Hè, hè

Minister Bot wil ‘minder Europa’.
Minister Van der Hoeven pakt ‘het studiehuis’ aan.

Leuk, de SP wees de weg.

(De PvdA is nu plotseling ook blij.
Maar, kijk de video van Buitenhof.)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 17 november 2005 :: 0.01 uur

68 Comments

68 reacties

  1. Om van te walgen, maar toch een stap in de juiste richting.

    Reactie door Emil Jacobs — donderdag 17 november 2005 @ 2.23 uur

  2. Heb het stuk eens aandachtig bekeken en het getuigt overigens van enige galgen humor van de Buitenhof redactie dat ze zo’n nietszeggend interview met die criminoloog durven uit te zenden.
    Anyway, ontopic: prachtig gezicht hoe dat PvdA tutje met een steeds pruimiger gezicht ging kijken naar die lerares die haar gal spuide over het gedrocht van het studiehuis.
    Jammer dat de interviewer op bepaalde momenten niet doorvroeg, want de “logica” van de PvdA is erg makkelijk klem te zetten, maar desondanks is het Buitenhof stuk zeker de moeite van het kijken waard!

    Reactie door Emil Jacobs — donderdag 17 november 2005 @ 3.53 uur

  3. Nederland heeft zo z’n afvaardiging in
    Brussel als lidstaat Europa en pikt een
    graantje mee, dat inderdaad in de Flevo-
    polders had kunnen groeien, want ‘men’heeft
    dat gebied als het ármste gebied verklaard.

    Wij krijgen het nog niet eens voorelkaar
    om dat spijkerhard te ontkennen en hárd te
    maken dat het eerder een stuk Groningen be-
    treft.

    Wij als Nederlanders betalen in verhouding
    teveel aan Europa en daardoor flink belas-
    ting meer.

    Kom, dan eten we toch gewoon mee uit de
    ruif, die we zelf overmatig vulden?
    Ja graag, zegt hr Bot, als we dat dan toch
    gewoon kunnen krijgen? Krijgen? Krijgen?

    Naar wát en wie gaat dat éxtraatje toe,
    dat Nederlanders massaal hebben voorge-
    schoten?
    Krijgertje spelen doen ze weer op een ander
    departement of is het de bedoeling dat die
    Kruisraketten midden in de polder worden
    opgezet?
    Bepaalt Bush soms waar we dat ontuig gaan
    stationeren?

    Subsidiariteit! Bot kreeg het niet uit zijn
    strot, rariteit, dan maar, scheelt weer
    zeker 4 lettergrepen, en daar had het
    Studiehuis natuurlijk niet in voorzien !
    ——————————————-

    Vast had ik niet de laatste druk in handen
    van een (op VWOscholen verplicht)overbekend
    woordenboek !

    Staatssecretaris van Onderwijs, dhr Rutten,
    lanceerde van de week, ik meen in Goede
    Morgen Nederland, het woord ‘doorpakken’.

    Met het oog op de integratie zeker een niet
    mis te verstaan begrip, of slaat het op
    vergrijp? Geen idee, ‘pakkingen’ onder m’n
    motorkap dan?

    Misschien overheidsgedrág dat ik niet weet
    te plaatsen, maar mogelijk negatief mijn
    c.v. zou belasten? Ook niet?

    Dan toch mijn beurs waarschijnlijk, ja
    daar heb ik zeker behoefte aan: uitbreiding
    van het studiehuis met een nieuw aan te
    brengen bèta-vak “in het profiel natuur en
    techniek”!
    Betekent vast: dansen en goochelen met
    cijfers en letters…..hoe bête….maar wel
    zeker ik voel me er ‘doorgepakt’ !

    Begin nu maar eens met de talen beter te
    profileren. Vijftig jaar terug leerde men
    op de toenmalige MULO E-N én N-E.
    Gymnasium leerde E-N en konden nog geen
    brief schrijven of woord spreken.
    Eén voordeel hadden ze met Latijn !.
    Werden ze in Italië bij een aanrijding be-
    trokken, ‘vertaalden’ zij het Italiaans in
    het Nederlands en antwoordde de Nederlander
    met het MULO-Frans, Duits of Engels.
    VWO van toen deed voornamelijk in ‘terug-
    vertalingen’, méér zou niet zo nodig zijn.
    Begin jaren ’60 ging “het onderwijs op de
    schop en wat die Mammoetwet wel niet zou
    brengen én landelijk kósten”.
    Aardrijkskunde, Biologie en Geschiedenis
    moeten op de schop én uitgebreid onderwezen
    maar of de examen-eisen daarvoor nu zo hoog
    zouden moeten, dat de jeugd door te véél
    leervakken nog amper aan gezond recreëren
    en slaap toekomt om ook “kennis op te ne-
    men” is de vraag. Hun belásting en soms wel
    degelijk ‘overbelasting’ kunnen ook verge-
    leken worden met “werk- en rusttijden-
    regelingen” elders in de maatschappij.
    De tijd die zij moeten indelen in :
    opnemen, uitwerken etc. is bij het V.W.O.
    beduidend meer dan een 8-urige werkdag !

    Geschiedenis béter bestuderen en gericht
    onderzoek naar wat nódig is zal leren dat
    basiskennis, samengaande met een meer ge-
    richte emotionele ontwikkeling van elke
    scholier, tot méér prestaties zal leiden
    en de interesse zal vermeerderen en derhalve ook de resultaten ná elke vorm van
    V.O. Onaangepast gedrag is niet zelden te
    wijten aan een voorbijgaan van de juiste
    balans tussen kennis(is macht) en karakter
    (wordt krácht) !

    Welterusten of goedemorgen?
    Ergens er tussen in: de haan kraait al weer
    een nieuwe dag tegemoet!

    Reactie door Madelief — donderdag 17 november 2005 @ 4.17 uur

  4. Om te kotsen inderdaad. SP claim de successen en word niet zuur.

    Reactie door kaatje — donderdag 17 november 2005 @ 7.01 uur

  5. Tja, in de politiek doen ze niet aan credits.

    Reactie door Sonja — donderdag 17 november 2005 @ 8.53 uur

  6. het is weer verkiezings tijd en dus worden alle goede sp plannen overgenomen .en dat teld!zo gaat dat in de politiek .het laat tevens zien hoe breed het socialisme kan zijn ,dus moet dit de mensen aanspreken om lid en actief te worden voor deze partij .wand tenslotte worden we (bijna)allemaal genaaid door dit vvd,cda,d66, kabinet .met een eerlijke verdeling van de rijkdom en welvaart zowel landelijk als wereldwijd en een goed milieubeleid zijn we allemaal gebaat en kunnenen we onze (klein)kinderen in vrede laten leven .en tegen bot zou ik willen zeggen .ga naar boes en zeg ,make love not war ,

    Reactie door texas henkie — donderdag 17 november 2005 @ 9.11 uur

  7. … Als de vos de passie preekt … boer pas op je kippen !

    Reactie door Wimpie — donderdag 17 november 2005 @ 9.57 uur

  8. Het is al vanaf het begin van het studiehuis dat dit niet de manier was. Jonge mensen vragen om begeleiding en echte les in school. Vooral in het middelbaar onderwijs. Deze uitzending is een tijdje geleden al geweest.

    Een oud-leerkracht.

    Reactie door Elsa De Leeuwin — donderdag 17 november 2005 @ 10.05 uur

  9. 0Ik kan niet anders dan me aansluiten bij 5-Texas Henkie, net zoals ik al eerder zei in een eerder topic (Kruisraketten voorlopig niet aangeschaft) :

    ‘Beter is nu in actie te komen dan de verkiezingen over anderhalf jaar af te wachten. tegen die tijd komt het kabinet weer met wat ogenschijnlijke cadeautjes aan de bevolking om stemmen te kopen voor mei 2007, cadeautjes die na een eventuele herverkiezing (niet te hopen, dat zou de definitieve doodsteek zijn voor Nederland) weer snel ingetrokken worden.’

    De eerste tekenen hiervan lijken al zichtbaar, natuurlijk met het oog op de komende gemeenteraadsverkiezingen. En nu maar pronken met andermans (met name SP) veren. Lekker hypocriet.

    Reactie door Danny — donderdag 17 november 2005 @ 10.42 uur

  10. Ik heb vaker gelezen dat politici ineens het licht zien dat de SP al jaren geleden aanknipte.

    Tot mijn grote spijt geven ze zichzelf de credit voor hun eigen wijsheid.

    Ik wilde alleen dat de rest van Nederland dit ook zag.

    Alexander

    Reactie door alexander — donderdag 17 november 2005 @ 10.42 uur

  11. Heel dat studiehuis afschieten, dat zou men moeten doen!het is een gedrocht van mega voormaat!Weer een slinkse manier van bezuinigen, dacht men, immers de selectie naar het WO werd beter,kortom minder studenten. Het resultaat meer dropouts!!!Zowel qua leerlingen als leeraren!Dus duurder voor de maatschappij!
    Wij zijn in de gelukkige omstandigheden dat op onze kinderen geexperimenteerd is; de oudste was de eerste lichting, de tweede de laatste, nou BEDANKT overheid!
    Onze oudste heeft een heel goed stel hersens en was leergierig, helaas door studiehuis volledig zijn leergierigheid kwijt, hij studeert gelukkig nu weer maar het heeft ons ouders heel veel gekost om hem weer te motiveren.
    Onze tweede ook een goed stel hersens maar heeft veel oefening nodig om het zich eigen te maken, helaas is de oefening weggenomen in het studiehuis, immers leraren mogen nog maar 15 minuten uitleg geven, oefenen dient zelfstandig te gebeuren en wordt nauwlijks nog gecontroleerd, logisch er is geen tijd in die 15 minuten les! KORTOM STOPPEN MET DAT STUDIEHUIS, Ik ben het geheel met die oudlerares eens! De Mamoet was het eerste belachelijke plan van de overheid, studiehuis is nummer twee!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 17 november 2005 @ 10.57 uur

  12. Volgens mij was het nog altijd Pim Fortuyn die met deze standpunten kwam, meneer de tomatenboer.

    Reactie door MYRZ — donderdag 17 november 2005 @ 11.03 uur

  13. MYRZ, dat zie jij dus helemaal verkeerd. De SP kwam met deze standpunten, Pim liep ermee weg.

    Reactie door kaatje — donderdag 17 november 2005 @ 11.09 uur

  14. Niet alleen SP wees de weg. Iedereen die een beetje kan nadenken wist dat dit de weg was.

    Reactie door McCarthy — donderdag 17 november 2005 @ 11.13 uur

  15. (5) De vraag is, wat is een eerlijke verdeling?
    (11 en 12)Who cares? Het gaat om het vervolg…wat ermee gebeurt..

    Reactie door Warrior — donderdag 17 november 2005 @ 11.26 uur

  16. Voor de zoveelste keer,ik ben bijna de tel kwijt, loopt de PvdA met de plannen van de SP weg. Afstraffen die jongens en meiden bij de komende gemeenteraadsverkiezingen.

    Reactie door JE. Mulder — donderdag 17 november 2005 @ 12.09 uur

  17. Met de enorme aan de dag gelegde ‘inventiviteit’ in herrinnering, waarmee het tweede fase onderwijs, ons jaren geleden, toen het studiehuis ons ondanks de vele waarschuwingen uit het onderwijsveld, gericht aan het ministerie van onderwijs, door de strot geduwd werd, zullen we ons over een aantal jaren opnieuw herrinneren, hoe de zorgwet, ondanks alle waarschuwingen, uit het professionele veld, ditmaal gericht aan het Ministerie van Volksgezondheid (hopelijk alleen maar figuurlijk) inderdaad een sterfhuis bleek te zijn.

    Overigens zullen er waarschijnlijk net als vandaag opnieuw opgetogen berichten in de krant staan, omdat de huidige verantwoordelijke minister dat met de nodige ‘intellectuele’ vertraging
    (h)erkend heeft en kan het spreekwoordelijke wiel opnieuw uitgevonden worden.

    Reactie door Alex — donderdag 17 november 2005 @ 12.26 uur

  18. Zijn maar woorden van een stelletje huichelaars, die bang zijn voor hun hachie.
    Als het op daden aankomt, merk je alleen wat van ze als er in je portemonnaie wordt gegraaid.
    Dit kabinet graaft haar eigen graf, tijd om ze een duwtje te geven.

    @12 MYRZ,
    De SP had dit licht al ontstoken, toen Pim nog PvdA-lid was.

    Reactie door Jan Nijman — donderdag 17 november 2005 @ 12.26 uur

  19. @Warrior, nou ik vind het heel belangrijk, immers de jeugd is de toekomst! Door het idiote systeem van nu creer je ik weet niet hoeveel afgestudeerden die niet voor de klas kunnen staan, ze kunnen geen les meer geven, zelfs al gaat het geheel nu op de schop heb je dus als land problemen. Het is als zo veel zaken, men kijkt niet goed vooruit naar wat de consequenties zijn met beleid!Het zijn idioten met korte termijn denken en geen visie!!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 17 november 2005 @ 12.30 uur

  20. huidige = dan

    Reactie door Alex — donderdag 17 november 2005 @ 12.31 uur

  21. (15)we kunnen beginnen met veilig voedsel en drinkwater .miljoenen mensen hebben niet .wat jij in de voerbak van je kat of hond hebt zitten .veel grondstoffen voor medicijnen komen uit ontwikkelingslanden maar die mensen kunnen ze niet gebruiken omdat wij ze te duur maken .het is niet alles maar een begin .daarom dat studiehuis opdoeken en meer algemene ontwikkeling doceren bij de leerlingen.

    Reactie door texas henkie — donderdag 17 november 2005 @ 12.31 uur

  22. (19) Misverstandje. Ik bedoelde who cares wie er het eerst mee aan is komen dragen.

    (20)Ik bedoelde hier in Nederland. Had ik erbij moeten zetten.

    Reactie door Warrior — donderdag 17 november 2005 @ 12.39 uur

  23. Goedemiddag, Warrior, mee eens dat het eerst mee aankomen niet belangrijk is, tenminste voor mij!Het Denken in die tweede fase wordt erg ondergesneewd door al die opdrachten die ze moeten doen en daardoor een stuk minder les!
    Ik heb toen onze oudste eraan moest geloven een rondvraag gedaan naar de scholen in de buurt over de zelfstandigheid, uitkomst van de 40 urige studielast per week, kwam bij hem op 23 uur zelfstudie!!!En dat voor een 15 jarige!In Haarlem hebben wij veel middelbare scholen en het minste aantal zelfstudie was 9, dus 20%. Als je al nagaat dat meer dan de helft van de volwassen al moeite heeft met zelfstandig werken, is het absurd omdat te verlangen van tieners, die gieren van de hormonen.
    Wat begonnen is als een bezuiniging(minder studenten)is ontaard in grote getale vroegtijdige schoolverlaters, hetgeen veel meer kosten met zich mee brengt dan het opleverd!Kortom men was weer kortzichtig!!!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 17 november 2005 @ 13.09 uur

  24. off topic
    Mag Kamp zijn nieuwe speeltjes krijgen van Sinterklaas??
    http://www.standpunt.nl

    Reactie door Alex — donderdag 17 november 2005 @ 13.22 uur

  25. (24) Mee eens. Ik vraag me ook wel eens af, of er nog wel wordt les gegeven op de school van mijn dochter (net 18)..als ik zie hoeveel uren ze thuis is. En als je dan kijkt wat je ervoor moet betalen….

    Reactie door Warrior — donderdag 17 november 2005 @ 13.41 uur

  26. 23 Groot gelijk Sabineke, en dat geëtter met elke keer die hopeloze veranderingen
    t.a.v. beoordelingspunten, ook m.b.t. de
    examens was er tussen ’85 en ’95 dus ook al
    net zo hard.
    Zonder verdere details nu, bleken ook de
    verschillende soorten examens, soms nergens
    op aan te sluiten of verzuimde men te ver-
    tellen dat voor een studie Psychologie ook
    Wiskunde vereist was.
    Het vakkenpaket aan te sluiten op én waarde
    van het diploma, de áánleg van de leerling
    en de verdere verschillende mogelijkheden
    tot ontplooiing bleken per vwo verschillend
    te worden ‘uitgelegd’.
    Zou men echt niets geléérd hebben als vak-
    leerkrachten wat het eist van een leerling,
    al neem je alléén maar de ‘maakvakken’ en
    de ‘verplichte boeken lezen’.
    Een teener moet absoluut ruimte hebben om
    afstand te nemen tussen het gedoceerde en
    de thuis te maken opdrachten, waarna er
    weer plek is voor ‘leer’=stamp-vakken !

    Produceren we hier ook eens een lijst
    en grafiek van de door leerlingen gekozen
    suïcidale (of bijna) oplossing uit nood ge-
    kozen vanaf het 1ste jaar vervolgopleiding
    na het b.o. tot en met afstuderen toe,24ste
    levensjaar? Completeren van e.e.a. kan geen
    kwaad.
    Nogmaals: in de bovenbouw VWO menen dat rap
    portbespreking met ouders/verzorgers vanaf
    16e t/m + 18e niét meer nodig zou zijn is
    een grote misvatting !
    Zij als eersten hebben de eerste verant-
    woordelijkheid voor de minderjarige leer-
    ling, kind/pleegkind en worden mede verant-
    woordelijk gehouden tot het 21ste jaar voor
    financiële zaken, zeker betreffende de
    schoolkosten etc. in eerste instantie.
    Ouders bepalen mede, welke de mogelijke
    vervolgstudie al dan niet zal zijn.
    Niet alleen het advies van een mentor/men-
    trix is daartoe van doorslaggevende bete-
    kenis. Zet verzorgers buiten spel thuis op
    de bank dan zijn de verhoudingen al zoek !
    Van bóven iets ‘wijzer’ zou het ónderwijs
    -vooral in de interaktie met de leerling-
    behoorlijk ten goede kunnen komen, al was
    het maar wat er bij Maatschappijleer boven
    tafel komt en dat is tegenwoordig niet mis.

    Zelf heb ik dat gehele traject inmiddels
    met m’n koters al lang achter de rug en
    goed gezien, waar het uitstékend ging en
    waar en hoé de fouten gemaakt werden, ook
    m.b.t. het funktioneren van de Staf.

    Sterkte iedereen die er nog middenin zit,
    maar Sabineke, betoonde betrokkenheid is
    vaak nét dat duwtje extra in de rug als dat
    nodig is en op wat ruggesteun moeten ze -
    als het nodig is – kunnen rekenen.
    Fijne dag verder, allemaal natuurlijk !

    Reactie door Madelief — donderdag 17 november 2005 @ 13.51 uur

  27. Alweer een hele hoop geld over de balk gesmeten omdat de politieke partijen het voor mekaar niet willen toegeven maar ze allemaal wisten dat het niet haalbaar was.
    Maar ja, het was toch maar gemeenschapsgeld en dat moet tenslotte rollen.

    Reactie door fransiscus51 — donderdag 17 november 2005 @ 14.05 uur

  28. Ik heb geen idee hoe de studies nu in elkaar zitten, maar ik zat op de Theresia MULO in de Kleine Houtstraat in Haarlem van ‘smorgens 0800 tot ‘smiddags 1400 uur. De middag had je hard nodig voor je huiswerk. Talen: Nederlands, Frans, Duits en Engels. Aardrijkskunde (waaronder Topografie), Geschiedenis, Menskunde, Bedrijfsrekenen, Handelskennis, Boekhouden, Fysica, Lessen in Muziekgeschiedenis en Tekenlessen. Ohja, en GYM… Dat was het enige vak waar we GEEN huiswerk van hadden. De opleiding was NIET specialistisch, maar heel breed. Specialiseren kon daarna altijd nog, zei men toen en ik ben het daar hartgrondig mee eens. Inderdaad, Madelief: EERST de talen. NEDERLANDS en niet alleen spreken en schrijven, maar ook ontleden. Taal- stijl- en schrijffouten werden zwaar aangerekend. Frans, Duits en Engels spreken en schrijven en het idioon. Dus van alle talen ook de Grammatika! Aardrijkskunde was niet alleen topografie, maar ook over de mensen en de grondsoorten, waar de mensen van leefden en dat soort dingen. Geschiedenis was niet alleen die vreselijke jaartallen, maar wij hadden het geluk een lerares te hebben die met dia’s en foto’s kwam van reizen en daar over vertelde. Ze liet films zien en nam ons mee naar musea. Het waren veelal bevlogen mensen die les gaven. Of dat nog zo is vandaag de dag, betwijfel ik. Want wij werden ook en-passant even opgevoed tussendoor. Zonder het eigenlijk de gaten te hebben, leerden we netjes en beleefd en beschaafd te blijven. Als we pauze hadden liepen er altijd twee leerkrachten rond. Mocht er iets aan de hand zijn, dan waren ze gelijk ter plaatse! En nu? Schreeuwende en jouwende en vloekende tieners die soms elkaar afrossen en waar geen leerkracht te zien is….
    Nee, dat het Studiehuis wordt opgeheven, is verstandig, maar waarom niet gewoon naar de ouderwetse lesmethoden teruggrijpen? Zo slecht waren ze niet!

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 17 november 2005 @ 14.12 uur

  29. Ja toch maar gauw een eigen omroep, onafhankelijk en wel. EEn zien hoelang de pvda lacht, zo lopen achter!

    Reactie door cynthia — donderdag 17 november 2005 @ 14.15 uur

  30. een +s

    Reactie door cynthia — donderdag 17 november 2005 @ 14.15 uur

  31. @3 Beste Madelief

    Inderdaad, er is het een en ander goed fout gegaan. Ik zelf zat in de schoolbank van 1936 tot en met 1948. Wij deden aan algemene ontwikkeling. De vakken bestonden uit in mijn geval:
    Bijb. en Kerkgesch.
    Nederlands
    Frans.
    Duits.
    Engels.
    Aardrijkskunde.
    Geschiedenis.
    Natl. historie.
    Physica.
    Algebra.
    Meetkunde.
    Rekenen.
    Handelsrekenen.
    Boekhouden.
    Schrijven.
    Tekenen.
    Handwerken (voor de meiden)
    Lichamel. Oef.

    Dit alles werd beoordeeld met een cijfer voor Gedrag.
    Vlijt.
    Netheid.

    De cijfers die ik kreeg zijn staatsgeheim.

    Ik bedoel maar, deze vorm van algemene ontwikkeling, ik denk van niet meer. Als je vraagt, waar stroomt de Lena. Dan zal het antwoord wel zijn, bij Leningrad maar ja, dat heet nu ook weer anders.

    Overigens ik was vrij goed in menskunde en ik kan mij niet meer voor de geest halen waar de motorkap van een vrouw zit. Dus ik zit wel met mijn pakkingen in mijn haar. Troost je, mijn haren zijn opgeofferd aan de tijd.

    Reactie door The old Henk — donderdag 17 november 2005 @ 15.29 uur

  32. De beste leervorm aller tijden,de vroegere H.B.S. B

    Reactie door JE. Mulder — donderdag 17 november 2005 @ 15.33 uur

  33. @31.

    HBS = Hogere Burger School. Dat was een elite school voor bekakte jongens en meiden, althans dat werd mij verteld, dus ik kwam niet verder dan de MULO, Meer Uitgebreid Lager Onderwijs. Met dat onderwijs heb ik alles leren te begrijpen hoe rechts links naar de kloten hielp en er hoefde niets aan toegevoegd te worden. Waarom moeilijk als het makkelijk kan.

    Reactie door The old Hank — donderdag 17 november 2005 @ 16.02 uur

  34. Oef, dat was zwaar, maar het resultaat is er wel naar.
    Ben zelf van ’60, dus jullie hebben flink wat meer kennis vergaard als ik.
    Op de scholen van nu is het nog minder.
    Jammer want kennis draagt bij aan beschaving, en dat merk ik aan de bijdragen hier van bepaalde mensen op dit stee. Dingen worden netjes gezegd, ook wanneer de discussie iets feller wordt.
    @30, Old Henk,
    Ik weet dat ik een betweter ben, maar ik kan ‘t niet laten. Zeker niet als ‘t om mijn stokpaardje gaat.
    De Lena is een rivier in Siberië. De ouders van ene Oeljanov waren daarnaartoe verbannen, wegens het vermeende terrorisme van een opgehangen familielid. Een andere telg uit de familie is daar ook opstandig van geworden, en koos de naam van die rivier als nickname. Lenin. Die heeft weer leiding aan een revolutie gegeven, die in Petrograd begon, de toenmalige russische hoofdstad. Die stad is na Lenins dood omgedoopt tot Leningrad. Een dikke tien jaar geleden heeft de tsaar van Rusland de ze stad weer Sint-Peterburg genoemd. De rivier die er door loopt is de Neva.
    Ik weet dat dergelijke verhalen hier eigenlijk niet thuishoren, maar ik kan het niet laten.

    Reactie door Jan Nijman — donderdag 17 november 2005 @ 16.31 uur

  35. 32 Ja Henk en wij zongen toen al:
    Old McDonald had a farm, die reklame
    ging de keten dus al bijna 40 jaar voor-
    af. Steevast gevolgd door:
    Oh give me a home where the…..etc.
    Ach, als wij nog eens een ‘herexamen’
    mochten doen náást VWO-ers in tálen,
    zou het nog best eens mee kunnen vallen,
    en uit een nostalgisch gevoel heb ik
    dan eindelijk dit jaar Groningen……
    Rodeschool eindhalte gezien! Ach, hoe
    lang zal ik dit nog kunnen navertellen?
    Niet aan denken, elke dag heeft genoeg
    aan wat je ervan moet incasseren!
    Fijne, rustige avond gewenst, in
    Old Henktukkie(?)Home !

    Reactie door Madelief — donderdag 17 november 2005 @ 16.44 uur

  36. Het is zó verschrikkelijk onrechtvaardig!

    Reactie door Kiers — donderdag 17 november 2005 @ 16.48 uur

  37. Oh, Jan, dit mag en kan niet waar zijn: ik lees net het stukje van Fenna Vergeer; Verhoeven wil studiehuis afschaffen in bovenbouw en invoeren in onderbouw en leraren mogen voor elk vak voor de klas!
    Ze is echt gek!!!Of ze wil dat niemand meer naar sschool gaat, dat is natuurlijk wel het goedkoopst!!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 17 november 2005 @ 16.49 uur

  38. Tegen de verkiezingen moet nog even het gras onder de voeten van de S.P. weg worden gemaait.

    Om daarna het roer weer gewoon in de gebruikelijke richting te gooien.

    Het is tijd voor de revolutie

    Reactie door ReneR — donderdag 17 november 2005 @ 17.47 uur

  39. Dacht ik toch altijd dat Vakleerkrachten
    een Akte moesten halen voor het betreffende
    vak ! Waar begint dan de kwaliteit in het
    onderwijs bij de spitse leerling die bij-
    gespijkerd wordt door opa en oma, vader en
    moeder “onderwijs OUDE STIJL”?
    Mevrouw Verhoeven lijkt een burnt out te
    hebben. Therapie: haken en breien, één
    recht, en de rest averechts !
    Opzetten en Afhéchten !
    Met de paplepel ingegoten!
    Een steek laten vallen?
    Even met een haaknaald ophálen !
    Het is wel pánne hé met die lappen !
    Goeie genade, als dat zo is, kan ik
    muziekles gaan geven en oh wee als het
    zootje ongeregeld in mijn klasje niet
    zuiver zingt !
    Maar jong geleerd en oud gedaan:
    daar hebben we nu een stémVORK voor, als
    dan zet ik er het mes in !
    DO-MI-SO-MIIIIIIIIIIIIII, C-E-G-EEEEEEEEE,
    Hóren jullie hem al? De sirene, mits je
    MI en G een toontje lager weet te zingen!
    Les 1, voor de bakker !
    Morgen oefenen we Maria én zuiver !!
    Als je kunt Handwerken is Muziekles geven
    op je vingers fluiten en de pollepels op
    de omgekeerde pan slaan. Er op los!
    Ontzééééttend !

    Reactie door Madelief — donderdag 17 november 2005 @ 18.04 uur

  40. Ik ben zeer verheugd dat de PvdA de standpunten van de SP overneemt. In de Hoofdstad van Drenhte doet de SP niet eens mee bij de gemeenteraadsverkiezingen. Ik zit te twijfelen tussen de Christen-Unie of de PvdA.

    Reactie door Tamiem — donderdag 17 november 2005 @ 19.12 uur

  41. 39 Hier bij mij ook niet Tamiem en in
    Landsmeer ook nog niet.
    Tegen die tijd kijk ik hoe de peilingen
    staan en wacht even af wat iedereen over
    zijn partij komt vertellen op TV.
    De grote partijen in de oppositie moeten
    een meerderheid kunnen halen en als de
    CU tevoren geen duidelijke stelling
    neemt en Groen Links ook niet, dan doe
    ik net als jij en ga ‘even’ vreemd!
    Vraag formele vergiffenis in de hoop dat
    het hier volgend jaar voor elkaar is !
    Maar ook moet de SP dus duidelijk posi-
    tie innemen en hoffelijk en solidair ge-
    drag tonen en uitnodigend zijn naar die-
    genen die eenzelfde gedachtegoed han-
    teren. Hiér wat meer partijfanatici af-
    stand leren doen,van wat overdreven aan-
    hangen genoemd wordt, zou aan alle kan-
    ten (elkaar) verstérkend werken en de
    aandacht focussen op éigen verdiensten
    is niet nodig, dat ligt toch wel vast.
    Overigens hebben andere partijen ook wel
    last van dat ‘zie mij eens’-gedrag.
    Uiteindelijk ligt alles al lang vast in
    organen uitgegeven door elke partij.
    CU is mij ook sympathiek, vooral in het
    soort integere gedrag dat ik dáár wél
    meen te bespeuren.
    Zou de CU zich als outcast van de eigen
    oorspronkelijke kring bejegend weten,
    stem ik mogelijk strategisch als blijkt
    dat André graag met Jan zou willen sa-
    menwerken. Er kan nog veel gebeuren in
    elke partij tot maart, dus mogelijk her
    ziet Femke nog haar huidige visie en
    stelt die een beetje bij, maar ze moet
    wel duidelijk gaan worden en Wouter ook.
    Komt allemaal best goed! Niemand zal het
    jaar 2005 vergeten zijn als we gaan
    stemmen. Fijne avond verder !.

    Reactie door Madelief — donderdag 17 november 2005 @ 20.31 uur

  42. @38

    Je ziet de SP sowieso niet zoveel in Drenthe. In onze mooie groene provincie moeten we het, als het om linkse partijen gaat, vooral hebben van de PvdA en GroenLinks. Verder heb je overigens nog wel wat lokale linkse partijen.

    Waarom is de SP eigenlijk niet zo actief in Drenthe?

    Reactie door Drenthe — donderdag 17 november 2005 @ 20.35 uur

  43. Juist Sabineke en Madelief. Onderwijzer zijn is een VAK! Een vak, waarin je je kunt specialiseren. Deze minister gooit met zulk slecht onderwijs het kind met het badwater weg. Wat zeg ik nou? Nouja, dan hebben we geen scholen meer nodig…
    Maar het is te zot voor woorden dat het alleen maar makkelijker en makkelijker gemaakt wordt. De leerkrachten beheersen al nauwelijks de Nederlandse taal, en kunnen ook al niet rekenen, dus wat verwacht je dan van die kinderen? Ja, leerkrachten die uit de Antillen en/of Suriname komen en die rond de 40 zijn, DIE beheersen onze taal nog uitstekend. Vooral de grammatika. Maar onze eigen mensen? Lesgeven is niet sexy en niet cool en dus wordt er met de pet naar gegooid en worden leerlingen lastig, want die voelen het aan hun water dat het niet deugt!

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 17 november 2005 @ 23.08 uur

  44. 43Dan vraag je je ook af Lydia of ze binnen
    die discipline eigenlijk nog wel het
    woord discipline kunnen uitleggen én
    hanteren!
    Feitelijk kun je leerlingen onder een
    Leerplichtwet ook niet ‘schorsen’, dan
    kan dat juridisch worden aangepakt !
    Het is net als met die shawl breien
    vroeger: mevrouw Verhoeven heeft niet ge-
    corrigeerd of die goed werd afgehecht.
    Toen er dus iemand argeloos aan dat los-
    hangende draadje trok, hield ze uiteinde-
    lijk weer een kluwe wol (-lig gepráát) in
    handen: wég wárme shawl ! Overnieuw ???

    Reactie door Madelief — vrijdag 18 november 2005 @ 4.04 uur

  45. Ik heb “slechts” lagere school en de lts gedaan. Daarna aan het werk want dat was er zat.
    Momenteel kan ik zeggen dat ik mij op intellectueel niveau kan meten met menigeen die gestudeerd heeft. Hoe komt dat. Niet door studie blijkt uit bovenstaande. Ik denk: het vermogen om te begrijpen, interesse, je bagage van huis uit meegekregen en zelfontplooiing.
    Het studiehuis heb ik daarvoor niet nodig gehad. Toch had ik – achteraf gezien – liever een indrukwekkender CV gehad. Want hellaas, daar gaat het toch om? Niet de kwaliteiten van het MENS zijn wegen het zwaarst maar de lengte en inhoud van je CV. Daarom ook zie je tegenwoordig zoveel verkeerde mensen op de verkeerde (werk) plekken.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 18 november 2005 @ 7.03 uur

  46. Zo vroeg al een tikje cynisch Gandalf?
    Maar je hebt gelijk! Dat denkt men te moeten stellen! Een papierwinkel van een
    CV. Ten dele klopt daar iets van, echter
    hoe langer hoe meer komen werkgevers er
    achter dat daar waar karakter en kracht
    onderbouwd wordt door kennis er kans van
    slagen in het leven is. Wat minder kennis
    bij handvaardigheden wordt in de praktijk
    spelenderwijs bijgebracht.
    Echter daar waar de imposante papierwinkel
    niét ondersteund wordt door een stevig por-
    tie power zal de vakature die hij graag
    optimaal vervuld zag worden nooit resulte-
    ren in een funktioneel beter bedrijfsresul-
    taat.
    Zonder karakter genereert kennis geen resul
    taat. Heel ouwe Paul zei ook al zo iets:
    ‘al ware het dat ik de hele wereld…..
    maar had de liefde niet…ik ware schallend
    koper’.
    Zo ook: al heb ik een meter lengte C.V.
    maar niet de inzet om een funktie met élan
    en warmte te vervullen, wordt het helemaal
    niks, nu niet en nooit !
    Tot in de hoogste regionen Gandalf en zie
    nu eens hoe arrogant universitair gevormden
    soms menen dat ándersgevormden als ónge-
    letterd kunnen worden gekwalificeerd.
    In mijn optiek wordt dan ook in dergelijke
    gevalen “universitair” nooit echt élitair.
    De betiteling “élite” is dan eigenlijk mis-
    plaatst.
    Overigens – dankzij karakter (soms gevormd
    door tégenslag) zijn er genoeg mensen die
    met minimale mogelijkheden deze in maxi-
    male resultaten wisten om te zetten.
    Trouwens menigeen heeft het met zijn lts
    wel degelijk vergeschopt door een vorm van
    loopbaanbegeleiding en aanvullende cursus-
    sen die toch tegemoet kwamen aan een vorm
    van levensvervulling en inkomen tevens.
    Hetzelfde geldt voor vrouwen met de huis-
    houdschool als ondergrond: de één bleef
    hangen in die wereld en een ander klom met
    rasse schreden verder in de praktijk !
    Iemand die met een opleiding Paedagogische
    Academie voor de klas staat en een situatie
    schetst met: “Hém z’n moeder zei ook al…”
    léért intussen met dat soort kretelogieën
    Nederlandse taal áán; dwz nu al ook de kin-
    deren van zijn oud-leerlingen. HART hééft
    hij voor zijn leerlingen en kun je alleen
    maar hopen dat hij zich ‘verspreekt’in het
    bijzijn van collega’s, die hem dan hierop
    attent kunnen maken, want dat wérkt het
    best. Overigens ontbreekt bij het meeste
    v.o. de Voedingsleerlessen, een groot manco
    evenals basislessen voor koken-met-verstand
    waarbij vitaminen gewaarborgd blijven.
    Ook ik heb dus nog veel bijgeleerd in de
    praktijk van alle dag, op allerlei gebied !
    Goéd terecht komen is een kwestie van zélf
    willen, maar bovenal véél geluk hebben !
    Hoevelen komen er trouwens in de politiek
    niet aan de macht met zo’n door jou felbe-
    geerde indrukwekkende C.V. maar bakken er niets van….KIJK wat ze er niet mee hebben
    weten te bereiken, maar stel zelf vast en ZIE hoe vér sommigen komen, die getraind werden in: én handen, én materialen én HERSENS, maar toch doelen bereikten
    die met HART EN ZIEL werden nagestreefd.

    Zo vrees ik dus nu in niet geringe mate dat
    de VVD er niet zal komen door de ‘charimsa-
    paardjes’ van stal te halen en stel dus vast dat ‘kennis’ hen niet heeft geholpen
    en het aan ‘karakter’ heeft ontbroken.
    Het eigen taaltje van Rutten die, n.b. mét
    kénnis, de stupide stelling lanceert, dat
    als je nu maar het collegegeld verlaagt een
    lerarenopleiding een stuk aantrekkelijker
    wordt en erdoor gestimuleerd wordt, getuig
    je toch wel “een beetje dom” te zijn.
    Wie wenst zich op die manier docenten voor
    groepen leerlingen, niemand toch?
    Hé, hé, geen stijl hé al die flut-uitspra-
    ken op onze nuchtere maag, maar ik houd ze
    allemaal in de peiling en KIJK en ZIE !

    Reactie door Madelief — vrijdag 18 november 2005 @ 9.14 uur

  47. Ik ben dus opzoek naar informatie over het standpunt van de SP betreffende het studiehuis.
    Ik maak op uit de berichten hier dat er een SP standpunt is. Wie weet waar ik dat kan vinden?

    Halloooooooooooooooooooooooo is er iemand?

    Reactie door Gandalf — vrijdag 18 november 2005 @ 11.17 uur

  48. @34

    Beste Jan.

    Het ging mij niet om de ware geschiedenis weergave, maar dat de jongeren zo slecht thuiszijn o.a. in aardrijkskude en alles moeten opzoeken. Je kunt echt niet het leven door met een boekenkast met inhoud op je rug. Een mens is met hersenen op de wereld gezet om het een en ander te onthouden. Maarja dat kost inspanningen en daar gaat het juist om.

    Reactie door The old Henk — vrijdag 18 november 2005 @ 11.53 uur

  49. @Gandalf en Goede middag overigens

    Je kunt op de http://www.sp.nl ongelooflijk veel vinden. Even ‘huppen’(soort google voor de SP site) en je hebt zo heel veel teksten te pakken. Hieronder één ervan uit 1999 geloof ik.

    http://www.sp.nl/opinies/Onmiddellijke_sluiting_van_Studiehuis_dringend_gewenst.html

    Reactie door Tamiem — vrijdag 18 november 2005 @ 13.04 uur

  50. @47

    Beste Henk.

    Juist, dáár gaat’t om.
    Maar deze betweter (ikke dus) moest even klieren.

    Reactie door Jan Nijman — vrijdag 18 november 2005 @ 13.08 uur

  51. Ik kan iedereen die nog enigsinds sceptisch tegenover de SP staat aanraden om op http://www.sp.nl even te gaan huppen. Je zult zien dat de SP de enige echte waakhond van de samenleving is.De strijders voor het algemeen belang, voor ons, voor het milieu, voor de economie, voor het leven. Dit is een club van mensen die het ego-denken al grotendeels heeft losgelaten. Het geweten heeft de overhand. Stel je toch eens voor hoe het zou zijn als we worden geregeerd door mensen met een geweten.

    Reactie door Tamiem — vrijdag 18 november 2005 @ 13.16 uur

  52. @48 Tamiem bedankt. Ik heb echt gezocht op SP.nl maar waarschijnlijk een blinde vlek gehad of zoiets.
    Ook goede middag.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 18 november 2005 @ 13.21 uur

  53. @45 Gandalf, ík heb slechts lagere school gedaan en LTS’. Wat is daar mis mee? In die tijd dat jij je school doorliep was ongeveer in de zelfde tijd als ik het deed. Ook ik heb lagere school en spianazieacademie. (helaas maar 2 jaar) Ik weet wél dat de lagere scholen in die tijd heel wat zwaarder waren en er meer werd geleerd dan nu het geval is.
    Ik was voorbestemd om te trouwen, dus leren was niet nodig, meiden moeten kunnen koken en strijken en dat was het. Nou was ik nogal een dwars typetje en ben op mijn 14e wel gaan werken en gaan sparen voor mijn uitzet, (dat scheen toen nog zo te horen) maar nam geen genoegen met de beperkte opleiding die ik had gedaan. Mijn eerste baantje (40 uur p.w. betaalde fl 20,- p.w. waarvan ik dan de helft moest afstaan voor kostgeld. Van de rest heb ik zelf mijn verdere studies betaald, want zag het niet zo zitten in die winkel waar ik de halve dag ouwe vrouwtjes in die ouderwetse roze korsetten moest hijzen. Ze verkochten daar van alles en nog wat, kun je je nu niet meer voorstellen dat het bestond.
    Als ik ergens een tientje meer kon verdienen, ik ging er gewoon op af, al wist ik niet eens wat het inhield, maar met de instelling wat ik niet weet kan ik leren. En zo ben ik uiteindelijk nog redelijke terecht gekomen. Wel dank zij mijn eigen dwarse gedrag in deze, want de stelling bij ons thuis was, jongens moeten leren, voor de meiden niet nodig, die trouwen wel.
    En ik moet je nageven, dat je volkomen gelijk hebt, menige studiebol ontbreekt het aan intellectualiteit. Ongetwijfeld denken ze daar zelf natuurlijk anders over, maar levenservaring zegt mij meer als het stomweg uit de boekjes halen en er niets mee kunnen doen, omdat het de intellectueel aan inzicht ontbreekt. Zal hier wel weer een beerput mee open trekken, maar dat neem ik dan maar op de koop toe.

    Reactie door anja — vrijdag 18 november 2005 @ 13.44 uur

  54. Op die LTS en Huishoudschool van toen was niets aan te merken. Gedegen onderwijs, volgens mij. Gandalf, de toenmalige LTS leidde op voor echt werk. Het idiote is dat er zoveel theorie verplicht is gesteld nu. Vaak theorie waar ze weinig of niets aan zullen hebben. En te weinig vakonderwijs.
    Als MULO klant kon ik kiezen voor gelijk gaan werken als leerlingverpleegster of een jaar de Huishoudschool. Dat waren aparte opleidingen voor meisjes die eerst een andere opleiding hadden gedaan. Soort stoomcursus huishouden. Zonder de cursus ben ik toch een aardig end gekomen, trouwens. :)
    “Don’t sell yourself too short, Gandalf!” Anja weet het ook heel mooi te verwoorden met ” alleen maar huishoudschool”…. Nou, ik heb alleen maar MULO en voel me prima opgeleid. De beste caissieres destijds kwamen overigens van die Huishoudscholen. De beste verkoopsters ook. De beste timmerlieden en loodgieters van de LTS. Alsof eerlijk vakwerk niet bijzonder meer is? Nou, ECH WEL!!

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 18 november 2005 @ 13.52 uur

  55. (33) Old Hank/Henk
    Hahaha, dat valt nog mee. Ik mocht niet eens links schrijven…:o))
    Begin zestiger jaren was dat…scheelt wel enkele jaartjes..

    Reactie door Warrior — vrijdag 18 november 2005 @ 14.00 uur

  56. Volgens mij is het al mis gegaan met de Mammoetwet en sindsdien is het er niet beter op geworden. Om de één of andere reden lijkt het wel of iedereen ook maar gewoon over gaat. Aardrijkskunde en geschiedenis…who cares..zeggen ze, wat moeten we daar nou mee. Dat zoeken we wel ff op internet…

    Reactie door Warrior — vrijdag 18 november 2005 @ 14.13 uur

  57. @49 Beste Jan.

    Je hoeft helemaal geen betweter te zijn, ook jij hebt gelijk, de Lena stroomt in Siberië. Ik was in 1982 en 1983 in Irkutsk en heb in 1982 een bezoek gebracht bij die gigantische waterkracht centrale te Bratsk daar heb je de Angara en daar in de buurt ontspringt één van de zijtakken van de Lena. Wij vlogen met een Yak40 ik had zwarte eieren gegeten en ben nog nooit van mijn leven zo aan de race-kak geweest. Ik heb dat vliegtuigje daar na Yak-Kak genoemd.

    Groetjes

    Reactie door The old Henk — vrijdag 18 november 2005 @ 14.19 uur

  58. @55

    Beste warrior.

    Het ging al mis toen de onderwijzer op zekere dag de klaslokaal in spijkerpak binnen stapte en zei, Ik ben Jan en zo wil ik genoeemd worden.

    Reactie door The old Henk — vrijdag 18 november 2005 @ 14.27 uur

  59. @56 Beste Henk.

    Mag ik even jarloers worden?
    Voor zo’n reisje zou ik de racekak wel over hebben.

    Reactie door Jan Nijman — vrijdag 18 november 2005 @ 15.07 uur

  60. (57)Old Henk. Hardstikke waar, maar dat was volgens mij nog na de invoering van de Mammoetwet. IK heb dat (gelukkig) niet meegemaakt….Ik heb nog mee de ULO ten grave gedragen..(letterlijk)

    Reactie door Warrior — vrijdag 18 november 2005 @ 15.25 uur

  61. @58

    Beste Jan.

    Dat waren tijden om niet te vergeten. Nu wij toch over het onderwijs hebben, wil ik wel wat meer kwijt. Deze reizen werden georganiseerd door het reisbureau CONTACT in Amsterdam. Dit bureau deed in reizen naar socialistische landen over de hele wereld, dat waren bijzondere goede reizen.
    Mijn vrouw en mijn persoontje hadden toen gekozen voor de Trans. Sib. Expres in 1982 en de Peking Expres in 1983. Wij hebben ontzettend veel te zien gekregen op sociaal gebied.
    En nu komt het, het grootste gedeelte van die groepen bestond uit onderwijzend personeel in spijkerpak. Je had dat commentaar moeten horen, moet het in onze verzorgingsstaat ook zo worden. Ik heb nog nooit zo’n stel met enkele goeden uitgezonderd, bij elkaar gezien, totaal modern kapitalistisch gericht, geen benul dat het voor die mensen een onmetelijke vooruitgang was. En toen raakte ik voor de tweede keer figuurlijk aan de racekak.

    Reactie door The old Henk — vrijdag 18 november 2005 @ 15.54 uur

  62. @52-53 Anja en Lydia,
    In die tijd, zo rond 1960, was het op het lagere schooltje waar ik zat gebruikelijk dat de meisjes naar de huishoud en de jongens naar de ambachtschool/lts gingen. Als je briljant was ging je naar de ulo/mulo. Van een hbs hadden we nog nooit gehoord. Waar ik vandaan kom, Rotterdam bestond er ook nog zoiets als een industrieschool.

    @56 Hallo old timer Henk, ik wist niet dat Tibetaanse buffels konden vliegen. Grapje.
    Het is denk ik de Yakovlev-40, een driemotorig straalvliegtuig.

    Reactie door Gandalf — vrijdag 18 november 2005 @ 16.15 uur

  63. Wat ‘n gezellige ouwe bokken hier allemaal. Nou, ik ben ook niet in m’n eerste adem gestikt, vond school ‘n verschrikkelijke ervaring, maar ben beslist niet jaloers op de jeugd van tegenwoordig. Dat ‘studiehuis’ was/is ‘n liefdeloze bedoening, ‘n soort bezuinigingsronde onder het mom van aansluiting op hoger onderwijs. Blijkt goedkoop weer duurkoop. Hoorde ik dat Van der Hoeven dat idee nu wil doorschuiven naar het basisonderwijs? Zal toch niet waar zijn?

    Reactie door Boudewijn — vrijdag 18 november 2005 @ 16.29 uur

  64. @63 Wat nou ouwe bokken, worden de besjes vergeten? Zou me bijna gediscrimeneerd voelen. Potverpielekus. Trouwens volgens mij ben jij ook niet van een bouwjaar van de laatste 50 jaar. Zijn je opmerkingen iets te slim voor.

    Reactie door anja — vrijdag 18 november 2005 @ 17.04 uur

  65. @61
    Beste Henk.
    Dat reisburo ken ik wel.
    Ook mee op reis geweest.
    Niet verder dan Moskou, op bedevaart, met een aantal districtsbestuurders van de CPN.
    Juist, naar die man in dat glazen kissie.
    Heb respect voor de man, en zeker voor zijn ideeën. Maar de man is zo opgebaard door degenen die zijn ideeën om een luchie wilden helpen. Zo van Lenin is dood, nu zijn ideeën nog.
    Dat met die ideeën is gelukkig niet gelukt!
    Fortuynisten kunnen dat beter als Stalin.
    Leraren in spiekerboksem stonden in mijn schooltijd al voor de klas, daar zaten toch wel een paar hele goeien tussen hoor, maar ik heb het gevoel dat dat een soort voortrekkers waren. Later zijn er veel papegaaien bijgekomen, die amper wisten waar ze het over hadden.
    Zwarte eier zijn niet zo erg als de baksillen die jouw tweede racekak veroorzaakt hebben. Maar je kent het medicijn volgens mij al.
    Aangenaam idee, dat er SPers van zoveel verschillende leeftijden zijn!
    Lekker begin van het weekeinde ook.

    Reactie door Jan Nijman — vrijdag 18 november 2005 @ 17.23 uur

  66. En SPsters!

    Reactie door Jan Nijman — vrijdag 18 november 2005 @ 17.25 uur

  67. Goede avond allemaal,
    Boudewijn, Verhoeven wil het studiehuis verplaatsen naar de eerste 3 klassen van het middelbaar onderwijs, de sufpuf!
    En voor alle onzekeren over het CV, alle ervaringen mogen hier op, dus ook de ervaringen in het privee opgedaan!
    En ik ben het eens dat de ellende begonnen is met de Mamoetwet!
    Ik snap de reden voor die onderwijzers zonder diploma wel, immers niemand wil het onderwijs nog in en er dreigen dus grote tekorten aan te komen maar dat wil toch niet zeggen dat je zulk soort maatregelen standaard moet invoeren!En voor nood wordt dat al gedaan, want op vele scholen mogen de eerste 2 klassen van het middelbaar niet van school af met een tussenuur.
    Het is weer het alom korte termijn denken van de regering!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 18 november 2005 @ 17.45 uur

  68. Beste Gandalf.

    Ik heb het nog eens nageken. Van Irkutsk naar Bratsk vlogen toen, de TU-154 en de YAK-40. De YAK-40 was een klein twee motoren toestel met de ingang van achter. Een drie motoren toestel was de YAK-42 met 120 zitplaatsen. Die vlogen niet op Bratsk. So what, Aeroflot vloog met prima vliegtuigen. Alleen die kist, die van Schiphol naar Moskou vloog daar was ik niet kapot van. Daar zaten stoelen in, als van de lelijke eend auto.

    Reactie door The old Henk — vrijdag 18 november 2005 @ 21.02 uur