Rechtszaak WAO-herkeuringen

De stichting Collectieve Rechtsvordering, een in augustus opgerichte vereniging met FNV banden, begint een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat. Inzet zijn de gewraakte WAO-herkeuringen die volgens hen onrechtmatig zijn.

Ze vergelijken de herkeuringen met een brandverzekering, waarvan de voorwaarden veranderen als het huis in brand staat. Zo vergeleken wij de herkeuringen al met het Lourdes van de Lage Landen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 17 oktober 2005 :: 10.23 uur

37 Comments

37 reacties

  1. Dit initiatief had al veel eerder moeten gebeuren.
    De Waal was in de tijd dat hij “manager” was bij het FNV niet echt vooruit te branden als het ging om de wao problematiek. Een ommezwaai?

    Reactie door Gandalf — maandag 17 oktober 2005 @ 11.12 uur

  2. Stichting voor collectieve rechtsvordering oftewel KORV. Korv is het Zweedse woord voor worstje. Ik hoop niet dat het er een is die ze voor onze neus hangen.

    Reactie door Gandalf — maandag 17 oktober 2005 @ 12.26 uur

  3. Ja de Geus denkt dat ze verliezen…???

    Reactie door eric — maandag 17 oktober 2005 @ 13.09 uur

  4. Ik heb er weinig vertrouwen in dat een rechter ze gelijk geeft, die kan dan een carierre wel vergeten. Indien toch, dan zal het Europese hof van justitie zeker aan de kant van de staat staan uiteindelijk. Europa wil nou eenmaal deze kant op.

    Reactie door kaatje — maandag 17 oktober 2005 @ 13.15 uur

  5. @Kaatje: Rechters zijn onafhankelijk. Zij hebben in het verleden wel meer dingen gedaan die het kabinet niet zo leuk vonden (bijv Samir A).

    Als ze deze rechtzaak winnen is het toch te gek voor woorden dat deze mensen plannen maken, uitvoeren en ons land besturen… En ik maak me al druk als ik plannen maak (op mijn werk) of het haalbaar is, draagkracht heeft en goed ik voor de kids…

    Reactie door mariekefotografeert — maandag 17 oktober 2005 @ 13.24 uur

  6. @4 Kaatje

    Een gelijke geval(ook wao)was ook in Ijsland en daar heeft de staat verloren. Dus er is goeie hoop.

    Reactie door ACCEPT — maandag 17 oktober 2005 @ 13.35 uur

  7. Ik hoop van harte dat het Haagse zootje onderuit gehaald wordt. De mensen die in de WAO zitten en echt niet kunnen werken, ook al hebben ze geen zichtbare handicap, zitten al te lang in onzekerheid. Mijn handicap gun ik niemand. Soms denk ik je kunt beter zonder benen en armen door iemand voortgeduwd worden, dan is er tenminste begrip voor je en zichtbaar wat je mankeert. Ik zelf ben door grove medische nalatigheid bij de geboorte van mijn 2e zoon in de WAO terecht gekomen. Heb mijn armen en benen nog. Gelukkig wel, kan ik nog net op tijd het toillet halen, de spieren en zenuwen zijn namelijk volledig kapot. Komt nog bij dat mijn darmen niet werken zoals het hoort. Dus voor mij gaat niet op ik loop nog even rond, want dan heb ik een broek vol stront!!!!!
    Klinkt heel erg grof, maar is wel de realiteit. Ook niet een praatje om bij de bakker of de groenteman eens onder de aandacht te brengen, nu kom ik daar niet, want ben volledig aan huis gebonden, zelfs meegaan op vakantie met man enkinderen is er niet meer bij. Nog niet eens gesproken over wat zo iets mentaal met iemand doet. Nee, ik hoop dat KORV gelijk krijgt, de spanningen hebben lang genoeg geduurd en er zit geen werkgever te wachten op een vrouw van 50 die niets kan ophouden. Of hebben ze misschien een prive toillet met badkamer voor me beschikbaar?

    Reactie door anja — maandag 17 oktober 2005 @ 13.57 uur

  8. 6. dat wist ik niet, dat geeft hoop!

    Reactie door kaatje — maandag 17 oktober 2005 @ 14.12 uur

  9. De nieuwe keuringen zijn echter ook raar soms. Als ik het goed begrepen heb dan zijn de nieuwe keuringen gericht op “arbeidsgeschiktheid”: de arts moet vaststellen wat je nog wel kunt. Ik heb zo mijn bedenking over de bewijslast in dit geval.

    Ik heb een advies voor iedereen die gekeurd moet worden: vraag expliciet dat je een kopie van de FML krijgt. Op de Functionele Mogelijkheden Lijst komt te staan wat je volgens de arts nog wel kunt. Op mijn FML staat een hoop onzin die gewoon bewijsbaar niet mogelijk zijn of niet redelijk zijn.

    Reactie door Gideon — maandag 17 oktober 2005 @ 14.47 uur

  10. 9. ja dat gaat inderdaad zo. In geval van m’n zusje vroeg de herheuringsarts:” Draai eens een rondje, doe je armen eens omhoog en knijp eens in m’n vinger.”
    Goedgekeurd, je kunt alles, was hierop het oordeel. Hoeveel pijn deze handelingen veroorzaken is niet meer relevant. De huidige visie is dat pijn tussen de oren zit, daar kun je mee leren omgaan.
    Kom zelf vanochtend bij een reintegratieinstituut vandaan. Met mijn verrotte nek en rug gaan ze me leren hoe ik mezelf gewoon zwaar kan belasten door een spartaanse sportschooltraining, als ik niet meewerk wordt mijn uitkering afgepakt. Straks mag ik ze bedanken voor de rolstoel waar ik waarschijnlijk in beland. Leve de staat.

    Reactie door kaatje — maandag 17 oktober 2005 @ 14.55 uur

  11. wat een maffia zeg!
    Arbeids macht frei!
    new motto voor een ouwe wereld order!straks moet jij nog betalen om aan werk te komen..
    of nog better heb jij nix gekort vandaag?
    > nee
    > boeten

    Reactie door gaf — maandag 17 oktober 2005 @ 15.39 uur

  12. Absuurd!!!!!!!!

    Reactie door gaf — maandag 17 oktober 2005 @ 15.39 uur

  13. Accept

    Het is hier geen Ijsland
    Het is hier geen normale rechtstaat.

    Wat voor de WAO geldt; geldt ook voor de WW, dat ook eigenlijk een verzekering is, waarvoor de werknemer braaf premie betaald. Waarom hebben ze die WW ook niet gelijk daarin meegenomen???

    Reactie door ReneR — maandag 17 oktober 2005 @ 16.03 uur

  14. WAO = geen verzekering maar ook een omslag systeem, dus een kansloze rechtzaak.

    Mochten ze alsnog winnen dan kan de staat iedereen uit de WAO gooien die niet door een arbeidsongeval in de WAO terecht zijn gekomen.

    Polisvoorwaarden werken namelijk 2kanten op he.

    Reactie door Ronald — maandag 17 oktober 2005 @ 16.50 uur

  15. De Geweldige De Geus,
    de reus uit de hoertijd;

    De koppeling ontkoppelen – maakte hij niet mee (beginnersfoutje zei hij,en hij zit er nog)

    WAO-plan – iets van overijverige ambtenaren en demonstratief in de prullenbak gegooid., (net of ambtenaren iets doen zonder opdracht van boven, en na de verkiezingen er snel weer uitgevist)

    Stichting Corv -hij ziet de rechtszaak met vertrouwen tegemoet, nou ik ook, gelet op het voorgaande.

    Reactie door Jansonius — maandag 17 oktober 2005 @ 17.10 uur

  16. Ronald,
    ik denk dat je er naast zit, in het verleden had je twee verzekeringen een ziekte en een ongevallen wet, de laatste had meen ik een hogere uitkering.
    Later is er een verzekering van gemaakt jou verhaal klopt niet helmaal.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 17 oktober 2005 @ 18.32 uur

  17. Een verzekering moet je voor tekenen, een verzekering kan je stopzetten, de WAO is dus geen verzekering in zin van een ´echte´ verzekering.
    Het is een collectieve voorziening, het collectief heeft 3 jaar geleden door middel van verkiezingen deze coalitie mogelijk gemaakt.
    Daardoor kan dit kabinet deze collectieve regeling veranderen.

    Reactie door Ronald — maandag 17 oktober 2005 @ 18.40 uur

  18. Ronald,
    daar is het laatste woord nog niet over gezegd.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 17 oktober 2005 @ 19.29 uur

  19. @Folkert, dat mag dan wel zo zijn, maar zolang ik geen massa’s niet-WAOérs de straat op zie gaan tegen deze maatregel, zie ik het probleem niet zo hoor.

    Reactie door Ronald — maandag 17 oktober 2005 @ 20.07 uur

  20. Ronald,
    jij ziet het probleem niet jij heb dat probleem niet daar zit het verschil.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 17 oktober 2005 @ 20.13 uur

  21. Nee folkert, ik doelde meer op het feit dat een collectieve regeling aangepast wordt door een kabinet dat bij de laatste verkiezingen op een meerderheid van de stemmen kon rekenen (dus het collectief).

    Reactie door Ronald — maandag 17 oktober 2005 @ 20.42 uur

  22. Ronald,
    dat mag dan wel zo zijn, maar zolang ik geen massa’s niet-WAOérs de straat op zie gaan tegen deze maatregel, zie ik het probleem niet zo hoor.

    Nee die WAOers moeten zelf de straat op want voor degeen die denkt het overkomt mij niet hoeft je niks te verwachten dan klopt jou gezegde wel.

    Verder scherm je steeds maar dit kabinet, nu dit is een 2e keus kabinet wat nu eenmaal volgens de wettelijke regels mag regeren door het aantal zetels te tellen.
    kabinet is normen zonder waarden.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 17 oktober 2005 @ 20.57 uur

  23. @Folkert, als de meerderheid van de bevolking zo denkt is het toch legetiem dat de regeling aangepast wordt?

    Of zie ik dat nou verkeerd.

    Nee dit is geen 2de keus kabinet, de rechts georienteerde partijen hadden gewoon meer stemmen dan links georienteerde partijen.

    Conclusie Nederland wou een rechts georienteerd kabinet en dus niet de PVDA in het kabinet.

    Reactie door Ronald — maandag 17 oktober 2005 @ 21.21 uur

  24. Ronald,
    ben het niet met je eens de keus van het volk is genegeerd, kan niet ontkennen dat het legaal is volgens de kieswet, met judas D66 die geen zin had om te mee regeren zo onbetrouwbaar is dit kabinet ook.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 17 oktober 2005 @ 21.28 uur

  25. @Folkert,
    ik ben het ook niet eens met dit kiesstelsel, dat voorop gesteld.
    Maar feit blijft dat de rechtervleugel meer zetels haalde als de linkervleugel, daarom alleen al zou het onterecht zijn als een linkse partij in de coalitie zou zitten omdat je daarmee alle mensen die op een rechtervleugel partij gestemd hebben te kort zou doen.

    Misschien moeten ze voor de formatie gewoon kijken welke stroming de meeste stemmen heeft gehaald en uit die vleugel zou een coalitie voort moeten komen.
    Een soort 2 partijen systeem maar dan met meer partijen.
    Zo weet je dus als links kiezer dat je nooit met een midden of rechts kabinet wordt opgescheept terwijl links de meerderheid haalt.

    Reactie door Ronald — maandag 17 oktober 2005 @ 21.55 uur

  26. Ronald,
    ik ontken het ook niet dat rechts meer zetels heb maar het is onzin dat men tekort gedaan wordt door met links in zee te gaan. De keus is genegeerd en dat is laf, we hebben toch wel enkele links/rechtse kabinetten gehad met CDA/PVDA of PVDA/CDA hoe je het ook noemen wilt.

    Reactie door folkert de lepper — maandag 17 oktober 2005 @ 22.19 uur

  27. @ Kaatje (4):

    Je denkt wat te simpel over Nederlandse rechters. In het algemeen geven die blijk van een grote mate van onafhankelijkheid en professionaliteit. Terecht, want ze vormen een aparte macht, los van het bestuur.
    En het Europese Hof van Justitie bestaat ook uit zeer ervaren, hoog gekwalificeerde rechters, die meer dan eens een ommekeer hebben bewerkstelligd in bepaalde regelgeving van de lidstaten. Met andere woorden: deze actie is in het geheel niet kansloos (en er schijnt al een IJslands precedent te zijn).

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 18 oktober 2005 @ 11.31 uur

  28. Sorry: ik had nrs. 5 en 6 (e.v.) nog niet gelezen…..

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 18 oktober 2005 @ 11.32 uur

  29. @ Ronald (23):

    Uit de aard der zaak steunt een kabinet in het algemeen op een getalsmatige meerderheid in de Tweede Kamer. Anders zou het geen parlementair vetrouwen hebben. (Wat dus nog heel iets anders is dan het vertrouwen van de gehele bevolking! Dat is, zoals je weet, nu zeer laag). Maar dat betekent helemaal niet, dat de regering niet onrechtmatig zou kunnen handelen en door de rechter zou kunnen worden teruggefloten. Zo bestaat er b.v.ook rechtspraak over onrechtmatige overheidsdaad en onrechtmatige wetgeving. Jouw opvatting hierover is dus veel te kort door de bocht en simplistisch.

    Reactie door Olav Meijer — dinsdag 18 oktober 2005 @ 11.42 uur

  30. KAATJE
    hete dat toevallig het cir??
    inplaats van reintegratie instituut,
    waar je voor een bepaalt bedrag,,in mijn geval 2500 euro ,,kosten,
    na 8 maanden wachten heen gestuurt wordt.
    plus 80 km heen en terrug moet rijden,eigen kosten.
    15 weken een uur mag trainen,plus een bakkie tee,en een kwartier mag lullen over hoe om te gaan met pijn?
    en 4-5 fisio behandelingen krijgt?+/- 15-20 min?
    en na die tijd nog steeds last hebt,van rug,
    dat je voor dat geld ook een 2-3-4 jaar bij een goede fitnes school kunt trainen,onder begelijding van fisio terapeut op 300 meter afstand,,in mijn geval.
    daar wordt niet na gekeken/geluistert.
    overegens het,, cir,, doet goed werk,
    het is het sisteem dat aan alle kanten faalt.

    Reactie door ad — dinsdag 18 oktober 2005 @ 12.17 uur

  31. ja Ad inderdaad

    Reactie door kaatje — dinsdag 18 oktober 2005 @ 13.21 uur

  32. (26) De pvda was het met bijna alles eens wat de cda van plan was, dus veel zou het niet hebben uitgemaakt. Alleen had je nu heel veel kiezers gehad die dus echt niet meer geweten hadden waar op te stemmen.
    SP? Ja, had gekund, maar ik denk dat er nog veel mensen huiverig zijn voor het uiterst links of rechts.

    Reactie door Warrior — dinsdag 18 oktober 2005 @ 16.31 uur

  33. Bij herkeuringen werden reeds grove fouten
    gemaakt, door bijv. niet op rapporten te
    willen wachten die tbv betrokkene onderweg
    waren.

    Mensen die ‘verward’zijn nemen, indien mogelijk graag een ‘partner’ mee om te helpen ‘antwoorden’op feiten die niet of verkeerd herinnerd worden.

    Willen 2 mensen daar hun juridisch adviseur
    getuige van laten zijn, wordt dat verboden.
    De WAOkeurings-beambte heeft al dan niet
    een waarnemer aan zijn kant bij zich.

    Bij navraag tijdens het gesprek of ‘bedoelde rapporten’, van deskundigen
    over betrokkene, reeds zijn ontvangen en of
    navraag mogelijk is (of de rapporten dan
    zijn ontvangen, iets later) werd iemand
    geantwoord, (1) dat navraag niét beantwoord
    werd, (2) dat het bevoegde oordeel evengoed
    wel gegeven werd, ook zonder de nog te ont-
    vangen ‘deskundigen’-rapporten.

    Wáár, hoé en bij wié moet je dan denken
    “in hoger beroep” récht gedáán te wórden?

    Mensen, met een ogenschijnlijk gezond lijf,
    worden dus beoordeeld met een heel opper-
    vlakkige “oogopslag”.

    Als op aanvullende rapporten, waarvan men
    meent niet te hoeven bevestigen of deze al
    dan niet werden ontvangen, ook al niet
    gewacht behoeft te worden is de gehele
    keuring volstrekt WAARDENLOOS te noemen en
    doet geen récht aan betrokkene.

    Dergelijke mensen komen ook niet demonstreren, die zijn stuk voor stuk te
    moe en uit het lood geslagen, die hoeven
    dus ook niet aan de hand van röntgenfoto’s
    op ware grootte te komen bewijzen dat hun
    nek/ruggengraat voor geen meter capriolen
    toestaat en ‘gebroken’ als zij ook anders-
    zins kunnen zijn, hoeft dus ook een ander
    strikt persoonlijk rapport van psycholoog
    of psychiater ingezien te worden (ook een
    specialist in zijn vák).
    ELKE KEER WORDT HETZELFDE VERGETEN:
    ziéke ménsen hebben vaak zelfs geen power
    meer om zich nog enigszins te verweren,
    zijn soms zombi’s in hun eigen omgeving en
    wachten af waar het schip zal stranden.

    Huisartsen komen niet meer toe aan huisbe-
    zoeken om binnen gezinnen zelf de stand van
    zaken in ogenschouw te nemen middels een zo
    rustig mogelijk gesprek, hun overbelasting
    eist tol aan alle kanten en dat is heel
    goed te begrijpen, maar dat hun doorver-
    wijzingen en diagnoses door vakbroeders
    niét hoeven te worden meegenomen door een
    WAOkeuringsbedrijf is ronduit SCHOFTERIG !!

    Reactie door Madelief — woensdag 19 oktober 2005 @ 4.16 uur

  34. hallo
    ik ben iemand die zich echt helemaal kapot heeft gewerkt in het normale arbeids proces als spuiter.
    maar door onwetendheid mijner zijds en het verzwijgen van mijn baas anderzijds ben ik ziek geworden ik vermoed dat ik teveel bloot ben gesteld aan de verf en de dampen daarvan
    maar dat is moeilijk aan te tonen nu ben ik 3 jaar geleden half zijdig verlamd geraakt
    en niemand heeft een verklaring daarvoor
    en niemand wil me helpen om weer normaal te kunnen functioneren zo wel de wao(uvw) als gemeente willen me niet helpen aan vervoer van en naar mijn werk
    daarbij komt nu nog dat ik slaapapneu erbij heb gekregen dus over dag donder ik gewoon 15 keer van de wereld af
    en dan verwachten ze dat ik normaal kan werken
    nu komt het

    ‘ik wil werken maar word niet geholpen ”
    en nog wel door die instanties die nu op mijn uitkering gaan korten dit is gewoon belachelijk en grof schandalig. als ze mijn 3 jaar geleden geholpen hadden met vervoer dan had ik nu weer volledig op eigen kracht gewerkt
    maar nee hoor
    geen hulp en nu moet je het ook maar zelf uit zoeken
    ik heb vroeger voor ik ziek werd meer uren gewerkt per dag en per week dan heel dat kabinet nu per jaar doet
    en dit is dan mijn beloning ervoor dank uwel kabinet met je …. ideeen

    Reactie door mark — zaterdag 3 december 2005 @ 15.05 uur

  35. EEN vraag en graag een positief antwoord
    Ik ben 58 jaar zit al 10 in de wao maar heb ik ook 5% meer als uitkering, of kom ik daar niet voor in aanmerking

    Reactie door hans Vroomen — donderdag 28 september 2006 @ 22.23 uur

  36. ik heb hetvertrouwen dat het nog allaal goed komt, inmiddels verloren
    ik ben moeder van twee kinderen,en heb nu sinds een jaar of 4 ook geen uitkerering meer,
    ik was afgekeurd voor 100% voor afwijking in rk waar ik veel last van hb sleitende nekwervel ,hardklachten,bloeddruk ,zie vlekken in ogen, schildklier,lekkende aders in benen,slecht slapen kan me nouwelijks omdraaien door mijn rug,en bordeline had toen ook een poging gedan om uit het leven te stappen zat dus erg met me zelf in de knoop,ondanks alles werd ik van 100% naar 0% jawel maar ik bleef wel arbeids
    gehandicapte.
    met gevolg ik kan niet werken ,heb zelf hulp nodig in huishouden,een inkomen dus rond komen is nu ook een probleem en alles wordt erger lichamelijk ben ik een wrak zwaar aan de pillen,en pijnstillers ik ben zo al blij als ik de dag weer ben door gekomen.ik heb ook eens een intervieuw gehad van het n.o.s
    en dat werdt dan uitgezonden op de radio net voor ze een rechtzaak hadden die ze overigens verloren hadden,daarna ben ik nog een benaderd voor de tv een intervieuw te hebben maar dat heb ik niet meer gedaan probeer er niet al te vaak aan te denken wat mij ,en veel anderen met mij voor onrecht is aangedaan het leven was toen al moeilijk,maar nu…….

    Reactie door mir — dinsdag 30 oktober 2007 @ 17.38 uur

  37. ik heb hetvertrouwen dat het nog alemaal goed komt, inmiddels verloren
    ik ben moeder van twee kinderen,en heb nu sinds een jaar of 4 ook geen uitkerering meer,
    ik was afgekeurd voor 100% voor afwijking in rug waar ik veel last van heb,een sleitende nekwervel ,hardklachten,bloeddruk ,zie vlekken in ogen, schildklier,lekkende aders in benen,slecht slapen kan me nouwelijks omdraaien door mijn rug,en bordeline had toen ook een poging gedaan om uit het leven te stappen zat dus erg met me zelf in de knoop,ondanks alles werd ik van 100% naar 0% jawel maar ik bleef wel arbeids
    gehandicapte.
    met gevolg ik kan niet werken ,heb zelf hulp nodig in huishouden,een inkomen dus rond komen is nu ook een probleem en alles wordt erger lichamelijk ben ik een wrak zwaar aan de pillen,en pijnstillers ik ben zo al blij als ik de dag weer ben door gekomen.ik heb ook eens een intervieuw gehad van het n.o.s
    en dat werdt dan uitgezonden op de radio net voor ze een rechtzaak hadden die ze overigens verloren hadden,daarna ben ik nog een benaderd voor de tv een intervieuw te hebben maar dat heb ik niet meer gedaan probeer er niet al te vaak aan te denken wat mij ,en veel anderen met mij voor onrecht is aangedaan het leven was toen al moeilijk,maar nu…….

    Reactie door mir — dinsdag 30 oktober 2007 @ 17.42 uur