Treinvervoer stimuleren

Twee opvallende berichten in het nieuws van vandaag:

Treinkaartjes duurder
Trein schoonste vervoermiddel

Als de trein het schoonste vervoermiddel is, lijkt het gezien de huidige milieuproblematiek toch niet zo’n raar plan om dit vervoermiddel juist te stimuleren.

De SP pleit al jaren voor een bevriezing van de tarieven van het treinvervoer. In onze alternatieve begroting is er zelfs geld vrijgemaakt om de tarieven te verlagen. Ook hebben we ruimte gemaakt om jongeren van beneden de 12 en ouderen boven de 65 gratis te laten reizen met de trein.

Daarnaast blijven we hameren op een snelle verbetering van het huidige beveilingssysteem op het spoor, zodat de capaciteit van het treinverkeer aanzienlijk kan stijgen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 26 september 2005 :: 14.22 uur

39 Comments

39 reacties

  1. Daarom gaan de prijzen van de kaartjes per 1 januari 2006 dus weer met 3% omhoog zeker?

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 26 september 2005 @ 15.05 uur

  2. Treinkaartje duurder, strippenkaart duurder … heel fijn als je midden in de Randstad, maar toch in de polder woont.

    Ik wil best met het openbaar vervoer reizen, ondanks dat ik – om bij de trein te komen – eerst 20 minuten moet lopen naar de bus (die buiten de spits ééns per ca. 2 uur rijdt en met enige pech ‘s avonds na achten helemaal niet meer), die er dan ook weer 20 minuten over doet om bij een station te komen.

    Maar als ik voor bijvoorbeeld een visite op 20 km afstand zo’n 1,5 uur enkele reistijd kwijt ben (tegen 40 minuten met de auto) èn daar ca. 8 euro voor moet betalen (auto met huidige brandstofprijzen eurootje of 4,50) dan gaat het wel erg scheef lopen.

    Mijn oplossing: bijna niet meer op visite gaan, want ook de gezondheid van onze Bruin is niet meer wat het geweest is.

    Reactie door Renée — maandag 26 september 2005 @ 15.10 uur

  3. Het is inderdaad heel tegenstrijdig. Op zich wil ik best vaker met de trein, al is dat vanuit mijn woonplaats wat minder handig, maar theoretisch gezien zou ik het wel willen. Het is schoner dan met de auto en onderweg kun je eventueel nog wat nuttigs doen.
    Maar dan deel twee, de prijs. Een retourtje Hoogezand – Kampen bijvoorbeeld, dat reis ik nogal vaak. Kost even 32 euro en dan moet je nog met een taxi verder of opgehaald worden (bus gaat niet heen waar ik zijn moet), naar station Hoogezand toe idem dito. Met de auto is het iets langer dan een uur (zonder files) en met de trein ben ik 1.45 uur onderweg en dan nog niet eens van deur tot deur. Naar evenementen toe ook, ik kijk altijd even hoe lang ik onderweg ben met de trein en hoe duur het is maar je laat het wel uit je hoofd! Met de auto ben je er sneller en het is goedkoper, zelfs inclusief parkeren!

    Kortom: ze moeten het openbaar vervoer véél aantrekkelijker maken en zeker zorgen dat het niet drie tot vier keer zo duur is als met de auto. Dan zal er ongetwijfeld meer gebruik van worden gemaakt en kunnen de nu onrendabele lijnen (bus/trein) op het platteland ook blijven bestaan!

    Reactie door Mirella — maandag 26 september 2005 @ 15.11 uur

  4. Jan, het komt nooit meer goed met het openbaar vervoer. Zelfs al zou je de prijzen met een factor tien verlagen, dan nog is het geen alternatief voor de auto.

    Vroeger reed er een bus van en naar elk gehucht, nu wordt er alleen maar bekeken of een route wel rendabel is. Privatisering heeft zo zijn schaduwzijde. Wat dat betreft kunnen we nog wat leren van zogenaamde derde wereldlanden, waar voor iedereen, arm of rijk, openbaar vervoer nog echt toegankelijk is. Brazilië bijvoorbeeld, waar je voor minder dan een halve euro de bus kan pakken. Geen moeilijk gedoe met strippenkaarten, wazige zone’s, niets van dat alles. Gewoon elke 5 minuten een bus, altijd goede aansluitingen, naar elk gewenst reisdoel.

    Reactie door Hans — maandag 26 september 2005 @ 15.16 uur

  5. Een station te ver?

    Het zou leuk zijn als de trein nog eenvoudiger te gebruiken zou zijn. Ik denk dan aan een ringvormig circuit in de Randstad en treinstellen die altijd vanaf perron 1 deelnemen in dit circuit.
    Langer in de trein zitten zal het resultaat dan zijn. Daar staat tegenover dat je korter op het station hoeft te wachten. En dat je met je ogen dicht in elk geval vertrouwen kan op welk perron dat zal zijn.
    Den Haag Hollandsch spoor, Amsterdam Schiphol, Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en dan weer Rotterdam centraal bijvoorbeeld.
    Uiteraard met de grootste aandacht voor snelheid van afhandelen en betrouwbaarheid als het gaat om de mogelijkheid om in te stappen en de reisduur.

    Ook zeer aantrekkelijk zal het zijn als in het systeem wordt opgenomen dat overig openbaar vervoer naar behoefte moet kunnen worden geregeld in één en hetzelfde kaartje. Subliem zou het zijn als ik een e-kaartje kan kopen van deur tot deur waarbij ik uit mijn PC een A4-tje krijg waarop staat op welke tijdstippen mijn vervoer zowel heen als weer kan worden gebruikt. Eventueel een locatieoverzichtje van de dichtstbijzijnde haltes mee te printen. Als ik mijn nummer van mijn identificatie document (wat ik toch al bij me zou moeten hebben) dan vervolgens mag rijmen aan een betaling per elektronisch systeem (bijvoorbeeld PAYPAL), dan heb ik iets waarmee ik de vrijheid heb gekregen die ik zoek.

    Als de prijs dan ook nog in relatie kan worden gebracht met die van privé vervoer, inclusief familie regelingen, dalurenkorting etc, dan ontstaat er een echt aantrekkelijk alternatief.

    Reactie door Sjaak — maandag 26 september 2005 @ 15.28 uur

  6. 4. helemaal mee eens, bij ons in de regio schrappen ze ook enorm in het ov, je kan gewoon nergens binnen een beetje normale tijd komen. Bussen zijn helemaal een drama, want kunnen zitten is er niet meer bij. Ook onze schoolgaande jeugd die zich helemaal blind betalen worden als sardientjes in de bus gepropt; je moet er niet aan denken wat er gebeurt als de bus bij een ongeval betrokken raakt. De gemeente voelt zich nergens verantwoordelijk voor, want dan moeten we bij de provincie zijn.

    Reactie door kaatje — maandag 26 september 2005 @ 15.31 uur

  7. 5. lijkt me een mooi plan (deel 2 dan). Alleen een beetje jammer dat Big Brother dan ook nog eens een keer weet waar je op een bepaald tijdstip bent geweest. Met de belachelijke voorstellen computergegevens te bewaren.

    Reactie door kaatje — maandag 26 september 2005 @ 15.46 uur

  8. Jaarkaart voor De Lijn (bus in België) kost ongeveer 300 euro….. Hasselt is GRATIS…. Kennelijk kán dat dus wel?

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 26 september 2005 @ 15.55 uur

  9. Vergeet ik nog dit: met die jaarkaart kan je door het hele land reizen, zolang je maar met de bussen van De Lijn reist. Dus van Knokke naar Leuven en van Brussel naar Gent…

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 26 september 2005 @ 15.55 uur

  10. 8. Ook daar allemaal borden langs de weg om mensen het ov in te krijgen (zag ik vorige week). Verkeer in Belgie is ook een chaos

    Reactie door kaatje — maandag 26 september 2005 @ 15.56 uur

  11. Het busvervoer kan men hier ook zgn.gratis maken te betalen uit de Algemene Middelen (zoals bij het vroegere KIjk-en Luistergeld).Laat de NS eerst eens zorgen dat iedereen een plek heeft om te zitten en dan nog eens op tijd rijden.Strijk en zet als ik met de trein reis dat er ergens een bovenleiding kapot is of een wissel het niet doet,dus vertraging.Als je ,s-morgens in de trein stapt dan ben je er niet zeker van dat je ,s-avonds thuis kan komen.Laat de NS eerst eens deze zaken op orde brengen voor de zoveelste tariefverhoging in te voeren.

    Reactie door JE. Mulder — maandag 26 september 2005 @ 16.13 uur

  12. @11

    De denkbeeldige rust die gaat ontstaan bij het verbergen van de vervoerskosten, zal enerzijds de tegenwoordig zo gewilde ‘marktwerking’ niet ten goede komen. Anderzijds verandert een dergelijke wijziging niets aan de kwaliteit van het product.
    Laat de BV Nederland dan maar eens een studie maken van het resultaat van ongelimiteerde verkopen van vervoersmiddelen en het zowat onbeperkte gebruik hiervan.
    In de stad Sjanghai wonen net zoveel mensen als in heel Nederland. Toch kun je er met een taxi gewoon goed uit de voeten. In de stadstaat Singapore kun je eveneens lekker vooruit.
    Het lijkt mij de moeite waard als de overheid zich adequaat laat informeren over onderwerpen die zo vreselijk belangrijk zijn als bijvoorbeeld de mobiliteitskwestie lijkt te zijn. Dan kunnen we daarna kiezen uit de opties die we daadwerkelijk waar kunnen maken als samenleving.

    Reactie door Anton — maandag 26 september 2005 @ 16.50 uur

  13. Tsja, ze zeggen allemaal over Polen dat alles daar ouderwets en slecht is! In Polen kun je wel voor een kleine 5 euri met de trein van zuid naar noord Polen. In Polen hebben ze al lang die vernieuwde chipkaart (uiteraard gratis – hier moeten ze natuurlijk weer zeven en een halve euro vragen voor een kaart die ze voor een kwartje laten maken!!!) Daar blijft het openbaar vervoer gewoon rijden, ook al is het niet rendabel!!! Tsja: men zegt dat Polen iets kan leren van een ontwikkeld land als Nederland, maar volgens mij is het dus juist andersom!!! Volgens mij kan ons “ontwikkeld” landje veel meer leren van het “on-ontwikkeld” land Polen!!! (Ik hoop dat Peijs dit leest) :-)

    Reactie door Bart Schotmans — maandag 26 september 2005 @ 16.55 uur

  14. het openbaar vervoer kan makkelijk gratis .het bedrijfsleven klaagt altijd dat de files hun zoveel kosten .nou lekker meebetalen dan .het is niet meer of minder dan prioriteiten stellen .als utrecht effe 3000 miljoen in een nieuw centrum kan steken .is daar ook nog wel wat geld te halen voor gratis openbaar vervoer .toch ?

    Reactie door texas henkie — maandag 26 september 2005 @ 17.39 uur

  15. Stop het geld in onderzoek en stimulering van milieu vriendelijke auto’s.

    Het openbaarvervoersysteem is achterhaald en voldoet niet meer,net als de goede oude telefooncel.

    Reactie door Beste Kerel — maandag 26 september 2005 @ 17.44 uur

  16. Beste Kerel , kun je je onzinverhalen misschien beter op de website van de VVD kwijt?

    Reactie door Robert — maandag 26 september 2005 @ 17.48 uur

  17. Ter vergelijking: net vóór de invoering van de Euro was een twee-sterreen jaarabonnement voor de RET (OV in Rotterdam) meer dan 1250 GULDENS! Inmiddels zal dat wel duurder zijn en boven de 800 euro uitkomen? Dan is België tenminste betaalbaar.

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 26 september 2005 @ 19.29 uur

  18. Treinen zijn zooooooo overbodig

    Reactie door BF — maandag 26 september 2005 @ 19.39 uur

  19. openbaar vervoer werkt voor geen meter, heeft het ook nooit gedaan.
    Elke poging om het te stimuleren is totaal overbodig.
    Voor mijn werk kan ik het niet gebruiken, fiets, trein en dan bus. De kans is groot dat de bus niet eens bij mijn werk in de buurt komt dus dat wordt dan lopen. Over de reistijd maar niet gesproken want dan kan ik waarschijnlijk rond 4 uur vertrekken, s’ochtends wel te verstaan.

    Dus pak ik lekker mijn auto, op gas dus schoon en goedkoop, goedkoper dan het openbaar vervoer in elk geval.
    En in het weekend samen met het vrouwtje en de doggen naar het strand, doe dat maar eens met de bus of trein.

    Nee wat mij betreft twee mogelijkheden, of totaal gratis maken of afschaffen die handel.

    Reactie door asociaal — maandag 26 september 2005 @ 19.59 uur

  20. Het openbaar vervoer in Nederland is al jaren om van te huilen. Dankzij het regeringsbeleid zitten we opgescheept met een OV wat nauwelijks kan concurreren met de auto.

    In Spanje is het OV al jaren geprivatiseerd maar werkt het veel beter als hier. De prijzen zijn er ook veel lager. Ik vind het maar raar dat het hier kennelijk niet kan.

    Moet toch echt aan het beleid liggen want dat lijkt nergens naar…

    Reactie door dj digital — maandag 26 september 2005 @ 20.06 uur

  21. (15)familie van pieter hofstra ????

    Reactie door texas henkie — maandag 26 september 2005 @ 20.25 uur

  22. een strippenkaart gaat weer 20 eurocentjes omhoog bijna 7 eurootje’s, ik woon vlak naast alle openbaar vervoersmogelijkheden..maar denk met deze prijs er nooit van gebruik te willen maken, mijn brommer en de fiets van de kinderen zijn hun investering dubbel en dwars waard. Zeker binnen de Randstad met al hun belachelijke zone grenzen!!

    Reactie door pien — maandag 26 september 2005 @ 20.52 uur

  23. 21
    Nee,want dan had ik het niet over milieu vriendelijke auto’s maar over zes liter bakken.
    Wat de trein betreft denk ik dat deze voor afstanden

    Reactie door Beste Kerel — maandag 26 september 2005 @ 21.19 uur

  24. 21 sorry helft van de bijdrage is weg,was gisteren ook al.

    Blijkbaar als je het teken “kleiner dan”gebruikt houd het op.

    Reactie door Beste Kerel — maandag 26 september 2005 @ 21.24 uur

  25. Oop’nboar vervoer? Och Marijnissen, proat mie d’r niet van. ‘t Is dat d’r hier tuss’n de dörp’n ien of twei moal per dag ‘n bus ried, moar aanders har ie dacht dat oop’nboar vervoer iets van vrogger wier, iets woar as opa en oma nog wat van wett’n.

    En de trein. ‘t Mens van Peijs dat wol aainliks de trein tuss’n Emm’n en Zwolle weghebb’n, want dat is zun lijn die as niks gin winst opbrengt. Moar Marijnissen, as die lijn weg is, dan word ‘t veur de jeugd en de older’n ‘n hiele toer um bieveurbield tuss’n Coever’n en Emm’n te reiz’n.

    Kirrel, wet ie hoe laang of ‘t met de bus is? Met de bus is ‘t meer as ‘n uur tuss’n Coever’n en Emmen’n. En met de trein, wet ie dat Marijnissen? Dat is zun 15 minuut’n. As de luu aal met de bus mott’n, dan mott’n d’r flink wat meer van die vervuilende buss’n komm’n. Zie bunt soms niet wies doar in Den Haag. Moar ja, wie mot moar ‘s bekiek’n hoe of wie dat aans doan mot.

    Reactie door Derk — maandag 26 september 2005 @ 21.34 uur

  26. vervolg 23
    klener dan 75 km niet meer voldoen aan de eisen die de mensen stellen oa.plaats van bestemming,prijzen,kwaliteit,snelheid.

    Ik ben voorstander van een soort deltaplan voor bussen,het vervoer naar de mensen brengen.Een soort combinatie tussen een interliner en een stadsbus,over aan te leggen busbanen,op de busbanen een soort trollybussysteem daarbuiten rijden op aardgas.

    Laat men is onderzoeken of openbaar vervoer op deze manier rendabel is en haalbaar ipv alles maar in de NS te pompen.

    Reactie door Beste Kerel — maandag 26 september 2005 @ 21.39 uur

  27. Derk, wie mot sin mit roeie wien wie hebt, sie sind nie wis dar

    Reactie door pien — maandag 26 september 2005 @ 21.47 uur

  28. Het is dé trend hè…steeds meer betalen voor steeds minder kwaliteit.

    Reactie door Tamtama — maandag 26 september 2005 @ 22.32 uur

  29. @28

    Ene Zalm wil dat je niet zulke lelijke dingen denkt Tamtama. Het is “echt niet waar” dat sinds de Euro alleen het gulden teken is vervangen door het Euri haakje.

    Reactie door Sjaak — maandag 26 september 2005 @ 23.00 uur

  30. @25 Leuk om jou langzaam te lezen, maar
    weet dat jullie 5x zo vlug proaten !
    Vind je het gek, dat ik in jouw om-
    geving van de 3 weken die ik er door-
    bracht, de 1e altijd weer nodig had om
    (op) het verháál te komen? Maar zo ont-
    zettend LEUK en het gevoel helemaal
    lándelijk er te kunnen ontspannen !!
    Maar feit blijft dat ook daar streek-
    bussen soms maar 2x per dag, of om de
    2 of 3 uur veel te weinig rijden en hoe
    langer hoe meer mensen zullen er ver-
    moedelijk minder auto gaan rijden, ‘t
    wordt dus niet eenvoudiger om die stre-
    ken “ontsloten” te krijgen, jammer !!!
    Bedankt Derk: ik was weer even “terug”!

    Reactie door Madelief — dinsdag 27 september 2005 @ 9.23 uur

  31. Zo gemakkelijk is recreatie voor fietsers
    niet te bewerkstelligen, maar waarom bijv.
    ook Station Hulshorst niet opnieuw her-
    opend, zeker nu er een restaurant naast gelegen is, en men er zo de bossen in kan lopen en fietsen richting Staverden.
    ‘n Flinke tegenvaller destijds, en nog
    steeds. Toen er eindelijk een restaurant
    werd geopend, ging het NS station dicht !
    Ook al weer een gemiste kans om de burger
    het iets plezieriger te maken.
    Ondeugden gaan overal hun gang, dus daarom
    had het niet gesloten hoeven worden.
    Zo’n grove fout zou alsnog ‘hersteld’kunnen
    worden, waar zijn de helder denkende mensen
    die zulke beslissingen én kunnen némen én
    kunnen uitvoeren?

    Reactie door Madelief — dinsdag 27 september 2005 @ 9.29 uur

  32. Vanmorgen had TV België al weer een verhaal
    over de biodiesel, die in 2010 volgens
    richtlijnen van start moet gaan, en noemde
    percentages mbt Opel en Citroën waarbij die
    brandstof goed te mengen viel en al in hun
    ‘beschrijving’ werden opgenomen.
    Nederland bedenkt vermoedelijk een construktie waarbij de Overheid er nog flink accijnsen uit weet te slepen en het
    dan weer heeft over onverwachte meevallers.
    Echter treinreizen duurder maken voor al
    die mensen die in grensgebieden woonden en
    voor ontzettend veel geld centraal Nederland moeten zien te bereiken is vragen
    om nog veel meer protesten en meer en meer
    autoverkeer. Bovendien zijn er nog veel te
    veel NS stationnetjes waar het lang lopen
    is naar zoiets als een café-mét-sanitaire
    voorzieningen. Sommige restaurants nemen
    geen genoegen met een kopje koffie wat je
    er wilt drinken en van een toilet gebruik
    maken, nee dan moét er op zijn minst een
    maaltijd gebruikt worden. Ook gebeurt dat
    met stationnetjes in de plaatsen met flink
    veel bos erom heen en als je dan in de
    winter er een wandeling in de sneeuw wilt
    maken, lees je op de deur van het restaurant dat de zaak om 17.00 uur open
    gaat. Laat iedereen eens flink werk maken
    van de (noodzakelijke) voorzieningen rond
    een NS station die een openstelling van
    ‘s morgens 06.00 tot ‘s avonds 24.00 of
    langer heeft, en zelfs het vermelden van
    een dag-en-nacht-openstelling van een
    fietsenstalling (met toilet) zou een groot
    gedeelte van het publieksongenoegen kunnen
    wegnemen……want bijv. de toiletten in
    de trein: zijn er te weinig, en meestentijds ontzettend vies en smerig !
    Als de prijs moet rijzen, dan reizen met
    comfort en niét zónder !!

    Reactie door Madelief — dinsdag 27 september 2005 @ 9.46 uur

  33. Natuurlijk kan het OV beter en goedkoper. Het is een kwestie van prioriteiten stellen, zoals Texas-Henkie terecht zegt. Om diverse redenen is (goed) OV onmisbaar in een (ontwikkelde) samenleving. Veel mensen bezitten geen auto, al of niet vanwege principiële milieuredenen of de hoge kosten. Het OV wordt nu verkloot, vooral door de heilige koe van de “marktwerking” en het daaruit voortvloeiende winststreven. Net zoals het opsplitsen van de NS in diverse bedrijven een noodlottige keuze was. Als het OV voldoende uit de algemene middelen wordt gesubsidieerd en betaalbaar blijft voor de burgers, en ook aandacht wordt besteed aan het creëren van goede, betrouwbare verbindingen en overstapmogelijkheden, dan is een wereld te winnen. De kost gaat ook hier voor de baat uit. Dus geen miljarden kieperen in de diepe putten van prestige-objecten (HSL, Betruwelijn e.d.) en daaraan verbonden bouwfraudeurs! Zo zou in de Randstad een goed functionerend metro-achtig treinnetwerk, met veel vertakkingen, overstapmogelijkheden en vaste, frequente rijtijden, veel problemen van verkeerscongestie, milieuvervuiling enz. kunnen oplossen. En verder moet de bereikbaarheid per OV gegarandeerd worden van ver afgelegen plaatsen in dunner bevolkte gebieden. Worden niet ook miljoenen mensen per dag door onmisbare metrosystemen vervoerd in de grote wereldsteden? Inderdaad: een kwestie van politieke prioriteiten.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 27 september 2005 @ 12.50 uur

  34. raar plan om het ov onder de 12 en boven de 65 gratis te maken. Ik gun iedereen van harte gratis ov, maar zet het niet meer zoden aan de dijk om werkenden gratis/goedkoper ov te geven? scheelt een boel files overdag.

    Reactie door Tom — dinsdag 27 september 2005 @ 13.17 uur

  35. 33 Met als voordeel Olav, dat mensen hun
    geld in eigen land op veel manier ook
    leuk kunnen besteden, maar natuurlijk
    niet als de consumptieprijzen om te re-
    creëren belachelijk hoog blijven en de
    prijzen om van sanitair gebruik te maken
    variëren van 0,20 tot 0,55 p.p. Kijk wat
    die kleine kosten betekenen voor man,
    vrouw en 3 kinderen en dan voor allen
    3x over een hele lange dag gerekend,dat
    is dan bijv. 3x5x0.50= E 7.50=N.Fl.16.53
    Dan is er nog een drankje buiten de deur
    gekocht. Waar ons geld gebleven is?
    Duidelijk toch? In de riolering door de
    Overheid aangelegd. Prioriteiten project
    ontwikkelaarsportemonneetjes? Boe! Boe!

    Reactie door Madelief — dinsdag 27 september 2005 @ 13.18 uur

  36. 35. Dan is er nog GEEN drankje buiten die
    kosten om op een terrasje gebruikt:
    geen koffie, geen bier, geen ijsje, of
    een patatje (goedkoper monden vullen
    kan al haast niet, als er vaak toch al
    door pa en moe met een halve picknick-
    mand gesjouwd moet worden voor 5 man).

    Reactie door Madelief — dinsdag 27 september 2005 @ 13.22 uur

  37. vreemt.als ik op vakantie ben,als dus!
    raar dat ik de auto daar 14 dagen laat staan,(of ben met vliegtuig.)
    waarom om dat het gvd spotgoedkoop is,en soms zelfs tot aan de kop toe vol,
    en vele malen beter als hier.
    netter,en rotzooi makers worden nog vakundig verbouwt,OOK door omstanders,die niet als laffe poppen staan te kijken,
    als je er een hier uit zet loop je de kans ontslagen te worden.
    maarja daar kom je met het openbaar vervoer overal,en dat is in dit kleine kut landje niet eens mogelijk,

    Reactie door ad — dinsdag 27 september 2005 @ 19.24 uur

  38. Er is een parallel tussen openbaar vervoer en politiek. Het gaat uit van een punt waar je niet bent en brengt je naar een punt waar je niet moet zijn. Dat gebeurt dan op een tijdstip dat je maar zelden past. De exercitie dient in ieder geval te worden ondernomen met mensen die je zelf zeker niet hebt uitgekozen.

    Reactie door niks — donderdag 29 september 2005 @ 0.29 uur

  39. Bij ons nu nieuwe(?) busmaatschappij door gunning, maar wat een ellende: Te laat,
    bussen tegenover elkaar in de bussluis,
    beïnvloedingen kapot, chauffeurs die de weg niet weten en het ons vragen, afijn een waslijst klachten. Nee, dan ga ik nog even maar met de auto.
    De file neem ik voor lief. Dat hele (europese) gunningsbeleid is gewoonweg klantonvriendelijk.

    Reactie door evert — dinsdag 27 december 2005 @ 21.47 uur