CDA

We voelen ons lokaal ontzettend sociaal, maar landelijk zien we onvoldoende terug dat solidariteit met de zwakkeren het uitgangspunt van de partij is.

Groep Nieuw Collectief tijdens het CDA-partijcongres. Groep Nieuw Collectief is opgericht om de discussie over solidariteit en eigen verantwoordelijkheid bij het CDA op gang te brengen. (Trouw, 07-11)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

maandag 07 november 2005 :: 13.13 uur

45 Comments

45 reacties

  1. Wordt het gezichtje redden, of zetten ze gewoon weer een ander masker op :lol:

    Reactie door RedStar — maandag 7 november 2005 @ 13.42 uur

  2. Verkiezingstijd !!!

    Reactie door Wimpie — maandag 7 november 2005 @ 13.51 uur

  3. Mooi middel om de kritiek binnen het CDA de nek om te draaien.
    Nu kunnen ze goed gemust bij elke lastige vraag verwijzen naar de studiegroep en zo gaan ze weer lachend de verkiezingen in.

    Reactie door Beste Kerel — maandag 7 november 2005 @ 14.05 uur

  4. Ik vertrouw dat niet. Waarom is die nu pas opgericht? Eerst gelaten aankijken tegen het bikkelharde en a sociale beleid van de grote leiders uit Den Haag en als alles op de schop is geweest dan ineens zogenaamd last krijgen van voortschrijdend inzicht? Ik moet nageven dat ze wél een vooruitziende blik hebben. Voor je het weet zijn er weer verkiezingen.
    Of dat we daar intrappen. Dat is zeer naïef te noemen. Gadverdamme.

    Reactie door Gandalf — maandag 7 november 2005 @ 14.15 uur

  5. Tja, de verkiezingen zijn dan wel pas in 2007, maar het CDA probeert nu al het gezicht te redden. De vraag is of de mensen erin trappen. Ik niet in ieder geval. De achterkamertjespolitiek van het CDA en hun handlangers is daarvoor te opzichtig.

    Reactie door DJ Digital — maandag 7 november 2005 @ 14.27 uur

  6. “We voelen ons lokaal
    ontzettend sociaal”

    WAAR BLIJKT DAT UIT?

    Het enige wat klopt in die zin is dat het rijmt!!!

    Reactie door Gandalf — maandag 7 november 2005 @ 14.31 uur

  7. 5 dj

    7 maart 2006 gemeenteraadsverkiezingen.

    Reactie door Beste Kerel — maandag 7 november 2005 @ 14.36 uur

  8. Niet intrappen mensen. Maar helaas, doen de meeste toch wel weer.

    Reactie door MAX — maandag 7 november 2005 @ 14.40 uur

  9. Er is hoop hahaha

    Reactie door B.Hoekstra — maandag 7 november 2005 @ 14.48 uur

  10. Is dat een soort van ‘solidariteit’ ploeg of zo?
    Goeie zaak, intern kritisch blijven, ook iets waar je per saldo verder mee kan komen dan ‘de boel doofpotten’.

    Reactie door Barend — maandag 7 november 2005 @ 14.58 uur

  11. “We voelen ons lokaal ontzettend sociaal”

    Doar hebt zie op zich wel geliek an. As ik kiek’n noar hoe of de CDA hier op ‘t plattelaand is, dan zie ik ‘n hiel aander CDA dan de luu die doar in Den Haag zitt’n.

    Moar zo hiel vreemd vind ik dat aainliks niet, de lokale politici hebt toch wat meer contact met de gewone burgers. Behalve de VVD politici dan, want ok hier lokoal hebt die ‘t niet zo op met gewone burgers. Moar VVD’ers, dat is dan ok hiel apart volk.

    Die Groep Nieuw Collectief mos moar weggoan doar bie ‘t CDA en ‘n nije christelijk-democratische partij opricht’n. Of misschien ‘n initiatief beginn’n met de ChristenUnie.

    Reactie door Derk — maandag 7 november 2005 @ 15.12 uur

  12. Photo Opportunity heeft het er druk mee

    Photo Opprotunity legt uit waarom het aantal posts opeens stil viel…

    Trackback door Photo Opportunity — maandag 7 november 2005 @ 15.14 uur

  13. En wat sums ok hiel apart volk is: PvdA’ers. Ie mot dit moar ‘s leez’n:

    http://www.gic.nl/VerlengdBericht.asp?ali=26226&katern=1

    Reactie door Derk — maandag 7 november 2005 @ 15.15 uur

  14. 4 en 6 Gandalf: Begrijp dat nou toch! Je
    kunt toch onmogelijk tijdens je jubileum-
    feest de opheffing van je eigen club aan-
    kondigen om dan tevens aan te kondigen dat
    “Nieuw Collectief” de groep is, waar alle
    twijfelaars naar toe kunnen en de “oude hap” zich na verloop van tijd in oplost.
    Zoiets als een, nog net niet geforce(er)d
    “natuurlijk verloop”.

    “We voelen ons lokaal ontzettend sociaal”,

    was vast een verspreking en moest misschien
    zijn:
    -”We voelen ons ontzettend sociaal, maar
    alleen in ons eigen lokaal”….-

    Zo rijmt het misschien een stuk béter?

    HOI.

    Reactie door Madelief — maandag 7 november 2005 @ 15.19 uur

  15. Geef die CDA-ers in den lande toch het voordeel van de twijfel, alsjeblieft. Er zijn er heel veel die het absoluut oneens zijn met de Tweede Kamerfractie van hun partij en de landelijke politieke keuzes die het CDA daar maakt. Er zijn er zat die hun stinkende best doen om de sociale afbraak tot een minimum te beperken. Er zijn PvdA politici in het land die rechtser zijn dan CDA-ers en zelfs hier en daar liberale VVD-ers!!

    Reactie door L.M. Lembeck — maandag 7 november 2005 @ 15.39 uur

  16. Ik hoop dat ze bij de verkiezingen net zo op hun bek gaan als in 1994. Ze gedragen zich als een stel arrogante regenten die wanhopig proberen aan de macht te blijven.

    Reactie door Steven — maandag 7 november 2005 @ 15.53 uur

  17. Heb nog niets waargenomen van dat lokale sociale van de CDA.

    Tussen voelen en zijn zit trouwens een gapend gat bij de CDA.

    Reactie door e.krul — maandag 7 november 2005 @ 15.55 uur

  18. Ik heb dat groepje eens een email gestuurt, denk maar niet als je het in je email over sociaal hebt, je een bericht terug krijgt.

    Reactie door leen — maandag 7 november 2005 @ 16.25 uur

  19. @13 Toch slim geredeneerd van Rosita, Derk.

    Reactie door Gandalf — maandag 7 november 2005 @ 16.28 uur

  20. Je gaat je natuurlijk afvragen; wat is sociaal in hun ogen, heb je naaste lief als je zelf????

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 7 november 2005 @ 16.28 uur

  21. @20 Sabineke, vast wel, daarom krijgen de minst betaalde net genoeg om droog brood te eten. Een driedelig pak met stropdas (word ik op zich al misselijk van hoor, begrijp me niet verkeerd) zal er voor hun niet inzitten. Ook een voorkeursbehandeling in een ziekenhuis niet vanwege een zere voet. Heb je naaste lief zoals je zelf, daar heeft dit zootje volgens mij nog nooit van gehoord.

    Reactie door anja — maandag 7 november 2005 @ 17.06 uur

  22. Het is toch allemaal heel simpel het CDA is nooit sociaal geweest behalve als ze in de oppositie zaten want dan hoefden ze het niet uit te voeren.

    Reactie door Aad — maandag 7 november 2005 @ 17.32 uur

  23. Dus lokaal sociaal, zeker tot achter de
    eigen voordeur.

    Reactie door Wim — maandag 7 november 2005 @ 17.54 uur

  24. Alleen hebben ze te weinig in de oppositie gezeten, en waneer ze weer mogen regeren schreeuwen ze gelijk we zijn weer terug in het centrum van de macht. De kiezer laat zich hopelijk niet weer besodemieteren bij de komende verkiezingen.

    Reactie door schoenmaker — maandag 7 november 2005 @ 17.57 uur

  25. het c.d.a.is zo rechts als de pest !het sociale gezicht van het c.d.a. in mijn gemeente (daar zijn ze de grootste )heeft geleid tot een miljoenen tekort op sociale zaken .en worden mensen op ONWETTELIJKE wijze uit de bijstand geflikkert .maar wel 15 miljoen uitgeven voor een nieuw gemeentehuis (terwijl het huidige pas 20 jaar!!!! oud is)het c.d.a. heeft genoeg brood en vis om te delen .maar ze verkopen het liever aan de hoogste bieder .ik dacht dat dit in hun boekje (bijbel )anders stond .

    Reactie door texas henkie — maandag 7 november 2005 @ 18.01 uur

  26. Volgens het cda woordenboek:

    “Eigen verantwoordelijkheid: Dat je geen hulp hoeft te verwachten van een ander, zoek het lekker zelf uit!”.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — maandag 7 november 2005 @ 20.03 uur

  27. Ik voel hem aan aankomen.

    De CDA gaat zich van binnen uit veranderen, door de lokale CDA partijen meer onvloed te geven. Leers gaat dan een gote rol spelen, en Balkenende gaat dan vlak voor de verkiezingen om.
    Hij wil een socialer beleid, zoals ‘gezin de hoeksteen van de samenleving’ nu eindelijk uitvoeren. Er wordt dan nogwat symbool politiek verzonnen.
    Bij hoog en laag zullen alle CDA-bonzen zingen dat de hudige welstand in 2007 we te danken hebben aan het huidige zure beleid, en dat we het CDA hiervoor moeten bedanken.

    Balkenende gaat weer sociaal lullen en de katholieke waarden uitstrooien.

    als ze dan weer het vertouwen van de kiezer hebben komen ze terug met de genadeslag.

    Reactie door alexander — maandag 7 november 2005 @ 20.36 uur

  28. Ons aller George W. Bush sprak ooit de wijze woorden: “Our enemies are innovative and resourceful. And so are we. They never stop looking for ways to harm our country and our people. And neither will we.”

    Het lijkt erop dat het Balkenende de wijze woorden van de god die hij werkelijk aanbidt ter harte heeft genomen.

    Reactie door Aap — maandag 7 november 2005 @ 22.23 uur

  29. ten eerst de kerken???kunnen het niet eens, eens (je-zus)worden met elkaar,

    laat staan het cda den haag en het cda landelijk.
    het is net als bij een fiets,,
    voorwiel zegt tegen achterwiel,ik draai?achterwiel zegt ik ook?
    voorwiel ik stuur,,
    achterwiel ik volg,,
    maar samen draaien we toch in de zelfde richting.
    gewoon gelul,van oorlog/martel/schuldige voelende christenen.

    Reactie door ad — maandag 7 november 2005 @ 23.39 uur

  30. en de domme cda stemmende nl-er maar trappen.
    stop toch met trappen ,en snij die banden gewoon door,letterlijk en ???.
    en hou op met slechte (volksmond)grefo popiejopie uitspraken.

    Reactie door ad — maandag 7 november 2005 @ 23.48 uur

  31. Het CDA is net zo sociaal als de monnik die de guillotine uitvond.
    Men protesteert niet tegen de ‘doodvonnissen’ van de VVD, maar probeert ze ‘humaan’ uit te voeren.
    En daarna bidt men waarschijnlijk voor het zieleheil (of is het zielenheil) van de slachtoffers.

    Reactie door Heraclitus VII — dinsdag 8 november 2005 @ 3.45 uur

  32. Gewoon in de WC ermee en snel doorspoelen maar!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reactie door ReneR — dinsdag 8 november 2005 @ 5.34 uur

  33. 15. Is het eigenlijk wel etisch mensen dus
    eerst in de bedelstand te verheffen om
    daarna de plegers van dergelijke feiten
    nog te doen ontzien? (Clementie?)
    Tot op heden zijn er nog maar enkle CDA-ers
    opgestaan om ook mee te ageren tegen dit
    beleid en vanuit de eigen achterban zouden
    intussen dus ook openlijk initiatieven ont-plooid kunnen zijn om dit duidelijk kenbaar
    te maken.

    Zelfs de bestaande Kerken zouden een open
    Herderlijk Schrijven aan de Overheid middels de media kunnen doen toekomen.

    De eigen christelijke achterban openlijk
    benaderen valt niet onder teksten als:
    de liefde (voor de diverse takken van be-
    stuur), zij bedékt alles, of rekent het
    kwade niet toe.

    Hier geldt wel dat ‘de heelmeesters’aan het
    bewind zijnde, niét ‘de stinkendste wonden
    mogen maken’ en zal tzt ‘hoogmoed voor den
    val’ een enorme impact blijken te hebben.

    Noblesse oblige. Als men meent in die
    kringen te vertoeven zal men zich er ook
    toe dienen te gedragen.

    Nóbele notabelen ‘verplichten’ zich dus !
    Zo niét, ‘encanailleren’ zij zich dus en
    bedenk dus zelf maar op wélke maniér !

    Reactie door Madelief — dinsdag 8 november 2005 @ 12.17 uur

  34. 15. Is het eigenlijk wel etisch mensen dus
    eerst in de bedelstand te verheffen om
    daarna de plegers van dergelijke feiten
    nog te doen ontzien? (Clementie?)
    Tot op heden zijn er nog maar enkle CDA-ers
    opgestaan om ook mee te ageren tegen dit
    beleid en vanuit de eigen achterban zouden
    intussen dus ook openlijk initiatieven ont-plooid kunnen zijn om dit duidelijk kenbaar
    te maken.

    Zelfs de bestaande Kerken zouden een open
    Herderlijk Schrijven aan de Overheid middels de media kunnen doen toekomen.

    De eigen christelijke achterban openlijk
    benaderen valt niet onder teksten als:
    de liefde (voor de diverse takken van be-
    stuur), zij bedékt alles, of rekent het
    kwade niet toe.

    Hier geldt wel dat ‘de heelmeesters’aan het
    bewind zijnde, niét ‘de stinkendste wonden
    mogen maken’ en zal tzt ‘hoogmoed voor den
    val’ een enorme impact blijken te hebben.

    Noblesse oblige. Als men meent in die
    kringen te vertoeven zal men zich er ook
    toe dienen te gedragen.

    Nóbele notabelen ‘verplichten’ zich dus !
    Zo niét, ‘encanailleren’ zij zich dus en
    bedenk dus zelf maar op wélke maniér !

    Reactie door Madelief — dinsdag 8 november 2005 @ 12.17 uur

  35. Madelief

    Nee

    Laten vooral die CDA freaks zich als 1 man achter hun leiding scharen.

    Des te sneller zijn we van ze af

    Reactie door ReneR — dinsdag 8 november 2005 @ 17.39 uur

  36. Tja, ik heb op zich niet zo veel op met het CDA. Maar ik vind wel dat je niet alle CDA’ers over een kam moet scheren.

    Er zijn veel sociale CDA’ers, alleen vind je die helaas niet in de top van de partij. Waarschijnlijk is dat een kwestie van vriendjespolitiek en regeren met harde hand.

    Reactie door Fjodor — dinsdag 8 november 2005 @ 18.13 uur

  37. 36
    er zijn ook andere partijen waar ze op stemmen kunnen,maar dat doen ze niet,
    levensgevaarlijke geloofs overtuiging!
    dus er zijn geen sociale cda/vvd.
    zie urkse burger vader,ahum,
    ach hij heeft gewoon zich versproken,en dat is niet stafbaar in nl,volgen een woordvoerder,

    de goeien hangen we appart,oeps ik heb mij versproken.
    sorry,

    Reactie door ad — dinsdag 8 november 2005 @ 20.30 uur

  38. Fjodor…

    Quote..Er zijn vele sociale CDA ers

    Ja, natuurlijk en ook vele sociale VVD ers en ook zelfs bij de NSB zaten er goeien tussen.

    Doorspoelen die handel

    het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — dinsdag 8 november 2005 @ 23.48 uur

  39. Mensen. mensen, wat een reclame maken die achterbakse imitatie christenen toch voor zichzelf. Hoe was het spreekwoord ook nog maar weer, goede wijn behoeft geen krans. Deze amateuristische prutsertjes prijzen zichzelf bijna de hemel in en verklaren zichzelf al bijna voor heilig. Oooh, we zijn zo christelijk, oooh, we zijn zo sociaal, oooh, we zijn zo fatsoenlijk, ooh, etc. Nou, daar denken heel veel mensen heel anders over, huichelaars.

    Reactie door The Scarlet Pimpernel. — woensdag 9 november 2005 @ 7.35 uur

  40. @37 & 38

    Hmmm, ik had gehoopt dat ik bij de SP sociale en wat meer ruimdenkende mensen tegen zou komen die niet iedereen meteen in hokjes plaatsen en zich verlagen tot uitspraken als mensen doorspoelen, NSB-ers etc.

    Zal maar eens een andere partij gaan zoeken, waar mensen respect hebben voor andere mensen en zich sociaal weten te gedragen, want dit vind ik dus helemaal niks.

    Reactie door Fjodor — woensdag 9 november 2005 @ 12.34 uur

  41. “het is tijd voor de revolutie”

    Dat roep je altijd, maar wanneer kom je dan eens achter je PC vandaag om daar mee te beginnen? Of ben je zo’n PvdA-er die hier loopt te stoken en alleen in gedachten socialistische idealen nastreeft?

    Reactie door Fjodor — woensdag 9 november 2005 @ 12.44 uur

  42. flodor
    vorige week balkebrij niet welkom,2 dagen later balkebrij weer welkom!
    sorry.
    nu landelijke cda,oo wat zijn wij het niet eens met,
    en dat eeuwige gezijk van normen en waard,gatver.
    en de steun aan de martel/oorlog/nu weer geheime martel gevangenissen usa, nu zijn ze weer bezig met de beschuldiging van fosvorbommen gebruik door usa,gesteunt door het zelfde CDA.
    en jij denkt dat sommige politieke hoogstandjes daar geen weet van hebben,
    het doorsluizen van raporten,van asiel zoekers,enz,enz.
    MAAR ZE BLIJVEN BIJ HET CDA,en stemmen er op.dus oo wat zijn ze tegen,
    en in mijn geval ik heb het over de politiek,die op geen enkelijke wijze last heeft van de maatregelen van de door hun gesteunde politiek,
    een gewone huis tuin en keuken christen zoals ik,ahum,die geen enkelijke kerk aanhangt,
    die/ik heb/ben er wel degelijk last van.
    VAN die vuile polietiek.
    ik wil niet betalen aan verkrachting/martelen/oorlog/kruisrakketten.
    hoelang durven ze nog te zeggen ik ben een cda,er

    Reactie door ad — woensdag 9 november 2005 @ 14.18 uur

  43. Fjodor, ie mot niet denk’n dat elke SP-er elkeniene in ‘n hokkien ploatst en direct goat scheld’n op elkeniene die ‘t niet met hem of heur iens is. Ok ik vind ‘t moar heul vremd dat luu met de NSB en zulks an komm’n zett’n, moar ja in dit laand is ‘t zo: wie hebt de vrijhied um te zegg’n wat wie wolt en hieloas interpreteer’n summige luu dat as: wie hebt de vrijheid um aand’re mens’n kwets’n en beleedig’n.

    Moar, d’r bunt geleuf ik genog SP-ers die as wel oaver ‘n gezond boer’nverstaand beschikt zul ik moar zegg’n. :-)

    Moar goed, ik har in ien van de eerdere posts wat zegt oaver socioale CDA-ers, want die bunt d’r zekers. Misschien is ‘t doar in de Randstad en grote steed’n wat aans, moar hier op ‘t plattelaand doar hef ie nog zekers wel socioale CDA-ers.

    Mien zwoager bieveurbield, dat ‘s ‘n echte CDA-er. Ik hef wel ‘s teeg’n mien zuster zegt: wat mot ie nou met zun fiene kirrel? Moar ja, zie vind ‘m leuk en ik mot zegg’n: ‘t is ‘n beste kirrel. Elk haalf joar dan zoamelt zie veur de kark almoal oale kleer’n en zulks in, en dat brengt zie dan met ‘n vrachtwaag’n noar Wit-Ruslaand of de Oekrainie hen. En ienmoal in ‘t joar dan ontvangt zie via de kark Wit-Russische schoolkinder, die kump dan twei wekk’n hier in ‘n Nederlaands gastgezin op vekaansie.

    En zo bunt d’r nog wel veul meer socioale CDA-ers, die as ontwikkel’nshulp in ‘t buut’nlaand doan, moar ok in eig’n laand bunt zie drok.

    Mien zwoager is ‘t ok hielmoal niet iens met Balkenende en consort’n, doar mot hie niet veul van hebb’n. Dan kun ie wel zegg’n: zuuk ‘n aand’re partij, moar ja, mien zwoager vind die aand’re Christlikke partij’n niet wat. Dus hie blieft bie ‘t CDA en hoopt dat ‘t tij keer’n zul en de socioale achterban van ‘t CDA weer an de macht kump.

    En doarum vind ik dit soort initiatiev’n van CDA-ers mooi, de veraandering mot van binn’nuut komm’n.

    Reactie door Derk — woensdag 9 november 2005 @ 15.42 uur

  44. Nieuw Collectief is niet van het CDA, maar opgezet door verontruste leden. Dus vooral bedoeld om het debat te stimuleren. Als mede-initiatiefnemer ben ik blij met de betrokkenheid van SP bij het doel van onze actie. Gelukkig wordt dat, gezien een aantal reacties, ook op waarde geschat! bezoek ook eens onze website om jezelf te overtuigen: http://www.nieuwcollectief.nl

    Reactie door Johannes Goossen — vrijdag 11 november 2005 @ 0.16 uur

  45. betting financial…

    quadratically wrestler excluding Fitzroy mountable betting http://betting.sport-betting-fun.com/

    Trackback door betting financial — woensdag 17 mei 2006 @ 19.53 uur