Pop

Er komen enthousiaste reacties uit de popwereld op de plannen van Arda Gerkens en de SP.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 08 september 2005 :: 12.24 uur

18 Comments

18 reacties

  1. Natuurlijk,een grote pot overheids subsidie doet het altijd goed.Alhoewel volgens
    Muziek Platform Voorzitter Wouter Rutten: is DJ Tiësto al drie jaar lang de beste DJ ter wereld en Jan Smit verkoopt meer cd’s in Duitsland dan in Nederland. Er is dus genoeg talent in Nederland.En kijk naar bands als Racoon of The Sheer. Mede door de grote steun van de Nederlandse radiostations zoals 3FM, verkopen beide bands meer cd’s dan vergelijkbare andere bands in dit genre en komen er beduidend meer mensen naar de optredens van beide groepen kijken. En daar profiteren dan weer de componisten en tekstschrijvers van.
    Dus hoezo subsidieren,echt talent breekt toch wel door ook zonder staats subsidie.Blijkbaar heeft Mevr.Gerkens geen goed onderzoek gedaan naar de voormalige zwaar gesubsidieerde Beeldende Kunst regeling die vanwege de overvolle opslagruimtes van overtollige en overbodige “kunsten” moest worden gesaneerd en daarmee de regeling werd afgeschaft.Gaat zij nu weer het wiel uitvinden? Trouwens dit plan is helemaal niet vernieuwend. In de jaren 80/90 waren er allerlei initiatieven op dit gebied.
    In o.a.Eindhoven werd toen de Stichting “Popeye” met overheidssteun opgericht en 5 jaar later na onderlinge ruzies over de verdeling van geld en met evenveel bestuurswisselingen failliet verklaard.

    Reactie door Mollenvanger — donderdag 8 september 2005 @ 16.27 uur

  2. (1) het gaat hier om popmuziek die niet voor het grote publiek is .diversiteit houd de popmuziek en de nederlandse cultuur levendig .jantje smit,bauer,grad damen , hazes ,.ik gun het iedereen .maar is niet aan mij besteed.en in hilversum geld nog steeds dat je een ,kruiwagen, moet hebben,alleen met talent kom je er niet ,dus harstikke goed wat arda doet . voor de nederlandse popmuziek en politiek scoort ze er ook leuk mee !!

    Reactie door texas henkie — donderdag 8 september 2005 @ 22.19 uur

  3. #1 Vroeger waren er ‘iets’ meer platenmaatschappijen en lag de drempel om door te breken een stuk lager.
    Muziek is zó belangrijk voor mensen…
    Go Gerda!

    Reactie door Kees — vrijdag 9 september 2005 @ 6.45 uur

  4. Er is zoveel goede Nederlandse muziek wat de helft van Nederland nog niet eens kent… Goed plan dus!

    Reactie door Mirella — vrijdag 9 september 2005 @ 10.47 uur

  5. Aan de andere kant willen veel mensen ook graag naar onbekende muziek luisteren.
    Dat geeft iets elitairs, zo van ‘ik ken muziek waar bijna niemand van gehoord heeft.
    Wie echt geïnterresseerd is kan alle muziek die er ooit is gemaakt wel ergens vinden, de enige beperking is het leven dat te kort is.

    Als onbekende bandjes straks met behulp van subsidie doorbreken is het weer niet goed.
    Het eerste dat mensen als Anouk en Kane te horen kregen na hun doorbraak was “jullie zijn commercieel geworden”.

    Reactie door arend — vrijdag 9 september 2005 @ 13.20 uur

  6. (5) Het is natuurlijk wel moeilijk je ergens voor te gaan interesseren, als je het bestaan ervan niet weet. Gelukkig zijn er nog veel bands die niet op het grote geld zitten te wachten en die met het hart/ voor de lol spelen. Zogezegd voor de onkosten en als hobby.

    Reactie door Warrior — vrijdag 9 september 2005 @ 14.24 uur

  7. Wat is de bijdrage aan de nederlandse muziekcultuur wanneer deze er alleen maar uit bestaat dat bepaalde “popgroepen” die blijkbaar zonder kruiwagen of overheidssteun zelfstandig geen markt kunnen veroveren hun hobby toch professioneel willen beoefenen.Er zijn genoeg Nederlandse mannen-vrouwen-kinderkoren die overal ter wereld zeer gewaardeerde,ongesubsidieerde optredens verzorgen.
    Of willen jullie zo graag een bijdrage leveren aan het scheppen van nog meer pop multimiljonairs zoals bv. U2 (met dank aan het Engelse werkeloosheidsformulier)en waarvan Bono nu samen met John de Mol
    een grote
    investeringsmaatschappij “Elevations” heeft opgericht met een beurswaarde van € 2,5 miljard. (Pop)-Kapitalisten zijn nu eenmaal (Pop)-kapitalisten of ze nu muziek maken of anderszins voor de markt produceren. Trouwens in nederland zijn de muziek CD’s nog steeds een van de duurste van heel Europa.Maar daar hoor je de SP. niet over. En er zijn trouwens nog genoeg andere beroepen die het zonder kruiwagen of overheidssteun moeten doen.Denk daarbij aan die “verfoeide” Melkertbanen of ID’rs die nu wegbezuinigd zijn. Blijkbaar zijn die in de ogen van de SP.minder interessant.Muziek was/is altijd een collectieve uiting (en een van de belangrijkste emotionele peilers) van de gehele mensheid geweest totdat de commercie ermee aan de haal ging.
    Waar het hier in feite om draait blijkt zonneklaar uit de eindconclusie van Texas Henkie,@2,: En politiek scoort ze er ook leuk mee…….

    Reactie door Mollenvanger — vrijdag 9 september 2005 @ 14.59 uur

  8. @Mollenvanger,

    U2 komt uit Ierland, en is genoemd naar een spionagevliegtuig.
    UB40 is inderdaad genoemd naar het ‘Unemployment Benefit 40′ formulier.

    En muziek is natuurlijk altijd al commercieel geweest, net als broodbakken en schilderen; ook de troubadours moesten eten.

    Reactie door arend — vrijdag 9 september 2005 @ 17.44 uur

  9. Sp rotterdam steunde trouwens wel de ID-ers…maar ja, één zetel….dat waren gesubsidieerde banen en niks mis mee want broodnodig aan alle kanten. Als een betoog vele ‘foutjes’heeft maar wel een kern van waarheid komt het niet goed over…Inderdaad hoeft commercieel niet te betekenen dat je je hoeft te richten naar commercieel… Het kan heel commercieel zijn om compleet iets vernieuwends te doen en daar ook nog (voor jou en anderen) een goeie boterham mee te verdienen en anderen mensen tegeneen vergoeding naar keuze van te laten genieten. Er is nog zooooooooooooveel zowat gratis joh….

    Reactie door Kees — vrijdag 9 september 2005 @ 18.59 uur

  10. Beste Arend,waar heb ik geschreven dat U2 uit Engeland komt en dat U2 vernoemd is naar het formulier UB40 i.p.v. een spionagevliegtuig uit Ierland.Beetje paternalistische houding,vind je niet.
    Deze “verbeterende” reacties vertegenwoordigen nou precies het zgn. hogere morele denken en handelen van de gemiddelde SPer.
    Als het tegen hun belangen ingaat is het verwerpelijk maar als het in hun denkraam te pas komt is bv. commercieel handelen opeens gerechtvaardigd met die restrictie dat je in geen geval een multinational mag worden.Als Marijnissen zegt dat ondernemen niet slecht ís omdat de SP. bezig is om regeringsfaehig te worden,knikt de hele aanhang massaal ja en amen.Er heerst een soort schizofrenie onder de partijleiding. Heel lang was het bon ton om overal tegen te zijn maar nu het pluche dichterbij komt is pragmatisch handelen tot hoogste goed verheven.Van een partij die arbeiders solidariteit hoog in het vaandel had staan is allang geen sprake meer getuige de huidige hetze tegen de poolse arbeiders.Straks moeten ze nog een ster of zoiets gaan dragen of “Ausweis Bitte”…….

    Reactie door Mollenvanger — vrijdag 9 september 2005 @ 19.45 uur

  11. Het maatschappelijk belang van cultuur en de kunsten, wordt zwaar onderschat en ondergewaardeerd.

    Tegenwoordig bepaalt vrijwel alleen de commercie welke muzikanten een kans krijgen, waarbij een commercieel koppie belangrijker lijkt dan muzikaal talent.

    Om over zoiets als Idols maar te zwijgen…

    Reactie door J3roen — vrijdag 9 september 2005 @ 20.23 uur

  12. @Mollenvanger,

    Dit zeg je in beichtje 7; “Of willen jullie zo graag een bijdrage leveren aan het scheppen van nog meer pop multimiljonairs zoals bv. U2 (met dank aan het Engelse werkeloosheidsformulier)”.
    Omdat de leden van U2 nooit met engelse werklossheidsformulieren te maken hebben gehad dacht ik dat je in de war was met UB40. Ik vind mezelf niet paternalistisch, misschien is het wel in jouw voordeel als je hoort hoe het zit.

    En van mij mocht iedereen altijd al geld verdienen, in de muziek of als banketbakker. Maar ik ben dan ook geen echte SP-er, al stem ik soms wel SP.

    En verwijzingen naar de oorlog zijn zóóóó 1970…
    Luister eerst eens wàt Marijnissen zegt, en dan waaròm hij het zegt. Van een hetze is helemaal geen sprake.

    Reactie door arend — vrijdag 9 september 2005 @ 20.34 uur

  13. @J3roen,

    20 of 50 jaar geleden bepaalde de ‘commercie’ ook wie er doorbraken.
    Toch is er altijd ‘underground’ muziek geweest, wie echt wil kan altijd wat anders vinden; dat lukte mij 20 jaar geleden ook al, en nu met internet is het helemaal appeltje-eitje.

    Programma’s als idols kijk ik gewoon niet.

    Reactie door arend — vrijdag 9 september 2005 @ 20.41 uur

  14. @10, Mollenvanger,

    Wat betreft de “verbeterende” reacties; daar stoor ik me als gemiddelde SP’er ook wel eens aan. Maar de gemiddelde SP’er, zoals ik en wellicht ook Arend, stoort zich ook aan mensen die totaal in het wilde weg met ongenuanceerde uitspraken gaan smijten en dan kan het weleens voorkomen dat je een tikkie terug krijgt…

    Wat betreft de Poolse arbeiders; heb je de berichtgeving op dit weblog omtrent de steun van de SP voor hun verzet tegen de arbeidsomstandigheden en uitbuiting niet gelezen?

    Overigens getuigd het ook niet bepaald van goede smaak, “hoger moreel denken” of substantiele intellectuele bagage als je weerwoord in een discussie bestaat uit een vergelijking van de SP met de Nazi’s.

    Reactie door J3roen — vrijdag 9 september 2005 @ 20.42 uur

  15. @13, Arend,

    Zeker, dat is waar, alleen functioneert de huidige commercie anders als die van 20 of 50 jaar geleden. Bepaalde vroeger het talent toch vooral de doorbraak, is nu het koppie belangrijker.

    Reactie door J3roen — vrijdag 9 september 2005 @ 20.44 uur

  16. @13, Arend,

    Da’s interessant, internet heeft inderdaad gigantische mogelijkheden gebracht voor muzikanten! Vertel eens wat meer over hoe je het 20 jaar terug hebt gedaan en hoe je het nu zou doen…

    Reactie door J3roen — vrijdag 9 september 2005 @ 20.51 uur

  17. @J3roen,

    Er zijn tijden geweest dat je als zwarte muzikant niet eens op TV kwam; toch is de basis van onze popmuziek de zwarte muziek, die met name in het nu zo zwaar getroffen New Orleans floreerde. Kwaliteit komt toch wel bovendrijven.

    Ik heb dat niet meegemaakt (te jong), ik kreeg mijn eerste ‘alto’ muziek van vrienden; slechte demo-casettebandjes van onbekende bandjes (jaren ’80). Richting new wave en punk.
    In de loop der jaren werd mijn smaak wat ruimer, en ging ik naar jazz- en bluescafé’s, die regelmatig onbekende live-bandjes hebben. Het leeft, onder ‘ouwe lullen’, al hoor je er weinig over.

    Ik heb in de loop der jaren op allerlei festivals de meest gekke bands gezien; een paar jaar geleden zag ik op Metropolis Rotterdam een band uit Spanje die klezmer, raï en zigeunermuziek met pop vermengden; de naam ben ik kwijt. Maar die gasten spelen gewoon op een groot festival, die hebben op zeker meer optredens. Bij mijn weten niet vaak op radio/TV geweest.

    Muzikanten willen muziek maken, en dat doen ze toch wel; dat deed ik ook (nu even te druk). En luisteraars zijn er altijd; de bands waar ik nog steeds het meest naar luister heb ik via vrienden/collegae leren kennen, niet via de radio.

    Internet biedt alleen maar meer mogelijkheden; een kennis van mij heeft zijn (volkomen onbekende) nummers op internet gezet, en dat wordt (af en toe) gedownload.
    Een paar jaar geleden ging de doodgewaande band ‘Spasmodique’ ineens weer optreden, via via hoorde ik dat; op internet was dat aangekondigd, en een band die bijna 10 jaar niet optreedt (in die samenstelling) trekt ineens volle zaaltjes.

    Als ik weer in de gelegenheid ben om muziek te maken begin ik met een website.
    Daarop zetten we onze beste nummers, en dat is reclame voor eventuele optredens/CD-verkoop later.
    Maar eerlijk gezegd zie ik dat niet meer gebeuren.

    Reactie door arend — zaterdag 10 september 2005 @ 3.42 uur

  18. @17, Arend,

    Top! Jazz, Blues en Soul: da’s mijn muziek! Je moet eigenlijk echt tijd vrijmaken om muziek te maken, Arend. Het is verrekte zonde om er niets mee te doen, maar ik ken het probleem; ik heb het ook vaak te druk…

    Daarnaast is het dagelijkse leven soms een aanslag op de creativiteit. In het weekeinde ben ik vaak te “gaar” om achter de toetsen te kruipen.

    Reactie door J3roen — zaterdag 10 september 2005 @ 18.47 uur