Uitbuit-CAO verboden

Minister de Geus heeft dinsdagavond de uitbuit-CAO verboden. Dit is heel goed nieuws. Al eerder wees ik samen met Paul Ulenbelt op de gevaren van de uitbuit-CAO. Deze opinie verscheen 23 augustus in het NRC Handelsblad.

Doordat deze CAO wordt verboden zullen de werknemers die er onder vielen weer moeten werken onder de normale CAO Uitzendkrachten. Hierdoor wordt de ongelijke behandeling van de Poolse uitzendkracht teniet gedaan, en ontstaat er weer een eerlijkere concurrentie op de arbeidsmarkt. Dit is voor alle partijen goed. De Nederlandse uitzendkracht heeft weer een eerlijke kans, de Polen worden niet verder uitgebuit.

Zie ook het SP-Nieuwsbericht

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 14 september 2005 :: 10.56 uur

50 Comments

50 reacties

  1. Het eerste + puntje van de Geus!!! Is de man een beetje in de war of zo.

    Reactie door ACCEPT — woensdag 14 september 2005 @ 11.18 uur

  2. Heel goed,

    bei de wee wanneer waren er verkiezingen, ben benieuwd hoever dit charme offensief zal reiken, het zoet zal toch ergens vandaan moeten komen

    Reactie door Jack — woensdag 14 september 2005 @ 11.28 uur

  3. Ik ben sprakeloos moet ik zeggen. Heeft de Geus dan toch eindelijk het licht gezien? En wat zal de VVD er wel niet van vinden, was toch aardig conform de in die kringen veelgeprezen “Bolkesteijn richtlijn”

    2 @Jack: dit was het “zoet”vrees ik….;-)

    Reactie door Opa-Buiswater — woensdag 14 september 2005 @ 11.47 uur

  4. Misschien komt ie ook nog tot inkeer dat de emancipatie nog maar half, half af is.

    Reactie door Ninka — woensdag 14 september 2005 @ 12.09 uur

  5. Politiek en scheef-verdienen, les x:

    Doe iets (cq sta het toe dat…) wat niet zuiver is en verdien er veeld geld mee, vervolgens schaf je het pas dan af zodra de publieke druk te hoog is.

    Reactie door Barend — woensdag 14 september 2005 @ 12.10 uur

  6. Wie zoet is krijgt niets en wie stout is gelijk.

    Goddank dat er nog een SP is.

    Op naar Den Haag op 24 september.

    John ;)

    Reactie door John — woensdag 14 september 2005 @ 12.13 uur

  7. Ik denk dat hun het water hoog in de schoenen staat.24 September breekt hun de nek.Ik hoop echt dat er veel mensen zullen zijn.En dat ze verdwijnen nog voor 2006.Ik lig er nu al wakker van ,wat dan aan rekeningen op mij af komen.

    Reactie door marianne — woensdag 14 september 2005 @ 12.23 uur

  8. Het organiseren van discussie en tegenkrachten kan dus zelfs in deze barre tijden nog succes opleveren! Opkikkertje voor 24 september a.s.!

    Reactie door Olav Meijer — woensdag 14 september 2005 @ 12.31 uur

  9. Prima ! Gelijke monnikken gelijke kappen !

    Reactie door Diny — woensdag 14 september 2005 @ 12.43 uur

  10. Gaat me een hoop geld kosten met het nog te verven van mijn huis.

    Reactie door Jofel — woensdag 14 september 2005 @ 12.53 uur

  11. Mooi hoor van meneer De Geus dat ie de Polen te hulp komt. Nog mooier zou zijn wanneer meneer eens kijkt naar hoe autochtone hoogopgeleide bijstandsgerechtigden aangepakt en uitgebuit worden door zijn beleid. Hierbij mijn relaas:

    Anderhalf jaar geleden is in het kader van een fusie mij mijn baan afgepakt. Ik was Corporate Internet Manager van een van de grootste ICT dienstverleners van Nederland. 5 jaar op rij alleen maar positieve functioneringsgesprekken, opslag, bonussen en promoties. Nu, anderhalf jaar later, 2 zinloze reintegratietrajecten verder om de reintegreuzels aan het werk te houden en meer dan 500 sollicitaties en diverse gesprekken verder maar nog steeds geen baan, stopt mijn WW uitkering, dus heb ik bijstand aangevraagd. En wat schetst mijn verbazing? Het CWI stuurt mij (academisch geschoold en 10 jaar (internationale) werkervaring in de ICT branche) naar een sociale werkplaats waar ik voor 1000 euro bruto in de maand plantsoenen mag schoffelen, post sorteren of kaarsen mag draaien in een fabriek tussen vrijwel uitsluitend geestelijk en lichamelijk gehandicapten. Werk boven uitkering noemt Balkenende het project. Ik ben hier niet mee akkoord gegaan en zit nu volledig op zwart zaad. Geen WW meer, geen bijstand, de rekeningen stapelen zich op, de huur is al maanden niet meer betaald zodat uithuiszetting dreigt, ik ben inmiddels niet meer verzekerd, gas, water en licht worden binnenkort afgesloten, alles is op, maar het CWI houdt de poot stijf en wijst mij op mijn eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid als acadeem. Het is je reinste uitbuiting en misbruik maken van de ellende waar velen in verkeren. Moderne slavenarbeid is het, een baangarantie wordt niet gegeven door het CWI, zodat ik na 2 keer 3 maanden op de sociale werkplaats, een verkorte WW kan aanvragen, waarna wederom het Werk boven Uitkeringtraject volgt en ik weer kaarsen kan draaien als acadeem. Schandalig hoe de overheid mensen bewust over de rand van het bestaansminimum drukt. Nu ik niet meer mee mag spelen in deze verrotte maatschappij, het water mij inmiddels aan de lippen staat en overal de deur in mijn gezicht wordt dichtgesmeten, rest mij niets anders dan de illegaliteit in te gaan. Daar ben ik welkom heb ik onlangs gemerkt. Ik betreur dit ten zeerste want ik heb 30 jaar van mijn leven geinvesteerd om zo goed mogelijk bij te kunnen dragen aan deze samenleving, die mij nu, 36 jaar oud en ik wil dolgraag werken, volledig in de goot smijt. Ik ben gebroken, blut en kan niet anders. De consequenties van het huidige beleid stellen mij diep teleur. Waar is het schild dat de overheid voor haar burgers zou moeten vormen?

    Reactie door remco — woensdag 14 september 2005 @ 13.00 uur

  12. 10 jofel

    ik zou zeggen pak de kwast en steek de handen uit de mouwen!

    Reactie door e.krul — woensdag 14 september 2005 @ 13.09 uur

  13. @remco, te trots om te schoffelen? Zo was ik een tijdje vuilnisophaler, is me nog prima bevallen ook!

    Je verhaal is erg herkenbaar, waarom niet voor jezelf beginnen? Met jouw ervaring kan je heel wat bedrijfjes en particulieren op weg helpen met hun computerpark(jes)
    Doe ik ook, veelal remote over internet en telefonisch. Verdiensten: goed! :-)

    Reactie door Barend — woensdag 14 september 2005 @ 13.13 uur

  14. @13
    Duh, het gaat er niet om of ik te trots ben om te schoffelen. Heb in mijn leven alles aangepakt, want alleen zo heb ik het tot corporate manager gebracht. Waar het om gaat is dat ik in een dergelijk Werk boven Uitkering traject eerder verder van mijn markt wordt wegzet en door de overheid en dat het dus eerder moeilijker zal zijn weer een baan te vinden in de ICT dan dat het bijdraagt aan het vinden van een baan in de sector waar ik goed in ben. Hoe denk je dat een potentiele werkgever reageert op een sollicitatiegesprek waarin ik moet vertellen dat ik nu op de sociale werkplaats plantsoenen sta te schoffelen? Wake up dude.

    En je suggestie betreffende de internetfreelancemarkt doet meer getuigen van het naief nakleppen van bijstandsconsulenten dan dat het van enige realiteitszin gespekt is.

    Reactie door remco — woensdag 14 september 2005 @ 13.31 uur

  15. @14 , tja dan houd het op, ik wens je sterkte en succes met de ontwikkelingen.

    Reactie door barend — woensdag 14 september 2005 @ 13.40 uur

  16. Remco…je hebt heeelemaal gelijk!
    Ja te trots om te schoffelen…dat gezeik altijd..zou ik ook zijn..je blijft graag dicht bij wat je kan..das’ toch normaal en menselijk…laat Balkende zelf gaan schoffelen…ik ben nog liever zwerver,dan dat ik schoffel met een ICT achtergrond…werk boven uitkering..man denk na JP..Ik deel je mening,Remco…
    maar ik heb een baan..dus mij hoor je nie..
    luuuuxe hoor…geen Ferrari,maar een echte baan (toch belachelijk hoe blij je moet zijn met een normale baan tegenwoordig)
    Don’ schoffel,maar kom terug in de ICT,Remco..

    Reactie door eric — woensdag 14 september 2005 @ 13.40 uur

  17. @11Ik vindt het schandalig.Iemand op jou nivou op een sociale werkplaats .Deze werkzaamheden moeten beschermt blijven ,voor mensen met een arbeids handicap.Waar moeten die straks terecht als mensen met een hoge opleiding hun baan krijgen?En ja voor op jou cv die werkplaats er op moet zetten,dat ziet niet uit.Ik wens je heel veel sterkte in deze oneerlijke situatie.Jou boos heid is terecht.

    Reactie door marianne — woensdag 14 september 2005 @ 13.42 uur

  18. Precies marianne, jij begrijpt het. De sociale werkplaats fungeert momenteel als Balkenendes sociale afvoerput; over normen en waarden gesproken….

    Reactie door remco — woensdag 14 september 2005 @ 13.51 uur

  19. Remco, een eventuele nieuwe werkgever kan ook denken dat je een medewerker zult zijn die niet te beroerd is om alles aan te pakken en als je ook nog probeert erbij up-to-date te blijven, dat je initiatief toont, vechtlust om er weer bovenop te komen en werklust. Ik snap helemaal wat voor gevoel je moet hebben als je daarmee geconfronteerd wordt. Ik heb destijds zelf veel gedacht erover. Het hoefde toen niet, omdat ik toch weer werk vond. Inmiddels ben ik weer thuis. Een gezondheid en een illusie armer. EN waarom zou je niet voor jezelf beginnen? Op je slaapkamer je eigen bedrijfje oprichten?
    Of desnoods beginnen als tomatenplukker om weer centen in de la te krijgen en vandaaruit opkrabbelen.
    Ik wens je waanzinnig veel succes!

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 14 september 2005 @ 13.57 uur

  20. En dan nog iets: toen ik mij meldde bij de sociale werkplaats vertelde de intake consulent mij vol trots dat geestelijk en lichamelijk gehandicapten er zo graag willen werken dat er inmiddels een wachtlijst van 3 maanden voor hen geldt. Hij was vol lof over het maatschappelijk aspect van de werkplaats die mensen in een achterstandpositie uit hun sociale isolement haalt en hen weer een menswaardig bestaan geeft. Idd, ik was en ben het daar helemaal mee eens. Groot was dan ook mijn verbazing dat ik aan het einde van deze allereerste kennismaking meteen een uitbuitcontract onder mijn neus geschoven kreeg met het vriendelijke verzoek meteen maar even te teken zodat we van start konden. “Waarom voor mij geen 3 maanden wachttijd?”, vroeg ik de consulent enigszins meewarig. Veel verder dan een knipoog (?) en een herhaling van de opmerking nu toch maar snel te tekenen kwam de consulent niet……

    Reactie door remco — woensdag 14 september 2005 @ 14.00 uur

  21. Uitbuit CAO verboden! Laat me niet lachen.
    Wanneer gaan we die UITBUIT-UITZENDBURO’S nu eindelijk eens verbieden. Stuur die uitzendburo’s daar naar toe waar ze thuis horen, in de illegaliteit.
    Wat is er mis mee om mensen een fatsoenlijk arbeidsovereenkomst te bieden?

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 14 september 2005 @ 14.32 uur

  22. Het valt wel op dat deze regering niet het lef heeft om tegen het bedrijfsleven op te treden.
    Nog even, dan kunnen we de slavernij weer invoeren.
    Martelen wordt al gedoogd als het aan de US en UK ligt.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 14 september 2005 @ 14.46 uur

  23. @22 ik zie de politiek van dit moment als 1 grote bedrijfslobby, de goeden niet te na gelaten.

    Reactie door barend — woensdag 14 september 2005 @ 15.09 uur

  24. Werken voor een uitkering is misschien op zich nog niet zo’n rare gedachte, maar waarom schept de gemeente dan ook geen banen buiten het tuinschoffelen? Deze taken kunnen ze toch oook op een ICT afdeling creeeren? Remco kan daar toch ook ondersteunend werk doen wat past bij zijn ervaring? Op de CV kan dan toch keurig dat je ICT werkzaamheden hebt gedaan. Dus het idee van werk verrichten voor een uitkering is geen slechte gedachte maar creeer dan ook banen die een beetje passen bij mensen.

    Reactie door Ninka — woensdag 14 september 2005 @ 17.13 uur

  25. remco (11)tsja .moet een manager werken .klagen ze ineens !dit is waar de s.p altijd tegen ,geschopt, heeft .nl de afbraak van onze sociale voorzieningen .wat heb jij destijds gestemd ? ik vind het vervelend voor je .maar een i,c,t,er is niks meer als een auto monteur of timmerman .dus schoffel je mee met de rest . een tip heb ik wel voor je .ga schoffelen dan heb je in iedergaval iets en saboteer de zaak .bijv jong groen omschoffelen ,dan zoeken ze wel iets anders voor je .en de volgende keer als die hypotheek boer weer eens langskomt .besef dan dat je naast werkeloos ook ziek kunt worden .en dan ook als een rat behandeld word .kortom .minder opmaken en sparen .,het appeltje voor de dorst .zo .en nou ook die andere uitbuit c.a.o eruit dan zijn we klaar .op 1 januarie 2006 allemaal er 30% bij .

    Reactie door texas henkie — woensdag 14 september 2005 @ 17.38 uur

  26. Hoi Remco, ook een WSW bedrijf heeft een ICT-afdeling, op mijn WSW-bedrijf kunnen die heel goed een helpende hand gebruiken. Lopen nl. 15 jaar achter de feiten aan.

    Ik hoop binnenkort de nieuwe afdelingschef te worden op de zgn. Work-First afdeling en mag deze mede gaan herinrichten.

    Ik hoop dat ik een doorslaggevende rol kan spelen in zg. interimjobs bij ons intern op deze manier, zou gunstig zijn voor het bedrijf en staat goed op je CV.

    Werken is goed maar men moet talent benutten. Bij ons mogen op dit moment “Work-First” mensen doosjes vouwen.
    Dit stoot mij voor de borst, indien het om hoogopgeleide werklozen gaat, die gewoon met een smile de verplichte werkzaamheden verrichten die niks constructiefs voor hun bijdragen. Voor de ongeschoolde onwilligen is dit een ander verhaal.

    Reactie door Johan Smeets — woensdag 14 september 2005 @ 17.45 uur

  27. mensen trap er niet in de geus is een in en in slecht mens een rasechte slechte grevo,,
    en bovendien pronkt deze kl$%^*&k met andermans veren/onderzoeken.
    een mens die kan grijnzen bij het horen van armoe, is niet waard een mens genoemt te worden,

    Reactie door ad — woensdag 14 september 2005 @ 17.51 uur

  28. Hi Remco,

    Misschien ben je wel te eerlijk.

    Schrijf nooit in je CV dat je werkeloos bent. De meest eenvoudige manier is om als laatste werkgever gewoon “confidentieel” in te vullen en dit zonder einddatum.
    Neem in jou geval gewoon een fictief bedrijf en vermeldt daar werkzaamheden die je graag doet en goed kunt voor die laatste anderhalf jaar. (Er kijkt meestal geen hond meer naar als je bent aangenomen)
    Struin het Internet af naar banen bijvoorkeur in de middensector van het bedrijfsleven of de kleinere. (Bij de grotere staat er veelal een lulletje van 23 jaar naar je CV te kijken)
    Betere CV’s integreren vandaag de dag een kleine foto waarop je bijvoorkeur keurig netjes staat afgebeeld MET stropdas.
    Ga met een kam door je CV en vermijdt taalfouten of slechte zinconstructies, en ook zeer belangrijk, begin met de laatste werkgever!
    Laat een goede vriend of vriendin naar je lay-out kijken.

    Heel goed zou zijn je huidige tijd in en op te vullen met een cursus.
    Erg goede cursussen zijn bijvoorbeeld .Net ontwikkelaar. (Direct werk)
    Ook cursussen in specifieke SAP modules zijn zeer waardevol. Dit verbreedt je mogelijkheden en specialisten in SAP modules zijn zeer gevraagd.

    Reactie door Liberaal-Socialist — woensdag 14 september 2005 @ 18.24 uur

  29. Als de gemeenten banen kunnen creeren, waarom kunnen ze dan geen fatsoenlijk loon betalen? Dit riekt naar uitbuiting.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 14 september 2005 @ 19.05 uur

  30. exact Rob, zelfs indien ik via een sociale werkplaats ICT werk zou krijgen aangeboden, waarom moet ik dan mijn eigen markt gaan bederven door als acadeem met 10 jaar internationale ICT ervaring rond het minimumloon te gaan werken? Uitbuiting is het. Laat die verdomde Balkenende het bedrijfsleven eens tegemoet komen en de loonkosten fors verlagen zodat ook internationaal Nederland weer kan concurreren. Zolang dat niet gebeurt, zullen bedrijven steeds meer werk verschepen naar lage lonen landen. En geef ze eens ongelijk….

    Reactie door remco — woensdag 14 september 2005 @ 19.13 uur

  31. Vandaag vond ik deze brief in De Havenloods in Rotterdam:

    Onbemiddelbaar.
    Dat ben ik. Ik ben onbemiddelbaar. Het is letterlijk zo tegen me gezegd. Een ambtenaar van het CWI, vroeger het Arbeidsbureau, zei het. “Mevrouw, u bent onbemiddelbaar op de arbeidsmarkt.”
    Ik ben een vrouw. Ik ben 50 jaar, ben jurist en heb door allerlei omstandigheden een bewogen leven gehad. Ik ben getrouwd geweest, gescheiden, heb een volwassen dochter met wie het goed gaat en met wie ik een goede relatie heb en ik heb veel goede vrienden. Ik heb de afgelopen 20 jaar allerlei soorten werk gedaan. Binnen en buiten mijn vakgebied. Ik heb daarin hoegenaamd nooit problemen of conflicten gehad. Sinds kort ben ik werkloos. Het is mijn eer te na om een uitkering aan te vragen en zoek dus werk. Maar niemand heeft iets voor me. Niemand wil me. Overal word ik keihard afgewezen. En nu, nu ben ik officieel onbemiddelbaar verklaard. Ik mag niet meer meedoen. Ik ben met een onbemiddelbaarheidsverklaring naar de marge van de maatschappij gestuurd. Het ergste ffect van die onbemiddelbaarheidsverklaring is dat hij me tot op het bot onzeker maakt. Hij verlamt me. Zo’n verklaring is net als een vonnis. Als een rechter tegen een verdachte zegt:”U bent schuldig”, dan IS die verdachte schuldig. En door de uitspraak van die CWI-ambtenaar BEN ik onbemiddelbaar geworden. Elke keer dat ik aan een sollocitatiebrief begin gaat het door me heen: ik hoef er niet aan te beginnen, want ik weet op voorhand dat mijn brief geen effect zal sorteren. Maar iets in mij komt in opstand. Ik néém dit niet! Ik weiger onbemiddelbaar te zijn. Ik ben niet onbemiddelbaar. Ik heb mijn leven lang gewerkt en ik wil werken. Er zijn nog meer bemiddelaars in de wereld dan ambtenaren van het CWI.

    De naam van de schrijfster is bekend bij de redactie en ze vraagt of de lezers werk voor haar hebben.

    Di’s toch te ZOT voor woorden? Goede opleiding, goed arbeidsethos (rotwoord) en zin om te werken. Net als Remco wel een beetje. Maar ze is te oud?? Op 50???

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 14 september 2005 @ 19.24 uur

  32. Voor de werkgever kost Euro 100 netto te betalen aan de werknemer minimaal Euro 300 voor genoemde werkgever.
    Waar is de fantasie om dit netto-bruto gebouw af te breken en terug in proportie te brengen waarbij het netto besteedbaar inkomen van de werknemer substantieel stijgt?

    Reactie door Liberaal-Socialist — woensdag 14 september 2005 @ 19.25 uur

  33. Daar worden al die papierschuivers en pennenlikkers bij de overheid van de betaald, Liberaal Socialist. Indien de overheid de loonkosten fors verlaagt, zal het in de publieke sector ontslagen regenen en zo vul je het ene gat op met het andere. Zelfs de overheid doet aan outsourcing en offshoring en brengt al sinds een jaar of twee zelf grote ICT projecten naar India….

    Reactie door remco — woensdag 14 september 2005 @ 19.36 uur

  34. Zo zijn er velen, dat is de reden dat er zoveel mensen van boven de vijftig op allerlei wijze de laan worden uitgestuurd.

    Zie maar weer eens aan een baan te komen, ben je daarbij ook nog gedeeltelijk arbeidsgehandicapt kun je het helemaal schudden.

    Reactie door e.krul — woensdag 14 september 2005 @ 19.52 uur

  35. Remco,
    je bent hoog opgeleid dan is het een schande dat je op een sociale werkplek wordt geplaatst maar ander werk is niet erg zolang je geen werk kan vinden waar in je door wil gaan.
    Dat er een stuk van je inkomen wegvalt is normaal, mensen zijn te lui en moeten een prikkel hebben om weer aan het werk te gaan wordt er veelal beweerd, wat onzin is. Een sociaal systeem kost geld en velen die een baan hebben vinden het te duur en denken mij gebeurt het niet waarom zal of moet ik daar voor gaan betalen, met dit regerings beleid zullen nog meer hoog en laag opgeleide werkeloos worden want het is te duur.

    Reactie door folkert de lepper — woensdag 14 september 2005 @ 20.17 uur

  36. Mensen van boven de 50 met ervaring zijn te duur en jongeren hebben geen ervaring. Ik zal wel ontzettend dom zijn geweest, om voor de klas te staan om kinderen/leerlingen te les te geven voor een W.W.?De toekomst is voor hun NU ook onzeker! Nu wil ik iets zeggen, maar doe dat niet…..

    Reactie door Elsa De Leeuwin — woensdag 14 september 2005 @ 20.18 uur

  37. Bent u ook zo verbaasd? wat is er aan de hand met Aart-Jan de Geus?en word dit een probleem met vrije markt adept Zalm ???
    Waarom?? ik citeer even uit een artikel van afgelopen maandag 12 sept in de nrc.
    Het afgelopen weekeind is tijdens een informeel overleg in manchester door de 25 ministers van financien van de EU afgesproken dat er onmiddellijk actie moet worden ondernomen om de economie van de unie aan te zwengelen.
    Bij dit overleg waren diverse bestuursvoorzitters van grote europese bedrijven aanwezig maar ook econoom en Europese commissie-adviseur Andre Sapir.
    Afgesproken werden: invoering van de dienstenrichtlijn om de interne markt te completeren.
    Sociale stelsels te hervormen.
    Afbouw protectionisme.
    Schrappen van overbodige regelgeving voor bedrijfsleven.
    Geen probleem volgens Gerrit Zalm want hij behoord zelf tot diegenen die het meest recht in de leer zijn,dus let maar op Aart -Jan de KNEUS voor je het weet word je veroordeeld tot ZELFREFLECTIE.

    Reactie door visgert — woensdag 14 september 2005 @ 20.28 uur

  38. Het verhaal van L.M. Lembeck is helaas juist maar ook intrigerend.

    Je bent uitstekend opgeleid, gemotiveerd maar niet meer bemiddelbaar boven de, ja.. 45. (?)
    Wat zijn je alternatieven om nog midden in het (werkende) leven te willen staan en niet meer te mogen?
    Op deze leeftijd helpt geen enkele cursus of omscholing meer om een baan te krijgen en heeft slechts alleen nut voor je zelf om te willen verbreden in kennis.
    Maar het heeft ook te maken met ons gebouw aan arbeidsvoorwaarden. Hier wreekt zich het steeds korter willen werken en dit terug willen vinden in genoemde arbeidsvoorwaarden.
    Als 55 voor het werkende leven gewenst einde oefening is blijft er weinig ruimte meer over voor toekomst als je 45 bent of zelfs ouder.
    In mijn opinie zijn mensen van boven de 45 zeer noodzakelijk voor een gezonde gemeenschap en zelfs boven de 55.
    Maar dat betekend ook dat we samen anders moeten durven denken over ons werkbare leven.
    Prepensioen is de dood voor geluk in werk, geluk in het leven en het vernietigt voor vele mensen elk perspectief in de toekomst.

    Reactie door Liberaal-Socialist — woensdag 14 september 2005 @ 20.30 uur

  39. Ja, ja… de verkiezingen komen er aan. Hoogste tijd om een paar goede daden te verrichten. En oh wat een toeval, 2006 schijnt een prachtig jaar te worden las ik vandaag ergens.

    Reactie door twijfelaar — woensdag 14 september 2005 @ 20.50 uur

  40. Het is niet MIJN verhaal, hoor. Staat in het lokale sufferdje De Havenloods hier in Rotterdam. Maar triest is het dus inderdaad.

    Visgert: natuurlijk worden ze opeens vrijgeving en vriendelijkg en begripvol. Komend voorjaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen en die zijn vaak voorspellend voor de Tweede Kamerverkiezingen van het jaar erop (2007). Ze hebben er belang bij dat we weer denken dat het allemaal wel meevalt en dat ze toch niet zo erg zijn en de economie trekt weer aan, dus hebben ze iets goeds gedaan en … en… en… enzovoorts…. Logisch, toch? :(

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 14 september 2005 @ 22.36 uur

  41. Nee de Geus is niet goed, hij voelt de verkiezingen aankomen.

    Reactie door johanna — woensdag 14 september 2005 @ 23.46 uur

  42. #1 Accept

    Let op; die man is niet even aan het slaapwandelen geweest. Of even buiten bewustzijn in een andere vorm. Daar zijn zijn collega’s bij het OM en justitie veel beter in.

    de Geus geeft nu iets, om straks weer wat ruimte te hebben om nog meer dom beleid over dit land heen te storten. Dat wordt ook wel de Judo-methode genoemd.

    Die vent moet zo snel mogelijk oprotten!

    Reactie door ReneR — woensdag 14 september 2005 @ 23.59 uur

  43. lees voor de grap de bijbel,,
    leg de uitspraken/plannen/ellende van deze christen/en??er naast..
    en zie de overeenkomst met het kwaad.
    en wat moet er volgens die bijbel gebeuren met het kwaad??
    je zou haast gaan geloven in hun bijbel/voor een maand.

    Reactie door ad — donderdag 15 september 2005 @ 0.17 uur

  44. Wel Ad;

    Die Bijbel waarschuwde ook in Openbaringen over het gele gevaar.

    China is alle industrie naar zich aan het toetrekken en het verpauperd hier. zal dit ermee te maken hebben?

    Reactie door ReneR — donderdag 15 september 2005 @ 0.20 uur

  45. rene
    vandaar ook maar voor een maand.
    dat is genoeg,
    en vandaar ook vraagtekens achter christen,,en daar bedoel ik dus mee deze meneer??en de cda/aanhang..

    gele,,en zou daar china mee bedoelt worden??
    maar je bent er toch wel mee eens dat dit zooite ,,wat zich christen noemt,,oprotten moet,,vandaar de uitspraak hun (cda) bijbel,
    want ik ken de bijbel heel anders dan wat dit zooitje er van maakt,
    normen en waarden (tijltje graag)is het zelfde geworden als vloeken.in mijn ogen dan

    Reactie door ad — donderdag 15 september 2005 @ 4.20 uur

  46. rene
    maar ik denk dat je me een beetje verkeert begrepen heb,
    ik bekeek het even uit een andere hoek,
    niets ten nadele van de gelovigen,als je dat soms dacht,
    maar ik kan mij er niet in vinden dat alle ellende/wao/aow/ww enz.dat ze dat kunnen rijmen met het/hun geloof.de zwakken in de wereld vertrappen.en je cda (kwaad) kunnen noemen,dat gaat er bij mij niet in.

    Reactie door ad — donderdag 15 september 2005 @ 4.37 uur

  47. @ad

    maak je geen zorgen Ad, als er iemand hier is , die tegen religie is en vooral de religie als institutie, dan benm ik het wel.

    Ik ben vroeger christelijk van huis en school uit opgevoed, vandaar dat ik dit stuk van Openbaringen ook aanhaal. Tegen mij werd altijd gezegd, dat met het “gele gevaar”de chinezen werden bedoeld.

    Reactie door ReneR — donderdag 15 september 2005 @ 9.24 uur

  48. De Nederlandse arbeidsmarkt en opleidingsmarkt zit heel vreemd in elkaar. Als je op je achttiende weet wat je wilt, studeert en steeds stappen neemt in dezelfde richting, dan zit je wel goed. Je hebt dan een simpel en rechtlijnig CV. Maar als uit je CV niet in een oogopslag een duidelijke lijn te halen valt, dan wordt het lastig. Je kunt zoals hierboven ook al aangegeven door anderen, een generalist zijn met uitstekende leidinggevende capaciteiten (mensen die niet de doorsnee-carriere-stappen hebben gezet, hebben vaak meer nagedacht en móeten nadenken in hun leven, en kunnen daardoor vaak goed voors en tegens tegen elkaar afzetten en zelf eigenhandig tot weloverwogen beslissingen komen, wat als pre geldt voor leidinggevenden), over groot empathisch vermogen beschikken, intellectueel op niveau functioneren en nieuwsgierig zijn, sociaal en cultureel onderlegd zijn, bereid zijn bij te leren middels cursussen, bereid zijn de handen uit de mouwen te steken, de hoogte van je salaris niet belangrijk vinden (zolang je er maar van rond kunt komen), en tóch volledig onbemiddelbaar zijn. Het is mij ook een raadsel, maar het is een veel voorkomende praktijk. Het is het probleem van de ambitie en ‘ervaring in een soortgelijke functie’. De ambitie om het werk dat je aanvat goed te doen, telt in Nederland niet; je moet de ambitie hebben om door te groeien. Die laatste ambitie missen veel mensen en de vraag zou moeten zijn of dat erg is. In Nederland word je keihard in een hokje geplaatst waar je nooit meer uit komt als je niet oppast. En daarnaast sluiten de reguliere opleidingen vaak niet goed aan bij het bedrijfsleven, waardoor we overspoeld worden met speciale (aanvullende) cursussen en trainingen. Gevolg hiervan is dat het bedrijfsleven voor veel functies vist in de zeer kleine vijvers met mensen die deze cursussen gevolgd hebben, en werkzoekenden gedwongen zijn zich (te) sterk te specialiseren en scherpomlijnde keuzes te maken op momenten dat dat (nog) niet wenselijk is. Werkgevers en uitzendbureau’s geven blijk van tunnelvisie, en werkzoekenden worden gedwongen te beantwoorden aan het smalle profiel dat in die visie past. Dit werkt zeer verstarrend voor onze arbeidsmarkt, die net als de woningmarkt gebaat zou zijn bij meer beweging. Een bredere blik is daarvoor een vereiste.

    Reactie door Paul Geveke — donderdag 15 september 2005 @ 12.52 uur

  49. @ Paul, je neemt me de woorden uit de mond.

    Ik ben zo’n zwervende emphaat, geland in het WSW gebeuren om mede bij te dragen aan een nodige cultuuromslag.

    Ik had alleen gedachten, jij hebt ze verwoord, merci.

    Reactie door Johan Smeets — donderdag 15 september 2005 @ 18.28 uur

  50. Wanneer leren jullie in Nederlant het verschil tussen verledentijt en voltooit verleden tijt?

    Reactie door Lucien den Arend — vrijdag 6 januari 2006 @ 19.48 uur