De laatste generatie truckers?

De FNV site meldt:

Vervoerdersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil in de CAO opnemen dat:

“Buitenlandse chauffeurs die voornamelijk in het buitenland werken, betaald krijgen volgens de arbeidsvoorwaarden die in hun eigen land gelden”

Kortom een Pool krijgt Pools betaald, een Hongaar Hongaars en een Let mogen ze straks een Lets hongerloontje betalen, als TLN zijn zin krijgt.

Dat is de dood in de pot voor de Nederlandse chauffeurs. Eerst zullen de Internationale chauffeurs worden vervangen door spotgoedkope collega’s uit Oost Europa en daarna zal er druk gaan ontstaan op het binnenlandse werk. Jullie worden bedankt en afgedankt!!

Dat laten we ons niet gebeuren. FNV Bondgenoten zal er alles aan doen om de werkzekerheid en het inkomen van de Nederlandse werknemers in het transport te verdedigen.

Want we geloven in een toekomst voor de Nederlandse, goed opgeleide, internationale en binnenland chauffeur!

Inderdaad, tijd voor de chauffeurs en bonden om in actie te komen, want hier wordt een aanslag voorbereid op de werkgelegenheid van 30.000 chauffeurs. Maar ook op de toekomst van duizenden jongens en meiden die zich laten opleiden voor het goederenvervoer. Want zullen zij ooit nog aan de bak komen, of is de huidige generatie Nederlandse truckers meteen de laatste?

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

vrijdag 30 september 2005 :: 17.29 uur

44 Comments

44 reacties

  1. We hebben gezien wat FNV Bondgenoten gedaan heeft voor Nederland. Ik geloof die gasten niet meer. Hard roepen om zoveel mogelijk leden te werven.

    Reactie door ACCEPT — vrijdag 30 september 2005 @ 17.35 uur

  2. Keihard actie voeren, maar dat spreekt voor zich. En eigenlijk moet er op veel meer gebieden flink dwars gelegen worden.

    ===Armoede bestrijd je, door te erkennen dat het bestaat===

    Reactie door redst@r — vrijdag 30 september 2005 @ 17.45 uur

  3. Op zich maakt het niet zo veel uit, alleen kunnen de nieuwe truckers weldra ook niet meer rondkomen(huur, energie, zorg etc.) Raar ook dat de privatisering neigt naar de boel verloederen en armoede, vreemd.

    Reactie door Barend — vrijdag 30 september 2005 @ 17.55 uur

  4. Laten de werknemers van Vos Oss het voortouw nemen en stoppen met rijden. Ze zitten nu toch al op de schopstoel. Vos is 1 van de grootste in Nederland en m.i. zou dit een schitterend signaal kunnen zijn.

    Reactie door Wim — vrijdag 30 september 2005 @ 17.55 uur

  5. De agenda wordt steeds duidelijker.

    Vorige week ging het om bouwvakkers (Van Hoof), nu gaat het weer over chauffeurs, wie volgende week?

    Nederland lagelonen land! Maar dan wel met de kosten (voor die laag-beloonde werknemers) van een rijk land!

    Niemand is veilig, behalve zij, die hun schaapjes al op het droge hebben!

    Reactie door MartijnPleines — vrijdag 30 september 2005 @ 17.56 uur

  6. Ja klopt…aanslag op onze chauffeurs,maar hoe zit het met de Letse hongerloontjes…das’ook k…natuurlijk.
    Maar als we Europagrondwet tegenstemmen,een ANDER EUROPA volgens SP krijgen,zetten we die loontjes dus ook wel omhoog…deze zin begrijp ik zelf nog niet helemaal,maar toch zie ik een verband…jawel..!

    Reactie door eric — vrijdag 30 september 2005 @ 18.17 uur

  7. Keihard actie voeren?
    Waar zit toch ons verstand!

    Wat onmiddellijk gaat gebeuren is dat Internationale transportbedrijven de deuren dicht gaan doen en gaan emigreren. (Dit proces is al volop aan de gang)
    Water en geld hebben soms dezelfde eigenschappen. Het zoekt altijd naar het laagste punt.

    Ten aanzien van het internationale transport meen ik te zeggen dat we hier ook wat boter op ons hoofd hebben. Tientallen jaren hebben we landen zoals Duitsland kapot geconcurreerd.
    Maar…Das ist alles Schnee von gestern.

    Wel verstandig zou het zijn om fiscaal de zaak eens goed op zijn merites te beoordelen.
    Het Internationale transport vanuit Nederland speelt zich voor 90 % af over onze landsgrenzen.
    (Dus ook bijvoorbeeld Nederlandse vrachtwagens die inladen in Italië en vervolgens in Frankrijk of Duitsland afleveren.)
    Het feitelijke werk op de vrachtwagen wordt dus merendeels in het buitenland verricht.
    Een Nederlands bedrijf zou bijvoorbeeld voor 90 % loonbelastingvrijstelling kunnen worden gegeven.
    Natuurlijk heeft dit precedentwerking, maar het gaat om innovatief denken.

    Voor de transporteurs die slechts alleen in Nederland rijden blijft onze Sociale Wetgeving ten opzichte van loonbelasting zoals nu.
    Voor bedrijven die beide doen kan men met de huidige techniek uitstekend uitsplitsen.

    Ik ambieer niet alle mogelijkheden opgenoemd te hebben. Het gaat er om;
    Denk eens innovatief!

    Anders zitten straks onze truckers werkelijk allemaal in de WW.

    Daar helpt geen staking aan!!

    Reactie door Liberaal-Socialist — vrijdag 30 september 2005 @ 18.20 uur

  8. examen doen voor vrachtwagen rijbewijs
    examen doen voor aanhangerrijbewijs
    examen doen voor chauffeursdiploma
    examen doen (elke 5 jaar)voor vervoer gevaarlijke stoffen diploma

    dat moet een hollander.,

    en hoe komt de oostblok chauffeur aan zijn rijbewijs?

    Reactie door Jansonius — vrijdag 30 september 2005 @ 19.07 uur

  9. Eerst ronkijken in eigen land voor truckers, dan pas in het buitenland, maar ze hebben wel recht op een nederlands salaris, dus als ze het zelfde werk doen, ook zelfde loon, dat is wel zo eerlijk.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — vrijdag 30 september 2005 @ 19.19 uur

  10. Goedkoop, ja. Maar wat weten ze van wat ze vervoeren en wat ze moeten doen als er iets mis gaat? Precies! Niets! De Nederlandse chauffeur is zo duur, omdat hij een vakman is. Vakmanschap is nog altijd meesterschap, ook zonder biertje.

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 30 september 2005 @ 19.21 uur

  11. Langzaam maar zeker gaat alles naar de klote.

    Totdat de bom valt.

    Reactie door Johan Smeets — vrijdag 30 september 2005 @ 19.22 uur

  12. @11 Wie wil je bombarderen? ‘De Polen’ van dit tijdsgewricht?
    Die willen ook een bestaan zoals wij kennen / kenden.
    Verdeel en heers, het begon en begint al bij stemmen in een land dat geen eenheid kent.
    Maar vreemd is het wel, van de ‘werkgevende’ kapitalisten.
    @ anderen? whats next? zorg-personeel. Veelal van europese ‘CDA komaf’…

    Reactie door Barend — vrijdag 30 september 2005 @ 19.34 uur

  13. @12 Ik bedoel, de wereld gaat naar de klote.

    Omdat uiteindelijk ergens de eerste bom valt die de sluimerende derde wereldoorlog doet oplaaien.

    Reactie door Johan Smeets — vrijdag 30 september 2005 @ 19.44 uur

  14. Op mijn weblog staat een poll onder de titel “welke van de onderstaande mogelijheden vreest u het meest?” Één van de mogelijkheden luidt: ‘Door een vrachtwagen met een in slaap gevallen bestuurder worden geplet.’

    Met het bovenstaande in gedachten een reële mogelijkheid …

    Trouwens: U kunt hem nog invullen, die poll.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — vrijdag 30 september 2005 @ 20.29 uur

  15. @13

    dat ergens zal wel het midden-oosten zijn!

    en dat uiteindelijk wel eens dichterbij zijn dan je denkt!

    Reactie door Jansonius — vrijdag 30 september 2005 @ 20.31 uur

  16. Ik ben als vrachtwagenchauffeur al weer 2 jaar werkeloos. Geloof er niets van dat de FNV actie gaat ondernemen. Daarvoor zijn ze jaren te laat! Ze roepen alleen wat in hun eigen straatje past. Een paar jaar terug heeft de arbeidsinspectie en de rijksverkeersinspectie bij 100 Nederlandse transportbedrijven onderzoek gedaan. Bij alle 100 was er iets op aan te merken.

    We hollen achter de feiten aan. Alweer.

    Reactie door Rob de Kuster — vrijdag 30 september 2005 @ 21.03 uur

  17. bonden!!!!!!!!! doen helemaal niks !!!!!! die hebben hun leden verkocht aan hun rechtse sponsors.c.n.v.(cda) fnv(pvda) .houde jullie je leden rustig storten wij een leuk bedrag op jullie rekening .waar zijn ze de waal. terpstra ????? het zal echt van de mensen zelf moeten komen .,de maat is vol , gasten als niek stam die hebben we nodig in dit land .met minder verdienen maak je alleen de baas rijker !!!

    Reactie door texas henkie — vrijdag 30 september 2005 @ 21.06 uur

  18. Waneer houd het geleuter op,de bouwwernemers loon inleveren,voor een betere concurentie,tvrachtwagenchaufeurs op de schop,eruit met de polen.hup regering,hup bonden.desnoods doen we het zelf.

    Reactie door reitsma — vrijdag 30 september 2005 @ 23.14 uur

  19. Bijna dagelijks hoor je bij de verkeersinformatie file’s, die ontstaan zijn door ongelukken met vrachtwagens.
    Met die vakbekwaamheid valt het dus wel mee.
    Over een aantal jaren liggen de lonen in de oostbloklanden op hetzelfde niveau als in Nederland en komen de bedrijven met hangende pootjes weer terug uit Polen en die andere landen.
    Nederlandse chauffeurs zullen dus altijd blijven bestaan, alleen maken ze nu even een moeilijke tijd mee.

    Reactie door peter — vrijdag 30 september 2005 @ 23.26 uur

  20. wel,, zet de stoeptegels maar vast,beter asfalteer alles,wandt rotzooi komt er van,
    maar kegel het wel op een bmw van 400,000,euro,
    of speciaal kenteken,
    verwonderlijk dat dat nog niet gebeurt is,
    ik zou het niet vreemd vinden.aangezien ze dat willen,

    Reactie door ad — vrijdag 30 september 2005 @ 23.37 uur

  21. Verander de tekst Truckers in ministers en dan heb je een stuk vrolijkere tekst.
    zoals men leest was dit al gepubliceerd op eind juli… Dus Jan, eigenlijk oud nieuws hoor.

    “30-07-2005 – Nederlandse Truckers raken massaal hun baan kwijt
    Internationale vrachtwagenchauffeurs raken massaal hun baan kwijt. De Nederlandse truckers worden vervangen door goedkope Oost-Europese collega’s. Over vijf à zes jaar zijn alle 20.000 à 25.000 banen verdwenen.

    Volgens transportkenners is dat geen sombere voorspelling, maar de harde werkelijkheid. Bert Roozendaal, hoofdredacteur van het vakblad Truckstar, verwacht dat bovendien het werk van 20.000 binnenlandse chauffeurs gevaar loopt.

    FNV Bondgenoten-bestuurder Leo Benjamins deelt die mening volledig. Volgens hem wordt Nederland overspoeld door chauffeurs uit de nieuwe EU-landen. Elk weekeinde krijgt een onbekend aantal Nederlandse vrachtwagens een Oost-Europees kenteken. De Nederlandse chauffeurs staan vervolgens vaak op straat.

    Door de uitbreiding van de EU is zo’n Oost-Europees filiaal gemakkelijk geworden. Op vrijdag levert een Nederlandse chauffeur zijn spullen in en op maandag vertrekt de wagen met een buitenlandse chauffeur. Die komt vaak uit Polen, maar ook uit landen als Hongarije, Estland, Letland en Slovenië.

    Chauffeurs melden dat hun buitenlandse collega’s soms nog geen tiende krijgen van het bedrag dat een Nederlander volgens de cao hoort te verdienen. “Wij horen bedragen van 300 euro per maand”, zegt Roozendaal. “Daarvoor zijn ze 110 uur in de week van huis. Volgens onze CAO kan een goede Nederlandse chauffeur tot 3600 euro verdienen.”

    Chauffeurs

    Nederland telt circa 220.000 vrachtwagenchauffeurs. Het merendeel, ruim 85 procent, komt zelden buiten een straal van circa 250 km.

    Een zorgelijke ontwikkeling vind Harley dit. Na de landbouw en de scheepvaart komen er nu in grote getale buitenlandse chauffeurs onze werkplaatsen innemen. Ik meen me heel goed te kunnen herrineren dat het kabinet zei (toen de grenzen open gingen voor personeel uit het buitenland) dat het allemaal niet zo’n vaart zou lopen. Mischien een enkele poolse asperge steker maar dat zou het zijn. Blijkt wederom dat we opgezadelt zitten met een waardeloos kabinet waarin de gekke pop Balkenende de premier mag spelen en zn maat Zalm de graaier. Hoog tijd dat hier een eind aan komt dmv vervroegde verkiezingen. Leiders heeft dit land nodig geen Figuranten. Harley zegt de grenzen weer dicht…de gulden weer terug en uit die geldverslindende zooi stappen die EU heet.”

    Reactie door Rotterdam Henk — zaterdag 1 oktober 2005 @ 0.17 uur

  22. ad(20)de nederlander laat zich gemakkelijk naar het ,hakblok, brengen en zal zich niet verzetten .hij zal hooguit vragen of het een ,beetje, vlug kan .

    Reactie door texas henkie — zaterdag 1 oktober 2005 @ 0.49 uur

  23. 22
    ik kan niet schrijven wat ik/hoe ik werkelijk denk,je bent met deze s% regering zomaar terrorist,
    je zus heb ik het toch gezegt,,
    maar ik zal er niet om rauwen als het rottigheid wordt,
    ik spreek met veel mensen uit me ex vak/en anders?..
    ze kunnen er op rekenen dat de wens van deze vvd/cdaso kliek uit komt,,de nl er moet meer zelf doen,meer de touwtjes in eigen handen nemen,,of geld dat alleen maar voor bv ziekenfonds?
    maar je mag niet verder wandt dan wordt je een terrorist,, de bouwtrukmijnhofgroep,ze verzinnen wel een naam er voor!
    ns trouwens goed gedaan vandaag,,(computhers???)

    Reactie door ad — zaterdag 1 oktober 2005 @ 1.39 uur

  24. Ik ben EX internationaalvrachtwagen chauffeur !!!

    Nijman-Zeetank in Spijkenisse nam steeds meer poolse chauffeurs in dienst, opende een pools filiaal, liet daar bijna alle trekkers in onderhoud, Lekker besparen hoor,
    Nedererlandse Chauffeurs kregen een wurgcontract, De O.R werd onder druk gezet.

    Maar dit was ook nog een lekker Gereformeerd bedrijf.
    Wat een goede beurt van onze ChristenBaas.

    Maar Goed ze zullen Jan Peter wel na-apen.

    Door mijn grote mond en kritische houding mocht ik nog niet eens meer op het bedrijfterrein komen, en werd via een kantonrechter ontslagen.

    Dit kwam nadat ik Botweg mijn Baas gevraagt had hoe hij zijn personeels beleid voor zijn God kon verantwoorden.

    Foutje Jean-Paul, Bedankt.

    Reactie door Jean-Paul — zaterdag 1 oktober 2005 @ 2.22 uur

  25. inplaats van cnv/fnv/
    een nieuwe beweging;
    de bouwleertruckmijnhofgroep :-)

    Reactie door ad — zaterdag 1 oktober 2005 @ 4.01 uur

  26. Vooral veel gekrakeel hier maar geen enkele haalbare oplossing wordt aangedragen.
    Ook met de SP in de regering zal zonder verstandige maatregelen de uittocht van transportondernemers doorgaan.
    Op wijn wordt veel subsidie gegeven en daar wordt je dronken van.
    Chauffeurs mogen niet drinken. Zij moeten nuchter blijven.

    Je bezuipen wordt dus gesubsidieerd.
    Is dat niet bezopen?

    Reactie door Liberaal-Socialist — zaterdag 1 oktober 2005 @ 9.55 uur

  27. Jean-Paul, op zich is kritiek natuurlijk helemaal geen reden om iemand te ontslaan, maar je werkgever heeft er misschien een dossier van aangelegd en elke keer dat je mopperde dat opgeschreven en jij had niets op papier staan?
    Houd ALTIJD een dagboekje bij. Schrijf op wat jij zegt, maar ook wat je werkgever zegt en probeer een of meer getuigen bij je te hebben die desnoods een handtekening in je dagboekje zetten. Zorg altijd dat je voldoende BEWIJS hebt, anders zak je altijd door het ijs. Werkgevers en CWI werken onder een hoedje. Dat het zwaar gereformeerde betreft maakt het alleen maar duidelijker. Het zijn wel de mensen die de Gouden Eeuw voor elkaar wisten te boksen, maar de arme sloebers bleven arm en creperen. Zo gristelijk zijn ze. Ik heb een heel gezond wantrouwen jegens zogenaamd gelovige mensen die elke zondag braaf in die kerk zitten. Sterkte!

    Reactie door L.M. Lembeck — zaterdag 1 oktober 2005 @ 11.23 uur

  28. #21 De gulden weer terug zal moeilijk zijn maar voor de rest ben ik het ermee eens, grenzen dicht en uit de EU.

    Reactie door asociaal — zaterdag 1 oktober 2005 @ 11.59 uur

  29. In Amerika was dit probleem ook toen massaal mensen uit Europa zich uitstorten op het land tijdens voor en na de tweede wereldoorlog :Hoe hebben de Amerikanen dit probleem opgelost ?
    Via vakbonden : de Vakbond stond tussen de werknemer en werkghever ;alleen vakbond mensen mochten worden aangenomen om te werken :Misschien een optie in Nederland

    Reactie door Fred — zaterdag 1 oktober 2005 @ 12.11 uur

  30. 26 er is wel een haalbare oplossing,
    de duitse paspoort polen,onterecht verkregen bij duitse buren/voor pak em beet een half jaar geleden toegegeven door duitse minister/hoeveel van die paspoorten zijn er verstrekt.
    wel gek dat alleen de polen met, vrij in nl kunnen werken.grens dicht voor die nep duitsers.
    nl truckers hebben diploma,s verplicht door regering,anders geen werk.
    jahoor dat hebben die viguren uit het oostblok ook,,verkregen bij een pakje echte boter,uit nl (kosten hier 1 euro)kosten daar 10 cent,+ diploma en groeten van vvd/cda,
    geen in nl verkregen diploma (hier verplicht)geen werk.
    of erkent door vakbonden die niet op de loondienst(zoals cnv/fnv)staan van de regering ..
    en waterdichte papieren,haast onmogelijk te vervalsen ,,wandt daar zijn ze sterren in!
    en natuurlijk gelijke kosten,anders geen werk.
    en zijn er genoeg in nl, die werken willen is er geen plaats voor een oostblok figuur.

    Reactie door ad — zaterdag 1 oktober 2005 @ 14.53 uur

  31. Die polen zijn net een soort niemandlanders :in de hele EEG mogen ze elke vorm van sociale verstandhouding verzieken : sollidair zijn ze namelijk geheel niet : Niet met hun eigen soort en vooral niet met de Nederlanders .Het zijn een soort vrijbuiters die vrij ,legaal , kunnen plunderen ;dat is gemakkelijker dan hun eigen land op te bouwen .
    Dit komt doordat zij door de jaren overheersing van het Stalin-communisme a-sollidair zijn geworden :Het zijn nu uiterse rechtse lui : zie de laatste verkiezing .Nederland zit zelf met een enormen werkloosheid ,zowel bij de jongeren als de oudere : Lijkt mij redelijk dat deze als eerste aan werk worden geholpen : Ik denk dat de Nederlanders ook niet zo welkom zijn in Polen om te werken !met hun eigen hoge werkloosheid .

    Reactie door Fred — zaterdag 1 oktober 2005 @ 16.00 uur

  32. @24.@27

    Had eerder een kennis, en die nam elk telefoongesprek, dat hij onderweg en thuis met het bedrijf voerde op., hij had daarvoor in het gevangenis wezen gewerkt, maar werd daar helemaal mesjogge van, maar wist wel goed de weg met opname apparatuur.

    Reactie door Jansonius — zaterdag 1 oktober 2005 @ 17.01 uur

  33. somigen,vergelijken ons,met aristocrate proletaire,of well middle class hypocrites
    Hoezo, bourgeois? Waar?

    Reactie door gaf — zaterdag 1 oktober 2005 @ 21.26 uur

  34. @7, Liberaal-Socialist,

    Zelfs om invoering van een dergelijk innovatief plan af te dwingen, heb je waarschijnlijk acties nodig…

    Reactie door J3roen — zondag 2 oktober 2005 @ 1.45 uur

  35. @19.peter
    Die ongelukken gebeuren omdat die oost-Europese chauffeurs 3 dage nonstop doorrijden. Letterlijk totdat ze erbij neervallen, oftewel in slaap dutten achter het stuur.

    @32jansonius
    Telefoongesprekken opnemen is illegaal.

    Heb zelf voor Philips regelmatig op Italie en Griekenland gereden.

    Reactie door Rob de Kuster — zondag 2 oktober 2005 @ 4.44 uur

  36. word zeker tijd om op actie over te gaan er worden steeds meer e6 chauffeurs teruggezet naar d5 door die komst van al die polen en noem maar op

    Reactie door erik — zondag 2 oktober 2005 @ 12.53 uur

  37. Jan, op 27 september jl. schreef ik onder “Mensenwerk” (nr. 5):

    “Off topic (maar wél belangrijk!):

    Het kabinet wil arbeidsovereenkomsten uitzonderen van het land-van-oorsprongbeginsel, een van de kernelementen van de Europese ontwerprichtlijn diensten in de interne markt. Het kabinet onderschrijft het land-van-oorsprongbeginsel wel (het aanbieden van diensten op basis van de wet- en regelgeving uit het land waarin de dienstverlener is gevestigd). Het recht betreffende arbeidscontracten en arbeidsrecht dient volgens minister Brinkhorst van Economische Zaken echter uitdrukkelijk te worden uitgezonderd.
    Aldus de Nederlandse Staatscourant van gisteren.”

    Niet gelezen? Lijkt me toch wel relevant voor deze kwestie!

    Reactie door Olav Meijer — zondag 2 oktober 2005 @ 19.45 uur

  38. #

    Laten de werknemers van Vos Oss het voortouw nemen en stoppen met rijden. Ze zitten nu toch al op de schopstoel. Vos is 1 van de grootste in Nederland en m.i. zou dit een schitterend signaal kunnen zijn.

    Reactie van Wim — vrijdag 30 september 2005 @ 17.55

    Vreemd? schopstoel?
    Ik NIETpoolse chauffeur uit oost-groningen word uitgenodigd door Vos uit Oss?
    Hmm toch even naar verstaan.
    Over polen hier in holland kan ik ook nog wel het e.e.a kwijt.
    Wordt vervolgt.

    Reactie door F — maandag 10 oktober 2005 @ 19.44 uur

  39. Even reageren op reactie 24: Jean-Paul:
    Nijman/Zeetank Spijkenisse heeft alleen maar Nederlandse chauffeurs in dienst, onze Poolse vestiging Polen en de Engelse vestiging Engelsen etc. Al het onderhoud van de Spijkenisse trekkers vindt plaats bij Nederlandse Scania vestigingen. Chauffeurs zijn nagenoeg allemaal E6 en de salarissen worden altijd netjes op tijd betaald. Wij hebben geen OR, omdat het personeel dat ook niet nodig blijkt te vinden. De kritische houding van Jean-Paul bestond indertijd uit rare ziekmeldingen en werk-ontlopend gedrag. Hij is nog steeds van harte welkom op ons bedrijf, maar durft niet langs te komen omdat iedereen (inclusief zijn rijdende collega’s) hem liever snel vergeten is en dat is hem bekend.
    Nijman/Zeetank is een internationaal transportbedrijf die ook geconfronteerd wordt met de krachten die de EU-uitbreiding met zich meebrengen. Vooralsnog zijn wij gelukkig een Nederlands bedrijf en dat hopen wij ook te blijven. Kankeren en zoals Jean-Paul heeft gedaan denken dat een werkgever er alleen maar is voor de werknemer lost op termijn het probleem niet op. Met dit gedrag komt het moment alleen maar sneller dichterbij dat alle transportbedrijven Nederland uitgejaagd zijn. Wie heeft er dan gewonnen?

    PS Ik denk dat je van een heel laag niveau bent als je de vermeende geloofsovertuiging van iemand belachelijk maakt.

    Reactie door AW — woensdag 14 december 2005 @ 11.26 uur

  40. Hierbij een reaktie op het bericht van “Jean Paul” van 01/10/2005.

    Ik werk al 13 jaar tot volle tevredenheid bij genoemd bedrijf. Wat de aantijgingen betreft . . . er is een Poolse dochter onderneming, maar bij de Nederlandse vestiging werken geen Poolse chauffeurs, zij doen nl het transport vanuit/voor de Poolse vestiging van onze opdrachtgever dit houd dus in: transport van en naar Polen en meer niet. JP moet de zaken niet door elkaar halen en gewoon zijn mond houden over zaken waar hij geen benul van heeft. En als hij dan zo’n goede socialist is gewoon vertellen waarom hij ontslagen is en niet met LUL-verhalen aankomen.

    Reactie door Rene Holders — vrijdag 23 december 2005 @ 11.12 uur

  41. dames en heren,
    Nog meer zuren en minder rijden.
    Is het toch teveel en heb je effes geen zin, even ziek melden.
    Wij moeten alle tezamen het better doen als wij tegen deze konkurenz willen bestaan.
    Groetjes Antonia

    Reactie door Matthews — dinsdag 3 januari 2006 @ 13.38 uur

  42. laat gaan laat gaan met de nl chauffeurs die komen er wel zit al 15 jaar op de bok in het limburgse ook pas over genomen door van de bosch nog steeds werk zat salaris op tijd geen uren schrapen zolang de nl chauffeur kwaliteit leverd kunnen de lage loon chauffeurs uit den vreemde weinig schade aanrichte en het is natuurlijk ook wat de baas met zijn bedrijf wil als die aleen maar bulk winsten wil maken zoals vos dan gaat ‘t mis dus niet getreurd schouders er onder enne ‘t zijn niet allemaal slechte stelende truckers want breek me de bek niet open over somigen eigen nl truckers carpe diem

    Reactie door patrick — zondag 1 oktober 2006 @ 1.49 uur

  43. Ach het hele verhaal oostblok is inmiddels wel op z’n retour.
    Veel transporteurs geven er inmiddels al weer de brui aan om oosblok mannen op hun auto te zetten.

    Wel heb ik nog een goede tip voor grote bedrijven die transport bedrijven als Vos inhuren om hun spullen te vervoeren:

    Zit U aan tafel om de tarieven te bespreken voor het aankomend jaar, met zowel een bedrijf wat werkt met nederlanders en oostblokkers ga dan als volg te werk.

    Zeg tegen berijf 1. U werkt met hollandse chauffeurs? bij U komt er een 25 tal euro centen bij per kilometer.

    zeg tegen bedrijf 2. U werkt met chauffeurs uit het oosblok? Dan gaat er bij U 1 volle euro per kilometer af.

    Zul je zien hoe snel alles weer bij het oude is.

    Reactie door Ronnie — maandag 9 oktober 2006 @ 22.35 uur

  44. De oost-europese chauffeurs kun je niets kwalijk nemen dat ze om een in hun ogen dikke boterham te kunnen verdienen de werkgelegenheid voor de nederlandse kwaliteits-chauffeurs om zeep helpen.
    De werkgelegenheid en dus ook de betalingen in die oost-europese landen zijn slecht.
    Het is verwerpelijk dat bedrijven als Vos Logistics e.a. hier een slaatje uit slaan om deze mensen uit te buiten, is dit goed ondernemerschap onder het motto “gedwongen door de concurrentie van andere transporteurs” terwijl men zelf een oost-europees filiaal opzet als trendzettend bedrijf ?
    Dergelijke bedrijven dienen streng gekontroleerd te worden door de overheidsinstellingen (stel een telefonische kliklijn in: bijv. een verlader betrapt een litouwse chauffeur op een duitse truck… ).

    Naar mijn mening is de oost-europese chauffeur weer op zijn retour: taalproblemen met als gevolg gebrekkige communicatie, diefstal, schades aan auto en lading en de verlader die weigert het volle pond transporttarief te betalen wanneer een derderangs oost-blokchauffeur komt laden i.p.v. de hollandse kwaliteitschauffeur… oproep aan verladend nederland: “buy dutch !”
    Het is de nederlandse verlader die uiteindelijk bepaald wie mag rijden; kiest hij voor kwaliteit of lage prijs
    (voor bulkgoederen is een lage prijs vaak belangrijker, maar veel overige goederen verdienen wel een kwaliteitschauffeur).
    Dus boycot de Vossen, Nijmannen e.a. en eis dat er voor de overeengekomen transporttarieven een nederlands sprekende chauffeur op de auto zit (anders riekt het naar discriminatie..)

    Reactie door Bob — dinsdag 10 oktober 2006 @ 23.10 uur