Stop reactiepolitiek

Elke dag krijg ik tientallen mailtjes en brieven. De komende tijd kun je hier dagelijks voorbeelden van dergelijke brieven lezen. Ze vormen voor mij een belangrijke inspiratiebron naast alle gesprekken die ik door het hele land met mensen voer.
Laat ze ook jou inspireren…
Enschede, 16 september 2005

Geachte Jan Marijnissen,

Dit land is in de war.

Het begon in de wilde jaren 90. De Tijd van de ‘Nieuwe Economie’. Iedereen kon rijk worden door aandelen te kopen. Wie niet meedeed was een dief van zijn eigen portemonnee.
In deze tijd van de epidemische Nieuwe Economie, begonnen de eerste grote misverstanden te ontstaan. Waarom zou je lastige en vervelende sociale voorzieningen in stand houden, als iedereen rijk kon worden? Alles zou beter worden en sociale voorzieningen overbodig. En mensen die niet rijk wìllen worden, moeten daar zelf maar voor opdraaien. De eerste bezuinigingen op sociale vangnetten, vonden al onder Paars plaats.

De grootste misdaad die onder de Paarse kabinetten heeft plaatsgevonden, is dat ze de economie niet hebben afgeremd. De rente ging niet omhoog. Het voorstel van de SP om de hypotheekrente fors te beperken, werd niet overgenomen. Het kortetermijndenken bepaalde alles. En met gevolgen: de economie raakte overspannen.

En nu zitten we met een hele vervelende crisissituatie, waar we niet meer zo gemakkelijk uit kunnen raken. De regering Balkenende heeft de moed gehad de economieremmende maatregelen te treffen. Maar wel zo’n 10 jaar te laat en we zaten inmiddels in een recessie… Elke middelbare scholier met economie in zijn vakkenpakket, zal u kunnen vertellen dat in een recessie het Keynesiaanse model soelaas kan bieden: investeer in de economie, ook als dit tijdelijk een hogere staatsschuld kan opleveren.
Het huidige beleid wakkert de recessie aan in plaats van hem tegen te gaan. Het verlagen van de rente zou een bijdrage kunnen leveren aan herstel, ware het niet, dat de rente al zo laag is, dat verlaging geen effect meer zou hebben.
De crisis gaat verder dan alleen op het economische vlak. De frequentie en de intensiteit van slecht nieuws hebben de bevolking angst aangejaagd. Tot overmaat van ramp, buit deze regering de angst uit om allerlei maatregelen, die vroeger terecht in de taboesfeer lagen, er in hoog tempo door te drukken. Zo hebben we tegenwoordig weer concentratiekampen (in de oorspronkelijke zin van het woord) en deportaties in ons kleine kikkerlandje. En zo zijn werklozen tegenwoordig weer gewoon lui en arbeidsongeschikten stellen zich aan. En natuurlijk geldt, net als in het begin van de industrialisatie, de regel: wie niet werkt zal niet eten.

Het huidige Volkshuisvestingbeleid is een ramp voor de economie en zal op termijn kunnen uitlopen op een humanitaire ramp. In Enschede zijn twee woningcorporaties die in de landelijke top tien staan als het gaat om percentages van uitzettingen. Zowel in Groningen, waar ik wel eens familie bezoek, als in Enschede, wordt je zo nu en dan geconfronteerd met woningen waar werkelijk alle huisraad zonder beschutting tegen de regen op de stoep is neergekwakt. Er zijn ook steeds vaker lege woningen te vinden, terwijl er nog wel woningnood is. Ik heb het hier niet over leegstand in de sloopgebieden.
Als het huidige beleid van Dekker wordt doorgezet, zullen er al binnen enkele jaren zo veel daklozen zijn, dat er krotten zullen worden gebouwd. Men moet immers ergens naar toe.

Voor veel mensen geldt dat hun inkomen voor 50% tot 75% opgeslokt wordt door de huur. Door de huurstijgingen van de afgelopen tien jaar, is hun koopkracht enorm gedaald. Dit is economisch onverantwoord. Hun huur komt terecht bij woningcorporaties. De corporaties zijn door Dekker verplicht om van dit geld woningen te bouwen. Helaas! Door slechte regelgeving en door projectontwikkelaars en speculanten, zijn de corporaties niet in staat in voldoende mate te bouwen. De ontvangen huren worden dus opgepot en liggen vaak muurvast. Het gaat hier, over heel Nederland, om miljarden.

De kloof tussen rijk en arm is inmiddels zo groot, dat ik me afvraag hoe lang de bevolking dit zal accepteren. Ik woon in de wijk Wesselerbrink te Enschede. Vanuit mijn keuken op de eerste verdieping, heb ik prachtig uitzicht op een autoluwe brink met veel spelende kinderen. De Wesselerbrink is een typische volkshuisvestingswijk uit de jaren 60 met een landelijk gemiddelde aan de zogenaamde allochtonen.
Ja, er is criminaliteit, maar enkele zure autochtonen, veroorzaken meer overlast dan een paar groepjes allochtone hangjongeren. Mijn hangjongeren zijn misschien laagopgeleid, maar ze zijn redelijk sociaal. Het wordt pas vervelend als mijn zure autochtone buren de politie bellen uit racistische motieven. Gelukkig kent iedereen elkaar en weet de wijkagent ook wel hoe de vork in de steel zit. Het begrip hangjongere is hier trouwens relatief. Ouders met kleine kinderen overtreffen de hangjongeren in aantal en in het aantal ‘hanguren’.
Vanuit mijn raam heb ik de afgelopen twee jaar kunnen waarnemen hoe de armoede heeft toegenomen. Toen ik hier net woonde, was het nog stoer om eigenaar te zijn van een bestelbusje. Al na een paar maanden had bijna iedereen zijn busje ingeruild voor een tweedehandse auto. Vanaf dat moment zag je steeds vaker briefjes met ‘Te koop’ achter de ruiten. Inmiddels hebben nog maar enkele gezinnen genoeg financiële draagkracht om in een achtstehands brik rond te rijden. Buren zijn hier zeer solidair met klussen als er weer een onderdeel stuk is.
Opvallend is dat het aantal mensen dat tegelijkertijd buiten rondhangt, het afgelopen halve jaar gestaag is toegenomen. In de laatste zomervakantie was het gewoon druk, als de zon ook maar even scheen. Deze mensen konden het zich, net als ik trouwens, niet veroorloven om op vakantie te gaan.

Wat ook niet helpt is de jungle aan regels. Te veel en te ingewikkelde regels zijn een bedreiging voor een gezonde en zelfreinigende economie. Een overmaat aan regelzucht maakt mensen murw, beperkt creativiteit en is de doodsteek voor innovatieve initiatieven. Kleine bedrijfjes krijgen minder kans om succesvol te zijn, omdat ze de mankracht niet hebben om zich door de regels heen te worstelen. Solidariteit zal op termijn verdwijnen, zoals dit in New Orleans het geval was. Mensen laten elke vorm van beschaving varen als ze zich dodelijk bedreigd voelen. Het maakt dan niet zo veel uit of je dreigt te verdrinken in een vloedgolf van water of bureaucratie.
De regelzucht drijft ook een kloof tussen rijk en arm. De rijken kunnen personeel inhuren om het papierwerk te laten doen en profiteren wel van de mazen in de wet. Vervolgens zullen veel rijken niet kunnen begrijpen waar die armoedzaaiers over klagen, omdat ze de last niet zelf ervaren.

Het is van groot belang dat de bevolking weer vertrouwen krijgt in de toekomst. Als er vertrouwen is, groeit ook de economie weer. Het grootste probleem op dit moment, lijkt me dat de machthebbers incompetent zijn. Het kortetermijndenken, maakt alles kapot. Ministers die even snel willen scoren in de periode dat ze op hun troon zitten, gooien hele systemen in een korte tijd om, om hun eigen belangrijkheid aan te tonen. Het doet er eigenlijk niet toe of het nieuw bedachte systeem beter zou functioneren. Het probleem is dat systemen elkaar zo snel opvolgen, dat mensen niet meer weten waar ze aan toe zijn. De regels veranderen continu. Als de betreffende minister merkt dat zijn of haar plannetje niet lijkt te slagen, wordt er niet teruggegrepen op de oude regelingen, maar wordt de regeling versoepeld, wat de complexiteit weer bevordert.

Het moet een keer afgelopen zijn met deze reactiepolitiek. Het wordt tijd voor een nieuwe generatie politici met een realistische, langetermijnvisie.

Met vriendelijke groet,
Moritz Gloerich

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

woensdag 05 oktober 2005 :: 0.16 uur

52 Comments

52 reacties

  1. “Ministers die even snel willen scoren in de periode dat ze op hun troon zitten, gooien hele systemen in een korte tijd om, om hun eigen belangrijkheid aan te tonen.”

    Wat een laag-bij-de-grondse larie.

    Reactie door PJORourke — woensdag 5 oktober 2005 @ 0.35 uur

  2. 1. Heel benieuwd wat dan jouw visie is op bijvoorbeeld het nieuwe zorgstelsel. Je ziet nu al dat richting de nieuwe verkiezingen Laurens Jan Brinkhorst bakzeil begint te halen omtrent de publieke investeringen in geoutsourcede ondernemingen. Volgens hem moet er meer overheidscontrole op komen en beter georganiseerde prestatie contracten. Duhhh, lijkt me logisch!

    Reactie door kaatje — woensdag 5 oktober 2005 @ 1.13 uur

  3. Beste Moritz,

    Als je al mijn bijdragen bij elkaar optelt geeft jouw brief zo ongeveer mijn mening weer. (Laat de details)

    Op geen van mijn plaatsingen heb ik ooit een reactie gekregen. Zelfs niet negatief.
    Laat staan van onze beste Jan.

    Jan is sterk in het opgooien van de bal maar niet in het opvangen en counteren.

    Reactie door Liberaal-Socialist — woensdag 5 oktober 2005 @ 1.18 uur

  4. Liberaal-socialist, jij hebt door alle items heen talloze reacties ontvangen van allerlei mensen. Moritz lees alles maar eens even door, voordat je de eenzame liberaal-socialist op zijn woordje geloofd.

    Reactie door kaatje — woensdag 5 oktober 2005 @ 1.42 uur

  5. 5. Goed gezien, Kaatje, ben ik het volledig mee eens.

    Verder denk ik dat het proberen te ontmoe-
    digen van meer socialere aanpak niet hoeft te resulteren in ‘afhaken’, maar zeker ook
    niet ‘gevoed’ hoeft te worden met een pro-
    en contra-spelletje.
    Dergelijke symptomen zouden veel meer een
    strukturele aanpak op argumenten nodig maken, en een écht inhoudelijke vormgeving.
    Pittig in discussie gaan, kan geen kwaad,
    maar voor mij krijg ik sterk de indruk dat
    dergelijke ‘gesprekjes’ alleen nog maar de
    indruk van schamperen en schelden achter-
    laten en zeker ook niet in het belang is
    van een sfeer waarin socialisten elkaar
    graag zouden bevestigen.
    Uiteraard realiseer ik me dus ook dat dit
    soort uitlatingen dan ook struktureel van
    aard is en niét van de SP aanhangers zelf.
    Economisch zijn er nog wel meer kantteke-
    ningen te plaatsen bij bovenstaand artikel
    maar dat zou ik zelf liever ter discussie
    zien staan op vergaderingen waarbij vraag
    en antwoord van verschillende kanten belicht kunnen worden en terzake ‘technisch’ beter behandelbaar.

    Reactie door Madelief — woensdag 5 oktober 2005 @ 3.29 uur

  6. Wat ik nou niet begrijp is dat er gisteren in de eerste kamer is gestemt voor het nieuwe zorgstelsel en dat er 42 voor en 32 tegen waren dus dan zegt het toch al genoeg, dat dit plan van Hoogerworst er doorgeramt wordt op 1 januarie 2006. En wie weet wat er ons nog meer te wachten staat, zolang dat zooitje ongeregeld daar zijn gang kan gaan , ik vraag mij af of het tij nog te keren is .

    Reactie door johan — woensdag 5 oktober 2005 @ 7.03 uur

  7. @6 dat heb ik me ook tijden af zitten vragen.
    Waarschijnlijk strandt ook dit in gezeur van achteraf omdat velen het niet willen zien op het moment dat de afbraak plaatsvindt.

    Ik vind briefschrijver nogal lief t.o.v. de woningcoorporaties.
    Ik zal alleen maar even het artikel van de groene amsterdammer tonen.
    http://www.stafdepla.nl/kranten/groeneadm110605.html

    I.p.v de woningnood op te lossen hebben diverse instanties zich schandalig zitten verrijken. Waar projectontwikkelaars strategisch gronden hebben gekocht en volgekwakt met dure woningen zie je ook dat de leefbaarheid van een wijk deze mensen een worst zal zijn. De commerciele belangen zijn tenslotte bij het incasseren uitgespeeld.

    Zo zullen we denk ik ook niet over lange tijd een zorg aangeboden krijgen op hypothecaire zekerheid gebasseerd.

    Kortom, zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Het land is behoorlijk ziek.
    Alleen wie speelt voor dokter?

    Reactie door John — woensdag 5 oktober 2005 @ 8.14 uur

  8. als je daarmee het socialisme bedoelt .vind ik het een lange uitleg!(overigens wel duidelijk)

    Reactie door texas henkie — woensdag 5 oktober 2005 @ 8.59 uur

  9. @6 Het zegt dat een parlementaire meerderheid voor is. Een meerderheid van de parlementariers vindt het dus een goed plan. Het gaat om indirect gekozen volksvertegenwoordigers… Die vertegenwoordigen dus de meerderheid van de bevolking… Zo werkt democratie. Of had je liever een communistische dictatuur?

    Reactie door speedfreak1 — woensdag 5 oktober 2005 @ 9.28 uur

  10. 1@PJORourke
    8@speedfreak1
    (Onze huidige democratie)
    Het is net zoiets als aandelen het geeft je geen garantie voor de toekomst.
    Dus klopt het bericht van Moritz wel, over dat snel willen scoren van ministers.

    Reactie door leen — woensdag 5 oktober 2005 @ 10.07 uur

  11. Wat doet de briefschrijver eigenlijk zelf aan de problematiek? Vermoedelijk niets. Wederom een staaltje “hun hebbe ut gedoan”. Altijd makkelijk om anderen de schuld te geven.

    Reactie door speedfreak1 — woensdag 5 oktober 2005 @ 10.10 uur

  12. @8: “Zo hoort democratie ook te werken. Maar helaas is dit allang niet meer het geval. In Den Haag horen ze de signalen echt wel, maar ze gaan lekker verder met ons letterlijk alles door de strot te duwen. Vertegenwoordigen van het volk? Dat gebeurt toch niet? Jij stelt de vraag; of had je liever communistische dictatuur! Vanwaar die tegenstelling?

    Reactie door monique — woensdag 5 oktober 2005 @ 10.22 uur

  13. Daarom vind ik ook dat beter de politiek afgeschaft kan worden. Mieter dat ideologisch geneuzel over klassenstrijd en arm versus rijk gewoon in de vuilnisbak, en ga wat doen. Ga zelf wat doen.

    Reactie door speedfreak1 — woensdag 5 oktober 2005 @ 10.28 uur

  14. Hallo Jan,
    Het probleem is “democratie”!
    In onze vorm van democratie wordt de minderheid geregeerd door de meerderheid.
    Deze meerderheid, het welbekende machtsblok van VVD, CDA en D66, misbruikt die macht om alleen en uitsluitend hun eigen belangen te dienen. En vindt dat die minderheid gewoon geen recht van spreken heeft.
    Zo regeer je toch geen land!
    M. Gloerich laat dit ook nog eens duidelijk zien.
    Maar helaas zijn er nog te veel mensen in onze wereld, die dit prachtig vinden, die hun eigen belang en belangrijkheid stellen boven menselijkheid.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — woensdag 5 oktober 2005 @ 11.09 uur

  15. Beste mensen.

    Het land is in gevaar!!

    Moritz probeert iets neer te zetten wat zeer zeker met deze tijd te maken heeft en als reactie hierop wordt de maaitactiek toegepast, kop eraf. Opgelost zijn de problemen. Al de vingers worden uit de broekzak gehaald, en maar wijzen als echte Nederlanders. De wereld verander je echt niet alleen. Hiervoor zijn machten nodig. Uit het verleden kun je leren. Wie zei ook weer onderzoekt de geschriften en behoudt het goede. Maar we moeten weten, niemand is volmaakt en dat geldt ook voor de politieke systemen. Ik hoop dat dit in zijn totale discussie goed naar voren komt. Elkaar de strot afsnijden (figuurlijk) kan daarna altijd nog.

    Gegroet uit het hoge noorden van Nederland. Henk Hiensch een oude SP-er.

    Reactie door Henk Hiensch — woensdag 5 oktober 2005 @ 11.22 uur

  16. Beste Jan,
    Nou was ik serieus van plan met de hele familie volgende keer op SP te gaan stemmen en mij zelfs als lid aan te melden.
    Maar weten jullie wat? Ik walg nu ook van de SP.
    Als er sprake is van Popie Jopie politiek nou dan krijgt SP van mij ook een hoge onderscheiding.
    Hyphocrieten zijn het die doen alsof alleen de zittende politici debet zijn aan ons ellende, maar dat zijn zij állemaal daar incluis de SP.
    Ik sta achter Verdonk…….hahahaha goed bedoeld maar verkeerd verwoord meer Jan.
    Zo sta en stond je stiekem ook al achter het hele kabinet beleid want indien dat niet zó was dan had er allang wat moeten gebeuren, dan had de oppositie deze kabinet álláng hebben laten vállen maar…
    Ondanks álle fraude en misstanden door deze regering gepleegd, die afgelopen jaren onze revue hebben gepasseerd en nóg paseren, zit iedereen nog stevig in zijn zadel, net als U mijnheer Jan.
    Nou dan is voor mij duidelijk welk belang er ook door Jan wordt bediend en voor geldt, n.m. énkel éigen belang! Logisch ook Jan is maar een gewoon mens en geen super wezen, ook mijnheer Jan heeft zijn natje en droogje nodig voor hem en zijn gezin, zo dat gaat hij niet in het spel zetten voor ‘het volk’. Wie dát gelooft heeft een ernstige zwarte spot in de hersens.

    Wat hebben wij aan een oppositie die als een kwijlende hondje achter die zittende misdadigers, witte boorden fraudeurs en opruiers/ophitsers zijn?
    Is de taak van een oppositie het zitten en ernaar kijken, hyphocriet verontwaardig doen met een paar semie krachtige taal, wat lullen tijdens een debat, wetende en mét de bedoeling alles toch bij het oude te laten, niet te ver gaan met eisen want de achterzak brand het pinpasje erin sparteld om aandacht en veiligheid.
    Oppositie?…eerlijk?……in belang van het volk……hahaha laat mij niet lachen. In spanje zeggen wij, a otro perro con eso hueso..( geef de bot maar aan een andere hond, misschien hebt gij dan meer geluk.

    Nee hoor SP krijgt geen énkele stem van mij en sterker nog ik zal iederéén in mijn kring of stad adviseren niet en nooit niet op hyphocriete SP te stemmen.
    Woorden zeggen mensen helemaal niets Jan, woorden zijn gelul, een manipulatie middel, DADEN dat is pas wat gelukkig steeds meer teld en voor zichzelf sprekend is.
    Schreeuwen, pseudo stoer doen, psuedo krachtige taal op TV, enkel als het volk het hoort, maar intussen stiekem heulen in het donker met iedereen en het eigen belang, als een primitief mens, structureel laten prevaleren is wordt een keer doorzichtig.
    De regering is debet aan de wantoestanden en belaberde dreigende en in crissies verkerende welzijn van dit volk, maar daar is de OPPOSITIE nét zó hárd debet áán!
    vingertjes wijzen is makkelijk maar werkt met álle respekt,niet bij iedereen.
    Niet iedereen is gek en debiel in dit land Jan!!!!!!!

    Succes met de ondergang van SP………

    Reactie door C.F — woensdag 5 oktober 2005 @ 11.54 uur

  17. nog maar weer even in herrinnering roepen.,

    85% v/d kamer was voor de grondwet.,
    63% v/h volk was tegen de grondwet

    Wie vertegenwoordigen ze nou?

    Standpunten zijn 143% van elkaar verwijderd!

    Deze achterlijkheid zit er nog steeds!
    Ze snappen (willen) het nog steeds niet!
    Het volk leed een dagje aan verstandsverbijstering!
    Aan invoelingsvermogen richting het volk kan het niet liggen!
    Hun zijn de BAAS!
    En hun mogen doen wat hun willen!
    Kleuterschool is er niets bij.,
    Het zijn geen volwassenen,maar pre-kleuters die kinderen hebben gekregen!
    Onnozel, trots, zelfingenomen,arrogant,autoritair,
    Hun zijn alles, wij zijn niks!
    Jp wordty door mij niet als premier geaccepteerd, en de rest wordt niet geaccepteerd als zijnde kundige, bekwame bestuurders, maar hier had Wim Kan het ook al over,

    Dus wanneer komt er een examen voor kamerleden, of ze wel kundig en waardig zijn!

    We zullen er zelf voor moeten zorgen dat deze dazen nooit meer terug kunnen komen!

    En dat kan niet door VVD/CDA/D66/PVDA te stemmen.

    Reactie door Jansonius — woensdag 5 oktober 2005 @ 12.09 uur

  18. @16
    Ik weet niet of ik het helemaal goed heb maar volgens mij bent u behoorlijk boos ;)

    Het probleem van de politiek is dat je het nooit alleen voor het zeggen heb.
    iedereen kan dan wel netjes een sluitende begroting afleveren op prinsjesdag maar als er een coalitie gevormd moet worden blijft daar toch weinig van over.

    Iedere partij zal voor zijn standpunten strijden en je krijgt een mix waar het, ondanks mooie woorden op prinsjesdag, niet meer wordt dan een mengelmoes
    van speerpunten.

    Zo krijgt een kabinet ook een kleurtje als bijv. paars.

    Dus juist wel tegen iedereen zeggen dat ze op SP moeten stemmen. Maken ze er een zootje van zal ik naast u staan om uw
    standpunt mede te verdedigen.

    Tot die tijd hebben ze mijn volste vertrouwen.
    Branie hoort erbij.

    Reactie door John — woensdag 5 oktober 2005 @ 12.15 uur

  19. Dit land is niet in de war, alleen kwaad om te leren dat we boven onze stand leven en dat er in de toekomst heel wat minder “booty” te verdelen zal zijn onder alles wat zich zwak, ziek en misselijk noemt.

    Reactie door PJORourke — woensdag 5 oktober 2005 @ 12.22 uur

  20. @CF
    Ik hoop dat uw stem op een niet oppositie partij u datgene oplevert waar u zo naar verlangt. Veel succes.

    Reactie door Tamiem — woensdag 5 oktober 2005 @ 12.29 uur

  21. @14: {quote}: In onze vorm van democratie wordt de minderheid geregeerd door de meerderheid.Deze meerderheid, het welbekende machtsblok van VVD, CDA en D66, misbruikt die macht om alleen en uitsluitend hun eigen belangen te dienen. {/quote}

    Dan geldt dit toch ook als er een eventueel links kabinet (PvdA, SP, GL) regeert? Of is jouw stelling alleen van toepassing indien er een ‘rechts’ kabinet regeert?

    Veel geluk @ zegen, Pierre Gustav

    Reactie door Pierre Gustave — woensdag 5 oktober 2005 @ 12.31 uur

  22. Op http://www.standpunt.nl is de stelling vandaag:
    NEDERLAND IS TOE AAN EEN LINKS KABINET.
    Allez jongens en meisjes. Druk eens op de knopjes.

    Reactie door alex — woensdag 5 oktober 2005 @ 12.36 uur

  23. Ik vind het een zeer goed geschreven verhaal en ik onderschrijf de inhoudt.
    Nederland bevindt zich in de gevarenzone, en zal nu moeten kiezen.
    Gaan we voor een samenleving die de zwakke de schuld geeft van hun eigen situatie en kijken we lekker de andere kant op, met de wetenschap dat ze er zelf voor kiezen om arm/ziek te zijn, of kiezen we voor een samenleving waar we zorg dragen voor iedereen en waar de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen.

    Eigelijk is de vraag nog fundamenteler, zijn we met elkaar verantwoordelijk voor elkaar, of zijn we allemaal individuen die los van elkaar leven.
    Zelf geloof ik dat Nederland zijn keuze al gemaakt heeft. 4/5 van de Nederlanders heeft weinig tot geen vertrouwen in ons kabinet, en de richting die het ons indrukt. Nederland wil graag een verzorgingsstaat zijn omdat we geëvalueerd zijn tot een groep mensen die de keuze gemaakt heeft om voor elkaar op te komen.
    Eigelijk is dit logisch. Solidariteit heeft Nederland, een muggenscheet op de landkaart, gemaakt tot een zeer belangrijk landje, dat voor sommige landen een voorbeeldfunctie had.
    Hillery Clinton kwam jaren geleden kijken in Nederland hoe wij onze zorg geregeld hadden, en zij wilde zo’n systeem ook voor de VS. In Engeland zijn Politici die Nederland als voorbeeld stellen voor hun drugsbeleid, dat als enigste in de wereld daadwerkelijk succes heeft, op humanitaire maatstaven.

    Ook zijn er in de ogen van solidariteit fouten gemaakt. Dat “kampers” geen belasting betalen en er totaal geen sprake van integratie was door sommige allochtonen was een grote inschattingsfout. Daar vind ik ‘links’ te slap in is geweest.
    Je mag van buitenlanders verwachten dat ze proberen te integreren. Wel moet de overheid daar aan meewerken. Dus geen allochtonen wijken, geen (alleen) islamitische scholen, maar gewoon algemeen onderwijs, zonder een accent op geloof. Dus ook geen katholieke scholen… en de SGP moet verboden worden. Een partij die de vrouwen geen functie gunt, hoort niet meer thuis in deze maatschappij.
    Als ze dit niets vinden dan staat hun niets in de weg om naar een land te gaan waar ze beter kunnen aarden.

    De criteria die nu gesteld worden aan allochtonen is belachelijk en alleen maar van financiële aard. Iemand de veel centen verdient mag wel komen, en vluchtelingen, met gevaar voor eigen leven niet. Alleen als het wat oplevert dan ik het allemaal goed.
    Een huisvrouw werkt niet in de ogen van onze eminentie, maar een vrouw die de WC schrobt wel, is daarmee “economisch actief ” en telt mee in de maatschappij.
    Dus het opvoeden van kinderen, die over 15-30 jaar de gang van zaken bepalen in Nederland, is ondergeschikt aan blinkende pispotten.

    BE2 verklaart zichzelf als een kabinet dat een langetermijnvisie heeft, en de sociale voorzieningen “in the long run” wil kunnen blijven financieren. Daarom moet het goedkoper. In de eerste instantie lijkt het een goed plan. Nu het zuur, zodat mijn kinderen straks een betaalbaar sociaal stelsel erven.
    Helaas zijn de capaciteiten van BE2, met hun aanhang erg één dimensionaal. Ze zien investeren alleen uitgedrukt in Euro’s (of dollars).
    Investeren is veel meer dan alleen geld. Investeren door de overheid moet uitgedrukt worden in randvoorwaarden scheppen voor mensen om zicht te kunnen ontplooien.
    Dus goede scholing, zekerheid in bestaan, betaalbare huisvesting, goede zorg, eigelijk alles in de eerste twee stappen van de piramide van Maslov.
    Bevolkingsgroepen die in onzekerheid zitten omdat hun baan op de tocht staat of de rekeningen van Essent niet meer kunnen betalen zullen niet aan zelfontplooiing toekomen, wat wel brood nodig is voor onze economie als we willen concurreren met China en andere goedkope landen.

    Aanhanger van BE2 zijn dan vooral de mensen die zelf profiteren van deze magere visie van de wereld, of gewoon nog niet de ontwikkelingsgraad bereikt hebben om het groter geheel te zien.

    Ik hoop dat Nederland straks een links kabinet krijgt, zodat we weer kunnen evalueren i.p.v revalueren

    Reactie door alexander — woensdag 5 oktober 2005 @ 12.40 uur

  24. 16. Cursusje anger management nodig?
    Ik begrijp niets van uw hele verhaal, de SP bestrijdt het kabinet met hand en tand. Dat dit kabinet nog niet gevallen is heeft te maken met de zetelverdeling, niets meer en niets minder. Jan beschuldigen van het achter dit kabinet staan, slaat als een tang op een varken; ik vraag me dan ook af waar u dit uit afleidt.

    Reactie door kaatje — woensdag 5 oktober 2005 @ 13.09 uur

  25. Toevoegend moet ik zeggen dat het politiek beleid van ‘links’en ‘rechts’ oppositie én regering,in Nederland mij doet denken aan een ex- vriendin van mij: Heel lief, heel meelevend tot tranen toe met mij in mijn ellende en vooral slechte huwelijk, terwijl ik later achter kwam dat mevrouw zélf de óórzaak was van mijn ellende en plus mijn man letterlijk wegkapte.
    Ik kom er nú nog na járen met mijn verstand niet bij, hoe en waarom iémand dat kan en wil doen.
    Hoe laag, hyphocriet, manipulerend en min kan een mens zijn/vallen als der eigen essentiele belangen en zijn/karakter in het geding staan.
    Héél diep blijkbaar, gezien mijn halve eeuw ervaringen met mensen in allerlei contexten……jammer dat het soms zolang moet duren om er achter te komen,tsja alles heeft een prijs.

    als je ziet hoeveel mensen er dagelijks gezinnen dakloos worden heden de dag, wat vroeger niet mocht en van het BUPO verdrag ook niet, hoeveel mensen geen kant op kunnen, hoeveel mensen in psychiese instelling worden opgenomen of criminaliseren heden tedage dagelijks en érger nog hovéél er zélfmoord plegen, omdat ze niet meer tegen schulden kunnen en tegen de persistente dréigers er achter, hun gezin vaak meenemend vind ik dat hele poppenkast in den Haag een schande voor Nederland!

    Zelf de zakken vullen met 30.000 – 100.000 of meer per maand en het volk laten kreperen met 1500 – 3000 euro per maand, de kosten hoog schroeven en de MENSEN EEN SCHULD COMPLEX GEVEN ALS ZIJ NIET MEER KUNNEN BETALEN, EIGENWAARDE, AUTONOMIE ENZ. VAN DE MENSEN AFPAKKEN EN LATEN VERVOLGEN OOK MET UIT HUIS ZETTEN ENZ. ENZ. ÉNKEL OMDAT HET INKOMEN VAN WIJ DEBIELEN, LOGISCHERWIJS NIET VOLDOENDE IS OM VAN TE LEVEN.
    WELK BELANG DIENT DE POLITIEK EN DE OPPOSITIE DERHALVE?
    AL DOE JE VOORZICHTIG EN VERMIJDT JE SCHULDEN, DOE JE ER ÁLLES AAN, VALT ER IEDER JAAR MINSTENS 1000DEN EUROS SCHULD OP JE DAK, ZOMAAR, GAS, ENERGIE, WATER, BELASTINGEN ZIJN GROTE POSTEN DAAROP HÉ ?ÉN DE BEKENDE BLAUWE ENVELOPPEN VOOR OBZ LOONBELASTING ENZ., NOU DAN ZIT JE ZONDER EEN VIN TE VEROEREN IN DE SCHULDEN ÉLK JAAR WEER, STRUCTUREEL!!
    DEZE POLITIEK DIE MÁÁKT DE SCHULDEN DERHALVE, VOOR JE, HET VALT VIA WELK ANDER INSTANTIE DAN OOK ZOMAAR ELK JAAR IN HUIS MAAR VOORAL VAN DE BLAUWE, DE BELASTING, VOOR HUISVUIL, VOOR WONEN, WERKEN, LEREN, DRINKEN, VOOR VAN ALLES, BOETES VOOR DITJES EN DATJES, VERHOGEN VAN HUUR ENZ. ENZ. DUS IN FEITE KLEDEN ZE JE OOK METEEN UIT. GEVEN TÉ WEINIG MET ÉÉN HAND EN PAKKEN TEVEEL TERUG MET DE ANDER, BAH!!!! GA JE MAAR LEKKER SCHULDIG VOELEN ALS JE HET NIET KAN, WIJ MAKEN ZELFS EEN ZWERVER VAN JE OF VAN JE HELE GEZIN OF GEVEN JE EEN PLEK OP HET KERKHOF, ALS JE NIET KÁN BETALEN. WAT SOMMIGEN LETTERLIJK OOK DOEN, TERWIJL HET SCHULDEN ZIJN DIE JE NIET KÓN VERMIJDEN OMDAT ZE EIGENLIJK ÁLLEMAAL ONDER LASTEN VALLEN, OPGESCHROEFD, MAAR VÓÓAL OPGELEGD DOOR DE REGERING.
    EN DE PLAATSELIJKEN DOEN INDIRECT NET ZO HARD MEE DOOR OOK LEKKER ELK JAAR ALLES TE VERHOGEN OF NIEUWE POSTEN TE VERZINNEN.
    WAT WIJ HEBBEN HET GOED MET HET VOLK VOOR, WÁT IN BELANG VAN HET VOLK?!?
    SMAKKELOZE ACHTERHAALDE GELOEI VOOR MIJ ALTHANS.
    IK VIND HET SCHÁNDALIG IN ÉÉN WOORD EN VRAAGT IEDEREEN OM ZICH NIET SCHULDIG OF DEPRESSIEF TE VOELEN ALS ZIJ ER NIET UITKOMEN MET ZOVEEL SCHULDEN.

    MEER MARIJNISSEN UW GELOOFWAARDIGHEID LAAT BIJ MIJ ERGO VEEL TE WENSEN OVER!!

    DANK U VOOR DE MOGELIJKHEID MIJN HART TE MOGEN LUCHTEN EN LEZERS/ESSEN BEDANKT VOOR DE AANDACHT.

    Reactie door C.F — woensdag 5 oktober 2005 @ 13.14 uur

  26. CapsLock blijven hangen?

    Reactie door speedfreak1 — woensdag 5 oktober 2005 @ 13.29 uur

  27. Toch wel apart overigens om hier te lezen welke hooggespannen verwachtingen mensen hebben van een overheid. Ik heb geleerd dat als je iets wilt bereiken dat je zelf aan de slag doet, maar het lijkt er op alsof veel mensen hier denken dat de overheid alles voor ze moet doen. Het is hier constant het verwijt dat de overheid niet zorgt voor voldoende poen… Sorry hoor, als je poen nodig hebt moet je daar gewoon voor werken, niets mis mee. Heb je meer poen nodig, moet je meer gaan werken, heel eenvoudig. Toen ik eens een keer veel poen wou hebben werkte ik gemiddeld 90 uur in de week voor een baas, ja, dat leverde veel poen op.

    Reactie door speedfreak1 — woensdag 5 oktober 2005 @ 13.35 uur

  28. @C.F 16. Ik zie U al liggen onder de Spaanse zon, biertje bij de hand voetjes in het zwembad…camarero por favor. Dat U verloren bent ( gegaan ) voor de SP lijkt me uit Uw betoog geen echt verlies. Soort zoekt soort, dus hetzelfde zal voor Uw “kring” opgaan.
    U bent kennelijk al enige tijd uit NL vertrokken want foutloos Nederlands schrijven is niet Uw sterkste kant. Nooit niet, is altijd wel. Meer teld, is meer telt. Semie, is semi enz.
    Voor dat U weer van leer trekt, terug naar Nederland en een bijdrage leveren aan een maatschappij zoals U voor ogen staat.

    Reactie door William — woensdag 5 oktober 2005 @ 13.53 uur

  29. Zeg CF…even naar de dokter,komt alles goed..doe dat nog even voordat het nieuwe zorgstelsel komt. Echt waar,komt alles goed

    Reactie door eric — woensdag 5 oktober 2005 @ 14.03 uur

  30. Eigenlijk wel jammer,dat iedereen maar op de site kan,..maar ja das’ ook democratie.
    Oh,oh er wordt wat afgeschreeuwd,he (incluis ik) Heb meer respect voor “stijlvol” oftewel :
    Bescheidenheid is mooier…zie Jan !!!
    Bah,zit ik ‘m weer te complimenteren..

    Reactie door eric — woensdag 5 oktober 2005 @ 14.06 uur

  31. CF dat u man ‘em gepeerd is met een ander verbaast me niets, wat een tirades kunt u afsteken zeg!

    Reactie door kaatje — woensdag 5 oktober 2005 @ 14.10 uur

  32. Eigenlijk jammer dat iedereen op de site kan? Is dat nou de linkse sociale mentaliteit? Stijlvol de meeste reacties van de S.P ers zijn verre van dat.

    Reactie door Algra — woensdag 5 oktober 2005 @ 14.11 uur

  33. 31 Lullige opmerking natuurlijk van mij, maar even serieus. Waarom koelt u uw woede niet op de veroorzakers van de problematiek, namenlijk het kabinet, u heeft m.i in veel dingen best wel gelijk. Maar de SP is toch echt een andere partij dan zoals u het nu voorstelt.

    Reactie door kaatje — woensdag 5 oktober 2005 @ 14.26 uur

  34. Waarom zulke persoonlijke reacties op de naar mijn mening oprechte boosheid van CF,je kunt de mening niet delen,maar geef inhoudelijk een reactie niet een persoonlijke.

    Reactie door Beste Kerel — woensdag 5 oktober 2005 @ 14.45 uur

  35. Dit land is in de war. Dat is absoluut waar.
    Ik vind het een prima stuk van mr.Moritz Gloerich.

    Dit land is in de war, omdat we opgescheept zitten met een democratie. En Nederlanders, zeg maar het Volk, autochtoon en allochtoon, zijn in de war, of raken het door het gevoerde beleid in deze democratie anno 2005, met haar wirwar aan spelregels. Een democratie die n.b. geregeerd wordt door een oorlogsmisdadiger, t.w. mr. Jan Peter Balkenende.

    Een land heeft geen 10 partijen nodig om geregeerd te worden.
    Een Volk heeft geen 10 partijen nodig om geregeerd te worden.
    Wat een land en een Volk nodig hebben is een MERITOCRATIE!

    De charismatische SP van mr. Jan Marijnissen zou zich hard moeten maken voor een totale omwenteling van de overheid.
    Een vreedzame revolutie op basis van 6 miljoen stemmen.
    En een MERITOCRATIE INSTALLEREN!

    Dit kan! En dit zou rechtvaardig zijn, en dit zou rechtmatig zijn.
    En wordt daarmee eindelijk de Franse Revolutie voltooid!
    Egalité.

    Met vriendelijke groeten, Vrede op aarde

    p.s. En ik zou zeggen, stemmen tellen in dezen, vanaf 16 jaar.
    Er is niet simpeler, er is niets meer rechtvaardig dan een MERITOCRATIE. En wat te denken van duurzaam.
    Kennis is macht!

    Reactie door Vrede op aarde — woensdag 5 oktober 2005 @ 15.44 uur

  36. Ook dezer dagen blijkt weer dat opnieuw
    wérkgelegenheid aan het buitenland werd
    verkocht, en de energie zo duur, dat er nu
    stomweg weer gedacht wordt aan de
    “kolenmijnen” te gaan herinstalleren, ter-
    wijl iedereen destijds zo blij was, dat ze
    definitief werden gesloten?

    De hel breekt los als er straks mensen zullen weigeren daar tewerk gesteld te willen worden, zeker als ze al bijv. door
    hun arbeidsverleden dáár, nu definitief in
    de Bijstand zijn beland.
    Wie gaat er dan bepalen wiens uitkering zal
    worden ingetrokken bij gebrek aan zgh.
    ‘werkwilligheid’?

    Deze keer mogen bij dat soort opties in de
    media vandaag, zoals bij Kassa, te zien was
    de vragen wel heel snel preventief gesteld
    gaan worden.

    Maar inmiddels zijn we bezig met al tien-
    tallen jaren werkgelegenheid ‘de deur uit’
    te doen, en wat kwam er dan feitelijk voor
    in de plaats? Specialisme en kwaliteit ge-
    studeerd voor niets? Een aantal van hen
    heeft nog een uitkering daaraan gerelateerd
    en konden inmiddels hun kennis en vakbe-
    kwaamheden ook elders inzetten, maar een
    groot gedeelte werd niet of onvoldoende
    omgeschoold naar een functie van gelijke
    waarde en inkomsten. Dát werd hun lot.

    Er zijn mensen ziék van geworden, en ook
    daardoor in de WAO terecht gekomen, op een gemiddelde van evt. in het gunstigste geval van een zo mogelijk constant arbeidsverleden, daarna verwezen naar de
    Bijstand, waar zij na het opmaken van
    spaarcenten nu echt niet meer uitkomen.

    Zelfs de spaarcenten vermochten geen fat-
    soenlijke rente te krijgen, om het nog een
    beetje langer uit te zingen.

    Ja dat is de schuld van hét Kapitaal, dat
    verkeerd werd geïnvesteerd, versplintering
    van verantwoordelijkheden in de handen van
    kamergeleerden en partijbonzen.

    Ook grootmoedig met kwistige hand uitge-
    deeld aan prestigeprojecten en cultuur.

    (Ik herinner me even de aankoop van een
    schilderij dat uit één groot rood vlak
    bestond en ik woedend was, omdat er op
    datzelfde moment een broodnodige rolstoel
    ergens in het land niet kon worden betaald of gefinancierd van gemeentewege !)

    Voor wat betreft een Bijbelvast gedeelte
    van Nederland zou er geschreven staan:

    “Door gebrek aan kennis zult gij ten onder
    gaan”.

    Ik begin dat wáárachtig te gelóven.

    Ben ik nog heel blij dat een figuur als
    afgevaardigde Rouvoet van de ChristenUnie
    tenminste in alle redelijkheid weet te
    verwoorden, waar het allemaal om zou moeten
    gaan,…als enige in het oog springende
    politicus aan de zijde van wezenlijke
    solidariteit.

    Reactie door Madelief — woensdag 5 oktober 2005 @ 15.56 uur

  37. Ha applaus Madelief voor je prachtig betoog!

    Reactie door e.krul — woensdag 5 oktober 2005 @ 16.18 uur

  38. 35 Met aan zijn zijde een overgrote
    meerderheid aan oppositie in de 2e Kamer
    die feitelijk morgen aan de dag zou
    kunnen regeren en met wijs beleid wel
    degelijk een coalitie mogelijk maken.
    Dan gaat het om écht sociale aanpak en
    dúúrzaam beleid.
    Nog steeds weet ik dat verschillende
    partijen hun identiteit kunnen verenigen
    in een gemeenschappelijk meerderheids-
    belang binnen een nieuw te vormen
    Regering.

    Op dit moment had het Kabinet gerekend
    op overgrote steun van uit de eigen par-
    tijen binnen die 2e Kamer, en ligt het
    dus nu aan bundeling van krachten binnen
    de oppositie om hun wezenlijke meerder-
    heid blijvend gestalte te gaan geven.

    Zaterdag viert het CDA zijn feestje van
    25 jaar en zou je je kunnen afvragen of
    die de Christelijk Doordachte Aktiviteit
    heeft opgeleverd die er door ook de ei-
    gen kiezers van verwacht werd.
    Al menig partijlid voelt zich nu zeer
    gegeneerd met het hedendaagse beleid.

    VANAVOND gaat Dries van Acht vertellen
    wat zijn uitgangspunten waren of zijn.

    In hoeverre dan inmiddels de Rooms-Katho
    lieken, de Vrouw in het Ambt wezenlijk
    hebben toegelaten en ook in gelijk ge-
    stelde funkties zou dan evenzeer aan de
    orde moeten komen (niet slechts de SGP).
    Hoe wordt het celibaat naar buiten toe
    nog uitgedragen en verdedigd.

    Hoe gróót is nog het taboe op de werke-
    lijke reden waarom sommige pastoors hun
    eenmaal favoriete dame de réception mee
    mochten nemen naar hun volgende parochie
    of ervan verwisselde om privé redenen.

    Krijgen we OPENheid van zaken of een
    buitengewoon tactisch, juridisch omzei-
    len van knelpunten, reeds voor de toe-
    komst te voorzien.

    Zie voor uzelf en trek opnieuw uw con-
    clusies, en verbaas u niet als de uitleg
    u onvoldoende voorkomt en niet beant-
    woorden zal aan wat u ervan verwacht, in
    de door u te verwachten OPENheid van
    zaken.
    Nog dagelijks zakt mijn mond open van
    verbazing van grote ongerijmdheden en
    krijgen we op zijn gunstigst alleen niet
    op zondag een schandaal bij het ontbijt
    op ons bordje, tja dat zou géén stijl
    zijn, toch?

    Reactie door Madelief — woensdag 5 oktober 2005 @ 16.19 uur

  39. Moritz Gloerich

    Prima verhaal naar de waarheid.

    Reactie door Jofel — woensdag 5 oktober 2005 @ 16.56 uur

  40. Beste mensen.

    Democratie is de minst slechte manier om te regeren. Alleen het volk(of hoe de massa moge heten), heeft na het stemmen weer niets te vertellen. Een referendum is een heel vies woord in Den Haag. Daar wil men niets van weten, want zij (de politiek) heeft het mandaat. Vergeet niet, dat al die partijen inclusief de PvdA, die sinds de jaren 80 in de regering zaten stelselmatig de verzorgingsstaat afgebroken hebben. Bij de laatste onderhandelingen voor het samenstellen van dit kabinet, was Wouter Bos al voor 75% de CDA tegemoet gekomen en niet andersom, dat heb ik mij laten vertellen. Een links kabinet over twee jaar is een utopie tenzij, ja tenzij een wereldwonder gebeurd. Het probleem is Links vliegt elkaar altijd naar de strot. Dat is ingeboren, kijk naar de reacties op deze web-log. Dat zie je bij Rechts nooit gebeuren (uitgezonderd van Aartsen die is super rechts). Links zegt eendracht maakt macht, kennis is macht. Rechts zegt een kennis is meer macht, en wij steunen de sterken dan kunnen wij een graantje meepikken, want van armoede worden wij niets wijzer en armoede bestaat niet in Nederland in Afrika hebben zij het veel slechter.
    Kijk op dit moment naar de Fransen, die zien het probleem duidelijk zitten, maar die weten drommels goed wat Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap inhield. In dit calvinistisch landje denkt men hier waarschijnlijk heel anders over dit gebeuren. Hier geldt nog steeds, -Hij, die heeft zal gegeven worden, hij die niets heeft zal ontnomen worden, ook als het moet, zijn armtierig bijstandje-, want BV Nederland staat tot zijn strot in de recessie. Hier dienen maatregelen genomen te worden, eerst het zuur dan het zoet, maar tegen het zuur helpen geen rennies en het zoet is een zoethoudertje.
    Wordt vervolgd.

    Henk Hiensch een oude SP-er.

    Reactie door Henk Hiensch — woensdag 5 oktober 2005 @ 17.42 uur

  41. In reactie op eerdere bijdragen van C.F. @16 en @25, wil ik hier een noot toevoegen en een lans breken.
    Zelden heb ik hier iemand zo existentieël
    een situatie zo treffend zien verwoorden.
    Ik schaam me plaatsvervangend te pletter wanneer ik in opeenvolgende reacties van personen alleen maar neerbuigende reacties
    lees vanwege enige gemaakte taalfouten die totaal voorbij gaan aan de boodschap als door hem verteld.
    Zoals ik het begrijp is hij teleurgesteld in de daadwerkelijke kracht van tegenacties van de S.P.
    Niet dat ik het met hem eens ben in zijn geuitte gevoelens t.a.v. J.M. Toch kan ik me niet ontrekken aan de juistheid van zijn basale gevoel, dat een partij als de S.P. zich toch teveel richt naar de parlementaire versluierende omgangsvormen als in onze ‘democratie’ ten toon worden gespreidt als zijnde ‘business as usual’.
    Acties als momenteel in Frankrijk plaatsvinden zijn hier schijnbaar ondenkbaar.
    Ik kan me voorstellen dat dat o.m. ligt aan de ‘ondervonden’ noodzaak in dit land om toch vooral maar ‘betrouwbaar’over te komen in de toon waarop men in dit land ‘degelijkheid’ etaleert die klaarblijkelijk nodig is om te verhullen dat men op een afgrijselijke manier bezig is los van enige moraal dit land af te breken. Ik vermoed dat de schrijver de S.P beticht van een abjecte en hier nog niet herkende vorm van salon-socialisme enigzins afwijkend van die die eerder bij de P.v.d.A werd vertoond.

    Reactie door alex — woensdag 5 oktober 2005 @ 19.30 uur

  42. @16/ 25, C.F.
    @41, Alex,

    Het is zó jammer dat het negativisme, veroorzaakt door de situatie in het land, velen de hoop geheel heeft ontnomen. Jammer, maar begrijpelijk…

    C.F., ik kan je verzekeren dat NIEMAND bij de SP dit kabinetsbeleid steunt, zeker niet Jan Marijnissen.

    Daarnaast, moet je je realiseren dat geen enkele partij meningen heeft en handelt in volledige overeenstemming met jouw persoonlijke mening. Regelmatig ben ik het als 100% overtuigde SP’er ook niet helemaal eens met bepaalde dingen, maar het gaat om de basiswaarden waar een partij voor staat!

    Tevens moet je bedenken dat het soms nodig is om op bepaalde wijze “politiek te bedrijven” om je doelen te verwezelijken. Als bijvoorbeeld D66 of de VVD continu media-aandacht krijgt door allerlei ‘proefballonetjes’ en de peilingen wijzen daardoor herhaaldelijk op zetelwinst voor die partijen, moet je het evenwicht enigsinds herstellen door ook media-aandacht te genereren.

    Het is een smerige strijd…

    Reactie door J3roen — woensdag 5 oktober 2005 @ 20.40 uur

  43. @25, C.F. (bij 42),

    Overigens vind ik wel dat de punten waar de SP media-aandacht mee genereert dan nog inhoud hebben, in tegenstelling tot de ‘proefbalonnetjes’ van anderen…

    Ingaand op je opmerking dat politici in Den Haag hun zakken vullen, (waar ik het overigens geheel mee eens ben) kan ik je meedelen dat de SP’ers de helft van hun salaris terugstorten in de partijkas. Zo kan het dus ook…

    Reactie door J3roen — woensdag 5 oktober 2005 @ 20.49 uur

  44. Beste mensen.

    Laten wij bij de les blijven. Het schrijven van gedachten op papier waarbij een woordenboek geraadpleegd moet worden, doet mij denken aan de Roomse kerk waar indertijd de bijbel (het evangelie) alleen in het latijns naar buiten gebracht mocht worden om zo de discussie, wat is waar en wat is niet waar te omzeilen. Wat is precies een socialist en wanneer zit hij in een salon, van de koffie met gebak te genieten en dan maar vertellen hoe hij de wereld denkt te veranderen. Dit is weer zo’n terminologie uit het land van anders denkenden. Men mag van mij gerust weten, dat ik niet vrolijk terugkijk naar de PvdA, dit is de laatste 25 jaar historisch gegroeid. Waar het wezelijk omgaat, hoe krijgen wij onze verzorgingsstaat weer boven water, zonder te vervallen in komma-neuken. Duidelijke taal is geboden. Ik ben voor een eerlijke discussie daarom gebruik ik mijn werkelijke naam en mijn politieke verbondenheid en niet de naam van Malle Henkie of het betwetertje. Maar ik vrees dat ik dan alleen aan het woord zal zijn, als een roepende in de woestijn.

    Henk Hiensch een oude SP-er.

    Reactie door Henk Hiensch — woensdag 5 oktober 2005 @ 22.09 uur

  45. @44 Henk
    Om bij de les te blijven, degene voor wie ik een lans brak sprak eenvoudig Nederlands. Voor velen klonk het naar ik las, als latijn in de oren.
    En de vragen die hij ter discussie stelde
    kwamen inderdaad zoals hijzelf al aangaf uit ‘het land van anders.’
    Vrees niet dat je de enigste roepende bent in de woestijn. Want inmiddels hebben we daar naar het schijnt al een denkbeeldig parkeerprobleem.

    Reactie door alex — woensdag 5 oktober 2005 @ 22.38 uur

  46. @44, Malle Henkie,

    Laat toch lekker iedereen schrijven zoals hij wil. Taalgebruik en het experimenteren met creatieve uitdrukkingen maakt een weblog juist extra interessant; het houdt taal levend!

    Alex zit al met een gigantisch parkeerprobleem in je woestijn, zo raken we alleen maar verder van huis.
    :)

    Reactie door J3roen — woensdag 5 oktober 2005 @ 22.51 uur

  47. Prachtig, hoe de confrontatie uitpakt, maar het probleem ligt er nog steeds, zullen wij het maar verstoppen onder het zand van de woestijn en wachten op de dag des oordeels en maar roepen “daar wisten wij niets van” laat de echte roepende opstaan. Eeuwen hebben wij roepers gekend en eeuwen waren er mensen die ziende blind en horende doof waren. Wij zullen het merken aan onze uitkering zoniet aan ons pensioen nadat de globalisering en marktwerking in zijn alle vernietigde kracht ons tot de basis van het bestaan, de berenhuid hebben terug geschopt. Maar waar haal je die beren vandaan.

    Hij die op jacht gaat, groeten u.

    Henk.

    Reactie door Henk Hiensch — donderdag 6 oktober 2005 @ 0.31 uur

  48. Beste Henk,
    Ook ik ben niet één van de jongsten hier en
    zie met velen hier, hoé sommigen zich ge-
    tergd voelen in hun groeiende bestaans(on-)
    zekerheden, en de weinige vooruitzichten op
    het moment dat er getracht wordt een balans
    op te maken over wat dan intussen hun deel
    werd, maatschappelijk en anderszins.
    Vergelijkenderwijs zal menigeen altijd uit-
    komen, op feitelijke ervaringen, waarin je
    voor jezelf of omgeving uit kan komen op
    twijfels en onevenredig bedeeld (zelfs ook
    misdeeld)zijn. Waarin de mens zelf dan wél
    of beter niét, een beter strateeg had moe-
    ten zijn is zowel een toevals- als een geluksfactor. Niemand kan zijn eigen toe-
    komst voorzien, hoogstens proberen er be-
    hoorlijk (en dus niet ónbehoorlijk) aan bij
    te sturen, en ook dat is voor menigeen niet
    weggelegd. Erger is het als het hem/haar
    nergens wordt aangereikt, zelfs de aandacht
    er niet voor kan worden opgebracht.
    Niet iedereen kan zijn eigen onmogelijk-
    heden doen (helpen)ombuigen naar mogelijk
    beter funktioneren en het is danook verba-
    zingwekkend dat de Overheid aanspoort tot
    minder vrije dagen, meer man/vrouw uren per
    week, langer dóórwerken, daardoor méér druk
    legt op het individu, op gezinnen, daarbij
    ook structureel uitgaat van tweeverdieners,
    en dan……verbaasd staat dat niet langer
    MANTELZORG ook nog verleend kan worden en
    men doorgaans bij pensionering lang niet allen daartoe zich kunnen inzetten, en ook
    eindelijk aan een stuk privéleven dachten
    toe te komen. Pieksgewijs kwamen er na de
    WO 2 niet eens aan hun pensioen toe.
    Nu men dus bezuinigt op de ZORG op elke
    denkbare manier, valt ook broodnodige ondersteuning weg. DAT BELEID moet ‘om’en
    er zouden intussen genoeg analyses gemaakt
    kunnen zijn om op knelpunten de vinger aan
    de pols te houden en signalen opgevangen
    uit de ‘samenleving’ op te pakken om er
    niet alleen werk van te maken op zich door
    hetzij coalitiepartijen danwel oppositie-
    partijen, maar KAMERBREED !!
    Met méér KOPPEN hoeft Nederland niet naar de KNOPPEN te gaan.
    Blijken zal straks dat men meer KNOOPPUNTEN
    bezet zal tegenkomen, waardoor reeds nu de
    CONCENTRATIE DAAROP gericht dient te worden

    Ik weet zeker dat de ideologie van de SP
    bestaat uit het willen helpen irrigeren van
    de woestijn en uit alle macht tracht kana-
    lisering van de grond te krijgen.

    Teveel mensen die nog veel te gemakkelijk
    ‘de opdracht’ te verzaken en er nog eens
    verkeerd een schep (het eigen belang
    dienende)bóvenóp doen en simpelweg zeggen:
    ZAND ER ÓVER !
    Hoog te paard zittend betekent tempo maken
    en de zweep erover als je wilt aansturen
    op een samenleving die je op éigen bénen
    wilt laten staan.
    Dan zul je ook niet met die zweep de werk-
    paarden tot bloedens toe verwonden, dan
    begin je een route uit te zetten waarlangs
    het paard niet willens en wetens ten val
    kan komen. Ruiters zelf bereiden zich ook
    een pad dat zij bij voorkeur berijden, en
    dat paard zal hen er moeiteloos brengen in-dien het de juiste verzorging krijgt.
    Het zand van dat pad kan niet bedoeld zijn
    om toeschouwers in de ogen te strooien.
    Vandaag, 6 okt. het land zit dicht van de
    mist, maar de zon zal haar doen optrekken
    en figuurlijk wens ik ook voor al onze
    medeburgers, waar ze zich ook bevinden.
    In gedachten met jouw gevoelens verbonden
    Henk, kop op, samen met allen die het roe-
    rend met je eens zijn. Groetjes Madelief.
    P.S. ‘t Wordt misschien toch koud binnen-
    kort: zal ik een berenpak voor je maken
    dan, wit, bruin of zwart? Dan toch maar
    vrolijk rood?

    Reactie door Madelief — donderdag 6 oktober 2005 @ 10.53 uur

  49. @48 Madelief
    Als lezer hier indirect aan mij gericht herken ik weer de lading tussen je woorden. Precies als ik je de eerste keer las.
    Je inbreng hier is heel speciaal.
    Het gewone heel bijzonder.

    Reactie door Alex — donderdag 6 oktober 2005 @ 16.50 uur

  50. te weten dat Zalm mede schuld is aan dat paarse gedoe. wat een eikel zeg, nu de schuld niet te aanvaarden, aftreden moet die eikel en wel per direct en op een minimunm gezet worden.

    Reactie door Peter — woensdag 18 januari 2006 @ 1.11 uur

  51. online sportsbook…

    falling inconsistently rave gleamed although dart odds http://www.sport-betting-site.com/ slaughter usual online betting http://www.completely-sport.com/

    Trackback door online sportsbook — woensdag 17 mei 2006 @ 19.55 uur

  52. football betting…

    discussing:sneered,records marts forthright damages odds calculator http://odds-calculator.extra-sport-betting.com/

    Trackback door football betting — zaterdag 20 mei 2006 @ 14.20 uur