Eén minderheid graag

Een bibliotheek in Almelo leent vanaf vandaag niet alleen boeken uit, maar ook minderheden. Hoe zot dit ook klinkt, als je de uitleg leest, dan is het eigenlijk best wel een aardig idee.

Om vooroordelen uit de wereld te helpen kunnen mensen bij de bibliotheek een uurtje iemand uit een minderheidsgroep lenen om mee te praten…

Ik ben benieuwd of er veel gebruik gemaakt zal worden van deze ‘service’.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 22 augustus 2005 :: 11.24 uur

75 Comments

75 reacties

  1. Klinkt als een goed idee. Minderheden die in gesprek met “meerderheden” praten over vooroordelen en dergelijke.
    Ben benieuwd of men het in Almelo ook aandurft om op deze manier pedofilie bespreekbaar te maken

    Reactie door Frank — maandag 22 augustus 2005 @ 11.50 uur

  2. Hallo Jan,
    Ja, praten met elkaar.
    Het is een begin en alle beetjes helpen om vooroordeel te doorbreken en zo een betere wereld te creëren.
    Maar ja, je moet er wel iets voor doen!!!
    de mogelijkheid is er nu.
    Groet, Amita

    Reactie door Amita — maandag 22 augustus 2005 @ 11.50 uur

  3. Mijn idee meteen is dat het wederzijds zou moeten werken, dus ik zou gelijk ook meerderheden te leen willen hebben.
    Of regeringsleden om het even wat te vertellen en horen natuurlijk, volgens mij zitten ze nu in een minderheid.

    Reactie door Walking Bull — maandag 22 augustus 2005 @ 12.15 uur

  4. Idee: Leen eens een Kamerlid.;)

    Reactie door Johnito — maandag 22 augustus 2005 @ 12.29 uur

  5. Neem Boris Dittrich, sla je 2 vliegen in 1 klap. Wat een onzin zeg. Is dit niet juist erg stigmatiserend en categoriserend ? En wat gebeurt er als je je minderheid te laat terugbrengt ?

    Reactie door Don — maandag 22 augustus 2005 @ 12.50 uur

  6. Jammer dat dat zo moet… Er blijft toch een minderheidsstempeltje op deze mensen zitten door ze op deze manier uit te lenen. Als mensen zich open zouden stellen en eens met hun buren, overburen en andere straatgenoten zouden praten treffen ze ook vast islamieten of homo’s en kunnen ze ook vragen wat ze willen.
    Maar wie weet werkt het wel heel goed. We wachten af.

    Reactie door Nathalie — maandag 22 augustus 2005 @ 12.53 uur

  7. Wat een onzinnig oudlinks-plan is dit weer. Ik vind het bovendien minachtend dat betreffende mensen hiermee als een soort uitleenvoorwerp worden gezien. En denkt men nu echt dat homohaters en racisten nu naar de bieb gaan om een homo dan wel een neger te lenen? Kom op zeg! En de doelgroep die überhaupt in gesprek wil met bepaalde minderheden doet dit sowieso wel. Echt, dit is net zo’n achterlijk plan als dat ‘allochtonenbos’. Wat een betutteling weer, het is bijna zelfs discriminerend…

    Reactie door Daniël O. — maandag 22 augustus 2005 @ 13.20 uur

  8. nou…mooi hoor..maar niet DE manier,denk ik om te integreren…samen naar school..
    da’s wat..dit is “wel leuk”..ach

    Reactie door eric — maandag 22 augustus 2005 @ 13.24 uur

  9. ja dat is het,reactie 6..beetje betuttelend..initiatief uit pvdakring denk ik..lekker politiek correct..nogmaals samen naar school is beter !! Nee..dus
    maar als mensen dat willen een zigeuner lenen…ik hoor het me zelf zeggen..NEE..klinkt maf

    Reactie door eric — maandag 22 augustus 2005 @ 13.26 uur

  10. zou je ook een boete krijgen als je de minderheid te laat terug brengt ?

    Reactie door alexander — maandag 22 augustus 2005 @ 13.29 uur

  11. @9
    Hahaha… lol

    Reactie door rommel — maandag 22 augustus 2005 @ 13.36 uur

  12. daniel o (6)wat een onzinnig oudlinks plan .wat is nieuw links ?alle iniatieven om elkaar wat beter te leren begrijpen . zijn meegenomen en noodzakelijk gezien de grote tegenstellingen in dit land .natuurlijk mag men dergelijke inspanningen ook van minderheden verlangen .en daar schort het wel eens aan .en waarom mag men geen ,mensen, lenen .hele volks stammen lenen hun kinderen uit aan de plaatselijke kinderopvang fabriek !dus laat die mensen lekker doen .wel plaats ik vraagtekens bij het feit dat je met een moslima naar de kroeg kunt ?

    Reactie door h.verbeek — maandag 22 augustus 2005 @ 13.39 uur

  13. Ja, zie het voor je?
    Samen met een minderheid moslima met minimaal een hoofddoekje de kroeg in?

    Als je de goede vrouw beleefdheidshalve alleen al een hand wil schudden staat daar haar ega zoniet de broers zoniet de neefjes om jou je hoofd van je romp te schudden.

    Laat staan dat je der een satansplek als een kroeg durft mee in te nemen.
    Nee ik zie dat niet zo gauw gebeuren.

    En in een stad zoals Amsterdam met zijn bont gekleurde mensen voel ik me meestal de
    minderheid en met nog 10 jaartjes te gaan ben ik het waarschijnlijk.

    Reactie door rommel — maandag 22 augustus 2005 @ 13.47 uur

  14. Bij deze wil ik mij aanbieden om bekeken te worden en vragen te beantwoorden.
    Ik ben een oudere WAO-er en bezit enkele handicaps waarover ik met belangstellende van gedachten wil wisselen. Ook bied ik de mogelijkheid om mij op sleeptouw te nemen, het liefst naar een leuke kroeg of zo. Tevens beschik ik over enkele psychische aandoeningen die voor een ander misschien wel interessant zijn om te weten. Wat dit laatste betreft is dat voor u niet geheel zonder risico. Bovengenoemde activiteiten kunnen worden uitgevoerd tegen een onkostenvergoeding.

    Reactie door Gandalf — maandag 22 augustus 2005 @ 13.57 uur

  15. @12 rommel
    “voel ik me meestal de
    minderheid en met nog 10 jaartjes te gaan ben ik het waarschijnlijk.”

    Tja rommel en dan kunnen we voluit zeggen dat de intergratie eindelijk geslaagd is!

    (rommel’s geweten praat corigerend tegen rommel)

    Reactie door rommel — maandag 22 augustus 2005 @ 13.58 uur

  16. corrigerend?

    Reactie door rommel — maandag 22 augustus 2005 @ 13.59 uur

  17. @13
    Hahaha…
    Ik bied me ook aan… Ik ook!
    Ik heb een minderwaardigheidscomplex wat strijd met een ego.
    Ik neem het sleeptouwen op me rekening en u de gelagkosten.

    Reactie door rommel — maandag 22 augustus 2005 @ 14.03 uur

  18. Ben blij dat ik de bibliotheek daar niet voor nodig heb.

    Reactie door E.krul — maandag 22 augustus 2005 @ 14.30 uur

  19. In de bieb in Gouda hebben ze een hele kast vol Arabische boeken en tijdschriften. Lekker makkelijk voor migranten, dan hoeven ze niet in te burgeren. Maar ik kan ze niet lezen en het is wel gemeenschapsgeld. Geert Wilders, onze nieuwe Pim, zal het ook wel klote vinden net als deze Almeloactie.

    Reactie door Arie — maandag 22 augustus 2005 @ 15.34 uur

  20. Hebben zij daar dan in Almelo een aparte ruimte voor? Ik heb van kleins af aan geleerd dat je stil moet zijn in de bibliotheek! Dat schiet dan niet erg op.

    Reactie door JE. Mulder — maandag 22 augustus 2005 @ 15.42 uur

  21. Heeft u een Eskimo of een Indiaan voor mij te leen,ik ga namelijk op vakantie…kan ik ook een weekje extra afstempelem…dank u wel…heeft u een plasictasje voor mij…dat draagt wat makkelijker!

    Reactie door E.krul — maandag 22 augustus 2005 @ 16.09 uur

  22. ik hoef geen hoofddoekje te lenen, want ik heb ze op de school waar ik werk, en sinds de moord op TvG heb ik er ook uitgebreid mee gediscussieerd. 80% lijkt de moord te steunen, vandaar dat ik op zoek ben naar de linkse partij die het strengste voor radicale moslims is. is er iemand die deze reacties leest die me kan zeggen of ik PvdA, GL of SP moet stemmen?

    Reactie door cugel — maandag 22 augustus 2005 @ 17.19 uur

  23. @ cugel: Bij de ouwe garde van de SP zit je dan wel goed. Dat wil zeggen, zij die nog achter Gastarbeid & Kapitaal staan, zoals Jan zelf. Ik merk echter dat de nieuwe garde vrij pro-Islam is… een van de redenen waarom ik met de dag meer ga twijfelen over m’n SP-lidmaatschap. Dus met oog op de toekomst zijn er geen enkele ‘linkse’ partijen die jouw standpunt in deze delen. Op ‘rechts’ is het overigens net zo armoedig, dus de burger moet denk ik wachten op de nasleep van de volgende aanslag.

    Zie ook: http://www.human.nl/constandse/dossier/

    Reactie door Daniël O. — maandag 22 augustus 2005 @ 20.12 uur

  24. De bedoeling is goed, maar ik vind het toch een raar idee.
    Ik zou niet zonder schuldgevoel iemand van de bieb kunnen lenen hoor, sorry.
    Mensen zijn geen gebruiksvoorwerpen!

    Waarom kan zoiets niet gewoon in een buurthuis ofzo georganiseerd worden. Dan kunnen mensen elkaar spreken, zonder dat de één de ander komt lenen.

    Reactie door Helma D. — maandag 22 augustus 2005 @ 20.39 uur

  25. Misschien willen ze ook wel wat van mij weten, wie weet….

    Reactie door Helma D. — maandag 22 augustus 2005 @ 20.39 uur

  26. Als nou ook eens een keer wat gedaan werd aan de vooroordelen die sommige christen hebben.
    Dat als je geen christen bent je tot het rijk van de duivel behoord.

    Vorige week net even een website gemeld bij de MDI (meldpunt Discriminatie Internet),
    kan ik direct uitvinden of die wetgeving nog wat voorsteld in NL.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 22 augustus 2005 @ 20.57 uur

  27. Wie de duivel op de tong neemt, weet er meer van af!

    Reactie door E.krul — maandag 22 augustus 2005 @ 21.08 uur

  28. daniel o (23)hou eens op met dat gezeik over de islam .het gaat nu over minderheden .in nederland zijn kerk en staat gescheiden en dat moet zo blijven .en nu komers dienen onze wetten en normen te respecteren .dat is iets wat ieder normaal mens wil .heeft niks met nieuwe of oude garde te maken .is pure stemmingmakerij wat je hier ten toon spreid.

    Reactie door texas henkie — maandag 22 augustus 2005 @ 21.23 uur

  29. E.krul (27),

    Ik weet niet wie jij denk wie er meer van af weet, maar feit is dat ik door sommige christenen en de bijbel in de hoek van de duivel wordt geduwt.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 22 augustus 2005 @ 22.31 uur

  30. Gewoon terugduwen Evert, waar de mond vol van is loopt het hart van over moet je maar denken of zeggen mag ook.

    Reactie door E.krul — maandag 22 augustus 2005 @ 22.38 uur

  31. @Daniel O. @20.12
    Heel erg bedankt voor je antwoord!
    Ik heb een deel van de artikelen gelezen (vnl de laatste twee van Cees Bronsveld) en dat geeft een vrij goede indruk van de geschiedenis van de SP en de Islam.
    Je eigen reactie vind ik zelfs nog meer ter zake doen, want deze artikelen zijn natuurlijk al weer van even geleden.
    Ik voel me soms ook wel wat schuldig, want mijn excuus dat ik niet racistisch ben omdat ik niet tegen mensen ben, maar tegen een ideologie die me tegen staat lijkt soms wat dun. Toch vond ik altijd het Christendom verouderd en terecht dat er mee gespot werd, maar vergeleken met de moslims zijn zij heilig. Sinds de discussie erover ben ik het geloof wel wat meer gaan waarderen, maar nog steeds vind ik dat de radicaal gelovigen, degenen die niet kunnen relativeren, nauwlijks gesprekspartners kunnen zijn. En als ze bovendien nog gaan moorden moeten ze liefst terstond naar hun beloofde land: Iran afgevoerd worden.
    Nogmaals bedankt voor je opinie.
    @texas henkie @21.23
    Ik denk dat veel moslim extremisten (en wie had ooit kunnen denken dat dat tamelijk populair is onder de 2e en 3e generatie) het niet met je (en Nederland) eens zijn over de wenselijkheid van de scheiding van kerk en staat. Als het moorden zich dan ook nog verplaatst van het Midden Oosten naar West Europa vind ik dat het tijd wordt dat we stemmen op een partij die daar wat aan doet, want terroristische organisaties hebben we in Nederland nog nauwlijks meegemaakt en dat zou ik graag zo willen houden!

    Reactie door cugel — maandag 22 augustus 2005 @ 23.00 uur

  32. @ texas henkie: Ik geef gewoon iemand hier een antwoord op een vraag. Niets meer, niets minder. Maar het feit dat je er weer zo’n ophef van maakt dat iemand kritiek heeft op een ideologie geeft in ieder geval aan dat oudlinkse dogma’s zich ook hier weten te verspreiden.

    Reactie door Daniël O. — maandag 22 augustus 2005 @ 23.54 uur

  33. @ cugel: Ik ben het geheel met je eens. De radicale Islam is een gevaarlijke politiekgodsdienstige ideologie en het is meer dan gerechtvaardigd om die te kritiseren en te bestrijden. Sterker nog, als we het niet doen, dan zitten we straks met de gebakken peren. En daarom is het zo treurig dat verschillende lieden niet willen dat er over gepraat wordt.

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 23 augustus 2005 @ 0.04 uur

  34. @Daniel O.
    kijk af en toe eens op http://www.GeenStijl.nl; de eerste keren vondt ik ze hopeloos rechts en ik ben er alleen maar heen terug gegaan om hun Islam standpunt. Het heeft wel meer dan een jaar of twee geduurd voor ik er aan gewend raakte, maar af en toe discusieer ik er op met anderen en dat is wel goed. Toch zijn er zoveel andere dingen die ik moet doen dat ik er niet al te veel tijd aan kan besteden. Hopelijk komen we elkaar daar of hier weer eens tegen.

    Reactie door cugel — dinsdag 23 augustus 2005 @ 0.19 uur

  35. Minderheden uitlenen…wat een onzin. Het wordt steeds gekker hier.

    Worden er in de bibliotheek van de Bijlmer zeker ook autochtonen uitgeleend, want die zijn daar denk ik ver ver in de minderheid!?

    Reactie door ReneR — dinsdag 23 augustus 2005 @ 1.41 uur

  36. @ cugel: http://www.jihadwatch.org en http://www.jihadwatch.org/dhimmiwatch zijn overigens ook leuke weblogs als het gaat om doorgeslagen aanhangers van de godsdienst van vrede. ;)

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 23 augustus 2005 @ 2.02 uur

  37. bedankt! jij bent ook nog laat op!

    Reactie door cugel — dinsdag 23 augustus 2005 @ 2.10 uur

  38. Wat ook een aardig idee is en eigen burgerinitiatief….wat ik gisteren las in de spits.
    dress for sucess in den haag.
    Dit is een kledingzaak waarin geen kassa staat en waar men met een verklaring te laten zien dat men een uitkering heeft en een sollicitatiegesprek heeft ,kleding mee kan krijgen.
    En echt niet oude kleding of kapotte hoor maar ze mochten ook shoppen bij Otto voor dit doel.
    Zo kan iedereen zelfverzekerd en goed gekleed naar het gesprek toe gaan.
    Chapeau voor de 2 dames die deze zaak hebben opgezet.

    Reactie door anita — dinsdag 23 augustus 2005 @ 9.46 uur

  39. Ik zie trouwens de persoon achter de balie al zeggen:

    “mag het een homootje meer of minder”?

    dit land is gestoord

    Reactie door ReneR — dinsdag 23 augustus 2005 @ 13.15 uur

  40. @ ReneR: ik zie anders wel een gat in de markt op het punt van ‘intercultureel dating’.

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 23 augustus 2005 @ 13.24 uur

  41. Geweldig! Mag van mij ook in Sneek. Ik zal zeker praatjes aanknopen. Heel leuk initiatief! Mensen denk er niet te lang overna en te diep dat dood creativititeit. Ik heb zo langzamerhand zeeeer veel bewondering gekregen voor mensen die zich niets aantrekken van de vertstikkende regels en complexiteit in dit land om niks!!!! Mensen leef en bedenk en doe

    Reactie door cynthia — dinsdag 23 augustus 2005 @ 17.55 uur

  42. @31 cugel: “…en dat geeft een vrij goede indruk van de geschiedenis van de SP en de Islam.”
    Betekent bovenstaande dat volgens cugel SP en Islam een gezamenlijke geschiedenis hebben?
    Help?

    Reactie door SexySenile — dinsdag 23 augustus 2005 @ 18.16 uur

  43. @23 “Oh Daniël, Oh sweet neo-con..
    Oh Yeah!”

    Reactie door Mick J. — dinsdag 23 augustus 2005 @ 18.22 uur

  44. E.krul (30),

    Ik heb laatst een christelijk website aangemeld bij MeldPunt Discriminatie Internet. Nu maar afwachten of het wat opleverd, en kijken of die wetgeving hier in NL nog wat voorsteld.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — dinsdag 23 augustus 2005 @ 19.33 uur

  45. @ Mick J: wist je dat de neocons bekend staan als erg pro fundamentalistische Islam. Want wie steunden in de jaren tachtig de mujahedeen en de Taliban in Afghanistan? Wie zijn goede vrienden met de machtshebbers in Egypte en Saoedi-Arabië aan de macht? Wie zijn het die in Irak de sharia wel zien zitten? Nee neocons en islamfundi’s zijn één pot nat; misschien een eventuele bondgenoot voor oudlinks?

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 23 augustus 2005 @ 20.01 uur

  46. Mijn bovenstaande stukje uiteraard zonder het losse zinsdeeltje ‘aan de macht’. :)

    Reactie door Daniël O. — dinsdag 23 augustus 2005 @ 20.02 uur

  47. #44
    Daar schiet je niets mee op want volgen onze rechtsstaat mag je zeggen dat het homo zijn een ziekte is.
    Denk maar terug aan ‘onze vriend’ El Moumni die ervoor is aangeklaagd en vrijgesproken. Dus mag je alles zeggen zolang je dat maar doet onder de dekking van het geloof. Dat is dan pech voor de ‘ongelovige’ dus die kan worden aangepakt. Over discriminatie gesproken.

    Reactie door 8818 — dinsdag 23 augustus 2005 @ 23.51 uur

  48. Vreemd dat niemad hier op de eerste reactie van Frank reageert. Ik ben trouwens al jaren lang lid van de SP én NCPN, maar met dit hele minderhedendebat vind ik het vreemd dat niemand het aandurft het op te nemen voor een minderheid die dermate gediscrimineerd wordt, zelfs door zgn. ‘Berufsverbot’, dat er bij mij associaties van de Weimarrepublik ontstaan ten tijde van 1933.
    Dat de SP het niet op durft te nemen voor hen, is begrijpelijk, jammer maar begrijpelijk. Iedereen is bang! Alleen de nieuwe voorzitter van GL en een splinterpartij NVD durft het mondjesmaat op te nemen voor een minderheid die in enorme mate vervolgd wordt. Erger dan arabieren in New York.
    Oh ja, vergeten die groep te benoemen.
    Pedofielen.
    Daar begon het hele weblog mee. Wat heeft het voor zin dit plan, als wederom de groep die wérkelijk op een vreselijke wijze behandeld wordt, als parias, hier (wederom) van buiten gesloten worden?

    Socialistische groeten,

    Cornelis

    Reactie door Cornelis — woensdag 24 augustus 2005 @ 1.26 uur

  49. @48
    Cornelis,

    Beste, weet je wat nog erger gediscrimineerd wordt dan arabieren in New York?
    New Yorker’s in Sauidie!

    En jou behoefte om een pedofiel te leren kennen en te begrijpen wil nog miet zeggen dat de meerderheid van de Nederlanders die behoefte ook deelt.

    Pedofielen worden vervolgd?
    Nou het blijkt dat die figuren steeds weer de kans krijgen om dicht bij hun ´doelgroep´ een nieuw leven te starten.
    En onverbeterlijk doorgaan met het laagste wat er is. Zich vergrijpen aan kleine kinderen.

    Ik zou zeggen ga fijn zelf met je kindjes een pedo opzoeken en begrip voor hem op brengen. Misschien wil die best nog ook wel is baby ‘zitten’ voor je.

    Bah, wat een idioot onbegrijpelijk fulgair ‘begrip’ wil jij afdwingen.

    Persoonlijk zou ik liever zien dat dat zooitje kindermolesters de ballen wordt gekortwiekt. En mocht dat niet helpen allemaal op een eiland samen met jou gezin.

    Mocht er zich ooit eentje zich vergrijpen aan mijn zoontje vermoord ik hem. En dat is geen bluf maar een dreiging naar alle pedo’s die ooit zijn pad kruisen.
    Zover gaat mijn ‘begrip’.

    Reactie door rommel — woensdag 24 augustus 2005 @ 8.40 uur

  50. Als je in Amsterdam of Rotterdam woont ben je als Nederlander in de minderheid.
    Hoe lossen we dat op.

    Reactie door Jofel — woensdag 24 augustus 2005 @ 10.22 uur

  51. @47 8818. Wat je steeds mist is je eigen voorbeeld: als je als maatstaf voor de wereld wil dienen dan ben je verplicht om met jezelf en je houding de iedeale voorbeeld te geven van wat het zou moeten zijn.

    Doe je dat niet, dan ben je gelijk aan de fundamentalisten die je verfoeid. Eigenlijk ben je helemaal hetzelfde.

    Uit haat handelen brengt alleen meer haat mee. Dus haat met haat beantwoorden werkt zeker niet!

    Het is heel erg moeilijk maar je zou het moeten doorbreken als je jezelf geen fundamentalist wil noemen.

    Of je bovenstaande begrijpt is zeer belangrijk anders mag je zeker zijn dat de terroristen hebben 100% hun doel bereikt!

    Reactie door SexySenile — woensdag 24 augustus 2005 @ 10.24 uur

  52. @50 Jofel je zou moeten uitleggen wat je zou moeten losen mischien.

    Een tip: kijk aan andere mensen als gelijkwaardige en hetzelfde voor hun cultuur. Dan is het een hele andere kwestie of je het leuk vindt of niet, tenminste ben je dan geen fundamentalist.

    Niemand stopt je om een voor je geschikte plekje voor wonen te gaan zoeken (net als iedereen doet).

    Reactie door Weimar — woensdag 24 augustus 2005 @ 10.27 uur

  53. Reactie van Weimar

    Ik denk dat je me verkeerd begrijp ik bedoel hoe lossen we dat in de bibliotheek van Amsterdam en Rotterdam op.
    Gaat daar een Nederlander zitten vertellen hoe die het ervaard om binnen 10 jaar als minderheid in een grote stad te moeten leven.

    Reactie door Jofel — woensdag 24 augustus 2005 @ 11.38 uur

  54. Beste Jofel, dat heeft geen zin om over iets te praten dat je daadwerkelijk niet heb ervaren, maar verwacht wel te ervaren.

    Het heeft dan aleen iets met je strikt eigen gevoelswereld te maken en het reikt meer naar stemmingmakerij.

    Als je verder wel iets wil doen kies dan een land en ga ertussen wonen als minderheid, dan hoor ik graag je verhaal.

    Mvrgr

    Reactie door Weimar — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.30 uur

  55. #51 Beste SexySenile

    Ik begrijp je gehele commentaar niet.
    Ik reageerde op #44 die een christelijke website heeft aangemeld bij het Meldpunt discriminatie.
    Mijn reactie daarop was nogal simpel; een aantal jaren geleden is iman El Moumni aangeklaagd voor het discrimineren van homo’s door te zeggen dat het homo zijn een ziekte is(hij zal nog wel wat meer hebben gezegd maar daar is geen bewijs van).
    Hij is door de rechter vrijgesproken op basis van geloofsovertuiging.
    Daarom zei ik dat het aanmelden bij Meldpunt Discriminatie weining nut heeft omdat het op een christelijke website gebeurt (geloofsovertuiging) en er is al een uitspraak geweest door een rechter dat dat mag (zie boven, El Moumni).
    Ik heb het woord haat, fundamentalist of terrorist niet genoemd en heb daar ook geen verband mee gelegd.
    Vandaar dat ik jou reactie niet echt begrijp.

    Reactie door 8818 — woensdag 24 augustus 2005 @ 12.53 uur

  56. Beste Weimar

    Tja een andere mening, stemming makerij snelle en makkelijke conclusie.
    Ik heb al de ervaring dat ik als minderheid in dit land woon.
    En hou is op in dit land over discriminatie het is er gewoon niet.
    Want ik als minderheid in Rotterdam heb er geen last van.

    Reactie door Jofel — woensdag 24 augustus 2005 @ 13.38 uur

  57. Misschien kunnen allochtonen en autochtonen op straat, voor de school, bij de bakker of desnoods in de bieb gewoon eens wat vaker een praatje maken met elkaar…heb je dit soort gekunstelde constructies niet voor nodig. Desnoods met handen en voeten. In Rotterdam komen meer taalcursussen voor allochtonen (zeggen ze…), er is nu te weinig aanbod en dat is een slechte zaak. Want alles staat of valt met begrijpelijke communicatie. Ik voel me helemaal geen minderheid want er zijn zat andere leuke mensen van welke achtergrond dan ook, maar ik krijg er wel soms de pest in als ik de weg vraag in de stad en dan onbegrijpelijk wordt aangestaard of antwoord krijg in het weetikveels…

    Reactie door Kees — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.01 uur

  58. # 48

    Ik vroeg mij al af waarom er zoveel ‘liefde’ uitgaat van de sp naar de islam toe maar nu weet ik het.
    De verbinding is natuurlijk mohammed die op 53 jarige leeftijd nog een 9 jarige meisje tot zich nam, een pedofiel dus.
    Nu snap ik jou, socialistische cornelis.
    Laat ik je maar niet betrappen want ik hang je aan je ballen op.

    Reactie door hac — woensdag 24 augustus 2005 @ 15.03 uur

  59. Als je de normale liefde voor een kind (want kinderen zijn om van te houden omdat ze onschuldig zijn) verward met sexualiteit dan ben je ziek. Als je ook maar een centimeter in de buurt komt om daar ‘begrip’voor te hebben ben je nog zieker indien je het zelf niet bent. Vraag eens aan een slachtoffer of er begrip is voor de verwoester van zijn/haar leven. Hac hier heb je zowaar een (half)punt, want zo’n dader zou ik ook als ik zoiets merk in ieder geval juridisch bij de ballen nemen,moet ik wel een hele goeie bui hebben…

    Reactie door Kees — woensdag 24 augustus 2005 @ 17.55 uur

  60. Beste @55, je uitleg is practisch-juridisch, mijn uitleg is spiritueel-menselijk.

    Daar hoef je geen begrip voor te hebben, wees gewoon trouw aan je natuur.

    Reactie door SexySenile — woensdag 24 augustus 2005 @ 20.19 uur

  61. Tsja tolerantie, we hebben de mond er vol van..maar de handen staan op non-actief!

    Reactie door cynthia — donderdag 25 augustus 2005 @ 15.18 uur

  62. #60 Beste SexySeniel
    Als ik jou reactie (#51) lees op 8818 krijg ik een bepaald gevoel in mijn onderbuik en jou verklaring op #60 doet mij ook niet bepaald goed.

    Ik heb het nu een aantal keren gelezen en ik kan mijn vinger er niet op leggen maar het is nogal negatief ten opzichte van 8818.

    Even een paar opmerkingen ;
    1. Iedereen is fundamentalist, als je niet
    weet wat het betekent, zoek het dan
    maar op.
    2. Vuur bestrijdt je met vuur en in
    principe met alles wat niet brandbaar
    is. Ook terrorisme en toch zeker moslim-
    terroristen.
    3. Haal dat jointje uit je mond en doe even
    normaal.

    Reactie door asociaal — donderdag 25 augustus 2005 @ 19.12 uur

  63. asociaal@62 Daar heb ik het juist over: hoe makkelijk men een haatobject zoekt en vindt!

    Het zijn vreemdelingen, anders zijn dat minderheden, anders moslims, anders pedo’s, anders homo’s , anders ……………het volgende mag je zelf invullen!

    Reactie door SexySenile — vrijdag 26 augustus 2005 @ 12.36 uur

  64. Asociaal, als jij dan even de fles drnak die voor je neus staat wegdoet, kunnen we weer normaal praten. Iedereen is fundamentalist? pardon? Ik geloof in mezelf en in de goedheid van de mens. Ik weet ook dat de mens meerdere kanten heeft..Vuur bestrijdt je met vuur? nee!!! begrip, tolerantie, vrede, eerlijke verdeling van welvaart, kennis en goed met elkaar omgaan dat werkt veel beter!

    Reactie door cynthia — vrijdag 26 augustus 2005 @ 13.27 uur

  65. Beste Cynthia

    Ik zou zeggen kijken even wikipedia en type even ‘fundamentalist’ in en kijk wat er gezegd wordt en DAN mag je reageren
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Fundamentalisme

    En vuur bestrijdt je inderdaad met vuur, niet met begrip, tolerantie, vrede en eerlijke verdeling van welvaart.
    Als je dat niet gelooft vraagt het maar aan een brandweerman.

    En toevallig had ik geen fles drnak voor mij staan, hik hik oeps sorry.

    Reactie door asociaal — vrijdag 26 augustus 2005 @ 17.37 uur

  66. Het zijn vreemdelingen, anders zijn dat minderheden, anders moslims, anders pedo’s, anders homo’s , anders SEXYSENIEL, mannen, vrouwen, asielzoekers, studenten, voetbalsupporters, linkse, rechtse, politie, politici, zo kan ik nog wel even doorgaan tot we iedereen hebben gehad en dan ?????

    Nee hoor daar ken ik je niet goed genoeg voor.

    Misschien als je nog een paar keer reageert met dat belerende, zelfvergenoegzaamde toontje.

    Reactie door asociaal — vrijdag 26 augustus 2005 @ 19.53 uur

  67. Aan alle reaguurders,

    Er is een probleem, terecht ter sprake gebracht door jofel@#50, namelijk dat autochtone Nederlanders over een aantal jaar in de 4!!! grootste steden van Nederland in de minderheid zijn.
    Nu is er weinig probleem met de eerste generatie van brave gastarbeiders, maar de tweede en derde generatie moslims is hard aan het radicaliseren, ondanks of dankzij de uiterst tolerante en vriendelijke houding van de overwegend linkse Nederlanders.(zie cynthia @#64)

    Daniel O @#45 heeft gelijk dat er een bepaalde mate van wederzijdse steun bestaat tussen moslimfundi’s en neocons (in Nederland vertegenwoordigd door de EO jeugd, die ook al, net als Bush in de VS, zich in een toenemende populariteit mogen verheugen) omdat beide groepen een gezamelijke vijand zien in het, over het algemeen linkse, seculiere deel van het Nederlandse volk.

    Ik denk dat links, seculier Nederland zich de religieuze fanaten van het lijf moet gaan houden en dan in ieder geval niet door door te gaan met lief en tolerant zijn a la cynthia.

    Tot nu toe hadden we niet al te veel last van de Christenen, in ieder geval moorden ze niet en plegen ze geen aanslagen. Maar er moet ZERO TOLERANCE zijn voor de (radicale) islam. En wat is het verschil tussen een radicale en een niet radicale moslim? voor je het weet heeft een fatsoenlijke moslim (zie Engeland, zie onze eigen Mohammed Bouyeri) zich bekeerd tot het fundamentalisme.

    Ik pleit voor een linkse partij, die streng is voor religieuze haat!

    Om eens een controversieel balletje op te gooien: waarom geen moslimtax: een door alle moslims gezamelijk op te brengen belasting waaruit de beveiligings maatregelen worden bekostigt die speciaal nodig zijn om moslim terreur te bestrijden. Als er geen aanslagen in Nederland meer plaats vinden hoeft er niets betaald te worden, maar bij de eerst komende aanslag wordt de rekening neergelegd bij het volksdeel dat verantwoordelijk is voor de kosten. Dan hebben de moslims een reden om hun radicale geloofsgenoten te ontmoedigen of aan te geven voor ze een misdaad plegen en kunnen ze zich niet meer als vissen in het water onder de andere moslims verschuilen.

    Reactie door cugel — zaterdag 27 augustus 2005 @ 8.13 uur

  68. @SexySenile
    Of het sexy is om seniel te zijn weet ik niet, maar het lijkt me niet.
    In ieder geval heb ik in het bovenstaande proberen uit te leggen dat het volgens mij seniel is om door te gaan met lief zijn voor gewelddadige minderheden zoals jij in #51 graag wilt. We moeten er radicaal een einde aan maken (zoals Zalm zei “het is oorlog”) en daarna, als iedereen zich weer normaal gedraagt en niet meer moordt of met bommen gooit, en dat moet in het geval van de islam toch binnen 100 jaar rond kunnen komen als we een beetje optimistisch zijn, dan kunnen wij ook weer de fatsoenlijke aardige gastvrije linkse Nederlanders worden die we de meeste tijd tot nu toe geweest zijn. Vwb #42: sorry, de meeste reacties worden wat haastig getypt en daardoor wordt de volmaakt foutloze stijl zelden bereikt: in #66 heb ik ook wat stilistisch zwakke punten laten staan om des te korter duidelijk te kunnen maken wat ik bedoel en hopelijk is dat overgekomen.

    Reactie door cugel — zaterdag 27 augustus 2005 @ 8.33 uur

  69. Als je het kaf van het koren scheidt kun je efficient en rechtvaardig vuur met vuur bestrijden. Anders ga je vuurtje stoken op andere plekken en komt er oncontroleerbare brand. En dan zijn we allemaal nog verder van huis…

    Reactie door Kees — zaterdag 27 augustus 2005 @ 10.51 uur

  70. #67
    De radicale islam bestaat bij de gratie van de gematigde islam.

    Feit : als je de koran en al zijn bijbehorende teksten erop na leest wordt er in totaal
    161 maal opgeroepen om een ongelovige te doden. Prachtig zo’n ‘geloof’ en zo tolerant ten opzichte van anderen.

    Daarbij komt dat de koran/islam geen geloof is maar een ideologie.
    Zou het een wereldomvattend geloof zijn dan nodig ik alle moslims eens uit om in het noorden van Scandinavie in de zomer eens de ramadan te doen. Zijn we in een klap van die gasten af want de dag duurt dan 5 maanden.
    God/allah zou zo’n fout niet maken dus hieruit blijkt wel dat het een door mensen geschreven boek is en dus NIET goddelijk.
    Ik sta helemaal achter cugel.

    Reactie door hac — zaterdag 27 augustus 2005 @ 17.15 uur

  71. @66 acce…. oeps foutje, asociaal dan heb je het bodem van je eigen ziel geraakt.
    Is het zinvol om naar je voorbeeld alles en iedereen te haten?
    Waarschijnlijk ben je nog vrij jong, als jij ooit zin in heeft ga ‘s praten met een overlevende van de meest hatelijke campagnes – de Shoa en de WOII. Dan kom je te weten wat voor gevolgen haat heeft.

    Reactie door SeSe — maandag 29 augustus 2005 @ 15.41 uur

  72. @hac,cugel,dominee etc. het stinkt naar SGP gedachtengoed en je vooroordelen zijn van zo’n onderbuiksgehalte dat ik helemaal niet meer van plan ben om een commentaar erop te geven.

    Je scheert allees en iedereen onder het kam van je onredelijke haat en daar is geen zinvolle gesprek meer mogelijk.

    Reactie door SeSe — maandag 29 augustus 2005 @ 15.45 uur

  73. #71
    Beste SeSe

    Ik heb gewoon SexySeniel haar/zijn lijstje aangevuld met de bedoeling te laten zien dat IEDEREEN daar in voor zou komen.
    Als iedereen iedereen haat wat dan, was mijn reactie.

    De bodem van mijn eigen ziel ?? heb ik die wel ??

    Reactie door asociaal — maandag 29 augustus 2005 @ 18.26 uur

  74. #72 SoSo, SeSe

    Dus jij krijgt onderbuikgevoelens, tja dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.

    Dus jij bent niet blij met mijn ‘aanval’ op de islamitische ideologie ??
    Even een geschiedenislesje dan.
    Mohammed was geboren in een polytheïstische cultuur (vreemd dat we daar juist de laatste profeet van een monotheïstische religie moeten aantreffen). Hij was in dienst bij de handelsonderneming van zijn twintig jaar oudere vrouw (dus noppe dat de vrouwen voor Mohammeds tijd geen rechten hadden). Als handelsreiziger luisterde hij ‘s avonds aan het kampvuur graag naar de verhalen van zijn christelijke, joodse en hellenistische (Griekse) collega’s. Vandaar dat zijn koran ook een mengelmoes is van christelijke, joodse én Griekse verhalen.

    Mekka bestond ten tijde van Mohammed uit verschillende clans met elk hun voornaamste God of goden. De maangod. Hullal, was de voornaamste God van Mohammed’s clans. Vandaar dat de maan ook zo’n belangrijke rol in de door Mohammed gestichte godsdienst heeft. Zo heeft Mohammed bijvoorbeeld de schrikkeldagen afgeschaft waardoor het islamistisch jaar zo’n 11 á 12 dagen korter is dan, bijvoorbeeld, het christelijke jaar.
    Mekka was ten tijde van Mohammed al eeuwenlang een (polytheïstische) bedevaartsplaats. In Mohammed’s geboortejaar (“het jaar van de olifant”) had de christelijke Ethiopische koning Abram II een invasie uitgevoerd in Arabië om de “verderfelijke” “afgods”beelden in dat bedevaartsoord te vernietigen. Deze kruistocht mislukte maar werd zo’n 50 jaar later uiteindelijk voltooid door de “profeet” Mohammed. Alle beelden werden verwoest. Met uitzondering van het beeld van de belangrijkste God van Mohammeds stam: Hullal, de Maangod. Te weten een door een groot zwart kleed omhulde grote steen in het centrum van het bedevaartsoord: De kaa’aba. Om de Mekkanen niet van hun belangrijkste inkomstenbron te beroven kwam hij met de Mekkanen overéén dat de verplichting tot een bedevaart ook werd opgenomen in de nieuwe godsdienst. Met bijvoorbeeld de invoering van het maanjaar (12 maan-maanden zonder schrikkeldagen) is Allah in feite gewoon een kruising tussen de God van het Jodendom en de Maangod Hullal.
    En dus geen ‘echte’ godsdienst maar een samenraapsel/ideologie.
    Respect hebben voor deze ideologie ?? dan moet je eerst maar eens kijken of ze respect hebben voor jou. En met 161 oproepen tot het ‘afmaken’ van ongelovige zie ik dat niet zitten. Nog daargelaten dat Mohammed een perverse pedofiel was
    door op 53 jarige leeftijd nog een meisje van 9 te ……

    Reactie door hac — maandag 29 augustus 2005 @ 21.17 uur

  75. Beste SeSe, (re: #72)

    De Staatkundig Gereformeerde Partij!!!
    Hoe kom je erbij! Mijn opa stemde Communistisch, mijn vader en moeder meestal PvdA, ik begon zelf bij de PSP, maar omdat die toch nooit in de regering komen ben ik maar PvdA gaan stemmen om mijn stem tenminste niet verloren te laten gaan.
    Onderbuikgevoelens zijn misschien niet altijd fout. Vanuit mijn verlicht links gezichtpunt ben ik altijd voor de multiculturele samenleving geweest, maar de moord op Theo van Gogh, die net zo over religie dacht als ik heeft voor mij de deur dicht gedaan. De allochtonen zijn door ons linkse mensen altijd zo goed behandeld als dat maar kon; als er dan toch een paar onder hen aan het moorden slaan (TvG als een varken afgeslacht) en als de moslim kinderen op de school waar ik werk daar dan voor het grootste deel achter blijken te staan is voor mij de maat vol.
    Onredelijke haat, geen zinvol gesprek mogelijk? Kijk eens naar mijn stukken, ik dacht dat ik zeker bereid was tot discussie. Ik reageer ook af en toe op http://www.maroc.nl .
    Maar op een gegeven moment moet je inzien dat de waarheid meestal in het midden ligt (misschien is dat mijn ouderdom? maar ik krijg uit je tekst (onterecht?) de indruk dat jij nog ouder bent dan ik, of ben je allochtoon?).
    Ik heb wat boeken gelezen die kritisch zijn over mijn standpunten en ik moet toegeven dat ze niet volledig ongelijk hebben.
    Daarom ben ik wat meer naar rechts op geschoven. Wees blij dat ik toch nog op zoek ben naar een linkse partij die strenger is tegen moslim extremisme ipv me aan te sluiten bij rechts waar ze wel denken dat het afgelopen moet zijn met teveel tolerantie!
    Het beste SeSe, als je tenminste nog weer eens bij dit onderwerp komt kijken.

    Reactie door cugel — dinsdag 30 augustus 2005 @ 15.02 uur