Geld maakt niet gelukkig

Het najagen van materialistische doelen kan tot ontevredenheid leiden en psychische problemen geven. Dat blijkt uit een onderzoek van de internationale zakenbank Dresdner Kleinwort Wasserstein (DrKW).

Uiteraard moeten de basisbehoeften bevredigd zijn. Het rapport werd gepresenteerd aan investeerders en vermogensbeheerders van de bank.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

zaterdag 05 november 2005 :: 15.17 uur

81 Comments

81 reacties

  1. Het niet hebben van geld maakt echter ook niet gelukkig. Geluk zit tussen je oren. Rijk of arm. Via onderzoek zou aan te tonen zijn dat mensen met groene ogen gelukkiger zijn dan mensen met blauwe ogen. Afgaande op de ervaringen op dit log maakt de SP ook niet echt gelukkig.

    Reactie door Don — zaterdag 5 november 2005 @ 16.24 uur

  2. Geld maakt inderdaad niet gelukkig, maar het maakt het pad naar het geluk toe wel een stuk gemakkelijker

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 16.44 uur

  3. Ronald, je kunt met heel weinig geld toch ook gelukkig zijn, geld maakt je lui….

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 16.46 uur

  4. Geld maakt dus niet gelukkig. Tja. Vind het net zo’n open deur als voor de vrede zijn en tegen de oorlog.

    Persoonlijk ben ik in ieder geval blij met de opmerking dat geld wél gelukkig maakt wanneer je minder dan 22.000 per jaar verdient.

    Reactie door Sonja — zaterdag 5 november 2005 @ 16.50 uur

  5. een koe kan ook gelukkig maken

    Reactie door schoenmaker — zaterdag 5 november 2005 @ 16.57 uur

  6. @Patrick, dat klopt, dat ligt eraan waar je gelukkig van wordt he.
    Als je van veel kinderen houd, dan heb je veel centjes nodig om al monden te voeden he.

    @Shoenmaker
    Een koe kost ook geld.

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 17.24 uur

  7. whahaha ronald, ja maar dan ook alleen om de mondjes te voeden en te kleden, zonder dure merkkleding, zonder dure games en psx-en ensow, want dan ga je ze natuurlijk wel echt opvoeden in plaats van de hele dag achter pc’s playstations en tv’s te zetten of niet dan…

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 17.28 uur

  8. Geld is (door de verkeerde afspraak) de belangrijkste oorzaak voor het hedendaagse ‘bureaucratisme’ (bureaucratisch fascisme).

    De valkuil waar we gezamenlijk ongeacht politieke voorkeur in zijn gevallen.

    Reactie door Peter Hoopman — zaterdag 5 november 2005 @ 17.34 uur

  9. Ja geluk is niet te koop. ‘Gelukkig’ maar.
    Stel je voor, anders zouden ze zelfs dat privatiseren :-0
    Nog meer keuzevrijheid kan ik niet verdragen.

    Reactie door Alex — zaterdag 5 november 2005 @ 17.53 uur

  10. Ronald@6,
    het is een melkoe die levert geld op hoor.

    Reactie door schoenmaker — zaterdag 5 november 2005 @ 18.00 uur

  11. @Patrick

    Je kan niet meer achterblijven kwa playstation, msn’n etc etc
    Anders hebben die kinderen op school echt geen leven hoor, kinderen zijn onderling nog veel harder dan volwassenen.
    Dat is trouwens niks nieuws want vroegáh hoorde je er niet bij als je niet de grootste knikkers had.
    Kind ongelukkig -> jij ongelukkig.

    @Shoenmaker, maar je hebt geld nodig om een koe te kopen.

    Hoe dan ook je hebt gewoon geld nodig om je dromen te verwezenlijken.

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 18.12 uur

  12. Ik hoef niet te zwemmen in het geld, maar pootjebaden is toch wel lekker!

    Reactie door Henk — zaterdag 5 november 2005 @ 18.13 uur

  13. Ronald@10
    dacht je dat ik het over een gestolen koe had mis eerlijk verdiend met werken in de koehandel.

    Reactie door schoenmaker — zaterdag 5 november 2005 @ 18.16 uur

  14. Ronald, ja maar et verschil tussen knikkers en een playstation qua bling bling is nogal niet verhoogd eh…
    je hebt gelijk t is verre van ideaal, maar t is ook maar net hoe je je kind hiermee om leert gaan. je kunt je kind meegeven dat het inderdaad belangrijk is om een playstation te hebben en dat ie anders waardeloos is… of uitleggen dat je het geld niet heb, dat de andere kinderen wel zwaar k* doen, maar dat ze dat alleen omdat ze nie verder kunnen kijken dan materialisme..

    ben zelf ook meer dan zat in elkaar geslagen omdat ik geen nikes en geen nintendo had, maar ben wel altijd eerlijk naar mezelf en andere gebleven en haal mn geluk uit andere dingen dan uit spullen…

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 18.26 uur

  15. @Patrick, je hebt ook wel gelijk, maar jij wilt toch ook niet dat je kind later op zijn schooltijd terug kijkt en zegt “het was een k*t tijd”

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 18.33 uur

  16. Ronald, als je een kind tot ziekens toe verwendt, playstation hier, de duurste nikies, computers en al. Dan zal een kind nooit tevreden zijn, alleen maar zuchten naar meer…

    En tuurlijk gun je dat een kind niet, beide wegen niet maar een tussenweg…

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 18.37 uur

  17. Zolang dit onderzoek maar niet als smoes wordt gebruikt om armen arm te houden ben ik het er mee eens

    Reactie door Johnito — zaterdag 5 november 2005 @ 18.39 uur

  18. Patrick, inderdaad de gulden middenweg en je kan hun honger naar spulletjes ook (mis)bruiken door bijv. te zeggen dat ze de helft van hun playstation zelf moeten verdienen cq sparen.

    Ik mocht vroeger ook van alles hebben, mits ikzelf er maar aan mee betaalde (eerst zakgeld, toen krantenwijk, drugshandel (eeeeuuuuhhhhh geintje ;-) )

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 18.40 uur

  19. weet wat je het is…als je al geld hebt,ben je opvallend stil..(want anders ben je voor anderen interesting..”leuke vent is dat” (zijn geld dan,he)
    Ooit wel eens een oproer meegemaakt in het Gooi (arrrrrrm deel van NL) ..nou..dus ssssstttt…we hebben het wel,maar niemand weet het..hihi..groetjes van een Jealous guy..(dat krijg ik nu maar mijn hoofd..,let maar op) geef niks,mensen met pasta zijn voorrrrral “stil”..en ik zal mijn kop nu ook maar houden..haha!!

    Reactie door eric — zaterdag 5 november 2005 @ 18.40 uur

  20. inderdaad ik schreeuw in dit weblogje te veel…dus ik heb nie veel…wel gelukkig,hoor..

    Reactie door eric — zaterdag 5 november 2005 @ 18.42 uur

  21. Inderdaad Ronald, ghehe gewoon aan t werk zetten die kids ;)

    hehe heb je veel moeten dealen zeker voor al die mooie spulletjes :P

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 18.45 uur

  22. @Eric, als rijkdom nastreven jou gelukkig maakt dan moet je dat gewoon doen.

    Waarom doen we spastisch over het feit dat iemand veel geld wil verzamelen en hoor je niets over de mensen die bijv. de speeltjes van die verrassings eieren verzamelen.

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 18.46 uur

  23. veel geld is niet erg, geen probleem… maar als de maatstaven in de maatschappij zo groeien dat als je niet veel geld hebt je “waardeloos” bent, dan wordt het wel tijd om een beetje spastisch tegen te spartelen toch…

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 18.48 uur

  24. @Patrick, in het begin heb ik flink gespaard en een container vol met vrouwen besteld, daarna kon ik op mijn lauweren gaan rusten ;-)

    Nou serieus, nee ik kocht niet veel spulletjes, maar ik was wel een van de allereersten met een computer op school.
    (een tik die nooit is over gegaan)

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 18.52 uur

  25. Makkelijk gezegd voor een bankier als Montier. Wat brengt hij zelf per jaar binnen?

    Reactie door anja — zaterdag 5 november 2005 @ 18.54 uur

  26. Ronald, lol… oh dat verandert de zaak natuurlijk (schreeuwt heel hard dat geld niet belangrijk is hoor, maarre.. hebbie niet nog een tel. nummer of zo ;) )

    Ja, als je er zelf voor leert werken en sparen als je jong bent, waarom niet. Zolang het maar niet zo is dat je als kind zijnde denkt dat je alles zomaar krijgt als je maar hard genoeg schreeuwt of zo…

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 18.55 uur

  27. Tja patrick wie heeft er ooit gezegd dat je waardeloos bent als je geen geld hebt.

    Van mij mag iedereen leven zoals ie wil, maar wat mij wel stoort is dat als een iemand weinig geld (door eigen keuze’s (daar versta ik dus ook het stichten van een gezin onder etc etc) naar een ander gaat wijzen van “Hij kan wel wat missen want hij heeft zoveel”
    Dat is dus onzin, dan had hij/zij in het verleden maar andere keuzes moeten maken.

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 18.57 uur

  28. Ronald, dat krijg je dus van kinds af aan mee op school, want als je geen nikies hebt en geen playstation heb je geen geld, dus ben je waardeloos…

    Niet iedereen kiest ervoor om geen geld te hebben, als je ziek bent of wat dan ook ben je ook afhankelijk, en ben je met zonder geld of zoiets :?
    Maar idd, je hoeft niet naar de rijken te gaan wijzen. Maar vice versa ook niet, en dat gebeurd wel gewoon heel vaak. Als je geen geld heb hoor je er niet bij in deze maatschappij…

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 19.01 uur

  29. Ronald@21,
    gokje jij verzamelt geen eitjes.

    Reactie door schoenmaker — zaterdag 5 november 2005 @ 19.01 uur

  30. Patrick, tja daar heb je een punt, dus dat is ook een van de redenen dat ik minder moeilijk doe over dat soort dingen.

    Inderdaad niet iedereen heeft of had die keuze, en voor diegene mogen er van mij best riante regelingen zijn.
    Daarintegen iemand die door een drugsverleden niet meer instaat is om normaal te functioneren kan wat mij betreft echt de boom in.
    Dit geld uiteraard ook voor de mensen die zich op zondag vrijwillig doormidden laten schoppen op het voetbalveld.

    @Shoenmaker, nee en die chocolade is ook al niet te vreten.

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 19.08 uur

  31. Het vervelende is dat het altijd rijke elite zijn die zeggen dat je geen salarisverhoging krijgt maar een schouderklopje. Want immers geld maakt niet gelukkig (het heeft maar een tijdelijke motiverende werking.. volgens deze heren).

    Daarom zeg ik altijd, als geld niet gelukkig maakt, maak mij dan maar directeur van de onderneming en dan gaat die baas voor een hongerloontje voor mij werken… en natuurlijk krijgt hij zoveel schouderklopjes als hij wil ;)

    Geld maakt inderdaad niet gelukkig maar in deze wereld maakt het het leven in deze verdorven maatschappij wel een stuk makkelijker, het geeft je namelijk vrijheid te doen wat je wil. Je hoeft dan bijvoorbeeld niet meer te luisteren of te doen wat die bullshit verkopende elite zeggen.

    Pas als de samenleving veranderd kan je werkelijk leven zonder geld. Totdat de macht van het geld wordt doorbroken is de stelling dus totaal irrelevant.

    Reactie door Toine — zaterdag 5 november 2005 @ 19.17 uur

  32. Ronald, ligt eraan hoe iemand tot zo’n drugsverleden is gekomen… ;)

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 19.17 uur

  33. Ronald@29,
    maar zal toch wel beter smaken als een niet chocolade ei die verot is.

    Reactie door schoenmaker — zaterdag 5 november 2005 @ 19.21 uur

  34. patrick, die naald zet je zelf in je arm voor de eerste keer, die snuif doe je ook zelf, de eerste borrel giet je zelf ook naar binnen.

    dat zijn eigen keuzes dus ook eigen gevolgen die je mijn inziens niet mag afwentelen op de samenleving ten koste van de mensen die die keuzes niet hadde.

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 19.23 uur

  35. jup Ronald, iedereen maakt fouten, zijn we mens voor. Maar als iemand er achter komt dat hij een verkeerde keuze heeft gemaakt, en dit wil veranderen, moet hij hier ook de mogelijkheid en de ruimte voor krijgen…

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 19.25 uur

  36. Een rot ei kun je mee op een kermis gaan staan en die voor geld naar je bakkus laten gooien zodat je van je verdiende geld wel een echt chocolade ei kunt kopen.

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 19.26 uur

  37. De mogelijk en ruimte is wat anders als de rest van zijn leven een WAO uitkering.

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 19.29 uur

  38. Ligt eraan Ronald, als iemand daarbij ook nog een psychisch ehm niet wijs is of zo, dan kan ie misschien nooit werken nee, en dan idd de rest van zn leven een wao. Als het alleen drugsgebruik en daarna het afkicken is dan hoeft iemand natuurlijk niet de rest van zn leven nog op de zak van iedereen te teren nee, maar denk dat er weinig mensen zijn die dat zo wel zouden doen hoor…

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 19.31 uur

  39. Ronald,
    heb wel eens zo n ei op je bakkes gehad op de kermis, zal wel niet je gooit hem liever lijkt mij dat is veel leuker

    Reactie door schoenmaker — zaterdag 5 november 2005 @ 19.33 uur

  40. Patrick, ik ken ze hoor.

    Maar het is net als met kinderen, als je ze teveel in de watten legt dan worden ze verwend en gaan ze steeds meer eisen.

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 19.36 uur

  41. Mwa, jammer dat jij dan alleen weer zulke mensen kent, ik ken er weer genoeg die er alles aan doen om weer terug aan in de maatschappij te kunnen functioneren… Maar je hebt gelijk, er zitten overal rotte appels tussen…

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 19.38 uur

  42. @Patrick, tja buurman van een paar huizen verderop, maar goed, hij is naar net buitenland vertrokken en heeft daar een bedrijf opgezet maar hier nooit geen ruk uitgevoerd.

    Ik ken er ook wel genoeg die graag terugwillen maar niet kunnen, daar heb ik ook absoluut geen moeite mee hoor (wil niet ruilen hoor).
    Maar er mag wel wat gedaan worden aan waar je de grens voor afkeuren ligt.
    Een bouwvakker die een hernia heeft gehad kan inderdaad vaak niet meer aan de slag als bouwvakker, zo iemand is niet arbeidsongeschikt maar bouwvakkerongeschikt, dat is heel wat anders.
    Vroeger werd je in de WAO gekieperd als je je beroep niet meer kon uitoefenen, en dat ging ten koste van de mensen die echt niet konden werken.

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 19.46 uur

  43. Idd Ronald, je hoeft niet iedereen met een zere teen de wao in te gooien, maar je moet ook niet verwachten van mensen dat omdat ze hun handen nog kunnen bewegen dat ze zomaar alles aankunnen.

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 19.53 uur

  44. Gulden middenweg he

    Reactie door Ronald — zaterdag 5 november 2005 @ 20.01 uur

  45. jup inderdaad :)

    Reactie door Patrick — zaterdag 5 november 2005 @ 20.14 uur

  46. Als ik zo om me heen kijk dan heeft een kind dat met een gouden lepel in de mond wordt geboren, aanzienlijk meer kans heeft op een happy leven dan een kind dat het levenslicht ziet in pakweg, Clichy-sur Bois…

    Reactie door C.Tilyx — zaterdag 5 november 2005 @ 22.04 uur

  47. Je hoeft ook niet mee te doen.
    Dat is het mooie van vrije markt. Je bepaalt zelf of je, buiten je basisbehoeften, toetreedt i.t.t. de gedwongen winkelnering van het verderfelijke staatssocialisme.

    Reactie door McCarthy — zaterdag 5 november 2005 @ 22.27 uur

  48. e mail uit wisselen is makkelijker,met je vrindjes!

    Reactie door ad — zondag 6 november 2005 @ 0.11 uur

  49. @ C.Tilyx,

    Dit is niet de stelling.
    Het gaat alleen op als de basis behoefte vervuld is.
    Alleen kun je met die stelling andere kanten op. De basisbehoeften van mij zal een stuk anders zijn dan de basisbehoeften van een miljonair, die weer anders zijn dan een kind in Somalie.

    Als een Miljonair geen tuinman kan veroorloven, hoort hij niet bij de club, die dit wel kan (sociale behoeften, Maslov), en is een tuinman in zijn ogen een basisbehoefte.

    Als een kind in Somalie een niet lekkend krot heeft, dat is in zijn ogen luxe.

    Hogere behoeften worden voornamelijk gewaardeerd in een bepaalde context. Uitzonderingen zijn fysiologische en veiligheids behoeften.

    Reactie door alexander — zondag 6 november 2005 @ 0.49 uur

  50. Geld maakt niet gelukkig, maar als ik toch ongelukkig moet zijn dan liever met geld.

    Reactie door The old Henk — zondag 6 november 2005 @ 1.36 uur

  51. geld maakt niet direct gelukkig maar kan wat van je dromen waar maken ik doe mee met de statsloterij en de lotto, in de hoop dat ik eens een prjs win waar me we onze dromen war kunnen maken maar echt gek ben ik niet overtollig geld kan alles kapot maken je relatie het kontakt met je kinderen

    Reactie door ronald rieder — zondag 6 november 2005 @ 4.00 uur

  52. Geld maakt niet gelukkig is een uitspraak die ik vaak hoor van mensen die letterlijk zwemmen in het geld. Natuurlijk maakt geld gelukkig!

    Reactie door JE. Mulder — zondag 6 november 2005 @ 4.15 uur

  53. Geld maakt niet gelukkig, kan zelfs psychische problemen geven. Aaha, vandaar dat we hier van die psychische gestoorde lunatics aan het roer hebben staan. Ze hebben veel teveel geld en zijn daarom eigenlijk heel ongelukkig. Ik vondt het al enorm zielig en triest hoe ongelukkig Doctor Evil uit z’n 400,000 Euro kostende aso pooierbakje stapte. Er ook 30% bij Jan Peter?, nee Gerrit daar wordt ik alleen maar ongelukkig van. Reden zoveelste te meer voor de rijke stinkerds om de boel eens wat eerlijker te verdelen, want zij worden van zoveel rijkdom alleen maar ongelukkiger en als wij er iets meer bij krijgen daar worden wij alleen maar Happy en vrolijk van. Toch altijd weer vreemd en tegenstrijdig dat de salarissen van de meneertjes met grote sprongen omhoog gaan, terwijl het (volgens onderzoek) zoveel ellende oplevert. Even tussendoor, goeie maatregel van Duitsland, Rijkentax. Dus uit onderzoek is gebleken dat wij (de armen) de nog enigste normale mensen zijn in dit land en zonder psychische stoornissen in tegenstelling tot de welgestelderen, rijken, zakkenvullers en hebzuchtigen.Tsja,ik heb het altijd al geweten en gezegd.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — zondag 6 november 2005 @ 8.11 uur

  54. Correctie: ik vondt moet zijn ik vond

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — zondag 6 november 2005 @ 8.15 uur

  55. @1 t/m 50

    Weet iemand hier wat geluk eigenlijk betekent?
    Je weet pas wat geluk is, als je aan de andere kant ook ellende hebt mee gemaakt.
    Geluk is:
    Als je je rekeningen zonder problemen kunt betalen.
    Als je kinderen gezond opgroeien en plezier hebben.
    Als je genoeg te eten hebt.
    Als je je kunt ontwikkelen/scholing op een betaalbare manier.
    Als je naar de dokter/ziekenhuis kunt als dat nodig is.
    Als je in de winter de kachel kan laten branden.

    Ellende is als je dit bovenstaande niet meer kan doen. En daarheen zijn we hart op weg met deze regering. Rampspoed en ellende.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zondag 6 november 2005 @ 8.21 uur

  56. @Gandalf, dat is jou defenitie van geluk, het is voor iedereen iets anders hoor.

    Ook goedemorgen trouwens

    Reactie door Ronald — zondag 6 november 2005 @ 8.25 uur

  57. @56 Ronald,weet ik wel.
    Uit eigen ondervinding:
    Sparen en wachten om bijvoorbeeld een wens in vervulling te doen gaan is zoveel mooier dan direct naar de mediamarkt te lopen en zo’n plat scherm aan te schaffen. Ik noem maar wat. Ik heb mijn “gouden eeuw”al achter mij en moet nu zuinig aan doen. Ik denk dat mijn definitie van gelukkig dichter bij het ware geluk ligt dan dat van patsers in bulldozerachtige auto’s die niets beter te doen hebben dan weer andere patsers de loef af te steken. Thuis gekomen in hun design huis met hun designvrouwtje en hun Nike kindertjes niet beseffen dat een goed glas wijn of een 12 jaar oude malt whisky véél lekkerder smaakt als je er maar één van hebt i.p.v. een kelder vol. (beeldspraak) En ook niet weten wat échte vrienden zijn. Ik denk dat rijkdom uiteindelijk eenzaam maakt. Maar dat betekend niet dat ik best wel wat meer met mijn beetje geld zou willen/kunnen doen.
    Je moet het ruim zien.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — zondag 6 november 2005 @ 9.01 uur

  58. 55. Met een vette streep onder elk punt en
    dit waren al vast de eerste voorbeelden
    voor deze groep en we kunnen er nog wel
    wat aan toevoegen:
    ietsje meer om iets te kunnen uitdelen;
    ietsje meer om logé’s te kunnen hebben;
    ietsje meer voor representatie;
    ietsje meer voor reiskosten;
    ietsje meer voor inkt en papier;
    ietsje meer voor reserve nieuwe p.c.;
    ietsje meer om ook meer ‘ja’te zeggen
    op allemogelijke kleine dingen die het
    leven zo kunnen opvrolijken.

    Geld maakt niet gelukkig degenen die
    kopzorgen hebben over het beheer ervan,
    maar héél gelukkig, heel veel mensen
    die het relatief tot hun verplíchte uit
    gaven en gezinssamenstelling met héél
    weinig moeten doen en door hun leeftijd
    of omstandigheden van geen enkele maat-
    schappelijk mogelijke korting gebruik
    kunnen maken, zoals:

    Mensen die hun kinderen van deugdelijk
    schoeisel moéten voorzien, nieuwe leer-
    boeken moeten aanschaffen, reiskosten
    moeten laten maken en niet in een rege-
    ling vallen, ongunstig wonen tav evt.
    stookkosten die binnen een groep worden
    omgeslagen, servicekosten die elk jaar
    meer worden afgezien van de huur,etc.
    Onontkoombare kosten op medisch gebied
    die niet aftrekbaar zijn omdat ze mede
    ook net niet grensoverschrijdend zijn,
    etc. idem voor voedselallergieën of
    dieetvoeding, medische apparatuur, etc
    Voor iedereen ligt dat anders en heel
    wat mensen staan voor een totaal dat
    op zich aantoonbaar oploopt en kan ook
    op kleding en voedsel niet nog verder
    worden bezuinigd, triest maar waar.
    Hoe eenvoudig ook, een mens moet af en
    toe eens lekker kunnen eten en eens
    iets nieuws kopen op kledinggebied al
    is het nog zo eenvoudig en voor school-
    jeugd ook. Vaak zijn teeners zelf heel
    creatief in het vinden van heel vlotte
    kleding die absoluut niet duur hoeft te
    zijn. De verleidelijke after shave die
    een knaap zich aanschaft van zijn eigen
    bijverdienste is zijn goed recht en
    zakgeld is al helemaal niet bedoeld
    voor dure lipsticks en cd’s of dvd’s en
    hoeft ook niet op de aanschaf daarvan
    te worden afgestemd, maar zakgeld moet
    wel voor eventualiteiten beschikbaar
    zijn.
    Gelukkig het kind en later de volwassen
    figuur die heeft geleerd eerst met
    klein geld om te gaan en te sparen:
    die komen daarna niet in de problemen!

    Reactie door Madelief — zondag 6 november 2005 @ 9.08 uur

  59. @58 Daar wil ik graag nog aan toevoegen dat een theater of concertbezoek tegenwoordig een rib uit je lijf is en het aanschouwen van welke kunstvorm dan ook een elitaire bezigheid gaat worden. Vroeger moest ik op zondag van mijn vader altijd naar musea, zoals b.v. het museum voor land en volkerenkunde in Rotterdam. Koste toen 10 cent. Tegenwoordig moeten de musea zichzelf bedruipen en ziedaar, de entreeprijs gaat skyhigh.

    Reactie door Gandalf — zondag 6 november 2005 @ 9.21 uur

  60. 17

    Inderdaad, zo denk ik er ook over.

    Reactie door e.krul — zondag 6 november 2005 @ 9.36 uur

  61. voor een schoon milieu heb je geen geld nodig!
    voor een maatschappij met mensen die respect voor elkaar hebben ,heb je geen geld nodig .
    voor een fatsoenlijke regering heb je geen geld nodig .(enkel democratie)
    voor mensenrechten heb je geen geld nodig, enkel moraal (kijk maar op speelgoed straks met sinterklaas made in china .en bedenk dat dit door kinderen die uitgebuit worden is gemaakt)

    geld is het slijk der aarde .en mensen die alleen aan geld denken raken afgestomd.
    maar natuurlijk maakt geld gelukkig .daarom ben ik gelukkig met de 24 uurs economie.en mag ik 80 uur in de week werken .en hoef ik gelukkig?
    niet iedere dag naar mijn moeder van 84.
    hoef ik gelukkig niet naar de ouderavond van mijn kind .
    hoef ik gelukkig niet naar de voorspeel avond van mijn kind .
    hoef ik gelukkig niet naar de speelgoed actie van de scouting (zodat deze nog een beetje geld hebben om te kunnen draaien)
    hoef ik gelukkig niet
    hoef ik gelukkig niet de haag te knippen van mijn alleenstaande bejaarde buurvrouw.
    hoef ik gelukkig niet mee te werken aan al die sp acties .(kan ik lekker achteraf liggen zeiken)
    gelukkig hoef ik dit allemaal niet te doen omdat ik geen tijd heb .ik moet geld verdienen .
    dus maakt geld gelukkig ? en ik zie mijn vrouw nooit !(niet verder vertellen )

    Reactie door texas henkie — zondag 6 november 2005 @ 9.49 uur

  62. “Ik huilde omdat ik
    geen schoenen had,
    totdat ik iemand
    zag die geen voeten
    had”.

    Reactie door Gandalf — zondag 6 november 2005 @ 10.16 uur

  63. 59 Ja Gandalf en mensen in Amsterdam kunnen
    elke woensdag een gratis lunchconcert ge
    nieten en op vrijdag is dat ook in bijv.
    Utrecht. In Amsterdam stond je vroeger
    tot bijna de aanvangstijd buiten te ver-
    nikkelen in de koude, maar tegenwoordig
    worden de deuren al tijdig geopend. Hier
    in Utrecht is dat ook goed geregeld en
    de tijd loopt vaak behoorlijk uit, maar
    ik zou dat veel meer mensen ook elders
    in het land gunnen. Voor een klassiek
    concert moet ook ik sparen of als ver-
    jaardagsgeldbestemming zien.

    Echter wij allen betalen mee aan de be-
    hoorlijke subsidie dat menig gezelschap
    krijgt toebedeeld en na gratis Museum-
    nacht-bezoek, heb ik ook een taxi nodig
    om nog thuis te komen.

    De grote groep vergrijzenden zou ook met
    reduktie op de prijs gediend zijn of ook
    eerdere aanvangstijden, zolang er veel
    te weinig middagvoorstellingen zijn.
    In België is men al bezig met experimen-
    ten mbt openbaar vervoer. Vorig jaar
    werd dat voor hier ook aangekondigd,
    maar in Gron.stad reis je op 2 strippen
    door de hele stad maar steden als A’dam
    en Utrecht tellen veel meer zônes.

    De woede slaat straks toe als de rijke
    zijn auto parkeert in de tuinsteden op
    particulier in de straat of wijk aange-
    wezen plekken denkt te parkeren en een
    paar haltes eerder vrolijk fluitend in
    een lokale trein of bus.

    Overigens genoeg leuk parkeergarages
    die een multifunktie zouden kunnen be-
    tekenen, mbt muziek, marktjes, exposi-
    ties, internetwinkeltjes, terrasjes,
    sportbeoefening van allerlei soort en
    overdekt en goed geventileerd zijn er
    veel mensen ‘van de straat’. Dag en
    nacht beweging, een echte 24uurs opvang
    zou het tevens kunnen opleveren voor
    wie daar vraag naar doet, bijv. een huis
    werk annex bibliotheekpost, een dokters-
    post desnoods te runnen door bijna afge-
    studeerden, medisch geschoold dan, en
    het aanzicht van heel Nederland veran-
    dert dan door gratis openbaar vervoer.

    Met creatieve oplossingen is heus wel
    iets meer te bereiken dan te doen af-
    kraken op regelgeving die dat ondenk-
    baar zouden maken.
    Als meer de hánd aan de húidige regel-
    geving was gehouden, waren ál die ex-
    cessen absoluut niet nodig geweest en
    had meer geld aan jeugd-en-opvang be-
    steed kunnen worden, dat nu gebruikt
    wordt om vernielingen van te betalen en
    waaraan ook de goedwillende burger mee-
    betaalt.
    Wie zich zelf niet in de hand wil hou-
    den sluit zichzelf buiten van
    meer gemeenschappelijk op te zetten
    leuke activiteiten. Anderszins is er
    inderdaad ook veel luiheid te ontdek-
    ken bij vrijwilligers, waarvan zeker
    iets meer te verwachten zou mogen zijn
    ondanks drukke bezigheden! Maar ook dat
    moet meer door vakkrachten kunnen ge-
    beuren omdat veelal in gezinnen beide ou
    ders, om beurten werken en dan niet
    altijd inzetbaar zijn, willen zij nog
    aan een stukje ‘privé’ toekomen.
    Vandalisme kost ontzettend veel geld en
    als ouders dat hun kinderen voor het 12e
    jaar niet weten in te prenten zijn onze
    jong-volwassenen wel graag geheel zelf-
    standig maar zijn het niet en kosten der
    halve ontzettend veel geld, zelfs het
    opruimen van zwerfvuil door hen, en ook
    ouderen overal maar neergesmeten, kost
    handen vol geld om op te ruimen en be-
    schadigt kinderspeelvelden en handjes
    en knietjes van kleuters die in het gras
    vallend bij hun eerste spelletjes zich
    bezeren aan glassplinters en blikafval !
    Tien uur geweest Gandalf: tijd voor be-
    zinning = aan de koffie, op z’n zondags!

    Reactie door Madelief — zondag 6 november 2005 @ 10.24 uur

  64. Hoef niet te zwemmen in het geld maar pootje baden lijkt mij heerlijk.

    Reactie door hac — zondag 6 november 2005 @ 11.45 uur

  65. Hallo Jan,
    Geld is niet het probleem.
    Het probleem is de mens en de mate waarin hebzucht, egoisme, onverschilligheid, genotzucht, e.d. de macht uitoefenen in die mens zelf, – in tegenstelling tot de ontwikkeling van respect, acceptatie, liefde en echte vrede.
    Groet,
    Amita

    Reactie door Amita — zondag 6 november 2005 @ 11.51 uur

  66. @65 Amita, je hebt helemaal gelijk en zolang de mens zo in elkaar blijft zitten, zullen de laatste punten die je opnoemt nog lang op zich laten wachten. Want zonder respect, acceptatie en liefde voor de medemens zal de vrede lang op zich laten wachten. HELAAS!

    Reactie door anja — zondag 6 november 2005 @ 12.32 uur

  67. Ik ga niet zeggen dat geld niet gelukkig maakt, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik denk dat je van goede vrienden het gelukkigst kan worden, nog voor je eigen gezondheid zelfs.

    Reactie door Steven — zondag 6 november 2005 @ 16.15 uur

  68. Wie respect heeft voor andermans geld
    maakt zichzelf goedkoop.

    Reactie door C.Tilyx — zondag 6 november 2005 @ 18.06 uur

  69. Op radio 1 hoorde ik dat er door het bedrijfsleven een enorme lobbby gaande
    in in de politiek (zowel in Den Haag alsmede in Brussel)om eigenbelang te
    promoten, dit zou een belangrijke oorzaak zijn dat het beleid steeds liberaler wordt. Heeft alles met geld te maken.
    Tijd voor een parlementaire enquete: smeergeld maakt gelukkig.

    Reactie door Wim — zondag 6 november 2005 @ 18.07 uur

  70. smerig geld kan je wit wassen

    Reactie door schoenmaker — zondag 6 november 2005 @ 18.47 uur

  71. Geld wel, maar hun zieltje niet.

    Reactie door anja — zondag 6 november 2005 @ 19.16 uur

  72. Nou en of geld gelukkig maakt! Geen zorgen meer maken of je het einde van de maand haalt. Vrijheid om te kunnen gaan en staan waar je wilt. Vrijheid om te wonen zoals je wilt en waar je wilt. Geld hebben om de eigen bijdragen e.d. gewoon te kunnen betalen ipv je laatste Eurootje twintig keer om te moeten draaien, zoals mijn vriendin dat moet doen, omdat haar ziekte haar zo ontzettend veel geld kost en ze minder overhoudt per week voor haarzelf en de katten (inclusief kleding) dan 65 euro. Voor o.a. speciaal dieetvoedsel en zo. Ze komt in grote financiele problemen. Zekerwel dat geld gelukkig maakt!

    Reactie door L.M. Lembeck — zondag 6 november 2005 @ 22.39 uur

  73. Het compromis dat “beter arm maar wel gezond” propageert, is een uitvloeisel van Protestants doemdenken. Het probeert het geforceerde afdwingen van een goede gezondheid te compenseren met de aflaat van rijkdom. Hoe dan ook, ijdel blijft het!
    Ik tolereer het gezegde “geld maakt niet gelukkig” echter weer wel. Tegelijkertijd houd ik er wel rekening mee dat een gebrek aan geld uiteindelijk wel ongelukkig maakt. Voor de zekerheid houd ik het dus zelf maar op “beter rijk en gezond dan arm en ziek”.

    Reactie door niks — maandag 7 november 2005 @ 8.29 uur

  74. Al weer zo’n onderzoek waarvan iedereen eigenlijk het resultaat wel kan voorspellen. De afgelopen vele jaren zijn er al tal van dit soort onderzoeken geweest die aantonen dat carriere willen maken, geld verdienen, stress en al dat soort dingen niet altijd even bevorderlijk zijn voor de fysieke en geestelijke gezondheid.

    Maar blijkbaar leren we toch bar weinig van dit soort onderzoeken, of we willen er gewoon niet van leren, of we kunnen er niet van leren, omdat de huidige westerse maatschappij ons zo gevormd heeft.

    Reactie door Fjodor — maandag 7 november 2005 @ 9.33 uur

  75. Money is the root of all evil, take it away, take it away.
    Dat zongen wij na de tweede wereld oorlog.
    Nu moet het zijn:
    More money are the roots of all evil, carry it to me, carry it to me.

    Reactie door The old Henk — maandag 7 november 2005 @ 12.23 uur

  76. Geld maakt niet gelukkig. Geld heeft schijt ( excusez le mot )aan iedereen. Rijken worden ook ziek, krijgen kanker gaan eenzaam dood. Rijken in doodsnood schreeuwen om hetzelfde als de armen, genade Heer en mea culpa.

    Reactie door william — maandag 7 november 2005 @ 13.49 uur

  77. De kerkvaders en de rijke heren hebben door de eeuwen heen het volk wijs gemaakt dat geld niet gelukkig maakt

    Vraag waarom blijven ze dan op hun geldhopen zitten?

    Reactie door e.krul — maandag 7 november 2005 @ 16.27 uur

  78. Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maak ik geld.

    Reactie door Patrick — dinsdag 3 januari 2006 @ 20.42 uur

  79. hola amigos ben je een mens dan wil je altijdt meer en meer zo gaat het geld macht het is waar je bevindt ben je in angola dan denk je als ik maar kan eten.ben je een EU dan wil je veelgeld want alles draait hier om geld.door veel geld kun je de grotste probleem maken als je er niet mee om kan gaan

    Reactie door moca — dinsdag 7 maart 2006 @ 3.21 uur

  80. nfl odds…

    operating:abridges Leander lout odds http://www.sport-betting-site.com/ Annette bursar online sports betting http://www.sport-betting-2u.com/

    Trackback door nfl odds — woensdag 17 mei 2006 @ 19.29 uur

  81. Geld maakt niet gelukkig.
    Okee, ik plaats ‘m andersom: geen geld maakt gelukkig.
    Ik ben niet écht materialistisch maar ik weet wel dat ik met wat meer geld iets gelukkiger zou zijn. En niet met minder :)

    Reactie door Kitty — dinsdag 14 november 2006 @ 14.01 uur