Fats Domino

Fats wordt vermist…slachtoffer van Katrina?

Katrina op 26.08

Met stijgende verbazing kijk ik naar de beelden vanuit het zuiden van de VS. Hoewel de komst van de orkaan al bijna ‘n week bekend was, lijken de authoriteiten toch te zijn verrast.

Hoe is anders te verklaren dat New Orleans eo lijkt op een Derde Wereldland als het gaat om de (gebrekkige) hulpverlening. Je hebt geen moment de indruk dat deze ramp zich heeft afgespeeld in het rijkste land van de wereld.

Vanavond op BBC Newsnight veel aandacht voor de armste inwoners van Louisiana: zij die te arm waren om de stad te ontvluchten smeken om water en andere eerste levensbehoeften. De burgemeester heeft inmiddels een wanhopige oproep gedaan om haar stadsgenoten te redden. Voorlopig staat de mensen weinig anders te doen dan ‘plunderen’.

Bij Newsnight werd ook een verklaring gegeven voor de vraag waarom de dijken en de wallen die het water hadden moeten tegenhouden, het op sommige plekken hebben begeven, waardoor de stad geheel vol loopt met water. De American Association of Civil Engineers verklaarde dat onderhoud en vervanging van zwakke delen was uitgesteld omdat het budget was overgeheveld naar … de oorlog tegen terreur en de oorlog in Irak.

Een weblogger probeert de wereld op de hoogte te houden. Kijk even.

Update Fats Domino:

(NOS) In New Orleans wordt de zanger/pianist Fats Domino niet langer vermist. De 77-jarige blueslegende was na de overstromingen onvindbaar, maar blijkt zijn gered. De oproep om voor de orkaan te evacueren, had hij genegeerd.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 02 september 2005 :: 0.06 uur

95 Comments

95 reacties

  1. http://prisonplanet.com/Pages/Sept05/010905seeitcoming.htm

    Lees maar, Bush heeft z’n eigen mensen genaaid. Die vent steekt echt bij alles zn kop in het zand.

    Peter

    Reactie door Ishamael — vrijdag 2 september 2005 @ 0.13 uur

  2. De waarheid: het gaat niet om de bevolking, het gaat om http://www.humblisme.nl de reclame!

    Mensen zijn niet enthousiast over dingen die fout gaan, alleen over dingen die goed gaan. Maar de helft van de dingen gaan statistisch gezien fout. Wie identiceert zich daarmee?

    Reactie door Simon — vrijdag 2 september 2005 @ 0.16 uur

  3. De rijken zijn gevlucht, de armen bleven achter. Het land ziet kans om zo’n 140.000 amerikanen in irak van alles te voorzien wat het leven leefbaar maakt, maar laat de 20.000 mensen in het stadion verrekken…
    Ben benieuwd hoe de amerikaanse bevolking dit oppakt…

    Reactie door @bacus — vrijdag 2 september 2005 @ 0.27 uur

  4. HET land van??? wat mij dus wel opvalt dat het groten deels bruine mensen zijn,die in nood verkeren,
    dus dan is er geen haast bij geboden,

    Reactie door ad — vrijdag 2 september 2005 @ 0.29 uur

  5. http://americablog.blogspot.com/

    Kijk hier maar wat ze ervan vinden. Er wordt zeer veel gevloekt en de mensen zijn erg boos. Veel berichten over persoonlijke drama’s die in de media verschijnen.

    Reactie door tamiem — vrijdag 2 september 2005 @ 0.59 uur

  6. @5 tamiem: Bedankt voor deze link.
    Het ergste vind ik dat de slachtoffers tot dader gemaakt worden. Zij plunderen!!
    Tja, wat zou u doen in zo’n geval…

    Reactie door @bacus — vrijdag 2 september 2005 @ 1.05 uur

  7. Zo neemt de media weer een loopje met je goede hart en verstand @bacus. Want denk eens aan zieken in de ziekenhuizen. Oude mensen die al 50 jaar orkanen om hun oren krijgen en besloten niet te vertrekken. Mensen zonder geld of transport. Mensen die gewoon niet weg konden omdat de snelwegen normaal al de ergste files hebben laat staan bij een massale evacuatie. Het is niet te geloven dat Bush zo laag kan zinken. Ze proberen nu ons te laten geloven dat mensen ervoor kozen om niet weg te gaan om daarom deze genocide goed te praten.

    Reactie door tamiem — vrijdag 2 september 2005 @ 1.11 uur

  8. Hoe staat het eigenlijk met de hulp uit het buitenland? Ik weet dat Nederland al wat Rijkswaterstaat kennis heeft aangeboden, maar verder heb ik nog weinig gehoord over humanitaire hulp en inzamelingsacties.

    Reactie door Koen — vrijdag 2 september 2005 @ 1.16 uur

  9. Vanochtend hoorde ik op Radio Noord-Holland iemand vertellen over de noodtoestand in New Orleans en dat het een “oorlog zonder oorlog” was.
    Toen moest ik meteen denken aan Afghanistan en Irak!
    Daar is immers ook oorlog zonder oorlog.
    En toen dacht ik het volgende: Zou George Bush, toen hij op de radio vertelde dat ze hun uiterste best doen iedereen van hulp te voorzien (nadat-ie het rampgebied vanuit Airforce One had gezien; best klein gebiedje, zo hoog vanuit de lucht), bedacht hebben om die Amerikaanse soldaten, die zich elders ter wereld, ver, ver van de US bevinden, terug te sturen naar hun thuisland, zodat ze hun vrienden, familie en burgers kunnen helpen?

    Of misschien kunnen Irak en Afghanistan hun eigen soldaten naar de US sturen, voor een gewapende ondersteuning bij de wederopbouw van New Orleans…

    Hoewel ik niet gelovig ben, moest ik toch even denken aan de kikkerscène uit Magnolia, die eergisteren op TV was.

    Reactie door Dae Punt — vrijdag 2 september 2005 @ 1.17 uur

  10. @Koen
    Canada en andere landen hebben hulp aangeboden maar het is afgewezen door Bush.

    Reactie door tamiem — vrijdag 2 september 2005 @ 1.21 uur

  11. Heeft Bush eindelijk een excuus om zijn militairen uit Irak terug te trekken.
    Ben benieuwd.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 2 september 2005 @ 1.23 uur

  12. Nouuuu dat is niet helemaal waar. Er is wel degelijk opgeroepen om het gebied te verlaten.

    Wat wel kwalijk is is dat er nu geen voedsel en water daar is. Dan sta je als USA zijnde toch wel in je hemd, in mijn optiek.

    Reactie door barend — vrijdag 2 september 2005 @ 1.23 uur

  13. on Air America today, a few people called in and added another reason why people did not evacuate after the city as told to do so… if they didn’t show up at work, their employers said they’d lose their jobs!! so people went to work because they were afraid that the storm wouldn’t hit too badly and then they’d be unemployed. how sad is that?

    Reactie door tamiem — vrijdag 2 september 2005 @ 1.24 uur

  14. Op de site van die weblogger staat wat ik ook al hoorde, er zijn mafkezen die met wapens schieten vanaf de grond op de overheids vliegtuigen en heli’s

    Vandaar dat de nationale garde daar nu gaat ‘peace keepen’ echter dat gebied is, sshit wat was het, 11 keer zo groot als NL?

    Meteen ook weer een reden dat we in NL geen vrije wapens moeten gaan doen a la de USA, nu niet en nooit niet.

    Reactie door barend — vrijdag 2 september 2005 @ 1.31 uur

  15. @tamiem
    Ja, ik zag het op tv een paar minuten dat ik bericht had geplaatst. Er zijn tenminste 20 landen die hulp hebben aangeboden, maar de Bush-regering heeft er tot nog nog geen gebruik van gemaakt.

    Reactie door Koen — vrijdag 2 september 2005 @ 1.34 uur

  16. Dat men uiteindelijk toch verrast is komt door twee dingen. Ten eerste is de omvang van de ramp echt veel groter dan verwacht, met name de metershoge waterstand. Ten tweede denkt men vrijwel altijd: “Mij overkomt dit niet”.
    Ik heb het zelf gezien op Curacao. Vorig jaar hadden we de dreiging van Ivan. Iedereen sloeg als een gek voedsel en andere zaken in. Toen Ivan uiteindelijk helemaal niets deed doordat hij vroeg naar het noorden afboog waren sommige mensen zelfs verontwaardigd dat de overheid hun bang had proberen te maken.
    Dit jaar hadden we Emily, het grootste gedeelte van de bevolking deed nu helemaal niets meer aan voorbereiding. Gelukkig boog ook Emily af. Maar als het een keer echt mis gaat dan gaat het ook goed mis.
    In het algemeen, mensen denken “dat overkomt mij niet”…

    Reactie door CasaSpider — vrijdag 2 september 2005 @ 2.11 uur

  17. Bush heeft het geld van fondsen die rampen om te ontkomen(mis)bruikt. Met dezelfde lach op zijn american lips, als vanmiddag Balkenende en Veerman hadden.

    Niet luisteren naar gediplomeerde mensen die daar meer verstand hebben. Precies zoals het nu in Nederland gebeurt.

    Reactie door Elsa De Leeuwin — vrijdag 2 september 2005 @ 2.16 uur

  18. In dit geval kijkt de hele wereld over de schouders mee.
    De rest van de tijd liggen er in Amerika meer mensen onder dozen dan het totale zwerversbestand in de wereld.
    Maar deze mensen laten ze al jaren aan hun lot over.
    Er is maar 1 Amerika, the American Dream, de rest telt niet mee.
    Vergeten bewoners, bewust vergeten.
    En nu zijn ze ineens allemaal zielig en gaan ze rollebollend via de media vertellen dat iedereen geholpen moet worden.
    Maar degene die vergeten is zal vergeten blijven…..

    Reactie door wever — vrijdag 2 september 2005 @ 7.15 uur

  19. Leve USA
    Leve de Economie van USA.
    Leven het oorlogje voeren van USA
    Wat een armoede wat een ontreddering.
    (goede)?? strategie van het terrorisme USA leeg plukken door oorlogen ver weg uit te lokken.
    USA geen centjes meer natuurrampen maken het voor ze af.
    Dit is een verdekte aanslag.
    Nu wij nog met Balkie in de voetsporen van de Busch waanzin.

    Reactie door Jofel — vrijdag 2 september 2005 @ 8.21 uur

  20. Wat heeft dit te maken met Bush? Amerika is een federale staat, de authoriteiten in Louisiana zijn verantwoordelijk.

    De mensen die zo’n vervloekte SUV hadden konden wegkomen, de mensen die een wapen hebben kunnen zichzelf beschermen tegen de gewapende bendes. Maar wie op de overheid vertrouwde en naar de superdome ging kwam in een hel terecht. Je moet je afvragen hoe incompetent gouveneur Kathleen Blanco kan zijn als ze maar 80 politie agenten stuurt naar de superdome om honderden verkrachters aan te pakken. Die 80 agenten werden weggejaagd en de verkrachtingen gingen door.

    Het is de federale overheid die met behulp van de Nationale Garde de rust probeerd te herstellen. Het is de locale overheid die met minimaal geweld dacht te moeten optreden.

    Reactie door daniel565 — vrijdag 2 september 2005 @ 8.44 uur

  21. @12 barend,
    Jij weet zeker nog niet dat die mensen helemaal niets hebben en dus geen middelen hebben om te “vertrekken”. dan kun je ze wel waarschuwen, maar er worden heus geen auto’s uitgedeeld. Ook hebben de hotels in de omtrek er een slaatje uitgeslagen door absurd hoge prijzen te vragen. Healthy American entrepreneurship. Voor de armen was er dan ook speciaal onderdak geregeld in de Superdome. Daar hebben ze dankbaar gebruik van gemaakt. En daar kreperen ze nu. En aangezien iedereen daar een wapen mag hebben, kun je op je vingers natellen dat mensen die flippen gaan schieten.

    Maar, Bush heeft al aangekondigd dat plunderaars hard zullen worden aangepakt. Van de media kunnen we straks verwachten dat Bush en zijn leger de held gaat uithangen tegen de “evil” plunderaars, en zodoende weer als held uit de strijd komt.

    @ daniel,
    Hou alsjeblieft op met je domme apologistengebral. Ga eerst maar eens lezen hoe de Bush regering alle programma’s om het gebied tegen orkanen te beschermen met 80% heeft gekort.
    de mensen die een wapen hebben kunnen zichzelf beschermen tegen de gewapende bendes.O ja, tegen de “evil” plunderaars nietwaar? Ik schrijf het nog niet op of daar komt de horde al. Je weet helemaal niets van de situatie van zwarte mensen daar. Een (blanke) vriend van me woont in New Orleans. Die vertelde me twee jaar geleden al hoe erg het is met de armoede van de zwarte mensen daar. Zonder blikken of blozen vertelde hij me hoe dat komt: “Because they hate niggers.” Ook stelde hij dat ze weliswaar al decennia lang arm waren, maar sinds Bush regeert, die mensen “helemaal niets meer” hebben. Tot zover verslag uit het echte Amerika.

    Reactie door Sonja — vrijdag 2 september 2005 @ 9.08 uur

  22. Bizarre situatie. Fats is overigens weer terecht: http://www.nu.nl/news/583979/62/Fats_Domino_gered_uit_overstroming.html

    Reactie door Fetse — vrijdag 2 september 2005 @ 9.25 uur

  23. eng .amerika begint steeds meer op nederland te lijken .
    ze laten de arme verrekken .
    ze bezetten landen .om olie
    ze rotzooien met hun begrotingen.
    ze noemen mensen die nog een beetje eten proberen te pakken te krijgen crimineel .
    busch heeft net als balkenende geen tijd om ,even, naar de noodlijdende bevolking te gaan .praten liever met bierbrouwers en olie maatschappijen .
    kortom dit toont maar weer het failliet van het kapitalistische systeem .dus wil je in de toekomst ook in nederland niet verzuipen kom dan 24 sep naar den haag .www.keerhettij.nl

    Reactie door h.verbeek — vrijdag 2 september 2005 @ 9.33 uur

  24. Naar CNN kijkend hebben ze (de us overheid) de boel al aardig onder controle!?? CNN, de toeter van Bush.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 2 september 2005 @ 9.48 uur

  25. Honderden foto’s uit het centrum van Louisiana.

    Reactie door Barry — vrijdag 2 september 2005 @ 9.49 uur

  26. In de Verenigde Staten overheerst het korte termijn-denken en het directe gewin. Het is onzin dat de ramp onverwachts groter is.

    Wat er nu gebeurd is, is al vele jaren geleden voorspeld. Er heeft enige jaren gelden een uitgebreid artikel in de Scientific American gestaan, waarbij precies deze gebeurtenis werd beschreven. Er werd bij vermeld dat het zeker was dat het eens zou gebeuren; het was alleen maar een kwestie van afwachten.

    Het enige verschil is dat deze ramp iets minder is dan toen beschreven werd, omdat in het artikel uitgegaan werd van een krachtiger orkaan die een vloedgolf over de stad zou jagen, zodat de vloedgolf nog sneller en heviger en hoger was dan nu. Nu hebben de dijken het pas achteraf begeven, waarschijnlijk doordat ze doorweekt raakten, de ondergrond doorweekt raakte of doordat overslaande golven de dijken aan de achterkant aangetast hebben. Maar het is allemaal voorspeld. Alleen conservatieve politici hebben in principe geen aandacht voor het maatschappelijk leed dat toch vooral de armen en zwarten zal treffen.

    Ook toen de orkaan in aantocht was en het duidelijk werd dat de stad getroffen zou worden, heeft de centrale regering geen maatregelen genomen. De stad is door de lokale autoriteiten gedeeltelijk geëvacueerd, d.w.z. de mensen zijn aangeraden de stad te verlaten, wat alleen degenen met eigen vervoer konden doen. Het was al twee dagen van te voren duidelijk dat de stad hoogst waarschijnlijk onder water zou komen te staan. De orkaan zou oorspronkelijk recht over de stad trekken en zou van de categorie 5 zijn. Eigenlijk viel het nog mee met een categorie 4 die vlak voor de stad toch nog iets van zijn voorspelde pad afweek. Toch heeft men niets ondernomen. Dat is wat je wanbeleid zou moeten noemen. En de bevolking kan stikken.

    Kijk eens naar de beelden van de achterblijvers. Je ziet vrijwel alleen zwarten die in de overwegend blanke stad zijn achtergebeleven.

    Reactie door Drob — vrijdag 2 september 2005 @ 10.05 uur

  27. @ Daniel565 (19):

    Natuurlijk heeft dit alles wel degelijk te maken met de regering-Bush. Heel scherp wordt duidelijk waar de prioriteiten van die kliek liggen: miljarden spenderen aan de onrechtmatige oorlogvoering in Irak, bijna niets meer spenderen aan voorbereiding op situaties als nu aan de kust van Louisiana. En nu pas, nadat het finaal uit de hand is gelopen in New Orleans, met militairen komen e.d. komen.

    Bush hakkelde overigens als vanouds in zijn eerste toespraak, die hij kennelijk niet lang genoeg had kunnen voorbereiden (“dedicated people” i.p.v. dislocated people, “offolks” i..p.v. officials, enz.!).Ze hebben hem waarschijnlijk tegenstribbelend van de golflink moeten plukken!

    @ Gandalf (23):
    Twee nachten (dus maar een telkens paar uurtjes slaap gehad) heb ik vooral naar CNN gekeken. Eerlijk is eerlijk, zo slecht doen ze het niet. Ze maken wel degelijk gewag van de wantoestanden.

    Hoe wrang ook de aanleiding: misschien dat de Amerikanen, die al lang in meerderheid tegen de oorlogvoering in Irak zijn gekant, Washington nu werkelijk onder zware druk gaan zetten om die te beëindigen.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 2 september 2005 @ 10.08 uur

  28. Hm…weer in de haast vergeten te corrigeren. (Toch begrijpelijk, gelukkig).

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 2 september 2005 @ 10.26 uur

  29. Zo zie je maar wat er met een land gebeurt waar de verschillen tussen arm en rij zo groot zijn, de mensen met geld zijn allemaal in hun grote bakken gevlucht en de armere moeten elkaar nu afmaken om iets te eten.
    Dit beste mensen is nu het resultaat van het NEO LIBERAAL IDEAAL !! en ik overdijf niet als wij zo doorgaan in nederland en het wordt hier ook ieder voor zich… en de dijken breken door dan is het hier ook het wilde westen….

    Gruwelijk !

    Reactie door bob — vrijdag 2 september 2005 @ 10.37 uur

  30. Even kort off-topic:

    We mogen ook hen niet vergeten:

    http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=1227655

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 2 september 2005 @ 10.59 uur

  31. Wel weer heel toevallig dat er precies vandaag weer zo’ n Al qaida video opduikt. Dat kan toch niet anders dan in scene gezet zijn om maar weer eens de aandacht van de eigen problemen af te leiden. Alleen dit keer lukt het hem niet. Bush staat voor lul voor de hele wereld.

    Reactie door kaatje — vrijdag 2 september 2005 @ 11.46 uur

  32. Het land van de onbegrensde mogelijkheden,faalt als het er op aankomt mensen in nood te helpen.

    Reactie door JE. Mulder — vrijdag 2 september 2005 @ 11.55 uur

  33. Politieagenten geven op dit moment hun penning terug, omdat ze er niets voor voelen plunderaars te bestrijden, dat zegt toch genoeg…

    Reactie door kaatje — vrijdag 2 september 2005 @ 11.58 uur

  34. Gelukkig..Fats is in “Blubbertje” Hill gevonden en niet langer vermist..
    Ja wat een zootje daar,he..
    beetje de reactie bij een ECHTE ramp en de wereld symbolisch…als het er echt op aankomt voor jezelf kiezen dus…
    Ramses Shaffy zong het al: “Bid,roof,graai,steel..en bewonder”
    Ik bewonder die autoriteiten niet echt,maar ja…dijkzorg..haha,lach maar om Nederland met hun overdreven dijken..
    het lachen zal je vergaan..Wat een chaos daar !!!!

    Reactie door eric — vrijdag 2 september 2005 @ 12.22 uur

  35. Fats Domino is herkend op een foto van een hulpactie, door familie.

    Voor degenen die zich afvragen hoe het zit met het geld dat niet werd gebruikt voor noodzakelijke kustversterkingen in het gebied zijn dit misschien wel interessante linkts: http://corrente.blogspot.com/2005/08/buhcos-flood-for-oil-leaky-levees-and.html
    en
    http://www.informationclearinghouse.info/article10050.htm

    Ook zag George er geen been in om gewoon een pr-feestje te vieren op de gitaar, terwijl de ramp al volop aan de gang was:
    http://darealjohnito.web-log.nl/log/3448377

    Op CNN (!) fulmineert de burgemeester in oorlogstijd van New Orleans tegen de laksheid van Bush en de federale overheid.

    Reactie door Johnito — vrijdag 2 september 2005 @ 12.26 uur

  36. Laat het geld nou in de VS in tuinen van New England liggen in het Noorden en niet tussen de sloebers in het Zuiden,die geen benzine meer konden kopen of krijgen..
    Noord rijk…Zuid Arm…is vaak zo in een land,he.. (Limburg ? Nee ,valt mee..)
    Ook die liev sloeber,die zijn vrouw verloor met die gele trui…toch om te janken..als Bush nog een balletje golf slaat…(nou,zoo overdreven is de tegenstelling dus niet….WEL…zo overdreven is die DUS WEL !!!!!!)

    Reactie door eric — vrijdag 2 september 2005 @ 12.27 uur

  37. Burgemeester Nagin bekritiseert in dit interview ook de scheve verhoudingen tussen de oorlogsuitgaven aan Irak en de inspannigen voor het rampgebied. Hij geeft aan het onbelangrijk te vinden of hij na dit interview problemen met “hogerhand” krijgt.

    Reactie door Johnito — vrijdag 2 september 2005 @ 12.32 uur

  38. @21 sonja
    “Jij weet zeker nog niet dat die mensen helemaal niets hebben”

    Jawel, al jaren voor de orkaan was ik op de hoogte dat het een arme streek is.

    “en dus geen middelen hebben om te “vertrekken”. dan kun je ze wel waarschuwen, maar er worden heus geen auto’s uitgedeeld.”

    Mee eens.

    “Ook hebben de hotels in de omtrek er een slaatje uitgeslagen door absurd hoge prijzen te vragen.”

    Daar zaten de armen dan waarschijnlijk niet toch?
    En de rijken hebben gene hotel nodig die gaan gewoon weg of blijven in hun custom made house? Afijn, dat is n.v.t. in deze.

    “Healthy American entrepreneurship.”

    Ja walgelijk, met name ook omdat onder NL regeringen die manier van doen hier ook veel voedingsbodem kreeg.

    “Voor de armen was er dan ook speciaal onderdak geregeld in de Superdome.”

    Ah kijk, dus helemaal niets is er gedaan is al geen argument meer.

    “Daar hebben ze dankbaar gebruik van gemaakt. En daar kreperen ze nu.”

    Chavez stuurt olie, hebben wij niet nog wat boter?

    “En aangezien iedereen daar een wapen mag hebben, kun je op je vingers natellen dat mensen die flippen gaan schieten.”

    Lekkere opvatting over die mensen….
    Maar hoe dan ook het klopt wel als we de journaals mogen geloven.
    Blijf het raar vinden dat men klaagt over hulp, en dan komt er hulp, gaan ze er op schieten… Lijkt me niet slim, wel dan?

    “Maar, Bush heeft al aangekondigd dat plunderaars hard zullen worden aangepakt. Van de media kunnen we straks verwachten dat Bush en zijn leger de held gaat uithangen tegen de “evil” plunderaars, en zodoende weer als held uit de strijd komt.”

    Lijkt me stug. Hij kan die slag wellicht winnen, maar ‘de oorlog’ aldaar niet, hij zal er weinig tot ‘geen’ stemmen meer vandaan kunnen halen.
    En da’s interessant, daar de laatste 2 a 3 keer florida doorslaggevende was! :-)

    Ach ja, het weer… er was een documantaire ooit op discovery, dat dankzij ons energievretende consumentisme, en de wens naar airco frisse briesjes, we stormen (letterlijk) zullen oogsten.

    Reactie door barend — vrijdag 2 september 2005 @ 13.27 uur

  39. Fats is terecht…alive and kickin’

    Reactie door Warrior — vrijdag 2 september 2005 @ 13.38 uur

  40. Ik ben van 1940 en vanaf het moment dat ik enigszins volwassen kan denken is mijn idee dat de amerikanen alleen maar een grote bek hebben, niet kunnen organiseren, want ze zijn veel te veel bezig met dromen: The American Dream.
    Ik kan maar een ding zeggen: Plese wake up

    Reactie door Siegfried Giltay — vrijdag 2 september 2005 @ 14.56 uur

  41. Een meneer is zijn vrouw kwijt. Hij moest haat loslaten. Nu zijn er alleen nog twee jongetjes waar hij voor moet zorgen. Ik kan die man niet de knuffel geven die hij verdient en nodig heeft, maar ik kan zijn verdriet en pijn bijna voelen. Zelfde bij Evelyn, die haar man verloor. Ze was op zoek naar hulp. Haar man, terminaal longpatiënt kwam zonder zuurstof en stikte tijdens haar zoektocht. Alleen. Huisdieren worden in de steek gelaten. Bewust. Een Golden retriever dreef op een boomtak met nog wat bladeren eraan in het water, terwijl een bootje wat mensen redde. Een verhaal in de Metro of Spits over een zwarte hond op een dak. Meestal laat ik het niet meer toe om verdrietig te worden, maar dit keer redde ik het niet meer. In Roemenië, De VS en Taiwan verdrinken en stikken en creperen mensen door water en wind, in Portugal door de (aangestoken) branden. Armageddon? Het lijkt er veel op. En ik… ik kan niets anders doen dan hulpeloos toekijken en luisteren.
    Fats Domino is terecht. Fijn voor hem en zijn familie.
    Arme mensen plunderen winkels en apotheken voor kleding en voedsel en medicijnen, zodat ze kunnen overleven. Daar gaan ze dan op jagen, die militairen. Want plunderen mag niet. Vanmiddag, in de Lidl, zei ik dat ik in dit geval dit soort plunderen goed kan begrijpen. Reactie van een paar mensen: Je mag het NOOIT toelaten. Dan gaan ze maar werken of hadden ze maar weg moeten wezen…. Tja…?? :(

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 2 september 2005 @ 14.56 uur

  42. @L.M. Lembeck

    Het is inderdaad te gek voor woorden dat mensen zo reageren in de Lidll, het zijn ook vast mensen die het zelf nog net ” ietsjes” beter hebben als die arme mensen daar….je gaat tenslotte niet voor niets je boodschappen doen bij de Lidll…een beetje begrip van die mensen mag hier zeker op zijn plaats zijn.Ons land was in 1953 ook heel blij dat wij hulp kregen van alle kanten tijdens de “watersnoodramp”.En zoals het bekende spreekwoord luid: een kat in het nauw maakt rare sprongen! Dus je weet inderdaad niet tot welke dingen jezelf in staat bent als je voedsel/drinken/medicijnen nodig hebt, dus laat dat soort onbenullen maar voor wat ze zijn.

    Reactie door pien — vrijdag 2 september 2005 @ 15.55 uur

  43. Lydia… alle mooie woorden ten spijt: Als het kalf verdronken is dempt men de put. Maar dan wel zonder het kalf. Armageddon…nou je weet in ieder geval wat daarna komt. Deze generaties kunnen dus maar beter bliksemsnel aan een betere wereld beginnen.

    Reactie door Keesje — vrijdag 2 september 2005 @ 16.23 uur

  44. Een land met bijna 300 miljoen inwoners,een van de rijkste landen ter wereld,geen enkele aktie vanuit de rest van de bevolking,geen spontane hulp,geen inzameling,soldaten met geweren ipv schop,buldozer,aggregraten,voedsel,medicijnen enz.. .
    Je kunt dan wel elke dag je vlag buiten hangen,je volkslied zingen en je gebed opzeggen maar blijkbaar is er geen enkele onderlinge verbondenheid.

    En dit inhoudsloze nationalisme is dan het lichtend voorbeeld voor Nedrland,misschien dringt het nu ook in Den Haag door dat het om de inhoud gaat en niet om uiterlijk vertoon.Doe er je voordeel mee Verdonk.

    Reactie door Beste Kerel — vrijdag 2 september 2005 @ 16.31 uur

  45. Waarom wordt er eigenlijk geen hulp vanuit Nederland aangeboden??? Niet zozeer op het gebied van de humanitaire hulp, daarmee loop je de lokale autoriteiten maar voor de voeten. Maar op het gebied van het snel en bekwaam sluiten van de dijken. Als ik dat droppen van zanzakken per helicopter zie, dan bekruipt me het gevoel dat het te langzaam en onbekwaam gaat. Laat Nederland onmiddellijk zijn expertise en hulpmiddelen inztten om die dijken dicht te krijgen. Of kan de begroting die bijdrage volgens onze nationale normen niet dragen.

    Reactie door Drob — vrijdag 2 september 2005 @ 17.15 uur

  46. @38 barend,
    Bedankt voor je reply. Ik wil nog wel op een zin reageren:
    Lekkere opvatting over die mensen…
    Maar hoe dan ook het klopt wel als we de journaals mogen geloven.

    Misschien moet je nog maar een keer naar het journaal kijken. Ik ben het met Olav eens, CNN doet het verbijsterend goed. Het gaat er niet om dat die mensen niet zouden ‘deugen’. Dat is wel wat ons straks voorgeschoteld gaat worden door de Republikeinen zoals ik al had voorspeld vandaag. Je moet goed kijken Barend, en laat het eens binnen komen. Probeer je het een beetje voor te stellen. En luister eens naar de burgemeester van New Orleans.

    Laat het tot je doordringen Barend, hoe die mensen daar al dagen zitten, zonder voedsel, zonder water, zonder wc, mét lijken soms, die al beginnen te ontbinden bij die temperatuur, en niemand, niemand die ze komt helpen. Gisteren pas zijn ze begonnen met het droppen van water en voedsel. Gisteren pas. De FEMA moet bij Wall Mart water kopen. Ook het Leger des Heils heeft daar vouchers voor gekregen. Nee, natuurlijk gaat die miljardengigant geen water uitdelen. Business is business. Maar Wall Mart neemt de vouchers van het Leger des Heils niet aan en ze krijgen dus geen water om de mensen te helpen. En wanneer ik daar zou zitten, met m’n kinderen en bejaarde ouders, dagenlang met niks in de hitte, dan ga ik er echt niet meer over nadenken of het wel of niet netjes is om te gaan plunderen. Om te beginnen bij Wall Mart. En misschien zou ik er ook nog voor gaan zorgen dat Wall Mart straks niets meer te verkopen heeft omzichzelf mee te verrijken. Zo ga je denken: fuck’em.

    En waarom komt die hulp niet? Ik moet zeggen, hoewel dit natuurlijk een afschuwlijke ramp is, dat het heel goed is dat we nu eens een keer het ware gezicht van Amerika te zien krijgen. Niet de Cosby Show, niet The Fresh Prince of Bel Air, niet Oprah Winfrey, niet de integratie, niet One Nation under God, niet de gelijke rechten, maar de werkelijkheid. Door deze ramp wordt eindelijk Amerika voor de wereld ontsloten.

    Waar het op neerkomt is: nobody gives a fuck. Omdat het negers zijn. In werkelijkheid is het altijd al zo geweest, maar ik ben blij dat het witte suikerlaagje voor de buitenwereld er nu eindelijk vanaf gaat.

    Ik denk aan de Zeeuwse watersnoodramp in ’53. Belachelijk natuurlijk, want dat was niets vergeleken met deze ramp die apocalyptische vormen aan heeft genomen. Maar er kwam meteen hulp. Van heinde en verre kwamen mensen uit zichzelf om te helpen, met bootjes, met kleding, met voedsel, met onderdak. In Amerika niet. En waar zijn de grote bedrijven? Waar is het Hilton en de Holiday Inn met onderdak? Waar zijn de Greyhoundbussen met vervoer? Wall Mart? Nobody gives a fuck.

    Een miljardenbegroting erdoor krijgen voor Irak, ja dat kan wel heel snel. En de Irakezen hebben niet eens om hulp gevraagd.

    Ik hoor het mijn vriend uit New Orleans nog zeggen: “Because they hate ‘niggers’” Ik was geschokt. Voor hem was dat zo normaal als dat de zon elke morgen opkomt. En hij woont (woonde, inmiddels) daar. Vlak naast het French Quarter. Al twintig jaar. Zijn vrouw komt uit het ghetto van Detroit. Je zou toch denken dat deze mensen het beter weten dan wij.

    Lekkere opvatting over die mensen…
    Wat voor opvatting zouden zij van ‘ons’ hebben denk je?

    Reactie door Sonja — vrijdag 2 september 2005 @ 17.55 uur

  47. Misschien niet zo relevant, maar de ramp van 1953 was waarschijnlijk groter: htientallen gaten in dijken en een veel groter gebied onder water. Hier konden de mensen evacueren en in 1953 niet, misschien zaten er in 1953 wel meer mensen door het water opgesloten. Men redde ze met vissersboten. Desondanks 1830 doden. En als je de rest van Europa meetelt ruim 2000 doden.

    Maar een vergelijking gaat goed op. De overheid komt pas in actie als het te laat is. In 1953 heeft het echt maar een haar gescheeld of heel Zuid-Holland was ondergelopen; dat had dan bij die temperatuur honderdduizenden doden betekend. Een paar dunne plankjes langs de Nieuwe Waterweg hebben toen de zee tegen gehouden. Als de wind er een schip of grote balk tegen geblazen had was Zuid Holland weg geweest. Na de narrow-escape ging men pas goede dijken bouwen.

    Overigens is begin januari 1978 de Hondsbossche zeewering bijna doorgegaan. Dan was een belangrijk deel van Noord-Holland, misschien wel tot Amsterdam, onder water gekomen; het aantal doden zou dan ook wel boven de honderdduizend zijn uitgekomen. Men heeft het op een of andere manier uit de pers weten te houden. Maar men heeft toen opeens in recordtijd de Hondsbossche met vele meters opgehoogd. Overal reageren politici pas achteraf na de ramp of bijna-ramp.

    Reactie door Drob — vrijdag 2 september 2005 @ 19.24 uur

  48. We liggen ook onder de zeespiegel vergeet dat niet..nooit…en zullen onze goede dijken ons beschrermen?? Plundering is aldaar als de dijken doorbreken, want ieder mens wil overleven…

    Reactie door pien — vrijdag 2 september 2005 @ 20.16 uur

  49. Bush heeft in het verleden aangegeven niets te gaan doen aan maatregelen tegen grote milleu-problemen omdat dat geld en banen kost. Wat kost dit standpunt nu en in de toekomst???

    Reactie door Aad — vrijdag 2 september 2005 @ 20.51 uur

  50. @46 Sonja,

    Waar je niet op in gaat is:
    “Blijf het raar vinden dat men klaagt over hulp, en dan komt er hulp, gaan ze er op schieten… Lijkt me niet slim, wel dan?”

    Ook schreef ik elders al dat de USA gewoon in zijn hemd staat, het leken wel beelden van het tsunami gebied.

    Dat geen paketten worden afgeworpen is misschien vanwege de wapens all over? om moord en doodslag te voorkomen?

    Wel is het vreemd dat geen EHB-M post is, voor insuline e.d.

    Ook is men erg laat met hulp, anderzijds, als je daar vliegt en ze schieten op je, dan ga je niet landen, black hawk down….

    Dat het plunderen om water en voedsel zou gaan, dan geef ik ze nog gelijk ook!!!
    Maar al die luxe goederen, nee toch?

    Ze zitten daar 4 m onder zeenivo, wij 11 hier en daar.
    De NL marina gaat er helpen, misschien kunnen die een rampen plan inrichten, maar of de Bush regering hulp wil? Het lijkt er niet op.

    Op het rascisme gedeelte ga ik maar niet in omdat het m.i. in deze nvt is en dan zouden er talloze zwarte hulpverleners in de US hun nigga-hating collega’s dus niet meer willen zien….

    Reactie door barend — vrijdag 2 september 2005 @ 20.56 uur

  51. Deze is ook wel goed,

    “Dat krijg je dus met opeenvolgende belastingverlagingen en enorme
    bezuinigingen op en verwaarlozing van de publieke sector, inclusief dijkbouw en dijkonderhoud. De VS, het grote voorbeeld van rechts Nederland laat nu duidelijk zien de beste van alle werelden te zijn.
    Overstromingen, chaos, ellende, kinderen, bejaarden en zieken laten sterven, mensen laten verhongeren en verdorsten, duizenden doden, eigen volk in de steek laten (‘zijn toch maar arme zwarten’ enz.), een miljoen daklozen er bij enz. En wat kunnen ze daar toch goed organiseren.
    Zo moet het hier dus ook van rechts Nederland. Het is ten slotte allemaal eigen keuze en eigen erantwoordelijkheid.
    Rianne Reukwater “

    Reactie door barend — vrijdag 2 september 2005 @ 21.15 uur

  52. De beelden op televisie zijn niet te bevatten. Hoe is het mogelijk dat hulp zo lang op zich laat wachten.

    De ontstane chaos is iets om over na te denken; het toont de kwetsbaarheid aan van onze Westerse samenleving, afhankelijk van infrastructurele ketens.

    Een dergelijke situatie kan -met wat voor oorzaak dan ook- in feite overal ontstaan,
    ook hier in Nederland!

    Reactie door J3roen — vrijdag 2 september 2005 @ 21.25 uur

  53. @52 daarom ben ik ook wel eens kwaad dat ik nergens kan wonen waar alle natuur nog zuiver genoeg is,
    (niet vervuild door concumentisme en laten we wel zijn: luiheid, hebberigheid(‘we wilden concureren’)
    opdat je er van kan leven.

    Reactie door barend — vrijdag 2 september 2005 @ 21.50 uur

  54. Het is een schande waartoe het rijkste en machtigste land op aarde NIET toe in staat is!!

    Reactie door visgert — vrijdag 2 september 2005 @ 22.21 uur

  55. Drob (45), ik ben het helemaal met je eens. Nederland zou juist nu de mensen in New Orleans moeten helpen vooral ook omdat ze blijkbaar van hun eigen regering niet de hulp krijgen die ze verwacht hadden.
    En de mensen in New Orleans zitten dringend te wachten op goede hulp en daadwerkelijk hulp die geboden kan worden.

    Reactie door Paula Buisman — vrijdag 2 september 2005 @ 22.54 uur

  56. @ drob: hoe kom je erbij dat ’53 erger was? Hoe verzin je het? Woonden daar negers dan? Het is net zulke nonsens als je eerder schreef: de overwegend blanke stad – waar haal jij je info vandaan? Uit Disneyland?

    @barend. Ik ben duidelijk geweest. Ik weet wel waar je heen wilt. Dat gaan we straks ook van de Republikeinen en de christenfundi’s horen. Voor het geval je nog niet op de hoogte bent: Katrina schijnt de schuld te zijn van de homoseksuelen en Russische eco-terroristen. Eat that. Dat racisme hier nvt is, slaap lekker door man, in je witte wollen American dream. Gelukkig heeft de BBC, die prima verslag doet ter plekke, het al driedubbel bevestigd.

    Reactie door Sonja — zaterdag 3 september 2005 @ 0.04 uur

  57. @53, Barend,

    Inderdaad, er is geen ontkomen aan. Je kunt niet eens kiezen om “buiten het systeem te leven” als je dat zou willen.

    Reactie door J3roen — zaterdag 3 september 2005 @ 0.13 uur

  58. @56, ik ben ook duidelijk toch?
    Zou jij landen met de helicopter vol water als er op je geschoten wordt?
    Denk jij dat als rascisme een rol speelt, er nu dan niet een grote ramp aan opkomen is onder al het hulppersoneel, daar je ook daar veel blanken en afro-amerikanen hebt?

    De schuld van de orkaan….? is van iemand…? Laten we stellen dat ie er was (momenteel is China aan de beurt, al 100en doden net op CNN)
    en dat de USA authoriteiten kennelijk geen plannen hebben liggen voor dit soort chaos.
    Zelfs mijn kleine gemeente heeft dat WEL!

    Verder heb ik bijna never een witte wollen american dream hoor, waar je dat vandaan haalt snap ik niet.

    “Voor het geval je nog niet op de hoogte
    bent: Katrina schijnt de schuld te zijn van de homoseksuelen en Russische eco-terroristen. Eat that. ”

    Je deed me met die ‘argumenten op niks af en nergens heengaande’ even denken aan mijn normaliter zeer lieve oud-tante als ze dronken was! :) dank je.

    Reactie door barend — zaterdag 3 september 2005 @ 1.03 uur

  59. Ja hoor barend, blablabla.

    Reactie door Sonja — zaterdag 3 september 2005 @ 1.19 uur

  60. Lieve Sonja,

    Als je puur naar de stad New Orleans kijkt, met downtown New Orleans dan is die voor tweederde zwart. In de VS is het gebruikelijk steden inclusief de suburbs te bekijken. De suburbs worden dor de beter gesitueerden bewoond en zijn hoofdzakelijk blank. Het is dus hoe je je definitie legt of New Orleans voor het merendeel blank of zwart is. Ik hou het op de gebruikelijke definitie inclusief de suburbs.

    Wat Zeeland (en Zuid Holland en een stukje Brabant, maar eigenlijk ook stukken van België, Groot Brittannië en Duitsland) betreft moet je het overstromingsgebied eens bekijken en het aantal inwoners daarop. En dan te bedenken dat het water bij nacht onaangekondigd kwam, terwijl het ijskoud was.

    Of het aantal doden door de overstroming, dus buiten het geweld van de orkaan, in New Orleans groter is dan in Zeeland, moet nog worden aangetoond. Er zijn nu veel paniek verhalen; er zijn ongetwijfeld honderden doden door het water, of dat er meer dan tweeduizend zijn kan pas over enige tijd worden vastgesteld.

    Uit je woorden maak ik op dat je iets pas een ramp vindt als er donkere mensen bij betrokken zijn.

    Reactie door Drob — zaterdag 3 september 2005 @ 11.11 uur

  61. Ja hoor Drob, whatever.

    White 28.05%
    Black or African American 67.25%

    En dat geldt voor “New Orleans”, en niet voor ‘Drob’s fantasie over de stadsgrenzen van New Orleans’. Ook heeft niemand een boodschap aan jouw fantasie over stadsgrenzen, dacht ik zo.

    En dan te bedenken dat de dijken onaangekondigd kapot gingen, omdat vorig jaar 20 miljoen dollar nodig was voor onderhoud, maar Bush 4 miljoen dollar wel genoeg vond.

    En dan te bedenken dat de temperatuur daar nu onaangekondigd zo hoog is dat daar ook mensen aan sterven. Straks cholera en malaria.

    Vlak na de storm waren er al 1024+ doden. En 20.000+ vermisten. Het rampgebied is ongeveer zo groot als Engeland.

    “Paniekverhalen”? Als een journalist rechtstreeks bericht doet ter plekke, dan kun je dat niet afdoen met ‘paniekverhalen’. Dan moet je dat categoriseren als ‘rechtstreeks bericht ter plekke’. De filmbeelden ter plekke kun je ook niet afdoen met ‘paniekverhalen’.

    Maar ja, er is vrijheid van geloof in Nederland Drob, dus wie ben ik.

    Reactie door Sonja — zaterdag 3 september 2005 @ 12.11 uur

  62. @ Sonja,

    “En dan te bedenken dat de dijken onaangekondigd kapot gingen, omdat vorig jaar 20 miljoen dollar nodig was voor onderhoud, maar Bush 4 miljoen dollar wel genoeg vond.”

    Bush beslist daar helemaal niet over, de V.S. kent een Federaal stelsel van losse staten, de staten daar moeten op dat soort gebieden hun eigen broek op houden (dus de goveneur is de dader).

    De overheid aldaar doet alleen buitenlandse politiek en interstatelijke dingen.
    Zelfs de inkomstenbelasting verschilt daar per staat.

    Reactie door ronald — zaterdag 3 september 2005 @ 16.42 uur

  63. O ja Drob: Criticism of Bush mounts as more than 10,000 feared dead
    The Guardian http://www.guardian.co.uk/katrina/story/0,16441,1562005,00.html
    In Amerika is alles groter. Maar in Nederland is alles altijd erger?

    Reactie door Sonja — zaterdag 3 september 2005 @ 17.17 uur

  64. @ ronald,
    In 2001, FEMA warned that a hurricane striking New Orleans was one of the three most likely disasters in the U.S. But the Bush administration cut New Orleans flood control funding by 44 percent to pay for the Iraq war.

    Okee ronald, Bush heeft daar helemaal niks mee te maken. Komt het er op neer, dan heeft Bush helemaal niets met Amerika te maken. De hele regering niet. Die zet nergens handtekeningen onder. Dat komt natuurlijk, omdat er geen Amerikaanse schatkist bestaat. Amerika bestaat dus eigenlijk ook niet. Gek hè, hoe de dingen radicaal veranderen wanneer mensen naar Bush gaan wijzen? Een vreemd fenomeen.

    Volgende!

    Reactie door Sonja — zaterdag 3 september 2005 @ 17.18 uur

  65. Ach mijn Sonja,

    Je bent blijkbaar niet zo snugger. Ik heb het even voor je opgezocht. Je had zelf de cijfers voor de City vermeld; die laat ik dus maar weg.

    De City heeft 480.000 inwoners, maar met suburbs, zoals ik al schreef, heb je 1.440.000 inwoners. De verdeling:
    White 57.3%
    Black 37.5%
    Native American 0.4%
    Asian 2.1%
    Hispanic 4.4%

    En de doden zijn nog niet geteld. Iedereen roept maar wat. Ik hoop dat ik gelijk krijg dat het beperkt blijft tot enige honderden en dat is al erg genoeg. Bovendien hadden we het in dit geval over de slachtoffers van de watersnood en niet de directe slachtoffers van de orkaan zoals in Biloxi.

    Waarom ik dat denk? Slechts een klein deel van de stad ligt zo diep dat je er in kunt verdrinken. Op sommige plekken kwam het water vrij snel, maar er was vrijwel altijd voldoende tijd om hogerop te komen. Alleen personen die zeer slecht ter been waren hadden in het diepe gedeelte van de stad geen kans. En het was niet zo koud dat je door onderkoeling snel om het leven kwam.

    En als achteraf blijkt dat ik ongelijk heb, is dat niet erg voor mij, maar wel voor de slachtoffers.

    Reactie door Drob — zaterdag 3 september 2005 @ 17.37 uur

  66. @Sonja, NAAST de amerikaanse schatkist heeft ELKE staat zijn eigen schatkist(je)
    en daarbij 44 % is nog steeds geen 4 miljoen van 20 miljoen.
    Het stond de staat geheel vrij om hogere belastingen te innen om zelf wat aan die dijken te doen.
    Neen het is weer makkelijker om de rest daarvoor te laten dokken, helaas voor New Orleans heeft men daar in de rest van de V.S. geen boodschap aan.

    dus NEXT.

    Reactie door ronald — zaterdag 3 september 2005 @ 17.40 uur

  67. Okee ronald, Bush heeft geen enkele verantwoordelijkheid voor wat er in zijn land gebeurd. Maar dat is allang weer oud nieuws eigenlijk.

    Reactie door Sonja — zaterdag 3 september 2005 @ 17.47 uur

  68. Ik kijk met verbazing naar het RTL4 nieuws van half 8. Daar hoor je dat politie-agenten en militairen de hulp tegen houden bij New Orleans. Dat mensen die ge-evacueerd zijn letterlijk geen eten en drinken hebben.
    Een journalist van RTL4 nieuws heeft een moeder en een vier weken oude baby mee genomen en onder gebracht in een gastgezin waar gelukkig voor hun familie hen kwam halen later. Familie mag niet eens in New Orleans binnen komen om hun familie daar weg te halen. Politie-agenten en militairen zeggen dat ze daar zijn om plunderingen tegen te gaan en dat er mensen zijn die geweld zouden plegen.
    De journalist van RTL4 heeft zich nooit bedreigt gevoeld in New Orleans bij het evacuatie-centrum waar hij was om te zien hoedat het daar aan toe ging. Hij heeft met eigen ogen dode mensen zien liggen een dode vrouw zien zitten waar een deken overheen was gelegd. Mensen creperen daar en zullen sterven als er niet op tijd hulp verleent word.
    De mensen die nog leven mogen New Orleans niet zelf verlaten van de politie-agenten en de militairen want die zijn ondertussen ook binnen gekomen. De militairen rijden door de straten van het evacuatiecentrum zonder mensen zonder hulpbehoefenden mee te nemen.
    Het is mens-onterend hoedat Amerika met zijn eigen burgers omgaat.

    Reactie door Paula Buisman — zaterdag 3 september 2005 @ 19.46 uur

  69. Paula, heb ook naar het nieus van half 8 zitten kijken, en werd daar gewoon koud van hoe die mens daar aan hun lot werden overgelaten.

    ronald, dat iedere staat daar zijn eigen geld heeft, daar heb je gelijk in.
    Maar Sonja heeft ook gelijk, omdat Bush overal zoveel mogelijk geld vandaan heeft geroofd, om zijn oorlogspelletjes voort te kunnen zetten.
    En dat de zwartebefolking in Amerika niet meeteld, is allang bekend, er zijn vele zwarte die niet eens mogen stemmen, dat zegt al genoeg denk ik zo.

    H.S.

    Reactie door Henk S. — zaterdag 3 september 2005 @ 21.21 uur

  70. Kwamen er niet ook heel snel militairen in Irak om de plunderingen tegen te gaan, i.p.v. mensen te helpen?

    Zoals ik al voorspelde, er wordt hard gewerkt om de aandacht te verleggen naar plunderaars en criminelen. En natuurlijk zijn die allemaal zwart (let op media), want witte mensen plunderen niet. Nee hoor, die lenen hoogstens wat.

    Toen Bush gevraagd werd wat hij precies “unacceptable” vond, zei hij: “Well, I’m talking about the fact that we don’t have enough security in New Orleans yet.”
    Aha, security. Nee dat klopt. Pas gisteren zijn ze begonnen met het droppen van voedsel.

    The Federal Emergency Management Agency (Fema) has been accused of being so concerned about the possibility of a terrorist attack that it failed to prepare properly for a much more inevitable natural disaster.
    After the authorities in Baton Rouge had prepared a field hospital for victims of the storm, Fema sent its first batch of supplies, all of which were designed for use against chemical attack, including drugs such as Cipro, which is designed for use against anthrax. “We called them up and asked them: ‘Why did you send that, and they said that’s what it says in the book’,” said a Baton Rouge official.
    http://www.guardian.co.uk/katrina/story/0,16441,1561909,00.html

    Hier een staaltje van écht plunderen:
    http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?ItemID=4397

    Plunderen? Welnee, dat heet “taking care of yourself”.

    Reactie door Sonja — zaterdag 3 september 2005 @ 22.15 uur

  71. Henk S. (69), ik vind het nog steeds verschrikkelijk die beelden die ik zag op het RTL4-nieuws van half 8. Net zoals jij werd ik er koud van ik kreeg er gewoon koude rillingen van in mijn lijf. Hoe kunnen ze toch zo mens-onterend bezig zijn. Ik heb er totaal geen begrip voor.

    Reactie door Paula Buisman — zaterdag 3 september 2005 @ 23.10 uur

  72. Fats Domino found OK in New Orleans

    Friday, September 2, 2005 Posted: 0344 GMT (1144 HKT)

    Rescuers help Fats Domino off a boat after he was rescued Monday from his New Orleans home.RELATED
    • Connick, DeGeneres, others react to Katrina
    YOUR E-MAIL ALERTS

    New Orleans (Louisiana)
    Fats Domino
    or Create Your Own
    Manage Alerts | What Is This? (CNN) — Rock ‘n’ roll pioneer Fats Domino was among the thousands of New Orleans residents plucked from rising floodwaters, his daughter said Thursday.

    Karen Domino White, who lives in New Jersey, identified her father in a picture taken Monday night by a New Orleans Times-Picayune photographer.

    The photograph shows Domino — the singer behind the 1950s hits “Ain’t That a Shame” and “Blueberry Hill” — being helped off a boat near his home in the city’s Lower 9th Ward.

    His whereabouts since the rescue were not immediately known. Nor was there any information about his wife, Rosemary, friends said.

    The neighborhood was heavily flooded when a levee failed as Katrina slammed into southeastern Louisiana and the Mississippi Gulf Coast.

    Thousands are feared dead in the storm, Louisiana’s governor and the mayor of New Orleans have said, though no official tally has been compiled.

    White said she last heard from her father August 23, four days before the storm hit, and was unable to contact him Sunday.

    “I didn’t have any information. I was just praying,” she said.

    Writer Charles Amann said he last spoke to Domino on Sunday, and the singer refused to join the evacuation that was then under way.

    “He said to me, in that wonderful Southern accent of his, that no, he was staying on — that he had gone through the last one and he could go through this one,” said Amann, who is working on a book on the early days of the “American Bandstand” television program.

    Many of those evacuated from the Lower 9th Ward were taken to the Louisiana Superdome and are being transferred to the Astrodome sports stadium in Houston, Texas.

    Alan Warner, an EMI Music executive, also saw the photograph of Domino’s rescue. But he said he did not know where the 77-year-old singer, born Antoine Domino, was taken afterward.

    “But the fact that he actually was rescued is just so gratifying,” Warner said.

    Reactie door barend — zaterdag 3 september 2005 @ 23.16 uur

  73. That’s right!

    Reactie door Sonja — zaterdag 3 september 2005 @ 23.55 uur

  74. Het lijkt wel een rampenfilm-scenario. God blees America…God wat worden die mensen daar gestraft voor hun regering en beleidt. Men is gespecialiseerd in klappen uitdelen in het buitenland, maar hun binnenland (het hart) wordt totaal vergeten. Als het goed is betekent dit het begin van het einde voor Bush. Het buitenlands ‘beleid’ zal de gemiddelde Amerikaan een worst wezen, (deze) binnenlandse chaos zal maatgevend worden voor een politieke aardverschuiving. Het wachten is op de volgende afleidingsmanouvre van ‘onze’ WASP’s….

    Reactie door Keesje — zondag 4 september 2005 @ 10.57 uur

  75. Militairen verlekkeren zich. Maar niet voor hulpverlening.
    “This place is going to look like Little Somalia”
    http://www.armytimes.com/story.php?f=1-292925-1077495.php

    Wie verdient aan Katrina? Halliburton.
    http://www.halliburtonwatch.org/news/hurricane_katrina.html

    The Storm After the Storm
    Achtergronden – New York Times
    http://www.nytimes.com/2005/09/01/opinion/01brooks.html?ex=1283227200&en=1424045a250b03fc&ei=5090&partner=rssuserland&emc=rss

    Economics and the Race Divide in a Southern City
    From Woolworth to Wal-Mart
    http://www.counterpunch.org/green07302005.html

    Reactie door Sonja — zondag 4 september 2005 @ 12.40 uur

  76. Hier nog een site over de Katrina waaronder een artikel dat president Bush het rampgebied bezoekt.

    http://www.planet.nl/planet/show/id-67777/contentid=615775/sc=891c84

    Reactie door Paula Buisman — zondag 4 september 2005 @ 20.36 uur

  77. Sorry, ik snap er niets van ik heb wel de goede planet site vermeld maar ik krijg niet de artikelen vermeld die ik had opgezocht.
    Sorry voor het ongemak hiervan.

    Reactie door Paula Buisman — zondag 4 september 2005 @ 20.39 uur

  78. Wij hier in enschede hadden een rampje vergeleken met daar maar er stond de volgende morgen voor 10 uur wel een delegatie op de stoep om vooral steun te bieden, de hulp was vergeleken met daar snel op gang gekomen en de inzamelingen begonnen hier dezelfde avond al….
    ken je je voorstellen hoe ik naar het nieuws keek, je herleeft gelijk onze ramp weer opnieuw en heb bijna continu cnn gevolgd, ik vind dat bush een probleem heeft met prioriteiten stellen en hoop ook
    dat ie opstapt na zo’n schandalige blunder moet dat haast wel.
    ook ik heb niet veel maar in tegenstelling tot alle chrechegenootjes van mijn jongste had ik nog een huis ik heb thuis alle knuffels verzameld en op de chreche weer uitgedeeld, die ramp was voor ons al niet te bevatten laat staan voor zo’n ukkie van 2 of 3 jaar.
    een knuffel geeft toch iets houvast als je alles kwijt bent…..

    Reactie door ria — zondag 4 september 2005 @ 23.00 uur

  79. o,ja toch nog trots een tukker te zijn en hoop dat we niet nog verder veramerikaansen.

    Reactie door ria — zondag 4 september 2005 @ 23.02 uur

  80. Iemand toevallig naar ITV news gekeken? Wat een ellende. Vraag me af of er geen rellen zullen uitbreken in andere steden in de USA wanneer men zich realiseerd hoe met familieleden in New Orleans wordt om gegaan.
    Wat dacht je van de rest van de 4 staten. Wat een puinhoop.
    Hulpverleners durven de stad niet in uit angst om neergeschoten te worden.

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 5 september 2005 @ 3.44 uur

  81. Ik denk dat de toestand rond plunderaars en op hulpdiensten schietende wapenliefhebbers best vertaald kan worden in ‘rellen’ Rob. Alleen zal dat officieel nooit zo worden verwoord. Dat kan omdat het (nog) zo marginaal is (valt heel erg mee voor een stad met normaliter 5 à 6 neergeschoten mensen per dag), en omdat men natuurlijk geen paniek wil zaaien. Maar je kunt er wel van uitgaan dat wij geen idee hebben van wat er werkelijk aan de hand is rond dit soort berichtgeving.

    Reactie door Sonja — maandag 5 september 2005 @ 7.52 uur

  82. Ik bedoel: 5 à 6 doodgeschoten mensen.

    Reactie door Sonja — maandag 5 september 2005 @ 7.53 uur

  83. Op BBC world meldde een reporter vandaag dat er reeds 60.000 militairen gearriveerd waren maar deze zelfde reporter had vandaag slechts 1 arts gezien. Hoe kan dit?
    Waarom zoveel mensen met een helicopter proberen te vervoeren. Hebben ze geen boten in de USA? Er loopt daar een rivier, lijkt mij een ideale toegangsweg per boot.
    Waarom waren er geen voedseldropings per helicopter?

    Ik was een jaar na de rellen in Los Angeles, South Central, in 1992 als ik me dat goed herinner. Was nog maar weinig van te merken destijds. Vraag me af of men over een jaar dit vergeten is. Of zou dit nog gevolgen hebben voor Amerika?

    Reactie door Rob de Kuster — maandag 5 september 2005 @ 21.20 uur

  84. Ik ben blij dat Fats Domino gezond en wel terecht is!
    Fats trad de afgelopen jaren bijna niet meer op, en ik denk Fats kennende, dat hij nu weer op korte termijn achter zijn piano zal kruipen voor geld in tezamelen voor de slachtoffers van New Orleans.
    Alvast namens mij, bedankt Fats

    Reactie door Jerry — maandag 5 september 2005 @ 21.57 uur

  85. @Sonja: ” Five dead ‘were army workers’” zie http://www.theaustralian.news.com.au/common/story_page/0,5744,16494579%5e12377,00.html

    Is er trouwens iemand hier al voor NSB’er uitgemaakt wegens het kritiek geven op de late reactie van Bush? Ik wel namelijk…

    Reactie door Johnito — maandag 5 september 2005 @ 22.54 uur

  86. Ik hoor dat Bush in 10 staten de noodtoestand heeft afgekondigd.
    Ook schijnen er nog steeds mensen te overlijden in de noodopvang. In een airport waren alleen vandaag al 50 doden ten gevolgen van uitdroging en/of infectie.
    Ik hoorde op ITV news vandaag het verhaal van een bejaarde moeder in New Orleans die door het stijgende water haar woning niet kon verlaten en op dinsdag j.l haar zoon belde met de vraag of hulp onderweg was.
    Woensdag belde ze weer, en donderdag en vrijdag. Op vrijdagavond is ze verdronken.

    Reactie door Rob de Kuster — dinsdag 6 september 2005 @ 3.32 uur

  87. Als je in deze toestand geen kritiek geeft op het beleid van Bush, dan ben je pas een NSB’er. En wat denk je van onze harrie potter, die stuurde direct hulp, een fregat uit het caribish gebied met indentifiecatie materialen voor de doden,en staat dit ook nog met trots te vertellen op TV. Hij snapt er ook niks van, stuur deze mensen voeding, schoonwater, baby voeding, medicijnen, gewoon de eerste noodzakelijke dingen, de rest is voor later Jan Peter.

    Reactie door Jerry — dinsdag 6 september 2005 @ 9.58 uur

  88. @ Johnito (85):

    Geestelijk gestoorden moet je langs je koude kleren laten afglijden!

    Na ruim een week kunnen we toch wel het volgende vaststellen:

    -Men was in de VS al jarenlang op de hoogte van de mogelijke gevaren voor de kuststreek van Louisiana en Mississipi, en m.n. New Orleans.
    -De regering Bush heeft miljarden dollars onttrokken aan gelden, die waren bestemd voor verbetering van de situatie, en die gespendeerd aan de oorlogvoering in Irak. Ook de Nationale Garde is grotendeels in Irak ingezet.
    -De FEMA (nationale organisatie voor rampenbestrijding) was meer gefocust op terrorisme, dan op mogelijk zich voordoende (natuur)rampen.
    -De federale overheid is meer geïnteresseerd en staat gauwer paraat voor de bevolking van politiek cruciale steden als New York, dan b.v. de zuidelijke stad New Orleans. (Ook al is deze stad een belangrijke haven).
    -Er is een enorme competentiestrijd (en nu dus ook zwartepietenspel) gaande tussen de diverse bestuurslagen in de VS.
    -De zwaarst getroffen groepen zijn de armen en zwarten in New Orelans, omdat zij weinig mogelijkheden hadden de orkaan te ontvluchten.
    -Het koste president G.W. Bush twee dagen om met een eerste officiële reactie te komen. Op dat moment wist ook de genoemde FEMA nog niets van de erbarmelijke situatie in het stadion van New Orleans.Het kostte ruim vijf dagen om met de eerste daadwerkelijke effectieve hulp te komen.
    -G.W. Bush blijkt weer eens een eigenlijk incompetente, maar daardoor ook gevaarlijke clown te zijn. Na twee dagen een hakkelende toespraak. Buikspreekpop van de neocons. (Hij was kennelijk tegenstribbelend uit de golf course geplukt. Hij had geen goede instructie gehad, en keek als een acteur die zijn rol kwijt was, maar ook de souffleur niet kon horen).
    -Een schatting van het aantal dodelijke slachtoffers is moeilijk te maken, maar de burgemeester van New Orleans denkt dat het wel 10.000 kunnen worden. Vele doden liggen in het water en bevinden zich nog binnen woningen e.d.
    -Nog steeds worden mensen, die zitten opgesloten, uit hun nijpende situatie gered. Gisteren nog een eenzaam zesjarig jongetje. Het valt te vrezen dat voor velen, die nu nog (net) in leven zijn, de hulp te laat zal komen.
    -Niet te vergeten: de erbaremelijke toestand van achtergebleven huisdieren. Een groot aantal dood, een groot aantal nog (net) in leven en in grote paniek.

    Al met al een ramp waarin op zeer directe en schrijnende wijze de werkelijke sociale verhoudingen in de VS naar boven zijn gekomen…..

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 6 september 2005 @ 10.54 uur

  89. Maar de gelovigen van de zaligmakende neoconservatieven zeggen dat jij liegt Olav, en dat het allemaal linkse propaganda is. En die negers op tv roepen maar wat, immers iedereen kan toch zien hoe hard men bezig is met de hulp? Die mensen zitten daar maar en houden hun hand op, net als in Afrika. Ze zijn lang vantevoren gewaarschuwd en wanneer ze een tv kunnen betalen hadden ze ook een fiets kunnen kopen en zelf weg kunnen rijden. Overigens kan Bush er helemaal niets aan doen, want het is de schuld van de federale overheid. En ziet men niet in wat er zo verkeerd is aan een potje golf.

    Zoiets Olav.

    Reactie door Sonja — dinsdag 6 september 2005 @ 14.47 uur

  90. Ze graven hun eigen graf…dit maakt die eikel nooit meer goed. En de arme bevolking is alwéér de lul want men leert het nooit maar men wet het wel heel goed..Ik hoop dat ze in amerika nu gáán voor die trotse democratie die ze eens bij de oprichting waren. En niet te vergeten de oorspronkelijke bewoners… Maar dat wordt een zware kluif. Militaire macht en een langs elkaar heen werkend “staatsapparaat’ zal in het slechtste geval een vernietigingswapen zijn voor een select clubje, maar ze hebben al ooit eens een burgeroorlog gehad, dus zeg nooit nooit. Laten we positief blijven. Ben benieuwd of de opvolger van Bush iets kan verbeteren. Doe mij Hillary maar.

    Reactie door Kees — dinsdag 6 september 2005 @ 22.00 uur

  91. Bush gaat onder zijn leiding een onderzoek instellen naar wat er goed en wat er fout ging tijdens de ramp. Ben benieuwd wie ze de schuld gaan geven. Zal vast niet Bush zelf zijn.
    Valt me trouwens op dat Bush er even tussendoor John Roberts nomineerd voor de functie van “chief judge” voor de “supreme court” in de US. Die man maakt net 2 maanden deel uit van de “supreme court.” Zijn voorganger was 34 jaar lid van het hoogste gerecht in de US en slechts 19 jaar daarvan als chief judge.
    Deze rechter mag en kan de president van de USA berechten als deze strafbare feiten begaat.
    Waarom wil Bush deze rechter er perse doordrukken?

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 7 september 2005 @ 2.56 uur

  92. En dan bestaat er ook nog zoiets als volkswoede. In combinatie met de ‘vrijheid’ van het bezitten van een wapen kun je je lol op straks.

    Barbara Bush verklaarde eergisteren tijdens het bezoek aan een vluchtelingenkamp, terwijl ze gaar giechel nét niet kon onderdrukken (audio gehoord), dat die mensen toch al zo arm waren dat ze het in het kamp beter dan ooit hadden.

    Dat is Amerika.

    Reactie door Sonja — donderdag 8 september 2005 @ 8.53 uur

  93. Ik ben zelf in de USA geweest en onderhoud nog altijd contacten aldaar.
    Ik maak daarom ook een onderscheid tussen de regering en het politieke systeem en de rest van de bevolking.
    Meerendeel van de Amerikanen staat zeer wantrouwend tegenover de regering.
    Tijdens een rondreis door california vertelde een Amerikaan me dat ik Amerikaans patriotisme voor het land niet moest verwarren met de goverment. Ik denk inmiddels dat hij gelijk heeft.

    Wat mij destijds (1991)trouwens opviel was dat wij hier naar Amerika kijken als een gevaarlijk land vanwege het gemak waarmee men daar wapens kan verkrijgen.
    Bij mijn vraag aan een Amerikaan tijdens een kampeertrip of hij ooit in Europa geweest was zei deze “Nee, nog niet en nooit niet. Veel te gevaarlijk. In Europa was te veel terrorisme.” Hij verwees naar de IRA en ETA en RAF.
    Ik had er voorheen nooit bij stil gestaan dat een Amerikaan Europa als gevaarlijk zou beschouwen.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 9 september 2005 @ 0.38 uur

  94. @ Rob de Kuster (91):

    Citaat: “Waarom wil Bush deze rechter er perse doordrukken?”
    Het antwoord kan moeilijk anders zijn dan: omdat deze man politiek volledig in zijn straatje past. De benoemingen in het Supreme Court hebben altijd een politieke achtergrond. Reagen heeft destijds de aarts-conservatief Rehnquist benoemd.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 9 september 2005 @ 15.10 uur

  95. @94. Olav Meijer
    Wellicht vergis ik me maar ik dacht dat Nixon Rehnquist heeft benoemd tot lid van de Supreme court. Was het Reagen die Rehnquist benoemde tot chief judge of the Supreme court?
    Ik weet dat Rehnquist 34 jaar lid was van de Supreme court en de laatste 19 jaar daarvan als chief judge.
    John Roberts die nu is voorgedragen door president Bush voor de functie van chief judge of the Supreme court was pas een maand of 2 lid van de Supreme court.
    Ik heb zelden iemand zo snel carriere zien maken.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 9 september 2005 @ 20.33 uur