Vakbondsstrijd

Wereldwijd zijn vorig jaar 145 vakbondswerkers gedood en meer dan 2000 mensen gearresteerd wegens werkzaamheden voor collega’s en de vakbond. Dit is meer dan in 2003.

Een onvoorstelbaar en ontzettend triest bericht. Vakbonden doen wereldwijd ontzettend belangrijk, maar ook gevaarlijk werk. Je nek uitsteken tegen de gevestigde orde vergt moed. Dat was zo, dat is zo en zal zo blijven: geen strijd, zonder offers. Helaas.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zondag 02 oktober 2005 :: 21.08 uur

29 Comments

29 reacties

  1. Schandelijk, mensen worden nog steeds wereldwijd uitgebuit en men probeert hen die in opstand komen en zich organiseren en hun mond open doen de mond te snoeren.

    Geld, macht en uitbuiting en men schuwt hierbij zelfs het moorden niet.

    Reactie door e.krul — zondag 2 oktober 2005 @ 21.31 uur

  2. Vakbonden in Nederland zijn uitermate efficiente machines om de jongere burger uit te melken ten gunste van de babyboom.

    Reactie door PJORourke — zondag 2 oktober 2005 @ 21.52 uur

  3. Wat is nou in je doel met dit soort berichten Jan? Beetje stoken? Beetje opruien? 99 van de 145 vermoorde “vakbonds mensen” werden vermoord in Colombia, nou niet direct een land waar de democratie hoogtij viert. Het valt me op dat minstens de helft van je berichten suggestief en opruiend zijn, ze doen het in ieder geval goed bij je trouwe schare volgers op dit weblog. Van iemand waar ik het politiek niet mee eens ben maar wel als integer mens respect voor kon hebben zak je weg naar een populistisch, negatief en opruiend mannetje.

    Reactie door Omaha — zondag 2 oktober 2005 @ 22.03 uur

  4. @2
    Heb je argumenten? Babyboomers hebben van hun salaris geld opzij gezet voor het pensioen. De belasting die ze daar tzt over betalen is voldoende om de AOW te betalen. Hoeveel betaal jij nu voor ouderen en hoeveel betalen ouderen voor opleding van jongeren en kinderopvang?
    Laat je niet meeslepen in een strijd tussen oud en jong!

    Reactie door Paul Ulenbelt — zondag 2 oktober 2005 @ 22.37 uur

  5. De jongere generaties draaien op voor de prepensioenregelingen van de 55+’ers. De babyboom heeft van alle regelingen het meest geprofiteerd: riante uitkeringen, studiefinanciering, lage huizenprijzen, veel te vroeg met pensioen.

    Nu mag een andere generatie voor het feest gaan opdraaien. Ik pas er voor, en gezien de hoge staatsschuld heb ik nog een financieel appeltje te schillen met de babyboom.

    Reactie door PJORourke — zondag 2 oktober 2005 @ 22.41 uur

  6. 5

    Ach go arme stakker toch!

    Reactie door e.krul — zondag 2 oktober 2005 @ 22.53 uur

  7. “Wereldwijd zijn vorig jaar 145 vakbondswerkers gedood”

    En dit is uiteraard allemaal de schuld van Balkenende. (proest)

    Reactie door McCarthy — zondag 2 oktober 2005 @ 22.56 uur

  8. @5
    Geef je nog antwoord op mijn vragen uit 4. Maak nou eens een eerlijk rekensommetje. Als je dat doet zul je erachter komen dat ouderen meer voor jou hebben betaald dan jij voor hen zult doen.

    Reactie door Paul Ulenbelt — zondag 2 oktober 2005 @ 23.12 uur

  9. @ 5
    Over welke babyboomers hebben we het eigenlijk?Volgens mij heb jij het over de mensen die geboren zijn in de jaren 60!Ik ben geboren in 1941 en ik kan je wel vertellen dat die generatie veel armoede heeft meegemaakt.Eerst de oorlog en daarna de wederopbouw wat beslist géén vetpot was.Ik ben gaan werken toen ik 15 jaar was,van s’morgens 8 tot sávond 7 uur.Ben getrouwd toen ik 21 jaar was en heb daarna 3 kinderen grootgebracht,tot mensen met verantwoordelijkheid voor de maatschappij.Toen zij volwassen waren zijn mijn man en ik een restaurant begonnen en hebben wij keihard moeten werken van s’morgens vroeg tot vaak midden in de nacht.Na ziekte van mijn man moesten wij stoppen met werken.Nu hebben we AOW met een klein pensioentje en dus weer geen vetpot.
    En zó zijn er veel babyboomers!!
    Kijk maar eens wat verder dan je neus lang is zou ik zeggen!De babyboomers hebben er voor gewerkt dat het in de jaren 60 goed ging in dit land.

    Reactie door Diny — zondag 2 oktober 2005 @ 23.18 uur

  10. Toch raar dat hier bonden als nutteloos, achterhaald worden ervaren,we kunnen het wel zelf allemaal vinden we…

    Reactie door Lambert — zondag 2 oktober 2005 @ 23.26 uur

  11. waar gehakt word vallen spaanders!!!! zullen we in nederland geen last van hebben .daar beperken de vakbonden zich tot het bedrukken van petjes,jasjes ,en kartonnen handjes ,die natuurlijk een geweldige indruk maken op ons kabinet en werkgevers.de enige gewonden die hier bij de vakbonden vallen zijn de mensen die op het bondskantoor hun kop stoten als ze in slaap gevallen zijn achter hun computer .zolang ze hun leden in slaap kunnen (en blijven)sussen gebeurd hier niks .en word dit land nog verder naar de klote geholpen .

    Reactie door texas henkie — zondag 2 oktober 2005 @ 23.29 uur

  12. Nogmaals: de prepensioenregeling wordt opgehoest door de jongere generaties, de AOW ook, dat zijn omslagstelsels. Asociaal en in de toekomst onbetaalbaar. Maar na de babyboom (de generatie van na 1946, mevrouw Diny)komt de zondvloed, niet?

    Reactie door PJORourke — zondag 2 oktober 2005 @ 23.58 uur

  13. Ik denk dat met het alleen onderhandelen over CAO weinig slachtoffers zullen vallen in Nederland.

    Gelukkig ben ik nooit lid geweest van zo`n vakbond. De allure van vroeger lijkt weg te zijn. Ik zag bijv. de FNV meer als kweekvijver voor latere PVDA politici.

    Zie wat er van Kok bekomen is. Van op de barricade staan tot kapitalist. Blij dat ik deze mijnheer niet gesponsord heb om zijn carriere te kunnen opbouwen.

    Laat deze heren zich onderhand maar eens druk maken over bijv. de mensen in de sociale werkplaatsen.Ik hoor dat er vele zwichten onder de werkdruk omdat de marktwerking hen dit oplegt.

    Als je alleen maar over centjes wil onderhandelen moet je bij zelf maar eens ten rade gaan of je nog de naam van bond moet dragen.
    Welzijn van de mensen was vroeger ook een geliefd item dacht ik me nog te herinneren.

    John

    Waar zijn we mee bezig?

    Reactie door John — maandag 3 oktober 2005 @ 0.14 uur

  14. Wanneer is het laatste vakbonds slachtoffer gevallen in Nederland?

    Onze vakbonden zijn laffe bange slappelingen.

    Reactie door Toine — maandag 3 oktober 2005 @ 1.09 uur

  15. Twee verschillende bijdragen

    1. Omaha (30)

    Je kunt er ook bewondering voor hebben dat in een land als Colombia mensen bereid zijn met gevaar voor eigen leven zich in te zetten voor de maatschappij en te kiezen om te werken voor een vakbond of om politicus te zijn, zonder te zwichten voor de dreiging van paramilitaire groeperingen. Paramilitaire groeperingen als de Farc hebben er alle belang bij om, als het hun niet goed uitkomt, het goed functioneren van de democratie te ondermijnen door politici, vakbondslieden en journalisten om te brengen zodra zij ervoor kiezen om vooral op te komen voor de belangen van de gewone mensen en niet meer de dialoog (voor zover daar nog sprake van kan zijn) willen aangaan met deze groeperingen.
    Gelukkig, zou ik zeggen, dat er dus nog mensen zijn die in die landen die gebukt gaan onder terreur toch bereid zijn de gewone arbeider en burger te dienen. En de democratie van onderaf te versterken door eraan te werken dat mensen weer vertrouwen krijgen in een (andere) regering, in de democratie als geheel en in degenen die hen (daarbinnen en daarbuiten) vertegenwoordigen.

    2. PJORourke (12)

    Het prepensioen wordt nu juist wél betaald door de werknemer zelf. Hij/zij betaalt daar tenslotte een premie voor, bovendien moet een werknemer, om (later) recht te krijgen op dat prepensioen, nu al langer werken.
    Daarnaast komen alleen die mensen nu in aanmerking voor een prepensioen, die op (of rond) hun zestigste al 40 jaar (onafgebroken) gewerkt hebben, mensen die korter gewerkt hebben, krijgen dat dus niet of moeten dus langer werken om nog wel, zodra ze gestopt zijn met werken, een prepensioen te kunnen ontvangen.

    Aan de prepensieoenregeling is dus niets asociaals, het is eerder een kwestie van beschaving dat ook (en vooral) mensen die hun leven lang zwaar werk hebben verricht maar daar weinig loon voor hebben ontvangen, dat ook voor deze mensen een prepensioen bereikbaar blijft. Vergeet ook niet dat ook de mensen die al (pre)pensioen ontvangen ook gewoon, via belastingen, meebetalen aan de AOW-premie, deze wordt dus niet geheel door de jongere generaties opgebracht, zoals jij meent.

    Reactie door David Tompot — maandag 3 oktober 2005 @ 1.56 uur

  16. @15 David
    Je hebt gelijk alleen daar gaat het niet om, mijn punt is dat er tig-miljoen kinderen omkomen van honger en dorst maar een berichtje daarover doet het niet goed t.o.v. een bericht over “vakbonds” mensen die vermoord worden in de wereld. Daar kan je niet mee “scoren” als Jan zijnde. Ik zie erg vaak een dubbele moraal in Jan z’n berichtgeving, aan de ene kant boeit hem het buitenland voor geen meter (Europa) maar als het hem uitkomt is de negatieve berichtgeving over het buitenland (armoede in de US, vakbondsmensen die vermoord worden) niet sensationeel genoeg om te worden genoemd. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat er een zekere mate van opruiendheid achter zit. Ik denk dat het tijd is voor Jan om op te stappen, hij voegt niet zoveel meer toe, en het werk over te laten aan toegewijde SP’ers die voorruit willen, wedden dat vanaf nu het aantal zetels van de SP zal afnemen?

    Reactie door Omaha — maandag 3 oktober 2005 @ 8.42 uur

  17. Onze vakbonden zijn laffe bange slappelingen.

    Reactie van Toine — maandag 3 oktober 2005 @

    Het is nog veel erger althans in mijn ervaring.

    Chantage
    Slechte voorlichting
    Valse voorlichting.
    Andere belangen dan de werknemers zie goede contacten bestuurder met werkgever.
    Schofterig gedrag.
    Dictator gedrag
    Uitspelen mensen onderling.
    Geen tijd.
    Liegen na gedane beloftes.
    Alleen bezig met hun eigen ego.
    Drinken teveel.

    Dit zijn mijn ervaringen met de vakbond tijden de ontslag procedure.

    Totaal met je eens Toine.

    Reactie door Jofel — maandag 3 oktober 2005 @ 8.54 uur

  18. Ik denk dat er helemaal een nieuwe vakbond moet komen.
    Die er weer echt voorde mensen is een keer luistert en het werk doen wat ze moeten doen en goed doen.
    Zolang daar geen frisse wind in komt besteed je geld maar voor een verzekering of voor een financiële dekking.
    Of neem rechtsbijstand verzekering heb je 20 keer zoveel aan.
    Het is een walgende instelling geworden dan praat ik wel over ervaring met het FNV.

    Reactie door Jofel — maandag 3 oktober 2005 @ 9.07 uur

  19. Meld je aan bij de nieuwe vakbond voor jongeren. Die is er sinds afgelopen week.
    Ik ben zo’n stinkendrijke babyboomer. Geboren in 1949. Tijdens mijn werkzame leven (ik mag niet meer werken ivm gezondheid) heb ik als alleenstaande fors meebetaald aan allerlei zaken waar ik zelf nooit gebruik van zou kunnen maken.
    Alleenstaanden betalen tijdens hun arbeidzame periode belastingen en premies ten behoeve van voorzieningen voor kinderen zonder zelf een beroep te doen op die voorzieningen. Ook brengen zij belastingen en premies op voor de belastingverlichting en medeverzekering, zoals het nabestaandenpensioen, voor de ouders van die kinderen. En zo heb ik ook stevig meebetaald aan de ziekenfondspremie voor gezinnen, waarbij de kostwinner verzekerd was/is voor het hele gezin, voor exact dezelfde premie per maand als een alleenstaande moet betalen. Heb ik belasting betaald voor kinderen, zodat ze naar school konden gaan en heb ik belasting betaald voor de studiefinanciering.
    Dus wat zeur je nu, meneer met de ingewikkelde naam PJORourke…

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 3 oktober 2005 @ 9.48 uur

  20. 16 Omaha

    Je bent een selectief lezer en gebruikt wat jou te pas komt om je gif te spuien richting SP.

    Regelmatig is er op dit log een discussie geweest naar aaleiding van het item armoede en honger in de wereld.

    De tactiek van het weglaten hanteer je voortdurend net als die knakker Lucide, jullie nemen het niet zo nauw met de waarheid, ook het verdraaien van feiten komt jullie heel goed uit.

    Reactie door e.krul — maandag 3 oktober 2005 @ 9.59 uur

  21. Zien jullie wat er gebeurt? Politiek is verworden tot psycholgische oorlogsvoering binnen ons land. De jongeren nemen het de ouderen kwalijk dat ze geboren zijn, dat ze bestaan. Waarom? Omdat deze regering ons doodgooit met allerlei doomcenarios omtrend de aankomende vergrijzing. Daarmee neemt deze regering de jongeren hun hoop op een goede toekomst af. Ik neem dat deze regering zéér kwalijk. Het is geen onwetendheid van deze regering. Elke gedragswetenschapper weet welke psychhosociale gevolgen dergelijke retoriek heeft en deze wetenschappers staan deze regering ter beschikking. Er is dus sprake van opzet. Ik neem het de jongeren niet kwalijk dat ze reageren zoals ze doen. Het is een normaal gevolg van deze zéér ernstig verknipte manier van “zorgen” voor je burgers.

    Reactie door Tamiem — maandag 3 oktober 2005 @ 10.18 uur

  22. @Jan Marijnissen

    Daarom is het des te erger te moeten constateren, dat in Nederland de vakbonden alles zitten te verkwanselen, waar in de rest van de wereld hun zusterorganisaties met gevaar voor eigen leven nog voor willen vechten.

    Het CNV en de FNV mogen de kwalifikatie vakbond niet eens meer dragen. Ze moeten zich diep schamen!

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — maandag 3 oktober 2005 @ 10.29 uur

  23. Ja inderdaad vakbonden hier zijn gewoon technocratische gedrochten geworden. Het enige wat ze doen is lullen, lullen, lullen. Nee, dan liever in Frankrijk en andere Zuid-Europese landen – als daar iets niet bevalt gaat dan gewoon de boel PLAT. Dat werkt een stuk beter. Om te beginnen wordt het eens hoog tijd dat er een goed georganiseerde actie komt van jonge werknemers die voor een paar grijpstuivers uitgebuit worden door bedrijven als Albert Heijn, McDonalds etc. Gewoon helemaal niet meer komen zodat er niks gedaan wordt – zul je eens zien hoe gauw ze over de brug komen!

    Reactie door Dimitri — maandag 3 oktober 2005 @ 12.13 uur

  24. E.krul, grappig dat is nou net waar ik Jan van beschuldig, het weglaten van informatie uit een nieuwsfeit zodat het suggestief en opruiend overkomt. Als je mijn bijdrage goed had gelezen dan had je dat kunnen zien. Ik zou graag willen weten waar ik precies de feiten verdraai volgens jou anders dan dat ik gewoon mijn mening geef. Als mijn mening anders is dan de jouwe impliceert dat niet dat ik de feiten verdraai.

    Reactie door Omaha — maandag 3 oktober 2005 @ 12.20 uur

  25. Gelukkig maar dat wij sindskort het contra-solidaire deregulerende AVV hebben. Deze rechtse club, een soort modern reintegratieburo, wil niet dat jongeren maar liefst een kwart van hun salaris afdragen aan pensioenopbouw, zij geloven in een naief Europa zonder concurrentievervalsing.
    Ze vergeten echter wel dat de ouderen voor socialie voorzieningen hebben gezorgd toen deze jeugd naar school moest en dergelijke via belastingafdracht.
    Ik ben blij dat vermomde rechtse pro-europaclubjes als deze de vakbonden op zulke slinkse wijze proberen te bestrijden in plaats van dat met geweld aan te pakken. Het opent wel de discussie..

    Reactie door Jory — maandag 3 oktober 2005 @ 13.52 uur

  26. 24 Omaha

    Ik hoop dat je dag verder aardig verloopt.

    Reactie door e.krul — maandag 3 oktober 2005 @ 15.28 uur

  27. @16, 24, Omaha,

    Je praat van “weglaten van feiten” en “berichtgeving van Jan” alsof dit weblog een krant is. Of een soort compleetoverzicht van bezigheden van de SP of Jan’s dagelijkse agenda. Dit persoonlijke weblog is niets meer dan een “prikbord” van zaken die Jan dagelijks opvallen, waaruit soms prachtige en leerzame discussies ontstaan, als mensen in ieder geval iets zinnigs toevoegen…

    Daarnaast rol ik werkelijk van mijn stoel van het lachen als ik je opmerking lees waarin je stelt “Jan Marijnissen moet maar eens opstappen, hij heeft niets nieuws meer toe te voegen…leiderschap beter overlaten aan toegewijde SP’ers die vooruit willen” Hahahaha! Jij begrijpt niet zoveel van de SP denk ik…

    De SP heeft wel iets beters te doen dan partijpolitieke machtsspelletjes. In tegenstelling tot de doelloze meerderheid van de landelijke politiek.

    Reactie door J3roen — maandag 3 oktober 2005 @ 23.48 uur

  28. Het feit; dat Bush ons Turkije op wil leggen als EU-lid, moet trouwens reden genoeg zijn om er flink tegenin te gaan toch??

    Reactie door ReneR — dinsdag 4 oktober 2005 @ 4.14 uur

  29. Net zoals Diny werd ik midden in de oorlog
    geboren, kende zij en ik geen minimumloon,
    werden zij en ik, en onze ouders mogelijk
    voor onevenredig hoge sociale lasten kwamen
    te staan.
    De generatie met fatsoenlijke salarisscha
    len nadien, arbeidskwalificaties, kregen
    het iets beter. Niemand die er echt werk van maakte te beseffen dat studiekosten er
    ook zouden moeten zijn voor de laagstbetaalden of mogelijk ook kinderen
    van oorlogsslachtoffers.
    De Kinderbijslag, kwam, ging op de schop,
    maar nog steeds was studeren voor een grote
    groep niet mogelijk.
    Pas toen de hier en daar verdubbelde Kinderbijslagen werden gewijzigd in een
    Studiefinanciering.
    De aanvullende bijdrage naar draagkracht van ouders. Het latere bijlenen was voor
    verantwoordelijkheid van de student, die intussen na het behalen van hun studie
    veelal goude bergen werd beloofd.
    Onverhoopt kreeg een aantal van hen niet de
    baan, die de inkomsten zou hebben (en dus
    ook de aflossing ervan, voor éigen rekening) volgens het hen voorgehouden
    vooruitzicht.
    Die categorie, is hier en daar in problemen
    maar zeker niet allen die hiervan gebruik
    maakte ipv een ‘studentenbaantje’ te pakken. Sommige studierichtingn maakten dat
    ook niet mogelijk en het verplicht afstu-=
    deren van destijds maximaal 6 naar zo mogelijk 4 jaar, maakt het er in een aantal
    gevallen al helemaal niet gunstiger op.

    Echter, elke keer als er door bewust kin-
    derloos willen blijvende tweeverdieners gehakt werd op het vele geld dat ze dachten
    te steken in de post Kinderbijslag, vond ik
    toch die keuze voor hun toekomst niet dis-
    cutabel, maar dan ook niet hakken op hun
    bijdragen aan de gemeenschappelijke belastingen.

    Waar ik toen op wees en nu weer is dan toch
    dat nu mijn kinderen, met hun exhorbitant
    hoge salarissen een flink portie belasting
    betalen voor de ouderen, ook de babyboom
    van 1946, en uiteraard ook voor tweeverdie-
    ners die binnenkort een aow verwachten.

    Zij dragen flink bij, en vinden dat dan ook
    vanzelfsprekend.
    Dat de éeuwige student van vroeger minder
    pensioenjaren opbouwt dan verwacht is de
    keuze maken van een bijverzekering, die
    in het algemeen met hun huidige salaris
    prima te financieren valt, of langer te
    blijven doorwerken.

    Toen menige student eens aan de slag ging
    tegen hun 30ste, had de arbeidersklassen
    met studie voor éigen rekening in de avond-
    uren er al 10 tot 15 arbeidsjaren op zitten
    Sparen was er niet bij: geld ging op aan
    studie, vervoer, etc.

    De juppen van NU hebben dus niets te klagen
    en komen er met de mogelijkheden die hen
    werden verstrekt zeker niet bekaaid van af,
    zelfs al zouden zij in geen 10 jaar salarisverhoging krijgen met de loonschalen
    waarin zij al terecht komen, nog voordat
    zij ooit hun kwaliteit hebben hoeven te bewijzen. Armoedig is het als ze dát niet
    willen inzien. Dan nog flink zeuren om van
    de gemeenschap naast de Kinderbijslag nog
    veel geld voor kinderopvang vanzelfsprekend
    te vinden (ipv dat die zorg alleen extra
    geldt voor weduwen, weduwnaren, zeemans-
    vrouwen en de aantoonbare scheiding
    -die door commissies beoordeeld kunnen
    worden-)…ipv mogelijk te maken dat er
    per gezin van tweeverdieners, maximaal
    10 wérkdagen gecreëerd worden, en de éigen
    kinderen danook grotendeels zélf ópgevoed
    worden, zou een zinnige ontwikkeling kunnen
    betekenen.

    Als je nu hoort van de babyboomers van ’46
    dat ze er in teleurgesteld waren dat hun
    ouders (ook gekozen voor een carrière) er
    “nooit” waren, ook daar waar flink minder
    gewerkt kon worden, zoals een praktizerende
    tandarts getrouwd met een verkeersvlieger.

    Het draaide zeker niet om carrière volgens
    de opleiding, nee het ging om géld en nog
    eens véél meer geld, onroerend goed, en
    status, individueel en collectief.

    De verantwoordelijkheid voor de nieuwe
    generaties ging in het gunstigste geval naar de assistente in de huishouding, al
    dan niet zelf een ex-”sociaal-probleem-
    geval” of werd zelfs dat door “kost-en-in-
    woning”.
    De nieuwe generatie van nu zit dus buiten-
    gewoon complex in elkaar en behoeft een
    zeer groot onderzoek om oorzaak-en-gevolg
    NU binnen proporties te houden.

    Reactie door Madelief — dinsdag 4 oktober 2005 @ 11.02 uur