Discussie

Op de SP-site staat onderstaande stelling open voor discussie.

In een democratie behoort het laatste woord altijd aan de burger te zijn. Oók als het gaat om vervroegde verkiezingen. Daarom ben ik ervoor dat de bevolking zich op elk gewenst moment bij referendum kan uitspreken voor of tegen vervroegde verkiezingen. Voor het afdwingen van zo’n referndum zouden 1.000.000 handtekeningen moeten worden verzameld.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

dinsdag 04 oktober 2005 :: 22.41 uur

48 Comments

48 reacties

  1. Het zijn veel handtekeningen,toch denk ik dat het de moeite loont het te proberen.

    Reactie door JE. Mulder — dinsdag 4 oktober 2005 @ 22.47 uur

  2. “Het laatste woord altijd aan de burger”, wat een onzin. Het klootjesvolk is gewoon te dom om te snappen waar politici mee bezig zijn en hoe de wereld in elkaar zit.

    Eens in de 4 jaar kiezen is genoeg. Als we jans plan uitvoeren vervalt de regering tot een soort jaarlijkse populariteits- test. Dat moeten we echt niet hebben. Sinterklaas bestaat namelijk niet.

    Reactie door McCarthy — dinsdag 4 oktober 2005 @ 22.48 uur

  3. Maken we er een grote landelijke actie van; ik vind het goed. Stuur maar formulieren en ik ga morgenochtend nog aan de slag!

    Da’s pas ‘zelfredzaamheid’ voor het volk!
    Actie.

    mvg,
    Pietje af

    Reactie door Pietje af — dinsdag 4 oktober 2005 @ 22.50 uur

  4. Als je graag iedere twee maanden verkiezingen ziet is dat een aardig idee. Het wordt natuurlijk niet werkbaar. Iedere maatregel die noodzakelijk is, maar pijn doet wordt dan onmogelijk. Beter, schaf de gehele politiek af, en maak van de besluitvorming een zakelijk rationeel proces. De uitvoeringskosten worden drastisch lager, zodat de belastingen zwaar kunnen dalen, en er meer overschiet voor mensen die daadwerkelijk steun nodig hebben. In dit land is op ideologische gronden zeer veel verziekt.

    Reactie door speedfreak1 — dinsdag 4 oktober 2005 @ 22.51 uur

  5. @2
    “Eens in de 4 jaar kiezen is genoeg. Als we jans plan uitvoeren vervalt de regering tot een soort jaarlijkse populariteits- test.”

    Dat is niet zo, want als de SP regeert/meeregeert, hebben we dat referendum niet meer nodig :)

    mvg,
    Pietje af

    Reactie door Pietje af — dinsdag 4 oktober 2005 @ 22.53 uur

  6. [quote]Dat is niet zo, want als de SP regeert/meeregeert, hebben we dat referendum niet meer nodig [/quote]
    Ahum, iedere belastingverhoging en lastenverhoging die dan zogezegd de rijken zou treffen zou raak zijn… Er zijn nogal veel mensen die als rijken worden gezien. (Ja, ik heb de smiley gezien)

    Reactie door speedfreak1 — dinsdag 4 oktober 2005 @ 22.57 uur

  7. @6
    Vrolijke mensen zijn niet per definitie rijk :)

    Reactie door Pietje af — dinsdag 4 oktober 2005 @ 23.02 uur

  8. Maar geld maakt wel een hoop mogelijk… Pecunia non olet..

    Reactie door speedfreak1 — dinsdag 4 oktober 2005 @ 23.08 uur

  9. S.P ers………aan de slag!!!!!!!!!
    Prima idee Jan.

    Reactie door Diny Lubbers — dinsdag 4 oktober 2005 @ 23.11 uur

  10. Als we een “normale” regering hebben is het niet nodig om zo’n referendum te houden. Dan is er ook weinig ontevredenheid en boosheid. Het is juist nu een goede oplossing voordat het knalt in Nederland. Iedereen schijnt te vergeten dat onze regering er is om het volk te vertegenwoordigen. Eh…het klootjesvolk is te dom? Wie is dit figuur met zijn oneindige wijsheid? Wads Mc Carthy niet de persoon die zich bezighield met de kruistocht tegen communisten?

    Reactie door monique — dinsdag 4 oktober 2005 @ 23.13 uur

  11. @8

    … 1.000.000 handtekeningen ook.

    Reactie door Pietje af — dinsdag 4 oktober 2005 @ 23.18 uur

  12. De ontevredenheid en boosheid is volgens mij helemaal niet terecht. Inderdaad draait de economie op een laag pitje, maar dat schijnt weer aan te trekken… volledig illusionair om te veronderstellen dat een overheid daar invloed op heeft trouwens. Het heeft zijn weerslag op het besteedbaar inkomen van veel mensen, dat klopt, maar het is nog lang niet zo dat iedereen inmiddels aan de bedelstaf is zoals wordt gesuggereerd.

    Reactie door speedfreak1 — dinsdag 4 oktober 2005 @ 23.22 uur

  13. goed idee 1.000.000 moet toch kunnen , wij doen er aan mee , succes

    Reactie door Gré — dinsdag 4 oktober 2005 @ 23.32 uur

  14. Democratie betekend door het volk, voor het volk.
    Ik zeg zo Democratie is er alleen op de verkiezingsdag. Daarna zijn we overgeleverd aan de dictators die menen het fiat van het volk te hebben gekregen om dat te doen wat zij juist achten. Hoe kan voor het volk door het volk de leuze zijn als nog geen 30 % van het volk achter haar zogenoemde leiders staat.

    Het moet dan toch niet zo moeilijk zijn met een beetje inspanning deze regering naar huis te sturen. OP naar de 1.000.000 handtekeningen.

    Reactie door Jessy — dinsdag 4 oktober 2005 @ 23.34 uur

  15. Dit voorstel is een beetje in tegenstelling met de opstelling van de SP t.o.v. de gekozen burgemeesters.

    Dus ook voor de burgemeester geld dan dat de bevolking het laatste woord te hebben wie dat dan gaat worden.

    Reactie door Ronald — woensdag 5 oktober 2005 @ 0.06 uur

  16. Zoals eerder, ook nu weer. Kom maar op met de formulieren!

    Reactie door RedStar — woensdag 5 oktober 2005 @ 0.10 uur

  17. Tja, pecunia non semper olet

    Reactie door freakshit — woensdag 5 oktober 2005 @ 0.12 uur

  18. Lijkt me een uitstekend idee.
    Wat het ‘gekost’ heeft één jaar niét te
    regeren, weegt vermoedelijk niet op tegen
    de 36 maanden navolgende ‘stroppen’ maar
    bovenal gruwelijke stress die grote groepen
    van de bevolking vervolgens moeten ervaren.
    In geval van een onrechtvaardig beleid is
    elke maand wachten op herstel of verbetering er één te véél en kost mogelijk
    meer mensenlevens dan we ons willen realiseren.
    Te gemakkelijk wordt gezegd dat er in vier
    regeringsjaren weinig ‘gedaan’ kan worden
    omdat beleid voortgang moet vinden op basis van eerder (in een vorig kabinet) ge
    maakte afspraken.
    Dan heeft het huidige stelsel te maken met
    die bekende militaire pas, 3 stapjes voor-
    waarts en er weer 1 achteruit, en zo ver-
    volgens,…dat schiet niet op !.
    Systeemanalist en programmeur is een ‘vak’
    in omroepland noemt men dat programmamakers
    en binnen de Regering wordt die funktie
    gezien vertaald in informateur en formateur
    en dat lijkt een totaal verouderde manier
    van benadering in te houden.
    Daar wrikt het enorm. Adviescolleges zouden
    zich moeten bezinnen op “inhoud en kwali-
    teit” voor de funktie en bewezen geschikt-
    heid op ter zake diénende plekken, maar niet per definitie gekoppeld dienen te worden aan iemand die men ‘vindt’binnen de
    toevallig aan de beurt zijnde politieke
    partij.

    Reactie door Madelief — woensdag 5 oktober 2005 @ 3.50 uur

  19. niet doen .ten eerste moet je bij al die mensen aanbellen voor een handtekening .daar het gros van de nederlanders nog te lam is om naar de stembus te gaan .ten tweede lijkt het mij dat 1000.000 stemmen te veel macht geeft aan .bijv vakbonden en kerken .daar die een groot net werk hebben en makkelijkker deze stemmen kunnen,winnen ,ten derde is het effect groter als 1000.000 nederlanders eens naar het malieveld gaan .de M.E en het kabinet trekken dan hun keutel wel in .en zullen weer luisteren naar de mensen .de nederlander moet weer politiek bewust worden .en zich bewuster zijn van het feit dat het door amerika opgelegde kapitalitische systeem failliet is en ons land onleefbaar maakt .laat deze regering haar ,karwei ,!!! afmaken .zijn ze eindelijk wakker .anders stemmen ze straks toch weer op wouter bos(p.v.d.a) en zitten we weer met een c.d.a. p.v.d.a coalitie .niet doen dus dat referendum .gewoon het maliveld vol .noem het maar een revolutie !!

    Reactie door texas henkie — woensdag 5 oktober 2005 @ 8.55 uur

  20. 2 McCarthy

    Je schrijft:

    “Het laatste woord altijd aan de burger”, wat een onzin. Het klootjesvolk is gewoon te dom om te snappen waar politici mee bezig zijn en hoe de wereld in elkaar zit.

    Eens in de 4 jaar kiezen is genoeg. Als we jans plan uitvoeren vervalt de regering tot een soort jaarlijkse populariteits- test. Dat moeten we echt niet hebben. Sinterklaas bestaat namelijk niet.

    Nou McCarthy, ook geen bijster intelligente opmerkingen, waarschijnlijk ben jij al helemaal, door de missie van deze regering met dezelfde opvattingen, geindoctrineerd.

    Alle sociale en menselijke kanten worden weggevreten door het oogverblindende euroteken…winst en meer en nog veel meer, mensen zijn ondergeschikt hieraan volgens jullie.

    Dit Scrooge Tijdperk vraagt om revolutie!

    Reactie door e.krul — woensdag 5 oktober 2005 @ 10.06 uur

  21. Vrijwilligers genoeg Jan om de deuren langs te gaan!

    Reactie door e.krul — woensdag 5 oktober 2005 @ 10.08 uur

  22. Als je had geweten dat deze McCarthy nogal libertarische trekjes vertoont, wat overigens valt toe te juichen, dan had je niet beweerd dat hij geïndoctrineerd is of wordt door de huidige regering. Overigens vindt indoctrinatie massaal reeds 30 jaar lang op de scholen plaats, waar het onderwijsgevend personeel de jeugd tracht te paaien voor het linkse gedachtengoed. Verder kun je jezelf natuurlijk heerlijk afzetten tegen het maken van winst, bottom line is dat zonder winst er geen vreten op de plank komt.

    Reactie door speedfreak1 — woensdag 5 oktober 2005 @ 10.39 uur

  23. Eerst moet het nut van verkiezingen eens onder de loep genomen worden. Is het allemaal wel zo democratisch als wij denken?

    Zoals ik elders al schreef kan een kameleon ook van kleur veranderen, maar het blijft hetzelfde beest.

    En met beest bedoel ik onze ambtenaren. Als die niet meewerken, verandert er niets. Vraag maar aan Bomhof, wat je ook van hem mag vinden……

    Reactie door Geert Geel — woensdag 5 oktober 2005 @ 11.04 uur

  24. Hallo Jan,
    Een actie om voor te gaan!!!
    Wanneer?
    Wij zijn er klaar voor.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — woensdag 5 oktober 2005 @ 11.13 uur

  25. 22 Speedfreak

    Lees even wat ik zeg.

    Alle sociale en menselijke kanten worden weggevreten door het oogverblindende euroteken…winst en meer en nog veel meer, mensen zijn ondergeschikt hieraan volgens jullie.

    Reactie door e.krul — woensdag 5 oktober 2005 @ 11.16 uur

  26. Ik heb een idee……
    deze website van Jan laat (haast) alle reacties toe…DAT is democratie.
    maar het valt mij op dat (mensen van andere partijen????????) het aan het verkloten zijn(althans proberen).
    Nu kunnen wij gezamelijk besluiten….
    1) ze voor 100% te negeren.
    2) allemaal de aanval inzetten zodat ze er afknikkeren.
    Want antwoord van #2 is NIET normaal toch????
    Graag jullie visie?????

    Reactie door anita — woensdag 5 oktober 2005 @ 12.52 uur

  27. Een referendum over vervroegde verkiezingen vind ik onzin,laat de mensen zich via een referendum uitspreken over beleidszaken(ziektekosten,asielbeleid,wao),welke poppetjes er zitten zal me worst wezen.

    Reactie door Beste Kerel — woensdag 5 oktober 2005 @ 13.27 uur

  28. Democratie: regeringsvorm, waarbij het volk directe invloed heeft op het bestuur van de staat.
    Democratisch: (in de geest van de democratie).
    Nergens staat dat dit ook inhoudt dat iedereen maar alles mag zeggen. Toch hebben we allemaal min of meer geaccepteerd dat “democratisch” inhoudt dat je elkaar alle gelegenheid geeft om te zeggen wat je vindt, tenzij het beledigend wordt.
    Ik vind de beweringen die hier gemaakt worden nog niet zo beledigend dat ik zou willen dat ze de mond gesnoerd worden.
    Liever niet. Anders kan je nooit een weerwoord geven.
    Wat betreft het Referendum: prima, maar daarna zullen er nieuwe verkiezingen kunnen komen en wie garandeert me dat we niet exact dezelfde uitkomst gaan krijgen als we nu hebben?
    Eén keertje Hannie van Leeuwen laten roepen op TV en de helft van alle CDA-ers gaat braaf CDA stemmen!
    Het is dan zaak om alle links stemmers (incluesief de PvdA!!) te bewegen om te gaan stemmen. Doen ze dat weer niet, zitten nog eens vier jaar in stront!

    Reactie door L.M. Lembeck — woensdag 5 oktober 2005 @ 13.28 uur

  29. # 26 Anita

    Met zo een mening ben je een schoolvoorbeeld van je eigen stelling en je zou er dus nu direct moeten worden afgeknikkerd.
    Gelukkig zijn de meeste mensen hier verstandigen en zeker de Hr. Jan Marijnissen.
    We zullen dus gewoon doorgaan met het doorworstelen van je jankstukjes.

    Reactie door Liberaal-Socialist — woensdag 5 oktober 2005 @ 13.28 uur

  30. Hé, anita, waar is sjonnie? (met zo’n nick vraag je hier natuurlijk om)

    Reactie door speedfreak1 — woensdag 5 oktober 2005 @ 13.42 uur

  31. @anita
    Ik zou niet willen dat ze weg gaan. Het zijn ook mensen. Ze zijn welliswaar een beetje bang voor sociaal voelenden maar dat mag toch? Zo heeft iedereen weer een andere kijk op de wereld en daar kun je alleen maar wat van leren.

    Reactie door Tamiem — woensdag 5 oktober 2005 @ 13.50 uur

  32. Bang voor sociaal voelenden? Zo’n grap ben ik nog niet tegengekomen. Maar ik wil best sociaal voelend met je zijn hoor, kom maar op met de helft van de inhoud van je portemonnee. Dat is toch sociaal voelend?

    Reactie door speedfreak1 — woensdag 5 oktober 2005 @ 14.03 uur

  33. DOEN

    Reactie door oplettende burger — woensdag 5 oktober 2005 @ 16.24 uur

  34. Nijmegen een pracht stad, geweldige gemeente… ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk, ik ben vnadaag zo vrolijk, zo vrolijk was ik nooit!

    26 Anita

    Wat in het verborgene leeft, moet juist gezien worden, geeft alleen maar duidelijkheid wat er ondergronds borrelt.

    Reactie door e.krul — woensdag 5 oktober 2005 @ 16.26 uur

  35. Nu kom maar op zou ik zo zeggen…..
    Ik vind zelf dat ik er nu nog niet afgeknikkerd hoeft te worden want ik stelde slechts een vraag …waar iedereen antwoord op mag geven.
    En wat de een jankstukjes noemt…noem ik zelf realistisch aangeven wat er in het land speelt.
    Ja dat de liberalen dat liever NIET horen kan ik inkomen.
    En de helft van mijn portemonnaie.Als je het echt slecht hebt mag je wat van mij hebben om te kunnen eten hoor.
    Gooi ik wel de jam van mijn brood af.
    Ik hou in iedergeval van eerlijk delen.

    Reactie door anita — woensdag 5 oktober 2005 @ 16.36 uur

  36. En dan gaan anderen weer 1.000.000 handtekeningen ophalen om dat weer terug te draaien…
    Volgens mij zijn er nog altijd meer mensen die het redelijk tot goed hebben…en mensen die het echt goed hebben dan mensen die het slecht hebben…
    Tenslotte is 1 op 16 ook niet bepaald democratisch…je hebt natuurlijk wel kans dat heel veel medelanders hun handtekening gaan zetten…
    En of de grote hoop daar nou zo van gediend zal zijn? Het zou vertaald kunnen worden als: Zij gaan nu voor ons de dienst uitmaken… Het zou in ieder geval zo gebracht kunnen worden…

    Reactie door Warrior — woensdag 5 oktober 2005 @ 16.37 uur

  37. (26) Een andere mening is ook een mening.
    Zou je denken dat Jan Marijnissen die niet wil lezen? Of wil je zelf niet lezen, en met jou nog enkelen…
    Merkwaardig, ik heb daar bijvoorbeeld Texas Henkie en Olav Meijer nooit op zo’n manier op zien reageren…
    Misschien ben je toch wat minder tolerant dan je zelf dacht.

    Reactie door Warrior — woensdag 5 oktober 2005 @ 16.43 uur

  38. En zo is het maar net!

    Reactie door J3roen — woensdag 5 oktober 2005 @ 17.41 uur

  39. # 35 Anita

    Ok, Anita, we houden allemaal weer van je.

    En je jankstukjes?
    Ik beloof ze toch allemaal te lezen, net als die van de anderen.

    Reactie door Liberaal-Socialist — woensdag 5 oktober 2005 @ 17.55 uur

  40. @26, 35, Beste Anita,

    Inderdaad, af en toe krijg ik ook kromme tenen van bepaalde reacties. Tevens klopt het natuurlijk dat bep. neoliberale geinponems van andere partijen hier de boel pogen op te ruien.

    Hoezeer ik het ook wel zou zien zitten om dergelijke figuren “links te laten liggen” om onze energie te kunnen besteden aan zinnige discussies, kan ik het ook nooit laten om ze van een gepast antwoord te voorzien. Daarnaast zouden ze dan gaan jammeren dat we geen argumenten hebben tegen hun “zeer doordachte” verhaal.

    Daarnaast moet je je bedenken dat als iemand gaat lopen jennen of schelden of je persoonlijk aanvalt, ze de discussie hebben verloren, gezien ze geen zinnige argumenten meer hebben om hun verhaal te ondersteunen…

    Reactie door J3roen — woensdag 5 oktober 2005 @ 19.52 uur

  41. #37 tolerant zijn kent ook zijn grenzen

    Reactie door anita — woensdag 5 oktober 2005 @ 19.59 uur

  42. J3roen ben het volledig met je eens. groet

    Reactie door anita — woensdag 5 oktober 2005 @ 20.01 uur

  43. dis·cus·sie (de ~ (v.), ~s)
    1 bespreking waarbij de deelnemers trachten door argumenteren de oplossing van een probleem te vinden => gedachtewisseling, redekaveling

    stel·ling (de ~ (v.), ~en)
    1 wijze waarop iets of iem. is geplaatst
    2 terrein door een legermacht ingenomen => positie
    3 steiger
    4 stellingkast
    5 bewering die men als waarheid wil zien aangenomen
    6 thesis => these
    7 houten omloop rond hoge windmolens, vanwaar de wieken bediend kunnen worden
    8 [spel] afbeelding van een dam- of schaakbord met stukken

    Wát is wát én in wélke context ?

    Democratie: Dictatuur van de Massa, Dommecratie, de meeste stemmen doen zich Gelden, de grootste club heeft altijd gelijk, minderheden moeten schikken…

    Reactie door Lezer — woensdag 5 oktober 2005 @ 21.47 uur

  44. Maar wanneer gaan we dan eens beginnen met die 1.000.000 handtekeningen-actie?!

    Ik sta nu helemáál te trappelen na die draai-konterij voorstelling van minister Bot daarnet bij NOVA.

    Reactie door Pietje af — woensdag 5 oktober 2005 @ 23.00 uur

  45. Dan nu nog een echt democratisch weblog waar iedereen wat mag zeggen en dan zijn we weer helemaal gelukkig hoor! ;)

    Reactie door Nepzooi — woensdag 5 oktober 2005 @ 23.26 uur

  46. Lekker handig, elk jaar een kabinet onderuithalen. Dat zorgt er alleen maar voor dat elk volgend kabinet alleen nog maar korte-termijn-politiek gaat bedrijven, uit angst weggestemd te worden a la Idols. Nee, GEEN goed plan. Een regering kiezen we voor 4 jaar, en dat moet vooral zo blijven.

    Reactie door Pipo de Clown — woensdag 5 oktober 2005 @ 23.39 uur

  47. (40 en 41)Een stelling of discussie heeft toch altijd voor en tegenstanders? Wat heeft het voor nut om samen te gaan zitten klagen of mopperen? Het spreekwoord ” gedeelde smart is halve smart” klinkt mooi, maar je schiet er geen fluit mee op.
    Daarbij…er zijn hier (onder de SP-mensen) toch ook mensen die het niet altijd met JM eens zijn? Die laat je toch ook niet verwijderen? Hoop ik tenminste..

    Reactie door Warrior — donderdag 6 oktober 2005 @ 13.56 uur

  48. Jan,
    Ik denk dat we ons beter met nuttigere zaken kunnen bezig houden dan met dit voorstel. Het zal politieke spanningen opleveren binnen de linkse gelederen en het traject is lang, aangezien er een grondwetswijziging noodzakelijk zal zijn.
    Met vriendelijke groet,
    Helmich.

    Reactie door H.A. Weidema — vrijdag 7 oktober 2005 @ 17.44 uur