De irritante reclame

Bijna een op de drie reclamemakers zet zijn tv op een andere zender als er een commercial komt. Veertig procent vindt dat er te veel reclame op tv is. Dat blijkt uit een onderzoek van Interview-NSS onder reclamemakers .

Bijna twee derde (64 procent) zegt zich er aan te storen dat de samenvattingen van voetbalwedstrijden door reclames worden onderbroken. ‘Reclamemakers zijn net gewone mensen’, concludeert het weekblad Adformatie.

(bron ANP, adformatie)

Opties voor delen:
  • NuJIJ
  • eKudos
  • del.icio.us
  • Digg
  • Google Bookmarks
  • email

donderdag 01 december 2005 :: 20.46 uur

36 Comments

36 reacties

  1. Ik onderbreek alle live reclame streams (99%) in geval de tv aanstaat.
    (Anders zet ik ‘m uit)

    Reactie door Alex — donderdag 1 december 2005 @ 21.47 uur

  2. test

    Reactie door alexander — donderdag 1 december 2005 @ 22.09 uur

  3. TeSt dOnE!!

    Reactie door Alex — donderdag 1 december 2005 @ 22.10 uur

  4. Nogal bekrompen van die lui, als ze alleen hinder ondervinden bij herhalingen van dat rotvoetbal. Zegt wel iets over ze, vind ik. Dun geestje hoor. :(

    Reactie door L.M. Lembeck — donderdag 1 december 2005 @ 22.42 uur

  5. Het plezier in het voetbalkijken op zondagavond is er in ieder geval wel af sinds “studio sport” nu op Talpa is. Was je vroeger 3 kwartier op ned 2 kwijt aan de wedstrijden tegenwoordig zit je al gauw anderhalf te kijken naar nabeschouwingen, ellenlange reclameblokken en een beetje voetbal.
    Tegenwoordig behelp ik mij met teletekst, dat kost veel minder tijd en dus heb je nog wat aan je zondagavond.

    Reactie door Jos — donderdag 1 december 2005 @ 22.44 uur

  6. http://www.adbusters.org/metas/psycho/mediacarta/

    Bovenstaande link is wel de moeite waard. Wanneer gaan we inzien dat reclame slecht voor onze geestelijke gezondheid is? De reclamemakers weten het zelf wel en zappen dus gauw weg.

    Reactie door Tamiem — donderdag 1 december 2005 @ 23.14 uur

  7. 6. De oprichter van Adbusters heeft ook een boek geschreven over welke reclame invloed op ons heeft en wat we er aan kunnen doen, het boek heet Cultuurkrakers en de schrijver heet Kalle Lasn.

    Reactie door Steven — donderdag 1 december 2005 @ 23.23 uur

  8. Hetis onvoorstelbaar welke neurologische netwerken je aangelegd krijgt in je hersenen. Het is echt niet onschuldig wat de media doet. Als ik maar lang genoeg hoor dat ik waardeloos ben of dat van mezelf zeg dan voel ik me uiteindelijk ook waardeloos. Ik ageer nog al eens hier tegen de kreten gewone man, als we dat maar lang genoeg denken zullen we dat ook nog gaan geloven. Dat we niet bijzonder zijn en dat mensen met veel geld bijzondere mensen zijn en dus automatisch meer rechten hebben. Dat we ervoor moeten zorgen dat de mensen met geld en macht tevreden blijven want wij zijn maar zo gewoontjes en van hun afhankelijk. BullShit!!!!!. Vanaf het moment dat je geboren bent ben je bijzonder. We worden geboren en gaan allemaal uiteindelijk dood. Wat daar tussenin gebeurd is aan jou. Hoe ga je jezelf verwezenlijken? Je vind alleen die weg als je zorgt dat je een goed zelfbeeld hebt. De media reduceert je tot consument en dat is doedelijk voor je zelfbeeld.

    Reactie door Tamiem — donderdag 1 december 2005 @ 23.39 uur

  9. Maar goed voor de economie en dat is wat telt in de wereld!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — donderdag 1 december 2005 @ 23.48 uur

  10. @9
    Niet in mijn wereld Sabineke en ook niet in de jouwe als ik je bijdragen zo hier en daar lees. Wij zijn die wereld.

    Reactie door Tamiem — donderdag 1 december 2005 @ 23.50 uur

  11. Sinds 2003 woon ik in Hongarije en voor het contact met Nederland is er de Wereld Omroep met radio en televisie uitzendingen. BVN-TV is de publieke televisiezender voor Nederlanders en Vlamingen in het buitenland. Maar ook gratis te ontvangen, met een schotel, in Nederland. In een klap verlost van reclame! Op maandagavond een uur lang samenvattingen van de Ere divisie. Soms is emigreren zo gek nog niet, televisie kijken zonder reclame en dat anno 2005. Reclamemakers als jullie je eigen irritante spotjes niet willen zien stap over op BVN-TV.

    Reactie door John van Houten — vrijdag 2 december 2005 @ 0.05 uur

  12. @10, Tamien, al een hele tijd niet meer, het wordt steeds moeilijker uitleggen aan onze kinderen!

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 2 december 2005 @ 0.42 uur

  13. @14, John van Houten(familie van chocolade?)hoe bevalt het wonen in Hongarije?
    Wij dubben al een tijdje over een schotel, maar daarmee kun je geen BBC ontvangen, begreep ik en dat is de zender die het meest aan is hier in huis.

    Reactie door Sabineke van Schie-Pleines — vrijdag 2 december 2005 @ 0.46 uur

  14. Reclame makers zijn net mensen?
    Was het maar waar want vele van die reclame makers zijn dan wel mensen maar ze behandelen mensen als kleine kinderen.
    Zeer vaak menen ze dat stemmetjes en beelden moeten leiden tot een verhoogde aankoop van hun produkten.
    Denken die reclame makers nu echt dat die zeer irritante stemmen die kinderen zelfs walgelijk vinden, tot een hogere verkoop brengt?
    Ook steeds vaker ziet men spotjes, die zeer goed gemaakt zijn, waarvan de inhoud nergens op slaan.
    OA de Postbank is zeer irritant met die leeuw en de donkere akteur die dat heeft gegrauwd is ontzettend irritant, zal dan ook nooit een produkt van de postbank gaan afnemen!
    Etc……!!!

    Reactie door Hendrik — vrijdag 2 december 2005 @ 1.04 uur

  15. Sabineke,
    Ben geen familie van de chocolade gigant. Het bevalt me bijzonder goed in Hongarije. Het lijkt me niet juist om via Jan z’n Weblog daar uitgebreid op in te gaan. Voor een indruk surf naar m’n site.
    Het media landschap hier is al aardig commercieel. Via de ether is er de ontvangst van 1 publieke televisiezender en drie publieke radiostations. De overige zenders zijn commercieel. De overheid ontvangt een aardig bedrag door de uitgifte van frequenties aan de commerciële stations.
    Wat de BBC betreft via de Hotbird ontvangen we free to air BBC Prime met het beste van BBC 1 en 2. Via de Astra en eveneens de Hotbird is de BBC World Service te ontvangen, al met al een aardig alternatief voor de kabel.

    Reactie door John van Houten — vrijdag 2 december 2005 @ 2.15 uur

  16. SEX !!!!!!!!!!!!

    Reactie door texas henkie — vrijdag 2 december 2005 @ 2.18 uur

  17. post nr 16 word het meest gelezen .simpel . de woorden sex en gratis maken de boodschap .

    Reactie door texas henkie — vrijdag 2 december 2005 @ 2.20 uur

  18. @Reclame……….pffffffffff
    Al is er een tv programma net 5 minuten begonnen.
    Gelijk daarna mintus 10 a 15 minuten reclame.
    Het is een beetje overdreven wat ik schrijf, maar in het algemeen klopt het wel.
    Maarja………de reclame’s houd de commerciele zenders betaalbaar.
    Dus de commerciele zenders leven van de reclame’s.

    Ik zelf, wordt er wel doodmoe van.
    Je kan de klok op gelijk zetten.
    5 minuten net een tv programma begonnen en gelijk reclame er achter aan………pfffffff.
    Ik denk dat ze bij de reclame code commissie eens moeten denken en/of kijken of het wel toelaatbaar is, wat de commerciele doen met de reclame’s.

    Reactie door Ron — vrijdag 2 december 2005 @ 6.24 uur

  19. @5Bij studio sport was je ook anderhalf uur onderweg, onderbroken door reclame, het journaal en reclame.

    Reactie door Wever — vrijdag 2 december 2005 @ 7.00 uur

  20. De irritantie reclame voor zichzelf van veel politici vind ik ook zeer irritant.

    Ze zitten in panels en in spelprogramma`s, maar hun eigen spel spelen ze niet goed, of spelen vals.

    Iedere keer als ik die lege stoelen in de tweede kamer zie bij een debat, denk ik o ze zijn met opname voor TV bezig.

    Elke keer als ik de afwezige aanwezigheid van de lieden zie, die naar mobiel staren en zitten lachen las iemand eens iets zinnigs zegt, denkt ik: die zit een proefopname van een programma te bekijken.

    Normen en waarden hebben ze in overvloed, dus het komt niet bij je op dat ze schamper zitten lachen om opmerkingen van de oppositie, nee daar zijn ze te respect vol voor naar de ander.

    Tegenwoordig zit je voortdurend te twijfel iemand nou de meeste tijd in de kamer doorbrengt of in een tv programma.

    Reactie door e.krul — vrijdag 2 december 2005 @ 10.43 uur

  21. Is dat nou de verloedering van de politiek of de verloedering van de media?

    Reactie door e.krul — vrijdag 2 december 2005 @ 10.44 uur

  22. Een politicus wordt toch ook geacht op zijn werk aan wezig te zijn, daar wordt ie toch ook voor betaald.

    Als dat niet zo is dan is dat spijbelen of ongeoorloofd verzuim en krijgt het volk statiegeld terug voor niet geleverd werk.

    Reactie door e.krul — vrijdag 2 december 2005 @ 10.48 uur

  23. Dat er een flinke verloedering bij die reclamejongens en -meisjes zit, klopt wel. Steeds vaker gaan reclames over leedvermaak en anders over diefstal, al is het maar een zakje chips. Wat mij betreft mag alle reclame op tv worden opgedoekt! Ze is momenteel beslist normloos.

    Reactie door L.M. Lembeck — vrijdag 2 december 2005 @ 13.28 uur

  24. Het is veel leuker reclame te máken, inderdaad, dan het door je strot geduwd te krijgen ….
    (weet ik als webdesigner/ontwerpstudiootje wel iets van)

    Het is die ziekelijke vercommercialisering van zowat alles die de kwaliteit van leven flink aan het verpesten is.

    Dus zappen, geluid uit, en weglopen als er reclameterror is.

    Reactie door Pietje af — vrijdag 2 december 2005 @ 14.05 uur

  25. tv is business.
    orloog ook.
    business is alles.
    Social darwinism

    Reactie door gaf — vrijdag 2 december 2005 @ 18.45 uur

  26. http://www.radio.nl/2003/home/medianieuws/010.archief/1999
    Filter in tv tegen reclame
    Toestel schakelt over zodra er commercials zijn ! ! !
    Volgend jaar wordt reclamevrij televisie kijken in Nederland mogelijk. Er komt dan een apparaatje op de markt, waardoor het tv-toestel bij reclameboodschappen automatisch overschakelt naar een zender waar op dat moment geen reclame is te zien. De ‘televisie-fee’, zoals deze Duitse vinding is gedoopt, is zo groot als een pakje sigaretten en gaat in de eenvoudige uitvoering ongeveer 50 eurie kosten.
    Heerlijk wat een vinding.

    Reactie door Hendrik — vrijdag 2 december 2005 @ 19.58 uur

  27. @26
    gat in de markt!
    Geen vinding
    lang leve problemen!

    Reactie door gaf — vrijdag 2 december 2005 @ 21.42 uur

  28. Oh, wat ben ik blij hier te lezen dat ik ook maar ‘gewoon een mens ben’! En als gewoon mens kan ik ook gewoon zeggen dat ik het geweldig vind om commercials te bedenken en te maken. En geen gewone commercials…want blijkbaar heeft de gewone mens daar geen behoefte aan.

    Reactie door gewoon een art director — vrijdag 2 december 2005 @ 21.48 uur

  29. Ik zie al tijden geen reclame meer. Althans meestal niet. Het meeste dat wij later kijken is opgenomen op een harddisk recorder van Sony (reclame :-)
    Deze kan reclame blokken herkennen en met een druk op de knop spring je er voorbij.

    Reactie door Barend — zaterdag 3 december 2005 @ 10.15 uur

  30. Er is zoveel reclame op de TV dat ik geen TV in mijn huis heb .
    Ik wens niet mee te gaan met deze schit reclame !
    Ze moeten die bedrijven die reclame dumpen geen belasting aftrek geven op hun bedrijfskosten .

    Reactie door fred — zaterdag 3 december 2005 @ 15.39 uur

  31. 28 gewoon een art director

    Fijn dat je nu weet dat je ook maar gewoon bent, wat nou precies gewoon is die mag het zeggen.

    Soms zijn reclame filmpjes humoristisch en erg leuk b.v. de koe van de melkreclame, dan vergeet je eenvoudig weg dat het reclame is, maar kijkt er naar omdat het zo leuk is!

    Reactie door e.krul — zaterdag 3 december 2005 @ 15.50 uur

  32. Ik heb ronduit angst voor, wat ik maar even noem, “de commerciëlen”. Als door hen kwaliteit en inhoud in de media bepaald worden, dan weet ik het wel. En al die reclame ertussen, schandalig. Daar kun je op een gegeven moment niet meer tegenop zappen. Ik hoop echt dat ik de serieuzere zaken, zonder reclame, in de toekomst op een andere manier kan kopen. Ik zal zeker meer van dvd’ en cd’s gebruik maken. En van de diverse omroepen programma’s opnemen, waar ik de reclame uit verwijder. Ik heb daar gelukkig de tijd voor. De voetballerij op zondag is voor mij een complete flop geworden, waar ik bijna niet meer naar kijk.
    Een sterke publieke omroep zou de tegenhanger voor mijn probleem moeten zijn. En dan nog dit: als ik er al ooit over gedacht had op D66 te stemmen, dan weet ik nu dat daar geen kans meer op is.
    Waar ik overigens weinig over hoor is het feit dat linksom of rechtom de kijker en de luisteraar toch alles betaalt, ook bij de commerciëlen! De schijn wordt gewekt dat met commerciële omroep alles goedkoper wordt. U en ik betalen ook de reclame!!!
    Knokken dus, politici, het belastinggeld moeten we er voor over hebben!
    Luister nog even (via internet) naar wat Jan Kuitenbrouwer tegen Martijn van Dam (PvdA) zei, vandaag in TROS-kamerbreed!

    Reactie door Gerrit Bos, Enschede — zaterdag 3 december 2005 @ 16.12 uur

  33. 26. Hendrik
    Ik hoorde dat ze al een reclamecampagne begonnen zijn om het aan de man te brengen.

    Reactie door Steven — maandag 5 december 2005 @ 13.14 uur

  34. Nou ook al kom ik hier een jaar te laat, van mij mag er een wet tegen irritirri reclame komen, ik luister namelijk heel graag radio.
    Maar die irritante reclame met die overspannen stemmen, dat geHAMER op voordeel, dat onophoudelijke geRAM op koop dit koop, dat wij wij wij ikke ikke ikke, dat non stop geïndoctrineer van bepaalde merken, en dat geZEUR over waar wat het beste, vertrouwdste, betrouwbaarste beste mooiste noodzakelijkste is,
    Dat vertekenen van de werkelijkheid en het maskeren van wat echt belangrijk is, komt me echt mij-len-ver me strot uit.
    Ik koop al lang geen spullen meer van merken met opdringerige reclame, ik zet het meteen uit als het komt.
    Met andere woorden het slaat de plank mis en schiet zijn doel voorbij.
    Mensen die reclame ‘leuk’ vinden, belangrijk vanwege dat je dan weet waar je wat moet halen vind ik echt een beetje zwakzinnig. nee sorry das een belediging voor zwakzinnigen.
    Paar voorbeelden: alle telecom bedrijven, de postbank, automerken, leningen, en vooral dat geleuter over make up afslankmiddelen en andere totaal onbelangrijke zaken in het leven.
    Bah. Doe daar eens wat aan Jan!
    :-)

    Reactie door Bjorn — woensdag 7 juni 2006 @ 20.51 uur

  35. ik vind alle reclame op televisie irritant ,ik voel mujn eigen anderand net zoon haatsmurf als die relame weer beginthihihih,ik had vroeger al een hekel aan loekie de leeuw die zo nodig met zijn handje moest zwaaien tussen de programma,s door ,toen sloeg ik mijn drumstel al geregeld KAPOT hiihhi,tegenwoordig is er alleen maar RECLAME en de programma,s tussendoor heb ik het gevoel en daar moet je nog voor betalen ook;sommige mensen die er gevoelig voor zijn krijgen zelfs lichte epileptische aan vallen ,en vroeger kon je ook zo lekker in slaap vallen voor die bewegende shemerlamp maar dat is allang verleden tijd ,ik meet hier af en toe een vlume vershil van plus minus 10 db of zelfs meer in geluids volume du sje shrikt wweer wakker als de reclame begint en dit is ook weer slecht voor de gezondheid van een meens ,verders is het ook een goede vorm van het hersen spoelen van de grijze massa van een mens,je koopt de producten het eerste in de winkel die bekend zijn ,je hebt ze tenslotte al duizende keren gezien ,dit wou ik maar ff zeggen ,groetjes corne ,gilze -rijen.

    Reactie door corne. — donderdag 19 juli 2007 @ 10.41 uur

  36. Hi, hier mijn inzet richting zo’n zender.

    grt, Jan

    Geachte redactie,

    Uw NET5 series zijn goed gekozen. Toch is hier een email welke aangeeft dat er een stukje frustratie
    van ons als kijkers van het hart moet.

    DIE RECLAME BLOKKEN!! Meer, steeds meer reclame in het uur. Wanneer houdt het eens op?
    ‘Nooit’, denk ik omdat het jullie inkomen is. Begrijpelijk maar er wordt een punt/nivo/threshold bereikt
    waardoor het kijkvee gaat afhaken.

    Rechtstreeks naar de uitzending van een serie zoals ‘What about Brain’ kijken doen we niet eens meer.
    Wat we doen is opnemen, de reclame er uit clippen met de recorder en dan kijken naar een aflevering
    welke niet eens meer langer duurt dan net 35 minuten(wat een armoede)

    Verder kijken we grotendeels de “non-comerciële” zenders welke netjes een programma geheel uitzend
    voordat een blok reclame zich aandient. Een verademing.

    Lees: http://www.janmarijnissen.nl/2005/12/01/de-irritante-reclame/

    Met vriendelijke groet,

    Jan

    Reactie door Jan — dinsdag 25 september 2007 @ 23.00 uur