden welke aanpak de voorkeur geniet…”

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 augustus 2005 @ 11.50 uur

  20. Het huidige beleid is wellicht geen oplossing voor de samenleving op langere termijn. In het voorstel Morgen Beter vind ik aandacht voor de gedetineerde. Een goede terugkeer van deze in de samenleving is belangrijk. Wat mij echter opvalt is de negatieve effecten die terugkeer kan hebben op slachtoffers. De samenleving eist middels het gekozen systeem voor genoegdoening. Voor wie ? Slachtoffers hebben weinig meer keuze dan accepteren van wat de samenleving genoeg genoegdoening vind. In Morgen Anders kan daar wellicht aandacht aan besteed worden omdat in eerste instantie deze groep goed gerehabiliteerd mag worden, de dader heeft met zijn/haar gedrag de keuzemogelijkheid ingeperkt en komt hierdoor wat mij betreft op de tweede plaats.

    Reactie door Renald Chi — vrijdag 19 augustus 2005 @ 12.19 uur

  21. Ik heb getekend. Ik werk in de daklozenopvang, waarin ik veel te maken heb met ex-gedetineerden. Laatst werd er eentje opgepakt die in de gevangenis zijn broodnodige psychofarmaca niet mocht slikken…Drie maal raden hoe hij er straks uit komt…

    Reactie door Johnito — vrijdag 19 augustus 2005 @ 12.44 uur

  22. 20. als ik op jouw naam klik en vervolgens het filmpje afspeel, wordt ik en passant getracteerd op een lading porno. Daar zit ik niet op te wachten.

    Reactie door kaatje — vrijdag 19 augustus 2005 @ 12.49 uur

  23. Kort samengevat met @7 aangezien dat Verdonk uit het gevangteniswezen komt ( dat zie je aan haar werkwijze): Als je even op gedetineerden oefent, dan mag je ook op vreemdelingen losgelaten worden?

    Reactie door Walking Bull — vrijdag 19 augustus 2005 @ 12.51 uur

  24. (14) Paul Geveke.
    Een stuk van gezien op (jawel) Talpa.
    In Amerika hebben ze de doodstraf toch nog in enkele staten? Kunnen ze er eindelijk eens iets goed mee doen.
    O jee,Talpa en doodstraf…allebei not done hier :o)

    Reactie door Warrior — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.20 uur

  25. (14) en (24)

    PS: Mocht je je nog afvragen waar Mengele gebleven is……daar waarschijnlijk

    Reactie door Warrior — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.23 uur

  26. Om even on-topic te blijven.
    Ik maak me veel meer zorgen om de begeleiding in de diverse instellingen dan om gedetineerden. Ik wed dat in de hele wereld niet zulke gevangenissen zijn als hier. Hotelkamertjes met tv, uitstekend eten, enz….
    daar zouden minder bedeelden “haast een moord voor doen”

    Reactie door Warrior — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.34 uur

  27. Hulde aan het kabinet!!!!!!

    Op dit punt dan. En komen ze er slechter uit? Mij een zorg! Dan volgende keer langer er in en bij nog een keer er nooit meer uit!

    100.000 cellen erbij en stapel ze maar op. 20 man in een cel!

    Reactie door nico — vrijdag 19 augustus 2005 @ 13.48 uur

  28. @ Warrior (26):

    Dat is ook weer zo’n hardnekkig sprookje. Degenen die in de gevangenis zitten of hebben gezeten weten wel beter. Wat dacht je, welke gevolgen de drastische bezuinigingen de laatste jaren hebben gehad? Weet je wel wat het betekent met meer mensen op één cel te zitten, als degene(n) bij wie je wordt geplaatst “onmogelijk” is/zijn (althans voor jou)? In nr. 19 heb je al kunnen lezen hoe geweldig juist de “moderne” gevangenissen kunnen zijn…..

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 augustus 2005 @ 14.03 uur

  29. Enneh….Commentaar geven op Nico heeft niet zo veel zin.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 augustus 2005 @ 14.05 uur

  30. 27. toch maar even Olaf….
    Nico het mag lijen dat zo’ n door agressie, haat en frustratie vervulde ex-gedetineerde aanbelt bij jouw huis…. Zou dat zijn wat Balkenende bedoelt met zelf verantwoordelijkheid nemen? Hahahaha.

    Reactie door kaatje — vrijdag 19 augustus 2005 @ 14.13 uur

  31. En dan wat, Nico? Wat zegt dat over jou?

    Reactie door Johnito — vrijdag 19 augustus 2005 @ 14.34 uur

  32. (28) Olav Meijer
    Ik geloof niet dat je het eerste model kunt vergelijken met wat wij hier in Nederland hebben. Eerder het tweede…
    Met tweeën op 1 cel, zal best niet altijd even leuk zijn. Maar ze zitten daar ook niet voor de lol. Daarbij ligt het er ook nog eens aan, wat ze op hun kerfstok hebben. Niet iedere gevangene hoeft (wat mij betreft) hetzelfde behandeld te worden.
    De gevolgen van de bezuinigingen op de begeleiding vind ik wel een slechte zaak. Niet op die van de gedetineerden…die hebben in vergelijking met elders weinig te klagen.

    Reactie door Warrior — vrijdag 19 augustus 2005 @ 14.59 uur

  33. (30)
    Het feit dat zo’n gefrustreerde, agressieve en door haat vervulde ex-gedetineerde aan iemands deur kan staan zou al moeten aangeven dat zo iemand helemaal niet op ‘vrije voeten’ zou moeten zijn. Het blijkt toch maar weer dat de pogingen om herhalingen te voorkomen, middels psychiatrische hulp etc. ook niet echt helpen. Recidivisten zijn nog in de meerderheid.
    Laten we vooral niet vergeten dat de mensen die in deze instellingen terecht komen ‘hun straf uitzitten’.
    Laten we er dus wel voor waken dat we er geen slachtoffers (van) maken. Dat hebben vele van hen al gedaan.

    Reactie door Trees — vrijdag 19 augustus 2005 @ 15.40 uur

  34. @ Warrior (32):

    Dan heb je een volkomen verwrongen beeld van de werkelijke situatie in de Nederlandse gevangenissen, jammer genoeg.
    Zelf ben ik advocaat geweest en binnen gevangenissen en huizen van bewaring geweest, dus ik weet het uit de eerste hand. Terwijl de situatie nu nog slechter is dan enkele jaren geleden.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 augustus 2005 @ 15.45 uur

  35. Meerdere gedetineerde op één cel. Is dat nog wel nodig? De toename van het aantal cellen is verviervoudigt sinds 1980 lees ik. Ik kan mij niet voorstellen dat het aantal delinquenten sinds 1980 ook is verviervoudigt. Of toch? Wat betreft de luxe van privacy als je de cel niet hoeft te delen staat in schril contrast met al die ouwetjes die een kamer moeten delen in het verpleeghuis.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 19 augustus 2005 @ 15.52 uur

  36. @ trees (33):

    Je gooit alles op één hoop en hutselt het door elkaar.
    “Gewone” ex-gedetineerden (die in het algemeen geen psychiatrische hulp hebben gehad) vormen een heel ander verhaal dan ex-TBS-ers. Bij de laatsten is het recidive-percentage relatief juist laag (onder de 20 %).

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 19 augustus 2005 @ 15.55 uur

  37. Dat zal allemaal best, maar het feit blijft toch bestaan dat men heden ten dage al snel geneigd is om een gedetineerde in een slachtofferrol te plaatsen, incl. hun verdediging.
    Het commentaar op het rechtsysteem is niet gebaseerd op het feit dat het allemaal koorknaapjes zijn. Uitzondering op de regel daargelaten…

    Reactie door Trees — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.02 uur

  38. @kaatje 22: hartelijk dank voor de tip, ik heb een waarschuwing genoteerd. Eeeh, je hebt toch niet en pasant gekeken ;-)

    Reactie door Renald Chi — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.15 uur

  39. 38. nee dankje, ben veel te druk met spyware verwijderen.

    Reactie door kaatje — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.17 uur

  40. # 30 kaatje: lekker sympathiek. ik hoop dat er bij jou nooit een gefrustreerde ex-crimineel aanbelt, maar ja, zo ben ik.

    # 31 zegt dat iets over mij? zou niet weten waarom, ik hou me aan de wet.

    Reactie door nico — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.26 uur

  41. Nico, criminelen moet je blijkbaar niet kei en keihard aanpakken, maar doodknuffelen.
    Laat die ex crimineel maar uitkijken dat er geen gefrustreerde burger bij hem/haar aanbelt. Overigens trad men in de voormalig socialistische heilstaten ook keihard op tegen criminaliteit. Ga maar knuffelen in de Goelag.

    Reactie door Don — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.34 uur

  42. 38) Renald ik heb even naar het filmpje gekeken. Walgelijk. Ik mis alleen het verband, wat gebeurt er nou precies in dat filmpje. Eigen rechter spelen ?

    Reactie door Don — vrijdag 19 augustus 2005 @ 16.44 uur

  43. 40. Jij bent degene die ze bij elkaar wil smijten zonder begeleiding! Dan maar niet symphatiek, maar ik mag wel hopen dat jij dan de consequenties ook mag ontvangen en niet iemand die wel voor fatsoenlijke begeleiding is.

    Reactie door kaatje — vrijdag 19 augustus 2005 @ 18.17 uur

  44. …laat dat ‘tje’er maar af, kaa(tje).

    Reactie door Kees — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.02 uur

  45. Jansonius (3),

    Was ook mijn eerste ingeving toen ik de titel las.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.21 uur

  46. Weet u wat pas straf zou zijn, een cel delen met JP of Zalm of nog erger met de Geus of Hogervorst.

    Reactie door E.Krul — vrijdag 19 augustus 2005 @ 19.59 uur

  47. # 43 kaatje.

    ik ben niet tegen begeleiding maar wel tegen luxe die op dit moment onschuldige bejaarden en zieken niet eens hebben.

    verder vind ik dat er nog steeds een toontje heerst alsof gedetineerden er niks aan kunnen doen alsof ze er zitten (heeft met name onze grote leider Jan M. een handje van)en zijn de straffen in dit land een belediging voor elk slachtoffer.

    kortom dat de SP actie gaat voeren voor de behoeften van (ex) criminelen.. bejaarden eerst!

    Reactie door nico — vrijdag 19 augustus 2005 @ 20.20 uur

  48. E.Krul (46),

    Brrr, niet de lekkerste manier om wakker te worden, je zou direct last krijgen van claustrofobie.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 19 augustus 2005 @ 20.30 uur

  49. @46, E.Krul,

    Da’s pas straf! Dan hoor je ze niet alleen heel de dag, maar ruik je ze nog ook! :)

    Reactie door Jeroen — vrijdag 19 augustus 2005 @ 22.09 uur

  50. Zolang een gedetineerde de maatschappj meer kost dan een patiënt in een verzorgings- of verpleegtehuis zit er hier wat mij betreft iets scheef.
    Geneuzel over slechter uit de gevangenis komen en het treiteren van gevangenen komt mij zo langzamerhand m’n neus uit.
    Onze gevangenissen zijn in vergelijking met het overgrote deel van de gevangenissen in de rest van de wereld hotels (en ondanks/dankzij dat scoren wij ‘goed’ waar het recidivisten betreft) en zolang mensen die medemensen doodslaan, letterlijk, wegkomen met straffen van een paar jaar en (kinder)verkrachters vooral zielig zijn, heb ik niet de behoefte om petities te ondertekenen.
    “Haat en vergelding zijn geen wijze raadgevers”.
    Nee, zachte hand en snel weer loslaten op de samenleving is een beter advies… :-(

    Reactie door Heraclitus VII — zaterdag 20 augustus 2005 @ 5.10 uur

  51. Wat dacht je ervan op gevangennen te verplichten tot een opleiding tijdens hun verblijf.
    Zonder dat zie die voltooien blijven ze zitten,en als ze dan eruit komen zijn ze geschoold en maken een veel betere kans op normale integratie in de maatschappij,waardoor ook de kans op herhaling minder word.
    Volgens mij snijd het mes zo aan twee kanten.

    Reactie door aldrikkleinlooh — zaterdag 20 augustus 2005 @ 12.00 uur

  52. Eens te meer dat een razendsnelle carriere in de politiek nog niet wil zeggen dat je iets van het leven begrijpt. Kabinet Balkende doet me echt denken aan een jochie aan een hele grote chocolade taart, smult, morst een vetvlek in zijn broek en in zijn “onschuld” roept: “goh ik wist niet dat er boter in zat. Ja beste mensen in den Haag het is misschien goed eens naar de bakker te luisteren voor je snoept. Word tijd dat de snotneus zelf inziet dat hij nog veel te klein is voor zo’n grote chocoladetaart.

    Reactie door Ninka — zaterdag 20 augustus 2005 @ 12.58 uur

  53. (34) Olav Meijer
    Nog slechter dan een aantal jaren geleden?
    Dan zal het toen wel helemaal schandalig goed zijn geweest. Anders begrijp ik niet dat er zoveel mensen er hun hand niet voor omdraaien om een paar maanden/jaren te gaan zitten. Het begint er eindelijk een beetje op te lijken dat er ook tuig voorgoed uit de samenleving wordt verwijderd…goede zaak, al vind ik dat sommigen daar nog erg goed mee weg komen.
    Overigens, heb ik misschien ook wel een verwrongen beeld van advocaten….het zoumijn beroep niet zijn.

    Reactie door Warrior — zaterdag 20 augustus 2005 @ 13.41 uur

  54. 51. de meeste gevangenen hebben gewoon een opleiding.

    Reactie door kaatje — zaterdag 20 augustus 2005 @ 14.53 uur

  55. De grootste dieven zijn inderdaad goed opgeleid…en hebben weinig geleerd.

    Reactie door Kees — zondag 21 augustus 2005 @ 11.59 uur

  56. Ik steun deze actie van harte. Naast dat ze er slechter uitkomen, schijnen veel mensen te denken dat ex-gevangenen rustig doorgestraft mogen worden na de gevangenisstraf, al dan niet in de vorm van eigen rechtertje. Hoezo rehabilitatie, hoezo je straf uitgezeten.

    Als 2e wou ik iedereen met verstand oproepen niet meer te reageren op die rechtse idioten. Het feit dat ze rechts zijn geeft al aan dat ze niet al te slim zijn, kortzichtig denken en blind achter pulpmedia aanlopen. Als je ze negeert verdwijnen ze vanzelf.

    Peter

    Reactie door Ishamael — zondag 21 augustus 2005 @ 15.12 uur

  57. @ Warrior (53):

    Maar goed dat ” advocaat” niet jouw beroep is. Dan moet je je nl. grondig in dossiers verdiepen, van feiten kennis nemen, enz., voordat je wat roept. Want anders wordt door een andere advocaat, de officier van justitie of zelfs de rechter de vloer met je aangeveegd!
    Met al dat geroep hier zonder van belangrijke details op de hoogte te zijn kom je dus goed weg! :)

    Reactie door Olav Meijer — zondag 21 augustus 2005 @ 19.04 uur

  58. (57) Men moet van daders geen slachtoffers maken, en sommige daders gun ik een heel slecht leven… die komen veel te goed weg. Maar daar zul je het ook wel niet mee eens zijn. Rechtspraak is niet altijd gerechtigheid…in mijn ogen.

    Reactie door Warrior — maandag 22 augustus 2005 @ 13.17 uur

  59. Proost! Opvallend dat Richard en Luka nog niet gereageerd hebben…
    Ook ik heb de petitie getekend. Het wordt tijd dat de ogen geopend worden..wegkijken is uit!

    Reactie door cynthia — dinsdag 23 augustus 2005 @ 18.11 uur

  60. ik vind dat je een geurtje draagt gozeR;
    aLI RULES DHC oncshuldig!!
    west side! ali G
    WIE WIL FEIJT FOR FRIEDOOM

    Reactie door Hirsi-Ali — donderdag 1 februari 2007 @ 15.32 uur