Algemene Beschouwingen II

donderdag 22 september 2005 :: 11.06 uur

De Algemene Beschouwingen gaan weer verder. De minister-president mag vandaag een reactie geven op de kritiek die gisteren, onder andere door mij, is geuit op het voorgenomen beleid van het kabinet.

Alsof de Nederlanders slechts op infantiele wijze kan worden uitgelegd wat dit kabinet voorstaat, bedacht u de inmiddels gevleugelde uitdrukking ‘eerst het zuur en dan het zoet’. In de eerste jaren hakken we er flink in en tegen de tijd dat de verkiezingen weer in zicht komen zorgen we dat we nog wat in de achterzak hebben wat we dan kunnen uitdelen. Het eerste noemen we het zuur, het tweede het zoet. Met deze wollige voorstelling van zaken onderschat u toch echt de burger. Op de eerste plaats: dat zuur van u was vooral bitter. Met bitterheid hebben de mensen het over zich heen moeten laten komen, en ze zijn er zelf ook bitter van geworden. Op de tweede plaats: uw zure bitterheid wordt niet teniet gedaan door het zogenaamde ‘zoet’ dat u nu in zeer beperkte mate beschikbaar hebt. Het gaat vooral om zoethoudertjes. Want, u draait de zure verslechteringen niet terug; de koopkracht, het geld, van de mensen wordt helemaal niet hersteld en de verslechteringen in de sociale zekerheid worden niet teruggedraaid.

Mijn hele bijdrage is hier te lezen.

Via Nederland 2 en de website van de Tweede Kamer is alles weer live te volgen.

Het nieuwe zorgstelsel is één van de grootste zorgen van de SP. Luister hier naar een interruptiedebat tussen de minister-president en mij over de invoering van het nieuwe zorgstelsel. (realplayer)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

97 Comments

97 reacties

  1. Jan,zet ‘m op !!Doe het net als gisteren,dat was zéér duidelijk !!

    Reactie door Diny — donderdag 22 september 2005 @ 11.24 uur

  2. Ik zit al helemaal klaar!

    Reactie door e.krul — donderdag 22 september 2005 @ 11.24 uur

  3. De stand is nog gelijk. MP– Jan Marijnissen 1-1.

    Reactie door Gandalf — donderdag 22 september 2005 @ 11.38 uur

  4. JP heeft toch ook al wel een paar minpunten gekregen hoor! :lol:

    Reactie door Mirella — donderdag 22 september 2005 @ 12.05 uur

  5. Eerlijkheid is gereserveerd voor JP en consorten,zij zijn geheel overtuigd hiervan…wij weten beter!

    Reactie door e.krul — donderdag 22 september 2005 @ 12.18 uur

  6. En houd je in, Jan! Geen kotsgebaren richting minister Hoogervorst, hè! En steek je middelvinger niet te ver uit! “Effe dimme” zeggen kan nog wel, maar in het sociaal verkeer moeten we wat betreft gebarentaal misschien nóg zorgvuldiger zijn dan bij het gesproken en geschreven woord. :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 22 september 2005 @ 12.21 uur

  7. @5. In der … vrede, laat men vanmiddag
    het nu eens hebben over van wie er de
    KOOPKRACHT verwacht wordt om de
    ECONOMIE op te vijzelen, als menig al- leenstaande niet meer dan 700 euri
    netto ontvangen, een bejaard echtpaar
    (zonder kinderen)een bedrag van 1200
    (door o.m. de heilloze massa-ontslagen)
    en de MIDDENINKOMENS ZO ZIELIG ZIJN
    met hun 2x ‘modaal’ en maar 60.000 en
    n.b. extra ZAKgeld nodig hebben om uit
    te geven?

    Mensen die hun levenlang spaarde voor
    een huisje, zodat zij bij hun pensio-
    nering nog wat uit te geven zouden heb-
    ben en zelfs werd aangeraden hun huur-
    huis (dat ze inmiddels aan huur al 3x
    betaald hadden) te kopen, zien op hun
    oude dag alleen nog, dat overgebleven
    spaarreserve of op gaat aan ónderhoud
    van dat huis, op de legale voorwaarden,
    en dat de helft van het kwijtschelden
    van de OZB niet voldoende is om onder-
    houd mee te dekken.

    Blijkt dan dat zij nog amper een spaar-
    rekening kunnen houden, of het wordt
    dan ook nog afgepakt en dus blijkt dat
    anderen links en rechts zich uitgebrei-
    de vakanties veroorloofden.
    Komen die alsnog in moeilijkheden,krij-
    gen zij na failliet te zijn gegaan, nog
    uitkeringen, subsidies, kortom geld toe

    Mensen werd gesommeerd zuinig te zijn
    en velen deden dat. Nu wordt hen ver-
    weten dat zij daarnaast (van geld dat
    er voor hen in hun keuze niet meer was)
    ook nog eens geld te weinig hebben uit-
    gegeven tbv ons aller economie.

    Gaat het Kabinet dan de Middeninkomens
    zielig vinden, terwijl ze vindt dat
    het nationaal inkomen niet van 5 %
    topinkomens kan komen, HOE DAN JAN????

    WAT HEEFT DE MP DAN DAAROVER TE ZEGGEN?

    Reactie door Madelief — donderdag 22 september 2005 @ 12.34 uur

  8. hier iets Madelief:

    Tabel koopkracht 20-09-05

    Overzicht van de groei van de koopkracht in percentages
    Gezinssituatie Inkomen %
    alleenverdiener met kinderen 1 x modaal + 0,75 %
    alleenverdiener met kinderen 2 x modaal + 5,25 %
    tweeverdieners met kinderen 1 + 0,5 x modaal + 0,00 %
    tweeverdieners met kinderen 2 + 0,5 x modaal + 3,25 %
    tweeverdieners zonder kinderen 1 + 1 x modaal + 0,50 %
    tweeverdieners zonder kinderen 2 + 1 x modaal + 0,25 %
    alleenstaande wettelijk min. loon + 1,00 %
    alleenstaande 1 x modaal + 0,50 %
    alleenstaande 2 x modaal + 0,00 %
    alleenstaande met kinderen wettelijk min. loon + 0,75 %
    alleenstaande met kinderen 1 x modaal + 0,50 %
    paar met kinderen sociaal minimum + 1,00 %
    alleenstaande sociaal minimum + 0,00 %
    alleenstaande met kinderen sociaal minimum + 0,50 %
    alleenstaand AOW, sociaal min. + 2,00 %
    alleenstaand AOW (+ 5000 euro) + 2,00 %
    paar AOW, sociaal min. + 0,50 %
    paar AOW (+ 10.000) + 5,50 %

    (Bron: Ministerie Sociale Zaken en Werkgelegenheid)
    (1x modaal is 30.000 euro bruto per jaar. AOW (+ 10.000) betekent 10.000 euro bovenop sociaal minimum. Wettelijk minimum loon per januari 2005 is circa 15.000 euro bruto per jaar voor werknemers van 23 jaar en ouder)

    Groet,

    eleonora

    Reactie door e.krul — donderdag 22 september 2005 @ 12.36 uur

  9. Balkende praat wel over de OESO, maar niet over Berty de Vries.,

    Denk dat de OESO niet weet hoe het hier geregeld is met de kosten van de vergrijzing,die volgens Bert de Vries allang verdisconteerd zijn!

    En dan weer dat gezever over onze kinderen, zo het er nu uitziet, zullen alleen de rijke luis kindjes profiteren en de arme luis kindjes mogen akkeren om de eindjes rond te krijgen., hetr ONZE kinderen moet heel letterlijk genomen worden., en daarbij we hebben nu een rotzooi ,die moet eerst geregeld en niet moet er nu gedacht worden aan 2015 of later.

    Het is maar goed dat ik daar niet zit ,want ik had hem al wel bij de strot gehad denk ik!

    Reactie door Jansonius — donderdag 22 september 2005 @ 13.27 uur

  10. Jan, euh neem een emmer mee in het geval dat Hogerworst weer gaat kotsen.

    Reactie door Walking Bull — donderdag 22 september 2005 @ 13.36 uur

  11. Ofschoon algemeen beschouwd de themathiek bij deze begrotingsbehandeling ogenschijnlijk totaal verschillend is met die, ten tijde van de Europesche Grondwet, zijn er belangrijke overeenkomsten te signaleren.
    Het meest signifikant en betekenisvol is daarbij dat de coalitiepartners onder aanvoering van een zich al eerder als zijnde authistisch bewezen MP zich in hetzelfde lemmingengdrag schijnen te willen storten als eerder dit jaar vertoond tijdens het referendum t.b.v. de Europeesche Grondwet.
    De machteloosheid en woede van de bevolking die hierbij systematisch als tegenreactie zoals eerder vertoond opgebouwd wordt ten aanzien van het ongenoegen betreffende de basale staat van onze samenleving, zal ook hier weer als hefboom funktioneren om correctief in te grijpen. Net als eerder vertoond zal onze MP en anderen, bakzeil moeten halen. En weer zal er een landelijke discussie gevoerd worden over hetgeen al jarenlang onder onze bevolking bekend, en genegeerd werd.
    Dasz:” Wir haben es nicht gewuszt” zal dan als nog steeds niet ‘geweten’weerklinken. Het enige ‘Perpetum Mobile’ wat al eeuwen schijnbaar moeiteloos draait…..

    Reactie door Alex — donderdag 22 september 2005 @ 14.07 uur

  12. Er mag ook wel gezegd worden dat, naast dat onmogelijke zorgstelsel, de zorgsector zelf al de nodige problemen had. De bureaucratie die daar nu nog eens bovenop komt…. Wie wil er, buiten steeds meer mensen die dat wel moeten (mantelzorgers), nu nog in die sector werken? En straks nog minder…

    Reactie door Boudewijn Pleines — donderdag 22 september 2005 @ 14.20 uur

  13. @ Walking Bull (10):

    Niets daarvan! Dat moet Hoogervorst helemaal zélf opruimen, want dat valt geheel en al onder de Eigen Verantwoordelijkheid, toch? :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 22 september 2005 @ 14.20 uur

  14. Jan,…JE GAAT ALS EEN STEKKER ZO LEKKER…
    JP is,blijkt,toch echt een eigenwijs mannetje,zeg..daar valt niet altijd mee te praten…wat hij denkt is heilig…LUUIIISTEREN,JP…!!!! Ik zie toch een bebrild jongetje in de schoolbankjes zitten..”geef terug,man,is echt mijn pen en anders zeg ik het tegen de juffrouw..”
    Wat is die oppositie van Wouter schraal vergeleken met die van jullie SP..!!
    GAAA DOOORRRRR, JAN..!!!!!

    Reactie door eric — donderdag 22 september 2005 @ 14.35 uur

  15. Dat kotsgebaar van Hoogervorst was een flashback uit zijn “Corps (=KoooRRRR)tijd”
    Daar lieten ze regelmatig beginnende studentjes kotsen…daar dacht ie natuurlijk even aan…was natuurlijk ook leuk tussen al die golfkakkers: “Hee, Kerell..dat durf ik over 30 jaar nog wel een keer te doen,als ik minister ben,Jaap Jan..IK DURF DAT (slap excuusje,MAARRRR IK HEB HET WEL GEDURFD..stoer,he??

    Reactie door eric — donderdag 22 september 2005 @ 14.39 uur

  16. Hier een voormalig VVD stemmer, Ik durf het toe te geven maar mijn god wat een zooitje is het geworden.

    Jan geweldige toespraak die je gisteren hebt gehouden. Ik heb genoten hoe je dat stelletje idioten dat zich kabinet noemt eens de waarheid hebt gezegd, Hulde echt waar.

    Ik weet waar ik op stem bij de komende verkiezingen en die mogen wat mij betreft volgende week al zijn ipv over 2 jaar.

    Reactie door Erik — donderdag 22 september 2005 @ 14.40 uur

  17. Dankjewel Eleonora,
    Maar ik bedoel ook de alleenverdiener die
    nu ouder dan 60 is en het vaak van een uit-
    kering moet doen, inbegrepen de partner die
    hij onderhoudt, en evengoed de zorg kan
    hebben voor kinderen en kleinkinderen. Een
    maal per jaar moet hij die toch althans iets met de verjaardag moeten kunnen geven.

    Gewoon dus de uitkeringsgerechtigde die er
    niet voor gekozen heeft om deel uit te maken van massa-ontslag en daarna dan nog
    ziek te worden bovendien (niet zelden door
    dat ontslag ook mede veroorzaakt).

    Als die opslag dus bedoeld is om ‘kosten’
    mee te dekken, hoé wil men dan voor allemaal de koopkracht tav de economie ver-
    beteren die slaat op winstmaken, waardoor
    de schatkist wérkelijk gespekt wordt?

    De premiepercentages dienen om extra
    (diensten-) kosten van te betalen en hebben
    niets te maken met koopkracht binnen de economie die het Kabinet denkt te beogen.
    Chronisch zieken en gehandicapten, hun ver-
    zorgers en bezoekers worden op hoe langer
    hoe meer kosten gejaagd en op geen enkele
    manier wordt op die manier lijden verlicht.

    Zelfs een aardigheidje om dit ongelukkig
    zijn maar ietwat te compenseren, al was het
    maar proberen de slapeloze nachten te hel-
    pen verminderen door financiële nood, zit
    er kennelijk niet in.

    Ik zou nu wel eens een grote lijst met
    alle voorbeelden bruto en netto willen zien
    alsmede, hoeveel de aantallen in de diverse
    groeperingen zijn, al dan niet zelfstandig
    of uithuisgeplaatst moéten wonen etc.

    Pas dan zal de hele Nederlandse samenleving
    te zien krijgen, wie de klagers en wie de
    dragers zijn, die trachten Nederland hoog
    helpen te houden, denk ik.

    Nog steeds heb ik geen overzicht!
    De naakte, netto waarheid moet over tafel !
    Overigens ontzettend bedankt voor wat je al vast publiceerde. Groet, madelief.

    Reactie door Madelief — donderdag 22 september 2005 @ 14.45 uur

  18. Verwacht van een minister president niet dat hij bij zijn betoog ruimbaan geeft aan de oppositie. Het is wel zo, dat deze mp wel erg halsstarrig is met het vasthouden aan zijn eigen gelijk als hij geconfronteerd wordt met door hem genoemde halve onwaarheden. Het wordt zo meer een woordspelletje. Maar de plannen liggen vast en de coalitiepartijen hebben buiten de kamer om allang hun nuances kunnen aanbrengen. Leve de democratie.

    Reactie door Gandalf — donderdag 22 september 2005 @ 15.20 uur

  19. Zoals verwacht worden bijna alle voorstellen van de oppositie weggewimpeld. Het is werkelijk ongelooflijk met wat voor ongekende zelfingenomen arogantie deze walgelijke stuk vreten Balkenende te werk gaat en hoe feiten en waarheden en keiharde cijfers van ellende en armoede en koopkrachtcijfers worden verdraaid. Hij praat niets anders dan over toekomst muziek, dat het straks allemaal wel beter zal gaan. Maar de meesten zullen het met mij eens zijn dat we NU de hoge rekeningen moeten en dienen te betalen en niet in de toekomst. Hij schetst en stelt dat het wel beter wordt, en dat er meer banen bijkomen en als iedereen een baan heeft dat dan je inkomen ook wel omhoog gaat (lijkt me niet meer dan logisch) en aan de hand daarvan je koopkracht mee gaat stijgen. Allemaal leuk en aardig, maar dan de mensen die niet aan de bak komen, want die zullen er ook genoeg zijn. Die hebben hier niets aan maar moeten wel de gestegen rekeningen blijven betalen van een dalende inkomen of uitkering. We leven NU, we moeten NU de rekeningen betalen en niet in het door hem geschetste economische verbeterde 2006/2007 wat we nog maar eerst moeten zien en dan pas eventueel gaan geloven. Er is ons al die tijd voorgehouden, maar nog meer voorgelogen dat we er allemaal van mee zouden profiteren van het economisch herstel. Nou, we wisten het met Lubbers al en we weten het met Balkenende ook wel waar deze kapitalistische zelfbenoemende christenen voor staan, voor de welgestelderen van dit land, oftewel The Ritchie’s. Alle rampvoorspellingen en rampscenario’s die het CPB etc voorspelt tenopzichte van dit kabinetsbeleid die werkelijkheid dreigen en ook gaan worden wordt door Balkenende in de windgeslagen en weggewimpeld. De tijd zal het leren zeggen ze dan, alleen voor de minima en de zwaksten van dit land komt dat te laat. Die zitten dan al zwaar in de schulden en armoede. Maar de praktijk leert, dat je er sneller in zit als dat je er ooit weer uitkomt. Ach, en de aanstichter van dit alles?, onze beterweter. Die krijgt wel weer een luize baantje tegen een asociale hoog salaris aangeboden. Meneer er minimaal 5% bij, en wij het zoet. En daarbij moet je niet denken aan klinkklare munt in je portomonee nee, maar aan een stuk zoethout hebben we toch nog iets om op te kouwen. Een stuk hout om op te kouwen voor de minima en een taart voor meneer om z’n nieuwe verworven geld en nog meer rijkdom die verkregen is over de ruggen van de allerzwaksten van dit land te vieren. Goed, je hebt twee soorten Nederlanders, één voor rijk en één voor arm en dat is een feit en een gegeven. Ik heb geprobeerd mijn ergenissen en woede en frustraties nog enigsinds te verwoorden, wat maar ten dele is gelukt. Wat de meesten inmiddels intens voelen ten aanzien van dit super arogante gruwelkabinet is bijna niet meer te verwoorden of te omschrijven. Ik zal het als een Godsgeschenk zien als deze rotzooi en co (kabinet) zou vallen. Maar goed, we gaan gewoon weer door waar we al die tijd al mee bezig waren, bezuiiiiiiinigen, inleveeeeeeeren. Ik had al een zeer sterk vermoeden, maar na vandaag is het omonstootlijk bevestigd, Balkenende is een zeer zwaargestoorde aan grootheidswaanzin leidende geestelijke gek die in een dwangjack en zware toezicht in een inrichting op een zwaar bewaakte gesloten afdeling geplaatst dient te worden voor de rest van zijn leven. Het getuigt van zeer zware geestelijke gestoordheid en onmetelijke arogantie dat hij denkt met deze miljoenennota voor de rijken en met deze voor de minima Never Ending Nightmare en dit gruwelkabinetsbeleid het vetrouwen van de burger terug te krijgen of winnen. Ik heb nog nooit van mijn leven zo’n zelfingenomen walgelijke achterbakse leugenachtig arogant stuk vreten meegemaakt. Hem vertrouwen?, wie gelooft er nou een vieze achterbakse christelijke CDA judas en leugenaar, niemand toch ?.
    Wie vertrouwt er nou een oplichter, niemand toch ?.
    Wie vertrouwen ?, Het beest “Damiën het Omen” ?
    Het is bewezen, het beest is los.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — donderdag 22 september 2005 @ 15.23 uur

  20. Die vorige moest dus deze zijn:
    http://www.geenstijl.nl/audio/ringtonedonners/index.php

    Reactie door Farshad — donderdag 22 september 2005 @ 15.28 uur

  21. blijkbaar kunnen alleen SP.ers het zich veroorloven de hele dag naar het kamerdebat te kijken de nieuwe vrijgestelden………..?

    Reactie door Criticus — donderdag 22 september 2005 @ 15.31 uur

  22. (en….. Criticus)
    die van repliek dient.

    Reactie door Alex — donderdag 22 september 2005 @ 15.33 uur

  23. Ontzettend te zien hoe er af en toe op
    de bankjes gereageerd wordt, zelfs een
    Verhagen, die ook letterlijk dwars gaat
    ‘zitten’ en gaat zitten “geiten” ik kan het
    uiteraard nog veel beter formuleren,terwijl
    er een spreker direct voor hem aan de
    interruptiemicrofoon aan het woord is.
    Af en toe lijkt het meer op een oud-leer-lingenbijeenkomst van de de één of andere
    hbo. Er is een absoluut verschil tussen ad
    rem discussieren doorspekt van humor en dan
    minimaal aan de orde is, maar waar men hier
    de zendtijd aan denkt te moeten blootstellen is kortweg genant tav de kie-zer die op het puntje van zijn stoel zit af
    te wachten, of er inhoudelijk nog iets van
    te recht gaat komen.
    Zelfs tav de kiezers kan het gezicht niet
    in de plooi gehouden worden, de mond niet
    gehouden worden daar waar anderen aan het woord zijn, en het gein-trappen van Verhagen hangt me mateloos de keel uit.
    Aanwezig zijn in de Kamer is niet voldoende
    en zou men de kiezer toch althans het idee
    moeten geven “heel serieus bij de les te
    zijn” en dat blijken nog maar enkelingen
    daar te begrijpen. Men toont een vermoeid-
    heid, waarbij je je werkelijk gaat afvragen wat men andere dagen doet tussen
    2 en 3 uur. Was de lunchpauze een uurtje
    rusten tekort? Bovendien raakt de totale
    beschouwing nog steeds niet aan de hoogste
    nood: de ZORG in álle hoedanigheden als
    eerste prioriteit.

    Reactie door Madelief — donderdag 22 september 2005 @ 15.34 uur

  24. Criticus@20. Nee hoor, het barst hier ook van de mensen met wisseldiensten, zoals verpleegsters, maar ook studenten, huisvrouwen, mensen die door medische oorzaken helaas niet kunnen werken, gepensioneerden, zelfstandigen etc. etc.

    En jij? Zit jij in de baas zijn tijd te internetten?

    Reactie door Barry — donderdag 22 september 2005 @ 15.37 uur

  25. Blijkbaar kunnen alleen rechtse CDA”ers of VVD”ers kakkers het zich veroorloven om hier in de omstreeks dezelfde tijd hierop te reageren (in de baas z’n werktijd?)

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — donderdag 22 september 2005 @ 15.37 uur

  26. Wat een mooie woorden van Wouter Bos. Als je niet beter weet, zie je het socialisme al aan de horizon gloren. Maar pas op: de PvdA is niet te vertrouwen! Ze regeren liever met de VVD, dan met de SP en GroenLinks. Bah…

    Reactie door Robert — donderdag 22 september 2005 @ 15.53 uur

  27. `JP vindt zichzelf de eerlijkste!!!!

    Hij heeft het nu over: respect over en weer!!!!

    Reactie door e.krul — donderdag 22 september 2005 @ 16.25 uur

  28. @Madelief (21):

    Citaat:
    “Verhagen, die ook letterlijk dwars gaat
    ‘zitten’ en gaat zitten “geiten” ik kan het
    uiteraard nog veel beter formuleren…”
    Hoe kan je het dan beter formuleren, Madelief? Doe eens? Je maakt me erg nieuwsgierig, hoor, want ik kan de beelden niet volgen. Lijkt het “geiten” van Verhagen op het “ezelen” van Reve? Of hoe moet ik mij dat anders voorstellen? :)

    Over dieren gesproken: volgens de krant blijkt de “poema van de Veluwe” een verwilderde kater te zijn. Waar, o waar is mijn dierbare huispoema dán gebleven? :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 22 september 2005 @ 16.26 uur

  29. Goed zo Weissglas heel goed!!!!

    Reactie door e.krul — donderdag 22 september 2005 @ 16.28 uur

  30. Onvolwassen, respectlozen lieden moet je zo terecht wijzen!!

    Reactie door e.krul — donderdag 22 september 2005 @ 16.28 uur

  31. Vooruit met de geit, Madelief! :)

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 22 september 2005 @ 16.30 uur

  32. Hanige, onverschillige, zelfingenomen matcho`s.

    Reactie door e.krul — donderdag 22 september 2005 @ 16.30 uur

  33. 17 Madelief

    Ook heb ik de oudere minima bedoeld.

    Reactie door e.krul — donderdag 22 september 2005 @ 16.32 uur

  34. Wie er geintreseerd is in onze samenleving door wise

    Ik heb een link geplaats op mij weblog, met daarin een filmpje over Algemene Beschouwingen II in de tweede kamer. De link staat onder Jan Marijnissen. Ik ben niet zo politiek aangelegen, maar wel wat er in onze samenleving gebeurt en wat ons van belang is.

    Reactie door Ron — donderdag 22 september 2005 @ 16.34 uur

  35. Zie onder 21.
    Nu is het 16.25, eindelijk:
    De Kamervoorzitter grijpt in tijdens de
    interruptie die bij monde van de heer Bos
    wordt gedaan.
    Toch nog aan het eind van de middag enig
    begrip voor de zeer verontruste kiezers
    die thuis veelal op dit moment ‘niets’
    hebben om over te lachen.
    Vanavond hef ik dus misschien nog het glas
    met witte wijn op het krachtdadig optreden
    van de Voorzitter.
    Zou men het eigenlijk begrijpen welke impact het a-sociale gedrag van kamerleden
    op het ‘stemmen’ door de kiezer kan hebben?
    Het CDA nam dus vandaag het voortouw in
    respectsloos, zonder inachtneming van nor-
    men en waarden, omgaan met collega’s in dat
    vak. Zij zullen het gewaar worden welke uit
    werking dat zal hebben in de nabije toe-
    komst en ik hoop dat de media dat luid en
    duidelijk zullen reproduceren in de diverse
    mogelijkheden die hen ten dienste staan.
    Uiteindelijk betáált de kiezer ook daaraan!

    Reactie door Madelief — donderdag 22 september 2005 @ 16.40 uur

  36. Ik zou zeggen van……….

    Laat ze maar vervroegde verkiezingen uitschrijven.
    Weg met het kabinet Balkende.

    Ik weet wel, dat nederlanders altijd wel wat hebben te zeiken, om het zomaar even te zeggen op ze amsterdams en soms is niets goed.

    Maar de laatste jaren hebben niets dan alleen in moeten leveren.
    Zonder dat het kabinet Balkende ook maar niets deed.

    Ik zeg heel eerlijk, met sommige dingen, die er veranderd zijn, ben ik mee eens.
    Zoals Minister Verdonk heeft veranderd in van de de tijd.

    Maar het lijkt wel voor anderen ministers of dat ze te ver voor uit kijken.
    En ik zeg maar, schijn is bedrog.
    Zoals Dhr.Hoogenvorst & Dhr.Geus.
    Of andere lijkt wel van het kabinet Balkende in een visuele cirkel blijven draaien.

    Ben zelf helemaal niet negatief aangelegen.
    En als ik commentaar geef, bedoel ik dit in opbouwende motivatie.
    Het Kabinet Balkende moeten zicht zelf eens een spiegel voor zich houden.
    Wakker worden moeten ze.

    Reactie door Ron — donderdag 22 september 2005 @ 16.48 uur

  37. @ Ron (36):

    Als het kabinet zichzelf een goede spiegel zou voorhouden, zou het zich kapot schrikken. Om de moed erin te houden, gebruiken de ministers daarom dus maar lachspiegels. Ze blijven grijnzen, maar weten eigenlijk dondersgoed dat ze ver verwijderd zijn van de realiteit…..

    Reactie door Olav Meijer — donderdag 22 september 2005 @ 16.57 uur

  38. @13 Olav, helemaal mee eens en toch denk ik dat zijn natuur onverwacht in dit gebaar boven water komt.
    Na gisteren kan ik me nu vorstellen dat hij elke avond in zijn woonkamer op zijn hieltjes voor de tv kruipen gaat en met z’n ene hand is z’n mond (zoals we gezien hebben) en met de andere de punt van z’n hoofd ritmisch krabbend zachtjes kreunt hij: “Urgh,urgh,urgh!”.

    Dit beeld heb ik gisteren van hem overgehouden.

    Reactie door Walking Bull — donderdag 22 september 2005 @ 17.23 uur

  39. @38 Bull.

    Misschien was het in de ogen van Dhr.Hoogenvorst slaap verwekkend.

    Maar respectvol was het niet…….pffffff

    Reactie door Ron — donderdag 22 september 2005 @ 17.25 uur

  40. Uitstekend vervolg van de remonte die gister werd ingezet met de interrupties na een te demagogische begin.
    Minstens een 8 en samen met de Hr. Rouvoet de sterksten vandaag in het peloton.
    Toch een klein puntje van kritiek.
    Nieuw Zorgstelsel;
    Waarom niet direct gevraagd aan de Minister-President wat hij nu precies bedoelt met “checks and balances”.

    Reactie door Liberaal-Socialist — donderdag 22 september 2005 @ 17.31 uur

  41. Jan,gefeliciteerd met de JARGONprijs,die je vandaag kreeg..als onze SUPERTOLK UIT OSS !!
    Echt klasse!!

    Reactie door eric — donderdag 22 september 2005 @ 18.04 uur

  42. Dat was een kranig optreden vandaag. Balkenende had het een stuk zwaarder dan gister met zijn gewankel achter de katheder..
    z’n lichaamstaal sprak boekdelen ;)

    Reactie door Jory — donderdag 22 september 2005 @ 18.09 uur

  43. Fantast Potter probeert als een waardeloze amateur goochelaar te rotzooien met cijfers en feiten. Z’n benen staan in Den Haag, maar z’n kop en z’n verstand zitten nog steeds in de het sprookjesbos van de Efteling of in Disneyworld.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — donderdag 22 september 2005 @ 18.13 uur

  44. Om half 8 wordt het debat voortgezet, maar
    niet uitgezonden voorzover ik TT begrijp en
    via de computer gaat dat met een vertra-
    gingsmechanisme waar je niet goed van wordt.
    Intussen blijkt mij, dat na mijn diverse
    plaatsingen er in eens een rits vóór werden
    gepubliceerd, hetgeen de nr volgorde ont-
    regelt, dus gebruik hier en daar even jullie eigen waarneming.
    Hoi Olav, die huispoema van jou is vast identiek aan die kat die ze kwijt zijn, en
    anders zijn er nu veel mensen aan de loop
    met hun kater die vanuit veiligheidsover-
    wegingen beter aan huis gebonden kunnen
    blijven dan een ommetje ermee maken in de
    zgn ‘vrije natuur’.

    Voor wat betreft Verhagen? Praat me er niet
    over, die draag ik graag over aan Koefnoen
    als die nog uitzenden, of wie het maar op
    die manier gaat overnemen, waar dan ook.

    Zelfs een ezel stoot zich doorgaans geen 2x
    aan dezelfde steen.
    Maar het CDA krijgt kennelijk geen genoeg
    van de ‘steen des aanstoots’ keer op keer
    tot ergernis van de kijker nogmaals ten to-
    nele te voeren, en de overtreffende trap
    van geiten zal mogelijk allerbokkigst kunnen heten, zeg het me maar zaterdag a.s.
    maar of ik daar nog een romantisch gevoel
    zal hebben na deze week, is nog maar de
    vraag.
    In ieder geval ben ik dolblij dat de heer
    Marijnissen zich niet bezondigd heeft aan
    uitlatingen, die hem mogelijk op de tong
    zijn bestorven, wetende dat die tot en met
    kunnen worden uitvergroot.
    Hij heeft ons m.i. heel waardig, correct
    en toch met ‘n lachje, maar gepást, ver-
    tegenwoordigd en de dag is nog niet om dus
    belooft dat nog wat voor vanavond.
    Ik hoop er alsnog op te kunnen rekenen dat
    te kunnen zien, want waarom zou de kiezer
    dat nu verder onthouden moeten worden?

    Reactie door Madelief — donderdag 22 september 2005 @ 18.34 uur

  45. Ik vind Jan in de debatten erg sterk, maar zeker ook Femke, en Wouter.

    Reactie door redst@r — donderdag 22 september 2005 @ 18.40 uur

  46. Eleonora, na het politiek gedonderstraal
    van de afgelopen weken, waarbij mensen en
    kiezers voor de gek werden gehouden, word
    ook ik behoorlijk ongeduldig. Natuurlijk
    begrijp ik dat je ook de ouder minima in-
    calculeerde, maar met gezinnen met kinderen
    zijn er nog altijd evt. extra inkomsten
    door studerenden thuis, of zelfverdienende
    kinderen die bijdragen in de ook voor hun
    te maken kosten aan energie- en andere kosten en dat ook doen. Een uithuiswonend
    of studerend kind, kost extra geld op vele
    fronten.
    Vandaar dat ik dat plaatje ook uitdrukkelijk zou willen zien in het geval
    een echtpaar, zonder kinderen betreft, en op leeftijd is.
    Nogmaals, ook ouderparen, die hun volwassen
    op eigen benen staande kinderen iets kado
    zouden willen doen op hun verjaardag, moeten zich daarin niet totaal belemmerd
    hoeven zien. Er zijn trouwens al veel ge-
    zinnen die jaar en dag zelfs het uit te
    geven postzegels per maand absoluut moeten
    limiteren en zelfs voor sollicitatiedoel-
    einden kan dat teveel zijn: de armoede is
    er echt aan alle kanten, maar niet waarneembaar voor diegenen die daar bewust
    met een grote boog omheen kijken.
    De noden aan de onderkant van de samenle-
    ving zijn hoog, te hoog, en met het wegblijven van de zon, letterlijk, worden
    ze te gemakkelijk zwaarmoedig en hun toekomst uitzichtsloos en hun persoonlijke
    besluitvorming kan op drama’s uitlopen en
    ik onderschat die najaarsdepressies van
    menigeen in de herfst geenszins.
    Ik lees en leef al lánger méé ! Tot gauw
    Eleonora en bedankt voor je hulp, groet,m.

    Reactie door Madelief — donderdag 22 september 2005 @ 18.51 uur

  47. Madelief, het is goed te volgen hoor via de website van de Tweede kamer.
    Misschien is jouw internetverbinding niet snel genoeg?
    Ik vind trouwens dat het nu ook LIVE op de TV uitgezonden had moeten worden.
    Het gaat tenslotte om onze toekomst!

    Reactie door Laura — donderdag 22 september 2005 @ 19.49 uur

  48. hoi
    mij is geleerd dan eerlijkheid juist de bouwsteen is van vertrouwen .
    als ik dit nu weer aan zie en weer de mensen die het juist niet nodig hebben weer geld er bij krijgen .
    en weer de mensen die het heel hard nodig hebben in de kou staan .
    dan is er toch geen sprake van eerlijkheid??
    dus het vertrouwen zal nu weer inzakken en de voorspelling dat mensen nog negatiever worden kan ik nu al doen.
    vergeet niet dat alle ellende ook al door de PVDA is veroorzaakt .
    door hun zitten we nu met die balk,ellende.
    ik ben al 2 dagen echt wat je noemt in me kruis getast.
    het vertrouwen gedaald tot het min punt.
    en toch steek ik weer een veer in JAN zijn kont .
    want ik ben zo blij dat ik teminste nog in 1 iemand vertrouwen heb en dat maakt eigelijk mijn hele dag weer goed ;)
    zet hem op !!!
    groetjes

    Reactie door john polder — donderdag 22 september 2005 @ 20.00 uur

  49. De verbinding van de NOS site is waarschijnlijk wat overbelast, 2ekamer.nl werkt prima.
    Ben

    Reactie door Ben — donderdag 22 september 2005 @ 20.10 uur

  50. Waar is van Aartsen mee bezig? Zijn vergezicht is Nederland als New York, en ach, laten we de auto als een gegeven beschouwen. Dit is gezwets van een gesjeesde corpsbal! Het opraken van de olie, en de belabberde luchtkwaliteit moeten als gegeven beschouwd worden, en niet een vermeend mensenrecht op ongelimiteerde automobiliteit.
    Succes met de acties en debatten.

    Reactie door Dick Vestdijk — donderdag 22 september 2005 @ 20.32 uur

  51. De ruggen waarop het geld groeit en de ruggen die krom staan om wat brood te rapen staan naar elkaar toegekeerd.

    Het lijkt wel 1899

    Reactie door C.Tilyx — donderdag 22 september 2005 @ 21.12 uur

  52. Waar is de tijd gebleven dat een eenvoudige zwerver op bezoek kon gaan bij een burgermeester?

    Reactie door Gekke Gerrit — donderdag 22 september 2005 @ 21.12 uur

  53. Natuurlijk een logische oplossing van
    dit liberale kabinet, je kunt de
    minima er 2 ½ of misschien wel 3 procent
    koopkracht bijgeven maar daarmee genereer
    je niet de gewenste koopkracht waar de
    Nederlandse middenstand blijkbaar zo
    hard op zit te wachten. Die willen namelijk
    graag grote omzetten en tsja, met € 25 per
    maand erbij is het lang sparen voor een
    spijkerbroek van € 149 of een flatpanel tv
    van € 1250 of laat staan voor een auto van
    € 18000. En dus geven ze rijken er gewoon
    flink wat bij, lekker flinke omzetten draaien.
    Goed voor HUN economie!

    De minima kunnen toch bij de voedselbanken
    terecht?

    Reactie door hanri — donderdag 22 september 2005 @ 21.56 uur

  54. Werkgevers -verplichten- te betalen voor de kinderoppas van werknemers (en dan zeker ook nog die alleen maar in deeltijd (wat op zich al loonkosten, en daarmee prijsverhogend werkt; administratieve rompslomp intern extern, gecomliceerdre belastingformulieren.)?

    Naast de voordelen ook de privileges van volledige banen zoals ovv kaart, kerstpakketten, deelname collectieve pensioenfondsen, bedrijfgscursussen en -kleding en wat al niet meer.

    Het gaat in de motie kennelijk om parende vrouwen, en niet om zij die op eigen benen staan, en uiteraard mannen.

    Ook als collega wordt je vaak doodziek van die die voornamelijk mnet hun eigen kinderne bezig zijn en het werk vaak meer als een uitje zien.

    Sommigen hebben er wel 4 in de opvang liggen. Dit wordt dan of, zoals het bij de gehele gezinspolitiek gaat, afrgewenteld op de belastingbetaler, of doorberekend in de prijzen.

    Vind je het gek dat de huizenprijzen en huren buiten proporties zijn gestegen en dat een (ook oudere) alleenstaande,(die ook al is hijzij helemaal niet van plan zichzelf te vermenigvuldigen, zich nu ook al verplicht moet verzekeren voor baren bij nieuwe z.verzekering., etc. etc.) zelf amper nog ergens kan wonen

    Vind je het gek dat de prijzen nog verder omhoog zullen gaan ?

    Dan wel afwentelen op de belastingbetaler, m.n. de alleenstaanden, voor wie geen gemeenschapgsgeld voor mem-uitzendingen over “wie doet wat” gewoon omdat ze maar zien hoe ze het in hun eentje klaren m.n. in de weekenden, zij hun huishoudelijke taken na 7 es kunnen beginnen, nu voor hen geen luxe deeltijdbaantjes zijn waarbij ze gewoon 5 dagen thuis zitten etc.

    Gezin mag dan nu bij SP kennelijk ook hoeksteen van de samenleving zijn, mogelijk is de alleenstaande nu nog meer dan voorheen de financiele hoeksteen hiervoor. Immers daar gezin maakt gemiddels met 4.5 man gebruik van gemeenschapsvoorzieningen zoals openbaar groen, speeltuinen, openbare weg waar ze veel plaats in beslag nemen met die grote slagschapen van kinderwagen en in ovv anderen aan de kant duwen omdat ze niet van plan zijn die kar in te klappen, bibliotheek (alwaar het gekrijs ook alom is), gezindheidszorg, onderwijs, bescherming leger en politie en brandweer en ga zo maar door.

    Dan betalen zij maar 1/4,5 t.o.v. 1-staande, c.q. betaalt 1-staande 4,5 zoveel.

    En wat te denken van de jeugdwerkloosheid die nog moeten intreden ?

    Rauvoet wil geloof ik ook nog extra voor parende vrouwen die niet werken ?

    Ik gun iedereen zijn gezin in behoorlijke welvaart, maar al die privileges voor de 2-verdieners. Er zijn toch 2 verwekkers met een inkomen en waarom moet dan een ander de oppas ook nog es voor ze gaan betalen ?

    Reactie door verkouteren — donderdag 22 september 2005 @ 22.23 uur

  55. 47. Laura, bedankt, alsnog gelukt al was de
    verbinding met Den Haag met horten en
    stoten.
    Nu dan nog het restant vanaf 23.30 uur
    en dan hoop ik dat dhr Marijnissen niet
    teveel te lijden krijgt van rugklachten
    waarbij hij zeker ‘s avonds eigenlijk
    nog zo veel mogelijk horizontaal moet
    vermoedelijk. De hele dag op is dan
    een reuze inspanning, waarvoor ik hem
    zeer erkentelijk ben.
    Zijn woordvoering deze dagen vond ik
    van grote klasse en wens hem met de
    verdere uitwerking van e.e.a. sterkte!

    Reactie door Madelief — donderdag 22 september 2005 @ 23.02 uur

  56. Goed gedaan vandaag Jan!Je hebt gevochten voor de goede zaak !

    Reactie door Diny — donderdag 22 september 2005 @ 23.05 uur

  57. @verkouteren
    Ik zie dat je je behoorlijk ergert aan de gezinnen met kinderen in de opvang. Vooral de werkende moeder schijnt je behoorlijk te storen en dat jij daar aan mee moet betalen. Nu wil het geval dat ik tot die groep behoor. Ik heb mijn kinderen echter niet in de opvang en je hoeft voor mij dus niets te betalen. Dit is de verdienste van mijn FLEXIBELE BAAS.
    En ja mijn prioriteiten zijn sinds de komst van mijn kinderen wel verschoven en ik ga met heel veel plezier naar mijn werk(uitje). Het stoort me wel dat je de indruk wekt dat je kinderen en werken voor een moeder totale onzin vindt. Hoe zit het met de vaders? Ben ik dan al die jaren als slimme meid(op de toekomst voorbereidt) voor nop naar school geweest? Hoe zie jij dat voor je? Wat moeten meisjes die nu naar school gaan volgens jou doen? En wat is de rol van de vaders, want die schijnen (jij bent niet de enige) vaak buiten dergelijke discussies te worden gehouden.

    Reactie door Tamiem — donderdag 22 september 2005 @ 23.30 uur

  58. Beste Jan.
    Ik sluit me volledig aan bij de Diny hiervoor!

    Reactie door Diny Lubbers — donderdag 22 september 2005 @ 23.53 uur

  59. De arrogantie van de macht en dit kabinet en minachting voor de volksvertegenwoordiging en de algemene beschouwingen, worden het duidelijkst geïllustreerd door de foto van Hogervorst van vanmorgen (donderdag) op de voorpagina van de Telegraaf. Ik hoop van harte dat deze foto de minister, ondanks zijn excuses, zijn levenlang zal blijven achtervolgen.

    Reactie door rigu — vrijdag 23 september 2005 @ 0.38 uur

  60. GOEDE MORGEN !! ÉN WELTERUSTEN !!!

    Waar gaan we in dit nieuwe jaar
    naar toe…….

    Bedankt meneer Marijnissen, fractie
    en staf voor uw aller inzet !

    Reactie door Madelief — vrijdag 23 september 2005 @ 0.57 uur

  61. Wat ik al vreesde is dus de werkelijkheid.Bij de bepaling van de vergoeding voor de zorgverzekering gaat het Kabinet uit van de nominale premie, De aanvullende verzekering,die bij sommige Zorgverzekeraars zo langzamerhand net zo hoog is als de nominale premie wordt volledig buiten beschouwing gelaten.De MP weet toch ook dat 90 % van de mensen aanvullend verzekerd is.

    Reactie door JE. Mulder — vrijdag 23 september 2005 @ 1.34 uur

  62. Ik vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet de `rijken`nog steeds voortrekt.
    Vooral de opmerkingen van de fractie voorzitter van het CDA heeft me diep gegrieft omdat hij stellig beweert dat de laagste inkomens er ook op vooruit gaan.
    Dat is niet waar, dat is wel gebleken uit de cijfers van het CPB.
    Diezelfde cijfers tonen aan dat de begroting van oa. het SP, aantoont dat het wel degelijk anders en eerlijker kan.
    Balkenende spreekt telkens over eerlijkheid, hij zal het wel goed bedoelen maar hij mist de clou over zijn eerlijkheid.
    Nog steeds is niet duidelijk wat hij daarmee wil zeggen.
    Eerlijk is om lasten zodanig te verdelen dat niemand er last van heeft, rijken moeten daarin eens solidair worden en armen moeten gaan begrijpen dat het niet eenvoudig is om ook solidair te zijn met mensen die iets meer verdienen dan hun, dat is eenmaal zo.
    Toch is het erg beledigend dat vooral het CDA met de C voorop, mensen met een minima als niet belangrijk schijnt te vinden!
    Waar blijven hun christelijke moralen?

    Reactie door Hendrikus — vrijdag 23 september 2005 @ 2.07 uur

  63. Voortaan de huur- en zorgtoeslag via de belastingdienst uitbetaalt. Dit lijkt verdacht veel op het systeem dat ze enkele jaren geleden in de UK hebben ingevoerd. Met dank aan Gordon Brown en Tony B.Liar. Destijds als een sociaal en positief plan binnen gehaald. En sceptici beweren dat Tony Blair nooit voor een derde keer de verkiezingen had gewonnen zonder dit nieuwe belastingsysteem. Echter, na de verkiezingen bleek dat in een immer veranderende arbeidsmarkt veel mensen jarenlang ten onrechte deze toeslagen hadden ontvangen. Deze moest natuurlijk terug betaalt worden. Na de verkiezingen. Vele mensen met lage inkomsten bleken vervolgens veel slechter af te zijn met dit nieuwe belastingsysteem. Zij betalen nu nog hun belastingschuld af.

    Gaan wij dit systeem hier ook invoeren om dit kabinet door de verkiezingen te helpen?

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 23 september 2005 @ 2.54 uur

  64. Keek tussen de algemene beschouwingen door toch nog even naar de BBC. Zag dat UK militairen 2 SAS soldaten bevrijden uit een Iraki politiecel. Onder een vurig protest.
    Deze twee SAS militairen waren verkleed als arabieren toen ze een in Basra bij een controlepost Iraakse politie aanvielen en daarbij een politieagent doodde.
    Sinds wanneer plegen SAS militairen terroristische aanslagen in Irak? En hoe lang al?

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 23 september 2005 @ 3.02 uur

  65. Volgens Balkenende denken “de heer Marijnissen en ik” verschillend over van alles en nog wat.

    Laat dat vooral zo blijven !
    Aangezien ik niet twijfel aan de intelligentie van Balkenende moeten er andere redenen zijn waarom hij de kloof tussen arm en rijk op allerlei fronten vergroot.
    Zouden de futurologen van het CDA al berekend hebben welk deel van de kiesgerechtigden probleemloos kan worden afgeschreven zonder al te veel zetelverlies ?
    “Armen hebben wel iets anders aan hun hoofd dan verkiezingen”.
    Dat soort gedachten krijg je, wanneer je omgaat met George W…
    Minder draagkrachtigen, daar ga je toch van over je nek, niet waar Hansje ?

    Nederland in 2015.
    Hoeveel ‘gated communities’ zouden er tegen die tijd al zijn ?
    Hoeveel particuliere verzorgingstehuizen, ‘speciale’ scholen, ziekenhuizen voor hen die zich aanvullend kunnen bijverzekeren ?

    Als het aan de normen-en-waarden-koning ligt, wordt Nederland Amerika in het klein…
    Gelukkig heeft hij niet de toverkracht van Harry Potter…

    Reactie door Heraclitus VII — vrijdag 23 september 2005 @ 4.55 uur

  66. Goed gesproken door de SP bij monde van Jan Marijnissen! Helaas sluit het kabinet en de coalitie de rijen en zie ik alleen maar meewarige geniepige grimlachjes bij kabinet en CDA, VVD en D66 als de oppositie bij de interruptiemicrofoon staat. Van elk alternatief plan voorgesteld door Jan M. wordt nul, niks, noppes, nada gehonoreerd door kabinet en coalitie. Tsja, ik ging er wel van uit dat er toch niet geluisterd wordt naar de SP door Balkenende en consorten, maar frusterend lijkt het me wel na 2 dagen discussie tijdens de algemene beschouwingen en dan zo weinig resultaat binnenhalen.

    Reactie door Jules Timmerman — vrijdag 23 september 2005 @ 8.51 uur

  67. Helaas alleen via de radio het één en ander kunnen volgen gisteren. Was op een plaats waar ik wel met heel veel mensen heb kunnen “gedachtenwisselen”. Wat voor veel mensen ook niet duidelijk is de premie per persoon of bijvoorbeeld ook per gezin? Die 1100 euro per jaar is dus nu definitief? en gedeeld door 12 maanden is dat dus, zeg maar 92 euro. Das dus duidelijk voor een alleenstaande en die krijgt afhankelijk van je inkomen iets terug van de regering jawel via rode enveloppen. Maar nu een getrouwd stel bijvoorbeeld zonder kids. Betalen die nu twee keer 92 euro en omdat één van de twee teveel verdiend of niks terug krijgt 184 per maand? In de ziekendfonds was er toch zoiets van een gezinspolis? Gaan die weg of hoe gaan de verzekeraars daar in staan? Tja het zijn maar vragen die gisteren ter tafel kwamen en waar ik ook geen antwoord op wist. Hier krijg je altijd zo heerlijk klip en klaar de info vandaar zodat ik weer verder kan uitleggen.

    Reactie door Ninka — vrijdag 23 september 2005 @ 9.02 uur

  68. Verbijsterend het schaamteloze optreden van deze regering.,
    De arrogantie en de vreselijke onbeschoftheid die zij laten zien.
    Het trots zijn op kots gedragingen want dit was niet gericht alleen tegen Bos dit was gericht tegen een anders denkend deel van de Nederlandse bevolking.
    Deze uiting was het denken van de regering tegen een groot deel van de bevolking die ze uit de maatschappij willen kotsen.
    Dit is een kots beweging naar zieken,mensen met modaal en lager inkomen ,mensen die nog nauwelijks een bestaan hebben en geen uitzicht meer hebben.
    Pluim voor de oppositie met goede zakelijke argumenten.
    Zonder zich te verschuilen achter een gemaakt lachje.

    Reactie door jofel — vrijdag 23 september 2005 @ 9.14 uur

  69. Wat betreft die alleenstaanden die betalen voor mensen die kinderen hebben en werken als uitje zien. Ik vind dat ze beide een punt hebben. Het word dan ook best wel eens tijd om deze discussie landelijk te voeren. Mannen worden in dit proces als verwekker inderdaad maar heel weinig betrokken in deze materie. Ook de opmerking van van Aartsen dat bijstandsmoeders toch mooi in de kinderopvang kunnen werken begint me ook een beetje de keel uit te hangen. Waarom komt zo’n VVDer nu nooit eens met het idee om bijstandsmoeders in te werken op administratie afdelingen en een crediteren of debiteuren boekhouding bij te houden. Ik ben er ook een beetje zat van om als vrouw altijd maar gekoppeld te worden aan zorg. Heb nooit last van de menstruatie, mijn zoon is groot en mijn interesse ligt op een totaal ander vlak. Waarom moeten bijvoorbeeld niet alle verwekkers de kinderopvang aanvragen bij de werkgever bijvoorbeeld…..denkt die werkgever ook wel tien keer na voordat hij verwekkers in dienst neemt. Dit is een beetje flauw misschien maar die vooroordelen ben ik ook meer dan beu. Zo’n slagschip (liggend kind) loop je maar een jaar mee want dan lopen ze heet het “buggy” en een beetje relatie is de man gelijk betrokken bij de opvoeding van zijn kinderen, gewoon omdat onze kids dat verdienen voor een gezonde toekomst. Balkendende zei het juist, die cijfers kun je in allerlei tabellen mee goochelen en de waarheid naar je hand zetten, is het daarom dat de VVDers niet op het idee komen om “bijstandsvrouwen” in boekhouden in te werken? Tevens vind ik dat het budget van defensie veel te veel biten schot blijft. Uit ervaring weet ik dat ze op de kazernes soms weinig te doen hebben. Dan heb ik het niet over dat kleine gedeelte waarvan me en raadsel is wat ze in Afghanistan uitspoken. Die mensen zouden best bijvoorbeeld een dag in een verzorgingstehuis bij kunnen springen zolang de nood nu zo hoog is. Daar leer je in tegenstelling tot boekhouden “vragen” waarmee je iemand van dienst kan zijn. Dus die macho cultuur en ongeemancipeerd denken moet maar eens om. Op papier zijn we zogenaamd geemancipeerd maar in de praktijk denkt een VVDer blijkbaar alleen nog aan zorg als ie aan een bijstandsmoeder denkt. En bij een soldaat aan schieten. Laten we daar maar eens fundamenteel echt geemancipeerd over gaan denken. Dit is ook per direct uit te voeren wat mij betreft. Het leger bied zijn hulp aan per direct voor alle kazerne zitters en de bijstandsvrouwen worden ingewerkt in de admionistratie. Misschien begrijpen we elkaar dan over 2 jaar iets beter en weten we beide waar we het over hebben.

    Reactie door Ninka — vrijdag 23 september 2005 @ 9.20 uur

  70. Zijn de Alg. Beschouwingen echt bedoeld om ruim ‘n uur te besteden aan het doordouwen van ‘n manier om de VVD-aanhang van nog ‘n middel te voorzien om kinderen gedwongen opzij te zetten om de ondernemer van slavenvolk te voorzien EN ondertussen verhuld ‘n wig te drijven in het bijzonder onderwijs EN die luie werklozen gedwongen in de kinderopvang te lozen EN zo, zo goedkoop mogelijk, kwalitatieve (!) opvang te scheppen EN scholen 11 uur p.d. draaiende te houden EN anders ‘n nieuwe markt voor ondernemertjes te scheppen om geld te verdienen aan de vervreemding van kinderen met hun ouders? Had dan niemand in de Kamer door, wat zich daar afspeelde?
    Ik zou zeggen: liefdevolle ouders, verenigt u!

    Reactie door Boudewijn Pleines — vrijdag 23 september 2005 @ 9.24 uur

  71. @61 JE Mulder. Ook mij heeft dat verbaasd
    want al eerder had Bos Balkenende voor
    de voeten gegooid dat de ziekenfonds-
    premies omhoog werden geschroefd, nog
    voor dat afspraken daarover waren ge-
    maakt: dat kostte dus al zeker 500,–
    extra per hoofdverzekerde, juist om
    behoorlijk aanvullend verzekerd te zijn
    in dit afgelopen kalenderjaar.
    Daar heb ik, voorzover ik het debat kon
    blijven volgen, niets maar danook niets
    over gehoord. Bos was daar toen terecht
    behoorlijk nijdig over, wanneer dit
    alsnog over het voetlicht getild gaat
    worden en opnieuw betrokken in de dis-
    cussie is dus een kwestie van afwachten
    danwel om opheldering vragen.
    —————————————
    Elke keer opnieuw een molensteen op des
    burgers hals, waarvoor ik dan straks
    wel een fysiotherapeut dagelijks aan
    huis kan vragen te komen. Loodzware
    verplichtingen voor de fatsoenlijke be-
    lastingbetaler, voorzover die tenminste
    in keurige tabelletjes valt en gemakke-
    lijk te traceren valt.
    Wie ontspringen die dans toch elke
    keer weer zo geraffineerd en hoe?
    Die voorbeelden zijn er natuurlijk wel,
    zoals een (overleden’95)bankdirecteur
    wonend in een een luxe wijk van louter
    riante villa’s en zijn huishou-
    delijke hulp ontslag gaf omdat zij zich
    per ongeluk ergens had versproken over
    het feit dat ze ‘zwart’ voor hem werkte

    Wordt het ontduiken van belastingen in
    de toekomst ook hárder aangepakt of is
    dat not done in kringen van meerdere
    inkomstenbronnen die iets lastiger ach-
    terhaalbaar zijn? Koppelen van sofinrs
    moet toch niet zo moeilijk zijn en
    strafbaar degene die uitbetaalt en de
    regels mbt die sofinrs etc. aan zijn
    laars lapt. Aanpak van criminaliteit
    lag deze dagen mogelijk wat te
    ‘moeilijk’, of kun je van een ex-mentor
    van JanP. B. geen dubbele functie ver-
    wachten ten tijde van de Beschouwingen?
    Het verdient heel grote aanbeveling om
    af en toe eens de biografieën van be-
    windslieden erop na te slaan en exact
    te weten hoé en waarom de diverse par-
    tijen werden opgericht en wie er ten
    tijde van die oprichtingen aan de ‘top’
    stonden, in die partij, of in het
    Kabinet.
    Bewindslieden moeten zich heel goed
    realiseren, dat daar waar de burgers
    niet alle boeken konden lezen, zij nu
    massaal met een inhaalmanoeuvre bezig
    zijn, of met een eigen computer of er
    hun kinderen info over vragen.
    De burgers kunnen niet meer ‘dom’ ge-
    houden worden, die tijd is voorbij.
    Veel weten, is veel begrijpen, des te
    onbegrijpelijker dat er in Begrotingen
    niet meer chirurgisch wordt gesneden.
    De gezwellen rijzen straks de pan uit.

    Reactie door Madelief — vrijdag 23 september 2005 @ 9.36 uur

  72. Helemaal ook mijn gevoel Boudewijn, laten onze kinderen en ouders centraal staan in het beleid en nee dat hoeft niet perse in gezinsvorm. Een hoeksteen is ook de domste metafoor die de CDA ooit verzonnen heeft, simpelweg omdat een hoeksteen helemaal niet bestaat. Het zijn hooguit twee losse stenen die samen besluiten op de hoek te gaan liggen. Maar dezelfde stenen die kiezen in de muur te gaan zitten zijn net zo hard nodig om het tot een huis te maken. Als je deze domme metafoor eruit gooit blijft er van de CDA weinig over, tja christelijk zit er dan nog in, maar als kostersdochter kan ik wel zeggen dat ik bar weinig terugzie van die gronstellingen. En blijft over het meelopen met VVD waar, inderdaad Boudewijn, slaven creeren hoogtij viert. Hebzucht en macht staan bovenaan wat toch haaks op christelijk zou moeten zijn. Misschien moet tegenover hebzucht eens tevredenheid komen te staan en tegenover macht samenwerking. Dan moet er politiek wel een stroming komen die zich niet gaat meten met landen elders op de wereld, maar juist Nederland uniek maken op deze punten. Als een topmanager dat nog als argument aanhaald dat ie in het buitenland veel meer kan verdienen zou het antwoord massaal moeten zijn…..je hebt alle vrijheid om er heen te gaan, wij vinden andere zaken belangrijker.

    Reactie door Ninka — vrijdag 23 september 2005 @ 9.42 uur

  73. “Dat is niet waar” loog Balkenende toen Femke hem de echte situatie uitlegde in het land.,

    Bang voor gezichtsverlies natuurlijk of om in eigen land voor gek te staan

    Balkenende moet niets hebben van peilingen, maar tijdens de Grondwet stemming waren ze toch wel aardig accuraat.,

    Jan had het over erbarmen, dat hoeft misschien nog niet, maar barmhartigheid is niet aanwezig., balkenende is de priester die de gewonde langs de kant van de weg laat liggen , omdat hij zichzelf alles vindt en een ander niets.

    Mocht Nederland ziek zijn, dan nmog hebben we de gebakken lucht uit het balkenende -infuus niet nodig!

    Balkenende : achterlijkheid in het kwadraat

    Reactie door Jansonius — vrijdag 23 september 2005 @ 10.01 uur

  74. Ouderwets ben ik echt niet, maar ik vraag me wel af hoe het ooit mogelijk was dat er een tijd was dat één ouder de kost kon winnen, ouders en kind niks te kort kwamen, alle rekeningen van basislasten in een huishouding konden worden betaald en er zelfs nog een bescheiden vakantie vanaf kon.
    Vandaag onmogelijk, zelfs bij één modaal loon! Van één inkomen leven is voor weinig gezinnen weggelegd.
    Dus moeten ouders allebei werken maar de
    kosten buitenschoolse kinderopvang slokt
    een groot deel van het extra inkomen op.

    Simplistische conclusie VVD: Kinderopvang
    is onbetaalbaar voor ondernemers (ja die vooral) en ouders, dus moeten de basisscholen langer open en kinderen goedkoop worden koestgehouden door
    vrijwilligers en werklozen.
    Los van het feit dat schoolgebouwen helemaal niet zijn ingericht op deze extra
    onderdakverlening, en ik al gruw bij de gedachte welk ongeschoold personeel deze kinderen moet hoeden, vind ik dit plan
    weer zo’n losse fluim die aan de VVD-borreltafel lijkt te zijn opgerispt.
    Ik zie het al voor me:
    Rijke VVD-kinderen hebben thuis een gouvernante, modale kinderen kunnen naar een gewone kinderopvang, wat voortaan dus kennelijk een luxe-dienstverlening is (!)
    en kinderen uit minimumloonhuishoudens
    mogen elf uur in het schoolgebouw zitten.
    Fijn! Positief blijven denken, dat moeten we nietwaar volgens Balkenende?

    Reactie door C.Tilyx — vrijdag 23 september 2005 @ 10.12 uur

  75. “Wat er in dit land moet veranderen…..”
    zei iemand die in 2002 in één klap het
    wereldnieuws haalde en in de geschiedenis-
    boekjes zal worden vermeld…….
    Met welk positivisme kan ik nu gaan benoemen wat er sindsdien dan zo verbeterd
    werd?
    Bij dit Kabinet is duidelijk dat ‘alleen’-
    staanden hoog in het vaandel staan.
    Zij worden nu omgeven door heel veel gezinnen die nu stuk voor stuk alléén komen te staan, geïsoleerd, midden in een
    maatschappij, waarin zij op de plaats rust
    mogen kijken naar van alles, waaraan zij
    niet kunnen meedoen, anders dan hun kracht
    en inzet verlenen om belangeloos de samen-
    leving van (onbetaald) vrijwilligerswerk
    te voorzien en (soms gesommeerd worden)
    mantelzorg te bedrijven, ook al zijn zij
    zelf of op leeftijd of ten dele capabel.
    De ‘club van alleenstaanden’ wordt dus nu
    met véél gezinnen uitgebreid.
    Eilandjes als zij vaak zijn in de samenleving worden zij aangedaan om te
    ‘gebruiken’ of worden vriendelijk toege-
    zwaaid vanuit ‘speedboten’ van medeneder-
    landers, die vooral niet even het contakt
    ‘aangaan’, anders dan wanneer zij in nood
    zitten en om praktische hulp verlegen zijn.
    De egotrippers van deze tijd rijden liever
    in hun eentje door Nederland, dan dat zij
    alléénstaanden een keer op een ‘landelijk’
    ritje trakteren.
    Medemenselijkheid heb ik gemist de afgelopen dagen en dat tav de mensen die
    dat het allerhardst nodig hebben.
    Treurig, intreurig en tot en met beschamend

    Reactie door Madelief — vrijdag 23 september 2005 @ 10.27 uur

  76. Er is maar 1 echte oplossing:

    Revolutie!

    Reactie door Jean — vrijdag 23 september 2005 @ 10.30 uur

  77. Wat een aanfluiting dat de zich christelijk noemende Balkenende het weet te presteren om te beweren dat huishoudens met kinderen met een gezinsinkomen van 132.000 GULDEN het de afgelopen jaren wel een beetje moeilijk hebben gehad omdat zij er 0,5% op achteruit zijn gegaan! Verdorie, wie verdient er nu zo’n bedrag? De meeste huishoudens niet hoor! Ik hoor Balkenende niet over alle huishoudens met gewoon modaal of over alle bijstandsgezinnen die al jaren achtereen moeten inleveren. Bah meneer Balkenende, door mijn christelijke opvoeding heb ik een heel ander beeld van rechtvaardigheid. SP: pak dat CDA keihard aan alsjeblieft!

    Reactie door Robert — vrijdag 23 september 2005 @ 10.35 uur

  78. Dat zé zich nauwelijks iéts van ‘t wántrouwen van de méérderheid van De Bevolking aantrekken geeft zonder meer blijk van arrogantie…
    Dié beloftes die ze doen onder ‘t móm van geloven, lijkt wel op Sinterklaasje spelen voor de grote mensen…
    Dat gegoochel met feiten en meningen vervuilt de discussie (gedachtenwisseling)…
    De Algemene Beschouwingen in ’t openbaar door dé premier gedegradeerd tot verkiezingsretoriek en preken voor eigen parochie…
    Moge de Nederlandse Bevolking nú nóg véél wijzer zijn geworden van deze electorale dwaling en zich te halve keren alvorens men vooralsnog ten hele dwaalt…
    Naast ’t wántrouwen roept kabinet B-II óók nóg verontwaardiging, wálging en woede op…

    Reactie door Lezer — vrijdag 23 september 2005 @ 10.52 uur

  79. Jammer dat je niet even reageert op mijn verzoek, Lezer. Het zegt wel iets over je, vind ik. Echt jammer.

    Ninka, ik denk dat het dit Kabinet erom te doen is de vrouwen terug in het gezin en huishouden te krijgen. Vrouwen hebben, volgens de SGP, een speciale zorgtaak!! Mannen zorgen voor eten op de plank en de vrouw doet het zware werk in huis en opvoeding. Ik heb inmiddels een emmertje onder mijn bureau staan, omdat ik hier inderdaad net zo beroerd van word als jij en waarschijnlijk meerdere mensen hier.

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 23 september 2005 @ 11.28 uur

  80. @ Lembeck: Je schrijft: `Ik denk dat het dit Kabinet erom te doen is de vrouwen terug in het gezin en huishouden te krijgen’

    Dat zal best, maar zoals ik in 74 aangaf
    kunnen alleen bovenmodale gezinnen
    fatsoenlijk leven van 1 salaris, dat is mijn ervaring als huisman.
    Als het Kabinet zonodig wil dat het volk meedoet met Europa, moeten ze eens kijken naar de Scandinavische lidstaten, en België, Frankrijk, Duitsland & Italië waar de Staat zorgdraagt voor betaalbare en verantwoorde kinderopvang.
    Deze regentenjunta hier wil voor een eurocent op de eerste rang.

    Reactie door C.Tilyx — vrijdag 23 september 2005 @ 12.04 uur

  81. Beste Lembeck, ik vind het best als ik als vrouw terug moet naar het gezin en de opvoeding en zorgtaken enzo. Maar laat ze dat dan gewoon zeggen dan hoef ik niet zo’n moeite te doen om nu bij die raden van bestuur binnen te komen. Ik ben 44 en heb keurig naar die spotjes van 20 jaar geleden geluisterd, heb mijn werkervaring, barst van de diploma’s, mijn zoon is achttien, mijn moeder red zich als 85 jarige uitstekend. Op monsterboard heb ik het woord huisvrouw ingetypt maar geen enkele vacature. Dan moet je dus bij alleenstaande mannen zijn, op de datingsites staat dat ze alles perfect op orde hebben maar alleen dat laatste “speelgoed” nog missen. Als ze geld zat hebben om me te onderhouden willen ze jong en naief die niet kunnen rekenen en tevreden zijn dat ze mee uit genomen worden om maar even te bagataliseren. Dus het standpunt vind ik prima maar wat doet dan die overheid met gezonde meiden die helemaal nu na 20 jaar emancipatiebeleid klaar zijn voor beleids en managementfuncties niet binnen komen de kinderen groot hebben en geen partner krijgen omdat ze niet meer naief zijn en geen zin hebben om dat met lingerie op te lossen? Is dat nu geen weggegooid kapitaal van het beleid van de afgelopen jaren? Oja en om maar even flauw te zijn, mijn menstratie heb ik al nooit last van gehad wel van mannen die dagelijks aan sex denken. Alsof die er zo bij zijn in het besturen van dit land.

    Reactie door Ninka — vrijdag 23 september 2005 @ 12.21 uur

  82. @63 Het zal me zeker niet verbazen Rob, want mijn indruk is dat JPB meer aan de lijn bij B.Liar is dan bij B.ushh.

    Ik kan nog niet vergeten dat bij de aanloop voor de oorlog tegen Irak JPB zei dat TB.Liar hem onverleegbare bewijzen in een privé gesprek had laten zien voor de dreiging met nucleaire etc. wapens, die binnen 45 minuutjes inzetbaar waren, en dat hij hoefde helemaal niet met onze tweede kamer die bewijzen te overleggen.

    Waarom dan niet ook een andere trucje met de belastinggelden die goed zou zijn voor de verkiezingen?

    Reactie door Walking Bull — vrijdag 23 september 2005 @ 12.26 uur

  83. Off topic: Halleluja nog aan toe, ik lees net dat Potter van de universiteit in Boedapest de titel eredoctoraat in onvangst mag nemen. De reden is helemaal een lachertje waar je haren helemaal recht van overeind gaan staan. De reden is, dat hij geëerd wordt voor zijn inzet qua christelijke normen en waarden in de politiek. Deze vieze walgelijke achterbakse zelfingenomen arogante stuk vreten krijgt van mij nu ook een titel”Doctor Evil”. Ik hoop niet dat onze doctor evil ook nog een misselijk makende gekloonde Mini Me als cadootje krijgt, want dan kunnen we ons beter gelijk van kant maken. Goed, Balkenende als Doctor Evil, resulteert in nog meer steralures, arogantie, kapsones, zelfingenomenheid etc. Ik heb sterk de indruk dat zulkse titels als vriendendiensten kado worden gedaan en veel te makkelijk worden gegeven. Ze hadden beter eerst de Nederlandse bevolking kunnen raadplegen wat die van zijn zogenaamde christelijkheid vinden. Geëerd voor zijn inzet voor christelijke normen en waarden in de politiek, ik geef ruiterlijk toe, dit had ik zelf niet kunnen verzinnen en de meesten onder ons waarschijljk ook niet. Het lulverhaal van het jaar 2005. Onze eigen Doctor Evil, tsja het heeft wel wat. Het past in ieder gaval beter bij hem dan de titel “Christelijke” premier van Nederland.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — vrijdag 23 september 2005 @ 12.50 uur

  84. Ach zie het als een groot compliment, in dat land werken de meeste mannen en de vrouwen doen de werkzaamheden thuis. Niks mis mee en het gezin is de hoeksteen van de samenleving. Vanuit die denkbeelden aangevuld met een christelijk sausje is dat goed te begrijpen. Hij kan daar in mijn ogen ook prima premier zijn. Denk wel dat zijn salaris daar iets naar beneden zou gaan maar hij leeft dan wel in zijn sprookjesland. Wij zijn hier 20 jaar geleden een andere weg ingeslagen en er komt dan mooi ruimte voor een ander sprookje als premier. Even een kwestie van wachten dan op een ander prijsje……Balkenende gefeliciteerd ook met je prijs en kijk inderdaad qua ontwikkeling en geldstromen ook eens naar het oosten ipv van altijd naar het westen. Ze hebben hem maar mooi op zijn schouder getikt om eens de andere kant op te kijken, shapo.

    Reactie door Ninka — vrijdag 23 september 2005 @ 13.02 uur

  85. Nu de VVD trouwens voor is de ritprijs van bensine te verhogen vind ik dat het langzaamaan ook wel tijd word voor een bijdrage voor vrouwen voor de aanschaf van luxe lingerie setjes. De eisen waar je tegenwoordig als vrouw aan moet voldoen rijzen ook de pan uit. Leuke opdracht ook voor de Geus om er gelijk bovenop te springen of de kwaliteit wel goed genoeg is zoals bij de kinderopvang waar nog geen ouder geklaagd heeft. Zijn de timmermanswerkplaatsen al gecontroleerd trouwens?

    Reactie door Ninka — vrijdag 23 september 2005 @ 13.37 uur

  86. 67. Ninka, als alleenstaande mag je tot maximaal e.25.000 per jaar verdienen om voor enige vorm van zorgtoeslag in aanmerking te komen. Voor twee verdieners is dit bedrag e. 40.000. Bij die e.1100 zijn de aanvullende verzekeringen niet gerekend. Voor een beetje zorg kun je er wel vanuit gaan dat je deze aanvullende verzekering nodig hebt. Je eigen zorgverzekeraar mag je (voorlopig nog) niet weigeren voor de aanvullende verzekering indien je die nu al hebt. Een eventuele andere verzekeraar mag dit wel. Die hebben natuurlijk geen zin in een ziek iemand, dus als je wat mankeert, zit je in een wurggreep vast aan je huidige verzekeraar. Ga er maar gerust van uit dat je als twee verdieners met een inkomen van e. 40.001 zo’ n beetje e.300 per maand kwijt zal zijn. Als je dus met zo’ n inkomen een bak met schilden hebt, zoals zo velen, raak je dus binnen no time onverzekerd, omdat het niet meer te betalen is. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de aleenstaande met een inkomen van e.25001. Voor Jan Modaal betekent dit zorgstelsel de nekslag richting armoede. Voor de minima betekent dit dat ze een aanvullende verzekering wel kunnen vergeten.
    Volgens mij klopt het verhaal zo, indien er iets instaat dat niet klopt, hoor ik het graag.

    Reactie door kaatje — vrijdag 23 september 2005 @ 13.56 uur

  87. Hoor ik nu goed dat het vliegtuig naar
    Boedapest nog niet helemaal vol zit en dat
    er nog plek is voor een dagje uit voor de
    Voedselbankbezoekers, die gaan uitleggen wat normen en waarden in Nederland inhouden?
    Overigens hoor ik nog te weinig over het
    adviesReferendum, waaruit men – met de mond
    beleden – conclusies zou trekken: welke?
    Natuurlijk wil men vóór 3 oktober weten hoe
    het met de compensaties gaat tav al dan
    niet duurder wordende olie?
    Maar welke beleidslijnen er in Brussel ook
    worden gehanteerd, waaraan men zich op de
    achtergrond conformeert, de TV meldde op
    hun eigen nieuwszender dat de Belgen in ie-der geval gecompenseerd gaan worden, dus
    Nederland kan niet achterblijven.
    Wat stelt trouwens in verdragsvorm de
    Benelux nog voor, en wat kan dat inhoudelijk nog voor ons betekenen?
    Welke ‘verdrágen’ hebben wij met de diverse
    landen op verschillend terrein nog lopen en
    inmiddels mogelijk opgezegd, op vele ter-
    reinen, waarvan we best even op de hoogte
    mogen worden gesteld?
    Zeker als zij discutabel in de 2e Kamer zouden moeten zijn.
    Hoeveel kalveren worden nog verdronken voordat de put is gedempt of dimt men alleen door de stémmen te dempen in nog
    steeds bedompte gelegenheden, waar door de
    rook het vuur nog steeds zichtbaar is,
    maar stilaan zal smeulen…verstikkend!

    Reactie door Madelief — vrijdag 23 september 2005 @ 14.46 uur

  88. @82. Walking Bull
    Die 45 minuten regel stond in het September-dossier. Daarvan is reeds bekent dat die niet waar is. Brits UNSCOM wapeninspecteur en microbioloog Dr David Kelly heeft daarom het leven gelaten. Zelfmoord of moord. Wie zal het zeggen? (ik denk moord)

    Tijdens de oral evidence die de Foreign Affairs Committee op 15 july 2003 met dr David Kelly opnam bleek dat deze 45 minuten regel later in het September-dossier toegevoegd door een onbevestigde bron. (Blair’s spindoctor Alastair Campbell voegde dit in de laatste week voor publicatie toe)

    MI5 wist in de zomer van 2002 dat Sadam betrokken was bij het nuclear programma in Libie. Toen de Amerikanen druk uitoefende op Kadafi zag deze hier vrijwillig van af.
    Hiermee was Irak’s massavernietigingswapenprogramma beeidigd.
    Toen de USA en UK in maart 2003 ten oorlog trokken in Irak was dat op valse gronden, ze wisten namelijk dat er geen massavernietigingswapens waren.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 23 september 2005 @ 14.48 uur

  89. 80 en 81 : ik had al een emmertje staan, hoor!
    Tilyx, als vrouw vind ik juist dat vrouwen alle kansen moeten krijgen om hogerop te komen en mijn opmerking was in elk geval bedoeld als boze reactie op de opmerking van Van aartsen die voor de kinderopvang in scholen BIJSTANDSMOEDERS wil inzetten. Inderdaad reageerde Ninka daar op. En volkomen terecht. Ik weet het, je bent het vast met Ninka eens en misschien ook wel met mij. De vanzelfsprekendheid waarmee de heer Van Aartsen vindt dat het MOEDERS (vrouwen) moeten zijn die datgaan doen, maakte me misselijk. Er zijn voldoende zorgVADERS en dan nog zou dit niet vrijwilligerswerk moeten zijn, maar fatsoenlijk betaalde banen!
    En ja, ik ben behoorlijk feministisch zelf… Altijd al geweest.
    Maar de manier waarop Van Aartsen, die clown in lakeipak, zulke dingen durft te zeggen, past bij de ideologie van het CDA en de SGP. Terug naar het aanrecht, die vrouwen! Goh, wat zijn ze bang voor ons! ECHTE mannen trouwens niet. Die denken vrijwel hetzelfde als jij, Tilyx en als jij, Ninka. Gelijke monniken, gelijke kappen. Feministes hebben geen hekel aan mannen. Ze hebben een hekel aan het stigma dat vrouwen opgelegd wordt. Zelf ben ik dol op bepaalde mannen in mijn omgeving… ik ken een paar echte schatten.

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 23 september 2005 @ 15.17 uur

  90. @ L.M. Lembeck

    Mogelijk is ‘t mij ontgaan om welk verzoek ‘t gaat…
    Ik heb wél enkele associatieve opmerkingen gelezen maar niet iéts van een verzoek of zo…

    Reactie door Lezer — vrijdag 23 september 2005 @ 15.18 uur

  91. de langere openingstijden van de school passen in de brede school visie. Daar is niks mis mee. Daarin past ook een stuk zorg. De school neemt daarin een centrale plaats in in de wijk en zorgt voor een verbeterde sociale infrastructuur, dit bevorderd weer inegratie en versterkt de sociale cohesie in een wijk. Prima dus! Vanzelfsprekend zullen professionals de opvang gaan regelen. Als daar goede vrijwilligers bijzitten die een bijstanduitkering genieten, wordt er in principe gewoon gewerkt voor de uitkering. Ik zie hier geen groot probleem in mits de overheid natuurlijk de noodzakelijke voorwaarden schept.

    Reactie door kaatje — vrijdag 23 september 2005 @ 16.16 uur

  92. ik snap ook wel dat het natuurlijk van de VVD weer een verkapte bezuinigingspoging is, maar het principe van de school langer open vind ik dus prima.

    Reactie door kaatje — vrijdag 23 september 2005 @ 16.28 uur

  93. Mobiliteitsplan.

    Mijn nabeschouwing op deze rijksbegroting doet mij ook vollopen met een zekere trots.
    Er zijn toch nog dommere mensen dan ik.
    Het waren gewoon erg veel woorden voor helemaal niks.
    Het deed me even denken aan de naam van een oud TV programma. “Kunstgrepen” hoewel ik dit programma niet in kwalitatieve zin wil vergelijken.
    Worden we samen wijzer van deze Rijksbegroting? Zeker, maar vooral armer!
    Roept u maar…
    Financieringstekort?
    Onderwijs?
    Zorg?
    Werkgelegenheid?
    Mobiliteit? OK, maar niet omdat de rest inhoud heeft.

    Het komt er gewoon op neer om meer asfalt neer te pleuren en hier zo goedkoop mogelijk over heen te willen rijden om vervolgens bij de pomp de afrekening te krijgen van een van de grootste kartels in Nederland. De Olieboys. Af en aanvoerwegen worden liever niet meegewogen.
    Oh ja, treintje komt zo. Kunnen daar nog meer idioten bij dan? Ja hoor, wagonnetje erachter en wie het hardste slaat mag zitten!

    Over mobiliteit moet langzaam eens heel anders gedacht worden en ja, we moeten offers brengen.
    1.)
    Kleurvignetten op kentekenplaat
    Afgelopen met dat gezeik over vrijblijvendheid bij zaken zoals “carpoolen”. Dan zoek je het af en toe maar een dagje zelf uit!
    Mijn voorstel is gewoon zes kleuren vignetten in te voeren.
    5 kleuren voor elke werkdag en 1 kleur voor vrijgestelden zoals politie, brandweer, ziekenauto en bijv. lijkwagen
    (Want die moet elke dag kunnen uitrukken om deze regering ten grave te dragen)
    Elke dag mag 1 kleur niet rijden op de snelwegen, nationale routes en provinciale wegen.
    (Hooguit tot aan een carpoolcenter)
    Kleuren schuiven steeds een dag door.

    In de laatste 10 jaar is er zoveel in communicatie veranderd dat dit echt nu wel eens ook ten behoeve van de mobiliteit mag worden aangewend.
    Thuiswerken voor 1 dag per week als je niet wilt carpoolen en dan dus met Internet kan communiceren en/of met “skypephone” bellen wat nu al feitelijk voor bijna niks kan naar de hele wereld.
    Ook lonken op deze manier prachtige “groene”vergezichten.
    2.)
    Openbaar vervoer
    Alle stoelen uit trein, tram en bus voor het korte en middenlange traject. Meer deuren.
    (Tot bijv. rij afstand 30-40 minuten waarbij door minder voertuigen verbindingen ook sneller worden.)
    Slechts alleen met een ontheffing mag worden gezeten in speciale compartimenten.
    Meer ruimte? Tijdwinst? Enorm!
    We kunnen het zelfs doen met minder voertuigen in plaats van meer!

    Reactie door Liberaal-Socialist — vrijdag 23 september 2005 @ 17.38 uur

  94. 83
    In die oude oostblok landen is alles te koop tot atoom bommen toe.
    Ik vraag me af wie weet nou in godsnaam in Hongarije wie Balkenende is. Hoeveel zou zo iets kosten aan vrienden diensten.

    Reactie door Jofel — vrijdag 23 september 2005 @ 19.58 uur

  95. @89 Lembeck, natuurlijk het is van de pot gerukt dat van Aartsen bijstandsmoeders
    slavenwerk wil laten doen op basisscholen,
    volgens mij is het een pure provocatie,
    weer borreltafeltaal uitbrallen, puur om te stangen, de meest weerzinwekkende politicus sinds Mussert.
    Dit kabinet wil uiteraard graag de vrouw terug naar het aanrecht maar dat gaat niet
    als het ook nog én loonsverlaging wil, én prijsstijgingen, én hogere accijnzen & heffingen plus verdere maandelijkse lasten (noem maar op) én meer prestaties op de werkvloer, dan zouden miljoenen landgenoten in kartonnen krotten moeten wonen en berustend onder de rechtse knoet leven.
    We leven niet meer in de tijd van dociele,
    genotsschuwe en angstige burgers zoals in de jaren 50. Wat het kabinet wil kan alleen in een dictatuur en dat heeft geen enkele kans van slagen in dit land.

    Reactie door C.Tilyx — vrijdag 23 september 2005 @ 21.32 uur

  96. ‘Koopkracht Nederlands neemt volgend jaar af’

    Vooral mensen met lagere inkomens zien hun financiële situatie verslechteren.

    Een werknemer die iets meer dan het minimumloon (1264 euro per maand) verdient gaat er zeven euro per maand op achteruit, ondanks de zorgtoeslag die hij van het kabinet krijgt. Als hij een verdienende partner heeft, gaat hij er nog meer op achteruit. Iemand die tweeduizend euro per maand verdient, gaat er zes euro per maand op achteruit. Een werknemer die per maand 2500 euro verdient, gaat er zeven euro op vooruit.
    http://nieuws.nl/bericht/4/41223

    En het kabinet wil ons laten geloven dat iedereen er op vooruit gaat…

    Reactie door PrimeEvil — zaterdag 24 september 2005 @ 9.16 uur

  97. …Terwijl het kind intussen met het badwater is weggegooid…

    Reactie door Boudewijn Pleines — maandag 26 september 2005 @ 11.43 uur