WAO’ers met duizenden naar de Bijstand

Bij het UWV is de pleuris uitgebroken omdat de artsen en de arbeidsdeskundigen het beleid van De Geus (en de directie!) niet langer pikken. Zij geloven niet in het UWV als een kopie van Lourdes.

Jan de Wit wil een parlementair onderzoek.
Kijk ook op het WAO-plein.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 22 oktober 2005 :: 9.11 uur

79 Comments

79 reacties

  1. Tja, het moest er ook wel van komen dat de pleuris daar uitbrak. Helaas is het voor veel mensen die al herkeurd zijn al te laat, waaronder m’n eigen vrouw. Wanneer komt het voor de rechter?

    Reactie door ACCEPT — zaterdag 22 oktober 2005 @ 9.41 uur

  2. Afkeuringen van 80-100 % zullen sporadisch voorkomen. Dat is het a-sociale beleid van deze Regering.Men dumpt de WAO-ers in de Bijstand,dat is goedkoper en dan laat men ze werken voor de Bijstandsuitkering.

    Reactie door JE. Mulder — zaterdag 22 oktober 2005 @ 9.52 uur

  3. Het boekje “Kunst met een knipoog” was des-
    tijds tenminste nog om te lachen en bracht
    nog enige humor…..
    Het voorgenomen beleid lijkt zelfs geen
    tumor nog serieus te willen nemen, ….en
    de “knipoog” van ‘s Rijks portemonnee dus
    slechts beantwoord worden, met heel langzaam druppelende zoute tranen……

    De deur is dus dicht! Definitief beklonken?
    Door de ‘knip(b)ógen op zelfgenoegzaamheid!
    Er mag wel een hele grote fles champagne
    tegenaan op het moment dat ‘Nederlands
    gevóél’ te water wordt gelaten en open
    zeeën van ellende de “áf”-dronk vormen !!

    Reactie door Madelief — zaterdag 22 oktober 2005 @ 10.21 uur

  4. Wel wat laat wakker geworden, maar ja, beter laat dan nooit.

    Reactie door anja — zaterdag 22 oktober 2005 @ 10.41 uur

  5. Ondertussen zijn hier duizenden mensen inmiddels al de dupe van en in de ellende verzeild geraakt.

    Maar daar ligt de Geus en het uitvoerende orgaan niet van wakker.

    Befehl ist befehl in hun ogen!

    Reactie door e.krul — zaterdag 22 oktober 2005 @ 10.56 uur

  6. Aan de uitvoering schort inderdaad het één en ander wat niet had gemogen. Zaken als dit moeten goed en secuur bekeken worden. Maar kom op bijna één miljoen mensen in de WAO? Afgezien van de echt zieken kunnen er ongetweijfeld heel veel wel op enige manier werken. Net zoals in de bijstand is de WAO nl. in veel gevallen verworden van een vangnet tot een hangmat.

    Reactie door Sannie — zaterdag 22 oktober 2005 @ 11.03 uur

  7. @Sannie: dat is dus het grote misverstand en , als ik naar jouw commentaartje kijk, trap jij er dus ook in. Nogmaals: er zitten géén bijna miljoen mensen thuis in de WAO te zitten: minstens driekwart is gewoon aan het werk en heeft alleen een uitkering ( gedeeltelijk) omdat ze door lichamelijke of geestelijke gebreken niet in staat is om volledig aan het werk te zijn ( of hun beroep niet meer uit te kunnen oefenen waardoor ze een stuk minder verdienen) Bovendien is de WAO een verzekering!! Met een hoofdletter, waar iedereen premie voor betaald! Niks geen vangnet: gewoon een recht. Als je ziek bent, heb je Recht ( met een hoofdletter) op een uitkering indien dat nodig is. Daarvoor betaal je maandelijks je premie, net als je brandverzekering, je autoverzekering enz enz. Ik hoor overigens nooit iemand zeuren over al die mensen die de reisverzekering oplichten; ook jouw premie gaat daarom omhoog!

    Reactie door Opa-Buiswater — zaterdag 22 oktober 2005 @ 11.10 uur

  8. Enige jaren geleden was het nog zo dat als je als oudere WAOer herkeurd en goed bevonden werd, dat je dan een uitkering kreeg op basis van het sociaal minimum. Deze uitkering was een vangnet voor mensen waarvan de partner een inkomen had. Het inkomen van de partner telde niet mee, net als bij de WW.
    Inmiddels is daar óók verandering in gekomen. Als je nu van een WAO uitkering van bijvoorbeeld 80% na herkeuring naar 0% gaat, dan kun je naar de bijstand. Maar je hebt recht op niets, omdat je partner een inkomen heeft. Het betekend wél voor het gezin een inkomstenachteruitgang die niet voor te stellen is. Daar komt bij de hogere energierekening. Daar komt bij de te verwachten duurdere zorgverzekering. Daar komt bij de verhoging van de totale kosten van levensonderhoud en ga zo maar door. Al de desastreuze maatregels van deze regering kunnen sommige, misschien wel véle tegelijk op hun bordje krijgen. Het is dus niet zo dat de ene maatregel de één treft en een andere maatregel de ander. Je kunt ze ook allemaal voor je kiezen krijgen.
    Hoedt u voor dit kabinet.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 22 oktober 2005 @ 11.12 uur

  9. Er ontvangen bijna één miljoen mensen een WAO uitkering, beter gezegd zo? En van die één miljoen zijn er een groot aantal wegens ‘psygische’ klachten geheel of gedeeltelijk afgekeurd. Helaas ken en zie ik om mij heen veel mensen met een uitkering, wao, soos-ww-etc., die best kunnen werken maar het wel goed vinden zo. Werkgevers hebben de WAO in het recente verleden nl. ook vaak gebruikt om makkelijk van personeel af te komen. En helaas is door het misbruik van de sociale voorzieneingen de groep die het echt nodig heeft de dupe. Mensen die kunnen werken moeten werken punt uit! De intentie van de verzorgingstaat is goed maar is door falend uitvoeringsbeleid uit de klauwen gelopen.

    Reactie door Sannie — zaterdag 22 oktober 2005 @ 11.18 uur

  10. Zo is het Opa.,

    De staat probeerd op slinkse wijze zich aan zijn verantwoordelijkheid te onttrekken!

    De criminelen moeten vanuit de bajes aan het werk.,
    De aow-ers moeten aan het werk.,
    de vutters moeten aan het werk.,
    de ww-ers (plm 500.000) moeten aan het werk.,
    de wao-ers moeten aan het werk.,
    de mensen die werken moeten langer en harder werken.,
    de kinderen moeten harder en langer leren.,

    dit is als de ketchup-reclame .,

    uitwringen die mensen!

    en dan de organen eruit halen en doorverkopen inb de zorg.,

    maar het is geen nationaal socialisme.,dat is het niet.,

    het lijkt er wel verdacht veel op en balleneninde ist ein berliner, maar verdere gelijkenis met historische voorvallen berust op toeval.,

    kan iemand een keer naast balkeneinde gaan lopen en de H-groet brengen, kijken of hij erin trapt!

    Reactie door Jansonius — zaterdag 22 oktober 2005 @ 11.20 uur

  11. dat jij zoveel mensen kent die best zouden kunnen werken en toch een uitkering krijgen Sannie bevreemdt mij. Iedereen die kan werken is door het huidige beleid allang aan het werk geschopt. Zelfs de mensen die niet kunnen werken, moeten aan de slag met alle gevolgen van dien. Ik hoor juist alleen maar schrijnende verhalen om me heen.

    Reactie door kaatje — zaterdag 22 oktober 2005 @ 11.23 uur

  12. Duizenden de bijstand in door de nieuwe herkeuringen.

    Als je geluk hebt val je misschien nog even onder WW.

    Mijn vraag is eigenlijk, hoe kom je weer aan werk, vooral als je gedeeltelijk arbeidsgehandicapt blijft en ook boven de 40 bent, is dit helemaal uitzichtsloos.

    Ondanks al die mooie voordelen die de werkgevers in het vooruitzicht worden gesteld, mogen niet baten.

    Men wil liever geen mensen in dienst die meer risico lopen om uit te vallen.

    Discriminatie bestaat wel degelijk!!!!!

    Bij de banenmarkt raakte ik in gesprek met iemand van het UWV, die daar ook vertegenwoordigd was.

    Een arbeidsgehandicapte op een banenmarkt is als, een schreeuw in het luchtledige!

    Het UWV gaf zelfs toe dat, ouder en arbeidsgehandicapt een groot probleem is en ondanks de voordelen die werkgevers worden geboden om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen, gebeurt dit niet of nauwlijks.

    Wat een onintelligente ondoordachte afhandeling van zaken is dit, mensen dumpen in WW of bijstand, terwijl je totaal verzaakt om van te voren inspanningen te verrichten, deze mensen op een fatsoenlijke manier af te laten vloeien in betaald werk dat men aankan.

    Waarom niet eerst een mentaliteitsverandering bij werkgevers realiseren, i.p.v. dat van mensen te verwachten die arbeidsgehandicapt zijn en met de rug tegen de muur staan te verwachten,

    Dit is de wereld op zijn kop!

    Helaas heeft u van uw verzekering het UWV, niets te verwachten, u wordt er zonder pardon uitgelazerd en u zoekt het maar uit verder, want als die reintegreringsbedrijven levering niets op, dan enkel geldverspilling.

    Tja wat had je verwacht van een kabinet met oninteliigente doepen, die in hun vaandel hebben staan: Parasieten dumpen!

    Reactie door e.krul — zaterdag 22 oktober 2005 @ 11.31 uur

  13. “dat jij zoveel mensen kent die best zouden kunnen werken en toch een uitkering krijgen Sannie bevreemdt mij. Iedereen die kan werken is door het huidige beleid allang aan het werk geschopt.”

    Dat is dus niet zo! Jammer dat de uitkeringen niet een keer een paar maanden stop gezet kunnen worden, even kijken hoeveel mensen er dan ‘niet kunnen werken’. En tegen Jansonius; dit kabinet vergelijken met de nazi’s in de tweede wereldoorlog is een totale minachting voor degenen die de oorlog hebben meegemaakt Je weet niet eens waar je het over hebt! Jammer altijd dat rechts het liefst de hele verzorgingsstaat wil afschaffen en links voor geen enkele rede vatbaar is.

    Reactie door Sannie — zaterdag 22 oktober 2005 @ 11.38 uur

  14. ” jammer dat de uitkeringen niet een paar maanden gestopt kunnen worden..” !!??
    Wat een totale minachting voor een ieder die afhankelijk is van een uitkering en dan durf jij iets te zeggen over het vergelijken van onze regering met het nazi-regime, bah!!

    Reactie door kaatje — zaterdag 22 oktober 2005 @ 11.45 uur

  15. Er zijn mensen die de boel oplichten. Dit was vroeger zo, is nu ook zo, en zal in de toekomt ook zo blijven.
    Ook zullen er mensen zijn die niet willen werken en alles doen om toch niet aan het werk te geraken. Om die aan te pakken is niets mis mee, maar wat nu gebeurd is een schande.

    Toch is dit geen reden om alle mensen over een kam te scheren en zomaar alle WAO-ers de bijstand in te pleuren.
    Veel wao-ers hebben hard gewerkt, en Nederland gebracht tot het land wat het nu is (of wat er nog van over is).
    De hele regering hebben hun dikke volgevreten koppen koppen te danken aan de mensen die hard hebben moeten werken voor weinig.
    Hun werd voorgehouden dat hun kinderen het beter zouden krijgen en zij ook verzorgd werden. Helaas is de realiteit minder rooskleurig. Ouderen verdrogen in verzoringscentra, sommige ouderen kunen geen vlees meer kopen. Gw lukkig hebben we een liberale regering die de mensen keuzes laat maken. Veel ouderen hebben de keuze eten of medicijen of stoken. Gelukkigen kunnen twee uit de drie kiezen en de minder gelukkigen een

    Dit beleid is een speerpunt van een groter beleid dat zich nu in Nederland manifesteerd. Zwakte is je eigen dikke schuld. Rijk is hot

    - Tonino had op miraculeuse wijze kinderporno op zijn PC, maar dit was de schuld van het internet

    - De schiedamse moordzaak waar onschuldigen vastzitten omdat de politie niet af wilde gaan.

    - IND lekt gevoelige info uit naar landen die er vreemde praktijken op na houden.

    - liberalisering van Energie heeft ons veel gebracht. Net zoals de liberalisering van de Notaris vergoedingen.

    - gezondheidszorg, WAO, bijstand, minimum loon, arbeidvoorwaarden, ondernemingsraden,
    Enz enz.

    Niemand kan me toch vertelllen dat dit goed is, kom nou.
    En waarom stemmen er nog zoveel mensen op CDAd66VVD. hebben we zoveel mijoniairs ? Of zijn we gewoon klootjesvolk die alleen klagen en niets doen.

    Reactie door Alexander — zaterdag 22 oktober 2005 @ 11.49 uur

  16. @13
    Dus links is niet voor rede vatbaar? Rechts dus wél? Conclusie van jouw mening is dat het “redelijk”is om de verzorgingstaat – zoals jij dat noemt – af te schaffen?
    Jouw kan dus niets gebeuren?
    Al die miljoenen mensen die jarenlang hun premies hebben betaald voor deze verzekeringen kunnen wat jouw betreft de boom in.
    O nee, zo bedoel je het vast niet en ondertussen ga je even op de stoel van de arts zitten. Wie ben jij om zo te oordelen?
    Want je oordeelt n.l. ook over mij. Wil je even langskomen, misschien gaan dan je ogen open!

    Reactie door Gandalf — zaterdag 22 oktober 2005 @ 11.59 uur

  17. Ik weet niet hoeveel van jullie zelf al zo’n geweldige keuring meegemaakt hebben. Tsja, de keuring, beweegt er nog iets bij u en klopt er nog een hart in uw borstkas, nou dan kunt u ook (weer) aan het werk. Dat is de keiharde realiteit. Men schijnt even voor het gemak buiten beschouwing te laten dat de mensen die zo’n amateuristische keuring ondergaan, dat die weer voor volle weken aan het werk mogen, of ze het ook vol kunnen houden staat niet ter discussie. Er staat bij die Doctor Mengele’s en Doctor Death’s maar één hoog in het vaandel, opgeruimd staat netjes. Dus een onderzoekje van amper 5 tot maximaal 10 minuten en Doctor Mengele heeft al uit gegoocheld dat je wel even weer 38 tot 40 uur aan het werk kunt en ook vol kunt houden. Wat wil ik hier nou mee aantonen, het volgende.

    1: Kunnen jullie 10 meter hardlopen en volhouden? Mooi, dan schrijven we jullie gelijk ook maar even in voor de marathon van New York, want dan zal je dat ook wel kunnen doen en volhouden, je kunt hier toch ook hardlopen of niet soms, en het is maar een stukje verder lopen dan wat je hier hebt laten zien.

    2: kunnen jullie 5 meter schaatsen en volhouden? Volgende keer meedoen aan de elfsteden tocht, lekker in de natuur en buitenlucht, goed voor u.

    De realiteit is helemaal zoek met die keuringen. Het is belachelijk dat als je 10 tellen met je hand kunt wapperen op zo’n keuring, dat je volgens zo’n arts dat ook wel 8 uur zou kunnen doen en volhouden.
    Zo’n keuring en het eindresultaat voor de gekeurde (slachtoffer) staat totaal niet inverhouding tot de realiteit. Zo’n keuring ondergaan van een paar minuten kun je niet vergelijken met volle werkweek werken van 38 tot 40 uur. Dus als een WAOér weer aan het werk moet en bij z’n nieuwe baas komt, dan hoeft hij ook niet meer te doen dan even 5 keer met die zelfde hand wapperen net zo als op de keuring,en kan dan weer naar huis gaan. Vergeet het maar, je mag je minimaal 8 uur de ruggegraat eruit werken en niet zeuren naar de baas want daar ben je niet voor aangenomen. En of je het kunt volhouden ?, wie interesseert dat nou, je bent voor het geld toch weer gezond verklaard, of je het ook bent, staat niet ter discussie. 1 tot 3 minuten lichamelijke keurings inspanning staat gelijk aan minimaal 8 uur werken per dag, wat een vergelijk.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — zaterdag 22 oktober 2005 @ 12.25 uur

  18. @17 “Dus als een WAOér weer aan het werk moet en bij z’n nieuwe baas komt”.

    Wat je hier omschrijft is bij mijn weten een grote zeldzaamheid, Pimpernel.
    Het gaat er allang niet meer om of je werk krijgt.
    De hoofdzaak is dat je uit de WAO gaat! Maar wél onder het mom van “deze mensen moeten aan het werk” volgens ene de Geus.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 22 oktober 2005 @ 12.38 uur

  19. @ sannie,

    ik veracht dit kabinet der wijsneuzen, die zelf waarschijnlijk niet of minimale echte werkervaring hebben.,
    en het heeft trekjes, die later in europa tot nog meer ellende hebben geleid.,
    in de aanloop tot 40/45 had er veel aan gedaan kunnen worden.,
    het heeft ook niet te maken met minachting voor degenen, die de oorlog meegamaakt hebben., waarom zou ik de mensen die de oorlog meegemaakt hebben minachten., ben dan wel van de naoorlogse generatie, maar dan zou ik mijn eigen ouders minachtten, omdat ze ergens de dupe van waren., kom nou toch?
    wat een rare ideeen hou je er op na.,
    en zou je even aan willen geven waar zich werk bevindt, dan zouden er hier weer een paar misschien aan werk kunnen komen!

    Reactie door Jansonius — zaterdag 22 oktober 2005 @ 12.41 uur

  20. Er is nog een reden om de herkeuringen te stoppen nl. rechtsongelijkheid.
    Als de keuringsarts door het nog niet vast te kunnen stellen van de goede diagnose, een foute keuring uitvoerd, en je dan zelf de beslissing neemt om zonder uitkering zolang te stoppen met werken (je eigen verantwoordelijkheid nemen), ben je al je rechten kwijt, ook als later uitkomt dat er een foute keuring heeft plaatsgevonden.
    Mensen zijn verplicht tot herkeuren maar hebben geen recht op herkeuren.

    H.v.Schijndel

    Reactie door h.v.Schijndel — zaterdag 22 oktober 2005 @ 12.44 uur

  21. 17 Gandalf:

    Ik weet dat het er niet meer om gaat of je werk vindt of niet, en als je aan het werk wordt gezet, zal het ongetwijfeld een projextkje zijn van een aantal jaren met”(natuurlijk) behoud van uitkering ( zo goedkoop mogelijk) voor hun. Ik weet uit ervaring dat het er gewoon om gaat of die werkzaamheden of beroepen die zij je toedichten hier voor komen en aanwezig zijn in Nederland, of je ooit zo’n baan krijgt of er in werkzaam wordt doet inderdaad niet terzake. Ik denk dat ik me iets verkeerd uitdruk. Ik zal het nog één keer proberen uiteen te zetten wat ik bedoel. Een keuring duurt maar een x aantal minuten, aan de hand daarvan wordt er wel geconcludeerd dat je wel weer 38 tot 40 uur kunt werken en vol kunt houden, wat in mijn ogen volkomen belachelijk is en ook totaal in geen enkele verhouding staat tot de die paar inspanning’kjes die je op de keuring moest doen.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — zaterdag 22 oktober 2005 @ 12.52 uur

  22. beetje off-topic;

    eind 89., het bedrijf waar ik werkte failliet., nog 3 maand geld tegoed.,
    dit niet ontvangen in 1989, maar in 1990., verders weer goed werk gehad in 1990., belasting dienst zag inkomsten als behorende bij 1990., en dus de helft van het bedrag weer inleveren.

    ben je al de dupe van een faillisement., net voor de kerst., en dan ben je niet alleen financieel de dupe, maar op meer gebieden is het beroerd., krijg je toch je geld nog, staat de staat der nederlanden weer klaar!

    of je het jaar daarvoor je centen niet gekregen hebt, interesseert ze niks.,ook een faillisement doorleven doet ze niets, totaal geen gevoel ,en zo zijn ze bij de uwv ook., mensen uit de uitkering schoppen, daar gaat het om!

    het zou humaner zijn, van het uwv om je kapot te schieten!

    heb er zelf toendertijd een rechtzaak over aangespannen ,en later me nog tot het ministerie van financien gewend met een beroep op de hardheidsclausule., maar denk maar niet dat je je centen terugkrijgt!

    Reactie door Jansonius — zaterdag 22 oktober 2005 @ 13.03 uur

  23. @21 Pimpernel,
    Is mij helemaal duidelijk. Ik haakte even in op jou betoog.
    Zo van “kunt u uw eigen veters vastmaken?” Nee dokter, ik heb instappers.

    Reactie door Gandalf — zaterdag 22 oktober 2005 @ 13.08 uur

  24. Vraag me of hoe ze mij willen herkeuren. Ben namelijk door grove medische fouten bij de geboorte van mijn 2e kind (bijna 15 jaar geleden) zodanig gehandicapt geraakt, dat ik niets meer op kan houden. Vakantie’s, uitstapjes e.d. met man en kinderen zit er niet in. O ja, ik kan best de auto in stappen, maar als ik 100 mtr. verderop mijn behoefte moet doen, zit wel de auto en ik zelf onder de troep.
    (mag ook niet langs de kant van de weg gaan zitten)
    Zijn ze bij het UWV wel genegen om zo’n stront en pisgeval als mij te herbeoordelen. Want reken er maar op dat ik niet schoon en gewassen ben als ik daar aan kom. Kunnen ze daar in een paar minuten beoordelen (na alle operaties die ik al heb gehad en die niet hebben geholpen) dat ik de boel wel op kan houwen? Dat zou ik toch knap vinden. Dan heb ik het er nog maar niet over wat het mentaal met iemand doet. Net een kind en dan op je 35e meteen volledig invalide. (moeilijk te begrijpen, want het is niet zichtbaar). Trouwens welke werkgever zit er te wachten op iemand die de boel bevuilt en een prive toillet en douche nodig heeft. Hadden ze toen naar mij geluisterd, dan was ik niet in deze situatie terecht gekomen en had ik fijn kunnen blijven werken, nu zit ik in een (sociaal) isolement. Dan had ik tenminste al die jaren ook mijn volledige loon en verhogingen gehad.

    Reactie door anja — zaterdag 22 oktober 2005 @ 13.28 uur

  25. O ja, zou de boel wel eens op willen vangen van 1 dag en op te sturen naar Den Haag.
    Is meer als genoeg om De geus een poepie te laten ruiken.

    Reactie door anja — zaterdag 22 oktober 2005 @ 13.30 uur

  26. @Sqannie: “ik ken wel een paar mensen die in de wao zitten met psychische problemen en best kunnen werken?”Afgestudeerd psycholoog misschien? De zuster van mijn zwager en daar de neef van de buurman van, die heeft een uitkering omdat hij het aan zijn rug heeft en nu bestraat hij in zijn eentje de dam…. zoiets soms? Kroegpraat!
    Iedereen schijnt te vergeten dat we in 1993 al eens een grootschalige herkeuringsoperatie hebben gehad en waar destijds de gevallen die door overheid en werkgevers in de wao waren geparkeerd er uit geschopt werden. Ook toen zijn de keuringregels allang aangescherpt. En het criminaliseren van arbeidsongeschikten zoals jij doet getuigd van een enorme minachting naar de medemens die buiten zijn schuld wat minder mee kan komen. Prijs jezelf gelukkig dat je gezond bent, en vooral blijft want per 1 januari hebben jouw liberale vrienden de arbeidsongeschiktheidverzekering ( ik zeg nog maar een keer verzekering) de nek omgedraaid zodat je ,als je ooit eens niet meer kán werken , maar je ziekte niet op het lijstje staat, alleen maar kan hopen dat de bijstand niet wordt opgeheven. Anders zie ik je wel met een bakje voor het Centraal Station…….

    Reactie door Opa-Buiswater — zaterdag 22 oktober 2005 @ 13.32 uur

  27. Sannie

    Men keurt niet op ziekte maar op inkomen,twee identieke ziekte gevallen,allebei met nog een verdien capaciteit van 600 euro,degene met een inkomen van 900 e per maand wordt volledig goedgekeurt en degene met een inkomen van 4000 euro per maand wordt volledig afgekeurt.

    Ja,echt rechtvaardig.

    Verder na het lezen van jou bijdragen blijk je erg veel kijk op te hebben,wie in aanmerking komt voor een wao uitkering of niet,is het niet moeilijk om met die gave te leven,dat jij blijkbaar al aan de buitenkant kunt zien wat iemand mankeert?

    Als je zoveel mensen kent die ten onrechte een uitkering ontvangen weet je vast wel de weg om dit kenbaar te maken,je hebt tenslotte de oorlog meegemaakt.(kliktelefoon,anonieme brief).

    Veel succes.

    Reactie door Beste Kerel — zaterdag 22 oktober 2005 @ 13.49 uur

  28. Sannie,

    Wat denk jij nou weer? Dat mensen bij de ziektewinkel in de rij staan en daar netjes gaan vragen om psychisch of fysiek ziek te worden? Dat mensen er bewust voor kiezen om op straat terecht te komen wetende dat de hulpverlening niks voorsteld omdat er geen geld meer is voor adequate hulpverlening en dus compleet aan hun lot worden overgelaten… Dat schizofrene mensen gezellig naar de ziektewinkel gaan om een portie psychose te halen zodat ze vooral maar niet hoeven te werken? Dat mensen in de rij gaan staan voor een kankergezwelletje of misschien wel twee zodat ze nog iets langer zielig en vol zelfmedelijden thuis kunnen gaan zitten?

    Er zijn een heleboel mensen die er helemaal niet voor hebben gekozen om ziek te worden, dat is namelijk niet iets wat je kan kiezen, je kan niet zomaar een winkel binnen lopen en vragen om een portie schizofrenie of what ever anders… Dat is iets wat je overkomt en waar je zelf totaal geen stem in hebt. En dat is al verrot genoeg. Denk je dat mensen het leuk vinden om hun hand omhoog te moeten houden omdat ze zelf niet kunnen overleven (laat staan kunnen leven). Denk je dat die mensen zich niet al waardeloos genoeg voelen dankzij het feit dat ze niet naar de maatstaven van de maatschappij kunnen leven. Dat ze zich niet al verrot genoeg voelen omdat ze door alles en iedereen in de steek gelaten worden vaak. Dat ze zich niet al verrot genoeg voelen omdat ze ZIEK zijn.

    En nee, dat hoeft geen medelijden…T is verrot maar so be it…
    Maar een beetje respect zou wel mogen hoor… Daar is tenminste nog nooit iemand aan dood gegaan, en ik geef het je maar te doen 24/7 ziek zijn en dat nooit eens even naast je neer kunnen leggen, da’s al zwaar genoeg aan werk…

    En ja, overal zitten rotte appels, dus ook de zgn uitkeringtrekkers, maar dat zijn er echt niet zoveel hoor. Rotte appels heb je in elke laag van de bevolking (zie dit kabinet..oh slecht voorbeeld zijn welhaast alleen maar rotte appels :P )

    Reactie door Patrick — zaterdag 22 oktober 2005 @ 13.52 uur

  29. Ga zo door opa Buiswater, ik wilde hier zelf geen woorden aan vuil maken en had het niet beter kunnen verwoorden, omdat het kortzichtige denken van Sannie me te kwaad maakt.

    Reactie door anja — zaterdag 22 oktober 2005 @ 13.56 uur

  30. Dus bij de keuringsartsen en arbeidsdeskundigen is nu de pleuris uitgebroken. Ze kunnen hun geweten s’avonds en s’nachts zeker niet meer stil krijgen. Ze kunnen hun werk niet meer in overeenstemming brengen met de hypocritische eed die ze hebben afgelegd. Wel, beter laat dan nooit.
    Het had nooit zo ver mogen komen. Als je bedenkt hoeveel ellende ze al teweeg hebben gebracht, dan hoop ik dat ze nooit meer slapen.

    Reactie door ad — zaterdag 22 oktober 2005 @ 14.18 uur

  31. ‘t was te verwachten.. wie gelooft eigenlijk nog echt in dat beleid?

    Reactie door Willemieke — zaterdag 22 oktober 2005 @ 14.19 uur

  32. beste anja,
    over een stuk onbenul als sannie kun je je beter maar niet kwaad maken.
    waarschijnlijk een namaakchristen die hier anoniem lekker haar gal
    kan spuien, waarbij ze duidelijk niet gehinderd wordt door een geweten of enige kennis van zaken.

    Reactie door ad — zaterdag 22 oktober 2005 @ 14.24 uur

  33. Toch geeft mij dit hoop.
    artsen, die toch bij de elite horen, en niet echt wakker hoeven te liggen van een te hoge energierekening, zijn toch doordrongen van de absurde regels en voeren uiteindelijk hun weerstand op.

    Dit geeft mij te kennen dat de arsten meer om hun vak geven dan het UWV ze inschat.

    Reactie door Alexander — zaterdag 22 oktober 2005 @ 14.30 uur

  34. Fijn! Eindelijk wat weerstand tegen de hypnose-pogingen van balkenende en de geus!

    Het verderfelijke, verraderlijke, verfoeilijke, verachtelijke blakenende-regime moet zo snel mogelijk weg!!

    Reactie door Jansonius — zaterdag 22 oktober 2005 @ 14.36 uur

  35. Hét grote onrecht is m.i dat als de overheid minder geld heeft/ wenst te besteden de handicap (nog)ernstiger moet zijn!? Dus in “goede” tijden is het gemis van een arm voldoende, in “slechte” moet tenminste het hoofd van de romp zijn gescheiden. Met deze logica is het veilig toeven in de dakgoot want daarin overlijden zelden of nooit mensen. Tegenstanders van deze regelingen worden niet arbeids- ongeschikt, zijn altijd gezond, mankeren dus nooit wat. Zij zitten niet in de UVW, CWI e.a bestanden, ontvangen geen uitkering want zij weigeren uitkeringen waar zij altijd tegen hebben geageerd.

    Reactie door william — zaterdag 22 oktober 2005 @ 14.37 uur

  36. “Understanding is a three edged sword: your side, their side, and the truth.”

    Ik kan wegens mijn handicap niet 40 uur per week werken, ik kan ongeveer 25 uur in de week volhouden maar dan moet ik mijn eigen tijden kunnen plannen. Wajong/Wao krijg ik waarschijnlijk niet en WWB is “een vangnet maar geen hangmat”.

    Hoewel ik informatica (wo) studeer (bijna klaar) zit niemand in Nederland op mij te wachten omdat het te theoretisch is en niet genoeg Microsoft georiënteerd. Dit is echter positief voor een wetenschappelijke studie, je wilt ook helemaal geen wetenschappers die alleen MS kennis hebben.

    Ik moet toch wat, dus ik ga mijn eigen onderneming beginnen: Het ontwikkelen van intelligente (web) applicaties. Gereedschap voor bloggers, scholars, en zo.

    De overheid wil me daar wel bij helpen dus dat is een voordeel. Ik zie het meeste op tegen alle regeltjes en administratie, voor de rest zie ik het wel zitten.

    Ik denk dat als je langdurig werkloos bent, of geen “gewone baan” kunt volhouden, je het beste zelfstandig ondernemer kunt worden. Ik weet dat mensen er tegen op zien, maar het valt echt reuze mee. Natuurlijk zou de overheid het starten van een onderneming net zo eenvoudig kunnen maken als het beginnen van een “gewone baan”, vooral voor ondernemers zonder personeel. Dit zou een groot voordeel zijn denk ik.

    Reactie door Gideon — zaterdag 22 oktober 2005 @ 15.19 uur

  37. @ Sannie,
    Je schreef [. Helaas ken en zie ik om mij heen veel mensen met een uitkering, wao, soos-ww-etc., die best kunnen werken maar het wel goed vinden zo.]
    Ik kan me dat werkelijk niet voorstellen.

    Reactie door RedStar — zaterdag 22 oktober 2005 @ 15.59 uur

  38. Gisteren was het op tv, rtl-4 journaal meen ik.
    Dat er tussen de UWV werknemers zoveel (administratie ook) ellende heerst dat de ‘clienten’ er onder lijden.

    Maar al was dat de oorzaak niet, hoe zit het met degenen die het beleid uitvoeren?
    Geen protest van de PvdA en VVD stemmers in ambtenaren-land?

    Waar is het echte verzet, het ware staken van hen die er iets aan kunnen laten en doen?

    NL is al ‘ziek’, 1 vogelgriepje en de catastrove gaat weer een tandje zwaarder, zeker als je al weinig (over-)hebt…

    Reactie door Barend — zaterdag 22 oktober 2005 @ 16.08 uur

  39. Beste Ad, Waarschijnlijk heb je gelijk. Kost me een hoop energie en levert me niets op. Jammer dat sommige met oogkleppen blijven lopen.

    Reactie door anja — zaterdag 22 oktober 2005 @ 16.28 uur

  40. We leven in Nederland in een demon-creatie !!!

    Wat wij kiezen dat krijgen we.

    Als meer mensen op de SP zouden stemmen dan zou Jan daar iets mee kunnen.

    Maar wij zijn blijkbaar masochistisch en veel van ons blijven stemmen op mensen zoals Jan Peter Bakellende.

    voorbeeld : een maatje van mij word hartstikke gepakt door deze overheid, maar zijn ouders stemden CDA en hij blijft dus ook CDA stemmen, terwijl dit een redelijk intelligente jongenman is……………

    Onbegrijpelijk !!!

    Reactie door Jean-Paul Voets — zaterdag 22 oktober 2005 @ 16.33 uur

  41. Deze keuring is veel te laat gestart.
    Voor 65 jaar terug waren er nog wel artsen die wisten hoe je mensen goed moest keuren en daar ook de goede instelling voor hadden.
    Ook daar stond iemand met een brilletje aan het hoofd van de organisatie.

    Reactie door Jofel — zaterdag 22 oktober 2005 @ 16.48 uur

  42. Beste J.P. Voets, dat maatje van jou doet zich dan waarschijnlijk snuggerder voor dan hij werkelijk is. Kan hij niet een eigen mening vormen?

    Reactie door anja — zaterdag 22 oktober 2005 @ 16.52 uur

  43. Jofel, Ook vroeger was de keuring niet je van het. Mijn vader heeft zich vanaf zijn 12e jaar kapot gewerkt op het land en later voor zijn 7 kindertjes. Toen hij echt op en versleten was, kwam de keuring in zicht. Wat kreeg hij te horen? U kunt nog op het brommertje, dan ook wel in de plantsoenen werken. Heeft hij braaf gedaan, maar vraag niet hoe. Later nog als brugwachter de kost verdiend, want hij was een eerlijke man en wilde niet profiteren zoals hij het zag. Resultaat, met 60 jaar zijn 1e hartinfract en met 68 jaar overleden. Dit was een man die niet tegen onrecht kon en durf stellig te zeggen dat hij aan dit onrecht kapot is gegaan. Komt nog bij, dat toen hij eenmaal afgekeurd was zich kapot schaamde en de deur niet meer uit durfde. Wat zouden de mensen wel niet zeggen. Voor mij zijn het degene bij de keuringsinstanties die zich kapot moeten schamen en is dit niet de enige dood die ze op hun geweten hebben. Ze hadden mijn vader heel was stres kunnen besparen, had zijn hart wat langer mee gekund waarschijnlijk.

    Reactie door anja — zaterdag 22 oktober 2005 @ 17.00 uur

  44. Reactie van anja

    Ik bedoel iets anders dan jij Anja.
    Denk even aan die tijd van 65 jaar terug.

    Groetjes Jofel

    Reactie door Jofel — zaterdag 22 oktober 2005 @ 17.15 uur

  45. Het is binnen het UWV een ramp om te werken!Men wordt door regelmakers overspoeld met steeds nieuwe regels en het laatste nieuws is dat veel lang werkenden eruit moeten en die worden opgevuld met uitzendkrachten; geen wonder dat ze gillend gek worden en het ziekteverzuim aldaar nog nooit zo hoog is geweest! Hoog tijd dat er eens een onderzoek komt naar uitvoerders van deze idiotie!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — zaterdag 22 oktober 2005 @ 17.25 uur

  46. met alle respect voor jan de wit!!. dat bij het uwv de pleuris uitbreekt .is leuk .maar wanneer gebeurt het bij het volk ? nog even en de ,nederlander, word ,geruimd, net als het pluimvee!! word wakker mensen .TREK AAN DE NOODREM !!!!!

    Reactie door texas henkie — zaterdag 22 oktober 2005 @ 18.57 uur

  47. In de afgelopen 6 weken heb ik via UWV eens ‘geinformeerd’ naar een IRO. Ben ook bij twee buros in de reintegratie-industrie geweest en ik ben NU al genezen teruggekomen [het Lourdes-gevoel]. Jammer dat het alleen een gevoel is…

    Reactie door Riave — zaterdag 22 oktober 2005 @ 19.18 uur

  48. Jofel, 65 jaar terug was het een zootje in ons land, mijn vadertje lief mocht het leger in om zijn vaderland te dienen tegen de moffen. Wel voor die tijd de mededeling gehad niets aan de hand, ga maar lekker slapen. Hier was geen sprake van een zorgstelsel, waar heb je het over.
    De enige die wat voor ons land hebben gedaan zijn de oudjes van nu en vadertje Drees, maar dit is door hem na de oorlog gebeurd.

    Reactie door anja — zaterdag 22 oktober 2005 @ 19.20 uur

  49. Jan,

    Wellicht niet haalbaar, maar toch … een wilde gedachtenkronkel … zou het geen aardig idee zijn ervoor te pleiten dat artsen organisaties hun leden – op straffe van royement van hun lidmaatschap – verbieden nog langer voor het UWV te werken?

    Als dat zou gebeuren komt het idee van Jan de Wit (opdoeken dat UWV) ook dichter bij realisatie.

    Mazzel & broge, Evert

    Reactie door Evert Wesker — zaterdag 22 oktober 2005 @ 19.51 uur

  50. Ik heb geen kinderen!

    Ik ben niet arbeidsongeschikt!

    Ik ben niet ziek!

    Ik ben niet oud!

    DUS IK BETAAL ER NIET VOOR.

    IK BEN JONG, MIJN OPPASSERS EN MIJN OUDERS HEBBEN MIJ OPGEVOED MET HET IDEE DAT DE WERELD OM MIJ DRAAIT EN IK MIJ GEEN ZORGEN OVER LATER HOEF TE MAKEN! ALLES WAT ER IS IS ER SPECIAAL VOOR MIJ.

    —————————————–

    Helaas is dit is het land waar wij in wonen.

    Reactie door hanri — zaterdag 22 oktober 2005 @ 20.59 uur

  51. Wordt het langzamerhand geen tijd dat dit kabinet zich verantwoord voor hun a sociaal gedrag.

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 22 oktober 2005 @ 22.48 uur

  52. moet verantwoorden

    Reactie door folkert de lepper — zaterdag 22 oktober 2005 @ 22.48 uur

  53. @Evert, 49

    Aan zoiets zat ik ook al te denken. Als het zo is dat UWV artsen hun eed moeten breken, dan kan de persoon die daar het slachtoffer van is een klacht in dienen bij het medisch tuchtcollege. Niet dat dat veel zal uithalen, maar wie weet als er genoeg klachten binnenkomen…

    Reactie door Margreet — zaterdag 22 oktober 2005 @ 22.49 uur

  54. Artikel
    Onvrede onder keuringsartsen UWV onderzocht
    21 oktober 2005, 22:37:49

    AMSTERDAM (ANP) – Onder keuringsartsen en arbeidsdeskundigen van het UWV heerst onrust. De uitkeringsinstantie die verantwoordelijk is voor de herkeuring van 325.000 arbeidsongeschikten kijkt volgens hen te veel naar kwantiteit en te weinig naar kwaliteit.

    Dit staat in een intern rapport, waarop RTL Nieuws de hand heeft gelegd. Het UWV heeft zelf het initiatief genomen om te onderzoeken wat er leeft onder de keuringsartsen en arbeidsdeskundigen, omdat het signalen had dat het niet goed ging, aldus vrijdag een woordvoerder.

    Er zijn groepsgesprekken gehouden en de weerslag daarvan is vastgelegd in een verslag. ,,Het ging ons er om te kijken wat de problemen zijn en wat wij er aan kunnen doen”, aldus de woordvoerder.

    Gebrek aan vertrouwen

    In het verslag staan opmerkingen als ,,de directie is alleen geïnteresseerd in aantallen, niet in de kwaliteit van de keuring, zo liet RTL Nieuws zien. Er heerst gebrek aan vertrouwen in de top.

    De woordvoerder wijst erop dat er niet alleen kritiek in staat. ,,Er blijkt ook duidelijk uit dat de mensen betrokken zijn bij hun cliënten en zich graag voor hen inzetten.” F. Paling, directeur uitvoering divise arbeidsgeschiktheid, heeft er vertrouwen in dat de problemen kunnen worden opgelost.

    Het UWV heeft onlangs al langer de tijd gekregen voor de herkeuringsoperatie, waarbij mensen op basis van nieuwe, strengere normen worden beoordeeld. Zij moet nu uiterlijk 1 juli 2007 klaar zijn. Aanvankelijk was het de bedoeling dat alles al halverwege 2006 was afgerond.

    De SP-fractie in de Tweede Kamer dringt aan op een parlementair onderzoek naar wat Kamerlid De Wit noemt ,,de chaos die bij het UWV is ontstaan”. Hij stelt dat de keuringsartsen in de knel zitten en lijnrecht tegenover de top van het UWV staan.

    Geen wonder dat er zoveel verloop is bij de keuringsartsen werkzaam bij het U.W.V. Zij hebben bij hippocratische eed nadrukkelijke belofte moeten geven om alles wat mogelijk is te doen om zieken zonder aanziens van geslacht, geloof of inkomen te genezen. Er schijnt nu zelfs een tekort aan artsen. Ook die tak is op de schop gezet. Enkel en alleen maar om het gewin.

    En by the way, Nederlanders hebben niet op dit kabinet gestemd wat door achterkamertjes gesjoemel tot stand is gekomen. Waar het CDA zo meesterlijk in is. Bestudeer de geschiedenis van de afgelopen 25 jaar van het CDA.

    Reactie door Elsa De Leeuwin — zaterdag 22 oktober 2005 @ 22.53 uur

  55. Het hele idee van een parlementaire democratie is dat het gewone volk niet instaat is om zelf besluiten te nemen en dat je dit moet overlaten aan volksvertegenwoordigers.

    Die volksvertegenwoordigers zijn vervolgens volgens de grondwet vrij om te doen wat ze noodzakelijk achten overeenkomstig hun eigen geweten, kennis en vermogen.

    Is hier ooit enige wetenschappelijk betrouwbaar onderzoek na gedaan? Produceert een centrale volksvertegenwoordiging daadwerkelijk betere resultaten dan een decentrale directe democratie? Is de basis van onze staatkundig inrichting objectief verdedigbaar of is het maar een subjective mening?

    Reactie door Gideon — zondag 23 oktober 2005 @ 9.58 uur

  56. Niks nutteloos parlementair onderzoek! Komt er toch niet en wat hebben we eraan?

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — zondag 23 oktober 2005 @ 12.37 uur

  57. Ik heb gisteren een UWV arts gezien in het halfacht journaal van RTL die”goddank” behoorlijk een boekje opendeed omtrent de nazi praktijken van Exorsist De Geus en Judassen. Die arts durfde al niet eens meer herkenbaar in beeld en de stem werd ook vervormd uit angst voor represailes van de hogere meneertjes zoals van de UWV Topbazen en co. Deze arts gaf ruiterlijk toe dat de te keuren WAO’ers er gewoon uit geschopt werden om de opgelegde quote van meneer de topbaas van het UWV maar te halen, zonder daarbij te letten op deze personen (WAO’ers) hun kwaal, ziekte of aandoening. Die walgelijke achterbakse rothufter van De Geus met z’n inmiddels bewezen nazipraktijken zou zich onderhand als zelfbenoemende faikchristenen toch dood moeten schamen, wat ze toch niet doen. Maar zoals het een echte Judas betaamt verzint hij hier ook wel weer een duivels plannetje op, want meneer wil natuurlijk geen gezichtsverlies lijden of politiek op z’n bek gaan, en zal daar ook alles aan doen dat dit ook niet gebeurt. Per slot van rekening zijn deze naziexperiment WAO keuringen ook z’n eigen gemaakte en bedachte brouwsel om de WAO’ers compleet uit te roeien, dus z’n nazi hollandia plannetje moet gehaald worden voor persoonlijk gewin en succes. Ik ben wel behoorlijk blij dat personen die zo keihard over de WAO’ers oordelen nu eens met eigen ogen en oren, konden zien en horen hoe het er in het echt aan toe gaat in die zogenaamde keuringen, hoe de WAO’ers letterlijk belazert en genaaid werden en nog steeds worden door de meneertjes die alleen aan geld en rijkdom denken voor hun zelf. Keiharde bewijzen dat de WAO’ers niet gelogen hebben wat de onmenselijke nazi WAO keuringen betreft. Keiharde bewijzen hoe TUIG in maatpak zieke en zelf sterfende mensen de afgrond en vernieling in trapt en hun leven letterlijk verwoest en ruïneert om hun onuitputtelijke hebzucht naar geld en rijkdom nog enigzins te stillen, met dank aan de, aan het hoofd staande van deze nazioperatie onze enige echte in hogere sferen verkerende vieze achterbakse exorsist charlatan De Geus die zondags doodleuk naar het huis van God (de Kerk) gaat. Nou , vieze achterbakse exorsist judas De Geus, ik heb nieuws voor je en je baas Doctor Evil. Zo’n 2 en een half jaar geleden is God verhuist, hij woont daar niet meer. Reden van verhuizing, Judas en z’n exorsisten (CDA) kwamen te vaak over de vloer. Wie wil nou zulkse achterbakse leugenaars en charlatans over de vloer hebben. Elk enigzins fatsoenlijk mens zou nog niet eens met zulkse mensen naar de kerk willen lopen, laat staan dat je met zulkse ongure types in de kerk zou willen zitten. Elke echte christenen of enigsinds nog wat fatsoenlijk mens zou zich naar aanleiding van zulkse walgelijke onmenselijke en nazi WAO praktijken met onmiddelijke ingang distanciëren van zo’n walgelijke hypocriete partij als het zelfbenoemende christelijke CDA. Het getuigt van onmetelijke Psychopatische gestoordheid in een zeer ver gevorderd stadium dat die Exorcist De Geus zich zelf nog als christelijk betiteld en beschouwd.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — zondag 23 oktober 2005 @ 13.07 uur

  58. @57, Ik ben geheel met eens met je, ik vind het alleen, voor ons beschaafde mensen, toch iets te grof overkomen. Wij verlagen ons toch hopelijk niet tot het niveau van de Geus en zijn vriendjes?
    Kom op Pimpernel, laten wij het wel NETJES houden!

    Reactie door anja — zondag 23 oktober 2005 @ 18.19 uur

  59. Ter aanvulling op wat met name Opa-Buiswater (7 en 26) en Patrick (28) al zo goed onder woorden hebben gebracht:

    PRAKTIJKVOORBEELD

    Een WAO-er wacht op de (her)keuringsarts. Die komt hijgend tien minuten te laat binnen. Heeft het dossier kennelijk niet (goed) gelezen.
    Zegt na een kwartier: “U kunt toch een tijd op uw stoel zitten? U kunt wel werken.” En: “U moet het maar een beetje Zen-boeddhistisch bekijken, dan gaat het wel beter.”
    Geen enkele specialist wordt geraadpleegd.

    Van 80-100% (op psychische gronden) wordt de WAO-er 0-15 % arbeidsongeschikt verklaard. Dus geen uitkering meer.

    Als hulpverlener heb ik hem gesteund bij het bezwaar, dat wel ingewilligd is: er komt eerst een onderzoek door een specialist. Vervolgens blijft de arbeidsongeschiktheid toch 80-100 %.

    Het is maar een voorbeeld, maar ik vrees dat het illustratief is. Wat iemand in een dergelijke situatie niet allemaal door moet maken…..Kan je nagaan hoe het gaat met degenen, die minder succes hebben in bezwaar en beroep (want dat kan van veel, waaronder toevallige, factoren afhangen), ondanks dat die terecht zijn ingesteld…..

    Reactie door Olav Meijer — zondag 23 oktober 2005 @ 23.58 uur

  60. Vrees niet Olav. Het is helaas buitengewoon
    illustratief. In dit geval en véle andere
    zou gewoon de eigen coördinerende huisarts
    zonder meer het láátste woord moeten hebben, die zijn patiënt een stuk beter kent dan ook zelfs de specialist die op de-
    tails werd ingeschakeld.
    Juist als het om psychisch verweer, dat niet altijd meer verwóórd kan worden, gaat
    is de keuring zonder meer als grof en mee-
    dogenloos ervaren. Verwéér is dan ook in 2e
    termijn, met of zonder hulp, door de patiënt niet meer op te brengen en laat zich nog verder plat walsen, en daarna thuis dagen lang nog extra in de war en op
    het evt. financiële gevolg wordt veelal niet begrepen. Extra medicijnen daarna zijn
    veelal het gevolg….en bespoedigd werd er
    zeker iets: verdere versnelde aftakeling !

    Reactie door Madelief — maandag 24 oktober 2005 @ 11.02 uur

  61. Helemaal mee eens Madelief, de huisarts en de specialisten waarbij iemand onder behandeling is zouden het laatste woord moeten hebben.

    Reactie door kaatje — maandag 24 oktober 2005 @ 11.12 uur

  62. Was het niet zo, dat de eigen huisarts min of meer buitenspel gezet werd omdat deze niet objectief zou zijn? Heb ik eens ergens gelezen. In dat licht bezien is de UWV-arts zéker niet objectief te noemen gezien de scoringsdrift waarmee de van bovenaf opgelegde quota behaald dient te worden. Misschien komt er nu dan een kentering in dit wanstaltige drama.

    Reactie door Gandalf — maandag 24 oktober 2005 @ 11.33 uur

  63. 62. Dat klopt, dat geldt ook voor die RIO’s die ingesteld zijn om onder andere te bepalen of een bejaarde nog zelfstandig kan wonen of niet. Men vond de huisarts daarin ook niet objectief (lees, die stuurde mensen die het ook nodig hebben terecht richting het bejaardencentrum). Met afschaffing van de RIO’s zou je fiancieel gezien denk ik alle arbeidsongeschikten ook echt in de WAO kunnen houden en naar een percentage van 80% van het inkomen kunnen brengen. Zoveel geld wordt daar verspild.

    Reactie door kaatje — maandag 24 oktober 2005 @ 11.45 uur

  64. Gandalf en Kaatje. Terecht hoor, dat idee
    van die niet neutrale huisarts. Maar als je
    dan ook nog als collega-arts de mening van
    de eigen huisarts niet au serieux wil nemen
    en het als buitenstaander (UWV-beambte)wel
    beter denkt te weten, dan is dat hoogst
    arrogant.

    De huisartsen worden al overbelast, maar de
    ‘échte húlpverleners’ onder hen zouden op
    een eenvoudiger manier hun eindconclusie
    gestalte moeten geven, zoals 50 jaar terug
    de huisarts rustig in de clinch ging met de
    contrôle-arts van het toenmalige GAK.

    De huisarts nb buiten spel zetten laat op
    deze manier de indruk wekken, alsof hij door zijn patiënt zou worden omgekocht, of
    bang te zijn ‘over het bureau gesleurd’te
    worden.
    M.i. wordt dus al in eerste instantie door
    het UWV de integriteit van de eigen huis-
    arts buitengewoon in twijfel getrokken, en
    is dus heel kwalijk.

    Het vangnet voor de huisarts-daardoor-in-
    moeilijkheden zou de plaatselijke of regio-
    GGGDarts moeten zijn, waarmee hij regelmatig contacten onderhoudt en mogelijk
    zelfs de plaatselijke politie. Indicatoren
    genoeg dan om ook de huisarts bij te staan.
    De huisarts is over- en over belast! Daar
    ligt dus het eerste knelpunt dat ontknoping
    behoeft ipv weer een opknoping te moeten
    melden bij de GGGD.

    Ook tav ziekenhuisspecialisten zeg ik al 20
    jaar, dat het ontbreekt aan een middenkader
    dat voor de coördinatie moet gaan zorgen,
    zodat je niet van je apotheker moet horen
    dat de medicijnen van de specialist die van
    andere collega’s moet doen stoppen.

    Het voordeel NU is al vast dat menige apo-
    theek met de computer in één oogopslag kan
    zien, wat de patiënt zoal zou moeten slikken en er soms een stokje voor steekt,
    maar…….uiteindelijk ligt de verantwoor
    delijkheid bij de geneesheer (én collega’s)

    Uitgaande van integere geneeskundige behan-
    deling en grote vakbekwaamheid moet er een
    systeem ontwikkeld worden, wat al deze bij-
    komstigheden duidelijk kan ondervangen en
    in goede banen leiden.

    Beroepsprocedures vanuit de patiënt zouden
    dan absoluut tot een minimum beperkt kunnen
    worden, maar als die behoefte heeft aan 2
    vergezellende waarnemers bij het UWV zou
    dat gewoon moeten kunnen worden toegestaan;
    hetzij om de medische kant te helpen be-
    lichten vanuit de dagelijkse observatie en
    anderzijds om verzekeringstechnische vragen
    te mogen stellen, die de ‘zieke’ zelf vaak
    al niet meer kan verwoorden, noch het ant-
    woord erop ‘direct’ begríjpen !

    Deze materie moet in zijn geheel worden aan
    gepakt en niet slechts op onderdelen wil er
    kans van slagen zijn om structurele verbe-
    teringen aan te brengen.
    RIO’s hebben alleen zin als er echte ‘vak’-
    krachten werken en op méér afgaan dan alleen de eigen eerste indruk.
    Leerschool kan het zijn als stageplaats
    voor mensen-in-opleiding, het nadeel ervan
    is dat niemand graag ‘zijn’verhaal vertelt,
    aan één of andere eerstejaars.
    De huisarts zélf lijkt dus de meest geëigende figuur tot bemiddeling, hoe moei-
    lijk ook !

    Reactie door Madelief — dinsdag 25 oktober 2005 @ 10.19 uur

  65. beastie boys…

    beastie boys…

    Trackback door beastie boys — donderdag 22 juni 2006 @ 10.03 uur

  66. free streaming beachboy music…

    free streaming beachboy music…

    Trackback door free streaming beachboy music — donderdag 24 augustus 2006 @ 14.38 uur

  67. download legal music site…

    download legal music site…

    Trackback door download legal music site — donderdag 24 augustus 2006 @ 14.58 uur

  68. the pink panther music…

    the pink panther music…

    Trackback door the pink panther music — donderdag 24 augustus 2006 @ 18.18 uur

  69. a free program to download music for free…

    a free program to download music for free…

    Trackback door a free program to download music for free — donderdag 24 augustus 2006 @ 18.22 uur

  70. music pirate…

    music pirate…

    Trackback door music pirate — donderdag 24 augustus 2006 @ 20.53 uur

  71. lexapro…

    lexapro…

    Trackback door lexapro — vrijdag 25 augustus 2006 @ 5.42 uur

  72. paxil cr…

    paxil cr…

    Trackback door paxil cr — vrijdag 25 augustus 2006 @ 6.06 uur

  73. zoloft…

    zoloft…

    Trackback door zoloft — vrijdag 25 augustus 2006 @ 6.30 uur

  74. tablet pc review…

    tablet pc review…

    Trackback door tablet pc review — vrijdag 25 augustus 2006 @ 9.14 uur

  75. Hardcore Horny Goth Fucking…

    Hardcore Horny Goth Fucking…

    Trackback door Hardcore Horny Goth Fucking — woensdag 30 augustus 2006 @ 21.59 uur

  76. Bbw Bi…

    Bbw Bi…

    Trackback door Bbw Bi — vrijdag 1 september 2006 @ 19.20 uur

  77. Black Bukkake Girl…

    Black Bukkake Girl…

    Trackback door Black Bukkake Girl — donderdag 14 september 2006 @ 6.20 uur

  78. mijn broer was misschien een van die mensen die volgen buitenstaanders wel kon werken, zag er goed uit; wilde ook niet als zieke of melaatste behandeld worden, enige tijd geleden op jonge leeftijd gestorven aan longkanker, zou volgens de keuringsarts bij de nieuwe keuringseisen arbeidsgeschikt zijn, zijn grote angst was wat menesen wel zouden denken als ze hem zagen

    Reactie door johan — zaterdag 28 oktober 2006 @ 18.52 uur

  79. Ik heb multiple sclerose en ben rolstoelafhankelijk. Ik praat moeilijk en heb spasmes ook ben ik incontinent.

    Ik ben 100% arbeidsgeschikt volgens de keuringsartsen.

    Ondertussen loop ik bij een psygoloog omdat door alle toestanden ik het leven niet meer aankan.

    Reactie door Yvonne — vrijdag 24 november 2006 @ 20.09 uur