Elk verzorgingshuis een eigen bar

woensdag 16 november 2005 :: 17.20 uur

Gezellige verzorgingstehuizen

In het nieuws van deze week een opmerkelijk bericht. In Ierland heeft verzorgingshuis voor ouderen, St. Mary’s Hospital, haar eigen pub. Dat wekte mijn interesse, want de SP pleit er al jaren voor om de verzorgings- en verpleeghuizen intiemer, gezelliger en leuker te maken. Want ook ouderen willen kunnen genieten van het leven.

Juist ook met het oog op de vergrijzing moeten we nadenken over hoe we onze verzorgingshuizen inrichten. Zijn het enkel plaatsen waar we mensen fysiek in leven houden, of zijn het plaatsen waar mensen hun oude dag kunnen beleven zoals het hoort, gezellig, geborgen en in maximale vrijheid?

Ik ben erg geïnteresseerd in welke ideeën jij hebt over hoe we met onze ouderen omgaan en hoe we hun leven beter en gezelliger kunnen maken.

Mijn idee: ik ben ervoor dat jongeren vóór ze de middelbare school verlaten een half jaar maatschappelijke stage lopen. Dat heeft vele voordelen waar ik nu niet verder over wil uitweiden. Maar er is één plek waar die stages prima – mits onder deskundige leiding – kunnen worden gedaan: in de verzorgings- en verpleeghuizen. Jongeren kunnen heel goed ‘n steentje bijdragen door mensen mee naar buiten te nemen, activiteiten met ze te doen, of gewoon een praatje met ze te maken.

Een ander idee, van een mevrouw die een mij een poos geleden aansprak: verwenzorg.

Ook van het eenvoudige idee van een pub of café in een verzorgingshuis ben ik zeer gecharmeerd. Daarom heb ik gebeld met mevrouw Mooney van het St. Mary’s hospital in County Monaghan, Ierland, en haar gevraagd wat haar bevindingen zijn met de pub in het verzorgingshuis. Waar komt het idee vandaan en is dit ook een idee voor Nederland? Dit gesprek kun je hier beluisteren. (Mp3, 2,26Mb, 4 min.)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

83 Comments

83 reacties

  1. Naar mijn idee een goed iets. Waarom zouden de oudjes weg moeten kwijnen, terwijl zij ons land hebben opgebouwt na de oorlog.
    Een pub, biljardzaaltje, eventueel iets om een beetje te fitnessen, want dat is zeker voor oude mensen zeer goed.
    Maar ja, het geld wordt aan echte belangrijke dingen uitgegeven in dit land :mrgreen: dus zal wel nix worden

    Reactie door RedStar — woensdag 16 november 2005 @ 17.38 uur

  2. Geheel mee eens, ouderen worden al veel te veel weggestopt. Is voor de meeste kinderen natuurlijk wel handig, want pa en moe zijn toch goed verzorgd? Hebben we geen omkijken meer na!
    Laat deze mensen genieten, ‘s-avonds kaartje leggen, borreltje erbij en eens ouderwets een avondje stappen, ook al is het dan in het tehuis waar ze verblijven. Goed initiatief. Want bij veel oude mensen geldt tegenwoordig dat ze het van de kinderen niet moeten hebben. Ze worden alleen als lastig beschouwd.

    Reactie door anja — woensdag 16 november 2005 @ 17.41 uur

  3. Mijn carriere bestaat uit drie beroepen, eerst verpleegkundige(wilden mijn ouders graag) daarna diverse horecazaken (om mijn man te ondersteunen) na een scheiding alsnog Bedrijfskundige Informatica gaan studeren, daarna nog een entrepeneurs opleiding gedaan in Leiden. Momenteel oefen ik toevallig alle drie de beroepen uit in morgen,middag en avond. Gisteravond nog een gezellig pilsje getapt voor jong en oud en vanochtend iemand heerlijk gedouched, die helaas door personeelsgebrek maar eens per week kan douchen. Ook een keer ict project gedaan in bejaardentehuis simpel door opa en oma via msn met kleinkinderen in contact te brengen. Toch gebeuren deze dingen ook binnen tehuizen wel op kleine schaal maar met alle plezier verbind ik mijn ervaring en inzet aan dit soort projecten, helemaal voor dus. Ook natuurlijk omdat Guiness tappen een prestatie is :-) en lekkerrrrrrrrrrrrrrrrrr.

    Reactie door Ninka — woensdag 16 november 2005 @ 17.43 uur

  4. Ja natuurlijk, dat is de oplossing.
    Het grootste probleem voor ouderen is de eenzaamheid en als je met z’n allen lekker in de pub kunt gaan zitten kan dat heel veel plezier geven.
    Het lijkt mij een goede oplossing en dat kost ook niet zoveel geld als een kruisraket.
    Dus regering als je nog iets fatsoenlijks wilt doen………
    Opa’s en Oma’s PROOST.

    Reactie door fransiscus51 — woensdag 16 november 2005 @ 17.59 uur

  5. Pas nog een stukje van een programma gezien dat er ook hier al tehuizen waren waar de cliënt voorop stond…..Op tijden waar de bewoner opwilde staan,eten etc.
    Maar vaak kostte het niet eens veel meer maar moest het roer om in de tehuizen.
    Butlers konden ook maar dan moest je wel over eigen vermogen beschikken.
    Wie gaat er dan (met geld) vrijwillig een tehuis in?????

    Reactie door anita — woensdag 16 november 2005 @ 18.17 uur

  6. Ben bang dat het onder het mom van, concurentievervalsing met bestaande horeca, neergesabeld gaat worden.

    Wedden?

    Reactie door Johan Smeets — woensdag 16 november 2005 @ 18.24 uur

  7. Een geweldig idee van die pub! Evenals het idee van de “verwenzorg” en de maatschappelijke stage. Een verzorgingstehuis zou veel meer een gezellig “hotel” moeten zijn in plaats van een deprimerend wegkwijnhuis. Ouderenzorg moet op totaal andere wijze benaderd worden in Nederland, hetgeen niet eens duur hoeft te zijn.

    Er worden vele kansen gemist om dit doel te bereiken en de duurbetaalde directeuren van de desbetreffende zorginstellingen tonen opvallend weinig creativiteit! De maatschappelijke stage, “Fund raising” en het betrekken van de locale bevolking en het bedrijfsleven bij het verzorgingstehuis zijn prima manieren om het leven van velen aanmerkelijk te veraangenamen.

    Een mooi praktijkvoorbeeld is de werkwijze van Familiehuis Daniel Den Hoed te Rotterdam. Hier is bijna volledig door giften van locale bedrijven en particulieren een prettige verblijfsomgeving gecreeerd.

    Reactie door J3roen — woensdag 16 november 2005 @ 18.29 uur

  8. bij 7,

    Daarnaast moet er eens ernstig gekeken worden naar de besteding van kapitaal, met name aan de top van instellingen én moet de overheid meer uitgeven aan ouderenzorg.

    Reactie door J3roen — woensdag 16 november 2005 @ 18.41 uur

  9. Prima! Een soort van maatschappelijke dienstplicht lijkt me ook een uitstekend idee, moet sowieso onderzocht worden.

    Reactie door Gerbert — woensdag 16 november 2005 @ 18.51 uur

  10. Een gotspe !!
    Ik werk als vrijwilliger in een verzorg/verpleeghuis. Op een dag komt Arie een ouwe zeeman naar mij toe en zegt;
    “Henk als ik in mijn stamkroeg drie borreltjes neem dan voel ik me lekker…..
    als ik hier drie borrels neem voel ik
    niks.. ?????????????????????????????????

    Reactie door H DE BRUIN (76jr) — woensdag 16 november 2005 @ 18.56 uur

  11. Niet helemaal nieuw, Jan.
    Mijn moeder is inmiddels 74 en woont zelfstandig in een seniorenflat. Beschermt wonen. Op de begane grond is een grote gemeenschapsruimte met, je raad het al, een bar. Door vrijwilligers gerunt die tevens bewoner zijn. Daarnaast worden er regelmatig avondjes georganiseerd waar gegeten kan worden. De ene keer Chinees en dan weer fried. Kienen, biljarten, carnaval, barbecue, nieuwsjaaravond zijn activiteiten die daar nog bij komen.

    De sfeer is er uitstekend. Ik mag het alleen geen “bejaardenhuis” van haar noemen.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 16 november 2005 @ 19.03 uur

  12. @11.

    “Friet,” natuurlijk. Zat weer niet op te letten.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 16 november 2005 @ 19.07 uur

  13. Ik gun het ze zo, de oudjes (of mag ik dat niet zeggen?). Hoewel niet alle oudjes te pruimen zijn, maar goed.
    Die half jaar stage ben ik op zich ook wel voor, maar ik moet er zelf toch niet aan denken dat er een stel ongeïnteresseerde t****lijers met veel weerzin mijn boterham komen snijden…

    Reactie door Sonja — woensdag 16 november 2005 @ 19.35 uur

  14. Allemaal leuk en aadig Jan Marijnissen maar volgens mij is het beter om eerste de problemen in de verzorgingshuizen aan te pakken.

    Die maatschappelijke stage is idee van niks vind ik, maatschappelijke betrokkenheid kan beter worden bij gebracht door de ouders, maar die hebben niet altijd tijd doordat we leven in een prestatie maatschappij.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 16 november 2005 @ 19.43 uur

  15. Het lijkt -ook- op dat plaatje erg leuk.

    Mijn ervaring dat het in de zorg voornamelijk veel schijn is van geveinsde betrokkenheid.

    Heb traumatische herinneringen aan hoe mijn moeder daar aan het einde kwam. Niet spectaculair, maar ook niet in 10 a-4tje’s te vatten.

    Was al op de mensheid afgekanpt en even dacht ik dat ik het toch nog niet helemaal had gezien toen die Nightingales zich allemaal zo leuk wisten voor te doen … Maar na een aantal maanden moest ik vaststellen dat de meerderheid toch veel aanleg voor actrice had. Rennen over de gang maar kom niet onverwacht een kamer binnen …

    Vroeg me achteraf waarom mijn moeder 10 jaar geleden al 1000-en guldens per maand moest betalen. Geen idee wat daartegenover stond. Maar ja, ik durfde niets te zeggen. Heb daar nu nog steeds last van, want je denkt “dan worden ze nog valser”. Ja een en al vriendelijkheid, nogmaals een enkele uitzondering daargelaten. Maar ook daar heb je niet zo veel aan nu het kwaad domineert in deze wereld is mijn ervaring.

    Leuk hoor zoon pub, maar mijn ervaring is dat je al op sterven na dood moet zijn alvorens je daar binnen mag. En dan, als je dan binnen bent, vraag je je misschien af “waar ben ik aan begonnen”.

    Als ik dan op tv weer zoon betrokken verzorgende hoor of zie, zap ik snel weg, wordt er beroerd van weer al die “mooie woorden, kijk niet naar mijn daden”.

    Maar door de volksmond worden ze allemaal de hemel in geprezen, alsof het een ander soort mens is en dat het alleen maar een kwestie van geld is. Ook al betaal je je scheel …

    En na 1 weekje stage lopen als bekende Nederlander moet je niet verwachten een zuiver beeld te hebben, ze zullen zich het vuur uit de sloffen lopen om vooral een goede -indruk- te maken.

    Voor het idee van Donner (en nu kennelijk de rest van Nederland) “de sociale dienstplicht” ben ik van harte TEGEN.

    Kennelijk wordt er kennelijk dan alleen aan ouderen gedacht, nou er zijn meer hulpbehoevende groepen (dan alleen die mensen zoals Donner later als hij oude is ….) in de samenleving zijn. Er zijn ook ouderen die indertijd kinderen hebben genomen en die nu ook met ze wandelen.

    1. Wat kost die organisatie eromheen niet alleen in geld, maar ook aan ergernis en organisatie ?

    2. Zijn die kinderen dan zo betrokken als het niet hun eigen opa of oma is ?

    Bovendioen zijn die oudjes niet allemaal zo lief als ze wel eens worden afgespiegeld.

    Als je op dit gebied iets met ze zou willen m.i. dan op basis van vrijwilligheid. Ze gaan daar een beetje “shaken” e.d.

    3. Hebben die kinderen dan het besef dat vele oudjes vaak breekbaar en immobiel zijn, zo de verzorgenden zelf dat gevoel wel hebben ontwikkeld ?

    Misschien zou je van school uit af en toe interactieve sport-spel-projectjes groepsgewijs kunnen organiseren ?

    Het woord dienstplicht doet me al zo aan China denken.

    En wat denk je van weeshuizen ? Die hebben vaak kind noch kraai.

    Dan kunnen ze m.i. beter bij invalide leeftijdgenootjes de boel wat gaan opvrolijken, zo ze zelf niet diep ongelukkig zijn vanwege persoonlijke omstandigheden.

    Zou niet weten hoe je dit allemaal i.s.m. instellingen landelijk zou moeten organiseren.

    Misschien kunnen ze in het lesprogramma proberen wat meer sociale bewogenheid aan te leren. Iemand anders -even helpen- met iets, zonder hier gelijk weer voor geprezen te worden. Maar de pestprojecten schijnen al helemaal niet te zijn. Je zou eens in de klas kunnen bespreken wat het is om dag in dag uit door je klasgenoten gepest te worden en vragen wat zij er van vinden. Of gewoon eens op iemand “oefenen” om te ervaren wat het is om gepest te worden.

    Bespreken dat al die dure kleding niet kan verhullen dat je nog steeds die hufter of niet bent, zonder dure kleding.

    Wanneer je zo een beetje inlevingsvermogen zou kunnen krijgen aangeleerd, nu het vaak niet is aangeboren, zou je mogen hopen dat ze zich op latere leeftijd dan ook een beetje bewogener gaan gedragen ?

    Reactie door verkouteren — woensdag 16 november 2005 @ 19.59 uur

  16. Evert Tichelaar jr.
    Beste man je hebt het echt niet begrepen,
    het is fantastisch als je de bijna afgedankte mensjes even vanaf hun kamer, waar ze bijna altijd in eenzaamheid naar de radio luisteren of naar de TV kijken even naar de bar kan brengen, de eenzamen gaan samen zitten praten of
    lekker ouwehoeren onder soms een
    koffie,een pilsje of een borreltje.Ik zeg
    soms want dikwijls mogen zij die drankjes niet eens, maar daar gaat het niet om!!!
    Ik breng ze naar die bar…man je wil niet weten hoe fijn die mensen dat vinden. Ik
    zou zeggen meld je aan voor een dagdeel
    per week en proef de vreugde van die mensen.

    Reactie door H DE BRUIN (76jr) — woensdag 16 november 2005 @ 20.38 uur

  17. Een café aan huis: ideaal! Hou oud moet je zijn om je in te schrijven?

    Reactie door Barry — woensdag 16 november 2005 @ 20.40 uur

  18. Geweldig idee, zo’n bar.
    .

    Als er nou ook iemand op het idee komt om naar ouderen te luisteren in plaats van ze in hun poep-luier te laten zitten [als ze incontinent zijn], ze èèn keer in de maand een luchtje te laten scheppen en misschien ze èèn keer in de veertien dagen onder de douche te doen, dan zou dat echt een paradijsje worden.
    .

    Bijna net zo riant als de Bijlmerbajes.

    Reactie door GJ Klaver — woensdag 16 november 2005 @ 21.02 uur

  19. @15. verkouteren
    Hoor hier wel een heel erg negatief beeld.
    Ik zie toch een andere praktijk. Bij mijn moeders seniorenflat hebben ze niet alleen een bar in de gemeenschapsruimte maar deze wordt zelfs gerunt door de bewoners. Er is een beheerder die door de woningbouw is aangestelt en de nodige papieren heeft doch daarbij afhankelijk is van een aantal senioren vrijwilligers.

    En geen een oudje die zich tegen laat houden door wie dan ook. Ze zijn er zelf de baas. De sfeer is er uitstekend.

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 16 november 2005 @ 21.07 uur

  20. ik verzorg mijn eigen moeder,en dat gaat perfect.

    Reactie door Peet — woensdag 16 november 2005 @ 21.13 uur

  21. Mijn opa zei vroeger:” 1 oudere kan beter voor 10 kinderen zorgen, dan dat 10 kinderen voor 1 oudere zorgen.”

    Reactie door Rob de Kuster — woensdag 16 november 2005 @ 21.18 uur

  22. Wat vooral van belang is, is het *activeren* van de ouderen. Dat zal in het ene verpleeghuis zijn door een kroeg te installeren, in het andere door theatershows te verzorgen en weer in een ander door (meer) gezamelijke uitstapjes te doen.

    Reactie door Roel — woensdag 16 november 2005 @ 21.25 uur

  23. H DE BRUIN (76jr) (16),

    Ik vind het op zich wel een mooi idee maar ik heb heb gelezen dat de werkdruk in verzorginshuizen soms hoog is zodat de verzorgers naar hun mening te weinig tijd hebben voor de mensen die ze verzorgen.

    Ik zou het wel mooi vinden dat verzorgingshuizen een bar krijgen maar de basis verzorging moet niet vergeten worden.

    Op het moment ben ik met afstuderen bezig, stage lopen (40 uur per week, soms wat meer) en bijbaantje. Ben dus per dag minimaal 10 uur aan het werk, daarnaast moet ik af en toe ook nog een verslagje maken voor school dus ik heb het aardig druk. Misschien dat ik later wel wat meer tijd, dan zal ik nog eens kijken of ik wat kan doen.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — woensdag 16 november 2005 @ 21.41 uur

  24. Laten we wel uitkijken dat ze niet onder dwang in een bar worden gezet. Er bestaan namelijk ook mensen die genieten van ‘eenzaam op de kamer zitten’. Ik dus. Heerlijk, geen geouwehoer aan je kop. Mag een ander ‘geactiveerd’ worden maar laat mij met rust. :)

    Reactie door Sonja — woensdag 16 november 2005 @ 21.46 uur

  25. Oooooohhhh…heimwee! Alleen “the Irish lilt” al. Ik heb ruim een half jaar op het platteland van Ierland gewoond en mijn hart ligt daar nog ergens.

    Dat een beetje terzijde en toch ook weer niet. De laatste tijd denk ik er steeds vaker aan om naar Ierland te verhuizen. Niet alleen vanwege het sociale klimaat en de magie van het land zelf, maar ook omdat beeldend kunstenaars geen krankzinnig ingewikkelde belastingformulieren hoeven in te vullen in Ierland (weet je gelijk waarom Marten Toonder naar Ierland is verhuisd).

    En Ierse pubs…da’s op zich al een belevenis.

    Het is alweer een tijd geleden dat ik daar was en ik moet eerlijk zeggen dat de ouderenzorg in die tijd (eind jaren zeventig) nogal wat te wensen overliet. Kan er een boek over schrijven, over die oude Paddy Doyle (ja, echt!) in zijn krot van een cottage, verlamd en geheel afhankelijk van de goedertierendheid van de buren en de kerk.

    Maar ik heb ook gehoord dat de sociale voorzieningen de laatste jaren aanzienlijk verbeterd zijn.

    Een belangrijke factor in die Ierse gezelligheid is het feit dat Ierland, en zeker het platteland, erg dun bevolkt is. Men is sterk afhankelijk van elkaar en dat schept bijna vanzelf een gevoel van solidariteit. Dat Ierland de rijzende ster is in Europa op het gebied van sociale voorzieningen zou daar wel eens mee te maken kunnen hebben. Iets dichter bevolkt nu dan 30 jaar geleden, maar toch nog relatief rustig.

    Mijn vraag is dan ook hoe zoiets in een overbevolkt land zoals Nederland kan worden bevorderd. Ikzelf denk aan meer voorzieningen voor sociaal contact op wijkniveau. Een verzorgingshuis (met een trefpunt zoals een pub) zou daar deel van moeten uitmaken.

    Reactie door Margreet — woensdag 16 november 2005 @ 21.51 uur

  26. zuipen voor de vrede is altijd een uitstekend idee.

    Reactie door Jory — woensdag 16 november 2005 @ 22.08 uur

  27. Heel opbeurend; dit idee! Ook heel haal-
    baar,lijkt me…wat drankjes,wat sfeer-
    licht en/of kaarsen,meubilair is altijd
    wel te vinden en de rest moet toch ook te
    doen zijn voor niet teveel geld? Zou leuk
    zijn, als die pub ook toegankelijk is voor
    ouderen in de buurt eromheen:zowel voor de
    inwonenden,als de buurt-ouderen gezellig!
    Zélf deed ik af+toe ‘stoelmassage’bij ou-
    deren:heel dankbaar is dat. Laagdrempelig,
    geen toestanden met banken etc.,zélfs zo’n
    stoel is niet écht nodig.Gaat óók met ge-
    wone stoel en kussen op de tafel.Aanraking
    kan zoveel goed doen;kan net even een blij
    gevoel teruggeven of van vertrouwen, be-
    halve enkel als fysieke behandelwijze.
    (is in 4 á 5 dagdelen te leren..)
    Als jongeren met/bij ouderen gaan ‘werken’,
    lijkt ‘t me wél zinvol, als ze iets con-
    creets ter beschikking krijgen,óm wat dan
    ook te doen: beweging/soft fitness geven,
    computer leren(moeder vriendin=79;heeft
    net laptop aangeschaft!),eigenlijk alles,
    wat ouderen (nog)kunnen en vooral leuk
    vinden activeren. Als ze er maar plezier
    aan/door beleven. P L E Z I E R ! ! !

    Reactie door Reintje — woensdag 16 november 2005 @ 22.24 uur

  28. @26 Het moet natúúrlijk wel een echte pub
    zijn, met alles erop en eraan; ik bedoelde,
    dat de rest eromheen niet duur hoeft te zijn.

    Reactie door Reintje — woensdag 16 november 2005 @ 22.34 uur

  29. Een geweldig idee.
    Weg met de bakstenen muren met hier en daar een breiwerkje en een grote stoffige kunstplant ervoor. Ouderen hebben hun hele leven gewerkt voor de toekomst die wij nu hebben. Geef die mensen nog iets om voor te leven. Ik vindt best dat er meer rekening gehouden kan worden met ouderen in een verzorgingstehuis. Stop met het plaatsen van glazen bushokjes die elke week gesloopt worden en gebruik het bespaarde geld om deze mensen een beetje een fijner uiteinde te geven. Denk maar zo, jij zit er straks ook voor je uit te staren tegen die bakstenen muur.

    Reactie door Remco-Silvio H. Meyer — woensdag 16 november 2005 @ 22.55 uur

  30. Prima idee!Gezellig met z’n allen in de pub.Beter dan alleen op je kamer van chagrijn een borreltje drinken.
    Maatschappelijke stage zou voor iedere jongere heel goed zijn,kunnen zij eens zien hoe het is als je hulp kunt geven aan iemand die dat nodig heeft.Daar worden jonge mensen alleen maar beter van !

    Reactie door Diny — woensdag 16 november 2005 @ 23.54 uur

  31. Een erg goed idee!

    Meer ideeen:

    - integratie kinderopvang/bejaardentehuizen

    - Ieder bejaardentehuis een aantal huisdieren in een aparte ruimte (zoals een aantal katten), zodat mensen met allergische klachten er geen last van hebben.

    - Maak van dingen die nu in tehuizen door vrijwilligers worden gedaan betaalde banen, die bijv. kunnen worden aangeboden aan langdurig werklozen

    - Meer aandacht voor sfeer door kleur, planten, licht (veel bejaardentehuizen zijn bedompt, muf en donker)

    Reactie door Marieke Wijma — donderdag 17 november 2005 @ 0.03 uur

  32. Prima idee maar volgens mij worden dit soort alcoholdingen al her en der gedaan, ikzelf hebt gewerkt in een bejaarden(of bejaardfuncionerend)groep van 12, daar schonken we lek weekend borrel, advocaat etc.
    Mijn idee voor een prettig leefbaarder ouderenvoorziening: thuis laten wonen en verzorgster aan huis en alle vrijwilligers betalen voor hun werk! Vroeger zaten de leuke dingen in het beroep van de verpleging/verzorging: haren wassen, douchen, spelletje spelen, wandeling maken, boodschap doen, nu moeten ze het vaak aan vrijwilligers overlaten en ook die worden steeds schaarser.
    Verder ben ik niet voor een verplichte stage, dwang in sociale dingen is nooit goed, veel beter zou zijn als er door klassen bezoeken gebracht worden aan tehuizen in de buurt en ook omgekeerd.
    Oh ja, nog in mijn wensenlijstje een bus voor elk tehuis, zodat er regelmatig uitstapjes gemaakt kunnen worden en wat dacht je van een kinderboerderij op het terrein.En waarom geen enquete houden onder de populatie van de tehuizen wat zij graag zouden willen!!!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 17 november 2005 @ 0.23 uur

  33. Konden al deze leuke voorstellen hierboven
    maar. Echter de praktijk leert dat bijv.
    brandgevaarlijkheid en overlast door lichte
    dronkenschap grote aandacht behoeven.
    Regelmatig net dat éne borreltje teveel ver
    oorzaakt overlast in verzorging extra van
    de kliënt,die eigenlijk pas opgenomen wordt
    -al dan niet na een ‘aanleunhuis’periode-
    als er al sprake is van een groot deel pa-
    tiënt zijn! Door aftakeling een kliënt op
    het goede pad houden is een kwestie van des
    kundig optreden: weinig vrijwilligers heb-
    ben die aanleg van ‘nature’.
    Zelfs mensen met een samengesteld inkomen
    uit 3 of 4 hoeken, wonen er op heel hoge
    lasten.

    Voor menig een is er dan dat glaasje bij de
    warme maaltijd of eraan voorafgaande.
    Bijkomende lééfkosten zijn voor menigeen al
    niet meer te betalen, want die gaan vnl op
    aan kosten voor persoonlijke verzorging,
    zoals dat huiskappertje, de manicure, de
    pedicure, de extra niet verzekerde fysio-
    therapeut, de (méér) was en stomerij.

    De bingo, in het huis, of er massaal een
    keertje uit elders. De regiotaxikosten om-
    dat vervoer per o.v. niet meer gaat en dan
    is het op!! Niks geen extraatjes en voor ‘n
    te installeren pub al helemaal niet !
    De kosten van vernieuwing van stoffering
    zijn voor eigen rekening en na ongecontro-
    leerd ‘hijsen’ is het ‘dweilen’ geblazen.

    Kaarsen en bepaalde electr. apparaten ver-
    boden! Vergeetachtigheden zorgen voor lege
    beursjes en verdwaasde reakties !

    Zoals nu: kinderen er op 11/11 een lampion
    optocht aan voorbij doen trekken.
    Een maal per maand een klas schoolkinderen
    er tekeningen laten bezorgen of iets van
    handenarbeid laten afleveren of met feest-
    dagen een bloem laten brengen (of maken van
    papier)zouden een aardige geste betekenen.

    Afwisseling met gemeenschappelijke
    aktiviteiten in de grote zaal zijn er al,
    vaak gratis voorzien van onbeperkt thee en
    koffie en wordt zeer gewaardeerd.
    Nee, zij hebben het goed tot uitstekend.

    Maar álle thuisblijvers van 70 en ouder zou
    den van overheidswege, een gratis boodschap
    penjongen aangereikt moeten krijgen, want
    zij blijven zo lang mogelijk op eigen kosten zonder subsidie of contrôle (zelfs
    geen huisarts 1 x per half jaar, of bijv.
    ouderen consultatieburo) thuis en nemen erg
    vaak genoegen met wat ze nog wél kunnen en
    proberen zo lang mogelijk ánderen niet tot
    lást te zijn en voelen zich al tot en met
    bezwaard als ze geholpen moeten worden met
    die overheidspapierwinkel en raken dáárdoor
    geëmotioneerd en gedeprimeerd. Veelal bi-
    vakkeren zij héél lange tijd op het randje
    van doorzettende dementie en verbergen zo
    lang mogelijk de best wel zelf geconstateer
    de Alzheimeraandoening. Uit veel angsten
    wordt ‘hulp’ dan geweigerd.

    Als voor hen de gratis thuiszorg voor 3 uur
    per week en de ‘boodschappenjongen/meisje’
    een vanzelfsprekend aanbod zou zijn, worden
    ze er strálend gelukkig van en hebben dan
    in ieder geval 2 ‘áánloopjes’ per week,
    die middels een vorm van sociale contrôle
    doorgeefluik zouden kunnen zijn voor een
    wijkverpleegkundige/sociaal werkster.

    Hulp van vrijwilligers die af en toe een
    technisch mankement kunnen verhelpen aan
    lampen, sloten, kranen, kachels, c.v.,
    TV, zijn voor thuisblijvende bejaarden een
    geschenk uit de hémel ! Acute hulp bij ca-
    lamiteiten niet te krijgen is DE gróte
    angst !! De ervaring om mij heen leert mij
    al ruim 40 jaar, dat mensen in tehuizen ál-
    tijd wat te mopperen hebben/zoeken, behou-
    dens een minderheid die er zich in een hotel voelt. Thuisblijvers (voor eigen
    rekening, niet zelden tot hun laatste snik)
    zouden hun zelfstandigheid tot op hoge
    leeftijd beloond moeten zien met een andere
    vorm van ‘gelijke’ behandeling op ‘maat’:
    zij worden al jaren tekort gedaan en kosten
    de overheid in verhouding beduidend minder.

    Reactie door Madelief — donderdag 17 november 2005 @ 5.15 uur

  34. Tot en met gezonde bejaarden bestaan er nog
    amper in rusthuizen.
    Vroeger ‘kon je er al in met je 65ste en ‘n
    lichte medische indicatie’.
    Tegenwoordig sta je op een lange wachtlijst
    en hebt er een aanbeveling van ziekenhuis/
    huisarts absoluut bij nodig; zelfs bij het
    ‘uit huis weglopen’ betekent nog lang op
    een wachtlijst te staan om -indien aanwe-
    zig- naar een ínterne ‘gesloten’ afdeling
    te mogen verhuizen.
    Kamerverpleging is amper mogelijk, hooguit
    hulp -na verwijzing ervoor door huisarts-
    bij douchen en aankleden en medicijnver-
    strekking. Ook wordt eigen medewerking ver-
    wacht van het zelfstandig helpen schoon-
    houden van de verkregen ruimte, living,
    badcel, toilet en minikeukentje.
    Op indicatie worden huismaaltijden op dieet
    op de kamer verstrekt, maar gebrek aan so-
    ciale kontakten hoeft er nooit te zijn, als
    je je eigen deur tenminste ook wilt open
    houden. Klachten over vereenzaming wijs ik
    dus absoluut van de hand, dat ligt aan de
    bewoners zelf ! Thuisblijvers genieten van
    20 kleuren TV-zenders en voelen zich abso-
    luut gezegend met magnetronmaaltijden en
    eigen baas blijven, maar die kleine half-
    technische ‘hulp’ zo af en toe maakt hen
    zielsdankbaar en zij tónen dat ook!
    Zij kunnen veelal volkomen draaien op hun
    eigen aangelegde (winter)voorraad en haalt
    iemand een keer ‘vers’ zijn zij de koning
    te rijk. Zij ‘zeuren’ niet om de 2 dagen dat er wat gehááld of gebrácht moet worden.
    Veelal tweeverdieners, al dan niet met
    schoolgaande kinderen, kunnen ook niet al-
    tijd geacht worden door weer en wind te
    komen opdraven vandaar dat ik er zo voor
    pleit dat bejaarden parterre wonen, danwel
    met een lift bereikt kunnen worden: zeker
    met betrekking tot boodschappen sjouwen, nu
    de bejaarden gemiddeld 85 tot 90 worden, en
    hun kinderen inmiddels óók óver de 60 zijn.
    Struktuur aanbrengen is niet de ‘scoot’
    voor de deur af te leveren of de ‘traplift’
    te plaatsen en het dan voor ‘gezien’ te
    houden. Er moet nog veel veranderen !

    Reactie door Madelief — donderdag 17 november 2005 @ 5.39 uur

  35. Ik heb er wel zin in. Ik wil mij wel als vrijwilliger opgeven om als barkeeper te werken. Lijkt me geweldig. Beetje dollen met gebloemjurkte ouwetjes aan de bar en wegdommelende opaatjes voorzichtig wakker maken. “Mijnheer de Bruin, het is tijd voor uw medicijn”. “Ja, doe mij nog maar een borrel”.

    Als ik – ben nu 58 – er ooit zelf zou belanden hoop ik dat die kroeg tot het standaardpakket behoort. Maar dan graag wel met een beetje toffe muziek van de Stones of Bowie. En een absoluut verbod op bingo.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 17 november 2005 @ 6.44 uur

  36. Ook weer een pleidooi voor de brede school visie. Laat een school gelieeerd zijn aan een verzorgingstehuis kwa locatie. Laat kinderen al vroeg kennis maken met het concept “ouderen”. Hoe moeilijk kan dat zijn?!! Natuurlijk hebben ouderen recht op een kroeg in het centrum waarin ze verblijven. ik hoor ze nog zo zeggen:” Uw oma mag geen advocaatje, ze heeft het aan haar hart.” Mijn oma wilde een advocaatje en niet betutteld worden, het waren voor haar de laatste jaren en ze moest gewoon stiekem met mij een kroketje eten en een advocaatje drinken, een grote schande!!

    Reactie door kaatje — donderdag 17 november 2005 @ 7.14 uur

  37. 24. Sonja, oude zeur, je hoeft geen dingen, laat het voor de mensen zijn die wel graag wat willen, maar niet de mogelijkheid krijgen. Helaas hebben sommigen op dit log gelijk als ze beginnen over valse concurrentie, dat zal gebeuren en dat mag nu eenmaal niet.

    Reactie door kaatje — donderdag 17 november 2005 @ 7.21 uur

  38. Maatschappelijke stage, goed idee! Van de zomer wil ik drie maanden (als ik eindexamen gedaan heb) in een verzorgingstehuis of asielzoekerscentrum vrijwilligerswerk doen, maar ik weet niet waar te beginnen..?

    Reactie door Joost — donderdag 17 november 2005 @ 7.51 uur

  39. @38 je zou hier eens kunnen kijken Joost.

    http://www.vrijwilligerswerk.nl/web/show

    Of hier:

    http://www.vrijwilligerscentrale.nl/

    Reactie door Gandalf — donderdag 17 november 2005 @ 8.41 uur

  40. Beste Joost, begin maar in het verzorgings-
    tehuis. Veel bejaarden zijn heel aardig en
    je ziet er ook ontgoochelde bejaarden. Bei
    de te leren kennen is leerzaam voor de rest
    van je leven. Vanuit een andere positie heb
    ik dat zelf 2 jaar kunnen bestuderen, ervan
    genoten en me af en toe ook hogelijk ver-
    baasd en léérde er ook wáár het aan lag als
    bejaarden, niet uit de verf gekomen leken.
    Met wat je daar mogelijk leert, ziet of
    hoort krijg je wellicht een betere kijk op
    de generatie van je grootouders, en mogelijk begrijp je dan ook waarom veel
    óuders van nu, de weg lijken te zijn kwijt
    geraakt. Fouten werk door, generaties lang,
    maar goede dingen ook, echter minder op-
    vallend. Een leerzame tijd gewenst Joost.

    Reactie door Madelief — donderdag 17 november 2005 @ 8.46 uur

  41. Er moet ook een interne coffeeshop komen. Je moet met de tijd mee hè.

    Reactie door Sonja — donderdag 17 november 2005 @ 8.55 uur

  42. Natuurlijk moeten de verzorgingshuizen aansluiten bij de woonwensen en belevingswereld van ouderen!! Ook het feit dat huisdieren veelal verboden zijn, vind ik meer dan verschrikkelijk. Daarnaast moeten er meer mogelijkheden zijn voor ouderen om zich ook buiten het tehuis te vermaken. De omstandigheden qua vervoer en begeleiding zijn momenteel belabberd!

    Dit alles geldt echter ook voor verstandelijk gehandicapten, ook daar zijn de omstandigheden in tehuizen en de omgevingsfactoren niet optimaal.

    Kortom er moet een heel andere visie komen op wat Zorg nu eigenlijk in zou moeten houden want kwaliteit gaat nu veelal verloren doordat er van “noodzaak” wordt uitgegaan en niet van de meerwaarde die het leven zou kunnen hebben.

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 17 november 2005 @ 9.09 uur

  43. 38) Joost, er zijn vrijwilligerscentra in veel regio’s, daar kun je je aanmelden en kiezen uit tal van vormen van vrijwilligerswerk. Elke vorm zal z’n eigen charme hebben vermoed ik.

    Succes!

    Reactie door Madelijne Pleines — donderdag 17 november 2005 @ 9.17 uur

  44. leuk !maar de marktwerking zal het de nek omdraaien .2 euro voor een pilsje .en opa kan zijn stukje vlees op zondag wel vegeten !eerst zal dit mensonterende kabinet weg moeten .want mensen die in de shit zitten en alchohol gebruiken kunnen wel eens zelfmoord plegen .en dat komt ze toevallig?wel heel goed uit .onder dit kabinet is ouder een hel .en daar helpt een potje bier of een borrel geen ene moer tegen !voordeel van zo,n pub is dat de kinderen zondags gaan zuipen bij opa en oma .dus zien ze hun kinderen weer en kunnen ze deze vragen onder het zuipen of ze even in bad gedaan kunnen worden en de strondluier uit willen doen .PROOST!!!

    Reactie door texas henkie — donderdag 17 november 2005 @ 9.20 uur

  45. @44 Texas Henkie, zie je het niet een beetje te negatief? ‘t gaat er hier niet om dat de kinderen zich vol kunnen zuipen, maar de ouderen meer plezier beleven in het tehuis waar ze door de kinderen gedumpt zijn.

    Reactie door anja — donderdag 17 november 2005 @ 9.55 uur

  46. Het bestaat allang! In de Humanitasgebouwen in Rotterdam. Ik ga er regelmatig iets eten in het restaurant tegen hele schappelijke prijzen. Er is een bar aanwezig. Er is daar echt van alles te doen. Winkel, museumpje, restaurant en bar en iedere keer wordt er iets ge-organiseerd. Motto: Use it or Lose it! Ohja, de bewoners mogen rustig hun huisdier meenemen!

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 17 november 2005 @ 10.05 uur

  47. Tuurlijk Jan. Dat roept de SP al jaren. NOT. Als je die negatieve houding van overal tegenaan trappen nou eens zelf omzet in zo een positief initiatief. En doe niet net alsof er niks gebeurd en de hele boel hier wegkwijnt. Daarmee doe je al die mensen die vrijwilligerswerk doen echt te kort. Schrijf liever een prijsvraag uit voor het vinden van de schutter op de mus

    Reactie door sander — donderdag 17 november 2005 @ 11.01 uur

  48. 47. Sander, hoe bedoel je? Lekker in de voetsporen treden van “blonde dolly” die zich uit wanhoop van de peilingen opwerpt als een nep “pistolen Paultje”?
    Mag ik even een teiltje.

    Reactie door kaatje — donderdag 17 november 2005 @ 11.17 uur

  49. (45)je verteld het anders maar bedoelen het zelfde.

    Reactie door texas henkie — donderdag 17 november 2005 @ 12.33 uur

  50. Ook zou je kunnen denkenaan andere woonvormen. Dus niet perse alle oude mensen bij elkaar maar meer leeftijden die van bepaalde diensten gebruik willen maken zoals restaurant etc. Veel studenten zitten ook vaak te klungelen met koken en andere alleenstaanden. Je krijgt dan een aanbod van diensten voor meerdere leeftijden en leefvormen.

    Reactie door Ninka — donderdag 17 november 2005 @ 12.51 uur

  51. @49 Okay henkie, zijn we het volledig eens.

    Reactie door anja — donderdag 17 november 2005 @ 12.57 uur

  52. Laten we eerst eens proberen om “ze” (met excuses) de benodigde basiszorg te geven, zodat ze weer zin in ‘n pintje krijgen…

    Reactie door Boudewijn — donderdag 17 november 2005 @ 12.59 uur

  53. Ninka, ook dat is mogelijk in de Humanitas huizen. Probleem voor mij is alleen dat de huren te hoog zijn voor mijn inkomen. (bijstand). Maar in principe is dat mogelijk.
    Zelf zou ik liever kiezen voor leeftijdgenoten. En daarbij liever ook nog voor mensen die ongeveer hetzelfde denken over “samen”leven. En dit is nog steeds nauwelijks beschikbaar als wordt er wel nu aan gedacht. Nu nog gaan “doen”.

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 17 november 2005 @ 14.02 uur

  54. Hier hebben we in een verzorgingstehuis ook een soort gelijk iets, alleen heb ik er paal en perk aan laten stellen, daar de omliggende horeca door de prijzen weg geconcureerd werd. iedereen ging daar voor een habbekrats koffie drinken of lunchen.
    Daarnaast werden er ook evenementen voor andere doelgroepen georganiseerd.
    Dus ja, maar wel met concrete afspraken om de plaatselijke horeca niet voor de voeten te lopen met concurrentievervalsing

    Reactie door Sinne — donderdag 17 november 2005 @ 14.41 uur

  55. Een heel goed idee.

    Ik ben 75 jaar oud.
    Ik drink graag wiskey.
    Ik ben gek op Ierse Muziek.
    Ik vis graag.
    Ik ben een liefhebber van tien over rood, hierdoor is mijn belangstelling ontstaan voor links.
    Zullen we maar naar Ierland gaan, want Balkenende zal het niet goed vinden. Dan worden het toch weer Psalmen en Gezangen.

    Reactie door The old Hank — donderdag 17 november 2005 @ 15.45 uur

  56. @54 Wie bedoel je?

    Reactie door anja — donderdag 17 november 2005 @ 16.42 uur

  57. Beste Anja, ik had mijn naam alvast aangepast. Dit was een open sollicitatie voor mijzelf. Daar is niets fout mee. Dat moet kunnen tegenwoordig. Maar ik denk dat ik in het hoge noorden van Nederland blijf wonen, vrijheid blijheid. Ook hier hebben wij goeie muziek ons natje en droogje. Maar inderdaad voor de oudjes kan echt wel wat meer gedaan worden. Al jaren ben ik in FNV verband, actief bezig voor de gepensioneerden. En per jaar, ik ben nu 75, ervaar ik, hoe de ouderen geestelijk en materieel achter worden gesteld. En maar knabbelen aan de koopkracht van hen. En maar roepen dat ze van die gigantische pensioenen hebben. Het is niet zo heel lang geleden dat je een spot filmpje zag op de TV, dat bejaardenhuizen in Afrika goedkoper was. Hoe achterlijk zijn wij aan het worden.

    Reactie door The old Henk — donderdag 17 november 2005 @ 17.23 uur

  58. 56. Zo Hank, Daisy is ook al op jaren,
    maar we blijven voorlopig 8 jaar sche-
    len, maar ik hoop dan maar dat men be-
    grijpt dat wij heel wat jonger zijn,
    dan onze ouders toen op die leeftijd,
    althans de meeste en onze grootouders,
    gedroegen zich vaak al alsof ijzeren
    Hein morgen langs zou kunnen komen.
    Mooi dat je nog zo lekker bezig bent,
    maar nu eerlijk, kook je nu ook je ei-
    gen kostje, of eten jullie ‘s middags
    warm en nemen er daarna even je gemak
    van?
    Lydia, doe jij eens even leuk: SP
    ouderenverblijven op maat gesneden,
    maar niet op leeftijd hoor, ben je mal,
    kan je vies tegenvallen, “gedachtegoed”
    delen, eigenbaas blijven en wat had ik
    graag op het Begijnenhof achter het
    Spui gewoond, alles gelijkvloers, con-
    tact als je wilt en niet als je je pri-
    vacy wilt. Dagelijks een neut op één
    van de pleinen, veel vermaak, veel ver-
    tier, dus bezin je op wat leuks.
    Vraag ik JE Mulder of die niet een an-
    dere leuke lokatie weet die voldoet !
    Kan leuk worden, fijne avond !

    Reactie door Madelief — donderdag 17 november 2005 @ 18.17 uur

  59. Een heel goed idee. Denkend aan de mensen die de flower power bewust hebben meegemaakt/meegedaan. Zij zullen de komende jaren deze huizen gaan bevolken. Ik kan al helemaal een voorstelling maken hoe dat eruit moet komen te zien.

    Reactie door Matty — donderdag 17 november 2005 @ 18.22 uur

  60. Ja een bar vind ik ook een echte must. Anders wordt het zo’n sterfhuis-idee.

    Zo zou ik niet mijn laatste dagen willen doorbrengen.

    Reactie door ReneR — donderdag 17 november 2005 @ 18.24 uur

  61. EVERT VAN TICHELAAR JR. 15.11.
    Beste Evert, denk nou even niet aan hulp in de zorg.Maak netjes je studie af, we
    hebben straks mensen zoals jij hard nodig.
    De bar wordt meestal gerunt door vrij-
    willigers, het personeel is dan elders nuttig bezig. Het ga je goed kerel.
    BESTE GANDALF.leuke humoristische posting,
    de Bruin gebruikt geen medicijn….de Bruin drinkt elke dag thuis voor het eten drie Ierse wiskeys (met een E)
    Tulomar Dew dat is echt het snoepje van de week…maar apropos…in de tehuizen waar ik vrijwilligerswerk doe zitten bijna
    afgedankte demente mensjes van rond de vijftig..dus…humor..beste man…komt hier helemaal niet op zijn plaats.Maar…Beste Gandalf je moet wel blijven lachen….en
    afsluitend…je moet de gezichten eens zien van de mensen als ze in ( niet aan de bar)zitten, de die mensen die liever op hun kamer blijven, oke, gewoon laten doen waar ze zin in hebben. Dag en tot lees.

    Reactie door H DE BRUIN (76jr) — donderdag 17 november 2005 @ 19.09 uur

  62. Joos, wil je echt iets doen in de zorg,
    bel maar naar Humanitas in Rotterdam !!!
    Succes

    Reactie door H DE BRUIN (76jr) — donderdag 17 november 2005 @ 19.11 uur

  63. Goed idee, maar dan moet er ook een coffeeshop komen. Dat kan in Ierland natuurlijk niet, maar hier nog wel. Tuinierende ouderen kunnen zo ook iets nuttigs verbouwen en dan zijn we meteen van die vermaledijde achterdeur van de coffeeshop af…

    Reactie door Dirk — donderdag 17 november 2005 @ 19.39 uur

  64. @53 Ook ik hou van een neut op zijn tijd vooral een goeie wishky. Vissen is ontspannend, de ierse muziek is leuk en het lijkt me ook een prachtig land. Psalmen en gezangen, nee ook niet voor mij weggelegd, ben ik in m’n jeugd te veel mee overgoten. Je voorstel is leuk, maar vrees voor jou, dat man en kinderen het niet zo’n goed idee vinden. Trouwens mijn moeder instinct overheerst hier ook een beetje mee, want ik laat die 2 knullen niet zomaar achter. En ben ook bang dat ik een paar jaartjes te jong ben voor The Old Henk. Maar bedankt voor je aanbod. Misschien over 20 jaar? zal vanavond een borrel op je drinken. Okay?
    Proost!

    Reactie door anja — donderdag 17 november 2005 @ 20.45 uur

  65. H DE BRUIN (76jr),

    Best H de Bruin,
    Zal ik doen.
    Ik wens u ook het beste.

    Reactie door Evert Tigchelaar jr — donderdag 17 november 2005 @ 21.08 uur

  66. @57.

    Madelief, daar vraag je mij wat? Koken, zal ik heel eerlijk zijn, dat doet mijn vrouw. Dat is een hobby van haar, zij is geboren in Bandung en daar kan ik niet tegen op. Zij gaat weleens met familie naar Indonesia, dan zit de diepvries vol. Ik blijf thuis met Conan onze husky, die houdt mij wel in beweging. Verder blijf geestelijk in beweging, maak je zo nu en dan eens een keer kwaad, daar blijf je wakker bij. Ruim de geraniums op en ga een familiestamboom op zetten. Ik heb nog een 25 jaar te gaan. En in deze moeilijke tijd van eerst het rode gevaar toen het gele gevaar en nu het grijze gevaar, dat wil ik meemaken, ik ga een heerlijk borreltje in schenken en ga met plezier aan de dag van morgen denken. Ik dank alles wat heilig is op mijn blote knieen dat ik een dertig jaar geleden voor het hoge noorden gekozen heb en dat heb ik aan mijn vrouw te danken, zij wou zo graag een huisje op een terpie, wist ik veel.

    Reactie door The old Henk — donderdag 17 november 2005 @ 21.08 uur

  67. @ 64

    Anja, ook voor jou proost en wij houden de moed er in, ik zal een mooi stuk muziek op zetten. Clannad is dat okay.
    groet van the old Hank

    Reactie door The old Henk — donderdag 17 november 2005 @ 21.32 uur

  68. Om een open deur toch maar wéér open te
    gooien:een pub,coffeeshop @(41),tearoom,
    whatever..is veel uitnodigender voor be-
    zoekers,waardoor váker en méér bezoek,aan-
    loop zal komen;meer sociaal kontakt dus.
    Sowieso kan aan de omgeving best veel ver-
    beterd worden m.i.: meer ramen,meer licht;
    anders betere/mooie(re)verlichting binnen;
    vrijwel alles kan toch gewoon móóier,zonder
    meteen duurder te zijn:mooie(re)gordijnen,
    schilderijen/foto’s,planten,ander kleurtje
    op de muren etc.
    Ouderen kunnen vaak (nog)heel veel;hebben
    alleen een stimulans en mogelijkheden nodig
    om dat ook weer te doen. B.v.: Door vaar-
    digheden,kennis etc.aan te bieden in ruil
    voor die van een ander mens;gebeurt al in
    A’dam:www.gildeamsterdam.nl .
    En ja…dieren lijken mij ook geweldig in/
    bij bejaardenhuizen.Zie dat idd niet zo
    gauw gebeuren,maar waar wél mogelijk:kinder
    boerderij op het terrein zou voor de hele
    buurt een weldaad zijn.

    Reactie door Reintje — donderdag 17 november 2005 @ 21.41 uur

  69. ik houd mijn hart vast voor het geval ik oud ben en naar een verzorginghuis moetik be zwaar psychieatries patient ik heb vier stoornissen dus navenant veel medicatie krijg iik die niet op de juiste tijden dan gaat het gegarandeerd fout met de bezuinigen zullen zeb mij wel wegstoppen in psychiatrise instelling daar ben ik dus heel bevresd voor het speeld niet elke dag maar ik ben er wel bang voor daarbij komt da ik homo ben zullen we wel bij elkaar mogen blijven halen ze ons uit elkaar dan is het voor mij einde oefening je bent door die maatregelen bang om oud te worden en dat moet toch niet mogen laten wij met zijn allen vechten voor een beter ouderen beleid want we worden allemaal oud

    Reactie door arien koen bakker — donderdag 17 november 2005 @ 22.36 uur

  70. @67 Old Henk, prima muziekie. Ben trouwens ook bezig met mijn stamboom en zit in ong. in de jaren 1740. Veel verder terug ben ik nog niet gekomen, maar is wel een leuke bezigheid. je staat er van te kijken wat je allemaal tegenkomt.
    Nou geniet van je muziek en borreltje en welterusten alvast. Ik duik er in. Anja

    Reactie door anja — donderdag 17 november 2005 @ 22.43 uur

  71. Madelief, ik zou liever rustig willen wonen en dat is dan niet tussen kinderen en jonge mensen, maar je hebt gelijk; ook onder ouderen vind je veel kaf onder het koren.
    Aan de andere kant zie ik in de nabije toekomst Humanitas-achtige woongemeenschappen met hulp aanwezig en zo, waar je uit de openstaande ramen in de zomer Jimi Hendrix’s Purple Haze uit hoort schallen of Satisfaction van The Stones. Kan ook natuurlijk Iets van Gert en Hermien zijn, maar dat hoop ik niet…brrr :). Waarmee ik bedoel dat de ouderen van strakjes andere ouderen zullen zijn dan die van nu. Zo’n huis rockt strakjes op zijn grondvesten en funderingen misschien! :D En daar hoort een bar en een koffie-bar bij! ECH WEL

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 17 november 2005 @ 23.02 uur

  72. 66 The old Henk. Dat lekkere eten van jou
    betwijfel ik niet in het minst. Mijn
    man is er in die andere plaats geboren,
    vlakbij, destijds in een berucht kamp.
    De Gordel van Smaragd toonde me onlangs
    het leven van toen en waarschijnlijk
    kennen jullie die film ! Dat is danook
    de reden dat ik zelf wel wat pruts op
    dat gebied, maar het een goede reden
    vind om er voor “uit eten” te gaan om
    meer dan één reden. Wist je dat er onder
    oude terpen, of in de buurt ervan, nog
    wel eens wat oude schatten vandaan ko-
    men? Vast heb je ook nog een paar woor-
    den Maleis geleerd, maar ‘t kan ook an-
    ders gegaan zijn ! Zal jouw vrouw toch
    ook niet toevallig op de ‘boot’ terug
    gevaren hebben met mijn man hé?
    ‘t Wordt zo nog BAR gezellig en houd ik
    voorlopig zelf maar wat lekkers onder de
    kurk, van het soort waarbij ik óp de
    been blijf! Fijne dag vandaag Henk.
    Vlieg er maar weer uit vandaag en er
    hiér niet in. Léve je pensioen ! Hoorde
    je dat van die geruchten van opnieuw
    “opstarten”? Dan moeten ze maar eerst
    met een reunie beginnen ! Goeie morgen!

    Reactie door Madelief — vrijdag 18 november 2005 @ 5.24 uur

  73. @72 Madelief, de boot was de Willem Ruys 1951. De vader van mijn vrouw is in het Jappenkamp bij Bandung overleden.
    Vergeet niet te bestellen de DVD “De weduwe van Indië leeft” met onze aller Wieteke van Dort, bij stichting het Indisch Huis of bij de Tros.

    Reactie door The old Henk — vrijdag 18 november 2005 @ 12.20 uur

  74. Vanmiddag bezocht ik mijn moeder in het verzorgingshuis waar ze verblijft. Ze is 96 jaar oud. We zaten met z’n tweëen daar in de huiskamer. Ze is vanwege haar hoge leeftijd een beetje dement.
    Toch viel me op, dat we samen méér lachten
    als ooit tevoren, vanwege het gebrek van haar herrinering en hetgeen dat ik moedwillig uit mijn geest verwijderde.
    Er was géén bar en bruin café. De ruimte was heel licht. Je kon er wolken zien. Het administratieve vér verwijderd.

    Reactie door Alex — vrijdag 18 november 2005 @ 19.08 uur

  75. Amsterdam heeft ‘t óók! Liep vanmiddag ‘t
    verzorgingshuis, 4 min. van mijn huis,bin-
    en het was er állemaal:grand café(met bar,
    biljarttafel..verlichting hélemaal goed),
    fitness-ruimte,computer-ruimte(mét vrijwil-
    ligers)…en nog meer:bewoonster/bezoekster
    (?)vertelde:er is ook een restaurant en
    ruimte,waar regelmatig theatervoorstelling-
    en heen worden gehaald. Toegankelijk voor
    de bewoners van het (te)huis en 55+sers uit
    de buurt.(het hele gebeuren wordt door een
    op zichzelfstaande organisatie (w.o.thuis-
    zorg,voor zover ik begreep),gerealiseerd).
    Jammer,dat me verzocht is de naam van het
    (te)huis niet te vermelden (i.v.m.bezoe-
    kers,buiten de doelgroep(akelig woord..),
    want het is leuk om te zien,hoe het zélfs
    in hartje A’dam anders en voorál heel veel
    leuker kan.
    Ga me nu diep zitten schamen,dat ik zó lang
    zó blind door mijn eigen buurt heb gestruind.

    Reactie door Reintje — vrijdag 18 november 2005 @ 21.29 uur

  76. Onder het motto: “Opheffen van de EENZAAMHEID” is dit een erg positief onderwerp om aan te pakken.
    De huidige verzorging is minimaal en kent geen extra’s, die een toegevoegde waarde geven aan het verblijf in een verzorgingshuis.
    Zelf denk ik al lang na over een vorm van extra SOCIALE zorg, die m.b.v. mensen uit de leef- en woonomgeving van betrokkene wordt ingevuld. (Hierover wil ik desgewenst wel meer in detail treden)

    Reactie door Bernd Zwart — zaterdag 19 november 2005 @ 10.03 uur

  77. Prima idee ,als het maar niet leid tot alcohol verslaving en rust verstoring in een verpleeghuis :
    Ik denk echter dat Balkenellende hier wel erg op tegen zal zijn ,omdat dit leidt tot een toename van de vergrijzing : de oudjes blijven dan langer leven :dat kan toch niet de bedoeling zijn :
    kijk maar hoe de ontwikkelingen zijn voor de voorzieningen voor ouderen :het Balkenelende kabinet is juist erop uit deze groepering te treiteren met bezuinigingen .

    Reactie door Fred — zaterdag 19 november 2005 @ 17.42 uur

  78. 73 Weinig verzorging dus in die jaren hé
    Henk. De boot ken ik uit verhalen, maar
    in het geval van mijn man werd het een
    ander jaartal, hoewel er regelmatig ook
    verlofreisjes mee werden gemaakt tot de
    eind jaren vijftig. Hij zat dus als
    peuter in het vrouwenkamp, maar zijn pa
    dus in het mannenkamp en zag zijn zoon
    dus na dik bijna 3 jaar en zei dus keu-
    rig: dag meneer !. Zo veel leed aan zo
    veel kanten, dus ook bij jou in de aan-
    getrouwde familie en heeft dus mogelijk
    ook aanleiding tot reakties gegeven,
    allereerst bij de dichtsbijzijnde be-
    trokkenen. Door de jaren heen merkte ik
    dat de tweede generatie er zeker ook hun
    portie van mee hebben gekregen, méér dan
    ze zelf dachten. Wieteke heeft inderdaad
    voor menigeen een grote leemte opgevuld
    en juist in zeker ook Haagse verzorgings
    huizen leek men elkaar veelvuldig weer
    te herkennen en te ontmoeten. Bedankt
    voor de tip Henk en een goed weekend
    samen en ik kan me een levendige voor-
    stelling maken van jullie heerlijke
    luchtjes in de keuken en de sfeer:
    terlaloe senang ! Fijn weekend samen !.

    Reactie door Madelief — zaterdag 19 november 2005 @ 19.14 uur

  79. credit card offers…

    pave worship!gab grit Pythagoreanizes forehead:visa card http://www.credit-card-4u.us/ Jewell?0 credit card http://0-credit-card.credit-card-only.com/

    Trackback door credit card offers — zondag 21 mei 2006 @ 18.50 uur

  80. Ik vind het een prima idee.. Mijn beeld op dit moment van verzorgingstehuizen is gewoon een plek waar de ouderen hun laatse dgn/mnd/jaren slijten. Nou ben ik op dit moment samen met mijn projectleden bezig met een concept omtrent vrijetijdsbesteding van de ouderen (65-75 jaar).
    Ik ben heel benieuwd wat de drempels zijn van de ouderen om naar de sportschool te gaan.
    Is de muziek te hard?
    Gezondheidsredenen?
    Ander soort publiek?

    Laat het ons weten en reageer op cv202a.web-log.nl

    http://cv202a.web-log.nl

    Reactie door cv202a — dinsdag 30 mei 2006 @ 10.55 uur

  81. In Buitenveldert in Amsterdam is een verzorgingstehuis/bejaardentehuis dat een eigen bar en restaurant heeft waar jongeren bedienen. Heel gezellig, goeie keuken (helaas iets minder voor vegetariers) en de ouderen zien nog eens mensen van een andere leeftijd dan zijzelf. Mijn oma, zelf nog helemaal fit en zelfstandig, gaat er regelmatig eten.

    Reactie door jessica — dinsdag 10 oktober 2006 @ 0.08 uur

  82. hallo ik ben het volkomen met jullie eens
    ik speel keyboard en wil graag voor de oudjes spelen
    met liedjes van hun tijd voor zonnebloem , oudevandagen , rusthuizen , verpleegtehuizen ectra ectra
    omgeving overijsel
    waar moet ik mij opgeven kunnen jullie mij dat vertellen alvast bedankt

    Reactie door tineke — woensdag 17 januari 2007 @ 20.55 uur

  83. hallo ik ben het volkomen met jullie eens
    ik wilgraag met mijn keyboard spelen voor de oudjes omgeving overijsel
    de oudjes blij maken met mijn muziek van liedjes uit hun tijd
    waar moet ik zijn om mij op te geven
    weten jullie dat

    Reactie door tineke — woensdag 17 januari 2007 @ 21.08 uur