De burger wil niet kiezen II

Het NMa zet vandaag een nieuwe scorekaart online om de prestaties te vergelijken van energiebedrijven. Deze is te zien op deze site. .

Een informatieve site, met al het nieuws wat de mens nodig heeft om een verstandige keuze te maken.

Kijk alleen al even naar de volgende pagina over switchen. Zeg nu eerlijk. Dat is toch precies wat je wilt. Pagina na pagina doorspitten enkel en alleen om onaangename verrassingen te voorkomen (hun eigen woorden). Enkel en alleen omdat je graag de stekker in het stopcontact wilt kunnen steken zodat de lamp gaat branden.

Switchen

Door de liberalisering van de energiemarkt kunt u van energieleverancier veranderen. Dit heet switchen. Lees hieronder waarop u moet letten als u van leverancier wilt veranderen.

Bekijk ook de korte handleiding ‘Overstappen naar een ander energiebedrijf’

Wat is switchen?
Switchen van energieleverancier is niets anders dan overstappen van uw huidige leverancier naar een andere leverancier van uw keuze. Wat u moet doen om te switchen is heel eenvoudig. U hoeft zich alleen maar als klant aan te melden bij de nieuwe leverancier. De rest regelen de energiebedrijven onderling. Dat doen ze via uw regionale netbeheerder die een aansluitingsregister bijhoudt van alle aansluitingen in zijn gebied. In dat aansluitingsregister neemt hij op wie uw elektriciteitsleverancier en wie uw gasleverancier is. U kunt maar één elektriciteitsleverancier hebben en maar één gasleverancier. Uw elektriciteitsleverancier kan wel tegelijkertijd ook uw gasleverancier zijn, maar dat hoeft niet. Zodra uw regionale netbeheerder de naam van uw nieuwe leverancier heeft opgenomen in zijn aansluitregister, bent u feitelijk overgestapt.

Waar moet u op letten bij het switchen van leverancier?
Bij uw overstap naar een andere leverancier is het belangrijk dat u een aantal zaken op een rij zet. Dit kan onaangename verassingen voorkomen.

Heeft mijn nieuwe leverancier een leveringsvergunning?
Hanteert mijn nieuwe leverancier gunstige tarieven?
Bevat het aanbod van mijn nieuwe leverancier ook de transporttarieven?
Wat is de looptijd van mijn nieuwe leveringscontract?
Heeft mijn leveringscontract een opzegtermijn?
Kan de leverancier tussentijds de prijzen verhogen?
Hanteert de leverancier verder redelijke voorwaarden?
Heeft mijn nieuwe leverancier een leveringsvergunning?
Energieleveranciers moeten een leveringsvergunning hebben om aan consumenten te mogen leveren. Er zijn leveringsvergunningen voor elektriciteit en voor gas. Deze leveringsvergunningen worden namens de Minister van Economische Zaken door DTe verstrekt. In de registers van DTe kunt u zien of een leverancier een vergunning heeft.

Hanteert mijn nieuwe leverancier gunstige tarieven?
Ga na of uw nieuwe energieleverancier gunstige tarieven hanteert. U kunt dit controleren door één of meer prijsvergelijkingsites op het internet te raadplegen. Wanneer u op deze prijsvergelijkingsites uw huidige elektriciteitsverbruik of gasverbruik opgeeft, kunt u de verschillende aanbieders van energie met elkaar vergelijken. Uw energieverbruik vindt u op de laatste jaarafrekening van uw energiebedrijf.

Bevat het aanbod van mijn nieuwe leverancier ook de transporttarieven?
Ga na of het aanbod van de nieuwe leverancier ook transporttarieven bevat. Zo niet, ga dan bij uw regionale netbeheerder voor elektriciteit of voor gas na wat u per jaar aan transportkosten moet betalen.

Wat is de looptijd van mijn nieuwe leveringscontract?
Let u bij het afsluiten van een leveringscontract op de looptijd van dat contract. U kunt contracten afsluiten voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een, twee of drie jaar. Maar er zijn ook contracten voor onbepaalde tijd. Als u een contract afsluit voor een aantal jaren heeft u het voordeel dat de leveringstarieven vaak al die tijd hetzelfde blijven. Maar als de prijzen dalen, kunt u daar in de tussentijd niet van profiteren. Maak uw eigen afweging.

Heeft mijn leveringscontract een opzegtermijn?
Elke overeenkomst tot levering van elektriciteit kan met inachtneming van een termijn van 30 dagen worden beëindigd. Het kan zijn dat er soms nog een kortere opzegtermijn geldt dan de wettelijke termijn van 30 dagen. U kunt de opzegtermijn terugvinden in de algemene leveringsvoorwaarden van de leverancier.

Kan de leverancier zijn prijzen tussentijds verhogen?
Dat kan, maar uw energieleverancier moet u hierover binnen een redelijke termijn informeren en u er daarbij erop wijzen dat u de mogelijkheid heeft om het contract binnen 30 dagen op te zeggen.

Hanteert de leverancier verder redelijke voorwaarden?
Elke contract tot levering van elektriciteit of gas kan met inachtneming van een termijn van 30 dagen worden beëindigd. Maar in contracten die voor bepaalde tijd zijn afgesloten, kan een clausule zijn opgenomen dat u bij tussentijdse beëindiging van dat contract een redelijke vergoeding verschuldigd bent aan de oude leverancier. Informeert u daarom goed naar de hoogte van die vergoeding. DTe heeft conceptrichtlijnen gepubliceerd voor de hoogte van een dergelijke vergoeding.

Geef bij de switch uw meterstanden door en zeg uw oude leverancier op
Als u overstapt naar een andere leverancier, geeft u dan altijd uw meterstanden op. Deze meterstanden zijn van belang voor de eindafrekening die uw oude leverancier u in rekening brengt. Als u geen meterstanden opgeeft, zal uw oude energieleverancier u afrekenen op een geschat energieverbruik. De ervaring leert dat daar vaak problemen over ontstaan.
Zeg ook altijd voor de zekerheid tijdig uw leveringscontract bij uw oude leverancier op als u overstapt naar een nieuwe leverancier. U kunt ook uw nieuwe leverancier vragen om uw oude leverancier op te zeggen. Ga dan na of uw nieuwe leverancier de looptijd van uw oude contract respecteert, zodat u niet onverwacht nog een vergoeding moet betalen aan uw oude leverancier wegens het tussentijds beëindigen van uw oude contract.

Vergelijk leveranciers met elkaar, dit kan onaangename verrassingen voorkomen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 30 september 2005 :: 17.26 uur

11 Comments

11 reacties

  1. Ik switch niet, ik wil gewoon de goedkoopste, betrouwbaarste etc. etc.

    Kunnen we niet de leveranciers een offerte laten maken per wijk, gemeente of provincie.
    In dit collectief zijn we als burger georganiseerd, dus grootverbruiker, dan kunnen we prijsafspraken maken, speciale tarieven afdwingen en andere energiebelasting tarieven krijgen.

    Hoe klinkt dat?

    Reactie door Johan Smeets — vrijdag 30 september 2005 @ 17.36 uur

  2. Dat hele gedoe met energie bedrijven ben ik goed zat. Hier hebben we Delta. Wij krijgen zelfs rekeningen van ons oude huis, waar we een jaar geleden weg zijn gegaan. Van onze huidige woning, krijgen we twee rekeningen per maand. Een van 200,00 en een van 179,00.
    Na bijna een jaar lang een klacht te hebben ingedient, hebben we nu eindelijk een mooie brief gekregen, met de woorden dat ze er mee bezig zijn. Mijn dosier moet er wel erg dik zijn, want een jaar vind ik erg lang.
    200,00 euro is trouwens best veel voor een kleine tussenwoning waar maar twee mensen wonen. Als we alles zelf uitrekenen, komen we op 102,00 euro verbruik incl ecotax en btw.

    Nee dat hele gedoe zuigt aan alle kanten.

    Tijd voor actie?

    Reactie door redst@r — vrijdag 30 september 2005 @ 17.58 uur

  3. De liberalisering van bijna alles momenteel is voor mij een teken dat de politiek behoorlijk aan de hand van het “grote” bedrijfsleven loopt. Een poos geleden zat ik op een bijeenkomst voor het MKB waarbij Brinkhorst omringd werd door “energiebedrijven” die vooral de “markt” op moesten. Een groot deel van discussies en onderwerpen werden erdoor in beslag genomen. Nu vallen de energie bedrijven in mijn ogen al helemaal niet onder het MKB maar onder de “groten” maar het echte MKB is de afgelopen jaren een behoorlijk ondergeschoven kindje bij zeker Economische Zaken. Ook de andere sectoren moeten eraan geloven. Krijg sterk de indruk dat de heren ministers toch meer bezig zijn al hun bedje te spreiden als hun politieke carriere ten einde is. Wat dat betreft vond ik je grapje tijdens de algemene beschouwingen inzake Shell en Balkenende toch wel een rake. En wat betreft die keuzes is het in mijn ogen allemaal een beetje lood om oud ijzer.

    Reactie door Ninka — vrijdag 30 september 2005 @ 18.40 uur

  4. Wat een slap verhaal (het volkskrant artikel) over de overstap.

    De hele energiesector is min of meer in handen van vier grote energieleveraciers, die contracten aanbieden via hun eigen naam, of via een louche bedrijfje dat het niet zo nauw neemt met de regels en op een of andere manier gelieerd is aan het moederbedrijf.

    Daarbij is de prijsvergelijking pure oplichterij. Nieuwe bedrijven zetten de KWH prijs een stukje lager en berekenen wel ‘effe’ servicekosten van 40 euro per jaar, (waarvoor servicekosten ? verkeerde afrekeningen, negeren van emails ?)
    plus nog een telefoonlijntje van 60 ct per minuut, die ‘vergeten’ zijn in de tarief vermelding
    De goedkoop is dan ineens toch niet zo goedkoop, en dit realiseren veel consument zich.

    Daarbij zijn de problemen niet mis als er overgestapt wordt. Vooral als het bedrijf, waarvan men wil vertrekken de boel saboteert. Ik heb (had) dit probleem met Essent en Oxxio. Ze schoven de problemen naar elkaar, en ik had het nakijken.
    Uiteindelijk heb ik het geschil gewonnen, via de geschillencommissie maar dit heeft we wel een half jaar ergernis gekost, en ze kwamen pas met een antwoord wanneer een hoorzitting gepland werd.
    Ze reageerden zelfs niet op de sommatie van de geschillencommissie om hun case duideljk te maken.
    Het zijn arrogante klote organisaties.

    De

    Reactie door alexander — vrijdag 30 september 2005 @ 18.44 uur

  5. Vandaag gehoord: Nederland heeft de duurste stroom van Europa. Vanwege de BTW en de ECOtax…

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 30 september 2005 @ 19.18 uur

  6. Nou daar zijn we dan weer mooi klaar mee.

    Roelf

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 30 september 2005 @ 20.09 uur

  7. De score kaart juist bekeken. Nou nu weet ik wat ik moet kiezen. Of mijn overstap risico’s loopt. Of mijn rekening wellicht kloppen en of ik ze op tijs krijg toegezonden.

    Maar eigenlijk zou ik het volgende willen weten:

    Doen de leveranciers geneog aan onderhoud zodat de levering behoorlijk gewaarborgd is? ( heb ik grote twijfels aan er moet immers winst voor de aandeelhouders behaald worden).

    Welke tarieven worden gehanteerd? Lijkt me evident bij het maken van een keuze.

    Wat als de leverancier failliet gaat? Ook dat lijkt niet ondenkbaar.

    Kortom de score kaart geeft geen informatie over kwaliteit en prijs. Dar heb je wat aan als consument.

    Roelf ooit werknemer bij een elctriciteitsbedrijf in overheids handen.

    Reactie door Roelf van Bergen — vrijdag 30 september 2005 @ 20.19 uur

  8. Hypothese: Als alle Mensen van deze wereld nét zóvéél (energie) zouden kúnnen consumeren áls die rijke stinkers dié ‘t wél makkelijk kunnen betalen dán is alles lekker snél op én door ‘t broeikaseffect wordt GAIA dan één groot tropisch zwemparadijs voor altijd, alles en iedereen…

    Reactie door Lezer — vrijdag 30 september 2005 @ 20.51 uur

  9. Het is om moedeloos van te worden……

    Heb ik 47 jaar lang lekker mijn megawatten en kubieke meters zitten consumeren, moet ik er plotseling op gaan letten of er wel transportenkosten door de leverancier in rekening worden gebracht, hoe lang de opzegtermijn is en of de prijzen tussentijds verhoogd kunnen worden (vast wel) en wat levert het op?

    Gegarandeerd een hogere rekening en nog veel meer zorgen!

    Reactie door hanri — vrijdag 30 september 2005 @ 21.42 uur

  10. Hahaha.
    Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan.
    Die uitleg is een lachertje.
    Daar ben je een maand mee bezig.
    Hahaha.
    Het wordt steeds maffer in Nederland.
    Switchen…ppffrrt.
    Nou weer wachten op de volgende witch..
    Kom op mensen laat je niet switchen!
    Hehehe!

    Reactie door rommel — vrijdag 30 september 2005 @ 23.53 uur

  11. Het CPB zegt nu al dat het met de zogenaamde marktwerking wat betreft de nieuwe ziektekostenverzekering hetzelfde gaat lopen als met de privatisering van de energiebedrijven namelijk geen marktwerking omdat mensen in arre moeden maar blijven zitten waar ze zitten en dat de zorgverzekeraars dan net als de energiebedrijven nu vrij spel hebben om verhogingen door te voeren. Het probleem is dat dit kabinet winkelt in de cpb-adviezen, hetgeen ze de oppositie verwijt, dus is dit volgens Hoogervorst niet waar.

    Reactie door Henny — zaterdag 1 oktober 2005 @ 17.00 uur