Illegalen niet “gehoord”

Gerrit Cnossen - Illegalen niet \"gehoord\"

Door Gerrit Cnossen

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 29 oktober 2005 :: 17.46 uur

65 Comments

65 reacties

  1. Dit geeft weer wat erecht is gebeurd. Het gaat hier nog altijd om mensen. Helaas worden de uitzetters niet serieus bevonden. Schaam u Nederland!

    Reactie door anja — zaterdag 29 oktober 2005 @ 17.51 uur

  2. dit is wat de meeste mensen willen !een zaken kabinet!.dus hebben donner en verdonk gelijk !
    een illegaal valt niet onder de nederlandse wetgeving dus hoeft niet gehoord te worden .hij/zij kan in geval van lichamelijke /geestelijke/materiale .shade toch geen rechten doen gelden .dus heeft het zakelijk gezien geen nut degelijke mensen te horen !!!!!! en toevallig komt dat nu goed uit .voor donner en verdonk .

    Reactie door texas henkie — zaterdag 29 oktober 2005 @ 18.48 uur

  3. Ik vind het werkelijk te afgrijselijk voor woorden wat daar gebeurd is en naar mijn mening betreft dit een schending van de mensenrechten. Ik kan het dan ook niet nalaten om Amnesty en Human Rights Watch hierover te schrijven. Als ik me niet vergis zijn er al eerder rapporten uitgebracht door Amnesty over hoe er in Nederland de laatste jaren vluchtelingen slecht worden behandeld.

    Het is inderdaad om je rot te schamen. Ooit was ik trots op het bijna smetteloze blazoen van Nederland aangaande de mensenrechten.

    Reactie door Margreet — zaterdag 29 oktober 2005 @ 19.02 uur

  4. Het gaat gebeuren ?????
    http://www.planet.nl/planet/show/id=75131/contentid=633706/sc=2b891a

    Reactie door Jofel — zaterdag 29 oktober 2005 @ 19.08 uur

  5. vluchtelingen zíjn geen dingen
    vluchtelingen zíjn geen criminelen

    hoe vaak moet dit nog gezegd worden voordat Den Haag eens gaat luisteren??

    Reactie door maaike — zaterdag 29 oktober 2005 @ 19.15 uur

  6. Die smeerlappen in het kabinet moeten nodig spreken van waarden en normen. Alle respect voor leven lijkt verdwenen in dit inmiddels akelige landje…

    Reactie door J3roen — zaterdag 29 oktober 2005 @ 20.32 uur

  7. Als het klopt dat Donner et co. bewust de aanbevelingen van het rapport niet hebben nagevolgd moet hij vervolgd worden voor dood door schuld, het liefst door het europees hof voor de rechten van de mens in Stratsburg.

    Reactie door Inhoud — zaterdag 29 oktober 2005 @ 21.08 uur

  8. Welk kabinet er ook zit, of die mensen nu illegaal hier zijn of niet, het is altijd vreselijk als er doden vallen bij een brand.

    Als het waar is dat er niet goed is opgetreden is dat vreselijk. Maar dat deze zaak door sommigen wordt misbruikt voor politiek gewin is ook vreselijk, daar is het te serieus, te erg en te verdrietig voor.

    Reactie door Sjoerd — zaterdag 29 oktober 2005 @ 22.34 uur

  9. Erg geergerd aan Verdonk met zijn leugen.,
    (zie dat niet als een vrouw)

    Er is adequaat gereageerd., de trut!

    Lousewies had het goed, als er 11 mensen sterven in de vlammen is er niet adequaat gereageerd.,

    Donner moet het eerst weer onderzoeken en op de lange baan schuiven., waarmee de verdonk-leugen gecamoufleerd wordt.,

    uitzetten die verdonk, kan ook niet geloven dat het geval verdonk Hollands is!

    Reactie door Jansonius — zaterdag 29 oktober 2005 @ 23.36 uur

  10. lol Jansonius, erg tegenstrijdig,… hij en trut :p …hij en klootzak… ;) klinkt beter dan he…

    Maar je hebt helemaal gelijk verder, het is van de zotte…
    Zij die het woord adequaat gebruiken, bedoelen precies het tegenovergestelde….

    Reactie door Patrick — zaterdag 29 oktober 2005 @ 23.54 uur

  11. Het maakt Donner geen zak uit wie er in een cel zit liefst zou hij het hok op slot draaien en de sleutel weggooien.
    De meeste van dit soort instellingen zijn niet veilig, alle deuren moeten handmatig op slot kan mij dan ook niet voorstellen dat je een Huis van bewaring met 350 gedetineerde en slechts
    13 bewakers in de nachtelijke uren binnen 20 min iedereen in veiligheid kan stellen vergeet het maar.
    En door de bezuinigingen is er ook minder onderhoud op de technische installaties en personeel van deze inrichtingen het mag ja niets kosten, behalve mensen levens.

    Reactie door Henk — zondag 30 oktober 2005 @ 0.06 uur

  12. Die brand op Schiphol heeft weer eens duidelijk gemaakt wat voor puinhoop het bij Justiitie is. Niemand weet wat er moet gebeuren als de hel losbreekt. Het is echt dramatisch als je het zo allemaal leest en ziet.

    Het ergste is nog dat de verantwoordelijke bestuurders doodleuk naar elkaar wijzen, liegen en alles in de doofpot proberen te stoppen. Daar word je toch helemaal gek van…

    Wie gaat er nu een detentiecentrum op een luchthaven neerzetten…Wat als die brand was overgeslagen…Echt onverantwoord allemaal. Het meest onverantwoorde is nog dat Verdonk en Donner gewoon blijven zitten!

    Reactie door DJ Digital — zondag 30 oktober 2005 @ 0.43 uur

  13. Zou die dag waar deze mensen gestorven zijn ook uitgekozen worden als nationale herdenkingsdag?

    Komen AHA en Ritje hier ook een zeer ontroerende speech houden?

    Waar is de ECHTE moraal gebleven?
    Hoe lang nog de toneelspel?

    Reactie door walking bull — zondag 30 oktober 2005 @ 11.02 uur

  14. Hallo allemaal,
    Ik vind het te zot voor woorden dat dit allemaal in Nederland kan gebeuren.Ik kan mij hier zo kwaad over maken. Verdorie Rita Verdonk en die meneer Donner?
    Zet hun maar even in een Cel!
    Het zijn geen beesten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    HET ZIJN MENSEN ZOALS WIJ ALLEMAAL!!!!!!!!!!
    Ik vind het een groten schande!!!!!!!
    Dit noem ik nou ook een vorm van zinloos en achterbaks geweld!!!!!!!!!!
    Ik Hoop Dus Ook Dat De Tweede Kamer en iedereen die er wat aan doen kan nu ook eens eerlijk opstaan en daden ondernemen!!
    Inplaats van hun kop in het zand te steken!!Of alles weer onder het kleed vegen!!
    Bah, Soms schaam ik mij om Nederlandse te zijn.
    GEEN WOORDEN MEER MAAR DADEN !!!!!!!!!!!!!
    DONNER EN VERDONK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Automatiche deurvergrendeling??????WAAR?????
    Was dat weer te duur ofzo???????????

    SCHANDE SCHANDE SCHANDE

    Reactie door Gery — zondag 30 oktober 2005 @ 11.02 uur

  15. Wat je niet ziet…dat is er niet!

    Reactie door e.krul — zondag 30 oktober 2005 @ 11.18 uur

  16. Wie geen naam heeft…is geen mens!

    Reactie door e.krul — zondag 30 oktober 2005 @ 11.18 uur

  17. Wie men niet kent…die redt zijn reet maar!

    Reactie door e.krul — zondag 30 oktober 2005 @ 11.19 uur

  18. Wie men niet hoort…die heeft geen stem!

    Reactie door e.krul — zondag 30 oktober 2005 @ 11.20 uur

  19. De ‘Menshouderij Europa’, zet zijn hok niet op een kier voor wezens op de vlucht.

    Wezens op de vlucht en niet voldoende productieven, houdt de ‘Menshouderij Europa’ liever niet in het hok.

    Vogelvrijverklaarden ziet men liever vertrekken.

    Reactie door e.krul — zondag 30 oktober 2005 @ 11.31 uur

  20. Het is gebleken dat voor de brand de Politie en de Koninklijke Marechaussee al was opgetrommeld was omdat de gevangenen aan het rellen waren

    rara wat de gevangenen daarna deden ? precies, het oude verhaal van het eigen bedje in de fik steken

    en dan vinden ze het raar dat ze verbranden

    Reactie door Erik — zondag 30 oktober 2005 @ 14.10 uur

  21. Erik enig besef van wat je schrijft?
    …vast niet, want als je de pijn van een ander niet ziet door het te verdringen hoef je niets te voelen, en wat je niet voelt bestaat niet he….

    Reactie door Patrick — zondag 30 oktober 2005 @ 14.13 uur

  22. Patrick

    Als iemand zelfmoord pleegt door zijn eigen cel in de fik te steken dan is dat toch zijn eigen schuld en niet die van iemand anders.

    Als ik me eigen nu ophang in me kamer kan ik ook niet het kabinet de schuld geven.

    Reactie door Erik — zondag 30 oktober 2005 @ 14.16 uur

  23. Erik, heb jij je ooit wel is zo wanhopig en compleet aan je lot over gelaten gevoeld, zo in de steek gelaten gevoeld, is je wel is alles afgenomen, maar dan ook echt alles, tot aan je eigenwaarde, ben je op zulke momenten wel is bedreigd en vernederd?

    als je antwoord hierop nee is, heb je totaal geen recht van spreken… want dan weet je ook niet waar je het over hebt….

    Reactie door Patrick — zondag 30 oktober 2005 @ 14.19 uur

  24. Schiphol, bolletjesslikkers, zegt genoeg, de meeste asielzoekers die worden uitgezet zitten in echte asielzoekerscentrums en uitzetting centrums in plaats van in cellen op schilhol.

    trouwens, in asielzoekerscentrums steken de asielzoekers ook vaak de matras in de fik om meer geld te eisen, en dan zijn ze pas net 2 weken in het land!

    ondankbaar tuig.

    Reactie door Erik — zondag 30 oktober 2005 @ 14.25 uur

  25. Erik, daar had ik het niet over… ik stelde je een andere vraag, maar als je het te moeilijk vind om in gesprek te gaan… dan houdt ie voor mij bij deze op.. heb dan wel wat beters te doen…

    Reactie door Patrick — zondag 30 oktober 2005 @ 14.31 uur

  26. geldzoekers en hun subsidieclubjes verzinnen altijd de grootste huilverhaaltjes :)

    Reactie door Erik — zondag 30 oktober 2005 @ 14.44 uur

  27. Laten ze maar eens een protest maken voor alle slachtoffers van deze multi kul.

    Reactie door Erik — zondag 30 oktober 2005 @ 14.50 uur

  28. ben geen geldzoeker, geen subsidieclubje, praat alleen maar uit mn gevoel…

    maar goed, ik zei niets meer tegen jou… is de moeite niet jong…

    Reactie door Patrick — zondag 30 oktober 2005 @ 14.51 uur

  29. Misschien was het wel hun cultuur om jezelf in de fik te steken

    MOET JE RESPECT VOOR HEBBEN!

    Reactie door Erik — zondag 30 oktober 2005 @ 14.57 uur

  30. *hoort een lama spugen…

    Reactie door Patrick — zondag 30 oktober 2005 @ 15.02 uur

  31. 29

    Kun je zien hoe tolerant deze site is,ze laten zelfs een miskraam zoals jij aan het woord.

    Reactie door Beste Kerel — zondag 30 oktober 2005 @ 15.05 uur

  32. @ patrick

    “heb jij je ooit wel is zo wanhopig en compleet aan je lot over gelaten gevoeld, zo in de steek gelaten gevoeld”

    ja, maar dat moet het niet uitmaken.
    als het goed is iedere gedetineerden door een goed recht beoordeelt en zit terecht vast. mits er fouten zijn gemaakt hoeveel % is dat.

    het is zeker erg dat 11 doden zijn.
    en veel familie´s leed hebben.
    en dat de verantwoordlijk worden gestraft
    als het bewijzen is.
    maar we moeten niet zielig gaan doen over gedetineerden.
    tenslotte zitten daar niet voor hun zweet voeten.
    regels zijn regels als wij ons daar niet aanhouden, waarom moeten wij ons dan aan de onderstaande regels houden

    EUROPEES VERDRAG TOT BESCHERMING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS EN DE FUNDAMENTELE VRIJHEDEN

    Verdrag van 4 november 1950, Trb. 1951,, 154 (Rectificatie Trb. 1961, 8 en 1979, 150), laatstelijk gewijzigd 11 mei 1994, Trb. 1994, 165

    TITEL I
    Rechten en vrijheden

    Recht op leven Art. 2

    - 1. Het recht van een ieder op leven wordt beschermd door de wet. Niemand mag opzettelijk van het leven worden beroofd, behoudens door de tenuitvoerlegging van een gerechtelijk vonnis wegens een misdrijf waarvoor de wet in de doodstraf voorziet.
    - 2. De beroving van het leven wordt niet geacht in strijd met dit artikel te zijn geschied ingeval zij het gevolg is van het gebruik van geweld, dat absoluut noodzakelijk is:
    a. ter verdediging van wie dan ook tegen onrechtmatig geweld;
    b. teneinde een rechtmatige arrestatie te bewerkstelligen of het ontsnappen van iemand die op rechtmatige wijze is gedetineerd, te voorkomen;
    c. teneinde in overeenstemming met de wet een oproer of opstand te onderdrukken.

    Verbod van foltering Art. 3

    Niemand mag worden onderworpen aan folteringen of aan onmenselijke of vernederende behandelingen of bestraffingen.

    Recht op vrijheid en veiligheid Art. 5

    - 1. Een ieder heeft recht op vrijheid en veiligheid van zijn persoon. Niemand mag zijn vrijheid worden ontnomen, behalve in de navolgende gevallen en overeenkomstig een wettelijk voorgeschreven procedure:
    a. indien hij op rechtmatige wijze is gedetineerd na veroordeling door een daartoe bevoegde rechter;
    b. indien hij op rechtmatige wijze is gearresteerd of gedetineerd, wegens het niet naleven van een overeenkomstig de wet door een gerecht gegeven bevel of teneinde de nakoming van een door de wet voorgeschreven verplichting te verzekeren;
    c. indien hij op rechtmatige wijze is gearresteerd of gedetineerd teneinde voor de bevoegde rechterlijke instantie te worden geleid, wanneer er een redelijke verdenking bestaat, dat hij een strafbaar feit heeft begaan of indien het redelijkerwijs noodzakelijk is hem te beletten een strafbaar feit te begaan of te ontvluchten nadat hij dit heeft begaan;
    d. in het geval van rechtmatige detentie van een minderjarige met het doel toe te zien op zijn opvoeding of in het geval van zijn rechtmatige detentie, teneinde hem voor de bevoegde instantie te geleiden;
    e. in het geval van rechtmatige detentie van personen ter voorkoming van de verspreiding van besmettelijke ziekten, van geesteszieken, van verslaafden aan alcohol of verdovende middelen of van landlopers;
    f. in het geval van rechtmatige arrestatie of detentie van een persoon teneinde hem te beletten op onrechtmatige wijze het land binnen te komen, of van een persoon waartegen een uitwijzings- of uitleveringsprocedure hangende is.
    - 2. Een ieder die gearresteerd is moet onverwijld en in een taal die hij verstaat op de hoogte worden gebracht van de redenen van zijn arrestatie en van alle beschuldigingen die tegen hem zijn ingebracht.
    - 3. Een ieder die is gearresteerd of gedetineerd, overeenkomstig lid 1.c van dit artikel, moet onverwijld voor een rechter worden geleid of voor een andere magistraat die door de wet bevoegd verklaard is rechterlijke macht uit te oefenen en heeft het recht binnen een redelijke termijn berecht te worden of hangende het proces in vrijheid te worden gesteld. De invrijheidstelling kan afhankelijk worden gesteld van een waarborg voor de verschijning van de betrokkene ter terechtzitting.
    - 4. Een ieder, wie door arrestatie of detentie zijn vrijheid is ontnomen, heeft het recht voorziening te vragen bij het gerecht opdat deze spoedig beslist over de rechtmatigheid van zijn detentie en zijn invrijheidstelling beveelt, indien de detentie onrechtmatig is.
    - 5. Een ieder die het slachtoffer is geweest van een arrestatie of een detentie in strijd met de bepalingen van dit artikel, heeft recht op schadeloosstelling.

    Recht op een eerlijk proces Art. 6

    - 1. Bij het vaststellen van zijn burgerlijke rechten en verplichtingen of bij het bepalen van de gegrondheid van een tegen hem ingestelde vervolging heeft een ieder recht op een eerlijke en openbare behandeling van zijn zaak, binnen een redelijke termijn, door een onafhankelijk en onpartijdig gerecht dat bij de wet is ingesteld. De uitspraak moet in het openbaar worden gewezen maar de toegang tot de rechtszaal kan aan de pers en het publiek worden ontzegd, gedurende de gehele terechtzitting of een deel daarvan, in het belang van de goede zeden, van de openbare orde of nationale veiligheid in een democratische samenleving, wanneer de belangen van minderjarigen of de bescherming van het privé leven van procespartijen dit eisen of, in die mate als door de rechter onder bijzondere omstandigheden strikt noodzakelijk wordt geoordeeld, wanneer de openbaarheid de belangen van een behoorlijke rechtspleging zou schaden.
    - 2. Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, wordt voor onschuldig gehouden totdat zijn schuld in rechte is komen vast te staan.
    - 3. Een ieder tegen wie een vervolging is ingesteld, heeft in het bijzonder de volgende rechten:
    a. onverwijld, in een taal die hij verstaat en in bijzonderheden, op de hoogte te worden gesteld van de aard en de reden van de tegen hem ingebrachte beschuldiging;
    b. te beschikken over de tijd en faciliteiten die nodig zijn voor de voorbereiding van zijn verdediging;
    c. zich zelf te verdedigen of daarbij de bijstand te hebben van een raadsman naar eigen keuze of, indien hij niet over voldoende middelen beschikt om een raadsman te bekostigen, kosteloos door een toegevoegd advocaat te kunnen worden bijgestaan, indien de belangen van een behoorlijke rechtspleging dit eisen;
    d. de getuigen à charge te ondervragen of te doen ondervragen en het oproepen en de ondervraging van getuigen à décharge te doen geschieden onder dezelfde voorwaarden als het geval is met de getuigen à charge;
    e. zich kosteloos te doen bijstaan door een tolk, indien hij de taal die ter terechtzitting wordt gebezigd niet verstaat of niet spreekt.

    Geen straf zonder wet Art. 7

    - 1. Niemand mag worden veroordeeld wegens een handelen of nalaten, dat geen strafbaar feit naar nationaal of internationaal recht uitmaakte ten tijde dat het handelen of nalaten geschiedde. Evenmin mag een zwaardere straf worden opgelegd dan die, die ten tijde van het begaan van het strafbare feit van toepassing was.
    - 2. Dit artikel staat niet in de weg aan de berechting en bestraffing van iemand, die schuldig is aan een handelen of nalaten, dat ten tijde van het handelen of nalaten, een misdrijf was overeenkomstig de algemene rechtsbeginselen die door de beschaafde volken worden erkend.

    http://users.skynet.be/historia/EVRM.htm

    Reactie door kan je er tegen — zondag 30 oktober 2005 @ 16.02 uur

  33. “Heerlijk “..toch, dat deze actualiteit zoveel (onderbuik) reacties oproept..
    Van de Te Fundementalistische Rechtse Generaal (kop) .. tot De Te liefdevolle Emotionele ..(staart)
    Zo gaan ze aan de feitelijke, visvlezige werkelijkheden voorbij -daar hebben ze het niet over-. Deze bevinden zich immers tussen … kop en staart..
    Goed is dat uitslingerende pereferieen in contact kunnen komen / blijven met .. de kerntaken! een uitings fenomeen zo’n site!

    Reactie door Gerrit — zondag 30 oktober 2005 @ 17.19 uur

  34. @ 32 “maar we moeten niet zielig gaan doen over gedetineerden.”

    dus alleen omdat het gedetineeerde zijn, en dus zgn. waardeloos zijn verdienen ze geen medeleven (wat trouwens in mijn boekje iets anders is als medelijden, en wat dus ook niets met zielig doen te maken heeft…)

    Reactie door Patrick — zondag 30 oktober 2005 @ 17.23 uur

  35. 34

    medeleven met familie en de slachtoffers is op zijn plaats.
    maar zeilig doen omdat ze daar zitten.
    want ik heb geen medeleven omdat ze daar zitten.
    tenzij het onterecht is dat ze daar zitten.
    zo zijn de regels.
    zo werd mij ook verteld.
    ik wist het ook.
    regels zijn regels.
    volgens mij wordt dat je al geleerd als je klein bent.

    ook al voelt het soms onterecht.
    ik ben het soms ook niet eens met de regels die eva uitvoerd.

    Reactie door kan je er tegen — zondag 30 oktober 2005 @ 17.50 uur

  36. Een heer schiep in zeven dagen hemel, aarde en alle dieren en planten. Om te zorgen dat alles wat hij gecreeërd had in goede handen was knutselde hij de mens in elkaar! Aan het eind van de zevende dag zat hij met een potlood nog wat strepen te trekken en zie daar er waren grenzen.

    Vlak voor middernacht van de zevende dag moesten echter de rijkdommen nog verdeeld worden, omdat het al donker was kwam daar het meeste van in Europa en Noord Amerika terecht.

    De mensen uit de minder goed bedeelde landen kwamen op het idee om ook hun deel van de rijkdommen die de heer aan de wereld had gegeven op te eisen maar daar wilden de mensen die van de heer Europa en Noord Amerika moesten beheren niets van weten.

    De heer had tenslotte niet voor niets de grenzen op de aarde getekend!

    Reactie door hanri — zondag 30 oktober 2005 @ 17.52 uur

  37. Regels zijn regels ja… maar als de regel is opgesloten zitten soeda, dan is dat zo, maar opgesloten is niet het zelfde als levend verbrand worden…

    Reactie door Patrick — zondag 30 oktober 2005 @ 17.53 uur

  38. 36 hanri

    van het onderwerp af

    Een heer schiep in zeven dagen hemel, aarde en alle dieren en planten.
    en toen de mens
    waar hij een afwachtende houding aan nam.
    waar door de mens die hij had geknuteld, het zelf maar ging doen zij knokken en knepen tot ze er grijs er van zagen
    uhmm dacht een heer en wachte nog langer
    de mens bleef maar knokken tot alle rijkdommen in beheer kwamen bij de sterkste.
    uhmmmm dacht de heer als ze mij genadig zijn maak het mij niet uit.
    enzo ontstond deze grijze wereld

    HET VERHAALTJE WAS EIGENLIJK ANDERS

    Er was eens een lelijke grijze wereld.
    Daar hadden de beestjes voor gezorgd.

    De blauwe beestjes geloofden in de Blauwe God en het Blauwe Boek. Daarvan moest je altijd aan de linkerkant van de weg lopen, anders was dat een belediging voor de Blauwe God.

    De groene beestjes geloofden in de Groene God en het Groene Boek. Daarvan moest je een onderbroek over je hoofd aantrekken, anders was dat een belediging voor de Groene God.

    De rode beestjes geloofden in de Rode God en het Rode Boek. Daarvan mocht je niet lachen, anders was dat een belediging voor de Rode God.

    De gele beestjes geloofden in de Gele God en het Gele Boek. Daarvan moest je aan de rechterkant van de straat lopen, op 1 been, anders was dat een belediging voor de Gele God.

    De oranje beestjes geloofden in de Oranje God en het Oranje Boek. Daarvan mocht je absoluut geen ijsjes eten. Als je dat wel deed, dan was dat een belediging voor de Oranje God.

    En de beestje vochten en sloegen en beten en knepen elkaar tot ze grijs van ellende zagen want ze vonden allemaal dat hun kleur god gelijk had.
    Op een dag zagen ze opeens een Regenboog. Zoiets moois hadden ze nog nooit gezien. En toen begrepen ze het eindelijk! Er is geen goede kleur god want de regenboog is van ons allemaal.

    maar de vraag blijft wie was er nu ieder de mens of god.

    Reactie door kan je er tegen — zondag 30 oktober 2005 @ 18.44 uur

  39. 37 patrick

    ik zie het verschil daarin ech wel.

    Reactie door kan je er tegen — zondag 30 oktober 2005 @ 18.49 uur

  40. @ Patrick nr. 23 schreef:

    “Erik, heb jij je ooit wel is zo wanhopig en compleet aan je lot over gelaten gevoeld, zo in de steek gelaten gevoeld, is je wel is alles afgenomen, maar dan ook echt alles, tot aan je eigenwaarde, ben je op zulke momenten wel is bedreigd en vernederd”

    Wat je hier nu wilt uitleggen kun je echt afdoen als onzin! Dat die mensen zich zo voelen is toch hun eigen schuld? Hun kiezen ervoor om hun land te verlaten en daarmee alles wat ze lief is achter te laten. De risico’s zijn bekend. Stel dat jij of ik naar een land als Marokko vluchten, dan mogen we blij zijn als we nog enigzins “menselijk” behandeld worden. Ik vind veel reacties op dit column erg overdreven. Wij kunnen er niks aan doen, het kabinet kan er niks aan doen. Ze mogen blij zijn dat ze nog enigzins opgevangen worden en niet meteen op het eerste beste vliegtuig terug gestuurd worden naar hun land van herkomst!

    Reactie door Jeffrey — maandag 31 oktober 2005 @ 15.05 uur

  41. ikke ikke ikke en de rest ken stikke…

    of nie jeffrey?

    Reactie door Patrick — maandag 31 oktober 2005 @ 16.35 uur

  42. Volgens mij ben jij niet helemaal van deze wereld Jeffrey.Waarom zou jij, om maar eens een voorbeeld te noemen naar een land als Marrokko of welk land dan ook vluchten? Heb jij daar een reden toe?

    Reactie door wreker — maandag 31 oktober 2005 @ 20.29 uur

  43. keer het om als voorbeeld, jij als nederlander de vluchteling.

    je ziet je toch niet echt politiek asiel aanvragen in morocco ofzo he.
    om maar een land te noemen.
    als je een probleem wilt oplossen moet bij de wortel beginnen in land van herkomst.
    maar die willen dat niet, net als wij die dat niet willen.

    Reactie door kan je er tegen — maandag 31 oktober 2005 @ 22.26 uur

  44. waarom niet, kan je er tegen? als je zou moeten vluchten (wat nu gelukkig niet hoeft…) zou je toch alleen maar blij zijn als je ergens anders terecht kan…

    Reactie door Patrick — maandag 31 oktober 2005 @ 22.40 uur

  45. patrick

    daar heb je gelijk in, in het blij zijn
    maar dan komen we weer bij de regels van het land waar je naar toe vluchten.

    en die zijn wel wat beter hier, dan in land van herkomst.
    daar hoeft ik niet als vluchteling asiel
    aan te vragen.

    Reactie door kan je er tegen — maandag 31 oktober 2005 @ 22.54 uur

  46. kan je er tegen? ja hoor ben erg geloofaardig :D

    Reactie door kan je er tegen — maandag 31 oktober 2005 @ 22.57 uur

  47. @ Wreker:

    Ik noemde maar een voorbeeld.
    Maar dan zullen we voor het gemak de VS maar als voorbeeld nemen. Wedden dat die illegalen het hier beter hebben?

    @ Patrick (nr. 41):
    Ik denk dat jij iets teveel met Anja Meulenbelt aan de thee hebt gezeten.

    Reactie door Jeffrey — dinsdag 1 november 2005 @ 11.23 uur

  48. Het zal er wel op uitdraaien dat de rest gelijk een verblijfsvergunning zal krijgen.
    Wedden dat je dan van die Bijlmertoestanden krijgt ?? Dan blijkt dat ze met 400 man in een cel zaten en ALLEMAAL een vergunning willen hebben.

    Nu komt de familie van de overleden ‘criminelen’ gratis naar Nederland, hoef je geen genie te zijn om te weten wat die gaan doen, gelijk asiel aanvragen natuurlijk.

    De oorzaak van het brandje ?? ze waren aan het roken en verrek ze roken nog steeds.

    Reactie door asociaal — dinsdag 1 november 2005 @ 19.53 uur

  49. Jeffrey, drink geen thee, ben meer van de koffie… maar neej hoor, bedenk mn eigen mening liever…

    Reactie door Patrick — dinsdag 1 november 2005 @ 21.16 uur

  50. @48 Asociaal, knap dat jij weet dat de gene die bij de brand omgekomen zijn :criminelen: waren. Hebben ze het jouw uit eigen mond verteld, of klets je de praat in je omgeving na. Kan natuurlijk ook zo zijn, dat het mensen zijn die in eigen land gevaar liepen wegens hun politieke of gelovige instelling. Ik denk trouwens niet dat de familie van deze slachtoffers in Nederland asiel zal aanvragen, die hebben hun buik bij voorbaat al vol van ons landje.

    Reactie door willempie — dinsdag 1 november 2005 @ 23.39 uur

  51. Moeten we soms op de herdenking Freek de Jonge draaien?
    Er is leven, er is leven na de dood.
    Helaas de nabestaanden hebben hier niets aan en de doden nog minder

    Reactie door anja — woensdag 2 november 2005 @ 9.03 uur

  52. @ Willempie:

    Gelukkig dan kunnen ze weer linea recta terug. Misschien dat ze tijdens hun korte verblijf in Nederland meteen wat andere “cultuurverrijkers” kunnen aanzetten om die op hun trip terug te vergezellen.
    Wij blij, zij blij, iedereen blij!

    En over criminelen gesproken. Echt lieverdjes waren het ook niet getuige het volgende nieuwsfeit: http://www.nu.nl/news/618795/10/%27Vreemdelingen_hinderden_hulpverleners_met_biljartballen%27.html

    He Willempie en al die andere theeleuten hier, WAKKER WORDEN!
    Multikul werkt niet!

    Reactie door Jeffrey — woensdag 2 november 2005 @ 11.30 uur

  53. @52 Volgens mij is Willempie wakkerder dan jij bent. Je bekijkt het alleen maar van uit je eigen enge standpunt. Je hebt gewoon de pest aan gekleurde mensen en die zijn in jouw ogen dus bij voorbaat al crimineel. En wat pastor Zandstra en Verdonk betreft, die willen de boel gewoon indekken. Ze waren er niet bij, maar kunnen wel meteen zeggen dat er adequaat is opgetreden. Er is nog steeds niet duidelijk wat er precies is gebeurd, wel het feit dat de hulp te laat kwam en waarom. Als bepaalde dingen uitgelegd worden als hinderen, kun je je natuurlijk ook afvragen of deze mensen niet door de paniek om er uit te komen zo gehandeld hebben. Lijkt mij geen pretje om in de vlammen om te komen.

    Reactie door anja — woensdag 2 november 2005 @ 13.30 uur

  54. En mensen zoals jij waren er wel bij?

    Hoe kun jij nou in godsnaam beweren dat zij de boel willen indekken? Ik neem aan dat zij hier meer verstand van hebben dan jij of ik.
    Jouw soort wil ons gewoon doen laten geloven dat dit hun manier is om de boel in te dekken zodat links er weer goed mee weg komt. Maar dat is links he. Eerst alles en iedereen lukraak gaan lopen beschuldigen om vervolgens weer met de neus op de feiten gedrukt te moeten worden.

    Reactie door Jeffrey — woensdag 2 november 2005 @ 14.44 uur

  55. 54 Jeffrey

    oei :D niet zo hard, volgens mij heb je gelijk.
    want er waren erg weinig mensen bij.
    te weinig zo heb ik begrepen anders waren er geen 11 doden.
    of lieten zo niet toe?
    uhmmm alleen god weet het “de waarheid” als die niet dood is.

    Reactie door kan je er tegen — woensdag 2 november 2005 @ 15.38 uur

  56. Rake cartoon Gerrit, niks aan toe te voegen.
    Het verhaal over de regenboog is ook treffend. En nu maar afwachten tot iedereen door heeft dat er geen kleurtje mag ontbreken voor een compleet geheel.

    Reactie door Clasien — woensdag 2 november 2005 @ 15.42 uur

  57. Jeffrey, Is de oorzaak van de brand bekend? NEE. Was Zandstra erbij? NEE. Was verdonk erbij? NEE. Hoe komen ze dan bij de uitspraak er is adequaat gehandeld? Eigen straatje schoonvegen misschien? En wat bedoel je trouwens met jouw soort?

    Reactie door anja — woensdag 2 november 2005 @ 17.03 uur

  58. Jeffrey, ik probeer jou helemaal niets te laten geloven. Vind alleen dat er hier wel hele voorbarige conclusies worden getrokken. Het onderzoek is nog in volle gang, dat de deuren te laat geopend zijn staat vast, 11 doden staat ook vast.
    De vraag is alleen hoe is de brand ontstaan (misschien hebben ze het inderdaad zelf aangestoken) kan natuurlijk ook niet zo zijn. De uitspraak van Verdonk en Zandstra vind ik nogal voorbarig over het adequate handelen, (alleen gebaseerd op blaren van de handen van bewakers) Als de automatische ontgrendeling in werking was geweest en de bewakers niet op grote afstand hadden gezeten, dan was er waarschijnlijk een hoop leed niet gebeurd. (hadden ze ook geen blaren) De bewaking heeft zelf ook diverse keren aangegeven in de afgelopen tijd, dat de situatie gevaarlijk was. Er was in die paar jaar nl. al een paar keer brand uitgebroken. Je zou er toch van uit mogen gaan, dat ze heer lering uit getrokken hadden Dit heeft ook niets te maken met afschuiven op links, het is een stomme fout van overheidswege en de bewaking.

    Reactie door anja — donderdag 3 november 2005 @ 9.15 uur

  59. Ik ben het met je eens dat ze dit niet met 100% zekerheid kunen bevestigen.
    Maar de beschuldigen van jullie kant die hier veelal op dit weblog te vinden zijn en die van jullie grote vriendin
    Anja Meulenbelt, wil ons doen laten geloven dat Verdonk en Zandstra racisten zijn en dat zij niks om het lot van deze mensen geven.
    Een brand kan overal uitbreken. Dat dergelijke gevangenissen niet de luxe genieten als die in menig staatsgevangenis in ons land, daar ben ik het ook mee eens. Daarvoor zijn het ook tijdelijke centra’s. Deze mensen verblijven hier vaak enkele maanden omdat zij op het punt staan uitgezet te worden. Daar komt bij, zoals ik al eerder aangaf, dat deze mensen besluiten ons land illegaal binnen te dringen met alle risico’s van dien uiteraard. Ik denk dat ze hier beter zitten dan in de VS en beter behandeld worden dan die tienduizenden Afrikanen die de Spaanse enclaves in Marokko proberen binnen te dringen, om maar eens een paar voorbeelden te noemen.

    De gedachtegang “jouw soort” moet je je niet zo letterlijk aantrekken. Ik bedoel hiermee te zeggen dat dit de mensen betreft die er dezelfde denkwijze op na houden als de jouwe.

    Veel leesplezier.

    Reactie door Jeffrey — donderdag 3 november 2005 @ 10.24 uur

  60. Jeffrey, Ik heb Verdonk en Zandstra niet rascistisch genoemd en Anja Meulenbelt is ook geen vriendin van me. (goddank niet)In een aantal zaken heb je gelijk, ze komen illegaal het land binnen, de gevangenissen zijn hier een stuk beter als elders, maar dit neemt natuurlijk niet weg dat de veiligheid van bepaalde onderkomens in orde moet zijn. Lijkt mij dat ze beter meteen terug gestuurd hadden kunnen worden. Is altijd nog beter als levend verbranden. Had trouwens ook nog kosten besparend geweest.

    Reactie door anja — donderdag 3 november 2005 @ 15.30 uur

  61. @ Patrick (25, 34,41 en 49):

    Het is inderdaad verspilde moeite in discussie te gaan met figuren als Erik, die het over “ondankbaar tuig” heeft,en “kan je er tegen”, die de diepgang heeft van een platbodem. En volgens Jeffrey is het overdreven om je er druk over te maken; het is toch hun eigen schuld? En “a-sociaal”: what’s in a name? Zulke types zijn redeloos.

    Het is eigenlijk heel simpel: asielzoekers hebben recht op een niet lange, maar wel zorgvuldige toelatingsprocedure; als zij niet worden toegelaten zijn het nog steeds geen criminelen; zij mogen alleen worden uitgezet als het redelijkerwijze voor hen veilig kan worden geacht in hun land van herkomst; enz. Er bestaan nu eenmaal mensenrechten en verdragen daarover, waaraan ook Nederland zich te houden heeft.
    En niemand -crimineel of niet, asielzoeker of niet- mag in een zodanig onveilige situatie worden gebracht, dat zijn leven gevaar loopt. Dat geldt ook voor een detentie- of asielzoekerscentrum. Ook al zou de brand door een asielzoeker zijn ontstaan, dan nog moeten de voorzieningen zodanig zijn dat iedereen in pincipe in veiligheid kan worden gebracht.
    Mensen die dit ontkennen denken niet na en hebben geen gevoel.

    Reactie door Olav Meijer — vrijdag 4 november 2005 @ 13.52 uur

  62. De rampzalige brand van 24 oktober in de gevangenis op Schiphol, waarbij 11 doden vielen, heeft velen diep geschokt. Nog schokkender was echter de manier waarop de overlevenden onmiddellijk na deze ramp werden geïsoleerd, in plaats van te worden gehoord en begeleid. Minister Verdonk van vreemdelingenzaken verklaarde reeds de volgende dag dat het bewakend personeel adequaat had gereageerd en in het daarop volgende spoeddebat zegde minister Donner van justitie wel een onderzoek toe, maar géén strafrechtelijk onderzoek.
    Na de vuurwerkramp in Enschede volgde er uiteraard een strafrechtelijk onderzoek en na de brand in café ‘het Hemeltje’ ook. Zou er brand uitbreken in een pension (zoals in Parijs deze zomer een aantal malen gebeurde), en er zouden 11 doden vallen, dan zou de politie onmiddellijk de eigenaar van het pension arresteren. Deze gevangenis was staatseigendom en zowel de minister van justitie als de minister van vreemdelingenbeleid zijn verantwoordelijk voor de gang van zaken. Maar dit kabinet wast de handen in onschuld.
    De schrijfster Marion Bloem is een actie begonnen om deze regering aan te klagen wegens dood door nalatigheid. De link is: http://www.eenroyaalgebaar.nl/
    Op deze link kan men een handtekening plaatsen, maar men kan zich ook aanmelden voor verdere steun.

    Reactie door Bou Berkenbosch — zondag 6 november 2005 @ 10.57 uur

  63. Bou, bedankt voor de link. Net getekend. Vind dit een goeie zaak, want volgens mij heten ze daar in Den Haag allemaal Pilatus.

    Reactie door anja — zondag 6 november 2005 @ 14.05 uur

  64. trouwens, in asielzoekerscentrums steken de asielzoekers ook vaak de matras in de fik om meer geld te eisen, en dan zijn ze pas net 2 weken in het land!

    ondankbaar tuig.

    Reactie van Erik — zondag 30 oktober
    ……………………………
    Whahhaa Erik waar haal je die nonsens vandaan?…..
    IK werk ruim 4 jaar in een azc en nimmer heeft bij ons een brand gewoed ontstaan door het in de fik steken van een matras of iets dergelijks, wel ooit een kortsluiting gehad in een kamer, oorzaak koelkast, maar gelukkig heeft men daar wel adequaat gehandeld en viel er niet één gewonde.

    Weet je het zijn vooral de Eriks en de Jeffrey’s die hier denken het hoogste woord te hebben, helaas weten ze van toeten noch blazen waar het gaat om medemenselijkheid, en ik vraag mij ook ten zeerste af hoeveel vluchtelingen jullie persoonlijk kennen.
    Tevens ben ik van mening dat verdomd inderdaad een racistisch persoontje is, getuige al haar uitlatingen en haar gedrag jegens onze medemensen, vooral ijskoud ook en inhumaan.
    IK kan me nog dat stuk herinneren van Walid een 11 jarig Somalisch knulletje die met zijn oma in een opvangcentrum verbleef en die uitgezet zou worden, zijn oma was ook nog de enige die dat knulletje had, opa werd voor zijn ogen vermoord, zijn huis in de fik gestoken en zijn ouders zijn hoogstwaarschijnlijk ook vermoord, tot op de dag van vandaag geen teken van leven.
    UIteraard waren er velen die handtekeningen hebben gestuurd zodat Walid die samen met taxi presentator Joris Linssen duizenden handtekeningen wilde overhandigen aan verdomd, ze wilde ze eerst niet aanpakken, uiteindelijk zei ze tegen het knulletje,die nog 26 dagen te gaan had tot uitzetting” Ik wens je veel geluk waar dan ook op de wereld” in de ogen van de Eriks en Jeffrey’s de juiste uitspraak natuurlijk van de iron lady.
    En zo is het vele illegalen vergaan die gevlucht zijn uit eigen land op zoek naar een stukje veiligheid en vooral medemenselijkheid.

    Chinees spreekwoord: Voor je oordeelt moet je eerst in iemands huis hebben gewoond.

    Reactie door Maya de Jongh — woensdag 9 november 2005 @ 13.43 uur

  65. het vluchtelingen probleem komt voort uit de grote welvaarts verschillen in de wereld. Ik moet de eerste staking nog zien die hier wordt gehouden ter verbetering van de derde en vierde wereld. Socialistisch nederland is hypocriet en feitelijk net zo kapitalistisch als de VVD.

    Reactie door Nico Bakker — maandag 1 mei 2006 @ 0.16 uur