Reklame Rakkers

Als de overheid reclame tussen kinderenprogramma’s niet verbiedt, waar de SP voor pleit, dan moet het maar anders.

Stichting Reklame Rakkers is deze week begonnen met een campagne die kinderen leert kritisch naar reclame te kijken. Ik hoop dat het gaat werken.

Reclame rakkers

De spot is hier al te bekijken.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 25 augustus 2005 :: 11.29 uur

50 Comments

50 reacties

  1. Ik wil een huisnijlpaard!!!!
    EN IK WIL HET NÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚÚ!!!!!
    MAMÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ!!!!

    :-D

    Leuke reclame, mogen van mij ook na iedere reclame voor “goedkope” leningen uitzenden. “Net een nieuw huis gekocht, ook maar gelijk een nieuwe auto erbij gedaan.”

    Reactie door Marco — donderdag 25 augustus 2005 @ 11.47 uur

  2. Leuk spotje. Ik hoop dat kinderen tot 12 jaar de link kunnen leggen tussen dit spotje en de enorme hoeveelheid flut reclame die ze voor hun (melk) kiezen krijgen. Vroeger was er tijdens de kinderprogramma’s op de publieke omroepen géén reclame. Toen de commerciële omroepen hun intrede deden en wél op die tijden reclame uitzonden gingen de publieke omroepen ook overstag.

    Reactie door Gandalf — donderdag 25 augustus 2005 @ 12.01 uur

  3. Ook ik ben benieuwd of dit doel gaat raken.
    Een jaar of 5 terug was er reclame voor een ‘kinder pc’ waarmee de kids beelden konden opnemen en . . . bewerken!
    Je zag een vader en een treintje, een RC car, de kids die het filmden en er “hun eigen filmpje” mee maakten. Duur speeltje.

    Mijn hoop is dan toch gevestigd op de leraren en scholen.
    Dat films niet echt zijn, dat kan een kind al weten met een leeftijd van 6 of zo?

    Het gaat denk ik niet zo zeer om wat echt is en wat niet, maar om jong te leren wat overdreven is en wat reeel, een kleine nuance, maar toch.

    Ook niet onbelangrijk, of iets van belang is. Zoals dat alle kidjes op addidas of nike ‘moeten’ lopen, lekker belangrijk, not.

    Kortom, hoe de commercie te werk gaat en hoe mensen, met name kinderen al vroeg beinvloedbaar zijn, al vroeg uitleggen aan de kinderen.
    Want helaas zie ik nog te veel niet-kinderen die toch ook nog vaak zeer gevoelig zijn voor imago en push strategy producten. Marketing en (peer- massa-)psychologie gaan hand in hand.
    Als kinderen dat kunnen leren, zo vlot mogelijk, kan de wereld al een betere plek worden.
    Immers, elke verandering begint met een wijd verspreide gedachte. Als die bevuild is met overwegend consumentisme, of ga ik nu te ver voor deze topic…?

    Reactie door Barend — donderdag 25 augustus 2005 @ 13.22 uur

  4. Beetje on-topic
    De publieke omroepen m.n. tros en avro halen hun inkomsten uit zowel belastingen als reclame. De door mij genoemde omroepen hebben regelmatig dure spelletjes en quasi sport programma’s met bekende Nederlanders die zonodig op tropische eilanden achter een balletje aanrennen en ander soort lol. En andere programma’s zoals Martin Gaus die een gesprek aangaat met straathonden in Guatemala, om maar wat te noemen. Waarbij ik mij afvraag of dat niet wat dichter bij huis kan. De meerwaarde van die exotische trips ontgaat mij volledig. Ik pleit voor een reclame vrije publieke omroep. Dat hoeft niet duurder voor de kijker te zijn. Pas gewoon de programma’s aan en ook het meer dan royale inkomen van de omroepbazen. De tering naar de nering zetten, dat moet ik ook.

    Er is enige tijd geleden een onderzoek geweest naar het effect van tv reclame. T.o.v. de kosten van de reclamespotjes viel de omzetverhoging van het product vies tegen. Maar dat is voor de fabrikanten geen enkel probleem want de reclamekosten worden toch aan de consument doorberekend. Dus die vervelende en vaak stompzinnige reclame betalen we zelf.

    Reactie door Gandalf — donderdag 25 augustus 2005 @ 13.24 uur

  5. Leuk dat nijlpaard, maar ik denk dat men daarmee het uiteindelijke doel mist. Het gaat nl. niet zo om wat je ‘ziet’ aan objecten, of die echt zijn of niet, maar om wat er tussen de regels door wordt beweerd, het brainwash-effect, de repeteer-reclames, de rolmodellen, etc.

    Ieder kind weet op een bepaalde leeftijd wel dat zo’n klein nijlpaardje niet bestaat. En kleinere kinderen die denken dat het wel bestaat – daar schuilt ook geen gevaar in. Net als in Sinterklaas. Nee, het gaat dieper. In de trant van: als ik dat merk koop dan wordt ik door iedereen aardig gevonden. Of: als ik daar geld leen wordt ik slapende rijk.

    Reactie door Sonja — donderdag 25 augustus 2005 @ 13.44 uur

  6. Ik vind nijlpaarden gewoon heel leuk, maar ik weet dat ze de gevaarlijkste dieren zijn in Afrika! Verder denk ik, net als Sonja, dat deze spot zijn doel zal missen. Al zal ik zo’n schattig, klein nijlpaardje ook wel willen hebben. Maar dan van pluche, want een echte stinkt verschrikkelijk! :)

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 25 augustus 2005 @ 14.09 uur

  7. Maar ja…wie voed ze dan op?…en het kan altijd anders, maar ooit moet er wat gebeuren.

    Reactie door Kees — donderdag 25 augustus 2005 @ 14.17 uur

  8. 33. Mee eens dat er een grote taak ligt voor leraren en scholen.
    Ik kan mijn kinderen wel weghouden bij reclame, maar er hoeft maar 1 kind in de klas te zijn dat dankzij de reclame en lakse rijke ouders wel zijn/haar zin krijgt. Dan wil de rest van de klas die producten ook, anders horen ze er niet bij.

    Reactie door kaatje — donderdag 25 augustus 2005 @ 14.18 uur

  9. De doelgroep zijn kinderen tot 12 jaar. Boven de 12 wordt er vanuit gegaan dat je zelf onderscheid kunt maken tussen fictie en werkelijkheid. Ik ben 58 jaar maar ik heb er soms wel eens problemen mee. Ik dacht écht dat hypopotammusen (!) zó klein waren.

    Reactie door Gandalf — donderdag 25 augustus 2005 @ 14.24 uur

  10. Kaatje, ik moet hier toch echt even op reageren. Ik vind je bijdrage @8 wel erg suggestief.
    Je denkt echt dat je je kinderen bij reclame kan weghouden? Hoe zou je dat willen doen? En lakse en rijke ouders, wat bedoel je daar mee? Alsof er alleen bij rijke ouders niets aan opvoeding gedaan wordt. En het aantal kinderen in een klas die reclame zien kan je beter omdraaien, ik denk eerder één die géén reclame ziet. Je redenatie klopt niet.

    Reactie door Gandalf — donderdag 25 augustus 2005 @ 14.41 uur

  11. Kijk, bij een cola-drinkend, burger-etend, maatje 36 met cup C nijlpaard met Nike schoenen en Axe-geur – daar kan ik me wel een effect bij voorstellen!

    Reactie door Sonja — donderdag 25 augustus 2005 @ 14.44 uur

  12. Ik vind de reclame niet pakkend voor kinderen. Toch is het wel een goed initiatief! Leerkrachten zijn al enorm overbelast en ouders zouden samen met kinderen tv moeten kijken vind ik. Alles wat je ziet beinvloedt je namelijk en zeker kinderen hebben dit heel sterk. Ouders zouden wat mij betreft wel meer ruggengraad mogen hebben. Een kind hoeft niet alles te hebben omdat dit zogenaamd cool is. Teleurstelling hoort bij het leven evenals het feit dat je niet alles meteen kunt hebben. Het is verstandig kinderen te leren dat als ze iets willen ze daar iets voor moeten doen, later zal dit namelijk ook het geval zijn. Vaak blijkt al snel dat een kind zijn interesse verliest, door verlangens uit te stellen kun je zien wat ze echt willen en dat geven. Een rol van een leerkracht vind ik wel het praten over het erbij horen..een kind hoeft niet gepest te worden.

    Reactie door cynthia — donderdag 25 augustus 2005 @ 15.05 uur

  13. Helemaal weghouden zal nooiit lukken, maar zoveel mogelijk wel. Die kinderprogramma’s (uitgezonderd publiek) zitten vol met reclameblokken, dat zou best minder kunnen.

    Reactie door Kees — donderdag 25 augustus 2005 @ 15.08 uur

  14. 10 Gandalf, Ik bedoel niet dat alle rijke ouders laks zijn, dat staat er ook niet. Ik bedoel dat je tegenwoordig als je aan alle hypes voor kinderen mee wil doen, je wel redelijk rijk moet zijn. Ik heb geen kinderen, maar denk er serieus over om de kids tegen die tijd alleen maar educatieve programma’s te laten zien of de tv helemaal weg te doen. Dat je ze toch niet bij reclame weghoudt, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik denk af en toe te simplistisch of idealistisch hoe je het ook maar noemen wil. Ik vind in ieder geval het idee van de SP om reclame bij de kinderprogramma’s van de publieken weg te houden zeer goed.

    Reactie door kaatje — donderdag 25 augustus 2005 @ 15.16 uur

  15. Het lijkt me een goede zaak, als kinderen van jongs af aan meer bewust worden gemaakt van de aard en de gevaren van reclame. Dat ze kritisch leren zijn en niet in elke nieuwe (commercieel geïnspireerde) hype meegaan. maar dat geldt evenzeer voor b.v. (politieke) propaganda.

    Overigens vind ik het wel merkwaardig, dat dit initiatief mede wordt ondersteund door juist een aantal groot-reclamemakers (Coca Cola, Proctor & Gamble e.d.; zie onder de lijst van bedrijven). Dat geeft toch een beetje te denken…..

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 25 augustus 2005 @ 15.31 uur

  16. @14

    “Overigens vind ik het wel merkwaardig, dat dit initiatief mede wordt ondersteund door juist een aantal groot-reclamemakers (Coca Cola, Proctor & Gamble e.d.; zie onder de lijst van bedrijven). Dat geeft toch een beetje te denken…..”

    Misschien om zich in te kopen om ervoor te zorgen dat deze stichting in hun anti-reclame-reclame geen directe negatieve uitingen zullen maken jegens bijvoorbeeld Coca Cola-reclame. “Kinderen, omdat Britney Spears een of ander merk cola drinkt, hoeven jullie nog geen cola te drinken!”

    Scherp opgemerkt trouwens, Olav!

    Reactie door Marco — donderdag 25 augustus 2005 @ 15.37 uur

  17. En kabelbedrijven mochten ook al niet de tarieven verhogen van Marijnissen.

    Denkt Marijnissen eigenlijk dat alles gratis is of zo?

    Reactie door McCarthy — donderdag 25 augustus 2005 @ 15.40 uur

  18. @13 Ok. Ik ben het ook eens met het standpunt reclame weg bij kinderen. Persoonlijk word ik kotsmisselijk van de meeste reclame.
    De tv brengt ook geweldig mooie en goede dingen.
    En er zijn heus wel lakse rijke ouders. Maar zo zijn er ook lakse arme ouders en rijke bewuste ouders en arme bewuste ouders. Het is niet zo zw/w allemaal (om in tv termen te spreken.)
    En wat betreft de hype’s, denk ik dat het met kleding een beetje op zijn retour is. Het is nu veel minder dan vroeger. Individualisme is in kleding meer aanvaard dan een tijd terug, zo van als je geen bepaald merk draagt, dan hoor je er nier bij. De verscheidenheid aan kleding is zo groot tegenwoordig dat je zelfs weer hippies ziet de jeugd. Ik denk dat ik er wel ietsjes van weet want ik heb kinderen opgevoed, en heb nu een pleegkind. Ook ben ik actief op school dus dan zie je wel wat.

    Reactie door Gandalf — donderdag 25 augustus 2005 @ 15.41 uur

  19. @14: en wat te denken van de Bond van Adverteerders, die 80% van de Top 100 adverteerders vertegenwoordigt.
    Op de website van de BVA staan ’5 BVA BENEFITS’, nr 3 is opvallend: “Bescherming van uw vrijheid van commerciële meningsuiting door lobby’s op het gebied van zelfregulering”

    Reactie door Morosoof — donderdag 25 augustus 2005 @ 16.26 uur

  20. Ik denk dat het in de meeste kinderen zelf zit dat ze erbij willen horen. Soms komen rages en trends uit de meest vreemde hoeken. Als het wordt ‘opgepikt’ willen bijna alle kinderen óók meedoen. Uit angst om gepest te worden of om niet populair te zijn.
    Zelf weigerde ik vroeger in Nike-spullen te lopen, ookal liepen bijna al mijn klasgenoten daarmee. Ik begreep niet dat je moest betalen voor reclame op je shirt. Logischer vond ik het als ze míj daarvoor zouden betalen. Maar de meeste kinderen denken niet zo. ‘Wat een ander heeft, dat wil ik ook’ is hun motto. En daar springen slimme producenten handig op in.
    Misschien is het dus wel het allerbelangrijkste om bij kinderen het zelfstandig denken te bevorderen. Niet achter de groep aan, maar kijken wat je zélf van iets vindt. Maar voor het zover is? Gezien de kijkcijfers van bepaalde programma’s kan dat nog wel even duren…

    Reactie door Marco, Marian en Maus — donderdag 25 augustus 2005 @ 16.27 uur

  21. Iedere ouder krijgt bij de geboorte helaas geen handleiding van hoe/wel niet te handelen en op te voeden.En laten we eerlijk wezen je probeert het allemaal naar eigen goeddunken te volbrengen het ouderschap, en niemand is volmaakt daarin.Ik als ouder probeer ze met weinig tevreden te stellen ,Neem als voorbeeld het Sinterklaas gebeuren, voor die tijd word je overspoeld door reclame’s over de grootste en duurste kado’s. Mijn ervaring heeft geleerd dat een kind blijer is met 10 kado’s van 2 euro’s, als één kadootje van 20 euro.En als ze daadwerkelijk iets heel duurs willen hebben en ze hebben de leeftijd om er zelf voor te werken (vakkenvullen,krantenwijk)kunnen ze er zelf voor sparen.Dat moest ik vroeger ook, en alles wat je gratis of makkelijk krijgt ontdoe je jezelf ook weer makkelijk van. Mijn kinderen interreseren zich géén eens voor de hype’s, zijn op jonge leeftijd al zeer bewust wat reclame met je doet en dat bepaalde dingen gewoon nep zijn (zoals uit zichzelf bewegende poppen)kortom ze laten zich niet makkelijk beïnvloeden.

    Reactie door pien — donderdag 25 augustus 2005 @ 16.44 uur

  22. @19, helaas? Het is wel een tijdje (30 a 40 jaar terug) een vrije keuze geweest, ‘Dr Spock’ heette die methode meen ik. (Neen niet die van startrek)
    Nu heb je bijv. ook scholen waar de kinderen zelf mogen bepalen wat ze willen leren, is nu even actueel.

    Zelf kreeg ik montesori onderwijs, ben ik nog steeds dankbaar voor!

    Maar mijn ouders, ouder en beiden icodo en st. 40-45 onderscheiden, waren toch wel oorlogsslachtoffers.
    De laatste 4 kinderen hadden dan ook te maken met het wel heel makkelijke; “een goed kind voed zichzelf op”.

    Geloof mij, dat is het ook niet.
    Zo heeft alles voor en nadelen.

    Ik denk persoonlijk dat we wel kunnen vertellen wat NIET mag, mijn en dein en zo, ja en dingen als hoe mensen elkaar willen en kunnen manipuleren, hoe dat te herkennen, en dat doe maar gewoon en wees jezelf, voldoende is!

    Reactie door Barend — donderdag 25 augustus 2005 @ 17.05 uur

  23. Jan,
    Het reclamefilmpje vind ik niets, maar via jouw weblog ben ik naar die side gegaan. Daar kunnen kinderen zelf een reclamefilmpje maken. Om te beginnen moet je je naam en leeftijd intikken. Dus heb ik de naam en leeftijd van mijn kleinzoon gebruikt en kreeg een mooi reclamefilmpje maar of de kinderen eriets aan hebben. Dat betwijfel ik.

    Reactie door johanna — donderdag 25 augustus 2005 @ 17.09 uur

  24. @20 Ook ik sta achter de stelling van mijn en dein,respect voor je medemens ook al is hij anders van kleur/geloof/etc. en doe maar gewoon, en als je niet meedoet met de grijze muizen en/of massa dat je uniek bent op jouw manier.Dr.Spock??? Nee geloof niet dat die opvoedkundige methode wat heeft toegevoegd aan onze samenleving en opvoeding van onze kinderen….

    Reactie door pien — donderdag 25 augustus 2005 @ 17.18 uur

  25. Goed initiatief! Als de overheid niets doet, dan moet het inderdaad maar zo. Je kunt kinderen niet vroeg genoeg leren kritisch te denken, op allerlei vlakken.

    Ik hoop wel dat nog andere spotjes binnen hetzelfde thema gemaakt worden om de het verband te verduidelijken, want dit spotje op zich laat -hoewel het leuk is-wellicht qua duidelijkheid nog wat te wensen over.

    Reactie door Jeroen — donderdag 25 augustus 2005 @ 18.01 uur

  26. Mooi, de laatste tijd komen leuke reclame initiatieven (zoals laatst het kort lontje).

    Alleen vraag ik mij af of dit wel de kinderen prikt, ik hoop dat de reclamerakkers wel eerst een onderzoek hebben gedaan naar hun eigen reclame.

    Een huisnijlpaard lijkt mij nog niet eens zo gek… er is vast wel iemand die een huisnijlpaard heeft…

    Reactie door Farshad — donderdag 25 augustus 2005 @ 18.17 uur

  27. En wat te denken van de programma’s zelf die vlak om 18.00 al te zien zijn. Waarin soapacteurs (m/v) elkaar helemaal de kanker toewensen.

    Straks begint die ellende weer helemaal opnieuw (zucht). Aangevult met het zoveelste datingshit of een gekkeneiland/hotel met allemaal elkaar aflebberende hormoonslaven.

    Reactie door ReneR — donderdag 25 augustus 2005 @ 18.19 uur

  28. mij lijkt die huisnijlpaard trouwens ook zo gek nog niet, minister Balkenende als Nijlpaard want dat is een veelvraat en minister Zalm die onze centjes erin werpt. Leve Blijdorp en Artis….

    Reactie door pien — donderdag 25 augustus 2005 @ 18.45 uur

  29. @27 Zo zie ik het ook ReneR. Niets aan toe te voegen.
    De teloorgang van een eens zo’n mooi (media)land.

    Reactie door Gandalf — donderdag 25 augustus 2005 @ 19.21 uur

  30. McCarthy@17,
    je sugereerd dat de kabel bedrijven hun tarieven niet mogen verhogen van Marijnnissen, wel ik woon in een gemeente waar casema inderdaad zijn tarieven heb moeten terugdraaien wat is het geval zij negeerde afspraken die met de gemeente zijn gemaakt bij overname dat zij niet zomaar tarief verhogingen mochten door voeren, deze hebben er een rechtszaak van gemaakt en deze gewonnen, inmiddels het teveel betaalde ook al terug ontvangen.
    Dus wel het juiste verhaal graag.

    Reactie door folkert de lepper — donderdag 25 augustus 2005 @ 22.05 uur

  31. och, zo veel steld die tv in NL niet voor,
    kijk nog wel eens wat nieuws maar daar houd het ook haaste wel bij op.
    Vroeger had je nog wel eens een spannende horror film maar tegenwoordig met die zo goed als niets meer, met die kijkwijzer ongein.
    Maar goed gelukkig hebben we internet nog, even kijken of ik nog een leuke zombie films ofzo kan vinden :D.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 25 augustus 2005 @ 23.12 uur

  32. Ik wens al die ouders, leraren en andere opvoeders veel sterkte, want ze staan zelf tot aan hun nek in een samenleving die je dagelijks op alle mogelijke manieren probeert in te wrijven dat je bent wat je hebt. Volwassenen zijn misschien wel net zo weerloos tegen reclame als kinderen. Reclame is uiteindelijk bedoeld om te verleiden en het bedrijfsleven geeft er waarschijnlijk niet voor niets miljarden aan uit.

    Reactie door Ed Sorrento — donderdag 25 augustus 2005 @ 23.32 uur

  33. Leuke reclame. Alleen jammer dat de doelgroep zelf het spotje niet begrijpt! (bron: editie NL)

    Reactie door Daniel — donderdag 25 augustus 2005 @ 23.33 uur

  34. @33 Ik denk daar net zo over.

    (bron: eigen ervaring)

    Reactie door Elsa De Leeuwin — donderdag 25 augustus 2005 @ 23.39 uur

  35. laat ze maar doen .het lost zichzelf op .we hebben (bijna) allemaal te weinig inkomen .om naar mc donalds te gaan ,diddl, ,aspartaam cola,disny dvd, mobieltjes ,en de hele shitzooi te kopen .is ook niet nodig .mijn dochter leerd dat welvaart is .goede arbeids omstandigheden ,een goede uode dag voorziening, een goede voorziening als je werkeloos bent of ziek ,eerlijk te delen met iedereen op deze aardkloot ,dat ze straks nog een beetje wil ademhalen ,punt is .daar word zo weinig reclame voor gemaakt .en laten we eerlijk zijn een nijlpaard scoort niet .wil je gratis op sbs komen moet je een POEMA !!!!!!!!!! HEBBEN .

    Reactie door texas henkie — donderdag 25 augustus 2005 @ 23.49 uur

  36. 27. ReneeR , in mijn ogen zie jij het weer helemaal goed. Farshad, idealist, heel fijn maar daar win je de oorlog niet mee. ReneeR 24e Den-Haag, Keer het tij, ben je erbij?! Bus regelen? Doen!

    Reactie door kaatje — vrijdag 26 augustus 2005 @ 0.25 uur

  37. 35. Texas-Henkie. koppie erbij! Niet cynisch worden.

    Reactie door kaatje — vrijdag 26 augustus 2005 @ 0.29 uur

  38. Graag nog even dit!
    Als professioneel weblogger vind ik het een goeie actie van purl…………….eh de reclamerakkers.
    Goede morgen overigens.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 26 augustus 2005 @ 6.52 uur

  39. Leuk filmpje, hoewel ik m’n twijfels heb over de effectiviteit. Desalniettemin een initiatief om aan te moedigen.

    Reactie door Jan Breur — vrijdag 26 augustus 2005 @ 8.54 uur

  40. Is dit niet die reclame waar gisteren van bleek dat kinderen eigenlijk helemaal niet snappen, na het zien ervan, waar het over gaat? Dat ze het pas begrepen nadat het ze uitgelegd werd?

    Reactie door Kayleigh — vrijdag 26 augustus 2005 @ 10.22 uur

  41. Henk, ik wil dan van jou graag zowel een pluchen nijlpaard krijgen, ALS óók een pluchen POEMA, hoor. Krijg jij een bakkie koffie van me met een appelpunt op 24 september!! :)

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 26 augustus 2005 @ 13.48 uur

  42. Een reclame die zegt dat er gelogen wordt in reclames, is dat niet eigenlijk paradoxaal? :D

    Reactie door Morosoof — vrijdag 26 augustus 2005 @ 14.17 uur

  43. @ Morosoof (42):

    Je hebt gelijk, veeleer Filo- dan Morosoof, maar het leven is nu eenmaal vol paradoxen, niet? Dat houdt het spannend!
    :)

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 26 augustus 2005 @ 14.45 uur

  44. #40- Je hebt een punt..maar er wordt dan wel over gepraat, dat scheelt dan weer. Volgende keer beter, maar vooral méér.

    Reactie door Kees — vrijdag 26 augustus 2005 @ 23.03 uur

  45. Het is echt hartverscheurend om te zien hoe lief reclame-pedofielen voor kinderen kunnen zijn: vervroegd vrijlaten ivm goed gedrag, zou ik zeggen!

    Reactie door Simon — vrijdag 26 augustus 2005 @ 23.33 uur

  46. Eigenlijk moet er achter elke reclame zoiets komen als: Deze reclame kan leugens of onwaarheden bevatten. Misschien ook iets voor de reclame’s van de overheid.

    Reactie door hoekandat — zaterdag 27 augustus 2005 @ 0.45 uur

  47. @45 Prima idee! Zou eigenlijk een voorstel van deze normen en waarden regering moeten zijn. Lees verder (off topic)

    DEN HAAG (ANP) – Premier Balkenende staat pal voor minister Veerman van Landbouw. Hij nam vrijdag na de ministerraad afstand van aantijgingen dat de bewindsman de zaak bedriegt, omdat hij als eigenaar van boerenbedrijven in Nederland en Frankrijk twee ton aan Europese landbouwsubsidies krijgt.

    Wel is er volgens de premier hier en daar ,,een vervelende vergissing gemaakt”. Balkenende doelt dan op de manier waarop Veerman juridisch heeft geregeld dat zijn bedrijf tijdens zijn ministerschap door een onafhankelijke derde wordt gerund.

    Na de oppositiepartijen GroenLinks en SP heeft ook regeringspartij VVD daarover vragen gesteld aan Balkenende. ,,Veerman bedriegt of de schijnt bedriegt”, stelt fractiewoordvoerder Oplaat.

    Ongepast

    Balkenende noemde zulke kritiek ongepast en roemde uitvoerig Veerman. ,,Minister Veerman, boer en wetenschapper”, geniet volgens hem ,,een grote reputatie, nationaal en internationaal, is een integer iemand, een keiharde werker met een groot gezag om een goed landbouwbeleid op te zetten”.

    Volgens de premier is hem niets te verwijten als formateur van het vorige en het huidige kabinet, waarbij hij Veerman als minister ‘aannam’. Er zijn toen voorzieningen getroffen door Veerman, door het beheer over zijn bedrijven uit handen te geven, die ook de Tweede Kamer zijn gemeld.

    Balkenende wilde niet nader ingaan op vragen nu Veerman wel heeft toegegeven dat er ,,wat administratieve foutjes en slordigheden zijn begaan” bij de juridische vastlegging van het beheer van zijn bedrijven. De premier wil eerst de Kamer informeren. Mogelijk volgt er volgende week een spoeddebat.

    Goede morgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 27 augustus 2005 @ 7.27 uur

  48. Cursus logisch nadenken: er wordt vastgesteld dat kinderen tot 12 jaar reclame en werkelijkheid niet goed kunnen onderscheiden.

    Oplossing a. geen reclame meer op deze doelgroep richten.
    Oplossing b. een reclamespotje om kinderen te waarschuwen voor de onbetrouwbaarheid van reclamespotjes.

    Reactie door Roel — zaterdag 27 augustus 2005 @ 22.58 uur

  49. Roel een voorlichtingscampagne is geen reclamespot.(ze hadden hier ook veel eerder mee moeten beginnen). Het kan simpeler. Gewoon een gespikkelde smurf from hell laten vertellen dat mammie al dat spul niet kan kopen. Of dat het niet meer in de kast bij het andere speelgoed past. Pick your choice. Jammer dat voor een hoop mensenkinderen niet eens een gespikkelde smurf is weggelegd.

    Reactie door Kees — zondag 28 augustus 2005 @ 21.23 uur

  50. Betutteling en nog erger, geldverspilling. 1 keer met je kinderen gaan zitten om ze uit te leggen wat reclame is, is blijkbaar tegenwoordig al te veel gevraagd.

    Maar goed, daar gingen dus weer wat belasting centen waarmee we een gezin of 10 (voorzichtige en lage schatting) van de voedselbanken hadden kunnen redden.

    Reactie door nico — maandag 29 augustus 2005 @ 14.53 uur