Stuur ze naar buiten!

maandag 21 november 2005 :: 16.35 uur

Week van het Kind Het Verdrag inzake de rechten van het kind werd op 20 november 1989 vastgesteld door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. De precieze invulling van dit verdrag is kort na te lezen op deze pagina die speciaal voor kinderen is gemaakt en het gehele verdrag is hier na te lezen.

In het kader van dit verdrag hebben we deze week tot de Week van het Kind uitgeroepen. De hele week zal een deel van de blogs specifiek over de wereld van kinderen gaan.

Vandaag praatte ik met Henk Kasbergen, directeur van de stichting Jantje Beton, over kinderen en buiten spelen. 1 op de 5 kinderen speelt niet meer buiten. Dit komt niet enkel door een gebrek aan speelruimte, maar ook door veranderende behoefte en opvoeding, de computer is immers ook interessant. Henk geeft echter een duidelijk advies: ‘Stuur ze naar buiten’.

Buiten spelen is essentieel voor de ontwikkeling van een kind én, zo geeft Henk aan, wat we nú niet investeren in speelplaatsen komt later terug via de begroting van Volksgezondheid. Verder gaat Henk in op de nieuwe veiligheidswet. Want regels die bepalen dat een kind niet van hoger dan 80 cm mag vallen, is dat goede, of doorgeslagen wetgeving?

Luister hier naar mijn gesprek met Henk Kasbergen. (Mp3; 4,5 Mb; 7 minuten)

De SP-Initiatiefwet Speelruimte is op dit moment nog in behandeling in de Kamer. Tegenstanders zeggen dat dit niet landelijk geregeld moet worden, maar gezien het feit dat de speelruimte in de afgelopen decennia steeds meer in het gedrang is gekomen, lijkt het geen goede oplossing om dit op gemeentelijk niveau te blijven regelen.

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

37 Comments

37 reacties

  1. Het is zó verschrikkelijk onrechtvaardig allemaal!

    Reactie door Kiers — maandag 21 november 2005 @ 17.00 uur

  2. Het is heel goed dat de SP hier veel aandacht aan het besteden is, kinderen leren ontzettend veel wanneer ze op straat spelen. Ouders hebben vaak de neiging om hun kinderen achter de computer te zetten omdat daar weinig fout kan gaan en zodat ze rustig zijn. Maar het is natuurlijk veel beter om ze lekker op straat te laten spelen. Ouders moeten ze dan inderdaad naar buiten sturen.

    Reactie door Steven — maandag 21 november 2005 @ 17.04 uur

  3. zolang ouders hun heilige koe op straat belangrijker vinden dan hun kinderen blijft het vechten tegen de bierkaai . maar het is onze aller verandwoordelijkheid om er voor te blijven vechten.

    Reactie door texas henkie — maandag 21 november 2005 @ 17.18 uur

  4. Landelijk bepaald, lokaal uitgevoerd en gecontroleerd. Algemene regels, maar verantwoording dicht bij de burgers.

    Reactie door Boudewijn — maandag 21 november 2005 @ 17.43 uur

  5. Zeker voor blijven vechten, die buitenplekjes, misschien een idee, zet er een koek en sopie bij.Opvallend in de peuterspeelzaal waar ik werkte, als er koffie was, bleven ouders veel langer.Misschien ook wel een idee, buitenspeelplaatsen bij/in winkelcentra/meubelboulevards.Een aantal ouders is ook met minder buitenspeelplek opgevoed, ook dat was in de peuterspeelzaal te merken(vonden dat we zo lang buitenspeelde)
    Buurvrouw gaat wel sporten waar een kinderopvang is maar gaat niet naar de kinderboerderij, die 10 min.lopen is.
    Het is triest maar waar.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — maandag 21 november 2005 @ 17.50 uur

  6. Bah, ik heb zon hekel aan dat gezever over rechten van het kind… Ik heb meer het idee dat kinderen maar te slikken hebben wat volwassenen hen opleggen. Rechten hebben houdt keuzevrijheid in, niet dat je recht heb op iets dat verplicht is. Er wordt ons als volwassenen toch ook niet verteld dat we het ‘recht’ hebben om belasting te betalen?

    Kinderen horen dezelfde rechten te hebben als volwassenen, zeker vanaf ca. 13 jaar, als hun ontwikkeling vlucht neemt. Zoals bijv. het recht op passende arbeid ipv de plicht om niet te werken, en wat betreft seksuele ontwikkeling hebben ze uberhaupt geen stem, de volwassenen bepalen voor hen wat wel of niet gewenst is. En heb je ooit een kind gezien dat een geloofskeuze mocht maken? Het geloof van de ouders is de enige keuze. Ook bij het aangaan van vriendschappen spelen ouders vaak aanklager en rechter. Enzovoort enzovoort.

    En wat de rechten van het kind inzake justitie… vraag dat nog ff na bij Maikel (van de Schiedamse parkmoord). Hij is vast vol lof over alle rechten die hij had toen de rechercheurs hem op de pijnbank legden over een verklaring die justitie vertikte te geloven.

    Reactie door Ishamael — maandag 21 november 2005 @ 18.48 uur

  7. Buiten spelen moet ook verantwoord kunnen zijn, zodat er veilig buiten gespeeld kan worden. Tegenwoordig moet je kinderen onder toezicht buiten laten spelen om de veiligheid van je kind te bewaken. Ik doel dan op de leeftijd 6 jaar en ouder. Beneden deze leeftijd is er zowiezo wel toezicht nodig.
    Kinderen zijn ook binnen omdat deze kinderen boven de 6 jaar buiten niet veilig kunnen spelen ook al zijn er genoegspeelplekken in de omgeving.

    Reactie door chrisinactie — maandag 21 november 2005 @ 18.53 uur

  8. De SP staat voor 3 procent buitenpeelgelegenheid, beter dan je kind te troosten met een pc,playstation,x-box etc, een kind leert omgangs en socialisatie vormen op straat, mits er uiteraard ook toezicht is van diverse ouders.Het moet niet zo zijn dat het spelen eindigt in “SPELEN MET KINDEREN” er zijn al genoeg slachtoffers gevallen in het “vrij” laten spelen…Helaas ……………..

    Reactie door pien — maandag 21 november 2005 @ 18.58 uur

  9. Mijn kind is er 1 van die 5. Er is geen enkel kind in mijn straat dat buiten speelt. Het is gewoon niet veilig. Zelfs op de speelplekken niet. Gelukkig gaat ze naar een school met veel sport & activiteiten en sport ze ook nog 3x in de week op de sportclub. Zoals ik vroeger buiten speelde, dat kan hier in de stad niet meer. Het is niet anders.

    Reactie door Sonja — maandag 21 november 2005 @ 19.21 uur

  10. een kind leert omgangs en socialisatie vormen op straat, mits er uiteraard ook toezicht is van diverse ouders.

    Hier wil ik mijn kanttekening wel bij plaatsen…. veel kinderen worden gepest, machtstijd onderling etc, daarnaast wat kinderen van de straat op pikken zijn juist de negatieve uitingen.

    De woonomgeving waar het kind opgroeid is heel erg belangrijk om het kind de juiste omgangsvormen te leren….. dat hebben kinderen vaak niet voor het kiezen.
    Wanneer het kind dan binnen speelt is wel aan te raden boven buiten spelen.

    Er bestaat ECHT óók ander speelgoed dan computers….bv lego, knutselmaterialen etc
    wat goed is voor de ontwikkeling van het kind.

    Gaat men van dit onderzoek er van uit dat het kind bij voorbaat alleen is als het binnen speelt?

    Reactie door chrisinactie — maandag 21 november 2005 @ 19.27 uur

  11. Zeer belangrijk dat kinderen buiten spelen.

    Ten eerste is het gezond, hun lichaam ontwikkelt zich veel beter en bovendien krijgen ze een veel betere weerstand.
    Kinderen die altijd binnen zitten worden later echte kasplantjes.

    Ten tweede is het goed voor de integratie.
    Als ze buiten spelen maken ze nieuwe vriendjes en vriendinntjes. Vele nationaliteiten zullen met elkaar samen spelen, waardoor ze later meer respect voor elkaar hebben. En als de kinderen met elkaar spelen, zullen ook de ouders meer met elkaar omgaan.

    DUS ALLE KINDEREN STREK DE KUITEN
    EN SNEL MET JULLIE LUIE DONDER NAAR BUITEN

    Reactie door ENGINE 54 — maandag 21 november 2005 @ 20.37 uur

  12. Mijn kinderen zijn in de gelukkige situatie dat we op een pleintje wonen. Alle huizen staan in een cirkel om dat pleintje heen. Het is er groen en veilig. Al het verkeer is bestemmingsverkeer. De sociale controle is groot omdat iedereen de kinderen kent en het onze pleinkids zijn. De leeftijden variëren enorm maar zo spelen allemaal met elkaar. Ik dank god op mijn blote knieën dat mijn kids hier opgroeien en besef dagelijks hoe fijn het hier is. Ook de tieners hebben het hier nog steeds naar hun zin. Hun eigen hang en speelplek samen met de kleintjes.
    Dit wens ik iedereen!!!!

    Reactie door Tamiem — maandag 21 november 2005 @ 23.09 uur

  13. Klinkt heel goed Tamiem! Zo hoort het ook, denk ik meteen.

    Reactie door Sonja — maandag 21 november 2005 @ 23.25 uur

  14. @Sonja
    Zo zou het moeten zijn. Hoe de uiteindelijke vorm zal zijn is nader te bepalen want elke woonomgeving is weer anders natuurlijk. Veiligheid, erbij horen,sociale controle. Allemaal ingrediënten die noodzakelijk zijn. De kracht zit in de wens en het onderkennen van de noodzaak. Maar de wens is de vader van de gedachte. Dat de SP hier aandacht voor vraagt vind ik geweldig.

    Reactie door Tamiem — maandag 21 november 2005 @ 23.34 uur

  15. Eérst ‘n heleboel blik van de straat halen… Met ‘t delen van auto’s kunnen makkelijk 2/3 van die stinkdingen wég!
    De meeste staan toch stil… Bijna niemand rijdt 24 uur per dag in dat ding.
    Woonbuurten autovrij maken, parkeerplaatsen ombouwen tot speelruimte of meer groen.

    Reactie door Lezer — maandag 21 november 2005 @ 23.50 uur

  16. @14 Tamiem, het kan ook zo.
    Waar ik voor 2 jaar terug woonde leek het ook een paradijs voor kinderen. Totdat ik zag dat het toch heel vaak oorlog was op het plein. De ouders van de veroorzakers hadden er geen boodschap aan om in te grijpen want de kinderen moesten dat zelf oplossen. Ik ben misschien een beetje ouderwets maar ik greep wel in. Ik probeerde ook gesprekken met sommige ouders aan te gaan maar dat was zinloos. Dat had ik beter niet kunnen doen. Zij woonde er langer dus hadden ze meer recht van spreken, dachten ze. Hoe absurd! Na 2 jaar daar gewoond te hebben zijn we maar verhuisd. Nu wonen we in een laagbouwflat aan een singel. De gemiddelde leeftijd van de bewoners heb ik behoorlijk naar beneden gebracht door hier te gaan wonen. Weinig kinderen dus. Mijn pleegdochter van 12 trekt er regelmatig op uit naar vriendinnetjes en andersom.
    Prima zo.

    Reactie door Gandalf — dinsdag 22 november 2005 @ 10.22 uur

  17. @16 Gandalf, de situatie die jij aanhaalt herken ik helaas maar al te goed. De ouders van de onruststokers “”zien (willen) nooit”" wat hun kinderen uitvreten. En inderdaad als je ze er op aanspreekt, zijn ze ineens de eersten die buiten staan met een grote bek. Inderdaad, hun wonen er het langste en als het je niet bevalt, flikker je toch op? Ook één van de redenen waarom wij vertrokken zijn. In het belang van de kinderen, maar ook ons eigen belang, want je gaat er innerlijk aan kapot om constant toe te moeten zien dat jouw kinderen niet buiten kunnen spelen, vanwege het pestgedrag van anderen.

    Reactie door anja — dinsdag 22 november 2005 @ 11.31 uur

  18. Tja… Ik herken het probleem helaas niet omdat we hier thuis de luxe hebben van een hele grote tuin waar m’n dochter naar hartelust kan spelen. Veilig omheind zodat ze niet zomaar de straat op kan rennen waar de auto’s altijd harder dan 50 langs zoeven of in het water kan vallen hier voor de deur.
    Ik kan me wel voorstellen dat het met name in de grote steden wel een probleem is en dat moet uiteraard ook opgelost worden want zeker als ze jong zijn moeten de kinderen veel bewegen!

    Reactie door Mirella — dinsdag 22 november 2005 @ 13.51 uur

  19. @18 Mirella, Als ze klein zijn lukt het je nog wel om ze in de tuin te houden, ook de eerste vriendjes die van school meenemen om te spelen, maar op een bepaalde leeftijd willen ze meer. En degene die dan al de straat veroverd hebben, daar komen de kleinere niet meer zo makkelijk tussen. Het is bij ons zelfs zo erg geweest, dat ze niet meer naar buiten durfden. Ik heb toen een hond aangeschaft om ze de straat weer op te krijgen, een schat van en beest. Wat deden die groteren? De kinderen treiteren met opmerkingen in de trant van wat een smerige vlooienbal zeg! Resultaat, Ik de hond uitlaten en 2 in en in verdrietige kinderen. En dit gebeurt eerder in uit z’n voegen gebarsten dorpen als in de grote steden.

    Reactie door anja — dinsdag 22 november 2005 @ 14.15 uur

  20. heb 12 jaar geleden een speeltuin opgericht, dat zeer moeizaam gegaan is.
    maar nu we hebben het hele veiligheidsplan afgewerkt, wat zeer veel energie en geld kosten want we moeten aan alle voorschriften voldoen, maar we waren een van de eerste die het voor elkander heeft gekregen, met geldelijke steun uit diverse bedrijven en wijkplatform.
    maar nu doet het geval zich voor dat we geen vrijwilligers kunnen krijgen.
    wij onderhouden met 4 personen de speeltuin, waar er 3 personen 73 jaar oud zijn.
    waar blijven die ouders die altijd op of aanmerkingen hebben.
    wij vragen niet veel tijd van de mensen zo’n 2 uur per maand,maar denkt u dat er in al die jaren iemand is komen opdagen.
    en dat ze ook maar iets bijdragen in de kosten of donateur willen worden
    terwijl de kinderen bij ons gratis mogen spelen.

    als er iets moet gebeuren, dan is het stimuleren van mensen om vrijwillergers te gaan doen.
    wij hebben het geprobeerd met huis aan huisfolders te verspreiden.
    in het wijkblad en de mensen aangesproken die in de speeltuin komen met hun kinderen.
    wij weten het niet meer, maar als het zo door gaat dan moeten wij stoppen met ons goede werk voor de kinderen.
    en dan verdwijnt het speel gebeuren uit onze wijk.

    groetjes ton arnhem

    Reactie door ton — dinsdag 22 november 2005 @ 15.11 uur

  21. @20 Ton, ik vind dit een trieste zaak. Die ouders hebben er toch zelf ook plezier van als hun kinderen het naar hun zin hebben? Ik denk dat hier een stuk egoïsme meespeelt, hé hé eindelijk eens van dat koters af, mijn beurt zit er even op. En als het een keer mis gaat, wiens schuld is het dan? Ja natuurlijk de vrijwilligers, die hadden toch toezicht moeten houden. Ouders verzaken tegenwoordig naar mijn mening teveel hun eigen verantwoordelijkheid v.w.b. spelen, opvoeding (laat de school dat maar doen) en als ze thuis zijn, dan zijn ze te moe om naar hun kinderen om te kijken, laat staan er iets mee te ondernemen.

    Reactie door anja — dinsdag 22 november 2005 @ 16.55 uur

  22. Rechten van het kind !
    Verenigde Naties !
    Stelt in mijn ogen bijna niets voor !
    Het is toch de USA die wereldwijd de dienst wil uitmaken onder leiding van George Bush !
    Er sterven jaarlijks nog steeds 6 miljoen kinderen aan honger !
    En er word nog steeds 950 miljard dollar aan wapens uitgegeven !
    Zolang de wapenhandelaars de wereld beheersen zal er niets veranderen !
    Zolang er politici zijn die in het belang van deze wapenhandelaren oorlogen crieren om afzetmarkten te realiseren zal er nooit iets veranderen !
    Men wil dit systeem helmaal niet veranderen omdat er veel geld mee word verdient !
    Alleen verzet van uit het volk kan iets veranderen !
    Daarom alle wapens de wereld uit !!
    Te beginnen in Nederland !
    Maar dat word moeilijk met dit kabinet dat liever geld aan JSF straaljagers en kruisraketten uitgeeft !
    In plaats van aan de armoede bestrijding !
    Want ook in ons land is er steeds meer armoede ! Ook onder kinderen !

    Met vriendelijke Groet !

    Reactie door Peter Grootheest Junior — woensdag 23 november 2005 @ 13.43 uur

  23. @ 22 PGJ…Klopt helemaal, het kabinet verspilt liever geld aan raketten en ander oorlogsmateriaal, en niet te vergeten de allesverslindende “zorgstelsel campagne” (miljoenen aan tv-spotjes,folders etc.) besteed dat liever aan die doelgroepen die het echt nodig hebben zoals kinderen,zorg,onderwijs en armoede bestrijding.Het word tijd dat dit kabinet op zijn retour gaat en wel zo spoedig mogelijk!!!

    Reactie door pien — woensdag 23 november 2005 @ 14.02 uur

  24. @@ 22en23…….
    ….Geheel mee eens, maar dit staat volgens mij wel los van de problemen die hier aangekaart worden. De kinderen moeten normaal op straat kunnen spelen, zonder getreiterd te worden door een verloederde samenleving. En dit is niet alleen af te schuiven op dit kabinet, maar is een probleem van al van jaren terug.

    Reactie door anja — woensdag 23 november 2005 @ 15.20 uur

  25. Hoi Anja, mijn kinderen hebben een “”pestprotocol”op school landelijk gezien een van de eerste scholen die hieraan meedoen. Wil hier niet verder op ingaan daar ik mijzelf erg heb moeten verdiepen voor de schoolkeuze van mijn kinderen.Maar ik was het met het beleid van de school zeker eens..wie is ” pester” wie is gepest en wie is ..of word slachtoffer, ik heb een naar mijns inziens een goede keuze gemaakt, en mijn kinderen worden niet dom gehouden in geen enkele vorm dan ook, eerlijkheid en sociaalgedrag staan binnen ons gezin hoog in het vaandel, en keuze’s mogen ook mijn kinderen maken oke die van mij is socialiste maar als hun menig anderzijds is..oke

    Reactie door pien — woensdag 23 november 2005 @ 16.15 uur

  26. Anja lees ook mijn reactie nummer 8 svp

    Reactie door pien — woensdag 23 november 2005 @ 16.27 uur

  27. @26 Pien Jouw reactie onder 8 had ik al gelezen en ben het daar ook volledig mee eens.

    Alleen bestaan er in ons land nog steeds bepaalde categoriën die de dienst op straat denken uit te kunnen maken.
    Kunnen ze de kinderen niet op een kindelijke manier treiteren, dan wordt er helaas door de ouders van alles ingefluisterd en krijgen die kleintjes dat voor hun hoofd geslingerd.
    (Trouwens geheel onterecht, want de buurt weet altijd meer als dat jezelf weet)

    Zoals ik al eerder had aangegeven, mensen die al langer in een buurt wonen denken daar op straat ook alles voor het zeggen te hebben en hun eigen kroost opjutten, daar is geen mens tegenop gewassen, laat staan kleintjes van de leeftijd die net de straat op kunnen.
    (waar ik trouwens altijd toezicht op heb gehouden)

    Maar als ze op een bepaald moment aan de deur staan te huilen met het verhaal: jouw moeder heeft kanker, ze heeft een kale kop alleen omdat mijn haar kort was en ook die hond van jullie is een smerige vlooienbal; (na de ellende die ze al achter de rug hadden)
    ja, dan ga je inderdaad mét je kinderen spelen.

    Ik troost ze niet met allerlei technische hoogstandjes, maar leg ze de situatie zo goed mogelijk uit.

    Dit doet ontzettend zeer om je eigen kinderen zo te zien veranderen van vrije knulletjes tot bange wezentjes.
    En volgens mij, helaas ik kan er niet anders van bakken, dank zij de vrije opvoeding van de 60-70er jaren.

    Wat niet wil zeggen dat het in mijn jeugd beter werd gedaan, want daar heb ik ook genoeg op aan te merken.

    Want waar ik mee te maken had, was toch wat ouders betreft allemaal ong. 15 jaar jonger. Allemaal in de zomer op het pleintje voorhet huis zoveel mogelijkkratjes bier leeg zuipen.
    Ik ben niet conservatief, maar geloof wel, dat je kinderen normbesef bij moet brengen in wat wel en niet kan.
    En in het overgrote deel van deze leeftijdscategorie denk ik dat ze teveel bij tafel oppikken over anderen.
    Ze hebben er geen kijk op, roddelen er op los en de kinderen nemen het klakkeloos over.

    Heel jammer dat die maatschappij van ons zo in elkaar zit tegenwoordig. Waar het aan ontbreekt is volgens mij maar 1 ding. RESPECT VOOR ELKAAR. En heb je dat niet voor jezelf, kun je het voor anderen ook niet opbrengen. hé hé mijn preek zit er op!

    Reactie door anja — woensdag 23 november 2005 @ 17.24 uur

  28. @27 Anja ik heb nu pas je schrijven hierboven gelezen. Het laat mij niet los.

    Ik moet nu weg, vrijwilligerswerk voor een paar uurtjes, maar ik wil er nog wel een keer op terugkomen.
    Goedemorgen overigens.

    Reactie door Gandalf — donderdag 24 november 2005 @ 8.53 uur

  29. @28 Gandalf, maak je maar niet te druk, ook ik zal het moeten leren loslaten, al komt al die woede en frustratie op sommige momenten nog wel eens boven drijven.
    GOEDEMORGEN TERUG

    Reactie door anja — donderdag 24 november 2005 @ 9.42 uur

  30. Hoi, Anja, even een reactie op uw schrijven van 27, ik denk niet dat het met de opvoeding van 60/70 te maken heeft, eerder met de liberale vrijmarkt van de laatste jaren, gepredikt door de regering.Eigen keuze en verantwoordelijkheid is het devies en wel prediken van normen en waarden maar zelf geen voorbeeld geven hier in.
    Mijn jongste heeft het ook moeilijk gehad(stevig, sociaal hartje en heel slim), lag uit de groep, ik heb haar toen gezegd dat ze van mij terug mocht doen als zij geen andere oplossing meer wist, dat ik vertrouwde op haar oordeel in het geheel.
    Dat heeft voor haar heel veel lucht gegeven, ze heeft niet hoeven slaan, gelukkig maar het versterkte haar eigenwaarde(denk ik)waardoor het niet zo erg meer was.
    Wat ook hielp, als zij buiten speelde, ging ik in onze voortuin aan de slag, kinderen zagen mijn aanwezigheid, dus durfde minder en zij had een steuntje in de rug.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 24 november 2005 @ 11.29 uur

  31. Hoi Anja,

    Erg vervelend dat jouw kinderen dat is overkomen,ik denk dat het géén kwaad kan dat er op scholen zogenoemde “sociale vaardigheidtrainingen” in het lespakket verplicht gaan worden en dat er volwassen mensen op bepaalde dagen komen praten,(politie word ook vaak uitgenodigd op scholen dus waarom niet dit soort problemen bespreken) die slachtoffer zijn geweest van pesterijen in het verleden en wat voor een nasleep en gevolgen dat heeft in je toekomst. Misschien dat er dan eindelijk eens inzicht komt bij de zogenoemde pesters.

    Reactie door pien — donderdag 24 november 2005 @ 13.19 uur

  32. @31 Pien, zou inderdaad geen kwaad kunnen, maar hét probleem is dat de ouders váák niét in wíllen zien, dat het gedrag wat hún kinderen vertonen een gevolg is van hún gedrag.

    En dan heb je ook nog de dooddoener:
    mijn kind, nee hoor die doét zoiéts niét.

    Als deze ouders zelf niet door hebben dat zij de veroorzakers zijn van pestgedrag, hebben die info-dagen voor ouders met politie erbij totaal geen zin.
    En reken maar dat diezélfde ouders zich daar heel anders voor doen als dat ze in werkelijkheid zijn.

    Reactie door anja — donderdag 24 november 2005 @ 13.37 uur

  33. Zou het te maken kunnen hebben met sommige aspecten van het opvoeden, b.v. een kind struikelt over een stoel, wordt al gauw gezegd, stomme stoel, kortom eigen fout(niet uitkijken)wordt afgeschoven op stoel.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 24 november 2005 @ 14.19 uur

  34. @33 Helaas ligt het niet zo simpel. Ik weet zelf nog een voorbeeld van minstens 30 jaar terug. Mijn zuster liep tegen een lantaarnpaal op. Commentaar van haar, rotding, kun je niet uitkijken. Op zich natuurlijk wel grappig, maar er werd haar wel voorgehouden dat ze hier zelf verantwoordelijk voor was, die paal stond er al jaren, zij moest haar ogen open doen en uitkijken waar ze liep. Zelf verantwoordelijkheid nemen.

    Reactie door anja — donderdag 24 november 2005 @ 14.57 uur

  35. @34,Toch maar eens opletten, heel veel mensen doen het vooral met kleine kinderen.Ik werk in een peuterspeelzaal en heb al menig discussie hierover gehad met ouders. Ook in een strubbeling/troost situatie gaan ouders voorbij aan eigen actie van kind hierin, meestal stappen ze op kind af die volgens eigen kind het gedaan heeft.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 24 november 2005 @ 16.00 uur

  36. @35 Sabieneke, hieruit moet ik toch concluderen, dat veel ouders de mening zijn toegedaan, het ligt niet aan mijn kind, maar aan het kind wat door hun kind wordt aangewezen.

    Trouwens respect voor jouw baan.(meen het)

    t’Zijn niet alleen de kleintjes die je over je heen krijgt. Zoals eerder gezegd, de problemen beginnen meestal met de ouders. HELAAS!

    Reactie door anja — donderdag 24 november 2005 @ 16.22 uur

  37. Over heel veel dingen wordt niet nagdacht, helaas, ik zou niet durven beweren dat het opzet is.
    Het werk op peuterspeelzaal, is verrukkelijk, zoveel verwondering, zoveel puurheid!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 24 november 2005 @ 17.09 uur